Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-10 14:30

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

mcDavid schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 09:08:
[...]

Eh, nee ze profileren zich idd duidelijk als een modérne bank. Ik kan me werkelijk waar niet heugen wanneer ik voor het laatst geld opgenomen heb. En ik snap ook echt niet waarom mensen dat nog doen. Het is zwaar en maakt je portemonnee dik, het is irritant met betalen en je raakt compleet het overzicht van je uitgaven kwijt als je contant betaalt ipv pint.
Dus als ik moet kiezen tussen een gratis rekening en alleen betalen voor een geldopname als ik het zelf nodig heb, of maandelijks betalen voor de geldopnames van anderen, dan weet ik het wel.

.
1. Psychologisch effect: Mensen hebben meer een gevoel van geld uitgeven als ze fysiek het geld in handen hebben gehad. Zelf geen last van, maar kan een overweging zijn.
2. Pinnen werkt wel eens niet! Er zijn zelfs nog steeds plaatsen waar je niet kunt pinnen. Wat cash achter de hand is toch altijd handig, hoewel ik graag contactloos betaal. Als ik een taxi neem moet ik van te voren aangeven of ik wil pinnen anders kunnen ze niet garanderen dat het lukt
3. Pinnen in het buitenland is al helemaal wel eens lastiger en cash uit de muur is dan toch de beste manier.

Misschien dat het voor jou wel werkt, maar lang niet overal is men al helemaal up to date met pinnen en contactloos betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
hv08 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 09:14:
Dat wordt voornamelijk door de vrouw geregeld :) maar het punt is, overal wil men graag dat je kleine bedragen pint. Dus als je even twee keer per week rondje op het dorp doet, bakker, slager, kaashal, supermarkt, drogist enz. en 1x per week op de markt, dan gaat het hard. Daarnaast bedrijfskantine alles met de pin, snoepautomaat ben ik fan van.

Cash is nodig voor huishoudster, dat kan natuurlijk ook 1x per periode uit de automaat gehaald worden, dat scheelt nogal als je bij bunq zou zitten.

Zit nu overigens al jaren bij asn bank, ben ik zeer tevreden mee.
De huishoudster kun je toch gewoon betalen via je app? Neem aan dat je wel een telefoonnummer van dr hebt.
Daarnaast, als die 96x voor 2 personen is dan vind ik het idd al iets realistischer maar dan heb je blijkbaar een en/of rekening die ook weer extra geld kost, naast je eigen betaalrekening die je dan waarschijnlijk nauwelijks gebruikt. Dan is dat echt niet perse goedkoper.
Hann1BaL schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 09:16:
[...]

1. Psychologisch effect: Mensen hebben meer een gevoel van geld uitgeven als ze fysiek het geld in handen hebben gehad. Zelf geen last van, maar kan een overweging zijn.
2. Pinnen werkt wel eens niet! Er zijn zelfs nog steeds plaatsen waar je niet kunt pinnen. Wat cash achter de hand is toch altijd handig, hoewel ik graag contactloos betaal. Als ik een taxi neem moet ik van te voren aangeven of ik wil pinnen anders kunnen ze niet garanderen dat het lukt
3. Pinnen in het buitenland is al helemaal wel eens lastiger en cash uit de muur is dan toch de beste manier.

Misschien dat het voor jou wel werkt, maar lang niet overal is men al helemaal up to date met pinnen en contactloos betalen.
Ja ok, ik snap het wel, maar in mijn eigen levensstijl past het totaal niet.
Ik heb 1. juist omgekeerd, als uitgaven niet in mijn rekeningoverzicht staan vergeet ik ze.
Voor 2 heb ik wel wat 'reservegeld' maar dat gebruik ik eigenlijk nooit en hoeft dus niet maandelijks aangevuld te worden. En op reis is contant soms idd nodig, maar dan heb ik aan 2 a 3 opnames per jaar ook wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 17:29
Ik heb een vraag aan jullie. Ik wil graag een gemeenschappelijke rekening openen met mijn vriendin met bijbehorende spaarrekening. Mag bij dezelfde bank, hoeft niet per se.

Spaarrekening mag een spaarrekening zijn met vaste incasso (zoals bij bijvoorbeeld Zwitserleven) met een vaste tegenrekening.

Ik heb een beetje de site van de consumentenbond doorgespit, maar ik kom niet echt tot een goede oplossing. Ik zit op dit moment bij de Rabobank, maar daar hoef ik niet per se nog een rekening te openen. Ik heb zelf nu zitten kijken naar banken als ASN en Triodos, maar ik kan niet echt vinden wat een betaal en spaar pakket samen kost.

Ik hoor graag jullie meningen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Spaarpakketten zijn bij de meeste banken (iig bij Triodos en ASN) gratis. Betaalrekeningen kosten meestal iets van 2 euro per maand (triodos: 2,25, ASN weet ik niet), behalve bij bunq dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 09:08:
[...]

Eh, nee ze profileren zich idd duidelijk als een modérne bank. Ik kan me werkelijk waar niet heugen wanneer ik voor het laatst geld opgenomen heb. En ik snap ook echt niet waarom mensen dat nog doen. Het is zwaar en maakt je portemonnee dik, het is irritant met betalen en je raakt compleet het overzicht van je uitgaven kwijt als je contant betaalt ipv pint.
Dus als ik moet kiezen tussen een gratis rekening en alleen betalen voor een geldopname als ik het zelf nodig heb, of maandelijks betalen voor de geldopnames van anderen, dan weet ik het wel.

.
[...]

Mijn hemel, 96 betalingen en dan ook nog weet ik hoeveel cash uitgeven? Hoe maak je daar de tijd voor vrij? Al zou ik het willen dan zou het me nog niet lukken.
Anyway ik kan me voorstellen als het je echt lukt zoveel dingen te kopen in een maand dat je beter af bent met een flat fee tarief, maar in de meeste gevallen is het verschil centenwerk.
Ik zelf heb als prio bij het kiezen van een bank:
1) investeringsbeleid
2) gebruiksgemak
3) maandelijkse kosten

Ik ben bij bunq goedkoper uit dan ik bij triodos was, maar dat was echt niet de doorslaggevende factor.
Ieder z'n ding. Het was niet mijn bedoeling om een discussie over cash betalen te starten. Daar zijn overigens genoeg bronnen voor op internet. Als je beweegredenen wilt lezen, kijk vooral eens op https://handjecontantje.org/ of https://petities.nl/petit...acy-en-vrijheid?locale=nl Dan snap je hopelijk wat beter waarom banken maar al te graag cash willen uitbannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

acidd91 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 11:10:
Ik heb een beetje de site van de consumentenbond doorgespit, maar ik kom niet echt tot een goede oplossing. Ik zit op dit moment bij de Rabobank, maar daar hoef ik niet per se nog een rekening te openen. Ik heb zelf nu zitten kijken naar banken als ASN en Triodos, maar ik kan niet echt vinden wat een betaal en spaar pakket samen kost.
Triodos kun je prima bellen en als je in de buurt van Zeist woont, op afspraak ook langs gaan. (Ze hebben 1 regulier bank kantoor, dat zit in Zeist. Hun hoofdkantoor zit een paar honderd meter verderop.)

Als je wilt voor een bank die sterk in zet op maatschappelijk verantwoord ondernemen, op een betere wereld, is er maar 1 echte keuze: Triodos. Ze zijn in tegenstelling tot ASN onafhankelijk.

Je zou daar ook je reguliere rekeningen heen kunnen hevelen. In mijn beleving is het echt de meest zuivere bank die er is. (Ik zit er zoals je wellicht hebt gelezen met mijn stichting. We hebben even gekeken naar andere banken maar Triodos past bij het gevoel dat we willen uitdragen, in het totaal plaatje. Ik vind dat belangrijk en hoop er zelf privé ook ooit heen te gaan.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
unezra schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 11:44:
[...]

Triodos kun je prima bellen en als je in de buurt van Zeist woont, op afspraak ook langs gaan. (Ze hebben 1 regulier bank kantoor, dat zit in Zeist. Hun hoofdkantoor zit een paar honderd meter verderop.)

Als je wilt voor een bank die sterk in zet op maatschappelijk verantwoord ondernemen, op een betere wereld, is er maar 1 echte keuze: Triodos. Ze zijn in tegenstelling tot ASN onafhankelijk.

Je zou daar ook je reguliere rekeningen heen kunnen hevelen. In mijn beleving is het echt de meest zuivere bank die er is. (Ik zit er zoals je wellicht hebt gelezen met mijn stichting. We hebben even gekeken naar andere banken maar Triodos past bij het gevoel dat we willen uitdragen, in het totaal plaatje. Ik vind dat belangrijk en hoop er zelf privé ook ooit heen te gaan.)
Ik ben het wel met je eens dat de onafhankelijkheid (en kleinschaligheid) van Triodos een voordeel is. Maar ASN beheert ondanks de gedeelde bankvergunning gewoon haar eigen investeringen. Daarnaast is de paraplu waar ze onder vallen (SNS) zelf ook ontzettend aan de weg aan het timmeren om verantwoord te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-10 15:57

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

mcDavid schreef op zondag 11 december 2016 @ 15:45:
[...]

Helaas gaat dit maar al te vaak mis. Ook hier in Nederland zijn er hordes christelijke of anderszins andersdenkende scholen die allerlei geloofsovertuigingen als wetenschap onderwijzen. In andere landen waar het onderwijs minder gestructureerd is kan dat natuurlijk nog een stuk ernstiger zijn.

Dat gezegd hebbende zou ik Triodos hier idd niet direct op afschieten. Ze geven overheid van zaken over waarin ze investeren, dan kun je altijd wel iets vinden waar je het niet mee eens bent. Het betekent wél dat ze door dat open beleid sowieso een inspanning zullen moeten leveren om héél secuur na te denken over waarin ze wel of niet investeren, júíst om dit soort negatieve publiciteit voor te zijn.

Het is goed dat zo'n misinvestering van een bank wordt aangekaart, maar nog beter dat dat überhaupt mogelijk is. Bij andere banken als ING en Rabobank heb je gewoon geen flauw idee wat er met je geld gebeurt, wat eigenlijk garantie is dat het nog véél erger gesteld is. Waarom zouden ze er anders niet open over zijn?
Mijn bewoording was inderdaad een beetje streng. dat Triodos openheid geeft over hun investeringen is mijn inziens wel heel goed, dat zou wat mij betreft verplicht mogen worden voor alle banken.

Bij de woorden antroposofisch, biodynamisch en homeopatisch krijgen veel mensen een gezellig geitenwollensokkengevoel, zonder dat ze weten wat dit precies in de praktijk inhoudt. Als je voor Triodos kiest dan moet je wel weten dat het meer is dan een leuke duurzame bank. Er zit een ideologie achter die wellicht haaks staat op je persoonlijke overtuiging.

Dat andere banken foute investeringen doen om geld te verdienen is algemeen bekend, en gelukkig komt daar ook steeds meer kritiek op, en hopelijk wordt dit in de toekomst ook steeds minder. Voor Triodos is het antroposofisch gedachtegoed echter de fundering is waarop het bedrijf is gebouwd, Triodos zou simpelweg Triodos niet meer zijn als ze dit zouden loslaten. Daarnaast zijn ze zelf er vast en zeker van overtuigd dat ze goed bezig zijn. Andere "foute" banken relativeren hun investeringen onder het motto van "risicospreiding" en het "dienen van aandeelhoudersbelangen" maar beseffen zich tenminste dat de wereld er niet beter van wordt en hebben wel de mogelijkheid om te verduurzamen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

mcDavid schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 12:02:
[...]

Ik ben het wel met je eens dat de onafhankelijkheid (en kleinschaligheid) van Triodos een voordeel is. Maar ASN beheert ondanks de gedeelde bankvergunning gewoon haar eigen investeringen. Daarnaast is de paraplu waar ze onder vallen (SNS) zelf ook ontzettend aan de weg aan het timmeren om verantwoord te investeren.
Ik weet niet precies hoe het nu is, maar een tijdje geleden had ASN te veel spaargeld, waardoor het overtollige deel 'gewoon' bij SNS geparkeerd werd. Die het dan weer belegde in datgene waardoor veel mensen weggaan bij traditionele banken. Dan kun je net zo goed daar blijven zitten. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Johnny schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:39:
... Er zit een ideologie achter die wellicht haaks staat op je persoonlijke overtuiging. ...
Voor mij was de antroposofie inderdaad de belangrijkste overweging tegen de Triodosbank, uiteindelijk heb ik toch maar wel enkele rekeningen daar geopend.
Dat andere banken foute investeringen doen om geld te verdienen is algemeen bekend, en gelukkig komt daar ook steeds meer kritiek op, en hopelijk wordt dit in de toekomst ook steeds minder.
momenteel zijn we daar nog lang niet helaas, het verplichten alle investeringen te publiceren zou wellicht helpen, maar dat zal zo snel niet gebeuren verwacht ik.
... Andere "foute" banken relativeren hun investeringen onder het motto van "risicospreiding" en het "dienen van aandeelhoudersbelangen" maar beseffen zich tenminste dat de wereld er niet beter van wordt en hebben wel de mogelijkheid om te verduurzamen.
Of banken (banken beseffen sowieso niets natuurlijk, hooguit de medewerkers of aandeelhouders kunnen dat) echt altijd even goed beseffen dat de wereld niet beter of misschien zelfs slechter wordt van bepaalde investeringen weet ik niet, dat Triodos vanuit de antroposofische visie waaruit zij is ontstaan wellicht meer moeite zou kunnen hebben dit voor bepaalde investeringen te zien zou vermoedelijk waar zijn, maar voor andere misschien weer niet. Vooralsnog zou ik denken dat Triodos, ondanks de antroposofie, wel een redelijke keuze zou kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 13-12-2016 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-08 16:16
Ik zit intussen ook maar eens voorzichtig te kijken of ik kan overstappen. Momenteel een betaal- en spaarrekening bij ING, maar ik begin steeds meer in te zien dat dit een "foute" bank is (zoals hierboven mooi wordt omschreven).

Nu twijfel ik dus enorm tussen ASN en Triodos, aangezien deze volgens de Eerlijke Bankwijzer en de consumentenbond de meest maatschappelijk verantwoorde banken zijn. Over Triodos lees ik echter veel negatieve berichten, wat mij sterk doet neigen naar ASN.

Nu lees ik hier dat ASN ooit geld geparkeerd had bij hun moederbedrijf, SNS, die toch weer wat minder scoren op belastingen, corruptie e.d. Dit lijken mij niet hele zuivere praktijken, maar de vraag is hoe vaak dit gebeurt?

Het zou gaan om een betaal- en spaarrekening voor mijzelf en eventueel een gedeelde rekening voor als ik straks ga samenwonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Wellicht wil je dit stuk lezen. Let uiteraard ook op de datum ervan, en wellicht kun je in de jaarverslagen kijken of het nog steeds klopt. :) https://www.vn.nl/waar-het-geld-van-asn-echt-naartoe-gaat-2/

Overigens biedt Triodos inderdaad niet de meeste services en zijn ze relatief duur. Anderzijds: 25 euro op jaarbasis voor een bank vind ik nog steeds niet duur, en bovendien weet ik iig waar mijn geld naartoe gaat. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Krisp op 14-12-2016 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59
Inperiosus schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:37:
Ik zit intussen ook maar eens voorzichtig te kijken of ik kan overstappen. Momenteel een betaal- en spaarrekening bij ING, maar ik begin steeds meer in te zien dat dit een "foute" bank is (zoals hierboven mooi wordt omschreven).

Nu twijfel ik dus enorm tussen ASN en Triodos, aangezien deze volgens de Eerlijke Bankwijzer en de consumentenbond de meest maatschappelijk verantwoorde banken zijn. Over Triodos lees ik echter veel negatieve berichten, wat mij sterk doet neigen naar ASN.

Nu lees ik hier dat ASN ooit geld geparkeerd had bij hun moederbedrijf, SNS, die toch weer wat minder scoren op belastingen, corruptie e.d. Dit lijken mij niet hele zuivere praktijken, maar de vraag is hoe vaak dit gebeurt?

Het zou gaan om een betaal- en spaarrekening voor mijzelf en eventueel een gedeelde rekening voor als ik straks ga samenwonen.
Op een schaal van ING tot Greenpeace staan Triodos en ASN zo ver van de rest dat het alleen wat uitmaakt als je echt een puritein bent. Beide doen het stukken beter dan de rest, en de enige reden, zoals aangegeven, dat Triodos negatieve berichtgeving kent is dat ze alles in openheid doen. Natuurlijk gaat niet alles perfect, worden er fouten gemaakt, en als je dat niet verbergt zoals alle andere banken dan...

Beide zijn stukken beter dan ING, dat staat buiten kijf.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-08 16:16
Brent schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:43:
[...]

Op een schaal van ING tot Greenpeace staan Triodos en ASN zo ver van de rest dat het alleen wat uitmaakt als je echt een puritein bent. Beide doen het stukken beter dan de rest, en de enige reden, zoals aangegeven, dat Triodos negatieve berichtgeving kent is dat ze alles in openheid doen. Natuurlijk gaat niet alles perfect, worden er fouten gemaakt, en als je dat niet verbergt zoals alle andere banken dan...

Beide zijn stukken beter dan ING, dat staat buiten kijf.
Allereerst bedankt voor je reactie. Ik ben absoluut geen puritein maar wel overtuigd dat het beter kan dan hoe men nu de zaakjes voor elkaar heeft.

Ook ben ik gecharmeerd van de overstapservice van ASN. Het is volgens mij heel wat geregel om over te stappen van bank wanneer je deze service niet hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik zit al jaren bij de Rabobank, daar ben ik ooit naartoe gegaan vanwege het internetbankieren. Ik blijf vanwege de lokale betrokkenheid. De enige geldautomaat in het dorp waar ik woon (en van de omliggende dorpen) is van de Rabobank. Zolang er geen 'neutrale' geldautomaten zijn waarbij elke bank een rekening krijgt voor het aantal transacties van haar klanten én de Rabobank de geldautomaat laat staan blijf ik bij de Rabobank.

Ik trek misschien 2x per jaar geld uit de muur als ik een kado moet kopen voor mijn vrouw, maar mijn buurvrouw van 90 doet nog niet aan internetbankieren. En vele ouderen met haar. Dus ik zie het als een soort van bijdrage aan het leefbaar houden van het dorp voor de oudere medemens. Daar heb ik best een paar euro voor over op jaarbasis. Ik gebruik de bank-app niet actief, dus dat vind ik niet zo belangrijk.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat ik net als mcDavid voornamelijk kijk naar het investeringsbeleid van de bank. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Inperiosus schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:11:
[...]

Allereerst bedankt voor je reactie. Ik ben absoluut geen puritein maar wel overtuigd dat het beter kan dan hoe men nu de zaakjes voor elkaar heeft.

Ook ben ik gecharmeerd van de overstapservice van ASN. Het is volgens mij heel wat geregel om over te stappen van bank wanneer je deze service niet hebt.
Valt mee hoor, even door je overzicht bladeren om te zien welke partijen er zoal incasso's doen en je bent zo klaar. Maar die overstapservice is idd wel lekker makkelijk. Overigens ondersteunt Triodos ook overstapservice.
Tehh schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:22:

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat ik net als mcDavid voornamelijk kijk naar het investeringsbeleid van de bank. :-)
Ik vind dat eerder onder gebruiksvriendelijkheid vallen. Die pinautomaten zijn voor jou blijkbaar belangrijker dan een goeie app. En dat is je goed recht. Maar het heeft niets te maken met hoe ze je geld beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
mcDavid schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:58:
...

Ik vind dat eerder onder gebruiksvriendelijkheid vallen. Die pinautomaten zijn voor jou blijkbaar belangrijker dan een goeie app. En dat is je goed recht. Maar het heeft niets te maken met hoe ze je geld beleggen.
Ik denk dat het toch eerder investeringsbeleid is, de Rabobank investeert in een locale pinautomaat, waar Tehh persoonlijk niet zo gek veel aan lijkt te hebben, maar wat hij een goede investering vind omdat buurvrouw et al. dan hun geld nog in het dorp kunnen blijven pinnen, in plaats van dat ze naar een naburige stad/dorp moeten gaan om hun geld te kunnen pinnen. Niet alleen beleggen is investeren, die pinautomaat kost ook geld (en levert kennelijk ook weer wat op). Je kan ook je geldzaken bij een bank hebben omdat die sporen heeft om meer vrouwen op bestuursposities te krijgen, of om gehandicapten aan werk te helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 14-12-2016 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-10 16:03
Wij zitten ook al een tijd op de wip wat betreft bankieren. Tijdje terug naar SNS over gestapt maar met huidige ontslagrondes gaat het lokale kantoor er waarschijnlijk aan en die zijn sowieso niet erg capabel dus dat argument gaat niet meer op voor mij. Rabo ben ik niets voor niets weg gegaan en ING trekt me niet aan.
Triodos willen we wel heen, maar we hebben twee betaalrekeningen met twee rekeninghouders en dat wordt een dure grap. We zijn echter getrouwd dus EO rekening is niet noodzakelijk, maar we willen wel graag allebei, beide rekeningen inzien. Weet iemand of het mogelijk is om elkaar te machtigen en op die manier "elkaars" rekening te zien in de online omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Scheiding SNS en ASN gaat vanaf januari helemaal vervallen als de SNS groep de Volksbank wordt. De rest wordt enkel een merknaam op dezelfde bankvergunning.

• mcDavid
53645714n schreef op zondag 18 december 2016 @ 19:01:
Wij zitten ook al een tijd op de wip wat betreft bankieren. Tijdje terug naar SNS over gestapt maar met huidige ontslagrondes gaat het lokale kantoor er waarschijnlijk aan en die zijn sowieso niet erg capabel dus dat argument gaat niet meer op voor mij. Rabo ben ik niets voor niets weg gegaan en ING trekt me niet aan.
Triodos willen we wel heen, maar we hebben twee betaalrekeningen met twee rekeninghouders en dat wordt een dure grap. We zijn echter getrouwd dus EO rekening is niet noodzakelijk, maar we willen wel graag allebei, beide rekeningen inzien. Weet iemand of het mogelijk is om elkaar te machtigen en op die manier "elkaars" rekening te zien in de online omgeving?
Waarom wil je over gaan stappen dan? Je meldt dat het lokale kantoor van je huidige bank verdwijnt, maar overweegt wel Triodos dat helemaal geen kantoren heeft.
Persoonlijk ben ik sinds de laatste keer dat ik samen met mijn moeder mijn verjaardagsgeld op mijn kinderrekening ging storten niet in een bankkantoor geweest dus die dingen kunnen me gestolen worden. Evenals de banken die die dingen onderhouden (als je die kantoorinrichtingen ziet en de hoeveelheid mensen die er zitten te niksen, dat moet echt klauwen met geld kosten).

Anyway zou eens naar bunq kijken, kun je gratis rekeningen openen en met elkaar connecten waardoor je er beiden geld van kunt uitgeven, op storten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-10 16:03
mcDavid schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:45:
[...]

Waarom wil je over gaan stappen dan? Je meldt dat het lokale kantoor van je huidige bank verdwijnt, maar overweegt wel Triodos dat helemaal geen kantoren heeft.
Persoonlijk ben ik sinds de laatste keer dat ik samen met mijn moeder mijn verjaardagsgeld op mijn kinderrekening ging storten niet in een bankkantoor geweest dus die dingen kunnen me gestolen worden. Evenals de banken die die dingen onderhouden (als je die kantoorinrichtingen ziet en de hoeveelheid mensen die er zitten te niksen, dat moet echt klauwen met geld kosten).

Anyway zou eens naar bunq kijken, kun je gratis rekeningen openen en met elkaar connecten waardoor je er beiden geld van kunt uitgeven, op storten etc.
Het was toen een overweging, vandaar.

Bunq gaat hem voor ons ook niet worden, te hoge transactiekosten. Dan zijn we alsnog duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
volgens mij had ik het al eerder in dit topic voorgerekend (kan het zo gauw niet vinden), maar je zit al snel aan 3 rekeningen (2 persoonlijke, één gedeelde) en 4 passen (je wilt beiden zowel van je persoonlijke als gezamelijke rekening kunnen betalen). Bij een klassieke bank betaal je voor al die rekeningen en passen vaste kosten, en zit je zo op een tientje per maand.
Daar kun je 250 transacties van doen bij bunq, dat red je echt niet.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 30-12-2016 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mcDavid schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:45:
[...]
Dat klopt niet.
Triodos heeft 1 regulier kantoor, in Zeist.

Zit aan dezelfde straat als hun hoofdkantoor, de Utrechtseweg. :)

Het bank kantoor:
Triodos Bank Nederland
Utrechtseweg 44
Zeist

Het hoofdkantoor:
Triodos Bank N.V.
Nieuweroordweg 1
Zeist

(Technisch is dat een andere weg, maar da's alleen omdat de ingang daar zit. Het is een zijstraat van de Utrechtseweg.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimi-Alonso
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb een vraag, die ik op Google eerder voorbij heb zien komen.

Het gaat over een studentenrekening bij de Rabobank. Inmiddels ben ik geen student meer maar heb ik nog steeds mijn studentenrekening. Ik neem aan dat Rabobank zelf bericht over deze rekening, echter lees ik dat sommige mensen zelfs tot een jaar later hun studentenrekening nog hebben lopen.

Weet iemand hoe dit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:39
Kimi-Alonso schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:31:

Het gaat over een studentenrekening bij de Rabobank. Inmiddels ben ik geen student meer maar heb ik nog steeds mijn studentenrekening. Ik neem aan dat Rabobank zelf bericht over deze rekening, echter lees ik dat sommige mensen zelfs tot een jaar later hun studentenrekening nog hebben lopen.

Geen slapende honden wakker maken. Een studentenrekening is gratis en een gewone rekening kost geld per kwartaal.

Na een paar maanden en grote inkomsten (salaris) krijg je vanzelf bericht van de Rabobank dat de rekening overgezet gaat worden naar een normale rekening ivm het niet meer student zijn en/of bericht wanneer je afstudeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:26
Een vriend van mijn heeft het voor elkaar gekregen om tot zijn 26 of 28 met een rabo jongerenrekening te doen :)
Werd op een gegeven moment een sport om dat ding niet om te laten zetten naar een normale betaalrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
EnerQi schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:46:
[...]
Na een paar maanden en grote inkomsten (salaris) krijg je vanzelf bericht van de Rabobank dat de rekening overgezet gaat worden naar een normale rekening ivm het niet meer student zijn en/of bericht wanneer je afstudeert.
Zoals EnerQi al zei is mij overkomen. Ik maakte geen slapende honden wakker. Mijn studiefinanciering hield op, ik had mijn bachelor gehaald maar was nog in de weer met mijn master. Ondertussen werkte ik gewoon en kreeg ik salaris ipv stufi bijgeschreven. Toen vroeg de Rabo uiteindelijk om een bewijs van ingeschreven te staan als student OF een bericht van DUO met je stufi overzicht. Aan dat eerste kon ik zo voldoen want van de universiteit krijg je altijd van die bewijs van inschrijving dingen opgestuurd zodra je het collegegeld hebt betaald. Ze vroegen wel om een vermoedelijke einddatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kimi-Alonso schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:31:

Ik heb zowel bij de ING als de Rabo al 10 jaar een studentenrekening, maar ben al 3,5 jaar geen student meer (ben nu 28). Heb 2 jaar geleden een keer een brief ontvangen van de ING of ik ze een bewijs van inschrijving op wilde sturen, maar die heb ik gewoon weggegooid. Heb nu nog steeds een gratis rekening :') zodra ik moet betalen zeg ik één van de rekeningen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik kan me ook vaag herinneren dat ik zo'n bericht gehad heb van de ING. Is echter al een jaar of 5 geleden dus bij mij waren ze er (zo te lezen) nog relatief vroeg bij. Volgens mij was toen met al mijn geld al overgestapt naar Triodos, dus heb ik sowieso de boel opgezegd. Of misschien dat ik nog 1 jaar betaald heb vóórdat ik iets van morele bewustwording kreeg. Ach, ik was nog jong zullen we maar zeggen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
of een keuze voor antroposofie gebaseerd op Rudolf Steiner nou 'morele bewustwording' te noemen valt, is natuurlijk een vrij persoonlijke interpretatie.

Nog mensen bij ASN of Regiobank die flink aan het twijfelen geslagen zijn nu dat geen zelfstandige banken meer zijn maar enkel merknamen van de Volksbank en samen met SNS, BLG Wonen en Zwitserleven 1 bankvergunning delen?

Heeft dat eigenlijk nog gevolgen voor depositogarantiestelsel?
Kan me zo voorstellen dat zowel bij SNS als ASN bankieren nu niet meer 1+1 ton is maar slechts 1 ton ivb samenvoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

sambalbaj schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:11:

Heeft dat eigenlijk nog gevolgen voor depositogarantiestelsel?
Kan me zo voorstellen dat zowel bij SNS als ASN bankieren nu niet meer 1+1 ton is maar slechts 1 ton ivb samenvoeging.
https://www.asnbank.nl/pa...juridische-structuur.html

Deze wijziging heeft alleen gevolgen voor je bescherming als je nu in totaal meer dan € 100.000 per persoon hebt op alle rekeningen bij ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank, SNS of ZwitserlevenBank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
hjs schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:23:
[...]

https://www.asnbank.nl/pa...juridische-structuur.html

Deze wijziging heeft alleen gevolgen voor je bescherming als je nu in totaal meer dan € 100.000 per persoon hebt op alle rekeningen bij ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank, SNS of ZwitserlevenBank.
Daar hebben ze ook keurig een brief over gestuurd, waarin dat uitgelegd werd. Zolang je geen ton spaargeld hebt is dát iig niet iets waar je je druk om hoeft te maken.

Het investeringsbeleid is natuurlijk wel een dingetje, gezien dit voor veel ASN-klanten een heet hangijzer is. Maar ASN blijft haar eigen portfolio investeren, en daarnaast is SNS ook heel sterk in aan het zetten op verantwoord investeren. Het zou me weinig verbazen als die over een jaar op een gelijk niveau zitten als ASN. Hopelijk mogen meer banken dat voorbeeld volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakr
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-10 11:34
mcDavid schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:48:
[...]
Het investeringsbeleid is natuurlijk wel een dingetje, gezien dit voor veel ASN-klanten een heet hangijzer is. Maar ASN blijft haar eigen portfolio investeren, en daarnaast is SNS ook heel sterk in aan het zetten op verantwoord investeren. Het zou me weinig verbazen als die over een jaar op een gelijk niveau zitten als ASN. Hopelijk mogen meer banken dat voorbeeld volgen.
Sterker nog, SNS heeft volgens de eerlijke bankwijzer op enkele punten een hogere score dan ASN. Het onloopt elkaar niet veel meer, bij beide banken zit je wat dat betreft prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
hv08 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 07:48:
Toch ook maar eens gekeken, 96 pintransacties vorige maand en 5 geldopnames. Bunq gaat hem niet worden.

Sinds iedereen graag wilt dat je pint voor kleine bedragen (kantine op werk, 6 verschillende kramen per week op de markt, snoepautomaat enzovoort) gaat het enorm hard met het aantal transacties.
Leuk nieuws voor jou:
Whatson in "Discussie over & Ervaringen met Bunq"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:11
Klinkt goed, worden ze niet heel veel goedkoper van, maar blijkbaar zijn er meer mensen die veel transacties hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Triodos zakelijk is overigens erg hypocriet. Je mag o.a. niets met de seksindustrie te maken hebben, maar vervolgens factiliteren ze wel prostituees in A'dam door hun wel een bankrekening te laten openen. Los van of ik dat initiatief goed vind of niet is het betreurenswaardig dat er zo met 2 maten gemeten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:38
?? Ik kan me herinneren dat het in het nieuws was, Triodos weigerde de prostituees en die zijn er om gaan rechten. Vervolgens heeft de rechter Triodos in het gelijk gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-10 15:57

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Vandaag bericht gehad van zowel Knab als Nationale Nederlanden over een rentewijziging per 1 februari 2017:

NN gaat van 0.6% naar 0.5% voor internetspaarrekeningen
Knab gaat van 0.7% naar 0.55% voor flexibele spaarrekeningen

Knab heeft nog steeds de hoogste spaarrente, maar het verschil wordt wel steeds kleiner. Spaarrente wordt steeds minder een reden om bij een bepaalde bank een rekening te openen.

Daling van spaarrente was overginds al de verwachting.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59
--knip--

[ Voor 98% gewijzigd door Brent op 31-01-2017 16:16 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Bij de Rabobank even je rekeningoverzicht in de gaten houden, de kosten voor het betaalpakket zijn deze maand dubbel afgeschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-10 17:20
ReBr schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 17:44:
Bij de Rabobank even je rekeningoverzicht in de gaten houden, de kosten voor het betaalpakket zijn deze maand dubbel afgeschreven
Ja inderdaad! Ik vroeg me al af wat de reden hiervoor was, eerst relateerde ik het een het gebruik van mijn creditkaart maar dat is dus niet het geval..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

dcl! schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:48:
?? Ik kan me herinneren dat het in het nieuws was, Triodos weigerde de prostituees en die zijn er om gaan rechten. Vervolgens heeft de rechter Triodos in het gelijk gesteld.
Lijkt me op zich ook logisch.
Een bank mag zelf zijn eigen deurbeleid bepalen.

Triodos wil gewoon niets te maken hebben met zaken die slecht voor mens en milieu zijn en hoewel er ongetwijfeld sekswerkers zijn waar geen sprake is van onderdrukking of zelfs schending van mensenrechten, is het wel een wereld waarin het veel voor komt. Dus zegt Triodos "doen we niet" en da's hun goed recht. Zat andere banken waar ze *wel* een rekening kunnen openen.

Persoonlijk vind ik het erg fijn dat er tenminste 1 bank is die zo'n sterke overtuiging heeft de wereld daadwerkelijk beter te willen maken, ook als dat ten koste gaat van hun eigen klantenbestand en winst. Natuurlijk is het een commerciële bank, er moet geld verdiend worden maar ze zijn wel heel strict in *hoe* ze geld willen verdienen.

Helaas zijn ze voor zover ik weet in Nederland en mogelijk zelfs daar buiten de enige die werkelijk zelfstandig is *en* die zowel partikuliere als bedrijfsmatige klanten (anders dan ZZPers) als klanten aan neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:52
unezra schreef op zondag 5 maart 2017 @ 17:21:
[...]

Persoonlijk vind ik het erg fijn dat er tenminste 1 bank is die zo'n sterke overtuiging heeft de wereld daadwerkelijk beter te willen maken, ook als dat ten koste gaat van hun eigen klantenbestand en winst. Natuurlijk is het een commerciële bank, er moet geld verdiend worden maar ze zijn wel heel strict in *hoe* ze geld willen verdienen.
Geloof je dat echt :? Is allemaal marketing. Tuurlijk kost het hen een paar klanten, maar wat denk je dat het aan gratis reclame oplevert :? Dagen, zo niet wekenlang in de media, en zelfs op fora waar voornamelijk hoogopgeleide mensen zitten worden ze gratis de hemel ingeprezen ;)

Mijn werkgever pretendeert ook groen te zijn, allemaal in hybride auto's, maar kantoren met enkel glas en vaak in de winter zo heet dat de ramen open gaan.

Geloof die marketing toch niet zo. Als blijkt dat het echt serieus geld kost, dan gaan al die mooie morele zaken zo overboord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ybos schreef op zondag 5 maart 2017 @ 19:25:
[...]

Geloof je dat echt :? Is allemaal marketing. Tuurlijk kost het hen een paar klanten, maar wat denk je dat het aan gratis reclame oplevert :? Dagen, zo niet wekenlang in de media, en zelfs op fora waar voornamelijk hoogopgeleide mensen zitten worden ze gratis de hemel ingeprezen ;)

Mijn werkgever pretendeert ook groen te zijn, allemaal in hybride auto's, maar kantoren met enkel glas en vaak in de winter zo heet dat de ramen open gaan.

Geloof die marketing toch niet zo. Als blijkt dat het echt serieus geld kost, dan gaan al die mooie morele zaken zo overboord
Ik denk dat het voor een heel specifieke doelgroep inderdaad reden is om naar Triodos te gaan maar ik denk ook dat het veel mensen af schrikt.

Kortom, nee, ik geloof niet dat het alleen en allemaal marketing is, juist bij Triodos geloof ik dat ze menen wat ze zeggen en dat er werkelijk een ideële reden achter de bank zit. Dat ze, net als iedereen, geld willen verdienen maar wel onder bepaalde heel specifieke voorwaarden en niet ten koste van alles.

Natuurlijk zullen ze hier en daar concessies moeten doen, als je de keuze hebt tussen failliet gaan (en dus 1271 mensen op straat moeten zetten) of in leven blijven, moet je strategie om of wat water bij de wijn. Maar in the end denk ik wel dat het een van de meest duurzame banken ter wereld is en niet voor niets staan ze ook als zodanig aangeschreven. Dat is niet alleen marketing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
ybos schreef op zondag 5 maart 2017 @ 19:25:
[...]

Mensen kiezen juist voor Triodos vanwege die morele zaken. Ze hebben vrijwel uitsluitend klanten die heel bewust zijn van hun bankkeuze. Dat overboord gooien zou betekenen dat je die klanten wegjaagt. Cold day in hell dat ze dat gaan doen.

Ik geloof best dat er overal fouten worden gemaakt. Maar er is wat mij betreft een héél groot verschil tussen je principes niet altijd waar kunnen maken, en helemaal geen principes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

mcDavid schreef op maandag 6 maart 2017 @ 08:30:
[...]

Mensen kiezen juist voor Triodos vanwege die morele zaken. Ze hebben vrijwel uitsluitend klanten die heel bewust zijn van hun bankkeuze. Dat overboord gooien zou betekenen dat je die klanten wegjaagt. Cold day in hell dat ze dat gaan doen.

Ik geloof best dat er overal fouten worden gemaakt. Maar er is wat mij betreft een héél groot verschil tussen je principes niet altijd waar kunnen maken, en helemaal geen principes hebben.
Juist. Want als ik het voor het product Triodos zou moeten doen, was ik al lang weggeweest. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Johnny schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:07:
Vandaag bericht gehad van zowel Knab als Nationale Nederlanden over een rentewijziging per 1 februari 2017:

NN gaat van 0.6% naar 0.5% voor internetspaarrekeningen
Knab gaat van 0.7% naar 0.55% voor flexibele spaarrekeningen

Knab heeft nog steeds de hoogste spaarrente, maar het verschil wordt wel steeds kleiner. Spaarrente wordt steeds minder een reden om bij een bepaalde bank een rekening te openen.

Daling van spaarrente was overginds al de verwachting.
Ik volg knab nu een aantal jaren.
En het lijkt er elk jaar op dat ze in December, Januari en Februari 'tijdelijk' hogere rentes hebben.
De tijd dat mensen wisselen van spaarbank.

Over het hele jaar valt de rente de afgelopen vier jaar redelijk tegen tenopzichte van de januari-rente.
Ook in vergelijking met andere banken.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mcDavid schreef op maandag 6 maart 2017 @ 08:30:
[...]

Dat dus.
Privé bankier ik bij een andere bank, we hebben wel gekeken naar Triodos maar de hypotheekaanvraag was *zo* omslachtig, dat we daar heel snel van terug zijn gekomen.

Met mijn stichting was er eigenlijk maar 1 keuze: Triodos

Die bank is de enige bank waar je als stichting klant kan worden (ASN kan niet), waarvan de overtuiging past bij wat ik onder de streep met de stichting wil: de wereld een klein beetje mooier maken dan 'ie is.

Triodos doet dat door bank te zijn, wij doen iets met ICT. De wereld verbeteren kan prima met heel praktische en tastbare zaken en hoeft weinig te maken te hebben met bomenknuffelarij. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:26
Misschien voor sommige tweakers nog interresant nieuws:

Persbericht: DNB gestart met coulanceregeling depositogarantiestelsel

Persbericht
Datum 22 maart 2017
De Nederlandsche Bank (DNB) is begonnen met de uitvoering van de coulanceregeling van de minister van Financiën voor consumenten die in het verleden aanspraak hebben gemaakt op het depositogarantiestelsel. Een deel van de voormalige klanten van DSB, Icesave, Indover en Van der Hoop komt over een beperkte periode in aanmerking voor aanvullende wettelijke rente over hun uitkering.

De coulanceregeling is het gevolg van een recente uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Het CBb heeft geoordeeld dat de in de Nederlandse regelgeving neergelegde termijn die destijds door DNB is gevolgd bij de uitkering uit hoofde van het DGS een onjuiste omzetting betrof van de Europese DGS-richtlijn.

Op basis van destijds geldende regelgeving is wettelijke rente over het tegoed uitgekeerd vanaf drie maanden na de datum waarop de betreffende deposanten een aanvraag voor een uitkering uit het DGS hadden ingediend. Dit gold ten tijde van de faillissementen van DSB, Icesave, Indover en Van der Hoop.

Het CBb heeft echter bepaald dat aan de betreffende deposanten wettelijke rente moest worden vergoed vanaf drie maanden nadat het DGS is geactiveerd. Naar schatting 18.000 mensen komen door de uitspraak van het CBb in aanmerking voor een uitkering op basis van de coulanceregeling van het ministerie van Financiën die hiervoor is opgezet. Daarbij is uitgegaan van een minimum uitkering van 10 euro.

