Yup, Vyatta it is.. Op alle edgerouters en Unifi Security gateway'sThijs B schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 17:25:
He dat zie ik nu pas, begrijp ik het nu goed dat alle ubiquiti devices onder de kap gewoon Vyatta draaien?
U+
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Yup, Vyatta it is.. Op alle edgerouters en Unifi Security gateway'sThijs B schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 17:25:
He dat zie ik nu pas, begrijp ik het nu goed dat alle ubiquiti devices onder de kap gewoon Vyatta draaien?
U+
Uit de voorbeeldconfig geconfigureerd!Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 16:51:
[...]
Er zit een fout in je VLAN4 settings op je WAN interface![]()
Waarom staan er zoveel spaties in de client-options?
IdemEn die default-route? Volgens mij wil je deze op no-update hebben, immers, je maakt toch een statische routering omdat de default gateway stiekem niet de default gateway voor het verkeer is.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| interface : eth0.4 ip address : 10.128.134.135 [Active] subnet mask: 255.255.192.0 router : 10.128.128.1 dhcp server: 10.128.128.1 lease time : 3600 last update: Fri May 6 15:23:59 UTC 2016 expiry : Fri May 06 16:23:55 UTC 2016 reason : BOUND |
[ Voor 40% gewijzigd door Korakal op 06-05-2016 17:40 ]
U+
Inderdaad netjes ..Luppie schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 12:45:
Ik heb zelf een ipsec site2site tussen mijn huis en mijn schoonzus' huis.
Beiden zitten we op glasvezel van Caiway (150Mb up/down)
Nette troughput vind ik. Wel moet ik er bij zetten, dat de ERL3lite tijdens deze test op 100% CPU stond te pieken en daardoor de webinterface niet meer benaderbaar was.
There are no secrets, only information you do not yet have
Als ik een config voorbeeld bekijk dan heb ik dit:Pakjebakmeel schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 20:07:
Heb je dan ipsec offloading aan staan? In principe zou hij rond de 12 MB/s moeten halen met offloading..
Ik had alleen ernstige problemen met IPSec performance op mijn ERL. Zie ook mijn review, staat wat in de commentaren.
Pakjebakmeel in 'productreview: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router revie...
Staat een link bij naar het topic op het Ubiquiti forum..
U+
ok, dus een regeltje moest er nog bij ..Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 09:12:
Das bijna compleet.
Set system offload ipsec enable
[ Voor 14% gewijzigd door zeroday op 07-05-2016 09:42 ]
U+
Gewoon een DHCP verbinding (het oude UPC).. ik heb hier een Cable Modem met daaraan de Router. Heb ook nog een Horizonbox, maar die zit alleen maar met een kabeltje aan mijn netwerk en mag verder niets anders dan zijn data naar de satelliet horizonbox op de slaapkamer sturen ;-)Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 09:47:
Wat voor internet verbinding heb je? Als een PPPOE verbinding hebt, moet je ok hiervoor de Offload aanzetten. Gebruik je nu of in de toekomst VLANnen, zet dan ook hiervoor Offload aan.
1
2
3
4
5
| set system offload ipsec enable set system offload ipv4 forwarding enable set system offload ipv4 gre enable set system offload ipv4 pppoe enable set system offload ipv4 vlan enable |
U+
In betaforum met laatste beta lijkt het iig (weer of nog steedsPakjebakmeel schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 20:07:
Heb je dan ipsec offloading aan staan? In principe zou hij rond de 12 MB/s moeten halen met offloading..
Ik had alleen ernstige problemen met IPSec performance op mijn ERL. Zie ook mijn review, staat wat in de commentaren.
Pakjebakmeel in 'productreview: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router revie...
Staat een link bij naar het topic op het Ubiquiti forum..
Wat een goede tip ! .. >/dev/null munin
[ Voor 14% gewijzigd door zeroday op 08-05-2016 08:25 ]
Met mijn iPhone 6 haal ik op een pro veel hogere snelheden. Dan dat jij aangeeft op een lite te halen.rally schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 09:10:
Daar komen nog twee punten bij.
1. Ten eerste is de snelheid half duplex. Dus je houdt er zowiezo maar de helft van de snelheid aan over.
2. De meeste mobiele apparaten hebben maar twee antenne's, waar er voor de maximale snelheid 3 nodig zijn.
Dus in de praktijk is de doorvoersnelheid 25-30% van de maximaal haalbare.
Op mijn iPad haal ik zo'n 185Mbit en mijn laptop zo'n 280Mbit.
Dat is ook de belangrijkste reden om niet voor de UAP AC Pro's te gaan. Ze zijn ruim 50% duurder en in de praktijk haal ik dat er niet uit.
Dan geef ik liever de voorkeur aan iets groter bereik en een kleinere "footprint".
[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 07-05-2016 22:49 ]
Lesdictische is mijn hash#
Was je verbonden met 5Ghz? Want op 2.4 is dat nl. niet mogelijk. Dat is maximaal 300Mbit, dus rond de 130-145Mbit.xbeam schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 22:40:
[...]
Met mijn iPhone 6 haal ik op een pro veel hogere snelheden. Dan dat jij aangeeft op een lite te halen.
En wie zegt dat er in toekomst geen telefoons met 3x3 komen en er zijn nu al genoeg laptops die dat hebben. Dus voor die 50% ben je wel meer toekomst vast.
Zie hier de speedtest
http://www.speedtest.net/my-result/i/1539388032
[afbeelding]
http://www.deyterra.com
Ik vermoed dat het via SSH gaat.. https://help.ubnt.com/hc/...sion-on-Cloud-Key-via-SSHrally schreef op zondag 08 mei 2016 @ 07:04:
[...]
Oh, en iemand die weet hoe je 5.01 kunt installeren op een CloudKey? Ik kan er nl. nergens wat over vinden
Trust me, I'm an engineer | PVOutput
Die heb ik geprobeerd, maar op een of andere manier werkt geen enkele combinatie van mijn username en wachtwoord als ik met SSH probeer in te loggen.wouter1981 schreef op zondag 08 mei 2016 @ 07:48:
[...]
Ik vermoed dat het via SSH gaat.. https://help.ubnt.com/hc/...sion-on-Cloud-Key-via-SSH
[open deur]rally schreef op zondag 08 mei 2016 @ 08:05:
[...]
Die heb ik geprobeerd, maar op een of andere manier werkt geen enkele combinatie van mijn username en wachtwoord als ik met SSH probeer in te loggen.
Tweede vraag: Ik heb in mijn USG een aantal local DNS referals gemaakt, maar die "verdwijnen" steeds.
Iemand die weet hoe ik ze er permanent in kan krijgen?
Zelfde naam en ww als waar je mee inlogt op de web gui. (Hoofdletter gevoelig)rally schreef op zondag 08 mei 2016 @ 08:05:
[...]
Die heb ik geprobeerd, maar op een of andere manier werkt geen enkele combinatie van mijn username en wachtwoord als ik met SSH probeer in te loggen.
Tweede vraag: Ik heb in mijn USG een aantal local DNS referals gemaakt, maar die "verdwijnen" steeds.
Iemand die weet hoe ik ze er permanent in kan krijgen?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Verwijderd
[ Voor 1% gewijzigd door zeroday op 09-05-2016 10:09 . Reden: tik en grammatica fouten ]
[ Voor 43% gewijzigd door |sWORDs| op 09-05-2016 10:17 ]
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Ja dacht ik ook .. eindelijk na jaren geklooi met OEM consumenten gebakjes (damn heb voor zo'n toko jaren gewerkt) nu eens lekker stabiel .. (neemt niet weg dat ik ook bemerkt heb dat mijn nieuwe notebook een knipperlicht gigabit verbinding heeft met een switch.. op 100Mb/s nergens last van .. (vaag).|sWORDs| schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:16:
1.6MB/s-1.7MB/s theoretisch VPN maximum, dan is 1.3-1.6 praktijk toch prima? Moet wel zeggen dat ik in eerste instantie het nogal laag vond met de 50MB/s die ik hier haal, tot ik de 15Mbit zag.
It's always DNS...
Ik heb thuis een EdgeSwitch (5 poorts) draaien. Volgens mij doet ie geen inter-VLAN-routing maar moet je dat echt op router niveau laten afhandelen...ShadyNetworker schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:27:
Heeft iemand hier ervaringen met de EdgeSwitch meuk van Ubiquiti?
Ik ben opzoek naar enkele features maar uit hun datasheets wordt ik niet wijzer. Het gaat me met name om L3/inter-VLAN routing. Weet iemand of dit mogelijk is?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Aw, dat zuigt. Als de Edgerouter Lite aan subinterfaces doet dan kan ik die als een router-on-a-stick gebruiken maar ja....dan bouw ik wel meteen een bottleneck in m'n netwerk inDennusB schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:30:
[...]
Ik heb thuis een EdgeSwitch (5 poorts) draaien. Volgens mij doet ie geen inter-VLAN-routing maar moet je dat echt op router niveau laten afhandelen...
It's always DNS...
Er is geen 5 poorts EdgeSwitch, dat is een ToughSwitch. Volgens mij moet een EdgeSwitch het wel kunnen:ShadyNetworker schreef op maandag 09 mei 2016 @ 13:29:
[...]
Aw, dat zuigt. Als de Edgerouter Lite aan subinterfaces doet dan kan ik die als een router-on-a-stick gebruiken maar ja....dan bouw ik wel meteen een bottleneck in m'n netwerk in
[ Voor 31% gewijzigd door Tylen op 09-05-2016 14:27 ]
Zat ook al even te kijken, zeker leuk. Maar het Range Extender Idee... NAHTylen schreef op maandag 09 mei 2016 @ 14:07:
Hmm wat is dit? https://www.amplifi.com/
eens even induiken.
Edit: OK, Niet interessant. Ziet er wel mooi uit though
[ Voor 17% gewijzigd door Kavaa op 09-05-2016 15:18 ]
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Thanks voor de headsup! Hopen dat het guest portal ook weer werkt...stormfly schreef op maandag 09 mei 2016 @ 19:29:
5.0.2 beta is uit.
https://community.ubnt.co...-for-testing/ba-p/1558137
Hoop UAP-AC-PRO fixes voor 5ghz. Valt op dat ze ineens voor alle WiFi apparatuur naar hetzelfde build nummer gaan.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik was opzich wel gecharmeerd maar kan er nog niet echt goede info over vinden. Dat range extenders negatief bekend staan is vooral de manier waarop ze meestal ingezet worden. 1 radio in het apparaat dat op dezelfde frequentie het signaal aan het repeaten is.djkavaa schreef op maandag 09 mei 2016 @ 15:16:
[...]
Zat ook al even te kijken, zeker leuk. Maar het Range Extender Idee... NAH
Als ze nu de mooie elementen etc. en dingen die je met de APP kunt doen naar de Unifi App dan zeg ik zeker DOEN!
[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 09-05-2016 19:58 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Het is maar net wat je duur vind (klooien met htk apparatuur was ik wel klaar mee).., ik heb hier een Edgerouter Pro liggen en 3 AC-LR Accesspoints, het is vaak heel simpel wil je het goed hebben dan kost het wat meer...laurens0619 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 19:55:
[...]
Ik denk dat ubiquiti heeft ingezien dat consumenten steeds vaker dit enterprise spul inzetten voor consument doeleinden. Ik vind het wat duur maar dat is meer omdat je het nu in 1x aanschaft
[ Voor 4% gewijzigd door LightStar op 09-05-2016 20:25 ]
Helemaal eens. Ik had ook moeten zeggen: Het lijkt wat duur maar dat komt omdat je het in 1x aanschaft.LightStar schreef op maandag 09 mei 2016 @ 20:24:
[...]
Het is maar net wat je duur vind (klooien met htk apparatuur was ik wel klaar mee).., ik heb hier een Edgerouter Pro liggen en 3 AC-LR Accesspoints, het is vaak heel simpel wil je het goed hebben dan kost het wat meer...
[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 09-05-2016 20:29 ]
Mijn username wachtwoord combinatie die ik voor de webgui gebruik werkt dus niet als ik via SSH probeer in te loggenTylen schreef op zondag 08 mei 2016 @ 09:06:
[...]
Zelfde naam en ww als waar je mee inlogt op de web gui. (Hoofdletter gevoelig)
reset to factory defaults after backup config?rally schreef op maandag 09 mei 2016 @ 21:49:
[...]
Mijn username wachtwoord combinatie die ik voor de webgui gebruik werkt dus niet als ik via SSH probeer in te loggen![]()
En ik heb ook in de WebGui in settings nog dezelfde username en password ingegeven.
En ja, zowel de username als wachtwoord heb ik correct ingevoerd met hoofdletters en kleine letters waar ze "horen" voor zowel de username als het wacht woord ... Snap er geen snars van
Idd. Die cube met display is wel erg nice. Zal goed staan op mijn bureau;)djkavaa schreef op maandag 09 mei 2016 @ 15:16:
[...]
Zat ook al even te kijken, zeker leuk. Maar het Range Extender Idee... NAH
Als ze nu de mooie elementen etc. en dingen die je met de APP kunt doen naar de Unifi App dan zeg ik zeker DOEN!
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
Nat loopback/Hairpin is hetgene waar je naar moet zoeken op je router.HellStorm666 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 08:50:
Misschien een domme vraag, maar:
het Gast netwerk maakt gebruik van 8.8.8.8 als DNS server.
Zodra je vanuit het gast netwerk naar www.eltomation.com ga, wordt dit omgezet naar 80.127.97.113.
Opzich prima, maar die webserver draait hier intern op 192.168.2.2.
Een tracert er heen laat zien dat t verkeer netjes naar 192.168.5.1 gaat (GW van gast netwerk) en daarna naar xs4all (naar buiten dus) en dan is t afgelopen.. alleen maar time-out.
Hoe zorg ik er voor dat verkeer van intern met doel 80.127.97.113 naar 192.168.2.2 gaat?
DNAT geprobeerd, lijkt niet te werken, Static gemaakt, lijkt ook niet te werken.
