Vandaag even bezig geweest om mijn vorige week binnen gekomen ER-PoE te verkennen. Na eerst de firmware geupdate te hebben naar de laatste versie alle configuratie schermen doorgelopen. Vorige week had ik de handleiding als eens doorgenomen als voorbereiding.
Omdat het me toch handiger leek om met een basis te starten heb ik de Wizard voor SOHO gebruikt (WAN+2LAN2). Daarna een VLAN id 6 aangemaakt, en vervolgens een pppoe daarop gezet. (gezien deze instructie voor FTTH Xs4all: ThinClientQ in "KPN Glasvezel i.c.m. UbiQuiti EdgeRouter").
Toen mijn Fritz!Box eens losgehaald en die kabel in de ERP gestopt op eth0.. Ik zie dat mijn (publieke) ipadres op het dashboard verschijnt, dus dat is een goed teken.
Geprobeerd te pingen naar 8.8.8.8 vanaf mijn eigen aangesloten laptop, maar helaas... Diezelfde ping vanaf de ERP ging echter wel goed, dus zal het kennelijk in mijn routing en/of firewall configuratie zitten.
Gezien het feit dat ik de wizard was gevolgd ging ik er eigenlijk min of meer vanuit dat dat dus ook wel gezet zou zijn, maar kennelijk niet dus (of er is iets anders aan de hand).
Maar iemand hier bekend met het feit dat er nog een route aangemaakt moet worden hiervoor? Of dat er nog wat in de firewall opengezet moet gaan worden (die is idd nog vrij kaal met, even uit het hoofd, een default drop en allow voor connected). Ik worstel nog een beetje met die firewall hoe die rules in elkaar steken.. Wanneer is het een rule voor IN of voor OUT of LOCAL, etc
Ik kan straks wel even mijn config plaatsen, als ik dat nu doe ben ik mijn internet eerst weer kwijt dus kan ik dit niet posten
edit:
Zo ziet op dit moment mijn firewall config eruit
Omdat het me toch handiger leek om met een basis te starten heb ik de Wizard voor SOHO gebruikt (WAN+2LAN2). Daarna een VLAN id 6 aangemaakt, en vervolgens een pppoe daarop gezet. (gezien deze instructie voor FTTH Xs4all: ThinClientQ in "KPN Glasvezel i.c.m. UbiQuiti EdgeRouter").
Toen mijn Fritz!Box eens losgehaald en die kabel in de ERP gestopt op eth0.. Ik zie dat mijn (publieke) ipadres op het dashboard verschijnt, dus dat is een goed teken.
Geprobeerd te pingen naar 8.8.8.8 vanaf mijn eigen aangesloten laptop, maar helaas... Diezelfde ping vanaf de ERP ging echter wel goed, dus zal het kennelijk in mijn routing en/of firewall configuratie zitten.
Gezien het feit dat ik de wizard was gevolgd ging ik er eigenlijk min of meer vanuit dat dat dus ook wel gezet zou zijn, maar kennelijk niet dus (of er is iets anders aan de hand).
Maar iemand hier bekend met het feit dat er nog een route aangemaakt moet worden hiervoor? Of dat er nog wat in de firewall opengezet moet gaan worden (die is idd nog vrij kaal met, even uit het hoofd, een default drop en allow voor connected). Ik worstel nog een beetje met die firewall hoe die rules in elkaar steken.. Wanneer is het een rule voor IN of voor OUT of LOCAL, etc
Ik kan straks wel even mijn config plaatsen, als ik dat nu doe ben ik mijn internet eerst weer kwijt dus kan ik dit niet posten
edit:
Zo ziet op dit moment mijn firewall config eruit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| firewall { all-ping enable broadcast-ping disable ipv6-receive-redirects disable ipv6-src-route disable ip-src-route disable log-martians enable name WAN_IN { default-action drop description "WAN to internal" rule 10 { action accept description "Allow established/related" state { established enable related enable } } rule 20 { action drop description "Drop invalid state" state { invalid enable } } } name WAN_LOCAL { default-action drop description "WAN to router" rule 10 { action accept description "Allow established/related" state { established enable related enable } } rule 20 { action drop description "Drop invalid state" state { invalid enable } } } receive-redirects disable send-redirects enable source-validation disable syn-cookies enable } |
[ Voor 54% gewijzigd door L201 op 03-06-2016 22:42 ]