[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste
Acties:
  • 653.721 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 17:09

BushWhacker

developer

Stefan_99 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:49:
Hallo,

Ik ben de laatste tijd aan het kijken naar de mogelijkheden wat betreft het verbeteren van mijn thuisnetwerk. Op het moment heb ik een uBee router van Ziggo waar alles binnenkomt en welke wordt gebruikt voor de wifi beneden. Deze zit met kabels aan een iMac, tv, horizon box (wifi uit) en een Linksys E4200 die op de 1e verdieping fungeert als acces point en ook weer met een kabel naar een pc gaat. De wifi dekking en snelheid zijn redelijk waardeloos en de verbinding is vaak instabiel, om een of andere vooral op iPhones.

Ik ben over het algemeen wel handig met hardware en software maar van netwerken heb ik weinig verstand, dus kom ik hier om raad vragen.

Ik zat er nu aan te denken om Ubiquiti acces points te gaan gebruiken voor volledige wifi dekking. 1 acces point moet dan in het midden van de begane grond komen, en een tweede op de 1e verdieping.
Nu vroeg ik mij af welke kabels er dan allemaal gelegd moeten worden. De ubee router zit namelijk van bovenaf gezien in de linkerhoek van het huis. Vanaf daar gaat een kabel naar de rechter hoek en vervolgens omhoog naar de Linksys op verdieping 1. Moet ik dan een nieuwe kabel leggen naar het accespoint in het midden, of kan de bestaande kabel doorgelust worden?

Eenmaal aangekomen op de 1e verdieping gaat de kabel dus de Linksys in, vanwaaruit weer een kabel naar mijn pc gaat. In plaats van de Linksys gaat de kabel dan in een acces point, maar hoe gaat er dan weer een kabel naar de pc? moet ik dan eerst een switch (of de Linksys ) plaatsen?

Dan heb ik nog een laatste vraag: Wat voor voordelen zou een edgerouter x opleveren als ik de ubee router in bridge modus zet?
De UBEE heeft idd waardeloze wifi.
En helemaal als je 5GHz en 2.4GHz tegelijk aanzet. Het helpt wel vaak om de 5GHz te disablen.

WiFi (2.4GHz) mag op kanalen 1,6 en 11 (20MHz bandbreedte).
Helaas gaan al die 'inteligente' routers van Ziggo en KPN lekker random tussen de kanalen zitten en dan zorgen voor veel storing.
Heb je op je telefoon al eens gekeken met de app 'WiFi Analyzer' ? Daarmee kun je de drukte in de buurt zien.

Zoals ik begrijp uit je verhaal wil je betere WiFi ontvangst op je apparaten.
Verder heb je 1 PC die bedraad is aangesloten.

Als ik het zo lees, zou ik niet (iig niet direct) aan een EdgeRouter beginnen.
Het is geen Fritzbox, TPLink of Netgear router: Out-of-the-box is het niet.

Ik zou het eerst met een nieuw accespoint proberen.
Een Ubiquiti UAP-AC-Lite of UAP-AC-LR en deze dan precies tussen de verdiepingen in hangen.
( Wel de AC versie en niet de oude niet-AC versie )
Hiermee bedoel ik in het trappegat precies tussen de BG en de 1e verdieping.
Dan zou je de BG en de 1e verdieping goed moeten kunnen bedienen.
Dan wel de wifi van de UBEE uitschakelen.
De Linksys kan er dan tussenuit en de kabel kan direct in de PC.

Je ontkomt er dan idd niet aan om een UTP kabel vanuit de linkerhoek naar het trappegat te leggen.

Als het dan nog niet goed is, zou je verder kunnen kijken naar een 2e AP of een andere router.

Dit is hoe ik het in eerst instantie zou oplossen bij bv. mijn zwager oid.
( Ik heb zelf alle grote hardware bedraad, met 3 switches en heel veel UTP kabel naar alle plekken in het huis.
Ook heb ik een EdgeRouter Lite en 2 UAP-AC-LR's).
Maar ik ben heel benieuwd naar andere oplossing.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_99
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-05 21:19
BushWhacker schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 23:35:
[...]

De UBEE heeft idd waardeloze wifi.
En helemaal als je 5GHz en 2.4GHz tegelijk aanzet. Het helpt wel vaak om de 5GHz te disablen.

WiFi (2.4GHz) mag op kanalen 1,6 en 11 (20MHz bandbreedte).
Helaas gaan al die 'inteligente' routers van Ziggo en KPN lekker random tussen de kanalen zitten en dan zorgen voor veel storing.
Heb je op je telefoon al eens gekeken met de app 'WiFi Analyzer' ? Daarmee kun je de drukte in de buurt zien.

Zoals ik begrijp uit je verhaal wil je betere WiFi ontvangst op je apparaten.
Verder heb je 1 PC die bedraad is aangesloten.

Als ik het zo lees, zou ik niet (iig niet direct) aan een EdgeRouter beginnen.
Het is geen Fritzbox, TPLink of Netgear router: Out-of-the-box is het niet.

Ik zou het eerst met een nieuw accespoint proberen.
Een Ubiquiti UAP-AC-Lite of UAP-AC-LR en deze dan precies tussen de verdiepingen in hangen.
( Wel de AC versie en niet de oude niet-AC versie )
Hiermee bedoel ik in het trappegat precies tussen de BG en de 1e verdieping.
Dan zou je de BG en de 1e verdieping goed moeten kunnen bedienen.
Dan wel de wifi van de UBEE uitschakelen.
De Linksys kan er dan tussenuit en de kabel kan direct in de PC.

Je ontkomt er dan idd niet aan om een UTP kabel vanuit de linkerhoek naar het trappegat te leggen.

Als het dan nog niet goed is, zou je verder kunnen kijken naar een 2e AP of een andere router.

Dit is hoe ik het in eerst instantie zou oplossen bij bv. mijn zwager oid.
( Ik heb zelf alle grote hardware bedraad, met 3 switches en heel veel UTP kabel naar alle plekken in het huis.
Ook heb ik een EdgeRouter Lite en 2 UAP-AC-LR's).
Maar ik ben heel benieuwd naar andere oplossing.
Bedankt voor de reactie!
Ik wil graag gewoon een goed netwerk, zowel bedraad als draadloos, en Ubiquiti kwam ik veel tegen met zoeken naar de mogelijkheden.
De wifi van de UBEE en Linksys gaan inderdaad helemaal uit en daarvoor in de plaats komt dan hoogstwaarschijnlijk de UAP-AC-Lite. Op de UBEE beneden zitten ook de TV, Horizon box en een iMac. Geld is het probleem niet dus ik ben toch wel voor twee AP's, helemaal omdat we voornamelijk de 5GHz band gebruiken en dus de storing vrij minimaal zal zijn en het bereik minder.
Als ik het goed begrijp leg je dus gewoon kabels naar alle AP's en kan ik een switch(wat voor?) gebruiken om nog een kabel naar mijn pc te kunnen leggen?

Verder zal een EdgeRouter dus niet voor stabieler of sneller internet zorgen?

[ Voor 3% gewijzigd door Stefan_99 op 12-02-2017 00:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mvds schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:44:
[...]
Vind je het niet zonde dat je alles knijpt door een 100MBit switch te gebruiken?
LeGato23 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:55:
[...]

Scherp! ;)
Ja eigenlijk wel, maar ik wil momenteel niet investeren in andere hardware.
De huidige hardware (Cisco ASA 5505 en Cisco Catalyst 2940) zijn uiterst stabiel en mijn internetverbinding is ook maar 100Mb. Het grootste voordeel van een gigabit netwerk zou het kopiëren van grote bestanden zijn. Dit doe ik niet zo heel veel, dus een noodzaak is er niet echt op dit moment.

Ik heb uiteraard wel eens zijdelings gekeken naar een nieuwe switch ter vervanging van de Catalyst 2940. Dit zou dan een managed switch moeten zijn met minimaal 10 8 poorten en PoE en bij voorkeur fanless.
Bedankt mvds! Ik kon jouw opmerking helaas niet naast me neerleggen en het bleef me bezig houden... ;) Dankzij jouw opmerking ben ik nu in het rijke bezit van een mooie tweedehands ZyXel GS1900-8HP.
De UniFi AP-Pro krijgt netjes vanuit de ZyXel switch via PoE z'n 802.3af 48V voeding en middels vlan tagging wordt het privé wlan en gasten wlan gescheiden via een vlan trunk nar de firewall.

