Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.217.066 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:42
Drardollan schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:30:
Opende dinsdag deposito's bij InBank op 4% voor een jaar en Nordax op 3,8% voor 9 maanden. Gisteren mail dat het geld er uiterlijk morgen moet zijn omdat beiden 0,2% gaan zakken deze week.

Doe er je voordeel mee :)
Ik zie nu het bericht bij Nordax 1 jaar deposito staan dat deze per 21 juli 3,95 ipv 4% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:57
ramrodwillem schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:39:
Ik zie bij Orange Bank per vandaag 4% voor 1 of 2 jaar vast.

Geen ervaring met depositosparen maar je kan dan gedurende de geheel loop tijd niet bij je geld?
Dat is het hele idee van depositosparen ja. Jij zet het geld voor een vooraf bepaalde periode vast en waardoor de bank ook weet dat zij het geld zo lang hebben (en kunnen uitlenen / ...) en daardoor garanderen ze ook een vaste rente (doordat ze dus een lener aan de andere kant hebben die een hogere rente betaald / ...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE9SMS
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11-2023
Er zijn deposito's die je op kunt nemen als je bijvoorbeeld een huis koopt of als je je baan kwijt raakt. Of dat je het geld wel eerder kunt opnemen maar dan geen of een lagere rente krijgt. Dat staat dan in de voorwaarden, dus lees die goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:15
RobertMe schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:05:
[...]

Dat is het hele idee van depositosparen ja. Jij zet het geld voor een vooraf bepaalde periode vast en waardoor de bank ook weet dat zij het geld zo lang hebben (en kunnen uitlenen / ...) en daardoor garanderen ze ook een vaste rente (doordat ze dus een lener aan de andere kant hebben die een hogere rente betaald / ...).
Ok thx net via Raisin een aanvraag in gediend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
TonyMontana schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:01:
Centraal Beheer verhoogt de rente van de RentePlus rekening met ingang van morgen naar 1,75%
Dan zullen de andere banken ook wel snel volgen denk ik, bv. NIBC, Argenta. Die blijven steken op 1,6%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
PE9SMS schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:12:
Er zijn deposito's die je op kunt nemen als je bijvoorbeeld een huis koopt of als je je baan kwijt raakt. Of dat je het geld wel eerder kunt opnemen maar dan geen of een lagere rente krijgt. Dat staat dan in de voorwaarden, dus lees die goed.
Zo luxe zijn ze, op Raisin, niet.
De enige die ik ken die openbreken bij afsluiten hypotheek heeft is Coop, maar daar krijg je geen rente bij open breken. En ook bij andere banken komt het zo nu en dan voor dat openbreken kan in bepaalde situaties, maar ook daar dan geen rente. Daarnaast veelvuldig "ter beoordeling van de bank" maar ook daarbij "geen rente".
Enige uitzondering waarbij wel de opgebouwde rente wordt uitbetaald is bij overlijden, maar daar heb je zelf zo weinig aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:46
TTMJ! schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:09:
Zouden jullie een student aan raden om z'n zeer bescheiden spaarpotje (helft van de Nibud buffer die me wordt aangeraden :'( ) van de grootbank spaarrekening af te halen en in een rekening van Raisin te stoppen?
...
Maar omdat ik weinig vermogen heb ben ik een beetje bang voor het effect van de kosten van een nieuwe rekening bij een andere bank
Gratis totaalpakket via OpenBank; spaarrekening met initieel (eerste 6 maanden) 3,0% rente plus een extra bankpas voor als de ING er weer eens uit ligt. En omdat je daar spaar+betaal in één app hebt is snel overmakne van spaar naar betaal geen issue (net als je nu hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-07 13:21
Hoe lang vantevoren mag je bij Raisin een nieuwe deposito 'klaarzetten'? Met andere woorden: hoe lang na het afsluiten moet het geld uiterlijk op de Raisin rekening staan teneinde de deposito te kunnen starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:29
Zeker een aantal dagen. Heb wel eens een week gewacht. Misschien is er geen max

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-06 06:31
Charly schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:28:
[...]

Ik kan me voorstellen dat je als student wat vaker gebruik moet maken van je spaarpotje (moest ik wel iig). Ik zou dus vooral ook een bank kiezen waar je er vlot / zonder problemen bij kunt als je het nodig hebt.
Dat is een goed punt. Ik kan in principe tot -1000 bij de ING in het rood staan mocht er echt super spoed zijn. Maar in principe wil ik wel vrij over m'n mager spaarpotje kunnen beschikken.

Is het depositiegarantie stelsel echt een punt van aandacht binnen de EU? Ik was in de veronderstelling dat in de EU alle landen dezelfde garanties bieden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:21
TTMJ! schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:16:
[...]

Is het depositiegarantie stelsel echt een punt van aandacht binnen de EU? Ik was in de veronderstelling dat in de EU alle landen dezelfde garanties bieden?
Eigenlijk wel, maar daar twijfelen dus een heleboel over of dat in de praktijk ook zo gaat zijn.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
TTMJ! schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:16:
Het is een Europese "richtlijn" die alle deelnemende landen moeten omzetten in een (lokale) wet. Dus in theorie gelijk. In de praktijk zal nog moeten blijken of het ook echt zo werkt in alle gevallen. Wat sowieso een aandachtspunt is is dat niet alle landen euro's hebben. Dat betekend concreet dat als je bv geld in Zweden zet je daar wel euro's op de rekening zet en euro's terug krijgt, tenzij... de bank omvalt, het DGS keert dan namelijk Zweedse kronen uit (waarbij ze op moment X de wisselkoers van euro naar Zweedse kronen nemen en dat is wat je krijgt), op het moment dat je die Zweedse kronen echter weer omwisselt kan (/zal? Er is immers niet een bank omgevallen) die koers weer anders zijn waardoor je dus meer of minder euro's terug krijgt dan origineel op de rekening stonden. Daarnaast keert het Zweedse DGS formeel ook in cheques uit, en die worden door Nederlandse banken niet meer geaccepteerd, dus dan zou je bij een buitenlandse bank een rekening mogen openen om daar die cheque in te wisselen. "Informeel" heeft de instantie wel weer bij een Tweaker aangegeven dat ze "op de hoogte zijn van de situatie in Nederland en tzt naar een oplossing zullen zoeken". En Raisin meld in hun documentatie (bij Zweedse banken) dat de DGS instantie zal uitkeren "middels cheques of een andere toereikende manier". Maar dus ook zonder concreet iets te benoemen.

