Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.214.872 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:00
RobertMe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:41:
Kan de DGS discussie niet gevoerd worden in het nieuw aangemaakte topic daarvoor? Schijnt dat die discussie hier ongewenst is O-)
Is daar een apart topic voor ?
oh ja: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2195294

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 02-07-2023 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knakenpoetser
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-05 02:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:04
W1ck1e schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:27:
[...]

offtopic:

In het kader van een ander draadje (@Pepper92 over een verkochte motorfiets) had ik even de betekenis van "volgens mij" door chat gpt gehaald. (want waarom zou je nog een woordenboek gebruiken ?)

[...]

[...]
Ik dacht die reactie achter me te hebben gelaten maar krijg er toch nog steeds met regelmaat notificaties over. Hier had ik ‘m alleen niet verwacht 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:13
JohanNL schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:45:
Uiteindelijk valt over alles en iedereen wel wat op te merken.
En zoniet, dan houdt men informatie achter.

Wat een CEO zijn loopbaan is en wat voor beleid hij loslaat op zijn werknemers lijkt mij overigens ook niet echt relevant voor je spaargeld.
Je bedoelt voor jouw spaargeld? Voor mijn spaargeld maakt het wel degelijk uit hoe werknemers behandeld worden. Of zoals @Taxcommunism het goed verwoordt:
Taxcommunism in "Discussie over & Ervaringen met bunq"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-05 23:05
dirk_mec schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:33:
Wat maakt het uit? Zolang ze maar een DGS hebben. Waarom moet het per sé een NL DGS zijn?
Als Anadolu en Yapi Kredi niet onder ons DGS vallen, dan zijn het dus Turkse banken. Het Turkse DGS vindt je kennelijk prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Laatst online: 22:26
Frankenstein schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:41:
[...]

Als Anadolu en Yapi Kredi niet onder ons DGS vallen, dan zijn het dus Turkse banken. Het Turkse DGS vindt je kennelijk prima?
Volgens mij moet dit in het andere topic maar ik zie geen probleem, jij wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:46
appie39 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:41:
[...]

Je bedoelt voor jouw spaargeld? Voor mijn spaargeld maakt het wel degelijk uit hoe werknemers behandeld worden. Of zoals @Taxcommunism het goed verwoordt:
Taxcommunism in "Discussie over & Ervaringen met bunq"
Het is gewoon super naïef om te denken dat het ergens anders beter zou gaan, wat ook gewoonweg doorgaans niet zo openbaar bekend wordt gemaakt.

Overigens is die link leggen naar slavernij ook wel erg ver gezocht.
Mensen kunnen zo wegstappen als het ze niet bevalt bij zo'n werkgever, er is genoeg ander werk bij andere werkgevers en je kunt in dit land eventueel ook nog met bijstand op de bank gaan zitten als je dat wilt.
Maar blijkbaar is er toch iets wat het werken bij Bunq aantrekkelijk maakt, mensen blijft aantrekken en behouden.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tja, ING of de Rabo zijn ook geen schouders waar je als medewerker even kunt uithuilen.

Veel van de dingen die Ali aanhaalt zijn terechte punten: veel jonge medewerkers hebben nog nooit te horen gekregen dat ze ergens niet goed genoeg voor zijn.

Daarnaast zie ik meerdere keren dat hij hard is op de inhoud. Niet op de persoon.

Wellicht is er een bank waar onderpresteren wel wordt gewaardeerd. Vooralsnog blijf ik lekker bij Bunq zitten. Dit soort artikelen maken daar weinig verschil in. De banken wereld is overal hard. Dan liever een directeur met een visie die zelf ook nog eens meewerkt, dan een grote bank waar je dezelfde kille benadering krijgt, maar dan van een anonieme persoon in een pak.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ1984
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:45
Jeroenneman schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:08:
[...]

Tja, ING of de Rabo zijn ook geen schouders waar je als medewerker even kunt uithuilen.

Veel van de dingen die Ali aanhaalt zijn terechte punten: veel jonge medewerkers hebben nog nooit te horen gekregen dat ze ergens niet goed genoeg voor zijn.

Daarnaast zie ik meerdere keren dat hij hard is op de inhoud. Niet op de persoon.

Wellicht is er een bank waar onderpresteren wel wordt gewaardeerd. Vooralsnog blijf ik lekker bij Bunq zitten. Dit soort artikelen maken daar weinig verschil in. De banken wereld is overal hard. Dan liever een directeur met een visie die zelf ook nog eens meewerkt, dan een grote bank waar je dezelfde kille benadering krijgt, maar dan van een anonieme persoon in een pak.
Zo denk ik er ook over. De spaarrente mag echter wel wat worden verhoogd, anders stap ik alsnog over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 08:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puy-9h3LErRT4MwnGkSCcgOmaMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAXx9d2JeO98UeGo77OqgujI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:28
Idd:
michael346 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:53:
Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,38% p.j. naar 2,57% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op maandag 3 juli om 12 uur 's middags.
Tekst in plaats van plaatjes maakt het zoeken in het forum iets makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-06 15:43

JAN-B

525 Wp op mijn dak

GroteVoet459 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:28:
[...]

Idd:

[...]

@GroteVoet459
Ik zie bij jou 2,57% staan, en in het plaatje staat 2,59% :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
JAN-B schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:32:
[...]
@GroteVoet459
Dat is het verschil tussen de nominale en de effectieve rente. De laatste is inclusief rente-op-rente.
Dus even goed kijken wat er aangeboden wordt als je voor 1 á 3 hondersten over wilt stappen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:14
Ik heb bij Renault via Raisin het verificatie proces doorlopen (dwv webcam aan 'opdrachtjes' uitvoeren met ID kaart), echter blijft het op ongeverifieerd staan. Hoe lang duurde het bij jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:56
PHPResource schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:36:
Ik heb bij Renault via Raisin het verificatie proces doorlopen (dwv webcam aan 'opdrachtjes' uitvoeren met ID kaart), echter blijft het op ongeverifieerd staan. Hoe lang duurde het bij jullie?
3 dagen duurde alles bij mekaar bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21
feddesman schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:40:
[...]

3 dagen duurde alles bij mekaar bij mij
En dan nog een tijd dat je spaarrekening op in behandeling blijft staan... Echt heel vlot gaat het allemaal niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Steefmeister schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:50:
[...]

En dan nog een tijd dat je spaarrekening op in behandeling blijft staan... Echt heel vlot gaat het allemaal niet
Het begin is even geduld hebben maar daarna werkt alles wel vlot.Geen instant pay maar wel vlot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:16
JAN-B schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:32:
[...]

@GroteVoet459
Als ik op raisin website de 'mijn spaarrekeningen' pagina ververs, dan zie ik in 1e instantie bij Nordax 2,57% staan die na 0,5 sec weer terug gaat naar 2,38%. Ziet er een beetje knullig uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
dirk_mec schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:51:
[...]