Om de snelheid te meten heb ik weer dezelfde test uitgevoerd met gelijke condities (hetzelfde bestand, vanaf dezelfde laptop, dezelfde locatie in huis, geen ander actief wifi verkeer etc)

De kopie actie is ietsjes minder stabiel dan voorheen via de Cisco Catalyst op 100Mb en de snelheid schommelt een klein beetje. Maar de snelheid is wel opvallend hoger!
Op 2,4Ghz haal ik ongeveer 12MB/s.
Op 5Ghz haal ik een snelheid tussen de 22 en 24MB/s. Dus rond de 23MB/s gemiddeld denk ik.

Volgens mij heb ik nu een prima functionerend WiFi netwerk. Het verschil in snelheid tussen 2,4Ghz en 5Ghz netwerk zal te maken hebben dat het 2,4Ghz netwerk op HT20 staat en het 5Ghz netwerk op HT40.

Als ik de snelheid van circa 23MB probeer te verklaren, dan komt daar voor mij een niet herkenbaar getal uit; 23MB/s * 8Mb/s = 184MB/s
184 * 2 (ivm half duplex) = 368Mb/s
De UAP-Pro heeft als specs maximaal 300Mbps op de 5 Ghz band, dus òf mijn berekening klopt niet, òf de Windows meetwaarde is niet helemaal correct.

Het belangrijkste voor mijzelf is de bevestiging dat de upgrade van de switch een significante snelheidsverbetering heeft opgeleverd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
Mijn eerste bevindingen van de Ubiquiti producten hebben mij zeer positief verrast :)
Installatie van de Ubiquiti Cloud Key en de Ubiquiti AC-AP Pro’s waren aan de hand van het stappenplan zeer eenvoudig.

Om met de AP kennis te maken heb ik 1x AP Pro op het gelijkvloers en 1x AP Pro op het 3de verdiep geplaatst, zodat er op het 1ste verdiep ook enige ontvangst van Wifi zou zijn.

Bij mijn provider heb ik een internetabonnement 200Mbps - Down en 20 Mbps - Up.
De gemiddelde snelheden die ik met Speedtest haal staan hier onderaan vermeld.

2GHz: +/- 51Mbps - Down
2GHz: +/- 19Mbps - Up
5GHz: +/- 190Mbps - Down
5GHz: +/- 19Mbps - Up

Het enige frustrerende probleem waar ik momenteel tegenaan loop is het volgende :(
Wanneer ik met een mobiel apparaat verbinding 5GHz: +/- 190Mbps heb met het AP op het gelijkvloers en me hierna naar het 3de verdiep begeef, val ik op een snelheid van +/- 51Mbps toch sta ik met men mobiel naast het AP 8)7
Wanneer ik de mijn Wifi op mijn mobiel even uit en weer aan zet, haal ik hierna wel +/- 190Mbps op de 5GHz-verbinding :|

Instellingen op beide AP staan als volgt.
zelfde SSID en wachtwoord
bandsturing bij beiden: geef voorkeur aan 5G
Gelijkvloers: 2G zender HT20 kanaal 7, zendsterkte midden / 5G zender VHT80 kanaal Auto, zendsterkte hoog.
Verdiep 3: 2G zender HT20 kanaal 13, zendsterkte midden/ 5G zender VHT80 kanaal Auto, zendsterkte hoog.
minimum RSSI: niet ingesteld

Zijn er eventueel zaken die ik over het hoofd zie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zend sterkte op laag zetten voor 2G. En afvragen of je wel 2x 2G nodig hebt? Je zou er ook een uit kunnen schakelen? Zelfs op laag heb je dan in (mijn) huis nog voldoende bereik.

Heb alleen 2G aan staan voor IoT devices en Gasten. Zelf heb ik mijn thuis/familie SSID op 5Ghz only gaat prima met twee UAP-AC-PRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Weet je zeker dat op de 3e verd. verbonden met het AP op de 3e en niet toevallig nog met de 1e verd. verbonden bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

/\
Dat, klinkt alsof hij verbonden blijft met je begane grond. Misschien dat wat spelen met minRSSI (of hoe heette dat ook alweer?) je gaat helpen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
stormfly schreef op zondag 12 februari 2017 @ 19:42:
Zend sterkte op laag zetten voor 2G. En afvragen of je wel 2x 2G nodig hebt? Je zou er ook een uit kunnen schakelen? Zelfs op laag heb je dan in (mijn) huis nog voldoende bereik.

Heb alleen 2G aan staan voor IoT devices en Gasten. Zelf heb ik mijn thuis/familie SSID op 5Ghz only gaat prima met twee UAP-AC-PRO.
2G uitschakelen of op.laag is eventueel een optie of om deze enkel voor te behoude aan gasten.
Alleen heb ik Hoogstwaarschijnlijk hierdoor in de tuin helemaal geen bereik meer, 5G is immers hiervoor niet toereikend genoeg.
PaT schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:27:
/\
Dat, klinkt alsof hij verbonden blijft met je begane grond. Misschien dat wat spelen met minRSSI (of hoe heette dat ook alweer?) je gaat helpen.
Op hoeveel dien ik RSSI dan in te stellen, bv -75Db :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou wegblijven van minRSSI en misschien is bandsteering eventueel een optie.

Maar je moet je afvragen waarom UBNT deze opties default verborgen heeft in de laatste controller opties :) uiteindelijk zijn beide opties gewoon een kick van je client. En kan dat af doen aan je gebruikers ervaring.

Met 2 5G uap-ac-pro 120 Mbit down in de achtertuin. Gaat echt super. Degene die boven hangt die ligt in de uiterste hoek van de dak punt (hoogte van dakgoot) en straalt over de tuin en 2e verdieping.

Met 5Ghz kom je verder dan de meeste denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Ik ben vorige week overgestapt van een Foscam (kapotte ir en ir-cut) naar een Unifi G3 camera.
Als Ubiquiti fanaat had ik geen enkel andere keus...
Ten eerste de G3 is geweldig (qua beeld, vormgeving, compactheid, robuustheid en audio). Ook de software is prachtig. Heb alles al ingericht met recording en snapshots voor mijn domotica en ook een rtsp stream van de server t.b.v. de ip-cam app met widgets op mijn telefoon.

Mijn Foscam gebruikte ik samen met de Sighthound software. En in eerste instantie leek de Ubiquiti software een goede vervanger voor Sighthound maar aan alle goede dingen komt een eind...

Omdat mijn camera aan de voorkant van mijn huis hangt heb ik in de avond en nacht veel opnames door langsrijdende auto's. Ik heb allerlei zones aangemaakt met verschillende gevoeligheden maar dat wil niet baten. Het licht van die auto's schijnt namelijk over mijn gehele voortuin en wordt door de software als beweging gezien. Ook overdag wordt de door de wind naar beneden gestuwde rook van mijn verwarmingsketel als beweging opgemerkt. Dit allemaal op plaatsen waar ik juist wil controleren of er iemand loopt.
De Sighthound software had hier geen moeite mee omdat deze in staat was om verschillende objecten te onderscheiden zoals beweging, objecten en mensen. Door mijn opname scenario's te bepalen met mensen in bepaalde zones had ik nooit deze problemen als nu met de Ubiquiti software.
Ik heb al veel geëxperimenteerd met alle zone-, gevoeligheids- en aantal seconden movement-instellingen maar kom niet tot de juiste combinatie...

Iemand nog tips? Want ik ben echt geneigd om terug te keren naar de Sighthound software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

LeGato23 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 01:33:
[...]

[...]

Bedankt mvds! Ik kon jouw opmerking helaas niet naast me neerleggen en het bleef me bezig houden... ;) Dankzij jouw opmerking ben ik nu in het rijke bezit van een mooie tweedehands ZyXel GS1900-8HP.
De UniFi AP-Pro krijgt netjes vanuit de ZyXel switch via PoE z'n 802.3af 48V voeding en middels vlan tagging wordt het privé wlan en gasten wlan gescheiden via een vlan trunk nar de firewall.

Om de snelheid te meten heb ik weer dezelfde test uitgevoerd met gelijke condities (hetzelfde bestand, vanaf dezelfde laptop, dezelfde locatie in huis, geen ander actief wifi verkeer etc)

De kopie actie is ietsjes minder stabiel dan voorheen via de Cisco Catalyst op 100Mb en de snelheid schommelt een klein beetje. Maar de snelheid is wel opvallend hoger!
Op 2,4Ghz haal ik ongeveer 12MB/s.
Op 5Ghz haal ik een snelheid tussen de 22 en 24MB/s. Dus rond de 23MB/s gemiddeld denk ik.

Volgens mij heb ik nu een prima functionerend WiFi netwerk. Het verschil in snelheid tussen 2,4Ghz en 5Ghz netwerk zal te maken hebben dat het 2,4Ghz netwerk op HT20 staat en het 5Ghz netwerk op HT40.

Als ik de snelheid van circa 23MB probeer te verklaren, dan komt daar voor mij een niet herkenbaar getal uit; 23MB/s * 8Mb/s = 184MB/s
184 * 2 (ivm half duplex) = 368Mb/s
De UAP-Pro heeft als specs maximaal 300Mbps op de 5 Ghz band, dus òf mijn berekening klopt niet, òf de Windows meetwaarde is niet helemaal correct.

Het belangrijkste voor mijzelf is de bevestiging dat de upgrade van de switch een significante snelheidsverbetering heeft opgeleverd. :)
Graag gedaan hoor 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
stormfly schreef op zondag 12 februari 2017 @ 21:22:
Met 2 5G uap-ac-pro 120 Mbit down in de achtertuin. Gaat echt super. Degene die boven hangt die ligt in de uiterste hoek van de dak punt (hoogte van dakgoot) en straalt over de tuin en 2e verdieping.

Met 5Ghz kom je verder dan de meeste denken.
Intussen heb ik 5G als standaardverbinding voor mijn apparaten ingesteld en voor de gast-accounts 2G.
Het probleem van roaming tussen het 1ste en 3de verdiep is hiermee opgelost :)

AP1: staat in het midden van het gelijkvloers.
AP2: staat op het 3de verdiep aan de voorzijde van het huis.

Alleen heb ik zoals verwacht in de tuin nu een heel zwak 5G bereik +/- 10Mbps Down, waardoor er al snel onopgemerkt naar 4G geschakeld wordt :(

Aangezien ik op het 1ste verdiep thv de tuin geen bekabeld netwerk heb liggen, vraag ik me af of dit op een andere manier is op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou nu je roaming goed is eens kunnen testen met een 2G ondersteuning op het AP wat je tuin dekt, als je daar ook de SSID aansteekt die je op 5G al hebt? Wel op low power, maar dan heb je waarschijnlijk net wat meer dekking in de tuin?

Blijft stoeien, mooiste is natuurlijk de AP dichter naar de tuin verplaatsen met 5G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik veronderstel dat je het volgende bedoeld.
Buiten het 2G gast-account, activeer ik nu met het zelfde SSID en wachtwoord van het 5G netwerk en extra 2G netwerk in low power modus., zodat ik in de tuin een beter bereik kan hebben.

Mocht dit niet helpen, is er dan eventueel nog een andere oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Moris schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:17:
Ik veronderstel dat je het volgende bedoeld.
Buiten het 2G gast-account, activeer ik nu met het zelfde SSID en wachtwoord van het 5G netwerk en extra 2G netwerk in low power modus., zodat ik in de tuin een beter bereik kan hebben.

Mocht dit niet helpen, is er dan eventueel nog een andere oplossing?
Op 5G geen DFS channels gebruiken. Mijn android devices hebben hier vaak problemen mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Shaggie_NB schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:26:
Op 5G geen DFS channels gebruiken. Mijn android devices hebben hier vaak problemen mee..
Hier alleen Apple apparaten :+
Instelling is als volgt: 5G zender VHT80 kanaal Auto, zendsterkte hoog.
Wanneer ik een kanaal vast zet is het 5G netwerk niet te vinden, vandaar dat de kanalen op AUTO staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Moris schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:35:
Hier alleen Apple apparaten :+
Instelling is als volgt: 5G zender VHT80 kanaal Auto, zendsterkte hoog.
Wanneer ik een kanaal vast zet is het 5G netwerk niet te vinden, vandaar dat de kanalen op AUTO staan.
Ik zou geen VHT80 gebruiken. Ga eens terug naar VHT40 op 5G.

Hier wat leesvoer: https://community.ubnt.co...20-ht40-ht80/td-p/1375924

80MHz wide channels are (roughly) twice as prone to interference as 40MHz channels, which have the same relationship to 20MHz wide channels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Hmm, vanavond maar eens testen ;)
Ik koppel mijn ervaringen nadien even terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
[...]

Misschien is dat omdat je hem vastzet op een dfs channel.
Dus probeer eens channel 36 en 48 met VHT40.

[ Voor 7% gewijzigd door Shaggie_NB op 13-02-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dan maak je denk ik een reken fout, als eerste staat je landcode goed ingesteld in de controller? Als je VT80 hebt gebruik je 4x 20 Mhz kanalen. Het kan dus zijn dat jij een kanaal selecteert waarvan er 3x 20Mhz in de NL regulering vallen en 1x 20Mhz in het niet toegestane gebied in NL.

Je hebt 3 a 4 VTH80 kanalen in Nederland waarvan de eerste 3 zeker werken.
-36 (none DFS)
-52 (DFS)
-100 (DFS)
-116 (DFS)

Afbeeldingslocatie: https://www.lantech.nl/wp-content/uploads/2015/02/WiFi-5GHz.png

https://www.lantech.nl/blog/wi-fi-5ghz-kanalen/
http://twimgs.com/network...-80211-acChannels-all.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door stormfly op 13-02-2017 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
stormfly schreef op maandag 13 februari 2017 @ 12:09:
[...]
Wat bedoel je met zeker werken? Ook op alle clients? Genoeg android devices die niets doen op dfs channels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Shaggie_NB schreef op maandag 13 februari 2017 @ 12:56:
[...]

Wat bedoel je met zeker werken? Ook op alle clients? Genoeg android devices die niets doen op dfs channels.
Die zeker werken; Die zeker starten met uitzenden op DFS kanalen als je NL als country hebt gekozen.

Dat Android zich niet aan RFC's houdt is een algemeen bekend probleem, IPv6/WiFi alles nemen ze met een korreltje zout. Daar kan je geen netwerk op ontwerpen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Shaggie_NB schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:59:
Misschien is dat omdat je hem vastzet op een dfs channel.
Dus probeer eens channel 36 en 48 met VHT40.
Dat wordt vanavond weer eens stoeien :)

Langs de andere zijde:
Als ik op het internet lees zou VHT80 voor een hogere doorvoersnelheid zorgen, iets wat ik dmv testen ook ondervonden heb.
Dan maak je denk ik een reken fout, als eerste staat je landcode goed ingesteld in de controller? Als je VT80 hebt gebruik je 4x 20 Mhz kanalen. Het kan dus zijn dat jij een kanaal selecteert waarvan er 3x 20Mhz in de NL regulering vallen en 1x 20Mhz in het niet toegestane gebied in NL.

-36 (none DFS)
-52 (DFS)
-100 (DFS)
-116 (DFS)
Ben momenteel niet thuis.
Als ik het goed heb moet ik dit niet onder de configuratie van de AP zoeken, maar wel in de hoofdsetting van Wireless netwerk, toch?
Dien ik gebruik te maken van de zero handoff kanalen voor de locatie?

[ Voor 6% gewijzigd door Moris op 13-02-2017 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Zonet even de 5G instellingen aangepast op kanaal bandbreedte VHT80, waarbij ik merk dat wanneer ik een DFS kanaal vast zet..mijn mobiele apparaten geen 5G netwerk zien?
Maar wanneer ik bv de kanalen 36 tem 48 gebruik, wordt het 5G netwerk wel gevonden! Zijn de DFS kanalen voor België dan anders bepaald?

Landinstellingen staan uiteraard op België met tijdzone Brussel.
Sowieso geeft dmv testen HTV80 een veel hogere 5G snelheid tov VT40.

Wat betreft het bereik in de tuin op het 2G netwerk, op een afstand van 18meter heb ik een down-snelheid 10Mbps :'(

[ Voor 12% gewijzigd door Moris op 13-02-2017 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
18 meter is ook een on-hollandse grote tuin. Je bent toe aan een outdoor AP :)

Aangaande DFS in België. Geen idee zou je even kunnen Googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Moris schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:40:
Maar wanneer ik bv de kanalen 36 tem 48 gebruik, wordt het 5G netwerk wel gevonden! Zijn de DFS kanalen voor België dan anders bepaald?
Nogmaals dit ligt aan je clients. Als je het in kunt stellen op je AP dan is het er ook.
Dat bepaalde apparaten het niet zien.... is een ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
stormfly schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:15:
18 meter is ook een on-hollandse grote tuin. Je bent toe aan een outdoor AP :)

Aangaande DFS in België. Geen idee zou je even kunnen Googlen.
De tuin is 11 meter diep, AP staat binnen op een 5 meter afstand van de tuin..dus zo groot is deze nou ook weer niet ;)

Met mijn computer haal ik een nu gemiddelde van 887Mbps op 5G en dit op een AP-Pro

5GZ band in België http://www.wirelessinfo.be/index.php/wifi/pages/freq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:38

lier

MikroTik nerd

Moris schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:11:
De tuin is 11 meter diep, AP staat binnen op een 5 meter afstand van de tuin..dus zo groot is deze nou ook weer niet ;)
Ik hoop dat je ramen in je huis hebt...en daar kan nou precies het probleem zitten. Er zijn meerdere zaken die WiFi signalen dempen, zeker wat nieuwere ruiten kunnen flink dempen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:09
Shaggie_NB schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:10:
[...]

Nogmaals dit ligt aan je clients. Als je het in kunt stellen op je AP dan is het er ook.
Dat bepaalde apparaten het niet zien.... is een ander verhaal...
Is dit niet dat zodra je DFS kanalen "vast zet" dat je AP eerst gaat scannen of deze gebruikt mogen worden? Net zoals ze dit doen wanneer ze op auto staan, dan beginnen ze gewoon op bijv. kanaal 36, en schakelen later wel over naar één van de DFS kanalen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Annuk schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:54:
[...]
Is dit niet dat zodra je DFS kanalen "vast zet" dat je AP eerst gaat scannen of deze gebruikt mogen worden? Net zoals ze dit doen wanneer ze op auto staan, dan beginnen ze gewoon op bijv. kanaal 36, en schakelen later wel over naar één van de DFS kanalen.
Ja dat klopt. Was ik even vergeten... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Gisterenavond heb ik nog wat met de settings liggen spelen, en de algemene 5G-snelheid is nu verhoogd naar 1183Mbps.
Helaas lukt het me nog steeds niet om te roamen tussen beide AP :( :(

Configuratie AP 1:
VHT80 – DFS64
Voorkeur steeds aan 5G geven

Afbeeldingslocatie: https://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Ubiquiti/IMG_0105_zpsolnolvch.png

Wanneer ik via de app kijk, staat hier een mogelijkheid “seamless roaming”, helaas is dit binnen de app niet te activeren!
Is dit via de controller dan ergens wel in te stellen :?

Afbeeldingslocatie: https://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Ubiquiti/IMG_0106_zpsmtdalu1s.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee seamless roaming is een slechte feature die gelukkig niet meer ondersteund is in de nieuwe generatie hardware.

Vraag 1 wat voor client heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:54
Ik zou vooral ook Band steering uitlaten als je veel iPhones enzo hebt. Dat werkt nog steeds niet perfect. Gewoon dat soort advanced dingen op standaard laten staan (uit dus in dit geval), werkt nog altijd prima.

Qua bereik, wij hebben een AC HD in de huiskamer en dan nog een AC HD in gastenverblijf (zit ca 70 meter tussen aan tuin en zwembad), dat werkt prima :) Geen outdoor versies nodig :P

[ Voor 30% gewijzigd door tcviper op 14-02-2017 09:55 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

stormfly schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:40:
Nee seamless roaming is een slechte feature die gelukkig niet meer ondersteund is in de nieuwe generatie hardware.
Hmm, is dat zo? Hoe 'lost' men dat nu op?
Moris schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:33:
Wanneer ik via de app kijk, staat hier een mogelijkheid “seamless roaming”, helaas is dit binnen de app niet te activeren!
Ik had ergens op het ubnt forum gelezen dat dit niet op de Default-group aangezet kon worden. Moet je dus een 2e voor aanmaken.

Maar of dit nog steeds zo is, is mij niet bekend, ben (nog) geen Ubnt expert 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
stormfly schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:40:

Vraag 1 wat voor client heb je?
Mobiele clients zijn oa, iPhones, iPads, Macbook, enz..
tcviper schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:54:
Ik zou vooral ook Band steering uitlaten als je veel iPhones enzo hebt. Dat werkt nog steeds niet perfect. Gewoon dat soort advanced dingen op standaard laten staan (uit dus in dit geval), werkt nog altijd prima.

Qua bereik, wij hebben een AC HD in de huiskamer en dan nog een AC HD in gastenverblijf (zit ca 70 meter tussen aan tuin en zwembad), dat werkt prima :) Geen outdoor versies nodig :P
Zet je Band steering dan gewoon volledig uit of op gewoon balance?

Vreemd dat ik met een AP-Pro op een afstand van 18 meter maar matig 5G bereik heb, misschien is dit wel te wijten aan het hoge rendementglas? Vanavond maar eens testen of het met 2G beter zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Seamless roaming zorgt ervoor dat al je AP's (van het oudere type) op dezelfde SSID en op hetzelfde kanaal gaan zenden.

Het kan dus zeer goed voorkomen dat je in de gebieden tussen twee AP's je "interference"krijgt van twee AP's op hetzelfde kanaal. Het kan alleen in oplossingen waar je telefoneert over WiFi toegevoegde waarde hebben. Maar dan alleen weer als je authenticeert via RADIUS want native kan je gewoon snel roamen op normale SSID's. Alle fast roam zaken die UBNT nu ondersteunt zijn alleen van toepassing om op de achtergrond een radius authenticatie uit te voeren voordat de daadwerkelijke roaming uitgevoerd wordt.

Juist alle WLAN netwerken vandaag de dag zou ik designen op, kleine cellen (low power) waardoor je veel devices paar AP kan krijgen. Bij voorkeur op 5Ghz only. En de roaming aan de client over laten, de Apple devices roamen fantastisch out of the box hoef je helemaal niets voor aan te passen binnen de UBNT omgeving.

Dat android apparatuur de nare eigenschap heeft "ik roam pas zodra ik mijn (first seen) accesspoint niet meer hoor/buiten bereik" tja dan moet je misschien iets met geforceerd kicken vanaf de controller.

Als je met een WiFi scanner, eens een screenshot deelt wat zie je dan? Heb je boven wel echt 5Ghz zichtbaar?

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 14-02-2017 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Zet je Band steering dan gewoon volledig uit of op gewoon balance?

Vreemd dat ik met een AP-Pro op een afstand van 18 meter maar matig 5G bereik heb, misschien is dit wel te wijten aan het hoge rendementglas? Vanavond maar eens testen of het met 2G beter zal gaan.
Ik zet dat volledig uit, en dat is ook standaard! Dat advanced gebeuren hebben ze niet voor niks standaard uitgezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Moris schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:08:
Vreemd dat ik met een AP-Pro op een afstand van 18 meter maar matig 5G bereik heb, misschien is dit wel te wijten aan het hoge rendementglas?
Je weet dat een 5G signaal veel minder goed door muren/belazing etc heen gaat he? En hoogrendements glas heeft een coating. Allemaal "zaken" die signaal doorgifte belemmeren.

Verder; is 10Mbit in de tuin niet goed voor wat standaard internet browsen en filmpje? Of heb je een bepaalde reden om (veel) meer nodig te hebben op die locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
stormfly schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:15:
Seamless roaming zorgt ervoor dat al je AP's (van het oudere type) op dezelfde SSID en op hetzelfde kanaal gaan zenden.

Het kan dus zeer goed voorkomen dat je in de gebieden tussen twee AP's je "interference"krijgt van twee AP's op hetzelfde kanaal. Het kan alleen in oplossingen waar je telefoneert over WiFi toegevoegde waarde hebben. Maar dan alleen weer als je authenticeert via RADIUS want native kan je gewoon snel roamen op normale SSID's. Alle fast roam zaken die UBNT nu ondersteunt zijn alleen van toepassing om op de achtergrond een radius authenticatie uit te voeren voordat de daadwerkelijke roaming uitgevoerd wordt.

Juist alle WLAN netwerken vandaag de dag zou ik designen op, kleine cellen (low power) waardoor je veel devices paar AP kan krijgen. Bij voorkeur op 5Ghz only. En de roaming aan de client over laten, de Apple devices roamen fantastisch out of the box hoef je helemaal niets voor aan te passen binnen de UBNT omgeving.

Dat android apparatuur de nare eigenschap heeft "ik roam pas zodra ik mijn (first seen) accesspoint niet meer hoor/buiten bereik" tja dan moet je misschien iets met geforceerd kicken vanaf de controller.

Als je met een WiFi scanner, eens een screenshot deelt wat zie je dan? Heb je boven wel echt 5Ghz zichtbaar?
Als ik je advies even in het kort samenvat, ben ik beter af door een extra’s AP te plaatsen (en extra op het 2de verdiep) en deze te laten werken op low power. Zal vanavond op aanvraag en voor de zekerheid maar eens enkele screenshots posten van de resultaten bij AP-1 & AP-2.
tcviper schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:41:
Ik zet dat volledig uit, en dat is ook standaard! Dat advanced gebeuren hebben ze niet voor niks standaard uitgezet ;)
Oké, dat is duidelijk en wordt vanavond terug op Uit gezet :)
_Arthur schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:48:
Je weet dat een 5G signaal veel minder goed door muren/belazing etc heen gaat he? En hoogrendements glas heeft een coating. Allemaal "zaken" die signaal doorgifte belemmeren.

Verder; is 10Mbit in de tuin niet goed voor wat standaard internet browsen en filmpje? Of heb je een bepaalde reden om (veel) meer nodig te hebben op die locatie.
Misschien had ik van het 5G-bereik tot de tuin, misschien wel te hoge verwachtingen. 10Mbps is voor wat surfen, enz… in de tuin mogelijks voldoende. Vanavond wel eens even kijken of een aanvulling van 2G hier voor andere resultaten zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moris schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:12:
[...]

Als ik je advies even in het kort samenvat, ben ik beter af door een extra’s AP te plaatsen (en extra op het 2de verdiep) en deze te laten werken op low power. Zal vanavond op aanvraag en voor de zekerheid maar eens enkele screenshots posten van de resultaten bij AP-1 & AP-2.
Ik zou eerst bij jou zorgen dat als je boven bent dat je device ook gewoon roamt, dat begint bij een WiFi scan met een MAC of Windows tool. Want in de basis is de sterkte van het signaal (of 5 of 2G) altijd de eerste keuze van een client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeewillie
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-09 08:59
ik heb de unifi-ap-ac-lite , als ik heb verbonden met de unifi software op de pc ziet de android unifi ap hem niet, na reset kon ik wel verbinding maken met android ap maar nu kom ik met pc software niet verbonden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
freeewillie schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 17:58:
ik heb de unifi-ap-ac-lite , als ik heb verbonden met de unifi software op de pc ziet de android unifi ap hem niet, na reset kon ik wel verbinding maken met android ap maar nu kom ik met pc software niet verbonden,
Dan heb je precies gereengineerd hoe het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeewillie
ik wil ze allebei kunnen gebruiken en nu.

want met dit antwoord kan ik niks
Doe eens even normaal, we zitten hier niet op het schoolplein ofzo
Shaggie_NB schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 18:05:
[...]

Dan heb je precies gereengineerd hoe het werkt!

[ Voor 85% gewijzigd door Koffie op 15-02-2017 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
freeewillie schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 18:09:

[...]
Je moet zorgen dat het via de controller software werkt. Dan je cloud access in de controller aanzetten.
En in de app kun je dan via remote of cloud access ook de boel benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeewillie
alleen als ik via mijn windows10 64 bit de cloud wil aanzetten zegt hij, er was een probleem met het registreren van de aanmeldingsgegevens cloud toegang is niet mogenlijk met deze OS archtectuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:57
Je moet de 64bit JRE installeren voor cloud access:

https://community.ubnt.co...ecture-Error/td-p/1641062

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Dat klopt!
https://help.ubnt.com/hc/...ller-as-a-Windows-service

Note: you will need to use Oracle Java JRE 8, which you can download HERE. For the UniFi cloud service (unifi.ubnt.com) to work, you need to use x64 Java only (so choose Windows x64 Offline). You can use either x86 or x64 Java for UniFi, but if you use x86 you cannot use the unifi.ubnt.com cloud tie in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggie_NB
freeewillie schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 18:09:
[...]
Graag volgende keer iets vriendelijker...
Ik gaf dat antwoord omdat als je even terug gelezen had.. Dit al tig keren gevraagd en beantwoord was.
Daarbij had je ook het andere antwoord op de Ubiquiti site kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Moris schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:08:
Hedendaags glas is een behoorlijke demper vanwege al die coatings en hoge rendement (dikker glas, grotere tussenruimtes, gebruik van ander gas in die tussenruimtes, etc.), als je wat rondneust op internet zul je meer verhalen tegenkomen van mensen die nu door HR++ glas minder ontvangst hebben als voordat ze HR++ glas hadden. Die ervaring heb ik hier zelf ook (de achterdeur open doen maakt een behoorlijk verschil); iets wat opgelost is met een AP voor buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
stormfly schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:52:
Ik zou eerst bij jou zorgen dat als je boven bent dat je device ook gewoon roamt, dat begint bij een WiFi scan met een MAC of Windows tool. Want in de basis is de sterkte van het signaal (of 5 of 2G) altijd de eerste keuze van een client.
Na advies lijken de eerste 5G resultaten veel belovend :)
Om dit alles eenvoudig en sneller te testen, heb ik voor het gemak de 2G band volledig uitgezet.

Gelijkvloers: AP-1
Zendsterkte 5G staat op laag
Kanaal VHT80 64DFS
Minimum RSSI - 75dBm

2de verdiep: AP-1
Zendsterkte 5G staat op laag
Kanaal VHT80 56DFS
Minimum RSSI - 75dBm

De apparaten lijken nu eindelijk tussen AP probleemloos te roamen :)
Zelfs tijdens het wegschrijven van een bestand op het netwerk gaat al wandelend van het ene AP tot het andere gewoon vlotjes door.
*Verassend is wel, dat ik gisterenavond nog een maximum doorvoersnelheid haalde van 1053Mbps, waar dit nu is gezakt naar 878Mbps :?

Wifi-plaatje verbinding iMac.
Afbeeldingslocatie: https://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Ubiquiti/5G%20snelheid_zpsspvqpfke.png

Wifi-scan gelijkvloers
Afbeeldingslocatie: https://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Ubiquiti/01%20Wifi-scan%20gelijkvloers_zpsmphsyefk.png

Wifi-scan 2de verdiep
Afbeeldingslocatie: https://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Ubiquiti/01%20Wifi-scan%202de%20verdiep_zps9xj03xpr.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Moris schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 21:44:
[...]

*Verassend is wel, dat ik gisterenavond nog een maximum doorvoersnelheid haalde van 1053Mbps, waar dit nu is gezakt naar 878Mbps :?
Komt door gebruik van de DFS channels. Op de lagere channels kom je hoger. Al vele malen op internet gelezen..
o.a. http://www.muada.com/2014...u-want-gigabit-wi-fi.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je maakt toch nog een denk foutje. Dat is goed zichtbaar als je de WiFi scan als kanaal sinussen naast elkaar laat plotten. Wil je dat eens doen? Je moet aan een berglandschap krijgen waar je tegenaan kijkt. Je ziet dan goed wat er wel of niet overlapt.

Kanaal 56 en 64 overlappen als je 80Mhz gebruikt. Zie mijn plaatje van een paar posts geleden.

Daarom kan je op die 20Mhz overlap misschien net die extra Mbits verliezen.

Het is onzin dat het komt door DFS kanalen omdat een iemand dat schrijft op een website. Zonder enige technische onderbouwing erbij. 80Mhz is 80Mhz je moet alleen goed kijken naar het plaatje wat ik poste dat je geen overlappende 80Mhz creeert.

36,52,100,116 zijn 4 veilige 80Mhz kanalen. Daar tussenin kan je beter wegblijven. Zie plaatje voor uitleg.

https://www.lantech.nl/wp...ads/2015/02/WiFi-5GHz.png

[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 14-02-2017 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
stormfly schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 23:12:
Je maakt toch nog een denk foutje. Dat is goed zichtbaar als je de WiFi scan als kanaal sinussen naast elkaar laat plotten. Wil je dat eens doen? Je moet aan een berglandschap krijgen waar je tegenaan kijkt. Je ziet dan goed wat er wel of niet overlapt.

Kanaal 56 en 64 overlappen als je 80Mhz gebruikt. Zie mijn plaatje van een paar posts geleden.

Het is onzin dat het komt door DFS kanalen omdat een iemand dat schrijft op een website. Zonder enige technische onderbouwing erbij. 80Mhz is 80Mhz je moet alleen goed kijken naar het plaatje wat ik poste dat je geen overlappende 80Mhz creeert.
Toch heb ik dit de afgelopen jaren meer gelezen.
Maar het kan natuurlijk ook te maken hebben met de channel planning. En de toewijzing van de channels in de primaire blokken zoals jij aangeeft.
For example, if attempting to guarantee non-overlapping 80 MHz channels, limit the allowed subset of primary 20 MHz channels to 36, 52, 100, 116, 132, and 149. The specific 20 MHz channels could be different than I have listed in this example, but the key point is that only ONE primary 20 MHz channel be allowed within each "guaranteed" wider channel width.
bron: http://www.revolutionwifi...1ac-channel-planning.html

Als ik het goed begrijp mag je dus gerust (bij 80MHz) channel 48 en 52 gebruiken. Maar niet 52 en 64.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klopt je kunt uit een 80Mhz blok in mijn plaatje een van de 4 kanalen als base kanaal kiezen.

Maar voor het gemak en het instap niveau schreef ik 4 voorbeelden op. Maar die kan je bijvoorbeeld allemaal met 1 kabaal verhogen dan heb je nog steeds een nette 80Mhz scheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB

Het is onzin dat het komt door DFS kanalen omdat een iemand dat schrijft op een website. Zonder enige technische onderbouwing erbij.
Je zou ook in een van de DFS channels het volgende kunnen hebben:
Soms ziet het Wi-Fi netwerk zijn eigen reflecties aan voor een radarsignatuur of hij ziet wel degelijk radars...

Ook de specs tussen de UNII-1 en UNII-2 band verschillen ook:
https://i.stack.imgur.com/HznGn.png

Of een reactie van netgear engineers:
https://community.netgear...-band-slower/td-p/1077263

Re: R8000 one 5ghz band slower
I had been following up with support and after a while got his response :
"We just received an update from our engineers. The issue is down to customer environment we cannot offer a solution.
This issue could be due to R8000 detected background radar signal, therefore switch 5G-2 channel to another channel to avoid interference. When switch to another channel, the channel bandwidth might be changed as well. For example, when channel is switched to 140, the bandwidth might be HT20, and resulting in 289Mbps. "
No clean fix for EU.

En DFS technieken in routers:
DFS-master technology isn’t trivial to implement. Radar pulses are hard to detect because they are very, very fast (each pulse lasts just about one half of 1 microsecond) and can be present at very low power levels (as low as –62 to –64 decibel-milliwatts). Incorporating radar-detection tools eats up bandwidth—as much as 17 percent—because a router must listen on a channel for a minimum of 60 seconds before concluding that it is clear for transmitting, and then continue to listen during and in between normal transmissions.

Currently, DFS-master technology is available in expensive routers, the kind that are typically installed only by large businesses. It is migrating to some lower-cost consumer-level routers in Europe and Japan. But both the expensive business versions and the cheaper consumer versions are not all that clever: When they detect radar, they quickly shift traffic back to a set default channel in the non-DFS part of the 5-GHz band—a crowded spot. And they don’t go back to using radar-priority channels until their users reboot their routers. In a business environment, that is often scheduled to happen daily, but in a residential setting, it might take weeks or months before the user realizes that the router is not performing well and needs to be reset. So even routers with DFS capabilities are staying out of those express lanes, at least most of the time.
http://spectrum.ieee.org/...i-stinksand-how-to-fix-it

[ Voor 91% gewijzigd door Shaggie_NB op 15-02-2017 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Shaggie_NB @stormfly test van de mention tag, krijg je dan ook geel belletje rechtsboven?

DFS draait bij mij prima zonder kanaal wisselingen, is ook afhankelijk of je onder een vluchtroute woont van vliegtuigen. Dat is hier niet het geval, alles zit vele kilometers hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
stormfly schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 07:09:
@Shaggie_NB @stormfly test van de mention tag, krijg je dan ook geel belletje rechtsboven?

DFS draait bij mij prima zonder kanaal wisselingen, is ook afhankelijk of je onder een vluchtroute woont van vliegtuigen. Dat is hier niet het geval, alles zit vele kilometers hoog.
Yesz een geel belletje met Wopper noemde jou....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Ik snap trouwens niet hoe jullie zo 1-2-3 hoger komen met die 5Ghz kanalen, in mijn Unifi controller (5.4.11) kan ik puur 36,40,44,48 selecteren bij 5Ghz (VHT80). Of moet daar soms Advanced config ook voor aan sinds kort? :P

Heb er 2 vlak bij elkaar hangen (meter of 30 zit ertussen), dus 36 en 44 zoals het nu is, is misschien niet echt verstandig.

[ Voor 22% gewijzigd door tcviper op 15-02-2017 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:37
Protip: als je clients te lang blijven hangen op één kanaal staan je APs te hard te schreeuwen en moet je dus het zendvermogen terugschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tcviper je moet wel recente hardware hebben ;-) DFS is ondersteund vanaf de gen2 ofwel UAP-AC-xxx waarbij de gen3 de UAP-HD-xxx serie is.

Er is nog wel eens verwarring met de vierkante AC WiFi modellen die heeft een v2 versie die minder stroom verbruikt dan de v1 versie.

Maar vanaf gen2 = DFS ! Met de laatste firmware (nog niet gereleased meen ik) zit DFS support er ook in bij de gen3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
stormfly schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:56:
@tcviper je moet wel recente hardware hebben ;-) DFS is ondersteund vanaf de gen2 ofwel UAP-AC-xxx waarbij de gen3 de UAP-HD-xxx serie is.

Er is nog wel eens verwarring met de vierkante AC WiFi modellen die heeft een v2 versie die minder stroom verbruikt dan de v1 versie.

Maar vanaf gen2 = DFS ! Met de laatste firmware (nog niet gereleased meen ik) zit DFS support er ook in bij de gen3.
Ik heb de nieuwe AC HD's hier liggen dus (zit ook in de alpha groep), zie overigens hetzelfde bij de AC Pro ;)
Firmware die via 5.4.11 erbij zit: 3.7.39.6089

[ Voor 5% gewijzigd door tcviper op 15-02-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je mist 1 upgrade stap ;-)

We've prepared firmware 3.7.40.6115. Please see below for the changelog and links to the firmware binaries.

Firmware changes from 3.7.39:
[UAPG3] Enable RADIUS VLAN support.*
[UAPG3] Enable 802.11w support.**
[UAPG3] Enable international DFS support (except US/CA).
[UAPG3] Fix spurious reboots of AC-HD.
[UAPG1/G2] Fix issue with TX buffer management. Should help with upgrade issues, and WLAN schedule problems due to stuck VAPs with log message `Timeout waiting for vap to stop` (UNIFI-374).***
[UAPG1] Change default CPU clock to 400MHz for AR724x/QCA933x based UAP. Prevents second harmonic interference at 780MHz.
[UAP] Revert DHCP broadcast to unicast conversion as default behaviour. It will be a configurable option in controller UI in a future release.
[UAP] Fix a couple issues with current RADIUS VLAN code.
[UAP] Enable dropbear DSS support.
[USW] Update webRTC terminal client to 1.0.8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris

36,52,100,116 zijn 4 veilige 80Mhz kanalen. Daar tussenin kan je beter wegblijven. Zie plaatje voor uitleg.

https://www.lantech.nl/wp...ads/2015/02/WiFi-5GHz.png
Zoals gevraagd heb ik hierbij de resultaten van zowel het gelijkvloers als het 2de verdiep.
Op het eerste zicht lijken de resultaten/kanalen van mijn draadloze bakskes prima te zijn, toch waren de doorvoersnelheden voorheen beter :?

*Wanneer ik nu op het 1ste verdiep van de voorkant huis naar de achterkant van het huis wandel valt de wifi-verbinding geheel weg 8)7 Aangezien de vloeren hier uit beton zijn, veronderstel ik dat er niets anders opzit dan een extra AC Pro bij te plaatsen of ik snap er niks meer van 8)7

Het diagnostisch rapport v/d Bluesound Flex laat zien dat het 2G-signaal achteraan in huis zeer matig is, waardoor het signaal meer uitvalt dan je wenst :(

Afbeeldingslocatie: https://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Ubiquiti/Bluesound_zpskfj8hu00.png

Gelijkvloers 2G scan
Afbeeldingslocatie: https://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Ubiquiti/Gelijkvloers%202G%20scan_zpsjfchgjgf.png

Gelijkvloers 5G scan
Afbeeldingslocatie: https://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Ubiquiti/Gelijkvloers%205G%20scan_zps95qo3o3y.png

Gelijkvloers: Signaalbeoordeling volgen de app.
Afbeeldingslocatie: https://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Ubiquiti/Gelijkvloers%205G%20snelheid%201_zpsredbrdvk.png

Afbeeldingslocatie: https://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Ubiquiti/Gelijkvloers%205G%20snelheid_zpsta8ilyho.png

Zolder 2G scan
Afbeeldingslocatie: https://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Ubiquiti/Zolder%205G%20scan_zpsts8jj6cc.png

Zolder 5G scan
Afbeeldingslocatie: https://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Ubiquiti/Zolder%202G%20scan_zpscg4ktkao.png

2de verdiep: Signaalbeoordeling volgen de app.
Afbeeldingslocatie: https://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Ubiquiti/Zolder%205G%20snelheid_zps2piy5rly.png

[ Voor 8% gewijzigd door Moris op 15-02-2017 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke App gebruik je? Ik kan het op mijn mobiel niet goed genoeg lezen. Morgen even op de PC kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
stormfly schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 19:24:
Welke App gebruik je? Ik kan het op mijn mobiel niet goed genoeg lezen. Morgen even op de PC kijken.
Aub :)
https://www.microsoft.com...ifi-analyzer/9nblggh33n0n
@Moris

Ik haal het er nog niet helemaal uit je ziet in jouw tool niet de kanaal breedte.

Als je hier kijkt zie je dat deze SSID's 2 kanalen per SSID gebruiken, 40Mhz schat ik in.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1659295/5Ghz.PNG

https://www.acrylicwifi.c...oad-wifi-scanner-windows/

• Moris
Ai, dit betekent dat ik vanavond alles nog eens moet overdoen :)
Voor Windows kan je dus best Acrylic Wi-Fi Home v3 gebruiken.
Aangezien ik een Macbook heb, wou ik voor het gemak je vragen of er ook eenzelfde tool is voor OSX?

Intussen vraag ik me toch sterk af of er op het 1ste verdiep ook niet beter een AC-Pro bijkomt :?
De Bluesound Flex heeft volgens het diagnostisch rapport op het 1ste maar een matig 2G-signaal ;(

• Moris
Hierbij de gevraagde resultaten van zowel het gelijkvloers als het 2de verdiep.
Ik hoop dat het nu wel goed is ;)

Gelijkvloers 2G
Afbeeldingslocatie: https://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Ubiquiti/Gelijkvloers%202G_zps7d1wywby.png

Gelijkvloers 5G
Afbeeldingslocatie: https://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Ubiquiti/Gelijkvloers%205G_zpsxntoaotq.png

Zolder 2G
Afbeeldingslocatie: https://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Ubiquiti/Zolder%202G_zpszhq1pmls.png

Zolder 5G
Afbeeldingslocatie: https://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Ubiquiti/Zolder%205G_zpshlge33jt.png
Je kanalen van Zolder en Beneden staan op 5Ghz toch nog op hetzelfde kanaal. Je moet rekenen in 4 kanalen dus 4x 20Mhz

Kies maar een van de door mij genoemde

36
52
100
116

Ik zou voor 2G zorgen dat wegblijft van kanaal 7/13 en focust op de kanalen, alle andere dan onderstaande kanalen zijn "tussenkanalen"

1
6
11

• Moris
stormfly schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 19:49:
Je kanalen van Zolder en Beneden staan op 5Ghz toch nog op hetzelfde kanaal. Je moet rekenen in 4 kanalen dus 4x 20Mhz

Kies maar een van de door mij genoemde

36
52
100
116

Ik zou voor 2G zorgen dat wegblijft van kanaal 7/13 en focust op de kanalen, alle andere dan onderstaande kanalen zijn "tussenkanalen"

1
6
11
Woonkamer staat voor 5G op kanaal 64 en zolder op 56.
Ik veronderstel dat woonkamer op kanaal 100 mag en zolder op 52 ?
Kanaal 36 heeft geen DFS.

Woonkamer verhuist voor 2G naar kanaal 11 en zolder naar kanaal 1, toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Moris op 16-02-2017 20:56 ]

Klinkt goed, zoals aangegeven zitten 64 en 56 dus in dezelfde 80Mhz space, wat je kunt zien in de pieken.

• Moris
Download in de woonkamer is nu 34Mbps, voorheen 1xxxMbps?

[ Voor 102% gewijzigd door Moris op 16-02-2017 21:38 ]

• Moris
Voor België kan je alleen de 5G-kanalen 36 tot 64 gebruiken. Vandaar dat mijn apparaten voorbij de 64 geen 5G zien.
http://www.wirelessinfo.be/index.php/wifi/pages/freq

[ Voor 4% gewijzigd door Moris op 16-02-2017 21:40 ]

• Shaggie_NB
Moris schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:40:
Voor België kan je alleen de 5G-kanalen 36 tot 64 gebruiken. Vandaar dat mijn apparaten voorbij de 64 geen 5G zien.
http://www.wirelessinfo.be/index.php/wifi/pages/freq
Gebruik dan ook 36 en 52!

• Moris
De 5G kanalen 52, 56, 60 en 64 ondersteunen VHT80 = hogere snelheid, alle kanalen hieronder hebben een lagere snelheid. Ik veronderstel dat ik voor 2 de AP Best de kanalen 52 en 64 kies?

[ Voor 10% gewijzigd door Moris op 16-02-2017 22:01 ]

• sweeeetje
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05-2024
Iemand ervaringen met de G3 camera op een synology nas. Ik krijg het niet aan de praat, alleen werkt het als ik de bitrate naar 1000 zet. Maar dan is de kwaliteit nog slechter dan mijn webcam uit 2005....

* zucht had ik maar beter gekeken of het wel compatible was met surveillance station... *

• Glitchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:21
Kort vraagje; Ik heb een Ubiquiti UniFi AP AC LR aangesloten op mijn Vodafone glasvezel router, wifi op de router staat uit.

Nu wil ik een servertje aansluiten op internet door middel van een UTP kabel naar mijn router. Hoe kan ik zorgen dat deze server ook bereikbaar is vanaf mijn apparaten die verbonden zijn met mijn UniFi AP?

• Shaggie_NB
Moris schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:59:
[...]

De 5G kanalen 52, 56, 60 en 64 ondersteunen VHT80 = hogere snelheid, alle kanalen hieronder hebben een lagere snelheid. Ik veronderstel dat ik voor 2 de AP Best de kanalen 52 en 64 kies?
Niet waar. Hoe kom je daarbij?
Lees je überhaupt wel de reacties op je posts....
Zie deze post van wopper:
[...]

-36 (none DFS)
-52 (DFS)
-100 (DFS)
-116 (DFS)

[afbeelding]

https://www.lantech.nl/blog/wi-fi-5ghz-kanalen/
http://twimgs.com/network...-80211-acChannels-all.jpg

• Moris
Shaggie_NB schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 22:07:
[...]

Niet waar. Hoe kom je daarbij?
Zie deze post van wopper:
[...]
OK ;)
Aangezien het 2G bereik op verdiep 1 belabberd bleef en nog steeds is, heb ik hiervoor een 3de AP Pro in huis gehaald.

Nu komt de vraag hoe leg je het best de 2G en 5G-kanalen vast met en 3de AP erbij?
Gaat dit net op dezelfde manier?
Dan kan ik alvast morgenmiddag van start gaan

[ Voor 3% gewijzigd door Moris op 16-02-2017 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Moris schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 22:19:
[...]

OK ;)
Aangezien het 2G bereik op verdiep 1 belabberd bleef en nog steeds is, heb ik hiervoor een 3de AP Pro in huis gehaald.

Nu komt de vraag hoe leg je het best de 2G en 5G-kanalen vast met en 3de AP erbij?
Gaat dit net op dezelfde manier?
Dan kan ik alvast morgenmiddag van start gaan
2G: 1-6-11
5G (40MHz): 36-44-52 of
5G (80MHz): 36-52-100

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Shaggie_NB schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 22:07:
[...]

[...]
@Moris hij heeft gelijk, alle WiFi design regels zijn in de afgelopen dagen voorbij gekomen. Ik denk dat het nu tijd is dat je lekker ff gaat stoeien met je omgeving. Waarbij je voor jezelf kan gaan bepalen wat jij belangrijk vindt.

[ Voor 33% gewijzigd door stormfly op 16-02-2017 22:56 ]

Shaggie_NB schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 22:41:
[...]

2G: 1-6-11
5G (40MHz): 36-44-52 of
5G (80MHz): 36-52-100
Afbeeldingslocatie: https://www.lantech.nl/wp-content/uploads/2015/02/WiFi-5GHz.png

edit ik snap je post nu beter: je stemt het af op 3 APs :9

[ Voor 32% gewijzigd door stormfly op 16-02-2017 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggie_NB
@Moris Staar je niet blind op allerlei speedtests en connectie-snelheden.
Het belangrijkst is toch gewoon stabiele wifi en dat heb je met deze AP's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:04
OK - dankzij byluke.nl heb ik nu mijn usg eindelijk voor mijn kpn router gekregen en kijk ik via ubiquiti naar de tv.

Nu 'zit' ik met het volgende. Ik heb een geldig certificaat voor mijn domein, extern. Als ik die domeinnaam intype, en ik zit niet op het netwerk, werkt het mooi. Als ik binnen ben, niet. Dan krijg ik 'invalid response received from [my domain name]'. Overigens heb ik destijds dit proces doorlopen op mijn Synology NAS, en staan de bijbehorende certificaten dus nu niet ergens op de router/controller.

Ik zie heel veel posts over dit onderwerp. Maar ik snap ze gewoon niet.

Wat ik wil, is dat als ik [my domain name] in de browser type, en ik ben intern, ik gewoon een 'veilige' verbinding krijg, volgens de browser. Daarbij wil ik geen extra handelingen op mijn apparaten hoeven doen, zoals importeren van certificaten.

Het allermooiste zou ik het vinden dat als ik [my domain name] in de browser type, ik dat blijf zien ipv het interne IP adres. Het aller-allermooiste zou ik het vinden als ik kon instellen controller.[my domain name] die dan naar de controller gaat, en bv. synology.[my domain name] naar mijn NAS.

De router zou voor me moeten afhandelen dat hij de hairpin in gaat, of inderdaad op het internet gaat kijken.

Kan iemand me op hoofdlijnen uitleggen over welke techniek ik het dan heb, en dan pas 'doe de volgende kliks, en dan werkt het' oplossing? Dat zou me echt enorm helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Voor de woning ben ik aan het zien naar apparatuur van ubiquiti.

Er komen 2 AP Ac Pro accesspoints (één voor GLV en één voor de 1ste verdieping). Een cloud key als controller maar, over de switching ben ik aan het twijfelen.

Met een 48port POE zou ik alles kunnen bedienen met één switch. Ik heb echter niet zoveel POE poorten nodig, echter wel meer dan 24 UTP kabels. POE heb ik normaal maar 2 accesspoints, 3 camera's en 1 parlofoon. Ik heb in theorie dus maar 6 POE poorten nodig.

Ik twijfel dus of ik niet beter een 16 poort POE en 24 poort non POE switch koop van ubiquiti. Zou dit een stillere oplossing zijn dan één 48 poort POE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25
Er zijn ook een 24 en 48 poorts unifi switches zonder POE.. let wel dan heb je wel injectors nodig om de power naar de devices te leveren. (kosten afweging moet je zelf maar even maken.. :-) )

De non POE zal zeker stiller zijn, al is het alleenmaar vanwege de kleinere hoeveelheid warmte producerende componenten.
ShaneV schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:42:
Voor de woning ben ik aan het zien naar apparatuur van ubiquiti.

Er komen 2 AP Ac Pro accesspoints (één voor GLV en één voor de 1ste verdieping). Een cloud key als controller maar, over de switching ben ik aan het twijfelen.

Met een 48port POE zou ik alles kunnen bedienen met één switch. Ik heb echter niet zoveel POE poorten nodig, echter wel meer dan 24 UTP kabels. POE heb ik normaal maar 2 accesspoints, 3 camera's en 1 parlofoon. Ik heb in theorie dus maar 6 POE poorten nodig.

Ik twijfel dus of ik niet beter een 16 poort POE en 24 poort non POE switch koop van ubiquiti. Zou dit een stillere oplossing zijn dan één 48 poort POE?

[ Voor 6% gewijzigd door hermanh op 17-02-2017 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Nu online
hermanh schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:52:
Er zijn ook een 24 en 48 poorts unifi switches zonder POE.. let wel dan heb je wel injectors nodig om de power naar de devices te leveren. (kosten afweging moet je zelf maar even maken.. :-) )

De non POE zal zeker stiller zijn, al is het alleenmaar vanwege de kleinere hoeveelheid warmte producerende componenten.

[...]
Dat weet ik ;) staat onderin de tekst :) Ik wil echter geen injectors gebruiken. Zijn er hier mensen die een US48-500W hebben? De switch komt in een patch kast in de berging. De living staat er echter naast. De switch mag dus niet te horen zijn in de leefruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
ShaneV schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:57:
[...]

Dat weet ik ;) staat onderin de tekst :) Ik wil echter geen injectors gebruiken. Zijn er hier mensen die een US48-500W hebben? De switch komt in een patch kast in de berging. De living staat er echter naast. De switch mag dus niet te horen zijn in de leefruimte.
:+ :+ :+
Ik ga er eventjes vanuit dat een 48 poorts switch niet echt een consumenten product is en dat minimale herrie productie laag op de wenslijst staat van marketing.

Je zou ook de 150 wat 8 poort switch kunnen overwegen. Die wordt doorveel mensen hier op dit forum ook al toegepast. ik las verder geen klachten over geluid productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
Je kan ook voor 8-60w gaan, je kan er voor hetzelfde geld als een us48-500 iets van vier kopen, heb je 32 poorten en 16 PoEs.

Het is unifi, dus dat allemaal netjes aan elkaar configureren, is te doen. (zelfs voor mij, ondanks bovenstaande vraag)

Plus: Als je een keer je set-up demo'd, ziet het er met al die patch kabel wel heel cool uit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
familyman schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:04:
Je kan ook voor 8-60w gaan, je kan er voor hetzelfde geld als een us48-500 iets van vier kopen, heb je 32 poorten en 16 PoEs.
de 60 wat 8 poort switch levert maar aan 4 poorten POE.. De vraag was voor 6 apparaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
hermanh schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:06:
[...]

de 60 wat 8 poort switch levert maar aan 4 poorten POE.. De vraag was voor 6 apparaten :)
... Klopt en als je vier van die units koops, heb je de 4x4 PoE = 16 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 10:15
hermanh schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:01:
[...]

Je zou ook de 150 wat 8 poort switch kunnen overwegen. Die wordt doorveel mensen hier op dit forum ook al toegepast. ik las verder geen klachten over geluid productie.
De 8 poort is passief gekoeld. De 16 volgens mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
16 is actief en hoor je best wel in de meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Shaggie_NB schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 23:28:
@Moris Staar je niet blind op allerlei speedtests en connectie-snelheden.
Het belangrijkst is toch gewoon stabiele wifi en dat heb je met deze AP's!
Ik begrijp je standpunt ;)
Langs de andere zijde verwacht je bij een investering van CA Pro's toch ook een Pro snelheid tov de Lite-versies, toch...

Straks de 3de AP-Pro eens installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20

rally

Deyterra Consultancy

stormfly schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:44:
Ik heb de 16 poorts in mijn kantoor cq. logeerkamer hangen en op fanlevel 0 is hij dus stil.
Tot nu toe is hij nog niet eens naar fanlevel 1 gegaan, maar dan nog is hij stiller dan het geluid van mijn server (die ook aardig stil is trouwens).

Dus zolang hij niet te heet wordt (of kan worden) is hij stil.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Nu online
rally schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:14:
[...]

Ik heb de 16 poorts in mijn kantoor cq. logeerkamer hangen en op fanlevel 0 is hij dus stil.
Tot nu toe is hij nog niet eens naar fanlevel 1 gegaan, maar dan nog is hij stiller dan het geluid van mijn server (die ook aardig stil is trouwens).

Dus zolang hij niet te heet wordt (of kan worden) is hij stil.
Dan mss beter om die 16 poort POE te nemen en de 24 of 48 poort non POE. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 14:30
stormfly schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:44:
Ik heb er 1 in mijn meterkast hangen en tot zover ik weet is de fan nog niet aangesprongen (enige keer was met de first boot).

hoogste temp dat die van mij tot nu toe is geweest is: 56 graden.
Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.