Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ppl
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
quote:
ThinClientQ schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 20:34:
Deze informatie klopt niet, ik ben recentelijk op cursus geweest.
De UniFi straalt aan de zijkanten, links/rechts.

Zie afbeelding.

[afbeelding]
Jammer dat het plaatje een ander verhaal laat zien dan jouw interpretatie want hij laat overduidelijk zien dat er zowel naar beneden als naar de zijkanten wordt gestraald (het is dus niet of maar en). Daarom kun je deze devices zowel verticaal als horizontaal gebruiken, iets wat ook in de gebruikshandleiding staat (ook bij de nieuwe generatie zag ik).

Als je het plaatje goed interpreteert zie je dat de beste montagewijze horizontaal is en het liefst in het midden vanwege de uitstraling naar de zijkanten. Daarbij moet je ook van boven naar beneden werken omdat er naar beneden gestraald wordt. Anyway, in de openingspost staan de plaatjes van zo'n verticale montage, dan zie je het verschil wel. Overigens heeft men in de praktijk met beide ophangmogelijkheden goede ervaringen.

ppl wijzigde deze reactie 20-12-2015 21:48 (3%)

quote:
ppl schreef op zondag 20 december 2015 @ 21:47:
[...]
Anyway, in de openingspost staan de plaatjes van zo'n verticale montage, dan zie je het verschil wel. Overigens heeft men in de praktijk met beide ophangmogelijkheden goede ervaringen.
Tnx voor de tip. Hoe moet je de groene diagrammen nu lezen daar kom ik even geen wijs uit, ook niet helemaal met Google translate uit het Russisch.

Kan jij het uitleggen?

PVoutput 2720WP ZW en Oost-West

• hahu45
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 08-11 22:17
Krijg net bericht van de leverancier over de bestelling (24 nov) van 2 AC Lite's. Leverdatum wordt medio februari.

Nou wist ik wel van de leveringsproblemen: eerst oktober, toen december en dan januari. (lees al een tijdje mee). Mondjes maat kregen mensen ze wel geleverd. En dan nu medio februari volgens mijn duitse leverancier.

Kan een insider ons vertellen (of eerder gerust stellen) of we ons zorgen moeten maken?
maanden lang leveringsproblemen:
1- product is te goed voor zijn prijs en in februari 2015 komt er marktherpositionering (maw prijs++).
2- Er is zoveel vraag naar de AC-lijn (ook AC PRO en AC LR niet leverbaar), dat er te weinig productie-slots zijn ingepland.
3- er zitten nog bugs in die men eerst wil oplossen.

Ik hoor het graag.
Wat zei Ubiquiti zelf toen je ze deze vragen stelde via de chat?

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Bugs niet. Heb die dingen al maanden draaien (als beta tester) en ze lopen als een speer.

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Petervanakelyen
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 01:16
quote:
hahu45 schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:49:
Krijg net bericht van de leverancier over de bestelling (24 nov) van 2 AC Lite's. Leverdatum wordt medio februari.

Nou wist ik wel van de leveringsproblemen: eerst oktober, toen december en dan januari. (lees al een tijdje mee). Mondjes maat kregen mensen ze wel geleverd. En dan nu medio februari volgens mijn duitse leverancier.

Kan een insider ons vertellen (of eerder gerust stellen) of we ons zorgen moeten maken?
maanden lang leveringsproblemen:
1- product is te goed voor zijn prijs en in februari 2015 komt er marktherpositionering (maw prijs++).
2- Er is zoveel vraag naar de AC-lijn (ook AC PRO en AC LR niet leverbaar), dat er te weinig productie-slots zijn ingepland.
3- er zitten nog bugs in die men eerst wil oplossen.

Ik hoor het graag.
Eerder #2, de Unifi-software is vrij stabiel en ik denk niet dat ze de prijs gaan verhogen. Waar Ubiquiti vroeger echter enkel de WISP-markt bediende (Wireless Internet Service Providers, zoals bvb. WirelessBelgie), beginnen steeds meer consumenten nu ook het nut van het semi-professionele WiFi apparatuur in te zien, waardoor de vraag momenteel wat groter is dan het aanbod.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14-12 14:13
quote:
hahu45 schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:49:
Heb je hem ook bij OMG besteld?

• japie101
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 14-12 21:44
Heeft er iemand toevallig ervaring met http://ubiquiticenter.nl/?

Lijkt een nieuwe webshop, UAP-AC Lite is daar 89 euro nu in de aanbieding (januari verwacht).
quote:
japie101 schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:36:

Lijkt een nieuwe webshop, UAP-AC Lite is daar 89 euro nu in de aanbieding (januari verwacht).
Verwacht niet dat ze kunnen leveren ;)
En al zeker niet voor § 89,-

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• japie101
quote:
djkavaa schreef op maandag 21 december 2015 @ 14:05:
[...]

Verwacht niet dat ze kunnen leveren ;)
En al zeker niet voor § 89,-
Dat gevoel had ik ook, maar baseer je dit verder nog ergens op?
Dat wij ze zelf ook inkopen en dat 89 euro zowat inkoop prijs is op dit moment. Dus weet zeker dat ze of veel verlies maken of de prijs niet klopt. En levertijd eind dec. is voor ons al haalbaar.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14-12 14:13
-edit- de contactpersoon bij SIDN heeft een website bouw bedrijfje dus mogelijk heeft hij de registratie voor een klant gedaan.
Anders vind ik hem wel erg jong om de juiste contacten te hebben om zo goedkoop te leveren.

m3gA wijzigde deze reactie 21-12-2015 14:37 (62%)

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14:28

Ethirty

Who...me?

Het kan natuurlijk een stunt zijn. Lekker goedkoop een hoop bestellingen - en daarmee cash en/of marktaandeel - binnenhalen en dan straks pas kunnen leveren als de inkoopprijzen gunstig genoeg zijn.

Ik wacht wel even op voorraad bij de bekendere webshops.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 2 32GB  iPhone 8 64GB

• japie101
quote:
Ethirty schreef op maandag 21 december 2015 @ 15:31:
Het kan natuurlijk een stunt zijn. Lekker goedkoop een hoop bestellingen - en daarmee cash en/of marktaandeel - binnenhalen en dan straks pas kunnen leveren als de inkoopprijzen gunstig genoeg zijn.

Ik ga met je mee ;-)

• OMX2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:11

OMX2000

By any means necessary...

quote:
Ethirty schreef op maandag 21 december 2015 @ 15:31:

Ze hebben nog niet veel van het ubiquiti assortiment dus ik denk dat ze even markaandeel willen binnenhalen. Dus nu investeren, en gezien de populariteit van Ubiquiti zouden ze zomaar kunnen gaan cashen als ze scherp geprijst blijven. En dat kunnen ze alleen als ze een groot volume kunnen behalen.

Tempting. Maar ik vind Ubiquiti wel vaag qua levering. Het is enorm mondjesmaat, dus af en toe een partijtje. Terwijl ze allang hadden kunnen aan zien komen dat de nieuwe AP's een succes gingen worden.

• Niels.68
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13:59
quote:
japie101 schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:36:

Nu § 95.--

• hahu45
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 08-11 22:17
quote:
m3gA schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:49:
[...]

Heb je hem ook bij OMG besteld?
yep

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

quote:
Volgens mij is die site nog niet eens af. Zelfs de Edgerouters staan er niet op.

Op de voorpagina staat wel een aparte bodemplaat voor een accesspoint. Vraag me af waar die bij hoort...

Edit: O zie het al de EDU versie :P stom :D

Fairy wijzigde deze reactie 21-12-2015 20:30 (7%)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

Ik ben wat aan het stoeien met Netflow op de ERL, maar krijg het nog niet werkende.

Heb mijn config ook nog eens een beetje verkloot door %&^%^$%*^ PuTTY. De paste de hele bende als je op de rechtermuis klikt :| Meteen maar even de setting aangepast dat RMB het menu laat zien.

Netflow heb ik nu zo in de config staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
system {
    flow-accounting {
        interface eth0
        netflow {
            server 10.0.1.250 {
            }
            version 9
        }
    }

Op mijn Windows machine heb ik de Solarwinds Netflow tool geÔnstalleerd. Die ziet echter helemaal niets..... Er komen geen interfaces bij te staan en als ik deze wil toevoegen dan wil hij ook SNMP info. Ik denk dat ik daarmee op het verkeerde pad zit.

Daarnaast heb ik wel het IP van mijn nas ingesteld, maar geen ETH1, weet hij dan wel op welke interface hij moet verbinden?

Iemand tips? Ik wil het graag op Windows draaiende hebben. Mijn Nas is Windows 2012r2

Edit: Toch weer te snel gevraagd. Ik heb maar een SNMP string aangemaakt, blijkbaar heeft ie dat toch nodig. Ben weer een stapje verder.

Heb het werkende gekregen, even mee gespeeld maar weer uitgezet. Performance zakt helemaal onderuit. Leuk om even mee te troubleshooten als er iets niet goed gaat, maar niet voor permanent. Had het overigens wel verwacht.

Fairy wijzigde deze reactie 22-12-2015 13:05 (21%)

• NBK
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13-12 18:02

NBK

Weercam-Avatar

Ik heb thuis en bij m'n ouders twee virtuele machines draaien als soft-router. Ik gebruik daarbij zeroshell als software pakket wat op zich goed bevalt omdat ik inmiddels redelijk begrijp hoe het werkt.
Ik blijf echter problemen houden met de server bij m'n ouders. Er draaien daar 2 virtuele machines op de server en af en toe loopt een virtuele machine vast. Dat probleem lijkt in de hardware configuratie van die server te zitten maar dat betekend dus dat af en toe de soft-router niet meer reageert.

Om de betrouwbaarheid wat te verbeteren zit ik er over te denken om 2 keer een EdgeRouter Lite te kopen zodat ieder geval de internet verbinding altijd blijft werken en ik eventueel op afstand de resterende virtuele machine kan resetten. Al hoop ik eigenlijk dat de ellende weg is als ik de virtuele soft-router verwijder.

Ik weet alleen niet zeker of de EdgeRouter mijn huidige configuratie kan vervangen.

Ik heb nu dus twee LAN omgevingen. Elk met een eigen subnet en DHCP. Deze zijn via internet met een VPN tunnel aan elkaar gerouteerd. Internetverkeer gaat op beide locaties gewoon via de gateway het internet op. LAN-to-LAN verkeer zou dus via de VPN tunnel moeten gaan. Vanaf internet kan ik ook client-to-LAN VPN opzetten via openVPN, PPTP of IPsec. Dit kan zowel bij mij thuis als bij mijn ouders (voor het geval de LAN-to-LAN verbinding plat ligt.)
Dit zou tot nu toe geen probleem mogen zijn lijkt mij

Ik heb bij mij thuis o.a. een webserver en mailserver draaien. Deze zijn via NAT vanaf internet bereikbaar.
Lijkt me ook geen probleem

Op beide locaties heb ik ook wifi draaien. Deze wifi-netwerken zijn niet beveiligd. De gateway heeft op deze interface NAT draaien en een firewall. Om te kunnen internetten maak ik met me mobiel/laptop een PPTP of IPsec VPN verbinding met de gateway. Dit VPN verkeer kan via de gateway het internet op maar dus ook richting de rest van het LAN.
Dit verhaal stamt nog uit de tijd dat het aanzetten van de WEB encryptie op de AP een negatieve invloed had op de verbindingssnelheid. En roaming van AP naar AP werkte niet goed met WEB aan. Bovendien was WEB helemaal niet zo veilig, een paar GB data aftappen was voldoende om achter de sleutels te komen.
Voor gasten laat ik op de wifi tegenwoordig wel DNS (tcp/udp 53) toe en whatsapp via poort 5222 het internet op. Zodoende hoeft niemand codes in te voeren. Voor vaste gebruikers met een ge-whitelist MAC-adres is ook HTTPS beschikbaar. Dat verkeer is end-to-end encrypted dus niet af te luisteren op een open wifi.
Kan ik op de EdgeRouter voor beide interfaces een aparte NAT tabel hanteren? Ik wil op beide interfaces VPN toelaten maar vanaf internet is ook http en mail beschikbaar terwijl dit vanaf de wifi niet bereikbaar mag zijn. Vanaf de wifi moet ik de firewall wel juist weer zo kunnen instellen dat 443 en 5222 wel naar internet mag(buiten de NAT om)

Verder rommel ik nu wat met de DNS server op de gateway om te zorgen dat verkeer naar de mailserver en webserver via de VPN tunnel loopt en niet via internet. mail.mijndomein.nl geeft bij een DNS op internet mijn externe IP maar vanaf het LAN op beide locaties dus het interne IP van de mailserver. Idem voor de webserver. Ik heb ook nog intern een aantal DNS servers voor het lokale domein. mijndomein.local aanvragen worden nu door de gateway doorgestuurd naar de domeincontroller.
Verder misbruik ik de DNS server op de gateways om wat externe domeinen (ad-servers) te blokkeren. Hier staan nu dus een stuk of 300 domeinnamen in. Maar dat zou eventueel ook via een web-content filter op te lossen moeten zijn. Misschien zelfs met een Error-451 ipv een 404?

Omdat android tegenwoordig steeds moeilijker doet met automatisch verbinden met wifi als daar geen volledig internet beschikbaar is wil ik misschien op mijn AP met aparte netwerken gaan werken voor gasten (open wifi maar alleen 443 en 5222), 'vaste gasten' (WPA2 wifi met volledig internet) en vaste gebruikers(WPA2 wifi met internet en LAN). Dit verkeer komt dan als VLAN uit de AP rollen.
Snapt de EgdeRouter dit?

NBK wijzigde deze reactie 23-12-2015 15:52 (6%)

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geŽindigd bij DPC @ SETI-classic

• |sWORDs|
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online

|sWORDs|

vSphere/ESXi

edit

|sWORDs| wijzigde deze reactie 25-12-2015 00:48 (97%)

V&A:24 Core Xeon E5 v4, 256GB ECC met dual 10Gbit upgradeset

quote:
Fairy schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 11:37:

Heb het werkende gekregen, even mee gespeeld maar weer uitgezet. Performance zakt helemaal onderuit. Leuk om even mee te troubleshooten als er iets niet goed gaat, maar niet voor permanent. Had het overigens wel verwacht.
Waarschijnlijk kan je ook een samplerate instellen, dat hij minder pakketten hoeft te verwerken.

• slooffmaster
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 14-12 22:27
quote:
Jeroen_ae92 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:16:
Hierbij de config om VLAN6 met PPPoE op je WAN interface te laten werken:

Plaatst de config.gateway.json in je */unifi/sites/"sitenaam" maar pas eerst de volgende zaken aan:
  • regel 26: Unifi controller address
  • regel 505: PPPoE username
  • regel 579: Unifi controller address
  • regel 654: username
  • regel 656: password
Na het plaatsen moet je een provision actie uitvoeren. Een simpele reboot vanuit de controller volstaat helaas niet. Doe bv een DHCP server aanpassing of een toggle de IGMP Snooping knop en druk op save. Hierna kun je deze weer terug zetten.

Oh en uhh... Graag gedaan O-)
Na flink wat gemodder met de USG (o.a. de json file waarin hij zich in verslikte) heb ik de boel aan de praat gekregen. Achteraf simpel: eerst de USG achter de Fritzbox met dhcp aan het internet gehangen en laten adopteren op de controller bij AWS. Vervolgens op de controller (versie 4.8.7) PPPoE met VLAN ingesteld en na provisioning en reboot van de USG internet omgehangen van Fritzbox naar USG.

Vanaf dat punt gaat het allemaal prima, zelfs met wat custom configuraties in een minimale config.gateway.json file op de controller.

SIP aan de praat krijgen was ook even lastig, daarvoor moet je blijkbaar SIP ALG uitzetten wat met een regel in de config.properties file gaat:
code:
1
config.ugw.voip.sip_alg_disable=true

Laat maar weten als er iemand een gecensureerde versie van de json config file wilt hebben.

• DenBenny
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 04-04 12:20
Het is vankantie dus er is wat extra tijd nu.
Daarom heb ik (eindelijk) een edgrouter lite bestel.
Nu ben ik deze aan het configureren maar de firewall policies gaat mijn petje wat te boven.

Is het doenbaar om te starten vanuit de wizard en deze wat aan te passen naar mijn noden?
zijn de settings van de wizard voldoende om de router in je netwerk te plaatsen?
Ik dacht dat het beter zou zijn om alles van 0 af in te stellen?

• jimmy87
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 12:43
k probeer routed iptv op te zetten icm met een edgerouter poe en nu heb ik al een aantal voorbeelden gezien maar niet iets wat overeen komt met hoe het hier nu is.

Mijn setup op dit moment is al volgt:

NTU -> Managed switch untagged vlan 6-> edgerouter (internet) -> managed switch vlan 20 (LAN)
tagged vlan 7 -> Experiabox (telefonie)
untagged vlan 4 -> Decoders

De edgerouter doet geen vlans dit doet de managed switch, de edgerouter heeft 2 kabels, een vanuit de managed switch voor het internet vlan en 1 van de edgerouter terug naar de managed switch voor het lan vlan 20.

De decoders zitten rechtstreeks op de managed switch onder vlan 4.

De dhcp options kan ik in de DHCP erbij zetten gezien de edgerouter dit wel doet.

Overal lees ik dat de decoders niet meer in vlan 4 moeten maar in dit voorbeeld van een werkende config van iemand staan alle opties alsnog op vlan 4 ( http://pastebin.com/Nucv9ZJX ).

De bedoeling zal zijn om routed iptv te kunnen gebruiken onder elke poort op de managed switch (de voorkeur, gezien de uplink van de ntu ook op de switch zit).

De vraag is, moet dat vlan 4 alsnog aangemaakt op de edgerouter? Dan moet ik hem denk ik tagged doorsturen vanuit de switch naar de edgerouter over de internet uplink en daar weer als vlan gebruiken.

jimmy87 wijzigde deze reactie 26-12-2015 21:50 (16%)

Vanuit de NTU zal je tagged vlan 4 en vlan 6 moeten aanleveren op de Edgerouter. Vlan 7 tagged aanleveren op de Experiabox voor telefonie. Op je Edgerouter doe je dan vlan 6 aanmaken met PPPoE voor internet en vlan 4 voor routed iptv. Je LAN poort (internet, lan en routed IPTV) kun je dan untagged terug in de switch stoppen. En daar mag het gerust in vlan20 of wat dan ook.

Die voorbeeld config heeft een bridge voor telefonie. Die heb jij niet nodig als je de vlan's al kan splitsen voor je router, dus op de switch.

U+

Met welke shops hebben jullie goede ervaringen, ik heb er een aantal aangeschreven om sowieso de voorraad te checken en kijken wat de response tijden/inhoudelijk reacties zijn, voordat ik een leverancier kies.

Is er iemand die al daadwerkelijk iets geleverd heeft gekregen van het nieuwe ubiquiticenter.nl?

PS: De AC-PRO apps komen nadat de AC-LITE en de AC-LR geleverd zijn vernam ik van de shops.

Ik koop zakelijk en privť m'n Ubiquiti spullen altijd bij ICTWebsolution. Ze hebben geen webshop maar wel inhoudelijk ervaring en kennis van de AP's/Routers en switches. Garantie is meer dan in orde. Levering is altijd vlot mits niet voorradig bij de grote Nederlandse distributiekanalen. Maargoed, daar hebben de webshops dan ook last van ;)

U+

quote:
Jeroen_ae92 schreef op zondag 27 december 2015 @ 20:39:
Ik koop zakelijk en privť m'n Ubiquiti spullen altijd bij ICTWebsolution. Ze hebben geen webshop maar wel inhoudelijk ervaring en kennis van de AP's/Routers en switches. Garantie is meer dan in orde. Levering is altijd vlot mits niet voorradig bij de grote Nederlandse distributiekanalen. Maargoed, daar hebben de webshops dan ook last van ;)
Tegenwoordig maken we niet alleen meer gebruik van Nederlandse Distri's maar ook buitenlandse hierdoor kan de levering 1-2 dagen langer duren. Ook streeft ICTWebSolution niet naar de laagste prijs, maar kiest voor Service en Kwaliteit. Zoals Jeroen_ae92 aangeeft, hebben we uitgebreide inhoudelijke kennis die we graag delen, heb je een vraag over je product of loop je ergens in vast? Dan kun je altijd terecht bij ons.

• OMX2000

OMX2000

Ik heb net een ac lite en pro besteld bij Azerty. Ik ga er een beetje vanuit dat ze richting eind januari geleverd gaan worden. Heb ik nog even tijd om netwerk voor te bereiden ;)
De Lite en de LR schijnen bijna een maand eerder te komen dan de PRO, misschien kunnen ze je verzending in 2x shippen, of als je geen haast hebt laten zo.

• ThinClientQ
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 10:29
(geen reclame) Ik heb al een 10 tal UniFi LR besteld via B-ITshop. Binnen 3 dagen binnen.

https://b-itshop.be/
quote:
ThinClientQ schreef op maandag 28 december 2015 @ 12:27:
(geen reclame) Ik heb al een 10 tal UniFi LR besteld via B-ITshop. Binnen 3 dagen binnen.

https://b-itshop.be/
Thnx!

• OMX2000

OMX2000

Ik krijg net via Azerty een status update van mijn order binnen. 20-1 voor de ac lite. Niks over de ac pro.
Dat is in lijn met wat leveranciers melden, ik ben benieuwd die PRO is al 3x uitgesteld dus hopelijk gaat de LITE levering wel gewoon door.

• OMX2000

OMX2000

Op het forum van ubiquiti zelf loopt een thread over tegenvallende performance ( snelheid) van de ac pro. Misschien dat ze de hardware eerst willen verbeteren voor ze full blown uit gaan rollen. Thread op ubiquiti forum : https://community.ubnt.co...-PROs/td-p/1414278/page/8
Ja die had ik ook al gevonden, had met mijn ASUS 87U te weinig vooronderzoek gedaan en kwam er na de koop pas achter dat 5GHz nog steeds instabiel is bij die router (Quantenna hardware voor 5GHz) moet je maar eens zoeken op het snbforum.com.

Op het forum, en sowieso, lees je dat de UBNT AP's zijn gemaakt voor "multi user" gebruik ipv "single user" gebruik, kortom hij zorgt dat alle gebruikers een fijne verbinding hebben. Echter moet hij dan wel ingrijpen op alle verbindingen om dit zo "fair" mogelijk te doen voor iedereen.

Ze zijn bezig met een nieuwe firmware waarin dit multi-user gedrag aangepast is zodat single-user performance toe zal nemen. Verdere details ontbreken, maar misschien is het user-selecteble tzt.

Als je hoop hebt dat je de AC1300 of AC768 bandbreedte vol gaat trekken heb je een verkeerd product gekocht, dat gaat nooit lukken met de UBNT AP. En inderdaad is de UAP-AC-PRO performance nog wat aan de lage kant in het algemeen.

quote:
OMX2000 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:08:
Op het forum van ubiquiti zelf loopt een thread over tegenvallende performance ( snelheid) van de ac pro. Misschien dat ze de hardware eerst willen verbeteren voor ze full blown uit gaan rollen. Thread op ubiquiti forum : https://community.ubnt.co...-PROs/td-p/1414278/page/8
Denk dat het eerder een firmware probleem is, gezien dit in de vorige software versies van Unifi o.a. ook het geval is geweest. De ene versie leverde betere performance dan de andere.
Dus dat het de Hardware is kan ik me niet voorstellen. Ze hebben naar verluid een productie probleem ze kunnen de vraag amper aan. Denk dit eerder het probleem is. Maar het kan natuurlijk altijd de Hardware zijn, maar dan zouden ze de uitgegeven modellen terug roepen. Dit doen ze ook bij de Normale Pro versie die (geluid) maakt als je er data doorheen gooit. Deze kun je zonder problemen bij de RMA aanmelden.

Ik las daar ook wat over, die herrie uit de AP bij hoge belasting. Kan je een RMA direct bij UBNT loggen of moet dat altijd via de verkopende partij?

quote:
wopper schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:25:
Ik las daar ook wat over, die herrie uit de AP bij hoge belasting. Kan je een RMA direct bij UBNT loggen of moet dat altijd via de verkopende partij?
Ik heb het via Matt Bear gedaan.
Stuur me even een PM dan mail ik je het mailtje door ter info.
Hierbij het mailadres van hem: matt <.> baer <@> ubnt <.> com
Aangeven dat je UAP Pro's hebt die herrie maken, dan zal hij je helpen met de RMA procedure etc.
Had die van mij aangemeld 2 dagen later had ik nieuwe in huis. Oude mocht ik houden... (Weggooien eigenlijk) Maar de units werkte nog prima, dus we hebben ze nu in de Schuur etc. hangen.

Hi thnx, heb nu nog geen defecte unit mijn eerst set is op pre-order/bestellijsten geplaatst, maar was gewoon benieuwd, goede service van ze!

quote:
wopper schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:35:
Hi thnx, heb nu nog geen defecte unit mijn eerst set is op pre-order/bestellijsten geplaatst, maar was gewoon benieuwd, goede service van ze!
Zeker weten, ze weten gewoon dat er wat fout in zit. Wat in theorie niet schadelijk is of hinderlijk is voor de Performance... Maar ze herkennen het probleem wel en doen dus niet moeilijk om nieuwe units op te sturen.

• DenBenny
Kan iemand mij helpen met het instellen van de google DNS servers in de ERL?

Ik had ze eerst gewoon in de "system" tab bij system name server geplaatst maar op deze manier blijft hij de DNS servers van mijn ISP (telenet) gebruiken.

wanneer ik deze bekijk via "show dns forwarding nameservers" krijg ik dit:

-----------------------------------------------
Nameservers configured for DNS forwarding
195.130.130.2 available via 'dhcp eth0'
195.130.131.2 available via 'dhcp eth0'
8.8.8.8 available via 'system'

Ik heb dan het volgende geprobeerd (gevonden op internet):

First, SSH into the router and type:
configure

To stop the ISP DNS servers from populating /etc/resolv.conf
set interfaces ethernet eth0 dhcp-options name-server no-update

To tell DNSMasq to use OpenDNS
edit service dns forwarding
set name-server 8.8.8.8
set name-server 8.8.4.4

To instruct the router to use DNSMasq for name resolution
set system name-server 127.0.0.1

To commit changes and save configuration
commit
save
exit

Finally, you need to renew your WAN IP to remove the ISP DNS entries from /etc/resolv.conf.
renew dhcp interface eth0

To confirm, type:
show dns forwarding nameservers

You should see
8.8.8.8 available via 'statically configured'
8.8.4.4 available via 'statically configured'

Nameservers NOT configured for DNS forwarding
127.0.0.1 available via 'system'

Ik krijg dit resultaat maar dit lijkt nog steeds niet te werken.
Iemand die weet hoe dit moet ingesteld worden?

• Timmert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Weet iemand wat die VoIP poort op een USG eigenlijk doet?

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 09:25
quote:
DenBenny schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:31:
Waarom heb je het idee dat het nog steeds niet werkt?
Zit de WAN bij jou op eth0?

Ik neem trouwens aan dat je deze instructies gebruikt hebt!?:
https://community.ubnt.co...-Server/m-p/978117#M40234

"If a man is considered guilty for what goes on in his mind. Then give me the electric chair for all my future crimes" - Prince
ShareValue E-miel

• Glitchdj
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 05-12 10:47
Vandaag ook mijn AC LR geleverd gekregen van DectDirect.nl. Kan niet wachten tot ik thuis ben.
Hebben die de nieuwe AC serie dan want op de site is alleen de oude lijn te vinden? Wat koste je UAP-AC-LR

quote:

Ik had ze eerst gewoon in de "system" tab bij system name server geplaatst maar op deze manier blijft hij de DNS servers van mijn ISP (telenet) gebruiken.

195.130.130.2 available via 'dhcp eth0'
195.130.131.2 available via 'dhcp eth0'
8.8.8.8 available via 'system'

Ik heb dan het volgende geprobeerd (gevonden op internet):

First, SSH into the router and type:
configure

To stop the ISP DNS servers from populating /etc/resolv.conf
set interfaces ethernet eth0 dhcp-options name-server no-update

To tell DNSMasq to use OpenDNS
edit service dns forwarding
set name-server 8.8.8.8
set name-server 8.8.4.4

To instruct the router to use DNSMasq for name resolution
set system name-server 127.0.0.1

To commit changes and save configuration
commit
save
exit

Finally, you need to renew your WAN IP to remove the ISP DNS entries from /etc/resolv.conf.
renew dhcp interface eth0

To confirm, type:
show dns forwarding nameservers

You should see
8.8.8.8 available via 'statically configured'
8.8.4.4 available via 'statically configured'

127.0.0.1 available via 'system'

Kun je de huidige output geven van:
code:
1
2
configure
show service dns

U+

• Loewe
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 13-12 01:08
Ik heb gisteravond mijn uap-ac-lr ontvangen als vervanging van mijn huidige haperende linksys e4200. Ik gebruik de e4200 nog wel maar het wifi gedeelte staat nu uit.

De uap-ac-lr is snel geconfigureerd en werkt prima. Nu ben ik met mijn Linksys gewend dat er 2 netwerken zijn, 1 voor 2,4 ghz en 1 voor 5 ghz. Je kunt maximaal 4 netwerken aanmaken met ieder een eigen ssid maar ik kan nergens vinden hoe ik de netwerkverbinding kies.

Reden waarom ik dit wil is dat de sterke 5 ghz ac band nu gekozen wordt op mijn iphone terwijl deze prima is voor mijn laptop waarmee ik toch niet rondloop in huis maar mijn iphone heb ik liever op de 2,4 ghz b/g band vanwege het langere bereik zodat ik ook op een hogere verdieping goed bereik heb.

Hoe kan ik dit oplossen?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

quote:

Bij mij doet ie dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
admin@ubnt:~$ show dns forwarding nameservers
208.67.222.222 available via 'statically configured'
208.67.220.220 available via 'statically configured'

213.75.63.75 available via 'dhcp eth0'
213.75.63.76 available via 'dhcp eth0'

Volgens mij heb ik het op dezelfde manier ingesteld als jij.

System name server in de GUI heb ik leeg.

Check deze pagina eens: https://community.ubnt.co...AN-DNS-Server/td-p/977885

Fairy wijzigde deze reactie 30-12-2015 16:37 (56%)

• Glitchdj
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 05-12 10:47
quote:
wopper schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:44:
Hebben die de nieuwe AC serie dan want op de site is alleen de oude lijn te vinden? Wat koste je UAP-AC-LR
Vreemd, ik kan hem inderdaad niet meer terugvinden op de site, en uit de pricewatch is de winkel ook verdwenen.
Had ik de laatste dan?

• DenBenny
quote:
lier schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:12:
[...]

Waarom heb je het idee dat het nog steeds niet werkt?
Zit de WAN bij jou op eth0?

Ik neem trouwens aan dat je deze instructies gebruikt hebt!?:
https://community.ubnt.co...-Server/m-p/978117#M40234
Ik test dit uit door naar een site te proberen connecteren die via de dns van telenet geblokkeerd is.
krijg is een blocked scherm van telenet concludeer ik daaruit dat ik nog via de dns servers van telenet aan het werken ben.

Ik heb inderdaad die (cli) instructies gebruikt (dat ik misschien beter al kunnen vernoemen :) ).
quote:
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:12:
[...]

Kun je de huidige output geven van:
code:
1
2
configure
show service dns

voordat ik de instructies had toegepast:
dynamic {
interface eth0 {
service dyndns {
host-name *****
login *****
password *****
}
}
}
forwarding {
cache-size 150
listen-on eth1
listen-on eth2
}

nadat ik de instructies had toegepast:
dynamic {
interface eth0 {
service dyndns {
host-name *****
login *****
password *****
}
}
}
forwarding {
cache-size 150
listen-on eth1
listen-on eth2
name-server 8.8.8.8
name-server 8.8.4.4
}
quote:
Fairy schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:32:
[...]

Bij mij doet ie dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
admin@ubnt:~$ show dns forwarding nameservers
208.67.222.222 available via 'statically configured'
208.67.220.220 available via 'statically configured'

213.75.63.75 available via 'dhcp eth0'
213.75.63.76 available via 'dhcp eth0'

Volgens mij heb ik het op dezelfde manier ingesteld als jij.

System name server in de GUI heb ik leeg.

Check deze pagina eens: https://community.ubnt.co...AN-DNS-Server/td-p/977885
Dit resultaat krijg is als ik de instructies volg van de To minimize CLI: gebruik. Maar ook op deze manier blijft de router de telenet dns server gebruiken.
Goed, je router dns oogt goed te staan. Wat zegt je computer bij dns instellingen? Het router adres of iets anders? Heb je bv al een flush dns gedaan op je computer?

U+

• xon
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14-12 08:23
Vandaag een dag in de weer geweest met mijn nieuwe (voorlopig nog stand alone) AP AC LR. Verademing als je het vergelijkt met 'consumenten spul'. Toch blijf ik rotzooien met de stralingsrichting van het AP. Voor de oude AP zijn veel diagrammen te vinden wat betreft de richting van de straling (donut). Dit is gebaseerd volgens mij op het oude device. Deze nieuwe generatie heeft een duidelijk andere antenne en ik zou mij kunnen voorstellen dat het stralingsdiagram ook anders is. Toch, hier is niets over te vinden in documentatie (ook niet van FCC). Iemand een idee hoe ze precies stralen?

Ik heb hem overigens beneden hangen verticaal aan de muur gericht op de lengte van het huis.
Hoi Xon

Ik heb daar ook naar gezocht maar die zijn niet echt te vinden. Jij noemt een donut?

Ik heb de diagrammen ook trachten te lezen maar bij verticaal straalt hij met namen naar de grond en naar de eerste etage en een fractie minder naar voren.

Lees jij dat ook zo?

Ik begrijp alleen niet hoe ik deze twee in relatie met elkaar moet zien

wopper wijzigde deze reactie 30-12-2015 23:12 (30%)

• Loewe
Iemand toevallig een tip voor mijn 2,4 ghz vs 5 ghz vraag? Of kan ik hier beter een apart topic voor aanmaken?

Mijn post was: Loewe in "[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur"

Loewe wijzigde deze reactie 30-12-2015 23:44 (31%)

• DenBenny
quote:
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:47:
Goed, je router dns oogt goed te staan. Wat zegt je computer bij dns instellingen? Het router adres of iets anders? Heb je bv al een flush dns gedaan op je computer?
flushdns, niet aan gedacht :$ maar het werkt wel!
1000x dank _/-\o_
quote:
Loewe schreef op woensdag 30 december 2015 @ 23:41:
Iemand toevallig een tip voor mijn 2,4 ghz vs 5 ghz vraag? Of kan ik hier beter een apart topic voor aanmaken?

Mijn post was: Loewe in "[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur"
Heb je al wel twee netwerken in de lucht nu vanaf de UAP?

Ik wacht nog op de levering van de hardware, dus ik kan niet testen voor je.

Maar ik heb hier nu met de linksys twee netwerken en dan met de iPhone configurator een profiel geladen waarbij de iPhone op 5ghz (mijn ssid) niet zelf mag verbinden en op 2,4ghz wel. Werkt erg goed :)

Maar dan moet het al wel gelukt zijn om twee netwerken uit te zenden, ik had daar proactief al op gezocht op het ubnt forum. Is dat bij jou al gelukt?

• andy88
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 10:20
quote:
Loewe schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:12:
Ik heb gisteravond mijn uap-ac-lr ontvangen als vervanging van mijn huidige haperende linksys e4200. Ik gebruik de e4200 nog wel maar het wifi gedeelte staat nu uit.

De uap-ac-lr is snel geconfigureerd en werkt prima. Nu ben ik met mijn Linksys gewend dat er 2 netwerken zijn, 1 voor 2,4 ghz en 1 voor 5 ghz. Je kunt maximaal 4 netwerken aanmaken met ieder een eigen ssid maar ik kan nergens vinden hoe ik de netwerkverbinding kies.

Reden waarom ik dit wil is dat de sterke 5 ghz ac band nu gekozen wordt op mijn iphone terwijl deze prima is voor mijn laptop waarmee ik toch niet rondloop in huis maar mijn iphone heb ik liever op de 2,4 ghz b/g band vanwege het langere bereik zodat ik ook op een hogere verdieping goed bereik heb.

Hoe kan ik dit oplossen?
Met de 'override' functie kan je de 5 GHz radio een ander SSID mee geven in de controller.

• xon
quote:
wopper schreef op woensdag 30 december 2015 @ 23:09:
Hoi Xon

Ik heb daar ook naar gezocht maar die zijn niet echt te vinden. Jij noemt een donut?

Ik heb de diagrammen ook trachten te lezen maar bij verticaal straalt hij met namen naar de grond en naar de eerste etage en een fractie minder naar voren.

Lees jij dat ook zo?

Ik begrijp alleen niet hoe ik deze twee in relatie met elkaar moet zien

[afbeelding]

[afbeelding]
Met Donut bedoel ik dat er (althans voor de oudere versies) een gat zit richting de kant waarnaar je toestraalt. Als je dichtbij het AP bent maakt het niet zo heel veel uit maar verder weg (ik gok al vanaf een meter of 6 of muur) ga je daar al minder bereik hebben. Maar goed, dit is van de oude antenne en niet het kruisvormig dingetje wat ze nu hebben.
quote:
xon schreef op donderdag 31 december 2015 @ 08:14:
[...]

Maar goed, dit is van de oude antenne en niet het kruisvormig dingetje wat ze nu hebben.
Okey goede info, dus ze hebben nu daadwerkelijk een andere antenne dat wist ik niet.

Volgens mij zitten die kruisjes ook in mijn e4200, zouden ze dan meer richting het home-use gaan (ook gezien de prijzen) waarbij de afstraling van de antenne beter geoptimaliseerd is voor liggend op een kast _/-\o_ #wishfullthinking

EDIT: overigens is de antenne in de UAP-AC-LR ook wel bijzonder te noemen

wopper wijzigde deze reactie 31-12-2015 08:56 (17%)

Waar ik soms nog wel eens over twijfel is of ik de PRO moet nemen, ik heb het nodig omdat ik op zolder maar 1 uplink kabel heb die ik door wil lussen (POE vanuit de meterkast).

Maar in de achtertuin heb ik nu vrij slecht bereik, als ik dan beneden een LR zou plaatsen is dat wellicht beter.

Maar ik ben ook een bandbreedte junk dus het liefste zou je de AC1300 volledig benutten, echter in de praktijk blijkt dat je toch de bandbreedte niet haalt met single user gebruik.

Keuzes keuzes keuzes 8)7

Ik heb een beetje vreemd issue,

Ik zit een beetje spelen met de PPPoE Offload op mijn ERL

Nu merk ik dat als ik deze disable mijn WiFi snelheid terug zakt van 80mbit naar 35/40 Mbit. En als ik deze dan weer aan zet de snelheid weer omhoog gaat naar 70/80 Mbit

Maar als ik een speed test doe via de kabel dan is de snelheid in blijde gevallen met en zonder offload 100mbit

De afnamen van de snelheid zit hem dus niet in doorvoersnelheid van de ERL.

Maar waarom word mijn unifi pro dan toch langzamer zonder offload op ELR ?

Wat is de relatie tussen offload op ELR en de WiFi snelheid op de unifi ?

• Belgar
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 04-12 11:52

Belgar

Archmaster ranzige code..

quote:
xbeam schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:49:
De afnamen van de snelheid zit hem dus niet in doorvoersnelheid van de ERL.
Ik ben geen expert op de apparatuur zelf nog (heb wel een ERL), maar mag je die conclusie wel trekken? Zit je met het uitzetten van je pppoe versnelling niet met dubbele bridging misschien (hoe is vast en wireless configureerd)? Loopt wireless op een VLAN? Heb je extra firewall regels tussen je wireless en WAN dan voor je vaste verbinding?

Het is mogelijk dat je dat allemaal al nagelopen hebt, maar zomaar vast en wireless naast elkaar leggen en vergelijken geeft niet genoeg informatie

...Als het maar werkt

quote:
Belgar schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:16:
[...]

Ik ben geen expert op de apparatuur zelf nog (heb wel een ERL), maar mag je die conclusie wel trekken? Zit je met het uitzetten van je pppoe versnelling niet met dubbele bridging misschien (hoe is vast en wireless configureerd)? Loopt wireless op een VLAN? Heb je extra firewall regels tussen je wireless en WAN dan voor je vaste verbinding?

Het is mogelijk dat je dat allemaal al nagelopen hebt, maar zomaar vast en wireless naast elkaar leggen en vergelijken geeft niet genoeg informatie
Nee daar zit niets tussen de unifi zit op de zelfde switch en in het zelfde netwerk (Local lan ) als de bedrade computers/ hardware.

Er zijn dus geen speciale firewall rules of vpn settings waardoor er een verschil zou kunnen zitten in de config.

• Loewe
quote:
andy88 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 07:51:
[...]

Met de 'override' functie kan je de 5 GHz radio een ander SSID mee geven in de controller.

[afbeelding]
Enorm bedankt voor je hulp Andy, dit was inderdaad de oplossing.

En wopper, twee netwerken aanmaken is eenvoudig, wist alleen niet hoe ik qua netwerk band kon configureren.

Nu met de nieuwe instellingen geprobeerd en mijn iPhone verbonden met het 2,4 ghz netwerk en ik heb bereik tot op zolder. Beter dan verwacht 😃
Welk commando gebruik je om je offload uit te zetten? Want de ERL zou in principe zonder offload wel 120+Mbit aan moeten kunnen. Zoals je zelf aan aangeeft, haal je dit ook wel. Echter PPPoE zit vermoedelijk op een VLAN. Wil je offload echt uitzetten zul je dit dus ook op VLAN niveau moeten doen.

Anders dan dat, ik heb dat gedrag nog niet eerder gezien. Draai je toevallig beta firmware voor de Edgerouter of de Unifi's?

U+

• OMX2000

OMX2000

quote:
wopper schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:16:
Waar ik soms nog wel eens over twijfel is of ik de PRO moet nemen, ik heb het nodig omdat ik op zolder maar 1 uplink kabel heb die ik door wil lussen (POE vanuit de meterkast).

Maar in de achtertuin heb ik nu vrij slecht bereik, als ik dan beneden een LR zou plaatsen is dat wellicht beter.

Maar ik ben ook een bandbreedte junk dus het liefste zou je de AC1300 volledig benutten, echter in de praktijk blijkt dat je toch de bandbreedte niet haalt met single user gebruik.

Keuzes keuzes keuzes 8)7
Ik heb een ac lite en pro besteld. En nu ik lees dat de throughput van de pro voor single use nog niet je van het is, twijfel ik of ik een lr ga bestellen in plaats van de pro.

De pro schijnt ook pas begin februari te komen. Beetje jammer, maar voor mij geen einde van de wereld.
quote:
Jeroen_ae92 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 19:06:
Welk commando gebruik je om je offload uit te zetten? Want de ERL zou in principe zonder offload wel 120+Mbit aan moeten kunnen. Zoals je zelf aan aangeeft, haal je dit ook wel. Echter PPPoE zit vermoedelijk op een VLAN. Wil je offload echt uitzetten zul je dit dus ook op VLAN niveau moeten doen.

Anders dan dat, ik heb dat gedrag nog niet eerder gezien. Draai je toevallig beta firmware voor de Edgerouter of de Unifi's?
Nee ik wil deze niet uitzetten ik zat er mee te spelen en het viel mij toen op dat zodra je deze uit zet dat de WiFi snelheid aanzienlijk minder wordt. Terwijl de snelheid op de kabel wel 100mbit blijft. En WiFi van 80mbs naar +- 40mbs gaat. Mijn vraag is dan ook waar dit gedrag vandaan kan komen.

• yzf1kr
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14-12 08:14
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn UBNT setup.

Vorig jaar nog wat problemen gehad door de bekende bug in de ToughSwitch waardoor een deel van het netwerk volledig plat ging als er meer als 5 gasten op zaten.

Maar dit jaar loopt alles naar tevredenheid, nog niet overal dekking, maar de gasten zijn dik tevreden over de prestaties.

Ook de QoS werkt naar volle tevredenheid.
Ik zie op mijn EdgeSwitch dat er volop geskyped, genetflixed en geyoutubed wordt, zonder klachten.
En dat met maar 20Mbit bandbreedte (meer is in verhouding te duur) _/-\o_

Plan voor 2016 is nog 2 AP's toevoegen om in de uithoeken de bovenste verdiepingen ook dekking te krijgen.

PS: En de nieuwe dmv de nieuwe firewall mogelijkheden in de laatste beta, P2P verkeer effectief kunnen killen. _/-\o_

yzf1kr wijzigde deze reactie 01-01-2016 20:09 (14%)

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• xon
Nieuwsgierig...is er een manier om mijn AP AC LR op 24 Dbm (2.4ghz) te laten draaien en toch alle 13 kanalen te hebben?

Als ik hem op Singapore zet heb ik wel de maximale 24 dBm maar mix ik weer kanaal 13. Is er een land die het wel beide support of is er een manier om dit vanuit de controller software te omzeilen?

* ja ik weet dat power niet alles is en dat het officieel niet mag *
Ik zou er eerder een AP bijhangen of de huidige AP hoger/beter positioneren.

Maar volgens mij noem je zelf al de oplossing, je zult met landcodes moeten werken, vast wel ergens een tabel te vinden.

• xon
quote:
wopper schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 07:29:
Ik zou er eerder een AP bijhangen of de huidige AP hoger/beter positioneren.

Maar volgens mij noem je zelf al de oplossing, je zult met landcodes moeten werken, vast wel ergens een tabel te vinden.
Sja dat heb ik zelf natuurlijk ook al geprobeerd en voorlopig vind ik het een uitdaging om met 1 AP te proberen (tweakers toch?). Uitbreiden kan altijd nog.

De tabellen met landcodes komen lang niet altijd overeen merk ik en hebben geen van allen (lijkt het) de combinatie tussen alle 13 kanalen en meer dan 150mw vermogen. Zou handig zijn als je gewoon die landcodes kan overrulen op een andere manier. Het is immers de controller software die het ingeeft.

• slooffmaster
quote:
xon schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 08:17:
[...]

Sja dat heb ik zelf natuurlijk ook al geprobeerd en voorlopig vind ik het een uitdaging om met 1 AP te proberen (tweakers toch?). Uitbreiden kan altijd nog.

De tabellen met landcodes komen lang niet altijd overeen merk ik en hebben geen van allen (lijkt het) de combinatie tussen alle 13 kanalen en meer dan 150mw vermogen. Zou handig zijn als je gewoon die landcodes kan overrulen op een andere manier. Het is immers de controller software die het ingeeft.
Die channels per land zijn terug te vinden in de api. Ga (terwijl je met dezelfe browser op de controller bent ingelogd) naar deze url:
https://<ip adres/fqdn van controller>:8443/api/s/<siteid>/stat/sysinfo

EDIT: of je kan mijn Unifi API browser tool gebruiken (https://github.com/malle-pietje/Unifi-API-browser)

slooffmaster wijzigde deze reactie 02-01-2016 10:32 (6%)

Ik heb zelf even geen LR om te testen maar dit werkt op een UAP-AC via cli. Wellicht is het ook werkbaar op een UAP-LR
code:
1
2
3
4
#For 2.4Ghz (28dbm)
wl -i wl0.1 txpwr1 -d 28 -o
#For 5Ghz (28dbm)
wl -i wl1.1 txpwr1 -d 28 -o

U+

• marinadus
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16-06 23:14
Hi,

Ik twijfel over de aanschaf van de ac lr. Heeft iemand hiermee ervaring voor wat betreft het bereik(echt beter dan lite of pro)? Is dit beter dan de gemiddelde consument router? Ik wil proberen om met 1 device het hele huis (3 verdiepingen) af te dekken.
Iemand daarmee ervaring en dan beter het device op de 1e verdieping plaatsen of op begane grond?
Ik kan er altijd nog 1 aanschaffen voor betere dekking maar vraag me dan ook af of een cliŽnt dan wel automatisch het AP met beste signaal pakt.

Anders hoor ik dat natuurlijk later van vrouwlief ;-)

• marinadus
Dit lijkt me momenteel de goedkoopste: https://shop.omg.de/ubiqu...-unifi-uap-ac-lr/a-13749/
Wel minimaal §17 verzendkosten

DJSmiley wijzigde deze reactie 02-01-2016 13:30 (15%)

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 10:53
Sofort lieferbar, hm interessant :)

Vervolgens wel op de pagina:

Aufgrund von Lieferschwierigkeiten seitens des Herstellers, wird dieses Produkt voraussichtlich erst Ende Januar 2016 bis Anfang Februar 2016 bei uns eintreffen.

_-= Erikje =-_ wijzigde deze reactie 02-01-2016 12:04 (78%)

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS

quote:
Aufgrund von Lieferschwierigkeiten seitens des Herstellers, wird dieses Produkt voraussichtlich erst Ende Januar 2016 bis Anfang Februar 2016 bei uns eintreffen.
Mmm...

U+

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14:28

Ethirty

Who...me?

Dat is een beetje het probleem momenteel: ik vertrouw geen shop die zegt ze direct of binnen 3 dagen te kunnen leveren. Soms staat ergens nog dat het waarschijnlijk pas februari wordt, maar een aantal meldt helemaal niks. Of de prijs is extreem laag zoals bovenstaand, maar heb ook al shops gezien die er §175 voor durven vragen maar ook niet kunnen leveren. :X

Geduldig wachten lijkt de enige oplossing.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 2 32GB  iPhone 8 64GB

• OMX2000

OMX2000

Het schijnt dat er een batch ac pro's geleverd gaat worden de komende week. Zie : https://m.reddit.com/r/Ub...c_pro_in_stock_next_week/

Ik vermoed echter dat dit vooral voor Amerikaanse shops relevant is.

• iCrOn
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13-12 18:26
Bestellen in de UK zou je nog kunnen overwegen, uk modelen zijn wel al leverbaar (de lite en LR) enige nadeel is dat dan POE adapter niet kunt gebruiken of hier weer een verloopje voor moet hebben, en de prijs ligt wat hoger

Ik wacht mijn bestelling bij Senetic voorlopig maar af.

• Aherin
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14-11 08:20
Zijn hier ook mensen die ubiquity gecertificeerd zijn? En zo ja hoe heb je dat gedaan?? Ik vind eigenlijk alleen maar opleidingen in US en Spanje, beetje ver allemaal :(
Wimood heeft regelmatig trainingen in de aanbieding. Meestal Utrecht en Amsterdam

U+

• Zjemm
  • Laatst online: 14:04
Is dat niet alleen interessant als je ubiquity zakelijk levert aan klanten?

Of zijnde trainingen ook net zo goedkoop als de producten tov andere grote merken

Vanuit verbondenheid iets moois maken - https://createamemory.nl | About me - https://sjemm.net

• Aherin
Ik ben ZZPer, en ik heb al een paar kleine netwerkjes opgezet met Ubiquity, dus voor mij is het zeker interressant :)

• slooffmaster
quote:
marinadus schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 11:33:
Hi,

Ik twijfel over de aanschaf van de ac lr. Heeft iemand hiermee ervaring voor wat betreft het bereik(echt beter dan lite of pro)? Is dit beter dan de gemiddelde consument router? Ik wil proberen om met 1 device het hele huis (3 verdiepingen) af te dekken.
Iemand daarmee ervaring en dan beter het device op de 1e verdieping plaatsen of op begane grond?
Ik kan er altijd nog 1 aanschaffen voor betere dekking maar vraag me dan ook af of een cliŽnt dan wel automatisch het AP met beste signaal pakt.

Anders hoor ik dat natuurlijk later van vrouwlief ;-)
Beter is om meerdere APs te plaatsen, tenminste, als je ze bekabeld kunt aansluiten. Ik heb hier met gewapend betonnen vloeren goed bereik met een AC-PRO op twee verdiepingen, maar drie is net even teveel voor goeie effectieve bandbreedte. 2x AC-LITE is in jouw geval waarschijnlijk prima tenzij het oppervlak van je verdiepingen extreem is...

Er zijn instellingen (minRRSI) in de controller om clients te dwingen/helpen naar een AP te switchen die een betere signaalsterkte heeft. Het is vaak verstandig ook om je signaalsterkte op medium of zelfs lager in stellen, en zeker niet op auto of maximum. Ook je kanalen goed uitkiezen, en niet domweg op auto zetten... ;) Zero Hand Off (ZHO) vooral NIET gebruiken.

slooffmaster wijzigde deze reactie 02-01-2016 15:39 (4%)

• Zjemm
  • Laatst online: 14:04
quote:
Orii schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 14:53:
Ik ben ZZPer, en ik heb al een paar kleine netwerkjes opgezet met Ubiquity, dus voor mij is het zeker interressant :)
Aha ja dan begrijp ik het wel. Werk je voornamelijk in wireless en networking? Wat is je specialiteit?

Vanuit verbondenheid iets moois maken - https://createamemory.nl | About me - https://sjemm.net

• Aherin
Ik heb niet echt een specialiteit :) eerst was ik buurt nerd, en toen zzper :) ik ben overigens wel Apple gecertificeerd, en overmorgen begin ik weer in loondienst als systeembeheerder :)

• _matt_
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 15:01

_matt_

Never forget T6

Even een andere ervaring met de ER-lite 3 poort, omdat ik lang van huis was en het netwerk zo stabiel mogelijk wilde achterlaten voor de vrouw heb ik netjes een ER-lite geinstalleerd achter de UPC/Ziggo modem (in bridge) Net drie weken weg... geen internet... :( Nu na thuiskomst blijkt de voeding van de ER-lite het niet meer te doen.
Meteen maar garantie geclaimed maar zijn er meer mensen met ervaring met de voeding van de ER-lite?
Ik had de verwachting qua prosumer spul toch wat hoger liggen dan twee maanden werken...

Thinkpad T470 | HP N54L

quote:
_matt_ schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 19:51:
Even een andere ervaring met de ER-lite 3 poort, omdat ik lang van huis was en het netwerk zo stabiel mogelijk wilde achterlaten voor de vrouw heb ik netjes een ER-lite geinstalleerd achter de UPC/Ziggo modem (in bridge) Net drie weken weg... geen internet... :( Nu na thuiskomst blijkt de voeding van de ER-lite het niet meer te doen.
Meteen maar garantie geclaimed maar zijn er meer mensen met ervaring met de voeding van de ER-lite?
Ik had de verwachting qua prosumer spul toch wat hoger liggen dan twee maanden werken...
We gebruiken de Edgerouters heel veel, en heb nog geen een keer een probleem met een voeding mee gemaakt.
Heb zelfs een keer gehad dat er water in een Edgerouter is gekomen in een kelder. In een bak met rijst gedaan en ding werkt weer zonder problemen.

Misschien net een slechte voeding gehad... Kan altijd gebeuren natuurlijk.

• xon
quote:
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 11:15:
Ik heb zelf even geen LR om te testen maar dit werkt op een UAP-AC via cli. Wellicht is het ook werkbaar op een UAP-LR
code:
1
2
3
4
#For 2.4Ghz (28dbm)
wl -i wl0.1 txpwr1 -d 28 -o
#For 5Ghz (28dbm)
wl -i wl1.1 txpwr1 -d 28 -o

thanks..ik ga het proberen en laat weten of het ook op de LR werkt
quote:
xon schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:04:
[...]

thanks..ik ga het proberen en laat weten of het ook op de LR werkt
Vergeet het zendvermogen van de client devices ook niet op te schroeven. :+ Anders bereikt de AP hun wel maar andersom niet, en blijft de gebruikerservaring net zo slecht.

• xon
@slooffmaster API uitlezen is nieuwe stof voor mij en het is mij niet gelukt om je tool werkend te krijgen. Toch, het is wel gelukt om de API uit te lezen met de URL rechtstreeks. Is er een manier hoe ik dit een beetje knap kan uitlezen en niet als een enorme lap tekst in mijn browser? Ik heb al komma gescheiden geprobeerd in Excel maar zonder succes. Verder, ik kan niet snel ook de verschillende TX restricties uit de tabel halen. Wel de landcodes + kanalen. Of zie ik dat over het hoofd?

@Jeroen_ae92 Helaas, command werkt niet in de nieuwe generatie. Via SSH geprobeerd maar het WL commando komt niet meer voor en staat ook niet in de command lijst. Verder las ik dat het sinds een bepaalde controller versie ook niet meer mogelijk is om los in te stellen.

@wopper I know :-) In theorie is dat natuurlijk ook zo. In praktijk ben ik vaak verbaast geweest dat wat extra ontvangst van het ap op de devices wel degelijk verschil maakt in (vooral) snelheid. Daarbij is het gewoon leuk om te kijken wat het maximale is wat ik uit AP kan halen. Just for fun :P

@marinadus Ik heb LR dus sinds vorige week hangen in een huis situatie en ben ZEER tevreden. Ik kom van een AP Engenius ECB600 (belachelijk veel vermogen) die echt wel goed aangeschreven staat. Toch, ik had toch wel eens last van dropouts met streamen van video. Dat lijkt met de LR helemaal weg. Het lukt ook om mijn (dikke betonnen vloeren) huis eigenlijk nu volledig door te komen met 1 AP. Toch, uitbreiden kan altijd nog voor bv 5Ghz coverage overal in huis (dat is nu vooral 2.4).

Verder vind ik de LR wel vleugje misleidend. In de datasheet (https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf) zie je dat de LR max 24 Dbm kan geven. Leuk, maar de restricties van het land houdt dit tegen (zie discussie hierboven). Kortom, ook al zet je hem op High power dan komt er echt niet meer uit dan 20 DbM in Nederland. Je kan hem op USA zetten waarna je wel 24 Dbm kan gebruiken maar daar mis je weer kanaal 13 (wat ik gebruik). Hoop dat ik hier nog een oplossing voor kan vinden (opnieuw, zie boven :-)). Overigens is niet alleen het vermogen anders maar lijkt er ook een ander soort antenne in te zitten in vergelijking met de andere devices. In de LR zit een soort van driehoek antenne in het midden van de print en niet twee aan de zijkant. Ik ben in ieder geval erg tevreden!

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14-12 23:52
Dat is toch niet misleidend? Dat zijn wettelijke restricties waar alle apparatuur zich aan moet houden. De LR kan wel degelijk 24 Dbm maar in Nederland mag dat niet. Dat je misschien om die restrictie heen kan is een ander verhaal.

RichieB wijzigde deze reactie 03-01-2016 11:37 (16%)

• xon
quote:
RichieB schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:36:
Dat is toch niet misleidend? Dat zijn wettelijke restricties waar alle apparatuur zich aan moet houden. De LR kan wel degelijk 24 Dbm maar in Nederland mag dat niet. Dat je misschien om die restrictie heen kan is een ander verhaal.
Ach, het is net hoe je het noemt. Ik verwacht als ik een Long Range product koopt en er ook zo geadverteerd wordt dat het ook echt long range is. Ik weet natuurlijk niet wat die antenne doet in vergelijking met bv de lite versie maar mocht dat niet uitmaken dan betaal ik dus voor iets wat ik niet krijg aangezien het vermogen het verschil is.

Andere leveranciers lossen het op door je je echt bewust een functie te laten kiezen waarbij je akkoord moet gaan met voorwaarden en je weet dat je (Eventueel) de regels overschrijdt. Dat is meer mijn manier van denken en zal wel persoonlijk zijn.
Die antenne geeft 3dBi meer op 1 band bij de LR ik meen de 5GHz band. Staat in de spec sheet.

Op een AC-Lite kan ik wel de volgende commando's draaien om info te achterhalen:
code:
1
2
iwlist ath0 txpower
grep txpower /tmp/system.cfg

En zou zelfs zoiets kunnen maken:
code:
1
2
radio.1.txpower_mode=custom
radio.1.txpower=24

Maar ik denk dat een reprovision het overschrijft. Maar heeft Bolivia niet ook kanaal 13 en hogere TX settings?

U+

• marinadus
quote:
@marinadus Ik heb LR dus sinds vorige week hangen in een huis situatie en ben ZEER tevreden. Ik kom van een AP Engenius ECB600 (belachelijk veel vermogen) die echt wel goed aangeschreven staat. Toch, ik had toch wel eens last van dropouts met streamen van video. Dat lijkt met de LR helemaal weg. Het lukt ook om mijn (dikke betonnen vloeren) huis eigenlijk nu volledig door te komen met 1 AP.
Waar heb je het AP hangen (verdieping) en aan de muur of aan plafond?

• xon
quote:
Jeroen_ae92 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:07:
Op een AC-Lite kan ik wel de volgende commando's draaien om info te achterhalen:
code:
1
2
iwlist ath0 txpower
grep txpower /tmp/system.cfg

En zou zelfs zoiets kunnen maken:
code:
1
2
radio.1.txpower=24

Maar ik denk dat een reprovision het overschrijft. Maar heeft Bolivia niet ook kanaal 13 en hogere TX settings?
Geinig:

BZ.v3.4.8# grep txpower /tmp/system.cfg
radio.1.txpower=24
radio.2.txpower_mode=high
radio.2.txpower=24

Krijg ik terug. Hij staat daar dus wel netjes op 24 Dbm maar country overruled hem. Of Bolivia het doet vraag ik me af maar ga ik proberen. Ik heb wel meer landen geprobeerd die volgens lijsten wel alle twee zouden moeten hebben maar toch "op save" staan.

EDIT: JEROEN! Held _/-\o_ Het is inderdaad Bolivia dat werkt! 24 DBM en kanaal 13.... Ok, ik kan weer slapen

xon wijzigde deze reactie 03-01-2016 12:25 (6%)

Pagina: 1 ... 35 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True