Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Wally2002
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:10
Mochten specifiek buitenlandse IBAN's geweigerd worden, doe dan even een melding bij het meldpunt IBAN discriminatie.
(vreemd genoeg is de informatie hierover verdwenen van de site van de DNB.)

• Roos79
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:32
@FreakNL Hier idem op de pasjes in mijn portomonee zitten geen handtekeningen meer gewoon geen erg in gehad en nooit een ding geweest nog en nu hoeft t dus ook niet meer.

@mcDavid mede door die link die ik dacht ik in dit topic hier tegen kwam ook voor sns gekozen.
Ik twijfelde tussen asn en sns en koos o.a vanwege de ruimere bereikbaarheid voor de tweede dus.

Vraagje aan andere MoneYou beta go testers hier blijft de app hangen hebben er meer daar last van?
Dus alles ingevoerd en ook foto van id al gedaan en nu wacht ik al lange tijd op de mail die met een uurtje of 4 zal moeten volgen?

Mocht er iemand bij ABN AMRO zitten je kan daar een nieuw product uittesten voor draadloos betalen.
Althans je kan je ervoor inschrijven zag ik het gaat om een ring, horloge, sleutelhanger of een armband.

Roos79 wijzigde deze reactie 14-01-2018 09:27 (14%)

• Iemt
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 13:32
Ook ik heb me aangemeld voor Moneyou Beta. Echter wat zijn de voordelen hiervan tegenover Knab, naast dat dit goedkoper is.

Ik heb namelijk bij de Knab een hoop rekeningen en Moneyou bied dit in de vorm van potjes(wellicht over een tijdje) maar valt het dan alsnog onder 1 IBAN nummer ipv meerdere?

• Railgunner
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22-01 10:27
Ik heb geen MY Beta, maar met de reguliere spaarrekeningen van MY is het mogelijk om max. 10 spaarrekeningen met elk een eigen IBAN aan te maken.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 27" 1440p LED | Logitech G5 | Win7 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 8 64 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema | Amazon Echo

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:09
quote:
Wally2002 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 13:22:
Mochten specifiek buitenlandse IBAN's geweigerd worden, doe dan even een melding bij het meldpunt IBAN discriminatie.
(vreemd genoeg is de informatie hierover verdwenen van de site van de DNB.)
Heeft dit ooit wat opgeleverd?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Wally2002
  • Laatst online: 21:10
quote:
Brent schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:21:
[...]

Heeft dit ooit wat opgeleverd?
In het N26-draadje is in ieder geval 1 user die antwoord heeft gekregen.

Het kan sowieso wel een mooie stok achter de deur zijn voor partijen die buitenlandse IBAN's discrimineren.

• falconxp
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:53
quote:
Railgunner schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:07:
Ik heb geen MY Beta, maar met de reguliere spaarrekeningen van MY is het mogelijk om max. 10 spaarrekeningen met elk een eigen IBAN aan te maken.
Op dit moment nog niet veel.

- Gratis tot 1/1/2019 met pas
- Zelfde rente als de normale Moneyou spaarrekening op de betaalrekening. Bij KNAB is dit aanzienlijk lager

Negatief

- App heeft nog heel weinig opties. Gebruik de beta nu hoofdzakelijk als pinrekening
- Nog geen ideal ondersteuning

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Rabobank nu ook weer duurder. Het zijn maar een paar centen (daar begint het altijd mee), maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit gewoon een manier is om in elk geval maar geen nul- of negatieve rente te hoeven vragen.
quote:
U heeft bij ons een of meerdere betaalpakketten. Per 1 april 2018 veranderen de tarieven van deze pakketten:

Rabo TotaalPakket: € 4,60 wordt € 4,70 per maand.
Rabo BasisPakket: € 2,70 wordt € 2,80 per maand.
Rabo DirectPakket: € 1,30 wordt € 1,50 per maand.
Rabo RiantPakket blijft € 5,90 per maand.
Rabo StudentenPakket blijft gratis in 2018.
Van een aantal andere betaalproducten, zoals papieren rekeningafschriften, tweede bankpas en extra creditcard, veranderen de tarieven ook. Bekijk in het PDF welke kosten voor u relevant zijn.

Gewijzigde tarieven betalingsverkeer 2018 (PDF)

• Sponge
  • Laatst online: 02-10 18:19

Sponge

Serious Game Developer

Ik heb eens wat oude CSV's op zitten zoeken vanaf 2004 (Postbank) tot nu (ING), qua kosten van het Basis pakket of "Bijdrage Giropas" wat uiteindelijk het Basis pakket is geworden. Iemand mag mij corrigeren als ik dat verkeerd heb. Voor eerdere cijfers moet ik oude mapjes met afschriften zoeken en ik denk dat dat niet zo heel veel uitmaakt :).

De stijging begint mij tegenwoordig ook een beetje wat te irriteren... met twee rekeningen kost het al 50e/jaar...

Edit: Zie dat ik mijn jaren in de grafiek titel nog niet had aangepast, zal dat nog even doen ter correctheid ;-).

Sponge wijzigde deze reactie 21-01-2018 18:19 (8%)

Canon 80D | 70-200/F4 L IS | 24-105/F4 L IS | 60/F2.8 Macro | 50/F1.8 MK II | Mijn projecten - games, likeur, windmolens, etc...

• Railgunner
  • Laatst online: 22-01 10:27
Het is hierbij natuurlijk wel de vraag of de dienstverlening sinds 2004 niet gewijzigd is. Als ik naar mijn eigen bank kijk, is bijv. het storten van geld niet meer gratis, maar bieden ze nu wel veel diensten digitaal aan, wat mijn gemak bevordert. Enkel kijken naar de kosten vind ik dus te beperkt. En de inflatie sinds 2004 zal ook een aardig deel van deze stijging uitmaken.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 27" 1440p LED | Logitech G5 | Win7 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 8 64 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema | Amazon Echo

• Gillonde
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17-10 13:52
quote:
Sponge schreef op zondag 21 januari 2018 @ 18:17:
Ik heb eens wat oude CSV's op zitten zoeken vanaf 2004 (Postbank) tot nu (ING), qua kosten van het Basis pakket of "Bijdrage Giropas" wat uiteindelijk het Basis pakket is geworden. Iemand mag mij corrigeren als ik dat verkeerd heb. Voor eerdere cijfers moet ik oude mapjes met afschriften zoeken en ik denk dat dat niet zo heel veel uitmaakt :).

De stijging begint mij tegenwoordig ook een beetje wat te irriteren... met twee rekeningen kost het al 50e/jaar...

[afbeelding]

Edit: Zie dat ik mijn jaren in de grafiek titel nog niet had aangepast, zal dat nog even doen ter correctheid ;-).
Mooi overzicht! :)

Als je geen papieren afschriften nodig hebt zou je ook naar het oranjepakket over kunnen stappen, dat scheelt €7,20 per jaar per rekening.

• CurtPoindexter
  • Niet online
quote:
Railgunner schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:53:
Het is hierbij natuurlijk wel de vraag of de dienstverlening sinds 2004 niet gewijzigd is. Als ik naar mijn eigen bank kijk, is bijv. het storten van geld niet meer gratis, maar bieden ze nu wel via diensten digitaal aan, wat mijn gemak bevordert. Enkel kijken naar de kosten vind ik dus te beperkt. En de inflatie sinds 2004 zal ook een aardig deel van deze stijging uitmaken.
Die discussie heb ik ook weleens gehad. "In Frankrijk is internetbankieren nooit plat!"

Nou had ik daar toen ook een rekening en het enige dat je daar toen kon was een PDF downloaden die minstens twee weken oud was. Tja, zo kan ik het ook :P

• Brent
  • Laatst online: 16:09
Mwa, ING is overal in Europa gratis, met CCs, behalve hier. Nederland heeft gewoon te weinig competitie, ondanks bunq/MoneyouGo (misschien zullen die dan leren dat niet iedereen op apps zit te wachten hint hint).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• laxbro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 18-09 14:13
Ik zit bij Rabobank, maar heb mij nu ook aangemeld voor de Moneyou Go beta.
Is even wennen en er missen nog een paar functies, zoals enkelen hebben aangegeven eerder.

Maar het is wel een verademing vergeleken met die boeren-leen-bank.
Alleen al het design en het feit dat ze alles met de app willen bereiken, dat is al goed.
Niet alleen dat, je kan ook meedenken met de makers van de app.
Ze hebben een soort eigen forum waar je je feedback kan geven.
Werkt ook aardig, moet ik zeggen. Ze reageren en proberen zo veel mogelijk je te betrekken.

Of het echt mijn 1e bank gaat worden... hmmm. we gaan het zien

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 21:07
quote:
3,5 miljoen ING-klanten kunnen hun online betalingen binnenkort niet langer bevestigen met behulp van sms of via de oude papieren TAN-codes. Nederlands grootste bank wil dat iedereen daarvoor de mobiele app gaat gebruiken. Dat maakt ING vandaag bekend.
Link: https://www.ad.nl/economi...aat-op-de-schop~a3a26b23/
quote:
Met mobiel bevestigen als nieuwe standaard methode om je opdrachten te bevestigen, gaan we na ruim 30 jaar TAN gefaseerd afbouwen. Kun jij onze app niet gebruiken? Dan bevestig je je opdrachten voorlopig nog met een TAN-code. Eind 2018 informeren we je over het alternatief waarmee jij dan voortaan je opdrachten gaat bevestigen in het vernieuwde Mijn ING.
Link: https://www.ing.nl/partic..._ING_verandert/index.html

U123456 wijzigde deze reactie 23-01-2018 14:43 (82%)

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Waarom zijn al die bankkantoren op zaterdagmiddag zo vroeg dicht?
Dat is nou net het moment dat je toch in de stad loopt en zoiets even kan combineren.

In jaren niet op een kantoor geweest maar nu toevallig recent tweemaal voor een dichte deur gestaan bij twee verschillende banken.

• Tommert38
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 21:32
Die vraag geldt niet alleen voor bankkantoren, bij de gemeente en apotheek is dit bijvoorbeeld ook het geval.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 15:51
quote:
Tommert38 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 16:44:
Die vraag geldt niet alleen voor bankkantoren, bij de gemeente en apotheek is dit bijvoorbeeld ook het geval.
Dat zijn dan ook geen commerciële instellingen waarvan je verwacht dat ze klantvriendelijk zouden moeten zijn om te overleven.

Banken zijn dat wel, maar klaarblijkelijk ben je als rekeninghouder bij de meesten niet de klant, maar het product.

zcflevo.nl

• Tommert38
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 21:32
Een apotheek geen commerciële instelling? Die maken dan zeker geen flinke winst op de medicijnen die ze verkopen? ;)

Bij banken gaat alles steeds meer digitaal, en als je echt zo nodig iemand face-to-face wilt spreken, kan je toch zaterdagochtend gaan? Daarnaast hebben veel kantoren ook een avondopening, en kun je vaak 24/7 bellen (ABN AMRO bijvoorbeeld).