Thnx.laurens0619 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:27:
[...]
Nat loopback/Hairpin is hetgene waar je naar moet zoeken op je router.
https://help.ubnt.com/hc/...side-Loopback-Reflection-
Scientia Potentia Est
ik weet natuurlijk niet welke router je hebt .. maarrrrrrHellStorm666 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 08:50:
Misschien een domme vraag, maar:
het Gast netwerk maakt gebruik van 8.8.8.8 als DNS server.
Zodra je vanuit het gast netwerk naar www.eltomation.com ga, wordt dit omgezet naar 80.127.97.113.
Opzich prima, maar die webserver draait hier intern op 192.168.2.2.
Een tracert er heen laat zien dat t verkeer netjes naar 192.168.5.1 gaat (GW van gast netwerk) en daarna naar xs4all (naar buiten dus) en dan is t afgelopen.. alleen maar time-out.
Hoe zorg ik er voor dat verkeer van intern met doel 80.127.97.113 naar 192.168.2.2 gaat?
DNAT geprobeerd, lijkt niet te werken, Static gemaakt, lijkt ook niet te werken.
Ik heb een EdgeRouter Pro met v1.8.0zeroday schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:57:
[...]
ik weet natuurlijk niet welke router je hebt .. maarrrrrr
Die 'hairpin' cq loopback cq door je eigen raam naar binnen kijken kan je in de laatste firmware (edgelite3) gewoon aanvinken en dan doet ie ut .. (althans bij mij)
[afbeelding]
en dat dan aan de juiste eth port hangen
Scientia Potentia Est
Misschien helpt dit?HellStorm666 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 12:00:
[...]
Ik heb een EdgeRouter Pro met v1.8.0
En de hairpin NAT heb ik aan staan, maar verder geen interfaces ingevuld.
Voor zover ik weet is dat nl niet mogelijk als je WAN fail-over instel, aangezien de WAN interface wisselt tijdens een fail-over.
[ Voor 12% gewijzigd door zeroday op 10-05-2016 12:05 ]
Scientia Potentia Est
Als ik t goed heb, bedoel je dit:zeroday schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 12:35:
Ik heb mijn VPN nu lekker aan het werken, maar ik wil graag local dns ook kunnen gebruiken
bijv. media.local = 10.1.1.60 en dat wil ik via media.local dus benaderen zonder dat ik hiervoor in mijn windows een host file moet aanpassen.
Nu zie ik dat ik mijn local dns niet geconfigureerd heb in de vpn
set vpn l2tp remote-access dns-servers server-3 10.1.1.50
The specified configuration node is not valid
Set failed
Uh oh ..
kan dat wel wat ik wil?
1
2
3
| set vpn l2tp dns-servers server-1 10.1.1.50 (adres van je edgerouter) set service dns forwarding options listen-address=10.1.1.50 (adres van je edgerouter) set system static-host-mapping host-name media.local inet 10.1.1.60 |
Scientia Potentia Est
edgerouter is geen dns/dhcp dat is een andere machineHellStorm666 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 13:24:
[...]
Als ik t goed heb, bedoel je dit:
code:
1 2 3 set vpn l2tp dns-servers server-1 10.1.1.50 (adres van je edgerouter) set service dns forwarding options listen-address=10.1.1.50 (adres van je edgerouter) set system static-host-mapping host-name media.local inet 10.1.1.60
Alle hosts zet je dan dus in de system static-host-mapping
[ Voor 4% gewijzigd door zeroday op 10-05-2016 13:29 ]
Dan heb je alleen de 1e regel nodig en die laat je dan naar je DNS server wijzen.zeroday schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 13:27:
[...]
edgerouter is geen dns/dhcp dat is een andere machine
edgerouter is 10.1.1.1 de dns server / dhcp server zit op 10.1.1.50
1
| set vpn l2tp dns-servers server-1 192.168.16.8 |
[ Voor 11% gewijzigd door HellStorm666 op 10-05-2016 13:33 ]
Scientia Potentia Est
Scientia Potentia Est
Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Ik zou voor 2 AC-LR's gaan. Het is een gering prijsverschil, maar dan heb je optimale dekking. En als er een feestje is, of veel gasten dan kun je de capaciteit beter verdelen over de twee AP.sSgtCaffran schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 15:59:
Zou iemand mij kunnen helpen met de keuze tussen een AC lite en AC LR access point?
Ik ga binnenkort een draadloos netwerk aanleggen bij een restaurant en op de begane grond is er een grote open ruimte waar WiFi moet komen. De ruimte is 19 meter lang, 5 meter breed en 5 meter hoog. In het midden van de ruimte is het iets smaller met 3 meter door een trappenhuis wat er naast ligt.
Zou ik hier uit kunnen met 1 AC LR of is het toch verstandiger om 2 AC lite's op te hangen?
Inderdaadrally schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 16:32:
[...]
Ik zou voor 2 AC-LR's gaan. Het is een gering prijsverschil, maar dan heb je optimale dekking. En als er een feestje is, of veel gasten dan kun je de capaciteit beter verdelen over de twee AP.s
Als ik de oppervlakte zo bereken, dan zou het prima gaan met 1 AP, maar nogmaals, dat zou ik niet doen i.v.m. de capaciteit en redundantie.
Als je overal vanaf wilt zijn en gewoon een goed en stabiel netwerk wilt hebben.plinders schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 18:53:
Ha Ubiquiti-experts,
Over een paar weekjes verhuis ik terug naar Nederland na een relatief lang verblijf in het buitenland en ik vind het hoog tijd om een degelijke (lees: stabiel) netwerk setup op te zetten. Het scenario is als volgt: klein 2-kamer appartement (40m2 ongeveer), internet is aanwezig (50/50 gegarandeerd, indien mogelijk 100/100) door middel van een UTP wandcontactdoos, de beheerder deelt het IP adres, subnetmasker, gateway en DNS uit, de bedoeling is dat je je daaraan houdt. Enige future proofing zou handig zijn, ik verblijf +/- een jaar in dit appartement en verhuis daarna naar een iets groter appartement voor wat langer (minstens 3 jaar waarschijnlijk).
Aan het netwerk komt in ieder geval 1 laptop via WLAN, plus een handjevol mobiele apparaten (smartphones en tablets, stuk of 6 maximum gok ik). Bedraad komt er zeer waarschijnlijk een Apple TV of vergelijkbaars, en eventueel een NAS en/of een desktop.
Voor WLAN wil ik het liefste een Ubiquiti AP-AC Lite (voldoet prima in mijn geval lijkt me), met die consumenten meuk met ingebouwde APs heb ik het zeker wel gehad. Maar ik zie nog niet wat voor mij de beste keus zou zijn qua router, al zou ik de voorkeur geven aan een router met ingebouwde switch op dit moment om de prijs wat te drukken, later zou ik het geen probleem vinden om te upgraden naar een aparte switch. Qua netwerken heb ik niet ontzettend veel verstand, maar ik ben bereid om er moeite in te steken. Overigens kom ik een heel eind in een UNIX terminal, zeker met goeie documentatie. Vandaar dat ik een Edgerouter X overwoog, maar na het lezen van deze thread hangen daar wel een aantal haken en ogen aan qua performance. Misschien voldoet het prima aan mijn vereisten, maar persoonlijk kan ik dat niet zo heel goed inschatten, misschien jullie welEen redelijk modulaire setup lijkt me het handigst met het oog op de toekomst: vrij eenvoudig om het een en ander te upgraden zonder de hele unit op de schop te gooien.
Welke router met ingebouwde switch of router + switch combo zou hier het handigst zijn? Budget is niet al te groot (€150 voor het pakket is wat ik ongeveer in gedachten had, maar kan eventueel wel iets naar boven), de router hoeft ook niet per se van Ubiquiti te zijn (maar zou heel leuk zijn als het wel kon)
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
TP-links kunnen problemen geven met KPN IPTV. Ik had tot voorkort tp-link en had vaak last van de melding zender niet beschikbaar. Dit was bij alle zenders als ik savonds de stb aanzette. Voordat ik tv kon kijken moest ik ernst 10x keer zappen voordat de stream weer goed door kwam. Na veel zoeken bleek het probleem in de TP-links te zitten, deze zijn nu vervangen voor de netgear versie en het probleem is verdwenen. Dus pas op met TP-link deze geven toch nog steeds onverklaarbare problemen met KPN tv.djkavaa schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 19:03:
[...]
Als je overal vanaf wilt zijn en gewoon een goed en stabiel netwerk wilt hebben.
Dan zou ik zeggen ga voor een Edgerouter X gezien je de hoge snelheid niet nodig hebt.
Hang daar een goedkope TP Link Switch aan (Ja een Switch van TP Link is Prima te doen)
En knoop vervolgens je bekabelde apparatuur aan de switch en niet aan de router direct i.v.m. performance.
Je UAP AC Lite of Long Rang bijvoorbeeld zou je aan een Edgerouter X SFP kunnen hangen die Edgerouter heeft namelijk 24V Passive PoE voor je Access Point dan hoef je de bijgeleverde Adapter niet te gebruiken.
Qua config even zoeken op Edgerouter Config in Google -NO SPAM!-
Dan heb je een setup die je veel plezier gaat beleven.
Zoals aangegeven zou ik de Edgerouter dus niet als echte switch gebruiken i.v.m. performance. Kan wel, maar zou het alsnog niet aanraden;)
Klopt, maar daar heeft @plinders nu niets mee te maken.xbeam schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 19:21:
[...]
TP-links kunnen problemen geven met KPN IPTV. Ik had tot voorkort tp-link en had vaak laat van de melding zender niet beschikbaar. Bij alle zenders als ik de savond de stb aanzette en moest 10x keer zappen voordat de stream weer goed door kwam. Na veel zoeken bleek het probleem in de TP-links te zitten deze nu vervangen voor de netgear versie het probleem is verdwenen. Dus pas op met TP-link deze geven toch nog steeds onverklaarbare problemen met KPN tv.
@plindersdjkavaa schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 19:25:
[...]
Klopt, maar daar heeft @plinders nu niets mee te maken.
Maar het klopt inderdaad, zelf gebruiken we ook vaak Netgear als we iets met KPN doen als de STB niet direct op een Edgeswitch of dergelijke zit.
Duidelijk 👍🏻 ik dacht dat alles achter de upc-modem utp was en omdat in mijn gedachtegang de horizon onder de tv staat het net zoals bij KPN is. Maar fout gedacht dus ;-)
Dit was ook een beetje mijn eigen beredenering maar als het kan met 1 AP dan scheelt dat natuurlijk weer in de prijs.Luppie schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 16:06:
Wat worden je 'clients' ?
Als het voornamelijk mobiele telefoons zijn, zou ik voor 2 AC Lite's gaan.
Merk je daar dan ook echt wat van? Ik zal waarschijnlijk toch de zendkracht naar beneden moeten schroeven om teveel overlap te voorkomen.lier schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 16:17:
Heb zelf de overstap gemaakt van 2x UAP-AC-Lite naar 2x UAP-AC-LR. Zeker gezien het prijsverschil zou het voor mij geen moeilijke keuze zijn: de LR.
Ook twee keer LR dus, heeft dat ook zin als de AP's zo dicht op elkaar hangen?rally schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 16:32:
Ik zou voor 2 AC-LR's gaan. Het is een gering prijsverschil, maar dan heb je optimale dekking. En als er een feestje is, of veel gasten dan kun je de capaciteit beter verdelen over de twee AP's.
Als je het mooi wil doen plaats dan in iedere kamer een in-wall unifi en ik zal als ik jouw was niet voor de long range gaan. De gewonen heeft bereik zat je kan voor de stabiliteit beter een extra aps ophangen dan gaan zitten klooien met een long range die eigenlijk voor grote open opervlakte is. Ik ga er vanuit dat je hotel veel muren heeft en dan krijg je alleen maar klachten omdat gebruikers op slechte verbindingen blijven hangen omdat jij probeert te bezuinigen met langeafstand ap's binnen.SgtCaffran schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 01:31:
[...]
Dit was ook een beetje mijn eigen beredenering maar als het kan met 1 AP dan scheelt dat natuurlijk weer in de prijs.
[...]
Merk je daar dan ook echt wat van? Ik zal waarschijnlijk toch de zendkracht naar beneden moeten schroeven om teveel overlap te voorkomen.
[...]
Ook twee keer LR dus, heeft dat ook zin als de AP's zo dicht op elkaar hangen?
Aantal gasten zal rond de 100 totaal zijn denk ik, verdeeld over twee verdiepingen. En er zijn ook nog vier hotel kamers. Boven in het restaurant hang ik sowieso twee AP's op. Had Lite's in gedachten. Hotelkamers ook ieder een Lite.
[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 11-05-2016 08:53 ]
[ Voor 92% gewijzigd door xbeam op 11-05-2016 08:52 ]
Ja, merk inderdaad verschil. Met name (en dat is reden voor mijn overstap als ik in de tuin ben.SgtCaffran schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 01:31:
Merk je daar dan ook echt wat van? Ik zal waarschijnlijk toch de zendkracht naar beneden moeten schroeven om teveel overlap te voorkomen.
ktf schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:12:
Ik wil verschillende clienten in verschillende VLANs indelen. Uiteraard wil ik gebruik maken van de zero-handoff functionaliteit. Gastlogin met een portal is niet echt nodig, een unprivileged user is voldoende denk ik.
- Moet de controller permanent draaien voor mijn featurepakket?
Alleen als je guest portals en updates automatisch wilt laten gaan, dient er een controller (lokaal of remote) te draaien
- Zit er een RADIUS-server in de controller, of kan/moet ik die los draaien?
Geen idee, even check via forums van ubnt
- Ik heb nu ook een Unifi-App, wat kan ik daarmee wel/niet?
Neem aan dat je het over de mobiele app hebt? Daarmee kun je controllers bekijken en dingen instellen en clients blokkeren etc
- Is het qua hardware een kwestie van de APs kopen, of moet ik ergens in mijn netwerk zo'n Cloud Key hebben (geen idee wat het is), zijn Ubiquiti switches verplicht/handig?
Als je een controller ergens op installeert (Windows, OSX, Linux of NAS) dan heb je geen cloud key nodig, de cloud key moet je zien als vervanger van de controller op een pc/nas. Het is inderdaad een kwestie van AP's kopen, controller installeren en gaan met die banaan. Unifi Switches en Gateways zijn handig (werken ook via dezelfde controller) maar niet verplicht.
Lang verhaal kort: wat heb ik nodig om dit werkend te krijgen?
Unifi AP's, eventueel een Unifi Gateway (Pro) en/of Unifi Switch of ander merk switch natuurlijk
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.
Staat gewoon op hun site hoor:SeeSharp.nl schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:15:
Hoe werkt dat bij KPN?
Als ik mijn EdgeRouter gebruik en alleen de experiabox gebruik voor telefonie, kan ik dan nog steeds gebruik maken van de KPN WIFI Hotspots?
let er wel op dat je de 'maten' goed zet. Die had ik de eerste keer nog fout staan. Zou ik met de LR een ruk bereik hebben in mijn huis. Toen ik eenmaal de 'scale' goed had gezet zag het er in eens een stuk beter uit ;-)Luppie schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:14:
Zelf heb ik een UAP AC Lite's
Misschien heb je iets aan mijn coverage maps om voor je zelf het bereik te bepalen:
[afbeelding]
[afbeelding]
De AC lite hangt bij mij aan het plafond op de begane grond. Daarboven zit 1 verdieping met een dik betonnen plafond er tussen. Overal maximaal bereik op zowel 2G als op 5G
Bij 2G zit op de rand van geel naar groen de Snackbar, daar heb ik nog 50% bereik met mijn mobiele telefoon.
[ Voor 17% gewijzigd door zeroday op 11-05-2016 10:41 ]
Als je nergens last van hebt en alles naar wens werkt, lekker laten staan.zeroday schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:40:
Ik zoek nog 'optimale' instellingen
Ik heb 2 LR's (AP) en ze staan hetzelfde ingesteld. (beneden en boven)
Alleen tsja.. ik wil niet teveel gaan stoeien met standaard instellingen ..
[afbeelding]
Unifi 8 Ports Switch is zeker een leuk apparaat. Echter heeft hij zelf geen Webinterface en indien je dus geen netwerk hebt of wat dan ook. Of je hebt iets verkloot waardoor je controller niet meer werkt.loyske schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:38:
Gisteren 2 AC lite's uitgerold thuis, controller op een rpi 2, wat werkt dit goed zeg!
Zit nu dus te kijken naar een switch, iemand al ervaring met de Unifi 8 ports PoE switch?
Verder zit ik te kijken naar de USG, maar heb ik eigenlijk maar 2 eisen:
- DHCP reserveringen obv MAC adres
- OpenVPN of eventueel IPsec zodat ik thuis kan inloggen via een client
Ondersteund de USG dit inmiddels?
Welke controller versie draai jij? Ik heb de optie "VHT" nietzeroday schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:40:
Ik zoek nog 'optimale' instellingen
Ik heb 2 LR's (AP) en ze staan hetzelfde ingesteld. (beneden en boven)
Alleen tsja.. ik wil niet teveel gaan stoeien met standaard instellingen ..
[afbeelding]
euh versie van afgelopen week .. (ik geloof dat vrijdag na hemelvaart ik een upgrade melding in het forum zag staan en toen heb ik mijn controller (en dus ook firmware) geupgradedTylen schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:53:
[...]
Welke controller versie draai jij? Ik heb de optie "VHT" niet
Heb net maar even naar 5.0.2 beta geupgradezeroday schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:56:
[...]
euh versie van afgelopen week .. (ik geloof dat vrijdag na hemelvaart ik een upgrade melding in het forum zag staan en toen heb ik mijn controller (en dus ook firmware) geupgraded
4.8.18 is de versie
[ Voor 98% gewijzigd door zeroday op 11-05-2016 11:11 ]
Wat er op hun site staat is alleen hoe je het uit kunt zetten.lier schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:19:
[...]
Staat gewoon op hun site hoor:
http://kpn-customer.custh...yL3NpZC9kaEFMSGNRbQ%3D%3D
Volgens mij staat dit volledig los van Ubiquiti...toch!?
Dat is voor de access points. Ik monitor al maanden de access points met behulp van SNMP.zeroday schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:10:
iemand ervaring met de SNMP in de controller?
ik heb LibreNMS draaien maar wat ik ook probeer ..
geen response
[afbeelding]
Toughswitch zou dan beter zijn. Maar die zal wel niet zichtbaar zijn in de Unifi controller schat ik zo!?djkavaa schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:53:
[...]
