Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• TimKras
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 12-08 14:36
Ik denk dat ik toch wat hulp nodig heb bij de keuze van een goed statief.

Voor wat heb ik een statief nodig? Voor de alledaagse zaken uiteraard niet. Maar ik wil graag betere resultaten bereiken bij nachtfotografie, alsook vuurwerk en bliksem.
Ik gebruik nu een statief van 20¤ uit een supermarkt (het gaat al 15 jaar mee), maar laat ons zeggen dat het nogal wiebelig is :D. De foto's zijn er dan ook naar.

Het is dus tijd om te investeren in een statief wat jaren mee kan, en dat stabiel is. Ik wil niet besparen op de prijs, maar het moet wel redelijk blijven uiteraard.
Ik maak gebruik van een Canon 70D.

Ik ben uiteraard al op zoek geweest, maar het aanbod is zo groot. Welke merken kan ik best selecteren? Welke modellen raden jullie mij aan?

Alvast bedankt.

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 21:34
Ik ben zelf groot fan van Sirui. Kwalitatief top producten en niet heel gek geprijst. Je zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld de T of N series. Grootste verschillen in modellen zijn formaat en materiaal (aluminium of carbon)

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Deze (fanatieke Nikon) meneer heeft ook een heel uitgebreid verhaal over statieven geschreven:

http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Statieven.pdf

best wel informatief! :Y

Ik gebruik zelf deze Sirui T-1204X:

Tripod3 by Erik Haak, on Flickr
Al vier jaar in gebruik. Zowel buiten (aan de rugzak bungelend) en binnen.
Lekker compact, stevig en stabiel. Makkelijk mee te nemen. Gewoon waar voor je geld. :)

In combinatie met dit balhoofd van AcraTech:

AcraTech2 by Erik Haak, on Flickr

ehtweak wijzigde deze reactie 21-08-2016 15:26 (75%)

Mooie Plaatjes   

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ik zou wellicht een balhoofd willen kopen, en de Novoflex ClassicBall 3 ziet er redelijk interessant uit, al kan ik de 300¤ die het zou kosten eigenlijk niet verantwoorden (blijf vermoedelijk bij mijn huidige driewegkop of neem een siruikop waar men over het algemeen wel positief over lijkt te zijn), maar ik ben wel benieuwd of iemand ervaringen met die kop of de zwaardere versie ervan heeft. Edje-bel misschien?

• Karel V
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17:22

Karel V

Een simpele ziel

Misschien heb je wat aan een review van zijn wat grotere broer. De novoflex 5. Ik weet niet of je nog bijpassende snelkoppelingsplaatjes wilt? Tikt financieel meestal ook door.
Je kunt ook kijken of je tweedehands iets op de kop kunt tikken of een showmodel uit de winkel die goedkoper is geprijsd.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• ennekke
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 15-08 10:10
quote:
ehtweak schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:02:
Deze (fanatieke Nikon) meneer heeft ook een heel uitgebreid verhaal over statieven geschreven:

http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Statieven.pdf

best wel informatief! :Y

Ik gebruik zelf deze Sirui T-1204X:
[afbeelding]
Tripod3 by Erik Haak, on Flickr
Al vier jaar in gebruik. Zowel buiten (aan de rugzak bungelend) en binnen.
Lekker compact, stevig en stabiel. Makkelijk mee te nemen. Gewoon waar voor je geld. :)

In combinatie met dit balhoofd van AcraTech:
[afbeelding]
AcraTech2 by Erik Haak, on Flickr
Bedankt voor de, inderdaad, informatieve pdf :)

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

quote:
Destianto schreef op zondag 01 mei 2016 @ 16:50:
Gisteren de knoop doorgehakt en de Sirui W-1204 Carbon Fiber statief gehaald.

http://www.sirui.eu/en/products/tripods/w-serie/

Een flinke upgrade t.o.v. mijn eerste statief Manfrotto (MKC3-H01) een paar features:

Waterproof and dustproof - can be used in water and dusty conditions
Spirit Level for perfect alignment
180° degree folding legs for compact closed size

Two-piece separable centre column for ground level photography
Monopod integrated with wrist strap and mounting plate also included

Stabilizing hook and foam grips
Tripod Bag and spiked feet included
Onlangs een probleempje ervaren met het statief. Ik ben een dagje op het strand geweest en wilde het statief daarna schoonmaken. Eén van de poten glipte er helemaal uit en blijkbaar ben ik een klein clipje kwijtgeraakt dat de poot van binnenuit vasthoudt.

Even langs kamera express geweest en die hadden een hele doos met clipjes, maar die van mij zat er helaas niet tussen. Het statief is dus ingenomen en het onderdeel wordt vervangen.

Voor zo'n bedrag vindt ik eigenlijk dat dit niet mag kunnen en ze op zijn minst een doos met clipjes erbij kunnen doen. Elke poot zit dus met 2 clipjes van verschillende formaten vast.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Nicky83
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22-03 19:12
Hoi ik ben aan het rondkijken voor een statief iemand ervaring met de manfrotto mt055cxpro4 Carbon statief ?

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 09-07-2017
quote:
Nicky83 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 11:32:
Hoi ik ben aan het rondkijken voor een statief iemand ervaring met de manfrotto mt055cxpro4 Carbon statief ?
Heb je er bepaalde verwachtingen bij? Bijvoorbeeld qua gewicht en lengte (ook als deze reisklaar is).. en er zal dan nog een kop op moeten. Het lijkt mij een carbon versie van een populair statief, die van aluminium is gemaakt (een stuk zwaarder, maar wel erg stevig). Daardoor heb je denk ik een stevig statief, die qua gewicht is, zoals een 'lichtgewicht' statief van aluminium. Oftewel je zou voor minder geld een zelfde gewicht statief kunnen kopen, maar die is dan waarschijnlijk minder stevig (maar alsnog stevig). Ligt er misschien aan hoe 'extreem' de omstandigheden gaan zijn.

Ben er verder geen expert in, maar dit kan ik mij erbij bedenken. Maar wie weet heb ik het mis. :P

Nikon D7100 | Sigma 18-35 f/1.8

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 22:02
quote:
Nicky83 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 11:32:
Ik kan de goede raad van Luxicon hier eigenlijk alleen maar dunnetjes over doen. _/-\o_

De vraag is steeds weer waarvoor je het statief wilt gaan gebruiken??
Voor in m'n rugzak kan het niet compact en lichtgewicht genoeg zijn, maar de stabiliteit gaat er met de lagere statiefgewichten natuurlijk niet echt op voorruit.
Het materiaal carbon vs aluminium doet er wat stabliteit betreft amper toe, het is eerder dat je met een vergelijkbare stabiliteit overbodige grammetjes kunt dumpen als je voor het duurdere carbon kiest.

Het gewicht van deze Manfrotto met 2,1 kg is nog zónder het balhoofd en met een 54,5 cm (opgevouwen) lengte past dat in niet 1 rugzak vermoed ik.
Mijn eigen lichtgewicht statiefje "voor noodgevallen" zit op een luttele kg met een lengte van slechts 35cm en eerlijk gezegd is zelfs dat al "volumineus" voor een lichtgewicht trektocht.
En toch staan deze bescheiden specs al snel op gespannen voet met de stabiliteit van het geheel.
Veel compacter moet het dus niet worden.

Voor foto's in en rond het huis pak ik juist wel graag het allerzwaarste statief uit m'n collectie (toevallig ook een Manfrotto) en de stabiliteit ervaar je dan in vergelijk met de compacte lichtgewichtjes al heel snel als een welkome zegen. ;)
Het ideale statief bestaat volgens mij dan ook niet, je kiest in de praktijk het liefst al naar gelang de inzet, stabiliteit en mobiliteit van het geheel.

Voor een lightweight dagtocht zou ik deze ongetwijfeld uitstekende Manfrotto (op grond van de specs) dus liever links laten liggen.
Lastige keuzes. :)

• henkie196
  • Niet online
Wat Bhagavad zegt, 2.1 kg voor een (carbron) statief is al behoorlijk aan het gewicht. Reken ook nog op een extra 0.5 - 1 kg voor de kop, trouwens. En 54.5cm opgevouwen lengte is ook behoorlijk (reken er ook op dat daar nog zo'n 10cm bijkomt van de kop).

Als je niet van plan bent om het statief aan je rugzak te hangen om mee te nemen op een wandeling, maar eerder het statief in de auto legt en dan zo nodig er uit haalt, dan lijkt deze Manfrotto een aardige keuze, ik mag aannemen dat de stijfheid en stabiliteit van dit statief zeer goed is.

Of als je dit statief vooral met een grote telelens wilt gebruiken, dan zit je vaak toch al gauw in dit soort gewichtsklasses (en is het extra gewicht in vergelijking met bv. een 2kg zware 150-600 niet zo erg meer, denk ik).

Zoals mijn voorgangers al zeiden, het hangt sterk af van wat je er mee wil gaan doen. Voor mee nemen op wandelingen zou ik iets lichters zoeken, maar voor rondom huis (of een auto onderweg), is dit ook geen slechte keuze.

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:25
Het voordeel van die manfrotto is dat het uitschuifbare deel 90° horizontaal kan gemonteerd worden, wat in sommige use-cases bijzonder handig is (tov andere statieven, ongeacht pricing). Zelf heb ik de Sirui 2204x op basis van het review van DC.

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:41
@moozzuzz, leuk om te horen dat mijn review je tot aankoop heeft doen overgaan :)
Inmiddels 3 jaar verder en ik heb nog niet echt grote last van krassen of gebruikerssporen. Wel heb ik wat krassen op de k20x kop omdat ik vaak tegen rotsen heb aangeschuurd in Schotland. Ook is 1 schuimpje dat om de statiefpoot heen zit licht gescheurd. Alsof er een sneetje in zit. Verder werkelijk niks en hij heeft al wat te verduren gehad. Wat ik mis, maar dat is altijd achteraf gelul omdat ik het vroeger nog niet nodig had, is een horizontaal te monteren middenkolom; ik moet vaker producten die plat op de grond liggen fotograferen en de statiefpoten staan altijd in beeld of ze veroorzaken schaduwen wanneer ik met continuelicht aan de slag ga.

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Lowepro Flipside 400AW | Carryspeed FS-PRO

• henkie196
  • Niet online
Juist voor jou lijkt me een goede case te maken om een licht reisstatief te hebben, en daarnaast een wat zwaarder statief voor product fotografie met zo'n horizontale middenkolom.

• Deathchant
Ik had vóór mijn sirui al een manfrotto met 3weg kop. In 2009 ooit gekocht bij fotokonijnenberg met een aanbieding voor 150 euro.Ik weet alleen het type even niet meer. 055XDB ofzoiets....Eens kijken of ik daar een middenkolom voor kan krijgen (bij sirui kan ik dus niks van middenkolommen vinden...)

• begintmeta
  • Niet online
quote:
henkie196 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 08:35:
Wat Bhagavad zegt, 2.1 kg voor een (carbron) statief is al behoorlijk aan het gewicht. Reken ook nog op een extra 0.5 - 1 kg voor de kop, trouwens. En 54.5cm opgevouwen lengte is ook behoorlijk (reken er ook op dat daar nog zo'n 10cm bijkomt van de kop). ...
Inderdaad, dat is qua gewicht zowat te vergelijken met mijn houten statief... en dat is toch niet een ding om 'zomaar mee te nemen' imho, al is dat ook wel een beetje een gevolg van de nog ~2dm grotere ingevouwen lengte.

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 14:11
quote:
Deathchant schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 17:46:
Ik had vóór mijn sirui al een manfrotto met 3weg kop. In 2009 ooit gekocht bij fotokonijnenberg met een aanbieding voor 150 euro.Ik weet alleen het type even niet meer. 055XDB ofzoiets....Eens kijken of ik daar een middenkolom voor kan krijgen (bij sirui kan ik dus niks van middenkolommen vinden...)
Volgens mij had Feisol vroeger een horizontale middenkolom die je op een gewoon statief kan monteren in plaats van de kop.

• Krekker
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23-03 03:00
Beste tweakers,

Ik ben begin steeds meer de noodzaak te voelen voor een statief, maar weet niet zo goed wat ik zoek. Omdat het om een beginnersstatief gaat wil ik er niet heel veel aan uitgeven. Tussen de 50 en 100 euro maximaal en een beetje afhankelijk van de prijs kwaliteit verhouding.

Nu zag ik toevallig net in mijn mailbox een reclame mailtje voor de Rollei C4i bij Kamera Express voor 89 euro.

Productpagina: http://www.kamera-express...ipod-c4i-titanium-fhp-53p

Heeft iemand ervaring met statieven van dit merk? Het lijkt een alleskunner met een relatief laag gewicht voor een zacht prijsje, maar zijn er ook nadelen? Ingeklapt is hij 52 cm. Is dat veel of valt dat mee voor een reisstatief? En wat kan ik verwachten van de stabiliteit van een dergelijk statief?

Het statief zal voornamelijk dienst doen voor langere sluitertijden, of bijvoorbeeld in een situatie waar ik een frame voor ogen heb en rustig wil afwachten tot het juiste moment om af te drukken.

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 22:02
quote:
Krekker schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 16:30:
Nu zag ik toevallig net in mijn mailbox een reclame mailtje voor de Rollei C4i bij Kamera Express voor 89 euro.
Productpagina: http://www.kamera-express...ipod-c4i-titanium-fhp-53p

Heeft iemand ervaring met statieven van dit merk? Het lijkt een alleskunner met een relatief laag gewicht voor een zacht prijsje, maar zijn er ook nadelen? Ingeklapt is hij 52 cm. Is dat veel of valt dat mee voor een reisstatief? En wat kan ik verwachten van de stabiliteit van een dergelijk statief?
Het formaat/gewicht van deze vlieggewichtjes is een paar berichten hoger al aan de orde geweest. :)

Op zich is er niets mis met deze Rollei, de lengte van 52cm in opgevouwen toestand vind ik voor een dagrugzak wel aan de lange kant.
De Rollei Compact Traveler no1 is in vergelijk slechts 32cm lang bij een gewicht van 1,2kg in opgevouwen toestand en past daarmee prima in m'n eigen rugzakje.
De 52cm van de Rollei C4i kan ik enkel in de lengte aan de buitenkant hangen en dat heeft zowel voor- als nadelen.
De naam "titanium" is misleidend, omdat het zo te zien op de kleur slaat en niet op het materiaal. ;)

Verwacht geen superstabiel en trillingsvrij statief in volledig uitgeschoven toestand, ik houd het geheel dan ook bij voorkeur zo laag mogelijk, desnoods verzwaard aan de haak onderaan de centrale as.
Dan is er prima mee te werken.
Een lcd scherm van de camera met live view kan zo'n laag standpunt uitstekend compenseren.

De term "panoramakop" is enigszins misleidend omdat deze kop slechts 1 instelschroef heeft.

Draai je die ene schroef los voor een volgend panoramasegment, dan zal meteen de camera tot kantelen neigen.
Een beetje panoramaknop heeft dan ook minstens 2 vastzetknoppen.
Een om het kantelen te verhinderen en een aparte voor de horizontale draaiing.

Bhagavad wijzigde deze reactie 09-10-2016 05:10 (10%)

• Harribo
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16-08 09:58
Gezien mijn portomonnee en mijn behoefte aan een klein lichte statief heb ik deze besteld:
QZSD Q999

Ben benieuwd.

www.harrofotografie.nl

• madmaus
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 10-08 11:07
quote:
Harribo schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:41:
Gezien mijn portomonnee en mijn behoefte aan een klein lichte statief heb ik deze besteld:
QZSD Q999

Ben benieuwd.
Heel toevallig zit ik daar net naar te kijken.
De prijzen die hier langskomen vind ik way to much voor een statief.
Ik zie alleen de q555 q666 en q999 die allemaal op elkaar lijken.
ik ben heel benieuwd.
Ik ben nu in het bezit van een velbon cx-mini. Opzich prima maar hij is wat wiebelig op de kop. Bij lange sluitertijd is dat niet oké.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

• Birrel
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15-08 11:13
Deze http://m.gearbest.com/photography-accessories/pp_315357.html pas geleden gekocht. Binnen 10 dagen in huis. Prijs kwaliteit niet te evenaren. In gebruik met een D7200 met Nikkor 80-200 2.8.

Birrel wijzigde deze reactie 10-01-2017 22:56 (1%)
Reden: Tekstueel

• madmaus
quote:
Birrel schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:56:
Deze http://m.gearbest.com/photography-accessories/pp_315357.html pas geleden gekocht. Binnen 10 dagen in huis. Prijs kwaliteit niet te evenaren. In gebruik met een D7200 met Nikkor 80-200 2.8.
Bedankt
Hoe bevallen de pootjes?
Die moet je draaien geloof ik om uit te schuiven.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

quote:
Dat lijkt wel heel veel op de Sirui statieven :D
Zelfs het balhoofd lijkt een kopie van de K(10/20/30)x serie balhoofden.

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

• madmaus
Volgens zijn het kopies van mefoto statieven.

• Mr Pingu
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 23:08

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Kopie of niet, ik heb al een jaar of langer de zomei Q666C (of QSZD Q999C) en bevalt mij prima. Destijds ook iets van 110 betaalt. Lekker lichtgewicht en stevig genoeg voor mijn apparatuur.

Flickr | Canon 600D | Canon EF-S 10-22mm USM, EF-S 55-250mm IS STM, EF 50mm STM| Tamron 17-50 f/2.8 | Helios 44-2 58/2 | CZJ 50/1.8 MC Pancolar || Dell U2414H || Nokia N900-CSSU Thumb

Als het doet wat het moet doen is het ook helemaal prima natuurlijk :)

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

• madmaus
Ik ga hem ook bestellen binnenkort.
Deze past precies in mijn budget.

• Birrel
Ze zijn nu in de sale bij Gearbest. Het verschil tussen de QZSD Q666 en Q999 is het aantal segmenten (4 vs 3). De eerste is opgevouwen iets korter (40 cm inclusief tas). Beide beschikken ook nog over een uittrekbaar haakje onder aan de middenkolom. Ik heb ook nog een Rollei C5i, maar prefereer toch de QSZD. De Rollei staat namelijk een stuk verder uit.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

quote:
Birrel schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:44:
Ze zijn nu in de sale bij Gearbest. Het verschil tussen de QZSD Q666 en Q999 is het aantal segmenten (4 vs 3). De eerste is opgevouwen iets korter (40 cm inclusief tas). Beide beschikken ook nog over een uittrekbaar haakje onder aan de middenkolom. Ik heb ook nog een Rollei C5i, maar prefereer toch de QSZD. De Rollei staat namelijk een stuk verder uit.
Ja alleen bij de carbon versies zijn de nummers tussen Zomei en QSZD omgewisseld. Even goed opletten, dat je het statief met het juiste aantal segmenten koopt.

Daarbij, hoe minder segmenten hoe steviger. Maar dit gaat ten koste van de opgevouwde lengte, waarbij deze langer wordt.

Flickr | Canon 600D | Canon EF-S 10-22mm USM, EF-S 55-250mm IS STM, EF 50mm STM| Tamron 17-50 f/2.8 | Helios 44-2 58/2 | CZJ 50/1.8 MC Pancolar || Dell U2414H || Nokia N900-CSSU Thumb

• madmaus
De q555 heeft geen draai pootjes maar een kliksysteem.
Ik vraag mij af of dat beter/handiger is

• Harribo
Ik heb liever een kliksysteem denk ik.
Maar ach ik red me ook wel met dat draaien. Vond het geen reden hem niet te kopen. Zeker voor die prijs.

www.harrofotografie.nl

Draaisysteem is sneller in het gebruik en ook prettiger gevoel in de vingers. Ik heb met beiden ervaring, maar twistlocks zijn echt sneller en makkelijker in het gebruik.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Birrel
Twistlock +1

Birrel wijzigde deze reactie 11-01-2017 23:00 (4%)

• Harribo
Ok.. Nou ik ga het meemaken!

www.harrofotografie.nl

• Leetness
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09-08 10:14
Ik heb een Sirui Ultralight T-005X met balhoofd en vroeg me af of iemand iets vergelijkbaars wel eens als handbagage heeft meegenomen in het vliegtuig. Na veel Googlen blijkt de regelgeving over dit soort "slagwapens" niet zo zwart-wit te zijn, dus ik dacht iemand met ervaring me misschien wat meer duidelijk kan geven. :)
edit; rubberen pootjes, geen spikes, 30cm opgevouwen, 800 gram.

Leetness wijzigde deze reactie 12-01-2017 11:55 (7%)

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20:49

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
Leetness schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:44:
Ik heb een Sirui Ultralight T-005X met balhoofd en vroeg me af of iemand iets vergelijkbaars wel eens als handbagage heeft meegenomen in het vliegtuig. Na veel Googlen blijkt de regelgeving over dit soort "slagwapens" niet zo zwart-wit te zijn, dus ik dacht iemand met ervaring me misschien wat meer duidelijk kan geven. :)
Ik stop mijn statief altijd in de ruimbagage, om precies die reden. Het zal meestal wel goed gaan in je handbagage, maar als je net de verkeerde te pakken hebt ben je de pineut.

• moozzuzz
quote:
Mijn Sirui N2204X kan net in mjin handbagage en is al meegegaan naar Polen (CRL<->KRA).

• Leetness
Misschien dat ik het dan maar gewoon probeer mee te nemen. Mocht het echt niet mogen loop ik terug naar de vertrekhal en geef ik 'm daar weer af.

• cedrix5
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 20:50
quote:
Zat tijd terug met hetzelfde punt. (zelfde statief ook) Toen nagevraagd op Phillipreeve.net, Bastian gaf aan zelf regelmatig met zijn Gitzo traveler te vliegen. Dat is wel carbon, maar ook groter en zwaarder. Heb hem toen meegenomen in handbagage naar Portugal. Moest in Eindhoven wel heel men cameratas uitpakken en elke lens apart door de X-ray laten gaan, maar het statief was geen probleem. In Lissabon kon de tas als geheel door de scanner, vrouwtje van de beveiliging leek niet eens op te letten vergeleken met Eindhoven.

• Leetness
quote:
cedrix5 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:41:
[...]

Zat tijd terug met hetzelfde punt. (zelfde statief ook) Toen nagevraagd op Phillipreeve.net, Bastian gaf aan zelf regelmatig met zijn Gitzo traveler te vliegen. Dat is wel carbon, maar ook groter en zwaarder. Heb hem toen meegenomen in handbagage naar Portugal. Moest in Eindhoven wel heel men cameratas uitpakken en elke lens apart door de X-ray laten gaan, maar het statief was geen probleem. In Lissabon kon de tas als geheel door de scanner, vrouwtje van de beveiliging leek niet eens op te letten vergeleken met Eindhoven.
Bedankt voor de informatie :) Er wordt overal en door iedereen aangeraden het statief in je koffer te doen, en normaal doe ik dat ook gewoon. Dit keer ga ik toevallig alleen met handbagage, en ik had niet zo veel zin om ¤60 neer te leggen voor het gemak van een koffer.
Of dingen door de controle komen schijnt ook een beetje af te hangen van de douanier en zijn/haar humeur, dus we gaan het zien.

• Kremx
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
quote:
Ik ga er vanuit dat je naast de aanschafkosten ook nog importkosten hebt moeten betalen? Heb je enig idee hoeveel deze waren?

MBPr 15" | Galaxy S6 | Fuji X-T1 | Fuji 18-55 2.8-4 | Fuji 55-200 3.5-4.8 | YN-560 |

• madmaus
Import is niet altijd.
Mocht je dat betalen zal het wel tussen de 15 en 25 euro zijn?

Overigens hebben ze bij Amazon Duitsland de zomei variant voor niet veel. Dat bespaart zeker inklaringskosten.

Q555
https://www.amazon.de/gp/...ID=41k6kTu0lkL&ref=plSrch

Q666
https://www.amazon.de/gp/aw/s/ref=nb_sb_noss?k=q666

Zomei heeft geen monopod (meer?) Zit toch iets verschil tussen de merken.

madmaus wijzigde deze reactie 12-01-2017 19:13 (13%)

• Birrel
Let op, bij Amazon is het ook mogelijk dat de zending vanuit China komt.

• Yahrr
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 07-08 14:21
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:34:
Draaisysteem is sneller in het gebruik en ook prettiger gevoel in de vingers. Ik heb met beiden ervaring, maar twistlocks zijn echt sneller en makkelijker in het gebruik.
Dat is dan persoonlijk want aan de twistlocks van de Sirui kon ik niet echt wennen. Vandaar dat dat ik beide Manfrotto's met clips heb gekozen. Daar kan ik toch sneller mee werken dan de draaiknoppen.
Het mooiste waren de draaiknoppen van Kennett Benbo. Maar dat is weer een ander hoofdstuk.

Pentax K100D K20D K3II 16-45 16-50 50-200 50-135 / Sigma 10-20mm Sigma 28-200 / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

De truck is dat je maar 1 slag moet maken. Als je dat niet doet, blijf je maar draaien en kost het teveel tijd. Zoals gezegd, ben ik beiden gewend (ik werk in een fotozaak en heb iedere dag o.a. manfrotto's en gitzo's in mijn handen), maar twistlock werkt echt sneller, als je ermee leert werken.

Zeiss 21mm f/2.8

• Macsylver
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14-08 10:03
Na een aantal jaren ditmaal opzoek naar een goed stevig "allround" statief.

Er hoeft geen rekening gehouden te worden met een eventuele kop die moet worden aangeschaft. Volledige budget is voor statief zelf.

Verschillende Manfrotto koppen heb ik al aanwezig;
1x 3 weg
1x balhoofd

Budget:
+/- 350 euro

Setup:
Voornamelijk zal ik de volgende gear op het statief gebruiken, maar volgens mij kunnen beide keuzes die ik zelf heb geselecteerd dit makkelijk aan.

- Manfrotto L bracket
- Canon 5D Mk IV + BG
- Canon TS-E 17mm F4.0 L / Canon TS-E 24mm f/3.5 L II / Canon FD TS 35mm f/2.8 s.s.c
- e.v.t. in combinatie met een Canon Extender 1.4x III of een / Canon Extender 2.0x III

Gebruik voor:
1.) Architecture & interieur fotografie
2.) studiowerk op locatie / studiowerk

Gebruik zou 60 - 70% liggen op (1) en overige is studio werk.
Bij gebruik optie (1) maak ik vrijwel altijd gebruik van de Tilt-Shift Lens Panorama Technique, daarom graag een zeer stabiel statief zodat alles netjes op zijn plaats blijft. Met deze techniek schiet ik eigenlijk vrijwel 90% van de beelden met de camera in portretstand. In combinatie met de L bracket zal de kop niet hoeven worden gekanteld.

Keuzes:
Wat ik zelf heb gevonden zijn de:
Manfrotto 475b -> https://www.manfrotto.us/...-with-geared-column-black
Manfrotto 058B -> https://www.manfrotto.us/triaut-camera-tripod-black

Wat ik mis in mijn huidige oude kleine statieven Manfrotto en Velbon is dat ze:
- Onstabiel (poten niet stevig net als midden kolom die beweegt)
- Vaak niet netjes blijven staan op hun plaats, klein tikje en ze zijn al versprongen
- Niet hoog genoeg komen 170 is nu beetje de max inclusief midden kolom.

Meningen?
Graag hoor ik wat jullie van deze 2 keuzes vinden of dat jullie wellicht een betere optie voor mij hebben.
Gewicht is altijd fijn als deze zo laag mogelijk blijft, maar ik kan me goed voorstellen dat dit lastig is, tenzij het budget verhoogd word en gekeken wordt naar carbon.

Macsylver wijzigde deze reactie 14-01-2017 00:08 (4%)

My TED talk about the project Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

• madmaus
Hier een aliexpress link voor de q666 voor 68 dollar die vanuit Duitsland verstuurd.
Dus snelle levertijden en geen import.

http://s.aliexpress.com/U7JB3IzY

productie is niet meer beschikbaar. zou wel een foutje zijn geweest.

madmaus wijzigde deze reactie 17-01-2017 10:10 (19%)

• Macsylver
  • Laatst online: 14-08 10:03
quote:
Macsylver schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 00:07:
Na een aantal jaren ditmaal opzoek naar een goed stevig "allround" statief.

Er hoeft geen rekening gehouden te worden met een eventuele kop die moet worden aangeschaft. Volledige budget is voor statief zelf.

Verschillende Manfrotto koppen heb ik al aanwezig;
1x 3 weg
1x balhoofd

Budget:
+/- 350 euro

Setup:
Voornamelijk zal ik de volgende gear op het statief gebruiken, maar volgens mij kunnen beide keuzes die ik zelf heb geselecteerd dit makkelijk aan.

- Manfrotto L bracket
- Canon 5D Mk IV + BG
- Canon TS-E 17mm F4.0 L / Canon TS-E 24mm f/3.5 L II / Canon FD TS 35mm f/2.8 s.s.c
- e.v.t. in combinatie met een Canon Extender 1.4x III of een / Canon Extender 2.0x III

Gebruik voor:
1.) Architecture & interieur fotografie
2.) studiowerk op locatie / studiowerk

Gebruik zou 60 - 70% liggen op (1) en overige is studio werk.
Bij gebruik optie (1) maak ik vrijwel altijd gebruik van de Tilt-Shift Lens Panorama Technique, daarom graag een zeer stabiel statief zodat alles netjes op zijn plaats blijft. Met deze techniek schiet ik eigenlijk vrijwel 90% van de beelden met de camera in portretstand. In combinatie met de L bracket zal de kop niet hoeven worden gekanteld.

Keuzes:
Wat ik zelf heb gevonden zijn de:
Manfrotto 475b -> https://www.manfrotto.us/...-with-geared-column-black
Manfrotto 058B -> https://www.manfrotto.us/triaut-camera-tripod-black

Wat ik mis in mijn huidige oude kleine statieven Manfrotto en Velbon is dat ze:
- Onstabiel (poten niet stevig net als midden kolom die beweegt)
- Vaak niet netjes blijven staan op hun plaats, klein tikje en ze zijn al versprongen
- Niet hoog genoeg komen 170 is nu beetje de max inclusief midden kolom.

Meningen?
Graag hoor ik wat jullie van deze 2 keuzes vinden of dat jullie wellicht een betere optie voor mij hebben.
Gewicht is altijd fijn als deze zo laag mogelijk blijft, maar ik kan me goed voorstellen dat dit lastig is, tenzij het budget verhoogd word en gekeken wordt naar carbon.
Uiteindelijk zelf de knoop door gehakt en ben tot nu to erg blij. Het is de Manfrotto 058B geworden.

My TED talk about the project Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:58

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Heeft er iemand ervaring met de Manfrotto MT190x Pro of vergelijkbaar? Ik ben op zoek naar een macro- / allround statief, maximale werkhoogte is niet zo interessant maar ik wil wel vlak boven de grond kunnen werken. Kantelbare middenzuil lijkt mij dus erg handig. Ik heb nu een oud Benbo-monster (Benbo Classic 2), die erg flexibel in gebruik is en prima functioneert zolang ik met de auto reis, maar voor veelvuldig gebruik te zwaar en te groot is.

Wat ik voornamelijk wil weten over de Manfrotto is hoe die pootverstelling werkt. Kun je de poten onder iedere hoek vastzetten of zijn er een aantal standen? (Ik bedoel dus de hoekverstelling van de poten, niet de lengte).

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Enkel onder een aantal vaste standen. Ik ken persoonlijk geen goedkope statieven die wel onder iedere hoek vastgezet kunnen worden, maar als er een knock-off bestaat van de Gitzo GT2541EX, dan heb je daarvoor een perfect statief. Niet alleen kunnen de poten onder iedere hoek vastgezet worden, ook kan de middenkolom onder vele standen worden vastgezet (niet traploos, maar wel redelijk kleine stapjes en ook verder dan horizontaal).

Zeiss 21mm f/2.8

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
Universal Creations schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:27:
Enkel onder een aantal vaste standen. Ik ken persoonlijk geen goedkope statieven die wel onder iedere hoek vastgezet kunnen worden, maar als er een knock-off bestaat van de Gitzo GT2541EX, dan heb je daarvoor een perfect statief. Niet alleen kunnen de poten onder iedere hoek vastgezet worden, ook kan de middenkolom onder vele standen worden vastgezet (niet traploos, maar wel redelijk kleine stapjes en ook verder dan horizontaal).
Zo, da's wel even meteen een andere prijsklasse, en een stukje boven mijn budget. Wel een goeie om te onthouden, maar voor de langere termijn.

[kort door de bocht modus] Ach ja, de meeste fotografen kopen 3 statieven in hun leven: het eerste is een goedkoop gevalletje/gratis van een familielid/kennis, het tweede is een degelijk statief voor ¤150-¤250, het derde en laatste statief is een Gitzo ;)[/kort door de bocht modus].
Ik zit zelf nog met mijn 2de statief, maar ik gok dat ik binnen een jaar een Gitzo a la 2541 koop.

Zeiss 21mm f/2.8

• Deathchant
Bij mij is het verbazingwekkend genoeg ook zo gegaan:
- goedkoop Hama statief gekregen van familie
- manfrotto 055xdb gekocht voor 150 euro
- daarna Sirui N2204 met k20x balhoofd voor 354 euro (weliswaar geen gitzo maar ik zou ook niet weten waarom)

Deathchant wijzigde deze reactie 18-01-2017 11:39 (10%)

• moozzuzz
Dankzij dit topic heb ik dat tweede statief overgeslagen (ook geland op een gelijkaardig type als DC maar dan aan +400 EUR) :). Mijn eerste was een >35j oud Velbon statief van mijn vader waarvan een segment vast zat (als in: niet meer verschuifbaar) en bij een tweede de clip afgebroken was (resultaat: die poot ook vastgezet). #nostalgie :+ Ik mis wel nog steeds de 3weg kop eerlijkgezegd.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Haha, nou, misschien kom ik wel op 4 statieven uit uiteindelijk :P Goedkope Hama, check! Daarna de huidige Benbo. Nu aan het kijken naar een upgrade rond de 150 euro en wie weet, ooit nog eens een Gitzo. Maar er zijn andere foto-artikelen die hoger op de lijst staan.

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 21:34
Ik zit op dit moment aan mn 2e statief.
Begonnen met een Sirui tx-005x als reis statief, eigenlijk veel te klein voor een dslr. Toch deed ie het aardig icm D3100. Vervolgens overgestapt naar Sirui T-2205x met een K20 balhoofd. Top statief en weetniet wat voor winst er te halen is bij het kopen van een Gitzo statief?
quote:
Deathchant schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:38:
Bij mij is het verbazingwekkend genoeg ook zo gegaan:
- goedkoop Hama statief gekregen van familie
- manfrotto 055xdb gekocht voor 150 euro
- daarna Sirui N2204 met k20x balhoofd voor 354 euro (weliswaar geen gitzo maar ik zou ook niet weten waarom)
Ik ben altijd erg kritisch tegenover dure dingen, dat ze niet of nauwelijks meerwaarde hebben t.o.v. goedkopere alternatieven, maar nu ik dagelijks Gitzo statieven in mijn handen heb, snap ik het wel dat Gitzo's duurder zijn.

Zeiss 21mm f/2.8

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16-08 08:44
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:36:
[...]

Ik ben altijd erg kritisch tegenover dure dingen, dat ze niet of nauwelijks meerwaarde hebben t.o.v. goedkopere alternatieven, maar nu ik dagelijks Gitzo statieven in mijn handen heb, snap ik het wel dat Gitzo's duurder zijn.
Een paar jaar geleden was je erg lovend over Siriu en vond je de meerprijs van Gitzo niet waard. Wat doet je nu anders denken?

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• henkie196
  • Niet online
Ik heb zelf die eerste stap maar overgeslagen, zo'n goedkoop ding dat (voor mij) ook licht moest zijn, dat was niet zo'n goede combinatie. Wel al vrij snel een andere kop ervoor gehaald, die al meer kostte dan het statief zelf. Volgende stap is voor mij denk ik ook een Gitzo 2541 achtig iets.

• Yahrr
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 07-08 14:21
Onderstaande statieven zijn nummer 6 en 7 ;-). Deze zijn vooraf gegaan door een Velbon, Manfrotto 1 poot, Benbo groot, Benbo klein, Sirui005.
Mijn advies aan SnoeiKoei. Houdt de grote Benbo en zoek een klein statief voor er bij.

Pentax K100D K20D K3II 16-45 16-50 50-200 50-135 / Sigma 10-20mm Sigma 28-200 / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
Yahrr schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:23:
Onderstaande statieven zijn nummer 6 en 7 ;-). Deze zijn vooraf gegaan door een Velbon, Manfrotto 1 poot, Benbo groot, Benbo klein, Sirui005.
Mijn advies aan SnoeiKoei. Houdt de grote Benbo en zoek een klein statief voor er bij.
Klinkt als een prima advies!

• Scirocco
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04-07 13:37
Ik heb tegenwoordig een Manfrotto BeFree waar ik heel erg over te spreken ben.
De bouwkwaliteit van een volwassen manfrotto statief en de stabiliteit is ook heel goed. Verder erg mooi compact en een prettig balhoofd.

Mn 055XPROB met vloeistof kop is nu aan het verstoffen. Hoewel deze wel ideal is icm met mn 400mm voor vogels, sport, herten etc. Maar die heb ik daarvoor te weinig kunnen gebruiken de laatste tijd..

| Nissan 200SX S13 | MacBook Pro 15" 2.2Ghz, OCZ Vertex 3 | OnePlus 2 | 7D | 10-400 1.4L IS USM

• LarsJ95
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 21-09-2017
Hallo allen,

Ik ben in het bezit van een Nikon DD300 met een Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM lens.
Nu ben ik op zoek naar een statief om makkelijker beelden vast te leggen vanuit een stilstaand punt.

Nu hou ik van fotograferen van dieren/natuur/steden (erg ruim) en vraag ik mij af wat nu een geschikt statief hier voor is?

Kan er trouwens op een statief elk soort camera worden gemonteerd? Of zijn hier ook nog verschillen in?

Alvast bedankt!

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:03

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@Lars, in dit topic vind je veel informatie en kunnen mensen je sneller helpen, vandaar even verplaatst ;)

www.maartendeboer.net
1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• The.Terminator
  • Laatst online: 21:15

The.Terminator

Un boer met bier

Ook al in het aanbiedingen topic geplaatst, maar de Rollei c5i is bij de Aldi te koop voor 99 euro (zie hun folder).

pricewatch: Rollei C5i Aluminium : Goedkoopste pricewatch 137 euro

KingofDarts.com - Dart score calculator en houd geavanceerde statistieken bij | Beschikbaar in Google Playstore en Apple App store

• Mavi86
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 21:40
quote:
The.Terminator schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:20:
Ook al in het aanbiedingen topic geplaatst, maar de Rollei c5i is bij de Aldi te koop voor 99 euro (zie hun folder).

pricewatch: Rollei C5i Aluminium : Goedkoopste pricewatch 137 euro
He dat is interessant. Ik zie hem alleen niet in de folder staan.. misschien kijk ik verkeerd.

www.mariovisser.com

• The.Terminator
  • Laatst online: 21:15

The.Terminator

Un boer met bier

quote:
Mavi86 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:51:
[...]

He dat is interessant. Ik zie hem alleen niet in de folder staan.. misschien kijk ik verkeerd.
http://www.aldi.nl/aldi_vanaf_zaterdag_2101_11910.html

en dan specifiek

http://www.aldi.nl/aldi_r...11_11910_20612_36536.html

KingofDarts.com - Dart score calculator en houd geavanceerde statistieken bij | Beschikbaar in Google Playstore en Apple App store

• Mavi86
Top! ik zat dus verkeerd te kijken :)

Ik ga hem zaterdag kopen. bedankt voor de tip ;)

Oh dat was afgelopen zaterdag. Even kijken dalijk of ze hem nog hebben.

Mavi86 wijzigde deze reactie 24-01-2017 11:07 (33%)

www.mariovisser.com

• remon_v
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 16-08 12:18
hij is te koop vanaf afgelopen zaterdag... dus ik zou niet wachten tot a.s. zaterdag

• Nomad
  • Laatst online: 22:45

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

http://www.lightinthebox....asting-15kg_p1529071.html

is dat dezelfde? Als je geen haast hebt is dat nog wel een optie :)...scheelt significant in de kosten.

Nieuwe Hybrid Breath te koop, dubbele camera strap

• Mavi86
oh dat scheelt behoorlijk ja. Ik ga er eens even naar kijken.

www.mariovisser.com

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

quote:
Mavi86 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:54:
oh dat scheelt behoorlijk ja. Ik ga er eens even naar kijken.
Ik heb hen als tweede (reis) statiefje naast mijn primaire zware werkstatief en hij bevalt mij prima. Goede bouwkwaliteit en mooi compact. Voor het geld meer dan prima :)

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Of je hebt voor hetzelfde bedrag van de aldi een carbon statief, maar dat is een afweging die jezelf moet maken.

https://www.aliexpress.co...cd-4b7a-9849-42b7155f8a00

Ze staan ook op ebay en andere chinese shops.

• Mavi86
Die ziet er wel goed uit! Ik rij nog maar even niet langs de aldi :)

www.mariovisser.com

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

quote:
Mr Pingu schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:15:
Of je hebt voor hetzelfde bedrag van de aldi een carbon statief, maar dat is een afweging die jezelf moet maken.

https://www.aliexpress.co...cd-4b7a-9849-42b7155f8a00

Ze staan ook op ebay en andere chinese shops.
In dit geval, wat is het voordeel van de carbon versie? Hij is nog geen 3,5% lichter dan degene die de helft kost, is ingevouwen bijna 30% langer en heeft geen/amper voordeel qua maximale hoogte etc.
Carbon klinkt leuk, maar ik zie de voordelen vooralsnog nog niet :) ?

Carbon dempt trillingen sneller uit en is prettiger aan de handjes bij kou ;)

Zeiss 21mm f/2.8

• Mavi86
Wat is er toch veel keuze kwa statieven. Ik gebruik nog altijd een budget velbon statief en het wordt wel eens tijd voor een wat betere.
Ik heb bovenstaande statieven niet eerder in overweging genomen. Maar nu ik voor ong $ 100 een carbon statief kan kopen vind ik dat toch wel leuk :)

Mavi86 wijzigde deze reactie 24-01-2017 16:08 (5%)

www.mariovisser.com

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

quote:
Universal Creations schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 15:51:
Carbon dempt trillingen sneller uit en is prettiger aan de handjes bij kou ;)
Voor de kou heb je van die rubbertjes erom. Trillingen en demping heb je gelijk in, maar carbon is daarentegen weer kwetsbaarder. Zo heb ik ooit mijn statief achterop de bagagedrager met volle vaart tegen een muur aan geramd, het statief heeft een deuk en een veeg (aluminium)...was die van carbon geweest, dan had ik splintertjes bij elkaar kunnen vegen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tegen de koude zitten er vaak van die (neopreen-achtig) isolatieschuim laagjes om de statiefpoten. Bij de goedkopere slechts vaak om één poot, bij de 'luxere' om twee of alle drie.
Zo heb ik zelf m'n Sirui carbon (T-1204X) statief voorzien van een extra isolatielaag om de derde poot (zelfde materiaal als gebruikt bij een ATB stuur).

In het eerder genoemde artikel staat heel veel info over materialen, voor- en nadelen bij het gebruik en de omgang met/van statieven.

En carbon is niet altijd carbon. Ook daar heb je 'waaibomen' carbon versus betere kwaliteiten. Moet zeggen dat een carbon statief (Sirui in mijn geval) me beter bevalt dan 2 voorgaande aluminium uitvoeringen die ik ooit had (eentje van Vanguard en eentje van Cullmann). De Sirui carbon driepoot is duidelijk robuuster en prettiger hanteerbaar. En ik sleep 'm nu al 5 jaar lang met me mee, door heel Europa. d:)b

Af en toe gebruik ik een aloude Berlebach en die is ook super stabiel, maar wat minder draagbaar... En wil je voor echt degelijk gaan, dan is een tig kilo zwaar Plaubel statief onverwoestbaar:

Maar die valt absoluut niet te (ver)sjouwen! >:) (weegt > 25kg. daarom heeft 'ie wieltjes)

Enne, met alleen een statief ben je er natuurlijk niet... Qua gebruiksgemak c.q. (on)handigheid moet je ook een goed balhoofd niet vergeten!
In combinatie met een L-plaat de ideale combinatie om makkelijk, snel en degelijk je body op/af je statief te (de)monteren.

Zo heb ik zelf een Acratech kop in combinatie met een L-plaat (op m'n D800E) in gebruik met een Sirui carbon statief (en af en toe op die Plaubel in m'n 'thuisstudio')

Vergeet niet; wat vaak een snelkoppeling heet, noem ik liever een langzaamkoppeling. :+ Want los/vast schroeven kan ik niet snel noemen. Dan liever zo'n klemmechanisme (zoals hierboven van RRS op die Acratech kop)

Mooie Plaatjes   

• henkie196
  • Niet online
Ik zou willen dat er een fatsoenlijke L-plaat was voor m'n 60D, maar die bestaat kennelijk niet.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
henkie196 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 08:42:
Ik zou willen dat er een fatsoenlijke L-plaat was voor m'n 60D, maar die bestaat kennelijk niet.
Wat noem jij fatsoenlijk? :? Want ff googlen op 'l plate (of bracket) canon 60D' levert diverse resultaten...

Mooie Plaatjes   

• henkie196
  • Niet online
Er is een Kirk L-bracket, maar die is moeilijk te krijgen (en stiekem ook behoorlijk duur). Andere brackets lijken niet specifiek voor de 60D, of voor 60D + grip.

Probleem voor de 60D is vooral het swivelscherm, waar universele brackets het uitklappen min of meer onmogelijk maken. Het is even geleden dat ik het opgezocht had, maar de Kirk bracket zat ook nog in de weg voor het swivelscherm, maar een stuk minder dan een universele zou hebben gedaan.

• iwaarden
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 15-07 17:26
Ik heb afgelopen maandag ochtend bij de 5de Aldi (Dalfsen, toplocatie :P) waar ik sinds zaterdag kwam nog zo'n Rollei op de kop kunnen tikken, was de laatste, lag al achter in kantoor.

Vrijdagavond hadden ze hem nog niet liggen in Meppel en ik kon zaterdag niet langs de Aldi. Zwolle, Steenwijk en Wolvega hadden hem zondagmiddag al niet meer, soms kopen ze echt te weinig in van dat spul.

Ik vind het een mooi statiefje, degelijk, licht en zeer compleet/multifunctioneel. Zeker voor wat ie kost. Mooi opbergtasje erbij.

• Smarron
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:06
Nog genoeg voorraad van de Rollei C5i bij de Aldi in Ede (parkweide). Ik ga er zo nog een keer naartoe met een vriend. Die had wel interesse.

Ik heb nu zelf nog een Velbon Sherpa 750R en eigenlijk zeer tevreden, maar wie weet raak ik overtuigd.

-=Asus Nexus 7 (2013)=- -=Motorola Moto Z2=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23:55

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
quote:
Smarron schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 14:02:
Nog genoeg voorraad van de Rollei C5i bij de Aldi in Ede (parkweide). Ik ga er zo nog een keer naartoe met een vriend. Die had wel interesse.

Ik heb nu zelf nog een Velbon Sherpa 750R en eigenlijk zeer tevreden, maar wie weet raak ik overtuigd.
Soms krijgen ze weken later ineens nog wat binnen, of blijft er ergens in een magazijn wat liggen. De vorige keer dat ze de C5i in de aanbieding hadden kwam ik m 2 maand later ineens tegen in de afgeprijsd-bak. Voor 60 eur :)

• jokapo
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 08-07 14:54

jokapo

En het antwoord is koekje

Vandaag ook maar eens wezen neuzen naar een mooi reisstatief. Man wat ongelooflijk veel keuze is er toch. Manfrotto, Sirui etc. .... Ik zal mezelf eerst nog maar eens goed voor laten informeren voor ik een daadwerkelijke keuze kan maken. Mefoto is inmiddels wel afgevallen omdat we niet echt kapot zijn van de sluitingen die je allemaal open moet zetten als je de poten wijder wil zetten.

Live youre Life and Enjoy every Day

Welke sluitingen heb je het over? Want zover ik weet, heb je niet veel keuze daarin. Gitzo heeft op een paar statieven een ander mechanisme waarmee je de poten onder iedere hoek kunt instellen, maar daar moet je eerst ook een "sluiting" naar buiten trekken.

Zeiss 21mm f/2.8

• Smarron
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:06
quote:
DJSmiley schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 14:43:
[...]

Soms krijgen ze weken later ineens nog wat binnen, of blijft er ergens in een magazijn wat liggen. De vorige keer dat ze de C5i in de aanbieding hadden kwam ik m 2 maand later ineens tegen in de afgeprijsd-bak. Voor 60 eur :)
Hmm, dan had ik misschien nog langer moeten wachten.

Maar we hebben hem samen gekocht, nu liggen er nog 4. Ik denk dat ik aan dit statief wel veel plezier ga beleven. Ondanks de Velbon echt prima was. Maar nu kleiner, lichter, monopod!, invouwmechanisme veel handiger en voelt veel stabieler. Het zal wel even wennen worden met het balhoofd, maar verder echt tevreden nu al!

-=Asus Nexus 7 (2013)=- -=Motorola Moto Z2=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:24

Grin

Ride si sapis.

Na heel lang zoeken en vergelijken (sinds Q4 2016...) heb ik eindelijk een statief gevonden: Sirui N-3204X Universal + Sirui K-30X Ball Head.
Ik had een aantal eisen, in volgorde van belangrijkheid:
  • Degelijk/goed spul van: Manfrotto, Gitzo of Sirui - de rest vertrouw ik onvoldoende (lees: niet)
  • Gewicht: 1.5-2KG, maar eigenlijk zo licht mogelijk
  • Moet een load kunnen dragen van 2 (veilige marge) keer 't gewichten van: X-T2 + Grip + 100-400mm + 1.4TC; zeg maar 6KG
  • Minimaal 170 cm maximale hoogte
  • Maximaal 50 cm minimale hoogte
  • Geschikt zijn voor diverse scenario's, moet er bv. ook laag/macro mee kunnen schieten
  • Carbon
  • Draagtas
  • Niet te duur
Na lang spitten bij Manfrotto en Gitzo kwam ik maar niet verder. Te duur, te weinig maximale hoogte, te zwaar, niet meer (of slecht) leverbaar, etc etc enz enz. Ik ben erg merktrouw en wou echt een goed statief...Dus het schoot niet op. Totdat @Universal Creations hier iets schreef over Sirui, dat dat ook goed spul moet zijn. Oke? Toen ging het ineens snel(ler), de NX serie is precies wat ik zoek maar pokke duur! :'( 450 Euro voor statief + een goede kop is echt wel de grens. Toen verscheen er een leuke aanbieding van deze set: ruim 100 euro korting op het statief + 10% korting op de kop.

*click buy* d:)b

NewsBlur || My Fujifilm gear

• JRShield
  • Laatst online: 12-08 21:06
Mag ik hier ook om aankoopadvies vragen? Ik heb een D7100 met een Sigma 150-500 als als zwaarste combinatie. Als ik met deze lens op 500 mm astro fotografie zou willen doen (maan of sterren), wat voor een statief is dan adviseerbaar? Is een statief als de QZSD Q999C (bijvoorbeeld) afdoende of heb ik iets anders nodig om de lens + camera trilvrij te houden?

Het blijft voor mij een hobby, dus ik zou niet meer dan ¤100 willen uitgeven, maarja, goedkoop is vaak duurkoop. Dus is er een statief in mijn budget of heb ik er echt een van ¤400 nodig?
Dat mag je zeker. Een dergelijk statief is echt niet voldoende om die combinatie stabiel te houden. Vooral de kop is een probleem. Een statief wat minder portable is, maar wel stevig en met een redelijke kop, is deze: pricewatch: Manfrotto 290 Xtra C 3W Kit MK290XTC3-3W maar dan in aluminium uitvoering. Kost minder dan ¤150. Laat je niet afleiden door draaggewichten die sommige fabrikanten bij hun statieven zetten. Soms wordt dit schromelijk overdreven. In het geval van dit statief en die kop, durf ik er best een D7100 met Sigma 150-500 op te zetten en het redelijk stabiel te noemen. Het kan allemaal beter, maar dan wordt het snel duurder. Ook is het misschien een optie om tweedehandsje te bekijken. Dan krijg je iets degelijkers voor dezelfde prijs. Misschien dat je een tweedehands "geared" 3weg statiefkop kunt vinden, want dat is ideaal om heel precies je camera te richten.

Zeiss 21mm f/2.8

• Denman81
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 18-09-2017
quote:
Grin schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:30:
Na heel lang zoeken en vergelijken (sinds Q4 2016...) heb ik eindelijk een statief gevonden: Sirui N-3204X Universal + Sirui K-30X Ball Head.
Ik had een aantal eisen, in volgorde van belangrijkheid:
  • Degelijk/goed spul van: Manfrotto, Gitzo of Sirui - de rest vertrouw ik onvoldoende (lees: niet)
  • Gewicht: 1.5-2KG, maar eigenlijk zo licht mogelijk
  • Moet een load kunnen dragen van 2 (veilige marge) keer 't gewichten van: X-T2 + Grip + 100-400mm + 1.4TC; zeg maar 6KG
  • Minimaal 170 cm maximale hoogte
  • Maximaal 50 cm minimale hoogte
  • Geschikt zijn voor diverse scenario's, moet er bv. ook laag/macro mee kunnen schieten
  • Carbon
  • Draagtas
  • Niet te duur
Na lang spitten bij Manfrotto en Gitzo kwam ik maar niet verder. Te duur, te weinig maximale hoogte, te zwaar, niet meer (of slecht) leverbaar, etc etc enz enz. Ik ben erg merktrouw en wou echt een goed statief...Dus het schoot niet op. Totdat @Universal Creations hier iets schreef over Sirui, dat dat ook goed spul moet zijn. Oke? Toen ging het ineens snel(ler), de NX serie is precies wat ik zoek maar pokke duur! :'( 450 Euro voor statief + een goede kop is echt wel de grens. Toen verscheen er een leuke aanbieding van deze set: ruim 100 euro korting op het statief + 10% korting op de kop.

*click buy* d:)b
Ik ben ook al eventjes aan het zoeken naar een goed statief. Uiteindelijk was mijn interesse ook gewekt door de Sirui N-3204X, alleen vind ik het prijskaartje ook niet zo aantrekkelijk. Mag ik weten waar jij die mooie aanbieding hebt gevonden (ook al geldt die vast niet meer 😉)?

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22:25
Nou, ik ben ook op zoek naar een statief, maar dan een beetje anders :)

Hier zou ik er eigenlijk 1 van moeten hebben, zodat ik nog een licht erbij kan plaatsen waar ik nu simpelweg geen statief neer kan zetten, ik heb maar een beperkte ruimte waarbij zoiets als dit echt de enige oplossing is.

Alleen kan je dit product natuurlijk weer niet in NL krijgen (zover ik kan vinden), of zelfs een alternatief iets wat het zelfde kan doen. Aan het plafond is ook geen optie, die is te laag om daar nog iets van een softbox aan te hangen.

Iemand enig idee?

5D3 | 7D | 14 2.8 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 300 4 | 10-18 | 16-35 4 | 15-85 | 24-105 4 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• moozzuzz
quote:
CasGas schreef op zondag 12 maart 2017 @ 22:59:
Mi moet je deze vraag stellen in het Algemeen Studio/Strobist topic :). Benel.nl al geprobeerd?

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:24

Grin

Ride si sapis.

quote:
Denman81 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 22:35:
[...]

Ik ben ook al eventjes aan het zoeken naar een goed statief. Uiteindelijk was mijn interesse ook gewekt door de Sirui N-3204X, alleen vind ik het prijskaartje ook niet zo aantrekkelijk. Mag ik weten waar jij die mooie aanbieding hebt gevonden (ook al geldt die vast niet meer 😉)?
Sure, dit was bij Coolblue. Het statief is nu trouwens in de aanbieding bij bol.com: 100 Euro korting.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
CasGas schreef op zondag 12 maart 2017 @ 22:59:

[schaarstatief o.i.d.]

Iemand enig idee?
Ideetjes:

Afhankelijk van de massa van datgene wat je met die schaarconstructie zou willen 'uithangen':
-iets van een schaarconstructie die je ook wel eens ziet bij schemer-/kamerlampen?
-flexibele/magic-arm achtig verlengstuk?
-lange flexarm (ik weet dat b.v. Falcon Eyes zoiets heeft, van ca. 1m lang, max 2,5kg belasting)

Mooie Plaatjes   

• Denman81
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 18-09-2017
quote:
Grin schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:38:
[...]

Sure, dit was bij Coolblue. Het statief is nu trouwens in de aanbieding bij bol.com: 100 Euro korting.
Thanks!!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
Universal Creations schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:27:
Toch hier nog ff op terugkomen... Bovengenoemde Gitzo gaat 'm voorlopig écht niet worden vrees ik, hobbies mogen geld kosten maar de limiet komt wel in zicht inmiddels :P

Ik lees wel goede dingen over de Vanguard alta pro 263 her en der. Klantbeoordelingen zijn eigenlijk overal wel positief over dit statief. Deze heeft net als de Gitzo een middenzuil die omhoog geschoven kan worden en dan naar beneden gekanteld, tot volledig ondersteboven.

Iemand ervaring met dit soort Vanguard statieven? Hoe verhoudt de stabiliteit en kwaliteit zich met een Manfrotto (bv de eerder genoemde MT190x Pro, die dan als nadeel heeft dat de zuil slechts tot horizontaal kan worden gekanteld)? Zijn Vanguard balhoofden OK of kan ik beter een Vanguard statief + (bv) los Sirui ballhead kopen?

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True