Voor het opzetten van een nieuw draadloos netwerk zou ik graag jullie advies willen gebruiken.
Ik wil graag gebruik maken van Ubiquite Access Points omdat vrijwel iedereen hier goede ervaringen mee heeft.
Voor onderstaande woning dient het opgezet te worden. Het huis bestaat uit een begane grond, 1e verdieping en zolder. Deze 3 lagen zitten direct op elkaar, maar op de foto heb ik ze naast elkaar weergegeven. Het groene vlak is de tuin welke ongeveer 10m x 10m is. De woning is rond de 10-12 meter. De tuin loopt in werkelijkheid door aan de zijkant van het huis (op de foto niet, omdat hier de eerste verdieping is afgebeeld).
Op de rode stippen heb ik zelf de gedachte om een access point aan het plafond te bevestigen. Omdat het AP op de begane grond de meeste ruimte dekking dient te bieden lijkt het mij verstandig hier een UAP AC LR op te hangen. Op de 1e verdieping lijkt mij een UAP AC Lite voldoende en de zolder is een toekomstige mogelijkheid, afhankelijk van of de dekvloer het signaal voldoende doorlaat.
In totaal komt dit dan neer op:
- UAP AC LR t.b.v. woonkamer en tuin
- UAP AC Lite t.b.v. slaapkamers
- UAP AC Lite t.b.v. zolder (indien noodzakelijk)
Daarnaast ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen met roaming tussen deze Access Points. De Zero Handoff feature is volgens mij niet meer beschikbaar voor de UAP AC serie. Ik kan natuurlijk gaan werken met min RSSI, maar dit lijkt mij vrij lastig als de Access Points vrijwel direct boven elkaar worden geplaatst.... Zijn er nog andere mogelijkheden om roaming te verbeteren?
Het is mij bekend dat de cliënt hierin altijd leidend is, maar een klein beetje dynamische sturing lijkt mij hierin wel weer fijn. Het is de bedoeling dat ik in de gehele tuin en woning beschik over een goed/voldoende Wi-Fi signaal en dat de cliënt zo goed als mogelijk het juiste AP kiest.
De UniFi controller zou ik 24/7 kunnen draaien binnen Synology DSM.
Jullie hebben vast wel verdere tips voor mij en hier ben ik dan ook heel benieuwd naar voordat ik de kabels naar de juiste plaats ga leggen en tot aanschaf van de AP's over ga.
Alvast bedankt!