Heren, jullie hebben mij al goed weten te helpen met mijn vragen een aantal posts terug, waarvoor dank.
Mijn vragen hebben betrekking op het opzetten van een betrouwbaar draadloos netwerk voor een studentenhuis waar 17 kamers zijn. Het idee is dat er 1 SSID komt waar iedereen gewoon op kan vanuit het hele huis zodat het voor de bewoners zo eenvoudig mogelijk is en iedereen altijd automatisch het beste signaal krijgt.
Ik heb vandaag een kijkje genomen bij het huis om een inschatting te kunnen maken wat er qua apparatuur benodigd is. Er is een begane grond en twee verdiepingen. De meeste wanden en vloeren zijn van hout en gips, een enkele wand is dragend en van steen.
Op de bovenste etage zijn 4 kamers, totaal ongeveer 13 bij 10 meter. De eerste verdieping heeft ook vier kamers en is ongeveer even groot qua oppervlakte. De begane grond zal de meeste uitdaging geven. Vanaf de voordeur is er een gang van ongeveer 11 meter met links en rechts af en toe een kamer (waarvan 1 achter een tussenmuur). Dan volgt er een knik in de gang en is er daarna weer een recht stuk van 11 meter.
Aan weerszijden van de gang zitten in totaal acht kamers. De laatste kamer zit ongeveer 5 a 6 meter vanaf het einde van de gang in een soort uitbouw. Deze kamer is alleen via buiten te bereiken dus zit echt een stuk buiten het complex.
Er ligt een 200MBit/s lijn van Ziggo met het modem in bridge stand. Een mooi beginpunt dus! Er zijn vaak extra gasten dus er kunnen makkelijk op een moment 50 apparaten aan het netwerk hangen. Netflix, gamen, youtube, alles wordt hier veel gebruikt.
Wat ik denk nodig te hebben:
1 x Unifi Security Gateway (
pricewatch: Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router)
1 x Netgear 24 poorts unmanaged switch (
pricewatch: Netgear Prosafe JGS524)
5 x Unifi AP AC Lite (
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
De USG komt natuurlijk direct achter de bridge ziggo modem waardoor er maar een DHCP server draait. Dan gaat het signaal door naar de switch zodat er genoeg poorten zijn om kabels te trekken naar bepaalde kamers mocht dat nodig zijn (op dit moment willen we proberen alles via wifi te doen maar de optie wel open houden dus vandaar een grote switch).
Direct na de switch komen er dan vijf PoE injectors waarna de ethernet kabels naar alle access points getrokken worden. Ik wil op de eerste en tweede etage 1 acces point hangen en in de lange gang op de begane grond 3 (waarbij er eigenlijk 1 bedoeld is om de kamer helemaal aan de achterkant te bereiken dus in het ergste geval gaat deze direct in de kamer zelf en zijn er 2 over voor coverage op de gang.)
Het belangrijkste doel is eigenlijk om iedereen gewoon te kunnen laten doen wat hij of zij wil: gamen, streamen, browsen zonder dat ze last hebben van elkaar. Daarnaast moet er gewoon 1 SSID zijn waar ik graag zero hand off roaming zie.
Ik hoor graag jullie gedachten over deze opstelling! Twijfels of suggesties zijn allemaal welkom.