Nieuwe filters voor categorie statieven en filters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:44
Al een paar keer fors wat producten gevuld in de categorie statieven en filters. Hier mis ik wel een aantal specificaties waar ik als koper graag op zou willen sorteren en die ik als PW vuller ook graag wil invullen. Oorspronkelijke lijst is aangevuld met reacties hieronder.

categorie: Statieven
Toevoeging/aanpassing:
  1. *aantal pootsecties. Dit zegt wat over stabiliteit en samen met ingeklapte lengte over mobiliteit, bijv. voor reisfotografie.
  2. **ingeklapte lengte (in cm). Dit zegt wat over de mobiliteit, tevens bijv. reisfotografie.
  3. werkhoogte 1: minimale hoogte (extreem laag geeft bijv. mogelijkheid tot macrofotografie)
  4. werkhoogte 2: maximale hoogte van de basis (dus zonder middenkolom uitgeschoven, betreft meest stabiele maximale hoogte)
  5. werkhoogte 3: maximale hoogte met middenkolom (uiterste hoogte, niet het meest stabiel)
  6. sluitmechanisme: draai of clipsluiting (praktisch en naar voorkeur snel te sorteren)
  7. omkeerbare middenkolom: ja/nee (ivm wat meer flexibiliteit, bijv. geschiktheid voor macrofotografie)
  8. omkeerbare poten
  9. monopod functie
  10. diameter dikste pootsectie (in mm)
  11. diameter dunste pootsectie (in mm)
  12. materiaal poten: kunststof, rubber, verwisselbaar (spikes)
  13. . vwb statiefkoppen:
  14. Arca Swiss compatibel ja/nee. (is een standaard voor koppen en platen, wat maakt dat je veel keuze hebt en kunt wisselen. Bij niet compatibel zit je vast aan een systeem van die specifieke fabrikant)
  15. kop afneembaar (sommige statieven hebben een vaste kop, is niet handig bij upgraden)
* kan mogelijk "aantal poten" vervangen. Het is immers geen verassing als je op tripod sorteert dat deze 3 poten heeft. ;) En ja er staan er ook selecteerbaar op 5 "poten". Dit heb ik al eens ingevuld als zijnde secties. Eigenlijk fout, maar geeft al de mogelijkheid weer. Dit werkt gewoon prima als dit default zou worden.

** deze bestaat al als "hoogte", maar maak hiervan dan minimale hoogte en zet deze default in centimeters ipv millimeters. Hier gaat het nog wel eens fout bij invullen en wijkt af van andere hoogten die in cm worden gegeven.

Verder de eigenschap breedte en diepte kan je nooit invullen, dat is een eigenschap die niet bij fabrikanten gegeven wordt bij statieven. Kan daarom weg.

.
categorie: Filters
Toevoeging/aanpassing:
  1. hoofdsortering op filtersysteem of schroeffilter (praktisch en duidelijk onderscheid)
  2. bevestiging: fysiek of magnetisch
  3. sterkte in lichtstops verlies (aan te geven bij (G)ND filters)
  4. dichtheid gradient (GND): soft, medium, hard, superhard
  5. filtertype: mist/fog
  6. filter GND opsplitsen naar: GND (normaal), R-GND (reverse) en C-GND (centre). Dit geeft uitsluitsel over de richting van het verloop.
  7. mogelijkheid sorteren van kits alleen (bijv. om deze van meerdere merken tegelijk te kunnen vergelijken zonder een waslijst van tientallen items te zien... wat toch al best complex is bij de wat luxere kits)
  8. het woord "filterdoorsnede" aanpassen naar "doorsnede/breedte" (immers zegt diameter of breedte igv een filtersysteem alles over of het gaat passen
  9. aanvullen voor filtersystemen lengte + dikte (= praktisch om te weten of het past in je houder of verwisselbaar is tussen systemen. Daarnaast de mobiliteit... ND filters van 100 x 100mm zijn praktischer in een tas mee te nemen dan GND van 100x150mm bijv., handig om te weten)
  10. filtermateriaal: glas of kunststof (resin), maakt immers vaak nogal wat uit voor het gebruik en kwaliteit van je foto's
  11. optioneel: coating ja/nee.
.
Ik hoop dat de PW crew hier over wil meedenken. Aanvullende eigenschappen kunnen in het tekstvak en hoeven niet per se te sorteren/vergelijken zijn. Wie nog wat mist kan dat hieronder laten weten.

[ Voor 26% gewijzigd door Aardwolf op 22-05-2018 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Bij Statieven:
-omkeerbare middenkolom
-omkeerbare poten
-monopod functie (1 poot kan uitgedraaid worden en samen met (een deel van) de middenkolom een monopod worden).
-dikte van de dunste poten
-afneembare kop (sommige statieven hebben een vaste kop wat niet handig is voor upgraden)

Bij filters
-magnetische houders (kan zowel bij filtersystemen als bij schroeffilters)
-soort gradient bij GND (soft, medium, hard, superhard)
-"mist" als filtertype
-breakthrough als merk (is sinds kort ook te krijgen in NL/Belgie)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij statieven:
Lengte ingeklapt.
(is namelijk wat anders als minimum hoogte)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Statieven:

Schuif Mechanisme: Klepjes / Draaiknoppen
Voetstuk: kunstof / rubber / verwisselbaar (spikes)

[ Voor 45% gewijzigd door Greatsword op 19-05-2018 09:41 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Unidentified schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 09:14:
Schuif Mechanisme: Klepjes / Draaiknoppen
Was al genoemd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Bedankt voor de toevoegingen! Ik heb eea aangevuld in de OP.
Universal Creations schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 23:39:
-breakthrough als merk (is sinds kort ook te krijgen in NL/Belgie)
Is dit niet gewoon kwestie van gewoon beginnen met producten aanmelden? Kase, NiSi, 84dot5 en Formatt Hitech staan er bijv. ook niet in. Ik heb dit nog niet geprobeerd, wilde eerst betere sorteermogelijkheden... anders is straks zowel de crew als wij invullers dubbel bezig met bijwerken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
marcel87 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 23:25:
Bedankt voor de toevoegingen! Ik heb eea aangevuld in de OP.

[...]

Is dit niet gewoon kwestie van gewoon beginnen met producten aanmelden? Kase, NiSi, 84dot5 en Formatt Hitech staan er bijv. ook niet in. Ik heb dit nog niet geprobeerd, wilde eerst betere sorteermogelijkheden... anders is straks zowel de crew als wij invullers dubbel bezig met bijwerken. :P
Alles op zijn tijd uiteraard. Misschien eerst de "filters" toevoegen en daarna merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik onderhoud Het grote filter topic (origineel gestart door @Moby ). Input op de OP aldaar altijd welkom :+.

Eventuele aanvullingen ivm filters:
d:)b hoofdsortering op filtersysteem of schroeffilter (praktisch en duidelijk onderscheid)
Type filter hernoemen: "Helder" --> Clear light of protection filter?
Type filter consolideren onder Kleurcorrectie filters: Kleur Subtractie = Kleur Correctie = Wit balans
Type filter consolideren: Voorzet Lens = Macro
• Doorsnede --> Filtermaat: maar kan deze parameter niet beter afhangen op basis van systeemtype?
• eg: schroeffilter = mm doorsnede vd lens
• eg: filtersysteem = mm filtermaat vd filter (ik dacht eerst 'grootte filtersysteem' voor te stellen: 100x100 of 75x75 etc, maar gnd filters zijn altijd groter dan het systeem: eg 100x150 voor een 100x100 systeem.)
• Verwijderen van "Series"?

Hoe worden stepupringen in het verhaal gebracht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Mijn collega @BartvanOranje is degene die binnen ons team het meeste bezig is met camera's en aanverwante accessoires, hier mag hij dus even naar kijken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BartvanOranje
  • Registratie: Februari 2012
  • Niet online
@marcel87 excuus voor de late reactie, ik had je reactie gelijk gezien. Helaas door de drukte geen tijd gehad om hieraan te werken :'( Vandaag gelukkig wel :) uiteraard iedereen bedankt voor de suggesties!

Filters is een zeer kleine categorie, vandaar dat ik alleen nog aan de statieven heb gewerkt. Hieronder staan de aanvullingen en wijzigingen.

Nieuw als spec toegevoegd:
- Aantal Pootsecties
- Maximale hoogte met middenkolom (naam aangepast, was eerst 'maximale hoogte')
- Maximale hoogte zonder middenkolom
- Minimale hoogte
- Sluitmechanisme (draai of klem)
- Statief accessoires (alleen nog statieftas, suggesties zijn welkom)

Statief ''extra's'' aangepast naar ''eigenschappen'' en het volgende toegevoegd:
- Omkeerbare poten
- Omkeerbare middenkolom
- Afneembare kop
- Arca Swiss compatibel
- Monopod functie

Specificaties zijn nog niet ingevuld. Dat wil ik de komende tijd doen en ben sowieso van plan om meer statieven toe te gaan voegen. :)

“Do. Or do not. There is no try.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
@BartvanOranje Voor zover al weer bedankt voor je aanpassingen. Ik ga wanneer ik weer meer tijd heb eea. verbeteren/aanmelden.

Ik hoop nog wel dat jij/jullie willen nadenken over die categorie filters, want dat is overal moeilijk zoek- en vergelijkbaar, ook bij webwinkels zelf. Denk dat iedereen wel eens is dat we dat op Tweakers al een krachtig platform hebben en met deze verbetering iets moois neer kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:52

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik had niet gezien dat dit topic bestond, sorry voor de late reactie dus.

Bij statieven zie ik dat men omkeerbare middenkolom ja/nee al heeft genoemd, ik zou willen voorstellen dat uit te breiden naar 3 opties:

Middenkolom vast
Middenkolom kantelbaar
Middenkolom omkeerbaar

Een horizontaal kantelbare middenkolom kan erg handig zijn voor m.n. macrofotografie.

Tevens is het wellicht wenselijk te kunnen filteren op aanwezigheid van een tassenhaak onder de middenkolom.

[ Voor 13% gewijzigd door SnoeiKoei op 17-07-2018 11:07 ]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartvanOranje
  • Registratie: Februari 2012
  • Niet online
Geen probleem, het blijft vrij om updates toe te voegen. :)

Ik heb de spec ''kantelbare middenkolom'' gelijk toegevoegd als optie bij ''statief eigenschappen''. Een optie ''vaste middenkolom'' voeg ik niet toe. Ik ga namelijk van het volgende uit: Alle statieven hebben een vaste middenkolom. Zo niet, dan geven we dat netjes weer in de eigenschappen.

Tassenhaak is er al, maar dan in de vorm van ''haak voor contragewicht''. Ik heb de naam van de spec daarom aangepast naar ''Haak (voor contragewicht)''.

[ Voor 18% gewijzigd door BartvanOranje op 17-07-2018 11:54 ]

“Do. Or do not. There is no try.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:52

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Prima opgelost! Bedankt.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Pagina: 1