Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:03

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Niemand? :'(

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• elhopo
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17:01

elhopo

nemo sine cruce

Topicstarter
quote:
De Gitzo is een carbon statief, die Vanguard niet. Nogal een verschil. Zelf heb ik een wat simpeler Vanguard, en op zich bevalt die prima. Echter heb ik ook een carbon statief, en dat staat toch nog wel een stukje beter, met name als het gaat om trillingen.

De 263AP ben ik trouwens wel een paar keer tegengekomen op Marktplaats voor rond de 50 euro, dus tweedehands is natuurlijk ook een optie. Mocht ie niet bevallen dan kan je hem vlot weer doorverkopen zonder alteveel verlies te maken.

Hundreds of years from now, it will not matter what my bank account was, the sort of house I lived in, or the kind of car I drove... But the world may be different because I did something so bafflingly crazy that my ruins become a tourist attraction.

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:03

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
elhopo schreef op maandag 27 maart 2017 @ 14:56:
[...]

De Gitzo is een carbon statief, die Vanguard niet. Nogal een verschil. Zelf heb ik een wat simpeler Vanguard, en op zich bevalt die prima. Echter heb ik ook een carbon statief, en dat staat toch nog wel een stukje beter, met name als het gaat om trillingen.

De 263AP ben ik trouwens wel een paar keer tegengekomen op Marktplaats voor rond de 50 euro, dus tweedehands is natuurlijk ook een optie. Mocht ie niet bevallen dan kan je hem vlot weer doorverkopen zonder alteveel verlies te maken.
Ik snap dat de Gitzo beter is dan de Vanguard maar hij ligt buiten mijn budget. Goed te horen dat de Vanguard prima bevalt. Gebruik je hem met Vanguard ballhead?

Tweedehands is een prima idee trouwens, als je hem voor rond de 50 euro kunt kopen kun je je er nauwelijks een buil aan vallen inderdaad.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17:01

elhopo

nemo sine cruce

Topicstarter
quote:
SnoeiKoei schreef op maandag 27 maart 2017 @ 15:01:
[...]

Ik snap dat de Gitzo beter is dan de Vanguard maar hij ligt buiten mijn budget. Goed te horen dat de Vanguard prima bevalt. Gebruik je hem met Vanguard ballhead?

Tweedehands is een prima idee trouwens, als je hem voor rond de 50 euro kunt kopen kun je je er nauwelijks een buil aan vallen inderdaad.
Ik heb de 234AB, daar zit een SBH-50 balhoofd bij. Op zich een prima combi, bij de 263 zit het SBH-100 balhoofd. Het enige verschil is volgens mij dat die een tweede knop heeft om de rotatie vast te zetten? Of is die draaiknop om hem te kunnen pannen? Op zich heb ik geen rare dingen gehad met dit statief, maar eerlijk gezegd gebruik ik hem minder vaak aangezien ik ook nog een carbon statief heb. Zoals je al zei, als je hem tweedehands koopt kan je er nauwelijks een buil aan vallen, voor het zelfde geld verkoop je hem zo weer door.

Edit: Ik zie hier nog wat meer reviews van gebruikers en een wat lagere prijs:

https://www.amazon.de/dp/B004OYUDG4

elhopo wijzigde deze reactie 28-03-2017 10:17 (5%)

Hundreds of years from now, it will not matter what my bank account was, the sort of house I lived in, or the kind of car I drove... But the world may be different because I did something so bafflingly crazy that my ruins become a tourist attraction.

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:39

copykat

Good copy isn't bad

Ik probeer in te schatten welk statief het beste bevalt.
eigen onderzoek: prijs range 75-150 euro (100 euro als probeersel en hopelijk de aanbiedingen 8) )

- gebruik travel en niet studio of erg profi. (wel leuk als ik meerdere dingen er mee kan.)
- statief kop ik denk balhoofd al is release meteen lensdrop mijn angst. ( zo'n draaihendel houd meteen je kanteling tegen.)
- gewicht camera m43 engeen supertelezooms met eigen statief beugel.
- hoogte? geen idee, ik ben vrij groot. dus hoger dan 150 160?
- gewicht? zo laag mogelijk zonder dat het erg onstabiel word. (zo'n haak schijnt handig te zijn om tijdelijk meer stabiliteit te krijgen met een gewichtzakje er aan ook handig om even je camera tas aan te hangen ;-) .)

kleur? eh zwart of metal? kleurtjes ook leuk.

mijn eerste keuzelijstje
- Zomei Z688 met balhoofd
- Sirui UltraLight T-005X + C10S zwart
- Rollei Tripod C4i Titanium + FHP-53P
- Rollei Compact Traveller No. 1 black
- Manfrotto Compact Advanced Zwart

wat is makkelijker beter een twist lock op de pootjes (draaien) of de snel clip?

ik zal video en foto met het statief willen doen..
Ik heb een (klassieke)monopod maar twee in een is ook handig scheelt gewicht en ruimte met vakantie.

graag advies.

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:01
Ik heb de Sirui T005Kx, die wordt geleverd met een iets ander balhoofd als ik me niet vergis. Bevalt prima voor spiegelloze camera's, mijn review vind je een paar pagina's terug in dit topic: citruspers in "Het statieven topic"

citruspers wijzigde deze reactie 15-04-2017 13:52 (14%)

I'm a photographer, not a terrorist

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ja die extra knop voor horizontaal draaien viel me ook op.
hoe bevallen die ronde lock knopjes? is het niet lastig om een kleine correctie te doen zonder dat de kop zo los komt dat het makkelijk omkanteld?

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:01
Ik heb er geen problemen mee eigenlijk, de knoppen hebben redelijk wat "travel", het is niet zo dat als je de knop 5 graden draait dat dan de hele kop los zit.

I'm a photographer, not a terrorist

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb die sirui en de rollei ct bekeken in de winkel zelfde prijs denk ik en zelfde setup. de sirui voelde ondanks de dunne onderste sectie vd pootjes stabieler.

Zomei is dat een soort submerk? de z699 ziet er op beeld best goed uit. en z888 is ook. (zelfde maar hoger)
compleet, kan alleen geen goed beeld krijgen van het balhoofd.

(balen dat ik die C5i aanbieding vd Aldi gemist heb :'( )

edit 2
MeFOTO RoadTrip Travel Tripod Kit titanium schijnt van benro te komen.

waar zitten de verschillen bij deze merken? het balhoofd? klemringen? snelplaat?

(zijn alle snelplaten montabel op een m43?) waar moet je op letten?

copykat wijzigde deze reactie 15-04-2017 17:32 (65%)

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22:34
N.a.v. dit topic ben ik ook overstag gegaan naar een Sirui n2204x met een k30x balhoofd.. zoals zo velen ook als tweede een Manfrotto 055XPROB met 804rc2 hoofd, maar na afgelopen weekend op Terschelling dat ding het strand opsjouwen in het mulle zand.. nee.. dat hoeft van mij niet meer..

Ben voor de k30x gegaan bij coolblue, wel iets groter dan de 20, maar de 30 was zelfs een tientje goedkoper dan de 20, dus toen was de keus snel gemaakt. Hopelijk komt de postbode morgen weer een beetje op tijd :) :)

5D3 | 7D | 14 2.8 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 300 4 | 10-18 | 16-35 4 | 15-85 | 24-105 4 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 21 1.4 | 35 2.8

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Er zijn veel "chinese" versies te vinden van bekende merken en als ik eerlijk ben dan ben ik benieuwd waar de verschillen in zitten.

Digipod A-2540FM Profi statief + balhoofd
het balhoofd lijkt erg op de http://www.benro.nl/artikel.php?id=B1_-Balhoofd-B1
De tripod zelf ziet er ook erg bekend uit:
dat haakje iets uitstekend. als de specs kloppen is het een stevig statief 12kg draag vermogen, 1,3kg 155cm max hoogte. meerdere standen voor de poten en als monopod te gebruiken.

heeft iemand ervaring met dit soort producten?
ik vind weinig reviews.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een y10 (8kg draagvermogen) en een C10-s (5 kg of meer) balhoofd?

copykat wijzigde deze reactie 24-04-2017 21:17 (8%)

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19:27
Ik gebruikte vroeger het Manfrotto 055XPROB-statief met Manfrotto 468MGRC0-kop. Degelijk en stevig materiaal, doch ook groot en zwaar. En dat begon me toch wat tegen te steken, dus heb ik zopas het Sirui T-2205X-statief en G-20KX-kop aangeschaft. Licht en klein, en voelt, voor zover ik het al getest heb, toch zeer stabiel aan.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Sirui A1005 + y10

ik neig naar A1005 +y10 gezien de max hoogte, gewicht overige opties zoals monopod en macro stand.

T- versie's is ook interessant maar ik snap nog niet geheel de verschillen in types.
Je hebt ook een T-1005x versie en die heb ik nog niet gezien als kit/set.
en met verschillende max hoogtes aangegeven. 12-135cm of 13,5-144,5cm 1.3kg zwaar of 1.4kg zwaar..
Als een merk als Sirui al verschillende specs geven op fotoapparatuursites dan is de chinese en de zomei's benro's digipod's helemaal een gokje.

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 20:28
quote:
copykat schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 18:08:
T- versie's is ook interessant maar ik snap nog niet geheel de verschillen in types.
Al naar de Sirui website geweest?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
moozzuzz schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 23:03:
[...]

Al naar de Sirui website geweest?
Ja kan daar de A-serie niet vinden. blijkbaar staan er niet alle ballheads en tripods.

• moozzuzz
quote:
copykat schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 23:20:
[...]

Ja kan daar de A-serie niet vinden. blijkbaar staan er niet alle ballheads en tripods.
Mmm... blijkbaar staat die enkel op de "echte" Sirui site (van de producers): http://mob.sirui-photo.com/products.php, misschien wordt die langzaam uitgefaseerd?
quote:
Max Hgt: 1085mm/42.7inch
Max Hgt Ext.: 1400mm/55.1inch
Ik bedoelde trouwens op de EU website zie je het "doel" van elke serie (eg travel, of travel XL etc).

moozzuzz wijzigde deze reactie 25-04-2017 23:33 (10%)

• Mebus
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22-05 07:19
Zojuist mijn eerste statief gekocht bij coolblue voor mijn GX8, Vanguard Alta pro 263AB 100.

Ik zag gewoon door de bomen het bos niet meer en heb de afgelopen tijd wat gekeken naar statieven maar kwam steeds weer uit bij vanguard. De reviews zagen er goed uit gelukkig.

Ook wel een impuls aankoop, maar dat kwam doordat het een tweedekans product is en ik daardoor 20 euro minder hoefde te betalen :) De GX8 was ook een tweedekans product en heeft me toch denk wel 200-300 euro bespaard in combinatie met de 14-140 mm lens. Gelukkig hebben ze niet ergens een overzicht van tweedekans producten :+

Vanavond kijken voor een timelapse video van de lucht als het niet te bewolkt is.

Mebus wijzigde deze reactie 28-04-2017 15:07 (5%)

BABYMETAL LoL - Twitch

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Mebus schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:06:

Ik zag gewoon door de bomen het bos niet meer en heb de afgelopen tijd wat gekeken naar statieven maar kwam steeds weer uit bij vanguard. De reviews zagen er goed uit gelukkig.
i know the feeling :?

ik pendel van chinese "crap" naar "echt" spul.
de grap is dat het verschil maar 89 vs 159 is. of nog minder afhankelijk van t type.
in mijn beleving is het vrij moeilijk aluminium pijp, twist lock en een paar knietjes te "verkloten" dus de balhoofden zouden het verschil moeten maken. maar een chinese "crap" en een losse "echt" spul balhoofd is duurder dan een "echt" spul setje. dus |:(

ik geef me zelf nog een week om iets anders te vinden en dan bestel ik gewoon die sirui a 1005 met y10. 8)

• Mebus
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22-05 07:19
quote:
copykat schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 23:34:
[...]

i know the feeling :?

ik pendel van chinese "crap" naar "echt" spul.
de grap is dat het verschil maar 89 vs 159 is. of nog minder afhankelijk van t type.
in mijn beleving is het vrij moeilijk aluminium pijp, twist lock en een paar knietjes te "verkloten" dus de balhoofden zouden het verschil moeten maken. maar een chinese "crap" en een losse "echt" spul balhoofd is duurder dan een "echt" spul setje. dus |:(

ik geef me zelf nog een week om iets anders te vinden en dan bestel ik gewoon die sirui a 1005 met y10. 8)
Ik wou eigenlijk een statief die makkelijk mee te nemen is op reis, maar degene die ik zag hadden dan weer 4 uitschuifbare stukken. Dan maar wat minder compact en zwaarder, dan weet ik zeker dat ie goed staat en snel is uit te klappen.

Verder zijn er hier ook niet echt winkels in de buurt waar ik naar wat statieven had kunnen kijken :? En vind het zelf altijd fijn als ik weet dat ik wat in mijn hand heb (gewicht).

BABYMETAL LoL - Twitch

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@copykat "Chinese crap"? Waar denk je dat Sirui gemaakt wordt? Juist ja...China! :|
Enne b.v. Vanguard is ook niet bepaald top-of-the-bill. Heb vroeg een alu statief van Vanguard gehad, maar dat was nou niet bepaald stabiel/trillingvrij te noemen. :-(

Ik ben overigens zeer tevreden over dat Chinese Sirui; gewoon prima statieven!
Sirui .... pffff...maakt de keuze moeilijk?

@Mebus De massa van een statief staat toch gewoon bij de specificaties? 1kg is 1kg. Zelfs in China. ;)

Dit is zo'n beetje het ultieme naslagwerk over statieven, gemaakt door een ijverige Nederlander: d:)b
http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Statieven.pdf

Deze Duitse site heeft ook de nodige info:
http://www.traumflieger.d...ve-Stativ-Test::1097.html

ehtweak wijzigde deze reactie 29-04-2017 09:30 (28%)

Mooie Plaatjes   

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
ehtweak schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 09:22:
@copykat "Chinese crap"? Waar denk je dat Sirui gemaakt wordt? Juist ja...China! :|

Enne b.v. Vanguard is ook niet bepaald top-of-the-bill. Heb vroeg een alu statief van Vanguard gehad, maar dat was nou niet bepaald stabiel/trillingvrij te noemen. :-(
Ok misschien was"cheap knockoff" een betere benaming ik bedoelde al die uit china afkomstige kopiën in general... :)
quote:

Ik ben overigens zeer tevreden over dat Chinese Sirui; gewoon prima statieven!
Sirui .... pffff...maakt de keuze moeilijk?
Die indruk had ik ook. het ging mij om de reisstatieven die goedkoper aangeboden worden omdat ze geen "gevestigde orde naam" hebben zegmaar Huawei vs HTC Apple Sony Samsung. Goedkoper hoeft niet slechter te zijn.

Ik kan stabiliteit opzich wel beredeneren:
1 kleine ruimtes tussen de buizen en voldoende steek over als volledig uitgeschoven.
2 goede (harde) kwaliteit aluminium om buigen en verbuigen te voorkomen.
3 quicklocks van materiaal dat niet snel slijt. (slijtage is glijden in lock stand)
4 goed balhoofd met weinig speling en een lock system dat precies gesteld kan worden zonder "klemdeukjes" te krijgen.
Maar dat zou je uit echte reviews moeten kunnen halen als het vaak verkocht is, en ik zal echt niet de enige zijn die geen statief nodig heeft die jaren van "abuse en dagelijks gebruik" kan weerstaan maar gewoon een stabiel genoeg statief om van nut te zijn bij lowlight foto's.
quote:
Dit is zo'n beetje het ultieme naslagwerk over statieven, gemaakt door een ijverige Nederlander: d:)b

Deze Duitse site heeft ook de nodige info:
http://www.traumflieger.d...ve-Stativ-Test::1097.html
Ga ik eens lezen. :)
ik heb dit als keypoints:
1 lichtgewicht en klein anders neem je hem nooit zomaar mee.
2 Voldoende hoogte (140-150?) bij max uitgeschoven? en toch klein op te bergen. (ook lage min stand is leuk.)
3 ivm licht, moet er een weighthook aan zitten.
4 graag niet te duur, ben geen profi en zal het niet vaak gebruiken maar zonder is niet mogelijk.

zat eerst tussen de 80-120 euro als zoekgebied maar dan kom je dus snel op de "onbekende merken" waarbij vergelijken lastig word op het scherm.

edit: stukjes gelezen en ik heb een streep gezet door de "alternatieven".
Zelfs in het goedkope segment tot 160 euro is een sirui of manfroto of rollei een veiligere keus. (letop ik zeg niet dat de andere slecht(er) zijn maar als onervaren koper is het minder risico op teleurstelling achteraf.

ik heb mn keus gemaakt, Sirui A-1005 +Y10.

copykat wijzigde deze reactie 29-04-2017 12:58 (6%)
Reden: informatie gelezen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@copykat : wellicht is de Q999C wat voor je?
Voor <100 euro een carbon statief. :Y
En als je de reviews zo leest is het redelijk goede waar voor je geld.
Niet top-kwaliteit; maar gewoon goed genoeg, zeker voor dat geld.

Mooie Plaatjes   

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

hmm, op basis van prijs materiaal verhouding : aluminium, basalt, titanium , carbon. (die volgorde?) zou ik niet meteen gaan voor een carbon die goedkoper is dan een aluminium versie.
zal me eens in verdiepen, had hm langs zien komen maar de "gold" black uitstraling en "aliexpresonly" gaf me niet meteen een "yes" gevoel.

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:18
quote:
Hint: "Chinese crap" bestaat uit twee woordjes. Interpreteer die tweede eens opnieuw...
quote:
ehtweak schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:21:
@copykat : wellicht is de Q999C wat voor je?
Voor <100 euro een carbon statief. :Y
En als je de reviews zo leest is het redelijk goede waar voor je geld.
Niet top-kwaliteit; maar gewoon goed genoeg, zeker voor dat geld.
Is inderdaad een leuk reisstatief :) Ik gebruik hem nog steeds regelmatig. Als het ff kan neem ik mijn Benro mee, die staat een stuk stabieler, maar dat komt ook omdat ik er vaak 3 kilo aan apparatuur op zet en het teveel werk vind mijn tas aan de haak te hangen :+

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Paul schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 15:28:
[...]
Hint: "Chinese crap" bestaat uit twee woordjes. Interpreteer die tweede eens opnieuw...
[...]
Is inderdaad een leuk reisstatief :) Ik gebruik hem nog steeds regelmatig. Als het ff kan neem ik mijn Benro mee, die staat een stuk stabieler, maar dat komt ook omdat ik er vaak 3 kilo aan apparatuur op zet en het teveel werk vind mijn tas aan de haak te hangen :+
Ok , ik wil mijn G80 en dergelijke grootste lens (ooit) vermoedelijk de 100-300mmii (moonshot?)er op plaatsen.

Ik ben bang dat als t te licht is het makkelijk omvalt met aanraken of wind. Dat zou zonde zijn.
Hoe goed of slecht is die snelkoppeling? geen risico op ongewenste release met vallen camera tot gevolg?

• Paul
De snelkoppeling is gewoon goed, die laat niet zomaar los. Het is vooral dat het statief niet bijzonder stijf is, en hoe hoger je het opstelt hoe meer je daar van merkt.

Die lens weegt 530 gram als ik hem snel even Google, dat moet makkelijk kunnen :)

Omwaaien zal niet snel gebeuren (mits je de poten gewoon uit elkaar zet :P ), maar voor long exposures zou ik de middenkolom verwijderen, het statief niet te hoog maken een een kilo of 3 aan de haak hangen :) Maar dat geldt voor bijna alle statieven, alleen bij travel statieven moet je ergens een compromis sluiten, en met klein, licht en goedkoop is het meestal de stabiliteit die er als eerste aan gaat. Wat helemaal niet erg is, mits je je bewust bent van de beperkingen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• WouterT13
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 21-05 18:17
Ik ga deze zomer een mooie wandeling maken door de Alpen. Hiervoor wil ik een tripod meenemen. Ik ben student en mijn budget is dus beperkt. Ik zat te denken aan de manfrotto compact light. Deze is te vinden op de volgende link:

https://www.statiefshop.n...npjyFXTyEGfMB7xoCGerw_wcB

Ik heb een tijdje gezocht op internet naar reviews, maar ze zijn erg schaars. Mijn camera is een Sony a5000 met een kit lens en een lens van vergelijkbare grootte. Heeft iemand misschien ervaring met deze tripod? Of zien de wat meer ervaren fotografen er misschien direct gebreken aan? Alvast bedankt :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@WouterT13 Bedenk:
Als je gaat hiken in de Alpen (doe ik al jaren) en je hoeft niet per se veel macro opnames te maken, waarvoor je stevige, stabiele basis nodig zou kunnen hebben... Waarom zou je dan een statief meesjouwen?
Dan is een simpel iets als een rijst/bonenzak (of hoe je het ook wilt nemen) al voldoende.

Ik neem wel een statief mee op reis, maar ga 'm zeker niet iedere dag aan m'n rugzak hangen. Tenzij ik een specifiek doel er voor heb.

ehtweak wijzigde deze reactie 29-04-2017 23:10 (7%)

Mooie Plaatjes   

• Tuintje
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23:58

Tuintje

Briljant, hard en geslepen

Of een zak met polystyreen korrels. Dat weegt helemaal geen klap. Als je gaat hiken is gewicht wel een dingetje.

Tuintje wijzigde deze reactie 30-04-2017 00:27 (3%)

www.autopoetsbedrijfwinsum.nl

• Paul
Voor een panorama-foto (meerdere aan elkaar stitchen) zou je een tripod mee kunnen nemen, maar verder? Je bent in de zomer, overdag, in de buitenlucht, dus zelfs al ga je naar f/5.6, voor de sluitertijd hoef je het niet snel te doen.

Kleinere diafragma's voor de scherptediepte zijn bij landschapsfotogratie zelden nodig, zodra je voorbij de eerste paar meters scherpstelt is alles in focus.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
Tuintje schreef op zondag 30 april 2017 @ 00:26:
Of een zak met polystyreen korrels. Dat weegt helemaal geen klap. Als je gaat hiken is gewicht wel een dingetje.
Zeker!
Of nog beter; alleen de zak meenemen! En die vul je ter plekke met iets, desnoods met je jas/sweater o.i.d.

quote:
Paul schreef op zondag 30 april 2017 @ 00:52:
Voor een panorama-foto (meerdere aan elkaar stitchen) zou je een tripod mee kunnen nemen, maar verder?
...
Idd.
Dat dacht ik vroeger ook, dat ik toch echt wel een statief nodig zou hebben, met tenminste een fancy panorama head er op, om goede landschapspanorama's te maken.
Nou niet dus. :)
Ooit, jaren geleden 1 keer gebruikt, en sindsdien achterwege gelaten (statief + pano head t.b.v. landschapspanorama's). Nooit gemist ook.
Het is gewoon prima te doen, zonder, in dit geval, be(ver)zwarende extra gear.
Dit is allemaal gemaakt, handheld, zonder statief support!

Uiteraard gebruik ik wel degelijk een statief, maar dan voor andere doeleinden. Vooral t.b.v. het macro werk, en/of lange sluitertijden.

Toevoeging wat betreft prijs/kwaliteitsverhouding van bescheiden (reis)statieven.
Heb de afgelopen 20 jaar diverse soorten gehad en vaak weer weg gedaan; goedkoop maar toch gammel, irriterende sluitingen die op het cruciale moment moeilijk deden (zelfs bevroren clips gehad), afbrekende onderdelen, etc. En dan toch iedere keer weer een andere (enigszins goedkopere) uitvoering aanschaffen.
Vanguard, Cullmann, Hama, Rollei (plastic en/of alu uitvoeringen).
Totdat, totdat ik ruim 5 jaar geleden die carbon Sirui T-1204x gekocht heb. Die is al heel Europa door geweest, en functioneert nog prima. Zonder enige slijtage verschijnselen.
Heb er wel twee kleine mods op toegepast:
  • de derde poot ook voorzien van dat isolerende neopreen/schuimrubber laagje
  • extra rubberen dempingsring tussen de middenkolom en het bevestigingsgedeelte
Dus ja; tig keer een nieuw goedkoop statief kopen, je vaak ergeren, 'm weer wegdoen, of in 1 keer een goede, waar je veel langer plezier van hebt. Wat is goedkoper? ;)
Oh ja, en vergeet ook niet een bijpassend, betrouwbaar balhoofd.
Het liefst eentje met een echte snel-sluiting en niet zo'n langzaam-(schroefbediende) sluiting.

ehtweak wijzigde deze reactie 30-04-2017 10:46 (49%)

Mooie Plaatjes   

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ik heb nog steeds alleen een Berlebach Report 9003 met een enorm Gitzo G1371M of een Novoflex ClassicBall, bevalt prima en ik vind het ook nog sleepbaar (maar ik sleep het ook niet vaak genoeg mee om het bezwaarlijk te kunnen vinden denk ik :> )

• WouterT13
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 21-05 18:17
Hmm, dat is eigenlijk wel een goed punt. Ik wilde deze vakantie ook een keer astrophotography proberen, want ik heb hier nog geen ervaring mee. Ik denk dat het het handigst is om iets mee te nemen, zoals de manfrotto pixi EVO. Een kleine tripod, waarmee ik wel gewoon mijn camera op alle mogelijke manieren kan richten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

zo, ik heb gekeken naar de sirui a1005 + y10 balhoofd. nette snelsluiting met veiligheids knop voor ongewenst vrijkomen snelplaat. Voelt stevig en ook op hoogte nog stug genoeg.
simpel in gebruik en hoog genoeg. Prima ding.
De t versie was toch wel lager en ieler.
Deze zal komende jaren my veel plezier geven.
Dus maar meegenomen. :-)

• DedSec85
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 15:32
Ik ben ook aan het rondkijken voor een statief en twijfel tussen de MeFoto RoadTrip Classic en de MeFoto RoadTrip Air.

Ik vind de hoogte van beide statieven ideaal. De RoadTrip Air werkt met het zogenaamde Hyperlock systeem waardoor je de poten kunt verstellen door aan één knop te draaien. Op Amazon lees ik echter enkele negatieve reviews waarbij men zegt dat de poten langzaam inzakken.

Ik heb de RoadTrip Classic en Air naast elkaar gezet in een camerawinkel en de RoadTrip classic voelt een stuk degelijker aan doordat de poten op een hoger punt bij elkaar komen.

De RoadTrip Air is echter zo'n 10 cm korter en 500 gram lichter. Deze heeft als nadeel dat er geen monopod van te maken is.

Ik de winkel werd mij een Sirui T025X aangesmeerd maar ondanks dat dit een erg mooi statief is vind ik deze voor mijn lengte gewoon te kort. Zelf ben ik ongeveer 1,88 m lang en om dan zo te moeten bukken is niet ideaal.

Het systeem van de RoadTrip Classic, dus het aandraaien van die ringen, spreekt mij minder aan. Aan de andere kant, een statief gebruik ik vaak voor langere sluitertijden dus die paar seconden extra voor het opzetten kunnen er ook wel bij.

Iemand ervaringen met de Air series van MeFoto?

EDIT: Zojuist de MeFoto RoadTrip Classic besteld. Deze leek mij toch wat robuuster. :)

DedSec85 wijzigde deze reactie 10-05-2017 19:21 (3%)

Windscribe VPN: https://windscribe.com/?affid=z43aintk

• Enzo Dizono
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 23:31
Opvallend genoeg is het Duitse merk FLM pas twee keer genoemd in dit topic, en in dat geval ging het om kleine reisstatiefjes. Klein is in het geval van deze FLM CP30 XL Pro zeker niet het geval. Dit carbon statief met 4 segmenten kan tot wel 217 centimeter hoog (tot bovenkant middenkolom gemeten, met kop dus nog hoger), maar weegt evengoed slechts een kleine twee kilo. Veel reviews zijn er niet, maar een bevriende fotograaf raadde hem mij aan.

In Nederland zijn ze slechts via één winkel te koop, maar die rekenen 699 (incl. BTW, 577,79 ex.) voor de poten. Ik heb hem bij een Duitse winkel besteld en zij kunnen ook de BTW verleggen (handig voor zakelijk gebruik) en toen was ik 500 (ex btw.) en een beetje kwijt voor de poten en een Arca-compatibel klemmetje a 35 euro.

Op deze foto net niet op zijn hoogste stand met 5D4 met Sunwayfoto L-bracket en 24-70 II, aangezien mijn plafond te laag is. Het balhoofd wordt nog vervangen voor een Manfrotto 410 geared head, maar die lag nog op kantoor.

Eerste indruk is dat het statief erg fraai afgewerkt is, het bijzonder licht, maar toch stabiel is. Sowieso een flinke stap voorwaarts op mijn oude no brand carbon-statief en Manfrotto 055-statieven. Als ik hem een aantal keer in de praktijk heb gebruikt, keer ik hier terug voor een update!

www.jessekraal.nl

• begintmeta
  • Niet online
Ik had laatst toen ik in Duitsland was ook bijna een FLM gekocht, maar uiteindelijk toch maar besloten bij mijn Berlebach te blijven. Ik gebruik statieven niet zo vaak, en het kost me dan relatief toch wat teveel. Op het Duitse internet zijn trouwens wel reviews te vinden

• Chip.
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

Chip.

Hoi :w

Ik was eigenlijk opzoek naar een statief welke ik kon meenemen tijdens het backpacken. Echter na het lezen van dit topic en een reactie zoals die van @ehtweak betwijfel ik of ik hem wel echt nodig. Wellicht dat ik namelijk gewoon uitkom met een pricewatch: Joby Gorillapod SLR-ZOOM.

Ik wou het statief voornamelijk gaan gebruiken voor het maken van panorame foto's en foto's waarbij een lange sluitertijd gewenst is.

Omdat ik lees dat je ook prima panorama foto's uit de hand kunt maken betwijfel ik of een echt statief nuttig voor mij zal zijn om mee te sjouwen. Ik schat daarnaast ook dat de software welke de foto's aan elkaar sticht veel belangrijker is dan het feit of ik de foto op exact de zelfde hoogte heb genomen? Gezien ik ook foto's met langere sluitertijden wil maken is de enigste eis daar dat het toestel op een statief staat zodat deze simpelweg stil staat. Dit had natuurlijk net zo goed een tafel of vensterbank eigenlijk kunnen zijn.

Om toch nog enigzins flexibel te zijn dacht ik dus dat ik wellicht veel beter uit ben met een Gorillapod i.p.v. een heel statief. Mijn laatste vraag is dus ook of iemand hier ervaring met de pricewatch: Joby Gorillapod SLR-ZOOM heeft? Wat zijn de voor- en nadelen? Ik dacht zelf vooral aan het feit dat die verbindingen tussen de ballen na verloop van tijd heel slap gaan worden en vrijelijk gaan bewegen. Wat dus iets is wat je niet wilt als die stijf stil moet staan.

• henkie196
  • Niet online
Zoek eens op tafelstatieven. Zo'n Joby is over het algemeen niet zo heel erg stabiel.

Voor panorama's is het inderdaad goed mogelijk om uit de hand te schieten. Houdt er wel rekening mee dat je het panorama wat wijder kadert, omdat je sowieso wat verliest bij het maken van een rechthoek van je panorama, en in het geval van uit de hand schieten, ook omdat je mogelijk niet helemaal horizontaal schiet. En stel je belichting manueel in (M-mode), zodat je geen foto's met ongelijke helderheid krijgt.

Voor langere sluitertijden ga je wel een statief nodig hebben, mogelijk ook een ND filter of iets dergelijks als je overdag met een langere sluitertijd wilt schieten.

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 09:27
Voor als je nog wat geld hebt liggen: Gitzo komt met een tweetal statieven ter gelegenheid van hun 100-jarig bestaan. Ziet er allemaal erg mooi uit, maar is wel een beetje aan de prijs:

Linkje

• Chip.
  • Niet online

Chip.

quote:
henkie196 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 07:41:
Zoek eens op tafelstatieven. Zo'n Joby is over het algemeen niet zo heel erg stabiel.

Voor panorama's is het inderdaad goed mogelijk om uit de hand te schieten. Houdt er wel rekening mee dat je het panorama wat wijder kadert, omdat je sowieso wat verliest bij het maken van een rechthoek van je panorama, en in het geval van uit de hand schieten, ook omdat je mogelijk niet helemaal horizontaal schiet. En stel je belichting manueel in (M-mode), zodat je geen foto's met ongelijke helderheid krijgt.

Voor langere sluitertijden ga je wel een statief nodig hebben, mogelijk ook een ND filter of iets dergelijks als je overdag met een langere sluitertijd wilt schieten.
Vraag wat bedoel je precies met stabiel? Want zo'n Joby kun je juist zo stabiel maken als je zelf wilt gezien je de poten kan vormen naar jou wens? Daarnaast kun je de Joby neerzetten waar je wilt, ook dus bijvoorbeeld om een railing?

Om wellicht enige nuance aan het verhaal te brengen, ik heb een Panasonic FZ1000 gekocht. Deze is 850 gram. Ik heb deze als goede allrounder gekocht. De camera ga ik gebruiken op vakantie en voor andere gelegenheden. Ik ga dus geen prof fotograaf worden die hele lenskits gaat meezuilen. Echter wil ik wel gewoon degelijke foto's met langere sluitertijden kunnen maken (vandaar ook de FZ1000) is een statiefje dus wel fijn. Alleen om een statief te gaan kopen welke duurder is dan mijn camera lijkt mij nogal over kill :p, ik zat dus wel echt te denken aan ~150 euro.

Ik zat net ook te kijken naar de Roadtrip van Mefoto, http://www.mefoto.eu/arti...1350Q1K_Roadtrip-titanium. Mooi dingetje, alleen wel net alleen te prijzig naar mijn mening. De Backpacker ziet er ook leuk uit maar heeft dan weer geen monopod en is een stuk lager. De monopod lijkt mij wel dan weer zeer handig. Als je dan beslist dat je niet het statief meeneemt kun je altijd nog alleen de monopod meenemen. Lijkt erop dat je met de monopod bijvoorbeeld weer makkelijker panorama's kan maken gezien het makkelijker is om horizontaal recht te blijven. Wat vinden mensen van een monopod?
Gimmik? Of toch wel een toevoeging?

Daarnaast wellicht zijn er nog andere merken dan Mefoto die iets goedkoper zijn?

Zag ook de carbon fiber statieven maar vraag mij echt de meerwaarde daarvan af. Daarnaast krijg ik het idee dat de carbon fiber statieven vooral gimmik zijn. Er word nergens bijvoorbeeld gespecificeerd wat voor soort carbon fiber er gebruikt wordt, en je hebt er heel veel maar lang niet alle soorten zijn ook daadwerkelijk sterker dan bijvoorbeeld aluminium.

Chip. wijzigde deze reactie 20-06-2017 15:50 (6%)

• moozzuzz
Persoonlijk zie ik het nut van een monopod niet in, maar wie ben ik :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
quote:
Chip. schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:34:
Vraag wat bedoel je precies met stabiel? Want zo'n Joby kun je juist zo stabiel maken als je zelf wilt gezien je de poten kan vormen naar jou wens? Daarnaast kun je de Joby neerzetten waar je wilt, ook dus bijvoorbeeld om een railing?
Juist omdat je de poten kunt vervormen is het naar mijn idee minder stabiel. Mijn (beperkte) ervaring met die Joby dingen is dat het nogal de neiging heeft om te gaan verzakken. Vast maken aan een railing is ook niet altijd even makkelijk om het in de goede positie vast te laten staan zonder dat de boel gaat schuiven.

Voor een compact zal zo'n Joby SLRzoom waarschijnlijk niet eens zo slecht zijn, maar het kan wel eens tegenvallen hoe veelzijdig die vouwpoten nu eigenlijk zijn.
quote:
Ik zat net ook te kijken naar de Roadtrip van Mefoto, http://www.mefoto.eu/arti...1350Q1K_Roadtrip-titanium. Mooi dingetje, alleen wel net alleen te prijzig naar mijn mening. De Backpacker ziet er ook leuk uit maar heeft dan weer geen monopod en is een stuk lager. De monopod lijkt mij wel dan weer zeer handig. Als je dan beslist dat je niet het statief meeneemt kun je altijd nog alleen de monopod meenemen. Lijkt erop dat je met de monopod bijvoorbeeld weer makkelijker panorama's kan maken gezien het makkelijker is om horizontaal recht te blijven. Wat vinden mensen van een monopod?
Gimmik? Of toch wel een toevoeging?

Daarnaast wellicht zijn er nog andere merken dan Mefoto die iets goedkoper zijn?

Zag ook de carbon fiber statieven maar vraag mij echt de meerwaarde daarvan af. Daarnaast krijg ik het idee dat de carbon fiber statieven vooral gimmik zijn. Er word nergens bijvoorbeeld gespecificeerd wat voor soort carbon fiber er gebruikt wordt, en je hebt er heel veel maar lang niet alle soorten zijn ook daadwerkelijk sterker dan bijvoorbeeld aluminium.
Monopod heb ik niet, heb ik ook nooit gemist. Het lijkt mij iets voor extra ondersteuning bv. bij macro, of juist bij zware lenzen (denk aan die grote teletoeters). Maar kan me voorstellen dat het bij panorama's wel wat ondersteuning kan bieden bij het horizontaal tracken.

Zo'n klein tafelstatiefje kan stukken goedkoper dan een gewoon statief en toch goed stabiel zijn. Maar je zit dan natuurlijk wel met een (zeer) beperkte werkhoogte. MeFoto is volgens mij wel behoorlijke prijs/kwaliteit, maar het kan zeker goedkoper. Over het algemeen geldt dat je bij statieven keuze hebt uit drie opties: licht, stabiel, goedkoop. Maar je kan hooguit twee opties tegelijkertijd hebben ;)

Carbon statieven zijn niet persé gimmicks. Je hebt gelijk dat de ene carbon fiber de andere niet is, maar voor aluminium statieven wordt over het algemeen ook niet gespecificeerd welk aluminium gebruikt is, dus dat werkt twee kanten op. Het hoofdvoordeel van carbon is dat het (over het algemeen) stijfer is bij een lager soortelijk gewicht. Daarnaast dempt het dwars op de fiber richting ook beter trillingen dan aluminium, wat bij statieven zeker een gewenste eigenschap is.

Je ziet het ook bij fietsen. Het is best mogelijk om een aluminium fiets net zo stijf te maken als een carbon fiets, maar die carbon fiets is dan normaalgesproken een stuk comfortabeler om te rijden, omdat de trillingen beter gedempt worden.

Bij een beperkt budget zal je met aluminium een stuk meer keuze hebben in statieven, dus het is zeker niet altijd beter om voor carbon te gaan.

• Chip.
  • Niet online

Chip.

quote:
henkie196 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:47:
[...]

Juist omdat je de poten kunt vervormen is het naar mijn idee minder stabiel. Mijn (beperkte) ervaring met die Joby dingen is dat het nogal de neiging heeft om te gaan verzakken. Vast maken aan een railing is ook niet altijd even makkelijk om het in de goede positie vast te laten staan zonder dat de boel gaat schuiven.

Voor een compact zal zo'n Joby SLRzoom waarschijnlijk niet eens zo slecht zijn, maar het kan wel eens tegenvallen hoe veelzijdig die vouwpoten nu eigenlijk zijn.
Duidelijk verhaal. Ja ik heb zelf ook lichtelijk mijn twijfels erover, ik schat zelf dat die ballen naar verloop van tijd gewoon veel flexibeler worden en dat ze dan inderdaad vanzelf gewoon verschuiven. Waar dat in het begin nog heel stijf is.
quote:
[...]
Monopod heb ik niet, heb ik ook nooit gemist. Het lijkt mij iets voor extra ondersteuning bv. bij macro, of juist bij zware lenzen (denk aan die grote teletoeters). Maar kan me voorstellen dat het bij panorama's wel wat ondersteuning kan bieden bij het horizontaal tracken.

Zo'n klein tafelstatiefje kan stukken goedkoper dan een gewoon statief en toch goed stabiel zijn. Maar je zit dan natuurlijk wel met een (zeer) beperkte werkhoogte.
Tafelstatiefje heb ik ook aangedacht maar wil toch wel iets waar ik ook nog een beetje de hoogte in kan.
quote:
MeFoto is volgens mij wel behoorlijke prijs/kwaliteit, maar het kan zeker goedkoper. Over het algemeen geldt dat je bij statieven keuze hebt uit drie opties: licht, stabiel, goedkoop. Maar je kan hooguit twee opties tegelijkertijd hebben ;)
Ghehehe die was ik al tegen gekomen in dit topic.

Maar over het algemeen zoek ik dus gewoon de beste welke ik voor ~150 euro kan krijgen, welke raad jij mij dan aan? Dat het goedkoper kan dan MeFoto geloof ik meteen, maar wil natuurlijk voor die ~150 euro natuurlijk wel zorgen dat het nog steeds redelijke kwaliteit is. Je zegt zelf al dat MeFoto dan een goed merk is, zijn er nog andere merken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 20-05 22:13

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik raad een chinese Beike, QZSD of Zomei aan. Niet te duur en aardige statiefjes. Niet de afwerking van duurde statieven maar voldoet naar mijn mening. Zijn op ebay en aliexpress te vinden.

Flickr | Canon 600D | Canon EF-S 10-22mm USM, EF-S 55-250mm IS STM, EF 50mm STM| Tamron 17-50 f/2.8 | Helios 44-2 58/2 | CZJ 50/1.8 MC Pancolar || Dell U2414H || Nokia N900-CSSU Thumb

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
quote:
Chip. schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:46:
Maar over het algemeen zoek ik dus gewoon de beste welke ik voor ~150 euro kan krijgen, welke raad jij mij dan aan? Dat het goedkoper kan dan MeFoto geloof ik meteen, maar wil natuurlijk voor die ~150 euro natuurlijk wel zorgen dat het nog steeds redelijke kwaliteit is. Je zegt zelf al dat MeFoto dan een goed merk is, zijn er nog andere merken?
Populaire merken in dit topic, zijn Sirui en Manfrotto, welke in dit segment wel aardig wat keuze hebben en ook behoorlijke prijs/kwaliteit hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22-05 19:55
quote:
Chip. schreef op maandag 19 juni 2017 @ 23:53:
Joby Gorillapod SLR-ZOOM-verhaal
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het niks is. Ik was zo verheugd op dat kleine makkelijke stevige statief dat je om alles heen kon vouwen.

Niks is minder waar in de praktijk. Houdt een 40D en 17-55 wel op de plaats, maar je bent zoveel tijd kwijt aan nadenken en uitproberen hoe je de individuele kogeltjes moet wringen om 't goed te krijgen.
En ook het ergste, wellicht lichtjes OCD: als je achteraf weer alles terug moet brengen zodat het makkelijk meeneembaar is, kost eeuwen. Je wilt alle kogeltjes toch fatsoenlijk alignen na gebruik anders is ie niet makkelijk op te bergen in je tas omdat ie constant overal in blijft hangen door die individueel anders geplaatste kogels. Echt vreselijk irritant. Ik gebruik em in ieder geval niet meer, maar durf em niet te verkopen omdat ik em cadeau heb gekregen van de vrouw...

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Lowepro Flipside 400AW | Carryspeed FS-PRO

• Chip.
  • Niet online

Chip.

Na het vergelijken van de Manfrotto BeFree, MeFoto Roadtrip travel, Sirui T-025X en de Oben CT-3535.

Uiteindelijk ook voor de MeFoto roadtrip gegaan. Gezien deze zeer veel functionaliteit bevat, compact is, goed geprijsd (159 euro) en goede reviews heeft op verscheidende websites naast Coolblue en CameraNu. Camera kan vrijwel helemaal tot de grond wanneer je het middenstuk omdraait, maar ook tot 162,5 cm. Je kunt er een monopod van maken, nog minder gewicht. Een veel aangeschreven minpunt is dat de waterpas niet af te lezen is. Gelukkig heeft mijn camera zelf een waterpas dus is dat niet van toepassing voor mij. Vond deze review YouTube: New MeFoto A1350 Tripod Review - Must Watch Before You Buy the Benro... uiteindelijk heel fijn en kwam ik zo tot mijn besluit.

• onsgeluk
  • Laatst online: 22-05 19:11
Na het hele topic te hebben doorgelezen, doe ik hierbij een poging het topic nieuw leven in te blazen.

Net als velen heb ook ik een Manfrotto gehad welke ik uiteindelijk incl stof heb verkocht vanwege het gewicht. Was geen lol aan... De stabiliteit daarentegen is wel welkom.

Het statief wat ik zoek zal enerzijds gebruikt gaan worden voor m'n werk waardoor het behoorlijk robuust moet zijn. Dat gaat van het bos naar de boerenklei tot "balls deep" in het Haringvliet (straks weer brak water). Maar ook de basaltblokken langs onze dijken lopen het risico op een bezoekje.

In principe reis ik met de auto of quad, slechts een enkele keer per fiets. Loopafstanden zullen ten hoogste 10km bedragen. Het hoeft dus niet een ultralicht/compact statief zoals de Gitzo traveler serie 0 te zijn. De mountaineer van dezelfde fabrikant vind ik echter te groot in opgevouwen toestand.

Gezien het ruwe gebruik moet ik rekening houden met onderdelen die het begeven en dus makkelijk verkrijgbaar zijn en vervangen moeten kunnen worden.

Prive ga ik 'm uiteraard ook gebruiken. Dat zal veelal sport en landschap zijn. Misschien op vakantie wat architectuur en in de achtertuin met extensiontubes een beetje macro-pogingen doen maar dat is het wel. De kans dat ik thuis portretten ga schieten is redelijk klein.

In de winkel een Sirui n3204x in mijn handen gehad en een 2-tal Gitzo's. Niet veel dus om een definitief oordeel op te baseren. De Sirui viel bij het oppakken echter uit elkaar, dus die heeft al een strafpunt binnen. De gitzo's voelde zoals viel te verwachten heel solide aan.
Afgaande op de specs denk ik in de richting van bijvoorbeeld een Gitzo traveler_1 of 2. Beide 4 segmenten en een vergelijkbare werkhoogte. De serie_2 kan ik voorzien van spikes, de serie_1 is echter iets lichter en compacter. Geen idee in hoeverre de stabiliteit verschilt en of dat het meergewicht van de serie_2 waard is.

Op de duitse amazon zie ik de traveler 2 zonder kop voor ¤743 weggaan en ¤788 met kop. Is die kop dan zo "waardeloos"? Hoewel ik voornemens ben een andere kop dan Gitzo te gebruiken, voor 4 tientjes zou ik dief van eigen portemonnee zijn.

Anyway, gezien de aanschafprijzen van een dergelijk statief is enige guidance meer dan welkom. Plus dat er meer is tussen hemel en aarde dan alleen Gitzo neem ik aan.

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 21:31
Ik weet niet waarom die Sirui uit elkaar viel maar ik heb hier al een ruime tijd plezier van mijn Sirui N-2205x. Kwalitatief gewoon dik in orde en weegt ook niet de wereld. Met jouw gebruik zou je naar de W serie van sirui kunnen kijken, die zouden beter tegen water enzo bestand zijn.

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:30

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Gebruik zelf een series 1 carbon traveler GT1555t en een series 2 carbon traveler. De stabiliteit van de series1 vind ik zelf prima. En natuurlijk is die van de 2 weer stuk beter, maar ingevouwen is deze al stuk groter en zit natuurlijk ook iets gewicht verschil in. Mocht de ingevouwen lengte en gewicht je niet veel doen, dan zou ik de series 2 verkiezen.

De nieuwe balhoofden van Gitzo zijn best oké en Arca compatibel. Toen ik de series 2 kocht zat er balhoofd bij, maar hier was ik niet content mee deze toen vervangen voor een Markins q3t. De series 1 zat geen balhoofd bij en hiervoor heb ik een RRS bh-25 pro aangeschaft. de gt1555t nieuwe gekocht met veel geluk voor 350,-

-_- Individuele workshops fotografie

• onsgeluk
quote:
MattiB schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 13:51:
Ik weet niet waarom die Sirui uit elkaar viel...
Met jouw gebruik zou je naar de W serie van sirui kunnen kijken...
Twistlocks waren waaarschijnlijk te ver open gedraaid. Het ging mij meer om het feit dat de zwaartekracht dan al voldoende is om het statief te demonteren.
Gelijk een blik op de W-serie geworpen. Mooi spul, prijstechnisch vergelijkbaar met de Gitzo. Wat mij wel opvalt is dat de carbon-versie net zo zwaar is als de traveler_2. Met dien verstande dat bij die 1,8kg de Gitzo er een kop op heeft en de Sirui nog niet.
quote:
Superdaantje schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 14:00:
Gebruik zelf een series 1 carbon traveler GT1555t en een series 2 carbon traveler. De stabiliteit van de series1 vind ik zelf prima. En natuurlijk is die van de 2 weer stuk beter, maar ingevouwen is deze al stuk groter en zit natuurlijk ook iets gewicht verschil in. Mocht de ingevouwen lengte en gewicht je niet veel doen, dan zou ik de series 2 verkiezen.
In m'n initiele post had ik het over de compactheid van de series_1, ik bedoelde de 0_serie. Al zie ik dat de gt1555t en de gt0545t nauwelijks verschillen wanneer ingevouwen. Mag ik trouwens vragen waarom je de gt1555t hebt verkozen boven de gt0545t?
De compactheid van deze 2 modellen spreekt wel degelijk tot de verbeelding, ben alleen bang dat ik tegen beperkingen aan ga lopen wanneer ik in barre weersomstandigheden of bijvoorbeeld stromend water bezig ben. Vandaar dat mijn initiële voorkeur naar de series_2 of gelijkwaardig uitgaat. Maar ik sta hier volledig open in, het hoeft geen Gitzo te zijn. Als het maar bulletproof is.
quote:
De nieuwe balhoofden van Gitzo zijn best oké en Arca compatibel
Eerder in dit topic was je al minder positief over Gitzo koppen, al vind ik 'oké' ook best negatief gezien de priijsklasse van Gitzo's. Op welk punt komen ze tekort ten opzichte van andere merken?

Qua kop weet ik nog niet wat ik zoek, door het bos zie ik de koppen niet meer. Voor werk lijkt mij een balhoofd het meest praktische. Maar moet sowieso goed schoon te maken zijn. Ik wil niet dat stof/zanddeeltjes een eigen leven gaan leiden. Prive zal ik meer aan het pannen en tilten zijn, dan zou een 2 of 3-wegkop soelaas bieden. Qua gewicht behoef ik niets bijzonders, afhankelijk prijs/kwaliteit zal de komende 200mm F2 van Fuji het grootste objectief worden.

Een constructie zoals dit lijkt me wel wat, alleen de aanschafprijs. Daar koop je al een fatsoenlijk statief voor...

onsgeluk wijzigde deze reactie 13-01-2018 17:24 (4%)

• Superdaantje

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

De gt1555t aangeschaft, omdat ik deze meekreeg voor 350,- inplaats van 799,-. Dit maakte het interessant om de Sirui te vervangen.

Klopt ben geen fan van Gitzo balhoofden. Dit komt vooral door de ervaringen die ik had met eerdere balhoofden van het merk. Enige tijd geleden de Gitzo GH1382TQD mogen uitproberen en deze is Arca compatibel en deed mij toch twijfelen of de RSS bh-25 pro wel goede keuze was. Persoonlijk vind ik het de meerprijs niet waard ten aanzien van de RSS. Zou zeker de Gitzo GH1382TQD eens zelf proberen ;-)

Ben zelf erg content met de Markins q3t. Deze is in de jaren dat ik heb aardig misbruikt. En doet het nog perfect.

• onsgeluk
Wanneer ik via de duitse amazon bestel, heeft de GH1382QD een meerprijs van slechts ¤45 op de series_2. Indien ik voor dit statief ga, neem ik uiteraard de kop erbij. Ik kan dan altijd nog een andere kop halen. Als ik kijk tussen de merken, zie ik functioneel eigenlijk weinig verschil tussen de verschillende balhoofden. Ik kan me voorstellen dat er kwalitatief verschil tussen zit....maar als consument wordt het je niet makkelijk gemaakt.

En ja, met een korting van ruim 50% zou ik ook niet langer doorzoeken. Moet je natuurlijk wel geluk hebben.

• begintmeta
  • Niet online
Ik heb een houten statief met Novoflex Classicball 3, IMHO een prettige&robuuste combinatie, maar natuurlijk niet compact (~80cm transportlengte) en niet licht (net wat minder dan drie kilo), maar ik kan er dankzij een prettige statieftas (ook weer wat extra gewicht natuurlijk) mee uit de voeten

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@onsgeluk als ik zo je hele verhaal lees, dan lijk je mij een ideale kandidaat voor een Berlebach statief!

Mooie Plaatjes   

• BlaTieBla
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:29

BlaTieBla

Blake Returns

quote:
onsgeluk schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 18:17:
Wanneer ik via de duitse amazon bestel, heeft de GH1382QD een meerprijs van slechts ¤45 op de series_2. Indien ik voor dit statief ga, neem ik uiteraard de kop erbij. Ik kan dan altijd nog een andere kop halen. Als ik kijk tussen de merken, zie ik functioneel eigenlijk weinig verschil tussen de verschillende balhoofden. Ik kan me voorstellen dat er kwalitatief verschil tussen zit....maar als consument wordt het je niet makkelijk gemaakt.

En ja, met een korting van ruim 50% zou ik ook niet langer doorzoeken. Moet je natuurlijk wel geluk hebben.
Ik heb in het verleden een aantal Gitzo koppen gehad en heb ze allemaal vervangen. Dat was wel nog in het proprietary-plate stadium van ze. In de kou (met verkleumde vingers) of met handschoenen waren de knoppen gewoonweg niet te bedienen. Ook moest je de knop heel erg hard aandraaien om te voorkomen dat een camera met grote lens combi niet langzaam ging kantelen (wat je dan alleen ziet bij longexposures).
Daarna ArcoSwiss gehad, maar die werd overkill na het switchen van Nikon DSLR naar Fuji. Nu al jaren een Induro kop en erg tevreden.

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• begintmeta
  • Niet online
quote:
ehtweak schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:35:
@onsgeluk als ik zo je hele verhaal lees, dan lijk je mij een ideale kandidaat voor een Berlebach statief!
Daarom postte ik ook mijn ervaring met een houten statief inderdaad, maar er zitten ook wat nadelen aan (nu kan transportlengte door kiezen van een segment meer wat korter natuurlijk en het gewicht kan evt ook wat lager, maar toch)

• onsgeluk
En bedankt ;) tot 0300u vannacht op de site van Berlebach zitten neuzen. Ik vind het eerlijk waar prachtig spul. Het is solide, dempt trillingen als een malle en is esthetisch denk ik toch wel het mooiste wat je onder een camera kan zetten.

Maar toch gaat dit 'm niet worden vrees ik:
Het gewicht is toch wel behoorlijk wat hoger als bij een goed carbon statief. Nu heb ik weliswaar aangegeven dat gewicht een minder grote rol speelt aangezien ik overwegend met de auto op pad ben. Echter, als daar een wandeling van 5 tot 10 kilometer aan wordt vastgekoppeld en ik de andere apparatuur voor mijn werk meereken, is elke kilo er eentje teveel. Ik wil toch wel graag onder de 2kg incl kop blijven.
Daarnaaast, een opgevouwen Berlebach is nog steeds groot. Wil je een klein pakket dan lever je werkhoogte in. Besides, over 1 schouder draag ik m'n GPS op z'n peilbaak. De andere schouder een tas waarbij ik 1 hand vrij wens te houden. Het statief zal dus aan m'n tas vastgebonden moeten worden. Een pakmaat van ten hoogste een centimeter of 45 is wel de max. Een tweede tas om de Berlebach in te vervoeren is een no-go.

@BlaTieBla Terugkijkend op je gitzo koppen. Zouden die wel toereikend zijn geweest als je destijds al een Fuji had gehad (xt2 hier)

• Superdaantje

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

In verleden leverde Gitzo balhoofden als de GH2780TQR. Deze vond ik persoonlijk alles behalve prettig instellen. Niet Arca compatibel en bodemplaatjes was wiebelig. Tevens zakte het balhoofd geregeld naar beneden bij zware belasting. Met zware belasting bedoel ik in deze Canon 5D3 met 70-200 II en extender III.

De nieuwe generatie balhoofden zoals de GH1382QD hebben geen enkel probleem met bovenstaande combinatie. Laat staan met een xt2.

• onsgeluk
Thx, dan denk ik dat ik er vooralsnog wel uit ben met een serie_2 incl kop. Pakmaat, gewicht en werkhoogte voldoen. Kwaliteit zou meer dan goed moeten zijn, al had ik graag keuze gehad tussen diverse alternatieven.

Onderstaande constructie blijf ik mooi vinden. Is hier een andere oplossing voor? ¤600 uitgeven terwijl de gitzo-kop van ¤45 gewoon goed is slaat helemaal nergens op.

• Superdaantje

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Benro bied tevens goede betaalbare statieven aan zelf tijd terug een RRS TQC-14 mee gehad en dat zijn ook wel erg mooie statieven.

http://www.reallyrightstuff.com/tripods/carbon-fiber

Balhoofden kun je ook eens bekijken van Novoflex en van de Sunwayfoto hoor ik geregeld goede verhalen. En zo zijn er nog wel meer merken die goede balhoofden hebben. Infomeer eens bij winkels als Cameratools, CameraNu etc.... Zelf denk ik dat je wel content zult zijn met de Gitzo. Deze is gemaakt voor het statief. Om deze makkelijk op te kunnen vouwen. Ook hier zul je rekening mee moeten houden als je balhoofd aanschaft.

Superdaantje wijzigde deze reactie 14-01-2018 12:19 (53%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Balhoofden... zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel constructies, zoveel prijzen...
En prijs zegt lang niet altijd iets over kwaliteit; soms wel, soms niet. :/

Ben zelf erg content met een Acratech:

AcraTech1 by Erik Haak, on Flickr

AcraTech2 by Erik Haak, on Flickr

Gebruik 'm nu al vijf jaar op een Sirui carbon (reis)statief. Hangt altijd aan m'n rugzak, berg op, berg af. En voldoet nog steeds uitstekend.
Acratech gebruikt een heel ander soort klemmechanisme dan gebruikelijk, maar het werkt gewoon goed.

Mooie Plaatjes   

• BlaTieBla

BlaTieBla

Blake Returns

quote:
onsgeluk schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:51:
[...]

@BlaTieBla Terugkijkend op je gitzo koppen. Zouden die wel toereikend zijn geweest als je destijds al een Fuji had gehad (xt2 hier)
Wat @Superdaantje zegt; die GH2780TQR was een drama. Dat is ook precies de kop waar ik op heb staan vloeken. Dat was dan ook meteen de reden om nooit meer een Gitzo kop te kopen of te gebruiken. Maar geen ervaring met de nieuwe lijnen.

• onsgeluk
Knoop maar doorgehakt, serie_2 incl kop. Een andere kop is niet veel meer dan een muisklik weg...Nu even kijken welke toko ik ga verblijden met m'n spaarcentjes...

• BlaTieBla

BlaTieBla

Blake Returns

quote:
ehtweak schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:01:
[...]
Acratech gebruikt een heel ander soort klemmechanisme dan gebruikelijk, maar het werkt gewoon goed.
Je bedoelt dat ze zo'n handle-mechanisme hebben om de plaat te klemmen? If so, ik vond dat ook ideaal op mijn arca-swiss kop destijds. Als je handel dicht zat, zat je camera ook veilig. Nu merk ik dat ik nog regelmatig ff aan die knop draai om zeker te zijn. Soort van OCD-achtige check of zo.
Enige nadeel van die handle was wel dat je plaatjes exact dezelfde maat moesten hebben, want een kleine afwijking tussen de platen betekende bijstellen, omdat er dan niet goed geklemd werd..

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@BlaTieBla nee, ik bedoelde niet die snelkoppeling; da's een RRS mechanisme.
Juist deze versie pakt vrijwel alle soorten arca-swiss compatibele plaatjes. En ik heb er al heel wat verschillende soorten tussen geklemd.

Ik bedoel die grote klembol die Acratech gebruikt, waar schuin het vergrendelings-/neigmechanisme op zit.

ehtweak wijzigde deze reactie 14-01-2018 21:43 (28%)

Mooie Plaatjes   

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 09:27
Zeer tevreden met m'n Markins M10 voor het zwaardere werk, een RRS BH25 voor het lichte werk en het bij m'n 3LT Punk'd meegeleverde balhoofd (Airhead1 als ik me niet vergis). De Markins zit op een Gitzo GT2942 basalt (net iets zwaarder dan carbon maar een stuk beter voor de portemonnee), de BH25 (of M10) op een wat lichtere Velbon. De 3LT gebruik ik met vakanties omdat deze tot 32cm in te klappen is en zo wat gemakkelijker mee in de tas kan.

• moozzuzz
quote:
onsgeluk schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 13:38:
Op de duitse amazon zie ik de traveler 2 zonder kop voor ¤743 weggaan en ¤788 met kop. Is die kop dan zo "waardeloos"? Hoewel ik voornemens ben een andere kop dan Gitzo te gebruiken, voor 4 tientjes zou ik dief van eigen portemonnee zijn.
Het prijsverschil zegt uiteraard niets over de échte waarde van de kop, daarvoor zou je op de kop alleen moeten zoeken.

Naar mijn gevoel is de Sirui afserveren op basis van wat je in de winkel zag wellicht geen goed keuze. Heb al een tijdje de Sirui N 2204-X (hier een mooi review van de voorganger) en er is -als ik me niet vergis- een NL-importer/servicecenter.

• onsgeluk
Afserveren is een groot woord, ik had het volgens mij over een strafpunt ;)

Hoe dan ook, wat voor mij een grote factor is dat elke grote winkel Gitzo-onderdelen vanuit voorraad kan leveren. Ik ga namelijk geheid iets kapotmaken...(iets met ervaring)

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22:34
Vorige week kwam ik een statiefje tegen bij Banggood die mij uitermate geschikt lijkt voor mijn a6300:

https://www.banggood.com/...-Camcorder-p-1177310.html

PULUZ PU3001 Mini Pocket Tripod

Ik kan niks vinden over de naam of type, dus als ik het binnen heb en mijn zijn geïnteresseerd kan ik uiteraard laten weten hoe of wat. Zo te zien ook nog met een ArcaSwiss mount erop, dus als dat echt zo is zou het voor de kleine camera ideaal zijn. Een DSLR (zoals zij doen geloven) lijkt mij niet te gaan werken, maar daarvoor ga ik het ook niet gebruiken, daarvoor is de Sirui N-2204X natuurlijk.

5D3 | 7D | 14 2.8 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 300 4 | 10-18 | 16-35 4 | 15-85 | 24-105 4 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 21 1.4 | 35 2.8

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 15-05 07:29

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik ben opzoek naar een statief van zo'n ¤60. En niet veel meer.

Ik zat eens te kijken en kwam bij de KE deze tegen: https://www.kamera-expres...OTIxMzA&utm_source=criteo (kan heel laag door losse middenstaaf? YouTube: Vanguard Espod Plus 204AP Camera Tripod Review, in Nederland te koop dus makkelijk te proberen).

Verder vond ik er nog twee van Neewer:
https://nl.aliexpress.com...39fcdef&priceBeautifyAB=5 (voordeel is de ingebouwde monopot en de hoogte) en https://nl.aliexpress.com...39fcdef&priceBeautifyAB=5 (ziet er degelijker uit, twee koppen, is iets lichter, maar kan ook minder hoog).
Beide ook bij Amazon.de te bestellen voor dezelfde prijs.

De eerste kan ik hier gewoon proberen. Bij de andere twee wordt dat lastig. Ik wil er vooral foto's mee maken, maar ook filmen moet fatsoenlijk gaan. Het voordeel van de 158 cm Neewer is dat daar zowel een videokop bij zit als een balhoofd. Dat is zeker een pluspunt, wat de andere niet hebben.
Verdere eisen zijn toch wel:
  • Minimaal 150 cm
  • Compact genoeg om mee te kunnen nemen tijdens een wandeling/fietstocht, maar daar heb ik al een supercompact statiefje voor.
  • Moet heel laag kunnen, dus poten moeten uit elkaar kunnen, zonder middenspreider.
Ik ben vooral opzoek naar ervaringen over de stabiliteit en kwaliteit van Neewerproducten. Zeker vanwege het lage bedrag, vraag ik mij af hoe ze het doen? Ze adverteren met hoogwaardig enzo, maar is dat ook echt zo. Ik vond deze ook wel interessant om te bestellen, ook vanwege het lage bedrag of ik er niet alleen maar chagrijnig van wordt bij tijdens het filmen: https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.8937460.0.0.PYwyHo

Verder is het überhaupt heel lastig om op internet wat te vinden over Neewer. Alhoewel de dingen die ik vind, zijn vaak wel positief. Dus ik ben vooral opzoek naar jullie ervaringen hiermee.

Of als je iets anders weet wat aan mijn eisen voldoet, dan hoor ik dat ook graag.

Verder heb je ook van die pistoolgrepen, wat is het nut daarvan? Hoe moet ik dat zien? :)

School at Sea 2018/2019 - thomasatsea.nl

• -Sander-
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:01

-Sander-

///M Powerrrrrr

Kijk hier eens naar, deze heb ik vorig jaar gekocht en ben hier zeer tevreden over!
Lekker compact, erg stevig materiaal, super fijn ding wat mij betreft!
https://www.kamera-expres...o-small-travel-tripod-red

• moozzuzz
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:47:
Verder heb je ook van die pistoolgrepen, wat is het nut daarvan? Hoe moet ik dat zien? :)
Met het gevaar dat we over iets anders spreken: dit is omdat een balhoofd niet zo makkelijk (vloeiend, exact, ...) te temmen is (en zo'n pistool-greep dat iets makkelijker maakt). Zelf nog niet gebruikt echter.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
moozzuzz schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:43:
[...]

Met het gevaar dat we over iets anders spreken: dit is omdat een balhoofd niet zo makkelijk (vloeiend, exact, ...) te temmen is (en zo'n pistool-greep dat iets makkelijker maakt). Zelf nog niet gebruikt echter.
Dus de pistoolgreep is eigenlijk een balhoofd met een stok. :)

Dat klinkt wel heel handig en is vast ook de moeite waard er iets extra voor te betalen. O-)

Niemand ervaring met Neewer?

• Sato
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 01:48
Buiten het feit dat Neewer zelf niets produceert maar vrolijk spullen inkoopt en zijn eigen naam erop plakt en het reflectie scherm wat ik van hun heb prima is (voor de prijs), Heb ik er verder geen ervaring mee.
Hun spullen varieren van kwaliteit tot troep, En zonder te weten waar het vandaan komt en wat het echte merk is wordt het moeilijk om een goed oordeel te geven zonder het eerst getest te hebben.

Overigens is mijn persoonlijke mening dat je voor een budget van ¤60,- nieuw in de winkel geen echt fatsoenlijk statief gaat vinden, Dan zal je het budget x2 of misschien zelfs x3 moeten doen.
Mijn advies zou dan ook zijn om tweedehands te gaan kijken, Genoeg goed spul te vinden dat voor weinig weg mag omdat het vrijwel ongebruikt in de weg staat of ligt.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
Sato schreef op maandag 29 januari 2018 @ 19:43:
Buiten het feit dat Neewer zelf niets produceert maar vrolijk spullen inkoopt en zijn eigen naam erop plakt en het reflectie scherm wat ik van hun heb prima is (voor de prijs), Heb ik er verder geen ervaring mee.
Hun spullen varieren van kwaliteit tot troep, En zonder te weten waar het vandaan komt en wat het echte merk is wordt het moeilijk om een goed oordeel te geven zonder het eerst getest te hebben.
Dat wist ik niet. Dat maakt het alleen nog lastiger zonder iets zelf in handen gehad te hebben.
quote:
Overigens is mijn persoonlijke mening dat je voor een budget van ¤60,- nieuw in de winkel geen echt fatsoenlijk statief gaat vinden, Dan zal je het budget x2 of misschien zelfs x3 moeten doen.
Mijn advies zou dan ook zijn om tweedehands te gaan kijken, Genoeg goed spul te vinden dat voor weinig weg mag omdat het vrijwel ongebruikt in de weg staat of ligt.
Ik heb zelf ook gewerkt met een Manfrotto 055XDB (met vloeistof dempende kop). Dat is een erg mooi statief om mee te filmen. Maar voor mij is dat gewoon te duur.

Ik weet ook wel dat je voor ¤200 euro een veel beter statief kan krijgen, maar ik heb simpelweg dat geld er niet voor over. En door ¤60 euro te zeggen, is het niet gelijk een probleem om ¤80 uit te geven, maar veel meer dan dat ook echt niet. :)

Hoe kan ik tweedehands een beetje selecteren op kwaliteit? Hoe en waar zoek het best op om niet alleen maar Hama en dergelijke te vinden?

Voor filmen kan zoiets dan iets zijn: https://link.marktplaats.nl/m1248879359

Of anders puur voor fotografie dit: https://link.marktplaats.nl/m1249759305

T.Kreeftmeijer wijzigde deze reactie 29-01-2018 21:22 (9%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 29 januari 2018 @ 21:15:
[...]

Ik heb zelf ook gewerkt met een Manfrotto 055XDB (met vloeistof dempende kop). Dat is een erg mooi statief om mee te filmen. Maar voor mij is dat gewoon te duur.
? Hoezo (te) duur?
Een Manfrotto 055 is 2de hands voor <100 euro te verkrijgen... (op b.v. mp)
En b.v. op fotoapparatuur.nl zijn ook de nodige statieven te vinden.

Moet je wel willen zoeken natuurlijk. ;)

Mooie Plaatjes   

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
ehtweak schreef op maandag 29 januari 2018 @ 21:31:
[...]

? Hoezo (te) duur?
Een Manfrotto 055 is 2de hands voor <100 euro te verkrijgen... (op b.v. mp)
En b.v. op fotoapparatuur.nl zijn ook de nodige statieven te vinden.

Moet je wel willen zoeken natuurlijk. ;)
Ik heb hier dus een 055XDB van mijn oom liggen. Heb hem geleend voor een filmpje. En dat ding is niet leuk meer om te tillen. Maar inderdaad nog voor een leuk bedrag te krijgen.

* T.Kreeftmeijer is pas 15, dus heeft geen grote zak met geld en de hobby is al duur genoeg. :) :P

Ik heb er nog eens over na gedacht en ga nu toch voor een hoger segment dan nieuw ¤60. Dus tweedehands tot ¤100, daar moet zeker wat in te vinden zijn, hoop ik. Verder is eens statief dus iets wat je nog lang mee zal dragen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:13:
[...]

Ik heb hier dus een 055XDB van mijn oom liggen. Heb hem geleend voor een filmpje. En dat ding is niet leuk meer om te tillen. Maar inderdaad nog voor een leuk bedrag te krijgen.

* T.Kreeftmeijer is pas 15, dus heeft geen grote zak met geld en de hobby is al duur genoeg. :) :P
Pas 15? Dus sterk en fit genoeg om een statief van een paar kg te dragen! :+

Mooie Plaatjes   

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
ehtweak schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:57:
[...]

Pas 15? Dus sterk en fit genoeg om een statief van een paar kg te dragen! :+
Ja 15.

En natuurlijk is met een goede tas tillen geen probleem, maar dat neemt niet weg dat het niet zwaar of groot is. :)

Alhoewel, mijn schooltas is soms nog zwaarder dat de gehele camera uitrusting.

Uit de TS:
quote:
Er wordt wel eens gezegd dat je in je leven drie statieven koopt. Als eerste een goedkoop prul. Je merkt al snel dat bij gebruik de poten inzakken en dat er flink wat speling in de componenten zit. Dit is logisch, omdat vaak plastic wordt gebruikt om alles te verbinden. Als tweede een wat zwaarder aluminium statief. Nu heb je een beter statief maar het is eigenlijk te zwaar om overal mee naartoe te nemen. Uiteindelijk eindig je bij een carbon statief omdat deze licht is en goed de trillingen dempt. Niet iedereen zal deze weg volgen, het is dan ook maar net afhankelijk wat je voor een statief over hebt.
Als je een statief gaat kiezen en je hebt een idee wat je ongeveer wilt, nog even één van de mooiste uitspraken over statieven:

1. Goedkoop
2. Licht
3. Stabiel
Kies er twee ;)
1 en 2 heb ik al (komt niet in de buurt van 3 ;) ). 1 en 3 is zo'n 055, 2 en 3 zijn de mooie carbon statieven...

• Yahrr
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21-05 14:11
Ha ha, dat klopt helemaal:
1. Goedkoop
2. Licht
3. Stabiel
Kies er twee ;)

Mijn advies: Kies er twee. Statieven bedoel ik. Ik heb dus een Manfrotto 1/3 en een Manfrotto 2/3

Pentax K100D K20D K3II 16-45 16-50 50-200 50-135 / Sigma 10-20mm Sigma 28-200 / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb inmiddels een 055XDB met 804RC2 op MP gekocht. *O* *O* Is hopelijk snel binnen en en een plaatje van het geheel volgt binnenkort in het juiste topic.

De 128RC is ook prima tweedehands te vinden voor een leuk bedrag. :)

• inquestos
  • Laatst online: 20-05 23:16
Ik heb eergisteren een Sirui UltraLight T-005X + C10S gekocht. Prima statief, de carbon variant was onvoldoende lichter om het prijsverschil te rechtvaardigen (scheelde 90 euro).

Nu zit er bij de ballhead 1 quick release plate, en die is ook nog eens niet zo makkelijk los te halen van je camera. Met meerdere cameras wordt dat wat lastig.

Ik zie echter dat zo'n quick release plaatje ( Sirui TY-C10) al snel 20-25 euro kost 8)7 . Zijn er alternatieven die er ook op passen?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• begintmeta
  • Niet online
quote:
inquestos schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:43:
...
Ik zie echter dat zo'n quick release plaatje ( Sirui TY-C10) al snel 20-25 euro kost 8)7 . Zijn er alternatieven die er ook op passen?
Vermoedelijk is een generieke Arca Swiss-compatibele plaat een in principe passende vervanger, die zijn voor wel wat minder geld te krijgen. Eventueel is een L-plaat, een langere plaat of een specifieke plaat voor het toestel ook handig trouwens, maar die zijn uiteraard wat duurder dan vergelijkbare kleine standaardplaten, ook zijn in er soms wat incompatibiliteiten tussen verschillende platen en snelkoppelplaten, zelfs als ze pretenderen Arca Swiss-kompatibel te zijn.

Heb vandaag voor het eerst mijn balhoofd (NOVOFLEX ClassicBall 3 II) ondersteboven gemonteerd, leek me eigenlijk een beetje een gimmickfunctie, maar was op zich best handig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22:37

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
quote:

Ik heb voor mijn statief (Rollei C5i) gewoon op Aliexpress een ding gekocht wat erop leek en kwa maten overeen kwam. En inderdaad, dat past.

voor jouw ding zie ik ook genoeg:
https://www.aliexpress.co...asc&g=y&SearchText=ty-c10

Zolang t geen plastic is zie ik niet het verschil tussen een Chinees ding of een originele

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:45
quote:
Ik heb eergisteren een Sirui UltraLight T-005X + C10S gekocht. Prima statief, de carbon variant was onvoldoende lichter om het prijsverschil te rechtvaardigen (scheelde 90 euro).
De reden om voor carbon te kiezen boven aluminium zit hem absoluut niet in gewicht alleen, maar vooral in demping van trillingen.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:42

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
Universal Creations schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:55:
[...]

De reden om voor carbon te kiezen boven aluminium zit hem absoluut niet in gewicht alleen, maar vooral in demping van trillingen.
En in deze tijd van het jaar scheelt het ook enorm in temperatuur (of ja, warmteoverdracht tussen je handen en het statief that is).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• begintmeta
  • Niet online
quote:
Orion84 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:30:
...
En in deze tijd van het jaar scheelt het ook enorm in temperatuur (of ja, warmteoverdracht tussen je handen en het statief that is).
Ik was dan ook best blij met mijn houten statief toen ik wat vorstfoto's maakte, maar ik moet zeggen dat ik statieven op zich niet zo heel veel aanraak, en dat wat ik ermee doe eigenlijk ook met handschoenen gaat.

begintmeta wijzigde deze reactie 07-03-2018 21:08 (19%)

• inquestos
  • Laatst online: 20-05 23:16
Ha, dat voordeel van trillingen en temperatuur waren precies de voordelen die ik inbracht bij de verkopers van Foka. Het voordeel van minder trillingen werd ontkend, en voor de kou zou het foam geschikt zijn... Apart.
quote:
DJSmiley schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:41:
[...]

Ik heb voor mijn statief (Rollei C5i) gewoon op Aliexpress een ding gekocht wat erop leek en kwa maten overeen kwam. En inderdaad, dat past.

voor jouw ding zie ik ook genoeg:
https://www.aliexpress.co...asc&g=y&SearchText=ty-c10

Zolang t geen plastic is zie ik niet het verschil tussen een Chinees ding of een originele
thx, ga ik naar kijken :)

inquestos wijzigde deze reactie 07-03-2018 21:58 (58%)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• evanraalte
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 20-05 23:58
He Allemaal! Leuk dat er ook een statieven topic is op GoT :).

Sinds december ben ik in het bezit van een Panasonic G80, met als korte termijn doel om een aftermovie te maken van mijn 7000 km roadtrip door Noorwegen. :P

Nu leek het mij wel handig om een statief te hebben voor timelapses en eventueel wat shots waarbij ik panning nodig heb. Het eerste statief dat ik (ietwat naïef) kocht, was de Hama Star 63. Ik heb 'm gelijk terug gestuurd, want het voelde gewoon heel erg cheapo aan (..wat verwacht je ook voor 35 euro).

Daarom heb ik mijn budget opgekrikt naar 100-150 euro. Voor dat geld zoek ik een statief wat ingeklapt lekker compact is, zodat deze in een dag rugzak past. Gewicht maakt mij niet heel veel uit omdat ik de kwaliteit en prijs belangrijker vindt.

Ik heb al wel wat modellen uit China op het oog, zoals de Zomei Z699 en de Q serie. Echter vind ik een beetje service ook wel fijn, dus ik heb voorkeur bij een model uit Nederland (tenzij het echt een leuke deal is natuurlijk:) ). Op webshops zoals statief shop zie ik echter 1000 modellen, en volgens de reviews zijn ze allemaal wel goed. Dit maakt het niet makkelijk om een keuze te maken. Dit heb ik tot nog toe gevonden:

- Sirui a1005 y10 (NL)
- MeFoto A1350Q1 (NL)
- Zomei Q666(C)

Kan iemand mij helpen met het maken van een goede keuze? Ik ben overigens niet heel erg ingelezen op werkhoogte, maar ik ben 180cm, dus het lijkt me niet dat ik een absurd hoog statief nodig heb?

• Yahrr
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21-05 14:11
@ evanraalte

Zoals je in dit topic kunt lezen is een statief de lastigste keuze in je foto-uitrusting. De afgelopen 30 jaar heb ik meer dan 7 verschillende gehad. Uiteindelijk heeft dat geleid tot onderstaande set van 2.
Als ik werk/stahoogte nodig heb dan wordt het de grote.
Als ik niet wil sjouwen wordt het de kleine. Maar dan moet ik wel op mijn hurken zitten en dat is dan maar zo.

Dus kijk of je werkhoogte omlaag kan, dan wordt de keuze groter en de beslissing makkelijker.

Uit jouw genoemde statieven spreekt mij de Sirui het meest aan vanwege de kwaliteit. Maar ook daar moet je je niet verkijken op de opgegeven werkhoogte want dat is met uitgeschoven (dubbele) middenkolom. En dan wordt de boel vaak wat wankel. Beoordeel de werkhoogte altijd met ingeschoven middenkolom.

Succes met je keuze.

Pentax K100D K20D K3II 16-45 16-50 50-200 50-135 / Sigma 10-20mm Sigma 28-200 / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
evanraalte schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:27:
He Allemaal! Leuk dat er ook een statieven topic is op GoT :).

Sinds december ben ik in het bezit van een Panasonic G80,
Goede keus! :)
quote:
Daarom heb ik mijn budget opgekrikt naar 100-150 euro. Voor dat geld zoek ik een statief wat ingeklapt lekker compact is, zodat deze in een dag rugzak past. Gewicht maakt mij niet heel veel uit omdat ik de kwaliteit en prijs belangrijker vindt.
Na een dag rondlopen misschien wel.
quote:
Ik heb al wel wat modellen uit China op het oog, zoals de Zomei Z699 en de Q serie. Echter vind ik een beetje service ook wel fijn, dus ik heb voorkeur bij een model uit Nederland Dit heb ik tot nog toe gevonden:

- Sirui a1005 y10 (NL)
- MeFoto A1350Q1 (NL)
- Zomei Q666(C)
Ik heb de zelfde route afgelegd. (niet Noorwegen, maar de camera en dus nieuw statief nodig)

De modellen uit China via A...EX.. het schijnen vaak modellen te zijn die gemaakt worden in de zelfde fabriek als de gene waar ze op lijken maar inderdaad het feit dat je eerst moet betalen/bestellen en dan moet bepalen of je ze goed vind is een drempel. Ik kwam uiteindelijk ook op Zomei en Mefoto als eerste keus binnen budget (is ook via nederlandse shops tekoop en een "echt merk" meen ik te herinneren.)

Ik heb uiteindelijk toch de Sirui A1005 Y10 gekocht.
Waarom? Sirui kwam bij veel reviews/vragen als goed en betrouwbaar. viel nog binnen budget van "moet je hebben maar gebruik je vrij weinig in verhouding." (doe niks bijzonder gewoon vrijetijd en familie foto's en filmpjes)

Voor zijn geld is hij mooi hoog en toch stabiel (ben 1.90m) , met veel mogelijkheden qua standen van heel laag tot maximale hoogte.149cm inclusief balhoofd. en minimaal rechtop staand pootjes plat 36cm (net ff opgemeten)
Tashaak voor extra gewicht, monopoot mogelijk (maarja je sleept dan nogsteeds de rest mee.)
met enig ombouwen ook tot "tussen de poten hangen van de camera voor macroshots)"
(Zoet) water bestendig..
De carbons zijn nog lichter maar in deze prijsklasse kom je dan uit in China. (en lichter is ook minder sturdy/stabiel/trillingvrij).

Wat wel is dat de Y10 geen videohead is en dat is soms een beetje irritant. (eigenlijk moet je een andere onderkoppelplaat hebben waar je een extra arm aan kan schroeven hebt zodat je de camera stil kan houden bij los- verstellen vastschroeven. Nu moet ik de camera vast pakken en de balklem lossen en aandraaien met de andere hand wat onhandiger is.)
Ik moet nog eens kijken of ik simpel een aanpassing kan maken zodat ik indien nodig die arm er aan kan schroeven.

Dus als je video belangrijk vind zou ik of een tweede of een andere head kopen.
Welke? heb ik me niet in verdiept dus kan ik je geen antwoord op geven.
misschien helpt dit je iets.

• evanraalte
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 20-05 23:58
@copykat en @Yahrr , hartelijk bedankt voor het advies! Het wordt de Sirui a1005 y10 :). Dit statief lijkt mij prima in orde voor wat ik er nu mee wil, en zo te lezen zal ik er nog wel meer gaan kopen de komende jaren :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sato
Met de komst van een lichtsterke telelens enige tijd geleden, Volgde de behoefte om er ondersteuning onder te hebben.
Nu is de hele set absoluut geen zwaargewicht, Maar desondanks teveel voor mij om langere tijd omhoog te houden zonder ondersteuning. Wat al snel lastig wordt bij close up fotografie.
Na flink wat inlezen en nadenken bleef er maar één optie over die zo goed als altijd toepasbaar is, De monopod.

Nu heb ik een aantal eisen/wensen en ie zijn als volgt:

Vervangbare voet. (Liefst met standaard schroefdraad)
Maximale hoogte ronde de 150cm (Met kop en camera zit ik dan aan ooghoogte)
Bij voorkeur niet teveel pootsecties, 4 is het minimum om de transport lengte redelijk te houden.
Goed dik daar waar ik hem vasthoud: 35mm minimaal, Bij voorkeur meer.
Dermate stevig dat ik er deels met mijn gewicht op leunen kan, Zodat we samen eventueel een tripod vormen. (Weeg zelf rond de 70 kilo)

Zwaarste combinatie die er bovenop komt is als volgt:
Olympus E-M1 + HLD-7 grip, 40-150mm f2.8 PRO + MC-14 teleconverter = 1835 kilogram, Gedragen door statiefvoet lens.
(1730 kilogram zonder teleconverter zelf gewogen, teleconverter zou 105 gram moeten wegen volgens Olympus.)
Ooit zal de camera wel vervangen worden door een nieuwer model, Maar van systeem zal ik niet meer wisselen. En zwaardere lenzen zie ik ook niet snel in mijn collectie komen, Maximale combinatie gewicht zal naar verwachting rond de 2 kilo blijven.

Ik heb inmiddels al behoorlijk wat monopods voorbij zien komen terwijl ik mij aan het oriënteren was, En loop bij een aantal tegen het probleem aan dat er geen reviews van zijn. (Op een paar korte 'ik heb hem net binnen' reviews bij verkoop sites na.)
Soms vind je wel wat over een ouder model, Maar een model van 5+ jaar geleden bied geen garanties voor de kwaliteit van nu. (Dat kan immers verbeterd zijn maar ook verslechterd.)

De volgende modellen hebben momenteel mijn interesse:
Benro Mach3 Monopod MMA38C
Benro Mach3 Monopod MMA49C
FEISOL CM-1401 Rapid Monopod
FEISOL CM-1471 Rapid Monopod
Gitzo GM2542 monopod
FLM CM30-M5 Monopod

De Sirui Monopod P-326 heb ik ook bekeken maar daar loop ik tegen twee punten aan, De voet is niet te vervangen (verlijmd) en naarmate het rubber afslijt zit je met een metalen spike die uit blijft steken. (leuk voor binnen)
Daarnaast haalt Ken Wheeler in zijn review/video aan dat er mensen zijn die klagen dat deze monopod instabiel is als je hem op volle lengte gebruikt, Zijn fix hiervoor is alle pootdelen een stukje terug schuiven voor je ze vast draait. Dat je hiermee een deel van je werkhoogte inleverd vind ik op zich niet zo erg, Maar hier altijd bewust mee bezig zijn haalt voor mij het gebruiksgemak onderuit. Als ik aan het fotograferen ben wil ik blind op mijn apparatuur vertrouwen en niet steeds moeten checken of ik een pootdeel niet te ver uitgetrokken heb.

Bij de Benro's heb ik geen idee wat ik ervan kan verwachten, Op papier zien ze er goed uit maar daar hoef je als fabrikant maar weinig moeite te doen. Of ze netjes afgewerkt zijn en stevig in elkaar zitten merk je pas als je er één in handen hebt, En dat is net het probleem: Ik kan dat niet zelf gaan uitproberen voorlopig omdat zelfs de dichts bijzijnde camera winkel met ruim assortiment niet om de hoek ligt en er voorlopig geen vervoer beschikbaar is. Ik hoop dan ook dat hier mensen meelezen die wel regelmatig in een camerazaak komen of er werken iets kunnen zeggen over deze modellen van Benro.
Reviews op het internet wisselen nogal van mening, Wel valt op de de slechte reviews vooral oudere modellen betreffen (8+ jaar) of de budget lijn.
Edit: De Benro's zijn voor zover ik kan zien (en wat ik vrij veel op internet tegenkom) vrijwel directe kopieën van Gitzo modellen, De MMA28C komt beter overeen met de hierboven genoemde Gitzo. Maar mocht de keuze op Benro vallen dan gaat mijn voorkeur uit naar de 38c of 49c.

Feisol, Hun monopods zijn hier in Nederland bij geen enkele online retailer meer te krijgen en deze zijn daarmee onmogelijk om ze zelf te gaan bekijken/voelen.
Ook hier geld weer het aloude internet fenomeen: Mensen met problemen klagen overal, Mensen die tevreden zijn hoor je bijna nergens.

Gitzo, Sommige zweren erbij, Anderen vinden dat het teveel op haar goede naam teert en veel teveel geld vraagt voor haar producten.
Wat mij overigens opviel is dat Gitzo geen echt eigen site meer heeft maar onder de manfrotto site valt, Ik vind het maar vaag.
Maar als de kwaliteit 2x zo goed is als de genoemde Benro's/Feisol's heb ik dat er wel voor over, Één keer iets goeds kopen en er 10+ jaar mee doen is het plan.

FLM, Ik kende het niet. Schijnt goede ball-heads te maken maar dat maakt je nog geen goede statief bouwer toch?
Zit qua prijs echter zo dicht tegen de genoemde Gitzo aan dat je dezelfde kwaliteit zou mogen verwachten, In hoeverre dat ook zo is daar heb ik nog niet achter kunnen komen.
Heeft één duidelijk voordeel tegenover de Gitzo, Benro's en Feisol's en dat is de ingeschoven lengte van 45cm, De rest zit op 50+. Maar dat komt door 5 vs 4 pootsecties.

Zowel de Benro's als Gitzo hebben een standaard schroefdraad onderop waarmee de voet makkelijk vervangbaar is, Feisol werkt met een m10 schroefdraad en FLM heeft een spike met schroefdraad erboven waar een rubberen voet overheen schroefd.
Benro en Gitoz worden daarnaast geleverd met een wat bredere voet die vrij kan bewegen, De rest doet het met een rubberen dop.

Buiten de genoemde modellen sta ik uiteraard open voor suggesties, Zolang ze rekening houden met bovenaan genoemde eisen/wensen.

Als afsluiter antwoord op de vraag uit de startpost:
quote:
1. Goedkoop
2. Licht
3. Stabiel
Kies er twee ;)
2. Lichter = Minder aanwezig en dus zeker niet onbelangrijk.
3. Het blijft een monopod, Die is maar zo stabiel als degene die hem vasthoud, En nee ik heb geen interesse in een video monopod met breed driepootje onderaan.

Wat betreft punt 1. Als het een beetje meezit kan het ding 8+ jaar mee, Wellicht mijn hele leven.
Prijs is geen punt van aandacht, Zolang het maar aan mijn eisen/wensen voldoet.

Alvast bedankt voor jullie hulp, En excuses voor de lap tekst.

Edit: Van een kop voor op de monopod ben ik al voorzien, Daar heb ik een AcraTech Large Lens Head voor klaarliggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:23

sapphire

Die-hard pruts0r

Weinig ervaring met een monopod wel met statieven.
Als je gelijk een pod 'for life' wilt kopen heb ik niks gezegd maar als het voor bv 8 jaar is zoals je aangeeft heb je er wellicht wel wat aan.

Staat je niet blind op een vervangbaar rubber aan de onderkant. Mijn Manfrotto heeft het wel maar of het voorlopig nodig is....
Statief heb ik nu denk 9 jaar waarvan er bijna 7 jaar intensief gebruik van word gemaakt. En behalve wat zand afvegen kun je er weinig aan doen qua onderhoud aan het voetrubber maar het ziet er nog aardig uit na al die jaren. Denk dat ik de 15 jaar er wel mee ga halen dus staar je er niet blind op :)

Gabriël Ryzen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22-05 19:55
@Sato Je hebt ook monopods die helemaal onderaan toch een ingebouwde 3-poot heeft, waardoor je wellicht je eis wat kunt verlichten dat je zelf erop moet leunen/steunen.

Sirui heeft zo'n monopod die maar 1,1kg weegt en 8kg kan dragen:
https://www.kamera-expres...2065/sirui-p-224s-monopod

http://www.sirui.eu/en/products/monopods/ps-series/

Die 3-poot onderaan kun je er zelfs vanaf schroeven zodat je een mini statiefje hebt, en ook heb je geen last van die uitstekende pin wat jij zegt (zit iets overheen).

Zou dit geen optie voor je zijn? Is wel prijzig met 229 euro...

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Lowepro Flipside 400AW | Carryspeed FS-PRO

• Sato
quote:
sapphire schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 07:53:
Weinig ervaring met een monopod wel met statieven.

Staat je niet blind op een vervangbaar rubber aan de onderkant. Mijn Manfrotto heeft het wel maar of het voorlopig nodig is....
Wat ik begrepen heb van alles wat ik gelezen heb de afgelopen tijd is slijtage van het rubber bij een statief nooit een probleem maar bij monopod's wel, Daarnaast is er nog een andere reden waarom ik een schroefdraad onderop wil. (Zie reactie op derde Quote.)
quote:
ehtweak schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 08:03:
Wat leesvoer voor @Sato :

meer algemeen over allerlei soorten statieven:

Suk6/sterkte met de keuze! >:)
Bedankt voor de linkjes, Had ze echter allemaal al eens doorgelezen voor ik hier in het topic poste.
PDF van Hans al vaker doorgelezen, Blijft een goed artikel om te lezen voor je begint met rondkijken.
quote:
Deathchant schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:51:
@Sato Je hebt ook monopods die helemaal onderaan toch een ingebouwde 3-poot heeft, waardoor je wellicht je eis wat kunt verlichten dat je zelf erop moet leunen/steunen.

Die 3-poot onderaan kun je er zelfs vanaf schroeven zodat je een mini statiefje hebt, en ook heb je geen last van die uitstekende pin wat jij zegt (zit iets overheen).

Zou dit geen optie voor je zijn? Is wel prijzig met 229 euro...
Zitten een aantal nadelen aan zo'n oplossing, Lengte ingeklapt is de voornaamste. Daarnaast zit er ook een pan twist in de monopod die ik niet nodig heb.

Zo'n driepootje is wel iets wat ik overweeg, Nu verkoopt Benro die ook los http://www.benro.nl/artikel.php?id=VT2_ dus ga ik eerst kijken of ik er wel noodzaak voor heb.

Jullie alle drie in elk geval bedankt voor het meedenken, Heb gisteravond de knoop doorgehakt en een Benro Mach3 Monopod MMA38C besteld welke morgen bezorgd wordt.
Mocht die niet bevallen dan ruil ik hem in voor de Gitzo of FLM.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• marcel87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 23:23
Ik probeer meer/verbeterde filtermogelijkheden te krijgen mbt statiefeigenschappen in de Pricewatch. Is er vanuit dit topic nog een wens/aanvulling of verbetering op wat ik vanuit mijn gemis al heb genoemd?
Graag daar reageren zodat men de behoefte ook ziet. Zie Nieuwe filters voor categorie statieven en filters . :)

V&A T.net || V&A Marktplaats

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*