Volgens mij moet dit in het andere topic maar ik zie geen probleem, jij wel?
Hm. Als er een probleem is, is het dan niet, dat jij niet weet onder welk garantiestelsel het valt? Wat op zich niet vreemd is aangezien het volgens jou niet uitmaakt. Ik denk niet dat iedereen er zo over denkt; IJsland of Duitsland, er is wellicht een klein verschil.

Turks garantiestelsel, ik pas. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Laatst online: 22:26
Frankenstein schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:35:
[...]
En je motivatie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Frankenstein schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:35:
[...]
De genoemde banken vallen gewoon onder het Nederlandse DGS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

GroteVoet459 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:35:

Dat is het verschil tussen de nominale en de effectieve rente. De laatste is inclusief rente-op-rente.
Dus even goed kijken wat er aangeboden wordt als je voor 1 á 3 hondersten over wilt stappen ...
OK,
is het trouwens een slim idee om bij Raisin 2 spaarrekeningen aan te houden, en dan elke keer te switchen :? > naar de hoogste dus :P
0,17% is bij 1000€ >1,70€ :(ik dacht 17€, maar zag de komma eerst niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:46
JAN-B schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:01:
[...]

OK,
is het trouwens een slim idee om bij Raisin 2 spaarrekeningen aan te houden, en dan elke keer te switchen :? > naar de hoogste dus :P
0,17% is bij 1000€ >1,70€ :(ik dacht 17€, maar zag de komma eerst niet)
Grote kans dat je minimaal 1 dag rente mist. Dan mis je op €1000 dus 6 cent rente. Terwijl de spaarbanken de laatste tijd steeds stuivertje wisselen in de hoogste rente. Waarbij die 1,70 op jaarbasis dus ook maar 0,4 cent is per dag. Het verschil van die 0,17% moet er dus al 15 dagen zijn wil je dat terug verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Switchen levert je gemiddeld 1 dag zonder rente op.

Wat je zou kunnen doen is een spaarrekening kiezen die meestal wel snel is met het verhogen van de rente wanneer anderen dat doen. Voor mijn gevoel doet Nordax dat momenteel best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 09:27

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zr40 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:08:
Switchen levert je gemiddeld 1 dag zonder rente op.
Kan je uitleggen hoe dat komt?
Waar komt deze valuteringsdag vandaan?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:56
Iemand waarbij de 3,4% wel is toegepast bij Advanzia? Over de maand Juni?

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
aawe mwan schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:29:
[...]

Kan je uitleggen hoe dat komt?
Waar komt deze valuteringsdag vandaan?
Omdat het geld via de Raisin rekening moet gaan en de partner banken nogal traag zijn in boekingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:27
Juan schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:39:
Iemand waarbij de 3,4% wel is toegepast bij Advanzia? Over de maand Juni?
Hoe kan ik dat zien?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Zr40 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:43:
[...]

Het gaat erom dat @dirk_mec stelt dat het niet uitmaakt onder welk DGS het valt.

@dirk_mec Ik geloof niet dat Turkije tot de erg kredietwaardige landen behoort. Daarnaast houd ik het liever dichter bij huis en zijn er dichter bij huis volgens de ratingbureau's kredietwaardiger landen die daarnaast meer rente vergoeden. Turkije is geen EU-land. Daardoor wijkt het Turkse DGS vermoedelijk af van de standaard in de EU, iets waar ik me niet in ga verdiepen. Hier wil ik het verder graag bij laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Vooralsnog door het Saldo na te rekenen.
Statement volgt hopelijk snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
RobertMe schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:56:
[...]

Omdat het geld via de Raisin rekening moet gaan en de partner banken nogal traag zijn in boekingen.
Of mogelijk een soort van gesjoemel, wat bij buitenlandse banken wellicht normaal is.
Ik verbaas mij nog steeds over overboekingen van Openbank naar rekeningen buiten Openbank, die blijven altijd een rentedag extra staan bij Openbank.
Nu met de hogere spaarrentes kan dat flink oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
JohanNL schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:33:
[...]
Of mogelijk een soort van gesjoemel, wat bij buitenlandse banken wellicht normaal is.
Ik verbaas mij nog steeds over overboekingen van Openbank naar rekeningen buiten Openbank, die blijven altijd een rentedag extra staan bij Openbank.
Gesjoemel? Denk dat het gewoon is hoe de meeste niet-Nederlandse banken (nog) werken en hun geld verdienen. Het is en blijft gewoon een internationale overboeking.

In Nederland lopen de banken op een aantal punten voor op de rest van Europa en daar moeten we soms blij mee zijn. Helaas zijn gratis rekeningen en hoge rente niet van die punten. Noem jij wat de grote 4 in NL doen dan ook sjoemelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wpm
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-06 14:05

wpm

Zr40 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:43:
[...]

Klopt, Anadolubank en Yapi Kredi Bank zijn beide Nederlands N.V's met een Nederlandse Bank Licentie, vallen hierdoor onder Nederlandse DGS.

Voor meer informatie zie: Het Deposito Garantie Stelsel Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
GroteVoet459 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:15:
[...]

Gesjoemel? Denk dat het gewoon is hoe de meeste niet-Nederlandse banken (nog) werken en hun geld verdienen. Het is en blijft gewoon een internationale overboeking.

In Nederland lopen de banken op een aantal punten voor op de rest van Europa en daar moeten we soms blij mee zijn. Helaas zijn gratis rekeningen en hoge rente niet van die punten. Noem jij wat de grote 4 in NL doen dan ook sjoemelen?
Nouja, doe bij Openbank bijvoorbeeld een overboeking naar je NL huisbank op zaterdag, dan komt de rentedatum op maandag en ontvang je het pas dinsdag.
Dat noem ik gesjoemel ja, zet de rentedatum dan ook op dinsdag als je de transactie dan pas uitvoert of wees hier anders eerlijk/transparant over dat je als bank voor elke uitgaande transactie een rentedag ' in rekening brengt '.

Dat de grootbanken in NL enorm lage spaarrentes aanbieden is hoogstens gebruik/misbruik maken van onwetende en slapende spaarders, net als dat je totaal geen spaarrente ontvangt op je betaalrekening.
Maar dat is voor de rest allemaal vooraf duidelijk afgesproken.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 03-07-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
JohanNL schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:33:
[...]

Nouja, doe bij Openbank bijvoorbeeld een overboeking naar je NL huisbank op zaterdag, dan komt de rentedatum op maandag en ontvang je het pas dinsdag.
Als ze de rentedatum op zaterdag zouden houden geef ik je gelijk met gesjoemel, maar als ze maandag aanhouden is het gewoon 1 rentedag voor een normale internationale overboeking.

KNAB voert ook geen periodieke opdrachten uit in het weekend, terwijl er geen enkele reden voor is om die vast te houden. Zo heeft elke bank wel iets om rekening mee te houden.