Unifi 8 Ports Switch is zeker een leuk apparaat. Echter heeft hij zelf geen Webinterface en indien je dus geen netwerk hebt of wat dan ook. Of je hebt iets verkloot waardoor je controller niet meer werkt.
Dan moet je hem resetten en opnieuw adopteren in een controller.
Dat vindt ik het enige nadeel dat die niet zoals de Toughswitch een simpele web interface heeft.
Voor als je geen netwerk meer hebt of wat dan ook om aanpassingen te maken etc.
Misschien dat het nog komt, maar vooralsnog staat er niets van op de Roadmap.
Dat ziet er wel heel gaaf uit ja, is daar ook een OSX of Synology versie van, van die server software dus?Tylen schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:24:
[...]
Dat is voor de access points. Ik monitor al maanden de access points met behulp van SNMP.
[afbeelding]
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Klopt die kan niet in de controller...loyske schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:40:
[...]
Toughswitch zou dan beter zijn. Maar die zal wel niet zichtbaar zijn in de Unifi controller schat ik zo!?
Weet jij of de USG zaken als DHCP reservering en OpenVPN/IPSec client connecties ondersteund?
Ik doelde op dit stukje:SeeSharp.nl schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:15:
Wat er op hun site staat is alleen hoe je het uit kunt zetten.
Wat ik niet kan vinden is een duidelijke omschrijving als je de expediabox alleen maar voor telefonie gebruikt en voor de rest gewoon je eigen apparatuur.
Met KPN WiFi met Fon deel je een klein beetje van je WiFi. Hierdoor krijg je gratis toegang tot ruim 17 miljoen HotSpots in Nederland én het buitenland. Om hiervan gebruik te kunnen maken dien je over een geschikt modem (Experia Box) te beschikken én dien je de 'KPN Public FON' optie in je modem aan te zetten.
Nope die is windows onlytcviper schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:59:
[...]
Dat ziet er wel heel gaaf uit ja, is daar ook een OSX of Synology versie van, van die server software dus?
[ Voor 11% gewijzigd door Tylen op 11-05-2016 12:46 ]
Leuk die coverage map in de controller.Luppie schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:14:
Zelf heb ik een UAP AC Lite's
Misschien heb je iets aan mijn coverage maps om voor je zelf het bereik te bepalen:
[afbeelding]
[afbeelding]
De AC lite hangt bij mij aan het plafond op de begane grond. Daarboven zit 1 verdieping met een dik betonnen plafond er tussen. Overal maximaal bereik op zowel 2G als op 5G
Bij 2G zit op de rand van geel naar groen de Snackbar, daar heb ik nog 50% bereik met mijn mobiele telefoon.
observium ziet er prachtig uit, Librenms is een afgeleide van observium, het schijnt dat de maker van observium nogal een bepaalde attitude heeft. PRTG kun je ook gebruiken.Tylen schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:40:
[...]
Nope die is windows only.
Je kan eens kijken naar observium die draait op linux. Misschien kan je die poorten naar de synology of via een docker draaien.
Exit: https://hub.docker.com/r/zuhkov/observium/
Ga ik ook maar eens proberen op de Synology.
Me Tarzan, U nix!
Ik heb de nieuwste (10 dagen geleden geinstalleerd ofzo) gratis versie en heb alles op IP toegevoegddoc schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:04:
Observium begint soepeler te worden, je mag in de nieuwste betaalde releases zelfs op IP toevoegen
Werkt perfect met de meeste spullen. Wil LibreNMS er eens naast gaan draaien om de verschillen te zien.
Dat is wel bijzonder want de gratis versie is van 2015 die heb ik ook draaien en hij weigert echt elk IP, are you sure? http://observium.org/docs/changelog/Tylen schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:09:
[...]
Ik heb de nieuwste (10 dagen geleden geinstalleerd ofzo) gratis versie en heb alles op IP toegevoegd
[ Voor 42% gewijzigd door stormfly op 11-05-2016 14:27 ]
Alles op IP toegevoegd: (Let niet op de down van mijn AP, ethernet stekkertje moet opnieuw geknepen worden :stormfly schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:25:
[...]
Dat is wel bijzonder want de gratis versie is van 2015 die heb ik ook draaien en hij weigert echt elk IP, are you sure? http://observium.org/docs/changelog/
Heb je een idee hoe je de gratis versie kan updaten want dat lijkt een goed bewaard geheim gebleven?
Moet zeggen dat ik niet heel enthousiast ben over de grafieken en UBNT ondersteuning, uit de TS8-PRO haalt hij geen bruikbare informatie. En de UAP-AC-PRO leest hij wel in maar lijken de interfaces niet echt een reeel beeld te geven, uurtje netflix streaming is niet terug te vinden in een piek.
[ Voor 8% gewijzigd door Tylen op 11-05-2016 14:35 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq