[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste
Acties:
  • 653.736 views

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

xbeam schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:47:
[...]

ik heb het zelfe probleem daarom ligt mijn usg weg te stoffen.

Het lijkt er op dat er maar 1vlan op de wan actief kan zijn. zodra ik 4 toevoeg is 6 weg en zodra ik 6 dan weer toevoeg is 4 weg 8)7
Als ik bijde vlans in de config zet, werkt 't wel.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

HellStorm666 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 13:02:
[...]

Als ik bijde vlans in de config zet, werkt 't wel.
klopt maar dat is niet hoe het zou moeten werken.
ik wil de pppoe gewoon van uit de controller kunnen aanpassen als ik dan toch alles in de json moet kan ik net zo goed een ER gebruiken.

Volgens de handleiding van ubnt moet je alles in de controller instellen en wat ontbreekt kan je via de json toevoegen. omdat je anders een conflict krijgt met de boot.config en de usg in een bootloop kan komen.
https://help.ubnt.com/hc/...-with-config-gateway-json
Before customizing anything, you should check the existing config.boot to make sure you aren't using an existing rule number (if applicable). You can do this several ways. I'm going to use SSH to connect to my USG and issue:
nu zie ik wel workarounds voorbij komen door een pppoe2 aan te maken in de json waardoor je een conflict met de pppoe0 ontwijkt maar dan werken je de controller settings voor de wan ook niet meer gebruikt.

[ Voor 23% gewijzigd door xbeam op 29-12-2016 14:25 ]

Lesdictische is mijn hash#

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 16:47
Ervaren meer mensen problemen met de 3.7.29.5446 firmware? Ik heb recent mijn accesspoints geüpdatet en sindsdien ervaar ik problemen. Na de update was 1 van de 3 accesspoints disconnected en dit is ook niet meer online te krijgen, zelfs niet na een factory reset.

Vandaag een kleine configuratie wijziging gemaakt en het is weer feest, nu is 1 van de 2 accesspoints ook disconnected. Wanneer ik SSH naar het AP dat 'disconnected' is, dan kom ik er wel in, maar krijg ik geen response op info. Inmiddels een factory reset gedaan, maar daarna krijg ik ze helemaal niet meer te zien in de Unifi controller.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen / aan te pakken is?

Edit: Als ik via SSH inlog en het log bekijk lijkt het erop alsof het mcad process continue blijft crashen.
screenshot: http://c.codeconverters.nl/0B0s1z2N1u0F

[ Voor 10% gewijzigd door iMick op 29-12-2016 15:45 ]

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 15:31

TPA

ESET official partner

iMick schreef op donderdag 29 december 2016 @ 15:35:
Ervaren meer mensen problemen met de 3.7.29.5446 firmware? Ik heb recent mijn accesspoints geüpdatet en sindsdien ervaar ik problemen. Na de update was 1 van de 3 accesspoints disconnected en dit is ook niet meer online te krijgen, zelfs niet na een factory reset.

Vandaag een kleine configuratie wijziging gemaakt en het is weer feest, nu is 1 van de 2 accesspoints ook disconnected. Wanneer ik SSH naar het AP dat 'disconnected' is, dan kom ik er wel in, maar krijg ik geen response op info. Inmiddels een factory reset gedaan, maar daarna krijg ik ze helemaal niet meer te zien in de Unifi controller.

Edit: Als ik via SSH inlog en het log bekijk lijkt het erop alsof het mcad process continue blijft crashen.
Nope nog geen update gedaan.... als ik bovenstaande lees wacht ik maar eventjes tot ik positieve reacties hoor of tot er een nieuwe update is die beter is :)

ESET software nodig? Let me know 😄

Ik heb mij afgelopen dagen wat zitten in te lezen in Ubiquiti om de bestaande netwerkhardware te vervangen. Echter heb ik nog wat vragen/twijfels.

Situatieschets:
* (Ziggo) modem hangt in de kelder (ouder modem, geen modem/router combinatie)
* Router staat in de keuken en is verbonden via een langere kabel. Hier zijn ook 1 PC & printer aangesloten
* Andere lange netwerkkabel loopt terug van router naar de kelder (/modem), hier hangt een (unmanaged) switch
* 1 kabel gaat naar de woonkamer (hierop zit weer een (unmanaged) switch met TV, HTPC en A/V receiver)
* 1 kabel gaat naar zelfbouw NAS/server die ook in kelder staat
* 1 kabel gaat naar de zolder, hier hangt weer een switch van waaruit verschillende kabels naar de slaapkamers gaan voor zowel PCs als TVs
* op de switch op de zolder steekt ook een andere router in als AP voor extra bereik op de slaapkamers (houten plafond/vloer tussen bovenverdieping en zolder, dus ontvangst daardoor blijft beter i.t.t. router in de keuken die door betonnen vloer moet)

Idealiter zou ik het liefst alles op elkaar laten aansluiten en alles in de UniFi lijn houden. Daarom zat ik te denken aan een UniFi Security Gateway voor in de kelder, vervolgens zet ik daarachter een 8 poorts UniFi Switch met PoE (omdat ik al een UPS heb zou ik dan ook idealiter modem, USG en de Switch daarbij prikken). Beide kabels naar de keuken zou ik dan behouden, waarbij ik eentje rechtstreeks op de PC insteek en op de ander een UniFi AP AC aansluit (deze heeft dan ook meteen stroom van de switch). De printer kan ik vervolgens ook via WiFi verbinden. Idealiter zou ik de switch op de zolder ook vervangen door een UniFi switch (met PoE), met daarop ook weer een UAP aangesloten. Vervolgens zou ik een aantal VLANs willen inregelen om bv de TVs af te sluiten van het gewone netwerk.

Echter zit ik dus nog met een aantal vragen:
1. Gezien de prijs van de UniFi switches vraag ik mij af of het echt meerwaarde heeft om ook op de zolder/"secundaire" switch een Ubiquiti te plaatsen. Of dat ik hier net zo goed voor een el cheapo SOHO managed switch kan gaan, bv pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit Easy Smart Switch met 8 aansluitingen . Dit zowel op basis van gemak van inregelen als het erg geeky uitziende dashboard van de UniFi Controller. Is een UniFi switch dan echt zijn geld waard? Het kunnen aansluiten van het AP via PoE is in dit geval geen vereiste, omdat in dit geval beiden naast elkaar worden geplaatst en er voldoende stopcontacten zijn. Zelf neig ik dan ook meer ernaar om in dit geval voor bv de gelinkte switch te gaan. Echter zou het dan wel leuk zijn als in de UniFi controller het dashboard etc volledig blijft werken (welk systeem gebruikt hoeveel data, etc)

2. Qua APs zat ik te denken aan 2x de AC Lite. Echter werk ik draadloos meestal vanuit de woonkamer en is er nog een betonnen muur tussen keuken en woonkamer. Daardoor is het signaal/snelheid minder dan (nu) naast de router. Wellicht is het dus verstandiger om in dit geval een AC LR te gebruiken omdat die een sterker signaal zou moeten hebben? Heeft hier dus iemand ervaring met zowel een Lite als een LR, en geeft de LR een beduidend beter signaal/bereik m.b.t. een betonnen muur ertussen?

3. De UniFi Security Gateway is relatief prijzig in vergelijking met een EdgeRouter. Daarnaast lijkt deze vanuit de Controller niet zoveel mogelijkheden te hebben als een EdgeRouter, en is er maar 1 LAN poort aanwezig (en mogelijk in de toekomst ook de VOIP poort als LAN). Wegen deze nadelen m.b.t. uitgangen, configuratie en prijs, op tegen het voordeel dat alles vanuit een omgeving wordt beheerd en inzichtelijk is? Voor zover ik heb gezien is het wel mogelijk om port forwards in te regelen in de USG, maar geavanceerdere firewall features zouden pas vrij recentelijk in de Controller zijn toegevoegd, als beta? Daarnaast geeft een 5 poorts EdgeRouter met PoE, zoals de EdgeRouter X, (mogelijk) het voordeel dat de hele switch niet meer nodig is.

4. In de situatie dat ik bv een aparte VLAN aanmaak voor TV gerelateerde apparaten (in ieder geval TVs, AV receiver & ChromeCast), blijft het dan wel mogelijk om hiermee verbinding te maken vanaf bv smartphones die in het "gewone" VLAN zitten? Ik neem aan dat dit met de juiste routeringen en mDNS forwarding/reflection mogelijk zou moeten zijn? Alleen komt ook hierbij weer de eenvoud in configuratie tussen UniFi Security Gateway en EdgeRouter terug.

Suggesties en/of variaties op mijn uitwerking zijn natuurlijk ook welkom. Zoals bv het gebruik van een EdgeRouter i.p.v. een USG en UniFi Switch.

Alvast bedankt.

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:08

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ervaren meer mensen problemen met de 3.7.29.5446 firmware?
Nope, draait zo ongeveer sinds de release. Merk geen verschil in performance of stabiliteit.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• TPA

TPA

ESET official partner

Kan dit iets bij jou zijn?

https://community.ubnt.co...-PoE/m-p/1771809#U1771809

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Unifi AP Pro, en deze werkt heel goed. Twee SSID's worden nu uitgezonden, 5 Ghz voor alle apparaten, en een 2,4 GHz voor de legacy systemen.

Ik heb met mijn buurman afgesproken, dat ik zijn WiFi als "backup" mag gebruiken. Maar hij wil niet dat er kabels getrokken worden tussen de woningen. Dus het moet via WiFi.

Is het mogelijk om de Unifi als "AP client" in te stellen? Dus niet een SSID "uitzenden", maar "ontvangen"? Deze zal ik wel met een VLAN routeren naar mijn Mikrotik, zodat alles goed gaat met OSPF (ik heb ook nog een LTE modem als derde backup). etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:02

Ethirty

Who...me?

Ubiquiti heeft ook mooie wireless bridges. 1 bij de buurman en 1 bij jou op je router.
Kijk eens naar de Nanostation M.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt. Ik kan dit ook met een Mikrotik realiseren. Maar ik wil niet nóg een apparaat. Er hangt als een AP Pro, en die wil ik daarvoor gebruiken.

Kan de AP Pro in client mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:05

Blokker_1999

Full steam ahead

OK, dit is wel heel vreemd. Mijn USG lijkt zich spontaan te rebooten. Het is niet eens een crash van het toestel want ik stond zonet op de SSH console en zie een melding van de root user dat er een reboot gebeurd ... . Tijd om ome Google er maar weer eens bij te nemen :(

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blokker_1999 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:33:
OK, dit is wel heel vreemd. Mijn USG lijkt zich spontaan te rebooten. Het is niet eens een crash van het toestel want ik stond zonet op de SSH console en zie een melding van de root user dat er een reboot gebeurd ... . Tijd om ome Google er maar weer eens bij te nemen :(
Laatste firmware er al opgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:57

Timple

Op het werk hebben wij een mobiel platform die ik van wireless wil voorzien voor de twee mini computers aan de binnenzijde.

Zou een Ubiquiti PicoStation M2HP Outdoor hiervoor geschikt zijn?

Enkele eisen:
  • waterdicht
  • soms fungeren als bridge voor de WiFI in het gebouw (we kunnen dan met alle PC's verbinden met het platform + platform heeft internet)
  • soms fungeren als accesspoint (we kunnen buiten dan met een laptop verbinden met het platform)
  • ver bereik buitenshuis
  • 1 aansluiting (dus poe)
Mijn concrete vragen: heeft er iemand ervaring met een picostation? Komt de range enigszins overeen met de beloftes?
Of zijn er betere alternatieven die ik nog over het hoofd heb gezien misschien?
Ik besef met dat er maar 1 netwerk poort op zit, dus er komt dan nog een switch bij natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Behalve "bereik"... wat verwacht jij van de snelheid? Is 1 Mbps genoeg, of wil jij 400 Mbps hebben? Hoe verder uit elkaar, hoe lager de snelheid. Dus als de eisen van snelheid niet te hoog zijn (bv. remote camera's, procesbewaking etc...) dan heb je aan 1 á 2 Mbps genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:02

Ethirty

Who...me?

Timple schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:44:
Op het werk hebben wij een mobiel platform die ik van wireless wil voorzien voor de twee mini computers aan de binnenzijde.

Zou een Ubiquiti PicoStation M2HP Outdoor hiervoor geschikt zijn?

Enkele eisen:
  • waterdicht
  • soms fungeren als bridge voor de WiFI in het gebouw (we kunnen dan met alle PC's verbinden met het platform + platform heeft internet)
  • soms fungeren als accesspoint (we kunnen buiten dan met een laptop verbinden met het platform)
  • ver bereik buitenshuis
  • 1 aansluiting (dus poe)
Mijn concrete vragen: heeft er iemand ervaring met een picostation? Komt de range enigszins overeen met de beloftes?
Of zijn er betere alternatieven die ik nog over het hoofd heb gezien misschien?
Ik besef met dat er maar 1 netwerk poort op zit, dus er komt dan nog een switch bij natuurlijk.
Ik heb een M2HP liggen. Laatst getest op bereik in een huis met dikke muren. Het bereik was minder dan de aanwezige Fritzbox. :-(

Geen idee of dat aan settings lag of aan het apparaat, had hem geflashed met de Unifi firmware en terugzetten is wat lastiger. Ben vrij snel gestopt met testen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:57

Timple

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:46:
Behalve "bereik"... wat verwacht jij van de snelheid? Is 1 Mbps genoeg, of wil jij 400 Mbps hebben? Hoe verder uit elkaar, hoe lager de snelheid. Dus als de eisen van snelheid niet te hoog zijn (bv. remote camera's, procesbewaking etc...) dan heb je aan 1 á 2 Mbps genoeg.
Het gaat vooral om het besturen, dus 1 á 2 Mbps zou moeten voldoen.
Ethirty schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:39:
[...]

Ik heb een M2HP liggen. Laatst getest op bereik in een huis met dikke muren. Het bereik was minder dan de aanwezige Fritzbox. :-(

Geen idee of dat aan settings lag of aan het apparaat, had hem geflashed met de Unifi firmware en terugzetten is wat lastiger. Ben vrij snel gestopt met testen.
Hmm, das minder. Maar het gaat mij vooral om bereik buiten met ten alle tijden zicht op het platform, dus dat is natuurlijk wel een redelijke ideaal situatie. Maar ze beweren dan 500m, dan verwacht ik toch zeker 100m+ in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timple schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:04:
[...]

Het gaat vooral om het besturen, dus 1 á 2 Mbps zou moeten voldoen.

[...]

Hmm, das minder. Maar het gaat mij vooral om bereik buiten met ten alle tijden zicht op het platform, dus dat is natuurlijk wel een redelijke ideaal situatie. Maar ze beweren dan 500m, dan verwacht ik toch zeker 100m+ in de praktijk.
Ik heb er wel eens eentje op het dak gezet in woon wijk en kwam met line of site toch zoon +- 300/350 meter met mijn telefoon. Snelheid was genoeg om audio te streamen.. dus als je er 2 regen over kaar zet kom je wel een eindje.

War je ook kan doen is de antenne vervangen voor 2schoteltje die je tegen over elkaar zet.
Dan zijn meerdere (tientale) kilometer haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Laatst online: 16-09 16:47
Dankje! Ik ga er verder naar kijken, maar een andere mogelijke oorzaak is dat de kabel brak was. Ik ga nog verder wat testen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 10:35
Ethirty schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:39:
[...]

Het is bekend dat deze met de Unifi firmware een veel slechter bereik heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Is er iets veranderd bij kpn met de instellingen voor tv?
Vroeger werkte t altijd prima. Niets veranderd, maar nu is na een paar minuten de zender niet meer beschikbaar. Keer zappen lost dit op.
Next-hop nog gecontroleerd, maar die staat nog goed.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Eigen router? Werkt je igmp proxy nog goed?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Tylen schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 12:51:
Eigen router? Werkt je igmp proxy nog goed?
Was eerst Ubiquiti edgerouter poe 5, nu een usg pro.
Beide hebben 't probleem.
Igmp proxy staat aan in dat subnet (heb usg pro, unifi switch 24 en uap's)

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

HellStorm666 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 14:43:
[...]

Was eerst Ubiquiti edgerouter poe 5, nu een usg pro.
Beide hebben 't probleem.
Igmp proxy staat aan in dat subnet (heb usg pro, unifi switch 24 en uap's)
sinds vandaag of al eerder? ik had in elk geval t/m gisteren geen problemen.... vandaag nog geen tv aan gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
Heb net mijn Unifi AC LR binnengekregen, met de unifi app geconfigureerd. Controller software op laptop installed....maar het kan de accespoint niet vinden. Wat ik ook probeer, krijg het maar niet tevoorschijn.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

Snelste manier is om te hard resetten of om te ssh-en naar de accesspoint en dan een reset uit te voeren. Aaname dat de accesspoint in hetzelfde netwerksegment zit als de laptop. Wil je uiteindelijk alleen de controller gebruiken?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
AC zit inderdaad in het zelfde netwerksegment als laptop. Heb het een static ip gegeven in mijn ERL. Heb nu controller op mijn synology, maar die start nu ook niet haha

Wil inderdaad alleen controller gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Rainesh op 31-12-2016 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:08
Rainesh schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 15:49:
Heb net mijn Unifi AC LR binnengekregen, met de unifi app geconfigureerd. Controller software op laptop installed....maar het kan de accespoint niet vinden. Wat ik ook probeer, krijg het maar niet tevoorschijn.
Als je het beheer via de controller software wilt uitvoeren, dan moet je de AP's daarmee adopten, niet met de app (via de QR-code). De app is dan nl. de controller. Een AP kan maar door één controller beheerd worden.

Nadat je de AP's hebt ingeregeld via de controller software en cloud access hebt geactiveerd, kun je je software controller ook bereiken via de app, die dan dus in een andere modus draait.