[ Voor 16% gewijzigd door GroteVoet459 op 03-07-2023 20:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
Lijkt erop dat ze bij Advanzia wakker geworden zijn.

Nu is een hoger bedrag bijgeschreven, zelfs meer dan ik bereken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:28:
[...]

Idd:

[...]

Zie te laat nieuws van Nordax. Toevallig vanochtend een CKV rekening aangevraagd.

Waarom moet je bij een flexibele spaarrekening eigenlijk al een bedrag invullen wat je erop wilt gaan sparen? Het bedrag heb ik nog niet overgemaakt (dacht anders weer aantal dagen zonder rente), maar wat als ik nu minder overmaak? Of beter mijn aanvraag intrekken als ik van plan ben minder te storten?

/edit
Bij het aanvragen van een Nordax rekening maar eerst 1 euro gekozen, had ook met CKV eerst minimale moeten doen :').

[ Voor 9% gewijzigd door xileS op 03-07-2023 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
Ik heb een potje geld waar ik de komende 6mnd niets mee hoef te doen.
Is er een reden om bijvoorbeeld niet deze deposito af te sluiten? Als ik dit topic lees en ook het internet is raisin een betrouwbare partij en word ik gedekt door het deposito stelsel van Italië. Dus zolang ik minder dan 100k stort (wat ik wil doen), dan is het vrijwel risicoloos toch?

https://www.raisin.nl/spa...rogetto-6-maanden-bpl705/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
xileS schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:12:
[...]

Zie te laat nieuws van Nordax. Toevallig vanochtend een CKV rekening aangevraagd.

Waarom moet je bij een flexibele spaarrekening eigenlijk al een bedrag invullen wat je erop wilt gaan sparen? Het bedrag heb ik nog niet overgemaakt (dacht anders weer aantal dagen zonder rente), maar wat als ik nu minder overmaak? Over beter mijn aanvraag intrekken als ik van plan ben minder te storten?
CKV minimaal 1000 e dus dat bedrag moet je ook minimaal invullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Renzzie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:16:
Is er een reden om bijvoorbeeld niet deze deposito af te sluiten? Als ik dit topic lees en ook het internet is raisin een betrouwbare partij en word ik gedekt door het deposito stelsel van Italië. Dus zolang ik minder dan 100k stort (wat ik wil doen), dan is het vrijwel risicoloos toch?

Als je daar minder dan 98.232 euro inlegt dan blijft je saldo na 6 maanden beneden de 100k die dan gedekt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Nieuws van de Raisin rentes:

Wanneer je kijkt naar de rentes korter dan 1 jaar geeft Raisin weer dat het daarvan 27 ter beschikking stelt. De 8 laatste rentes daarvan zijn zo onvoorstelbaar laag dat je ze in de huidige tijd zou kunnen omschrijven als oneerbare voorstellen. Daarbij ook de al eerder gememoreerde flexibele deposito's van Civi bank.
Die zijn feitelijk verdwenen maar staan nog wel op de website. Hopelijk gaat Raisin.nl de boel opschonen en meer interessante banken aanbieden?

Nu Civi bank zijn 9 maands deposito op 0% heeft gezet zijn er nog slechts twee 9 maands-deposito's: BFF met 3.5 % en Nordax met 3.34%

Opvallend: Imprebanca verlaagde 2 jaars deposito van 3.85 naar 3.5%

Coop bank gooit de 1 jaars deposito's omhoog naar 3.85% om gelijke tred te kunnen houden met de 2 andere banken uit Estland. (en nog een aantal anderen)

Verder ontdekte ik nog twee mij onbekende banken die ik sinds April niet op mijn lijstje had staan. De Italiaanse Banca Privata leasing (1 jaar vast 3.45%) en Privatbanka uit Slowakije (slechts 2.30% 1 jaar vast). Waarschijnlijk omdat ik ze voorheen niet interessant vond met hun lage rentes.

Ze kunnen mogelijk in de toekomst nog een optie worden als ze verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Lloyds Bank nu 2,00% (of was al een tijdje zo, ik kom er nu pas achter). Gaat de goede kant op. :)
Binnenkort 3 ton op m'n bankrekening (verkoop woning). :9~
Zo'n 95k gaat naar Lloyds en de rest naar NIBC en ABN of zo. Ik vind buitenlandse spaarrekeningen nog te eng (behalve Lloyds omdat dat toch een bekende naam is in NL :') ).

[ Voor 20% gewijzigd door Wispe op 03-07-2023 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 20:07

sanook

_/-\o_

Wispe schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:40:
Lloyds Bank nu 2,00%. Gaat de goede kant op. :)
Binnenkort 3 ton op m'n bankrekening (verkoop woning). :9~
Zo'n 95k gaat naar Lloyds en de rest naar NIBC en ABN of zo. Ik vind buitenlandse spaarrekeningen nog te eng (behalve Lloyds omdat dat toch een bekende naam is in NL :') ).
Waarom vind je dat eng?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inXs
  • Laatst online: 22:18

inXs

known as inXs

JAN-B schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:52:
[...]

@inXs Hoezo weinig trek :?
het hangt er vanaf of je op winst of verlies staat, natuurlijk,
maar als je op winst staat, kun je toch gewoon verkopen, pak je de winst ook nog mee en verhuis je het naar een spaarrekening, of in jouw geval een deposito(ladder);
ik betaal 12€ transactiekosten, dus alles daarboven is in principe winst;
(of zie ik iets over het hoofd)
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Noem het niet rationeel rendement, ben al 6jaar aan het bouwen namelijk, neemt niet weg dat rationeel gezien een depositoladder voor nu wellicht (voor mij dan) een beter idee lijkt, dus ik ga er wel over na denken. Het is vooral dat de laatste tijd al erg grote bedragen heen en weer worden geschoven (verkoop huis met overwaarde, aankoop nieuw object, etc etc) dat het wat onnatuurlijk voelt!

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
feddesman schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:21:
[...]

CKV minimaal 1000 e dus dat bedrag moet je ook minimaal invullen
Weet ik, maar ik had dus vanochtend meer ingevuld, omdat ik eerst er meer wou storten. Nu wil ik meer op Nordax storten ipv CKV. Vroeg mij af of dat nog kon. Of ze perse dat bedrag verwachten wat ik ingevuld had om de rekening te openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

inXs schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:46:
[...]

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Noem het niet rationeel rendement, ben al 6jaar aan het bouwen namelijk, neemt niet weg dat rationeel gezien een depositoladder voor nu wellicht (voor mij dan) een beter idee lijkt, dus ik ga er wel over na denken. Het is vooral dat de laatste tijd al erg grote bedragen heen en weer worden geschoven (verkoop huis met overwaarde, aankoop nieuw object, etc etc) dat het wat onnatuurlijk voelt!
.

[ Voor 30% gewijzigd door sanook op 12-10-2023 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

xileS schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:58:
[...]

Weet ik, maar ik had dus vanochtend meer ingevuld, omdat ik eerst er meer wou storten. Nu wil ik meer op Nordax storten ipv CKV. Vroeg mij af of dat nog kon. Of ze perse dat bedrag verwachten wat ik ingevuld had om de rekening te openen.
Ze verwachten het bedrag wat je hebt ingevuld. Je kan de aanvraag gewoon intrekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:08:
[...]

Ze verwachten het bedrag wat je hebt ingevuld. Je kan de aanvraag gewoon intrekken :)
Bij deze maar ingetrokken, bij een volgende verhoging wellicht weer een nieuwe aanvraag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Raisin meldt per e-mail:

Na acht verhogingen in 11 maanden, staat de belangrijkste rente van de Europese Centrale Bank sinds 21 juni op 3,50%, oftewel 4 procentpunt hoger dan een jaar geleden. De verwachting is dat de rente in juli nogmaals verhoogd wordt, maar dat de rentes blijven stijgen in dezelfde omvang als het afgelopen jaar, is minder waarschijnlijk.

Inderdaad een stevige stijging.

Mijn deposito's staan nu uit tegen gewogen 2,5% of 2,8% als ik de deposito's niet meereken die ik een jaar geleden niet had. Dat is een stukje minder dan de 3,4% die Advanzia me nu vrij opneembaar vergoedt. Daarmee leveren deposito's met een korte looptijd wellicht zelfs minder op dan vrij opneembaar. Dat had ik niet verwacht of voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Frankenstein schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:59:
Raisin meldt per e-mail:

Mijn deposito's staan nu uit tegen gewogen 2,5% of 2,8% als ik de deposito's niet meereken die ik een jaar geleden niet had. Dat is een stukje minder dan de 3,4% die Advanzia me nu vrij opneembaar vergoedt. Daarmee leveren deposito's met een korte looptijd wellicht zelfs minder op dan vrij opneembaar. Dat had ik niet verwacht of voorzien.
Dat had niemand kunnen voorzien. Voorspellen is moeilijk, vooral daar waar het de toekomst betreft :)

Ik zou zeggen reken het jezelf niet aan. Wat je destijds hebt afgesloten was op dat moment voor jou de beste beslissing. Dat de wereld er in relatief korte tijd opeens heel anders uit ging zien kon niemand voorzien.

Mijn vrouw was zo gewend geraakt dat er nauwelijks nog rente werd gegeven dat ze zei: "de rente zal nooit meer stijgen".
In de tijd waarin Nederlandse banken krankzinnig lage rentes gaven was jij wel wakker genoeg (in tegenstelling tot ondergetekende) om de best mogelijke rente uit die tijd te pakken. Ik lag toen te snurken.

De 3.4 bij Advanzia is inderdaad vergelijkbaar met de hoogste 6 maanden deposito's met dit verschil dat je er 6 maanden niet over kunt beschikken.

[ Voor 6% gewijzigd door Knakenpoetser op 03-07-2023 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Knakenpoetser schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:30:
De 3.4 bij Advanzia is inderdaad vergelijkbaar met de hoogste 6 maanden deposito's met dit verschil dat je er 6 maanden niet over kunt beschikken.
En dat de rente 6 maanden vast staat, terwijl de vrij opneembare rente de komende maanden nog omhoog zal gaan. Zes weken terug heb ik nog 12 maanden 3,55% ingelegd; vrij opneembaar kan zomaar meer opleveren. De deposito's zorgen wel voor spreiding over banken en landen, en een volledige dekking door het garantiestelsel.

Overigens lees ik dat Consorsbank (3,2% vrij opneembaar) klanten aanmerkt als nieuwe klant, als je er minimaal 6 maanden geen klant bent geweest. Als de actierente van Advanzia voorbij is zet ik dat geld wellicht liever (grotendeels) 3 maanden vast om daarna naar Advanzia terug te keren. Hangt er natuurlijk vanaf wat het gunstigst is...

[ Voor 27% gewijzigd door Frankenstein op 03-07-2023 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Frankenstein schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:49:
[...]

Overigens lees ik dat Consorsbank (3,2% vrij opneembaar) klanten aanmerkt als nieuwe klant, als je er minimaal 6 maanden geen klant bent geweest. Als de actierente van Advanzia voorbij is zet ik dat geld wellicht liever (grotendeels) 3 maanden vast om daarna naar Advanzia terug te keren. Hangt er natuurlijk vanaf wat het gunstigst is...
Bij mij zat er minder lang tussen. Even opgezocht, exact 1 maand tussen de bevestiging van opzegging en de bevestiging dat m’n nieuwe rekening aangemaakt was.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
@fsfikke Bij Consorsbank zat er 1 maand tussen dus? Netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Frankenstein schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:49:
[...]

En dat de rente 6 maanden vast staat, terwijl de vrij opneembare rente de komende maanden nog omhoog zal gaan. Zes weken terug heb ik nog 12 maanden 3,55% ingelegd; vrij opneembaar kan zomaar meer opleveren. De deposito's zorgen wel voor spreiding over banken en landen, en een volledige dekking door het garantiestelsel.
2 maanden terug heb ik ook 12 maanden voor 3.45% ingelegd. Nu staat dezelfde deposito op 3.85% (and counting) maar op dat moment was het voor mij alle criteria meewegend de juiste beslissing.
Spreiding is altijd verstandig idd. Nooit op één paard wedden.
Wat het gunstigst is bepaal je in een momentopname. Ik begrijp uit jouw woorden dat je liever korte looptijden vastzet zodat je flexibeler bent mocht de langjarige rente nog verder gaan stijgen? Dan kun je met vrij opneembaar nog alle kanten op. En die 12 maanden zijn er over 2 weken nog maar 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:20
Frankenstein schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:59:
Raisin meldt per e-mail:

Na acht verhogingen in 11 maanden, staat de belangrijkste rente van de Europese Centrale Bank sinds 21 juni op 3,50%, oftewel 4 procentpunt hoger dan een jaar geleden. De verwachting is dat de rente in juli nogmaals verhoogd wordt, maar dat de rentes blijven stijgen in dezelfde omvang als het afgelopen jaar, is minder waarschijnlijk.

Inderdaad een stevige stijging.

Komt mij ook bekend voor. Ook ik heb nu nog 3 depositos lopen tegen 2,58% en 2,9% tot december/januari. Dit had ik ook niet verwacht toen ik ze een half jaar geleden afsloot. Maar ja, de eerste maanden hebben we dan meer gehad. We hebben natuurlijk ook gekke tijden qua rente ontwikkelingen.
Deze week komen 2 deposito's vrij van 2,3% en 2,5%. Zet ze wel weer vast, maar voor max. 6 maand. Daarna zie ik wel weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
Ik heb in de afgelopen 12 maanden deposito's van 6 t/m 12 maanden afgesloten.
Doordat Advanzia steeds heel scherpe rente geboden heeft. Had ik beter achteraf gezien alles op Advanzia weg kunnen zetten, dat had meer opgeleverd dan vast zetten.

