De UBEE heeft idd waardeloze wifi.Stefan_99 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:49:
Hallo,
Ik ben de laatste tijd aan het kijken naar de mogelijkheden wat betreft het verbeteren van mijn thuisnetwerk. Op het moment heb ik een uBee router van Ziggo waar alles binnenkomt en welke wordt gebruikt voor de wifi beneden. Deze zit met kabels aan een iMac, tv, horizon box (wifi uit) en een Linksys E4200 die op de 1e verdieping fungeert als acces point en ook weer met een kabel naar een pc gaat. De wifi dekking en snelheid zijn redelijk waardeloos en de verbinding is vaak instabiel, om een of andere vooral op iPhones.
Ik ben over het algemeen wel handig met hardware en software maar van netwerken heb ik weinig verstand, dus kom ik hier om raad vragen.
Ik zat er nu aan te denken om Ubiquiti acces points te gaan gebruiken voor volledige wifi dekking. 1 acces point moet dan in het midden van de begane grond komen, en een tweede op de 1e verdieping.
Nu vroeg ik mij af welke kabels er dan allemaal gelegd moeten worden. De ubee router zit namelijk van bovenaf gezien in de linkerhoek van het huis. Vanaf daar gaat een kabel naar de rechter hoek en vervolgens omhoog naar de Linksys op verdieping 1. Moet ik dan een nieuwe kabel leggen naar het accespoint in het midden, of kan de bestaande kabel doorgelust worden?
Eenmaal aangekomen op de 1e verdieping gaat de kabel dus de Linksys in, vanwaaruit weer een kabel naar mijn pc gaat. In plaats van de Linksys gaat de kabel dan in een acces point, maar hoe gaat er dan weer een kabel naar de pc? moet ik dan eerst een switch (of de Linksys ) plaatsen?
Dan heb ik nog een laatste vraag: Wat voor voordelen zou een edgerouter x opleveren als ik de ubee router in bridge modus zet?
En helemaal als je 5GHz en 2.4GHz tegelijk aanzet. Het helpt wel vaak om de 5GHz te disablen.
WiFi (2.4GHz) mag op kanalen 1,6 en 11 (20MHz bandbreedte).
Helaas gaan al die 'inteligente' routers van Ziggo en KPN lekker random tussen de kanalen zitten en dan zorgen voor veel storing.
Heb je op je telefoon al eens gekeken met de app 'WiFi Analyzer' ? Daarmee kun je de drukte in de buurt zien.
Zoals ik begrijp uit je verhaal wil je betere WiFi ontvangst op je apparaten.
Verder heb je 1 PC die bedraad is aangesloten.
Als ik het zo lees, zou ik niet (iig niet direct) aan een EdgeRouter beginnen.
Het is geen Fritzbox, TPLink of Netgear router: Out-of-the-box is het niet.
Ik zou het eerst met een nieuw accespoint proberen.
Een Ubiquiti UAP-AC-Lite of UAP-AC-LR en deze dan precies tussen de verdiepingen in hangen.
( Wel de AC versie en niet de oude niet-AC versie )
Hiermee bedoel ik in het trappegat precies tussen de BG en de 1e verdieping.
Dan zou je de BG en de 1e verdieping goed moeten kunnen bedienen.
Dan wel de wifi van de UBEE uitschakelen.
De Linksys kan er dan tussenuit en de kabel kan direct in de PC.
Je ontkomt er dan idd niet aan om een UTP kabel vanuit de linkerhoek naar het trappegat te leggen.
Als het dan nog niet goed is, zou je verder kunnen kijken naar een 2e AP of een andere router.
Dit is hoe ik het in eerst instantie zou oplossen bij bv. mijn zwager oid.
( Ik heb zelf alle grote hardware bedraad, met 3 switches en heel veel UTP kabel naar alle plekken in het huis.
Ook heb ik een EdgeRouter Lite en 2 UAP-AC-LR's).
Maar ik ben heel benieuwd naar andere oplossing.
Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant