Miki schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:10:
[...]
Wat betreft een creditcard wil ik gewoon geen kaart van Qander. De verhalen zijn gewoon niet positief over deze uitgever en dus wil ik er niet aan. Zie het KNAB forum om eea terug te lezen, je zult zien dat het niet best is. Daarnaast is het ook een kaart die door Qander meteen als kredietrekening wordt aangemeld bij BKR. Ook dat vind ik zeer onwenselijk en heb ik nu ook niet met mijn huidige Rabocard. AMEX is dan wel een typische creditcard (chargecard) maar zoals je zelf al aangeeft is de acceptatie niet al te best.
Qander (vroeger Lasercards) heeft/had inderdaad niet zo'n goede naam. Maar bijvoorbeeld de
Miles&More VISA creditcard die sinds kort beschikbaar is kent geen BKR registratie (alleen toetsing bij aanvraag). Mijn ervaringen van jaren geleden was dat hun fraude detectie wat gevoeliger stond afgesteld en ze wat vaker opbelden om transacties te verifiëren. Ook rekenden ze toen een keer de jaarlijkse kaartbijdrage van de cobranded Gamma kreditkaart door terwijl ik voldeed aan de minimale uitgaven-eis om die bijdrage kwijtgescholden te krijgen. Is toen wel netjes opgelost maar moest ik zelf dus scherp op zijn. Maar dat is alweer 10 jaar geleden.
Zowel Bunq als N26 hebben dan typische debitcards. Handig dat het bedrag gelijk afgeschreven wordt maar als je een auto wilt huren of een hotelkamer of restauranttafel boekt dan heb je niets aan je debitcard. Die worden 99 van de 100 keer nier geaccepteerd omdat er geen reservering kan worden geboekt.
Klopt. Er valt wel veel geld te besparen met N26 wat betreft wisselkoersen (geen of beperkte koersopslag). Blijft dus interessant als je ook uitgaven in vreemde valuta doet, zeker zolang een rekening gewoon gratis is.
Daarbij zoals ik al eerder aangaf is het hebben van iDeal erg fijn. Probeer maar eens je Netflix abonnement te koppelen aan een gewone rekening. Daardoor moet je een iDeal transactie doen van 1 cent. En dat is maar een enkel voorbeeld. Kun je wel weer andere oplossingen en workarounds vinden maar waarom zou ik dan mijn huidige bank moeten verlaten?
iDeal is inderdaad het grootste probleem.
Dat is zo ingeburgerd en goedkoop voor partijen om te gebruiken. Helaas ook vaak gebruikt als afgeleide identificatie (idd de 0,01 euro verificatie transacties).
Waar mogelijk gewoon de partij vragen of het op een andere manier geregeld kan worden.
Als je keuzemogelijkheid hebt (internetaankopen) ga ik zelf ergens winkelen waar ik met creditcard terecht kan (of Paypal - gekoppelde cc). levert ook weer punten op.
Netflix kan je ook via creditcard betalen.
Een losse kaart afnemen direct bij ICS of de ANWB, Bijenkorf etc kan uiteraard ook maar als je dan de kosten doorrekent is de lol van zo’n nieuwe bank ook niet meer leuk.
Ligt eraan. N26 is gratis. creditkaart via ICS (bv Bijenkorfkaart) is goedkoper dan bij de grootbanken.
Dus revolut, knab, n26 en bunq hebben hele goede punten maar net niet alles om een oude bank volledig los te laten.
Het is deels persoonlijk wat je nodig hebt voor diensten, maar creditkaarten zijn m.i. geen belangrijk punt om bij je grootbank te blijven.