Maar het komt dus puur door Advanzia, daardoor zijn mijn deposito's verliesgevend.
Heb er helaas dus nog 3 lopen 1x 50k 1,45% Progetto valt 20 juli vrij (gelukkig)
1x 15k 2% progetto valt in 24 augustus vrij
1x 15k 2,48% klarna valt 1 dec vrij

Al met al een 300 EUR verlies door vastzetten..
Dus wil max 6 maanden, met minimaal 4%, langer doe ik niet meer.. want wie zegt niet dat de rente nog veel verder gaat, en dat echt percentages van de jaren 80 niet terug komen..
Toen kreeg ik bij de Rabobank zelfs 6,75% op mijn tiener rekening.. Kan je nagaan als er toen stunters zoals Advanzia geweest zouden zijn. 8% bij dergelijke banken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:44
Renzzie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:16:

Bij Advanzia krijg je 3.4% voor tenminste 6 maanden vrij opneembaar. Dat zou ik persoonlijk aantrekkelijker vinden. Scheelt maar ~100 euro met Progretto. Ik heb zelf namelijk wat minder vertrouwen in Italië en het DGS daar. Dit onderwerp is al heel vaak besproken in dit topic. Er is nu ook een apart topic voor DGS discussies: Het Deposito Garantie Stelsel Topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
Knakenpoetser schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:35:

Verder ontdekte ik nog twee mij onbekende banken die ik sinds April niet op mijn lijstje had staan. De Italiaanse Banca Privata leasing (1 jaar vast 3.45%) en Privatbanka uit Slowakije (slechts 2.30% 1 jaar vast). Waarschijnlijk omdat ik ze voorheen niet interessant vond met hun lage rentes.

Ze kunnen mogelijk in de toekomst nog een optie worden als ze verhogen?
PrivatBanka heeft de 1 jaar-deposito op 24 januari jl. verlaagd van 3,00% naar 2,30% dus ze hebben toen wel een aantrekkelijke rente gehad, maar nu doen ze al een half jaar niet meer mee met de verhogingen in de markt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Juan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 06:51:
Doordat Advanzia steeds heel scherpe rente geboden heeft. Had ik beter achteraf gezien alles op Advanzia weg kunnen zetten, dat had meer opgeleverd dan vast zetten.

Maar het komt dus puur door Advanzia, daardoor zijn mijn deposito's verliesgevend.
Heb er helaas dus nog 3 lopen 1x 50k 1,45% Progetto valt 20 juli vrij (gelukkig)
1x 15k 2% progetto valt in 24 augustus vrij
1x 15k 2,48% klarna valt 1 dec vrij

Al met al een 300 EUR verlies door vastzetten..
Dus wil max 6 maanden, met minimaal 4%, langer doe ik niet meer.. want wie zegt niet dat de rente nog veel verder gaat, en dat echt percentages van de jaren 80 niet terug komen..
Toen kreeg ik bij de Rabobank zelfs 6,75% op mijn tiener rekening.. Kan je nagaan als er toen stunters zoals Advanzia geweest zouden zijn. 8% bij dergelijke banken?
En dan post je hier over 12 maanden over je verlies op kortlopende deposito's en vrij opneembare rekeningen, omdat de rente onverwachts door gebeurtenis x en y veel lager is en je daardoor eigenlijk beter een 3 jaars deposito tegen 4% had moeten nemen.

Je weet het gewoon niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
jeroenkb schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:52:
[...]

En dan post je hier over 12 maanden over je verlies op kortlopende deposito's en vrij opneembare rekeningen, omdat de rente onverwachts door gebeurtenis x en y veel lager is en je daardoor eigenlijk beter een 3 jaars deposito tegen 4% had moeten nemen.

Je weet het gewoon niet
En daarnaast: niet genoten winst is nog geen verlies.
@Juan Wanneer je de deposito's in de tijd spreid krijg je niet de maximale rente, maar volgens mij wel een hoop rust.
Was dus volgens mij verstandig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chevalley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-04 13:45
[...]

Je weet het gewoon niet
RCI nu zelfs 5 jaar aan 4.3%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik merk dat ik niet zo goed bekend ben met de werking van spaarbanken.
Op dit moment heb ik een spaarrekening bij Bunq. Dagelijks komt daar rente bij en einde maand wordt dat uitbetaald. Ik zie dat er banken zijn die een hogere rente bieden. Graag wil ik overstappen maar dan zie ik bijvoorbeeld staan dat de rente er per kwartaal wordt bijgeschreven. Hoe werkt dat dan precies?

"De rente wordt elk kwartaal op de spaarrekening bijgeschreven (d.w.z er geldt rente-op-rente).
Voor deze spaarrekening kan indien gewenst automatisch sparen worden ingesteld."

Stel het volgende voor:

Dag 1: opening spaarrekening met € 10.000
Na 1 maand > bijschrijving € 1.000
Na 2 maanden > bijschrijving € 1.000
Na 3 maanden > bijschrijving € 1.000

Wordt dan de rente gerekend na dat kwartaal wat er op dat moment op de rekening staat? Wat ik zou willen is dat als ik een dag vóór dat kwartaal een flink bedrag opneem, dat dan eigenlijk wel rente wordt gerekend van alle dagen ervoor. Maar ik krijg het idee dat dit zo niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
SURFivor schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:17:
... Wordt dan de rente gerekend na dat kwartaal wat er op dat moment op de rekening staat? Wat ik zou willen is dat als ik een dag vóór dat kwartaal een flink bedrag opneem, dat dan eigenlijk wel rente wordt gerekend van alle dagen ervoor. Maar ik krijg het idee dat dit zo niet werkt.
Gelukkig werkt het wel zo. Elke dag bouw je rente op. Aan/na het eind van de/het maand/kwartaal/jaar wordt de rente bijgeschreven. Vanaf dan zie je het en wordt het meegenomen voor de dagelijkse rente berekening van de komende periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
SURFivor schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:17:
Dag 1: opening spaarrekening met € 10.000
Na 1 maand > bijschrijving € 1.000
Na 2 maanden > bijschrijving € 1.000
Na 3 maanden > bijschrijving € 1.000
Als dag 1 de 1e dag van het 1e kwartaal is, dan wordt op dag 1 van het volgende kwartaal:
over 10000 euro 3 maanden uitgekeerd,
over 1000 euro 2 maanden,
over 1000 euro 1 maand.
Over de inleg na 3 maanden (dag 1 van het 2e kwartaal) wordt 3 maanden daarna rente uitgekeerd. Dat is dus na 6 maanden. Na 6 maanden wordt rente uitgekeerd over het 13000 euro, plus rente over de rente uitgekeerd op dag 1 van het tweede kwartaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Chevalley schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:10:
[...]

Huh, sinds wanneer bied Renault depositos aan (op Raisin)? Ook voor 3 jaar (4,10%) en 4 jaar (4,20%) overigens. Alleen daar dan niet de hoogste rente (/4,20% bij Banca Progetto al te krijgen op 3 jaar).

Edit:
En zo te zien ook jaarlijkse rente op rente (dus opgebouwde rente wordt elk jaar bijgeschreven op het deposito en daarover krijg je ook rente). CKV doet dat ook, maar andere banken AFAIK niet?

[ Voor 22% gewijzigd door RobertMe op 04-07-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
[...]

Je weet het gewoon niet
Maar weet jij het wel? ;)

Mijn verwachting zou zijn dat de rente tot ca. 5 jaar vast blijft stijgen. Voor langere looptijden ben ik daar minder zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Chevalley schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:10:
[...]

Renault Bank via Raisin dus. Zo, en flink hoger dan andere aanbieders op 5 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dwdd
Frankenstein schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:07:
[...]

Renault Bank via Raisin dus. Zo, en flink hoger dan andere aanbieders op 5 jaar.
En ook rente op rente, voor nu een prima aanbod ;)

Edit: max. 81.000 euro inleggen, dan blijf je na 5 jaar binnen de 100k eindsaldo

[ Voor 13% gewijzigd door dwdd op 04-07-2023 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
RobertMe schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:48:
Huh, sinds wanneer bied Renault depositos aan (op Raisin)?
Sinds vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

dwdd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:14:
[...]

En ook rente op rente, voor nu een prima aanbod ;)

Edit: max. 81.000 euro inleggen, dan blijf je na 5 jaar binnen de 100k eindsaldo
Mits je geen ander spaartegoed bij ze hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
sanook schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:27:
[...]

Kan wel, maar beperkt en binnen vijf jaar afboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
sanook schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:27:
[...]

Normaliter "mag" dat ook niet bij Raisin. Genoeg banken waar je uberhaupt maar 100k mag aanhouden en ze anders de aanvraag weigeren (dus ook bv al als je 2x een 60k deposito wilt aanhouden bij dezelfde bank).
Zit je uiteraard alleen nog met renteopbouw (die dan wel weer elk jaar wordt bijgeschreven en potentieel een limiet op de spaarrekening aanpast).
Met wat geluk dat je dan dus alleen de in dat jaar opgebouwde rente op het depisito verliest (maar niet de al uitgekeerde rente, doordat daarmee de limiet op spaarrekening verlaagd zou (kunnen) zijn).

Goed punt overigens sowieso. Daar zou ik zelf al niet aan denken. Maar ga het niet aanvragen aangezien ik het gekd liquide wil hebben / max 6 maanden vast zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Je weet het gewoon niet
En minder rendement dan wat achteraf maximaal mogelijk was geweest is natuurlijk geen verlies.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-04 13:45
RobertMe schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:32:
[...]

Normaliter "mag" dat ook niet bij Raisin. Genoeg banken waar je uberhaupt maar 100k . Maar ga het niet aanvragen aangezien ik het gekd liquide wil hebben / max 6 maanden vast zetten.
Ik gebruik deposito's dan ook voornamelijk voor het geld dat ik opzij zet voor mijn aflossingvrije hypotheek. Daar wil ik niet aankomen en wegzetten met ok rendement/laag risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Frankenstein schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:07:
[...]
Mooi aanbod. Zonder bronbelasting ook. Is voor de eerste keer dat ik echt in de verleiding kom om 5 jaar vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
Pistachenootje schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:41:
[...]

Mooi aanbod. Zonder bronbelasting ook. Is voor de eerste keer dat ik echt in de verleiding kom om 5 jaar vast te zetten.
Ja prima aanbieder met mooie rente (op rente), en dan voor 5 jaar zekerheid, misschien ga ik het ook wel doen en zo een depositoladdertje opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
Haitong is de volgende bank die naar 4,00% gaat en Fjord naar 3,90% voor een 1 jaars-deposito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Pistachenootje schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:41:
[...]

Sinds je geboorte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
dwdd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:58:
Haitong is de volgende bank die naar 4,00% gaat en Fjord naar 3,90% voor een 1 jaars-deposito
Dat is twee keer zoveel als bij CKV. Die hebben de schrik nog zeker van eerder dit jaar, toen ze met 2,90% overstelpt werden met aanvragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Nee ik bedoelde in de recente golven van renteverhogingen. Ik heb zo'n vermoeden dat we niet veel hoger gaan zien. Misschien 4.5%. Blijft een gok natuurlijk...

[ Voor 20% gewijzigd door Pistachenootje op 04-07-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1214048

Zojuist in de app. Een aanbod gekregen van Renault via Raisin.
Deposito 5 jaar vast 4,3 % .
Rente over rente.

Hier ben ik blij mee. En heb er dan ook één afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Anoniem: 1214048 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:35:
Zojuist in de app. Een aanbod gekregen van Renault via Raisin.
Deposito 5 jaar vast 4,3 % .
Rente over rente.

Hier ben ik blij mee. En heb er dan ook één afgesloten.
Dat is zeker netjes!
Ik ben eigenlijk op zoek naar 1 van 8 jaar en 10 jaar voor het geld wat we voor de kinderen sparen zodat het vrij komt op hun 18e.
Maar deze is wel erg verleidelijk !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
feddesman schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:48:
[...]

Dat is zeker netjes!
Ik ben eigenlijk op zoek naar 1 van 8 jaar en 10 jaar voor het geld wat we voor de kinderen sparen zodat het vrij komt op hun 18e.
Voor 7,8 en 10 jaar heeft Civi Bank nog een mooie aanbieding. Maarliefst 0,00% |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
sverzijl schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:21:
[...]

Voor 7,8 en 10 jaar heeft Civi Bank nog een mooie aanbieding. Maarliefst 0,00% |:(
Gelukkig heb ik CKV als alternatief met 3,5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Ook de Portugese/Spaanse Haitong bank heeft nu een 1 jaars deposito voor 4% (was 3.8%)
2 jaar vast is 4.1% geworden, 3 jaar vast 4.15%
Haitong heeft eveneens zijn 3 en 6 maanden deposito verhoogd van resp 3.02% en 3.55% naar 3.61% voor beide looptijden.

Fjord bank gaat bij 1 jaar vast oimhoog van 3.85% naar 3.9%

Ook bij de looptijden 1.5 en 2 jaar gaat Fjord omhoog naar 3.9%

[ Voor 47% gewijzigd door Knakenpoetser op 04-07-2023 19:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
feddesman schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:48:
[...]

Dat is zeker netjes!
Mijn hypotheek rentevast loopt over 8,5 jaar af en ben daarvoor ook aan het kijken naar 8 jaar in combinatie met kortere periodes voor wat diversificatie. De 5 jaar bij Renault is nu inderdaad een interessante optie geworden i.p.v. 8 jaar bij CKV.

