[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste
Acties:
  • 653.800 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 23:39
tcviper schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:17:
Voor de USG gebruikers hier, iemand al uitgevonden hoe je VOIP verkeer (VLAN 100) prioriteit kan geven op de USG? Ik merk bij een aantal clients (mobiel via wifi > AC Pro) dat het nogal op en neer gaat als men belt qua signaal.
Ik ben gemakzuchtig en heb voldoende bandbreedte en een USG 4P: heb dus Smart Queues enabled ;)
Kost dus wel CPU cycles...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Bijgevoegd een afbeelding van het scherm wanneer ik heb geklikt op 'Manage'.
UniFi Controller
m3gA schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:05:
[...]
<knip>
[...]

Heb je een screenshot voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 14:44
Shaggie_NB schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 16:54:
[...]

En de Ubiquiti UniFi Switch 8 port (US-8-60W) met 4 poorten PoE voor (maar) €97.25.
http://www.ip-sa.com.pl/u...i-switch-port-p-2308.html
Dat wordt de mijne :P
Zou je daar dan 2 AP-AC lite of 2 AP AC LR op aan kunnen aansluiten? In combinatie met een 3poort edgerouter (verbonden met KPN glas). Of kan het slimmer?

--- edit ---
volgens i4wifi kan het!

Convenient PoE+ Support
The UniFi Switch features auto-sensing IEEE 802.3af and 24V passive PoE to power up to 4 UniFi devices on the network. By default, the UniFi Switch automatically detects 802.3af devices so they automatically receive PoE. For 24V passive PoE devices, manually enable 24V passive PoE using the UniFi Controller software.

Parametres:
• Non-blocking throughput: 8 Gbps
• Switching capacity: 16 Gbps
• Forwarding rate: 11.9 Mpps
• Maximum power consumption: 12 W
• Supports POE+ IEEE 802.3af and 24V Passive PoE

Afbeeldingslocatie: https://files.i4wifi.cz/inc/_img//VYM/ubntus-8-60w_network.jpg

Levertijd staat nog wel op 90dgn :(

[ Voor 47% gewijzigd door jschoorl2 op 08-11-2016 21:17 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-07 19:01
GEi schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:28:
Bijgevoegd een afbeelding van het scherm wanneer ik heb geklikt op 'Manage'.
[afbeelding]

[...]
Krijg je geen optie om verder te gaan als je op 'Meer info..' klikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Als ik op 'Meer info' klik zie ik onderstaande:
UniFi Controller Meer info
alexwel schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:57:
[...]

Krijg je geen optie om verder te gaan als je op 'Meer info..' klikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 15:31

TPA

ESET official partner

GEi schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:02:
Als ik op 'Meer info' klik zie ik onderstaande:
[afbeelding]

[...]
En onder advanced???

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-07 19:01
Dat is een afbeelding van wat je normaal moet krijgen, zie maar de website die in de url balk staat:
https://support.mozilla.o...verbinding-niet-beveiligd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Als ik op Advanced klik krijg ik idd de afbeelding die Alexwel linkt. Ben er gisteravond ook niet verder mee gekomen, ook niet op het Ubnt forum. Daar wordt wel in gegaan op het installeren van ssl-certificaten, maar niet hoe in de Controller te komen na de door mij getoonde schermafbeeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:52

rally

Deyterra Consultancy

Heb je wel een SSL certificaat geinstalleerd? Want het installeren van een SSL certificaat gaat zowiezo via SSH en heb je dus geen webinterface voor nodig.

Heb je ook andere browsers geprobeerd? Soms mag ik bepaalde sites niet als uitzondering toevoegen in FireFox, maar lukt het wel met Chrome, IE of Edge.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Concurrentie...
https://nl.hardware.info/...en-prikkie-bekend-gezicht
Wel een schaamteloze kopie van de controller software of is er iets van samenwerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
^^ ja die werd hier laatst ook al besproken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Ik heb geen SSL certificaat geïnstalleerd. Heb daar wel eens aan gedacht; maar voor mij is het AP meer een 'set and forget' dingetje geworden. Ik kwam er achter nadat de stroom er af is geweest.
Standaard gebruik ik FF, maar ook in Chrome krijg ik niet de juiste pagina. En Edge wil dat ik iets ga downloaden uit de Store; daar ben ik verder niet op in gegaan.

Ik zal vanavond nog eens de spanning er af halen, wellicht helpt dat. AP zelf is overigens 'gewoon' operationeel.

Update: Vanmiddag ben ik benaderd door Martin B. van Ubnt. Hij had gelezen dat ik wat moeite had om in de Controller te komen (heel attent van Ubnt; proactief klanten benaderen wanneer je weet dat er een issue is). Hij heeft zelf ook het een en ander geprobeerd, maar uiteindelijk werd het toch een reset door 30 seconden lang de reset button van de CloudKey in te drukken. Ben net klaar om de boel weer een beetje in te richten. Al met al al lang blij dat alles weer up and running is. Ook blij dat dit in een thuis omgeving is gebeurd; met tientallen AP's was het toch een uitdaging geweest denk ik ;) .
rally schreef op woensdag 09 november 2016 @ 08:01:
Heb je wel een SSL certificaat geinstalleerd? Want het installeren van een SSL certificaat gaat zowiezo via SSH en heb je dus geen webinterface voor nodig.

Heb je ook andere browsers geprobeerd? Soms mag ik bepaalde sites niet als uitzondering toevoegen in FireFox, maar lukt het wel met Chrome, IE of Edge.

[ Voor 25% gewijzigd door GEi op 09-11-2016 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb nog altijd last van wegvallende wifi-verbindingen (vooral op Macs, zelden/nooit op iPhones), terwijl het wifi-symbool verbonden aangeeft.

Dit is een bekend probleem, maar ben benieuwd of deze ervaring nog altijd ook bij andere gebruikers speelt.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
THE_BASE schreef op woensdag 09 november 2016 @ 23:03:
Ik heb nog altijd last van wegvallende wifi-verbindingen (vooral op Macs, zelden/nooit op iPhones), terwijl het wifi-symbool verbonden aangeeft.

Dit is een bekend probleem, maar ben benieuwd of deze ervaring nog altijd ook bij andere gebruikers speelt.
Bij mij lijkt het nu eindelijk stabiel en opgelost:

Model: UAP-AC-Pro-Gen2
Version: 3.7.18.5368
Uptime: 2078213 seconds

Al 24 dagen up zonder problemen, normaal ging niet langer dan max een week goed.

• DoubleCheck
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 10:55
Ik heb een UniFi AP-AC-Pro en een UniFi Video Camera G3 gekocht. De beheer software hiervoor heb ik op een Debian VM geïnstalleerd (unifi en unifi-video) en daarbij wordt de AP-AC Pro direct herkend. De Camera G3 zie ik echter niet (via de video-portal). Vervolgens heb ik de beheer software voor video ook geïnstalleerd op een Windows 7 VM, maar ook daar zie ik hem niet.
De systemen hebben geen internet toegang, maar zitten wel bij elkaar in 1 subnet.
Met wireshark en op de DHCP-server, zie ik wel dat het systeem een dhcp-request doet en een ip-adres toegewezen krijgt (discover, offer, request, ack), maar daarna zie ik helemaal geen verkeer meer. Het systeem reageert ook niet op https://<camera_IP>, zoals de manual als optie aangeeft.
Wanneer de camera wordt aangesloten, hoor ik het systeem reageren (zachte klik) en zie ik kortstondig de infrarood-lampjes branden.
Iemand ideeën?

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:11

Totaalgeflipt

De enige echte

Heeft er iemand enig idee hoeveel RTSP streams de Unifi Camera's gelijktijdig kan uitsturen?
Ik heb al even gezocht via google maar kan het niet vinden

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:56

MvL

Iemand enig idee waarom ik als ik aparte SSID maak voor 2G en voor 5G ik alleen de de 2G radio zie?

• lier
  • Laatst online: 22-09 17:53

lier

MikroTik nerd

MvL schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:56:
Iemand enig idee waarom ik als ik aparte SSID maak voor 2G en voor 5G ik alleen de de 2G radio zie?
Twee redenen die ik zo kan verzinnen:
  • je kijkt te snel, 5G heeft altijd even (of wat langer afhankelijk van het kanaal dat je kiest) nodig om op te komen
  • je client ondersteunt geen 5G (maar die heb je vast zelf al uitgesloten :9 )
Waarom zou je dat willen...band steering geen optie voor je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
5Ghz op een niet nederlands channel ?

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 19:31
Toevallig een DFS channel gekozen? Duurt altijd ff aangezien het AP kijkt of er geen radar etc. te ontvangen is.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:00

Quakie

quakelen

Ik had vorige week een paar uur geen internet (caiway). Diverse mensen zeiden dat het kwam door een dns probleem. Tenminste dat is wat hun router log aan gaf.

Ik heb echter open DNS in my edgerouter lite staan. Ik begrijp dus niet echt waarom ik dan ook geen internet had. Ik zou zeggen dat ik helemaal niet bij caiway's dns server terecht kom?
Nu heb ik even nagedacht en nagekeken hoe ik het toen heb moeten in geven en volgens mij heb ik stap 2 niet gedaan, nl: dns forwarding to system nameservers.

Is dit de reden? Had ik dit wel gedaan had ik vorige week gewoon internet gehad (als het echt aan DNS van Caiway lag).
Wel apart anders, want open dns geeft aan dat ik hun DNS gebruik....

Ik teken nergens meer voor

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 15:50

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 12:55

doc

Me Tarzan, U nix!

• lier
  • Laatst online: 22-09 17:53

lier

MikroTik nerd

Quakie schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:21:
Volgens mij was de storing van afgelopen zondag (bedoel je ie?) geen DNS storing...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 11:05
Vandaag 2x een Ubiquiti UAP-AC-PRO binnen gekregen.
Deze gaan mijn (2x) TP-Link Archer C5's vervangen.
Als router/firewall heb ik al een pfSense box draaien naar alle tevredenheid.
Ik denk dat de UAP's een goede aanvulling (gaan) zijn op mijn (WiFi) netwerk. :D

• Quakie

Quakie

quakelen

lier schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:26:
[...]

Volgens mij was de storing van afgelopen zondag (bedoel je ie?) geen DNS storing...
DHCP lekker gelezen quak 8)7 thx....

maar goed, snap stap 2 niet.... begin noodzaak van forwarding niet..?

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 14:44
Wacht op de US-8-60W die rond de 120Euro gaat kosten. Bedoelde je die wellicht?

[ Voor 12% gewijzigd door jschoorl2 op 10-11-2016 17:12 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:16
jschoorl2 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 17:09:
[...]

Wacht op de US-8-60W die rond de 120Euro gaat kosten. Bedoelde je die wellicht?
Weet niet wanneer de US-8-60W leverbaar gaat worden bij varia-store en/of in NL, maar ik weet wel dat varia-store op het moment leveringsproblemen heeft met ubiquiti spullen.
Heb daar o.a. een US-24 non PoE switch besteld, maar de levertijd is momenteel 1-2 weken en dat is nog niet met zekerheid, kan dus nog langer duren.
Gelukkig hebben ze de rest v/d spullen al netjes opgestuurd en zijn vandaag net binnen gekomen :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:56

MvL

lier schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:20:
[...]

• je kijkt te snel, 5G heeft altijd even (of wat langer afhankelijk van het kanaal dat je kiest) nodig om op te komen
lier schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:20:
[...]

Ik heb gisteren 5G uitgezet en vandaag weer aangezet. Ik check de beschikbare AP's je raad het al nu werkt het wel. Geen flauw idee wat het probleem was. In ieder geval bedankt voor jullie input!
Quakie schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:21:
Ik had vorige week een paar uur geen internet (caiway). Diverse mensen zeiden dat het kwam door een dns probleem. Tenminste dat is wat hun router log aan gaf.

Ik heb echter open DNS in my edgerouter lite staan. Ik begrijp dus niet echt waarom ik dan ook geen internet had. Ik zou zeggen dat ik helemaal niet bij caiway's dns server terecht kom?
Nu heb ik even nagedacht en nagekeken hoe ik het toen heb moeten in geven en volgens mij heb ik stap 2 niet gedaan, nl: dns forwarding to system nameservers.

Is dit de reden? Had ik dit wel gedaan had ik vorige week gewoon internet gehad (als het echt aan DNS van Caiway lag).
Geef anders even de output van "show dns forwarding" in configure mode van de CLI.

Indien je geen name servers opgeeft in je DNS forwarding zullen de clients de DNS servers gebruiken die je middels DHCP krijgt op je WAN interface. Op het tabblad system staan ook name servers maar die zijn enkel voor de router (kernel) en wordt helemaal niet gebruikt voor clients.

U+

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 15:48
Ik wil het netwerk hier een boost geven omdat m'n huidige access point (een dlink 622 (AP only)) nogal brak begint te worden. Mijn aandacht is gevallen op de producten van Ubiquiti. De situatie is als volgt:
  • Server in de meterkast; doet nu NAT, maar ik wil een dedicated router hiervoor
  • Internetverbinding in de meterkast, nu Ziggo, over een jaar glas
  • Vanuit meterkast loze leidingen naar alle kamers van het huis
Nu moet er een router in de meterkast komen die het internet routeert. En wil ik twee access points in het huis hangen, 't liefst power-over-ethernet, zodat ik er alleen maar een netwerk kabel naar toe hoef te trekken.

Mijn vragen zijn:
  1. Kan ik beter voor een router gaan met PoE poorten waarmee ik rechtstreeks naar de twee access points kan gaan (deze bijvoorbeeld)? Of kies ik beter voor een USG gateway (zoals deze)? Dit is puur een router/gateway, dus dan zou er nog een switch bij moeten met PoE poorten.
  2. Kan power-over-ethernet over elke cat5e kabel?
  3. Is EdgeOS echt zoveel beter dan de software op de USG?

[ Voor 4% gewijzigd door smeerbartje op 10-11-2016 21:42 ]

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-08 19:33
Iemand een idee of er een edgeswitch lite 8 zou komen? Zou ik goed kunnen gebruiken.

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

smeerbartje schreef op donderdag 10 november 2016 @ 21:41:
Ik wil het netwerk hier een boost geven omdat m'n huidige access point (een dlink 622 (AP only)) nogal brak begint te worden. Mijn aandacht is gevallen op de producten van Ubiquiti. De situatie is als volgt:
  • Server in de meterkast; doet nu NAT, maar ik wil een dedicated router hiervoor
Nu moet er een router in de meterkast komen die het internet routeert. En wil ik twee access points in het huis hangen, 't liefst power-over-ethernet, zodat ik er alleen maar een netwerk kabel naar toe hoef te trekken.

Mijn vragen zijn:
  1. Kan ik beter voor een router gaan met PoE poorten waarmee ik rechtstreeks naar de twee access points kan gaan (deze bijvoorbeeld)? Of kies ik beter voor een USG gateway (zoals deze)? Dit is puur een router/gateway, dus dan zou er nog een switch bij moeten met PoE poorten.
Of het het beste is wat je kan doen laat ik in het midden, maar zelf zou ik voor 2 devices niet extra dure apparatuur met PoE ondersteuning aanschaffen. Weet niet meer precies hoe het zit maar Ubiquiti heeft dacht ik ook 2 smaakjes PoE die niet compatible is met alles, maar daar weten anderen vast veel meer over te vertellen.
Alternatief als je het goedkoop zou willen houden zou natuurlijk kunnen zijn om als je een UAP kiest om gewoon de bijgeleverde PoE adapter te gebruiken in de meterkast zelf. Dus kort kabeltje van router naar PoE adapter. Die gewoon in een stekkerblokje in de meterkast en vanuit de adapter de 'echte' kabel naar boven of andere kamers toe.

Elke cat5e kabel zou volgens mij PoE aan moeten kunnen.

Persoonlijk vind ik Unifi software een gedrocht en EdgeOS veel fijner. Misschien dat het handig is als je echt 50+ apparaten moet beheren, maar in gewone thuissituaties heb ik eigenlijk niet het voordeel kunnen ontdekken. Eigenlijk alleen maar nadelen.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 11:16
UBNT heeft net een tweetal switches aangekondigd in de unifi lijn (een met 4 POE poorten en eentje zonder) Meestal zie je een paar maanden later een Edgeswitch versie met dezelfde eigenschappen.
DenBenny schreef op donderdag 10 november 2016 @ 22:38:
Iemand een idee of er een edgeswitch lite 8 zou komen? Zou ik goed kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
Mijn vragen zijn:
Het voordeel van POE op de switch is dat je voor je POE apparaten minder hoeft te organiseren om ze werkend te krijgen. Alleen een netwerk kabel, apparaat ophangen, draadje erin en klaar. Zonder POE op de switch moet je bij je apparaat ook nog stroom verzorgen (stekkerblok, + wegwerken)
Persoonlijk vind ik het leuk, maar ook erg duur, zo'n 8 poort unifi switch voor 200 euro is iets teveel van het goede.

Of je voor een combi router+ poe gaat of de router en switch los trekt is persoonlijke voorkeur. Als je in je meterkast voldoende hebt aan 4 switchpoorten, dan kun je de Edgerouter (X) POE 5 nemen.
Heb je meer switch poorten nodig, pak dan een dedicated router + losse switch.

De USG is in de basis hetzelfde als de Edgerouter. Als ik het me goed herinner heb ik zelfs de engineers horen praten de USG software in de kern EdgeOS bevat met de scripting controle mechanismen om het te besturen vanuit de controller software.

Mijn persoonlijk voorkeur gaat er toch naar om een router vanuit zijn eigen bestaansrecht te besturen. Kortom een Edgerouter.. De rest van de spullen (switches, maar vooral Accesspoints) is erg leuk om vanuit een controller te besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:51

zeroday

There is no alternative!

Jeroen_ae92 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 20:08:
[...]

Geef anders even de output van "show dns forwarding" in configure mode van de CLI.

Indien je geen name servers opgeeft in je DNS forwarding zullen de clients de DNS servers gebruiken die je middels DHCP krijgt op je WAN interface. Op het tabblad system staan ook name servers maar die zijn enkel voor de router (kernel) en wordt helemaal niet gebruikt voor clients.
even geprobeerd, altijd leuk om de cli te leren kennen

show dns forwarding nameservers
-----------------------------------------------
Nameservers configured for DNS forwarding
8.8.8.8 available via 'optionally configured'
8.8.4.4 available via 'optionally configured'
10.1.1.50 available via 'optionally configured'

Nameservers NOT configured for DNS forwarding
213.46.228.196 available via 'dhcp eth0'
62.179.104.196 available via 'dhcp eth0'

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 00:19
hermanh schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:04:
[...]
Het voordeel van POE op de switch is dat je voor je POE apparaten minder hoeft te organiseren om ze werkend te krijgen. Alleen een netwerk kabel, apparaat ophangen, draadje erin en klaar. Zonder POE op de switch moet je bij je apparaat ook nog stroom verzorgen (stekkerblok, + wegwerken)
Je hoeft de POE injector natuurlijk niet aan de kant van het POE apparaat aan te sluiten. Dat kan ook prima aan de kant van je router/switch. Hopelijk staat die op een locatie met voldoende stroompunten (meterkast?).

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
RichieB schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 11:40:
[...]

Je hoeft de POE injector natuurlijk niet aan de kant van het POE apparaat aan te sluiten. Dat kan ook prima aan de kant van je router/switch. Hopelijk staat die op een locatie met voldoende stroompunten (meterkast?).
Eens, Je hoeft de injector inderdaad niet naast het apparaat te plaatsen. Kan ook aan de andere kant..
Ligt er ook een beetje aan of je vanuit je meterkast een enkele draad naar je AP kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

[...]

Dank je Jeroen, zal dat eens doen en kijken of ik hetzelfde terug krijg als zeroday
zeroday schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:19:
[...]

even geprobeerd, altijd leuk om de cli te leren kennen

8.8.8.8 available via 'optionally configured'
8.8.4.4 available via 'optionally configured'
10.1.1.50 available via 'optionally configured'

213.46.228.196 available via 'dhcp eth0'
62.179.104.196 available via 'dhcp eth0'
maar als ik je goed begrijp moet je dus DNS ip addressen niet alleen onder system tab invullen maar ook onder je LAN / IP range? Ik heb alleen open DSN ingevuld onder system tab. De clients geven router ip aan als DNS Server. Onder dhcp range staat de router ip niet Open DNS. Ik dacht dat het niet nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Quakie schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:05:
[...]

Dank je Jeroen, zal dat eens doen en kijken of ik hetzelfde terug krijg als zeroday

[...]

maar als ik je goed begrijp moet je dus DNS ip addressen niet alleen onder system tab invullen maar ook onder je LAN / IP range? Ik heb alleen open DSN ingevuld onder system tab. De clients geven router ip aan als DNS Server. Onder dhcp range staat de router ip niet Open DNS. Ik dacht dat het niet nodig was.
keb het zover ik weet alleen onder system mijn 3 DNS neergezet.
1 lokaal omdat ik intern een domein gebruik en die subdomeinen staan niet in mijn daadwerkelijk DNS voor het internet

dit heb ik wel gedaan

configure
set service dns forwarding system
commit
save
exit
exit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

RichieB schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 11:40:
[...]

hoe bedoel je dat? je bedoelt dat zolang de PoE injector maar niet door de switch hoeft toch?

dus switch---->poe injector--- lange kabel---device
wat je vaak ziet is switch---lange kabel---poeinjector-device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

zeroday schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:55:
[...]

1 lokaal omdat ik intern een domein gebruik en die subdomeinen staan niet in mijn daadwerkelijk DNS voor het internet

dit heb ik wel gedaan

configure
set service dns forwarding system
commit
save
exit
exit
Ik heb set service dns forwarding system ook gedaan maar omdat jeroen het volgende zegt:
Op het tabblad system staan ook name servers maar die zijn enkel voor de router (kernel) en wordt helemaal niet gebruikt voor clients. ga ik twijfelen of nu niet gewoon de dns servers van de dhcp gepakt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
zeroday schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 14:00:
[...]

hoe bedoel je dat? je bedoelt dat zolang de PoE injector maar niet door de switch hoeft toch?

dus switch---->poe injector--- lange kabel---device
wat je vaak ziet is switch---lange kabel---poeinjector-device
Ik bedoel inderdaad je eerste voorbeeld, het 2e voorbeeld lijkt me erg onhandig want dan heb je een stopcontact nodig in de buurt van je AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirania
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04-2023
Cross post uit Tweak internettopic :)

Net mijn zyxel vervangen door netgear wndr3700 (v4) met openwrt. Werkt qua functionaliteit prima maar performance is nog niet echt geweldig.

Ik twijfel over de edgerouter Lite of X, en dan daarachter de netgear op een poortje voor wifi (andere poort voor server).

Wie heeft getallen qua performance van de edgerouter. Is 500mbit en >500down gelijktijdig goed haalbaar? Haal nu mas 125mbit/s, niet echt top ;). Ik gok touwens dat dat de Lite moet worden, niet de X, maar alle input is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamAUchi
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

X haalt dacht ik met NAT offloading zo'n 750/800, maar ik weet niet hoe deze ingezet gaat worden (alleen router / switch&router)

Als je reviews leest over X vs Lite, dan rekening houden dat offloading nu ook aanwezig is op de X, je vertelt je internetverbinding niet, dan is het sowieso maar wat gokken :)

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 16:45
Ik heb vanmiddag een USG besteld. Momenteel draai ik de controller software los op me MAC om de AP's te configureren en statistieken in te zien. Begrijp ik nou dat ik de controller op me MAC straks niet meer nodig heb? Ik lees dit op de product pagina van de USG:

Integration with UniFi Controller
Bundled at no extra charge, the UniFi® Controller software conducts device discovery, provisioning, and management of the UniFi Security Gateway and other UniFi devices through a single, centralized interface.

Begrijp inmiddels dat de controller LOS blijft van de USG. Dat is jammer. De controller verzamelt ook de statistieken toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Svennos1 op 11-11-2016 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Mooie vraag denk ik edgerouter en ipv6.

Ik zit bij proximus dus dyn ipv4 via pppoe en dyn ipv6 /56 via dhcp-pd kan ik dan weer netjes verdelen in /64 werkt perfect ook als het veranderd.

Alleen wil ik nu een vast ipv6 ip om als dns door te geven, voor ipv4 is dit eenvoudig gewoon het lan ip van de router 192.168.xx.1 maar voor ipv6 hoe doen we dat ? Op het link local adres wil de router niet antwoorden op dns queries.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

[...]

show dns forwarding
en

geven beiden: Specified configuration path is not valid
wat doe ik fout? Zit in configure mode, zie edit als antwoord.

Zonder configure krijg ik wel antwoord:

208.67.220.220 available via 'optionally configured'
208.67.222.222 available via 'optionally configured'

62.45.45.69 available via 'dhcp eth1'
83.128.0.2 available via 'dhcp eth1'

Onder services DNS / dns forwarding heb ik het volgende:

dns cache size 150
interface eth0 wat mijn lan is

als het goed is staat dit goed?

nu kwam ik een site tegen welke eigenlijk de dns van de dhcp block zodat er niks anders mogelijk is dan ingevoerde dns servers... misschien dat doen?

[ Voor 38% gewijzigd door Quakie op 11-11-2016 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quakie schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 20:25:
[...]

show dns forwarding
en

geven beiden: Specified configuration path is not valid
wat doe ik fout? Zit in configure mode, zie edit als antwoord.

Zonder configure krijg ik wel antwoord:

208.67.220.220 available via 'optionally configured'
208.67.222.222 available via 'optionally configured'

62.45.45.69 available via 'dhcp eth1'
83.128.0.2 available via 'dhcp eth1'
Ga eerst naar de "configure" mode om de ingestelde opties te zien. Zie onderstaand:
Commando is dan "show service dns"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
BadAssMinii:~ jeroen$ ssh jeroen@192.168.0.1

UNAUTHORIZED USE OF THE SYSTEM

IS PROHIBITED! 

Welkom op EdgeOS

Deze configuratie is gemaakt door Jeroen

Last login: Fri Nov 11 20:57:11 2016 from BadAssMini
jeroen@erxsfp:~$ configure 
[edit]
jeroen@erxsfp# show service dns
 forwarding {
     cache-size 150
     listen-on switch0
     listen-on switch0.10
     name-server 8.8.8.8
     name-server 8.8.4.4
     options localise-queries
 }
[edit]
jeroen@erxsfp#

Buiten de configure mode gebruik je het commando: show dns forwarding nameservers:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
jeroen@erxsfp:~$ show dns forwarding nameservers 
8.8.8.8 available via 'statically configured'
8.8.4.4 available via 'statically configured'

jeroen@erxsfp:~$

Let wel, nu zie je geen DHCP assigned adressen van de WAN interface. Omdat ik geen DHCP assigned adres heb en dus ook de opties niet krijg.

[ Voor 17% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 11-11-2016 21:08 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 21:04:
[...]

Ga eerst naar de "configure" mode. Zie onderstaand:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
BadAssMinii:~ jeroen$ ssh jeroen@192.168.0.1

UNAUTHORIZED USE OF THE SYSTEM

IS PROHIBITED! 

Welkom op EdgeOS

Deze configuratie is gemaakt door Jeroen

Last login: Fri Nov 11 20:57:11 2016 from BadAssMini
jeroen@erxsfp:~$ configure 
[edit]
jeroen@erxsfp# show service dns
 forwarding {
     cache-size 150
     listen-on switch0
     listen-on switch0.10
     name-server 8.8.8.8
     name-server 8.8.4.4
     options localise-queries
 }
[edit]
jeroen@erxsfp#
Thx Jeroen,

Ik krijg het volgende:
Quakie@EdgeRouter# show service dns
forwarding {
cache-size 150
listen-on eth0
system
}
[edit]
Quakie@EdgeRouter#

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quakie schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 21:08:
[...]

Thx Jeroen,

Ik krijg het volgende:
forwarding {
cache-size 150
listen-on eth0
system
}
[edit]
Quakie@EdgeRouter#
Goed, je gebruikt dus de system configured adressen voor de forwarding. Zelf heb ik het vaak bewust gesplitst. Dus Google DNS voor de router zelf en OpenDNS (met account filtering) voor het LAN.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
jeroen@erxsfp# set service dns forwarding 
Possible completions:
  cache-size    DNS forwarding cache size
  dhcp      Use nameservers received from DHCP server for specified interface
  listen-on Interface to listen for DNS queries [REQUIRED]
  name-server   DNS server to forward queries
  options   Additional options for dns forwarding. You must 
                use the syntax of dnsmasq.conf in this text-field. Using this 
        without proper knowledge may result in a crashed dnsmasq daemon.
        Check system log to look for errors.
  system    DNS forwarding to system nameservers

[edit]

Haal het system weg en zet hier de nameservers voor in de plaatst.

code:
1
2
3
4
5
6
delete service dns forwarding system
set service dns forwarding name-server 8.8.8.8
set service dns forwarding name-server 8.8.4.4
commit
save
exit

