detim schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:54:
Ik heb nu zowel zakelijk als prive Knab.
Ben er niet super tevreden over.
Sommige dingen gaan nogal buggy, zoals periodieke overboekingen die niet altijd worden uitgevoerd.
Verder kan ik geen gescheiden login krijgen zakelijk en prive, hierdoor heb ik niet zo'n goed overzicht omdat ik nogal eens snel wat overboek van zakelijk naar prive als ik wat geld nodig heb.
Verder vind ik 5 euro per maand voor Knab relatief duur, vroeger haalde ik het er uit met rente, maar sinds ik een huis gekocht heb heb ik een stuk minder spaargeld zodat dit niet meer voordelig is.
Daarom zou ik het liefst prive naar een andere bank overstappen.
Ik heb eigenlijk een pin pas en een credit card nodig meer niet. Daarnaast houd ik er wel van als het een beetje een flashy app is haha, dus niet te saai. Heb mijn gezamelijke rekening bij de SNS.
Ik twijfel tussen ABN, ING, of ASN hiervoor.
Wat zouden jullie adviseren of misschien iemand een beter idee?
Ik heb zelf de apps geprobeerd van de Rabobank, Knab, ABN, ING, ASN en SNS. In principe bieden ze allemaal natuurlijk ruwweg dezelfde functionaliteit, maar uiteindelijk heb ik gekozen voor ING. Ook de app van ABN vond ik goede mogelijkheden bieden.
Ten eerste, maar zeker niet het belangrijkste, vond ik de apps van ING en ABN er het beste uitzien: zien er gelikt, modern uit en ze zijn lekker snel. ASN en SNS hebben een wat gedateerder design en je merkt dat het allemaal net niet lekker aansluit. De app van de Rabobank is geen native app en, wellicht dat het inmiddels is verbeterd maar, en dat merk je regelmatig. Knab is een opvallende: het design is modern (zoals bij ING en ABN), maar ik vond het niet echt een gefocust design. Daarnaast is de prijs van Knab relatief hoog.
Voor mij werd het dus al snel een keuze tussen ING en ABN Amro en dan wordt het simpelweg functies vergelijken. Dan waren dit voor mij een aantal doorslaggevende punten:
- Geen apart kastje nodig om in te loggen of betalingen te bevestigen
[i]Als je op je computer zit en je moet een handeling bevestigen, dan wordt je authenticatie methode een TAN code via SMS of je bevestigt via de ING app op je telefoon
- Constante updates met nieuwe functionaliteiten
Dit viel mij al op in de tijd dat ik nog tussen de apps aan het vergelijken was. ING is structureel snel in het doorvoeren van nieuwe functies. Ze waren een van de eersten met vingerafdruk ondersteuning en stemherkenning. Een recentere ontwikkeling is bijvoorbeeld "Kijk vooruit", waarin je 'zekere opdrachten' kunt zien (zoals bij- of afschrijvingen die al zijn ingediend door bedrijven) en 'voorspelde opdrachten' (op basis van je rekeninggeschiedenis, bijv: wordt er telkens weer rond de 30e van de maand €50 afgeschreven, dan komt er onder het kopje 'Voorspeld' een afschrijving van 50 euro op de 30e).
- Goed doordacht design
Het komt zelden voor dat ik denk: "Waarom hebben ze dit nou weer zó op deze manier gedaan?" Het design sluit eigenlijk altijd goed op elkaar aan en functies worden meestal goed doordacht. Neem bijvoorbeeld het "Betaalverzoek". Inmiddels heeft elke bank wel zo'n beetje zijn eigen variant hiervan, maar bij ING is het in ieder geval heel goed uitgewerkt. Je hebt een duidelijk overzicht van je betaalverzoeken en je kan éen betaalverzoek ook naar meerdere mensen sturen. Een voorbeeld van goed doordacht design is dat je daarna ook precies kan zien wíe al betaald heeft en wíe niet.
Een ander voorbeeld (al zal ING vast niet de enige zijn) is: zodra je buiten Europa komt, geeft de app automatisch een notificatie als je betaalpas bijvoorbeeld alleen staat ingesteld voor betalen binnen Europa.
- Spaarrekening onderverdelen in spaarpotjes
Nog een voorbeeld van een goed doordacht design en een goede uitwerking. De Rabobank had ook al zoiets als 'spaarpotjes', maar die waren niet in real-time en liepen altijd achter. Daarnaast bestond deze niet in app van de Rabobank.
Bij ING bestaat dit wél in de app, in realtime tot een maximum van 10 spaarpotjes (wat dus gewoon 1 spaarrekening is).
Het is inmiddels alweer 1,5 tot 2 jaar geleden dat ik de apps heb vergeleken (m.u.v. SNS, die heb ik pas geleden nog geprobeerd) dus hier en daar zal er ook bij andere banken ook wat veranderd zijn. Maar ik ben in ieder geval zeer blij met de keuze voor ING, aangezien je echt constant ziet en merkt dat ze bezig zijn met het implementeren van nieuwe functies (zowel in de app als in de Mijn ING omgeving op de website).
Een mooie functie bij ABN vond ik trouwens dat je spaaropdrachten kon inplannen waarbij alles boven een X bedrag op datum Y van je betaalrekening naar je spaarrekening ging.