Daarnaast zijn er ook die twijfelen over de effectiviteit van het DGS. "Italie heeft grote staatsgulden dus wat als het DGS niet toereikend is en de staat moet bijspringen?". Of de ligging "Estland ligt naast Rusland en ik vertrouw Putin niet".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Juan schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:53:
Zeker een aantal dagen. Heb wel eens een week gewacht. Misschien is er geen max
Er is een niet nader omschreven maximale tijdsduur voor een saldo op de Raisin rekening:

https://klantenservice.ra...-op-mijn-Raisin-rekening-

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rowicom
Meubelmaker schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:16:
[...]

Er is een niet nader omschreven maximale tijdsduur voor een saldo op de Raisin rekening:

https://klantenservice.ra...-op-mijn-Raisin-rekening-
Dit is het tegenovergestelde van wat mijn vraag was, haha. Jij hebt het over wat er gedaan wordt met een saldo op de Raisin rekening dat langdurig ongebruikt blijft. Ik vraag juist hoe lang het mag duren, dat als ik nu een deposito open, er binnen hoeveel tijd het benodigde saldo op de rekening moet staan, voordat de deposito-aanvraag automatisch geannuleerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bt0
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-01 23:00

bt0

RobertMe schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:04:
[...]

Daarnaast keert het Zweedse DGS formeel ook in cheques uit, en die worden door Nederlandse banken niet meer geaccepteerd, dus dan zou je bij een buitenlandse bank een rekening mogen openen om daar die cheque in te wisselen. "Informeel" heeft de instantie wel weer bij een Tweaker aangegeven dat ze "op de hoogte zijn van de situatie in Nederland en tzt naar een oplossing zullen zoeken". En Raisin meld in hun documentatie (bij Zweedse banken) dat de DGS instantie zal uitkeren "middels cheques of een andere toereikende manier". Maar dus ook zonder concreet iets te benoemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5cupBKox-X1--lzg3zQqe10HW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NfyIb0H5FN0UHAqmSkEREhpw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
Ok, dank voor de link. 56 dagen dus voordat het systeem de aanvraag annuleert. Maar als ik NU een deposito aanvraag en ervoor zorg dat het geld 3 weken later op de rekening staat, krijg ik dan de rentevoet die geldig was op het moment van de initiële aanvraag of van het moment dat de aanvraag daadwerkelijk compleet was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Aan eerdere berichten in dit topic te zien krijg je de dan actuele rente. Een aanvraag zonder het geld zet nog niets vast, dat begint pas wanneer het geld bij de betreffende bank is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
RobertMe schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:05:
[...]

Volgens mij mogen ze spaargeld vaker dan 1 keer uitlenen. Dus als de bank jouw inleg dubbel uitleent tegen een iets lagere rente dan jouw depositorente dan maakt ze nog winst.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Banca Progetto gaat vandaag naar 4,20 % voor 1 jaardeposito ! (2 jaar 4,25% en 3 jaar 4,30%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
Hoe zijn de ervaringen met het binnen 14 dagen herroepen van een deposito bij Raisin en deze vervolgens bij dezelfde bank weer openen ivm hogere rente? (hoe snel pakt Raisin dat op en hoeveel dagen renteverlies?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:51
dwdd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:13:
Hoe zijn de ervaringen met het binnen 14 dagen herroepen van een deposito bij Raisin en deze vervolgens bij dezelfde bank weer openen ivm hogere rente? (hoe snel pakt Raisin dat op en hoeveel dagen renteverlies?)
Duurt soms wel 2 a 3 weken voordat het geld weer beschikbaar is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Rabo Bank per 15 augustus naar 1,5%:
https://www.nu.nl/economi...s-krijgen-15-procent.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Aanvraag ingetrokken, @dwdd dank voor de tip,
Geld is ook nu al binnen, ben blij dat ik nog kon intrekken
Ik kan er niet op gokken, dat ik 4,2% zou krijgen, dan maandag maar nieuwe poging

Maak het geld wel eerst over naar ABN, open ik maandag wel weer de nieuwe met 4,2%

[ Voor 38% gewijzigd door Juan op 21-07-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Juan schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:35:
Maak het geld wel eerst over naar ABN, open ik maandag wel weer de nieuwe met 4,2%
Waarom?
Risico van vertraging in het weekend en van die 2 dagen renteverlies op de Raisin-rekening wordt er minimaal 1 goed gemaakt door het 2x overboeken. De rente bij ABN is nu ook niet direct een reden, denk ik ...

[ Voor 9% gewijzigd door GroteVoet459 op 21-07-2023 11:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dwdd
Ik kan er niet op gokken, dat ik 4,2% zou krijgen, dan maandag maar nieuwe poging

Je zou ook even kunnen wachten tot +- 13:00 uur, dan staat de nieuwe rente wel op Raisin en kun je hem meteen openen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:33
dwdd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:06:
Banca Progetto gaat vandaag naar 4,20 % voor 1 jaardeposito ! (2 jaar 4,25% en 3 jaar 4,30%)
Wie wat waar? Helaas nog niet zichtbaar in de Raisin app. Ik ga dan ook een groot gedeelte moven van Bunq naar Banca Progetto in dit geval.

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Ik had hem geopend, en de Raisin rekening zat op 25k te wachten.. echter omdat er nog steeds 4% staat bij Raisin, en normaliter het geld gelijk weggeboekt word, zodra het op de rekening staat, was ik blij dat ik hem toch nog kon intrekken.

Om 10:16 was het geld geboekt op de Raisin rekening, en om 10:31 heb ik hem gecanceld, ze hadden bij Raisin denk ik nog niet de opdracht (overboeking) naar Progetto gedaan.

Want wie zegt dat ze de 4,2% hanteren als het vandaag nog op 4% staat ten tijde van het overboeken, ook als je nu probeert te openen staat er 4%. Wellicht verklaard dat waarom verhogingen altijd om 12:00 pas in gaan bij Raisin.

Wellicht is dat het verdienmodel, en steken ze het verschil in hun zak

Het werkt meestal maar een kant uit, zou het 3,9% worden, krijg je die rente, zou het vandaag 4,2% worden krijg je 4% rente.

Zo heeft klarna mij ook een keer genaaid! Heb dat wel deels van Raisin als compensatie gehad.
Toen geopend op 1 dec, en ging die dag ook omhoog, maar kreeg die rente toch niet, want ik had niet geopend op het moment van de verhoging

@GroteVoet459
Als het op ABN komt vandaag kan ik het gelijk op LPB zetten. Krijg ik nog 1,85% over die 50k

[ Voor 12% gewijzigd door Juan op 21-07-2023 11:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:04:
[...]

Het is een Europese "richtlijn" die alle deelnemende landen moeten omzetten in een (lokale) wet. Dus in theorie gelijk.
Door het tussen quotes te zetten lijkt het of een Europese richtlijn iets vrijblijvends heeft, dat heeft het niet. Er staan eisen in die de lidstaten in wetgeving moeten omzetten. De precieze wetgeving kan per lidstaat wijzigen maar de in de richtlijn aangegeven eisen moeten voldaan worden. Dit puur even over wat een Europese richtlijn is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Juan schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:31:
@GroteVoet459
Als het op ABN komt vandaag kan ik het gelijk op LPB zetten. Krijg ik nog 1,85% over die 50k
Als ...

€ 50.000 * 0,0185 / 365 = € 2,50 / dag
Zonde van de moeite, denk ik ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
PolarBear schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:49:
[...]

Door het tussen quotes te zetten lijkt het of een Europese richtlijn iets vrijblijvends heeft, dat heeft het niet. Er staan eisen in die de lidstaten in wetgeving moeten omzetten. De precieze wetgeving kan per lidstaat wijzigen maar de in de richtlijn aangegeven eisen moeten voldaan worden. Dit puur even over wat een Europese richtlijn is.
Het staat juist tussen quotes omdat het geen richtlijn is maar een verplichting. In mijn woordenboek is richtlijn namelijk vrijblijvend en dat is het dus niet. Er is alleen ruimte voor wijzigingen (zoals het aantal dagen waarbinnen uitgekeerd moet worden, wat wel korter mag zijn maar dus niet langer. En mogelijk dat het bedrag ook hoger mag zijn, met €100k als minimum).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RobertMe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:52:
[...]

Het staat juist tussen quotes omdat het geen richtlijn is maar een verplichting. In mijn woordenboek is richtlijn namelijk vrijblijvend en dat is het dus niet.
Mijn woordenboek zegt iets anders :)
2 aanwijzing hoe men iets kan of moet doen: de lerares legde uit aan welke richtlijnen de werkstukken moesten voldoen
3 voorschrift waaraan men zich moet houden: de nieuwe richtlijnen van het ministerie

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 21-07-2023 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
GroteVoet459 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:52:
[...]

Als ...

€ 50.000 * 0,0185 / 365 = € 2,50 / dag
Zonde van de moeite, denk ik ...
Misschien, maar maandag weet ik zeker dat ik die 4,2% krijg.
Het zou over dat bedrag ongeveer 17 EUR aan 4% rente kosten (als deze ook op 21e geopend zou worden)
Nu levert het 18 EUR op als ik maandag open tegen 4,2%. Over de hele periode 50 EUR meer..
Omdat ik het parkeer op LPB voor die 3 dagen, levert dat weer 10 EUR.
Per saldo een verlies van ongeveer 7 EUR, mits Progetto het depo op vandaag de 21e zou openen.
Ik had deze gisteren die van 4% alleen maar snel geopend, omdat de rente bij andere partijen voor 1 jaar omlaag zouden gaan.

Anders had ik sowieso pas maandag actie ondernomen, om rente verlies te beperken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Juan schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:01:
[...]
...
Omdat ik het parkeer op LPB voor die 3 dagen, levert dat weer 10 EUR.
...
Je rekent jezelf rijk, denk ik - vandaag en maandag is het geld onderweg - je moet dan maar hopen dat je aan de goede kant van wel/niet meetellen in de rente zit.

Zelfs voor die € 10 had ik het lekker het weekend bij Raisin laten staan ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Vorige maand op de 13e viel een deposito vrij, dat had ik op de 14e om 11 uur op raisin, om 11:21 overgeboekt naar ABN, was om 15:40 binnen, en rond 17:00 weer naar LPB (Met IP gaat dat nog gewoon vandaag, en dus rentedragend)

Vorige maand ging het precies zo met een deposito van Progetto.
Heb er dus geen twijfel over dat het niet weer zo gaat. Het geld was er zelfs eerder vandaag.
Het is een uur eerder van Raisin naar ABN gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
ramrodwillem schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:39:
Ik zie bij Orange Bank per vandaag 4% voor 1 of 2 jaar vast.

Geen ervaring met depositosparen maar je kan dan gedurende de geheel loop tijd niet bij je geld?
Je kan gedurende periode niet bij je geld inderdaad. Je zet het vast tegen een bepaalde tijd minimaal 1 jaar tot maximaal 10 jaar. Mocht je willen opnemen moet je meestal een boete betalen. Ik had vroeger bij ABN AMRO een Depositospaar rekening en ik herinner mij dat ik geld moest opnemen, dit was niet gratis en ik moest een boete betalen: Dit is bij ABN AMRO:
Wilt u tussentijds uw inleg opnemen? Dan rekent de bank
u een boete van 1% over het opgenomen bedrag, voor
elk jaar dat dit bedrag nog vast zou hebben gestaan. Een
deel van een jaar rekent de bank als een heel jaar. De boete
is nooit meer dan 6%. U ontvangt wel rente over de
dagen dat uw inleg op een Spaar Deposito heeft gestaan
Ik heb daarom een Direct Sparen bij ABN AMRO. Op mijn Direct Sparen spaar ik automatisch een vast bedrag per maand op en de rekening is op slot en opnemen is niet mogelijk. Ik heb de mogelijkheid om gratis geld op te nemen zonder dat ik een boete hoeft te betalen en ben vrij om bij mijn spaargeld te komen als dat nodig is. Je kan dan de rekening Direct Sparen op slot zetten en niet meer opnemen wel kan je steeds geld storten. Je kan altijd er voor kiezen om het slot uit te zetten en na 24-uur kan je weer bij je geld. De rente is wel 1,00%.

Andere nadeel bij Spaar Deposito, als je steeds geld bij stort krijg je een nieuwe datum. Dit was in mijn tijd het geval en ik weet nu niet of dat inmiddels is veranderd. Dus elk bedrag dat je stort krijgt weer een nieuwe datum.

ABN AMRO Deposito:

Looptijden:
1 jaar - 2,25%
2 jaar - 2,30%
3 jaar - 2,35%
5 jaar - 2,40%
10 jaar - 2,45%

[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 21-07-2023 13:49 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy1977
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-01 00:40
De rente is aangepast van Banca Progetto via Raisin naar 4,2 %

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
En weer geopend, stort ik maandag wel weer naar Raisin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dwdd
De spaarrekening van Banca Progetto is verhoogd naar 3,00% (met voorwaarden)

https://www.raisin.nl/spa...tto-spaarrekening-bpl751/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:27

sanook

_/-\o_

Juan schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:19:
En weer geopend, stort ik maandag wel weer naar Raisin
Weer bedankt voor de update!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Mislukte poging van meneer Knot om de rente naar beneden te praten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy1977
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-01 00:40
Kan je deze rekening ook via Raisin openen?
dwdd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:23:
De spaarrekening van Banca Progetto is verhoogd naar 3,00% (met voorwaarden)

https://www.raisin.nl/spa...tto-spaarrekening-bpl751/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fractus
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09-2024
Ja op die pagina kan je rechts op 'open rekening' klikken

De nieuwe rentes van Progetto:

3,00 % p.j. Spaarrekening
3,80 % p.j. 6 maanden
4,20 % p.j. 1 jaar
4,25 % p.j. 2 jaar
4,30 % p.j. 3 jaar

Zou mooi zijn als er meer volgen voor de 6 maands rente, ik probeer een depositoladder op te zetten maar die minimale inleg van 10.000 eu van Progetto is voor mij net een beetje hoog

[ Voor 74% gewijzigd door fractus op 21-07-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rish
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:29
Ik lees een tijdje mee en heb inmiddels een geactiveerde Raisin rekening. Ik ben voornemens om mijn eerste deposito 1 jaar (Banca Progetto) te openen.

Weten jullie of er betalingen in het weekend verwerkt worden vandaag mijn ABN naar Raisin rekening?

Kan ik vandaag al de deposito aanvraag doen, geld vandaag overmaken en ervanuit gaan dat het daarna automatisch goedkomt?

Zijn er specifieke zaken waar ik goed naar moet kijken als ik voor deze optie ga? Bijv. hoe zorgelijk is een BB rating tov AA..

Alvast bedankt voor de genomen tijd en reactie. Voelt toch spannend zo met geld schuiven naar iets onbekend. Maar dat hebben de meeste wel (gehad) schat ik zo in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:40
Crazy1977 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:36:
[...]
Let wel op de voorwaarden. Is geen gewone spaarrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:49:
[...]

Let wel op de voorwaarden. Is geen gewone spaarrekening.
Nee, klopt. Maar op zich is dit wel een goede aanvulling als je al gebruik maakt van de andere spaarrekeningen met actierentes zoals Advanzia/Consors etc. De rente is in ieder geval hoger dan de standaardrekeningen en lijkt de afgelopen maanden ook goed mee te stijgen. Dus als je geld over hebt, maar toch twijfelt over een deposito, dan lijkt mij dit een goed alternatief. Die wachttijd van 4 werkdagen bij de opheffing door een opname, vind ik persoonlijk niet onoverkomelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1943460

Crazy1977 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:36:

[...]
Leuke voorwaarden, not:
Aanvullende informatie
Rente wordt jaarlijks in de eerste week van januari bijgeschreven op de spaarrekening

Bijzonderheden
Bij opening kies je een vast inlegbedrag. Geld bijstorten of deels opnemen is niet mogelijk: je kunt alleen de gehele inleg + opgebouwde rente opnemen. Je kunt meerdere spaarrekeningen (tegelijkertijd) openen en aanhouden.
Totaal niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:46

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Van der Berg schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:54:

Ik heb daarom een Direct Sparen bij ABN AMRO. Op mijn Direct Sparen spaar ik automatisch een vast bedrag per maand op en de rekening is op slot en opnemen is niet mogelijk. Ik heb de mogelijkheid om gratis geld op te nemen zonder dat ik een boete hoeft te betalen en ben vrij om bij mijn spaargeld te komen als dat nodig is. Je kan dan de rekening Direct Sparen op slot zetten en niet meer opnemen wel kan je steeds geld storten. Je kan altijd er voor kiezen om het slot uit te zetten en na 24-uur kan je weer bij je geld. De rente is wel 1,00%.
Ik weet het niet hoor :?
een spaarrekening, die staat op slot en opnemen is niet mogelijk;
wel de mogelijkheid om gratis ? geld op te nemen zonder boete, en daarna kan hij weer op slot;
maar je kan het slot ook weer uit zetten en na 24 uur kan je weer bij je geld.
Vat ik het zo goed samen??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Anoniem: 1943460 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:20:
[...]

Leuke voorwaarden, not:

[...]

Totaal niet interessant.
Totaal niet interessant voor jou ;)

Nu ze meestijgen ga ik me toch maar eens inlezen. Heb vorige week al een vraagje over deze rekening gesteld. Heb nu een groot geldbedrag bij Renault staan waar ik niks mee doe. Puur in "afwachting" van het kopen van een woning. Een deposito is dus uitgesloten (voor complete spaargeld). Maar 50k of meer hierop "vast" zetten is geen probleem. Huis kopen en betalen gebeurt toch niet binnen 4 dagen.

Edit:
En doordat je er meerdere aan kunt houden kan i.p.v. bv 100k in eentje ook 10x 10k. Is er ook flexibiliteit in opzeggen / openen.

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 21-07-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopXXX
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:54
bt0 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:58:
[...]

Het gaat er volgens mij om in welk land het spaargeld zich bevindt op het moment van overlijden van de erflater. Normaliter staat het geld niet op de Duitse Raisin-rekening, maar bevindt het zich in een ander land (afhankelijk van de partnerbank/spaarconstructie).

Dus ik denk dat je de erfbelastingtarieven van een buitenland alleen hoeft uit te zoeken voor die landen waar je spaargeld staat én die het situsbeginsel hanteren voor het bepalen of erfbelasting verschuldigd is.

En ja, veel buitenlanden (zoals Duitsland, Spanje en Frankrijk) stellen partnerschap en samenwonen niet gelijk aan het huwelijk, met soms grote gevolgen voor de erfbelasting die de partner/erfgenaam van de erflater moet betalen.
Dat klinkt inderdaad wel het meest logische.

Het levert voor iedereen die of samenwoont of een geregistreerd partnerschap dan wel weer een extra risicootje op qua erfbelasting. Ook al heb je een land uitgekozen die qua erfbelasting 'veilig' is (Zweden, Estland) dan ben je nog steeds de klos als je net komt te overlijden als het geld op de tussenrekening bij Raisin staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:30:
[...]

Nu ze meestijgen ga ik me toch maar eens inlezen. Heb vorige week al een vraagje over deze rekening gesteld. Heb nu een groot geldbedrag bij Renault staan waar ik niks mee doe. Puur in "afwachting" van het kopen van een woning. Een deposito is dus uitgesloten (voor complete spaargeld). Maar 50k of meer hierop "vast" zetten is geen probleem. Huis kopen en betalen gebeurt toch niet binnen 4 dagen.

Edit:
En doordat je er meerdere aan kunt houden kan i.p.v. bv 100k in eentje ook 10x 10k. Is er ook flexibiliteit in opzeggen / openen.
Precies dit. Bij een (heel) groot geldbedrag, waarover je in afwachting van een huisaankoop op ieder moment zou willen kunnen beschikken, zou ik in dit geval toch eerst de Advanzia/Consors/Volkswagenbank opvullen. Daarna is die Progetto een goede aanvulling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
En het geld is binnen op ABN, heeft 3 uur geduurd van Raisin naar ABN. Om 13:41

[ Voor 6% gewijzigd door Juan op 21-07-2023 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Edit:
Totaal omslachtig. Dan kan je veel beter naar Advanzia (3,4% rente) of Openbank (3% en niet van die rare voorwaarden). En niet 1x per jaar uitbetalen (gewoon maandelijks).

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1943460 op 21-07-2023 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
dwdd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:06:
pfoe, afgelopen maanden al 1 geopend van 3,5% en 1 van 4 %. Wellicht toch weer 1 open bij Banca, terwijl ik eigenlijk dacht bij Raisin bij meer verschillende banken te willen openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:21
NIBC gaat per 1 augustus de rente verhogen:

Spaarrekening* 1,75%
Kwartaalspaarrekening*. 1,65%
Bonusrente 0,20%

Rentewijziging termijndeposito's

3 maanden 2,00%
6 maanden 2,10%
9 maanden 2,20%
1 jaar 2,55%
2 jaar 2,65%
3 jaar 2,70%
4 jaar 2,75%
5 jaar 2,80%
6 jaar 2,80%
7 jaar 2,80%
8 jaar 2,85%
9 jaar 2,90%
10 jaar 3,00%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Anoniem: 1943460 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:09:
[...]

Totaal omslachtig. Dan kan je veel beter naar Advanzia (3,4% rente) of Openbank (3% en niet van die rare voorwaarden). En niet 1x per jaar uitbetalen (gewoon maandelijks).
Hoezo zou het omslachtig zijn? Enige verschil is dat je het niet direct kunt opnemen. Daarnaast gaat dit niet om een actie maar "oneindig". Plus, OpenBank heb ik al, en Advanzia heb ik hier al vaak genoeg mijn mening over gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
mpandroid schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:18:

Spaarrekening* 1,75%
Bonusrente 0,20%

3 maanden 2,00%
6 maanden 2,10%
9 maanden 2,20%
1 jaar 2,55%
2 jaar 2,65%
3 jaar 2,70%
4 jaar 2,75%
5 jaar 2,80%
6 jaar 2,80%
7 jaar 2,80%
8 jaar 2,85%
9 jaar 2,90%
10 jaar 3,00%
De deposito's stijgen op 24 juli in rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Anoniem: 1943460 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:09:
[...]
Dus jij vind éénmalig openen en dan laten staan tot je het nodig hebt en ondertussen meegroeien in rente (al minimaal 4x dit jaar) omslachtiger dan:
  • Account openen
  • Geld storten
  • Hier zeuren dat je niet mee mag doen met de nieuwste renteverhoging
  • Na 6 maanden geld verplaatsen
  • Account opheffen
en dat na X tijd herhalen als zogenaamde "nieuwe" klant?

[ Voor 6% gewijzigd door GroteVoet459 op 21-07-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

GroteVoet459 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:34:
[...]

Dus jij vind éénmalig openen en dan laten staan tot je het nodig hebt en ondertussen meegroeien in rente (al minimaal 4x dit jaar) omslachtiger dan:
  • Account openen
  • Geld storten
  • Hier zeuren dat je niet mee mag doen met de nieuwste renteverhoging
  • Na 6 maanden geld verplaatsen
  • Account opheffen
en dat na X tijd herhalen als zogenaamde "nieuwe" klant?
Jazeker! Sowieso verlengen ze het vrijwel altijd na 6 maanden. Verder wil je ook nog wel eens kunnen schuiven met geld (auto die kapot gaat / nieuwe laptop die je wil kopen / vakantie voorschieten / etc.). Dan is het fijn dat je gewoon je spaargeld kan terugboeken naar je betaalrekening. En dat je spaarrekening blijft bestaan, ipv dat meteen je hele account wordt gesloten (want dat gebeurt automatisch als je het opneemt bij de spaarrekening van Banca Progetto) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Anoniem: 1943460 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:47:
[...]
(auto die kapot gaat / nieuwe laptop die je wil kopen / vakantie voorschieten / etc.).
Daar is dit soort rekeningen idd niet voor bedoeld en zijn er zat alternatieven.
Maar voor bjvoorbeeld het geld dat je hebt voor een nieuw huis, een grote verbouwing, etc is het geen probleem en een prima optie.
En dat je spaarrekening blijft bestaan, ipv dat meteen je hele account wordt gesloten (want dat gebeurt automatisch als je het opneemt bij de spaarrekening van Banca Progetto) :+
Je account wordt niet gesloten, want je hoeft het er niet als één blok te parkeren:
Je kunt meerdere spaarrekeningen (tegelijkertijd) openen en aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

GroteVoet459 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:54:
[...]

Daar is dit soort rekeningen idd niet voor bedoeld en zijn er zat alternatieven.
Maar voor bjvoorbeeld het geld dat je hebt voor een nieuw huis, een grote verbouwing, etc is het geen probleem en een prima optie.

[...]

Je account wordt niet gesloten, want je hoeft het er niet als één blok te parkeren:

[...]
Met account bedoelde ik spaarrekening (verkeerd geformuleerd). Dan moet ik dus meerdere spaarrekeningen gaan aanmaken voor verschillende potjes waarbij als ik iets wil opnemen, meteen die specifieke spaarrekening wordt gesloten. Heel omslachtig, sorry.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Anoniem: 1943460 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:01:
[...]

Met account bedoelde ik spaarrekening (verkeerd geformuleerd). Dan moet ik dus meerdere spaarrekeningen gaan aanmaken voor verschillende potjes waarbij als ik iets wil opnemen, meteen die specifieke spaarrekening wordt gesloten. Heel omslachtig, sorry.
Jij vind het omslachtig voor jouw toepassing. Dat is exact wat ik de eerste keer al reageerde. Dat dit product niet geschikt is voor jou maakt het niet een waardeloos product.

En wat je in een andere post aanhaalt met bv "vervangen auto". Daarvoor is dit product dus ook niet perse bedoeld (en ook een auto koop je niet binnen 4 dagen, en met losse "potjes" hoef je niet alles in een keer open te breken). En zoals ik in een eerdere post schreef heb ik bv ook een rekening bij OpenBank nu met 3% rente. Het is geen óf, of een rekening bij A of een rekening bij B. Het is een én, en een rekening bij OpenBank en bv deze bij Progetto.
"Voordeel" als je spaargeld boven DGS uit gaat, kun je spreiden zonder kleine lullige rekeningen aan te houden. En voordat iemand wilt reageren dat je niet zoveel geld moet sparen maar moet beleggen, het is spaargeld voor het kopen van een woning, dus niet geschikt voor (lange termijn) beleggen, om diezelfde reden wil/kan ik het ook niet in deposito zetten. En echt sparen doe ik ook niet meer, wat van salaris over blijft wordt het overgrote deel al van belegd. Beleggingsportefeuille is groter dan wat individueel nu bij OB of Renault staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
mpandroid schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:18:

Spaarrekening* 1,75%
Bonusrente 0,20%

3 maanden 2,00%
6 maanden 2,10%
9 maanden 2,20%
1 jaar 2,55%
2 jaar 2,65%
3 jaar 2,70%
4 jaar 2,75%
5 jaar 2,80%
6 jaar 2,80%
7 jaar 2,80%
8 jaar 2,85%
9 jaar 2,90%
10 jaar 3,00%
Niet verkeerd. Vergeleken met Rabo dan. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Nog wat aandachtspunten bij de Progretto spaarrekening met voorwaarden.
* "Rentetarief is variabel - je wordt 7 werkdagen van tevoren geïnformeerd over eventuele rentewijzigingen."
Rente kan dus omhoog of omlaag gaan.
* "Rente wordt jaarlijks in de eerste week van januari bijgeschreven op de spaarrekening"
Dit kan vervelend zijn, je kan tot een jaar rente mislopen over dat bedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Pistachenootje schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:33:
Nog wat aandachtspunten bij de Progretto spaarrekening met voorwaarden.
* "Rentetarief is variabel - je wordt 7 werkdagen van tevoren geïnformeerd over eventuele rentewijzigingen."
Rente kan dus omhoog of omlaag gaan.
* "Rente wordt jaarlijks in de eerste week van januari bijgeschreven op de spaarrekening"
Dit kan vervelend zijn, je kan tot een jaar rente mislopen over dat bedrag.
Idd - al minimaal 4x omhoog dit jaar en zo momenteel de hoogste niet-actie rente.

Dat van die rente mislopen snap ik niet wat je bedoeld. In de informatie staat duidelijk:
je kunt alleen de gehele inleg + opgebouwde rente opnemen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
GroteVoet459 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:41:
[...]
Dat van die rente mislopen snap ik niet wat je bedoeld. In de informatie staat duidelijk:
Goed punt ja, had ik gemist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Specialsta
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
Ik las online weer een aantal enthousiastelingen over de nieuwe 2,46% rente van Bunq. Maar zoals eerder gezegd: ze weigeren een vaste tegenrekening te implementeren. Waarom weigeren ze zou je je eens kunnen afvragen?!

Wat als je slachtoffer wordt van hacken? Dan kun je toch fluiten naar je centen, dat wordt niet gedekt hoor, of wel soms? ;)

https://www.rtlnieuws.nl/...im-gedupeerden-bankfraude

En wie zitten achter die hacks? Ik acht het absoluut niet veilig. Zeker niet naast al die andere bekende verhalen van een paar pagina's terug. Verder zijn ze totaal niet transparant. Lekker sparen tegen hogere rente in het buitenland, maar er niet bij vermelden dat het dan niet meer onder het DGS valt. En dan van die slinkse eerdere trucjes van ze. Dat je gratis account wordt overgezet naar een betaald account.

https://www.onemorething....en%20betaald%20abonnement.

En ga zo maar door. Dat is toch geen fatsoenlijke bank. Dit schept totaal geen vertrouwen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Specialsta schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:13:
Ik las online weer een aantal enthousiastelingen over de nieuwe 2,46% rente van Bunq. Maar zoals eerder gezegd: ze weigeren een vaste tegenrekening te implementeren. Waarom weigeren ze zou je je eens kunnen afvragen?!

Wat als je slachtoffer wordt van hacken? Dan kun je toch fluiten naar je centen, dat wordt niet gedekt hoor, of wel soms? ;)

En wie zitten achter die hacks? Ik acht het absoluut niet veilig. Zeker niet naast al die andere bekende verhalen van een paar pagina's terug. Verder zijn ze totaal niet transparant. Lekker sparen tegen hogere rente in het buitenland, maar er niet bij vermelden dat het dan niet meer onder het DGS valt. En dan van die slinkse eerdere trucjes van ze. Dat je gratis account wordt overgezet naar een betaald account.

En ga zo maar door. Dat is toch geen fatsoenlijke bank. Dit schept totaal geen vertrouwen!
Whatsapp-fraude? En dat is de schuld van bunq? Dat doe je toch echt zelf.
Als een opaatje van 90 een Whatsappje krijgt van een "Rabobank-crimineel" dat zijn bankpas is verlopen en een nieuwe moet aanvragen en binnenkort een medewerker langskomt, en hij intrapt, is dat dan ook de schuld van Rabobank?

[ Voor 7% gewijzigd door Wispe op 21-07-2023 19:20 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Waarom maak je hier zo druk om? Ga gewoon sparen bij een andere bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Maar dat geldt toch ook voor bijvoorbeeld een ING spaarrekening? Als hackers in je ING account kunnen, dan kunnen ze al het geld zo schuiven van spaar- naar betaalrekening en vervolgens naar iedere willekeurige externe rekening tot X limiet. Bij Bunq kun je ook een limiet instellen (bijv. €0 ;) ).

Bunq heeft in de afgelopen 3 maanden iedere dag bijna €25 miljoen aan nieuw spaargeld zien binnenstromen. Als het echt zo rampzalig is met die fraudecontroles, dan zouden we toch niet slechts een handjevol slechte verhalen hebben? ;)

Verder kun je natuurlijk van alles van Bunq vinden. Mocht de gratis spaarrekening opeens geld gaan kosten, dan zal dat geld weer net zo hard wegstromen... en dat weten ze bij Bunq ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

1. Kwaadwillenden moeten je device in bezit hebben (anders kunnen ze niks overmaken want een pincode alleen is niet genoeg);
2. Zij moeten de pincode van je telefoon / FaceID / etc hebben;
3. Zij moeten de pincode van je Bunq rekening hebben. Als je die deelt of aanpast vanwege een of andere vage mail, dan vraag je er ook naar om opgelicht te worden.

Misschien moet je de reguliere banken ook maar mijden. Als iemand je pincode weet kan je al geld overmaken. Brrrrr.

Edit: en ik ben blijkbaar zo dom op iemand te reageren die begint over kosmische straling 🤡. Ga er dus verder niet eens meer op reageren. Wappie alert.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1943460 op 21-07-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Kan dit bij Openbank, ING, Rabobank, ABN Amro of andere banken met betaalrekening wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

xileS schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:51:
[...]

Kan dit bij Openbank, ING, Rabobank, ABN Amro of andere banken met betaalrekening wel?
Ja, je kan niet rechtstreeks vanuit de spaarrekening overboekingen doen anders dan naar de gekoppelde betaalrekening. En die betaalrekening heb je bewust voor gekozen (want voor de rente doe je het niet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
xileS schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:51:
[...]