[ Voor 4% gewijzigd door timothee op 31-12-2016 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:56

MvL

Ik wilde vandaag VPN'en naar mijn huisadres maar via mijn domeinnaam werk het niet toen heb ik mijn WAN ip adres geprobeerd en dat werkt wel. Iemand enig idee wat ik nog mis in mijn settings. Ik gebruik L2TP over IPSEC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 16:54
MvL schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 18:31:
Ik wilde vandaag VPN'en naar mijn huisadres maar via mijn domeinnaam werk het niet toen heb ik mijn WAN ip adres geprobeerd en dat werkt wel. Iemand enig idee wat ik nog mis in mijn settings. Ik gebruik L2TP over IPSEC.
Zolang het ip adres en de domeinnaam op dezelfde router uitkomen, is het geen issue. De ipsec interface luisterd op een ip en niet op een dns naam.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

TPA schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 15:30:
[...]

sinds vandaag of al eerder? ik had in elk geval t/m gisteren geen problemen.... vandaag nog geen tv aan gehad :)
Al eerder.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:56

MvL

Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 18:36:
[...]

Zolang het ip adres en de domeinnaam op dezelfde router uitkomen, is het geen issue. De ipsec interface luisterd op een ip en niet op een dns naam.
Hoi Jeroen, bedankt voor de hulp.

Ik heb het gevonden. Het werkte alleen op mijn Macbook niet. Ik moest "Send all traffic over VPN connection" aanzetten. Ik had dus wel verbinding (domein werkte wel) maar ik kon alleen mijn interne netwerk niet benaderen. Met deze setting actief is het dus verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Nu een nieuwe vlan aangemaakt, tv kastje en router zijn de enige in dat vlan (en server maar die luistert niet naar dat vlan) en nog heb ik dat probleem. Igmp aan of uit maakt geen verschil.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

Ok, bij mij doet de tv het nog altijd prima. Ik heb niks gewijzigd. Dus KPN ook niet verwacht ik dan..

Of heb je geen Routed tv?. Want dat zou dan misschien nog iets kunnen zijn....

[ Voor 14% gewijzigd door TPA op 01-01-2017 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

TPA schreef op zondag 1 januari 2017 @ 20:49:
[...]

Ok, bij mij doet de tv het nog altijd prima. Ik heb niks gewijzigd. Dus KPN ook niet verwacht ik dan..

Of heb je geen Routed tv?. Want dat zou dan misschien nog iets kunnen zijn....
Het heeft al dit tijd prima gewerkt.
Een week voor de upgrade naar USG-Pro kreeg ik problemen.

Morgen komt een monteur langs. Ben benieuwd.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

HellStorm666 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 22:07:
[...]

Het heeft al dit tijd prima gewerkt.
Een week voor de upgrade naar USG-Pro kreeg ik problemen.

Morgen komt een monteur langs. Ben benieuwd.
Heb je het probleem ook dan met de experiabox eraan?

Wat denk je dat de monteur als eerste gaat doen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Tylen schreef op zondag 1 januari 2017 @ 22:13:

[...]

Heb je het probleem ook dan met de experiabox eraan?

Wat denk je dat de monteur als eerste gaat doen 😉
Waarschijnlijk die experiabox plaatsen, waar ik altijd al problemen mee had.
Maar gaf via de chat ook aan eigen apparatuur te gebruiken, werd niet moeilijk om gedaan.
Het werkte er altijd op, heb niets anders ingesteld. dus daar kan t probleem niet zitten.

De monteur weet ook welke instellingen nodig zijn om eigen apparatuur te gebruiken.
Verwacht wel dat t goed komt.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Rainesh schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 16:17:
AC zit inderdaad in het zelfde netwerksegment als laptop. Heb het een static ip gegeven in mijn ERL. Heb nu controller op mijn synology, maar die start nu ook niet haha

Wil inderdaad alleen controller gebruiken.
Inmiddels gelukt. Via docker de controller op mijn synology installed en AP een reset gegeven. Alles netjes adopted en app instellingen op mijn telefoon gewijzigd naar controller op nas.

Bereik van AC LR is echt dik in orde tov mijn oude twee accespoints. Haal eindelijk volledige 150mbit op mijn laptop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

HellStorm666 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 08:47:
[...]

Waarschijnlijk die experiabox plaatsen, waar ik altijd al problemen mee had.
Maar gaf via de chat ook aan eigen apparatuur te gebruiken, werd niet moeilijk om gedaan.
Het werkte er altijd op, heb niets anders ingesteld. dus daar kan t probleem niet zitten.

De monteur weet ook welke instellingen nodig zijn om eigen apparatuur te gebruiken.
Verwacht wel dat t goed komt.
De monteur gaat echt niet jou USG configureren. Ik ben benieuwd. Waarschijnlijk sluit hij de experiabox aan en werkt alles weer. Hopelijk krijg je geen extra rekening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Tylen schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:37:
[...]

De monteur gaat echt niet jou USG configureren. Ik ben benieuwd. Waarschijnlijk sluit hij de experiabox aan en werkt alles weer. Hopelijk krijg je geen extra rekening ;)
Dat verwacht ik ook niet.
Maar aangezien de PoE5 t zelfde probleem geeft, en deze dat daar voor nooit had en ik de instellingen niet veranderd heb, zal er wel wat anders zijn.
Mocht de Experiabox aansluiten het wel oplossen, dan mag hij mij vertellen wat de instellingen (subnet, dhcp options ed) zouden moeten zijn.
Medewerker via de Chat zag wel dat er veel storingen waren. En die wilde een monteur langs sturen omdat er op locatie meer te meten en testen valt.

Extra rekening lijkt mij dus onmogelijk, aangezien de chat medewerker een monteur langs wil hebben ;)

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-07 19:01
HellStorm666 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:16:
[...]

Dat verwacht ik ook niet.
Maar aangezien de PoE5 t zelfde probleem geeft, en deze dat daar voor nooit had en ik de instellingen niet veranderd heb, zal er wel wat anders zijn.
Mocht de Experiabox aansluiten het wel oplossen, dan mag hij mij vertellen wat de instellingen (subnet, dhcp options ed) zouden moeten zijn.
Medewerker via de Chat zag wel dat er veel storingen waren. En die wilde een monteur langs sturen omdat er op locatie meer te meten en testen valt.

Extra rekening lijkt mij dus onmogelijk, aangezien de chat medewerker een monteur langs wil hebben ;)
Dat de klantenservice op afstand zeggen dat er storingen op de lijn zitten, zegt naar mijn ideee ook niet veel. Ik had dit recent bij een zakelijke KPN ADSL klant (zit in een buitengebied, dus niks beter beschikbaar). Daar was de lijn de laatste paar maanden erg traag. Gebeld met KPN, gaven ook aan dat er veel uitval op de lijn was, maar de monteur die ze vervolgens stuurde gaf aan dat er niks met de lijn was. Alleen de abonnementssnelheid bleek lager te zijn dan gefactureerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heeft iemand een werkende config voor KPN Glasvezel (Alleen internet) in combinatie met een EdgeRouter Lite.

Sinds vandaag KPN glasvezel met daarnaast nog een werkende Ziggo internet verbinding. (Modem in Bridge)

ETH0 Ziggo Internet
ETH1 LAN
ETH2 KPN Internet.

Ik krijg het internet gedeelte via KPN (ETH2) niet werkend.

pppoe0 connectie wordt opgebouwd, ik zie onder optie routes dat via de pppoe0 connectie twee subnets (destionation) zijn bij gekomen.

Mijn idee is om KPN Glas de primaire verbinding te laten worden en de Ziggo verbinding als secondair (failover) maar eerst KPN glas verbinding werkend.

Ethernet port uit de NTU is direct op ETH2 aangesloten van de EdgeRouter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Met de monteur geen stap verder gekomen :(

Wie wil mn config eens langs lopen?
TV doet t, maar na een minuut of 5 stopt t beeld en krijg ik de melding " zender niet beschikbaar"
ff zappen lost t probleem weer op voor 5 min ongeveer.

config
http://pastebin.com/J0DGhK5P

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
HellStorm666 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:54:

TV doet t, maar na een minuut of 5 stopt t beeld en krijg ik de melding " zender niet beschikbaar"

config
nog geprobeerd met de EB ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Ja, de V9 lijkt te werken (15 min geprobeerd).
Voor de zekerheid ook een v10 van 'm gekregen om te proberen.
Hij ging intern nog opzoek naar de juiste instellingen.
Was iig iemand die geïnteresseerd was en wilde helpen.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

HellStorm666 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:54:

config
Nog even een toevoeging.

IGMP Snooping aan of uit (op alle of enkel het TV netwerk) maakt geen verschil.
TV kastje in het zelfde LAN als de rest (geen vlan) geeft geen verschil.
Momenteel zit de tv lokaal op VLAN4.
De USG zit op port 1 en die staat op "ALL"
Het TV kastje zit op port 4 en staat op "vlan4"
Verder krijgt geen enkele port vlan4.

Als laatste redmiddel vanavond nog eens proberen om de TV naar eth1 te verhuizen (LAN2).
Maar hoop/verwacht dat TV in eigen VLAN of zelfs in het hoofdnetwerk geen problemen zou mogen geven.

Lees op de KPN forums wel dat er veel meer zijn met de zelde problemen op het moment dat er een Unifi Accespoint in het netwerk aangesloten zit. (ook die heb ik, en ook die kunnen niet bij vlan4).

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HellStorm666 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 07:41:
[...]

Nog even een toevoeging.

Als laatste redmiddel vanavond nog eens proberen om de TV naar eth1 te verhuizen (LAN2).
Maar hoop/verwacht dat TV in eigen VLAN of zelfs in het hoofdnetwerk geen problemen zou mogen geven.

Lees op de KPN forums wel dat er veel meer zijn met de zelde problemen op het moment dat er een Unifi Accespoint in het netwerk aangesloten zit. (ook die heb ik, en ook die kunnen niet bij vlan4).
Ik kan je mijn edgerouter config sturen.
Deze heeft kpn glasvezel en routed iptv zonder problemen.

Van het uitvallen van tv beeld heb ik ook laast gehad in bridge iptv modus (wat jij met lokaal vlan4 lijkt te gebruiken) maar dat kwam door verkeerde/brakke software op de TP- links switches. Daar was de oplossing om over te stappen naar netgear.

[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 03-01-2017 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

xbeam schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 09:30:
[...]

Ik kan je mijn edgerouter config sturen.
Deze heeft kpn glasvezel en routed iptv zonder problemen.

Van het uitvallen van tv beeld heb ik ook laast gehad in bridge iptv modus (wat jij met lokaal vlan4 lijkt te gebruiken) maar dat kwam door verkeerde/brakke software op de TP- links switches. Daar was de oplossing om over te stappen naar netgear.
Ik had op mn edgerouter poe 5 een config due werkte. Maar die doet het ook niet meer (zelfde probleem).
Vlan4 intern is voor gemak gedaan. Hij is wel routed ingesteld. (zit op port 4 in patchpannel, dus ook op switch, dus ook subnet 4 en vlan 4)

EDIT:
Een werkende (andere) config er naast om te checken is uiteraard wel altijd welkom ;)

[ Voor 6% gewijzigd door HellStorm666 op 03-01-2017 10:13 ]

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:54
Ik zie heel veel problemen met KPN glasvezel. Kan iemand mij uitleggen waarom dat is? Hoe werkt glas van KPN? Je hebt dan toch ook gewoon een modem in de meterkast waaruit een coax en een netwerk-kabel (met extern IP) komen? De coax naar TV, netwerk naar USG?

[ Voor 3% gewijzigd door smeerbartje op 03-01-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 12:55

doc

Voor de mensen die apparatuur hebben met AirOS, versie 6.0 en 8.0 final zijn sinds twee weken beschikbaar. (8.0 is voor de AC lijn)

https://community.ubnt.co...een-Released/ba-p/1769476

https://community.ubnt.co...een-Released/ba-p/1769490

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

smeerbartje schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:26:
Ik zie heel veel problemen met KPN glasvezel. Kan iemand mij uitleggen waarom dat is? Hoe werkt glas van KPN? Je hebt dan toch ook gewoon een modem in de meterkast waaruit een coax en een netwerk-kabel (met extern IP) komen? De coax naar TV, netwerk naar USG?
KPN glasvezel heeft een kastje waarmee glasvezel omgezet wordt naar RJ45 (netwerk-kabel).
Vervolgens moet je een router hebben (of die van KPN gebruiken) om in te loggen om verbinding te maken.
Aan de WAN kant moet je via vlan4 DHCP verbinding maken met een aantal DHCP options er bij om TV te krijgen.
En via vlan6 moet je een pppoe verbinding maken met login gegevens om internet te krijgen.
Beetje omslachtige methode.
WAN gewoon via DHCP zou veel logischer zijn. en dan daarover gewoon routed TV sturen.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Laatst online: 21:54
HellStorm666 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:42:
[...]

KPN glasvezel heeft een kastje waarmee glasvezel omgezet wordt naar RJ45 (netwerk-kabel).
Vervolgens moet je een router hebben (of die van KPN gebruiken) om in te loggen om verbinding te maken.
Aan de WAN kant moet je via vlan4 DHCP verbinding maken met een aantal DHCP options er bij om TV te krijgen.
En via vlan6 moet je een pppoe verbinding maken met login gegevens om internet te krijgen.
Beetje omslachtige methode.
WAN gewoon via DHCP zou veel logischer zijn. en dan daarover gewoon routed TV sturen.
Ok, duidelijk verhaal; thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
smeerbartje schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:26:
'vroeger' kreeg je inderdaad nog anaologe TV en DVB-C via een Coax aansluiting. Er zat dan een media-converter naar coax op de tweede glasvezel in de genexis FTU.

Tegenwoordig is het allemaal digitaal via netwerkkabels en IPTV set-top boxes.
Er zijn volgens mij geen (of bijna geen) aanbieders die nog DVB-C en analoge TV met hun glasvezelpakket meeleveren. Tweak is er in ieder geval ook mee gestopt.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

HellStorm666 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 07:41:
[...]

Nog even een toevoeging.

Ik heb een edgerouter lite en 2 unifi accespoints en mijn KPN TV werkend (routed)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 16:16
NovapaX schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:36:
[...]

'vroeger' kreeg je inderdaad nog anaologe TV en DVB-C via een Coax aansluiting. Er zat dan een media-converter naar coax op de tweede glasvezel in de genexis FTU.

Tegenwoordig is het allemaal digitaal via netwerkkabels en IPTV set-top boxes.
Er zijn volgens mij geen (of bijna geen) aanbieders die nog DVB-C en analoge TV met hun glasvezelpakket meeleveren. Tweak is er in ieder geval ook mee gestopt.
Stichting Kabeltelevisie Pijnacker (SKP) doet dit nog wel, maar is een heel lokaal eigen netwerk. Persoonlijk vindt ik het wel jammer dat niet meer het aanbieden. Geen gedoe met set-up boxen je hebt alleen een TV nodig die DVB-C ondersteunt.

Ze willen je natuurlijk allemaal aan de set-up boxen zodat ze je de extra diensten kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
supermm958 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:05:
Heeft iemand een werkende config voor KPN Glasvezel (Alleen internet) in combinatie met een EdgeRouter Lite.

Sinds vandaag KPN glasvezel met daarnaast nog een werkende Ziggo internet verbinding. (Modem in Bridge)

ETH0 Ziggo Internet
ETH1 LAN
ETH2 KPN Internet.

Ik krijg het internet gedeelte via KPN (ETH2) niet werkend.

pppoe0 connectie wordt opgebouwd, ik zie onder optie routes dat via de pppoe0 connectie twee subnets (destionation) zijn bij gekomen.

Mijn idee is om KPN Glas de primaire verbinding te laten worden en de Ziggo verbinding als secondair (failover) maar eerst KPN glas verbinding werkend.

Ethernet port uit de NTU is direct op ETH2 aangesloten van de EdgeRouter.
Heb je de PPPoE0 verbinding wel als interface opgevoerd als primaire NAT rule?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:44:
[...]

Heb je de PPPoE0 verbinding wel als interface opgevoerd als primaire NAT rule?
Die staat nu op ETH0 (Ziggo), als ik deze aanpas naar PPPoE0 (KPN Glas) dan heb ik geen internet en in Traffic monitor blijft de Ziggo (ETH0) ook nog verkeer generen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Wat is je huidige config? Eventueel kun je loadbalance aanzetten met eth0 of pppoe0 als failover. Dit is eenvoudig te doen middels de loadbalance wizard. Maak wel eerst een backup!

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:15:
Wat is je huidige config? Eventueel kun je loadbalance aanzetten met eth0 of pppoe0 als failover. Dit is eenvoudig te doen middels de loadbalance wizard. Maak wel eerst een backup!
Lijkt me wel verstandig om een backup te maken, de wizard zal de huidige config verwijderen en er een schone config inzetten denk ik zo.
Wordt inderdaad een schone config opgezet als je de wizard uitvoert.

[ Voor 8% gewijzigd door supermlt op 03-01-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Ik snap er geen bal meer van.
Gisteren nog wat lopen klooien op routed IPTV voor elkaar te krijgen.
Als test de TV eens op LAN2 gezet (rare is, verplicht een ongebruikt vlan gebruiken, ookal is het een andere eth).
Hielp ook niets.
Stekker weer omgestoken. En ineens werkt het.
IGMP stond nog op eth1.4 terwijl de TV dus aan eth0 hing.
Dit nog aangepast naar eth0, TV werkt nog steeds zonder problemen.
Gister avond ruim 1 uur TV gekeken zonder hapering.
Vanochtend zet ik de TV weer aan.... binnen 5 min weer problemen, terwijl ik niets meer aangepast heb.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:36
Misschien was de IP-lease verlopen en is je netwerk nog niet helemaal correct opgezet waardoor hij geen IP-adres kon verkrijgen?

[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2017 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

ThinkPadd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:06:
Misschien was de IP-lease verlopen en is je netwerk nog niet helemaal correct opgezet waardoor hij geen IP-adres kon verkrijgen?
TV kastje na elke instelling gereset.
eth1.4 was 192.168.4.0/24 en daar had ie netjes een ip uit.
Later (toen t goed werkte) had ie eth0 met 192.168.2.0/24 en ook daaruit netjes een ip.
Vanochtend nogsteeds een 192.168.2.0/24 adres.

ps. addressen van 192.168.2.0/24 worden uitgedeeld door m'n s2012 r2 server, andere subnets doet de USG nu nog.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Orange
  • Laatst online: 04-06 20:16
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:37:
[...]

Dat kan middels de traffic-control CLI opties (in de GUI is dat de Smart Queue, Basic Queue of Advanced Queue) of de traffic-policy. Maarrrr bij de smart, basic en advanced queue versies, schakel je hardware offload uit. throughput kakt dus in :|

Leesvoer:
Zijn er ook andere manieren op een ERL om een bepaald apparaat altijd een bepaalde bandbreedte te geven?
Ik zou het zonde vinden als de throughput zo enorm inkakt.

De reden:
In een koffiezaaak van een kennis maken ze gebruik van streaming muziek en een wifi pinautomaat. Ik zou deze twee diensten graag een vaste bandbreedte willen reserveren..

Is dit eenvoudig te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 07:43

Quakie

quakelen

Ik doe iets gigantisch fout, maar zo wel via terminal op mac os als via edgeos CLI kom in niet verder na een input:
crontab -e

erna als ik met pijltjes toets naar beneden ga gaat een % oplopen tot 100% bij laatste letter/cijfer.

Echter hoe kan ik erna iets invoeren? Aangezien ik een update taak wil aanmaken via crontab...

[ Voor 3% gewijzigd door Quakie op 04-01-2017 12:52 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De default editor is vi. Als je daar niet mee bekend bent, hier een korte instructie: je zit standaard in command mode. Je komt in insert mode met i, en komt er weer uit met escape. In command mode kan je opslaan met :w gevolgd door enter. Afsluiten zonder opslaan met :q! gevolgd door enter. Uitroepteken is alleen nodig als je niet-opgeslagen wijzigingen hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 04-01-2017 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:49

rally

Deyterra Consultancy

Persoonlijk vind ik Nano prettiger werken als editor.

Maar dat is denk ik een kwestie van gewenning.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Andere editors zijn standaard niet geïnstalleerd, alleen de vi implementatie van Busybox. Of je moet overweg kunnen met ed... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
Christiaan676 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:26:
[...]
Ze willen je natuurlijk allemaal aan de set-up boxen zodat ze je de extra diensten kunnen verkopen.
Precies. Bijv. je per maand laten betalen voor opnemen in de cloud en dan na 12 maanden die opnames ongevraagd wissen. Nee, dank je. Ik heb DVB-C over glasvezel van TriNed en ben daar erg blij mee.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Zr40 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:04:
De default editor is vi. Als je daar niet mee bekend bent, hier een korte instructie: je zit standaard in command mode. Je komt in insert mode met i, en komt er weer uit met escape. In command mode kan je opslaan met :w gevolgd door enter. Afsluiten zonder opslaan met :q! gevolgd door enter. Uitroepteken is alleen nodig als je niet-opgeslagen wijzigingen hebt.
Thx! inderdaad totaal geen weet van vi, etc....

ga er vanavond mee aan de slag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 13:38
Kan de Ubiquiti interface ook overweg met andere merken switches? Ik heb gelezen dat Netgear ook Unifi aansturing zou hebben, maar ik kon niet vinden of het ook compatible is met de Unifi software van Uniquiti.

Wellicht staat het ergens geschreven in dit topic, maar de zoek functie toverde het niet naar voren. Ook op internet kon ik het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 10:35
Sppak schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:12:
Kan de Ubiquiti interface ook overweg met andere merken switches? Ik heb gelezen dat Netgear ook Unifi aansturing zou hebben, maar ik kon niet vinden of het ook compatible is met de Unifi software van Uniquiti.

Wellicht staat het ergens geschreven in dit topic, maar de zoek functie toverde het niet naar voren. Ook op internet kon ik het niet vinden.
De software is alleen beschikbaar voor de unifi hardware. Ze willen zelfs eigen hardware van een andere lijn niet koppelen dus dat Netgear verhaal klopt zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Laatst online: 16-09 08:57
m3gA schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:22:
[...]

De software is alleen beschikbaar voor de unifi hardware. Ze willen zelfs eigen hardware van een andere lijn niet koppelen dus dat Netgear verhaal klopt zeker niet.
Denk dat de term UniFi hier gebruikt wordt als zijnde Unified oplossing.
Je ziet dat bij meerdere bedrijven buiten Ubiquiti "UniFi" is dus afgeleid van Unified en Ubiquiti heeft een complete lijn UniFi genoemd.
Denk dat daar dus verwarring ontstaat.

Netgear zal dus haar eigen "Unified" lijn hebben van dingen die samen werken wil je daar dus een Netgear product van de niet "Unifi" lijn toevoegen dan werkt dat dus niet zelfde als bij Ubiquiti dat je de Edgerouter niet in de UniFi controller krijgt.
Al sluit ik dat laatste in de toekomst niet uit. >:)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retonator
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 12:07
Internet van tweak komt binnen op vlan 34. Nu twijfel ik of ik die via een managed switch laat taggen/untaggen of direct op mijn Edgerouter lite laat binnen komen. Alleen wat is de beste manier op dit op de ER-lite te doen? Ik kan natuurlijk een vif aanmaken alleen wat doe ik met de fysieke interface? Geef ik deze gewoon geen ip-adres? en heeft dit nog security implicaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Retonator schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:32:
Ik kan natuurlijk een vif aanmaken alleen wat doe ik met de fysieke interface? Geef ik deze gewoon geen ip-adres?
Ja, geen IP adres. Bij andere ISPs die nog steeds PPPoE gebruiken krijgt de fysieke interface ook geen adres.
en heeft dit nog security implicaties?
Hoogstwaarschijnlijk niet. Zonder IP adres op de fysieke interface worden binnenkomende packets zonder VLAN tag genegeerd. Maar zelfs als je het bestaan van een hypothetische kwetsbaarheid veronderstelt waar ook zonder adres misbruik van gemaakt kan worden, alleen je ISP zit aan de andere kant van de lijn. Verkeer vanuit het internet heeft altijd een VLAN tag.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 04-01-2017 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Zr40 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:04:
crontab: installing new crontab geeft ie aan maar geen update? Ik kom gelijk weer terug bij ~

ik neem aan dat het nu werkt.. hoe kan ik precies checken dat mijn update taak werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Mr Orange schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:21:
[...]

Zijn er ook andere manieren op een ERL om een bepaald apparaat altijd een bepaalde bandbreedte te geven?
Ik zou het zonde vinden als de throughput zo enorm inkakt.

De reden:
In een koffiezaaak van een kennis maken ze gebruik van streaming muziek en een wifi pinautomaat. Ik zou deze twee diensten graag een vaste bandbreedte willen reserveren..

Is dit eenvoudig te regelen?
Hoeveel bandbreedte heb je? Misschien is er wel niets aan de hand. Je kunt het allicht gewoon proberen
Quakie schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:55:
[...]

crontab: installing new crontab geeft ie aan maar geen update? Ik kom gelijk weer terug bij ~

ik neem aan dat het nu werkt.. hoe kan ik precies checken dat mijn update taak werkt?
Waarom doe je het moeilijk als je dit ook via de config van de router kan fixen? Dan bestaat de task ook nog na het updaten van je Edgerouter.
code:
1
2
set system task-scheduler task taaknaam executable path /config/scripts/hierjescript
set system task-scheduler task taaknaam interval 1h

Zorg er wel voor dat je script ook in de scripts directory staat. Dan wordt het script meegenomen in je backups en blijft het staan na een upgrade.

[ Voor 29% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 04-01-2017 22:27 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Quakie schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:55:
[...]

Dit geeft aan dat de wijzigingen aan de crontab geldig zijn en het opgegeven commando wordt uitgevoerd op de opgegeven tijd.

Alleen wat Jeroen_ae92 hierboven schrijft is beter: dat voorkomt dat je wijziging verdwijnt wanneer je de een nieuwe firmware installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Jeroen_ae92 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:17:
Waarom doe je het moeilijk als je dit ook via de config van de router kan fixen? Dan bestaat de task ook nog na het updaten van je Edgerouter.
code:
1
2
set system task-scheduler task taaknaam executable path /config/scripts/hierjescript
set system task-scheduler task taaknaam interval 1h

Zorg er wel voor dat je script ook in de scripts directory staat. Dan wordt het script meegenomen in je backups en blijft het staan na een upgrade.
Zr40 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:22:
Alleen wat Jeroen_ae92 hierboven schrijft is beter: dat voorkomt dat je wijziging verdwijnt wanneer je de een nieuwe firmware installeert.
ik volg de stappenplan van de help sectie van help.ubnt.com

https://help.ubnt.com/hc/...iltering-using-EdgeRouter

Ik ga eens kijken of ik het voor elkaar krijg om het via config te doen. Dat is inderdaad netter. Nu moest ik na update naar 1.9.1 alles opnieuw doen. Thx beiden.

[ Voor 57% gewijzigd door Quakie op 04-01-2017 23:02 . Reden: quotes toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheLionKing
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-08-2023
Ik ben op zoek naar een werkende config voor een ERL voor Telfort Glasvezel. Ik had al de instellingen van Kriegsman gevonden en dacht dat het makkelijk zou zijn om daar aanpassingen in te maken voor Telfort (o.a. geen PPPoE en andere VLANs). Nu kwam ik nog iets beter tegen op deze site:
http://www.kerkhovenautomatisering.nl/faq/

Daar leek iemand het werk al gedaan te hebben. Alleen werkt de config niet (helemaal). Er zit volgens mij een foutje in de settings voor internet (VLAN 34) in stap 3. De regels hieronder bevatten een dubbele MTU setting en de commandos 3, 4 en 5 bestaan niet.

Daarnaast zie ik op diverse plekken verschillende statements of MAC spoofing bij Telfort nou wel of niet nodig is. Ik lees mensen die zeggen dat het zonder niet werkt en anderen die zeggen dat dat helemaal niet nodig is en dat Telfort het zelfs verbiedt. Wie weet hoe het echt zit?

code:
1
2
3
4
5
6
set interfaces ethernet eth0 vif 34 description "eth0.34 - Internet"
set interfaces ethernet eth0 vif 34 mtu 1508
set interfaces ethernet eth0 vif 34 default-route auto
set interfaces ethernet eth0 vif 34 name-server auto
set interfaces ethernet eth0 vif 34 idle-timeout 180
set interfaces ethernet eth0 vif 34 mtg 1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
m3gA schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:22:
[...]

Dat had ik idd gelezen.
djkavaa schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:54:
[...]

Denk dat de term UniFi hier gebruikt wordt als zijnde Unified oplossing.
Je ziet dat bij meerdere bedrijven buiten Ubiquiti "UniFi" is dus afgeleid van Unified en Ubiquiti heeft een complete lijn UniFi genoemd.
Denk dat daar dus verwarring ontstaat.

Netgear zal dus haar eigen "Unified" lijn hebben van dingen die samen werken wil je daar dus een Netgear product van de niet "Unifi" lijn toevoegen dan werkt dat dus niet zelfde als bij Ubiquiti dat je de Edgerouter niet in de UniFi controller krijgt.
Al sluit ik dat laatste in de toekomst niet uit. >:)
Precies dat dus. Hierdoor kreeg ik de indruk dat het mogelijkerwijs wel eens zou kunnen werken.

Wel jammer, maar op zich niet erg. Zou mooi zijn als ik 2 Unifi switches in mijn netwerk had hangen, maar gezien de hoge prijzen bij de Ubiquiti switches is me dat toch net iets teveel van het goede. Voor 1x 8-poort switch van Ubiquiti heb ik er meerdere van een ander merk. Ik heb er minimaal 2 nodig, dus dat loopt dan wel in de papieren. Voor thuis voelt dat aan als overkill. Of zien jullie de management interface mogelijkheden als zodanig, dat het de moeite waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sinds een kleine week in het bezit van een AP-AC-LR ter vervanging van 2 OpenWRT accesspoints.

De dag voor levering de controller software geinstallleerd, SSID ingesteld etc..

De volgende dag accesspoint opgehangen, toegevoegd aan de controller software, update uitgevoerd, static IP toegekend, band Steering aangezet en de oude WiFi accesspoints uitgezet.

Het accesspoint hangt, na wat berekeningen, vast aan de derde traptrede, dit zorgt ervoor dat ik op de begane grond, de eerste, de tweede en de vliering volledig ontvangst hebt, waar de vliering volledig overschakelt op 2G (maar goed wie gaat er op de vliering zitten internetten).

Ben er erg tevreden over, maar als je inderdaad een onervaren iemand bent, kan ik mij voorstellen dat het instellen ervan erg lastig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Laatst online: 16-09 08:57
Sppak schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 07:12:
[...]

Dat had ik idd gelezen.

[...]

Precies dat dus. Hierdoor kreeg ik de indruk dat het mogelijkerwijs wel eens zou kunnen werken.

Wel jammer, maar op zich niet erg. Zou mooi zijn als ik 2 Unifi switches in mijn netwerk had hangen, maar gezien de hoge prijzen bij de Ubiquiti switches is me dat toch net iets teveel van het goede. Voor 1x 8-poort switch van Ubiquiti heb ik er meerdere van een ander merk. Ik heb er minimaal 2 nodig, dus dat loopt dan wel in de papieren. Voor thuis voelt dat aan als overkill. Of zien jullie de management interface mogelijkheden als zodanig, dat het de moeite waard is?
Het is net hoeveel je in de interface zit.
Naar mijn idee is het instellen en niet meer aankomen tenzij echt nodig.
Heb zelf alles van de Edgemax serie gezien de UniFi lijn te afhankelijk is van de controller.
En heb ik denk wel 12 Switches door het huishouden. (2 huizen en paardenstal op een terrein)
Dus aardig wat apparatuur. Maar qua opties is het gewoon super.

Let wel op als je ook de Access Points hebt van Ubiquiti dat je de lite en LR niet zomaar kunt voeden met een ander merk switch dan moet je de PoE Adapters gebruiken van de Access Points wat weer extra stopcontacten kost en niet zo netjes is uiteindelijk.
Wil je ze wel via een 48v PoE Switch van een ander merk voeden dan heb je adapters nodig: https://www.ubnt.com/accessories/instant-8023af-adapters/

Maar die kosten ook al +/- 20 euro per stuk. Als je er daar 2-3 van nodig hebt dan zou ik toch kiezen voor het gemak van de switches van Ubiquiti die 24v en 48v kunnen doen ;)
Dat geld zowel voor de Unifi lijn als de Edgemax lijn.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
De onervarenheid zal het probleem niet zijn. Het zit m meer in de kosten/opbrengsten verhouding. Nieuwe devices en fancy spullen zijn natuurlijk altijd welkom, daarvoor zijn we ook tweakers. Maar als het alleen maar geld kost en ik doe er vervolgens geen moer mee, dan ga ik het doel een beetje voorbij.

Vooralsnog is het nog niet zeker dat ik er 1 of 2 AP's bij ga hangen. Ik wil eerst mijn "meerdere routers" issue fixen. Als het dan nog niet genoeg is opgeknapt, dan verbeter ik mijn wifi ook nog. Het is precies wat je zegt. Normaal is het instellen en niet veel meer aan hoeven doen. Zeker in een thuis situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
Vorkie schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 07:42:
Sinds een kleine week in het bezit van een AP-AC-LR ter vervanging van 2 OpenWRT accesspoints.

De dag voor levering de controller software geinstallleerd, SSID ingesteld etc..

De volgende dag accesspoint opgehangen, toegevoegd aan de controller software, update uitgevoerd, static IP toegekend, band Steering aangezet en de oude WiFi accesspoints uitgezet.

Het accesspoint hangt, na wat berekeningen, vast aan de derde traptrede, dit zorgt ervoor dat ik op de begane grond, de eerste, de tweede en de vliering volledig ontvangst hebt, waar de vliering volledig overschakelt op 2G (maar goed wie gaat er op de vliering zitten internetten).

Ben er erg tevreden over, maar als je inderdaad een onervaren iemand bent, kan ik mij voorstellen dat het instellen ervan erg lastig kan zijn.
Nice! Dat is gewoon in een rijtjeshuis (weliswaar een grote :P ) ?

En tussen welke verdiepingen in hangt het AP ? En heb je die dan gewoon naar beneden gericht aan een trede hangen, of hangt hij eigenlijk horizontaal gericht tussen twee traptreden in?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
eymey schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:37:
[...]

Nice! Dat is gewoon in een rijtjeshuis (weliswaar een grote :P ) ?

En tussen welke verdiepingen in hangt het AP ? En heb je die dan gewoon naar beneden gericht aan een trede hangen, of hangt hij eigenlijk horizontaal gericht tussen twee traptreden in?
De woning komt uit 2010, plafonds zijn +-2.6m hoog per . (15 traptreden per verdieping)

Hangt onder de trede van de begane grond naar de eerste verdieping, als een brandmelder (beneden gericht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 15:49
Gisteren erachter gekomen dat mijn DDNS vanaf de USG niet werd geupdate. Handmatig een update gedaan en zag in de status de datum en tijd van de update. Maar na een tijdje staat er bij update tijd weer 1 jan 1970. Meer mensen hier last van en klopt dit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:28
Ik haak ook ff aan. Al een tijdje de UAP AC-PRO in gebruik, werkt prima. Sinds ik controller 5.3.8 (en de nieuwste firmware) heb ik ook last van af en toe wegvallende WiFi op mijn laptop. Heel vreemd. Als ik het probleem diagnose, dan komt de verbinding weer tot stand. Ik heb dit probleem maar aangegrepen om een USG aan te schaffen :).

Deze kreeg ik maar moeizaam aan de praat. Uiteindelijk via de controller handmatig een nieuwe firmware ingeschoten (auto-upgrade werkte niet). En toen proberen om het te laten routeren. Dit gaf wat problemen omdat ik hem eerst in mijn lokale netwerk wilde proberen en gezeur met subnetten enzo. Uiteindelijk gelukkig gelukt, ook dankzij support van Ubiquiti. Ideaal dat dit vanuit de controller kan en dat er ook iemand meehelpt. Gaat niet snel, maar je komt er wel.

Nu heb ik Tweak, waarbij er twee interfaces op de WAN zitten. (VLAN 34 = internet en VLAN 4 = IPTV). Dankzij een artikel van een medetweaker al een eindje gekomen en ben nu aan het klooien met de config.gateway.json. Hier krijg ik echter problemen met reprovisionen:

code:
1
2
3
4
5
6
{ 
    "DELETE" : { "failure" : "0" , "success" : "1"} , 
    "SESSION_ID" : "15b67d3f68a6a310f368fa8241" , 
    "SET" : { "error" : {
         "interfaces ethernet eth0 vif 4 mac XX:XX:XX:XX:XX" : "The specified configuration node is not valid\n"} , 
"failure" : "1" , "success" : "1"}}

Deze error komt uit de Unifi Controller log. Zodra ik het helemaal aan de praat heb, zal ik hier mijn config posten.

De grafiekjes en DPI is wel erg leuk :).

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Vorkie schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:56:
[...]

De woning komt uit 2010, plafonds zijn +-2.6m hoog per . (15 traptreden per verdieping)

Hangt onder de trede van de begane grond naar de eerste verdieping, als een brandmelder (beneden gericht)
:o Dan is die LR echt nog beter dan ik had verwacht. Want als ik het goed begrijp heb je hem dus feitelijk hoogstens op ongeveer 50 centimeter boven de begane vloer hangen.

Voor zover ik begrijp hebben de meeste 'rookmelder-achtig-gemonteerde' AP's de beste afstraling naar beneden en in horizontale richting. Dat je dan tot en met de 2e verdieping nog goed 5 ghz. bereik hebt is echt heel vet :D.

Dan moet ik toch ook echt eens de knoop doorhakken m.b.t. de aanschaf van een Unifi access point (en dan dus wrs. ook de LR). In onze huis zijn de verdiepingen 2,4-2,5m hoog en hebben we alleen begane grond, 1e verdiepiong en zolderverdieping.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
eymey schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:10:
[...]

:o Dan is die LR echt nog beter dan ik had verwacht. Want als ik het goed begrijp heb je hem dus feitelijk hoogstens op ongeveer 50 centimeter boven de begane vloer hangen.

Voor zover ik begrijp hebben de meeste 'rookmelder-achtig-gemonteerde' AP's de beste afstraling naar beneden en in horizontale richting. Dat je dan tot en met de 2e verdieping nog goed 5 ghz. bereik hebt is echt heel vet :D.

Dan moet ik toch ook echt eens de knoop doorhakken m.b.t. de aanschaf van een Unifi access point (en dan dus wrs. ook de LR). In onze huis zijn de verdiepingen 2,4-2,5m hoog en hebben we alleen begane grond, 1e verdiepiong en zolderverdieping.
Het voordeel van onder de traptrede is natuurlijk dat aan de bovenkant er geen beton zit, maar hout.

Wat ook belangrijk is natuurlijk de overige WiFi zenders in de buurt, op de 2G en 5G valt het beide mee, dus heb weinig "storing".

Je zou natuurlijk er 1 kunnen aanschaffen, je bereik bekijken, want je neemt de LR en mocht het niet het gewenste resultaat bieden, hem weer terug sturen en gaan voor 2x AC-LITE. (Met deze gedachte heb ik deze namelijk ook aangeschaft, want ze kunnen veel zeggen, maar elke omgeving is anders)

[ Voor 12% gewijzigd door Vorkie op 05-01-2017 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

eymey schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:10:
Hoe fijn ook...een enkel schreeuwend accesspoint is niet de ideale situatie. Los van het feit dat je devices (soms) harder terug moeten schreeuwen staat dit garant voor interferentie met de buren.

Uberhaupt zou ik alleen een Unifi aanraden als je meer dan een accesspoint inzet. De kracht van dit merk zit niet in de veel hogere dekking maar juist in de mooie samenwerking tussen de accesspoints.

Echter, de LR heeft (ten opzichte van de Lite) betere antennes wat je vooral merkt (als je ze naast elkaar vergelijkt) in de ontvangst van de signalen van de clients richting de accesspoints. Daarom kan ik ze (meervoud ;) ) iedereen aanraden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Vorkie schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:49:
[...]

Het voordeel van onder de traptrede is natuurlijk dat aan de bovenkant er geen beton zit, maar hout.

Wat ook belangrijk is natuurlijk de overige WiFi zenders in de buurt, op de 2G en 5G valt het beide mee, dus heb weinig "storing".

Je zou natuurlijk er 1 kunnen aanschaffen, je bereik bekijken, want je neemt de LR en mocht het niet het gewenste resultaat bieden, hem weer terug sturen en gaan voor 2x AC-LITE. (Met deze gedachte heb ik deze namelijk ook aangeschaft, want ze kunnen veel zeggen, maar elke omgeving is anders)
In het trappenhuis scheelt sowieso, ja. Maar dan nog, waar het signaal het meest uitwaaiert (zou je verwachten) moet het wel door beton heen, want recht naar boven gaat er volgens mij niet zo veel.

Hoe dan ook ben ik sowieso van plan het AP in het trappenhuis te plaatsen. tegen het 'bord' tussen twee traptreden parallel aan de muur onderaan de trap van de eerste verdieping naar zolder, óf onderaan een traptree van de trap van bg naar eerste verdieping. Een deel van die trap is ook 'zichtbaar' in de woonkamer, de rest zit in een (kleine) trapkast.

IN die trapkast, dus onderaan het deel van de trap dat verborgen zit lijkt me overigens weer niet zo'n goed idee, want er zitten deuren met spiegels erop geplakt voor die trapkast. Volgens mij blokkeert dat behoorlijk.....

2,4 ghz. is hier overigens wel extreem druk. En dan heb ik ook nog een Zigbee LightLink controller (Philips Hue) draaien die ook in dat spectrum zit....
lier schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:51:
[...]

Hoe fijn ook...een enkel schreeuwend accesspoint is niet de ideale situatie. Los van het feit dat je devices (soms) harder terug moeten schreeuwen staat dit garant voor interferentie met de buren.

Uberhaupt zou ik alleen een Unifi aanraden als je meer dan een accesspoint inzet. De kracht van dit merk zit niet in de veel hogere dekking maar juist in de mooie samenwerking tussen de accesspoints.

Echter, de LR heeft (ten opzichte van de Lite) betere antennes wat je vooral merkt (als je ze naast elkaar vergelijkt) in de ontvangst van de signalen van de clients richting de accesspoints. Daarom kan ik ze (meervoud ;) ) iedereen aanraden.
True ;). Maar zoals je zelf ook al zegt, de 'kracht' van de LR zit hem volgens mij nieteens zo zeer in het 'schreeuwen', maar vooral in de goede antennes, waardoor hij ook juist de clients die zich verder weg bevinden ook nog goed oppikt.

Dat is voor hier goed genoeg, als ik daarmee nog maar met 1 AP te dealen heb. Als ik op zolder op 5 ghz. nog een werkbaar signaal heb (met ook ngo een beetje throughput), dan ben ik blij.

Voor de buren word ik sowieso 'vriendelijker', want ik heb nu in elke band twee kanalen bezet :D

[ Voor 54% gewijzigd door eymey op 05-01-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Kan iemand mij zeggen of t volgende mogelijk moet zijn, en zo ja, hoe.

WAN van KPN de EdgeSwitch in (vlan4 en 6) (port 23).
vlan4 bij port 22 er uit, vlan6 bij port 21 er uit.
KPN experia-box WAN kant aan port 22 hangen waardoor ik IPTV op de experia-box hang.
USG-Pro WAN kant aan port 21 hangen waardoor ik internet via de USG-Pro pak.
LAN1 van de USG-Pro op port 1 hangen van de UnifiSwitch.
Rest van het netwerk ook gewoon aan de UnifiSwitch hangen.

Ik hoop hiermee het probleem met m'n IPTV op te lossen. Want het wil op geen enkele andere manier werken helaas.
Snap dr geen zak meer van, werkte op de EdgeRouter PoE5 wel gewoon, zelfde instellingen. En ook daar werkt het nu niet meer.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:00
Vreemd,
hier werkt het nog steeds met een edgerouter pro,
mocht je de config willen hebben, stuur maar je mail adres via dm/pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:08
Vorkie schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 07:42:
Dat is m.i. wel een bizar bereik, zeker voor zo'n nieuwe woning! In onze vrijstaand-geschakelde woning uit 2001 heb ik twee UAP-AC-Pro AP's in gebruik (heb ze nog niet opgehangen, eentje ligt in de woonkamer in een open meubel en de ander ligt op zolder bovenop de koof bij de trap). Ik heb overal bereik, maar haal op diverse plekken (m.n. op de tussenverdieping) max. 20-30Mbit down, terwijl ik in de woonkamer de max. 150Mbit van mijn Ziggo verbinding haal. Dat is natuurlijk voldoende om te surfen en streamen, maar omdat ik toch graag zoveel mogelijk de snelheid haal waarvoor ik Ziggo betaal, overweeg ik zelfs een derde AP te plaatsen, dus vind het apart dat jij overal bereik hebt met slechts 1 AP.
Wat voor snelheden haal je?
Bedoel je dat de controller lastig is te installeren en/of configureren of dat het lastig kan zijn om de juiste locatie van het AP te bepalen? Heb je een site survey uitgevoerd? Zo ja, waarmee?
Ik heb NetSpot op mijn Macbook gezet, maar moet nog beter uitvogelen hoe ik de meetresultaten precies moet interpreteren en hoe ik die bevindingen vervolgens omzet in optimalisatie van de AP configuratie.

[ Voor 4% gewijzigd door timothee op 05-01-2017 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
timothee schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:02:
[...]

Dat is m.i. wel een bizar bereik, zeker voor zo'n nieuwe woning! In onze vrijstaand-geschakelde woning uit 2001 heb ik twee UAP-AC-Pro AP's in gebruik (heb ze nog niet opgehangen, eentje ligt in de woonkamer in een open meubel en de ander ligt op zolder bovenop de koof bij de trap). Ik heb overal bereik, maar haal op diverse plekken (m.n. op de tussenverdieping) max. 20-30Mbit down, terwijl ik in de woonkamer de max. 150Mbit van mijn Ziggo verbinding haal. Dat is natuurlijk voldoende om te surfen en streamen, maar omdat ik toch graag zoveel mogelijk de snelheid haal waarvoor ik Ziggo betaal, overweeg ik zelfs een derde AP te plaatsen, dus vind het apart dat jij overal bereik hebt met slechts 1 AP.
Wat voor snelheden haal je?

[...]

Bedoel je dat de controller lastig is te installeren en/of configureren of dat het lastig kan zijn om de juiste locatie van het AP te bepalen? Heb je een site survey uitgevoerd? Zo ja, waarmee?
Ik heb NetSpot op mijn Macbook gezet, maar moet nog beter uitvogelen hoe ik de meetresultaten precies moet interpreteren en hoe ik die bevindingen vervolgens omzet in optimalisatie van de AP configuratie.
Ik heb geen uitgebreide speedtesten gedaan, ik heb vooral gekeken naar de user ervaring (Chromecast, Youtube, Ziggo TV etc..)

Beneden zijn de clients verbonden op 400Mbps (welke dat aankunnen)
Op de eerste staat er een pctje met een WiFi-N dongle, deze verbind op max snelheid, zit ik verder nooit achter is de pc van mijn zoon.
Op de tweede vooral gebruik van de Chromecast (Ziggo TV, Netflix, DS Video) icm met de telefoons.

Zou ik nu een game PC op de tweede hebben had ik natuurlijk nog een AP erbij gehaald, de speedtest op de tweede laat een snelheid zien (op een Iphone 6s plus) van om en nabij de 100Mbit/s. (soms 70Mbit/s)

Betreft de installatie, waar je bij een Linksys, TPLink, Dlink gewoon je AP ophangt en dan naar een vooraf ingesteld IP adres gaat en alles insteld, moet je bij deze producten eerst een stukje software installeren, profielen maken, het accesspoint toevoegen daaraan. (dat is het stapje wat voor vele wat lastig kan zijn, het is niet 1 2 3 klik tik en klaar)

Ik heb inderdaad een site survey gedaan, het nadeel is dat die paar SSID's die rond stralen op automatisch staan, dus uiteindelijk ben ik gaan "spelen" met het accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:44

zeroday

There is no alternative!

for whats worth,

Ik had een tijdlang een dnsmasq dns/dhcp server apart draaien van de router zodat ik niet afhankelijk ben van de router. Helaas bleek een upgrade van die server een incompabiliteit met zich mee te brengen waardoor ik genoodzaakt was om de DNS/DHCP server van de Edgemax Lite te gaan gebruiken.

(als iemand een frontend voor dnsmasq weet die stand alone kan draaien, dan lees ik dat graag) ;-)

heb de edgemax toen overgezet om gebruik te maken van dnsmasq (ondanks dat er nog wat bugjes in zitten in de frontend, maar goed, dat is niet erg).

Probleem wat ik kreeg was dat mijn VPN ineens geen locale DNS lookups kon doen ondanks dat de locale DNS was gedefinieerd (wat wel werkte toen een andere server in het netwerk deze taak op zich nam (wel traag, maar het werkte) ..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
configure
show service dns

forwarding {
cache-size 400
listen-on eth1
listen-on eth2
name-server 10.1.1.1
name-server 8.8.8.8
name-server 8.8.4.4
system
}

werkt als een tierelier behalve de lookup op locale domeinnamen zoals [server.[mijnlocaldomein.nl]]

de tip die ik ergens vond was om dit toe te voegen

code:
1
2
3
4
configure
set service dns forwarding options "listen-address=x.x.x.x"
commit
save

waarbij de x.x.x.x gelijk staat aan het ip van de router

WOW .. het werkt .. ;-) en ook nog eens retesnel nadat de VPN verbinding is opgezet. Dit itt de oude configuratie waarbij het soms wel 1 a 2 minuten duurde voordat de dns werd gevonden

[ Voor 5% gewijzigd door zeroday op 06-01-2017 16:29 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 13:06
toch maar overgehaald om een AP van Ubiquiti te nemen. Werkt allemaal maar, maar heb toch nog paar vraagjes.

Ik gebruik mijn accespoint in combinatie met mijn router. Beide hebben zelfde SSID en beveilingssleutel en het is 1 netwerk voor zowel 2g als 5g. Nu schakelt mijn router beneden wel lekker. Mijn iphone pakt netjes de volle internetverbinding van 150 mbit, maar wanneer hij overschakelt naar de AP dan behaal ik deze snelheid niet (max 60 mbit). Hij is wel geschakeld met het 5ghz netwerk, maar heb geen idee waaorm ik niet de snelheid meer kan halen. Iemand enig idee waar ik naar moet zoeken?

Daarnaast krijg ik ook de melding dat er een ander niet geautoriseerd netwerk gevonden is met dezelfde naam. Dit is mijn router, maar nergens kan ik hem "trusten". Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grote_oever schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:05:
toch maar overgehaald om een AP van Ubiquiti te nemen. Werkt allemaal maar, maar heb toch nog paar vraagjes.

Ik gebruik mijn accespoint in combinatie met mijn router. Beide hebben zelfde SSID en beveilingssleutel en het is 1 netwerk voor zowel 2g als 5g. Nu schakelt mijn router beneden wel lekker. Mijn iphone pakt netjes de volle internetverbinding van 150 mbit, maar wanneer hij overschakelt naar de AP dan behaal ik deze snelheid niet (max 60 mbit). Hij is wel geschakeld met het 5ghz netwerk, maar heb geen idee waaorm ik niet de snelheid meer kan halen. Iemand enig idee waar ik naar moet zoeken?

Daarnaast krijg ik ook de melding dat er een ander niet geautoriseerd netwerk gevonden is met dezelfde naam. Dit is mijn router, maar nergens kan ik hem "trusten". Iemand enig idee?
Je zou even naar de VTH20/40/80 instellingen moeten kijken op je 5Ghz transmitter. Hoe hoger het getal hoe meer doorvoersnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben met een eigen controller bezig geweest maar ik vond beetje overkill om een dedicated server daarvoor te gebruiken met een e3-1275v3, 32Gb werkgeheugen, 240GB en 2x3 TB met KVM IP, redunant voeding (was wel een mooie deal). Ik was dus bezig met een migratie en dacht als ik nou bij een site in de controller kijk wat er gaat gebeuren als ik die overzet of dat goed gaat. Dus ik kijk op de oude server en alles staat offline. Nou alles was in een keer over. Ok ook goed. Maar die nieuwe software versie 5 van de controller is echt super. Stabiel, snel en je kan zo veel met aanpassen, zoals de draadloze naam van een draadloos punt kan je uitzetten, 5GHz band prefereren en nog veel meer. Meteen een aantal draadloze punten updaten en klaar.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25
Voor de geïnteresseerden bij verschillende webshops is de unify switch 8 zonder Poe en 60 wat Poe te bestellen. Levering vanaf 18 januari. (Persoonlijk wacht ik nog even, vind ze veel te duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
Al enkele dagen ben ik de Ubiquite devices aan het bekijken en onderzoeken welke ik "nodig" heb. Maar ik krijg maar niet helder wat nu wel en wat nu niet met de Unifi interface kan werken. Zijn dit puur de Unifi producten waar het ook in de naam is opgenomen, of kunnen Touch devices ook in deze ketting worden meegenomen?

Mijn voorkeur heeft alles in de gezamelijke interface te kunnen managen. Maar als je dan een switch van de Unifi lijn neemt, dan zijn de kosten gewoon een stuk hoger.
Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.