Tsurany schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:03:
Wat ik wil is het volgende:
Ik sta bij de supermarkt en pak de pinpas voor het gezin. Het bedrag dat ik pin wordt vervolgens voor de helft van mijn rekening gehaald en voor de helft van mijn vriendin haar rekening.
De energieleverancier incasseert het maandbedrag. Dat gaat van de "gedeelde rekening" en onder water gaat de helft van mijn rekening af en de helft van mijn vriendin haar rekening.
Voordeel dat ik zie is dat we geen saldo op een gedeelde rekening hoeven te beheren, niet achteraf handmatig hoeven te verrekenen en allebij eenvoudig kunnen zien wat ons aandeel is qua boodschappen of energie.
Zeker als je beiden bij dezelfde bank zit kan dit erg eenvoudig geregeld worden.
Ok. Dat lijkt mij persoonlijk een ontzettend onhandig en inflexibel systeem.
Over het algemeen weet je wel redelijk wat er iedere maand in- en uit gaat en dus welk bedrag je aan het begin van de maand op je gezamenlijke rekening moet hebben staan.
Juist het systeem zoals wij het hanteren hebben we eigenlijk amper omkijken naar, behalve als er situaties zijn waarin het gezamenlijk saldo onvoldoende is. (Zoals bij grote uitgaven, onverwachte zaken of een dure maand.)
We maken iedere maand een bepaald bedrag van ons vaste inkomen over naar de gezamenlijke rekening (overuren vallen daar niet onder, dat zijn persoonlijke extra's, 13e maand en vakantiegeld bepalen we op dat moment, een deel gaat naar de gezamenlijke spaarrekening, een deel naar onze privé spaarrekeningen).
Dat bedrag is gebaseerd op wat we nodig hebben iedere maand en ons netto inkomen. Wisselt dat of komen we structureel geld te kort op de gezamenlijke rekening, doen we een herberekening.
Van die gezamenlijke rekening betalen we alle vaste en variabele lasten zoals hypotheek, verzekeringen, auto, uitjes, boodschappen, internet, huishoudelijke artikelen, etc. Brandstof betaald mijn vrouw meestal zelf (woon- werk verkeer), eens in de zoveel tijd betaal ik zelf een tank (als ik zelf veel heb gereden) en eens in de zoveel tijd betalen we een tank van de gezamenlijke rekening (als we veel samen weg zijn geweest).
Op onze privé rekening houden we ook nog een bedrag over, dat is voor privé uitgaven zoals een cadeautje voor de ander maar ook kleding, computer spullen, boeken, GSM, verzin het allemaal maar.
Bij grote uitgaven zoals een tv, koelkast of nieuwe auto overleggen we wie welk percentage betaald (vaak ieder 50% maar als ik een nieuwe server voor thuis koop waar zij ook gebruik van maakt betaalt zij bijvoorbeeld 20% en ik 80% omdat het ook mijn hobby is).
Draaien we negatief op de gezamenlijke rekening (omdat het een dure maand was oid), dan vullen we dat aan. Vaak maken we ieder dan 100 of 150 EUR over om de rekening aan te zuiveren. Houden we geld over, gaat dat naar de spaarrekening. (Waar we ieder ook nog een bedrag per maand heen over maken en aan pinsparen doen. Daarnaast hebben we ieder ook een privé spaarrekening.)
Qua uitgaven, er zijn 2 en/of (CJ) pinpassen en 2 creditcards voor die rekening. Iedere uitgave is dus automatisch naar rato gesplitst, doordat 'ie van die CJ rekening word betaald.
Redelijk eenvoudig systeem dus. Het werkt niet volledig automatisch, maar wel goeddeels en je hebt er eigenlijk amper omkijken naar.
Misschien eenvoudiger dan wat jij nu wil.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.