Exact dit. Het verschil tussen Bunq en alle genoemde banken is dat de andere verplicht een betaalrekening hebben en je daardoor altijd naar alle rekeningen kunt overboeken. Bunq was traditioneel ook gericht op betaalverkeer / betaalrekeningen en je kon optioneel een spaarrekening openen. In dat geval maakt het dus ook niet uit dat vanaf de spaarrekening geld naar elke willekeurige rekening oveover geboekt kan worden. Immers kan het per definitie altijd via de betaalrekening met "open" verkeer.
Alleen is Bunq zich nu gaan richten op spaarders die alleen een spaarrekening willen. En tsja, dan is een vaste tegenrekening wellicht wel logisch? Als in: ik snap de vraag an zich ernaar, om een spaarrekening aan een vaste tegenrekening te koppelen. Maar ik snap ook dat Bunq het niet heeft, omdat historisch spaarders niet hun doelgroep waren. En het voor betaal- + spaarrekening geen verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:21
Wispe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:19:
[...]

Whatsapp-fraude? En dat is de schuld van bunq? Dat doe je toch echt zelf.
Als een opaatje van 90 een Whatsappje krijgt van een "Rabobank-crimineel" dat zijn bankpas is verlopen en een nieuwe moet aanvragen en binnenkort een medewerker langskomt, en hij intrapt, is dat dan ook de schuld van Rabobank?
De Rabobank vergoed dit echter meestal wel, net als de andere grootbanken.
Het is maar de vraag of Bunq dit ook doet.

Maar inderdaad, het is toch echt dat ' opaatje ' die hier een paar steken heeft laten vallen.
Het is echt puur coulance dat er banken zijn die deze schadr vergoeden ( en dat mogen de andere klanten weer betalen, niet te vergeten )

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
JohanNL schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:12:
[...]

De Rabobank vergoed dit echter meestal wel, net als de andere grootbanken.
Het is maar de vraag of Bunq dit ook doet.

Maar inderdaad, het is toch echt dat ' opaatje ' die hier een paar steken heeft laten vallen.
Het is echt puur coulance dat er banken zijn die deze schadr vergoeden ( en dat mogen de andere klanten weer betalen, niet te vergeten )
Exact. Waarom moet een gedeelte van de maatschappij de dommigheid van een mens vergoeden? En dan kots jij op bunq?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik acht het absoluut niet veilig. Zeker niet naast al die andere bekende verhalen van een paar pagina's terug. Verder zijn ze totaal niet transparant. Lekker sparen tegen hogere rente in het buitenland, maar er niet bij vermelden dat het dan niet meer onder het DGS valt. En dan van die slinkse eerdere trucjes van ze. Dat je gratis account wordt overgezet naar een betaald account.

Praktijken van Bunq zijn inderdaad een paar keer besproken in dit topic. Even los daarvan zie ik zelf geen reden om er een spaarrekening te nemen. Ik krijg bij Raisin en Openbank meer rente en die zijn ook gratis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07 19:18
Ik ben eigenlijk ook wel van mening dat de beveiliging van Bunq beter kan. Ik kan daar gerust 50k naar een willekeurige rekening overmaken als ik de telefoon en pincode heb. Je kan er een limiet op zetten, maar die stelt exact niets voor omdat je die zonder verdere checks instant kan verhogen.

Bij andere banken heb je dergelijke limieten ook, waarbij vaak nog een extra authenticatie via SMS of aparte identificator wordt gedaan bij het wijzigen van de limiet. Daarbovenop gelden wijzigingen in die limiet pas na 4 uur, waarbij de gebruiker ook via SMS en email wordt geïnformeerd. Het lijkt mij toch dat zoiets ook wel van Bunq verwacht kan worden: bij het wijzigen van de limiet een wachttijd en notificatie, en mogelijk nog een extra controle bij een dergelijke wijziging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_V2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:19
MikeN schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:25:
Ik ben eigenlijk ook wel van mening dat de beveiliging van Bunq beter kan. Ik kan daar gerust 50k naar een willekeurige rekening overmaken als ik de telefoon en pincode heb. Je kan er een limiet op zetten, maar die stelt exact niets voor omdat je die zonder verdere checks instant kan verhogen.

Bij andere banken heb je dergelijke limieten ook, waarbij vaak nog een extra authenticatie via SMS of aparte identificator wordt gedaan bij het wijzigen van de limiet. Daarbovenop gelden wijzigingen in die limiet pas na 4 uur, waarbij de gebruiker ook via SMS en email wordt geïnformeerd. Het lijkt mij toch dat zoiets ook wel van Bunq verwacht kan worden: bij het wijzigen van de limiet een wachttijd en notificatie, en mogelijk nog een extra controle bij een dergelijke wijziging.
Ja als je telefoon met pincode in handen is van iemand anders dan stelt die sms check ook niet zoveel meer voor he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:10
Eddie_V2 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:51:
[...]

Ja als je telefoon met pincode in handen is van iemand anders dan stelt die sms check ook niet zoveel meer voor he
Maar die 4 uur wel..

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Eddie_V2 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:51:
[...]

Volgens mij zijn er wel een aantal Tweakers (in dit topic) met een aparte telefoon met aparte SIM voor dit soort (bank) zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
RobertMe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:52:
[...]

Volgens mij zijn er wel een aantal Tweakers (in dit topic) met een aparte telefoon met aparte SIM voor dit soort (bank) zaken.
Bingo, een oude samsung gt-e1180, met gratis 06 nummer (geen kosten als ik zelf niet bel of sms). die in principe alleen gebruikt wordt voor ontvangen van sms codes.
gecombineerd met spaarrekeningen die een vaste tegenrekening hebben, waar ik moet aanloggen met zo'n ing code apparaatje denk ik dat de veiligheid van mijn spaargeld op orde is.
voor banken die een app vereisen heb ik een ander mobieltje

[ Voor 22% gewijzigd door W1ck1e op 21-07-2023 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
En ING gaat mee omhoog, alleen blijft op 1,25% hangen ...
https://www.nu.nl/economi...-in-augustus-opnieuw.html

[ Voor 4% gewijzigd door GroteVoet459 op 21-07-2023 21:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

W1ck1e schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:01:
[...]
Bingo, een oude samsung gt-e1180, met gratis 06 nummer (geen kosten als ik zelf niet bel of sms). die in principe alleen gebruikt wordt voor ontvangen van sms codes.
gecombineerd met spaarrekeningen die een vaste tegenrekening hebben, waar ik moet aanloggen met zo'n ing code apparaatje denk ik dat de veiligheid van mijn spaargeld op orde is.
voor banken die een app vereisen heb ik een ander mobieltje
Het is dan weer niet heel veilig dat je dit online meld. Nu weet men precies waar ze naar moeten zoeken / vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat lijkt mij lichtelijk overdreven. Je veiligheid hangt niet af van het geheim houden van welke telefoon je gebruikt. Als je persoonlijk getarget wordt, dan zijn er veel effectievere methoden.

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 21-07-2023 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 19:17

filthy rich

löp wa los

Pistachenootje schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:24:
[...]

Praktijken van Bunq zijn inderdaad een paar keer besproken in dit topic. Even los daarvan zie ik zelf geen reden om er een spaarrekening te nemen. Ik krijg bij Raisin en Openbank meer rente en die zijn ook gratis.
Nouja, Bunq is Nederlands, lijkt me iets makkelijker je geld terugkrijgen dan Raisin en Openbank. Ook al hebben zij een depositogarantiestelsel volgens mij kom je achteraan in de rij als buitenlander.

edit: tekst ietsje minder stellig gemaakt

[ Voor 5% gewijzigd door filthy rich op 21-07-2023 22:46 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:58
filthy rich schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:03:
[...]

Ook al hebben zij een depositogarantiestelsel je komt achteraan in de rij als buitenlander.
Heb je hier een bron van? Of heb je dit uit je duim gezogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filthy rich

filthy rich

löp wa los

appie39 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:12:
[...]

Heb je hier een bron van? Of heb je dit uit je duim gezogen?
Dat heb ik volgens mij ergens gelezen in hun voorwaarden een jaar geleden, daarom ben ik er niet ingestapt.

[ Voor 8% gewijzigd door filthy rich op 21-07-2023 22:45 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
filthy rich schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:17:
[...]

Dat staat ergens in hun voorwaarden, althans dat was een jaar geleden zo, daarom ben ik er niet ingestapt.
En laten we wel wezen, dat is common sense. Zolang er geld zat beschikbaar is krijg je het echt wel netjes, al goede kans dat het allemaal wat langer duurt. Als dat problematisch wordt, dan betalen ze echt wel eerst hun eigen bevolking uit als de politici enige kans op herverkiezing willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:58
filthy rich schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:17:
[...]

Dat staat ergens in hun voorwaarden, althans dat was een jaar geleden zo, daarom ben ik er niet ingestapt.
Voorwaarden van Raisin én Openbank?

Denk dat banken die omvallen vrij weinig te zeggen hebben over de volgorde van uitbetalen. Die gaan er helemaal niet over….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Sissors schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:23:
[...]

En laten we wel wezen, dat is common sense. Zolang er geld zat beschikbaar is krijg je het echt wel netjes, al goede kans dat het allemaal wat langer duurt. Als dat problematisch wordt, dan betalen ze echt wel eerst hun eigen bevolking uit als de politici enige kans op herverkiezing willen.
En daarom is er het DGS waarbij de Europese richtlijn verplicht dat de DGS instanties maatregelen treffen tegen de situatie waarbij er onvoldoende middelen zijn. Er kan dus wel te weinig geld in het DGS zitten, maar ook daarvoor moet verplicht een draaiboek klaar liggen om dan alsnog aan dat geld te komen (eerder / verhoogde contributie van de banken vragen, lening bij overheid, lening bij DGS van andere landen, (lening bij ECB?)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filthy rich

filthy rich

löp wa los

appie39 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:24:
[...]

Voorwaarden van Raisin én Openbank?

Denk dat banken die omvallen vrij weinig te zeggen hebben over de volgorde van uitbetalen. Die gaan er helemaal niet over….
Weet niet meer hoe het precies in elkaar zat, volgens mij was t bij Raisin. Wat me bij was gebleven is dat het in de voorwaarden allemaal niet zo waterdicht stond als dat ik dacht dat het DGS zou zijn (wellicht is het dat volgens de wet wel, maar dat ga ik niet uitvinden). Iets met dat wanneer fondsen niet toereikend waren dan kon je nog wel eens pech hebben als buitenlander.

en aans löpt wa vast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

filthy rich schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:30:
[...]

Weet niet meer hoe het precies in elkaar zat, volgens mij was t bij Raisin. Wat me bij was gebleven is dat het in de voorwaarden allemaal niet zo waterdicht stond als dat ik dacht dat het DGS zou zijn (wellicht is het dat volgens de wet wel, maar dat ga ik niet uitvinden). Iets met dat wanneer fondsen niet toereikend waren dan kon je nog wel eens pech hebben als buitenlander.
De DGS'en van de EU maken geen onderscheid op nationaliteit of verblijfsplaats. Voorwaarden veranderen daar niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:27

sanook

_/-\o_

filthy rich schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:30:
[...]

Weet niet meer hoe het precies in elkaar zat, volgens mij was t bij... Wat me bij was gebleven is
Je zou een goede zijn in de politiek!

[ Voor 27% gewijzigd door sanook op 21-07-2023 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filthy rich

filthy rich

löp wa los

sanook schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:40:
[...]

Je zou een goede zijn in de politiek! Eerst maar iets populistisch roepen en je er dan zo uit proberen te werken...
Klopt, haha. Maar heb ook geen zin het weer op te gaan zoeken :+

en aans löpt wa vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filthy rich

filthy rich

löp wa los

RobertMe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:28:
[...]

En daarom is er het DGS waarbij de Europese richtlijn verplicht dat de DGS instanties maatregelen treffen tegen de situatie waarbij er onvoldoende middelen zijn. Er kan dus wel te weinig geld in het DGS zitten, maar ook daarvoor moet verplicht een draaiboek klaar liggen om dan alsnog aan dat geld te komen (eerder / verhoogde contributie van de banken vragen, lening bij overheid, lening bij DGS van andere landen, (lening bij ECB?)).
Die voorwaarden weken wel van de wet af volgens mij, maar goed dat kan ik niet meer staven omdat ik niet nog een keer de voorwaarden ga doorlezen (en ja wet geldt, enzenz). In ieder geval was t me duidelijk dat ik geen zin had om in een vreemd land in een vreemde taal achter mijn geld aan toe moeten vissen.

en aans löpt wa vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

filthy rich schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:50:
[...]

Die voorwaarden weken wel van de wet af volgens mij, maar goed dat kan ik niet meer staven omdat ik niet nog een keer de voorwaarden ga doorlezen (en ja wet geldt, enzenz).
Ik denk eerder dat je iets anders in de voorwaarden verkeerd hebt gelezen of begrepen. Als je zoiets serieus beweert, dan moet je het wel kunnen onderbouwen.
In ieder geval was t me duidelijk dat ik geen zin had om in een vreemd land in een vreemde taal achter mijn geld aan toe moeten vissen.
Zo lastig is een Engelstalig formulier invullen ook weer niet. Kijk naar het Nederlandse formulier voor buitenlanders voor een idee van wat je in het buitenland kan verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:28:
[...]

Maar ik denk ook wel dat het uiteindelijk allemaal goed komt, desnoods via de Nederlandse overheid zoals bij IceSave. Maar die andere potjes kosten wel meer tijd, en het lijkt mij sterk als ze niet op zijn minst pogen te zorgen dat de eigen bevolking eerst krijgt.
Pagina: 1 ... 112 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling