[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste
Acties:
  • 653.823 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djkavaa schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 14:05:
[...]

Als je de Json uit de controller bekijkt staan de PPPoE settings er dan wel in?
Nee, Deze moeten er toch juist niet in omdat deze al door de controller in de boot.config worden geschreven?

Ik stel de pppoe settings van de wan in op de controller en zoals ik uit de uitleg begrijp van UNBT mag alles wat in de boot.config staat niet terug komen in de json omdat dit een bootloop kan veroorzaken op het moment dat je iets wijzigt in de controller wat dan weer tegenstrijdig is met de json.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 10:59
True, dan zou ik het zo ook niet weten.
Jeroen_ae92 wellicht wel maar die is op vakantie... We doen vrij weinig met de USG maar hebben er een in het Lab liggen. Jeroen doet er af en toe wat mee... Maar het is veelal Edgerouters etc.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djkavaa schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 14:47:
True, dan zou ik het zo ook niet weten.
Jeroen_ae92 wellicht wel maar die is op vakantie... We doen vrij weinig met de USG maar hebben er een in het Lab liggen. Jeroen doet er af en toe wat mee... Maar het is veelal Edgerouters etc.
Die krijg ik ook zonder problemen aan de praat ;-) Alleen ik heb die usg hier nu liggen en wil hem ook eigenlijk ook wel een keer werkende krijgen met kpn TV ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:08
Ervaren jullie ook bij een MacBook (Pro Retina 13", mid 2014) dat het lang duurt voor hij verbinding heeft met een Ubiquiti AP? Ik heb twee UAP-AC Pro AP's thuis en het duurt altijd even voor mijn MacBook weer verbinding heeft op het moment dat ik hem open klap en uit sluimer stand haal.

Het moet met de Ubiquiti apparatuur te maken hebben, want bij diverse huis-tuin-keuken Wifi routers (zoals de TP-Link TL-WDR4300) heeft ie al verbinding nog voordat ik mijn wachtwoord heb kunnen invoeren.
Zowel de Ubiquiti AP's als de huis-tuin-keuken Wifi routers waarmee ik heb getest werken op 2,4Ghz én 5Ghz, alleen de Ubiquiti AP's ondersteunen Wifi AC, de geteste routers enkel Wifi N.

Ik draai momenteel controller versie 5.0.7 i.c.m. AP firmware versie 3.7.5.4969. Ik ervaar dit echter al vanaf het begin, dus ook met de stock firmware en alle tussenliggende versies.

Het stoort mij niet heel erg, maar vind het wel opvallend. Enig idee of er iets aan te doen is om aanmelding bij het AP te versnellen? Bij mijn iPhone en iPad en een Samsung smartphone en tablet merk ik dit niet op, enkel bij de MacBook Pro.

Edit: ik heb ook nog een Mac Mini, waar ik niet veel mee doe en die op LAN zit aangesloten. Als ik die ook op Wifi zet, dan ervaar ik daar hetzelfde als met de MacBook. Lijkt mij dus een issue met Mac OS X (omdat ik het op iOS devices niet ervaar).

[ Voor 10% gewijzigd door timothee op 30-07-2016 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
timothee schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:12:
Ervaren jullie ook bij een MacBook (Pro Retina 13", mid 2014) dat het lang duurt voor hij verbinding heeft met een Ubiquiti AP? Ik heb twee UAP-AC Pro AP's thuis en het duurt altijd even voor mijn MacBook weer verbinding heeft op het moment dat ik hem open klap en uit sluimer stand haal.
Op een 2012 MBA, soms.. soms ook snel, meteen bij open klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
UltraSub schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:31:
[...]

Op een 2012 MBA, soms.. soms ook snel, meteen bij open klappen.
Ok, apart. Dat snel, meteen bij open klappen ervaar ik zoals gezegd dus alleen bij de reguliere Wifi routers (niet alleen hier thuis). Ik heb de Wifi van mijn TP-Link router uitgeschakeld, dus normaliter verbindt hij thuis automatisch met de Ubiquiti AP in de woonkamer. Dat duurt dus altijd lang...zeker nog 20 seconden ná inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
timothee schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:35:
[...]

Ok, apart. Dat snel, meteen bij open klappen ervaar ik zoals gezegd dus alleen bij de reguliere Wifi routers (niet alleen hier thuis). Ik heb de Wifi van mijn TP-Link router uitgeschakeld, dus normaliter verbindt hij thuis automatisch met de Ubiquiti AP in de woonkamer. Dat duurt dus altijd lang...zeker nog 20 seconden ná inloggen.
Geen last van we hebben 5 macbooks thuis zowel Pro als de nieuwe macbook...
En geen van deze heeft een probleem. Ook de iPhones en iPads hebben geen problemen.
Heb een mix van Outdoor+ UAP-Pro oude generatie, UAP-AC, UAP-AC-LR en UAP-AC Pro.

Wellicht dat het aan de firmware/controller versie licht. Dit maakt namelijk aardig wat verschil uit.
Vandaar dat wij zoals al meerderen malen hier vermeld nog steeds op controller versie 4.7.5 draaien.
Dus probeer eens een firmware van een eerdere versie wellicht lost dat je probleem voor nu op.

Heb je tevens al eens het wifi netwerk "verwijderd" op je macbook > reboot en dan weer aanmelden geprobeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Kavaa op 30-07-2016 17:48 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
xbeam schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 15:21:
[...]

Die krijg ik ook zonder problemen aan de praat ;-) Alleen ik heb die usg hier nu liggen en wil hem ook eigenlijk ook wel een keer werkende krijgen met kpn TV ;-)
KPN glasvezel IPTV of ADSL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tijntje schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 11:22:
[...]

Maar als ik de controller fysiek installeer maakt dat toch geen verschil voor de overige VM's volgens mij?
Nee gaat niet om de contoller maar om je hypervisor omgeving die dynamisch load balanceert. Denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djkavaa schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 17:50:
[...]

KPN glasvezel IPTV of ADSL?
Glas anders zou ik de PPPoE niet op de wan zetten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
djkavaa schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 17:47:
[...]
Heb je tevens al eens het wifi netwerk "verwijderd" op je macbook > reboot en dan weer aanmelden geprobeerd?
Euhm nee, dat had ik nog niet geprobeerd :? Net gedaan en warempel, hij verbindt tot nu toe vrijwel direct bij open klappen van de MacBook! Even een paar dagen in de gaten houden, maar in elk geval bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
timothee schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 23:06:
[...]

Euhm nee, dat had ik nog niet geprobeerd :? Net gedaan en warempel, hij verbindt tot nu toe vrijwel direct bij open klappen van de MacBook! Even een paar dagen in de gaten houden, maar in elk geval bedankt voor de tip!
Top, hoop dat het de oplossing is voor je:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
xbeam schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 23:05:
[...]

Glas anders zou ik de PPPoE niet op de wan zetten ;-)
Excuus, zit midden in mijn vakantie... Niet helemaal scherp denk ik.

Mocht ik jeroen spreken van de week dan zal ik het eens vragen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djkavaa schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 23:20:
[...]

Excuus, zit midden in mijn vakantie... Niet helemaal scherp denk ik.

