Aangezien ik erg geïnteresseerd ben geraakt in de producten van Ubiquiti in mijn zoektocht naar netwerkapparatuur voor een nieuwe woning zou ik hier ook graag naar wat advies vragen.
De verbinding wordt 100/100 via glasvezel van KPN, waarbij standaard dus een Experiabox bijgeleverd wordt.
Ik twijfel nog of ik de Experiabox wil omzeilen of niet, maar ik zou graag de apparatuur zo kopen dat ik die optie nog wel heb.
Nu lees ik dat Apple Airprint niet altijd werkt en dat een gasten WiFi niet mogelijk is met een Experiabox.
Dit wil ik beide wel graag.
Hier een overzicht van de woning.
De NTU komt in de meterkast (garage) en van daaruit gaat het naar de CV-kast op de verdieping.
Hier wil ik alle apparatuur plaatsen. (router en 24P switch)
Wat ik eerst wilde proberen is de woning te voorzien van WiFi dmv de Experiabox en een UniFi AP onder de veranda te plaatsen voor WiFi in de tuin, maar volgens mij heb ik dan alsnog geen gasten WiFi in de woning.
Dus dan heb ik ook een UniFi AP in de woning nodig. Deze wil ik waarschijnlijk in de bijkeuken plaatsen, wel tegen de wand tegen de keuken aan. Kan ik dan boven de Experiabox gebruiken voor onze eigen WiFi en de AP voor onze eigen WiFi en de gasten?
Kan ik gewoon de AP Lite gebruiken? Ook voor buiten aangezien deze toch onder de veranda hangt?
Als switch had ik gewoon een TP-Link TL-SG1024D op het oog. Ik zie voor mij nog niet de meerwaarde van een EdgeSwitch Lite in.
Indien alles volgens bovenstaande gewoon werkt wil ik het zo laten, maar mocht ik toch graag de Experiabox willen omzeilen zat ik aan het volgende te denken.
NTU --> EdgeRouter Lite
EdgeRouter Lite --> Experiabox (WAN) en switch
Experiabox --> telefoon en 4 TV's
Switch --> patchkast en 3 UniFi AC Lite AP
Dan vervalt de WiFi via de Experiabox en indien nodig plaats ik dan nog een AP boven.
Ook hier heb ik de TP-Link TL-SG1024 op eht oog, omdat ik de meerwaarde van de duurdere EdgeSwitch Lite voor mij niet inzie.
Graag zou ik wat advies willen.