Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:17:
@Sagat; Voor mij is het gebruik van de originele hardware altijd de kers op de taart.
Emulatie is voor mij als met een moderne bolide door een klassiek/nostalgisch stadscentrum rijden; je mist "the full touch" en om die toch te ervaren zul je met paard en wagen door dat klassiek nostalgische stadscentrum moeten rijden en het liefste nog met de klederdracht uit die tijd ook.
Leuke analogie, aan de ene kant snap ik het compleet, aan de andere kant, die paard en wagen trip, is een stuk minder leuk, als je ipv, door het stadscentrum, van Amsterdam naar Enschede moet.....of Berlijn, in de regen of als het snikheet is.....
Sinds kort heb ik eindelijk weer een Dreamcast en het zijn voor mij de originele VMU en het geratel/herrie van de Dreamcast zelf die mijn Dreamcast ervaring kompleet maken.
Soul Calibur op de DC is nog steeds een van mijn meest geliefde game herinneringen, wat zag dat er voor de tijd FANTASTISCH uit, Het speelde ook nog is heerlijk. Echter ik heb weinig games voor de dc waarvan ik zeg, die wil ik nu nog spelen. VMU gebruikte ik destijds al weinig. En de batterij was altijd leeg als ik dat wel wilde. Ben wel benieuwd welke games jij er op speelt. Ik weet wel dat er relatief recent nog wat shmup games uitgekomen zijn.
Verder zelf geen enkele issues met het geluid van de de dc, maar missen doe ik het zeer zeker niet!
Sterker nog, bij de (vooral eerste) 360 en nu mijn ps4 stoor ik me aan de herrie! Als dat ooit te emuleren valt zal dat absoluut een verbetering worden

Voor de ps2 heb ik een KOF game die ook zwaar herrie maakt qau cd reading.....
Bij mijn geliefde Mega drive zijn het de gamecovers
Dit vind ik wel een gemis, kijken naar covers of zelf cartridges is veel leuker dan een lijst met game titels!
, de cartridges vasthouden en in de Mega drive stoppen om ze vervolgens met een originele gamepad te spelen wat mijn beleving kompleet maakt, en zo heb ik bij elke retro console wel iets dat ik mis met emulatie.
De Megadrive collection op de Xbox 360 heb ik zelf ook maar de meeste games vind ik niet lekker spelen en voelen voor mij niet zoals het hoort te voelen met de Dpad van de Xbox 360 controller.
De dpad van de x360 controller is verschrikkelijk, echter ik heb diverse andere controllers met betere dpads en zou zelfs kunnen kijken hoe het met een arcade stick speelt)
Sonic the Hedgehog op originele pal cartridge kan voor mij niets tegenop omdat dat een stukje puur jeugdsentiment voor me is.
Voor een JRPG maakt de Dpad niet zoveel uit en daarom gebruik ik de game eigenlijk bijna alleen voor de Phantasy star games. De originele zijn nogal duur en hebben 9 van de 10x ook nog eens een save batterij die het niet meer doet.
Hoewel ik er helaas niet veel heb in mn Mega Drive library zijn shmups vaak super vet op de Mega drive; Waar de SNES het meestal wint op gebied van sound en kleur heeft de Mega Drive een betere processor wat juist bij shmups goed tot zijn recht komt.
Toch probeer ik m'n Mega Drive liefde nu (voorlopig) enigzins aan de kant te zetten omdat het momenteel veel goedkoper is om me op GBA/PS3 en Xbox 360 te richten.
Ja theoretisch is de md beter, toch heeft de snes ook erg goede shmups, Axelay waarschijnlijk de bekendste. Maar dat boeit niet, de console zelf kunnen we allemaal wel regelen en per spel verschilt het voor iedereen wat de fun factor is.