Even een snelle berekening gedaan en als ja na 5 jaar aan 4,3% nog 3 jaar minimaal 2,2% kan krijgen dan ben je beter af dan 8 jaar 3,5% bij CKV. Na 5 jaar heb je dan ook nog keuzevrijheid om iets anders te gaan doen, ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
5 jaar 4,3% bij Renault Bank is ook hoog vergeleken met deposito's van deze looptijd in Duitsland, waar alleen een Italiaanse bank een fractie hoger zit. Wel zitten er in Duitsland zeven deposito's maximaal een half procent onder de 4,3%, in Nederland is dat er maar één.

Waarom zet Renault Bank de andere hier te kakken? Ik zou zeggen, omdat het een mooie binnenkomer is. In Duitsland zitten ze lager. Kijk maar op https://www.renault-bank-direkt.de/geldanlage/festgeld als je niks beters te doen hebt ;-)

[ Voor 30% gewijzigd door Frankenstein op 04-07-2023 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Eind maart ben ik zoekend naar raad dit forum gaan doornemen. Tendens van de adviezen toen: als je kiest voor deposito’s zet het dan 6 tot maximaal 12 maanden vast. De verwachting was dat de rente zou gaan stijgen en dat doet ie lekker tot op de dag van vandaag.

Vandaag was daar opeens de eerste 5 jaars deposito met met 4.3% rente. Er waren al een paar reacties van tweakers hier die schreven: dit begint erop te lijken. Ik overweeg dit te gaan doen.

Ik zie om mij heen dat de huizenmarkt behoorlijk afkoelt. Ze staan langer te koop, verkopers verlagen hun exorbitante vraagprijzen en potentiële kopers blijven op hun handen zitten en denken: laat die prijzen nog maar wat zakken voordat ik een huis koop. En dan heb ik het nog niet eens over de hypotheekrente die er voor zorgt dat mensen veel minder kunnen lenen dan voorheen.

Effect van de ECB maatregelen in de vastgoedsector is waarneembaar dus.Maar in de winkels zie ik dat alles veel duurder is geworden en daar komt vooralsnog geen kentering in.

Eind juli komt de ECB weer bij elkaar. Ik vraag me af wat is nu wijsheid? Spaargeld vrij opneembaar houden en de rente nog even lekker laten doorstijgen? Of toch deposito’s afsluiten? En hoe lang dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
@Knakenpoetser Ik ben zeker geen expert, alleen maar iemand die 12 jaar geleden begreep dat sparen bij de grootbank niet je van het is. De rente voor 5 jaar vast is nog niet uitgestegen. Van NL heb ik geen grafiek, maar van D wel, kijk maar eens hier. Je ziet dat 5 of 10 jaar vast allebei nog stijgen. Dat gaat voor de jaarwisseling niet omslaan. Voorzichtig bekruipt mij het gevoel dat de hogere rente nog wel wat langer kan gaan aanhouden.
https://www.kritische-anleger.de/festgeld/zinsentwicklung/

De tendens van de adviezen de je benoemt heb ik ook gezien, en mede daardoor regelmatig buitenlandse deposito's van 1 jaar en één van 5 jaar geopend. Ze kunnen de snelle ontwikkeling van de vrij opneembare en rente bij eveneens buitenlandse banken niet verslaan. Als is het aantal buitenlandse banken met >3% vrij opneembaar voor Nederlanders beperkt.

Ik heb er nu genoeg geopend en wacht tot begin 2024 om te zien wat ik dan doe. Nog een vijfjarige lijkt me zo goed als zeker. Als er een teken komt van dalingen, dan wellicht ook iets 10 jaar vast. Of nog langer.

[ Voor 4% gewijzigd door Frankenstein op 04-07-2023 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Frankenstein schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:12:
5 jaar 4,3% bij Renault Bank is ook hoog vergeleken met deposito's van deze looptijd in Duitsland, waar alleen een Italiaanse bank een fractie hoger zit. Wel zitten er in Duitsland zeven deposito's maximaal een half procent onder de 4,3%, in Nederland is dat er maar één.

Waarom zet Renault Bank de andere hier te kakken? Ik zou zeggen, omdat het een mooie binnenkomer is. In Duitsland zitten ze lager. Kijk maar op https://www.renault-bank-direkt.de/geldanlage/festgeld als je niks beters te doen hebt ;-)
Ze zetten zich in de Nederlandse markt en staan vooralsnog op eenzame hoogte. Opmerkelijk dat ze nu ook opeens een deposito aanbieden. Zou het ook te maken kunnen hebben dat ze de vrij opneembare strijd tegen Klarna en Nordax hebben opgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
@Knakenpoetser Lagarde heeft vorige week laten weten dat de ECB-rente nog niet omlaag gaat. Wel deze maand nog omhoog. Zie:
https://www.nu.nl/economi...-is-nog-niet-voorbij.html

Waarom Renault Bank opent met 4,3 voor 5 jaar is een goede vraag. In Duitsland bieden ze maar 3,6%, terwijl ze daar dus achter de 4,15% van landgenoot Credit Agricole aanhobbelen. Wie weet verlagen ze volgende week. Het kan allemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Frankenstein op 04-07-2023 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Hier was ik al bang voor;
Saldo op mijn betaalrekening te laag gisteren, dus 2 betalingen, oa. mijn hypotheek kan niet worden afgeboekt;
snel wat spaargeld overboeken?
dat gaat dus niet, moet eerst van Renault > Raisin en daarna nog naar de betaalrekening :(
Ik heb begrepen als je voor 13.00 uur overschrijft, het sneller gaat ?
Dus wellicht toch een goed idee om op een Nederlandse rekening nog een buffer aan te houden :?
(heb eerlijk gezegd nog 1 NN spaarrekening met een saldo van 1€)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Frankenstein schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:27:
@Knakenpoetser Ik ben zeker geen expert, alleen maar iemand die 12 jaar geleden begreep dat sparen bij de grootbank niet je van het is. De rente voor 5 jaar vast is nog niet uitgestegen. Van NL heb ik geen grafiek, maar van D wel, kijk maar eens hier. Je ziet dat 5 of 10 jaar vast allebei nog stijgen. Dat gaat voor de jaarwisseling niet omslaan. Voorzichtig bekruipt mij het gevoel dat de hogere rente nog wel wat langer kan gaan aanhouden.
https://www.kritische-anleger.de/festgeld/zinsentwicklung/

De tendens van de adviezen de je benoemt heb ik ook gezien, en mede daardoor regelmatig buitenlandse deposito's van 1 jaar en één van 5 jaar geopend. Ze kunnen de snelle ontwikkeling van de vrij opneembare en rente bij eveneens buitenlandse banken niet verslaan. Als is het aantal buitenlandse banken met >3% vrij opneembaar voor Nederlanders beperkt.

Ik heb er nu genoeg geopend en wacht tot begin 2024 om te zien wat ik dan doe. Nog een vijfjarige lijkt me zo goed als zeker. Als er een teken komt van dalingen, dan wellicht ook iets 10 jaar vast. Of nog langer.
Mooie grafiek! Gaat steil omhoog. En waar houdt de stijging op? Ik moet ergens van uit gaan. Ik ga nu dus nog even door met vrij opneembaar gecombineerd met kleine deposito's van 6 max 12 maanden.

Het is waar wat je zegt:
Ze kunnen de snelle ontwikkeling van de vrij opneembare en rente bij eveneens buitenlandse banken niet verslaan.
Maar ook waar wat je hier zegt:
Als is het aantal buitenlandse banken met >3% vrij opneembaar voor Nederlanders beperkt.
Omdat de vrij opneembare rekeningen voor Nederlanders zo beperkt zijn wordt je min of meer gedwongen om het deposito pad te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:00
JAN-B schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:43:
Hier was ik al bang voor;
Saldo op mijn betaalrekening te laag gisteren, dus 2 betalingen, oa. mijn hypotheek kan niet worden afgeboekt;
snel wat spaargeld overboeken?
dat gaat dus niet, moet eerst van Renault > Raisin en daarna nog naar de betaalrekening :(
Ik heb begrepen als je voor 13.00 uur overschrijft, het sneller gaat ?
Dus wellicht toch een goed idee om op een Nederlandse rekening nog een buffer aan te houden :?
(heb eerlijk gezegd nog 1 NN spaarrekening met een saldo van 1€)
Ik laat gewoon enkele duizenden euro's op mijn betaalrekening bij de grootbank staan. Scheelt op jaarbasis maar een paar euro misgelopen rente.

5 jaar lang je geld vastzetten is wel echt lang zeg. Hoeveel % van je spaargeld stoppen jullie daarin?

[ Voor 6% gewijzigd door Strider op 04-07-2023 23:58 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Frankenstein schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:35:
@Knakenpoetser Lagarde heeft vorige week laten weten dat de ECB-rente nog niet omlaag gaat. Wel deze maand nog omhoog. Zie:
https://www.nu.nl/economi...-is-nog-niet-voorbij.html

Waarom Renault Bank opent met 4,3 voor 5 jaar is een goede vraag. In Duitsland bieden ze maar 3,6%, terwijl ze daar dus achter de 4,15% van landgenoot Credit Agricole aanhobbelen. Wie weet verlagen ze volgende week. Het kan allemaal.
Nou als je ziet wat Weltsparen allemaal kan aanbieden, dus ook op het gebied van 5 jaars deposito dan is het aanbod van Raisin in Nederland heel mager. Wellicht beginnen ze dat daar in te zien? Dat ook wij behoefte hebben aan keuzes in looptijden, banken, landen en hoge rentes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
@Strider Vijf jaar vast kan onderdeel zijn van een mooi gespreid pakketje spaargeld. De keuze die je maakt is afhankelijk van je situatie. Hoeveelheid geld, horizon, spreiding over beleggingen naast sparen etc. Het voordeel van lang vastzetten is dat je zekerheid hebt dat je ook over een aantal jaren een hogere rente zult ontvangen. Dus verwacht je dat de rente gaat dalen (of zie je het al gebeuren) dan kan dat het moment zijn om in een keer 5, 10 of 20 jaar in te leggen en al die tijd zeker te zijn van die rente. Het is ook minder gedoe dan steeds korte deposito's te openen en heropenen (vaak gepaard gaand met enig renteverlies door het schuiven). Op termijn van 20 jaar is het erg waarschijnlijk dat de rente wel weer onderuit zal gaan en dan zit je daar dus lekker jaren lang boven.

De rente op 5 jaar vast ligt over het algemeen hoger dan die op korte looptijden. Kijk maar op https://www.kritische-anleger.de/festgeld/zinsentwicklung/ waarbij je dan alleen 1 en 5 jaar aanzet. Het levert dus meer op. Wel zie je in de grafiek dat op dit moment 1 jaar gelijk is aan 5 jaar, maar als de rente gaat dalen, dan daalt die van 1 jaar weer veel harder. Wat kun je dus doen? Leg elk jaar een klein bedrag 5 jaar vast, en vanaf het 6e jaar komt er weer elk jaar een bedrag vrij.

Vergelijk op https://www.kritische-anleger.de/festgeld/zinsentwicklung/ eens de renteontwikkeling van 4, 5, 6, 7, 8 en 9 jaar. 5 jaar geeft de hoogste. Dat komt omdat er op 5 jaar meer aanbieders zijn. Ik verkies daarom deze looptijd boven de andere. Echter bij 10 jaar is het aantal aanbieders ook weer groter; de renteontwikkeling lijkt heel sterk op de van 5 jaar, maar zwakt nu wat af.

Veel mensen hebben zelf een lening (hypotheek). Als de spaarrente boven het niveau van de rente op de hypothecaire lening komt kan het, afhankelijk van de hypotheekvorm, interessant worden om niet meer af te lossen, maar om het geld op een spaarrekening te zetten. Een hypothecaire lening heeft een lange looptijd, dus als je lang vast kan zetten tegen een mooie rente kan je een tijd vooruit.

Als je 2000 euro op de betaalrekening hebt staan loop je op jaarbasis 40 tot 68 euro rente mis t.o.v. vrij opneembaar. Heel veel is het niet.

@Knakenpoetser Duitsland is veel groter. Bij banken moet er behoefte zijn om de kleinere Nederlandse en Vlaamse markt mee te willen nemen. Zeker zijn er leuke aanbieders bij bij Weltsparen, zoals Grenke bank 5 jaar 4% met Duitse garantie.

[ Voor 36% gewijzigd door Frankenstein op 05-07-2023 00:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy1977
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-01 00:40
De Bigbank vrij opneembaar is 2,60 % geworden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
Crazy1977 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 00:29:
Het wordt eens tijd dat ze daar de deposito's gaan verhogen, dat is de laatste 11 weken niet meer gebeurd.
Ze lopen behoorlijk achter met andere aanbieders uit Estland (via Raisin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Knakenpoetser schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:35:
Ook de Portugese/Spaanse Haitong bank heeft nu een 1 jaars deposito voor 4% (was 3.8%)
2 jaar vast is 4.1% geworden, 3 jaar vast 4.15%
Haitong heeft eveneens zijn 3 en 6 maanden deposito verhoogd van resp 3.02% en 3.55% naar 3.61% voor beide looptijden.

Fjord bank gaat bij 1 jaar vast oimhoog van 3.85% naar 3.9%

Ook bij de looptijden 1.5 en 2 jaar gaat Fjord omhoog naar 3.9%
Zitten er nog haken of ogen aan sparen bij/in Haitong/Portugal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:18
Crazy1977 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 00:29:
Nu ook verwerkt op de site. Zo staan ze ineens weer bovenaan de lijstjes met hoogste rente :)

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Pagina: 1 ... 104 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling