Ik ben vorige maand nog in Japan geweest. Nadat ik vorig jaar ben vergeten om een (werkende) ntsc playstation mee te nemen dacht ik het deze keer te doen. Ik ben er van geschrokken dat er deze keer zeer beperkt aanbod was. Het lag ook deels aan de regio van Japan waar ik me bevond, want normaal gesproken breek je je nek erover. De twee Book-off winkels hadden bijna niets, behalve PS2 slim modellen van rond de tachtig euro. Een ps2 is een optie omdat het mijn ntsc spellen kan draaien, maar niet voor die prijs. Ik had hier een tijdje terug geschreven dat ik er een voor zestig zag liggen in Nederland, maar niet kon nemen omdat het per se NTSC moet zijn (klote sony).
Nadat ik in twee weken alle kringloopwinkels in de buurt had afgespeurd stoot ik op Manga Souko die geloof het of niet, 24/7 geopend is. Playstations heb ik er niet gevonden, zelfs geen PS2, sterker nog ik zag zelfs advertenties dat er juist vraag was naar playstations/gamecubes. Ik zag de gebruikelijke stapels vergeelde SFC/FC bandjes, PS/2 hoesjes, maar het is allemaal precies die afgetrape rotzooi die niemand wil hebben. Zo zag ik bijvoorbeeld stapels Chrono Crossen liggen. Was dat in die tijd geen topspel dat toen heilig verklaard is? Waarom wil dan juist dat niemand meer hebben, terwijl er flinke bedragen gevraagd worden voor matige platformers en actiespellen? Kijk dat snap ik nou niet hè. En honderden troepspellen die je toch niet kunt lezen of kunt spelen zoals, honkbal games, paardenrennen, fruitmachines, Japans Keizerijk oorlog strategy sims enz wat moet je met die shit? Misschien hadden ze nog wat nieuws aan te bieden en toen viel mijn oog hierop
Dat is dus 35 euro voor een megadrive die alle regio's kan afspelen. De console ziet er prachtig uit, maar waarom zou iemand het willen als er bijna foutloze emuators bestaan? En bijna € 70,- voor een cheap ass multi emulator met goedkoop plastic. Dat is een hoop geld voor zo'n mcdonalds happymeal kwaliteit en voor deze prijzen worden ze ook doorverkocht. Maar dat niet alleen, nog een tientje meer en dan zou ik eventueel die slim PS2 mee naar huis nemen. Het was een mooi wit slim model dat ik zag liggen. Grote verrassing was dat ik het schap leeg aantrof toen ik nog een keer kwam kijken. Dus PS2 consoles zijn nu al net zo retro als megadrive en NES? Betekent dat nou dat het nu al moeilijk gaat worden om aan een PS2 te komen? Dat hou ik niet voor mogelijk. Ik ga dit jaar nog minstens één keer naar Japan en dan hoop ik gewoon dat het afgelopen reis tegen zat. Het kan toch onmogelijk zo zijn dat in Japan in zo'n korte tijd ook zo'n retro-goudkoorts is ontstaan als bij ons.
NB: ik wilde dit in eerste instantie niet bewerken totdat ik ongeveer tien paginas terug een reactie tegenkwam van iemand die kringloopwinkels heeft bezocht in Japan. Ik wilde daar aan toevoegen dat je ook nog belasting moet betalen. Het is voor onze begrippen erg laag met maar 8% en binnenkort 10%, maar hoe hoger de prijzen en hoe meer je koopt des te flinker het belastingbedrag oploopt natuurlijk. En een Japanse saturn voor € 10 zoals hij zei, heeft ook een nadeel dat al die consoles 110 v verbruiken. Als je ook nog een spanningstransformator moet kopen is het niet goedkoop meer, let bijv ook op de watts. Ik heb een keer meegemaakt hoe een Japanse Sega Saturn opblies toen het op 220 v werd aangesloten. Je krijgt geen seconde de kans op een waarschuwing het is echt gelijk POEF. En de meeste gewilde spellen zijn meestal niet goedkoop, al die pokemon stadiums misschien 50 Yen, maar zie je dan na lang zoeken Streets of rage 2 liggen is het ineens 3500. En over die Zelda 64.. het lijkt me stug dat iemand het er voor over heeft om Japans te leren lezen voor die 4 EUR.
[
Voor 15% gewijzigd door
Jarwo op 17-02-2016 04:15
]