Vervang naar gelang natuurlijk en zorg dat de client de door de DHCP toegewezen DNS server gebruikt en dat deze ingesteld is naar het IP van de router.
Quakie schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 20:25:
[...]
nu kwam ik een site tegen welke eigenlijk de dns van de dhcp block zodat er niks anders mogelijk is dan ingevoerde dns servers... misschien dat doen?
Hierboven zag ik ook nog iets over DNS rewrite. Dit kan middels een DNAT rewrite rule. Voorbeeldje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
jeroen@erxsfp# show service nat      
 rule 1 {
     description "Redirect DNS lookup"
     destination {
         address !172.168.1.1
         port 53
     }
     inbound-interface switch0.10
     inside-address {
         address 172.168.1.1
     }
     log enable
     protocol tcp_udp
     source {
         group {
             network-group Guest_LAN
         }
     }
     type destination
 }

In dit geval staat "address !172.168.1.1" voor "if not 172.168.1.1" dan translate naar 172.168.1.1
Het uitroep teken is dus essentieel :P
zeroday schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:55:
[...]

dit heb ik wel gedaan
Dan ben je hier beter mee af denk ik... Forwarding voor een enkel domein naar een andere DNS server:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 forwarding {
     cache-size 150
     listen-on switch0
     listen-on switch0.10
     name-server 208.67.222.222
     name-server 208.67.220.220
     options localise-queries
     options server=/potjes.nl/10.0.2.1
     options server=/potjes.net/10.0.3.1
 }

[ Voor 24% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 11-11-2016 21:24 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 21:15:
[...]

Goed, je gebruikt dus de system configured adressen voor de forwarding. Zelf heb ik het vaak bewust gesplitst. Dus Google DNS voor de router zelf en OpenDNS (met account filtering) voor het LAN.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
jeroen@erxsfp# set service dns forwarding 
Possible completions:
  cache-size    DNS forwarding cache size
  dhcp      Use nameservers received from DHCP server for specified interface
  listen-on Interface to listen for DNS queries [REQUIRED]
  name-server   DNS server to forward queries
  options   Additional options for dns forwarding. You must 
                use the syntax of dnsmasq.conf in this text-field. Using this 
        without proper knowledge may result in a crashed dnsmasq daemon.
        Check system log to look for errors.
  system    DNS forwarding to system nameservers

[edit]

Haal het system weg en zet hier de nameservers voor in de plaatst.

code:
1
2
3
4
5
6
delete service dns forwarding system
set service dns forwarding name-server 8.8.8.8
set service dns forwarding name-server 8.8.4.4
commit
save
exit

Vervang naar gelang natuurlijk en zorg dat de client de door de DHCP toegewezen DNS server gebruikt en dat deze ingesteld is naar het IP van de router.

[...]

Hierboven zag ik ook nog iets over DNS rewrite. Dit kan middels een DNAT rewrite rule. Voorbeeldje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
jeroen@erxsfp# show service nat      
 rule 1 {
     description "Redirect DNS lookup"
     destination {
         address !172.168.1.1
         port 53
     }
     inbound-interface switch0.10
     inside-address {
         address 172.168.1.1
     }
     log enable
     protocol tcp_udp
     source {
         group {
             network-group Guest_LAN
         }
     }
     type destination
 }

In dit geval staat "address !172.168.1.1" voor "if not 172.168.1.1" dan translate naar 172.168.1.1
Het uitroep teken is dus essentieel :P

[...]

Dan ben je hier beter mee af denk ik... Forwarding voor een enkel domein naar een andere DNS server:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 forwarding {
     cache-size 150
     listen-on switch0
     listen-on switch0.10
     options localise-queries
 }
Thanks Jeroen:

ik heb het tweede stuk ingevoerd en ik heb nu dit:

forwarding {
cache-size 150
listen-on eth0

ik neem aan dat nu zowel het systeem (onder system tab) en eth0 (LAN) op open DNS draaien en dat DHCP dns servers nog niet genegeerd worden omdat ik de DNS rewrite stuk niet gedaan heb?

Dat DNS rewrite stuk begrijp ik niet helemaal. Begrijp de ip adres niet zo? Is dat het IP van provider qua DNS>?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 15:13
De beta store is flink aangevuld maar het meeste is alweer uitverkocht. Ik heb even naar de Mesh gekeken maar als ik hem door wil sturen via Borderlinx komt er nog een 80 dollar bovenop. Dat vind ik toch iets te. Dan maar wachten tot hij officieel uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

[b][message=49095085,noline]Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 11 november 2016 @

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 forwarding {
     cache-size 150
     listen-on switch0
     listen-on switch0.10
     options localise-queries
 }
dat zou denk ik het beste werken als ik het gehele domein incl. alle subdomeinen daadwerkelijk lokaal host, maar op dit moment draaien een paar subdomeinen (zoals www, mail etc) buiten mijn interne netwerk, de rest van mijn subs draaien intern. als ik options server gebruik dan heb ik dus kans dat ik lokaal niet meer naar buiten kom voor dat domein .. en dat moet ik dus wel voorkomen ;-) of ik moet in mijn locale dns die subs naar het externe ip adres laten verwijzen .. mmm ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Quakie schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:34:
[...]
ik neem aan dat nu zowel het systeem (onder system tab) en eth0 (LAN) op open DNS draaien en dat DHCP dns servers nog niet genegeerd worden omdat ik de DNS rewrite stuk niet gedaan heb?

Dat DNS rewrite stuk begrijp ik niet helemaal. Begrijp de ip adres niet zo? Is dat het IP van provider qua DNS>?
De DNS rewrite is enkel voor devices die niet! gebruik maken van de door de DHCP toegewezen DNS server. Maw, als een devices 8.8.8.8 gebruikt maar jij wilt perse dat ze OpenDNS gebruiken omdat je daar filtered.
Je doet dan een rewrite van poort 53 als deze niet 172.168.1.1 gebruiken. In mijn geval is 172.168.1.1 de DNS server op mijn guest subnet. Deze kun je dus vervangen voor jouw gegevens. De rewrite is dan "als niet 172.168.1.1 dan toch 172.168.1.1.
zeroday schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 08:38:
[...]

dat zou denk ik het beste werken als ik het gehele domein incl. alle subdomeinen daadwerkelijk lokaal host, maar op dit moment draaien een paar subdomeinen (zoals www, mail etc) buiten mijn interne netwerk, de rest van mijn subs draaien intern. als ik options server gebruik dan heb ik dus kans dat ik lokaal niet meer naar buiten kom voor dat domein .. en dat moet ik dus wel voorkomen ;-) of ik moet in mijn locale dns die subs naar het externe ip adres laten verwijzen .. mmm ..
Hangt van de hoeveelheid subdomeinen af hoeveel werk je eraan hebt maar je zou ook met static-host-mappings kunnen werken op de Edgerouter.
code:
1
2
3
4
jeroen@erxsfp# show system static-host-mapping 
 host-name cam.potjes.nl {
     inet 10.0.1.211
 }

Vereiste is dan wel dat je lokaal kan querieen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
 forwarding {
     cache-size 150
     listen-on switch0
     listen-on switch0.10
     options localise-queries <-- deze dus

[ Voor 28% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 12-11-2016 09:24 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 21:15:
[...]

[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 forwarding {
     cache-size 150
     listen-on switch0
     listen-on switch0.10
     options localise-queries
 }
Dit is echt kei goede info, ik wilde al heel lang via de GUI van de NAS mijn DNS regelen zeker met het Synology AD package wat binnenkort uitkomt zal dat een eis zijn net als bij windows AD.

Met deze optie werkt dat dus! Dan kan ik alle json uit de USG config.gateway.json gaan slopen echt heerlijk!

Ik heb alleen 1 vraag die ik niet gevonden krijg via google is onderstaande nodig om de DNS doorverwijzen te starten? Ik krijg niet helder wat dit commando doet?
code:
1
     options localise-queries

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:28:
[...]

Dit is echt kei goede info, ik wilde al heel lang via de GUI van de NAS mijn DNS regelen zeker met het Synology AD package wat binnenkort uitkomt zal dat een eis zijn net als bij windows AD.

Met deze optie werkt dat dus! Dan kan ik alle json uit de USG config.gateway.json gaan slopen echt heerlijk!

Ik heb alleen 1 vraag die ik niet gevonden krijg via google is onderstaande nodig om de DNS doorverwijzen te starten? Ik krijg niet helder wat dit commando doet?
code:
1
     options localise-queries
Indien je nog verder zou gaan en je clients een domainname mee zou geven en dus hostfile update enabled, zijn alle devices intern bereikbaar op hun FQDN. Door de optie localise-queries in te voeren, forward de router niet enkel meer de DNS request maar kijkt ook in lokaal en indien niet bekend, dan forwarden.

Stel, ik doe bij de DHCP scope dit erbij zetten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
jeroen@Router01# show service dhcp-server 
 disabled false
 hostfile-update enable <---- deze op enabled
 shared-network-name GUEST_DHCP {
     authoritative enable
     subnet 172.168.1.0/24 {
         default-router 172.168.1.1
         dns-server 172.168.1.1
         domain-name potjes.nl <--- deze erbij
         lease 86400
         start 172.168.1.100 {
             stop 172.168.1.199
         }
     }
 }

En met localise-queries aan kun je dan je devices bereiken op laptop1.potjes.nl, switchkast.potjes.nl etc.

Ik heb nu als voorbeeld mijn guest netwerk gebruikt maar kan overal voor gebruikt worden.
Wellicht, als je de router ook wilt bereiken op de FQDN, dan nog dit additionele commando:
code:
1
2
set system ip override-hostname-ip 10.0.1.1
set system domain-name potjes.nl

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Misschien leuk om te vermelden maar een aantal intressante producten zitten nu in de Beta store... helaas niet voor ons beschikbaar anders had ik de kleine switch en de kleine mesh ap besteld...

Richtprijzen ;)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/80216716/Tweakers/beta.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:36:
[...]

Indien je nog verder zou gaan en je clients een domainname mee zou geven en dus hostfile update enabled, zijn alle devices intern bereikbaar op hun FQDN. Door de optie localise-queries in te voeren, forward de router niet enkel meer de DNS request maar kijkt ook in lokaal en indien niet bekend, dan forwarden.

Stel, ik doe bij de DHCP scope dit erbij zetten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
jeroen@Router01# show service dhcp-server 
 disabled false
 hostfile-update enable <---- deze op enabled
 shared-network-name GUEST_DHCP {
     authoritative enable
     subnet 172.168.1.0/24 {
         default-router 172.168.1.1
         dns-server 172.168.1.1
         domain-name potjes.nl <--- deze erbij
         lease 86400
         start 172.168.1.100 {
             stop 172.168.1.199
         }
     }
 }

En met localise-queries aan kun je dan je devices bereiken op laptop1.potjes.nl, switchkast.potjes.nl etc.

Ik heb nu als voorbeeld mijn guest netwerk gebruikt maar kan overal voor gebruikt worden.
Wellicht, als je de router ook wilt bereiken op de FQDN, dan nog dit additionele commando:
code:
1
2
set system ip override-hostname-ip 10.0.1.1
set system domain-name potjes.nl
Top dit is wat ik zocht want mijn clients kregen maar niet het blaat.local domein te zien in de dhcp scope maar dat is opgehelderd.

Het laatste voorbeeld snap ik even niet kan je dat nog verhelderen met de override is dat om af te komen van setup.ubnt.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:22:
[...]

Top dit is wat ik zocht want mijn clients kregen maar niet het blaat.local domein te zien in de dhcp scope maar dat is opgehelderd.

Het laatste voorbeeld snap ik even niet kan je dat nog verhelderen met de override is dat om af te komen van setup.ubnt.com?
Dat is de override voor de localname van de router. Anders resolved deze naar 127.0.0.1 en dat gaat niet goed als je vanaf een andere client edgerouter.blaat.local wil benaderen.

Dus vanuit een commandpromt krijg je dan bv: nslookup edgerouter.blaat.local -> 127.0.0.1
En je wilt dus het eigenlijke IP hebben.

Anyway, de vulling kun je vanuit de CLI zien middels "cat /etc/hosts"

[ Voor 15% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 12-11-2016 11:29 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:26:
[...]

Dat is de override voor de localname van de router. Anders resolved deze naar 127.0.0.1 en dat gaat niet goed als je vanaf een andere client edgerouter.blaat.local wil benaderen.
Helder dat werkt bij mij nu nog wel omdat ik een enorme lijst aan name mappings in de USG hebt staan, waarin ook de router voorkomt.

Als ik om ben naar de NAS voor local DNS dan heb ik dat inderdaad nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 12-11-2016 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:21:
[...]

De DNS rewrite is enkel voor devices die niet! gebruik maken van de door de DHCP toegewezen DNS server. Maw, als een devices 8.8.8.8 gebruikt maar jij wilt perse dat ze OpenDNS gebruiken omdat je daar filtered.
Je doet dan een rewrite van poort 53 als deze niet 172.168.1.1 gebruiken. In mijn geval is 172.168.1.1 de DNS server op mijn guest subnet. Deze kun je dus vervangen voor jouw gegevens. De rewrite is dan "als niet 172.168.1.1 dan toch 172.168.1.1.
Thanks Jeroen, helder nee ik laat de rewrite wel achter de rug.. mocht open dns niet werken kan ik nog via de client gauw een handmatige dns invullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:21:

Hangt van de hoeveelheid subdomeinen af hoeveel werk je eraan hebt maar je zou ook met static-host-mappings kunnen werken op de Edgerouter.
code:
1
2
3
4
jeroen@erxsfp# show system static-host-mapping 
 host-name cam.potjes.nl {
     inet 10.0.1.211
 }

Vereiste is dan wel dat je lokaal kan querieen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
 forwarding {
     cache-size 150
     listen-on switch0
     listen-on switch0.10
     options localise-queries <-- deze dus
Het werkt bij mij, maar niet met de instellingen zoals je hierboven vermeld
In mijn DHCP server (niet de edgemax lite) heb ik de subdomeinen gedefinieerd, door de DNS server lokaal ook te vermelden werkt dat.
Dat ik jou voorbeeld ook kan gebruiken zou ik verder overwegen als de VPN er ook gebruik van kan maken en daar voordeel van heeft (op dit moment duurt het een x aantal seconden voordat ik op het locale subdomein een reactie krijg (http of ssh etc.. )

Dus zonder werkt het, maar als het beter kan dan proberen we dat ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:36:
[...]

Door de optie localise-queries in te voeren, forward de router niet enkel meer de DNS request maar kijkt ook in lokaal en indien niet bekend, dan
Dat is verwarrend. Bij dnsmasq zorgt deze optie er voor dat de antwoorden voor entries uit /etc/host afhankelijk zijn van het subnet waar de query vandaan komt. Dus als je host "mailserver" twee adressen heeft 192.168.1.10 en 10.10.10.10 dan krijgt een query uit 192.168.1.0/24 dat eerste als antwoord en een request uit bijv. 10.10.0.0/16 dat tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeroday schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 18:24:
[...]

Het werkt bij mij, maar niet met de instellingen zoals je hierboven vermeld
In mijn DHCP server (niet de edgemax lite) heb ik de subdomeinen gedefinieerd, door de DNS server lokaal ook te vermelden werkt dat.
Dat ik jou voorbeeld ook kan gebruiken zou ik verder overwegen als de VPN er ook gebruik van kan maken en daar voordeel van heeft (op dit moment duurt het een x aantal seconden voordat ik op het locale subdomein een reactie krijg (http of ssh etc.. )

Dus zonder werkt het, maar als het beter kan dan proberen we dat ;-)
Nevermind... je gebruikt momenteel een andere DNS server dan de router.

[ Voor 23% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 12-11-2016 19:06 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LightStar schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:58:
Misschien leuk om te vermelden maar een aantal intressante producten zitten nu in de Beta store... helaas niet voor ons beschikbaar anders had ik de kleine switch en de kleine mesh ap besteld...

Richtprijzen ;)
[afbeelding]
Wauw, die switch is precies waarvoor ik (privé) op zat te wachten. Take my money ! :9~

Is er iemand die OpenVPN heeft draaien op een USG? Zoja, draait hij dat of is die dan niet meer vooruit te branden? Ik werk nu via een Netgear R7000 en die heeft een 1000MHz proc: vrees een beetje dat de USG daar niet kan aan tippen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-09 15:39
Wie kan mij helpen? Ik heb overal gezocht naar een oplossing maar kom helaas niet verder.

Ik heb de USG ingericht als router voor een KPN glasvezel verbinding en dat werkt uitstekend. Waar ik op vast loop is als ik in de Unifi Controller de USG toevoeg dat mijn gehele configuratie wordt overschreven door de controller.

Wat ik geprobeerd heb is de gehele configuratie van de USG in een config.gateway.json file te plaatsen. Dat werkt helaas niet want daarna blijft de controller op provisioning hangen.

Is er iemand die eerder tegen dit probleem is aangelopen en het heeft opgelost? Het beheren van de USG via de cli is geen probleem maar ik zou toch graag de statistieken van de controller willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LightLuke schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:05:
Wie kan mij helpen? Ik heb overal gezocht naar een oplossing maar kom helaas niet verder.

Ik heb de USG ingericht als router voor een KPN glasvezel verbinding en dat werkt uitstekend. Waar ik op vast loop is als ik in de Unifi Controller de USG toevoeg dat mijn gehele configuratie wordt overschreven door de controller.

Wat ik geprobeerd heb is de gehele configuratie van de USG in een config.gateway.json file te plaatsen. Dat werkt helaas niet want daarna blijft de controller op provisioning hangen.

Is er iemand die eerder tegen dit probleem is aangelopen en het heeft opgelost? Het beheren van de USG via de cli is geen probleem maar ik zou toch graag de statistieken van de controller willen gebruiken.
Je moet niet de gehele config in een json file opslaan maar enkel de gewijzigde dingen.
Zie ook dit artikel en hier nog een tip van UBNT-Pio

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Je moet hem ook eerst adopten in de controller en daarna de setting gaan doen, je kan namelijk in de controller prima je PPPoE settings plaatsen (gebruik zelf xs4all glas rechtstreeks op de router).

Daarna zou je eventueel wijzigingen kunnen doen in de config file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
Dus dat is dan wel de manier waarop het zou moeten werken. De vlans en bridges voor iptv kan ik daarin dan ook opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
smeerbartje schreef op donderdag 10 november 2016 @ 21:41:

Mijn vragen zijn:
Nou, ik ben eruit denk ik. Het wordt alsnog een USG gateway, samen met een AP AC PRO. Later eventueel uit te breiden met een managed switch en/of meerdere AC PRO's.

Belangrijke vraag die ik nu nog heb: in hoeverre heb je die controller software nodig? Is dit voor initiële configuratie of ook voor bijhouden van history?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:41
Ja je hebt de Controller altijd nodig als je een USG (Pro) hebt, daar zitten alle instellingen in, voor port forwards, DHCP etc. Als ie eenmaal draait kan controller wel uit of weg natuurijk, maar dan kun je dus ook niks aanpassen. Heb zelf de USG Pro nu een maandje draaien, bevalt heel goed.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Alsook tijdens het opstarten neem ik aan. Halen de Unifi apparaten hun boot config niet op van de controller? Al doe je dat natuurlijk niet vaak. Heb zelf recent zowel de USG als Edgerouter gekocht, en heb ondertussen besloten de ER te gaan gebruiken. Heb van de USG een gewone router gemaakt en mee opgenomen in mijn netwerk voor de clients zodat hun stats nog zichtbaar zijn in de controller terwijl de ER een verbinding met mijn modem maakt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Waarom de ER ipv USG als router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:41
Blokker_1999 schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:22:
Alsook tijdens het opstarten neem ik aan. Halen de Unifi apparaten hun boot config niet op van de controller? Al doe je dat natuurlijk niet vaak. Heb zelf recent zowel de USG als Edgerouter gekocht, en heb ondertussen besloten de ER te gaan gebruiken. Heb van de USG een gewone router gemaakt en mee opgenomen in mijn netwerk voor de clients zodat hun stats nog zichtbaar zijn in de controller terwijl de ER een verbinding met mijn modem maakt.
Waarom zou je in hemelsnaam een ER en een USG achter elkaar gebruiken?
De USG (Pro) kan dat net zo goed allemaal zelf hoor ;)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
Woeps, foutje, verkeerde topic

[ Voor 92% gewijzigd door Balance op 13-11-2016 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blokker_1999 schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:22:
Alsook tijdens het opstarten neem ik aan. Halen de Unifi apparaten hun boot config niet op van de controller?
Nee hoor, de config wordt in principe alleen geprovisioned na een wijziging in de controller. Alle Unifi producten booten met behoud van config dus daarom hoeft de controller niet aan te staan. Wel voor de statistieken, wijzigingen of inzicht op bv connected (unifi)devices.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Ok, duidelijk. Dus die controller wordt een Docker container op m'n server :). Iemand toevallig al een mooie Dockerfile voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
Deze https://hub.docker.com/r/goofball222/unifi/ blijft goed bij de meest recente releases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Nice, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik wou ze gewoon alle twee eens uitproberen, en omdat ik ze nu toch heb :+

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanF
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:33
smeerbartje schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:02:
Ok, duidelijk. Dus die controller wordt een Docker container op m'n server :). Iemand toevallig al een mooie Dockerfile voor?
Hier nog eentje die prima werkt (tot nu toe :P):
https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Is er iemand die xs4all heeft en de Unifi Security Gateway 3P aan de praat heeft incl tv? Ik heb internet werkend met hulp van medetweaker LightStar, maar alleen tv krijg ik niet aan de gang.

Iemand die me de juiste richting op kan sturen? Ben er via google inmiddels achter dat internet via vlan 6 loopt en tv via vlan 4.

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:06
Momenteel ben ik aan het kijken naar de Ubiquiti UniFi AP AC PRO
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Deze ondersteund de 2 standaard PoE versies: 802.3af PoE/802.3at PoE+

Heeft iemand ervaring om deze op de 802.3af aan te sluiten? Ik heb namelijk 802.3af switches al liggen. 802.3at moeten we specifiek bestellen. Als dat dus niet nodig is, scheelt dit weer euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
  • Laatst online: 12-02 09:36
Ja, die werken prima via .3af. De originele meegeleverde PoE-injector is ook .3af trouwens.

[ Voor 13% gewijzigd door ihre op 14-11-2016 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Cyberspace schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:57:
Is er iemand die xs4all heeft en de Unifi Security Gateway 3P aan de praat heeft incl tv? Ik heb internet werkend met hulp van medetweaker LightStar, maar alleen tv krijg ik niet aan de gang.

Iemand die me de juiste richting op kan sturen? Ben er via google inmiddels achter dat internet via vlan 6 loopt en tv via vlan 4.
Wat heb je inmiddels al gedaan/geconfigureerd? Waar loop je op vast? Maw, waar heb je hulp bij nodig?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
Na een avondje flink knutselen heb ik de USG in de controller werkend met IPTV en telefoon. Dank voor de tips! Nu nog een scriptje maken die de iptv-route automatisch aanpast in de config :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:52
Bij mij draait de AP AC Pro (in combinatie met een EdgeRouter Lite en EdgeSwitch 24Lite) nu een goede maand. Vooralsnog zeer tevreden over, nog nooit zo'n goed wifi bereik gehad thuis. Echter heb ik sinds gisteren problemen op de 2,4GHz band met mijn iPhone 7. Het verbinding maken duurt vrij lang en wanneer ik eenmaal verbinding heb is het ontzettend traag. Wanneer ik dan weer overschakel op de 5GHz is er niets aan de hand. Meer mensen die deze problemen tegen zijn gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 22-09 15:38
Call me a Ubiquiti n00b, maar ik had OpenVPN werkend op de USG.
Via cli geconfigureerd, commit en save gedaan.
Dag erna log ik in, alle config weg. De keys vond ik wel nog terug. What happened?

Op de controller heb ik ook een config.gateway.json gemaakt. Kan ik zorgen dat deze weer geprovisioned wordt naar de USG?

Nevermind, volgens mij was de json structuur niet in orde. Lijkt erop dat het nu werkt :)

[ Voor 13% gewijzigd door loyske op 15-11-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
StevoMark10 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:26:
Bij mij draait de AP AC Pro (in combinatie met een EdgeRouter Lite en EdgeSwitch 24Lite) nu een goede maand. Vooralsnog zeer tevreden over, nog nooit zo'n goed wifi bereik gehad thuis. Echter heb ik sinds gisteren problemen op de 2,4GHz band met mijn iPhone 7. Het verbinding maken duurt vrij lang en wanneer ik eenmaal verbinding heb is het ontzettend traag. Wanneer ik dan weer overschakel op de 5GHz is er niets aan de hand. Meer mensen die deze problemen tegen zijn gekomen?
Zelfde hier, lopen aantal topics over bij ubnt, echt belabberde snelheden, zeg 20Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:52
z1rconium schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:28:
[...]

Zelfde hier, lopen aantal topics over bij ubnt, echt belabberde snelheden, zeg 20Mbit.
Ah, thanks voor de link. Ik ga er vanuit dat ze dit nog fixen met een firmware update.
Het rare is wel, dat het tot gisteren prima werkte, geen enkel probleem mee gehad. De 5GHz werkt ook als een zonnetje. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Jeroen_ae92 schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:33:
[...]

Wat heb je inmiddels al gedaan/geconfigureerd? Waar loop je op vast? Maw, waar heb je hulp bij nodig?
Ik heb internet inmiddels werkend door de volgende instellingen toe te passen in de controller:
- Connection Type: PPPoE
- User: FB7490@xs4all.nl
- Pass: xs4all
- Vlan id: 6

Zodra ik bij vlan niks invul of een 4 dan valt internet dus weg. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik vlan 4 kan toevoegen aangezien vlan4 dus voor televisie is en vlan 6 voor internet.

Nu heb ik zelf het idee dat ik via SSH aan de gang moet maar mijn ervaring is nog niet zo uitgebreid daarin. Ik weet wel hoe ik de USG in kan via SSH en daar houd het eerlijk gezegd ook wel op, maar met de nodige informatie en met een schop in de goeie richting moet ik hier wel uitkomen denk ik.

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Met betrekking tot verbinden en iPhone heb ik het thuis beter gekregen door de transmit power van de 2.4 GHz te verminderen en de transmit power van de 5 GHz op maximaal te zetten. De iPhone van mijn vrouw levert nu geen issues meer. Overige WiFi clients hadden geen issue en hebben dat nu ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
GEi schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:56:
Met betrekking tot verbinden en iPhone heb ik het thuis beter gekregen door de transmit power van de 2.4 GHz te verminderen en de transmit power van de 5 GHz op maximaal te zetten. De iPhone van mijn vrouw levert nu geen issues meer. Overige WiFi clients hadden geen issue en hebben dat nu ook niet.
Dit! Veel beter dan band-steering wat voor buggy behaviour kan zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
z1rconium schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:28:
[...]

Toch fijner als firmware versies erbij genoemd worden...
Trouwens dat is de eerste vraag die in dat topic gesteld wordt...
"I think the most important first question is probably: What version of UniFi/firmware are you running on the unit?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Ik heb problemen met alle firmwares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 21:46
LightLuke schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:43:
Na een avondje flink knutselen heb ik de USG in de controller werkend met IPTV en telefoon. Dank voor de tips! Nu nog een scriptje maken die de iptv-route automatisch aanpast in de config :)
Ik ben wel nieuwschierig hoe je dit hebt gedaan.. het is mij op het Tweak netwerk nog niet gelukt met de usg.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Ik heb sinds gisteren een Gateway en een AC PRO. Aangesloten en op m'n iMac de controller software geinstalleerd en 't zaakje geconfigureerd. Toen het eenmaal draaide wou ik de controller software op de server in m'n meterkast draaien, aangezien het daar uiteindelijk toch thuis hoort :). Dus ik deze container gestart, waarna ik dus een "clean controller" krijg voorgeschoteld.

Wat nu? Backup terugzetten van de controller die draait op m'n iMac? Of opnieuw beginnen? Hoe zien jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Nog een update in de beta store, ze hebben de US8-60w toegevoegd, het interessante is dat deze maar 10$ duurder geprijsd is.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/80216716/Tweakers/us8.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightLuke
rjhilbrink schreef op woensdag 16 november 2016 @ 00:33:
Ik ben wel nieuwschierig hoe je dit hebt gedaan.. het is mij op het Tweak netwerk nog niet gelukt met de usg.
Ik heb voornamelijk de handleiding op https://kriegsman.io/2016...-edgerouter-lite-for-kpn/ gevolgd. Wel hier en daar aanpassingen moeten doen omdat de USG bepaalde zaken niet leuk vindt zoals het instellen van ipv6 slaac op de eth1 interface. Vermoed dat voor Tweak een aantal instellingen anders zijn zoals de IPTV route.

Om vlan 7 voor telefonie in de usg over eth2, de voip poort, te krijgen moet je deze in de controller wel aanzetten als failover wan poort. Anders blijft deze disabled.
Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.