Toon posts:

[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste
Acties:
  • 630.821 views

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:26:
[...]

Je vergeet 802.3af (echt POE), daarnaast is de pro 3x3 en de LR 2x2
De LR is 3x3 op 2.4G en 2x2 op 5G, de Lite is 2x2 op beiden.

[Voor 62% gewijzigd door Ethirty op 08-12-2015 11:34]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-01 16:59
Jeroen_ae92 schreef op maandag 07 december 2015 @ 21:26:
Zo heb ik hier een straaltje van de Powerbeams
[afbeelding]

Uptime is laag aangezien er toen tijd voor een firmware update was.
Ziet er goed uit! Hier ongeveer hetzelfde beeld met 2x Nanobeam AC 19

Me Tarzan, U nix!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-01 08:28

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Is de ddns service van Synology ook te draaien op de edgerouter?
Nu doet mn Synology dit nog, wil dit graag op de edgerouter hebben. (synology.me account)

En binnenkort ook maar eens zien of ik openvpn server op de edgerouter aan de praat krijg.
Kan de pptp van de Synology ook uit ;-)

[Voor 3% gewijzigd door HellStorm666 op 08-12-2015 21:59]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• d--amo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-01 12:54
HellStorm666 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 21:59:
Nu doet mn Synology dit nog, wil dit graag op de edgerouter hebben. (synology.me account)

En binnenkort ook maar eens zien of ik openvpn server op de edgerouter aan de praat krijg.
Kan de pptp van de Synology ook uit ;-)
Ik vermoed die van Synology niet, maar je kan net zo goed een andere service gebruiken. Werkt allemaal hetzelfde. Ik gebruik afraid momenteel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
dns {
        dynamic {
            interface eth0 {
                service afraid {
                    host-name xxx.yyy.com
                    login zzzzzz
                    password ****************
                    server freedns.afraid.org
                }
            }
        }
    }

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:53
Ik begin net rond te kijken bij het Ubiquiti spul aangezien ik mijn Wifi onder handen wil nemen in mij vakantiehuisje. Het is de bedoeling wat meer mensen in de omgeven mijn DSL verbinding te laten delen.

Het standaard Orange (FR) wifi modem is natuurlijk niet goed. Ik denk er aan om er een Ubiquiti PicoStation M2 aan te hangen om zodoende de naaste omgeving blij te maken (vakantiepark, geen Wifi in de buurt dus ik maak ze echt blij met een sterk signaal :) ). Stel een ander huisje ligt iets verder weg waardoor (waarschijnlijk) de clients geen goede verbinding kunnen maken, kan ik dat oplossen door daar een Ubiquiti NanoStation Loco M2 op te hangen en te richten richting de PicoStation? Of gaat dit niet lukken?

De DSL verbinding is maar 8Mbit/s dus hoge snelheid is geen must :)

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11-2022
Het kan wel, maar voor goed bereik zou ik eerder voor een setje Loco M2's gaan aan de bungalow. De PicoStation is slechts single-chain (1x1) en heeft een kleine omnidirectionele antenne.

Een andere optie is de Unifi AP Outdoor, net als de PicoStation omnidirectioneel, wél dual-chain en ingebouwde mogelijkheden voor gastennetwerken en bijbehorende restricties (en met een 8Mbit/s DSL lijn is dat geen overbodige luxe :) ).

[Voor 5% gewijzigd door Petervanakelyen op 09-12-2015 17:30]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

HellStorm666 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 21:59:
Je kunt in de DNS instellingen kiezen uit een aantal vaste DDNS providers maar je hebt ook de keuze om de gegevens handmatig in te voeren. Ik weet zo niet wat de gegevens zijn van quickconnect.to/synology.me

U+

Wie van jullie heeft wel eens met de LR variant getest, ik vroeg met af " wat maakt een LR nu een Long Range". Ik heb een, redelijk gedateerde, zendamateur achtergrond dus ben eens gaan zoeken naar RF specs. Maar ze geven het goed aan het is een speciale antenne waarbij ze ook het " struikelpunt" meenemen waarbij de devices misschien het LR-AP niet meer zouden kunnen bereiken. Met name de 5Ghz antenne heeft bij de LR 6dBi tov de andere modellen 3dBi

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/

Ik ben heel benieuwd met de nieuwe serie:

-een LITE valt voor mij af omdat ik daar geen voordeel in zie behalve prijs.
-een LR zou tot de opties behoren mits ik ergens resultaten kan inzien van vergelijkende testen
-een PRO zou top zijn omdat je dan ook in de toekomst reguliere PoE kunt gebruiken en hij heeft meer bandbreedte per band, maar de prijs is fors hoger.

Dus wie heeft nog meer deze gedachten en heeft wellicht al afwegingen gemaakt die hij zou kunnen delen?

• Brackpc
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-01 12:32
Ik ben bezig mijn meterkast op te ruimen en mn netwerk bij te werken,en heb nog wat advies nodig.
Huidige situatie (tot gisteren):

Provider: KPN Glasvezel 500mbit (internet only over vlan 6 geen ITV/Telefonie)

Apparatuur:
Asus N66U - router
TP-link 5-port unmanaged switch
NAS - DIY (2 netwerkpoorten in gebruik 1x lan 1x raid controller)
Raspberry Pi
2 vaste pc's
via wifi: laptops, chromecast, mobiele telefoons.

Ik heb gisteren de wifi van de asus uitgeschakeld en hiervoor een AC-Lite geplaatst, deze werkt zover perfect.
De asus router zelf wil ik vervangen voor een edgerouter lite, deze zou volgende week binnen moeten komen.

Ik wil op de AC-Lite een guest netwerk laten lopen dat echt compleet gescheiden is van het privenetwerk.
Ik heb gezien dat ik dan de vlan optie aan moet zetten op het guestnetwerk. dit zou ism de edgerouter lite geen probleem op moeten leveren.

Ik moet mijn switch vervangen om het aantal poorten te hebben dat ik nodig heb om alles aan te sluiten, ik vermoed dat dit een switch moet zijn die vlans ondersteund correct?

Ik wil QoS gaan gebruiken, werkt dit via de edgerouter lite hardwarematig? (de asus kan geen qos en pppoe via hardware). Op dit moment zorgt een download op de nas van 500mbit er namelijk voor dat de rest van de apparaten amper verbinding hebben.

Ik wil ook een VPN gaan gebruken om van afstand toegang te hebben tot mijn netwerk, blijft de hardware offloading van de edgerouter lite dan ook intact?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Brackpc schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:53:
Ik ben bezig mijn meterkast op te ruimen en mn netwerk bij te werken,en heb nog wat advies nodig.
Huidige situatie (tot gisteren):

Provider: KPN Glasvezel 500mbit (internet only over vlan 6 geen ITV/Telefonie)

Apparatuur:
Asus N66U - router
TP-link 5-port unmanaged switch
NAS - DIY (2 netwerkpoorten in gebruik 1x lan 1x raid controller)
Raspberry Pi
2 vaste pc's
via wifi: laptops, chromecast, mobiele telefoons.

Ik heb gisteren de wifi van de asus uitgeschakeld en hiervoor een AC-Lite geplaatst, deze werkt zover perfect.
De asus router zelf wil ik vervangen voor een edgerouter lite, deze zou volgende week binnen moeten komen.

Ik wil op de AC-Lite een guest netwerk laten lopen dat echt compleet gescheiden is van het privenetwerk.
Ik heb gezien dat ik dan de vlan optie aan moet zetten op het guestnetwerk. dit zou ism de edgerouter lite geen probleem op moeten leveren.

Ik moet mijn switch vervangen om het aantal poorten te hebben dat ik nodig heb om alles aan te sluiten, ik vermoed dat dit een switch moet zijn die vlans ondersteund correct?

Ik wil QoS gaan gebruiken, werkt dit via de edgerouter lite hardwarematig? (de asus kan geen qos en pppoe via hardware). Op dit moment zorgt een download op de nas van 500mbit er namelijk voor dat de rest van de apparaten amper verbinding hebben.

Ik wil ook een VPN gaan gebruken om van afstand toegang te hebben tot mijn netwerk, blijft de hardware offloading van de edgerouter lite dan ook intact?
Switch moet je idd vervangen. Liefst een managed switch. Ik heb zelf 2 Netgear switches GS108ev3 werkt perfect, interface is simpel qua configuratie en doet wat het moet doen. Je moet alleen wel even snappen wat je precies instelt en dan is het heel logisch.

Je moet bekend zijn met VLAN Tagging, Untagged etc...

VPN heeft naar mijn weten geen effect op de performance en acceleratie, maar OpenVPN is naar mijn weten niet geaccelereerd. Dit breekt echter niet je totale HW offloading.

Edgerouter is een geniaal ding. Simpel via de GUI in te stellen en daarna kun je via de commandline helemaal los. Ook software installeren is geen probleem. Ik heb zelf ook WoL geïnstalleerd. Ideaal om mijn NAS op afstand wakker te maken :)

Moet alleen nog een keer een "batch" maken hiervoor, zodat ik niet steeds die hele regel hoef te plakken.

[Voor 7% gewijzigd door Fairy op 10-12-2015 14:08]

• doc
Er komt binnenkort een USW-8-150W, die is waarschijnlijk perfect voor jouw doel en ook te beheren vanuit de Unifi omgeving

Me Tarzan, U nix!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-01 17:33
Vandaag zitten prutsen om mijn Fritzbox te vervangen door een USG. De USG kent out of the box geen VLANs voor PPPOE dus voor het eerst zitten werken via de cli. Ergens gaat er iets fout want als de USG geadopteerd is geeft ie na het provisionen geen sjoege meer. Heeft iemand een werkende config voor me voor XS4all glasvezel die ik op de controller kan zetten zodat ik daar vanadaan verder kan werken?
Ik denk dat je inderdaad eerst moet adopten en dan via CLI de config erin moet prakken. Hierbij is het niet alleen noodzaak om het VLAN op de WAN interface te plaatsen maar ook je MASQ NAT rule moet aanpassen voor eth0.4. Anders kun je nog niet internetten want het verkeer wordt dan de verkeerde interface op gestuurd.

Wel zal je eerst je USG weer terug moeten krijgen in de Unifi controller.

U+

• slooffmaster
Jeroen_ae92 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 19:49:
Ik denk dat je inderdaad eerst moet adopten en dan via CLI de config erin moet prakken. Hierbij is het niet alleen noodzaak om het VLAN op de WAN interface te plaatsen maar ook je MASQ NAT rule moet aanpassen voor eth0.4. Anders kun je nog niet internetten want het verkeer wordt dan de verkeerde interface op gestuurd.

Wel zal je eerst je USG weer terug moeten krijgen in de Unifi controller.
Met dhcp via de bestaande verbinding werkte eea wel op de LAN poort. Is het het makkelijkst om een config dump te maken zodra ik set inform heb gedaan, deze te scp'en aan te passen en op de controller te zetten?

Vergeef mijn onkunde maar welke interface is eth0.4?
Ik heb niet het idee dat het een kwestie is van een export en een import. De Unifi controller verzorgt namelijk de provisioning en zal derhalve de config weer overschrijven.

Ik ben bang dat het een kwestie is van de JSON files editen op de controller en dan laten provisionen.
Maar het is wel interessante materie. Ik zal eens bezien of ik er iets mee kan.

Edit: Ik denk dat ik het gevonden heb. Ik zal even testen voor je en als het goed gaat krijg je de uitleg en config.

[Voor 14% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 10-12-2015 20:27]

U+

• slooffmaster
Zou top zijn. Op de controller vond ik geen config.gateway.json file dus heb ik de file daar zelf op gezet in de betreffende site folder. Kan wel zijn dat er een syntax foutje in die file zat: was knippen plakken omdat ik geen scp bij de hand had:-/

• slooffmaster
Ik zie nu dat eth0.4 VLAN 4 op eth0 is. Bij XS4all glas zit internet toch op VLAN 6? Ik heb geen IPTV.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:30
doc schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:02:
Er komt binnenkort een USW-8-150W, die is waarschijnlijk perfect voor jouw doel en ook te beheren vanuit de Unifi omgeving
Zou de touchswitch middels een update niet 'unifi-enabled' kunnen worden gemaakt ;)?

iRacing Profiel

alexbl69 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:53:
[...]

Zou de touchswitch middels een update niet 'unifi-enabled' kunnen worden gemaakt ;)?
Nope en daarbij verdwijnt de gehele Toughswitch serie.

U+

Hierbij de config om VLAN6 met PPPoE op je WAN interface te laten werken:

Plaatst de config.gateway.json in je */unifi/sites/"sitenaam" maar pas eerst de volgende zaken aan:
  • regel 26: Unifi controller address
  • regel 505: PPPoE username
  • regel 579: Unifi controller address
  • regel 654: username
  • regel 656: password
Na het plaatsen moet je een provision actie uitvoeren. Een simpele reboot vanuit de controller volstaat helaas niet. Doe bv een DHCP server aanpassing of een toggle de IGMP Snooping knop en druk op save. Hierna kun je deze weer terug zetten.

Oh en uhh... Graag gedaan O-)

U+

• alexbl69
Jeroen_ae92 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:58:
[...]

Nope en daarbij verdwijnt de gehele Toughswitch serie.
Hmm... jammer. Heb recent 4 TS8's gekocht. Maar goed, het netwerk is overzichtelijk en verandert niet zo vaak, dus in de praktijk maakt het niet zoveel uit.

iRacing Profiel

• slooffmaster
Jeroen_ae92 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:16:
Hierbij de config om VLAN6 met PPPoE op je WAN interface te laten werken:

Plaatst de config.gateway.json in je */unifi/sites/"sitenaam" maar pas eerst de volgende zaken aan:
  • regel 26: Unifi controller address
  • regel 505: PPPoE username
  • regel 579: Unifi controller address
  • regel 654: username
  • regel 656: password
Na het plaatsen moet je een provision actie uitvoeren. Een simpele reboot vanuit de controller volstaat helaas niet. Doe bv een DHCP server aanpassing of een toggle de IGMP Snooping knop en druk op save. Hierna kun je deze weer terug zetten.

Oh en uhh... Graag gedaan O-)
Top! _/-\o_ _/-\o_ Ik ga morgen hiermee aan de slag en laat je weten hoe het gegaan is.

Als tegenprestatie zal ik mijn tool uitbreiden met de data collecties van de USG:-)
https://github.com/malle-pietje/Unifi-API-browser

Blijkbaar was ik niet de enige met dit probleempje:
https://community.ubnt.co...rnet/m-p/1426362#U1426362

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:01

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Om IPTV op KPN werkend te krijgen zag ik de volgende post:
xbeam schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 15:47:
Kpn TV UBNT Edge router. even te controle op technische foutjes.
Ps ik ben dyslectisch dus niet zeuren over type fouten( adviseren mag wel )
En waar kan ik deze bij tweeakters uploaded als handleiding ?

Alle rode Tekst kan je gewoon knippen en plakken
zie hier PDF met plaatjes en kleuren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
STAP: 1 
Vlan Aanmaken

Maak een VLan aan op de uitgaande  wan poort.
in dit geval is dat eth0 en de Vlan wordt eth0.4

STAP: 2
DHCP Client opties toevoegen op de VLan

interfaces / ethernet / eth0 / vif / 4 / dhcp-options : DHCP client (IPv4) options

Hier moeten we extra opties toevoegen aan de DHCP client.
Anders krijgt router geen DHCP adres van kpn

option 60: IPTV_RG
option 121: Classless Static Route: 213.75.112.0/21 via 10.142.64.1

Bij de edge router kan je deze regels copieren en plakken door op [ +add ] te klikken

option 60 : send vendor-class-identifier "IPTV_RG";
option 121: request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;

STAP:3
DHCP server opties toevoegen
service / dhcp-server : Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) for DHCP server

Hier moet je bij de dhcp server de zelfde regels als bij de client  toevoegen 
Anders kan de KPN setupbox de edgerouter niet vinden.

Het eerste wat we opgeven zijn zijn de Global parameters.

global-parameters "option vendor-class-identifier code 60 = string;"
global-parameters "option broadcast-address code 28 = ip-address;"

Deze Regels inclusief de punt komma aan het einde kun je gewoon in het vakje plaken wat er verschijnt bij als je op  [ +add ] klikt 

regel 1:  option vendor-class-identifier code 60 = string;
regel 2:  option broadcast-address code 28 = ip-address;

STAP4:
DHCP server subnet parameters toevoegen
service / dhcp-server / shared-network-name / LAN1 / subnet / 192.168.1.0/24

Hier doen we het zelfde als bij stap3 
alleen dan voegen we geen global maar subnet parameters toe

Deze Regels inclusief de punt komma aan het einde kun je gewoon in het vakje plaken wat er verschijnt bij als je op  [ +add ] klikt 

regel 1:  option vendor-class-identifier "IPTV_RG ";
regel 2:  option broadcast-address 192.168.1.255;

STAP 5:
Herstart de router:
Als het goed is krijg je nu op VLan 4 een IP adres : 10.164.xx.xxx/19

STAP 6: 
ITV Gateway zoeken

Hier gaan we op zoek naar het router IP van de ITV dienst
open de CLI op de router  en log in met je admin login
type daarna de volgende  rode regel 
xxxx@xxxx:~$ show dhcp client leases 

Dat moet dit als resultaat geven waar alle ip adressen anders zijn vanwegen jou persoonlijke instellingen van KPN
interface  : eth0.4
ip address : 10.xxx.xx.xxx/19     [Active]
subnet mask: 255.255.224.0
router     : 10.164.10.1
dhcp server: 10.164.10.1
lease time : 75050
last update: Tue Oct 20 14:17:05 UTC 2015
expiry     : Wed Oct 21 11:07:51 UTC 2015
reason     : BOUND

Het rode router IP is waar het om gaat. Deze moet zo als  bij static ip als next hub worden opgegeven: tip: schrijf deze op

STAP 7:
[b]static route aanmaken:[/b]
protocols / static / route / 213.75.112.0/21 / next-hop : Next-hop router [REQUIRED]
Hier gaan we de static route aan maken 
hier voor hebben het router IP nodig dat we bij stap 6 hebben opgezocht
In ons voorbeeld is dat  10.164.10.1

Verder gebruiken we het IP 213.75.112.0/21
Het is voor mij onduidelijk waar dit IP adress vandaan komt maar deze moeten we gebruiken.

Klik op +add om het ip 213.75.112.0/21 te kunnen toevoegen.
klik dan dan op update list en de route zal in de boom verschijnen.

ga daarna naar next-hop en klik daar weer op add 
en geef het bij stap 6 opgezochte IP adress : (ons voorbeeld 10.164.10.1)

klik nu op preview en dan op Apply

STAP 8
[b]IPTV Nat toevoegen:[/b]
service / nat / rule : Rule number for NAT
Ga naar NAT is de config tree en voeg daar Rule 5008 en 5009 toe 
en klik dan op update list dan worden de Rules toegevoegd in de tree

Dan is het nu mogelijk om de eerste regel toe te voegen bij rule 5008
service / nat / rule / 5008

discription: ITV 
inbound-interface : ( leeg laten )
log : disable 
outbound-interface : eth0.4
protocol: all
Type: masquerade

Ga dan naar distination 
service / nat / rule / 5008 / destination
binnen de zelfde rule die je aangemaakt hebt in de tree.
En geef daar de IP range 10.142.64.0/18 op 

Doe bij rule 5009 het zelfde 
service / nat / rule / 5009

discription: ITV 
inbound-interface : ( leeg laten )
log : disable 
outbound-interface : eth0.4
protocol: all
Type: masquerade

Ga dan naar distination 
service / nat / rule / 5009 / destination
binnen de zelfde rule die je aangemaakt hebt in de tree.
Aleen geef je hier IP range 213.75.112.0/21 op

klik nu pas op Prievieuw en Apply

Stap 9
[b]IGMP-Proxy :[/b]
protocols / igmp-proxy / interface : Interface for IGMP proxy [REQUIRED]
Maak hier op de bekende ADD en  Update list de interfaces aan 
Interface: eth0.4 
Interface : eth1

Daarna ga je in de tree naar de nieuwe interface 
protocols / igmp-proxy / interface / eth0.4
eth0,4 En geef je volgende settings in
alt-subnet : 0.0.0.0/0
role : upstream
threshold: 1

Bij eth1 doe precies het zelfde alleen is de role nu de downstream
protocols / igmp-proxy / interface / eth1
1 En geef je volgende settings in
alt-subnet : 0.0.0.0/0
role : downstream
threshold: 1

klik preview en dan Apply 
gefeliciteerd KPN TV moet nu werken
Voor degenen met XS4ALL: ik kan bevestigen dat deze stappen, die bedoeld zijn voor KPN, ook werken bij XS4ALL. Ik moest nog wel 1 ding toevoegen. Met deze stappen denkt de EdgeRouter namelijk dat het adres dat eth0.4 krijgt de nieuwe gateway is voor je default route. Zorg dat je config er zo uitziet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
edgerouter# show interfaces ethernet eth0 vif 4
 address dhcp
 description IPTV
 dhcp-options {
     client-option "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
     client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
     default-route no-update <---- deze moet toegevoegd worden!
     default-route-distance 254
     name-server update
 }

Dus:
code:
1
set interfaces ethernet eth0 vif 4 dhcp-options default-route no-update

Ik ga er trouwens vanuit dat dit voor KPN ook geldt.

ingen vill veta var du köpt din tröja

• slooffmaster
Ook hier mijn vraag: waarom vif 4 en niet 6? IPTV zit toch op VLAN 4?

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

slooffmaster schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:14:
Ik begrijp je vraag even niet? Dit gaat toch juist om IPTV?

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Ik denk dat slooffmaster even niet door heeft dat het niet om zijn config gaat, maar om een ouder verhaal. :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

gday schreef op donderdag 10 december 2015 @ 22:59:
Om IPTV op KPN werkend te krijgen zag ik de volgende post:

[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
edgerouter# show interfaces ethernet eth0 vif 4
 address dhcp
 description IPTV
 dhcp-options {
     client-option "send vendor-class-identifier &quot;IPTV_RG&quot;;"
     client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
     default-route no-update <---- deze moet toegevoegd worden!
     default-route-distance 254
     name-server update
 }

Dus:
code:
1
set interfaces ethernet eth0 vif 4 dhcp-options default-route no-update

Ik ga er trouwens vanuit dat dit voor KPN ook geldt.
Ik ga het aanpassen en toevoegen aan de PDF met screenshots.
Deze zal ik gelijk live zetten want zie dat link gebroken is.

Maar mag ik vragen waarom deze regel er aan toegevoegd moet worden.
Want zoals de handleiding nu is werkt namelijk wel.

Lesdictische is mijn hash#

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

xbeam schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 00:44:
[...]

Ik ga het aanpassen en toevoegen aan de PDF met screenshots.
Deze zal ik gelijk live zetten want zie dat link gebroken is.

Maar mag ik vragen waarom deze regel er aan toegevoegd moet worden.
Want zoals de handleiding nu is werkt namelijk wel.
Bij mij denkt de EdgeRouter dat hij voor al het internetverkeer die 10.x.x.x-router als gateway moet gebruiken omdat dat meegestuurd wordt in de DHCP response. Zonder die regel werkt het bij mij dus niet. Ik kwam op het spoor via het Routed IPTV-verhaal van netwerkje.com waar ook staat dat je moet opletten dat je die gateway negeert:
Op VLAN4 moet een DHCP client gestart worden die een classless IP adres vraagt. De default gateway op de router moet NIET gezet worden op basis van dit antwoord, of in ieder geval op een ongunstige distance (zo hoog mogelijk). In het antwoord zit een IP adres voor de router zelf, bijbehorend subnet, een gateway adres van KPN IPTV, en een extra subnet die via een statische route via deze gateway gerouteerd moet worden. Dit allemaal over VLAN4. Bijvoorbeeld, een DHCP request kan de volgende response opleveren:

Option 3: Router: 10.142.64.1
Option 121: Classless Static Route: 213.75.112.0/21 via 10.142.64.1

Dit maakt ook duidelijk waarom de default gateway niet gevolgd mag worden. Het werkt niet als de router 10.142.64.1 op VLAN4 gaan proberen te gebruiken om al het internet verkeer af te handelen.

[Voor 38% gewijzigd door gday op 11-12-2015 11:35]

• slooffmaster
ik heb geen IPTV, hoe wordt dan VLAN 6 opgepakt met jouw voorbeeld? Probeer eea goed te snappen :? ;)
EDIT: zie nu dat het om een ander geval gaat...

[Voor 19% gewijzigd door slooffmaster op 11-12-2015 07:13]

slooffmaster schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:14:
Het stukje waarop je reageert is inderdaad over IPTV. De IPTV van KPN wordt aangeboden over VLAN4. Dit is in de Edgerouter interface ethernet eth0 vif 4. VLAN 6 is dan uiteraard interface ethernet eth0 vif 6.

U+

• Brackpc
Fairy schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:06:
[...]

Switch moet je idd vervangen. Liefst een managed switch. Ik heb zelf 2 Netgear switches GS108ev3 werkt perfect, interface is simpel qua configuratie en doet wat het moet doen. Je moet alleen wel even snappen wat je precies instelt en dan is het heel logisch.

Je moet bekend zijn met VLAN Tagging, Untagged etc...

VPN heeft naar mijn weten geen effect op de performance en acceleratie, maar OpenVPN is naar mijn weten niet geaccelereerd. Dit breekt echter niet je totale HW offloading.

Edgerouter is een geniaal ding. Simpel via de GUI in te stellen en daarna kun je via de commandline helemaal los. Ook software installeren is geen probleem. Ik heb zelf ook WoL geïnstalleerd. Ideaal om mijn NAS op afstand wakker te maken :)

Moet alleen nog een keer een "batch" maken hiervoor, zodat ik niet steeds die hele regel hoef te plakken.
Bedankt voor de info =)

heb vandaag een GS108ev3 binnen gekregen en bij gebrek aan de edgerouter maar even Tomato op de n66u geflashed zodat ik daarop vlans kon gebruiken. (verlies dan wel hardware acceleratie op de asus en heb nu dus nog "maar" 175mbit tot mn beschiking)

Dat is iig al gelukt alles dat via guest netwerk inlogged op de unifi krijgt netjes een 192.168.3.x adres de rest komt in het privenetwerk terecht.

Nu nog wachten tot de webshop waar ik de edgerouter gekocht heb hem weer op voorraad heeft en dan kan ik daarmee verder spelen >:) >:)
gday schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 01:24:
[...]

Bij mij denkt de EdgeRouter dat hij voor al het internetverkeer die 10.x.x.x-router als gateway moet gebruiken omdat dat meegestuurd wordt in de DHCP response. Zonder die regel werkt het bij mij dus niet. Ik kwam op het spoor via het Routed IPTV-verhaal van netwerkje.com waar ook staat dat je moet opletten dat je die gateway negeert:

[...]
Dat is toch onverwacht gedrag. Immers je geeft een static route mee voor de 213.75.112.0/21 met een alternatieve gateway. Of je de gateway negeert of niet, hij volgt in dit geval de opgegeven route.

Neemt niet weg dat het een kleine moeite is om die no-update regel erbij te prakken.

U+

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11-2019
Brackpc schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 20:02:
[...]

Bedankt voor de info =)

heb vandaag een GS108ev3 binnen gekregen en bij gebrek aan de edgerouter maar even Tomato op de n66u geflashed zodat ik daarop vlans kon gebruiken. (verlies dan wel hardware acceleratie op de asus en heb nu dus nog "maar" 175mbit tot mn beschiking)

Dat is iig al gelukt alles dat via guest netwerk inlogged op de unifi krijgt netjes een 192.168.3.x adres de rest komt in het privenetwerk terecht.

Nu nog wachten tot de webshop waar ik de edgerouter gekocht heb hem weer op voorraad heeft en dan kan ik daarmee verder spelen >:) >:)
even een off-topic vraagje, die GS108Ev3, heeft deze versie 3 nu ook een webinterface (buiten de bijgeleverde windows tool)? volgens de datasheet lijkt dit namelijk zo.

• Brackpc
DenBenny schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 21:19:
[...]

even een off-topic vraagje, die GS108Ev3, heeft deze versie 3 nu ook een webinterface (buiten de bijgeleverde windows tool)? volgens de datasheet lijkt dit namelijk zo.
kort antwoord.

ja :)

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 21:18:
[...]

Dat is toch onverwacht gedrag. Immers je geeft een static route mee voor de 213.75.112.0/21 met een alternatieve gateway. Of je de gateway negeert of niet, hij volgt in dit geval de opgegeven route.

Neemt niet weg dat het een kleine moeite is om die no-update regel erbij te prakken.
Ik zag dat anderen dat ook toevoegen aan hun configuratie: http://pastebin.com/d513WXU8

Maar inderdaad, dat is een kleine aanpassing die sowieso niets kapot zou moeten maken. ;)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

DenBenny schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 21:19:
[...]

Zowel de GS105Ev2 en de GS108Ev3 hebben een webinterface. Wel altijd even updaten.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

HellStorm666 schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:32:
Voor de gene die de EdgeRouter ook achter een UPS hebben hangen en hem netjes af willen sluiten.
En een Synology NAS hebben draaien waar de UPS mee verbonden is qua usb.

Van een Topic binnen Domoticz geleend (bron)

Voeg op de Synology het IP adres van de EdgeRouter toe aan de allow list. (hardware/stroom->UPS)
Zet uiteraard ook de UPS server aan op de Synology.

SSH naar de EdgeRouter.
code:
1
2
3
sudo apt-get update
sudo apt-get install nut
sudo nano /etc/nut/upsmon.conf

Voeg de volgende regel toe onder het MONITOR deel.
code:
1
MONITOR ups@10.0.0.250 1 monuser secret slave

Verander daar het ip adres naar het ip adres van je Synology, de rest klopt gewoon.
Opslaan en sluiten
code:
1
sudo nano /etc/nut/nut.conf

Verander de regel mode naar:
code:
1
MODE=netclient

Opslaan en sluiten

De nut client starten:
code:
1
sudo /etc/init.d/nut-client start

En done!
De EdgeRouter zal nu elke 5 sec controleren of de NAS nog te bereiken is en wat de status is van de UPS.
Als de NAS geen reactie meer geeft, sluit hij na 15 sec de EdgeRouter af.

Via SSH kan je vanaf de EdgeRouter ook de status opvragen van je UPS.
code:
1
upsc ups@192.168.1.X
(verander het IP ff naar het IP van de NAS)
Na het uitvoeren van deze stappen kan ik na een reboot niet meer via SSH inloggen op de router. Ik krijg dan "PTY allocation request failed on channel 0". Ik ben erachter dat het komt omdat /dev/pts dan niet gemount wordt tijdens de boot. Via een trucje (via SSH een interactive bash shell starten) lukt het me dan wel om /dev/pts te mounten en dan werkt alles weer naar behoren, maar dat is vrij irritant.

Ik heb alles gereset en heb gekeken wat er gebeurt als je nut installeert via apt-get. Blijkbaar wordt er dan ook udev meegeïnstalleerd, en ik denk dat dat het probleem veroorzaakt.

Pas dus op met deze stappen!

@HellStorm666, wat is jouw ervaring met een reboot na deze stappen?

• HellStorm666

HellStorm666

gday schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:42:
[...]

Na het uitvoeren van deze stappen kan ik na een reboot niet meer via SSH inloggen op de router. Ik krijg dan "PTY allocation request failed on channel 0". Ik ben erachter dat het komt omdat /dev/pts dan niet gemount wordt tijdens de boot. Via een trucje (via SSH een interactive bash shell starten) lukt het me dan wel om /dev/pts te mounten en dan werkt alles weer naar behoren, maar dat is vrij irritant.

Ik heb alles gereset en heb gekeken wat er gebeurt als je nut installeert via apt-get. Blijkbaar wordt er dan ook udev meegeïnstalleerd, en ik denk dat dat het probleem veroorzaakt.

Pas dus op met deze stappen!

@HellStorm666, wat is jouw ervaring met een reboot na deze stappen?
Even getest.
Ik heb het zelfde probleem nu na een reboot.

Wat heb je gedaan om het probleem op te lossen?

Scientia Potentia Est

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

HellStorm666 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:10:
[...]

Even getest.
Ik heb het zelfde probleem nu na een reboot.

Wat heb je gedaan om het probleem op te lossen?
Je kunt via een omweg wel SSH'en naar de router door een interactive bash shell te starten:
code:
1
ssh user@x.x.x.x "/bin/bash -i"

Vervolgens kun je /dev/pts alsnog goed mounten met het volgende commando:
code:
1
sudo mount -a

Vervolgens kun je weer gewoon inloggen via SSH, en ook de terminal via de GUI weer gebruiken. Maar, na elke reboot is dat probleem weer terug.

Ik heb gewoon via de GUI mijn config nog even gedownload, een factory reset gedaan, en daarna weer mijn config ingeladen. Dan werkt alles weer, behalve dus het UPS-verhaal (en andere customizations die buiten /config vallen).

Ik denk dat ik dan maar gewoon erop gok dat een stroomonderbreking niet langer duurt dan ~40 minuten (zo lang kan mijn UPS de apparaten in mijn meterkast voeden).

• HellStorm666

HellStorm666

gday schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:22:
[...]

Je kunt via een omweg wel SSH'en naar de router door een interactive bash shell te starten:
code:
1
ssh user@x.x.x.x "/bin/bash -i"

Vervolgens kun je /dev/pts alsnog goed mounten met het volgende commando:
code:
1
sudo mount -a

Vervolgens kun je weer gewoon inloggen via SSH, en ook de terminal via de GUI weer gebruiken. Maar, na elke reboot is dat probleem weer terug.

Ik heb gewoon via de GUI mijn config nog even gedownload, een factory reset gedaan, en daarna weer mijn config ingeladen. Dan werkt alles weer, behalve dus het UPS-verhaal (en andere customizations die buiten /config vallen).

Ik denk dat ik dan maar gewoon erop gok dat een stroomonderbreking niet langer duurt dan ~40 minuten (zo lang kan mijn UPS de apparaten in mijn meterkast voeden).
thnx.
heb een sudo apt-get remove udev uitgevoerd daarna. Daarmee is nut ook weer weg.

Scientia Potentia Est

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

HellStorm666 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:06:
[...]

thnx.
heb een sudo apt-get remove udev uitgevoerd daarna. Daarmee is nut ook weer weg.
Dus, als ik het goed begrijp: zonder een factory reset heb je gewoon udev verwijderd? Mooi dat dat al hielp dan. Bevestigt mijn vermoeden. :)

Alleen jammer dus, dat we dan geen gebruik kunnen maken van nut.

• HellStorm666

HellStorm666

gday schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:08:
[...]

Dus, als ik het goed begrijp: zonder een factory reset heb je gewoon udev verwijderd? Mooi dat dat al hielp dan. Bevestigt mijn vermoeden. :)

Alleen jammer dus, dat we dan geen gebruik kunnen maken van nut.
Heb nog geen reboot gedaan om te testen.
Eerst ff een sudo apt-get update en upgrade doen. daarna reboot.

EDIT:
Reboot gedaan. heb nog steeds SSH toegang.

Dus probleem zit hem inderdaad in jou vermoeden. de udev.

[Voor 11% gewijzigd door HellStorm666 op 15-12-2015 15:14]

Scientia Potentia Est

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

HellStorm666 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:09:
[...]

Heb nog geen reboot gedaan om te testen.
Eerst ff een sudo apt-get update en upgrade doen. daarna reboot.
Is apt-get upgrade wel veilig?
Also, just because it a debian system does NOT mean that you should use "apt-get upgrade" or "apt-get dist-upgrade". Some of our debian packages are customized, so you might break something if you tried to do a generic "upgrade".
bron

• HellStorm666

HellStorm666

gday schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:13:
[...]

Is apt-get upgrade wel veilig?

[...]

bron
hmm... lees het nu inderdaad ook.....
Terug gaat niet meer ;)
Zal wel zien. als ik problemen krijg doe ik wel een reset.
Squid3 en ssl werd geupdate. opzich niet zo heel bijzonder volgens mij.

Scientia Potentia Est

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

HellStorm666 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:16:
[...]

hmm... lees het nu inderdaad ook.....
Terug gaat niet meer ;)
Zal wel zien. als ik problemen krijg doe ik wel een reset.
Squid3 en ssl werd geupdate. opzich niet zo heel bijzonder volgens mij.
Ik heb uiteindelijk een prima oplossing gevonden. Je kunt ook gewoon alleen nut-client installeren. Meer heb je ook niet nodig, en dan heb je ook udev niet als dependency. Opgelost! :)

Udev komt alleen mee omdat je, als je alles van nut installeert, ook support voor een direct verbonden UPS installeert. Dat is natuurlijk niet nodig want je wil de UPS via het netwerk bereiken.

[Voor 16% gewijzigd door gday op 15-12-2015 16:07]

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-01 08:08
Nog ergens plekken in Nederland waar de Unifi AC Pro nog wel leverbaar is? Het netwerk in een buurthuis heeft een upgrade nodig :)

Op dit moment komt het internet via een 60Mbit aansluiting binnen op een Ziggo modem waarvan de routerfunctionaliteit is uitgeschakelt. Hierachter is een Fritzbox Wifi-router geplaatst die als router en AP gebruikt wordt.

Mijn nieuwe idee was om de modem te laten zoals hij is en op de plaats van de Fritzbox een Draytek router (exacte model is onbekend, dacht dat het wel een vrij nieuw ding was) te plaatsen die nog ergens rondslingert. Op deze router een aantal VLANs instellen, hierachter een pricewatch: Zyxel GS1900-24HP 24-poorts managed PoE switch plaatsen. Aan deze switch kunnen dan twee stuks pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) gekoppelt worden (later mogelijk meer indien het aantal clients te veel wordt voor twee pro APs), wat netwerkwandcontactaansluitingen en een pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key.

Nog dingen die ik over het hoofd zie met dit netwerkontwerp?

Elders in dit topic werd gelinkt naar deze website, is het aan te raden hier alvast een pre-order voor de APs en de Cloud Key te plaatsen?

• alexbl69
eiPionezero schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:26:
Elders in dit topic werd gelinkt naar deze website, is het aan te raden hier alvast een pre-order voor de APs en de Cloud Key te plaatsen?
Heb de cloudkey 2 weken terug via Wifihouse besteld, was binnen 2 dagen binnen. Stond toen volgens mij ook op langere levertijd, dus was daar nogal verbaasd over.

Pre-orders zou ik niet snel aan beginnen. Al deze firma's (of meer specifiek: hun leveranciers ;) ) hebben deze artikelen waarschijnlijk wel in bestelling. Kans is dus groot dat ze ineens bij alle shops tegelijk leverbaar zijn.

iRacing Profiel

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:06
De tekst op de website biedt vertrouwen: "The fastest UniFi model with speeds of up to 300 Mbps in the 5 GHz radio band and up to 450 Mbps in the 2.4 GHz radio band.". :P

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• doc
eiPionezero schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:26:
Nog ergens plekken in Nederland waar de Unifi AC Pro nog wel leverbaar is? Het netwerk in een buurthuis heeft een upgrade nodig :)

Op dit moment komt het internet via een 60Mbit aansluiting binnen op een Ziggo modem waarvan de routerfunctionaliteit is uitgeschakelt. Hierachter is een Fritzbox Wifi-router geplaatst die als router en AP gebruikt wordt.

Mijn nieuwe idee was om de modem te laten zoals hij is en op de plaats van de Fritzbox een Draytek router (exacte model is onbekend, dacht dat het wel een vrij nieuw ding was) te plaatsen die nog ergens rondslingert. Op deze router een aantal VLANs instellen, hierachter een pricewatch: Zyxel GS1900-24HP 24-poorts managed PoE switch plaatsen. Aan deze switch kunnen dan twee stuks pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) gekoppelt worden (later mogelijk meer indien het aantal clients te veel wordt voor twee pro APs), wat netwerkwandcontactaansluitingen en een pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key.

Nog dingen die ik over het hoofd zie met dit netwerkontwerp?

Zou je dan niet beter voor deze kunnen gaan? pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+) Iets duurder, dat wel maar die kan je dan vanuit dezelfde interface managen. Ipv de de
Draytek zou je nog voor een usg kunnen gaan, maar ja dan ben je idd nog meer kwijt. Maar gemak van centrale management is natuurlijk ook wel wat waard!

Me Tarzan, U nix!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:23

Totaalgeflipt

De enige echte

Had een 5 pack AP AC Pro besteld bij Wifimedia maar kreeg net het volgende bericht.
Helaas hebben we zojuist vernomen van de importeur dat de Unifi Pro AC modellen zijn uitgesteld en pas februari 2016 binnen gaan komen.
Iemand nog goede alternatieven?
Totaalgeflipt schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:54:
Had een 5 pack AP AC Pro besteld bij Wifimedia maar kreeg net het volgende bericht.

[...]

Iemand nog goede alternatieven?
Even wachten nog als het goed is kan ik ze begin Januari leveren.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:21
Vraagje:
Ik volg het topic al enige tijd en ben best enthousiast over wat ik lees.
Ik wil thuis de wireless aanpakken en denk aan 2x ac-lite voor beneden en zolder + 1 AP voor buiten.

Buiten is een stukje van niks (6x10 meter), maar van binnenuit komt er nagenoeg geen signaal door.
Als ik door de producten van Ubiquiti kijk, kom ik vanalles tegen dat wellicht geschikt hiervoor is.
Nanostation ...
Unifi AP AC-pro
Unifi Outdoor
Rocket ...

Leuk als 5GHz meedoet, maar geen eis.
Belasting van het netwerk zal veelal bij 4 devices wel ophouden.
Bij voorkeur POE gevoed. (Of vanuit switch of via injector)
Beheer met 1 console is ook mooi, maar moet ook geen al te nadrukkelijke meerprijs hebben.

Ik neig zelf naar de Unifi AP AC-pro, maar dat met name gestoeld op GEEN kennis van de alternatieven.

Wellicht dat iemand hier iets zinnigs over wil toevoegen.
Blabla13 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:08:
Vraagje:
Ik volg het topic al enige tijd en ben best enthousiast over wat ik lees.
Ik wil thuis de wireless aanpakken en denk aan 2x ac-lite voor beneden en zolder + 1 AP voor buiten.

Buiten is een stukje van niks (6x10 meter), maar van binnenuit komt er nagenoeg geen signaal door.
Als ik door de producten van Ubiquiti kijk, kom ik vanalles tegen dat wellicht geschikt hiervoor is.
Nanostation ...
Unifi AP AC-pro
Unifi Outdoor
Rocket ...

Leuk als 5GHz meedoet, maar geen eis.
Belasting van het netwerk zal veelal bij 4 devices wel ophouden.
Bij voorkeur POE gevoed. (Of vanuit switch of via injector)
Beheer met 1 console is ook mooi, maar moet ook geen al te nadrukkelijke meerprijs hebben.

Ik neig zelf naar de Unifi AP AC-pro, maar dat met name gestoeld op GEEN kennis van de alternatieven.

Wellicht dat iemand hier iets zinnigs over wil toevoegen.
De UAP Outdoor doet evt. als je het 5Ghz model pakt wel 5Ghz maar dan ook alleen maar 5Ghz zelfde geld voor het 2.4Ghz model. En hebben beide geen hoge snelheden.
Het zal wel voldoende zijn voor streamen etc.

Van de week toevallig een installatie opgeleverd bij een klant met de eerste UAP AC LITE modellen die we binnen hadden gekregen. Hier hebben we gekozen om een UAP Outdoor + buiten te hangen.
Hiervan hebben we het zendvermogen op Low gezet zodat hij niet "Te veel" naar binnen straalt.
De meeste apparaten van de klant zitten op de 5Ghz N of AC en 2.4Ghz wordt bijna niet gebruikt.

Bij de tests die we buiten gedaan hebben gingen we over op het Outdoor Access point en dit werkte prima. De klant had een 500/500 Glasverbinding de snelheid over het Outdoor + Ap was gewoon prima rond de 60Mbit.

Nogmaals de klant heeft binnen dus geen last van het Outdoor Access Point gezien de TX Power op Low staat.

Het is dus een goede combo met de UAP AC LITE de klant heeft 4x UAP AC Lite en 1x Outdoor+
Gezien het huis vol zit met een afzuiginstallatie en goed geïsoleerd is hadden we er 2 nodig voor de begaande grond 1 voor de 1e verdieping en 1 voor de 2e verdieping.

Hopende dat dit je verhaal wat duidelijker maakt.

Je kunt natuurlijk ook voor een UAP AC Pro gaan die je ook buiten op mag hangen (Mits onder een afdak, dus niet direct in de regen etc.) De Pro modellen zijn namelijk geschikt hiervoor.
Maar dan ben je meteen meer kwijt dan een Outdoor+ en als de hoge snelheid niet een heel groot probleem is dan zou ik de Outdoor+ kiezen.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-01 08:08
doc schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 23:08:
[...]

Zou je dan niet beter voor deze kunnen gaan? pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+) Iets duurder, dat wel maar die kan je dan vanuit dezelfde interface managen. Ipv de de
Draytek zou je nog voor een usg kunnen gaan, maar ja dan ben je idd nog meer kwijt. Maar gemak van centrale management is natuurlijk ook wel wat waard!
Zat ik ook al aan te denken, maar op dit moment is het vooral de meerprijs die mij tegen houdt. Ik bedenk mij alleen wel net dat in de toekomst mogelijk een nieuw camerasysteem moet worden opgehangen in het gebouw. Is dan de Unifi switch dan wel de betere keuze, aangezien deze zowel 48V PoE als passieve 24V PoE ondersteund? Ergens terug in dit topic las ik dat IP-camera's vaak op 24 passieve PoE werken?

De uiteindelijk beslissing voor het model switch hoeft trouwens pas in januari 2016 gemaakt te worden, aangezien ik van plan was deze pas te bestellen als de APs ook weer leverbaar worden :)

• DutchCrownNL
  • Laatst online: 09:05
Iemand toevallig een tip?
Heb sinds kort een EdgeRouter Lite, en Internet en TV (Routed Mode) werkt perfect.
Echter telefonie (vlan7) krijg ik maar niet doorgestuurd.

Eth0 is inkomend, direct op NTU.
Eth1 is Internet toegang en Routed TV (Dit werkt perfect)
Eth2 is bedoeld voor de Experiabox (vlan7)

Heb al een vlan aangemaakt op eth0, echter krijg ik hem met geen mogelijkheid doorgestuurd naar de EB :(

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

DutchCrownNL schreef op woensdag 16 december 2015 @ 20:59:
Iemand toevallig een tip?
Heb sinds kort een EdgeRouter Lite, en Internet en TV (Routed Mode) werkt perfect.
Echter telefonie (vlan7) krijg ik maar niet doorgestuurd.

Eth0 is inkomend, direct op NTU.
Eth1 is Internet toegang en Routed TV (Dit werkt perfect)
Eth2 is bedoeld voor de Experiabox (vlan7)

Heb al een vlan aangemaakt op eth0, echter krijg ik hem met geen mogelijkheid doorgestuurd naar de EB :(
Ik neem aan dat je dan bij KPN/Telfort zit? De ERL werkt out of the box niet als switch, dus als je vlan7 aanmaakt op eth0 en op eth2, wil dat nog niet zeggen dat die in hetzelfde vlan zitten. Je zult ze dan moeten bridgen neem ik aan?

Kijk hier eens naar: https://help.ubnt.com/hc/...AN-eth0-and-eth2-bridged-

En iemand anders met een vergelijkbaar probleem (waarschijnlijk ook KPN/Telfort): https://community.ubnt.co...eth3-and-eth4/td-p/760624 Never mind, dat gaat over de ER POE. Die werkt afaik anders.

[Voor 10% gewijzigd door gday op 16-12-2015 21:32]

• DutchCrownNL
gday schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:26:
[...]

Ik neem aan dat je dan bij KPN/Telfort zit? De ERL werkt out of the box niet als switch, dus als je vlan7 aanmaakt op eth0 en op eth2, wil dat nog niet zeggen dat die in hetzelfde vlan zitten. Je zult ze dan moeten bridgen neem ik aan?

Kijk hier eens naar: https://help.ubnt.com/hc/...AN-eth0-and-eth2-bridged-

En iemand anders met een vergelijkbaar probleem (waarschijnlijk ook KPN/Telfort): https://community.ubnt.co...eth3-and-eth4/td-p/760624 Never mind, dat gaat over de ER POE. Die werkt afaik anders.
Ja sorry, inderdaad een KPN verbinding.
Ik ga eens naar bovenstaande kijken..

Edit;
Gevonden :z
Bridge gemaakt met Eth0, Eth2 en Vlan 7 op zowel Eth0 en Eth2 (en uiteraard een nat rule).

[Voor 6% gewijzigd door DutchCrownNL op 16-12-2015 21:58]

• Brackpc
Verlies je niet de hardware offloading als je 2 ethernetpoorten bridged op de ERL?

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ja, het switchen wordt gedaan in software dus er is altijd een performance hit. Dat staat overigens ook bij de URL die ik in mijn reactie opnoemde.

Ik ga er wel vanuit dat voor zo'n lichte toepassing (voip) er weinig te merken zal zijn?

[Voor 23% gewijzigd door gday op 17-12-2015 02:08]

• DutchCrownNL
Brackpc schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:48:
Verlies je niet de hardware offloading als je 2 ethernetpoorten bridged op de ERL?
gday schreef op donderdag 17 december 2015 @ 02:07:
Ja, het switchen wordt gedaan in software dus er is altijd een performance hit. Dat staat overigens ook bij de URL die ik in mijn reactie opnoemde.

Ik ga er wel vanuit dat voor zo'n lichte toepassing (voip) er weinig te merken zal zijn?
Verlies inderdaad snelheid. Meer dan ik verwacht had eigenlijk.
Heb een 500 mbit lijn, maar met de switch kom ik niet boven de 250 mbit uit :/
Denk dat ik vanaf de NTU maar de vlan 7 laat opsplitsen en die direct naar de Experiabox laat lopen, ipv via de edgerouter.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:17
In mijn configuratie gaat iets niet lekker, voorheen werkte de werklaptop (van de zaak) altijd probleemloos. In de uitgebreidere EdgeOS configuratie zit vast iets verstopt wat het nu tegen houdt.
Op deze laptop ben ik geen admin en er staat standaard veel geconfigureerd, o.a. een default gateway. Op mijn Unifi Controller zie ik de laptop dan ook met een IP-adress overeenkomend met wat ik zie bij ipconfig /all op deze laptop: 192.168.125.201.
De DHCP server verwacht iets in het 192.168.1.x domein, waardoor ik op de laptop nu de foutmelding krijg "Unindentified Network - No Internet Access".
Hoe kan ik er in de EdgeOS (nogmaals op de laptop kan ik niets aanpassen) ervoor zorgen dat dit toch wordt geaccepteerd?
Je zou je EdgeOS om kunnen bouwen naar het 192.168.125.x netwerk ipv je huidige netwerk, en dan het gateway adres van je router gelijk aan wat je zakelijke laptop verwacht.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04
Euh een zakelijke laptop met een vast subnet en dus geen DHCP? Weet je zeker dat deze bedoeld is voor thuiswerken? 8)7 Dat je geen admin bent is logisch, maar hij moet door de beheerders wel goed worden ingesteld natuurlijk.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:17
ja dat ding is vast en zeker voor thuiswerken, maar zonder netwerk verbinding gaat dat niet werken. Probleem zal vast ook ergens liggen dat hij via mijn thuisnetwerk wil gaan praten met het werknetwerk, maar goed als er uberhaupt geen netwerk is komen we niet bij die stap.

Bij collega's is het ook hop plug&play, en op hotels werkt het ook. Er zit dus iets mis in mijn config, maar heb geen idee waar ik moet zoeken

[Voor 21% gewijzigd door significant op 17-12-2015 10:53]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04
Dan zou ik dat uitzoeken ipv je netwerk aan te passen naar 192.168.125.x. Zo te zien krijgt je laptop nu geen DHCP adres. Kan je met tcpdump/wireshark wel DHCP requests en offers zien?

[Voor 102% gewijzigd door RichieB op 17-12-2015 10:59]

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:03
Ik zou toch eens op het werk navragen waarom die laptop niet op dhcp staat? Nu kan je er alleen op de zaak mee op een netwerk, Thuis en bij klanten zal dat niet lukken, tenzij die klant toevallig ook een 192.168.125.x subnet heeft, en die kans is niet zo groot.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

DutchCrownNL schreef op donderdag 17 december 2015 @ 06:38:
[...]

[...]

Verlies inderdaad snelheid. Meer dan ik verwacht had eigenlijk.
Heb een 500 mbit lijn, maar met de switch kom ik niet boven de 250 mbit uit :/
Denk dat ik vanaf de NTU maar de vlan 7 laat opsplitsen en die direct naar de Experiabox laat lopen, ipv via de edgerouter.
In dat geval zou ik inderdaad een simpele VLAN-capable switch ertussen gooien. Ik neem aan dat de ExperiaBox genoeg heeft aan VLAN7 om VOIP aan de praat te krijgen?

• DutchCrownNL
gday schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:19:
[...]

In dat geval zou ik inderdaad een simpele VLAN-capable switch ertussen gooien. Ik neem aan dat de ExperiaBox genoeg heeft aan VLAN7 om VOIP aan de praat te krijgen?
Klopt, vlan 7 is meer dan voldoende.
Werkte immers altijd via de "bridge" modus.
Switch is al besteld, dus gooien we die er tussen en verwijderen we de bridge op de ubi.
Keep you updated.

Edit:\
Werkt prima, nu weer strak lijnsnelheid en cpu komt niet boven de 3%. :)

[Voor 8% gewijzigd door DutchCrownNL op 19-12-2015 08:19]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

WAKE ON LAN OP EDGEROUTER

Ik heb intussen een handig truukje samengesteld voor de Edgerouter. De installatie van Wake on Lan heb ik uiteraard gejat, maar de command line heb ik in een bash scriptje gezet zodat je geen mac adressen hoeft te knippen:

Voer het volgende stap voor stap uit in de CLI (PuTTY).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
configure
 set system package repository squeeze components 'main contrib non-free'
 set system package repository squeeze distribution squeeze
 set system package repository squeeze url http://http.us.debian.org/debian

set system package repository squeeze-security components main
 set system package repository squeeze-security distribution squeeze/updates
 set system package repository squeeze-security url http://security.debian.org
 commit
 save
 exit

sudo apt-get update

sudo apt-get install wakeonlan

Hierna kun je in de homedirectory waar je standaard inkomt een bash script aanmaken:

Om te zien waar je staat type je "pwd".
Stel je logt in met 'pietje' dan is je homedirectory "/home/pietje".

zorg dus dat je in de juiste map staat.

Vervolgens maak je met VI een bash script (batchfile) aan.
code:
1
vi NAS

Hiermee maak je een bestand "NAS". Je kunt elke willekeurige naam gebruiken, ik gebruik 'm om de NAS aan te zetten, dus vandaar :)

Lukt VI je niet (heel begrijpelijk), kijk dan even op: https://kb.iu.edu/d/adxz voor een goede uitleg.

Zet hier het volgende in (naar smaak aanpassen):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#!/bin/bash
clear
echo
echo
echo -----------------------------------------------------------
echo "NAS inschakelen via Wake on Lan"
sudo wakeonlan -i x.x.x.255 xx:xx:xx:xx:xx:xx
echo -----------------------------------------------------------
echo
echo

Naar smaak aanpassen uiteraard.

Hierna kun je eenvoudig "bash NAS" intypen en wordt je WoL enabled NAS ingeschakeld.

Ik dacht ik zet het hier maar even neer, dan hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden. Misschien zijn hier nog tweaks of verbeteringen voor, dan hoor ik het graag. Mooiste zou zijn een knopje in de GUI :P

EDIT: Zie hieronder, er is een eenvoudiger manier, hoef je niks te installeren :)

[Voor 6% gewijzigd door Fairy op 17-12-2015 20:52]

• Edd
  • Nu online
Misschien een kleine tip..
In /usr/sbin staat etherwake. Dat kun je ook gebruiken voor WoL en hoef je geen packages te installeren..
Daarnaast scheelt het weer dat je wakeonlan niet hoeft te installeren na een firmware update

[Voor 25% gewijzigd door Edd op 17-12-2015 15:51]

-

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Edd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:48:
Misschien een kleine tip..
In /usr/sbin staat etherwake. Dat kun je ook gebruiken voor WoL en hoef je geen packages te installeren..
Daarnaast scheelt het weer dat je wakeonlan niet hoeft te installeren na een firmware update
Dat wist ik niet :X ik heb het gezocht en kon alleen maar deze package vinden :)

EDIT: Ik heb gekeken, maar etherwake heb ik niet.... wakeonlan (nu) wel...
Heb je die niet zelf ooit geïnstalleerd of is ie echt default aanwezig op de ERL?

[Voor 16% gewijzigd door Fairy op 17-12-2015 15:55]

• Edd
  • Nu online
Nee, ik die niet zelf geïnstalleerd en komt bij mij mee met de firmware. Wel op een ER PoE (5-poorts).

Maar als je via Putty het volgende intypt:
code:
1
/usr/sbin/etherwake

Dan gebeurd er niets?
Ik had zelf eerst ook wakeonlan geïnstalleerd, maar vond het op zich wel vreemd dat er geen WoL-progje op stond. Ben eens verder gaan zoeken en kwam toen etherwake tegen.

-

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Edd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:03:
Nee, ik die niet zelf geïnstalleerd en komt bij mij mee met de firmware. Wel op een ER PoE (5-poorts).

Maar als je via Putty het volgende intypt:
code:
1
/usr/sbin/etherwake

Dan gebeurd er niets?
Ik had zelf eerst ook wakeonlan geïnstalleerd, maar vond het op zich wel vreemd dat er geen WoL-progje op stond. Ben eens verder gaan zoeken en kwam toen etherwake tegen.
O wat stom, ik heb in de bin gekeken niet in de sbin |:(

hij staat er inderdaad wel op :)

Echter hij werkt niet, die andere wel :?

Edit, werkt intussen ook, moet de interface definen wat het commando zelf niet zegt :P

sudo /usr/sbin/etherwake 30:85:A9:3C:B2:BB -i eth1

[Voor 13% gewijzigd door Fairy op 17-12-2015 20:37]

• Edd
  • Nu online
Fairy schreef op donderdag 17 december 2015 @ 20:16:
[...]

O wat stom, ik heb in de bin gekeken niet in de sbin |:(

hij staat er inderdaad wel op :)

Echter hij werkt niet, die andere wel :?

Edit, werkt intussen ook, moet de interface definen wat het commando zelf niet zegt :P

sudo /usr/sbin/etherwake 30:85:A9:3C:B2:BB -i eth1
Mooi ;)
Ik heb zelf ook een interface gedefinieerd in het commando, aangezien ik die WoL over een bepaald VLAN wil laten lopen.

-

• Anoniem: 524929
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Ik heb 1 AP AC LR nu, werkt erg goed! volgens mij heb ik aan een AP LR voldoende, sterk signaal en op zolder geen wifi nodig.
Anoniem: 524929 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 11:49:
Ik heb 1 AP AC LR nu, werkt erg goed! volgens mij heb ik aan een AP LR voldoende, sterk signaal en op zolder geen wifi nodig.
Dat dacht ik ook met mijn ASUS maar toch is het dan op zolder best een beetje hakkelend als je een HD stream bekijkt van Ziggo met 720, hij gaat dan bufferen.

Ik weet dat het afhankelijk is van vele factoren zoals de bouw van je huis etc, maar wat doet een speedtest app op je mobiel? Welke snelheden haal je en zit de naald direct rechts in de hoek of dans hij een beetje (dat had ik met de ASUS op zolder wat resulteerde in een dansende stabiliteit in mijn TV stream :*) )

• Niet online
stormfly schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 13:27:
[...]

Dat dacht ik ook met mijn ASUS maar toch is het dan op zolder best een beetje hakkelend als je een HD stream bekijkt van Ziggo met 720, hij gaat dan bufferen.

Ik weet dat het afhankelijk is van vele factoren zoals de bouw van je huis etc, maar wat doet een speedtest app op je mobiel? Welke snelheden haal je en zit de naald direct rechts in de hoek of dans hij een beetje (dat had ik met de ASUS op zolder wat resulteerde in een dansende stabiliteit in mijn TV stream :*) )
Betonnen muren, geen gipsplaat wanden etc, overal rond de 50mbit op wireless N. Ik krijg vandaag een AC adapter, die zal ik op verschillende plekken proberen. 4K is overal eenvoudig af te spelen. Internetverbinding zelf is 1000mbit, dus ben benieuwd hoe 5Ghz gaat werken. Nu is de zolder voor mij niet van belang, maar zelfs daar is 50mbit makkelijk te halen.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 524929 op 19-12-2015 13:45]

• Loewe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-02 14:39
Anoniem: 524929 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 13:44:
[...]

Betonnen muren, geen gipsplaat wanden etc, overal rond de 50mbit op wireless N. Ik krijg vandaag een AC adapter, die zal ik op verschillende plekken proberen. 4K is overal eenvoudig af te spelen. Internetverbinding zelf is 1000mbit, dus ben benieuwd hoe 5Ghz gaat werken. Nu is de zolder voor mij niet van belang, maar zelfs daar is 50mbit makkelijk te halen.
Nou ben ik erg aan het twijfelen. Ik heb een Linksys e4200 router met een range extender om het bereik te vergroten. We wonen in een standaard eengezinswoning met huiskamer op de begane grond, slaapkamers op de eerste verdieping en een grote zolder op de 2e verdieping waar een groot bureau staat met onze pc's.
Het is een nieuwbouwwoning uit 2000 met gewapend beton in de muren en plafonds.

De Linksys e4200 doet het prima op de begane grond maar gaf al problemen met bereik op de eerste verdieping en op de 2e verdieping was er niets te ontvangen. Daarom heb ik de range extender ook van Linksys aangeschaft waarmee het bereik op de 1e verdieping en 2e verdieping goed bruikbaar was geworden. Probleem wat ik wel regelmatig had is dat als ik mijn iPhone of iPad meenam van boven naar beneden dat de verbinding niet overging naar het sterkste signaal.

Wifi wordt momenteel alleen gebruikt voor smartphones en tablets. Laptop, pc, nas etc allemaal bedraad.

De Linksys e4200 heeft echter sinds een week heel veel kuren, Firmware update heeft helaas niet mogen baten. Dus tijd voor iets nieuws.

Ik wil graag wifi op alle verdiepingen. En ik wil geen slecht signaal doordat ik verbonden ben met een zwakker signaal terwijl een sterker signaal beschikbaar is.

Nu dacht ik aan 2 of 3 uaf-ap 1 op de begane grond en 1 op de zolder en eventueel 1 op de 1e verdieping. Dan heb ik geen 5ghz. Om het probleem met het signaal op te lossen dacht ik van zero handoff gebruik te gaan maken. Seamless roaming is niet belangrijk, mag best wat packet loss optreden zolang ik maar de sterkste AP gebruik.

Maar met de ervaring van Tombastic begin ik te twijfelen of ik niet 1 uap-ac-ap-lr kan aanschaffen, deze op de 1e verdieping plaatsen en dan dekking in het hele huis hebben op zowel 2.4 als 5ghz, waarbij het probleem van een zwakkere AP niet speelt omdat er maar 1 AP is.

Wat is jullie advies voor mijn situatie en wensen?

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 13:20
Anoniem: 524929 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 11:49:
Dit kan ik onderschrijven, hangt beneden in het trapgat van mijn betonnen jaren 80- rijwoning en heb op zolder voldoende bandbreedte om op een full hd film te kijken. Ik haal op mijn laptop die geen 5ghz en alleen wireless N ondersteund rond de 45 mbit up en down zo ver mogelijk weg van het trpagat op zolder.

Met mijn zyxel all in one router in de meterkast had ik op zolder bijna geen verbinding meer.

Hyundai Ioniq 28kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Homeautomation by Homey

• Niet online
Loewe schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 15:14:
[...]

Nou ben ik erg aan het twijfelen. Ik heb een Linksys e4200 router met een range extender om het bereik te vergroten. We wonen in een standaard eengezinswoning met huiskamer op de begane grond, slaapkamers op de eerste verdieping en een grote zolder op de 2e verdieping waar een groot bureau staat met onze pc's.
Het is een nieuwbouwwoning uit 2000 met gewapend beton in de muren en plafonds.

De Linksys e4200 doet het prima op de begane grond maar gaf al problemen met bereik op de eerste verdieping en op de 2e verdieping was er niets te ontvangen. Daarom heb ik de range extender ook van Linksys aangeschaft waarmee het bereik op de 1e verdieping en 2e verdieping goed bruikbaar was geworden. Probleem wat ik wel regelmatig had is dat als ik mijn iPhone of iPad meenam van boven naar beneden dat de verbinding niet overging naar het sterkste signaal.

Wifi wordt momenteel alleen gebruikt voor smartphones en tablets. Laptop, pc, nas etc allemaal bedraad.

De Linksys e4200 heeft echter sinds een week heel veel kuren, Firmware update heeft helaas niet mogen baten. Dus tijd voor iets nieuws.

Ik wil graag wifi op alle verdiepingen. En ik wil geen slecht signaal doordat ik verbonden ben met een zwakker signaal terwijl een sterker signaal beschikbaar is.

Nu dacht ik aan 2 of 3 uaf-ap 1 op de begane grond en 1 op de zolder en eventueel 1 op de 1e verdieping. Dan heb ik geen 5ghz. Om het probleem met het signaal op te lossen dacht ik van zero handoff gebruik te gaan maken. Seamless roaming is niet belangrijk, mag best wat packet loss optreden zolang ik maar de sterkste AP gebruik.

Maar met de ervaring van Tombastic begin ik te twijfelen of ik niet 1 uap-ac-ap-lr kan aanschaffen, deze op de 1e verdieping plaatsen en dan dekking in het hele huis hebben op zowel 2.4 als 5ghz, waarbij het probleem van een zwakkere AP niet speelt omdat er maar 1 AP is.

Wat is jullie advies voor mijn situatie en wensen?
De AP AC LR zal aangeven hoe ver de afstand ongeveer is. Met 2 betonnen muren is de afstand verder dan het werkelijk is. Gemiddeld met een 5Ghz verbinding is het 130~ mbit op dezelfde verdieping.

De AP AC LR straalt naar beneden (als je hem ophangt aan het plafond) dan heb je aan 200 meter dus ruim voldoende op de begane grond en eerste verdieping.

Begin zoiezo met de nieuwe serie, koop geen oudere varianten ivm optimalisatie en mimo.
Mocht een LR echt te weinig zijn, neem je er later evt nog een bij indien echt nodig.

AC Lite: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Edit: Net even Tx Power op high gezet en de channel gewijzigd. 2.4ghz gaat nu rond de 70mbit.
HT-40 staat aan voor 40mhz, tot nu toe werken alle devices nog ;) En nu data pompen.
5Ghz met HT-80 gaat ongeveer 160mbit

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 524929 op 19-12-2015 19:37]

De 160mbit voor AC is toch vrij laag? Ik meen me een test te herinneren op mijn 876mbit AC werk pc naar de Asus 87u dat ik 500-600 Mbit naar de NAS toe kreeg.

Ik weet dat Ubiquiti aangeeft dat ze vooral goed zijn in veel gebruikers een goede overall ervaring te geven, dan dat ze single user performance optimaliseren voor 1 bulk dataflow.

Iemand toevallig andere test resultaten? Ik stond met die 500-600 Mbit overigens naast de router :) wellicht goed om te vermelden voor een vergelijkende test.

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:47
Anoniem: 524929 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 19:11:
[...]
De AP AC LR straalt naar beneden (als je hem ophangt aan het plafond) dan heb je aan 200 meter dus ruim voldoende op de begane grond en eerste verdieping.[/url]]
Deze informatie klopt niet, ik ben recentelijk op cursus geweest.
De UniFi straalt aan de zijkanten, links/rechts.

Zie afbeelding.

• Niet online
ThinClientQ schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 20:34:
[...]

Deze informatie klopt niet, ik ben recentelijk op cursus geweest.
De UniFi straalt aan de zijkanten, links/rechts.

Zie afbeelding.

[afbeelding]
Correct, de range is 183 meter breed.
De AP straalt naar beneden als je het ophangt, niet naar boven.

Edit: Oh, ik had het misschien onduidelijk verwoord, maar als je de ap ac op zolder ophangt, heb je beneden verlies (begane grond). Dus ik heb hem op de eerste verdieping, het signaal op zolder minder.

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 524929 op 19-12-2015 20:40]

• Niet online
stormfly schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 20:09:
De 160mbit voor AC is toch vrij laag? Ik meen me een test te herinneren op mijn 876mbit AC werk pc naar de Asus 87u dat ik 500-600 Mbit naar de NAS toe kreeg.

Ik weet dat Ubiquiti aangeeft dat ze vooral goed zijn in veel gebruikers een goede overall ervaring te geven, dan dat ze single user performance optimaliseren voor 1 bulk dataflow.

Iemand toevallig andere test resultaten? Ik stond met die 500-600 Mbit overigens naast de router :) wellicht goed om te vermelden voor een vergelijkende test.
In de praktijk kom ik hier niet in de buurt.
http://us.hardware.info/r...0211n---3-laptopsnat-once

Oudere variant, maar komt redelijk overeen. In de praktijk kom ik denk vrijwel niet hoger dan 200mbit, dit wil ik ook niet, omdat iemand dan met usenet de verbinding dicht kan trekken. (bijvoorbeeld)

• Loewe
Anoniem: 524929 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 20:36:
[...]

Correct, de range is 183 meter breed.
De AP straalt naar beneden als je het ophangt, niet naar boven.

Edit: Oh, ik had het misschien onduidelijk verwoord, maar als je de ap ac op zolder ophangt, heb je beneden verlies (begane grond). Dus ik heb hem op de eerste verdieping, het signaal op zolder minder.
En als ik 'm nou een LR op de begane grond op de grond leg naar boven gericht? Met een lite op zolder. Ben ik dan volledig gedekt?

En heb ik geen last als ik van boven naar beneden loop dat hij de AP van boven blijft gebruiken?

• Niet online
Loewe schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 20:47:
[...]

En als ik 'm nou een LR op de begane grond op de grond leg naar boven gericht? Met een lite op zolder. Ben ik dan volledig gedekt?

En heb ik geen last als ik van boven naar beneden loop dat hij de AP van boven blijft gebruiken?
Jep, heb ik zelf ook getest, is prima te doen.
(Los hiervan, of die de AP van boven pakt weet ik niet, dat moet je even testen, maar het device kan dit beter bepalen)

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 524929 op 19-12-2015 20:53]

• Loewe
Heb je ook de situatie met 2 AP's en overschakelen gaat automatisch goed?

• Niet online
Loewe schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 20:52:
Overschakelen met 2 AP's weet niet, een losse router wel. Heb hierboven ook een edit toegevoegd, vooral het device bepaald dit en verschilt per huis/gebouw.

Overschakelen tussen AP's/Routers merkt de gebruiker niet, dit gaat op signaalsterkte. Dus je zou je huidige router met een ander SSID ook kunnen gebruiken, maar dit wil je natuurlijk niet met een ubnt.

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 524929 op 19-12-2015 20:56]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:58

lier

MikroTik nerd

Loewe schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 20:52:
Kwestie van goed configureren (minRSSI).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Niet online
lier schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 20:55:
[...]

Kwestie van goed configureren (minRSSI).
De Ubiquiti AP's kunnen het zelf doen, voeg ze in de controller en klaar, automatisch de goede configuratie op beide AP's. (Tenzij je het moeilijk wilt doen natuurlijk)

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 524929 op 19-12-2015 21:02]

• Loewe
Ik dacht dat dat alleen via zero handoff werkte, wat (nog?) niet beschikbaar is op de AC modellen.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-01 17:57
Anoniem: 524929 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 20:57:
[...]

De Ubiquiti AP's kunnen het zelf doen, voeg ze in de controller en klaar, automatisch de goede configuratie op beide AP's. (Tenzij je het moeilijk wilt doen natuurlijk)
minirssi moet worden handmatig worden geconfigureerd per AP. Dit gaat niet in de controller software maar in een site configuratie bestand. Staat ergens in het topic vermeld ;)
Zero-hands-off is een optie maar dit levert af en toe problemen op met de doorvoersnelheid welke erg laag is aangezien elk AP op dezelfde frequentie aan het uitzenden is.
Dat is niet helemaal waar... De laatste controller versies hebben een minRSSI setting in de GUI. Dit doe je per AP instellen.

U+

• Niet online
MdBruin schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:14:
[...]

minirssi moet worden handmatig worden geconfigureerd per AP. Dit gaat niet in de controller software maar in een site configuratie bestand. Staat ergens in het topic vermeld ;)
Zero-hands-off is een optie maar dit levert af en toe problemen op met de doorvoersnelheid welke erg laag is aangezien elk AP op dezelfde frequentie aan het uitzenden is.
Ah ok, ik dacht dat het al voorgeconfigureerd was en alleen een configuratie moest aangeven. Vraag me af of het dan echt nodig is om minirssi te gebruiken?

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:14
Het zendvermogen van de 2.4 ghz op low (of indien echt nodig op medium) zetten is meestal afdoende om goed te roamen. Heb zelf een UAP-AC-LR deze dekt de beneden en 1e verdieping. Voor kantoor en zolder twee stuks UAP lite. Op 802.11ac haal ik makkelijk 300-400 Mbit/s met iPerf.

Zero handoff kan je beter links laten liggen aangezien dit voor zeer specifieke scenario's is bedoeld. Indien niet goed afgesteld (zendvermogen, kanalen, kanaalbreedte, encryptie) maakt het meer stuk dan je lief bent.

[Voor 28% gewijzigd door andy88 op 19-12-2015 21:33]

Loewe schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:09:
Ik dacht dat dat alleen via zero handoff werkte, wat (nog?) niet beschikbaar is op de AC modellen.
Zero handsoff gebruikt ie eigenlijk alleen maar als je mobile realtime VoIP of video toepassing hebt. Bijv dat je tijdens het bellen of Skype moet overschakelen naar verschillende ap's. Doe je dat niet dan is het niet aan te raden.

Lesdictische is mijn hash#

• Loewe
Bedankt voor alle tips, het wordt een UAP-AC-LR en een UAP-AC-LITE met minrssi. Nu nog ff wachten tot ze in janauri weer beschikbaar zijn.

• DenBenny
  • Laatst online: 03-11-2019
Ik heb een vraagje:
Ik probeer de Unifi controller op een barebone AMD bord te installeren. Op dit bord zit een AMD G-T40R Processor. Op dit bord draait debian 8.2 (enkel met CLI) 64-bit versie.
Wanneer ik volgende instructies volg http://jcutrer.com/howto/...ontroller-on-ubuntu-linux krijg ik geen toegang tot de webinterface.

Na wat testwerk heb de 32-bit versie van de debian 8.2 op het bord gezet en na de installatie van de Unifi controller (volgens de instructies zoals hierboven) kreeg ik plots wel toegang tot de webpagina.

het probleem zit hem dus in het verschil in 32 of 64-bit OS. hoe kan ik deze toch laten draaien op het 64-bit debian OS?

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:21:
Dat is niet helemaal waar... De laatste controller versies hebben een minRSSI setting in de GUI. Dit doe je per AP instellen.
Alleen de alpha/beta versies toch? Of zijn die al beta-af?
Je hebt gelijk, goed punt. Vanaf versie 4.8.x is de minRSSI in de GUI gekomen.

U+

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee