[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste
Acties:
  • 653.841 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 23:39
.bart schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 22:25:
Ik ben op zoek naar een beter WiFi signaal in onze woning. Nu is mijn oog ook gevallen op een van de unifi access points mede vanwege de populariteit hier op tweakers. Echter als ik naar de specs kijk (en ik ben een leek) dan lijkt het alsof er veel snellere WiFi routers/ap's zijn. Bijv deze pricewatch: Asus RT-AC87U Zwart die op 2,4ghz en 5ghz 600Mbps en 1,733Gbps respectievelijk halen vs 450Mbps en 867Mbps voor de ac lr.

Dat lijkt me nogal een verschil, met name op 5Ghz. Is dat iets om rekening mee te houden?
Belangrijk hierbij is dat je kijkt naar de effectieve bandbreedte die je wilt halen, niet naar de theoretische bandbreedte. Plaatsing van een of meer accesspoints op de goeie plek helpt meer dan een enkel schijnbaar sneller accesspoint in de meterkast te plaatsen. Voor zo'n opstelling met meedere accesspoints is Unifi over het algemeen een veel beter platform; je beheert alle accesspoints vanuit 1 controller (op een lokale PC of in de cloud) en je voedt ze via PoE (adapters worden meegeleverd).

Vertel iets meer over hoe je woning eruit ziet en wat je clients zijn, dan kunnen we vast wel met een goed voorstel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een beter WiFi signaal in onze woning. Nu is mijn oog ook gevallen op een van de unifi access points mede vanwege de populariteit hier op tweakers. Echter als ik naar de specs kijk (en ik ben een leek) dan lijkt het alsof er veel snellere WiFi routers/ap's zijn. Bijv deze pricewatch: Asus RT-AC87U Zwart die op 2,4ghz en 5ghz 600Mbps en 1,733Gbps respectievelijk halen vs 450Mbps en 867Mbps voor de ac lr.

Dat lijkt me nogal een verschil, met name op 5Ghz. Is dat iets om rekening mee te houden?
Allemaal theoretische cijfers die je in de praktijk nooit zult halen aangezien je te maken hebt met overhead en andere zaken zoals muren en andere obstructies.

Ik heb een Unifi AP AC Lite waar ik zeer tevreden over ben, ook met de snelheden die ik behaal.
Wel moet ik erbij vermelden dat de apparatuur die ermee verbindt niet over AC WiFi beschikt, dus er valt nog meer uit te halen.

Wel kost die Asus router je €195 minimaal, waarbij een Unifi AP AC Lite je 'maar' €95.
De configuratie van het Unifi AP is supermakkelijk, kun je zelfs met een app op je telefoon doen.

Kind kan de was doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .bart
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-04 08:02
slooffmaster schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:09:
[...]

Vertel iets meer over hoe je woning eruit ziet en wat je clients zijn, dan kunnen we vast wel met een goed voorstel komen.
Ik heb thuis internet via Ziggo. Het modem/router van Ziggo hangt bij ons in de kelderkast. Daarachter hangt een 8 poort gigabit switch. Alle hardware met een vaste plek in het huis heb ik bedraad aangesloten (TV, game console, NAS, media player, etc). Wifi wil ik alleen gebruiken voor mobiele devices (twee iPads, 2 mobiele telefoons, 1 Macbook, 1 laptop). Daarbij is het bereik en een stabiele verbinding belangrijk (ik denk nog belangrijker dan snelheid). We hebben nu alleen in de woonkamer en in een klein deel van onze keuken bereik. Deze twee lokaties bevinden zich dichts bij de kelderkast. In het zit gedeelte van onze keuken, en op de eerste etage en zolder etage hebben we totaal geen bereik (ondanks de houten vloeren, ipv beton). Verder wil ik ook graag bereik hebben in de tuin. Onze tuintafel staat dicht bij het huis, dus bereik tot helemaal achter in de tuin is niet per se nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .bart
Gravit0n schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:51:
[...]

Wel kost die Asus router je €195 minimaal, waarbij een Unifi AP AC Lite je 'maar' €95.
Doorgaans vind ik het wel waard om iets meer te investeren zodat ik het goed voor elkaar heb, maar als het niet hoeft, dan natuurlijk liever niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Voor het bedrag wat die Asus kost kun je beter 2 AC Lite's kopen. Daar heb je effectief veel meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
.bart schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:23:
[...]

Doorgaans vind ik het wel waard om iets meer te investeren zodat ik het goed voor elkaar heb, maar als het niet hoeft, dan natuurlijk liever niet!
Duurder is niet perse beter!
Check anders wat reviews over Unifi AP's, misschien raak je dan overtuigd. :)

Zoals gezegd heb ik er alleen maar goede ervaringen mee.

+ het feit dat je voor die Asus ook betaalt omdat hij kan routen terwijl je die functie niet gebruikt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Geen appels met peren vergelijken he ;) De Pro kan 1300Mbps aan op 5Ghz. Daarnaast moet de andere kant (laptop, telefoon, tablet etc) ook die snelheid aankunnen wil je het echt nodig hebben ;)

Daarnaast ziet die Asus er niet uit. De WAF is veeeel hoger bij een Unifi access point.

Ik haal 55MBps op de Lite. Is dat niet snel genoeg?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 15:53

wouter1981

w00t

@.bart, ook ik adviseer je om voor een UAP lite of LR te gaan. Hang deze op een centrale plek op de benedenverdieping (of de eerste etage). Indien mogelijk in het zicht van alle vertrekken. Je zult zien dat je dan al een zeer goede dekking hebt. Wellicht zelfs in je tuin. Een kelder is namelijk een erg slechte plek voor een access point. Je kunt altijd een tweede UAP kopen om de wifi dekking te vergroten. Dat is het voordeel van dit schaalbare systeem.

Trust me, I'm an engineer | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981

wouter1981

w00t

Tylen schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:38:
[...]

Dat is vermoedelijk met HT20 op 2.4GHz. Ik haal 180Mbit/s op 5GHz (is het maximum van mijn glasvezelverbinding) op mijn Lite en op mijn LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

wouter1981 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:42:
[...]

Dat is vermoedelijk met HT20 op 2.4GHz. Ik haal 180Mbit/s op 5GHz (is het maximum van mijn glasvezelverbinding) op mijn Lite en op mijn LR.
????

Volgens mij kan je niet 55MBps halen op HT20 op 2.4Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .bart
Gravit0n schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:33:
[...]

Duurder is niet perse beter!
Mee eens! Vandaar dat ik me ook probeer te verdiepen en zodoende hier terecht kwam! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .bart
[...]
Daarnaast ziet die Asus er niet uit. De WAF is veeeel hoger bij een Unifi access point.
Klopt, deze access points zien er prima uit. Wel verbaasd het me dat een UAP geen zichbare antenne's heeft, terwijl ik bij routers zie dat men zelfs van drie naar vier antennes gaat om bereik/snelheid etc te verbeteren (althans dat is wat ze dan claimen).
[...]
Ik denk het wel. Het meest veeleisende dat we zullen doen is dat we met twee devices tegelijk video streamen (bijv. Netflix, of van onze NAS). Dat is volgens mij ruim te doen met 55MBps toch? (We hebben het dan toch over 55 MByte, niet 55 Mbit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

.bart schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:54:
[...]

Klopt, deze access points zien er prima uit. Wel verbaasd het me dat een UAP geen zichbare antenne's heeft, terwijl ik bij routers zie dat men zelfs van drie naar vier antennes gaat om bereik/snelheid etc te verbeteren (althans dat is wat ze dan claimen).

[...]

Ik denk het wel. Het meest veeleisende dat we zullen doen is dat we met twee devices tegelijk video streamen (bijv. Netflix, of van onze NAS). Dat is volgens mij ruim te doen met 55MBps toch? (We hebben het dan toch over 55 MByte, niet 55 Mbit?)
Uiteraard MB anders tikte ik wel Mb ;)

Afbeeldingslocatie: http://tyl.nl/images/1454188203.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door Tylen op 20-04-2016 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .bart
Tylen schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:59:
[...]
Uiteraard MB anders tikte ik wel Mb ;)
Maar dat is voldoende om met twee devices video te streamen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09 23:01

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

.bart schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:02:
[...]

Maar dat is voldoende om met twee devices video te streamen toch?
En blu-Ray is geloof ik 20Mbit/sec (2,5MByte/sec).
Dus meer dan ruim voldoende.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981

wouter1981

w00t

Tylen schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:43:
[...]

????

Volgens mij kan je niet 55MBps halen op HT20 op 2.4Ghz.
Sorry. Je hebt het over MB ipv Mb.. Ik heb te snel gelezen en gereageerd. 55MB (55MB*8=440Mbit) is inderdaad netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09 07:47

Je gooit je vraag wel in een Ubiquiti fanboy hok ;)
Voor dat geld zou ik met iets minder theoretische snelheid genoegen nemen, in de praktijk maak je er toch vrij weinig van. Voor hetzelfde geld kun je 2 AP's kopen die jouw veel meer dekking gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .bart
_Piwi_ schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:09:
[...]
Voor dat geld zou ik met iets minder theoretische snelheid genoegen nemen, in de praktijk maak je er toch vrij weinig van. Voor hetzelfde geld kun je 2 AP's kopen die jouw veel meer dekking gaat geven.
Daar raak ik ook van overtuigd. Als ik eens begin om een access point ergens in de woonkamer te plaatsen, dan kan ik altijd nog een access point toevoegen op zolder mocht de dekking niet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
.bart schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:17:
[...]

Daar raak ik ook van overtuigd. Als ik eens begin om een access point ergens in de woonkamer te plaatsen, dan kan ik altijd nog een access point toevoegen op zolder mocht de dekking niet voldoende zijn.
Precies.
Hang je hem in de woonkamer op, heb je hoogstwaarschijnlijk geen 5Ghz coverage op zolder, iets om rekening mee te houden.

Maar testen is uitsluiten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09 07:47
.bart schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:17:
[...]

Bij nieuwbouw kom je niet eens tot de eerste verdieping ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .bart
Toch nog een vraag: als ik de verschillende UAP's vergelijk dan zie ik dat de PRO een tweede netwerk poort heeft. Waar dient die voor? Kan ik daarmee een extra device bedraad aansluiten (alsof het een kleine switch is?)

Bovendien staat bij de Lite en LR vermeld dat ze IPv6 ondersteunen, en bij de PRO niet. Ik neem toch aan dat de pro dit wel ondersteunt? En heb ik IPv6 uberhaupt nodig op een thuisnetwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

.bart schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:13:
Toch nog een vraag: als ik de verschillende UAP's vergelijk dan zie ik dat de PRO een tweede netwerk poort heeft. Waar dient die voor? Kan ik daarmee een extra device bedraad aansluiten (alsof het een kleine switch is?)

Bovendien staat bij de Lite en LR vermeld dat ze IPv6 ondersteunen, en bij de PRO niet. Ik neem toch aan dat de pro dit wel ondersteunt? En heb ik IPv6 uberhaupt nodig op een thuisnetwerk?
Volgens mij kan je de 2e port gebruiken om door te lussen.
Dus 1 PoE naar de Pro en daarvandaan door naar een 2e Pro enz.

IPv6 zal sowieso ook op de UAP-AC-Pro zitten.
en IPv6 heb je sowieso nodig, maar wanneer is de vraag.
Uiteindelijk moeten we allemaal over naar IPv6. Maar helaas willen de providers nog niet echt opschieten hier mee.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:44
.bart schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:13:

Die tweede poort is er inderdaad om het netwerksignaal door te lussen, maar als je er een tweede UAP op aan wil sluiten heb je wel weer een POE injector nodig, POE wordt namelijk niet doorgelust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
_Piwi_ schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:26:
[...]

Bij nieuwbouw kom je niet eens tot de eerste verdieping ;)
Plaatsing van het accesspoint is belangrijk. Ik woon in een nieuwbouw huis, met het accesspoint in de meterkast (worst place ever...) had ik nergens fatsoenlijke dekking. Nu staat het accesspoint op een kast (dus geen muren eromheen, vrije ruimte) in de woonkamer. Hierdoor heb ik dekking op de 1e verdieping, woonkamer en tuin. Als ik een 2e verdieping had gehad dan had ik wel een 2e accesspoint opgehangen.
Dit is overigens voor de 2.4Ghz. Op de 5Ghz heb je wel meer ap's nodig

Over het algemeen is ubiquiti geen uitblinker in snelheid. Wil je echt zo snel mogelijk voor min mogelijk bucks dan kan je beter naar een ander merk kijken. Ik heb voor ubiquiti gekozen omdat het voor mij echt significant stabieler was dan mijn tplink/asus/openwrt apparatuur die ik in het verleden gebruikte

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 20-04-2016 13:45 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .bart
laurens0619 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:44:
[...]
Over het algemeen is ubiquiti geen uitblinker in snelheid. Wil je echt zo snel mogelijk voor min mogelijk bucks dan kan je beter naar een ander merk kijken. Ik heb voor ubiquiti gekozen omdat het voor mij echt significant stabieler was dan mijn tplink/asus/openwrt apparatuur die ik in het verleden gebruikte
Wat ik zo lees is de snelheid voor mij voldoende. Ik zit nu serieus aan dit systeem te denken vanwege:
- design (dit is nog prima in de woonkamer in het zicht te leggen)
- schaalbaarheid/uitbreidbaarheid (bijv. extra APs op verdiepingen
- en het belangrijkste, een enorm actieve gebruikersgroep, o.a. hier op Tweakers.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

In de GUI van de edgerouter is het helaas niet mogelijk om de IPv6 Firewall Policies en rules toe te voegen en aan te passen.
Zit dit in de eerst volgende versie? of is dit makkelijk toe te voegen?
nl. nogal vervelend dat IPv4 netjes via de GUI kan en ik voor IPv6 weer terug moet vallen op de CLI of de config tree.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb al een tijdje mijn AP niet geupdate, nu ik hem wil updaten schrik ik van https://community.ubnt.co...-is-released/ba-p/1531713 (ik zit nu nog op versie 3.2).

Voor zover ik mij herinner heb ik er nooit iets bijzonders op ingesteld. Moet ik toch voorzorgsmaatregelen nemen?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981

wouter1981

w00t

Waar schrik je precies van? Haal je de Unifi versie en de UAP firmware versie niet door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Klopt, ik heb op upgrade geklikt en heb nu 3.3.20. Dat werkte!

Maar ... sinds de update kan ik niet meer op de wifi komen, hij vindt de SSID niet. Iemand een idee waar ik het zoeken moet? Ik weet het even niet. Als ik via een kabeltje probeer, dan vind de software hem wel (ik kan hem dus via die site vanaf de laptop onderhouden, ook via ssh kom ik erbij).

Opgelost, denk ik: ik moest een nieuwe wifi-groep maken. 8)7 Vaag ...

[ Voor 10% gewijzigd door pven op 20-04-2016 20:00 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Heeft er iemand hier ervaring met het maken van een Wizard voor EdgeMax?
Heb al wel een vpn status voor site-to-site geinstalleerd.... maar deze laat vpn naar local niet zien.
Zou graag een simpele wizard willen die de uitvoer van "show vpn remote-access" print. Refresh knopje er bij, of eens in de 5 sec draaien als t scherm actief is ofzo is al zat.

Iemand die mij kan helpen dit te maken of dit kan maken?

EDIT:
een "Show Interfaces" is eventueel ook goed, want dan kan je l2tp ook zien met gebruikers.

EDIT2:
Of... een mogelijkheid om de L2TP op het dashboard weer te geven, met de users bij de ip-adressen, zou nog mooier zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door HellStorm666 op 21-04-2016 08:39 ]

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .bart
Zijn er hier mensen met een AP pro, en evt kunnen toelichten waarom ze een pro verkiezen boven een lite? Ik ben inmiddels wel overtuigd van dit merk maar twijfel nog over het model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:23

OMX2000

By any means necessary...

.bart schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:34:
Zijn er hier mensen met een AP pro, en evt kunnen toelichten waarom ze een pro verkiezen boven een lite? Ik ben inmiddels wel overtuigd van dit merk maar twijfel nog over het model.
De Lite is volgens mij het meest gekozen, maar de AC LR maakt in de meeste huizen het meeste "sense". Die heeft een gevoeligere antenne en vooral daardoor meer bereik (de clients zijn meestal de zwakste schakel qua zendvermogen).

De AC pro is voor huis tuin en keuken gebruik alleen interessant als je devices hebt die op 5 Ghz ook 3x3 MIMO ondersteunen (Bijvoorbeeld recentere MacBook Pro's). De AC pro heeft naar wat ik weet geen beter bereik dan de AC Lite.

De AC pro heeft natuurlijk meer features dan de AC Lite, maar die zijn voor de gemiddelde consument niet heel relevant.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just_kevin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:49
Ik heb vandaag een UAP AC LR binnen gekregen en deze opgehangen aan de muur in een kast centraal op de benedenverdieping. Nu valt het bereik en de snelheid mij eigenlijk vies tegen. Ik heb een speedtest gedaan via de speedtest app op een iPhone 6, een iPhone 5, een iPad 4 en een Motorola Moto G. De eerste paar keer blijft de download snelheid hangen rond de 0,20 Mbps (2,4 Ghz of 5 Ghz maakt geen verschil), na een paar keer loopt dit op naar +/- 30 Mbps hierna zakt deze vaak weer in. De tests heb ik uitgevoerd op verschillende afstanden. Pas als ik echt dicht bij het AP in de buurt kom gaat de snelheid flink omhoog naar 130Mbps op 5Ghz, waar mijn internetverbinding maximaal 150/150Mbps is. De controller geeft een TX-rate weer variërend van 82 tot boven de 200. Voorheen gebruikt het WiFi op mijn Netgear R7000 router, hier was de snelheid beduidend beter.

In de praktijk merk ik echter dat alles wel "sneller" werkt als voorheen. Hiermee bedoel ik dat Facebook, Netflix e.d. voor mijn gevoel sneller laden, dit zou natuurlijk ook een placebo effect kunnen zijn. ik begrijp dat een benchmark zelf weinig zegt maar ik vind een snelheid (ook op een Speedtest) onder de 1 Mbps niet acceptabel. Ik heb het beste kanaal dat het AP kon vinden uitgekozen voor 2,4 (11, HT20) en 5 Ghz (44, HT40). Uiteraard maak ik gebruik van de bijgeleverde POE-injector. Het apparaat geeft aan dat de uplink full duplex 1000 is. De kabel zelf heb ik ook getest via iperf en dan wordt de gigabit lijn bijna dicht getrokken (890Mbps).

De transmit power heb ik op high gezet, als ik deze op medium zet merk ik weinig verschil.

Het AP zelf heeft firmware versie 3.4.17.3440 en de controller draait onder firmware versie 4.8.15. Is er hier sprake van een mis configuratie? Verkeerde plaatsing? Of is er wellicht toch iets anders aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Staan DPI of connectivity monitor aan onder setting/site?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981

wouter1981

w00t

@just_kevin stel op 5Ghz in elk geval maar HT80 in. En doe dan nog eens wat speedtest met je telefoons. En heb je Steer to 5G ingesteld?

[ Voor 14% gewijzigd door wouter1981 op 21-04-2016 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just_kevin
Bedankt voor de snelle reacties!

@Jeroen_ae92 DPI stond uit, connectivity monitor stond wel aan. Deze heb ik uitgezet maar dit leverde helaas geen verbetering op

@wouter1981 Steer to 5Ghz had ik inderdaad al aangezet. De kanaalbreedte heb ik nu op 80 gezet en op 5Ghz is de verbinding nu een heel stuk beter. Op 10 meter van het AP haal ik nu +/- 25 Mbps en de verbinding lijkt nu ook iets stabieler. Het probleem op 2,4 GHz blijft echter hetzelfde.

[ Voor 5% gewijzigd door just_kevin op 21-04-2016 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
just_kevin schreef op donderdag 21 april 2016 @ 23:25:
Bedankt voor de snelle reacties!

@Jeroen_ae92 DPI stond uit, connectivity monitor stond wel aan. Deze heb ik uitgezet maar dit leverde helaas geen verbetering op

@wouter1981 Steer to 5Ghz had ik inderdaad al aangezet. De kanaalbreedte heb ik nu op 80 gezet en op 5Ghz is de verbinding nu een heel stuk beter. Op 10 meter van het AP haal ik nu +/- 25 Mbps en de verbinding lijkt nu ook iets stabieler. Het probleem op 2,4 GHz blijft echter hetzelfde.
Zit je dan wel op 5ghz.

Geeft de 5ghz band eens een andere naam. Zodat je hem zelf kan selecteren.

En wat is de dbm waarden en de connection speed van de verbinding van je telefoon op de controller?

Ik haal op 5ghz +/-250mbits op 10 meter met een iPhone 6. Als jij op 25mbit uit komt lijkt het dant je gewoon via 2,4ghz verbonden bent.

En wat is je max internet snelheid? Om zeker te te zijn dat die 25mbit niet maximale downloadsnelheid is van je provider?

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981

wouter1981

w00t

En heb je een rf scan uitgevoerd op 2G en 5G? Als je de UAP automatisch zijn kanalen laat kiezen wordt het misschien beter.

En je hebt de UAP nu in een kast hangen? Kun je misschien ook in het zicht hangen/leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneezyThunder91
  • Laatst online: 17-03 18:46
Ik heb inmiddels een 2e UAP AC LR gekocht en heb nu een behoorlijke goede dekking door het hele huis. 1 AP ligt op een kast in de woonkamer en het andere AP hangt nu nog een de balustrade van de zoldertrap. Ben nu beetje aan het spelen met de HT settings (op 5Ghz nu op HT 80, op 2,4 nu nog op HT20), RSSI waardes (staan nu op -85dbm) transmission power. Met name met die laatste weet ik niet goed wat te doen. Staat nu gewoon maar op Auto.

Vooralsnog nog steeds tevreden dat ik over gestapt ben op Ubiquiti (En m'n vrouw ook:))

[ Voor 6% gewijzigd door SneezyThunder91 op 22-04-2016 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:16
Heeft iemand ervaring met een Picostation M2 met unifi firmware? Het leek me een leuke goedkope optie voor Wifi in de tuin. Snelheid is niet zo heel erg van belang. Is vooral voor mobieltjes en af en toe wat internet op de laptop.

Ook ben ik aan het spelen met SNMP. Dit staat aan in de controller maar mijn software (onder site) krijgt niks uitgelezen? Moet ik nog iets anders doen? Ik heb 1 Lite en 2 oude UAP's.

[ Voor 59% gewijzigd door m3gA op 22-04-2016 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just_kevin
xbeam schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 00:19:
[...]

Zit je dan wel op 5ghz.

Geeft de 5ghz band eens een andere naam. Zodat je hem zelf kan selecteren.

En wat is de dbm waarden en de connection speed van de verbinding van je telefoon op de controller?

Ik haal op 5ghz +/-250mbits op 10 meter met een iPhone 6. Als jij op 25mbit uit komt lijkt het dant je gewoon via 2,4ghz verbonden bent.

En wat is je max internet snelheid? Om zeker te te zijn dat die 25mbit niet maximale downloadsnelheid is van je provider?
Ik heb 2 aparte SSID's aangemaakt. Een voor 2,4 Ghz en 1 voor 2,4 Ghz. Zie afbeelding hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QTNLA7X.png?1

De DBM varieert van -48 tot -81 maar dit maakt voor de snelheid weinig uit. "

Mijn maximale internetsnelheid is 150Mbit.
wouter1981 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 07:28:
En heb je een rf scan uitgevoerd op 2G en 5G? Als je de UAP automatisch zijn kanalen laat kiezen wordt het misschien beter.

En je hebt de UAP nu in een kast hangen? Kun je misschien ook in het zicht hangen/leggen?
Ik heb een RF-scan uitgevoerd en op basis daarvan het beste kanaal geselecteerd. Ik heb de 2,4 Ghz radio nu op kanaal auto gezet om te kijken of dit verschil maakt.

Dit is een kast onder de trap, dit was de beste plek waar ik het AP op kon hangen zonder dat ik overal kabels zag liggen. Ik kan bij wijze van test het AP wel verplaatsen en kijken of het dan beter is. Ga ik dit weekend proberen. Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zal niet hoger dan 150 Mbit gaan. Dat is normaal.

Je hebt nu wel twee DUAL band netwerken gemaakt. Je moet ssid: Wlan ALLEEN op 2,4 Ghz laten lopen, en de Wlan5G ALLEEN op 5G. Dus verbieden op 2,4 GHz...

Dan weet je zeker dat het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just_kevin
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:39:
Je zal niet hoger dan 150 Mbit gaan. Dat is normaal.

Je hebt nu wel twee DUAL band netwerken gemaakt. Je moet ssid: Wlan ALLEEN op 2,4 Ghz laten lopen, en de Wlan5G ALLEEN op 5G. Dus verbieden op 2,4 GHz...

Dan weet je zeker dat het goed gaat.
Dat begrijp ik, dat is ook geen enkel probleem. Vond alleen 0,10 Mbit wel erg laag. Heb inmiddels mijn laptop erbij gepakt en daar zijn de snelheden wel goed (ook van een afstand) nu heeft een laptop natuurlijk een krachtigere antenne (en 2x2) als een telefoon maar toch vond ik dat maar vreemd. Nadat ik op de telefoons een andere server had geselecteerd op speedtest was de snelheid wel goed. Stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht 8)7 Het probleem lijkt dus opgelost te zijn. Dat verklaart ook waarom de snelheid in de praktijk wel goed was.

Hoe kan ik instellen dat Wlan alleen 2,4 Ghz is en Wlan5G alleen 5 Ghz? Dat krijg ik niet gevonden in de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:02
Ik ga er erven van uit dat @haik01 je adviseerde om twee aparte netwerken (eentje strikt 2,4 en eentje strikt 5) te maken om te zorgen dat je test niet in de war werd geschopt door band steering of eigenwijs switchen van je telefoons.

In praktijk wil je denk ik wel gewoon weer 1 SSID op beide frequenties met band steering aan (als je snelheden dan nog steeds goed blijven )

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 23:39
just_kevin schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:47:
[...]
....

Hoe kan ik instellen dat Wlan alleen 2,4 Ghz is en Wlan5G alleen 5 Ghz? Dat krijg ik niet gevonden in de controller.
Dat doe je met de Override optie (te zien op de screenshot van je Radio's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 00:21
Ik zou graag een soort DNS record willen aanmaken op de Ubnt Lite zodat mijn DHCP clients via de router mijn nas kunnen bereiken op host name.

Heb dit al geprobeerd:
set system static-host-mapping host-name nas inet 192.168.178.100

Alleen dit werkt niet, op een host krijg ik dan: ping: cannot resolve nas: Unknown host

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .bart
Nog een vraag over de AC LR. Deze heeft een groter bereik doordat deze gevoeligere antennes heeft (meen ik ergens gelezen te hebben). Moeten ook client devices betere antennes hebben om hier voordeel van te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 16:23

OMX2000

By any means necessary...

Samplex schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:27:
Ik zou graag een soort DNS record willen aanmaken op de Ubnt Lite zodat mijn DHCP clients via de router mijn nas kunnen bereiken op host name.

Heb dit al geprobeerd:
set system static-host-mapping host-name nas inet 192.168.178.100

Alleen dit werkt niet, op een host krijg ik dan: ping: cannot resolve nas: Unknown host

Iemand een idee?
Ik heb dit toevallig net geconfigureerd met :
code:
1
set service dhcp-server hostile-update enable

Dit update de /etc/hosts file zodra een client via dhcp een nieuw ip adres vraagt.

[ Voor 7% gewijzigd door OMX2000 op 22-04-2016 17:11 ]

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

m3gA schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:13:
Heeft iemand ervaring met een Picostation M2 met unifi firmware? Het leek me een leuke goedkope optie voor Wifi in de tuin. Snelheid is niet zo heel erg van belang. Is vooral voor mobieltjes en af en toe wat internet op de laptop.

Ook ben ik aan het spelen met SNMP. Dit staat aan in de controller maar mijn software (onder site) krijgt niks uitgelezen? Moet ik nog iets anders doen? Ik heb 1 Lite en 2 oude UAP's.
Kan dit dan met die pico station??

Snmp heb ik ook aan en monitor ik met prtg. Aanzetten in controller met een naam en wachtwoord. En dan AP's zelf toevoegen in je snmp monitor.

Edit: https://help.ubnt.com/hc/...tation-M2-HP-to-run-UniFi cool :)

[ Voor 7% gewijzigd door Tylen op 22-04-2016 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981

wouter1981

w00t

.bart schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 17:04:
Nog een vraag over de AC LR. Deze heeft een groter bereik doordat deze gevoeligere antennes heeft (meen ik ergens gelezen te hebben). Moeten ook client devices betere antennes hebben om hier voordeel van te hebben?
Nee. Alle clients hebben hier sowieso voordeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tylen schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 17:19:
[...]

Snmp heb ik ook aan en monitor ik met prtg. Aanzetten in controller met een naam en wachtwoord. En dan AP's zelf toevoegen in je snmp monitor.

De Pico heeft maar één enkele antenne en enkel met de controller op een vreemd land gaf deze voldoende power af. Bereik vond ik bijzonder slecht en performance was simpelweg ruk. Ik heb toen de Pico's vervangen voor de Unifi Outdoor+ modellen die veel beter zijn in alle opzichten.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 20:46:
[...]

De Pico heeft maar één enkele antenne en enkel met de controller op een vreemd land gaf deze voldoende power af. Bereik vond ik bijzonder slecht en performance was simpelweg ruk. Ik heb toen de Pico's vervangen voor de Unifi Outdoor+ modellen die veel beter zijn in alle opzichten.
Ik heb de controller op Bolivia staan om juist max power te hebben dus dat is niet zo heel erg. Een enkele antenne is ook niet erg. Gaat toch alleen voor mobile devices dus beetje wappen en clash of clannen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Laatst online: 12:14
Heeft iemand een idee wanneer en waar de Unifi 16-poort switch beschikbaar is? Ik zie de switch op buitenlandse sites al wel "in Stock" maar in Nederland nog nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
OMX2000 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 17:10:
[...]

Ik heb dit toevallig net geconfigureerd met :
code:
1

Dit update de /etc/hosts file zodra een client via dhcp een nieuw ip adres vraagt.
Helaas dit stond al aan zo te zien:

ubnt@ubnt-router# set service dhcp-server hostfile-update enable
The specified configuration node already exists

Denk dat het niet werkt want dan zou je een DNS server op de Lite moeten draaien.
Ipv het doorgeven naar de DNS server op het internet moet het intern blijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

.bart schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:34:
De pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) heeft wel 802.3af PoE en 802.3at PoE+ en heeft een tweede RJ45 aansluiting. Waren voor mij doorslaggevende redenen om 'em te kopen.

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samplex schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:12:
[...]

Helaas dit stond al aan zo te zien:

ubnt@ubnt-router# set service dhcp-server hostfile-update enable
The specified configuration node already exists

Denk dat het niet werkt want dan zou je een DNS server op de Lite moeten draaien.
Ipv het doorgeven naar de DNS server op het internet moet het intern blijven..
Je kunt onder je dhcp server ook een domain opgeven. Doe bv local invullen. Dan werkt dns lookup naar nas.local wel

Indien je een static host mapping hebt gemaakt, pas die aan of verwijder deze.

Vraagt de nas wel een ip aan of is deze hard ingegeven in de nas? Indien hard ingegeven, gebruik de static host mapping. Zo nee, doe een dhcp renew ook als je een static ip hebt geconfigureerd.

[ Voor 19% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 23-04-2016 09:42 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 09:39:
[...]

Je kunt onder je dhcp server ook een domain opgeven. Doe bv local invullen. Dan werkt dns lookup naar nas.local wel

Indien je een static host mapping hebt gemaakt, pas die aan of verwijder deze.

Vraagt de nas wel een ip aan of is deze hard ingegeven in de nas? Indien hard ingegeven, gebruik de static host mapping. Zo nee, doe een dhcp renew ook als je een static ip hebt geconfigureerd.
Ik heb in de DHCP al internal.lan meegegeven als dns suffix.
De NAS heeft een static IP, static host mapping is actief:

ubnt@ubnt-router# show system static-host-mapping
host-name nas {
inet 192.168.178.100
}
[edit]

Ping ik naar nas.local dan werkt het.
Alleen ik wil kunnen resolven naar de hostname nas of fqdn nas.internal.lan

Update: met het opgeven van de fqdn in de static host mapping werkt t, nu alleen nog nas :)
Update 2: gelukt door een static host mapping Alias aan te maken.

Recap:
set system static-host-mapping host-name nas.internal.lan inet 192.168.178.100
set system static-host-mapping host-name nas.internal.lan alias nas

Bedankt all voor het meedenken!

[ Voor 35% gewijzigd door Samplex op 23-04-2016 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De static host mapping zal dan nas.internal.lan moeten zijn.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 20:46
Vandaag een EdgeRouter Lite gehaald. Dit is nu mijn tweede Ubiquiti product thuis (AC-Lite).
Zat heel erg te twijfelen tussen een USG of EdgeRouter Lite. Ik heb momenteel een PfSense installatie draaien in VMware en mijn thuisnetwerk is een beetje uitgeroeid tot een wat complexer netwerk dan je thuis verwacht. Met verschillende VLAN's, IPSec Tunnels etc. Daarom toch gekozen voor de EdgeRouter lite zodat ik niet hoef te stoeien met files aanpassen op de controller.

Nu nog de hele configuratie 'overzetten'. Gelukkig heb ik al een beetje ervaring met JunOS.
In de toekomst wil ik nog twee UniFi switches hebben (de nieuwe 8+2 poorts versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die kleine unifi switch is best leuk... Hij valt me heel niet tegen eigenlijk. Wel wordt ie pittig warm maar geen gezoem van fans gelukkig

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 16:26:
Die kleine unifi switch is best leuk... Hij valt me heel niet tegen eigenlijk. Wel wordt ie pittig warm maar geen gezoem van fans gelukkig
Wat verbruikt hij met twee UAP AC PRO (of 3 stuks als je mijn camera meetelt) en alle 8 de porten vol? Ik gok 26 watt als ik kijk naar andere testen?

Ben ook benieuwd wat hij in rust zonder porten aangesloten verbruikt als hij helemaal geboot is, 10watt?

Hij wordt warmer dan een TS8-PRO denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 17:17:
[...]

Wat verbruikt hij met twee UAP AC PRO (of 3 stuks als je mijn camera meetelt) en alle 8 de porten vol? Ik gok 26 watt als ik kijk naar andere testen?

Ben ook benieuwd wat hij in rust zonder porten aangesloten verbruikt als hij helemaal geboot is, 10watt?

Hij wordt warmer dan een TS8-PRO denk?
Ik heb geen UAP-AC-Pro's in huis maar wel de oudere UAP-AC's. Mag dat ook? Ach, ik zal wel wat friemelen en meten ;-)

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 17:31:
[...]

Ik heb geen UAP-AC-Pro's in huis maar wel de oudere UAP-AC's. Mag dat ook? Ach, ik zal wel wat friemelen en meten ;-)
Heel graag als je 2 of 3 poe devices aan kan sluiten is het wel reëel voor een huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De switch met daaraan de devices (opklik voor groot):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/70275604/devices_klein.png

Verbruiken gezamenlijk:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/70275604/power.png

Goed, nu heb ik daar de UAP-AC vanaf gehaald en dus enkel de UAP-AC-Lite er nog aan:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/70275604/power2.png

Idle, zonder AP's:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/70275604/power3.png

Goed, nu met 2 AP's en een Mitel 5330 toestel op 48v:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/70275604/power4.png

En de temp van het ding na het laatste plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/70275604/temp.png

Conclusie, een Mitel VoiP toestel doet maar iets van 3 watt en de UAP-AC-Lite is beduidend minder gretig qua watt'jes dan de oude v1 UAP-AC. Ik denk dan ook dat je aanname met 2 AP's en een camera met een totaal van ongeveer 30Watt wel klopt.

[ Voor 14% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 23-04-2016 21:27 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cool tnx dat is wel helder, ja de ACv1 verbruikt heel veel. De UAP-AC-PRO verbruikt net als de andere in dezs lijn heel weinig power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Overigens is de toughswitch pro idle 5Watt zuiniger. Nogal een verschil eigenlijk 8)7

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 20:46
Zojuist de EdgeRouter aangesloten om mijn config te testen. Ik liep al gelijk tegen het eerste probleem aan. Wat ik namelijk zou willen is mijn huidig IP-adres blijven gebruiken. Ik heb het mac-adres van mijn PfSense WAN interface in de config geplaatst in de hoop dat de DHCP server van Ziggo (oud UPC gebied) het oude IP-adres toewijst.

Mooi niet dus. Kwam op internet al deze tegen: https://chelloo.com/forum...k7ij85bf56&topic=54162.10

Heb ook dhcp-option 50 geprobeerd, maar dit haalt niets uit.
Een nieuw adres is opzich niet zo'n probleem, maar dan moet ik wel een hoop DNS entry's gaan aanpassen. Misschien heeft iemand hier nog een idee?

Vroeg me nog af of option dhcp-requested-address x.x.x.x niet send dhcp-requested-address x.x.x.x moet worden? (Zal dat morgen eens proberen)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
interfaces {
    ethernet eth0 {
        address dhcp
        dhcp-options {
            client-option "option dhcp-requested-address x.x.x.x"
        }
        duplex auto
        firewall {
            in {
                name WAN_IN
            }
            local {
                name WAN_LOCAL
            }
        }
        mac 00:0c:29:d1:xx:xx
        speed auto
    }

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 21:44:
Overigens is de toughswitch pro idle 5Watt zuiniger. Nogal een verschil eigenlijk 8)7
Ja die conclusie trok ik ook, mijn TS8-PRO verbruikt 8 watt idle. Hoe is het warmte verschil tussen beide als je de hand op de behuizing plaatst (TS8 heeft geen temp meting)?

Het is zo zonde als apparatuur meer stroom verbruikt en ook nog eens warmer wordt, dat voelt als verspilling :+

Maar Kay zei ook terecht dat het een professioneel apparaat is voor bedrijven en dan maakt het verbruik minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeSharp.nl
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 15:40

SeeSharp.nl

You see sharp, we C#

Gisteren bezig geweest een UniFi controller te installeren op een Raspberry Pi 2. Dit was geen succes, maar achteraf was ik daar blij mee :-)
Door de stappen die ik moest uitvoeren, was ik er ineens van overtuigd dat de UniFi controller ook op mijn QNAP zou moeten kunnen draaien.
Ik kwam toen op de volgende post terecht: http://community.ubnt.com...-QKPG/td-p/257532/page/13

Hier staat een QPKG package: UniFi Controller QPKG 4.8.15

Deze kon ik installeren zonder problemen en nu draait alles perfect.

Wellicht breng ik nog meer mensen op ideeen!? :-)

www.seesharp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 09:39:
[...]

In het algemeen zou ik erg voorzichting zijn met het gebruik van .local als TLD. Er is een vrij grote kans dat je allerlei autoconf issues krijgt met devices die mDNS gebruiken (en dat zijn er best veel).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
SeeSharp.nl schreef op zondag 24 april 2016 @ 09:31:
Gisteren bezig geweest een UniFi controller te installeren op een Raspberry Pi 2. Dit was geen succes, maar achteraf was ik daar blij mee :-)
Door de stappen die ik moest uitvoeren, was ik er ineens van overtuigd dat de UniFi controller ook op mijn QNAP zou moeten kunnen draaien.
Ik kwam toen op de volgende post terecht: http://community.ubnt.com...-QKPG/td-p/257532/page/13

Hier staat een QPKG package: UniFi Controller QPKG 4.8.15

Deze kon ik installeren zonder problemen en nu draait alles perfect.

Wellicht breng ik nog meer mensen op ideeen!? :-)
In het weekend geinstalleerd op mijn Synology i.s.m. Docker en werkt ook perfect. Had eerst draaien op een Pi, werkte ook goed (Kon alleen Java8, niet aan de praat krijgen), maar alles op 1 plek is toch handiger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
harrytasker schreef op zondag 24 april 2016 @ 10:40:
[...]

In het weekend geinstalleerd op mijn Synology i.s.m. Docker en werkt ook perfect. Had eerst draaien op een Pi, werkte ook goed (Kon alleen Java8, niet aan de praat krijgen), maar alles op 1 plek is toch handiger!
voor de mensen die interesse hebben.
Hier de Repository voor de nieuwste unifi controller en Mongo database en java. plus nog meer ubnt controllers.

ACMENet Synology Package Center
Package repository:
http://synology.acmenet.ru

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SeeSharp.nl schreef op zondag 24 april 2016 @ 09:31:
Je weet dat UBNT zelf een Debian repository heeft en dat je in 12 seconden de controller hebt draaien op de Pi2 ;-)?

https://community.ubnt.co...fo-APT-howto/td-p/1288883

https://help.ubnt.com/hc/...oller-in-Ubuntu-or-Debian

[ Voor 21% gewijzigd door stormfly op 24-04-2016 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-10 21:30
Heb net een paar uur lopen ouwehoeren om de laatste versie van de Unifi controller te laten draaien op een oudere RPI 1 rev B. Heeft toch wel iets meer voeten in aarde dan enkel de repository installeren ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
## OS INSTALL
- Clean Raspbian Jessie Lite install from image

## RPI SETTINGS
- sudo apt-get update && sudo apt-get install raspi-config -y 
- sudo raspi-config 
  -> Expand the filesystem
  -> Set LOCALE to en_GB.UTF-8 UTF8
  -> Set timezone (Europe/Amsterdam)
  -> Set avanced options -> memory split to 16 MB (headless)
- sudo reboot

## RPI UPDATE
- sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade -y 
- sudo apt-get install rpi-update
- sudo rpi-update
- sudo reboot

## ADD UBNT REPOSITORY
- sudo echo 'deb http://www.ubnt.com/downloads/unifi/debian stable ubiquiti' | sudo tee -a /etc/apt/sources.list.d/ubnt.list > /dev/null
- sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv C0A52C50
- sudo apt-get update 

## INSTALL UNIFI CONTROLLER
- sudo apt-get install unifi -y 

## DISABLE DEFAULT MONGODB INSTANCE (OPTIMIZATION)
- sudo echo 'ENABLE_MONGODB=no' | sudo tee -a /etc/mongodb.conf > /dev/null 

## INSTALL ORACLE JAVA 8 (OPTIMIZATION)
- sudo apt-get install oracle-java8-jdk -y 
- sudo ln -sf jdk-8-oracle-arm-vfp-hflt/jre /usr/lib/jvm/java-6-openjdk-armhf 
- sudo update-alternatives --config java
  -> Set default JAVA instance to version 8 by entering selection number

## REMOVE UNIFI CLOUD LIBRARY (NOT COMPATIBLE WITH RPI 1)
- sudo rm /usr/lib/unifi/lib/native/Linux/armhf/libubnt_webrtc_jni.so
- sudo reboot

## CHECK INSTALL
- Go to https://<RPI-IP>:8443

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeSharp.nl
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 15:40

SeeSharp.nl

You see sharp, we C#

stormfly schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:15:
[...]

Je weet dat UBNT zelf een Debian repository heeft en dat je in 12 seconden de controller hebt draaien op de Pi2 ;-)?

Deze had ik geprobeerd, maar kreeg hem niet werkend.
Eriks blog: Turning a Raspberry Pi into a UniFi controller appliance (UniFi 4, Raspbian Jessie, Oracle Java 8)

Maar nogmaals, vind het uiteindelijk beter zo......op mij QNAP.

[ Voor 4% gewijzigd door SeeSharp.nl op 24-04-2016 16:57 ]

www.seesharp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

stormfly schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:15:
[...]

Mooie is alleen wel dat Ubiquity officieel de rPi's niet ondersteund.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HellStorm666 schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:18:
[...]

Mooie is alleen wel dat Ubiquity officieel de rPi's niet ondersteund.
Jawel hoor alleen vanaf (en dus met) de P2. ARMv6 en ARMv7 alles daarvoor hebben ze gedropt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een telefoon heeft niet alleen andere (kleinere) antenne's, maar ook een zwakkere processor. Dus als ji verschil ziet in snelheden tussen een telefoon of laptop dan is dat zeer normaal.

Maar heeft die een telefoon wel die 150 Mbps nodig? Zelfs Youtube ziet dat jij met een mobiel device binnen komt, dan gaat de resolutie (en dus de datastream) naar beneden.

Bij een laptop (of desktop) gebeurt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Heb gisteren een dagje gespeeld met nieuwe multi-site Unifi AP's:
  • Overgestapt naar een Controller in de cloud (Digital Ocean droplet á $5/m) met bijbehorende layer 3 adoption van de AP's -> stuk sneller en gemakkelijker dan gekloot met een Raspberry Pi
  • Strak ogend splashscreen opgezet voor de guest WIFI's (zie onder)
  • Tracking pixel op het splashscreen ingebouwd welke een Pushover notification stuurt bij aankloppende mensen (benieuwd hoeveel traffic dit trekt in Amsterdam centrum)
Mooi spul als je over VPN via SSH inlogt op de off-site AP's om ze te factory resetten en te koppelen aan de nieuwe cloudcontroller! Nu de Unifi stack nog eens uitbreiden naar de switch en USG..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YBdcIST.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Lj02EMi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Clock schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:31:
  • Overgestapt naar een Controller in de cloud (Digital Ocean droplet á $5/m) met bijbehorende layer 3 adoption van de AP's -> stuk sneller en gemakkelijker dan gekloot met een Raspberry Pi
  • Tracking pixel op het splashscreen ingebouwd welke een Pushover notification stuurt bij aankloppende mensen (benieuwd hoeveel traffic dit trekt in Amsterdam centrum)
Mooi spul als je over VPN via SSH inlogt op de off-site AP's om ze te factory resetten en te koppelen aan de nieuwe cloudcontroller! Nu de Unifi stack nog eens uitbreiden naar de switch en USG..

[afbeelding]
[afbeelding]
Nice. Zou je de source van je splash-screen kunnen delen? :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
DennusB schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:01:
[...]

Nice. Zou je de source van je splash-screen kunnen delen? :)
Sure! -> link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:21

qless

...vraag maar...

Kan je met de controller software en een captive portal ook restricties zetten op hoeveelheid bytes die totaal mogen (dus een datalimiet)?

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
qless schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:37:
Kan je met de controller software en een captive portal ook restricties zetten op hoeveelheid bytes die totaal mogen (dus een datalimiet)?
Is dit niks?

https://community.ubnt.co...ownload-Usage/td-p/197822

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

guest portal met voucher, das mooi, maar niet dat ie naar 24 uur cleared.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:12
Voor als iemand nog een 2e hands EdgeRouter PoE 5 zoekt. Er staat er weer eentje in de V&A ;)

V&A weet men hier wel te vinden, daarvoor reclame maken in een topic is niet de bedoeling

[ Voor 46% gewijzigd door DJSmiley op 25-04-2016 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
qless schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:46:
guest portal met voucher, das mooi, maar niet dat ie naar 24 uur cleared.
Lifespan van de voucher naar 999 dagen? Niet de ideale oplossing, maar zou moeten werken.

De AP's zijn meer ingesteld op een snelheidslimitiet via een custom user group.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Snelheids limiet moet ook... een camping met paar honderd gasten moet over een 4 mbps adsl lijntje...meer is er niet daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
qless schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:28:
Snelheids limiet moet ook... een camping met paar honderd gasten moet over een 4 mbps adsl lijntje...meer is er niet daar
5Kbit/s per user? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Tylen schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 17:19:
[...]

Welke versie van snmp gebruik je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Afbeeldingslocatie: http://tyl.nl/images/1461593904.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als er twee ader paren liggen had ik twee internet abonnementen genomen. 4Mbit per stuk en beide in een apart vlan 50% van de camping dekkend. Heb je toch alweer een verdubbeling.

4mbit is nagenoeg geen snelheid :'(

Ik zou dan alles blokkeren behalve port 80 443 om zoveel mogelijk uit de lijn te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:49

doc

Kan je niet ergens anders meer vandaan halen via een wi-fi link?

https://airlink.ubnt.com hier kan je prima mee bepalen wat voor spul je nodig hebt, maar met een beetje vrij zicht kan je zo een paar kilometer komen. Als je dan daar op een glasvezel of kabel aansluiting kan gaan zitten scheelt dat natuurlijk enorm. Zet wel even de frequentie op 5gz en op airmaxac

[ Voor 4% gewijzigd door doc op 25-04-2016 18:30 ]

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

he;

(domme) vraag.
gebruik al een poosje de edgerouter lite, met veel plezier!
heb hem destijds (jaartje terug ofzo) direct ge-upgraded naar de nieuwste firmware voordat ik al mijn instellingen heb gedaan.
draai nu op 1.7 en wilde upgraden naar 1.8
kan ik simpelweg een backup van mijn config maken, upgraden en terugzetten?
of moet ik weer van voorafgaan beginnen?
wil het even zeker weten, anders maak ik even aantal notities voor mezelf :)

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
Snelheidslimieten zijn iets van 10 jaar geleden. :O
Een goede QoS is veel beter, de bandbreedte wordt dan eerlijk verdeelt.

De Smart Queue van de Edgerouter is zelf al erg goed.

Maar alternatieven zoeken voor een hogere snelheid is altijd een goed idee, 3G of UMTS is altijd een optie.

En om het te financieren kan je gratis traag internet bieden, en als mensen de snellere variant willen dan moeten ze bijbetalen.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
Clock schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:31:

[afbeelding]
[afbeelding]
Welke guide heb jij gebruikt om dat splashscreen bij jouw guest wifi's zo te krijgen?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Zit jet met een datalimiet ? Zo nee zou ik dat stuk laten varen, ik zou eerder op een mikrotik of unifi, (op de 1e heb ik al voorbeelden gezien de 2e moet zeker ook kunnen ) gaan voor een stuk om bandwith equal te verdelen dus 8 users gelijk ik 0,5 Mbit / user etc, maar slechts 2 is 2 Mbit. Maar dan wel een paar klassen verkeer bv totaal onmogelijk maken torrent, usenet, ...

En dan combineren met een policy om prioriteit te geven aan kleine paketten en voorrang aan interactieve protocols moet je al een heel eind mee komen.

En als het echt nog te traag is, paar adsl lijnen naast elkaar plaatsen of een airfiber linkse naar een plek waar wel snel internet is O-)

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Op dit moment mogen ze alleen http / https / imap / pop3 e.d. doen, en ze moeten betalen voor de hoeveel heid data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
yzf1kr schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:32:
[...]

Snelheidslimieten zijn iets van 10 jaar geleden. :O
Een goede QoS is veel beter, de bandbreedte wordt dan eerlijk verdeelt.

De Smart Queue van de Edgerouter is zelf al erg goed.

Maar alternatieven zoeken voor een hogere snelheid is altijd een goed idee, 3G of UMTS is altijd een optie.

En om het te financieren kan je gratis traag internet bieden, en als mensen de snellere variant willen dan moeten ze bijbetalen.
Met QoS geef je bepaalde verkeersstromen voorrang boven de andere, maar als de pijp vol zit, verdeelt het geen bandbreedte onder de gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Voor IPv4 verkeer in de Edgerouter... Is het WAN->Firewall->NAT->LAN of WAN->NAT->Firewall->LAN?
Wil een nat van :444 naar :443 internet. Moet ik daarvoor in de firewall 444 of 443 open zetten?

EDIT: al gevonden dankzij het schema wat een paar paginas terug staat.

Eerst eth* -> DNAT -> Firewall_In -> Routing -> Firewall_Out -> SNAT -> eth*

[ Voor 28% gewijzigd door HellStorm666 op 26-04-2016 13:44 ]

Scientia Potentia Est

Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.