Heeft iemand ervaring met de X-SFP met glas van KPN en een 1310/1550 GbE-SFP? Ik heb nu deze opstelling met de OPTIC-SFP-5324S-20-SC (ip-sa.com.pl) en ervaar een raar iets.
Vooropgesteld: glas via de Genexis NTU op de X-SFP (gewoon via ethernet eth0) werkt allemaal goed. Config is zoals hier vaker gepost is. Daar dus geen klachten en tevreden user. Alleen: je bent tweaker of je bent het niet dus ik wil de Genexis er tussenuit.
Ik heb via ip-sa.com.pl dus ook een OPTIC-SFP-5324S-20-SC SFP besteld. Patchkabel en koppelblokje had ik nog liggen. Als ik de glasvezel direct op de glas SFP prik in de X-SFP dan moet ik ethernet eth5 (waar de SFP op zit) duplex op full zetten en speed op 100 (je kunt geen 1000 selecteren). Alleen dan doet de SFP het en krijg ik link. De daadwerkelijke link speed is gewoon 1000Mbps.
Na deze hobbel werkt PPPoE via vlan6 prima. En kan ik zonder gebruik van de Genexis gewoon internetten. Hoera!
Wat alleen NIET werkt is een DHCP adres krijgen via vlan4 (routed IPTV van KPN). Heel raar, want ik zie wel verkeer over dat VLAN lopen, inclusief mijn DHCP requests maar daar krijg ik geen antwoord op. Let op: de configuratie is exact hetzelfde als via de ethernetpoort eth0 -en daar werkt het wel op (via genexis)-.
Sterker nog: het lijkt erop dat als ik een S-RJ01 (GbE UTP) SFP gebruik ipv. een gewone ethernetpoort ik ook daar GEEN DHCP op krijg via vlan4. De rest (internet) werkt wel allemaal gewoon.
Ik snap er niets van aangezien VLAN6 wel gewoon werkt en VLAN4 niet. Halp!
(ik post de config bewust niet omdat het 1-op-1 copy is van al werkende config. Het enige verschil is dat ipv. eth0 het eth5 is en ik dus de SFP poort gebruik)
[
Voor 5% gewijzigd door
triet op 18-01-2016 20:10
]