Mocht ik jeroen spreken van de week dan zal ik het eens vragen:)
Geeft niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Aangaande stabiliteit issues met iOS en de AP's, de laatste beta nu een tijdje in gebruik en heb nog geen probleem gehad. Ook niet met acties waarmee ik het vrij zeker kon reproduceren. Met oudere firmware versies; 2 iPads Netflix stream, iPhone 6 Ziggo Sport app via airplay naar AppleTV streamen en na 10 minuten was er geen WiFi traffic meer mogelijk van een van de 3 iOS devices. Gisteren geprobeerd, niet meer opgetreden dus.

infoModel: UAP-AC-Pro-Gen2
Version: develop.4663
Uptime: 241267 seconds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben in een klein bedrijf bezig geweest om voor zo'n 30 man eindelijk het draadloos stabiel te krijgen. Ik heb gekozen voor de AC lite. Ik heb misschien een beetje overkill qua punten opgehangen maar met dagelijks ongeveer tegen de 40 gb aan data dan zijn vier punten echt noodzakelijk. Het is maar 40 meter lang het kantoor maar met regelmatig meer dan 60 draadloze apparaten is het beter om stabiel te krijgen dan zuinig aan. Het hangt allemaal op de achtste verdieping en zelfs beneden heb ik soms twee streepjes tot vol bereik nog. Data komt er niet echt doe maar krijg keurig dan een IP-adres maar overdracht gaat echt niet. Dus mag echt niet klagen over de stabiliteit en snelheid want de Macs halen 150/40 op zijn max qua draadloos terwijl iedereen aan het werk is.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
itsalex schreef op zondag 31 juli 2016 @ 07:34:
Ik ben in een klein bedrijf bezig geweest om voor zo'n 30 man eindelijk het draadloos stabiel te krijgen. Ik heb gekozen voor de AC lite. Ik heb misschien een beetje overkill qua punten opgehangen maar met dagelijks ongeveer tegen de 40 gb aan data dan zijn vier punten echt noodzakelijk. Het is maar 40 meter lang het kantoor maar met regelmatig meer dan 60 draadloze apparaten is het beter om stabiel te krijgen dan zuinig aan. Het hangt allemaal op de achtste verdieping en zelfs beneden heb ik soms twee streepjes tot vol bereik nog. Data komt er niet echt doe maar krijg keurig dan een IP-adres maar overdracht gaat echt niet. Dus mag echt niet klagen over de stabiliteit en snelheid want de Macs halen 150/40 op zijn max qua draadloos terwijl iedereen aan het werk is.
Top, zoals het hoort dus. Bedankt voor het delen van je ervaring:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:50

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Op deze mooie regenachtige morgen ga ik eens lekker de edgerouter upgraden en voorzien van verse nieuwe config. Ik kreeg een mailtje van abuse team van KPN dat mijn snmp open stond naar het interweb. Dat wist ik maar vond het niet exht boeiend. Maar moest het toch uitzetten van ze. Dus nu maar even een firewall aanzetten ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55

rally

Deyterra Consultancy

rally schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 23:10:
Ik heb twee USG-3P's die ik van buitenaf via SNMP wil monitoren.
Nu krijg ik het maar niet voor elkaar. Als ik het intern probeer dan werkt het wel.

Andere externe opties (bijv. benaderen van de NAS) etc. werkt wel als ik dat (tijdelijk) open zet. Maar de router zelf krijg ik geen verkeer naar toe.
De juiste SNMP key staat in de SNMP software (zelfde als in de cloudkey) en UDP 161 is gefoward naar het IP van de USG (zit helaas nog een NAT router tussen :( ).

Helaas kan ik nog niet testen met een publiek IP, pas volgende maand heb ik iemand "live" met een glasverbinding waar het externe IP rechstreeks op de USG zit.

Iemand een briljant idee wat ik over het hoofd zie?
Niemand een idee? :(

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Heb je die Router wat er tussen zit al eens gecontroleerd? Wellicht dat die SNMP niet 100% door laat...
Welke router is dit?
wellicht dat je eens 165 of iets dergelijks kunt forwarden zodat hij bij je intern op 161 uit komt maar extern 165 is. Dan dus ook in je Monitoring aangeven dat het 165 is.
En even opletten dat SNMP UDP is en geen TCP:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tylen schreef op zondag 31 juli 2016 @ 09:12:
Op deze mooie regenachtige morgen ga ik eens lekker de edgerouter upgraden en voorzien van verse nieuwe config. Ik kreeg een mailtje van abuse team van KPN dat mijn snmp open stond naar het interweb. Dat wist ik maar vond het niet exht boeiend. Maar moest het toch uitzetten van ze. Dus nu maar even een firewall aanzetten ;)
Dat boeit dus wel: https://www.incapsula.com...sary/snmp-reflection.html :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Klopt, we hebben SNMP overal open staan echter met een firewall rule die alles blokt behalve het iP van de monitoring server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

djkavaa schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:23:
[...]

Heb je die Router wat er tussen zit al eens gecontroleerd? Wellicht dat die SNMP niet 100% door laat...
Welke router is dit?
wellicht dat je eens 165 of iets dergelijks kunt forwarden zodat hij bij je intern op 161 uit komt maar extern 165 is. Dan dus ook in je Monitoring aangeven dat het 165 is.
En even opletten dat SNMP UDP is en geen TCP:)
Dat is ook een idee met een andere externe poort. Daar ga ik even mee spelen.

De modem/router is overigens een Speedlink 5501 van Deutche Telekom. Er zitten wel enkele mogelijkheden op, maar niet al teveel helaas. Een DMZ optie had handig geweest, maar die zit er dus niet in :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
rally schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:33:
[...]

Dat is ook een idee met een andere externe poort. Daar ga ik even mee spelen.

De modem/router is overigens een Speedlink 5501 van Deutche Telekom. Er zitten wel enkele mogelijkheden op, maar niet al teveel helaas. Een DMZ optie had handig geweest, maar die zit er dus niet in :(
Dan kan ik je nu alvast vertellen dat je een alternatieve poort moet gaan gebruiken;)
SNMP op 161 gaat die er niet doorheen duwen.
En dus even opletten dat je UDP aanzet en niet TCP;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Super. Dat is bruikbare informatie! :)
Ik wist niet dat die router 161 blockte.

Dat SNMP via UDP gaat wist ik gelukkig dan weer wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
rally schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:49:
Super. Dat is bruikbare informatie! :)
Ik wist niet dat die router 161 blockte.

Dat SNMP via UDP gaat wist ik gelukkig dan weer wel ;)
Heb het in het verleden wel eens aan de hand gehad bij een Duitse vestiging van een klant.
Dus denk dat dit bij jou ook het geval zal zijn.
We horen het graag van je als dit je probleem oplost;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Uiteraard. Maar heb hier (op vakantie in Griekenland) maar beperkte toegang tot internet. Dus kan even een dagje of 2-3 duren 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
rally schreef op zondag 31 juli 2016 @ 13:22:
Uiteraard. Maar heb hier (op vakantie in Griekenland) maar beperkte toegang tot internet. Dus kan even een dagje of 2-3 duren 😛
Geen probleem, geniet van je vakantie;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-09 13:27

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Ik ben momenteel aan het kijken voor de netwerk setup thuis te vervangen door het volgende:
Als router zou ik voor de EdgeRouter PoE kiezen, zodat de AP AC Pro hierop aangesloten kan worden.
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port
Vervolgens geen gewone 24 ports managed switch
pricewatch: Ubiquiti EdgeSwitch 24 Lite
En de AP's.
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Enige opmerkingen hierover? Eventueel komt er in de toekomst een extra AP AC Pro bij, maar die kan gewoon extra aangesloten worden op de EdgeRouter neem ik aan?

Eventueel zou ik ook kijken voor een CloudKey, maar kan deze aangesloten worden op de EdgeRouter?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
dupondje schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:36:
Ik ben momenteel aan het kijken voor de netwerk setup thuis te vervangen door het volgende:
Als router zou ik voor de EdgeRouter PoE kiezen, zodat de AP AC Pro hierop aangesloten kan worden.
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port
Vervolgens geen gewone 24 ports managed switch
pricewatch: Ubiquiti EdgeSwitch 24 Lite
En de AP's.
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Enige opmerkingen hierover? Eventueel komt er in de toekomst een extra AP AC Pro bij, maar die kan gewoon extra aangesloten worden op de EdgeRouter neem ik aan?

Eventueel zou ik ook kijken voor een CloudKey, maar kan deze aangesloten worden op de EdgeRouter?

Thanks!
Met de setup is niets mis inderdaad.
Echter heb je de 24 poorten echt nodig?
Anders zou je ook kunnen kiezen voor de Edgeswitch 16Ports 150Watt dan kun je daar ookk de Access Points op prikken.
Dan heb je alles mooi afgewerkt op je switch. De Edgeswitch 16Ports doet 24v en 48v PoE.
Je zou dan voor de router terug kunnen gaan naar een Edgerouter Lite.
Dan zou het qua kosten om het even zijn denk ik.

Indien je toch gaat voor je opstelling dan zou je inderdaad op de Edgerouter de 3 Switch poorten kunnen gebruiken. Eth2-3-4 en dan zou je voldoende poorten moeten hebben voor een uplink en 2AP's
ik zou als ik alles netjes wil hebben toch gaan voor de Edgeswitch:) Dan kun je alles mooi bij elkaar kwijt ook qua PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:22
Gaat een AP AC Pro wel samen met een EdgeRouter PoE? Ik bedoel aangezien de EdgeRouter passive PoE doet en de AP AC Pro gewoon PoE(+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Uit de datasheet van de AC-Pro:
Power Method:
Passive Power over Ethernet (48V), 802.3af/803.2at Supported (Supported Voltage Range: 44 to 57VDC)

Uit de datasheet van de ER-PoE
PoE Out Voltage Range:
22‐24VDC / 45‐48VDC
Max. PoE Wattage Per Data Port:
12 W (24V), 24 W (48V)

Lijkt mij gewoon te kunnen. Wel even opletten met het inschakelen van PoE op de Edgerouter, dat je de goede poort pakt
Er zit overigens wel een beveiliging in, volgens mij kun je het alleen inschakelen op een ongebruikte poort, en pas daarna moet je dan de AP inprikken op die poort.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Sneezydevil schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:25:
Gaat een AP AC Pro wel samen met een EdgeRouter PoE? Ik bedoel aangezien de EdgeRouter passive PoE doet en de AP AC Pro gewoon PoE(+).
De Edgerouter PoE kan 24v (Passive) en 48v PoE doen dus ja dat werkt gewoon;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
NovapaX schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 10:14:
Uit de datasheet van de AC-Pro:
Power Method:
Passive Power over Ethernet (48V), 802.3af/803.2at Supported (Supported Voltage Range: 44 to 57VDC)

Uit de datasheet van de ER-PoE
PoE Out Voltage Range:
22‐24VDC / 45‐48VDC
Max. PoE Wattage Per Data Port:
12 W (24V), 24 W (48V)

Lijkt mij gewoon te kunnen. Wel even opletten met het inschakelen van PoE op de Edgerouter, dat je de goede poort pakt
Er zit overigens wel een beveiliging in, volgens mij kun je het alleen inschakelen op een ongebruikte poort, en pas daarna moet je dan de AP inprikken op die poort.
Klopt inderdaad en het zou gewoon moeten werken;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-09 13:27

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

djkavaa schreef op zondag 31 juli 2016 @ 21:28:
[...]

Met de setup is niets mis inderdaad.
Echter heb je de 24 poorten echt nodig?
Anders zou je ook kunnen kiezen voor de Edgeswitch 16Ports 150Watt dan kun je daar ookk de Access Points op prikken.
Dan heb je alles mooi afgewerkt op je switch. De Edgeswitch 16Ports doet 24v en 48v PoE.
Je zou dan voor de router terug kunnen gaan naar een Edgerouter Lite.
Dan zou het qua kosten om het even zijn denk ik.

Indien je toch gaat voor je opstelling dan zou je inderdaad op de Edgerouter de 3 Switch poorten kunnen gebruiken. Eth2-3-4 en dan zou je voldoende poorten moeten hebben voor een uplink en 2AP's
ik zou als ik alles netjes wil hebben toch gaan voor de Edgeswitch:) Dan kun je alles mooi bij elkaar kwijt ook qua PoE.
Hey, Bedankt voor het meedenken :)

Ik heb echter zeker 24 ports nodig (redelijk wat UTP aansluitingen in huis :)) Het beste zou inderdaad een PoE+ switch zijn, maar die zijn helaas redelijk prijzig. Moest er nu een 24/48 ports switch zijn, waar bv 8 ports PoE+ zijn, zou dat leuk zijn :)

Is de EdgeRouter lite niet een stuk trager dan de EdgeRouter PoE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:35

zeroday

There is no alternative!

inmiddels met 5.2.0 erachter gekomen waardoor 5.1.1 elke keer crashte ..
teveel db connecties werden gemaakt omdat de backup niet goed was ingesteld. Als je auto backup hebt dan was het mogelijk dat de hoeveelheid dagen niet was ingevuld. Dat bracht het systeem op hol: elke minuut een backup maken van je config bijv.

Aangepast en mijn 5.2.0 is weer stabiel

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
dupondje schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:39:
[...]

Hey, Bedankt voor het meedenken :)

Ik heb echter zeker 24 ports nodig (redelijk wat UTP aansluitingen in huis :)) Het beste zou inderdaad een PoE+ switch zijn, maar die zijn helaas redelijk prijzig. Moest er nu een 24/48 ports switch zijn, waar bv 8 ports PoE+ zijn, zou dat leuk zijn :)

Is de EdgeRouter lite niet een stuk trager dan de EdgeRouter PoE?
Nee dat valt reuze mee:)
De PoE heeft alleen meer poorten.

Qua snelheid ga je het niet merken.
Je hebt ook de Edgeswitch 24Ports 250W
Zo heel veel duurder is die ook niet...
In vergelijking met de andere merken en features.

Tis een kwestie van overwegingen.
Ik heb zelf overal PoE switches waar nodig en de router doet echt alleen routeren en niet switchen.

Heb de edgeswitch lite en PoE in gebruik. Dan is alles ten minste netjes afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

djkavaa schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:14:
[...]

Nee dat valt reuze mee:)
De PoE heeft alleen meer poorten.

Qua snelheid ga je het niet merken.
Je hebt ook de Edgeswitch 24Ports 250W
Zo heel veel duurder is die ook niet...
In vergelijking met de andere merken en features.

Tis een kwestie van overwegingen.
Ik heb zelf overal PoE switches waar nodig en de router doet echt alleen routeren en niet switchen.

Heb de edgeswitch lite en PoE in gebruik. Dan is alles ten minste netjes afgewerkt.
Hoe doe je dan het volgende?

ik heb Edgemax router lite in de meterkast hangen. Hier hangt een smart switch merk tplink en vandaaruit gaat er een kabeltje naar mijn patchpaneltje . .die heeft weer wat aansluitingen boven en beneden van daaruit moet ik meerdere apparaten bedienen dus daar hangen her en der wat 5 of 8 ports switches aan. So far so good.. Naar zolder heb ik een 2e smart switch van tplink waar ik mijn servertjes heb staan.

maar nu PoE en VLAN ... bijvoorbeeld nodig
heb ik daar nu een uitdaging of maakt dat in principe niet uit.. ?

Nu is er een PoE injector aangesloten op de AP-LR die zowel boven en beneden ligt, maar ja .. vlan ?
uhmmm die tplink kan dat aan, maar er zit een 'dumb' switch tussen ..

2x smart switch
3x dumb switch (2x 5p en 1x8p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
De domme switches laten de VLANs gewoon door en doen er dus niets mee dus als je achter de domme switches een Slimmer switch hebt hangen dan zou het moeten werken wel zorgen dat je VLANs tagged staan op de poort die naar de domme switches gaat en dan weer naar de slimme daar komt dan ook alles tagged op binnen en dan kun je de andere poorten op untagged zetten. Wat je nodig hebt.

Zou dus moeten werken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-09 07:54

JB

Cédric roelt!

.

[ Voor 99% gewijzigd door JB op 01-08-2016 21:31 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

#ProductPrijsSubtotaal
1Netgear Prosafe GS108€ 29,99€ 29,99
2Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 87,56€ 175,12
1Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router€ 96,38€ 96,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,49

Zo na jaren een router te hebben gehad begint dat ding echt aan zijn einde te komen, aangezien dat ding ingebouwde wifi had heb ik die altijd gebruikt (een beetje opgevoerd :X) maar dat werkte prima dus.

Maar ik ben er nu klaar mee, de Edgerouter van Ubiquiti ziet er prima geschikt uit, en kan prima al ons verkeer aan in huis. De switch heb ik genomen omdat ik anders te weinig poorten heb in de meterkast.

De twee accespoints heb ik genomen om genoeg goede dekking in huis te maken (boven en beneden). Klopt het dat je de controller software daarvoor niet nodig hebt of wel? Of kan toevallig deze router dat?

Kan het nergens precies vinden hoe dat zit. Ik wil namelijk wel een net wifi netwerk hebben voor mijn accespoints. Ik las ook ergens iets over Chromecasts die het niet meer deden? Is dat inmiddels verleden tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48

Vidra

Vragen?

DJ-Visto schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:10:
#ProductPrijsSubtotaal
1Netgear Prosafe GS108€ 29,99€ 29,99
2Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 87,56€ 175,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,49

Zo na jaren een router te hebben gehad begint dat ding echt aan zijn einde te komen, aangezien dat ding ingebouwde wifi had heb ik die altijd gebruikt (een beetje opgevoerd :X) maar dat werkte prima dus.

Maar ik ben er nu klaar mee, de Edgerouter van Ubiquiti ziet er prima geschikt uit, en kan prima al ons verkeer aan in huis. De switch heb ik genomen omdat ik anders te weinig poorten heb in de meterkast.

De twee accespoints heb ik genomen om genoeg goede dekking in huis te maken (boven en beneden). Klopt het dat je de controller software daarvoor niet nodig hebt of wel? Of kan toevallig deze router dat?

Kan het nergens precies vinden hoe dat zit. Ik wil namelijk wel een net wifi netwerk hebben voor mijn accespoints. Ik las ook ergens iets over Chromecasts die het niet meer deden? Is dat inmiddels verleden tijd?
Waarom geen Uniquite switch? En je kan de AP via PoE voeden... dat scheelt weer een kabeltje, die je natuurlijk wel een PoE router/switch te gebruiken :)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Vidra schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:14:
[...]

Waarom geen Uniquite switch? En je kan de AP via PoE voeden... dat scheelt weer een kabeltje, die je natuurlijk wel een PoE router/switch te gebruiken :)
PoE uit gebruik ik vanaf de router dus een volledige PoE switch lijkt mij overkill. Die kan rechtstreeks naar dat AP.

Het andere AP komt naast het stopcontact te liggen waar die al jaren ligt (een oude).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
DJ-Visto schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:19:
[...]

PoE uit gebruik ik vanaf de router dus een volledige PoE switch lijkt mij overkill. Die kan rechtstreeks naar dat AP.

Het andere AP komt naast het stopcontact te liggen waar die al jaren ligt (een oude).
LET OP! De Edgerouter Lite doet GEEN PoE dat doet de Edgerouter PoE wel.

Verder is het een prima setup. De controller gebruik je een keer op je computer om alles in te stellen en eventueel om dingen te wijzigen. Als je geen gast portals gaat draaien dan hoeft hij niet 24/7 online te zijn.

Wil je af en toe statestieken bekijken welke apparaten er op je netwerk zitten en hoeveel deze verbruiken etc. Dan moet je de controller 24/7 draaien.

Dit kan bijvoorbeeld op een Raspberry Pi of bij een VPS provider zoals Amazon of Digital Ocean.
Of bij iemand die zijn controller beschikbaar stelt voor een XX bedrag per jaar.

Doen wij ook voor onze klanten. Dan hoeven ze zelf geen controller te draaien en updaten etc. Maar hebben wel een login voor de controller die bij ons draait zodat ze alles kunnen bekijken en eventueel wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-09 13:52
En met de Cloud Key. Alhoewel ik daar gemengde verhalen over lees, bij stroomuitval zouden verschillende Cloud Keys gebricked zijn.
djkavaa schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:08:
[...]

Verder is het een prima setup. De controller gebruik je een keer op je computer om alles in te stellen en eventueel om dingen te wijzigen. Als je geen gast portals gaat draaien dan hoeft hij niet 24/7 online te zijn.

Wil je af en toe statestieken bekijken welke apparaten er op je netwerk zitten en hoeveel deze verbruiken etc. Dan moet je de controller 24/7 draaien.

Dit kan bijvoorbeeld op een Raspberry Pi of bij een VPS provider zoals Amazon of Digital Ocean.
Of bij iemand die zijn controller beschikbaar stelt voor een XX bedrag per jaar.

Doen wij ook voor onze klanten. Dan hoeven ze zelf geen controller te draaien en updaten etc. Maar hebben wel een login voor de controller die bij ons draait zodat ze alles kunnen bekijken en eventueel wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

djkavaa schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:08:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb nog een raspberry PI liggen die niks doet. Misschien ga ik die wel instellen als controller (leuk om een gast portal te hebben).

Thanks voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

Tijntje

Hello?!

Iemand een idee hoe veilig is het om je controller vanuit internet beschikbaar te maken?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Tijntje schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:31:
Iemand een idee hoe veilig is het om je controller vanuit internet beschikbaar te maken?
Kan verder weinig mis gaan. Als je zorgt dat alleen de poorten open staan die open moeten staan dan moet het kunnen.
Ik zou het niet op een PCtje draaien maar meer op een VM Raspberry etc. Je hebt alleen maar toegang via web verkeer dus dat valt mee.

Ik zou wel een Certificaat aanbevelen bijvoorbeeld lets encrypt ofzo. En een domein naam anders krijg je geen certificaat.

Wij hebben onze controller in het Datacenter draaien met een normaal SSL certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja ik had de controller super netjes achter de reverse proxy in mijn synology gezet, met een valide lets encrypt certificaat.

Nu gebruiken ze sinds 5.2.0 websockets, en dat handelt mijn reverse proxy helaas niet goed af....dus ik kan niet meer inloggen. Dan zet je 8443 open, maar dan zegt chrome dat hij niet kan inloggen vanwege een mislukte HTST check...

Firefox + 8443 is het enige alternatief...best jammer misschien de reverse proxy verhuizen naar de raspberry pi voor alleen de UniFi.

Ik draai de UniFi controller liever op de NAS in docker vanwege de vele read en writes in de database, dat verkort de levensduur van de SD card in de Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

djkavaa schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:54:
[...]

Kan verder weinig mis gaan. Als je zorgt dat alleen de poorten open staan die open moeten staan dan moet het kunnen.
Ik zou het niet op een PCtje draaien maar meer op een VM Raspberry etc. Je hebt alleen maar toegang via web verkeer dus dat valt mee.

Ik zou wel een Certificaat aanbevelen bijvoorbeeld lets encrypt ofzo. En een domein naam anders krijg je geen certificaat.

Wij hebben onze controller in het Datacenter draaien met een normaal SSL certificaat.
was me net even een bevalling om mijn certificaat weer te hernieuwen .. pfff
gelukkig werkte een scriptje die ik ergens vond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

zeroday schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:07:
[...]

En kan je dat scriptje ook met ons delen?

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:37

Quakie

quakelen

Sinds een dag een EdgeRouterLite, en ik kom van een apple extreme af. Op zijn apples kan je vrij weinig instellen, en stap naar een ERL is dus groot (voor mij).

Ik heb hem nu via een wizard ingesteld, zonder switch (LAN 1 + LAN 2) en daarna static ips en dhcp geregeld. DPI staat aan (helaas onthoud hij geschiedenis niet? als een pc wordt gesloten is geschiedenis dus weg, beetje jammer), en volgens config heb ik nog hardware offloading op forwarding only. Volgens mij staat het dus goed.. Paar poorten geforward, Er hangt een domme switch aan, maar ik had ergens verwacht dat lokale verkeer direct via switch zou lopen? Toch krijg ik de snelheden te zien op local in Edgerouter?

Nu wil ik nog VPN aan de praat krijgen en ik heb inmiddels tutorial EdgeMAX - L2TP Server gevonden.. Ik doe het nu via mijn Synology. Waarschijnlijk een erg basic vraag, maar als het via ERL gaat, stuurt deze ook alle verkeer via VPN door? Ik gebruik VPN voornamelijk op onveilige netwerken en niet op bij mijn netwerk apparaten te komen. Ik wil dit nl testen en als het echt zoveel trager is dan houd ik het gewoon op mijn synology. Uit veiligheid heb ik het liever direct op router.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Note that this script only will work if there is nothing else listening on port 80/443. If you have a web server on the same machine as the controller, you'll need to modify the script to use the webroot method of authentication (see the letsencrypt documentation).

Moet port 80 nu openstaan voor validatie, kan jij toelichten wat jij open hebt staan naar het internet zodat het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

stormfly schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:10:
[...]

Note that this script only will work if there is nothing else listening on port 80/443. If you have a web server on the same machine as the controller, you'll need to modify the script to use the webroot method of authentication (see the letsencrypt documentation).

Moet port 80 nu openstaan voor validatie, kan jij toelichten wat jij open hebt staan naar het internet zodat het werkt?
ik heb alleen port 443 open gezet naar de machine waar het script op draait en apache gestopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeroday schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:23:
[...]

ik heb alleen port 443 open gezet naar de machine waar het script op draait en apache gestopt
Hmm dat is balen 443 is al in gebruik op deze host... dat is best jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

stormfly schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:05:
[...]

Hmm dat is balen 443 is al in gebruik op deze host... dat is best jammer.
dat is niet erg, je moet wat nu in gebruik is even uitzetten, dan het script runnen en daarna kun je die 443 weer terugzetten

wil je het script hernieuwen dan zul je weer even die 443 beschikbaar moeten maken.
op zich is dat maar een hele korte periode ..

(je wil een ssl certificaat of niet) ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
zeroday schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:07:
[...]

Dat is inderdaad niet het makkelijkste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik_
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-06 11:38
Hallo, ik heb onlangs een AP AC PRO access point geinstalleerd en een vraagje over guest policy: ik heb een apart SSID gecreeerd waar ik de guest policy op heb aangezet. Dit werkt op zich goed (via dit SSID geen toegang tot overige devices op het netwerk); echter, via een app als Fing, zijn wel alle devices op het netwerk zichtbaar (maar niet benaderbaar). Klopt deze zichtbaarheid of mis ik nog een setting?

Het accesspoint hangt aan een KPN experia box V10.

Dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je instellingen kloppen het enige wat hij kan resolven zijn de MAC adressen, maar er is geen communicatie mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Quakie schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:35:
Sinds een dag een EdgeRouterLite, en ik kom van een apple extreme af. Op zijn apples kan je vrij weinig instellen, en stap naar een ERL is dus groot (voor mij).

Ik heb hem nu via een wizard ingesteld, zonder switch (LAN 1 + LAN 2) en daarna static ips en dhcp geregeld. DPI staat aan (helaas onthoud hij geschiedenis niet? als een pc wordt gesloten is geschiedenis dus weg, beetje jammer), en volgens config heb ik nog hardware offloading op forwarding only. Volgens mij staat het dus goed.. Paar poorten geforward, Er hangt een domme switch aan, maar ik had ergens verwacht dat lokale verkeer direct via switch zou lopen? Toch krijg ik de snelheden te zien op local in Edgerouter?

Nu wil ik nog VPN aan de praat krijgen en ik heb inmiddels tutorial EdgeMAX - L2TP Server gevonden.. Ik doe het nu via mijn Synology. Waarschijnlijk een erg basic vraag, maar als het via ERL gaat, stuurt deze ook alle verkeer via VPN door? Ik gebruik VPN voornamelijk op onveilige netwerken en niet op bij mijn netwerk apparaten te komen. Ik wil dit nl testen en als het echt zoveel trager is dan houd ik het gewoon op mijn synology. Uit veiligheid heb ik het liever direct op router.
De Edgerouter Lite heeft geen "Switch" zoals de PoE dat heeft denk dat je toch ergens een foutje hebt zitten. Wellicht dat je kunt starten met de community config:

https://www.edgerouterconfig.nl/basis-community-config/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

djkavaa schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 23:06:
[...]

De Edgerouter Lite heeft geen "Switch" zoals de PoE dat heeft denk dat je toch ergens een foutje hebt zitten. Wellicht dat je kunt starten met de community config:

https://www.edgerouterconfig.nl/basis-community-config/
Sorry voor de dubbele check, maar ik heb 2 LANs met 2 dhcp servers, dus als ik bestanden verplaatst tussen mijn nas en laptop zou jij niks verwachten op de de dashboard op local? Of zou dit toch de movement moeten laten zien omdat DPI aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Ligt er aan hoe het verkeer is gerouteerd. Als je router de default gateway is voor bij de LAN's dan loopt al het verkeer via je router.

Lijkt me overigens ook de enige eenvoudige verklaring, want je kunt niet twee verschillende DHCP servers op hetzelfde netwerk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

sorry voor het niet volledig zijn in mijn vorige bericht.. LAN2 is niet actief, en LAN op eth0 gaat naar een switch waar vervolgens alles op aangesloten zit omdat zoals gezegd de ERL geen switch bevat.

oke, heb ik het verkeerd begrepen, ik dacht dat een "domme" switch wel slim genoeg was om gelijk het verkeer op juiste poort door te knallen en het niet via de router te laten lopen.

volgens wiki klopt wat ik zeg, ik vermoed dat het komt door DPI... om te analyseren moet ie alle data "zien".

[ Voor 12% gewijzigd door Quakie op 03-08-2016 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand of het mogelijk is om unifi video beelden te koppelen aan een meldkamer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Voor mijn komende huis ben ik van plan mijn netwerk een upgrade te geven. Ik heb nu Ziggo waarbij ik het modem tevens als router/switch gebruik, dat single point of failure bevalt me niet echt. In de nieuwe situatie ga ik Telfort VDSL afnemen (op papier 80 / 8 wat in de praktijk ook 100 / 30 kan zijn). Overigens zonder ip tv en zonder telefonie.

Nu krijg ik van Telfort een Experiabox v8 en wil daar een eigen router achter gooien (de Experia dus alleen als modem gebruiken, via bridge mode). Die boxen zijn nogal dichtgetimmerd en ik wil veel controle over de DHCP en dergelijke hebben.

Nu heb ik de onderstaande setup in gedachten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti TOUGHSwitch TS-8-PRO€ 182,95€ 182,95
1Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)€ 108,36€ 108,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 387,69

Bedraad zal vooralsnog aangesloten worden:
  1. Een Synology NAS
  2. Nvidia Shield TV
  3. Een werkstation
  4. Access point
  5. Raspberry Pi 2 (als Unify Controller, indien nodig)
  6. Tweede access point (indien nodig)
Draadloos, minder belangrijk maar grofweg: een laptop, minimaal 2 IP cams, 2 telefoons, 2 tablets, zonnepaneel omvormer en een smart tv (wordt niet actief gebruikt). Het hoeft allemaal niet bloed snel te zijn, het moet vooral stabiel zijn.

Ik heb er nog wel wat vragen bij mijn setup en Ubiquiti in het algemeen:
  • Is de ERL geschikt om een PPPoE verbinding mee te maken? En zo ja; is dat dan ook nadelig?
    Als ik het goed begrijp is PPPoE nodig als ik de Experia in bridge modus wil zetten.
  • Is de Toughswitch nog steeds een goede keuze of kan ik beter een Unify switch nemen? Ergens las ik dat de Toughswitch niet meer verder ontwikkeld wordt maar de Unify switch is wel een stuk duurder nog. Ik vind het niet zo belangrijk dat ik alles via 1 controller kan besturen (daarom ook de ERL en geen beperktere USG).
  • Is het bereik van de Ubiquiti producten echt zoveel beter dan de gewone consumenten routers/AP's? Ik ga eerst alleen een LR proberen bij de meterkast (verticale oriëntatie) op de begane grond en zien hoe ver ik daar mee kom. Wellicht zelfs eerst ín de meterkast, voordat ik meteen een gat naar buiten boor, wat later weer dicht moet omdat ik toch naar twee AP's ga.
Graag jullie ideeën :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@cloud

Het is niet perse beter/groter bereik het vaak stukje stabieler waardoor het bereik groter lijkt omdat de kwaliteit van de verbinding beter is. Plus dat met meerdere Ap's kan werken en zo 1 draadloos netwerk maken waar consument WiFi vaak door de ingebouwde router roaming problemen geeft of dat je niet al je apparaten in het zelfde netwerk zitten.

Ja een ELR doet PPPoE maar Verder moet je wel op passen de KPN/Telfort routers kunnen niet in een bridge modus zoals ziggo. je blijft dus altijd met een NAT achter NAT waardoor je met de ERL geen PPPoE gebruikt maar gewoon een DHCP krijgt van de Telfort/KPN router. Wat je beter kan doeners je alleen internet gebruikt (dus geen telefoon en tv) is een DLS modem aanschaffen en deze op de plaats van de V8 gebruiken. Dan kan je wel over PPPoE inbellen.

[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 03-08-2016 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

Voor mijn nieuwe huis dient er een nieuw network aangelegd te worden. Tijdens de verbouwing is het mogelijk om de gewenste aansluitingen in het huis aan te leggen zodat het eea aangestuurd kan worden.

Criteria:
- voldoende wifi bereik;
- manageable network;
- compatible met Ziggo (helaas is glasvezel geen alternatief (niet beschikbaar));
- stabiel network;

Momenteel heb ik ook Ziggo in gebruik maar daarvan gebruiken wij niet de wifi en de switch; daarvoor hebben wij een andere router. De huidige setup blijft achter in ons verkochte huis, dus tijd voor nieuwe spullen >:)

De nieuwe woning bestaat uit een aantal woonlagen, waarbij het van belang is dat er op de begane grond (woonkeuken, eetkamer en tuin) en de 1e verdieping voldoende 'wifi' coverage is. Op de 1e verdieping wordt een kantoor aan huis gerealiseerd - waarbij ook gasten zullen komen vergaderen in de vergaderruimte (dus een guest ssid is geen overbodige luxe).

Nieuwe setup dus ook met een Ziggo modem (in bridge modus) - met zakelijke uplink (180/30)

De volgende setup heb ik in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti TOUGHSwitch TS-8-PRO€ 182,95€ 182,95
2Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 148,35€ 296,70
1Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port€ 175,-€ 175,-
1Ubiquiti UniFi Cloud Key€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 753,65

Bedraad zal vooralsnog aangesloten worden op de begane grond (op de EdgeRouter POE):
  1. Samsung Smart TV
  2. een access point dmv PoE
  3. een mediaplayer; e.g. medi8er of Nvidia Shield
Op de 1e verdieping zal vooralsnog bedraad aangesloten worden:
  1. de ToughPro Switch
  2. een access point dmv PoE
  3. Samsung Smart TV
  4. de Unify CloudKey
  5. een Synology NAS
  6. een werkstation
  7. een werkstation
Draadloos: twee laptops, 2 tablets, 4+ (mobiele) telefoons, etc. En de apparaten van eventuele gasten(laptops, tablets, mobiele telefoons, etc.)

Graag jullie ideeën :P

Ook naar aanleiding van Cloud: beter een ToughPro switch of een Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

xbeam schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:11:
@cloud

Het is niet perse beter/groter bereik het vaak stukje stabieler waardoor het bereik groter lijkt omdat de kwaliteit van de verbinding beter is. Plus dat met meerdere Ap's kan werken en zo 1 draadloos netwerk maken waar consument WiFi vaak door de ingebouwde router roaming problemen geeft of dat je niet al je apparaten in het zelfde netwerk zitten.
Duidelijk :)
Ja een ELR doet PPPoE maar Verder moet je wel op passen de KPN/Telfort routers kunnen niet in een bridge modus zoals ziggo. je blijft dus altijd met een NAT achter NAT waardoor je met de ERL geen PPPoE gebruikt maar gewoon een DHCP krijgt van de Telfort/KPN router. Wat je beter kan doeners je alleen internet gebruikt (dus geen telefoon en tv) is een DLS modem aanschaffen en deze op de plaats van de V8 gebruiken. Dan kan je wel over PPPoE inbellen.
Ik heb een aantal guides gevonden waarmee ik die experiabox wel in bridge modus zou moeten kunnen krijgen. Mocht dat toch niet lukken dan kan ik een ander modem inzetten om hetzelfde te bereiken (Telfort staat andere modems officieel toe) :)

In elk geval fijn om te weten dat ik PPPoE gewoon werkt via de ERL, al had ik ook niet echt anders verwacht.

[ Voor 3% gewijzigd door Cloud op 03-08-2016 13:05 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:52

Ethirty

Who...me?

Cloud schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:04:
[...]

In elk geval fijn om te weten dat ik PPPoE gewoon werkt via de ERL, al had ik ook niet echt anders verwacht.
Hoe veelzijdig ook, er zijn echt wel zaken die een ERL niet kan. ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:08
Zie dat jullie allebei een Synology hebben het zou ook nog een optie zijn om hier de unifi controler software op te draaien. Je zou het al eens kunnen proberen te installeren. Maar volgens mij had iemand in dit topic het al werkend gekregen. Scheelt voor Vidra een cloud key.

https://gathering.tweaker...filter_keywords%5D=docker

[ Voor 18% gewijzigd door iCrOn op 03-08-2016 13:10 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Nu online
Of het draaien van je controller op een AWS. Dit vindt ik zelf tot nu toe de beste opties van welke geprobeerd.
Mocht je netwerk eruit liggen, je wifi niet werken etc. Kan je altijd nog op 4g (3g) de app gebruiken en bijvoorbeeld je apparatuur uitlezen of herstarten.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ethirty schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:06:
[...]

Hoe veelzijdig ook, er zijn echt wel zaken die een ERL niet kan. ;)
True, daarom vroeg ik het ook voor de zekerheid ;)
iCrOn schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:08:
Zie dat jullie allebei een Synology hebben het zou ook nog een optie zijn om hier de unifi controler software op te draaien. Je zou het al eens kunnen proberen te installeren. Maar volgens mij had iemand in dit topic het al werkend gekregen. Scheelt voor Vidra een cloud key.
Oh, dat zou wel helemaal mooi zijn :) Ik was toch van plan mijn Synology 24/7 te gaan draaien en die is sowieso krachtig zat (al heb ik geen Docker ondersteuning helaas). Dan moet ik een ander doel verzinnen voor de RPi2 :+
robbinonline schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:12:
Of het draaien van je controller op een AWS. Dit vindt ik zelf tot nu toe de beste opties van welke geprobeerd.
Mocht je netwerk eruit liggen, je wifi niet werken etc. Kan je altijd nog op 4g (3g) de app gebruiken en bijvoorbeeld je apparatuur uitlezen of herstarten.
Als het echt nodig is de controller altijd te laten draaien (ik denk vooralsnog van niet) dan is dat ook nog een optie inderdaad.

[ Voor 25% gewijzigd door Cloud op 03-08-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:50

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

robbinonline schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:12:
Als je netwerk niet draait en je wifi niet werkt. Dan denk ik dat de off-premise controller ook niet bij je access points kan komen ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-09 20:46
Weet iemand of er fans van deze switch uit te schakelen zijn om het geluid te reduceren? pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cloud schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:04:
[...]

Duidelijk :)

[...]

Ik heb een aantal guides gevonden waarmee ik die experiabox wel in bridge modus zou moeten kunnen krijgen. Mocht dat toch niet lukken dan kan ik een ander modem inzetten om hetzelfde te bereiken (Telfort staat andere modems officieel toe) :)

Die truuk ken ik maar hoor soms ook dat het niet meer mogelijk is. Het is namelijk een foutje in software van KPN dat het kan.

Zie de laatste berichten van dit topic over de V8 in bridge modus.
supayoshi in "KPN Experiabox V8 in Bridgemodus zetten"

[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 03-08-2016 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

xbeam schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:59:
[...]

Die truuk ken ik maar hoor soms ook dat het niet meer mogelijk is. Het is namelijk een foutje in software van KPN dat het kan.
Ah dat zou kunnen :) Nou we zullen het zien. In het ergste geval koop ik zelf een VDSL modem ter vervanging van de Experiabox. Ik las in elk geval op de Telfort fora een forumpost van een maand geleden waarbij iemand succesvol het apparaat in bridge gezet had, dus hopen dat het nog steeds kan. Hoewel ik het niet erg vindt om zelf een modem te kopen, doe ik dat liever niet.

Edit: dat KPN topic had ik gezien ja, hopen dat dat puur KPN betreft en niet zozeer Telfort ;) Lijkt ook vooral om glasvezel te gaan als ik het zo zie.

[ Voor 11% gewijzigd door Cloud op 03-08-2016 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 21:10
ik zal mijn vraag een klein beetje crossposten omdat ik een mogelijke kans zie dat het wel aan deze kant fout kan gaan, link uit het mikrotik topic The Fatal in "\[Ervaringen/discussie] MikroTik-apparatuur"
192.168.15.0/24 is edgrouter lan 94.215.*.* is wan edge router

192.168.88.0/24 is mikrotik lan 94.208.*.* is wan mikrotik.

Heb een IPSEC tunnel up tussen 2 sites. Vanuit de Edgerouter kan ik alles aan de Mikrotik kant pingen, van uit de Mikrotik niet naar de Edgerouter en verder.
heb de volgende tut gebruikt:
http://www.m2networks.ca/...s-site-to-site-ipsec-vpn/

De tunnel is up:
code:
1
2
3
4
5
6
show vpn ipsec sa
peer-94.208.*.*-tunnel-1: #261, ESTABLISHED, IKEv1, 627bc631a17eea03:accc3614645d093c
  local  '94.215.*.*' @ 94.215.*.*
  remote '94.208.*.*' @ 94.208.*.*
  AES_CBC-256/HMAC_SHA1_96/PRF_HMAC_SHA1/MODP_1024
  established 1817s ago, reauth in 26379s

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
show vpn ipsec policy  
src 192.168.88.0/24 dst 192.168.15.0/24 
        dir fwd priority 5955 
        tmpl src 94.208.*.* dst 94.215.*.*
                proto esp reqid 33 mode tunnel
src 192.168.88.0/24 dst 192.168.15.0/24 
        dir in priority 5955 
        tmpl src 94.208.*.* dst 94.215.*.*
src 192.168.15.0/24 dst 192.168.88.0/24 
        dir out priority 5955 
        tmpl src 94.215.*.* dst 94.208.*.*

ik zie in de firewall log van mijn mikrotik wel dat er pakketjes gestuurd worden:
srcnat: in:(none) out:Gateway-ETH1, src-mac 90:27:e4:fd:*:*, proto ICMP (type 8, code 0), 192.168.88.62->192.168.15.1, len 84
srcnat: in:(none) out:Gateway-ETH1, src-mac 90:27:e4:fd:*:*, proto TCP (SYN), 192.168.88.62:51479->192.168.15.49:445, len 64

Maar krijg dus geen response.
Dan zou het kunnen zijn dat de Edgerouter verkeer terug blokkeert.
Hiervoor heb ik de volgende instellingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
show firewall
--------------------------------------------------------------------------------
IPv4 Firewall "WAN_IN":

Active on (eth0,IN)

rule  action   proto     packets  bytes                                   
----  ------   -----     -------  -----                                   
10    accept   udp       0        0                                       
  condition - udp dpt:isakmp LOG enabled                                        

20    accept   esp       0        0                                       
  condition -  LOG enabled                                                      

30    accept   all       24079325 34137051504                             
  condition - state RELATED,ESTABLISHED                                         

40    drop     all       0        0                                       
  condition - state INVALID                                                     

10000 drop     all       0        0                                       

--------------------------------------------------------------------------------
IPv4 Firewall "WAN_LOCAL":

Active on (eth0,LOCAL)

rule  action   proto     packets  bytes                                   
----  ------   -----     -------  -----                                   
5     accept   all       0        0                                       
  condition - saddr 192.168.88.0/24 daddr 192.168.15.0/24 policy match dir in po
              l ipsec LOG enabled                                               

10    accept   udp       22665    3523691                                 
  condition -  dports isakmp,l2f,4500 LOG enabled                               

20    accept   esp       551      75800                                   
  condition -  LOG enabled                                                      

30    accept   all       2624     1190624                                 
  condition - state RELATED,ESTABLISHED                                         

40    drop     all       1772     146415                                  
  condition - state INVALID                                                     

10000 drop     all       43614    12874916

Maar uit logging word ik niks wijzer (als ik show log tail doe). Daar zie ik niks binnen komen wat duid op iets interessants. Dus weet niet hoe ik kan controleren of mijn ping echt daadwerkelijk aan komt en of hij door de firewall gedropt word of dat het iets anders is.

Ook getest met een L2TP/IPSEC verbinding naar de Edgerouter, dan werkt wel alles als ik vanaf mijn Laptop verbind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
xbeam schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:30:
Weet iemand of het mogelijk is om unifi video beelden te koppelen aan een meldkamer ?
Je zou een alert kunnen instellen naar een mailadres van hun.
In die alert zit dan een link naar het filmpje wat opgenomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
pitchdown schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:46:
Weet iemand of er fans van deze switch uit te schakelen zijn om het geluid te reduceren? pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+)
Uitschakelen nee, reduceren ja...
Om het te reduceren zet je er zelf nieuwe fans in die minder DB's maken.
Kan het zo even niet meer vinden maar weet dat iemand het op het UBNT forum gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:14
Nieuw spul van Ubiquiti:
EdgeSwitch8 met PoE+: https://www.ubnt.com/edgemax/edgeswitch-8-150w/
EdgeSwitch 16 XG 10G: https://www.ubnt.com/edgemax/edgeswitch-16-xg/

http://www.ip-sa.com.pl/ubiquiti-edgeswitch-p-2219.html 171 euro is wel heel erg goedkoop voor een 10G switch :o

[ Voor 26% gewijzigd door BluRay op 03-08-2016 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:30
Laat ik net op zoek zijn naar een 8 poorts switch _/-\o_

Nog iets goedkoper ook dat de US-8-150W volgens https://shop.omg.de/ubiqu...itch-8-es-8-150w/a-14145/

Even afwachten wanneer de switch in NL te koop is

[ Voor 21% gewijzigd door Isane op 03-08-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:27
djkavaa schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:20:
[...]

Uitschakelen nee, reduceren ja...
Om het te reduceren zet je er zelf nieuwe fans in die minder DB's maken.
Kan het zo even niet meer vinden maar weet dat iemand het op het UBNT forum gedaan heeft.
Ik heb in mijn edgerouter Noiseblocker XM-1 geplaatst en dat draait nu anderhalve maand zonder problemen (hij hangt wel in een geventileerde patch kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik zit nu te kijken naar de US-16-150W
Deze switch is wat minder diep (22 cm) en is volgens mij ook stiller omdat er maar 2 fans zijn.
Is het mogelijk om de powerkabel aan te sluiten middels een 90-graden kabel? Hierdoor zou deze precies is mijn patchkast passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:14
Isane schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:34:
[...]

Laat ik net op zoek zijn naar een 8 poorts switch _/-\o_

Nog iets goedkoper ook dat de US-8-150W volgens https://shop.omg.de/ubiqu...itch-8-es-8-150w/a-14145/

Even afwachten wanneer de switch in NL te koop is
Dan moet die 10G switch wel een prijsfout zijn. Wil hem eigenlijk voor de gein bestellen.. je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

pitchdown schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:39:
Deze switch is wat minder diep (22 cm) en is volgens mij ook stiller omdat er maar 2 fans zijn.
Is het mogelijk om de powerkabel aan te sluiten middels een 90-graden kabel? Hierdoor zou deze precies is mijn patchkast passen.
Ja, dat kan. Het is gewoon een standaard C13 aansluiting.

En afhankelijk van de belasting is hij stil (geen van de fans draaien dan) tot heel stil. Bij mij hangen er slechts twee PoE apparaten aan en de fans zijn nooit aangesprongen.

De USW24-250 is aanzienlijk luider.

Hopelijk heb je er wat aan.
BluRay schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:42:
[...]
Dan moet die 10G switch wel een prijsfout zijn. Wil hem eigenlijk voor de gein bestellen.. je weet maar nooit.
Er zijn "maar" 4 poorten 10G. De andere zijn SFP poorten, dus je moet er nog wel "even" 12 x een 10G SFP connecter er in prikken. En dan wordt het toch wel een duurder plaatje ;)

[ Voor 23% gewijzigd door rally op 03-08-2016 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 18:52

Ethirty

Who...me?

Kijk, zo zie ik Ubiquiti graag, als verstoorders van de marktprijzen. Al klinkt het wel als té goedkoop om waar te zijn.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
LightStar schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:36:
[...]

Ik heb in mijn edgerouter Noiseblocker XM-1 geplaatst en dat draait nu anderhalve maand zonder problemen (hij hangt wel in een geventileerde patch kast).
Die ken ik inderdaad, en werken erg goed.
Heb die dingen ook al eens in een HP Switch geplaatst.
Met Edgeswitches voor zover we ze in een omgeving hebben moeten plaatsen waar het stil moest zijn.
Nog nooit echt problemen mee gehad bij klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
pitchdown schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:39:
Hij is helemaal stil. En de Fans gaan alleen aan bij het booten en als hij echt heel erg warm krijgt.
Heb hem op verschillende plekken draaien. En daar hebben ze de fans nog nooit gehoord.
Ook bij de monitoring nog geen hoge temperaturen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
[...]

Dan ga je toch een mail krijgen dat ze hem niet kunnen leveren:P
Heb het daar ook wel eens vaker gedaan voor de gein, maar dan kwamen ze toch altijd met een mail:P
Bestel er verder nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
djkavaa schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:11:
[...]

Hij is helemaal stil. En de Fans gaan alleen aan bij het booten en als hij echt heel erg warm krijgt.
Heb hem op verschillende plekken draaien. En daar hebben ze de fans nog nooit gehoord.
Ook bij de monitoring nog geen hoge temperaturen gezien.
Heb de switch besteld.
Even inleveren t.o.v. mijn huidige 24 ports switch kwa porten, maar wel POE en Unifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
[...]

Ethirty schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:00:
[...]

Kijk, zo zie ik Ubiquiti graag, als verstoorders van de marktprijzen. Al klinkt het wel als té goedkoop om waar te zijn.
Heb net even bij een Distri gekeken en denk dat de prijs ongeveer op de € 600-700 gaat vallen.
Krijg morgen een definitieve prijs terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
pitchdown schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:14:
[...]

Heb de switch besteld.
Even inleveren t.o.v. mijn huidige 24 ports switch kwa porten, maar wel POE en Unifi.
Top, Ga ervan uit dat hij het zelfde werkt qua Fans als de Edgeswitches. Die hebben wij in gebruik. Maar dat is vrijwel 100% zeker denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ondertussen rechtgezet : 481.68 EUR ex btw voor een 16 poorts switch is nog een mooie prijs. Zeker als je dan via FS 10GBit SFP+ kan hebben voor 14 euro .

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Tomsworld schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:29:
Ondertussen rechtgezet : 481.68 EUR ex btw voor een 16 poorts switch is nog een mooie prijs. Zeker als je dan via FS 10GBit SFP+ kan hebben voor 14 euro .
Klopt, ik heb hier ook een post geplaatst dat we een lijst willen bijhouden welke modules werken met Ubiquiti.
Die door de Community zijn getest etc.

http://community.ubnt.com...ibility/m-p/1635492#M8571

Mochten jullie hier ook ervaringen mee hebben dan laat dit zeker even weten.

De lijst wordt momenteel gemaakt. Ben nog even aan het twijfelen of ik hier een aparte website van maak of onder Edgerouterconfig hang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Leuk die 10G switch, betekent dat dat er zwaardere Edgerouters in de pijplijn zitten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Bigs schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 22:23:
Leuk die 10G switch, betekent dat dat er zwaardere Edgerouters in de pijplijn zitten? :)
Dat zou kunnen maar ik ben nog geen bedrijf tegen gekomen wat een 10Gbit internet lijn heeft... Buiten datacenters en de hele grote bedrijven wellicht. Dus zie het nut er nog niet van in. Maar zal wellicht wel komen.

Voor nu is een Edgerouter Pro met meerdere WAN lijnen die gelijktijdig gebruikt kunnen worden prima te doen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Klopt inderdaad, las het laatst. Maar of er nu ook echt 10Gbit aan snelheid doorgeen gaat... Dus qua maximale snelheid... Anyway het zou goed kunnen dat er binnenkort een Edgerouter komt met 10Gbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Al zou je de helft kunnen halen. Is naar mijn idee al ruim meer dan genoeg
Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.