De Nederlandse regelgeving is inmiddels gewijzigd naar aanleiding van een nieuwe Europese DGS-richtlijn. Onder het huidige DGS keert DNB uit binnen maximaal 20 werkdagen en deze termijn wordt de komende jaren verder teruggebracht tot 7 werkdagen.

Voormalige klanten van de vier banken kunnen op www.dnb.nl meer informatie vinden. Klanten van DSB en Icesave kunnen aanvragen digitaal insturen. Zij hebben ook een brief gekregen van DNB voor zover de adressen beschikbaar waren. Voor klanten van de overige instellingen kan een formulier worden aangevraagd.

Meer info via: https://www.dnb.nl/over-d...oulanceregeling/index.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Triodos heeft als eerste het rentepercentage naar 0% gebracht voor de particuliere spaarrekening.
Huidige rente
0,10% (tot € 1 mln.)
0,00% (boven € 1 mln.)

Vanaf 3 april
0,00% (tot € 1 mln.)
0,00% (boven € 1 mln.)

Ben benieuwd wie volgt. En of Triodos durft over te gaan tot negatieve rente (wat schijnbaar in DLD allang en breed aan de hand is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbierman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-04 00:43
Vraag me af wat de consequenties zullen zijn. Gaat het zorgen voor meer investeringen? Want waarom nog je geld op de bank laten staan.En kan je nog wel een hypotheek krijgen als steeds meer geld weg gehaald wordt bij de bank? Straks ontvang je dus geen rente meer, maar moet je rente gaan betalen. En zullen banken zoals Triodos (meer zullen denk ik gaan volgen) nu klanten gaan verliezen? Lijkt me een slechte zaak. De bank wordt nu een soort digitale kluis waarvoor je een abonnementje hebt, zodat je tenminste wel digitaal geld kan ontvangen. Maar wat is de meerwaarde dan nog van een bank in dat opzicht? Logischerwijze wil niemand straks nog zijn/haar geld bij een (Nederlandse) bank hebben staan, gezien het hele (wellicht ouderwetse) idee van het bankwezen - rente - weg is. Als ik alleen spreek over spaargeld of betaalrekeningen, waarom heb je de bank daar nog voor nodig? Er steken al ideeën de kop op, dat je gewoon op een apparaatje thuis al je bankzaken kan regelen, geen bank meer nodig voor spaar/betaalrekeningen. Alleen een stukje goed geschreven software en een stukje hardware (bijv zoiets als een Toon - Eneco). Wat als het ware dus echt een digitale kluis wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Wat je beschrijft is precies de validiteit van het businessmodel van bunq. Die verhandelen je geld helemaal niet, maar verdienen gewoon aan het leveren van goeie betaalproducten. Dat blijft gewoon altijd werken, zolang je producten hun prijs waard zijn.

Dit in tegenstelling tot "klassieke" banken die veel infrastructuur en personeel onderhouden om jouw geld te verhandelen. De opbrengst van die handel is variabel, maar de kosten blijven gelijk. Het is voor een klassieke bank dus geen optie om te stoppen met handelen, want hun eigen kosten lopen door. Ze zullen dan eerder kiezen geen of een negatieve rente te geven. Het zou me niets verbazen als we zo weer de volgende bankencrisis inrollen zodra dat gebeurt, en iedereen massaal zijn spaargeld naar bunq gaat verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:34
Werd vandaag gebeld door Knab, heb daar een gratis spaarrekening lopen gezien de hogere rente dan bij Rabobank waar ik mijn reguliere betaalrekening heb. Ze hebben een actie deze maand april dat als je gebruik maakt van hun overstap service ze €50,- op je rekening storten. Hun betaalde plus pakket is €5,- euro per maand, waarbij de eerste 3 maanden gratis zijn.

Addertje zit hem in dat de overstapservice 13 maanden duurt en dat vroegtijdig beëindingen je een boete kost van €175,-. Daartegenover heb je wel met die 50e cashback en de eerste 3 maanden gratis precies deze maanden eruit, dus in feite is het eerste jaar gratis.

Ben er alleen nog niet helemaal over uit of ik al mijn bankzaken richting Knab wil verkassen. Het werkt tot op heden prettig, maar ik gebruik het dus alleen als spaarrekening. Ik mis een beetje de toegevoegde waarde, los van de rente percentages. Uiteindelijk, na de instapbonussen, zijn ze wel relatief duur voor een relatief basic pakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Ik zou me eerder afvragen of je überhaupt bij knab wilt blijven zitten...
KNAB bank laadt via https oa. extern-http in, issue?
en:
http://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/
hint: Knab = Aegon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Tuttel schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:13:
Werd vandaag gebeld door Knab, [...]

Addertje zit hem in dat de overstapservice 13 maanden duurt en dat vroegtijdig beëindingen je een boete kost van €175,-. Daartegenover heb je wel met die 50e cashback en de eerste 3 maanden gratis precies deze maanden eruit, dus in feite is het eerste jaar gratis.

Ben er alleen nog niet helemaal over uit of ik al mijn bankzaken richting Knab wil verkassen. Het werkt tot op heden prettig, maar ik gebruik het dus alleen als spaarrekening. Ik mis een beetje de toegevoegde waarde, los van de rente percentages. Uiteindelijk, na de instapbonussen, zijn ze wel relatief duur voor een relatief basic pakket.
Als ex-klant van Aegon zou ik je wel willen waarschuwen als je Aegon/Knab overweegt als je primaire bank.
De kleine lettertjes zijn er daar vooral voor de verzekeraar zelf. Waar groot-banken bij 'conflict' of service tegenwoordig toch meestal de klant tegemoetkomen in verband met een poging van opbouwen van imago of goodwil.. Is het over zijn algemeen in Aegon totaal het tegenovergestelde.

Ook veel extra services zijn er niet of flink aan de prijs, terwijl die bij concurrenten al jaren gratis of relatief goedkoop zijn. Ook de maandkosten van €5 zijn hoog naast die van ING (€1,40 of 2,90) ABN (€1,26 of €2,83*) Daarnaast is overstappen ook niet zo eenvoudig als het vaak wordt voorgespiegeld, de overstapservice geeft je wel eens waar 13 maanden de tijd om iedereen je nieuwe rekeningnummer door te geven, maar uiteindelijk moet je dat alsnog doen.

De grootste voorspeller van gedrag in de toekomst, is toch wel gedrag uit het verleden. Als je ziet hoe Aegon de uitvinder en de grootste verkoper was van woekerpolissen, maar ook hoe ze dat anno 2017 nog steeds niet netjes hebben opgelost, geeft dat weinig vertrouwen. Dat hun 'voorwaarden' niet altijd in voordeel van de klant zijn geschreven, en ook zeker niet door Aegon zo worden uitgelegd.. kwam ook gisteren weer eens naar boven in deze casus. Dus ik zou het zelf helemaal géén prettig bedrijf vinden om te kiezen voor mijn betalingsrekening. Dit terwijl ze wel op hun spaarrekeningen een nette rente geven. Gelukkig zijn dat ook producten waar ze weinig mee kunnen doen in de productvoorwaarden om de klant een poot uit te draaien.

Ik zou er lekker blijven sparen, en zeker niet in de val trappen om er ook een dure betaalrekening of verzekeringsproducten onder te brengen.

*beiden na 10%enmeer korting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-10 11:09
Lekker gratis houden.... doe ik ook, de rekening zelf is verder vrij duur...
Eigenlijk voor de echte rente hoef je het ook niet meer te doen, maar ach een gratis rekening achter de hand is nooit weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
3x3 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:44:
... kwam ook gisteren weer eens naar boven in deze casus. ...
Mijn god wat is zo'n geschillencommissie dan incapabel, als ze Van Dale niet eens snappen, er staat duidelijk een stuk huisraad, gevolgd door een colon en vervolgens geillustreerd met voorbeelden, kookgerei of apparatuur is ook gewoon huisraad. Daarnaast is de manier van aapakken het natuurlijk sowieso dieptriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

begintmeta schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:18:
[...]

Mijn god wat is zo'n geschillencommissie dan incapabel, als ze Van Dale niet eens snappen, er staat duidelijk een stuk huisraad, gevolgd door een colon en vervolgens geillustreerd met voorbeelden, kookgerei of apparatuur is ook gewoon huisraad. Daarnaast is de manier van aapakken het natuurlijk sowieso dieptriest.
Dit had natuurlijk nooit bij het Kifid moeten komen. Het Kifid is voor & door de banken, en kijkt meer of over wat banken doen, of dat echt ontoelaatbaar is of niet. De keuze van Aegon viel gewoon onder de enge uitleg van de voorwaarden, maar een normale verzekeraar maakt weinig goede reclame met zulke beperkte voorwaarden, en zo'n povere keuze met betrekking tot de uitkering in dit voorbeeld.

De keuze voor zulke schrale verzekeringsvoorwaarden, zijn uiteindelijk zowel door de verzekerde als de bank overeengekomen en schijnbaar ook niet foutief geintreperteerd door de verzekeraar.. Maar als consument zou ik absoluut niets te maken hebben met een bank/verzekeraar die zijn voorwaarden zo beperkend voor zijn klanten opstelt. zeker icm dat je bij Aegon ook de hoofdprijs betaald voor een aantal zaken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-10 02:28
3x3 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:22:
[...]

Maar als consument zou ik absoluut niets te maken hebben met een bank/verzekeraar die zijn voorwaarden zo beperkend voor zijn klanten opstelt. zeker icm dat je bij Aegon ook de hoofdprijs betaald voor een aantal zaken..
Het is toch bijna ondoenlijk om alle voorwaarden zo scherp te lezen dat je de 500 meest voorkomende scenario's hebt doorgerekend. Daarnaast lijken alle voorwaarden van verschillende verzekeraars ook veelal op elkaar. Het Kifid beslist overigens ook wel eens voordelig: http://daskapital.nl/2017/02/zo_probeert_hema_onder_een.html

[ Voor 9% gewijzigd door rr7r op 04-04-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

rr7r schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:28:
[...]

Het is toch bijna ondoenlijk om alle voorwaarden zo scherp te lezen dat je de 500 meest voorkomende scenario's hebt doorgerekend. Daarnaast lijken alle voorwaarden van verschillen verzekeraars ook veelal op elkaar.
Het klopt dat dat ondoenlijk is. Daarom ook mijn advies te kiezen voor een bank of verzekeraar die als het gaat om uitkering of tegengesteld belang niet de cultuur of gewoonte heeft om zijn voorwaarden zoveel mogelijk in eigen belang te interpreteren. Mijn ervaring met mijn eigen twee grootbanken, is juist dat ze zeker de laatste jaren behoorlijk coulant zijn als het gaat om het oplossen van problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 09-10 17:22

Tazzios

..

[...]

Als ex-klant van Aegon zou ik je wel willen waarschuwen als je Aegon/Knab overweegt als je primaire bank.
De kleine lettertjes zijn er daar vooral voor de verzekeraar zelf. Waar groot-banken bij 'conflict' of service tegenwoordig toch meestal de klant tegemoetkomen in verband met een poging van opbouwen van imago of goodwil.. Is het over zijn algemeen in Aegon totaal het tegenovergestelde.

Ook veel extra services zijn er niet of flink aan de prijs, terwijl die bij concurrenten al jaren gratis of relatief goedkoop zijn. Ook de maandkosten van €5 zijn hoog naast die van ING (€1,40 of 2,90) ABN (€1,26 of €2,83*) Daarnaast is overstappen ook niet zo eenvoudig als het vaak wordt voorgespiegeld, de overstapservice geeft je wel eens waar 13 maanden de tijd om iedereen je nieuwe rekeningnummer door te geven, maar uiteindelijk moet je dat alsnog doen.

De grootste voorspeller van gedrag in de toekomst, is toch wel gedrag uit het verleden. Als je ziet hoe Aegon de uitvinder en de grootste verkoper was van woekerpolissen, maar ook hoe ze dat anno 2017 nog steeds niet netjes hebben opgelost, geeft dat weinig vertrouwen. Dat hun 'voorwaarden' niet altijd in voordeel van de klant zijn geschreven, en ook zeker niet door Aegon zo worden uitgelegd.. kwam ook gisteren weer eens naar boven in deze casus. Dus ik zou het zelf helemaal géén prettig bedrijf vinden om te kiezen voor mijn betalingsrekening. Dit terwijl ze wel op hun spaarrekeningen een nette rente geven. Gelukkig zijn dat ook producten waar ze weinig mee kunnen doen in de productvoorwaarden om de klant een poot uit te draaien.

Ik zou er lekker blijven sparen, en zeker niet in de val trappen om er ook een dure betaalrekening of verzekeringsproducten onder te brengen.

*beiden na 10%enmeer korting
Knab is alleen onderdeel van Aegon geworden omdat het niet voor knab mogelijk was een bank vergunning aan te vragen. In hoeverre ze daadwerkelijk autonoom opereren weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-10 02:28
.

[ Voor 133% gewijzigd door rr7r op 02-09-2017 03:20 . Reden: ingekort ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 19:36

Wuursj

want worst is al bezet

[..]
[..]

Na een jaartje of 3 volledig te zijn overgeschakeld naar KNAB ben ik het daar niet mee eens.
5 euro is voor oneindig aantal betaal rekeningen incl. creditcard. Als je meerdere rekeningen gebruikt ga je daar bij andere banken snel over heen. Met totaal 4 betaalrekeningen voor mij en partner (ieder één persoonlijke, eentje voor boodschappen en eentje voor huis zaken) was ik zowel bij ING als ABN meer kwijt. Voor dingen zoals het vervangen van een bankpas of het leveren van extra e-dentifiers moest ik juist bij ABN steeds voor dokken. Bij Knab gratis. Behalve de 5 euro per maand heb ik nog nooit ergens voor hoeven betalen.

Verder heeft die overstap service wel zin. Alles wat werkt met automatische incasso's wordt geïnformeerd met je nieuwe rekeningnummer. Uiteindelijk heb ik alleen de dingen waar ik geld van kreeg handmatig moeten informeren.

Al met al ben ik na 3 jaar nog zeer tevreden over mijn ervaringen met KNAB.

Het enige waar ik me wel zorgen over maak is het Aegon stukje, met name over hun investeringen. Zeker nu René Frijters KNAB verlaten heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 04-04-2017 17:03 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Daarnaast is overstappen ook niet zo eenvoudig als het vaak wordt voorgespiegeld, de overstapservice geeft je wel eens waar 13 maanden de tijd om iedereen je nieuwe rekeningnummer door te geven, maar uiteindelijk moet je dat alsnog doen.
Die overstap service werkt prima. Ik heb er gebruik van gemaakt. Iedereen die geld af probeert te schrijven van je oude rekening wordt automatisch op de hoogte gesteld en over gezet. Mensen of organisaties die geld proberen te storten moet je zelf op de hoogte stellen. Maar dat zijn er hooguit een paar. Je hebt over het algemeen veel meer dingen die je moet betalen dan dat je vaste inkomsten hebt. (Salaris, uitkering) Mochten ze per ongeluk toch op je oude rekening storten dan wordt het direct doorgestort en dan weet je ook dat ze niet hebben opgelet.

Bij mij ging er één automatische afschrijving mis, en dat was van een klein bedrijfje dat dus 13 waarschuwingen had gemist dat ze moesten veranderen. Maar dat lag niet aan KNAB maar aan de gebrekkige organisatie van dat bedrijfje.

Over het algemeen is de service van KNAB erg goed. Ik heb een paar keer contact met de helpdesk gehad en ze pikten alles zeer snel op. Bij een wat groter probleem dat ook snel werd opgelost belden ze na 2 weken nog even op om te vragen of alles nog steeds in orde was en of ik tevreden was over de afhandeling.

Dat is heel wat beter dan de gruwelijk slechte klantenservice van de ABN waar ik eerst zat. Die hadden 3 maanden nodig om een PIN pas actief te krijgen. En toen ik mijn rekening wilde opzeggen wist niemand hoe dat moest. Online werkte niet, naar het kantoor gaan werkte niet die verwezen me naar online of de telefoon. Die me dan weer naar het kantoor verwezen. Uiteindelijk er was wel iemand die wat wilde proberen. Toen ik na een maand vroeg wat de status van de opzegging was, was het antwoord: Euhhh geen idee, dat kunnen we nergens zien. Probeer eens in te loggen, als dat niet lukt zal het wel opgeheven zijn. 8)7

KNAB is in directe kosten duurder dan anderen. Maar de rente is hoger waardoor dat voor een deel weg valt. En rood staan kost je geen 14% maar 5%. Dat vergoed ook heel veel in de kosten. Voor mij zijn ze goedkoper dan ABN of de ING. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van hoeveel geld je hebt en of en hoe vaak je rood staat

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Tazzios schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:40:
[...]

Knab is alleen onderdeel van Aegon geworden omdat het niet voor knab mogelijk was een bank vergunning aan te vragen. In hoeverre ze daadwerkelijk autonoom opereren weet ik niet.
Ik heb dit nagevraagd toen ik op zoek was naar een nieuwe bank. Antwoord was dat ze geen eigen beheer doen, alles loopt via Aegon. Het is dus idd niets meer dan een merknaam.
edit: Needless to say dat ik er toen maar van afgezien heb.

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 04-04-2017 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Wuursj schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:00:
[...]

Na een jaartje of 3 volledig te zijn overgeschakeld naar KNAB ben ik het daar niet mee eens.
5 euro is voor oneindig aantal betaal rekeningen incl. creditcard. Als je meerdere rekeningen gebruikt ga je daar bij andere banken snel over heen. Met totaal 4 betaalrekeningen voor mij en partner (ieder één persoonlijke, eentje voor boodschappen en eentje voor huis zaken) was ik zowel bij ING als ABN meer kwijt. Voor dingen zoals het vervangen van een bankpas of het leveren van extra e-dentifiers moest ik juist bij ABN steeds voor dokken. Bij Knab gratis. Behalve de 5 euro per maand heb ik nog nooit ergens voor hoeven betalen.

Verder heeft die overstap service wel zin. Alles wat werkt met automatische incasso's wordt geïnformeerd met je nieuwe rekeningnummer. Uiteindelijk heb ik alleen de dingen waar ik geld van kreeg handmatig moeten informeren.

Al met al ben ik na 3 jaar nog zeer tevreden over mijn ervaringen met KNAB.

Het enige waar ik me wel zorgen over maak is het Aegon stukje, met name over hun investeringen. Zeker nu René Frijters KNAB verlaten heeft.
Voor de vijf betaal rekeningen drie passen(1 mastercard) die wij bij abn amro hebben betalen we na enmeer korting iets van 3,12 per maand. Bankpassen en extra e-dentifiers zijn gratis (heb inmiddels vier van die dingen in huis slingeren). Om het zo goedkoop mogelijk te krijgen zijn bij specifiek de ABN wel alle rekeningen gezamenlijk en dan via internet bankieren is standaard onze 'eigen' rekening niet zichtbaar bij de ander. Voordeel is ook inzicht in de rekening van mijn kinderen. De combinatie met ing is in ons geval niet percé voordelig en ook wat dubbelop ,maar zorgt er wel voor dat je direct zonder vertraging naar AMRO & ING klanten kan overboeken(~80% van mijn sociale omgeving) bij kleine banken als Bunq, Aegonbank en n26 zit je (bijna) altijd met een halve werkdag vertraging.

Het mooie van Knab is wel dat ze gratis extra gezamenlijke rekeningen aanbieden en geen maandbijdrage hebben voor extra bankpassen waar je bij abnarmo toch €0,60 of 79cent moet bijbetalen voor een extra pas en maar tot 6 gratis betaalrekeningen hebt.

@Ortep Die service en mentaliteit van de ABN is echt behoorlijk ruk. Ik zou daar ook rennend vertrekken.

Zelf ook Bunq geprobeerd, dat was nogal een deceptie. Die lieten mij na een update van hun android app niet meer bij mijn eigen geld tenzij ik via een 'play-service' privégegevens verleende aan een groot online advertentiebedrijf. Contact opnemen zonder dat je eerst inlogde op de app van bunq (dat kon niet) bleek ook een bijna onmogelijkheid. Uiteindelijk een telefoon aangeschaft N26 bevalt tot nu toe wel aardig en is tot op heden ook nog kosteloos. :)

Aegon is een meer dan een goede werkgever geweest voor een paar familieleden en ze hadden ook altijd leuke kerstpakketten. Maar als consument komt de ethiek van het bedrijf gewoon niet overeen met waar ik mij prettig bij voel. Dat wordt nog een keer bevestigd met hoe dramatisch slecht Aegon uit de eerlijke bankwijzer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 07:34
Onze situatie is momenteel als volgt. Mijn vrouw heeft twee rekeningen bij de ING, ik 4 rekeningen bij de SNS en we hebben 1 gezamenlijke rekening bij de Rabobank waar wij onze hypotheek bij onder hebben gebracht. Dit is tevens de rekening waar onze salarissen op worden gestort en waar 95% van onze afschrijvingen op gedaan worden.

Nu denk ik eraan alle andere rekeningen die wij nu als "budget" rekeningen aanhouden (voor elk doeleinde wel een aparte rekening, want dan kunnen we niet over het budget heen gaan) over te zetten naar Knab. Die vragen 5 EUR p/p/m en je kan daar max. 10 betaal/spaar rekeningen met elk een eigen pinpas+code. Lijkt mij ideaal voor ons en zeker i.v.m. de 50 EUR overstap bonus die je krijgt als je via hen de overstap laat regelen.

Echter... lees hier en op GoT niet louter positieve ervaringen over Knab. Zie een aantal meningen voorbij komen van mensen die twijfelen aan Aegon en vele issues uit het verleden. Meningen over het MVO beleid van Aegon en issues m.b.t. hun website die in het verleden veel deelde met derden. Zie momenteel alleen dat ze Google Tag Manager en Analytics gebruiken plus toegang tot liveperson.net vragen ivm hun chat opties.

Zouden jullie Knab aanraden in mijn situatie of zijn er andere banken welke dit type budgettering beter en wellicht goedkoper ondersteunen :?

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Die 50 euro "bonus" is gewoon een verkapte "eerste 10 maanden gratis". En ja zoals te lezen hierboven zou ik KNAB mijden als de pest.

Heb je naar bunq gekeken? Kun je gratis 10 rekeningen per persoon openen, en die ook nog gemakkelijk en gratis met elkaar koppelen.

Betaalpasje die voor al je rekeningen kunt gebruiken is 1 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-10 17:32
is het niet makkelijker om je manier van budgetteren aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Carfanatic schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:46:
Dacht ik ook aan, zeker gezien de 6 rekeningen maar 5% vertegenwoordigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Heb dit geprobeerd met contant geld in huis maar vind dat minder prettig werken. Heb nog geen andere manier gevonden de zaken voor elkaar te krijgen dan "fysiek" op een andere rekening plaatsen.
Dacht ik ook aan, zeker gezien de 6 rekeningen maar 5% vertegenwoordigen.

Moet het wellicht beter uitleggen, 95% van de maandelijkse afschrijvingen gebeuren bij de Rabobank. Hier zit ook de verplaatsing van het huishoudgeld (boodschappen) van Rabo naar SNS in en auto uitgaven zoals benzine, mrb + verzekeringen naar een SNS rekening. Vervolgens pin ik relevante transacties met die rekeningen. Is t boodschappen of benzine geld op? Dan pech... is het er nog dan gebruik ik het. Dit vind ik beter werken dan elke transactie te labelen en zo geen inzicht te hebben hoeveel geld ik nog heb voor b.v. boodschappen deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:10

g0tanks

Moderator CSA
Ibidem schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:54:
Dit vind ik beter werken dan elke transactie te labelen en zo geen inzicht te hebben hoeveel geld ik nog heb voor b.v. boodschappen deze maand.
Persoonlijk zou ik dan de budgetrekeningen samenvoegen tot één budgetrekening in combinatie met software zoals https://www.youneedabudget.com/

Dit programma kan je bankafschriften gewoon importeren en het is zeer makkelijk en efficiënt om elke transactie in een bepaald potje te zetten. Dit lijkt mij een stuk minder omslachtig dan 6 verschillende budgetrekeningen aan te houden.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
g0tanks schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:01:
[...]

Persoonlijk zou ik dan de budgetrekeningen samenvoegen tot één budgetrekening in combinatie met software zoals https://www.youneedabudget.com/

Dit programma kan je bankafschriften gewoon importeren en het is zeer makkelijk en efficiënt om elke transactie in een bepaald potje te zetten. Dit lijkt mij een stuk minder omslachtig dan 6 verschillende budgetrekeningen aan te houden.
Reden dat ik dit soort software niet snel zal omarmen heeft met ervaringen uit het verleden te maken. Als het geld op de boodschappen rekening echt op is, dan is het ook op, kan proberen te pinnen wat ik wil maar er gebeurt niets.

Als ik dit soort software gebruik kan ik sneller over budget gaan wat mogelijk ten koste gaat van een ander potje. Iets wat wij ons wellicht niet kunnen permitteren b.v. Zit dan mogelijk snel in de financiële ellende plus echt gebruiksvriendelijk is dit allemaal niet. Elke transactie invoeren en onderhouden. Ik ben een verschrikkelijke data geek echter mijn vrouw is dit niet.

Sta open voor andere alt. maar die ben ik niet tegen gekomen zoals gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:10

g0tanks

Moderator CSA
Ibidem schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:11:
plus echt gebruiksvriendelijk is dit allemaal niet. Elke transactie invoeren en onderhouden. Ik ben een verschrikkelijke data geek echter mijn vrouw is dit niet.
Dat valt naar mijn mening echt wel mee. YNAB kan op een gegeven moment dingen herkennen. Bijvoorbeeld een pintransactie bij Albert Heijn wordt dan automatisch gelabeld onder boodschappen, Shell onder benzine, etc.

Echter snap ik je punt wel van dat er in je huidige situatie per potje een harde limiet is.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
g0tanks schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:27:
[...]

Dat valt naar mijn mening echt wel mee. YNAB kan op een gegeven moment dingen herkennen. Bijvoorbeeld een pintransactie bij Albert Heijn wordt dan automatisch gelabeld onder boodschappen, Shell onder benzine, etc.

Echter snap ik je punt wel van dat er in je huidige situatie per potje een harde limiet is.
Heb YNAB bekeken en het ziet er gedetailleerder uit dan de budget software die ik nu binnen de SNS Bank internet bankieren omgeving krijg. Elke zichzelf respecterende bank heeft dergelijke budget software geïmplementeerd en mijn uitdaging is niet zo zeer dat ik niet uit kom met het budget. Weet zelfs erg goed waar welke EUR naartoe kan en gaat en heb al maximaal bespaard op mijn vaste lasten de laatste jaren.

De winst van deze software zit hem dan meer in het niet hebben van de maandelijkse bank kosten voor ons. Keerzijde is die harde limiet die dan verdwijnt en daardoor leek mij het Knab Plus pakket wel een ideale oplossing. Bunq lijkt mij ook niet ideaal daar je betaald per pin transactie zo te zien en dat hoort gewoon gratis te zijn in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ibidem schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:33:
[...]
Bunq lijkt mij ook niet ideaal daar je betaald per pin transactie zo te zien en dat hoort gewoon gratis te zijn in mijn optiek.
Dat was vroeger. Zijn ze voor nieuwe passen helaas van afgestapt. Nu betaal je 1 euro per maand per pas zoals ik net ook al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
mcDavid schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:35:
[...]

Dat was vroeger. Zijn ze voor nieuwe passen helaas van afgestapt. Nu betaal je 1 euro per maand per pas zoals ik net ook al zei.
Zie nu al dat ik in de prijslijst.pdf keek naar de kosten van hun zakelijke rekening ipv consumenten tarief. Iets te snel bunq van mijn lijstje afgestreept.

Als ik het goed begrijp is een rekening daar gratis, rek. verkeer ook en pas als je er een fysieke pas aan koppelt kost je dat 1 EUR per pas, per rek. p/m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ibidem schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:55:
[...]

Zie nu al dat ik in de prijslijst.pdf keek naar de kosten van hun zakelijke rekening ipv consumenten tarief. Iets te snel bunq van mijn lijstje afgestreept.

Als ik het goed begrijp is een rekening daar gratis, rek. verkeer ook en pas als je er een fysieke pas aan koppelt kost je dat 1 EUR per pas, per rek. p/m?
Klopt, gebruik het zelf als goedkope boodschappenrekening gezien we beide bij een andere bank zitten.

En ter toevoeging: De gratis rekening valt niet onder het garantie stelsel, de betaalde wel.

[ Voor 53% gewijzigd door Tazzios op 10-04-2017 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@Ibidem niet per rekening. Alleen per pas.

Je kunt één pas gebruiken voor al je rekeningen en wisselen zo vaak je wilt (is letterlijk 2x klikken in de app).
Je kunt dus tot 10 gratis betaalrekeningen hebben en met allemaal pinnen voor 1 euro per maand.

Je kunt ook meerdere passen nemen als je dat makkelijker vindt, of er af-en-toe eentje wilt uitlenen (Je kunt ook on-the-fly limieten en pincodes instellen). Keuze is aan je zelf. Persoonlijk hoef ik niet zo nodig met tig pinpassen rond te lopen, heb zo ook al zat pasjes in mijn portemonnee.

@Tazzios Alle persoonlijke rekeningen bij bunq zijn gratis. En vallen gewoon onder depositogarantie. Dat klopt dus niet.

[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 10-04-2017 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Conclusie, bunq is voor mij helemaal zo gek nog niet, helemaal als je met 2 klikken de pas aan een andere rekening kan toewijzen en daar dus mee kan betalen. Ideale budgetting tool voor weinig...

De gratis bunq more rekening kan je dus ook koppelen aan een creditcard a la AMEX? Dit omdat ik een van plan ben de gratis AMEX Gold card te nemen via American Express (Flying Blue) referraltopic en zo mijn maandelijkse bezoeken aan het tank station te betalen. Award Miles sparen door geld uit te geven lijkt mij een fijn verhaal. Moet ik natuurlijk wel die rekening daaraan kunnen koppelen.
mcDavid schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:04:
@Tazzios Alle persoonlijke rekeningen bij bunq zijn gratis. En vallen gewoon onder depositogarantie. Dat klopt dus niet.
Deze verwarring had ik ook toen ik de voorwaarden van bunq basic = e-rekening en bunq more = bet. rekening met IBAN (SEPA) door elkaar haalden. Begrijp niet zo goed waarom je een gratis basic account neemt vs. een gratis more account met "echte" betaal rekening opties zoals IBAN overboekingen etc.

[ Voor 30% gewijzigd door Ibidem op 10-04-2017 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-09 21:38
mcDavid schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:04:

Alle persoonlijke rekeningen bij bunq zijn inderdaad gratis, maar ze vallen niet allemaal onder het depositogarantiestelsel. Als je een bunq basic account opent krijg je namelijk geen iban en heb je een e-money rekening. Die valt niet onder die wettelijke bescherming. Een bunq more account is wel een volwaardige bankrekening met bescherming, maar je moet wel je identiteit verifieren zoals bij elke bankrekening. Bij een bunq basic account hoeft dat niet, dus die is voor degenen die bunq even snel willen proberen of hun identititeit gewoon niet willen verfieren.

[ Voor 10% gewijzigd door jona op 10-04-2017 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ibidem schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:27:
Conclusie, bunq is voor mij helemaal zo gek nog niet, helemaal als je met 2 klikken de pas aan een andere rekening kan toewijzen en daar dus mee kan betalen. Ideale budgetting tool voor weinig...

De gratis bunq more rekening kan je dus ook koppelen aan een creditcard a la AMEX? Dit omdat ik een van plan ben de gratis AMEX Gold card te nemen via American Express (Flying Blue) referraltopic en zo mijn maandelijkse bezoeken aan het tank station te betalen. Award Miles sparen door geld uit te geven lijkt mij een fijn verhaal. Moet ik natuurlijk wel die rekening daaraan kunnen koppelen.
Ik heb geen CC maar je kunt er verder alles mee wat je met een andere IBAN rekening ook zou kunnen.
[...]

Deze verwarring had ik ook toen ik de voorwaarden van bunq basic = e-rekening en bunq more = bet. rekening met IBAN (SEPA) door elkaar haalden. Begrijp niet zo goed waarom je een gratis basic account neemt vs. een gratis more account met "echte" betaal rekening opties zoals IBAN overboekingen etc.
Klopt, tevens @jona, goeie toevoeging.
Die bunq-basic zie ik meer als een tussenstap voor als je op het terras zit met je vrienden en net bunq geïnstalleerd hebt, zodat je gelijk kunt afrekenen zonder eerst te hoeven identificeren. Kan me niet voorstellen dat iemand dat serieus (langere tijd) gebruikt. edit: voordat je een pinpas kunt koppelen heb je sowieso al een IBAN rekening met volledige bescherming nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 10-04-2017 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:08
Uit de voorwaarden van Bunq Basic:
Hoofdstuk 24: Depositogarantiestelsel
Je bunq rekening is een e-money rekening en geen ‘normale’ bankrekening. Dit betekent dat de
tegoeden op je rekening niet onder het Depositogarantiestelsel vallen. Met andere woorden, je
tegoeden zijn niet verzekerd indien wij failliet zouden gaan.
Bron: https://www.bunq.com/file...ms_bunq_basic_NL_v4_2.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

En uit een email van bunq:

"De e-wallet (bunq basic) valt niet onder het depositogarantiestelsel, een bunq more account wel (als je je aanmelding hebt afgerond via "upgrade je account". Mocht je nog vragen hebben, dan horen we het graag!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
En ben inmiddels een bunq klant. Eerste ervaringen zijn louter positief, strakke app die ook nog eens erg snel is. Verademing tov bestaande apps van de grootbanken als je het mij vraagt. Week wachten op een pas is dan wel weer jammer had 2-3 werkdagen mogen zijn als je t mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:07
Wuursj schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:00:
[...]

Zelfde situatie. 4 betaalrekeningen op verschillende plekken. Ik wil donderbrengen bij KNAB. Willen 1 gezamelijke rekening, 1 persoonlijk voor beide en ieder zijn eigen spaarrekening.
Is dit mogelijk? Bedoel, heeft ieder zijn eigen bankrekening op naam met eigen bankpas?
of kom je dan uit op 2x5 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:49
vanputten80 schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:53:
[...]

Zelfde situatie. 4 betaalrekeningen op verschillende plekken. Ik wil donderbrengen bij KNAB. Willen 1 gezamelijke rekening, 1 persoonlijk voor beide en ieder zijn eigen spaarrekening.
Is dit mogelijk? Bedoel, heeft ieder zijn eigen bankrekening op naam met eigen bankpas?
Ja, dat kan allemaal. Maar dan betaal je wel 10 euro per maand. Je kunt dan wel zoveel bankrekeningen aanmaken als je zou willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Dank voor het antwoord. Ik ga 's rekenen. Denk namelijk dat daardoor het voordeel er niet meer is. Mijn vriendin heeft namelijk maar 1 rekening bij abn en betaald daar zo'n 3.50 per maand. Ze gaat dan meer betalen, voor mijn voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
vanputten80 schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:39:
Dank voor het antwoord. Ik ga 's rekenen. Denk namelijk dat daardoor het voordeel er niet meer is. Mijn vriendin heeft namelijk maar 1 rekening bij abn en betaald daar zo'n 3.50 per maand. Ze gaat dan meer betalen, voor mijn voordeel.
Knab is inderdaad wel relatief duur. Je krijgt er echter wel wat voor terug (voornamelijk service, en oneindig veel rekeningen).

Let ook even hier op:
CheapTweak schreef op zondag 30 april 2017 @ 14:04:
Als je een KNAB rekening opent is de obligatie die je kunt kopen best interessant. Je mag 1 obligatie voor 5000 kopen die 5% rente geeft per jaar. Dat is 250 per jaar wat dat opleverd. Kosten per jaar is 60 dus dan heb je 190 per jaar winst aan je Knab rekening.
Voor meer informatie over de Knab Participatie kun je ook in dit topic of elders op Tweakers zoeken ;)

[ Voor 19% gewijzigd door oohh op 30-04-2017 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@vanputten80 zo te horen moet jij ook gewoon naar bunq.

@oohh en waar investeer je dan in met die obligatie? Gezien het Aegon is lijkt me dat dat minstens clustermunitie of ivoorhandel moet zijn.

offtopic:
@oohh hieronder: sorry, ik kan me gewoon erg druk maken om de ignorance van veel banken en hun klanten. Juist banken hebben met hun geld de capaciteit om echt wat te verbeteren in onze kapitalistische maatschappij, maar de meeste kiezen puur voor zelfverrijking over de rug van o.a. hun eigen klanten.

[ Voor 43% gewijzigd door mcDavid op 01-05-2017 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
mcDavid schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:35:
@oohh en waar investeer je dan in met die obligatie? Gezien het Aegon is lijkt me dat dat minstens clustermunitie of ivoorhandel moet zijn.
Het is inderdaad een obligatie uitgegeven door Aegon N.V:
Wat is een Knab Participatie?
Een Knab Participatie is een achtergestelde obligatie die uitgegeven wordt door Aegon Bank. Als je een Knab Participatie koopt, heb je een belegging in Aegon Bank. Deze belegging heeft kenmerken van obligaties, maar ook eigenschappen die sterk lijken op die van aandelen. Als Aegon Bank failliet gaat, krijg je pas (een deel van) jouw belegging terug als alle schulden zijn voldaan. Je hebt dan alleen voorrang boven de aandeelhouders. Een Knab Participatie is een belegging die deel uit kan maken van een gespreide beleggingsportefeuille.
Of je wel of niet bij Aegon wil zitten, dat mag iedereen zelf afwegen. Maar niet onterecht dat je er vraagtekens bij zet :)

Ondanks dat zie ik het je wel erg vaak propageren op dit forum... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Bunq voelt nog niet helemaal goed. Betalen voor transacties vind ik niet prettig. Wil weten waar ik aan toe ben.
Zou ik het volgende ook kunnen doen: 1 gezamelijke rekening openen, vervolgens 2 extra betaalrekeningen aanvragen. Volgens mij hebben we dan allebei onze eigen rekening en 1 rekening die we samen kunnen gebruiken met alle een pas.
Nadeel is dan dat we allebei toegang hebben tot elkaars gegevens. Dan besparen we flink per maand!~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
vanputten80 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:37:
Bunq voelt nog niet helemaal goed. Betalen voor transacties vind ik niet prettig. Wil weten waar ik aan toe ben.
Zou ik het volgende ook kunnen doen: 1 gezamelijke rekening openen, vervolgens 2 extra betaalrekeningen aanvragen. Volgens mij hebben we dan allebei onze eigen rekening en 1 rekening die we samen kunnen gebruiken met alle een pas.
Nadeel is dan dat we allebei toegang hebben tot elkaars gegevens. Dan besparen we flink per maand!~
Bunq kost op dit moment 1 euro per maand (per persoon). Dus jij zou 2 euro per maand kwijt zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Klopt maar dan heb ik geen creditcard. Die hebben we ook nodig. Ik kan dan een visa kaart bestellen voor 12 euro per jaar.
Ik ga me is verder verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanputten80 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 19:15:
Klopt maar dan heb ik geen creditcard. Die hebben we ook nodig. Ik kan dan een visa kaart bestellen voor 12 euro per jaar.
Ik ga me is verder verdiepen
12euro via Bunq nee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Ok, het gaat om centen maar toch best lelijk.
Bij ING hebben ze de gratis maandafschriften bij het Oranjepakket voor mensen geboren voor 1941 blijkbaar per januari afgeschaft (werd vorige week voor Q1 gefactureerd). Dat was vorig jaar nou net een aardige om toch zo'n overstap te maken voor een hoop bejaarden maar die mogen daarvoor nu ook 40ct/maand gaan betalen bovenop de pakketkosten. Andere pakketten hebben ze sowieso steeds onaantrekkelijker geprijsd.

Niet dat het daarmee nou ineens duur wordt, maar behoorlijk sneaky vond ik het wel zeker voor deze doelgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanputten80
Verwijderd schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 01:51:
[...]

12euro via Bunq nee toch?
Nee FlexVisa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

vanputten80 schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:53:
[...]

Als je echt op eigen naam wil hebben, kost het volgens mij wel 2x5 euro.

Wij hebben alles op en/of rekeningen. Mijn vriendin kreeg dus ook een pas van 'mijn' betaalrekening met haar naam er op en kan mijn betaal rekening inzien. En andersom natuurlijk. Dan kost het je maar 1x5 euro maar dat moet je wel willen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Wuursj schreef op maandag 8 mei 2017 @ 12:30:
[...]

Als je echt op eigen naam wil hebben, kost het volgens mij wel 2x5 euro.

Wij hebben alles op en/of rekeningen. Mijn vriendin kreeg dus ook een pas van 'mijn' betaalrekening met haar naam er op en kan mijn betaal rekening inzien. En andersom natuurlijk. Dan kost het je maar 1x5 euro maar dat moet je wel willen.
Als ik een en/of open met daarbij 2 extra rekeningen, krijgen die dan ook een pas? Of werkt het zo dat er 1 hoofdrekening is met pas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Bij een en/of rekening kun je bij elke betaal rekening twee passen krijgen. Op elke naam één.

Pagina: 1 ... 8 ... 17 Laatste