uchiha tijntje schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 08:46:
[...]
En dat blijft toch echt zonde. Een kant kiezen... Met andere woorden, een merk kiezen. Het enige wat in mijn optiek relevant is zijn leuke games. Dat je een voorkeur hebt voor bepaalde type games of bepaalde gameseries en sneller geneigd bent om een bepaald platform te kiezen is logisch. Maar door je te klampen aan één kant mis je in imho toch echt veel leuke games die net op het ene platform niet uitkomen. En het gaat tenslotte toch om leuke games.
Zelf merk ik dat al sinds de NES en SNES periode. Ik was iets van 6 jaar toen er een NES in ons huis kwam. 9 jaar toen we een SNES hadden. Destijds had ik ook voor mijn verjaardag een abonnement op de Power Unlimited (vanaf de 3e editie ofzo in 1993). Ik was erg blij met de SNES, maar vond het toch echt jammer dat ik alle mooie games voor bijvoorbeeld de megadrive niet kon spelen. (niet dat ik ze dan kon kopen op mijn negende, maar dat terzijde).
Vanaf de PSX generatie heb ik daarom ook de meeste consoles gehad (met uitzondering van de dreamcast, gamecube, wii en wiiU). En natuurlijk heb ik elke generatie een voorkeur gehad, dat is ook wel logisch. Niets kon de PSX en PS2 overtreffen qua aantal genres en games. Maar het kiezen van een kant.. nee dat blijft iets wat ik niet kan begrijpen.
(Kom aub niet aan met de kosten.. Ik snap dat dat best relevant kan zijn voor sommigen, echter de looptijd van een console maakt die discussie in mijn optiek niet heel sterk, afschrijving van max 90 euro per jaar? Een hobby mag ook wel wat kosten).
Ondanks deze discussie weer de verkeerde kant op gaat (PS4 vs. Xbox One) ben ik het wel met je eens.
De prijsverschillen tussen de consoles zijn verwaarlozen wanneer je dit over de gebruiksduur bekijkt.
Heel simpel, stel dat deze generatie 5 jaar mee gaat. Deze 5 jaar is heel reeel, waarschijnlijk ligt hij nog wat hoger en komt het kostenplaatje nog gunstiger uit omdat de console (maakt niet uit welke) naar 5 jaar nog functioneert en of 2e hand verkocht kan worden.
Dan is het prijs verschil tussen beide consoles uitgaande van de huidige adviesverkoopprijs 100 euro en een looptijd van 5 jaar 1.67 euro per maand in het nadeel van de Xbox One.
Of te wel, 5 jaar = 60 maand, 100/60= € 1.67 per maand.
Wanneer je deze lijn doorzet kost een PS4 zo'n € 6.65 per maand
Iets wat natuurlijk goedkoper is dan de € 8.31 wat een Xbox One per maand zou kosten.
Kortom, het argument dat de PS4 goedkoper is klopt natuurlijk als een bus, maar wanneer je het eens echt gaat uitzoeken valt het verschil reuze mee. Het is namelijk niet zo dat een Xbox One die 1.67 euro per maand extra kost je financieel uitkleed. Sterker nog, voor deze € 1.67 krijg je een Xbox Kinect camera bij je console die een wezenlijk onderdeel maakt van de mogelijkheden van je game ervaring.
Het hele prijsverschil argument is hierbij dan ook tegelijkertijd terug te brengen tot een non-issue!
Natuurlijk kiest iemand op basis van een initiële voorkeur voor een bepaald merk/type, maar dit maakt de andere console niet per definitie minder, vaak omdat deze keuze op emotionele en of persoonlijke voorkeur wordt gemaakt.
Vaak wordt hier aangehaald dat de ene sneller is dan de andere, op details mag dit nu nog wel zo zijn, echter laat zien dat ondanks de consoles op hardwareniveau aardig zijn te vergelijken, de softwareschil daar achter niet. MS heeft bijvoorbeeld aangegeven dat de Xbox One Direct X 12 volledig gaat ondersteunen en dat dit een enorme prestatie boost moet geven. Natuurlijk zal Sony ook niet stil gaan zitten. Maar de komst van Direct X 12 naar de Xbox One laat wel zien dat we betreffende deze console ook nog lang niet het maximale potentieel hebben gezien.
Ik geloof er niets van dat de huidige consoles gedurende hun actieve verkoopduur in eens op een vreemde manier prestaties gaan leveren die boven de 1080P en 60fps gaan liggen. Ik geloof er wel in dat door software (bijvoorbeeld de ondersteuning van Direct X 12) de uiteindelijke prestaties op een 1 op 1 vergelijkbaar niveau zal komen te liggen.
Iedereen hier zal zijn keuze kunnen en soms wel willen verdedigen, feit is dat de beide consoles heel dicht bij elkaar liggen in alles, natuurlijk loopt de verkoop van de PS4 op dit moment harder dan die van de Xbox One. De initiële verkopen liggen nu qua aantallen in het voordeel van de PS4. Het grappige is alleen dat heel veel van de PS4 verkopers in dit topic aangeven dat ze in de toekomst zeker in de markt zijn voor een Xbox One. MS doet het dan ook helemaal niet slecht met 5 miljoen tegen 7 miljoen exemplaren.
Beide consoles doen het ruim beter dan hun voorganger, we zijn op een moment gekomen dat de echt goede game titels uit zijn gekomen (Titanfall, Infamous: Second Son e.d.)
Titanfall is bijvoorbeeld het best verkocht product geweest over alle platformen in de maand Maart met een markt aandeel van bijna 60% verkopen over alle gamegerelateerde omzet.
Kortom, Microsoft doet het uitstekend qua verkopen met de Xbox One, Sony doet het met de PS4 echter nog een klein stukje beter. Wanneer de wereld op dit moment zou stoppen met draaien heeft Sony inderdaad een voorsprong. Het is alleen wel zo dat Microsoft zeker met de verwachte levensduur van de console voldoende tijd heeft om weer dichter naar Sony toe te kruipen.