[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste
Acties:
  • 653.844 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Tylen schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 08:28:
[...]

Ik vind de ondersteuning van ubiquiti juist super. En waarom zou je dan juist openwrt gaan nemen alleen voor de ondersteuning? Kan je een zakelijk contract ervoor afsluiten dan? OF ga je het prive inzetten en een contract afsluiten ofzo?

Need more info, * Tylen doesnt understand ;)
Juist, dat was eigenlijk ook mijn punt maar goed, snap dat iedereen hun eigen ding daarin heeft.
De Unifi's werken voor zover ik kan zien prima, nog nooit echt problemen mee gehad bij klanten.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:11

OMX2000

By any means necessary...

Ethirty schreef op maandag 22 februari 2016 @ 23:18:
Volgens mij zouden de meesten hier een ERL adviseren, tenzij de beperkingen van de USG niet relevant zijn voor je doel, of je graag het extra gemak van de interface wil.
Voor mij zou extra gemak fijn zijn maar wel de mogelijkheid om dingen via cli aan te kunnen passen.

De vraag is of via cli evenveel aangepast kan worden als met ERL? Zo nee wat mis ik dan?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

OMX2000 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:42:
[...]

Voor mij zou extra gemak fijn zijn maar wel de mogelijkheid om dingen via cli aan te kunnen passen.

De vraag is of via cli evenveel aangepast kan worden als met ERL? Zo nee wat mis ik dan?
Via CLI kan je veel en veel meer aanpassen dan via de UI. Die is beperkt

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:08
Aangezien ik erg geïnteresseerd ben geraakt in de producten van Ubiquiti in mijn zoektocht naar netwerkapparatuur voor een nieuwe woning zou ik hier ook graag naar wat advies vragen.

De verbinding wordt 100/100 via glasvezel van KPN, waarbij standaard dus een Experiabox bijgeleverd wordt.
Ik twijfel nog of ik de Experiabox wil omzeilen of niet, maar ik zou graag de apparatuur zo kopen dat ik die optie nog wel heb.

Nu lees ik dat Apple Airprint niet altijd werkt en dat een gasten WiFi niet mogelijk is met een Experiabox.
Dit wil ik beide wel graag.

Hier een overzicht van de woning.

De NTU komt in de meterkast (garage) en van daaruit gaat het naar de CV-kast op de verdieping.
Hier wil ik alle apparatuur plaatsen. (router en 24P switch)

Wat ik eerst wilde proberen is de woning te voorzien van WiFi dmv de Experiabox en een UniFi AP onder de veranda te plaatsen voor WiFi in de tuin, maar volgens mij heb ik dan alsnog geen gasten WiFi in de woning.

Dus dan heb ik ook een UniFi AP in de woning nodig. Deze wil ik waarschijnlijk in de bijkeuken plaatsen, wel tegen de wand tegen de keuken aan. Kan ik dan boven de Experiabox gebruiken voor onze eigen WiFi en de AP voor onze eigen WiFi en de gasten?

Kan ik gewoon de AP Lite gebruiken? Ook voor buiten aangezien deze toch onder de veranda hangt?
Als switch had ik gewoon een TP-Link TL-SG1024D op het oog. Ik zie voor mij nog niet de meerwaarde van een EdgeSwitch Lite in.

Indien alles volgens bovenstaande gewoon werkt wil ik het zo laten, maar mocht ik toch graag de Experiabox willen omzeilen zat ik aan het volgende te denken.

NTU --> EdgeRouter Lite
EdgeRouter Lite --> Experiabox (WAN) en switch
Experiabox --> telefoon en 4 TV's
Switch --> patchkast en 3 UniFi AC Lite AP

Dan vervalt de WiFi via de Experiabox en indien nodig plaats ik dan nog een AP boven.
Ook hier heb ik de TP-Link TL-SG1024 op eht oog, omdat ik de meerwaarde van de duurdere EdgeSwitch Lite voor mij niet inzie.

Graag zou ik wat advies willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-10 23:03
Ik heb afgelopen week mijn KPN 100/100 opgeleverd gekregen en heb de experiabox alleen nodig voor de VOIP. Mijn opstelling:

NTU --> EdgeRouter Lite eth0
EdgeRouter Lite eth1 --> Netgear 105 switch (i.v.m. IGMP snooping support)
EdgeRouter Lite eth2 --> Experiabox (VOIP)

Vanuit de Netgear heb ik nog een 24p switch voor alle vaste bekabeling naar *niet tv* poorten (omdat deze switch geen IGMP snooping ondersteund).
De TV's lopen allemaal via de netgear en eventueel met in de kamer zelf nog een netgear om meerdere aansluitingen te hebben (TV + PS3 + ...). Je kunt dan zowel internet (VLAN 6) als TV (VLAN 4) door 1 draadje laten lopen zolang je maar IGMP snooping aan zet.

Ik zou dus de experia enkel kunnen gebruiken om te activeren, daarna de edgerouter aansluiten en eventueel de experia nog voor de VOIP verbinding.

Heb de link al vaker in het topic geplaatst, maar dit blog is zeer compleet en je hebt een werkende situatie in ca. een half uur: https://kriegsman.io/2016...-edgerouter-lite-for-kpn/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:26

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom zou je igmp snooping moeten hebben op je switch als je al met vlans werkt in je interne netwerk?

Dat is dan niet nodig omdat het tv verkeer toch al gescheiden is.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:01

Prx

Is de scheiding met VLAN 4 en VLAN 6 uberhaupt nog nodig met routed IPTV. Pakt de IGMP proxy het dan sowieso niet goed op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Daarom ;) Ik ga er (gemakshalve) vanuit dat hij nog geen routed iptv gebruikt aangezien de vlans in zijn interne netwerk doorgevoerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:22

Ethirty

Who...me?

Voor mijn eigen duidelijkheid: het is dus óf routed iptv zonder vlans (en met igmp-snooping), of met vlans (en zonder snooping)?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tylen schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 16:13:
Waarom zou je igmp snooping moeten hebben op je switch als je al met vlans werkt in je interne netwerk?

Dat is dan niet nodig omdat het tv verkeer toch al gescheiden is.
Op je laatste switch waar de vlan4 tag verwijdert wordt heb je igmp snooping nodig omdat deze de multicast over apparenten gooit die in de laatste switch zitten.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Maar met routed iptv gebruik je geen vlans meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 12:21
Voor de edgerouter gebruikers:
http://community.ubnt.com...lease-v1-8-0/bc-p/1490757

Voor de mensen met routed iptv:
Hierin zit de nat-rtsp conntrack module al ingebakken, je moet hem nog wel zelf inschakelen met 'modprobe'
(ik ga het binnenkort eens testen)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-10 13:08
NovapaX schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 23:48:

Hierin zit de nat-rtsp conntrack module al ingebakken, je moet hem nog wel zelf inschakelen met 'modprobe'
Hey, ik ben zelfs mentioned :)

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wow, wat een gigantische waslijst aan fixes en nieuwe features. Ik zie zelden zo'n enorme lange releasenote. :D

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Voor mensen die de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) op het oog hebben; ik vroeg aan Azerty en Afuture de levertijden, hier de resp. reacties:

"Wij hebben de levertijd opgevraagd bij onze leverancier en hebben vernomen dat dit artikel nog geheel onbekend is. Helaas kunnen wij nog geen levertijden vermelden. Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."

"Bedankt voor uw interesse. Helaas kunnen wij het desbetreffende product momenteel niet leveren, en is het onbekend of deze weer in ons assortiment gaat komen. Excuses voor het ongemak."

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

En deze fixes moeten nog komen naar de USG? M.a.w. vertaalt zich dit in dat de ERL een betere keus is als je xs4all/kpn icm routed iptv gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09 23:01

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Wat kan/heb ik aan nat-rtsp?
Heb routerd iptv.
En, hoe werkt t inschakelen?

In hoeverre veranderd de handleiding die hier iets boven staat voor kpn met tv en ipv6 door deze nieuwe firmware?

Ps. Heb de nieuwe firmware draaien, maar gewoon nog met de oude instellingen. Moest wel de 0.0.0.0/0 naar pppoe0 weer toevoegen om IPv4 weer aan de gang te krijgen na de update.

[ Voor 12% gewijzigd door HellStorm666 op 24-02-2016 08:02 ]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Ik heb van https://www.edgerouterconfig.nl/basis-community-config/ een config bestand gedownload en geïnstalleerd op mijn ERL3. De UI van de router zou alleen bereikbaar zijn binnen de LAN, maar dat werkt niet. Ik kan wel pingen naar dat IP adres en ik krijg ook van de DHCP een IP adres toegekend. Wat kan hier aan de hand zijn?

Never mind... het werkt nu wel. Ik heb de ERL3 gereset en opnieuw voorzien van de config file. Nu is de Web UI wel benaderbaar. Nu weer verder met prutsen

[ Voor 20% gewijzigd door Younes op 24-02-2016 09:54 ]

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Als het nu werkt zonder nat-rtsp dan heb je het blijkbaar niet nodig ;)

Tweak / Sparql gebruikt het rtsp protocol voor de streaming van tv streams.
Ala je STB's achter de router zitten moet de router de connecties met dat protocol wel kunnen behandelen en bijhouden. Daar is die nat-rtsp module voor.

In de vorige firmware heb ik die zelf op de router geplaatst, zie:
http://www.nickd.nl/tweak/edgerouter/

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Zojuist geupgrade naar 1.8. Alles werkt nog perfect.

Heb nog wel steeds een issue (Dit was ook aanwezig in 1.7):

1: Hairpin nat zorgt voor drops. Al ik vanuit mijn interne LAN een RDP sessie start naar een server in mijn interne LAN, maar ik doe dat via het extern adres dat zie ik elke x secondeneen drop (RDP doet reconnect). Als ik de RDP sessie direct naar het interne ip adres doe dan heb ik dit niet. Als ik vanaf buiten een RDP sessie start heb ik het issue ook niet. Iemand idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

superbig91 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 16:09:
....
Heb de link al vaker in het topic geplaatst, maar dit blog is zeer compleet en je hebt een werkende situatie in ca. een half uur: https://kriegsman.io/2016...-edgerouter-lite-for-kpn/
Om m'n config de ontdoen van rariteiten en probeersels heb ik de config die hier gelinkt staat gebruikt als basis en hier de instellingen die nodig zijn van m'n huidige config in toegepast.

Uiteraard switch0 toegevoegd, bridge weg en poe off/poe 24v toegevoegd waar nodig, gezien ik een Poe-5 heb i.p.v. een lite.
Geupload....(via VPN) en nu kom ik er niet meer in op afstand.

Vanmiddag thuis maar eens zien wat t probleem is.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Tylen schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 16:51:
Daarom ;) Ik ga er (gemakshalve) vanuit dat hij nog geen routed iptv gebruikt aangezien de vlans in zijn interne netwerk doorgevoerd zijn.
Je hebt gelijk! Ik heb wel routed IPTV maar de VLANs stonden er nog op. Werkt uiteraard niet meer via VLANS nadat je routed IPTV hebt geimplementeerd. Excuses voor de onduidelijkheid. Het verhaal over IGMP snooping blijft uiteraard wel behouden indien je routed IPTV gebruikt zoals de experiabox heden doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Nog een idee/vraag.

Ik heb achter de edgerouter een managed switch zitten.
Als ik vanaf de edgerouter een trunk aanmaak naar de switch, en de verbinding van eth0.4 niet op switch0 uit laat komen maar op vlan4 van switch0 en het internetverkeer op vlan1.
En dan in de managed switch de vlan4 zet op de port waar de TV kast aan hangt. en vlan1 dus op alle andere porten. Dan kan ik toch nog steeds routed iptv gebruiken en heb ik geen last van IGMP en eventuele problemen?
Aangezien het routed iptv gedeelte op vlan4 zit en het internet op vlan1.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Nee, de 'ingang' van de IGMP proxy is VLAN4, maar de IGMP proxy 'uitgang' draait gewoon op je LAN. Volgens mij hebben de IPTV kastjes ook internet nodig voor extra diensten, dus naast dat je dan de IGMP proxy mist heb je ook geen internet. Op het moment dan je VLAN4 untagged op de poort van een IPTV kastje zet heb je non routed IPTV.

[ Voor 3% gewijzigd door |sWORDs| op 24-02-2016 10:27 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

HellStorm666 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:56:
[...]

Om m'n config de ontdoen van rariteiten en probeersels heb ik de config die hier gelinkt staat gebruikt als basis en hier de instellingen die nodig zijn van m'n huidige config in toegepast.

Uiteraard switch0 toegevoegd, bridge weg en poe off/poe 24v toegevoegd waar nodig, gezien ik een Poe-5 heb i.p.v. een lite.
Geupload....(via VPN) en nu kom ik er niet meer in op afstand.

Vanmiddag thuis maar eens zien wat t probleem is.
Kleine update.
Blijkbaar is er iets fout gegaan met het toewijzen van de eth2,3,4 aan switch0.
Dat nu gefixed en alles werkt weer :)

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
HellStorm666 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 17:03:
[...]

Kleine update.
Blijkbaar is er iets fout gegaan met het toewijzen van de eth2,3,4 aan switch0.
Dat nu gefixed en alles werkt weer :)
Mooi dat het gelukt is :-)

Heb je de VPN op je EdgeRouter lopen? Ben wel benieuwd naar je config!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-09 15:50

MikeVM

- Baloo -

ik heb nu 2 unify ap (de standaardversie) en ik zou er een AC lite willen bijzetten, werken die 2 goed samen met zero-handoff, of moet je allemaal dezelfde hebben?

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

superbig91 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 17:36:
[...]

Mooi dat het gelukt is :-)

Heb je de VPN op je EdgeRouter lopen? Ben wel benieuwd naar je config!
Nee, VPN draait op mn nas.

Zal zsm een config uploaden.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 07:40
MikeVM schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 17:49:
ik heb nu 2 unify ap (de standaardversie) en ik zou er een AC lite willen bijzetten, werken die 2 goed samen met zero-handoff, of moet je allemaal dezelfde hebben?
Zou eerder de vraag stellen of je de Zero Handoff optie wel echt nodig hebt...
Als je niet gebruik maakt van VOIP bellen over je WiFi zou ik het eerder uitzetten dan aan.
Maar ik moet eerijk zeggen dat we het nog niet getest hebben tussen verschillende modellen.
Des al niet te min, zou ik het advies geven om het dus uit te zetten als je bovenstaande niet gebruikt.

Dan weet je zeker dat alles werkt en je er zonder problemen een AP bij kunt prikken.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1992
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-12-2023
Wij hebben 5 AC's draaien, maar wel een aantal problemen gehad met de snelheid, met name doordat het switchen niet goed ging.

Ik zag dat de kanalen allemaal het zelfde waren voor de 2.4Ghz SSIDs. We broadcasten daarnaast ook 4 SSIDs op ieder AC. Ook gebruiken we op 2 van de ACs een 5Ghz netwerk. Ik heb de kanalen aangepast naar 1, 6 en 11 waarbij degene naast elkaar verschillend zijn.

Heb de signal strength aangepast naar beneden om te forceren dat de client sneller switcht. Werkt wel beter maar nog niet optimaal... We hebben echter elke AC ook binnen 50 meter van elkaar, wat misschien te dichtbij is... Werken met 25 mensen in totaal...

Naast mijn ervaring heeft iemand misschien ook nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1992
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-12-2023
djkavaa schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 19:25:
[...]

Zou eerder de vraag stellen of je de Zero Handoff optie wel echt nodig hebt...
Als je niet gebruik maakt van VOIP bellen over je WiFi zou ik het eerder uitzetten dan aan.
Maar ik moet eerijk zeggen dat we het nog niet getest hebben tussen verschillende modellen.
Des al niet te min, zou ik het advies geven om het dus uit te zetten als je bovenstaande niet gebruikt.

Dan weet je zeker dat alles werkt en je er zonder problemen een AP bij kunt prikken.
Wij proberen het met het zelfde SSID op verschillende kanalen te doen. Daarbij is de ZeroHandoff functie in de nieuwste Pro modellen ook niet meer ondersteund. Het werd volgens mij ook aangemerkt als een experimentele techniek...

• Jeroen_ae92
sander1992 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:23:
Wij hebben 5 AC's draaien, maar wel een aantal problemen gehad met de snelheid, met name doordat het switchen niet goed ging.

Ik zag dat de kanalen allemaal het zelfde waren voor de 2.4Ghz SSIDs. We broadcasten daarnaast ook 4 SSIDs op ieder AC. Ook gebruiken we op 2 van de ACs een 5Ghz netwerk. Ik heb de kanalen aangepast naar 1, 6 en 11 waarbij degene naast elkaar verschillend zijn.

Heb de signal strength aangepast naar beneden om te forceren dat de client sneller switcht. Werkt wel beter maar nog niet optimaal... We hebben echter elke AC ook binnen 50 meter van elkaar, wat misschien te dichtbij is... Werken met 25 mensen in totaal...

Toevallig de guest policies aanstaan? Die als een wiedeweer uitzetten, ap's rebooten en nogmaals proberen.
Indien versie 4.9.1 als controller, Airtime fairness uitezetten en ap's rebooten... Uiteraard nogmaals testen.
Indien controller 4.8.10 of 4.8.12, dan upgraden naar 4.8.14.

U+

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-10 12:37

doc

Van 4.8.14 is vanavond RC2 uitgekomen, kleine bugfix met Windows installer

Me Tarzan, U nix!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 17:16
sander1992 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:26:
[...]

Wij proberen het met het zelfde SSID op verschillende kanalen te doen. Daarbij is de ZeroHandoff functie in de nieuwste Pro modellen ook niet meer ondersteund. Het werd volgens mij ook aangemerkt als een experimentele techniek...
Zero handsoff is er uit gesloopt voor de nieuwe modellen. Ik las ergens dat ze hun eigen ZHO techniek laten vallen en een nette standaard gaan ondersteunen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:29

lier

MikroTik nerd

sander1992 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:23:
MinRSSI instellen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 12:51
Heeft iemand de ERL werkend met een Telfort ADSL/VDSL verbinding zonder gebruik te maken van de ZyXEL in bridge modus te zetten?

M.a.w. de ERL als primaire modem/router te gebruiken en de ZyXEL wel te doen.

Ik was in de veronderstelling dat dit eenvoudig te realiseren is, maar nu lees ik op internet overal omdat de ERL geen modem functies heeft hij dit niet ondersteunt.

• _Piwi_
ERL is inderdaad geen modem

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
Ik zal even de situatie uitleggen hier thuis.

Ik heb dus Ziggio > Cisco modem > Asus RT-AC68U.
De Asus RT-AC68U staat in de woonkamer, bereik is overal top.
Helaas is de bereik op de 1e verdieping matig tot slecht.
Zowel de 2,4Ghz & 5Ghz.

Nu zat ik te denken aan een Ubiquiti UniFi AP AC LR aan te schaffen en hiermee het probleem op te lossen. de AP op de eerste etage plaatsen.

Heb een beetje op Google gekeken en gelezen over de Ubiquiti UniFi AP AC LR, maar heb toch nog een aantal vragen.

Moet de Ubiquiti UniFi AP AC LR aangesloten worden via een LAN kabel? Of kan ik dit wireless connecten met mijn bestaande wireless?
Ik weet dat er goedkopere AP zijn, maar is dit een aanrader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Jieve schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 21:43:

Zowel de 2,4Ghz & 5Ghz.

Nu zat ik te denken aan een Ubiquiti UniFi AP AC LR aan te schaffen en hiermee het probleem op te lossen. de AP op de eerste etage plaatsen.

Heb een beetje op Google gekeken en gelezen over de Ubiquiti UniFi AP AC LR, maar heb toch nog een aantal vragen.

Moet de Ubiquiti UniFi AP AC LR aangesloten worden via een LAN kabel? Of kan ik dit wireless connecten met mijn bestaande wireless?
Een AP is dé oplossing voor jouw probleem. En ja, er moet inderdaad een netwerk kabel van de router naar die AP. Zo bereik je het beste resulaat.

...en waarom?

• OMX2000

OMX2000

Younes schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:44:
[...]

Een AP is dé oplossing voor jouw probleem. En ja, er moet inderdaad een netwerk kabel van de router naar die AP. Zo bereik je het beste resulaat.
Het enige resultaat omdat power ook via die dezelfde aansluiting loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Helaas is de bereik op de 1e verdieping matig tot slecht. Zowel de 2,4Ghz & 5Ghz.

Moet de Ubiquiti UniFi AP AC LR aangesloten worden via een LAN kabel?
Ja, doen.
Of kan ik dit wireless connecten met mijn bestaande wireless?
Eigenlijk geef je zelf het antwoord op je vraag al, door te schrijven "Helaas is de bereik op de 1e verdieping matig tot slecht. Zowel de 2,4Ghz & 5Ghz."

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Draad tekken en LR neergooien je zal blij zijn met het bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Ik ondervind snelheidsproblemen met de wifi als de tv aan staat.

Normaal zet je IGMP aan op de switch om dit te voorkomen. Maar de 2 ap's zitten op de edgerouter (ivm poe)(eth3, 4).
De IGMP-proxy heb ik al veranderd van switch0 (eth2, 3,4) naar eth2 (waar de managed switch aan zit) maar dat helpt niets.
Iemand een idee of tip?

Ps. Na elke reboot moet ik de next-hop voor routed iptv ook weer opnieuw ophalen en aanpassen.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-10 16:55
Pff wat een posts in deze toch wel leerzame topic.

Ik ben bijna pas op de helft van dit forum topic qua lezen maar ik had toch al weer twee vraagjes :+

Met de ERL, wat doen de meeste hier, WLAN AP clients scheiden van LAN gebruikers of gewoon samenvoegen in een thuis situatie?

WPA2 met AES schijnt nog steeds wel moeilijk (lees niet) te kraken te zijn met een fatsoenlijke sleutel.

Op dit moment gebruik ik een MikroTik hAP AC Lite die als AP opgezet is en verbonden met eth2. WLAN clients krijgen via de ERL een IP. Eth0 is LAN en Eth1 is het internet.

Als ik de WLAN en LAN clients samenvoeg op Eth0 dan heb ik 1 poort over voor servertjes.

En mijn andere vraag is: Hoe maak je via de console backups van je huidige config en hoe zet je die ook weer terug later indien nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
HellStorm666 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 11:43:
Ik ondervind snelheidsproblemen met de wifi als de tv aan staat.

Normaal zet je IGMP aan op de switch om dit te voorkomen. Maar de 2 ap's zitten op de edgerouter (ivm poe)(eth3, 4).
De IGMP-proxy heb ik al veranderd van switch0 (eth2, 3,4) naar eth2 (waar de managed switch aan zit) maar dat helpt niets.
Iemand een idee of tip?

Ps. Na elke reboot moet ik de next-hop voor routed iptv ook weer opnieuw ophalen en aanpassen.
Je zou je switch kunnen verplaatsen naar eth1 (of eth0 maar hangt ervanaf welke er leeg is) hierdoor krijg je een fysieke scheiding en ben je van je issue af.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rohaantje
  • Laatst online: 18-09 22:12
Ik moet binnenkort een wifi netwerkje aanleggen.
Normaal gesproken doe ik dit met mikrotik. Maar ik wil graag is in de ubiquiti wereld kijken.
Nu zat ik te denken aan de volgende setup:
  • 7x Unifi UAP (ac lite)
  • Unifi Switch 24 Port 250W
  • EdgeRouter Pro
De router zorgt voor de dhcp en is 'manager' over de AP's. Ik reken op zo'n 50 gebruikers gemiddeld en een uiterste naar 150/200.
De gebruikers zijn vaak gegroepeerd in 1 zaal. De zaal waar het meest gebruik zal gemaakt worden wil ik graag dekken met 2 AP's.
Ik wil graag een openbaar en gesloten netwerk maken. Waarvan t gesloten netwerk voorrang moet hebben op het openbare netwerk.

Zit er nog haken en ogen aan de setup? Of is het redelijk plug an play?

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:59:
[...]

Je zou je switch kunnen verplaatsen naar eth1 (of eth0 maar hangt ervanaf welke er leeg is) hierdoor krijg je een fysieke scheiding en ben je van je issue af.
Maar ik wil mn wifi en normale netwerk natuurlijk niet gescheiden hebben.
Tv mag eventueel wel gescheiden. Maar het moet toch mogelijk zijn om alleen het igmp verkeer naar een port (eth2) of een ip te sturen?

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Dat is (momenteel) niet mogelijk. Bron:https://community.ubnt.co...956/highlight/true#M86053

Je kunt middels de mdns repeater mdns/bonjour kunnen koppelen op een eth1 en switch0 interface. Routing werkt wel dus enkel je subnet is dan anders. Maar netwerktechnisch zou het een prima oplossing kunnen zijn.

Als je overigens maar 1 tv hebt, kun je die ook op eth1 zetten. Enkel de DHCP opties moeten dan goed staan op de 2e dhcp scope.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-10 15:46
Blijkbaar is er iets in je configuratie nog zo ingesteld dat er toch nog een 'verbinding' is tussen de interfaces en igmp verkeer dus toch ook nog op je ap's komt. Je edgerouter zelf zal dus toch iets van igmp snooping moeten ondersteunen om dit op de kunnen lossen.

Anders zal je toch je tv moeten scheiden. Misschien fysiek of anders dmv vlan's (als de smart switch dat ondersteunt) met een tweede subnet dat ook routing heeft naar internet? Hierbij door ik wel de aanname dat igmp streams alleen naar dat specifieke vlan toe gaan

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-10 19:44
Wie heeft ervaringen op met openbaar met een social login optie, zodat gebruikers alleen met Google en Facebook kunnen inloggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Ik denk dat dit wel iets voor je kan zijn. Ik heb het nog nooit geprobeerd dus ik kan helaas niet uit ervaring spreken

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Ik zie dat ze in de laatste Unify release ook support voor ARMv6 (en daarmee de Raspberry Pi 1) gedropped hebben.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt en de P2 draait op ARMv7 en deze is nog wel supported, dit ter volledigheid.

Ach maandag komt de Pi3 alweer uit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 23:39
lexen schreef op zondag 28 februari 2016 @ 08:12:
Wie heeft ervaringen op met openbaar met een social login optie, zodat gebruikers alleen met Google en Facebook kunnen inloggen ?
Ik heb dit al een aantal keren geimplementeerd. Is te doen, maar je moet wel met een aantal zaken rekening houden. Ook zullen er enkele devices zijn (een paar Lollipop phones) die hier niet mee overweg kunnen. Die zijn op te vangen zodat je ze een andere login optie kunt bieden. Met de methode die ik gebruik voor mijn dienst kun je tot meer dan 100 verschillende social media platformen ondersteunen...

[ Voor 10% gewijzigd door slooffmaster op 28-02-2016 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:49

JB

Cédric roelt!

Zowel de 2,4Ghz & 5Ghz.

Deze situatie is bij mij ook ongeveer van toepassing. Ik heb beneden een Netgear WNDR3700v2 en op de 1e etage een Netgear WG102 AP omdat de WNDR3700 niet op de zolder geraakt (en de 1e etage is ook niet echt je-dat).

Nu gaat het switchen vaak niet lekker op onze mobiele devices als we op de 1e etage zijn omdat (denk ik?) beide apparaten worden gezien. Dat frustreert. Nu kwam ik laatst bij dit merk uit. Klinkt allemaal zeer positief.

Ik zag bij 4launch de UAP-LR wifi N300 in de aanbieding: https://www.4launch.nl/pr...iFi-UAP-LR-WiFi-N300,-PoE

Nu lees ik hier dat er een nieuwer type is cq. aankomt? Verder lees ik wat verschillende gevoelens bij LR. Ik vind het zonde als ik straks de LR versie koop en toch nog een extra AP nodig heb. Dan koop ik liever 2x de goedkopere versie. In hoeverre gaat zo’n 180m bereik op want ik snap ook wel dat dit theoretische waardes zijn maar als ik zo’n LR ophang op de 1e verdieping, ga ik dan door de hele toko bereik hebben en zelfs buiten in de tuin (perceel is 400 m2)?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

JB schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:44:
[...]

Deze situatie is bij mij ook ongeveer van toepassing. Ik heb beneden een Netgear WNDR3700v2 en op de 1e etage een Netgear WG102 AP omdat de WNDR3700 niet op de zolder geraakt (en de 1e etage is ook niet echt je-dat).

Nu gaat het switchen vaak niet lekker op onze mobiele devices als we op de 1e etage zijn omdat (denk ik?) beide apparaten worden gezien. Dat frustreert. Nu kwam ik laatst bij dit merk uit. Klinkt allemaal zeer positief.

Ik zag bij 4launch de UAP-LR wifi N300 in de aanbieding: https://www.4launch.nl/pr...iFi-UAP-LR-WiFi-N300,-PoE

Nu lees ik hier dat er een nieuwer type is cq. aankomt? Verder lees ik wat verschillende gevoelens bij LR. Ik vind het zonde als ik straks de LR versie koop en toch nog een extra AP nodig heb. Dan koop ik liever 2x de goedkopere versie. In hoeverre gaat zo’n 180m bereik op want ik snap ook wel dat dit theoretische waardes zijn maar als ik zo’n LR ophang op de 1e verdieping, ga ik dan door de hele toko bereik hebben en zelfs buiten in de tuin (perceel is 400 m2)?
Mijn advies: liever 2, wat minder snelle AP's met veel grotere zekerheid om een kwalitatief en goed bereik(snelheid is hier relatief, want het is snel genoeg voor huis tuin en keuken gebruik), dan 1 snelle met mogelijk minder en lagere kwaliteit bereik.

Om wat beter voorbereid te zijn op de nabije toekomst, zou ik adviseren 2 maal de Ubiquiti AP AC Lite aan te schaffen. Maar dan zal je ietsjes dieper in de buidel moeten tasten.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Younes schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:32:
[...]

Mijn advies: liever 2, wat minder snelle AP's met veel grotere zekerheid om een kwalitatief en goed bereik(snelheid is hier relatief, want het is snel genoeg voor huis tuin en keuken gebruik), dan 1 snelle met mogelijk minder en lagere kwaliteit bereik.

Om wat beter voorbereid te zijn op de nabije toekomst, zou ik adviseren 2 maal de Ubiquiti AP AC Lite aan te schaffen. Maar dan zal je ietsjes dieper in de buidel moeten tasten.
Zolang ik maar geen gezeik ondervind met roaming (heet dat zo?). Nu hapert het omdat je device tussen twee AP's zit te switchen. Als ik het met 1 AP kan opvangen heb ik daar geen last van.

Wat bedoel je met voorbereid op de toekomst? Een eventuele aanbouw of qua techniek?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

JB schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:05:
[...]

Zolang ik maar geen gezeik ondervind met roaming (heet dat zo?). Nu hapert het omdat je device tussen twee AP's zit te switchen. Als ik het met 1 AP kan opvangen heb ik daar geen last van.

Wat bedoel je met voorbereid op de toekomst? Een eventuele aanbouw of qua techniek?
1 van de voordelen van Ubiquiti AP's is de roaming functie die ze hebben. Sommigen proberen die roaming functie na te bootsen door 2 routers binnen 1 huishouden dezelfde SSID en kanaal mee te geven, maar dat werkt niet. Dit is een explicite functie binnen wifi land.

De AC variant, die reeds verkrijgbaar is, ondersteunt hogere snelheden op het 5Ghz freqentiesignaal. De volgende laptop of andere wifi ondersteunend apparaat die jij koopt, zal deze frequentie waarschijnlijk ook ondersteunen. Als jij al een 5Ghz AP hebt, dan ben je al voorbereid.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Younes schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:13:
[...]

1 van de voordelen van Ubiquiti AP's is de roaming functie die ze hebben. Sommigen proberen die roaming functie na te bootsen door 2 routers binnen 1 huishouden dezelfde SSID en kanaal mee te geven, maar dat werkt niet. Dit is een explicite functie binnen wifi land.

De AC variant, die reeds verkrijgbaar is, ondersteunt hogere snelheden op het 5Ghz freqentiesignaal. De volgende laptop of andere wifi ondersteunend apparaat die jij koopt, zal deze frequentie waarschijnlijk ook ondersteunen. Als jij al een 5Ghz AP hebt, dan ben je al voorbereid.
Mijn WNDR3700 heeft ook 5Ghz maar ik wil eigenlijk af van combi's. Ik zou dus alleen nog de Ubiquiti willen gebruiken en geen Netgear combi's willen maken om de beste werking te kunnen garanderen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Unifi 4.18.14 is beschikbaar, voor de mensen die op 4.8.12 zitten, er zit een belangrijke memory leak bugfix in!

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JB schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:05:
[...]

Roaming is een client device keuze, daar doet je AP heel zwart wit genomen niets mee. (tegenwoordig kan je e.a. wel forceren).

Met name Android roamt erg slecht terwijl andere merken goed roamen. Of je nu een Cisco omgeving hebt van tienduizend euro of 2 UAP-AC-LITE van 200,- roaming blijft een client keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Younes schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:13:
[...]

Hmmm nee dat is zover ik weet juist niet waar. Ze liggen behoorlijk onder vuur op het forum dat ze de standaarden om te roamen juist niet helemaal volledig implementeren. Sorry voor de apple link, maar het gaat om deze standaarden https://support.apple.com/nl-nl/HT202628

Dus Ubuiquiti doet hetzelfde als twee (routers) accesspoints met hetzelfde SSID, alleen ze hebben een groot voordeel dat beide units exact dezelfde karakteristieken hebben. Waardoor je niet per ongeluk 1 deel van je huis "overdekt" met een te sterk signaal waardoor je device niet naar de andere AP roamt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Nu online
doc schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 00:34:
Unifi 4.18.14 is beschikbaar, voor de mensen die op 4.8.12 zitten, er zit een belangrijke memory leak bugfix in!
Ik zie alleen de RC2? Nvm :P Moest op website kijken onder downloads ipv forums :P

[ Voor 11% gewijzigd door tcviper op 01-03-2016 09:39 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

stormfly schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 07:41:
[...]

Hmmm nee dat is zover ik weet juist niet waar. Ze liggen behoorlijk onder vuur op het forum dat ze de standaarden om te roamen juist niet helemaal volledig implementeren. Sorry voor de apple link, maar het gaat om deze standaarden https://support.apple.com/nl-nl/HT202628

Dus Ubuiquiti doet hetzelfde als twee (routers) accesspoints met hetzelfde SSID, alleen ze hebben een groot voordeel dat beide units exact dezelfde karakteristieken hebben. Waardoor je niet per ongeluk 1 deel van je huis "overdekt" met een te sterk signaal waardoor je device niet naar de andere AP roamt.
Maar hou je dan niet nog steeds het gezeur wat ik nu ook heb? Dus dat je steeds het schakelen tussen de AP's hebt op bepaalde punten in het huis (hier dus met name de 1e verdieping)?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
JB schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:22:
[...]

Maar hou je dan niet nog steeds het gezeur wat ik nu ook heb? Dus dat je steeds het schakelen tussen de AP's hebt op bepaalde punten in het huis (hier dus met name de 1e verdieping)?
Dan moet je kijken of je op 1 AP de signaalsterkte terug schroeft. Dan forceer je eigenlijk roaming naar het AP op de zolder (of waar je hem hebt staan). Anders is het mogelijk dat je inderdaad blijft switchen tussen AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JB schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:22:
[...]

Hangt af van welk device je hebt, ik heb geen enkel probleem met Windows en alle Apple producten met UBNT accespoints (2stuks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

superbig91 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:40:
[...]

Dan moet je kijken of je op 1 AP de signaalsterkte terug schroeft. Dan forceer je eigenlijk roaming naar het AP op de zolder (of waar je hem hebt staan). Anders is het mogelijk dat je inderdaad blijft switchen tussen AP's.
Aah zo, ja dat kan natuurlijk allemaal met zo'n Ubiquiti. Met die huis en tuin Netgear prullaria kan dat niet handig volgens mij.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Wat nu ook kan is de MinRSSI terug schroeven, dan blijft het vermogen gelijk, maar zodra een device te zwak wordt schopt de AP hem er vanaf zodat het device zelf gaat reconnecten naar het sterkste device wat in de buurt is. Dit om te voorkomen dat een device blijft "hangen" op het verkeerde AP. Dit kan sinds 4.8.12.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Maar wat als het device, welke eraf geschopt word, geen andere ap's kan vinden? Dan wordt hij onnodig eraf geschopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

UAP-AC-LR of UAP-AC-PRO

Ik heb sinds december een UAP-AC-PRO in 't vat zitten, maar deze blijkt nog steeds zo slecht leverbaar dat ik nu aan het kijken ben voor een UAP-AC-LR.

Zover ik kan zien zijn de enige verschillen de voet, PoE implementatie 3x2 ipv 3x3 en de passthrough netwerkpoort.

De voet en PoE implementatie zijn voor mij niet van belang, omdat ik sowieso een injector ga gebruiken en de voet vanzelfsprekend niet aanwezig is.

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden? Mijn AC devices zijn op dit moment maximaal 2x2, dus de PRO variant heeft (op dit moment) nog geen directe meerwaarde. Daarnaast is de LR versie wat zuiniger en de antenne zou iets efficiënter zijn (beter bereik)... Maar dat zie ik niet direct terug in reviews wat dit nu écht uitmaakt.

Zijn er nog zaken die ik misschien over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Fairy schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:59:
UAP-AC-LR of UAP-AC-PRO

Ik heb sinds december een UAP-AC-PRO in 't vat zitten, maar deze blijkt nog steeds zo slecht leverbaar dat ik nu aan het kijken ben voor een UAP-AC-LR.

Zover ik kan zien zijn de enige verschillen de voet, PoE implementatie 3x2 ipv 3x3 en de passthrough netwerkpoort.

De voet en PoE implementatie zijn voor mij niet van belang, omdat ik sowieso een injector ga gebruiken en de voet vanzelfsprekend niet aanwezig is.

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden? Mijn AC devices zijn op dit moment maximaal 2x2, dus de PRO variant heeft (op dit moment) nog geen directe meerwaarde. Daarnaast is de LR versie wat zuiniger en de antenne zou iets efficiënter zijn (beter bereik)... Maar dat zie ik niet direct terug in reviews wat dit nu écht uitmaakt.

Zijn er nog zaken die ik misschien over het hoofd zie?
De LR doet alleen 2x2 op de 5GHz, op de 2.4GHz heeft hij wel 3x3. Antenne en zendvermogen zijn iets anders tov de Pro, maar ik vraag me af of dat uit gaat maken in de meeste huizen. En je geeft zelf al aan dat 48V vs 24V je ook niet zoveel uitmaakt.

Je kan wachten op de Pro tot je een ons weegt, of gewoon de LR kopen en genieten van betere Wi-Fi. Het prijsverschil is substantieel en je kan er altijd nog een tweede bij halen. :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
Younes schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:32:
[...]

Dat zou ik dus beter 2 x een Ubiquiti Access Point UniFi UAP-AC-LR WiFi AC1300 kunnen aanschaffen en dan de wireless van mijn router uitzetten.
Want de Ubiquiti Access Point UniFi UAP-AC-LR WiFi AC1300, heeft toch een "roaming" functie?
Zodat devices niet hele tijd gaan hoppen tussen AP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Waarom pakken mensen hier de UAP-AC-LR ipv de LITE :? Puur vanwege 3x3 ipv 2x2? Ik kan het mezelf nog niet goed onderbouwen waarom ik een bepaalde AP zou moeten pakken voor normaal thuis gebruik.

Verder zie ik nergens waar dat 1300 voor staat bij de AC-LR :? Volgens de site van Ubiquiti is deze gewoon 867 Mbps?

[ Voor 23% gewijzigd door JB op 02-03-2016 10:49 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Voor mijn thuissituatie maak ik nu gebruik van twee UAP-AC-LR's en heb net - wellicht overhaast - een EdeRouter X SFP besteld/binnengekregen omdat ik zonder de PoE injectors de boel wil aansluiten.

Mijn beoogde configuratie zou dan worden:

Ziggo Ubee (bridge mode) -->
ER-X-SFP (DHCP server)
poort 1: UAP-AC-LR beneden (PoE);
poort 2: UAP-AC-LR boven (PoE);
poort 3: UTP naar switch in woonkamer.

De ziggo-verbinding is 150/15 mbit. In totaal zal er maximaal een 20-tal devices verbonden zijn via dan wel wifi dan wel UTP kabel. Verder geen bijzonderheden als verschillende VLANs e.d., gewoon straight forward één netwerk. Dit komt erop neer dat ik de ER-X-SFP ook (deels) zal laten switchen (toch?). Is dit nu wijsheid (lees dingen over hardware offload etc.) of moet ik toch naar een andere configuratie kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-10 18:48
JB schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:32:
Waarom pakken mensen hier de UAP-AC-LR ipv de LITE :? Puur vanwege 3x3 ipv 2x2? Ik kan het mezelf nog niet goed onderbouwen waarom ik een bepaalde AP zou moeten pakken voor normaal thuis gebruik.

Verder zie ik nergens waar dat 1300 voor staat bij de AC-LR :? Volgens de site van Ubiquiti is deze gewoon 867 Mbps?
zowel de Lite als de LR zijn 2x2. Alleen de pro is 3x3

De LR vind ik zelf wel in het voordeel door de sterkere antenne's op de 5Ghz.

De pro vind ik (voor huis/tuin/keuken) niet de moeite waard. Wat heb je aan 3x3 als de client het niet kan.... Voor thuis liever 2 2x2 dingen dan 1 pro

Los daarvan heb je voor 1300mbps ook een enorm breed spectrum nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DJSmiley schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:06:
[...]

zowel de Lite als de LR zijn 2x2. Alleen de pro is 3x3

De LR vind ik zelf wel in het voordeel door de sterkere antenne's op de 5Ghz.

De pro vind ik (voor huis/tuin/keuken) niet de moeite waard. Wat heb je aan 3x3 als de client het niet kan.... Voor thuis liever 2 2x2 dingen dan 1 pro

Los daarvan heb je voor 1300mbps ook een enorm breed spectrum nodig.
Volgens de sheet van Ubiquiti is de LR op 2,4 GHZ wel 3x3 :?

https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf

Ik lees alleen weer gezeur met Chromecast/Apple TV op de AC-LR variant, maar ook dat het inmiddels opgelost zou zijn.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JB schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 13:05:
[...]

Ik lees alleen weer gezeur met Chromecast/Apple TV op de AC-LR variant, maar ook dat het inmiddels opgelost zou zijn.
Klopt 3x3 op 2.4 en 2x2 op 5 GHz.

Chromecast heb ik niet en Apple komt er niet in, dus no problem 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

JB schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 13:05:
[...]

Met de Chromecast V1 geen problemen gehad met de AC-LR, maar eerlijk is eerlijk. Die heb ik 2 min gebruikt.
Dag erna kwam de Chromecast V2 binnen, omdat die sneller is, en die heb ik al een aantal uur gebruikt voor YT. En werkt perfect.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik neig er ook steeds meer naar om een AC-LR aan te schaffen.

De Pro lijkt me aantrekkelijker omdat die tenminste gewoon 'echte' POE+ ondersteunt ipv de passieve variant (waar je voor zo ver ik kan nagaan altijd een losse injector voor nodig hebt en die potentieel apparatuur kan mollen als je het per ongeluk op een gewoon netwerk apparaat aansluit).

Aan de andere kant: De 3x3 van de op 5 Ghz. lijkt me minder nuttig omdat er volgens mij maar bitter weinig apparaten zijn die ook 3x3 antennes hebben. En het "LR" gedeelte is hopelijk ook echt zo 'LR" dat hij vanuit het trappenhuis het hele huis kan dekken met 1 AP.

Goed om te lezen dat Chromecast het nu gewoon lijkt te doen. Die, en andere 'discovery based' services zoals Spotify Connect, worden hier veel gebruikt. En moeten het probleemloos doen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
slooffmaster schreef op zondag 28 februari 2016 @ 18:53:
[...]

Ik heb dit al een aantal keren geimplementeerd. Is te doen, maar je moet wel met een aantal zaken rekening houden. Ook zullen er enkele devices zijn (een paar Lollipop phones) die hier niet mee overweg kunnen. Die zijn op te vangen zodat je ze een andere login optie kunt bieden. Met de methode die ik gebruik voor mijn dienst kun je tot meer dan 100 verschillende social media platformen ondersteunen...
Hoe heb je dit geimplementeerd? Heb je hiervoor deze handleiding gebruikt?: https://community.ubnt.co...88/highlight/true#M129923

Of maak je externe gebruik van een externe dienst zoals https://www.tanaza.com/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:37
r0el schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:43:
Voor mijn thuissituatie maak ik nu gebruik van twee UAP-AC-LR's en heb net - wellicht overhaast - een EdeRouter X SFP besteld/binnengekregen omdat ik zonder de PoE injectors de boel wil aansluiten.

Mijn beoogde configuratie zou dan worden:

Ziggo Ubee (bridge mode) -->
ER-X-SFP (DHCP server)
poort 1: UAP-AC-LR beneden (PoE);
poort 2: UAP-AC-LR boven (PoE);
poort 3: UTP naar switch in woonkamer.

De ziggo-verbinding is 150/15 mbit. In totaal zal er maximaal een 20-tal devices verbonden zijn via dan wel wifi dan wel UTP kabel. Verder geen bijzonderheden als verschillende VLANs e.d., gewoon straight forward één netwerk. Dit komt erop neer dat ik de ER-X-SFP ook (deels) zal laten switchen (toch?). Is dit nu wijsheid (lees dingen over hardware offload etc.) of moet ik toch naar een andere configuratie kijken?
Ik zou het gewoon proberen je hebt hem nu al binnen hij zou die snelheid makkelijk aan moeten kunnen. ER-X-SFP doet geen hardware offloading. Als je de wizard wan+2lan door loopt worden je overige poorten als switch ingesteld en 1 te kiezen poort als wan poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
3x3 heeft meen ik ook nog steeds voordelen als de 3x3 N devices hebt, maar ik kan me vergissen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 23:39
prekz schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:22:
[...]

Hoe heb je dit geimplementeerd? Heb je hiervoor deze handleiding gebruikt?: https://community.ubnt.co...88/highlight/true#M129923

Of maak je externe gebruik van een externe dienst zoals https://www.tanaza.com/ ?
De oplossing heb ik zelf gebouwd, lijkt een beetje op die van het forum maar met een andere API. HybridAuth heeft wat nadelen waardoor eea niet betrouwbaar genoeg is. Tanaza heb ik naar gekeken maar ook niet ideaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
prekz schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:22:
[...]

Social login met unifi gaat prima,
Ik gebruik gewoon de API van Facebook en Google en twitter rechtstreeks.
Stuur even een PM dan kan ik ie mischien helpen

[ Voor 44% gewijzigd door xbeam op 03-03-2016 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.....

[ Voor 97% gewijzigd door xbeam op 03-03-2016 00:07 . Reden: Foutje post dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-08 19:33
Iemand een idee of er in de edge switch - 24 - 250W ventilatoren zitten?
Ik zoek een PoE switch zonder ventilatoren (als dat bestaat?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Weet iemand of het mogelijk is meerdere controllers met dezelfde settings naast elkaar te draaien? En soort load balancing mechanisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
DenBenny schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:01:
Iemand een idee of er in de edge switch - 24 - 250W ventilatoren zitten?
Ik zoek een PoE switch zonder ventilatoren (als dat bestaat?).
Daar zitten inderdaad ventilatoren in (heb hem hier staan)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
m3gA schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:05:
Weet iemand of het mogelijk is meerdere controllers met dezelfde settings naast elkaar te draaien? En soort load balancing mechanisme.
Dat is best een goede. Standaard zit dit niet ingebakken echter heb je hierdoor wel een single point of failure.
Wil je dit verkomen is de key natuurlijk backuppen _/-\o_

Loadbalancing is in principe niet noodzakelijk (of je moet echt 1000den AP's hebben). En zelfs dan draait dit nog wel in een VM met genoeg schijf capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
prekz schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:11:
[...]

Dat is best een goede. Standaard zit dit niet ingebakken echter heb je hierdoor wel een single point of failure.
Wil je dit verkomen is de key natuurlijk backuppen _/-\o_

Loadbalancing is in principe niet noodzakelijk (of je moet echt 1000den AP's hebben). En zelfs dan draait dit nog wel in een VM met genoeg schijf capaciteit.
Het is meer iets van "omdat het kan". Ik heb een site to site vpn met een collega en we hebben allebei unifi AP's. Leek ons leuk om een keer te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Ik weet uberhaupt niet of het technisch mogelijk is om dit te realiseren. De accesspoints praten met één controller/IP. Je dient dan al iets van een proxy te hebben waaraan dan weer 2 controllers gekoppeld zitten.

Technisch wordt dit erg lastig gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Misschien als je ook layer 2 over die VPN verbinding heen tunnelt. Dan kan 1 van jullie de controller draaien en kan de ander z'n AP gewoon onder beheer komen van de controller aan de andere kant van de tunnel? :+

In het verleden heb ik wel eens met OpenVPN twee 'sites' aan elkaar gekoppeld op layer 2 niveau. Werkte als een tierelier :D. Vraag overigens niet waarom, het kwam toen met de beschikbare kennis en midelen even zo uit :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
eymey schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:29:
Misschien als je ook layer 2 over die VPN verbinding heen tunnelt. Dan kan 1 van jullie de controller draaien en kan de ander z'n AP gewoon onder beheer komen van de controller aan de andere kant van de tunnel? :+

In het verleden heb ik wel eens met OpenVPN twee 'sites' aan elkaar gekoppeld op layer 2 niveau. Werkte als een tierelier :D. Vraag overigens niet waarom, het kwam toen met de beschikbare kennis en midelen even zo uit :D
Met 1 controller over de vpn werkt inderdaad. Maar het zou leuk zijn als eentje het over zou pakken bij downtime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Iets met script dat pingt naar controller A, niet bereikbaar dan schrijf naar dns server met een nieuw record van controller B.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:32

swv

Om even een consumentenervaring te delen. Ik ben zóóó blij dat ik nog niet zo lang geleden dit topic, en dus Ubiquiti heb ontdekt. Vandaag de AC-LR ontvangen. Het Wi-Fi wonder staat op de eerste verdieping op een klerenkast in de slaapkamer en is middels meters, meters en nog meer meters ethernetkabel aangesloten op de Netgear R7000 welke op de begane grond onderaan het trapgat staat. De R7000 staat op vol vermogen te stralen, de AC-LR heb ik tot 6 dBm beperkt. Het 5 GHz signaal van de AC-LR is beneden nu al van betere kwaliteit dan die van de R7000 boven _/-\o_ Snappie? Nou heb ik gelezen dat de TX rate op max/hoog/100% zetten niet altijd bevorderlijk is voor eventuele ruis die dat dan met zich mee kan brengen, maar ik ben toch enigszins verbaasd dat de kwaliteit van het signaal van de AC-LR nu al beter is met deze instellingen. Kanttekening die je kunt plaatsen is dat de AC-LR niet op een DFS kanaal is afgestemd en de R7000 wel. Maar wat ik op de R7000 ook instel, op de eerste verdieping een goed 5 GHz krijgen los je daar niet mee op. Dus vandaar de aanschaf van de AC-LR.

Wat betreft de discussie hierboven: Ik twijfelde nog over de aanschaf van de Pro. Ik bezit een MacBook Pro uit 2014 dus ik had dan kunnen profiteren van 3x3 op 5 GHz. Toen ging ik relativeren en kwam ik tot de conclusie dat ik dat eigenlijk nu en in de (nabije) toekomst niet nodig heb. Grote kopieeracties naar en van de NAS gaan bij voorkeur toch nog over LAN. Pas wanneer 500 Mbit internet bij Ziggo gemeengoed is geworden, en dus echt nuttig is, is de AC-LR al afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Hier vandaag ook 2x een AC-LR en een USG ontvangen. Werkt uit de kunst, zoals ik ook al eerder ervaren met Ubiquity spullen. De USG was nieuw voor me, idd wat beperkt qua instelmogelijkheden vanuit de interface, maar voor het doel prima. Ook DPI werkt leuk en kost tot nu toe geen performance. Komende zaterdag gaat het spul even flink aan de bak met een stuk of 50 clients, eens kijken of dat ook soepel gaat :)

(dan zijn er nog drie bestaande AP's, dus qua load maak ik me geen zorgen)

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:29

lier

MikroTik nerd

sww89 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 19:18:
Kanttekening die je kunt plaatsen is dat de AC-LR niet op een DFS kanaal is afgestemd en de R7000 wel.
Heb zelf de 4.9.1 draaien (even aanmelden om de bèta deel van de community te kunnen zien) waarin dit wel mogelijk is. Alternatief is om de app op je smartphone te installeren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:08
lier schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:20:
[...]

Heb zelf de 4.9.1 draaien (even aanmelden om de bèta deel van de community te kunnen zien) waarin dit wel mogelijk is. Alternatief is om de app op je smartphone te installeren.
Zit er in controller versie 4.9.x ook de eerder besproken feature om bij de config aan te geven of je voor max. performance met (relatief) weinig clients of voor max. aantal clients met (relatief) lage performance wilt gaan?
De Ubiquiti AP's zijn nu, omdat ze "Enterprise grade" zijn, volgens mij meer op het laatste berekend, maar voor thuis doeleinden heb ik liever wat meer performance. Ben best tevreden met mijn 2 UAP-AC-Pro's, maar mijn oude (non-AC) TP-Link router was sneller op 5Ghz!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:08
sww89 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 19:18:
Wat betreft de discussie hierboven: Ik twijfelde nog over de aanschaf van de Pro. Ik bezit een MacBook Pro uit 2014 dus ik had dan kunnen profiteren van 3x3 op 5 GHz. Toen ging ik relativeren en kwam ik tot de conclusie dat ik dat eigenlijk nu en in de (nabije) toekomst niet nodig heb. Grote kopieeracties naar en van de NAS gaan bij voorkeur toch nog over LAN. Pas wanneer 500 Mbit internet bij Ziggo gemeengoed is geworden, en dus echt nuttig is, is de AC-LR al afgeschreven.
Wat voor MacBook Pro heb je, de 13 of 15 inch versie? Ik heb zelf een Mid 2014 MacBook Pro 13 inch Retina en heb toch sterk de indruk dat die geen 3x3 op 5Ghz ondersteunt i.t.t. mijn verwachting. Ik snap anders nl. niet waarom ik die snelheid nooit haal met mijn UAP-AC-Pro AP's, ongeacht de instellingen en afstand tot het AP. Is eerder in dit topic ook even ter sprake geweest en een van de mede-tweakers meende dat de 13 inch versie inderdaad maar 2 antennes heeft i.t.t. de 15 inch versie, vanwege beperkte ruimte (ondanks dat de Broadcom adapter 3x3 ondersteunt). Klinkt op zich plausibel, maar kan nergens op internet bevestiging vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:32

swv

lier schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:20:
[...]

Dank voor de tip maar daar ben ik vanmiddag spelenderwijs ook achter gekomen :) Ik had de AC-LR eerst via de app geconfigureerd maar ik vind nu vooral de controllersoftware geïnstalleerd op mijn mac onwijs interessant om in rond te neuzen. Jammer dat je niet de controller op de pc/mac én de app tegelijk als controller kunt gebruiken. Toch? Ik snap het wel, want het hele systeem is natuurlijk zo ontworpen dat er in principe altijd de controller software meedraait op de achtergrond welke het netwerk beheert en met een easy install app slaan ze een nieuwe weg in. Voor nu vind ik de app nog te beperkt. Ik wacht wel tot de controller uit de beta is. Nu werkt kanaal 44 voor mij prima. Ik ben zo tevreden over de AC-LR dat ik overweeg de R7000 alleen te gebruiken voor 2.4GHz. Ook omdat handover tussen R7000 en AC-LR logischerwijs niet goed zal werken.

Na een verhuizing en dus in mijn uiteindelijk situatie wil ik alleen iets van een Edgerouter i.c.m de AC-LR overhouden. Dan gebruik ik 2.4GHz om een aantal 2.4GHz-only apparaten (bijv weegschaal, weerstation) in de wijde omtrek van internet te voorzien en de overige apparaten op 5GHz voor ongestoord internetten. Net als nu dus eigenlijk alleen staat 2.4GHz op de AC-LR voorlopig uit omdat de R7000 met Merlins firmware weinig onder doet. Wel fijn als dekkingsproblemen nu echt verleden tijd zijn!
timothee schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 22:11:
[...]

Wat voor MacBook Pro heb je, de 13 of 15 inch versie? Ik heb zelf een Mid 2014 MacBook Pro 13 inch Retina en heb toch sterk de indruk dat die geen 3x3 op 5Ghz ondersteunt i.t.t. mijn verwachting. Ik snap anders nl. niet waarom ik die snelheid nooit haal met mijn UAP-AC-Pro AP's, ongeacht de instellingen en afstand tot het AP. Is eerder in dit topic ook even ter sprake geweest en een van de mede-tweakers meende dat de 13 inch versie inderdaad maar 2 antennes heeft i.t.t. de 15 inch versie, vanwege beperkte ruimte (ondanks dat de Broadcom adapter 3x3 ondersteunt). Klinkt op zich plausibel, maar kan nergens op internet bevestiging vinden.
De 15". Ik zie ook nooit de maximaal haalbare snelheid in beeld staan hoor (voor zover je daar waarde aan kunt hechten). Met de Merlin firmware op de R7000 kan ik net als op de AC-LR de TX en/of RX snelheid zien van verbonden apparaten. Tevens gebruik ik Option toets+Wi-Fi symbool op de Mac wat dan volgens mij weer RX waarden laat zien?

Edit: Wat hier stond kan weer in de prullenbak. Ik haal TX en RX snelheden door elkaar. Mijn MacBook heeft nu TX 780Mbit en RX 433Mbit volgens de controller. Ik weet niet zo goed of beide theoretisch dan 867Mbit moeten kunnen halen in mijn configuratie.

[ Voor 11% gewijzigd door swv op 03-03-2016 22:52 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.