brickvansteen schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:20:
Wat vinden jullie hier nou van, ben wel benieuwd namelijk
Ik had Dark half, Dokapon Land Chapter Two en Capcom Minimix besteld bij dameshop twente. De games waren tijdens het bestellen 5 euro per stuk. Inclusief de korting kwam het neer op 4,38 inc verzenden. Vervolgens kreeg ik na het weekend een mailtje met de boodschap dat de spellen niet meer leverbaar waren en dat ik mijn geld terug geboekt zou krijgen. Kan gebeuren en via mijn bestel nummer kon ik nog gebruik maken van de kortingsactie.
Van de week is zitten kijken of ze nog wat leuks hadden om de kortingscoupon kon gebruiken voor iets anders leuk. Wat blijkt tot mijn verbazing, de Famicom games staan weer op de site en dit maal voor een veel hogere prijs. Kreeg er een beetje een vieze smaak van in mijn mond en heb vervolgens toch maar even gebeld. De jongen aan de telefoon was het met mij eens en bood mij aan om de famicom games plus nog eentje extra voor de oude prijs naar mij op te sturen. Tijdens het gesprek werd de jongen plotseling “overruled” en kreeg ik de eigenaar van de winkel aan de lijn.
Hij kwam met een verhaal dat de games te goedkoop op de site stonden terwijl ze honderden euros waard waren. Ik kon de games niet meer voor de oude prijs krijgen maar om mij als klant te behouden heb ik wel een tegoed op de website gekregen.
Vind het eigenlijk niet een hele goede oplossing en ben er stiekem best boos over.
Ze zijn wettelijk verplicht tot leveren als ze het product hebben/hadden ten tijde van de overeenkomst. Je hebt een wettelijke overeenkomst gesloten met het bedrijf toen zij het product hadden aangeboden en jij dat aanbod had aanvaard (art. 6:217 lid 1 BW).
De tegoedbon hoef je daarom ook niet te aanvaarden. Simpelweg heb jij wettelijk gezien recht op de games. Zij beroepen zich op het feit dat ze hun games onjuist geprijsd hadden, terwijl dit niet zo hoeft te zijn.
Het recht waarop zij zich (waarschijnlijk onbewust) op beroepen is het feit dat er geen wilsovereenstemming (art. 3:33 BW) is en dat ze de games niet voor die prijs wilden verkopen. Hier kunnen zij zich echter niet zomaar op beroepen, zeker niet bij goederen welke een arbitraire prijs hebben zoals 2e hands games. Wettelijk gezien word jij beschermd door het wettelijke begrip 'gerechtvaardigd vertrouwen' (art. 3:35 BW). Aangezien jij als consument koopt bij professionals, mag jij er van uit gaan dat de originele prijs niet onredelijk was en ook geen fout was. De prijsstelling is een verantwoordelijkheid van de koper, tenzij je als consument concrete twijfels kan hebben over de juistheid van het product (art 3:11 bw). Dit begrip heet 'ter goeder trouw'.
Voorbeeld van art. 3:11 bw:
1. Stel een nieuwe televisie staat overal te koop voor 1699 euro, de normale adviesprijs. En bij bol.com staat de televisie opeens 16,99 euro, dan kan je er als consument redelijkerwijs vanuit gaan dat deze prijs een fout bevat. Als bol.com de overeenkomst afbreekt, dan hebben ze hier recht toe, aangezien er geen sprake is van 'ter goeder trouw' (art 3:11 BW) en er geen wilsovereenstemming (art 3:33 BW) is.
2. Stel dezelfde nieuwe televisie bij bol.com te koop is voor 1099 euro en bol.com annuleert dan de overeenkomst, dan hebben ze waarschijnlijk geen poot om op te staan. De overeenkomst is ter goeder trouw afgesloten, want een prijs van 1099 euro voor een televisie is niet onredelijk.
In dit geval mag jij er vanuit gaan dat je ter goeder trouw hebt gehandeld, want een prijs van 5 euro voor een Famicom game is niet onredelijk. Er zijn zat Famicom games voor die prijs te koop. Ikzelf koop ook regelmatig Famicom games voor een lage prijs. Jij hoeft de waarde van een product niet te onderzoeken, voordat je een overeenstemming sluit met de gameshop. Zij moeten dat doen. En in dit geval zijn ze er kennelijk achteraf achter gekomen dat ze misschien meer voor deze games kunnen krijgen. Dit is wettelijk verboden. Je mag een rechtmatige overeenkomst niet zomaar ontbinden zonder goedkeuring van beide partijen, tenzij er een wettelijke grondslag voor is. Zoals ik net heb laten zien, hebben zij geen wettelijke grondslag om niet te leveren.
Jij hebt dus gewoon recht op je Famicom games. Maar wat kan je doen als ze niet leveren?
Ten eerste hoef je geen waardebon/tegoedbon of wat dan ook te accepteren. Doe je dit wel, dan heb je geen recht meer op je games, want de overeenkomst wordt dan omgezet. Als zij overigens ongevraagd een waardebon aan je geven, dan is dit geen grond van ontbinding. Zoals gezegd ontbinding van de overeenkomst vereist toestemming van beide partijen.
Ten tweede zou ik bewijs bewaren van je overeenkomst met het bedrijf en van het feit dat ze de games wel aanbieden, en dus ook kunnen leveren.
Stappen die jij nu kan ondernemen:
1. Als de webshop aangesloten is bij een geschillencommissie, dan kan je hier een klacht indienen en wordt de webshop waarschijnlijk door de geschillencommissie op de vingers getikt en worden ze verplicht tot leveren.
2. Als het bedrijf niet aangesloten is bij een geschillencommissie, dan kan je gerechtelijke stappen ondernemen om het bedrijf te dwingen om te leveren.
Je moet je bij jezelf wel afvragen in hoeverre dit de moeite waard is. Ik zou sowieso wel bij een aantal consumenten websites een klacht in dienen en een melding maken van hun praktijken. Op die manier zijn andere consumenten in ieder geval gewaarschuwd.
VDB_Mathias schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:42:
@brickvansteen: wat staat er in de voorwaarden vermeld? Kunnen ze zich beroepen op een artikel om van de aankoop af te zien?
Ik heb in een gelijkaardige situatie eens een apparaat besteld via de website. Achteraf werd dit ook geannuleerd omdat het voor de verkeerde prijs stond geafficheerd, na wat over en weer gemail, heb ik het uiteindelijk toch toegestuurd gekregen voor de geafficheerde prijs..
Vergissen is menselijk en kan gebeuren, maar als verkopende partij draag je daarin zelf de verantwoordelijkheid en dus ook de gevolgen.
Maar zoals gezegd, het hangt er natuurlijk vanaf hoe dit is opgenomen in hun eigen voorwaarden en/of de Nederlandse Consumentenwet.
Ik heb vluchtig de voorwaarden eens doornomen op hun website en op het eerste zicht staat hierin, volgens mij, niets vermeld waarop ze zich kunnen beroepen.
Ik zou dus toch proberen om via mail eens te horen waarop ze zich beroepen om dit te annuleren..
Eigen voorwaarden gelden hier niet. Het gaat om wat er in de wet staat en de eigen algemene voorwaarden van de webshop mogen niet ten nadele van de consument afwijken van de Nederlandse wet.
Garfrost schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:28:
@brickvansteen, Je kan er weinig aan doen maar ik zou toch nooit meer zaken doen met winkels die zo zaken doen. Hetzelfde geld voor particulieren die prijzen ophogen om wat voor reden dan ook, als je een afspraak niet wilt of kunt nakomen na betaling is het voor mij gedaan.
Je kan er alles aan doen, zowel bij particulieren als bij winkels. Bij winkels sta je zelfs nog meer in je recht vanwege art. 3:35 BW. De wet beschermt consumenten goed tegen de wanpraktijken van bedrijven

.
[
Voor 14% gewijzigd door
xelfer op 18-02-2016 12:36
]