• chim0
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 06:11
In de nieuwe Mijn ING kan ik niet verder terugzoeken dan 2016. Jullie ook? Verder is het nog steeds erg buggy en nog steeds super traag in Edge. Vraag me af wanneer het verbeterd wordt. Heb al meerdere feedbacks verzonden, maar geen reactie.

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:10
quote:
chim0 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 06:43:
In de nieuwe Mijn ING kan ik niet verder terugzoeken dan 2016. Jullie ook? Verder is het nog steeds erg buggy en nog steeds super traag in Edge. Vraag me af wanneer het verbeterd wordt. Heb al meerdere feedbacks verzonden, maar geen reactie.
Net even voor je gekeken. Ik kan inderdaad niet verder terugkijken dan begin 2016. Traag is de site bij mij echter niet. Wist je dat je de oude site ook nog kunt gebruiken?

Je ziet overigens wel dat de site steeds completer wordt. Er worden steeds meer knoppen toegevoegd. Ik moet wel toegeven dat het nog een beetje beta aanvoelt.

• chim0
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 06:11
quote:
oohh schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 09:39:
[...]

Net even voor je gekeken. Ik kan inderdaad niet verder terugkijken dan begin 2016. Traag is de site bij mij echter niet. Wist je dat je de oude site ook nog kunt gebruiken?
Ja, klopt. Maar ik vind de nieuwe site ook wel weer handige features hebben zoals dat je elke boeking kan opslaan als PDF. Maar dus niet traag in Edge? Vreemd, hier op twee verschillende PC's heel traag. Zijn niet de nieuwste, maar ook niet de oudste. In Firefox werkt de site wel gewoon snel dus het zal wel een combinatie van zijn of zo.
quote:
Je ziet overigens wel dat de site steeds completer wordt. Er worden steeds meer knoppen toegevoegd. Ik moet wel toegeven dat het nog een beetje beta aanvoelt.
Ja, klopt. Voelt inderdaad een beetje beta aan. Het voelt aan als een slecht geëmuleerde Android naar Windows app.

• Gillonde
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17-10 13:52
quote:
oohh schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 09:39:
[...]

Net even voor je gekeken. Ik kan inderdaad niet verder terugkijken dan begin 2016.
De downloadoptie gaat wel verder terug dan 2016, bij mij tot 2009.

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Als ik bij de ING zat zou ik gelijk overstappen, wat een onzin reden.

https://www.businessinsid...inder-andere-topbankiers/

• theHoff
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
quote:
hjs schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:30:

Goed punt, maar wat is het beste alternatief? ING heeft een goede site, hoop funcies als mobiel betalen etc. Als je bijvoorbeeld met 2 betaalrekeningen en 3 spaarrekeningen over wilt zonder verlies van het gemak van de mobiel betalen en een goeie app, wat is het beste alternatief?

• sambalbaj
  • Niet online
Want?
De conclusie is toch vooral dat er bij andere grootbanken nog veel meer betaald wordt en ze nog 'zuinig' zijn.

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

quote:
theHoff schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:32:
[...]

Goed punt, maar wat is het beste alternatief? ING heeft een goede site, hoop funcies als mobiel betalen etc. Als je bijvoorbeeld met 2 betaalrekeningen en 3 spaarrekeningen over wilt zonder verlies van het gemak van de mobiel betalen en een goeie app, wat is het beste alternatief?
Dit 'euvel' kom je vaak tegen. Of je gaat zo'n irritante reader krijgen, een vervelende app, een bank die wel duurzaam is maar internetbankieren uit 1999 biedt, niet in jouw directe omgeving een kantoor heeft voor het geval dat belangrijk is voor je. Ik vind bijvoorbeeld Bunq (gratis versie) best okee voor wat online verkoopgedoe, maar weer niet geschikt voor een main rekening en veel te duur als je voor premium gaat.

KNAB misschien? Die oogt wel modern met alerts, bevestiging via app, rente op betaalrekening, onbeperkt spaarrekeningen openen. Maar altijd even ervaringen checken, volgens mij hebben we hier op GoT voor zowat elke flinke bank wel een ervaringstopic. Sowieso vind ik het altijd safe om de oude rekening nog een jaartje of wat aan te houden en niet meteen compleet over te gaan. Zo vang je nog wat kinderziektes op :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• hjs
  • Niet online
quote:
sambalbaj schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:43:
Want?
De conclusie is toch vooral dat er bij andere grootbanken nog veel meer betaald wordt en ze nog 'zuinig' zijn.
Andere grootbanken in het buitenland vooral volgens mij.

Ik zit nu vier jaar bij de ASN en dat bevalt mij prima.

• mcDavid
quote:

Hehe, die conclusie had ik in 2008 ofzo al getrokken. https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/ heeft ook een score voor "bonussen". edit: @sambalbaj leuke voor jou ook, als je op zoek bent naar een partij die wél fatsoenlijk met je geld omgaat.
quote:
theHoff schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:32:
[...]

Je kunt sowieso al beginnen je spaarrekeningen over te brengen naar een betere bank. Een spaarrekening is meestal gratis, en waarschijnlijk staat daar je meeste geld op.

Als je het neusje van de zalm wilt qua mobiel betalen, is idd bunq een goeie partij. Als je nu 2 betaalrekeningen hebt waarschijnlijk niet eens veel duurder dan wat je nu betaalt.

mcDavid wijzigde deze reactie 08-03-2018 10:27 (4%)

zcflevo.nl

• sambalbaj
  • Niet online
quote:
mcDavid schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:15:
[...]

Hehe, die conclusie had ik in 2008 ofzo al getrokken. https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/ heeft ook een score voor "bonussen". edit: @sambalbaj leuke voor jou ook, als je op zoek bent naar een partij die wél fatsoenlijk met je geld omgaat.

[...]
Ook niet bepaald onafhankelijke partijen. En zeker iets als Oxfam Novib zou ik nu niet graag m'n oordeel naar willen hangen als je op zoek bent naar iets moreel beters.
https://eerlijkegeldwijzer.nl/over-ons/

• Ortep
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

quote:
2Dutch schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:46:
[...]
KNAB misschien? Die oogt wel modern met alerts, bevestiging via app, rente op betaalrekening, onbeperkt spaarrekeningen openen. Maar altijd even ervaringen checken, volgens mij hebben we hier op GoT voor zowat elke flinke bank wel een ervaringstopic. Sowieso vind ik het altijd safe om de oude rekening nog een jaartje of wat aan te houden en niet meteen compleet over te gaan. Zo vang je nog wat kinderziektes op :)
Knab is handig, een onbeperkt aantal rekeningen, creditcard en een van de hoogste rentes die je kan krijgen. Je kan heel veel automatiseren. Geld heen en weer schuiven tussen rekeningen, afromen naar een spaarrekening en aanvullen bij tekorten. Die alerts werken ook prima. Is je salaris al gestort? Is er meer dan X euro opgenomen met een pin pas? Is er geld opgenomen in het buitenland? En nog een heel stel andere. Ik heb er erg positieve ervaringen mee. Ook bij de overstap van ING naar Knab dus. Als je gebruik maakt van de overstap service houden ze bij iedere bank de zaak 13 maanden actief zodat het overstappen vloeiend gaat. Ik heb mijn ING rekening naar de goedkoopste versie verlaagd toen ik de overstap service had aangevraagd.
De overstapservice werkte perfect. Op één enkel afschrijving na. Maar dat was een eenmansbedrijfje dat niet in de gaten had dat ze al 13 keer een melding had gekregen dat ze van de verkeerde rekening probeerde af te schrijven.
Ook de service desk werkt prima. In het begin had ik een probleem met de CC. Daar heb ik over gebeld en ze hebben het opgelost. Na een dag of 14 belden ze nogmaals om te vragen of de oplossing was zoals ik het graag zag en of alles nog werkte

Ortep wijzigde deze reactie 08-03-2018 10:56 (7%)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• theHoff
  • Niet online
Positieve dingen over Knab dus. Ik ga daar vandaag eens naar kijken en de kosten ook even vergelijken. Wellicht in combinatie met bijvoorbeeld het Zilvervloot sparen voor de spaarrekeningen.

• FiXeR.nl
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Ook ik kan me (niet alleen door het nieuws van vandaag, maar al langer) niet meer vinden bij de werkwijze van de ING. Ze hebben me een jaar geleden laten staan toen ze voor een afspraak niet kwamen opdagen en ook de 'vriendelijkheid' van de medewerkers van de servicedesk staat me niet aan.

Ik zit inderdaad te kijken naar KNAB, maar ook Triodos of de ASN Bank spreken me aan. Die laatste twee voornamelijk door het MVO beleid waar ik steeds meer waarde aan hang. Wat ik me vooral afvraag is hoe mobiel bankieren werkt bij deze banken. Ik vind de app van ING namelijk zeer goed en ik kan bijna niet meer zonder een goede app. Het lijkt me verschrikkelijk om elke keer een reader oid nodig te hebben.

Hoe zijn hier de ervaringen met de apps van KNAB, Triodos en ASN?

• Iemt
quote:
FiXeR.nl schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:34:
Ook ik kan me (niet alleen door het nieuws van vandaag, maar al langer) niet meer vinden bij de werkwijze van de ING. Ze hebben me een jaar geleden laten staan toen ze voor een afspraak niet kwamen opdagen en ook de 'vriendelijkheid' van de medewerkers van de servicedesk staat me niet aan.

Ik zit inderdaad te kijken naar KNAB, maar ook Triodos of de ASN Bank spreken me aan. Die laatste twee voornamelijk door het MVO beleid waar ik steeds meer waarde aan hang. Wat ik me vooral afvraag is hoe mobiel bankieren werkt bij deze banken. Ik vind de app van ING namelijk zeer goed en ik kan bijna niet meer zonder een goede app. Het lijkt me verschrikkelijk om elke keer een reader oid nodig te hebben.

Ik vind zelf KNAB een fijne bank, het persoonlijk contact voelt ook menselijk aan(je bent geen nummertje).
De app zelf doet wat ie doen moet, of die van ASN/Triodos beter is weet ik niet.

Zelf ben ik ook van ING naar Knab gegaan, omdat ik de gehele klantenservice bagger is. Er worden fouten gemaakt en niet hersteld, een excuus kan er ook niet van af.

• Lightning89
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 19:09
quote:

Knab helemaal top, tegenwoordig kan je die vrijwel als volwaardige vervanger voor je reader gebruiken. De reader heb ik alleen nodig om de app aan m'n bank te koppelen. Klantenservice reageert ook altijd binnen een minuut, zelfs in het weekend.

• hjs
  • Niet online
Bij de asn heb ik nauwelijks de reader nodig, denk alleen bij eerste overmaken naar nieuw rekening nr.
Online ideal betalen gaat via scannen qr-code.

• Wuursj
  • Laatst online: 16:18

Wuursj

want worst is al bezet

quote:
[..]
KNAB: prima. Beetje traag soms. Maar sinds je de reader bijna niet meer nodig heb, ben ik erg blij.

Sowieso over de hele bank tevreden. Met dergelijke online ondersteuning, heb je geen kantoor meer nodig.
+ maandelijke kosten (als je meer dan een betaal rekening wilt),
+ overige kosten, bijv. niet betalen voor vervangen verloren pas maar ook bijv. voor pinnen buiten €-zone.
+ compleetheid
+ beheer tools
+ klantenservice
+ rente (beter dan grootbanken maar ook hier niet veel meer natuurlijk)

- Je kunt je rekeningen afromen (bepaald bedrag laten staan en de rest naar een spaarrekening boeken). Erg handig. Maar dat gaat niet van de ene spaarrekening naar de ander.
- De site en (in mindere mate) app mogen wel wat sneller.
- Aegon-factor. Waar investeren ze met mijn geld? ASN en Triodos lijken me beter hier.

Wuursj wijzigde deze reactie 08-03-2018 12:12 (5%)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Roos79
Ik vond KNAB (zowel de app als on line) de afgelopen maanden erg traag geworden verder de prijs best hoog.
Ben nu over naar SNS en dat bevalt mij tot nu toe prima alles werkt snel en prettig en ook fijn om gewoon naar een vestiging te kunnen bij vragen als je dat zou willen.
Ook komen ze best aardig uit de bus bij eerlijke geld wijzer zag ik.

• Joosie200
  • Niet online
Ik zit bij SNS. Heb hiervoor bij de Rabobank gezeten en de ING. Het enige wat ik omslachtig vind is de manier waarop je geld kunt storten. Dat moet via Gwk loketten via mr Pay. Het duurt dan een hele werkdag alvorens het bedrag is bijgeschreven. Voor de rest vond ik de app achterlopen op wat je bij de Rabobank en ING allemaal kon. Maar het is in ontwikkeling, ze updaten hem geregeld. Ik heb wel een reader maar die gebruik ik nauwelijks.

Ik was overgestapt tijdens de 'krijg €50 retour' weken. Het betaalpakket kost €2,50 dus na 20 maanden stap ik over. Als ASN dan ook weer zo'n actie heeft ga ik daar naartoe.

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 19:20
quote:
De app van ASN is identiek aan de app van ING kwa gebruiksgemak en functionaliteit, behalve dat je bij ASN je creditcard niet in je app overzicht ziet. Dit moet in de app van ICS.

Ben in december zelf ook overgestapt van ing naar asn vanwege alle obvious redenen.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

quote:
B-lex schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:04:
De app van ASN is identiek aan de app van ING kwa gebruiksgemak en functionaliteit, behalve dat je bij ASN je creditcard niet in je app overzicht ziet. Dit moet in de app van ICS.

Ben in december zelf ook overgestapt van ing naar asn vanwege alle obvious redenen.
Dan hebben ze bij ASN flink zitten sleutelen de afgelopen tijd. Ik ben daar weggegaan (had het als 2e rekening, nu bunq/moneyou beta daarvoor) o.a. omdat de app echt meh was, niet eens touch ID erin. Internetbankieren via de site was ook erg retro. Goed dat ze daarmee actief aan de slag zijn gegaan :)
Vond het wel vreemd dat toen we opzegden er niets of niemand vroeg WAAROM we opzegden. Je zou toch als bank zeer graag willen weten waarom mensen bij je weggaan zodat je eventueel ergens extra hard mee aan de slag kunt. Vond ik vrij apart, net als de 1001 brieven en magazine dat bleef komen ondanks afmelden :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• B-lex
quote:
2Dutch schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:55:
[...]

Dan hebben ze bij ASN flink zitten sleutelen de afgelopen tijd. Ik ben daar weggegaan (had het als 2e rekening, nu bunq/moneyou beta daarvoor) o.a. omdat de app echt meh was, niet eens touch ID erin. Internetbankieren via de site was ook erg retro. Goed dat ze daarmee actief aan de slag zijn gegaan :)
Vond het wel vreemd dat toen we opzegden er niets of niemand vroeg WAAROM we opzegden. Je zou toch als bank zeer graag willen weten waarom mensen bij je weggaan zodat je eventueel ergens extra hard mee aan de slag kunt. Vond ik vrij apart, net als de 1001 brieven en magazine dat bleef komen ondanks afmelden :P
Die zaken die je noemt hebben ze aangepakt (touch-ID ook, ik gebruik het alleen niet). De skin van internetbankieren is niet zo fancy nee, maar alle functionaliteit die je wenst zit erin.

• hjs
  • Niet online
KNAB is toch een merk van AEGON?
Dus als je bij de ING weg wil om de salaris verhoging/bonussen weet ik nou niet of KNAB de meest logische keuze is :+

• theHoff
  • Niet online
quote:
hjs schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 15:59:
KNAB is toch een merk van AEGON?
Dus als je bij de ING weg wil om de salaris verhoging/bonussen weet ik nou niet of KNAB de meest logische keuze is :+
Klopt, CEO van Aegon pakt nog ruimschoots 1,5 miljoen meer per jaar en Aegon heeft natuurlijk ook bakken met overheidssteun gehad. Als je puur daar naar kijkt kan je beter naar een andere bank gaan.

Wat ik overigens wel vreemd vind, is dat een creditcard bij KNAB sowieso bij BKR wordt geregistreerd als krediet terwijl bij andere banken dit alleen gebeurt als je achter blijft in betalingen.

theHoff wijzigde deze reactie 08-03-2018 16:10 (17%)

• Iemt
quote:
theHoff schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:02:
[...]

Klopt, CEO van Aegon pakt nog ruimschoots 1,5 miljoen meer per jaar en Aegon heeft natuurlijk ook bakken met overheidssteun gehad. Als je puur daar naar kijkt kan je beter naar een andere bank gaan.

Wat ik overigens wel vreemd vind, is dat een creditcard bij KNAB sowieso bij BKR wordt geregistreerd als krediet terwijl bij andere banken dit alleen gebeurt als je achter blijft in betalingen.
Dat hangt af van welke kaart je neemt. De Amex kent geen registratie, de Visa weer wel.

• unezra
  • Laatst online: 20:24

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

quote:
theHoff schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:02:
[...]

Volgens mij is dat niet alleen als je achter blijft in betalingen.
Volgens mij is het als je de mogelijkheid tot gespreid betalen aan zet. Het ís dan immers ook een krediet en dus registratie bij het BKR. Blijf je achter met je betalingen, krijg je wel een extra aantekening: Wanbetaler.

Ik dacht overigens wel dat iedere CC geregistreerd word bij het BKR, maar wanneer je niet gespreid kunt betalen, word het niet gezien als crediet. Anders wel.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:

De enige manier om te laten merken dat je het er niet mee eens bent is vertrekken idd.

Ik zit mijn hele leven al bij de ING. Zakelijk heb ik er ook twee rekeningen.
'ff' overstappen is er dus niet bij. Dat betekent namelijk zakelijke rekeningen overschrijven, vermelding op facturen aanpassen etc. Best veel werk waar ik eigenlijk niet direct zin in heb.
Aan de andere kant zet ik mijn vraagtekens bij de ontwikkelingen.

Zit voor mijn hypotheek nog bij de Rabobank.
Zal eens wat onderzoek doen. Ik lees vooral ASN/SNS en Knab als goeie alternatieven.

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Er zal vast wel ergens bij de producent van jouw tandpasta een CEO zitten die 10+ miljoen per jaar binnentrekt. Daar hoor je niemand over. In Amerika is 100+ miljoen salaris voor een topman in de bankwereld dood normaal. Twee keer fout is niet goed, maar het valt allemaal nogal mee in Nederland.

Als je geen zaken wilt doen met zo'n bedrijf (dat respecteer ik en zo hoort het ook: stemmen met de portemonnee) dan krijg je het nog druk verder met het doorvoeren van veranderingen in je leven. Gooi die smartphone er maar uit dan. Coca-Cola in je koelkast staan? Weg ermee. Nestlé producten voortaan links laten liggen. Etc etc. Ik denk dat je snel een overzichtelijk en kaal leven overhoudt.

Maar o wee als een bankier wat geld verdient, dan stappen we meteen op. jaja ;)

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• hjs
  • Niet online
quote:
EvaluationCopy schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:02:
Ja sneu dat de man maar 1,5 miljoen verdiend.
En hoeveel staatssteun is er naar de ING gegaan 10 jaar geleden? 10 miljard ofzo?

Vind het niet helemaal vergelijkbaar hoor met een Nestle.

• EvaluationCopy
  • Nu online
Dat is niet sneu, dat doet hij fantastisch! Maar jij zou ongetwijfeld nee zeggen tegen zo'n salaris.

Die staatssteun ben ik ook geen voorstanderd van. Er is inderdaad 10 miljard naar ING gegaan. Is geheel teruggetaald, incl rente en boete van 3,5 miljard. Die staatssteun leverde de staat een rendement op van 12% per jaar. Dat krijg je nergens.

Ik zou niet weten waarom ING niet zelf het salaris van de topman mag bepalen. Als je aandelen hebt mag je er misschien iets van vinden en het staat eenieder vrij om over te stappen.

EvaluationCopy wijzigde deze reactie 08-03-2018 17:14 (10%)

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• Viper®
  • Niet online
3 miljoen salaris klinkt misschien veel, maar als je er over nadenkt valt het best mee.

Denk dat bij veel mensen de tegenstrijdigheid tegen het borst stuit.
ING heeft veel ontslagen gehad, spaarrentes zijn enorm gedaald, prijzen van pakketten enorm gestegen.
Veel problemen met storingen, onderhoud etc.

Alle kosten van de bank worden gedragen door de klanten. Als jij als klant de indruk hebt dat de bank slecht werkt levert en vervolgens de directeur een grote salarisverhoging geeft, kan ik mij voorstellen dat mensen zich hier over opwinden.

Zelf sta ik er iets neutraler in.
Wel is het zo dat ING zover ik weet, nog weinig onderzoek gedaan, één van de duurdere banken is wat betreft betaalpakketten. Mogelijk is het voor mij interessant/voordelig om over te stappen naar een andere bank. Dit nieuws is niet de oorzaak, maar wel een mooie aanleiding.

• mcDavid
quote:
Viper® schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:56:
[...]

De enige manier om te laten merken dat je het er niet mee eens bent is vertrekken idd.

Ik zit mijn hele leven al bij de ING. Zakelijk heb ik er ook twee rekeningen.
'ff' overstappen is er dus niet bij. Dat betekent namelijk zakelijke rekeningen overschrijven, vermelding op facturen aanpassen etc. Best veel werk waar ik eigenlijk niet direct zin in heb.
Aan de andere kant zet ik mijn vraagtekens bij de ontwikkelingen.
Met overstapservice worden betalingen een jaar lang doorgesluisd en eventuele incasso's automatisch geupdate. Hoef je alleen nog binnen een jaar je briefpapier aan te passen.
quote:
Zit voor mijn hypotheek nog bij de Rabobank.
Zal eens wat onderzoek doen. Ik lees vooral ASN/SNS en Knab als goeie alternatieven.
ASN en SNS zeker, Triodos ook. Knab (Aegon) is zo'n beetje alles wat moreel verwerpelijk kan zijn op een stokje.
quote:
EvaluationCopy schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:02:
Er zal vast wel ergens bij de producent van jouw tandpasta een CEO zitten die 10+ miljoen per jaar binnentrekt. Daar hoor je niemand over. In Amerika is 100+ miljoen salaris voor een topman in de bankwereld dood normaal. Twee keer fout is niet goed, maar het valt allemaal nogal mee in Nederland.

Als je geen zaken wilt doen met zo'n bedrijf (dat respecteer ik en zo hoort het ook: stemmen met de portemonnee) dan krijg je het nog druk verder met het doorvoeren van veranderingen in je leven. Gooi die smartphone er maar uit dan. Coca-Cola in je koelkast staan? Weg ermee. Nestlé producten voortaan links laten liggen. Etc etc. Ik denk dat je snel een overzichtelijk en kaal leven overhoudt.

Sorry maar "In Amerika is het doodnormaal" is hopelijk geen argument om hier ook maar allerlei moreel verwerpelijke dingen doodnormaal te gaan vinden?

Een groot verschil tussen een bank en andere bedrijven, is dat een bank JOUW geld beheert. Als ik mijn geld ergens stal, verwacht ik dat daar op een fatsoenlijke, morele en verantwoorde manier mee omgesprongen wordt. Dat is bij ING aantoonbaar niet het geval. En als de winst die daarmee verkregen wordt ook nog eens verdwijnt in de zakken van (oa) de directeur ipv terugkomt op je spaarrekening, kan ik me goed voostesllen dat dat kwaad bloed zet.

zcflevo.nl

• EvaluationCopy
  • Nu online
Selectieve verontwaardigheid. Alsof bij kleding en voedsel produceren ethiek opeens minder belangrijk is. Nooit hoor ik daar iemand over, de bankiers hebben het weer gedaan. ING verdient geen klap aan JOUW geld. ING verdient z'n geld in het bedrijfsleven.

En zoals ik zelf al schreef: twee keer fout is nog niet goed. Bottom-line: waar maak je je druk om. Doe geen zaken met die bank, koop er geen aandelen van en het gaat je geen fluit aan.

EvaluationCopy wijzigde deze reactie 08-03-2018 19:11 (10%)

• mcDavid
quote:
EvaluationCopy schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:11:
Selectieve verontwaardigheid. Alsof bij kleding en voedsel produceren ethiek opeens minder belangrijk is. Nooit hoor ik daar iemand over, de bankiers hebben het weer gedaan. ING verdient geen klap aan JOUW geld. ING verdient z'n geld in het bedrijfsleven.

En zoals ik zelf al schreef: twee keer fout is nog niet goed. Bottom-line: waar maak je je druk om. Doe geen zaken met die bank, koop er geen aandelen van en het gaat je geen fluit aan.
Misschien is dat omdat je in een topic over banken zit. Bij kleding en voedsel let ik ook op of het enigszins verantwoord geproduceerd is. En ING belegt gewoon ál het geld dat ze in beheer hebben hoor.

zcflevo.nl

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
Ik overweeg nu ook om over te stappen na het nieuws van de ING. Ik kan me steeds minder vinden in de idealen van die bank.

Maar ja, dan komt de vraag welke bank?
Ik nijg op het moment naar SNS. Trouwens qua kosten is ING helemaal niet duur. Het Oranjepakket kost 18 euro per jaar. Daarmee is ING wel 1 van de goedkoperen (ik reken geen cc of 2e pas, omdat ik dat nu ook niet heb).

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Xabre
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
Kan je net zo goed ASN nemen, ook 18 euro per jaar en krijg je ook nog een mini beetje rente op je betaalrekening.. heb je die 18 euro er ook praktisch weer uit ;)

Philips CD473 + AKG K280 Parabolic

• PolyInvestor
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 17:09
Ik heb al jarenlang goede ervaringen met ASN: ben destijds al overgestapt omdat ik mij niet kon vinden in het (bonus)beleid van de grootbanken. Voor klanten t/m 25 jaar is de rekening gratis, je ontvangt rente op je betaalpas en je hebt een creditcard voor €20 (binnenkort €22,50) per jaar. Verder ondersteunt de app Touch ID en kun je iDeal betalingen scannen met een QR code. Kortom, ASN voldoet bij mij aan alle eisen die ik stel aan een bank anno 2018.

• MensionXL
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:19

MensionXL

Optimaliseren!

quote:
Joosie200 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:44:
Ik zit bij SNS. Heb hiervoor bij de Rabobank gezeten en de ING. Het enige wat ik omslachtig vind is de manier waarop je geld kunt storten. Dat moet via Gwk loketten via mr Pay. Het duurt dan een hele werkdag alvorens het bedrag is bijgeschreven. Voor de rest vond ik de app achterlopen op wat je bij de Rabobank en ING allemaal kon. Maar het is in ontwikkeling, ze updaten hem geregeld. Ik heb wel een reader maar die gebruik ik nauwelijks.

Ik was overgestapt tijdens de 'krijg €50 retour' weken. Het betaalpakket kost €2,50 dus na 20 maanden stap ik over. Als ASN dan ook weer zo'n actie heeft ga ik daar naartoe.
Word je niet gek van iedere keer aan iedereen je nieuwe bankrekeningnummer doorgeven? :)

Gratis hardware! - Goedkoop bellen via VoIP

• mcDavid
quote:
MensionXL schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:31:
[...]

Word je niet gek van iedere keer aan iedereen je nieuwe bankrekeningnummer doorgeven? :)
ik ben nu 2x overgestapt en dit valt echt ontzettend mee. Ten eerste, hoeveel mensen kennen überhaupt je rekeningnummer? Je werkgever/DUO, da's één, maar verder? Je incasso's worden automatisch overgezet door overstapservice, en voor geld heen-en-weer schuiven tussen kennissen/vrienden etc gebruik je tegenwoordig betaalverzoeken.

Ik heb het nu 2x gedaan (1x lang geleden met overstapservice, en 1x recent zonder) en zelfs zonder is het een middagje je rekeningoverzicht doorspitten, paar keer inloggen, even bij HR langs en klaar.

zcflevo.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
quote:
[...]

Totaal niet. Ik was er eerst wel huiverig voor hoor. Maar nu ik meerdere keren de overstapservice benut heb regelt de bank waar je naartoe overstapt dat je 13 maanden lang alle automatische incasso's van je oude rekening worden geforward naar je nieuwe rekening. Dat zie je ook op je bankafschriften terug met *overstapservice*. Na verloop van tijd merken genoeg instanties het op en schrijven ze je aan met: we hebben uw bankrekening gewijzigd. :P

Alleen de belastingdienst met toeslagen en de NS (heb een dalvrij OV kaart) zijn nog te dom om dat ook te begrijpen. Mensen in je eigen familie en vrienden vragen toch vanzelf naar welke rekening ze het kunnen overboeken en dan geef je gewoon je nieuwe nummer op. Easy peasy. Voor de IBAN nummers was ik gesteld op mijn oude Rabo-rekeningnummer want die had ik al sinds mijn zesde als spaarrekening :+ Dus die kende ik uit mijn hoofd. Maar een nieuw rekeningnummer is zo uit je kop te leren en IBAN geneuzel ervoor pakken de instanties vaak zelf al goed op.

Ik had graag een nummerportering zoals met mobiele telefonie gehad. Dan had ik mijn geliefde Rabo rekeningnummer kunnen meenemen :P Want dat doe ik mobiel dus wel. Continu overstappen en nummerportering werkt het beste vind ik.

Joosie200 wijzigde deze reactie 09-03-2018 13:25 (8%)

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21:18
En als iemand toch geld overmaakt naar jouw oude, opgeheven rekening krijgt diegene het een dag later weer terug. Bron: eigen ervaring :p

• B-lex
quote:
FoxLenny schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:39:
En als iemand toch geld overmaakt naar jouw oude, opgeheven rekening krijgt diegene het een dag later weer terug. Bron: eigen ervaring :p
Pas op: Rekeningnummers worden op den duur gerecycled door banken. In dat geval is het geld weg.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
B-lex schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:38:
[...]

Pas op: Rekeningnummers worden op den duur gerecycled door banken. In dat geval is het geld weg.
Weg is het dan lang niet altijd natuurlijk, het is gewoon een onverschuldigde betaling aan de onbedoelde ontvanger.

• Lightning89
  • Laatst online: 19:09
quote:
begintmeta schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:56:
[...]

Weg is het dan lang niet altijd natuurlijk, het is gewoon een onverschuldigde betaling aan de onbedoelde ontvanger.
Ik heb nog wel eens vrienden die geen tikkie gebruiken gewoon even geld overmaken op mijn oude bankrekening (3 jaar terug), want 'het stond zo in internetbankieren xx jaar geleden'. Dus ben inderdaad benieuwd of zij dan ook die melding opmerkingen.

• Viper®
  • Niet online
quote:
ING liet in een reactie weten dat de ophef rond de loonsverhoging voor Hamers niet heeft geleid tot een merkbare toename van het aantal klanten dat rekeningen opzegt. "We hebben miljoenen klanten en elke dag komen er mensen bij en gaan mensen weg. Het beeld is nu weinig anders", verklaarde een woordvoerder van de bank.
https://fd.nl/ondernemen/...r-salarisverhoging-topman

voelt toch een beetje als dikke fu richting de klanten zeg maar.
Elke klant die weggaat is een klant minder. Maar het komt bij mij over alsof ING het geen kloot interesseert verder.

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

quote:
Viper® schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:25:
[...]

https://fd.nl/ondernemen/...r-salarisverhoging-topman

voelt toch een beetje als dikke fu richting de klanten zeg maar.
Elke klant die weggaat is een klant minder. Maar het komt bij mij over alsof ING het geen kloot interesseert verder.
Ik vraag me eerder af of je binnen 2 dagen al meer opzeggingen kan zien.

Dit lijkt me typisch een klusje voor in het weekend. Afwegen welke bank je heen gaat, hoe de overstap-service werkt, nog een nachtje er over slapen, etc. Ben je zo een paar dagen verder.

Dan moet je nog een rekening openen bij de nieuwe bank, overstap-service aanvragen, en dan pas je ING-rekening opzeggen.

Laat ze over een maand nog maar eens kijken naar het aantal opzeggers :w

Juist

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:47
Ik denk dat het ook nog vroeg is om daar al over te oordelen. Ik verwacht dat de meesten niet in een opwelling naar de eerste de beste bank uit de Google resultaten zullen overstappen.

Ik ga ook overstappen, maar zal dit weekend moeten gaan oriënteren. Ik zou tegen ING willen zeggen, geef het een paar weken.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• ATS
  • Laatst online: 09:55
Aan de andere kant ben ik bang: de woede zal wel weer wegzakken.

Als Rutte nu een moreel appel doet op ING om de verhoging terug te draaien, waarom verandert de overheid dan niet zelf van bank?

ATS wijzigde deze reactie 09-03-2018 17:10 (50%)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
quote:
ATS schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 17:06:

Als Rutte nu een moreel appel doet op ING om de verhoging terug te draaien, waarom verandert de overheid dan niet zelf van bank?
Daarom is het ook slim om vast met zo'n statement te komen. Mensen zijn schapen. Als ze het idee hebben dat er massa's mensen weglopen, zijn ze eerder geneigd mee te doen. Blijf vooral zelf kritisch, zou ik zeggen.

zcflevo.nl

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

quote:
[...]

Absoluut niet. Incasso's worden automatisch overgezet. En van hoeveel mensen/organisaties krijg je eigenlijk geld? Werkgever, uitkering, pensioenen. Dan heb je het wel gehad. Als je het 5 keer moet doorgeven is het veel. En daar heb je dan 13 maanden de tijd voor. Daar zorgt de overstap service voor.
Het is nauwelijks ingewikkelder dan van energie leverancier wisselen

Ortep wijzigde deze reactie 09-03-2018 20:41 (10%)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JaQ
  • Laatst online: 15-10 10:54
Ik vind het bizar dat de potentiële beloning van 3 miljoen van de topman van ING een reden tot overstappen is. Los van of die beloning proportioneel of vergelijkbaar met collega’s is: het bedrijf ING maakt meer dan 5 miljard nettowinst in 2016 onder leiding van meneer Hamers (Zie hier.

Ik ga ook niet naar een andere groenteboer, slager of garage omdat de eigenaar 0.06% van de netto winst in z’n zak stopt; die stopt namelijk een veel hoger percentage in zn zak. De enige rationele redenen voor vertrek zijn service en prijs.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• begintmeta
  • Niet online
quote:
JaQ schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:45:
...

Ik ga ook niet naar een andere groenteboer, slager of garage omdat de eigenaar 0.06% van de netto winst in z’n zak stopt; die stopt namelijk een veel hoger percentage in zn zak. De enige rationele redenen voor vertrek zijn service en prijs.
Hamers is ondanks zijn forse aandelenverkrijgingen natuurlijk bij lange na niet de eigenaar van ING, even terzijde. Een rationele reden om geen gebruik te maken van een bedrijf ook dat het bedrijf buiten service of prijsstelling onjuist handelt.

begintmeta wijzigde deze reactie 09-03-2018 20:57 (5%)

• flyingdutchboy
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 16:53
quote:

Wtf !!!! Van die 3m is mogelijk 60% belasting, dus voor Rutte en kornuiten en slechts 40% voor meneer hamers. Dus waar gaat dit over? Als er 1 rijk wordt is het de overheid

• incaz
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 21:05
quote:
flyingdutchboy schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:11:
[...]
Wtf !!!! Van die 3m is mogelijk 60% belasting,
Eh nee.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• LA-384
quote:
JaQ schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:45:
het bedrijf ING maakt meer dan 5 miljard nettowinst in 2016 onder leiding van meneer Hamers (Zie hier.
Maar komt dat omdat dhr Hamers zo goed is in zijn werk? Of door de aantrekkende wereldeconomie?

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Leoon.
  • Laatst online: 17-10 21:43

Leoon.

waka waka hey hey

Om even in de haken op de discussie van salaris. Ja rabo en abn zitten rond de 8 ton qua salaris en ING dan nu straks 1.5 en iets van 1.5 aan variabelen bonus etc zoals aandelen. Maar wat je niet moet vergeten is dat die directeuren van abn en rabo alleen NL hebben en ING heeft de hele holding. Das wel een verschil.

De winst die rabo maakt in een jaar doet ING in 2 maanden. Neemt niet weg dat een verhoging van 50 procent niet goed te praten valt links of rechtsom.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 21:19
@Leoon. schijnbaar kunnen mensen als Hamers hun werk niet goed doen zonder miljoenen salaris. En dat terwijl ze 0 risico lopen.

Het is niet hun bank. Ze zijn geen eigenaar. Ze hebben soms een klein aandeel (gekregen nota bene) en zijn gewoon in loondienst. Ongetwijfeld werken ze hard, hebben ze veel stress en verantwoordelijkheid en is het geen baan die iedereen kan doen. Maar daar was het salaris ook al naar volgens mij?

Maar voor mij is het onbegrijpelijk dat de maatstaf is ‘er gaat veel geld in om’ of ‘in buitenland verdienen ze het ook’. Doen we het hier dan verkeerd of gaat het elders mis?

Qua signaal je personeel 1,5% geven en jezelf 50% zegt ook wel wat natuurlijk. Aan de andere kant zijn de minions inmiddels grootendeels vervangen door computers, dus echt rekening houden met personeel hoeft ook niet. Klanten blijven toch wel, ondanks een paar dagen #ophef #kamervragen en #schande. ING klanten krijgen dus exact waar ze voor betalen.

@Jac stel dat de groenteboer de prijs verhoogt, er nauwelijks concurrentie is en dit aan je uitlegt dat hij dit doet omdat zijn cassiere 50% salarisverhoging moet krijgen omdat ze dat ergens in het buitenland ook krijgt dan klinkt het in ene heel anders. Die groenteboer is nog eens 100% risico drager ook. Ralf zijn baan hangt af van zijn functioneren, maar verder loopt hij veel minder dan dat lage percentage risico als iemand die in loondienst is. Mocht het stuk lopen met Ralf dan krijgt hij zijn valscherm constructie uitgekeerd. De groenteboer krijgt een naheffing van de belastingdienst, veiling van zijn huis en beslaglegging als het stuk loopt. ‘Kleine’ details.

NiGeLaToR wijzigde deze reactie 10-03-2018 08:35 (25%)

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

• Leoon.
  • Laatst online: 17-10 21:43

Leoon.

waka waka hey hey

quote:
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:28:
@Leoon. schijnbaar kunnen mensen als Hamers hun werk niet goed doen zonder miljoenen salaris. En dat terwijl ze 0 risico lopen.

Het is niet hun bank. Ze zijn geen eigenaar. Ze hebben soms een klein aandeel (gekregen nota bene) en zijn gewoon in loondienst. Ongetwijfeld werken ze hard, hebben ze veel stress en verantwoordelijkheid en is het geen baan die iedereen kan doen. Maar daar was het salaris ook al naar volgens mij?

Maar voor mij is het onbegrijpelijk dat de maatstaf is ‘er gaat veel geld in om’ of ‘in buitenland verdienen ze het ook’. Doen we het hier dan verkeerd of gaat het elders mis?

Qua signaal je personeel 1,5% geven en jezelf 50% zegt ook wel wat natuurlijk. Aan de andere kant zijn de minions inmiddels grootendeels vervangen door computers, dus echt rekening houden met personeel hoeft ook niet. Klanten blijven toch wel, ondanks een paar dagen #ophef #kamervragen en #schande. ING klanten krijgen dus exact waar ze voor betalen.
Ben het met je eens hoor. Maar ING voelt zich gewoon een bank die internationaal opereert en daardoor groter dan de NL banken(en de omzet cijfers bevestigen dat ook) . Hun omzet is er naar en daardoor vergelijken ze zich met internationale bedrijven en niet met NL banken en dan staan ze niet zo gek hoog op die lijst.

Of het te gek is? Ja in mijn ogen absoluut. Ga ik bij de ING weg? Denk het niet. Tenzij ze de pakket prijzen omhoog gooien :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• hjs
  • Niet online
En over een jaar of 10 de volgende financiële crisis.

Maar goed, zoals de column van Bas Heijne mooi zegt:
"Volgende week is er wel weer een VVD’er in opspraak. Gewoon wachten tot het overwaait."

• Free rider
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 10-10 11:55
quote:
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:28:
0 risico? Hoe kom je daar bij? Een directeur kan gevangenisstraf krijgen voor gedragingen die door het bedrijf zijn begaan. Bijvoorbeeld Kenneth Lay kreeg 15 jaar gevangenisstraf omdat hij aan de beurs verkeerde cijfers rapporteerde. Let wel, die waren goedgekeurd door een onafhankelijke accountant. En: hij mag alléén cijfers rapporteren die zijn goedgekeurd door een onafhankelijke accountant... Nou was er daar van alles aan de hand, maar die rapportage van verkeerde cijfers werd hem het zwaarst aangerekend.

Carrieretip voor jou: wordt nooit ergens zomaar directeur zonder dat je alle aansprakelijkheden kent.
quote:
Dat verkregen aandeel is dus onderdeel van het salaris, een gedeelte van die drie miljoen is in aandelen. En veel heeft hij daar niet aan, hij valt onder de voorkennisregels en zal maar enkele weken per jaar mogen handelen - doorgaans enkele dagen direct na presentatie van jaar- of kwartaalcijfers.
De waarde voor hem is een stuk minder, namelijk de dividend-uitkeringen.
quote:
Is ING te groot is voor Nederland? Misschien moet ING zich vestigen in een land dat beter kan omgaan met grote bedrijven? Een begrijpelijk sentiment, in een groter land kan ING gewoon failliet gaan met minimale gevolgen voor de economie, wat in Nederland zeker niet zo is.

Ik weet niet of dat jouw mening is, het is wel de mijne. Er hangt een enorme spruitjeslucht rond dit onderwerp.
quote:
Het probleem is dat het uitkeren van een prestatiebonus niet meer mogelijk is. Politici en media willen dat een directeur die miljardenwinsten maakt net zo veel verdient als een directeur die de tent failliet laat gaan. En dat wringt een beetje bij aandeelhouders: bijvoorbeeld een pensioenfonds wil in de toekomst de opbrengsten gaan gebruiken voor het uitbetalen van pensioenen. En als een bedrijf een paar miljoen meer moet uitgeven om miljarden meer winst te maken dan is het een no-brainer.

Het salaris is een afspraak tussen commissarissen en hemzelf, die commissarissen vertegenwoordigen de aandeelhouders. Kennelijk kon hij de commissarissen (en indirect de aandeelhouders) overtuigen dat hij deze salarisverhoging waard is. En als andere ING-werknemers hun leidinggevenden kunnen overtuigen dat zij een 50% verhoging waard zijn, dan zullen ook zij diezelfde loonsverhoging krijgen. Immers, niemand weigert een werknemer een salarisverhoging van tienduizenden euro's als hij jaarlijks miljoenen voor je bedrijf verdient.

• incaz
quote:
Free rider schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:18:
0 risico? Hoe kom je daar bij? Een directeur kan gevangenisstraf krijgen voor gedragingen die door het bedrijf zijn begaan.
Niet 0 dus. Wel naderend naar 0. Want ondanks de economische crisis en de vele misstanden heb ik toch het idee dat de meeste bankdirecteuren nauwelijks repercussies hebben meegemaakt en nu gewoon een nieuwe ronde mee mogen doen.
quote:
Carrieretip voor jou: wordt nooit ergens zomaar directeur zonder dat je alle aansprakelijkheden kent.
Carrieretip: word bankdirecteur. De kans dat je aansprakelijk of verantwoordelijk gesteld wordt voor falen is stukken kleiner dan in uitvoerende beroepen.
quote:
Het probleem is dat het uitkeren van een prestatiebonus niet meer mogelijk is. Politici en media willen dat een directeur die miljardenwinsten maakt net zo veel verdient als een directeur die de tent failliet laat gaan.
Kinderachtig zeg, van die politici en media.

• NiGeLaToR
quote:
Free rider schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:18:
[...]

0 risico? Hoe kom je daar bij? Een directeur kan gevangenisstraf krijgen voor gedragingen die door het bedrijf zijn begaan. Bijvoorbeeld Kenneth Lay kreeg 15 jaar gevangenisstraf omdat hij aan de beurs verkeerde cijfers rapporteerde. Let wel, die waren goedgekeurd door een onafhankelijke accountant. En: hij mag alléén cijfers rapporteren die zijn goedgekeurd door een onafhankelijke accountant... Nou was er daar van alles aan de hand, maar die rapportage van verkeerde cijfers werd hem het zwaarst aangerekend.

Dat is een Amerikaan, die schuldig is bevonden aan misdrijven bij Enron met het faillissement als resultaat. Dat je in Europa daar zelden voor wordt veroordeeld lijkt me inmiddels duidelijk. Neem de topmensen van VW, miljoenen mensen opgelicht met sjoemeldiesels - niets aan de hand. Ja, in de VS. Hier niet.

Carrieretip voor jou: verdiep je in toepasbare wetgeving, ga niet blind op n=1 en ga er niet zonder meer vanuit dat iemand iets wel/niet weet.
quote:
Dat verkregen aandeel is dus onderdeel van het salaris, een gedeelte van die drie miljoen is in aandelen. En veel heeft hij daar niet aan, hij valt onder de voorkennisregels en zal maar enkele weken per jaar mogen handelen - doorgaans enkele dagen direct na presentatie van jaar- of kwartaalcijfers.
De waarde voor hem is een stuk minder, namelijk de dividend-uitkeringen.
Wat is je punt? Dat we medelijden moeten hebben? Geen van de bij banken in dienst zijnde topmensen heeft geld terug moeten geven, een tweede hypotheek moeten nemen of een nier moeten verkopen toen ze verantwoordelijk waren voor de bankencrisis. Vertel me nog eens hoeveel risico men precies loopt?
quote:
Is ING te groot is voor Nederland? Misschien moet ING zich vestigen in een land dat beter kan omgaan met grote bedrijven? Een begrijpelijk sentiment, in een groter land kan ING gewoon failliet gaan met minimale gevolgen voor de economie, wat in Nederland zeker niet zo is.
Neu, ik vind topsalarissen logisch en terecht. Ik vind ook dat prestaties beloond moeten worden. Maar als het salaris ‘zomaar’ 50% omhoog gaat dan is er wat mis met de betekenisgeving van zo’n raad van commissarissen. Dat de directeur zo’n aanbod niet afslaat snap ik. Dat hij zo’n aanbod krijgt, niet.
quote:
Ik weet niet of dat jouw mening is, het is wel de mijne. Er hangt een enorme spruitjeslucht rond dit onderwerp.
Klopt. Ik vaar niet op sentiment, maar pakweg 10 jaar werkervaring bij verschillende financiele instellingen, waarbij ik met regelmaat te maken had met topmensen. Een groot deel vind zelf ook dat het nog altijd niet klopt wat er gebeurd en kan niet uitleggen aan de eigen mensen waarom ze bijv niet onder de CAO vallen maar eigen handjeklap regels kunnen maken. Velen daarentegen maakt zich drukker om de hoeveelheid cilinders in hun leaseauto dan maatschappelijke impact van hun handelen.
quote:
Het probleem is dat het uitkeren van een prestatiebonus niet meer mogelijk is. Politici en media willen dat een directeur die miljardenwinsten maakt net zo veel verdient als een directeur die de tent failliet laat gaan. En dat wringt een beetje bij aandeelhouders: bijvoorbeeld een pensioenfonds wil in de toekomst de opbrengsten gaan gebruiken voor het uitbetalen van pensioenen. En als een bedrijf een paar miljoen meer moet uitgeven om miljarden meer winst te maken dan is het een no-brainer.
Ja er ontstaat dan altijd een beeld dat er maar een handvol mensen zijn die dit werk kunnen doen. De geschiedenis leert dat we pas recent zijn begonnen met ‘topmensen’ extreem veel meer gaat betalen dan de mensen daaronder. Die factor moet niet voor niets geraporteerd worden tegenwoordig.
quote:
Het salaris is een afspraak tussen commissarissen en hemzelf, die commissarissen vertegenwoordigen de aandeelhouders. Kennelijk kon hij de commissarissen (en indirect de aandeelhouders) overtuigen dat hij deze salarisverhoging waard is. En als andere ING-werknemers hun leidinggevenden kunnen overtuigen dat zij een 50% verhoging waard zijn, dan zullen ook zij diezelfde loonsverhoging krijgen. Immers, niemand weigert een werknemer een salarisverhoging van tienduizenden euro's als hij jaarlijks miljoenen voor je bedrijf verdient.
In de bankensector is dat inderdaad een argument: er gaat veel geld in om dus moet er veel geld betaald worden aan de medewerkers.
En tuurlijk, als je het geld waard bent is het logisch dat je naar je prestatie beloond wordt. Ik ben dan ook benieuwd hoe Hamers er eigenhandig voor gaat zorgen dat ING binnenkort 50% meer winst gaat maken.
De rest van de medewerkers hoeven niets te doen, die kregen er immers maar 1,7% bij, conform CAO.

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

• begintmeta
  • Niet online
quote:
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:10:
... Dat de directeur zo’n aanbod niet afslaat snap ik. ...
Eigenlijk is dat voor mij ook niet te snappen, als niet te snappen is dat hij zo'n aanbod krijgt. Ik vraag me soms wel af of mensen die zo'n aanbod zouden afslaan lang in zo'n positie zouden kunnen verblijven, of überhaupt in de positie een beslissing over zo'n aanbod te moeten maken zouden komen.

begintmeta wijzigde deze reactie 10-03-2018 16:39 (4%)

• Free rider
quote:
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:10:
[...]
Dat is een Amerikaan, die schuldig is bevonden aan misdrijven bij Enron met het faillissement als resultaat. Dat je in Europa daar zelden voor wordt veroordeeld lijkt me inmiddels duidelijk.
Je praat over het verleden. Maar dit gaat over de toekomst. Die bankdirecteuren in IJsland dachten ook dat ze nooit veroordeeld konden worden, ondanks dat daar wetten voor waren. En toen waren er ineens allemaal veroordelingen.
Ofwel, dingen veranderen.
quote:
Carrieretip voor jou: verdiep je in toepasbare wetgeving, ga niet blind op n=1 en ga er niet zonder meer vanuit dat iemand iets wel/niet weet.
Dank voor de tip, ik heb fysiek pas in twee landen gewerkt (niet uitgezonden of zo, woonde en werkte daadwerkelijk daar, inclusief belastingen enz.), maar wel in veel internationale samenwerkingsverbanden. Zoals je zelf zegt, ga er niet zonder meer van uit dat iemand iets wel/niet weet.
quote:
[.. over aandelen..]
Wat is je punt? Dat we medelijden moeten hebben? Geen van de bij banken in dienst zijnde topmensen heeft geld terug moeten geven, een tweede hypotheek moeten nemen of een nier moeten verkopen toen ze verantwoordelijk waren voor de bankencrisis. Vertel me nog eens hoeveel risico men precies loopt?
Je zegt " Ze hebben soms een klein aandeel (gekregen nota bene)". Bij RH is dat juist een onderdeel van het salaris. Hij werkt ervoor, het is onderdeel van die drie miljoen - hij betaalt er ook belasting over. En het genoemde bedrag is de waarde die hij krijgt als hij het verzilverd, maar hij mag nauwelijks handelen in aandelen. Ik meen te hebben gelezen dat hij genoemde aandelen ook niet binnen vijf (?) jaar mag verkopen.

Het risico: vooral dat hij nu alvast belasting moet betalen over dit onderdeel loon in natura terwijl hij het niet ten gelde kan maken.
quote:
Neu, ik vind topsalarissen logisch en terecht. Ik vind ook dat prestaties beloond moeten worden. Maar als het salaris ‘zomaar’ 50% omhoog gaat dan is er wat mis met de betekenisgeving van zo’n raad van commissarissen. Dat de directeur zo’n aanbod niet afslaat snap ik. Dat hij zo’n aanbod krijgt, niet.
Ik zit er iets anders in. Als iemand voor zijn werkgever een groot verschil maakt dan mag de beloning meestijgen in verhouding tot dat verschil. Wat zijn vorige beloning was maakt niet uit.

Anders gezegd: als ik voor een werkgever een extra winst van 100 miljoen realiseer, dan verwacht ik minimaal een ton loonsverhoging. Als ze dan bij mij aankomen dat mijn salaris maximaal 10% kan stijgen dan ben ik direct weg.
quote:
Klopt. Ik vaar niet op sentiment, maar pakweg 10 jaar werkervaring bij verschillende financiele instellingen, waarbij ik met regelmaat te maken had met topmensen. Een groot deel vind zelf ook dat het nog altijd niet klopt wat er gebeurd en kan niet uitleggen aan de eigen mensen waarom ze bijv niet onder de CAO vallen maar eigen handjeklap regels kunnen maken.
Tja, mij is ook wel eens werk met een CAO aangeboden. Heb ik geweigerd. Ik wil zelf over voorwaarden praten, ik vertrouw die vakbonden voor geen meter. (Ervaring in directe omgeving, maar niet erg van toepassing op dit topic behalve de conclusie: vakbond is een soort maffia). Natuurlijk is het wel sneu dat die medewerkers niet eens de kans krijgen om leidinggevenden te overtuigen van hun meerwaarde, en dat hun salarisverhoging gelijk is aan de verhoging van de zwakste keten in de schakel.
Als je punt is dat zo'n 'topman' niet eens kan uitleggen dat hij zelf over voorwaarden wil praten dan begrijp ik je punt: dat zou ik ook geen topman noemen. Die zit daar niet vanwege zijn communicatieve vaardigheden.
quote:
Ja er ontstaat dan altijd een beeld dat er maar een handvol mensen zijn die dit werk kunnen doen. De geschiedenis leert dat we pas recent zijn begonnen met ‘topmensen’ extreem veel meer gaat betalen dan de mensen daaronder
Ik denk niet dat slechts een handvol mensen dat werk kunnen doen. Ik denk ook dat vrijwel iedereen een bedrijf met 100.000 werknemers kan leiden. Echt waar.
Ik denk wel dat een handvol mensen dit werk uitzonderlijk goed kunnen doen. En ik vind dat iedereen moet worden beloond op basis van hun arbeidsproductiviteit. En als sommigen een enorme meerwaarde kunnen realiseren, dan was hun arbeidsproductiviteit dus aanzienlijk hoger, en daarom denk ik dat die personen meer mogen verdienen.

Overigens ken ik een andere geschiedenis, in de afgelopen 2500 jaar lagen de inkomens en vermogens van individuele personen lag nog nooit zo dicht bij elkaar als nu.
quote:
In de bankensector is dat inderdaad een argument: er gaat veel geld in om dus moet er veel geld betaald worden aan de medewerkers.
En tuurlijk, als je het geld waard bent is het logisch dat je naar je prestatie beloond wordt. Ik ben dan ook benieuwd hoe Hamers er eigenhandig voor gaat zorgen dat ING binnenkort 50% meer winst gaat maken.
De rest van de medewerkers hoeven niets te doen, die kregen er immers maar 1,7% bij, conform CAO.
Ik denk niet dat de commissarissen jouw idee over beloningen volgen, dat alle prestaties moeten worden afgezet tegen het salarisverschil van vroeger en nu.
Ik denk eerder dat de commissarissen rekenen op basis van verwachte arbeidsproductiviteit. Dus als RH een winst van 3 mld realiseert, en je bent bereid om 0,1% naar de verantwoordelijk directeur over te maken, dan kom je op 3 mln.

• NiGeLaToR
@Free rider ik waardeer onze discussie en heb begrip voor je argumenten d:)b Toch denk ik dat je op het vlak van ‘resultaat realiseren’ een denkfout maakt: als RH een half jaar vrij neemt bestaat ING nog. Er zullen besluiten niet zijn genomen, maar verder.. de bank draait door.

Als de tienduizenden medewerkers een half jaar vrij nemen, heb je vanaf morgen of overmorgen een groot probleem en kan geen klant meer bij zijn of haar geld. RH maakt geen marketingplannen, bedient geen computers, vult geen pinautomaten en zorgt er zelfs niet voor dat de mensen die dit doen worden aangestuurd. Hij zit daar 6-7 niveaus vandaan. Zijn invloed op de dagelijkse operatie zal bijna nihil zijn. En wellicht terecht, hij moet aandeelhouders bedienen, commissarissen informeren en zijn management team aansturen. Tis eenzaam aan de top.

Toch vinden ‘we’ dat RH het verschil maakt, de resultaten boekt en hier een direct percentage van moet krijgen? Vrij bijzonder. Nogmaals: een topman is essentieel voor een organisatie om zich te ontwikkelen, maar het is toch echt het hele bedrijf wat resultaat produceert. 1 iemand geef je daar 50% loonsverhoging voor, de rest 1,7%.

Als commissarissen rekenen op basis van arbeidsproductiviteit van alleen RH is dat typerend voor wat er mis gaat: 1 iemand extra belonen voor het werk van 100.000 mensen.

Waar haal je overigens de 2500 jaar geschiedenis vandaan dat rijkdom en vermogens dicht bij elkaar liggen nu?
Volgens mij maakt de rest van de wereld zich juist heel druk om het feit dat de rijkste 8 mensen meer bezitten dan 3,6 miljard anderen en dat dit nog nooit is gebeurd.

https://www.nu.nl/economi...d-groter-dan-gedacht.html

http://www.dewereldmorgen...tussen-rijk-en-arm-zo-gro

https://www.volkskrant.nl...el-in-nederland~a3832426/

Enzovoorts. Ook qua inkomens van topmensen is dit gaande, de verhouding tussen het hoogste en laagste salaris was nog nooit zo groot.

Ik ben niet vies van geld verdienen, integendeel. Wat ik alleen mis bij grote bedrijven is het besef dat ze onderdeel zijn van de samenleving én dat beloning niet alleen relatie houdt met prestatie, maar ook met risico. RH loopt meer risico dan de balie medewerker, maar veel minder dan doorsnee ondernemers bijvoorbeeld. Hij kan onmogelijk alles kwijtraken, tenzij (ja, dit geldt ook voor ondernemers) hij fraudeert of ‘white collar’ misdrijven pleegt. En ja, dan maakt het vast uit dat hij 100.000 medewerkers en miljoenen klanten dupeert en de slager veel minder. Of juist niet, zoals VW heeft bewezen. Size matters.

En je onttrekken aan een CAO kan bij banken niet, tenzij je bij de zelfbenoemde top xxx hoort of extern bent. Die opmerking over mafia praktijken van vakbonden kan ik daarin prima plaatsen ;)

Nogmaals dank voor de discussie, we worden het vast niet eens, maar begrijp wel beter jou standpunt en mening hierin.

• incaz
quote:
Free rider schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:51:
Ik denk wel dat een handvol mensen dit werk uitzonderlijk goed kunnen doen. En ik vind dat iedereen moet worden beloond op basis van hun arbeidsproductiviteit. En als sommigen een enorme meerwaarde kunnen realiseren, dan was hun arbeidsproductiviteit dus aanzienlijk hoger, en daarom denk ik dat die personen meer mogen verdienen.
Maar hoe bepaal je dat betrouwbaar? De directeuren onder wiens bezielende leiding de risicovolle constructies werden opgetuigd leken tot het mis ging nog heel erg succesvol - tot het mis ging. Dat is dan meer gokken dan beoordelen.
Hoe meet je de arbeidsproductiviteit uberhaupt? En hoe weet je dat die is toe te schrijven aan hem, en niet aan de andere mensen in de keten, die geen opslag van 50% krijgen, ook niet in aandelen die vastgezet zijn?
quote:
Overigens ken ik een andere geschiedenis, in de afgelopen 2500 jaar lagen de inkomens en vermogens van individuele personen lag nog nooit zo dicht bij elkaar als nu.
Da's niet waar, want de inkomens- en vermogensongelijkheid neemt toe, het lag een jaar of 20, 30 in het verleden dichter bij elkaar.

• Free rider
quote:
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 17:18:
@Free rider ik waardeer onze discussie en heb begrip voor je argumenten d:)b Toch denk ik dat je op het vlak van ‘resultaat realiseren’ een denkfout maakt: als RH een half jaar vrij neemt bestaat ING nog. Er zullen besluiten niet zijn genomen, maar verder.. de bank draait door.
Als de tienduizenden medewerkers een half jaar vrij nemen, heb je vanaf morgen of overmorgen een groot probleem en kan geen klant meer bij zijn of haar geld. RH maakt geen marketingplannen, bedient geen computers, vult geen pinautomaten en zorgt er zelfs niet voor dat de mensen die dit doen worden aangestuurd. Hij zit daar 6-7 niveaus vandaan. Zijn invloed op de dagelijkse operatie zal bijna nihil zijn. En wellicht terecht, hij moet aandeelhouders bedienen, commissarissen informeren en zijn management team aansturen. Tis eenzaam aan de top.
Ben ik helemaal mee eens. Anderzijds, RH krijgt ook niet het salaris van tienduizenden medewerkers.
Misschien moet je het omgekeerd zien. Als er één persoon is die ING in zijn uppie naar de kloten kan helpen is hij het. Niet een pin-automaatvuller, niet een helpdeskmedewerker, een HR medewerker, nee, alleen hij kan dat. Ik hoop dat je hiermee akkoord gaat, even geen zin om een directeur te bedenken die zijn bedrijf naar de afgrond heeft geholpen.

Het klinkt wel als een negatief argument, je beloont iemand extra omdat hij het werk van tienduizenden teniet kan doen.
quote:
Toch vinden ‘we’ dat RH het verschil maakt, de resultaten boekt en hier een direct percentage van moet krijgen? Vrij bijzonder. Nogmaals: een topman is essentieel voor een organisatie om zich te ontwikkelen, maar het is toch echt het hele bedrijf wat resultaat produceert. 1 iemand geef je daar 50% loonsverhoging voor, de rest 1,7%.

Als commissarissen rekenen op basis van arbeidsproductiviteit van alleen RH is dat typerend voor wat er mis gaat: 1 iemand extra belonen voor het werk van 100.000 mensen.
Ik blijf herhalen, kijk niet naar loonsverhogingen. Kijk naar de bijdrage.
Het concept dat je een deel verdient van de resultaten die je boekt is niet heel vreemd. Alle zelfstandigen, ZZPers en freelancers krijgen 100%. Maar ook advocaten, accountants en dergelijke ontvangen een deel van hun omzet. En consultants, en artsen enz.enz.
quote:
Waar haal je overigens de 2500 jaar geschiedenis vandaan dat rijkdom en vermogens dicht bij elkaar liggen nu?
Volgens mij maakt de rest van de wereld zich juist heel druk om het feit dat de rijkste 8 mensen meer bezitten dan 3,6 miljard anderen en dat dit nog nooit is gebeurd.
(vage herinnering) Nassim Taleb, "The black swan".
Het is waar dat de rijkste persoon van dit moment meer geld bezit dan welk historisch persoon ook. Maar betoogde Taleb, er is wel sprake geweest van een enorme waardevermeerdering. Anecdote (niet uit boek): recent was er wat ophef over een Amerikaanse familie die 2,8% van de grond van de VS bezat. Welnu, Louis XVI bezat 80% van de grond van Frankrijk. Ik denk dat het verschil in rijkdom in het 18e eeuwse Frankrijk vele malen groter was dan in de VS van de 21e eeuw.

NB: Heel misschien zit ik er naast met de referentie, misschien was het een boek van Malcolm Gladwell. En beide schrijvers neem ik aanmerkelijk serieuzer dan de gelinkte artikelen die nergens vertellen wat vroeger wel de inkomensverschillen waren, anders dan 'kleiner'.
quote:
Ik ben niet vies van geld verdienen, integendeel. Wat ik alleen mis bij grote bedrijven is het besef dat ze onderdeel zijn van de samenleving én dat beloning niet alleen relatie houdt met prestatie, maar ook met risico. RH loopt meer risico dan de balie medewerker, maar veel minder dan doorsnee ondernemers bijvoorbeeld. Hij kan onmogelijk alles kwijtraken, tenzij (ja, dit geldt ook voor ondernemers) hij fraudeert of ‘white collar’ misdrijven pleegt. En ja, dan maakt het vast uit dat hij 100.000 medewerkers en miljoenen klanten dupeert en de slager veel minder. Of juist niet, zoals VW heeft bewezen. Size matters.
Ik kan me vinden in jouw standpunt dat risico ook invloed zou moeten hebben op salaris, en dat RH niet zo veel risico loopt, althans, zelfstandigen en dergelijke lopen grotere risico's. Maar ik blijf erbij dat je moet afrekenen op resultaten. Als je dat nalaat kom je snel in een soort 'false economy' terecht.

Anecdote: Een jaar of vijf geleden werd bekend dat een groot pensioenfonds een bonus moest betalen aan een Amerikaans beleggingskantoor. Wat was het geval: het beheer was dus uitbesteed onder de voorwaarde dat een bepaald rendement moest worden gehaald, bij een hoger rendement krijgen ze een percentage van de meeropbrengsten. Welnu, beleggingskantoor deed het erg goed, paar honderd miljoen extra winst, en twee miljoen bonus.
Iedereen was over de zeik, pensioenfonds zou proberen het contract te veranderen, wat niet lukte en toen werd het contract verbroken. Ze gingen in zaken met een ander beleggingskantoor waarbij behaalde resultaten totaal niet meetellen. Anders gezegd, het maakte niet uit of dat kantoor hun beste werknemer op het account zetten, of een stagiair: de betaling bleef hetzelfde.

Je weet waar het op uit draait, onvoldoende dekking, premieverhogingen, gezeur over rekenrente. Niemand die zich bedenkt dat ze weigeren te betalen voor extra kwaliteit.
quote:
En je onttrekken aan een CAO kan bij banken niet, tenzij je bij de zelfbenoemde top xxx hoort of extern bent. Die opmerking over mafia praktijken van vakbonden kan ik daarin prima plaatsen ;)

Nogmaals dank voor de discussie, we worden het vast niet eens, maar begrijp wel beter jou standpunt en mening hierin.
Zelfde mening hier, ik hoop dat je wat kan met die ene referentie die ik wel kon geven. En mocht je Nassim Taleb niet kennen, grote aanrader.
quote:
incaz schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 17:29:
Maar hoe bepaal je dat betrouwbaar? De directeuren onder wiens bezielende leiding de risicovolle constructies werden opgetuigd leken tot het mis ging nog heel erg succesvol - tot het mis ging. Dat is dan meer gokken dan beoordelen.
Hoe meet je de arbeidsproductiviteit uberhaupt? En hoe weet je dat die is toe te schrijven aan hem, en niet aan de andere mensen in de keten, die geen opslag van 50% krijgen, ook niet in aandelen die vastgezet zijn?
Ik weet dat er methodes zijn om bijdragen van individuen aan een teamproject vast te stellen. Wel abstract en met wat aannames, maar ook onderbouwd.
Alleen weet ik niet of die commissarissen daar gebruik van hebben gemaakt. Ik vermoed dat zij consultants hebben ingehuurd om zich hierover te buigen (Hays is zo'n consultancytoko die hierover adviseert).
quote:
[... inkomensongelijkheid...]
Da's niet waar, want de inkomens- en vermogensongelijkheid neemt toe, het lag een jaar of 20, 30 in het verleden dichter bij elkaar.
Héél misschien was dat rond de 50 jaar geleden even zo, met al het communisme in China en Warschaupact, waar behoorlijk veel mensen onder vielen. Denk je echt dat inkomensverschillen ten tijde van de Farao's, Romeinse keizers, Europese absolute koningen enz. lager waren dan nu?

Misschien heb je een bron?

• incaz
quote:
Free rider schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 18:40:
Als er één persoon is die ING in zijn uppie naar de kloten kan helpen is hij het. Niet een pin-automaatvuller, niet een helpdeskmedewerker, een HR medewerker, nee, alleen hij kan dat.
Hmm, dat is maar zeer de vraag. Enerzijds of hij het in z'n eentje kan (want zouden we dan niet beter onze checks and balances wat versterken ipv hopen dat een grof salaris dat afkoopt), en anderzijds of de verkeerde persoon op de verkeerde tech-plek niet ook veel schade kan veroorzaken. Mijn eigen indruk is dat de checks and balances rondom tech gedoe ook nogal eens hapert.
quote:
Ik blijf herhalen, kijk niet naar loonsverhogingen. Kijk naar de bijdrage.
Het concept dat je een deel verdient van de resultaten die je boekt is niet heel vreemd. Alle zelfstandigen, ZZPers en freelancers krijgen 100%. Maar ook advocaten, accountants en dergelijke ontvangen een deel van hun omzet. En consultants, en artsen enz.enz.
In de meeste gevallen denk ik dat ook daar redelijkheid een rol zou moeten spelen. Iemand fatsoenlijk betalen: graag. Iemand exorbitant betalen: nergens voor nodig. Ook niet voor artsen of advocaten. En integriteitsproblemen genoeg, op al die beroepen die je aanhaalt.
quote:
Het is waar dat de rijkste persoon van dit moment meer geld bezit dan welk historisch persoon ook. Maar betoogde Taleb, er is wel sprake geweest van een enorme waardevermeerdering.
Leuk, maar dat schreef ik niet. De inkomensongelijkheid en vermogensongelijkheid neemt de afgelopen decennia weer flink toe. Dat heeft niets met Talebs black swan of met waardevermeerdering te maken: het feit is dat zeker in de westerse wereld de rijken een stuk rijker zijn geworden, met alle ontwrichtende gevolgen op de democratie en economie vandien, want concentratie van macht en geld hebben ontregelende effecten, terwijl de anderen er niet vergelijkbaar mee vooruit zijn gegaan... en de ING specifiek bijvoorbeeld rare detacheringscontracten en outsourcing heeft om mensen die wel werk voor de bank doen, toch niet te laten meedelen.

Mensen die dus voor een deel wel hebben ingeleverd toen het slechter ging: bijvoorbeeld de mensen die hun werk zijn kwijt geraakt.

• Free rider
quote:
incaz schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 18:53:
het feit is dat zeker in de westerse wereld de rijken een stuk rijker zijn geworden, met alle ontwrichtende gevolgen op de democratie en economie vandien, want concentratie van macht en geld hebben ontregelende effecten, terwijl de anderen er niet vergelijkbaar mee vooruit zijn gegaan...
Dan maar een link: Artikel over rapport van Universiteit Leiden voor IMF
Samenvatting:
quote:
Het aandeel van topinkomens in het totale bruto inkomen is in Nederland stabiel gebleven in de periode 1990-2012. Dat geldt ook voor het aandeel dat de top 0,1%, 1% en de top 5% afdragen aan inkomensheffingen. Het aandeel van de top 10% in de totale belastingafdracht is significant gestegen, naar 33,2% in 2012. Het beeld dat de rijken steeds rijker worden gaat dus ten aanzien van de Nederlandse inkomensverdeling niet op. Eerder hebben we al laten zien dat dit ook ten aanzien van de vermogensverdeling niet het geval lijkt te zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
quote:
Omdat het makkelijker is gezegd dan gedaan en er meer manieren zijn om een bank tot inkeer te doen komen dan overstappen naar een andere bank. Manieren die overigens ook veel effectiever zijn dan overstappen. Zoals we nu al diverse malen hebben gezien is luid protest het meest effectieve want tot dusver hebben alle topmannen daardoor hun bonus (grotendeels) weer ingeleverd. Bij overstappen lukt je dat niet tenzij je massaal afspreekt om dat te doen en dit ook een negatief effect op hun inkomsten heeft. Dat laatste is een lastige. Daarbij komt dat bank- en verzekeringszaken net als politiek zijn: bar weinig mensen die er weet van en/of interessen in hebben. Met overstappen bereik je die groep niet waardoor die massale afspraak tot overstappen ook niet bepaald een realiteit zal zijn.

Dat soort zaken weet de overheid ook heel goed. Je ziet dan ook dat ze voor een andere oplossing gaan dan overstappen. Ze gebruiken namelijk gewoon hun mogelijkheden als overheid zijnde, namelijk het maken/aanpassen van wetgeving die dit soort fratsen van de ING en anderen moeilijker maakt.

Maar goed, als jij beter slaapt door over te stappen naar een andere bank moet je dat ook vooral doen. Denk alleen niet dat dit enige effect heeft.

• Iemt
https://www.nu.nl/economi...pman-van-tafel-haalt.html

De overheid doet ook gezellig mee, dus misschien word het geen leegloop bij de ING

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Naboo
  • Laatst online: 17-10 21:31

Naboo

#WINNING!! DUH!

Waar was deze ophef toen het bestuur van a.s.r. zichzelf 67% salarisverhoging gaf?
https://nos.nl/artikel/22...rhoging-voor-asr-top.html

Sowieso, a.s.r. had ik al geen producten bij en ING heb ik nu ook mijn laatste restjes weggehaald.

Koos Signatureloos

• Roos79
quote:
Naboo schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:57:
Waar was deze ophef toen het bestuur van a.s.r. zichzelf 67% salarisverhoging gaf?
https://nos.nl/artikel/22...rhoging-voor-asr-top.html

Sowieso, a.s.r. had ik al geen producten bij en ING heb ik nu ook mijn laatste restjes weggehaald.
Omdat het denk ik om kleinere bedragen gaat?
Het is alsnog veel maar geen miljoen zoals bij ing dat is denk ik het verschil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Naboo
  • Laatst online: 17-10 21:31

Naboo

#WINNING!! DUH!

quote:
Roos79 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:22:
[...]

Omdat het denk ik om kleinere bedragen gaat?
Het is alsnog veel maar geen miljoen zoals bij ing dat is denk ik het verschil.
Klopt, maar dan nog, de a.s.r. komt vanuit een ergere situatie dan de ING, en ja, ze doen het stapsgewijs, maar dan nog denk ik; kan opeens geen goed bestuur meer zijn als je je huidige salaris zou behouden?

Ik bedoel, als geld een motivatie voor je moet zijn om goed te kunnen presteren, dan moet je misschien maar gewoon ander werk zoeken.

Koos Signatureloos

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 20:08
quote:
Naboo schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:39:
[...]
Ik bedoel, als geld een motivatie voor je moet zijn om goed te kunnen presteren, dan moet je misschien maar gewoon ander werk zoeken.
Vandaar dat er veel mensen een bonusregeling op het werk hebben, dat er in de zorg en het onderwijs een personeelstekort is, etc.

Al met al wil iedereen het liefst zoveel mogelijk geld verdienen... Alleen hebben de mensen op de werkvloer niet de mogelijkheid hun salaris te verhogen, de bovenklasse kan wel salaris zelf aanpassen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:01

Rukapul

Moderator General Chat
Modbreak:
Dit topic is niet bedoeld om de hele discussie over de (on)terechtheid van salarissen of maatschappelijke discussies te voeren. Die discussie kan elders gevoerd worden (zoals in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij). Hier kan worden volstaan met de kale feiten waarna elk individu voor zichzelf het belang ervan kan afwegen om tot een keuze te komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
https://www.nu.nl/economi...pman-ralph-hamers-in.html
Gaan nu al die mensen van Triodos en SNS/ASN weer terug naar de ING? :+

Zelf nog steeds bij de ING.
"de soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend'

• LA-384
quote:
Viper® schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:04:
https://www.nu.nl/economi...pman-ralph-hamers-in.html
Gaan nu al die mensen van Triodos en SNS/ASN weer terug naar de ING? :+
Ik zou niet weten waarom? Dat het dankzij zware kritiek wordt teruggedraaid doet niets af aan het aanvankelijke besluit en verdediging. Ze zijn niet tot een ander inzicht gekomen, ze zien alleen dat het aanhouden van de loonsverhoging meer (klanten) kost dan het terugdraaien.

Ik vermoed dat die loonsverhoging er alsnog komt, maar dan in kleinere stapjes, of achter de schermen.

LA-384 wijzigde deze reactie 13-03-2018 12:34 (12%)

• Viper®
  • Niet online
Ik hoorde op de radio dat ASN en Triodos duizenden nieuwe klant aanmeldingen hadden.

Volgens de statistieken heeft ING 8 miljoen particulieren klanten en 660k zakelijke
https://www.ing.nl/nieuws/feiten_en_cijfers/index.html

Persoonlijk denk ik dat zelfs 10.000 particulieren die weggaan nog niet eens zoden aan de dijk zet

Viper® wijzigde deze reactie 13-03-2018 12:35 (6%)

• CurtPoindexter
  • Niet online
quote:
Naboo schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:39:
[...]

Klopt, maar dan nog, de a.s.r. komt vanuit een ergere situatie dan de ING, en ja, ze doen het stapsgewijs, maar dan nog denk ik; kan opeens geen goed bestuur meer zijn als je je huidige salaris zou behouden?

Ik heb ook weleens een baan opgezegd omdat het gangbare salaris 2x zo hoog bleek te zijn. Kan de werkgever nog zo leuk zijn, het gras is dan wel heel erg groen aan de overkant. Was snel weg toen ik dat door begon te krijgen.
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True