Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• SalimRMAF
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-11 00:13

SalimRMAF

4KStudio.nl

Hoe verhoudt de 777 zich tot bijvoorbeeld de Cullman 460M?

Is de 777 echt stukken beter?

Gulfstream G650

• Wobcat
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 01:32
quote:
SalimRMAF schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 02:57:
Hoe verhoudt de 777 zich tot bijvoorbeeld de Cullman 460M?

Is de 777 echt stukken beter?
Zaterdag 23-01 bij de Aldi de Rollei C5-1 in de aanbieding voor ¤99, misschien een optie ?
http://www.aldi.nl/aldi_r...5_i_48_5_20369_33055.html

• Karel V
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17-11 11:46

Karel V

Een simpele ziel

quote:
Universal Creations schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:02:
[...]

Als ik lees wat voor soort fotografie je doet, dan heb je geen razendsnelle compositie nodig en is een 3-weg zoals de Giottos echt snel genoeg (er zit ook geen gearring in). Eigenlijk zou je het eens uit moeten proberen. Ik woon in Tilburg, dus als je eens wil proberen...
In de tests die je noemt valt FLM positief op wat creep betreft. Ik ben er gelijk eens verder naar gaan zoeken en heb een mailtje gestuurd richting een Duits verkooppunt. Even polsen of ze iets in prijs kunnen zakken richting de prijs van een Markins Q3T. Op ebay bieden ze dezelfde balhoofd aan en daar is hij aanzienlijk goedkoper dan op hun eigen webshop.

Bedankt voor je aanbod UC. Als ik in de buurt zou wonen zou ik langskomen :) Ik heb nu ook een keuze kunnen maken op basis van veel reviews.
quote:
Japie Gijs schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:09:
Ik wil graag de DIY schoulder rig maken, maar heb een vraagje welke grootte/breedte moer ik hiervoor nodig heb (voor het stuk om de camera (Canon 600D) op te schroeven).
In de video wordt het 1/4 inch genoemd volgens mij, maar dat ligt natuurlijk niet op die manier in de bouwmarkt. Met welke maat zou ik dit kunnen oplossen?

Project:
[video]
De tape die ze in je gelinkte film gebruiken is echt heel goed en gebruik ik op mijn werk ook. Elastisch, plakt goed en blijft ook in slecht weer (winterkou en zomerhitte) goed zitten en is ook nog eens los te maken als je wil. Er blijft dan wel iets van zwarte kleefplekjes zitten. Hier een linkje met meer info over 3M scotch Super 33+ Vinyl electrical tape. Heb je gelijk de naam. Er zijn ook heel wat waardeloze tapes op de markt.

@henkie196: bedankt voor je helder antwoord.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:57
Ik heb momenteel een Beike BK-777C, voor zijn doel uitstekend (licht, klein, geen moeite met het gewicht) maar om nu te zeggen dat het echt stabiel is, nee. Ook vind ik het erg lastig om met een (of mogelijk specifiek dat) balhoofd kleine aanpassingen te doen.

Aangezien ik ook aan macro-fotografie doe zijn zowel stabiliteit als kleine aanpassingen wel gewenst, en voor productfotografie is het wel handig ergens loodrecht boven te kunnen hangen. Verder werken veel 3rd party accessoires (L-brackets, schouderriemen, en natuurlijk niet te vergeten mijn huidige statief) met het Arca-Swiss-systeem.

Volgens mij kun je bij statieven zo ongeveer kiezen uit twee van de drie: Stabiel, goedkoop en licht/klein. Dan ga ik vooral voor stabiel en goedkoop, voor licht en klein heb ik de Beike al :) Helaas gaat het in dit topic vooral over licht en klein, dus ik waag er een post aan :P

De Manfrotto MT055XPRO3 lijkt me goed geschikt voor mijn doel, maar dan, de kop...

Voor echte fijnafstelling zou je eigenlijk een geared kop willen, maar die zijn zoveel duurder dan een niet-geared 3-way head dat je beter zo'n Velbon slider op je gewone kop kunt zetten :P Manfrotto heeft best leuke koppen maar daar past zomaar geen Arca-Swiss plate op. Klopt mijn mening over ballheads überhaupt of heeft die Beike gewoon een slechte kop? :P

De Giotto's HM 5002 lijkt me wel iets, maar die lijkt alleen in de US verkrijgbaar? UC, waar heb jij de jouwe vandaan? En geldt je aanbod ook voor anderen? :+
quote:
Universal Creations schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:02:
Ik woon in Tilburg, dus als je eens wil proberen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Yahrr
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 18:10
@Paul
Misschien heb je hier iets aan:
http://www.customslr.com/products/m-plate-mini

Je kunt ook volledig voor Manfrotto gaan. Zie onderstaande combinatie.

Ik heb op de 055 een balhoofd 486RC2. Deze werkt prima en zijn tweedehands nog vaak te koop.

Pentax K100D K20D K3II 16-45 16-50 50-200 50-135 / Sigma 10-20mm Sigma 28-200 / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 15-11 11:05
Balhoofd en fijnafstelling passen niet in dezelfde zin. Daarvoor heb je toch zo'n 3way-head voor nodig imho.

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Je kan wel fijnafstelling doen met een balhoofd, maar ik denk dat dat soort balhoofden buiten het budget vallen van Paul. Ik kan me voorstellen dat het met een 3-weg kop ook niet altijd even makkelijk is om fijn afstellingen te doen op één as, afhankelijk van het ontwerp van de kop.

Dat manfrotto statief lijkt me in ieder geval wel goed geschikt voor wat hij er mee wil doen. Met dat gewicht, 3 secties, en die buisdiameters zou het in ieder geval stabiel moeten zijn.

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:33
Ik was ook op zoek naar een (goedkoop) reisstatief als toevoeging aan mijn logge Hama Omega II, ook wel bekend als 's werelds zwaarste koolstof statief. Best wel overkill voor spiegelloze camera's zoals mijn Sigma en Fuji.

Uiteindelijk kwam ik uit op de volgende modellen:

Cullmann 622T::

* Goed gereviewd door DPReview
* Arca compatible kop
* 145 euro
* Twistlocks voor de poten
* Handig uitklapmechanisme bij de 3puntskoppeling
* Geen tas
* 1.4 kilo

Manfrotto Befree

* Raar mechanisme bij de driepuntskoppeling
* 139 euro
* Klemmen voor de poten
* 1.4 kilo
* manfrotto quickrelease
* Geen haak voor je tas

Mefoto backpacker

* 139 euro
* 1.2 kilo
* arca plaat
* twistlocks voor de poten

Maar uiteindelijk ben ik toch gegaan voor de:

Sirui T-005X + C10X

* 119 euro
* Net onder de 1 KG
* Twistlocks
* Snel uit te klappen
* Middenzuil kan niet naar beneden, maar kan je wel compleet weglaten
* Arca plaat

Eerste indrukken:

Wat een licht statief, dat kan nooit veel soeps zijn...

Meteen maar even getest in een behoorlijk worst-case scenario

Alle poten volledig uitgeschoven
Middenzuil volledig uitgeschoven
Fuji X-pro 1 + 35mm F/1.4 (geen lichte combi!) bovenop
Self-timer op 2 seconden, geen remote release
Niks aan de haak gehangen

Resultaat:
Alles scherp (op 1/8e, 1/4e en 1/2e van een seconde)

* citruspers is onder de indruk

Geraadpleegde reviews:

http://www.dpreview.com/forums/post/51821471 (mefoto vs sirui)
http://www.dpreview.com/r...comparing-5-aluminum-kits (manfrotto vs cullmann)

citruspers wijzigde deze reactie 20-01-2016 17:36 (6%)

I'm a photographer, not a terrorist

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:02
quote:
Paul schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:26:
De Giotto's HM 5002 lijkt me wel iets, maar die lijkt alleen in de US verkrijgbaar? UC, waar heb jij de jouwe vandaan? En geldt je aanbod ook voor anderen? :+
Ebay, kreeg hem nergens anders gevonden. En natuurlijk geldt het aanbod ook voor anderen ;)

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• citruspers
Het is koud en het regent, dus ik ben nog maar wat gaan testen met m'n nieuwe statief (Sirui T005x+C10x ballhead voor degenen die de post hier vlak boven gemist hebben).

Tijd voor een echte review:
Een reisstatief probeert tussen een tafelstatief en een volwaardig statief in te zitten. Gewicht en (opgevouwen) grootte worden zo laag mogelijk gehouden terwijl het statief toch zo hoog mogelijk moet kunnen komen.

De Sirui is wat mij betreft een mooi compromis: Opgevouwen is het statief inclusief balhoofd 33 CM lang, maar compleet uitgevouwen komt het tot 140CM. En dat met een gewicht van net onder de 1 KG, terwijl de concurrentie blijft hangen op 1.3 a 1.5 kilo.

Hier heb ik het statief volledig uitgeschoven naar 140 CM:

En hier is deze volledig opgevouwen op een 15" Macbook Pro gelegd om te illustreren hoe klein hij eigenlijk is:

De kop was een aangename verrassing. Hij is licht, stevig en toch nog vrij precies. Bovenin zit een Arca-Swiss compatible quickrelease plate met safety pin waardoor je plaatjes niet zomaar uit de clamp kunnen glijden. Onderin zit nog een losse knop om te pannen zonder het balhoofd los te maken. Daaronder zit nog een kleine index, handig voor panorama's!

Middenin vinden we, zoals bijna elk statief de middenbevestiging. Elke poot wordt met een bout op zijn plek gehouden en kan gelockt worden met een stuk geveerd aluminium. Leuk detail is dat tijdens het uitvouwen de lock opgetild wordt waardoor je heel snel de poten kan uitvouwen.

De poten zelf kunnen in 3 standen gelockt worden waardoor je het statief ook deels op een steen oid kunt laten rusten zonder de poten in te krimpen. In hoeverre dit in de praktijk handig is weet ik niet; het statief is duidelijk het stabielst met de poten zo ver mogelijk naar beneden.

Bovenin het middenstuk zit een schroefdraad waar je de middenkolom, zonder tools, in kan schroeven. Zo kun je, ook op een fototrip de kolom er uit halen en het balhoofd direct op het middenstuk monteren. Niet alleen is dit stabieler, het kan ook nog eens van pas komen als je macro fotografie wil gaan doen met het statief op zijn kop.

De middenkolom zelf kan nog eens tot 2x zijn lengte uitschuiven, wat wel ten koste gaat van de stabiliteit. Ingeschoven is de kolom echter verrassend stabiel.

--------------

De grote zorg bij een reisstatief is natuurlijk stabiliteit. Het materiaal is dunner en bij de Sirui kan ook de middenkolom nog omhoog geschoven worden, wat al helemaal voor instabiliteit zorgt. Zeker bij een groter gewicht heeft de middenkolom de neiging om heen en weer te gaan zwaaien.

Ik heb de volgende tests uitgevoerd met het statief helemaal uitgeschoven, inclusief middenzuil, zonder gewicht aan de haak in een windstille omgeving.

Test 1: Sigma DP2 Merrill

Dit is het type camera wat het meest geschikt is voor een reisstatief. Klein, licht, geen spiegel die voor trillingen zorgt en een erg subtiele sluiter.
Het zal voor niemand een verrassing zijn dat deze camera het prima doet met een 2-seconden self-timer zonder kabelrelease.

Test 2: Fuji X-Pro 1 met 35mm F/1.4

Systeemcamera's zijn ook een logische keus voor reisstatieven, al heb ik met de XPro en 35mm wel een relatief zware combinatie te pakken.
De camera zwiept nu iets langer heen en weer als ik de sluiter indruk, maar 2 seconden zijn voldoende om uit te trillen en een scherpe foto op te leveren met de 35mm lens.

Test 3: Fuji X-Pro met M42 -> Nikon adapter en Komine 135mm F/2.8

Dit is eigenlijk waar ik verwachtte dat het mis zou gaan. De M42 -> Nikon adapter is van zichzelf al niet licht, en de 135mm F/2.8 is simpelweg een zwaar blok metaal en glas. Als er plastic in die lens zit, heb ik het nog niet gevonden.
Ook zullen trillingen van het statief veel sneller zichtbaar zijn op een lengte van 135mm, maar toch wist de camera scherpe foto's te produceren met een 2 seconden self-timer en zonder draadontspanner.

Test 4: Nikon D3 + Sigma 70-200 F/2.8

Wacht, wat?

Als hier het balhoofd was ingezakt was ik niet eens teleurgesteld geweest maar nee; het balhoofd gaf geen krimp en ook de rest van het statief hield zich goed onder deze belachelijk zware belasting.
Door het hogere gewicht had de middenkolom wel langer nodig om uit te trillen: ik ben van 2 naar 10 seconden gegaan. Aan de andere kant heb ik geen draadontspanner gebruikt en ook mirror lockup was niet nodig.

Al met al maakt dit statief eigenlijk alle verwachtingen waar. Het is goedkoop en licht, en toch stevig en stabiel. Als ik een nadeel zou moeten noemen is het de lange wiebelige middenkolom, maar door hem ingeschoven te laten wordt hij al een stuk stabieler. En mocht dat nog niet genoeg zijn kun je hem altijd helemaal weglaten.

citruspers wijzigde deze reactie 23-01-2016 00:33 (29%)

• Yahrr
@citruspers
Goede recensie en heel herkenbaar. Met name de instabiliteit door de middenkolom komt me bekend voor. Ik heb de versie gehad met vaste middenkolom en die heb ik om die reden weg gedaan. De losse middenkolom is een slimme zet geweest van Sirui. Maar mijn BeFree bevalt ook goed al is die wat groter en zwaarder.

Pentax K100D K20D K3II 16-45 16-50 50-200 50-135 / Sigma 10-20mm Sigma 28-200 / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:42
De Aldi heeft vanaf vandaag een Rollei C5-i in de aanbieding voor 100 euro. Is dat een goed statief (icm een Sony A6000)? Ik kan niet veel info over vinden.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gezien de beoordelingen op amazon.de:
http://www.amazon.de/Roll...nbeinstativ/dp/B00775N6FC
schijnt het best wel waar-voor-je-geld te zijn.

Hier een test:
http://www.digitalkameras...-c5-i-powered-by-fotopro/

Lijkt verdacht veel op een Bilora Twisterpro: >:)
http://www.bilora.de/index.php/twister-pro-ausverkauft

ehtweak wijzigde deze reactie 23-01-2016 12:29 (16%)

Mooie Plaatjes   

• Wobcat
quote:
rimave schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 12:08:
De Aldi heeft vanaf vandaag een Rollei C5-i in de aanbieding voor 100 euro. Is dat een goed statief (icm een Sony A6000)? Ik kan niet veel info over vinden.
Ik heb 'm vanmorgen gehaald, prima statief, wilde in eerste instantie de Mefoto roadtrip kopen maar die is ¤100 duurder.
Gebruik 'm icm een Olympus omd em5 en 't staat mooi stevig allemaal.
Maar als je 'm wil halen, snel zijn..... Er waren er maar weinig hier en veel belangstelling.

http://go-eat-do.com/2014...w-the-rollei-c5-i-tripod/
YouTube: Fotopro C5i Stativ von Rollei Unboxing Kurzreview Rezension

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:42
Ik heb hem nog kunnen bemachtigen bij de Aldi. Mooi statiefje inderdaad.
Kan m'n wankele Hama de Kliko in. :)

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Universal Creations
quote:
rimave schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 22:32:
Kan m'n wankele Hama de Kliko in. :)
Grapje neem ik aan. Wie weet kun je hem nog prima gebruiken om bijvoorbeeld een flitser op te zetten.

Zeiss 21mm f/2.8

• APClll
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:24

APClll

[DPC] Team Grazzie

Nu we 't toch over de Aldi hebben :P

Ik heb gistermiddag dat Rollei mini-statiefje gehaald (4 euro), maar het lijkt er heel erg op dat die metrische M6 schroefdraad heeft, ipv de "statief-schroefdraad" 1/4" UNC aansluiting. Het lijkt namelijk net niet lekker te passen -O-

Het labeltje zegt wel 1/4 screw :?

Zijn er mensen die mijn vermoeden kunnen bevestigen?

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 04:07

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

quote:
APClll schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:18:
Nu we 't toch over de Aldi hebben :P

Ik heb gistermiddag dat Rollei mini-statiefje gehaald (4 euro), maar het lijkt er heel erg op dat die metrische M6 schroefdraad heeft, ipv de "statief-schroefdraad" 1/4" UNC aansluiting. Het lijkt namelijk net niet lekker te passen -O-

Het labeltje zegt wel 1/4 screw :?

Zijn er mensen die mijn vermoeden kunnen bevestigen?
[afbeelding]
Wat wil je voor 4 euro :+

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• APClll
  • Laatst online: 23:24

APClll

[DPC] Team Grazzie

Voor een dubbeltje én ¤ 3,89 had ik toch graag eerste rang gezeten. :+

Ik wil wat gaan experimenteren met off-camera flitsen, en dit leek me wel een geschikt statiefje zodat het flitser-voetje niet vies wordt als ik buiten aan het spelen ben.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dan zou je beter iets meer neer kunnen tikken en voor een GorrillaPod (of namaak) gaan ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Paul
quote:
APClll schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:42:
Ik wil wat gaan experimenteren met off-camera flitsen
Ik heb twee 'medium' (en neppe) Gorillapods van eBay. Verticaal doen ze het uitstekend, maar horizontaal (meest extreme hoek ofwel kracht maal arm: 90 graden) zakken ze door met een Yongnuo 568 en wireless trigger op de twee bolletjes boven de plek waar de drie pootjes samenkomen.

Wat lijm doet wonderen, maar ik had gewoon 50ct extra uit moeten geven en de Large moeten kopen :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• nielsgaastra
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 16-11 13:03
quote:
citruspers schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:12:
Het is koud en het regent, dus ik ben nog maar wat gaan testen met m'n nieuwe statief (Sirui T005x+C10x ballhead voor degenen die de post hier vlak boven gemist hebben).
Edit: nevermind, foto's werken prima.

Interessant verhaal, lijkt me een kanshebber voor een nieuw en compact statief!

nielsgaastra wijzigde deze reactie 25-01-2016 13:47 (21%)
Reden: foto's werken nu wel....,

• The.Terminator
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16-11 12:37

The.Terminator

Un boer met bier

quote:
Wobcat schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:37:
[...]

Ik heb 'm vanmorgen gehaald, prima statief, wilde in eerste instantie de Mefoto roadtrip kopen maar die is ¤100 duurder.
Gebruik 'm icm een Olympus omd em5 en 't staat mooi stevig allemaal.
Maar als je 'm wil halen, snel zijn..... Er waren er maar weinig hier en veel belangstelling.

http://go-eat-do.com/2014...w-the-rollei-c5-i-tripod/
YouTube: Fotopro C5i Stativ von Rollei Unboxing Kurzreview Rezension
Dat heb ik gemerkt. Niet meer te verkrijgen bij ons in de buurt. Balen!

KingofDarts.com - Dart score calculator en houd geavanceerde statistieken bij | Beschikbaar in Google Playstore en Apple App store

• Wobcat
quote:
The.Terminator schreef op maandag 25 januari 2016 @ 20:51:
[...]

Dat heb ik gemerkt. Niet meer te verkrijgen bij ons in de buurt. Balen!
Weet niet waar je woont maar kom net bij de lokale Aldi vandaan (mango's gehaald :P ) en er staan nog 4 statieven, kleur rood.....
Laat maar weten of je nog interesse hebt (dm maar)

• The.Terminator
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16-11 12:37

The.Terminator

Un boer met bier

quote:
Wobcat schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 09:04:
[...]

Weet niet waar je woont maar kom net bij de lokale Aldi vandaan (mango's gehaald :P ) en er staan nog 4 statieven, kleur rood.....
Laat maar weten of je nog interesse hebt (dm maar)
Thanks voor het aanbod, woon in het Oosten van het land (weet niet waar je lokale Aldi staat :P )

KingofDarts.com - Dart score calculator en houd geavanceerde statistieken bij | Beschikbaar in Google Playstore en Apple App store

• Wobcat
quote:
The.Terminator schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:52:
[...]

Thanks voor het aanbod, woon in het Oosten van het land (weet niet waar je lokale Aldi staat :P )
Heb je 'n dm gestuurd maar de Aldi staat in Ede

• SalimRMAF

SalimRMAF

4KStudio.nl

quote:
citruspers schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:12:
De Sirui T005 lijkt sprekend op de Beike 777. Rebrand? :)

Gulfstream G650

• citruspers
Volgens mij lijken veel reisstatieven op elkaar :) De Mefoto backpacker lijkt er ook erg op imho.

Maar ik heb de volgende verschillen kunnen vinden:

* Waterpassen
* Ander lockingsysteem (uitschuivende locks ipv geveerd)
* Langere quickrelease plaat?
* Stukje hoger
* Extra friction dial op het balhoofd
* Halve kilo zwaarder (op 1 kg voor de Sirui!)

citruspers wijzigde deze reactie 29-01-2016 23:36 (9%)

• edje-bel
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 20:13
Hoi ik ben me aan het oriënteren naar een statiefkop iemand ervaring met de novoflex classic ball 3 of 5 serie 2 en eventueel de driepoot van novoflex?

• SalimRMAF

SalimRMAF

4KStudio.nl

Nu heb ik de Beike 777, maar ik mis een "handvat" om de statiefkop mee te bewegen voor videoopnames.

Hoe geraak ik hieraan? :p (alleen het hendeltje)

SalimRMAF wijzigde deze reactie 05-03-2016 23:36 (5%)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Blue Knight

I love Photography!

Ander statief kop erbij kopen?

Sony A77II | A68 | 35/1.8 | 50/1.4 | 85/2.8 | Sigma 90/2.8 | 16-50/2.8 | Tamron 70-200/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 00:58

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
SalimRMAF schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 23:36:
Nu heb ik de Beike 777, maar ik mis een "handvat" om de statiefkop mee te bewegen voor videoopnames.

Hoe geraak ik hieraan? :p (alleen het hendeltje)

[afbeelding]
Zelf maken ben ik bang. Niet heel moeilijk. Je hebt een staaf nodig en de juiste draad tap.

T grootste probleem is het vinden van de juiste draad tap. Zal denk ik niet metrisch zijn maar unc of gbt

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

Sirui gebruiker meldt zich! (sinds afgelopen weekend overigens pas ;))

Zie: PdeBie in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."

Wat een heerlijk statief zeg. Had ik veel eerder moeten doen :)

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

• Harribo
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 01:18
Hoi
Ik heb een praktisch probleem.
Ik heb een statief van manfrotto, 3 kg ongeveer geloof ik. Uitgeschoven een 1,60m hoog, 3 poot.

Nu mag ik graag op mijn mountainbike de natuur in en fotograferen.
De camera etc heb ik in een rugtas.
Alleen...die statief moet ook mee. Het liefst bevestig ik hem aan het stuur oid? Verticaal denk ik dan.

Ik fiets niet heel wild met die mountainbike, vnl gewoon wandelpaden. En dat statief kan prima tegen een stootje, puur metaal, oud ding ook.

Heeft iemand hier een praktische, eventueel zelf-knutsel oplossing voor (geen prijzige)? Of ervaring met deze kwestie?

Edit: tot nu toe kom ik niet verder dan een tennisracket klem. Misschien 2 ?

Harribo wijzigde deze reactie 17-04-2016 14:11 (20%)

www.harrofotografie.nl

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Harribo schreef op zondag 17 april 2016 @ 14:07:
Hoi
Ik heb een praktisch probleem.
Ik heb een statief van manfrotto, 3 kg ongeveer geloof ik. Uitgeschoven een 1,60m hoog, 3 poot.

Nu mag ik graag op mijn mountainbike de natuur in en fotograferen.
De camera etc heb ik in een rugtas.
Alleen...die statief moet ook mee. Het liefst bevestig ik hem aan het stuur oid? Verticaal denk ik dan.

Ik fiets niet heel wild met die mountainbike, vnl gewoon wandelpaden. En dat statief kan prima tegen een stootje, puur metaal, oud ding ook.

Heeft iemand hier een praktische, eventueel zelf-knutsel oplossing voor (geen prijzige)? Of ervaring met deze kwestie?

Edit: tot nu toe kom ik niet verder dan een tennisracket klem. Misschien 2 ?
Kan je m niet aan je frame hangen?
Klittenband ofzo?

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Universal Creations
quote:
mrc4nl schreef op zondag 17 april 2016 @ 14:49:
[...]

Kan je m niet aan je frame hangen?
Klittenband ofzo?
Ik gok dat het frame daar te kort voor is en je hebt qua breedte meestal niet veel ruimte tussen je benen.

Zeiss 21mm f/2.8

• Harribo
Denk dat hij inderdaad tegen je benen aan zit, niet handig.

Iemand nog een ander idee?
Het kan toch niet zo zijn dat ik de eerste ben met deze kwestie?

www.harrofotografie.nl

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Harribo schreef op zondag 17 april 2016 @ 16:56:
Denk dat hij inderdaad tegen je benen aan zit, niet handig.

Iemand nog een ander idee?
Het kan toch niet zo zijn dat ik de eerste ben met deze kwestie?
Ik heb vandaag een stuk gefietst, en had een statief mee.Ik vervoer de boel gewoon in een backpack, statief netjes aan de zijkant.

Maar als je geen plek voor een statief in je tas hebt, dan wordt het moeilijk. Misschien 2 tassen mee?
Je gewone tas + statiefzak/tas?

Sorry voor de crappy telefoonpic, mn gear heeft nodig een servicebeurt nodig.

mrc4nl wijzigde deze reactie 17-04-2016 17:35 (6%)

• Yahrr
@ Harribo

Dat wordt zelf knutselen. Inspiratie:
https://bsamuseum.wordpre...ips-on-military-bicycles/

• Harribo
quote:
mrc4nl schreef op zondag 17 april 2016 @ 17:34:
[...]

Ik heb vandaag een stuk gefietst, en had een statief mee.Ik vervoer de boel gewoon in een backpack, statief netjes aan de zijkant.
[afbeelding]

Maar als je geen plek voor een statief in je tas hebt, dan wordt het moeilijk. Misschien 2 tassen mee?
Je gewone tas + statiefzak/tas?

Sorry voor de crappy telefoonpic, mn gear heeft nodig een servicebeurt nodig.
Ok. Bedankt. Dat is dan een oplossing. Nu is volgens mij jouw statief ook niet zo breed als die van mij en ook niet zo zwaar.

Misschien moet ik dan maar een ander statief aanschaffen? Ik heb oa zo'n oude Manfrotto maar dat ding is onhandig. Ik wil graag ook foto's met lange sluitertijden maken, dan is zwaar wel beter. Tenzij ik een statief heb met zo'n haakje, kan ik daar mijn tas aan hangen. Tips welkom.

@Yahrr: das inderdaad handig alleen dat is een geweer, geen statief. Een statief zoals die van mij is breder en wat ik al eerder aangaf, daar kom ik dan tijdens het fietsen met de benen tegen aan

www.harrofotografie.nl

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Harribo schreef op maandag 18 april 2016 @ 08:20:
[...]

Ok. Bedankt. Dat is dan een oplossing. Nu is volgens mij jouw statief ook niet zo breed als die van mij en ook niet zo zwaar.
Deze heb ik: pricewatch: MeFoto RoadTrip kit Titanium
quote:
Misschien moet ik dan maar een ander statief aanschaffen? Ik heb oa zo'n oude Manfrotto maar dat ding is onhandig. Ik wil graag ook foto's met lange sluitertijden maken, dan is zwaar wel beter. Tenzij ik een statief heb met zo'n haakje, kan ik daar mijn tas aan hangen. Tips welkom.
.
Aan de mefoto zit ook een haakje

• Harribo
Ok maar is gelijk weer bijna 200 ballen.
Ik ben arm.

Wat ik zoek :
- niet al te zwaar?
- ingeklapt niet al te lang (+-30cm?)
- quick release plate
- ev. Waterpas
- liefst met haak

Nu snap ik wel dat met zo veel eisen het statief ook duurder wordt, dus zal concessies moeten doen.

Andere vraag : in hoeverre moet een statief zelf zwaar zijn om in de natuur met lange sluitertijden te kunnen werken?

Ik kijk wat rond op internet maar eerlijk gezegd is het niet te doen qua hoeveelheid informatie en aanbod. En een ieder roept wat.
Eigenlijk zou ik elk statief persoonlijk moeten testen maar ja
En een zaak in gaan waar ik van te voren toch niets koop om te testen met de verkooppraatjes, daar voel ik me ook niet ok bij
Qua prijs is trouwens mp mijn vriend

www.harrofotografie.nl

• Paul
[Review] Beike-777 statief (China import) ? In Carbon-variant ~¤ 130 via eBay, aluminium ~¤ 80...

Wat ga je er op zetten? Maximaal uitgeschoven is het niet echt stabiel (als in: trilt), als je de middenkolom er af haalt en de onderste pootjes niet uitschuift is het een stuk beter.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:53

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Gebruik zelf geregeld een Sirui t025x. Deze is klein en compact. De versie die ik gebruik is van carbon, maar er is ook een goedkopere alu versie.

De door mij gebruikte versie weegt zo'n 800gram. En is niet zo stabiel als mijn Gitzo carbon series 2 traveler, maar heb er toch aardig wat plezier van. Zo nu ook weer mee naar Indonesië.
https://wagner.photography/sirui-t025x/

-_- Mijn plekje op het web -_- Workshops fotografie -_-

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Harribo schreef op maandag 18 april 2016 @ 09:02:
Andere vraag : in hoeverre moet een statief zelf zwaar zijn om in de natuur met lange sluitertijden te kunnen werken?
Dat valt best mee, zolang het maar windstil is. Maar zelfs als het waait dan geeft het niet veel met een licht statief is, je kan m inderdaad verzwaren door er een gewicht aan te hangen. belangrijk is dat je alles goed vast kan draaien zonder dat er speling is.

• Yahrr
quote:
Harribo schreef op maandag 18 april 2016 @ 08:20:
[...]

@Yahrr: das inderdaad handig alleen dat is een geweer, geen statief. Een statief zoals die van mij is breder en wat ik al eerder aangaf, daar kom ik dan tijdens het fietsen met de benen tegen aan
Die geweeroplossing was dan ook bedoeld ter inspiratie ;) Voor je knutsel-ideeën.

En ik zat met hetzelfde euvel met mijn zware 055. Ik heb nu de BeFree erbij zodat ik dezelfde snelkoppelplaat kan gebruiken. Fijn statiefje.

• Harribo
Dank voor jullie reacties maar de statieven die jullie noemen, zijn mij te prijzig. Volgens mij zitten er echt vette marges op statieven. Als ik kijk naar de materialen, de productie kosten zijn volgens mij een schijntje van de verkoopprijs.
Dat moet toch goedkoper kunnen?

Ik bedoel, ik heb ook een velbon, iets lichter dan mijn Manfrotto. gekocht op mp voor 30 oid. Ben er tot nu toe zeer tevreden over. Alleen is ook zo'n groot ding.

Dus ik zoek iets kleiners (wel groter dan een meter) en vooral ook goedkopers

Harribo wijzigde deze reactie 19-04-2016 08:37 (10%)

www.harrofotografie.nl

• Paul
Tja.. Je weet hoe het gaat:

- Lage prijs
- Laag gewicht / formaat
- Veel stabiliteit / hoog draagvermogen

Kies er twee...

Die Velbon van Martkplaats was waarschijnlijk tweedehands? Er zijn wel statieven die klein zijn en ¤ 30 kosten, maar als je daar meer op zet dan een iPhone dan gaan ze stuk, of ze zwabberen gigantisch. Veel goedkoper dan zo'n Beike gaat het niet worden als je nog iets van stabiliteit over wil houden lijkt me :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Universal Creations
Ik heb ooit deze bij Dealextreme gekocht: http://www.ebay.nl/itm/Fa...b9ceb1:g:Zk4AAOSwMmBV1XmC
Is licht en redelijk compact en als je niet al te veeleisend bent ook nog redelijk stabiel.

Zeiss 21mm f/2.8

• Mr Pingu
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 20:41

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Zelf ben ik heel tevreden over mijn QZSD Q-999C statief. Carbon statief met twistlocks, redelijk balhoofd en was ongeveer ¤100. De aluminium variant genaamd de Q999 (zonder C dus) is op ebay te vinden voor de ongeveer ¤60. Ze goochelen wel wat met de merknamen want behalve QZSD verkopen ze onder de naam Zomei ook dezelfde modellen.

Hier wat linkjes:
Q999S
Zomei Q666
QZSD Q999C

Meer statief voor het geld ga je echt niet vinden. Tenzij je zo'n plastic ding van 30 euries wilt. Dubbeltje op eerste rang gaat niet op voor statieven. Zoals hierboven al gezegd:

1. Goedkoop
2. Licht
3. Stabiel
Kies er twee.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Flickr | Canon 600D | Canon EF-S 10-22mm USM, EF-S 55-250mm IS STM, EF 50mm STM| Tamron 17-50 f/2.8 | Helios 44-2 58/2 | CZJ 50/1.8 MC Pancolar || Dell U2414H || Nokia N900-CSSU Thumb

• Flow
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 07-11 12:45
Statieven van Beike zijn ook weer (redelijk) gelijk aan die van Zomei/QZSD. Zou mij niet verbazen als het een niet eens namaak is van het ander, maar het allemaal uit dezelfde fabriek komt rollen. In het al eerder aangehaalde topic/review over de Beike 777 zijn mensen er tevreden over, en dat ben ik zelf ook :).

Als je nou huiverig bent om zo'n ding vanuit China te laten importeren, via Amazon ook gewoon te koop. Bij de Fransen momenteel voor maar 62 euro (incl. verzenden 68,57). Dan heb je echt wel prima deal.

• Harribo
Dat zal dan een Beike oid worden denk ik.
Ik kan trouwens voor 89 een QZSD 888s kopen of is dat niets?

Ebay koop ik niet vanwege PayPal, lang verhaal.
Amazon lukt wel, zal us kijken.
Voor 3 tientjes kom ik nergens begrijp ik, dan maar meer uitgeven

www.harrofotografie.nl

• Superdaantje

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Van de week de Sirui t025x eens echt op de proef gesteld. Hij was doorweekt na ruim een uur te hebben gestaan in de zee. Hij bleef netjes staan ondanks de ruwe zee. Onder deze omstandigheden heeft het statief mij niet teleur gesteld. Het statief heeft wel even een koude douch gehad om zeewater af te soepelen.

• Nicky83
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22-03 19:12
Hoi ik ben opzoek naar een goed statief voor mijn Nikon d3200 het hoeft geen super duur statief te zijn daar ik pas ben begonnen met fotografie welke merken of welk statief zouden jullie mij aanraden?

Alvast bedankt

• Paul
Hoeveel van het topic heb je al gelezen? En waar hecht je meer belang aan:
- Prijs
- Formaat
- Stevigheid

Een groot stevig statief is duur, een klein stevig statief een stuk minder, een klein goedkoop statief staat minder stabiel... Het staat en valt met je gebruik. Ga je er mee op reis? Dan spelen gewicht en formaat vooral. Wil je ergens naartoe rijden en foto's maken met een sluitertijd van een minuut? Dan is stevigheid een stuk belangrijker...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Nicky83
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22-03 19:12
Zal veelal ergens naartoe rijden zijn en foto's maken zijn ben gek van auto's dus zal waarschijnlijk veelal autofotografie zijn en af en toe inde natuur bos belang zal denk ik zijn prijs en stevigheid.

• Sponge
  • Laatst online: 16-11 23:24

Sponge

Serious Game Developer

Ik zit al een tijdje te zoeken naar een praktisch statief waarbij ik wat meer met dSLR video opnames kan doen. Voornamelijk maak ik foto's (en meestal zonder statief), maar ik wil toch wat betere foto's maken met langere sluitertijden of het een en ander stacken.

Op dit moment heb ik een Velbon CX300, een oud aluminium statiefje (destijds voor een Powershot S1 gekocht0..) met een max load van 1.0kg die inderdaad een 60D + een zware lens wat minder goed trekt O-). Alhoewel ik er met veel plezier mee gewerkt heb, is het maken van fluid pans e.d. zijn niet echt mogelijk.

Ondertussen al heel wat uurtjes op zoektocht geweest, en het blijkt een lastige klus vanwege de bekende prijs/stabiliteit/gewicht driehoek.

Tot nu toe lijken mij de Zomei Z668c (of een van de redelijk vergelijkbare varianten) ook of de Q999C wel wat. Behoorlijk wat positieve reviews over deze statieven tegen gekomen. En ze zijn niet te zwaar/onhandig voor wanneer ik met een rugzak rond ga trekken in wilde landschappen.

Echter - Alle statieven die een beetje betaalbaar zijn hebben vaak een ballhead. Zo ook deze. Nu is het zoeken op de fluid heads nogal een lastig iets, vooral omdat er nogal met termen gesmeten worden, dat zelfs een ballhead "fluid smoothness" heeft, etc.

Heeft iemand hier suggesties voor? Een two-way (fluid) head die een beetje degelijk, maar toch niet te prijzig is? Of is de ingeslagen weg van een van deze statieven + een ander statiefkop vragen om problemen?

Na het doornemen van verschillende "statieven topics", kom ik tot de conclusie dat de meeste hier een ballhead gebruiken (dus voornamelijk voor foto's) en minder voor video's. Maar wellicht dat iemand toch nog suggesties heeft? :)

Canon 80D | 70-200/F4 L IS | 24-105/F4 L IS | 60/F2.8 Macro | 50/F1.8 MK II | Mijn projecten - games, likeur, windmolens, etc...

• Flow
quote:
Sponge schreef op woensdag 27 april 2016 @ 21:53:
Ik zit al een tijdje te zoeken naar een praktisch statief waarbij ik wat meer met dSLR video opnames kan doen. Voornamelijk maak ik foto's (en meestal zonder statief), maar ik wil toch wat betere foto's maken met langere sluitertijden of het een en ander stacken.

Op dit moment heb ik een Velbon CX300, een oud aluminium statiefje (destijds voor een Powershot S1 gekocht0..) met een max load van 1.0kg die inderdaad een 60D + een zware lens wat minder goed trekt O-). Alhoewel ik er met veel plezier mee gewerkt heb, is het maken van fluid pans e.d. zijn niet echt mogelijk.

Ondertussen al heel wat uurtjes op zoektocht geweest, en het blijkt een lastige klus vanwege de bekende prijs/stabiliteit/gewicht driehoek.

Tot nu toe lijken mij de Zomei Z668c (of een van de redelijk vergelijkbare varianten) ook of de Q999C wel wat. Behoorlijk wat positieve reviews over deze statieven tegen gekomen. En ze zijn niet te zwaar/onhandig voor wanneer ik met een rugzak rond ga trekken in wilde landschappen.

Echter - Alle statieven die een beetje betaalbaar zijn hebben vaak een ballhead. Zo ook deze. Nu is het zoeken op de fluid heads nogal een lastig iets, vooral omdat er nogal met termen gesmeten worden, dat zelfs een ballhead "fluid smoothness" heeft, etc.

Heeft iemand hier suggesties voor? Een two-way (fluid) head die een beetje degelijk, maar toch niet te prijzig is? Of is de ingeslagen weg van een van deze statieven + een ander statiefkop vragen om problemen?

Na het doornemen van verschillende "statieven topics", kom ik tot de conclusie dat de meeste hier een ballhead gebruiken (dus voornamelijk voor foto's) en minder voor video's. Maar wellicht dat iemand toch nog suggesties heeft? :)
Waarschijnlijk wil je, zoals je zelf al aangaf, voor video een fluid-head en geen pan-head, voor verschil: YouTube: TRIPODS: Fluid-Head vs Pan-Head Comparison : FRIDAY 101. Pan heads kan je nog wel goedkoop krijgen, ook voor Beike/QZSD/Zomei, zoals deze (misschien goedkoper via de Franse Amazon ivm verzenden). De ballhead die ze ook verkopen is volgens mij identiek aan de mijne van Beike, behalve dat er bij mij Beike op staat ;). Het zal dus wel prima samengaan met een willekeurige Beike/Zomei/QZSD. De vraag is alleen of je wel zo'n head voor video wil, en hoe groot de verbetering is t.o.v. wat je nu hebt. Goedkope chinese èchte fluid-heads zullen wat lastiger te krijgen zijn, dus geen idee of het dan lukt om voor goedkoop+goed te gaan.

• Sponge
  • Laatst online: 16-11 23:24

Sponge

Serious Game Developer

quote:
Flow schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:20:
Waarschijnlijk wil je, zoals je zelf al aangaf, voor video een fluid-head en geen pan-head, voor verschil: YouTube: TRIPODS: Fluid-Head vs Pan-Head Comparison : FRIDAY 101. Pan heads kan je nog wel goedkoop krijgen, ook voor Beike/QZSD/Zomei, zoals deze (misschien goedkoper via de Franse Amazon ivm verzenden). De ballhead die ze ook verkopen is volgens mij identiek aan de mijne van Beike, behalve dat er bij mij Beike op staat ;). Het zal dus wel prima samengaan met een willekeurige Beike/Zomei/QZSD. De vraag is alleen of je wel zo'n head voor video wil, en hoe groot de verbetering is t.o.v. wat je nu hebt. Goedkope chinese èchte fluid-heads zullen wat lastiger te krijgen zijn, dus geen idee of het dan lukt om voor goedkoop+goed te gaan.
Ik was die Andoer Q08 ook al een paar tegen gekomen (ook een variant op AliExpress volgens mij), maar ik kon niet helemaal wijs worden of het nou "fluid" was of niet. De wereld van statieven en statief koppen is nogal tegenstrijdig de hele tijd. Op de ene site is een statiefkop super goed, terwijl op een andere het weer "onbruikbaar met een dSLR type Canon xxD+ is (bijv. de Benro S2S4 varianten).

Wellicht moet ik een keer de gok wagen met zo'n goedkopere head :). Maar uit je reactie maak ik op dat je zelf ook een beike/Zomei/QZSD statief variant hebt. Werkt dat een beetje met je apparatuur? Ik kon zo snel niet echt zien wat je op dit moment gebruikt. Of ik heb niet genoeg omhoog gescrolled? ;) .

Canon 80D | 70-200/F4 L IS | 24-105/F4 L IS | 60/F2.8 Macro | 50/F1.8 MK II | Mijn projecten - games, likeur, windmolens, etc...

• Flow
Zelf heb ik een Beike 777 met ballhead. Bevalt goed, maar is dus niet geschikt voor jouw doeleinden ;). Die Q08 valt in de categorie pan-head. Zoals ik al zei: ik heb zo mijn twijfels over het bestaan van fluid heads die heel goedkoop en niet stiekem slechts fluid-achtig zijn. Afhankelijk van je budget moet je daar misschien genoegen mee nemen, ook al omdat je aangeeft dat je voornamelijk foto's maakt en je je statief wilt gebruiken voor langesluitertijdfoto's en stacking. Het klinkt alsof je af en toe een filmpje wil maken. Dan is misschien zo'n pan-head van een paar tientjes, die even duur is als je vorige hele statief :P, alsnog een verbetering i.c.m. een nieuw setje poten. Ik ben alleen zeker geen expert, want ook ik doe voornamelijk fotografie en heb dus geen bijzonder kop nodig ;).

• Harribo
quote:
Mr Pingu schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 10:36:
Zelf ben ik heel tevreden over mijn QZSD Q-999C statief. Carbon statief met twistlocks, redelijk balhoofd en was ongeveer ¤100. De aluminium variant genaamd de Q999 (zonder C dus) is op ebay te vinden voor de ongeveer ¤60. Ze goochelen wel wat met de merknamen want behalve QZSD verkopen ze onder de naam Zomei ook dezelfde modellen.

Hier wat linkjes:
Q999S
Zomei Q666
QZSD Q999C
Dank. Ik denk dat ik voor die QZSD ga binnenkort. Carbon fiber en zo'n handig haakje etc

www.harrofotografie.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

Gisteren de knoop doorgehakt en de Sirui W-1204 Carbon Fiber statief gehaald.

http://www.sirui.eu/en/products/tripods/w-serie/

Een flinke upgrade t.o.v. mijn eerste statief Manfrotto (MKC3-H01) een paar features:

Waterproof and dustproof - can be used in water and dusty conditions
Spirit Level for perfect alignment
180° degree folding legs for compact closed size

Two-piece separable centre column for ground level photography
Monopod integrated with wrist strap and mounting plate also included

Stabilizing hook and foam grips
Tripod Bag and spiked feet included

Unidentified wijzigde deze reactie 01-05-2016 16:51 (8%)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Destianto: Woow, serieus statief! Het valt mij op dat Sirui als fabrikant bijna altijd een zeer volledig pakket aflevert tot aan extra grip op de poten toe! Zat er bij jou ook een statieftas bij? De opties zoals een monopod en 180 graden geeft je statief veel mogelijkheden!
Lijkt me een erg handig reisstatief gezien het gewicht en de ingevouwen lengtemaat. Waarvoor ga je hem zoal gebruiken? In het water aan zee is in ieder geval geen probleem.
Als je tijd hebt is het misschien wel leuk om een review te schrijven?
Zoiets als die van Deathchant over de N-2204.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Nu online
quote:
Karel V schreef op maandag 02 mei 2016 @ 06:48:
Lijkt me een erg handig reisstatief gezien het gewicht en de ingevouwen lengtemaat.
Het lijkt mij zeker een fijn statiefje met prima specs, maar met een opgevouwen lengte van maar liefst 49cm *lang* zou het voor mij geen ideaal reisstatief worden.
Inclusief ballhead wordt de lengte zelfs 53cm als ik de specs goed interpreteer.
Probeer dat maar eens in je rugzakje te proppen. :+

De eerder genoemde Q999S en de Zomei Z669C tikken bijvoorbeeld opgevouwen de 35cm aan, dat schiet pas echt op. ;)

Bhagavad wijzigde deze reactie 02-05-2016 08:03 (42%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

quote:
Bhagavad schreef op maandag 02 mei 2016 @ 07:47:
[...]

Het lijkt mij zeker een fijn statiefje met prima specs, maar met een opgevouwen lengte van maar liefst 49cm *lang* zou het voor mij geen ideaal reisstatief worden.
Inclusief ballhead wordt de lengte zelfs 53cm als ik de specs goed interpreteer.
Probeer dat maar eens in je rugzakje te proppen. :+

De eerder genoemde Q999S en de Zomei Z669C tikken bijvoorbeeld opgevouwen de 35cm aan, dat schiet pas echt op. ;)
Hangt natuurlijk ook af van je perspectief ;) Aan die Q999S vertrouw ik mijn DSLR niet toe.
De Zomei kan prima dienst doen. Alleen zou ik hem niet volledig uitklappen op een eerste gevoelsmatige indruk van de diameter van de onderste pootsecties. Voor die extra degelijkheid en waterbestendigheid vind ik voor de duurdere apparatuur de Sirui wel degelijk een goed alternatief en een stuk betaalbaarder dan de Ocean serie van Gitzo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Nu online
quote:
Karel V schreef op maandag 02 mei 2016 @ 10:17:
Hangt natuurlijk ook af van je perspectief ;) Aan die Q999S vertrouw ik mijn DSLR niet toe.
De Zomei kan prima dienst doen. Alleen zou ik hem niet volledig uitklappen op een eerste gevoelsmatige indruk van de diameter van de onderste pootsecties. Voor die extra degelijkheid en waterbestendigheid vind ik voor de duurdere apparatuur de Sirui wel degelijk een goed alternatief en een stuk betaalbaarder dan de Ocean serie van Gitzo.
Dit soort lichtgewichten wil je sowieso niet in de allerhoogste stand gebruiken, meer dan 1 à 2 van de dikste pootdelen trek ik zelden uit, voor "mobiel op reis" kan ik daar prima mee leven.
Met een kantelbaar lcd schermpje kun je dan nog steeds redelijk comfortabel werken.

Maar waarom men een statief zo nodig in zeewater wil zetten ontgaat mij een beetje, ik heb mij daar in al die jaren fotograferen tenminste nog nooit op kunnen betrappen. :+
Lijkt mij ook niet geweldig voor de camera zelf, kleine maar fatale ongelukjes gebeuren zóóó makkelijk. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Waterbestendigheid van een statief lijkt me inderdaad niet zo'n punt, in ieder geval niet voor carbon statieven.

Ik heb mijn statief overigens wel eens in 1.5m water gezet om zo een bepaalde foto te kunnen maken. Mijn statief heeft geen waterbestendigheid, en ik liep ook de rest van de dag nog met water in de poten te klotsen, maar dit heeft voor de rest geen negatief effect op het statief gehad.

Ik zou het statief met camera ook niet zomaar in de branding zetten, die golven lijken me wat minder fijn. Maar wat stilstaand water of ondiepe beekjes is meestal geen probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

http://static.tweakers.net/ext/f/WOWf406vsiaEFKs0JFUG43pB/full.jpg

Na veel typen en uitzoeken is het eindelijk zover. Een review over de GT3542XLS!
Volgens mij is het ook de eerste review geschreven over Gitzo statieven.

Daarnaast hoop ik om de nominatie van de beste review van de maand binnen te slepen.

[Slijm modus On]
Wie, o wie helpt ons subforum Fotografie & Video Hardware aan een nominatie?
[Slijm modus Off]
De shopreview is er speciaal op gebouwd om met de nominatie mee te dingen ;)
Nu de stemmen nog :P

Inhoudelijk commentaar is van harte welkom. Voor mij is dit de eerste grote technische review. Ik kan me voorstellen dat ik blinde vlekken heb laten liggen of dat ik op bepaald gebied meer had kunnen uitdiepen. De tips en het commentaar kan ik weer gebruiken voor een volgende review. Positief commentaar mag natuurlijk ook!

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:26
Die 3 sterren verdien je ook wel hoor :) Leuk stukje en leuk hoe je via wifi die foto in die kerk (?) maakt :)
Overigens, ben ik wel benieuwd hoe het statief je bevalt met wat "ruigere" omstandigheden (op de rotsen of in een stroompje op vakantie o.i.d.).

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16-11 14:05
Ik weet niet hoe je je review hebt opgemaakt maar hij is onleesbaar op een iPhone 6S doordat je tekst in "blokken" zit die 4 keer zo breed lijken als mijn scherm. Kan je m niet gewoon in plein text plaatsen?

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

quote:
Deathchant schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 21:15:
Die 3 sterren verdien je ook wel hoor :) Leuk stukje en leuk hoe je via wifi die foto in die kerk (?) maakt :)
Overigens, ben ik wel benieuwd hoe het statief je bevalt met wat "ruigere" omstandigheden (op de rotsen of in een stroompje op vakantie o.i.d.).
Bedankt Andy voor je positief commentaar. De foto is in de Abdij van Middelburg genomen. Buitenom de winterperiode overdag toegankelijk voor toeristen.
Ik wil het statief bij storm overdag nog testen aan de boulevard in Vlissingen. ‘s Nachts aan zee is er met storm echt bijna niet te fotograferen. Ik ben de zeedijk opgelopen. Daar werd ik gezandstraald en dreigde ik zelf door de krachtige wind weggewaaid te worden. Het was daar te gevaarlijk. Misschien ook wel logisch met code rood en de volle wind over zee op m'n snufferd. Aan de luwe kant bleef het statief keurig staan. Toch denk ik dat door de rukwinden 30 seconden of langer te veel gevraagd is. Je krijgt dan trillingen. Daar houdt je geen enkel statief stabiel tegen. Overdag met storm is denk ik goed te doen met +/- 4 seconden sluitertijd en veel meer omgevingslicht.
quote:
BLN schreef op zondag 15 mei 2016 @ 08:30:
Ik weet niet hoe je je review hebt opgemaakt maar hij is onleesbaar op een iPhone 6S doordat je tekst in "blokken" zit die 4 keer zo breed lijken als mijn scherm. Kan je m niet gewoon in plein text plaatsen?
Goed dat je dit noemt. Ik heb het ook gezien op mijn Motorola. Ik denk dat de blokken uitrekken zodra de zinnen langer worden dan het kader op de mobiele webpagina. Op de één of andere manier past de tekst zich er niet op aan. Ik heb gekeken of er een maximale breedte ingezet kan worden aan de table-codes. In de productreviews worden breedtematen die je ingeeft niet goed overgenomen en het resultaat op je mobiel blijft hetzelfde. Daarnaast heb ik geprobeerd de tekst tussen de table-codering tussen [plain][/plain] tekens te plaatsen. Ook dan blijft de tekst uitgerekt op je mobiel. Dit is een mooie melding voor de programmeurs van tweakers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 00:29

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Gisteren ook maar eens een fatsoenlijk statief gekocht.

Stond al een tijdje op de planning, maar nog geen keuze gemaakt. Neigde een beetje naar een 'chinees' ding zoals de beike oid.

Maar 't is uiteindelijk toch de Rollei C5i geworden. Dat was een dealtje wat ik niet kon laten liggen.

Aldi had dat ding onlangs in de aanbieding voor 99 eur. En zoals vaker gebeurt blijft er bij Aldi nog wel eens wat stock 'zwerven', om later afgeprijsd in de bakken te belanden. Prijskaartje? 80 eur.
Maar die prijs klopte niet, de kassa scande 60 eur _/-\o_

Dus tja, dan is het helemaal simpel.. Eerste indruk is ook zeer goed, compleet iets anders dan de budgetmeuk die ik al jaren had liggen. Richten, vastzetten en vast.
Voorheen? Richten, vastzetten, loslaten, kijken hoeveel ie inzakte, repeat... totdat t enigszins wat leek.

Voor de 60 eur die ik betaald heb een topding :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DikkieD
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 27-10 21:58
Hallo kenners,
Ik heb al enkele jaren een fantastisch Benro statief. Ik zoek echter voor op reis een goede, compacte driepoot. Is zo'n manfrotto mini evo wat? Is er nog wat nieuws wat ik zou moeten overwegen?

Ik schiet met een olympus om-d em-5 mk2 met 12mm of 75mm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Superdaantje

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Wat is je budget ? En specifieke wensen ?

Zelf een Surui t025x carbon. Deze is 800 gram inclusief balhoofd en ingeklapt 30 cm. Het balhoofd wat erbij zit is erg stevig. De Surui vandaag vervangen voor een Gitzo gt1555t deze is wel iets groter en zwaarder, maar wel stuk steviger. Deze voorzien van het Surui balhoofd.

Heb daarnaast nog een Gitzo carbon series 2 traveler met Markins Q3t. Deze is erg fijn alleen voor reizen vind ik deze ingeklapt toch net te groot. Dan gaat mijn voorkeur uit naar de serie 1.

Beste is zelf testen in de winkel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tiwazz
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23:51
Ik zoek een statief voor mijn Nikon D610 die ook stabiel blijft als er ooit een battery grip aan zit met een zware lens zoals bijvoorbeeld de 24-70 f2.8. Statief word vooral gebruikt onderweg en voor portretten. Er is zoveel keus dat ik het nogal lastig vind een daardoor ook niet weet aan wat voor bedrag ik moet denken. Heb een budget van ongeveer ~250 als dat haalbaar is.

Ik zag zelf deze die me wel imteressant lijkt, iemand ervaring mee?
Sirui N-2004KX met K-20X balhoofd

Ik heb nu een lichte travel tripod van Benro die ik gebruikte voor mijn D5100 maar is echt te zwak, zelfs voor de D5100 mis ik stabiliteit. Ben daarom een beetje huiverig om voor een Travel serie te gaan.

Nikon D610 - Nikkor 28mm f1.8 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 105mm f2.8 micro | Flickr: ndonkersloot | PSN: ndonkersloot

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
Even afgezien van je statief, moet je ook serieus nadenken over de kop die je gebruikt. Een klein balhoofd is echt niet geschikt voor een D610+grip+24-70 f/2.8.

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
quote:
Superdaantje schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 21:24:
Zelf een Surui t025x carbon. Deze is 800 gram inclusief balhoofd en ingeklapt 30 cm. Het balhoofd wat erbij zit is erg stevig. De Surui vandaag vervangen voor een Gitzo gt1555t deze is wel iets groter en zwaarder, maar wel stuk steviger. Deze voorzien van het Surui balhoofd.

Heb daarnaast nog een Gitzo carbon series 2 traveler met Markins Q3t. Deze is erg fijn alleen voor reizen vind ik deze ingeklapt toch net te groot. Dan gaat mijn voorkeur uit naar de serie 1.
Heb je de Sirui vervangen omdat die niet stabiel genoeg was?
Hoe merkbaar is het verschil tussen een 1- en 2-serie traveller statief? Ik hou zelf met een schuin oog wel de Gitzo traveller statieven in de gaten, voor als ik toch een vervanger wil / nodig ga hebben voor mijn huidige Redged statief, en kijk dan vooral naar de 1- of 2-series (tot max 200mm, maar wel op APS-C, dus 320mm equivalent), dus ben benieuwd naar jou ervaringen met de twee series. En zou de Q3T ook op de 1-series passen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Superdaantje

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

De Surui prima statief voor onderweg, maar ik merkte dat ik toch meer eisen aan statief stel en dat ik toch uit kwam bij een een iets grotere Gitzo series 1. Hiervan staand e poten iets verder uit elkaar wat ten goede komt van de stabiliteit. Zeker als je de poten allemaal uit geschoven hebt is dit merkbaar. Tevens is de midden column van de Surui vast. Je kunt deze niet instellen. Je kunt hem wel eraf halen, maar dan zit je met het inklappen/transporteren. Dan zul je balhoofd elke keer eraf moeten halen.

Pak de Gitzo 1 enkel als ik compact en licht opstap wens te gaan en de 2 voor overige werk. De 2 heeft net iets meer stabiliteit en de Markins Q3t is ook makkelijker in te stellen etc.

De serie 1 kan makkelijk een dergelijke combinatie aan. Zelf gebruik ik nu de Surui c10 balhoofd komende periode om te testen. Eerste indruk van deze combinatie. Dat dit een prima combo is. Houdt het gewicht etc laag van het statief. De Markins Q3t is wel stap hoger, maar ook gelijk zwaarder en iets groter. Deze behoudt ik voorlopig maar op de series 2.

• Mr Ton
  • Laatst online: 15-11 08:21
Ik wilde al een tijdje fotografie weer wat serieuzer op gaan pakken, en heb vorige week voor een mooie prijs een a6000 op kunnen pikken.

Daar hoort natuurlijk een statief bij voor de long exposures en nacht fotografie. Ik heb net een MeFoto Roadtrip carbon fiber besteld, in NL staat die voor 299, maar voor 163 euro besteld op AliExpress. Hij zal over een week binnen moeten zijn, ben erg benieuwd naar hoe die bevalt! :)

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Klinkt leuk, zo'n MeFoto carbon via AE. Maar volgens mij is het wel een ander type dan die hier in NL/Europa verkocht wordt.
En bij zo'n bedrag en verzending via DHL, loop je het risiko/kans dat je BTW + inklaringskosten moet aftikken...
En ALS er problemen zijn met b.v. een schanier of een carbon buis, moet je in conclaaf met je chinese vrinden. Nee, zulke (wat duurdere) spullen bestel ik dan liever binnen de EU (b.v. amazon oid).

En ja, ik bestel regelmatig wat uit verweggistan; maar eigenlijk nooit zulke dure spullen die ook nog een belangrijke kwalitatieve functie dienen te hebben.
(geen idee of dit soort spul ook al wordt nagemaakt?)

Mooie Plaatjes   

• Mr Ton
  • Laatst online: 15-11 08:21
quote:
ehtweak schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 17:52:
Klinkt leuk, zo'n MeFoto carbon via AE. Maar volgens mij is het wel een ander type dan die hier in NL/Europa verkocht wordt.
En bij zo'n bedrag en verzending via DHL, loop je het risiko/kans dat je BTW + inklaringskosten moet aftikken...
En ALS er problemen zijn met b.v. een schanier of een carbon buis, moet je in conclaaf met je chinese vrinden. Nee, zulke (wat duurdere) spullen bestel ik dan liever binnen de EU (b.v. amazon oid).

En ja, ik bestel regelmatig wat uit verweggistan; maar eigenlijk nooit zulke dure spullen die ook nog een belangrijke kwalitatieve functie dienen te hebben.
(geen idee of dit soort spul ook al wordt nagemaakt?)
Ach het is altijd een gok, maar typenummer is hetzelfde, en MeFOTO is natuurlijk een Chinees merk.

:)

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het zou me verbazen als er geen namaken zijn van statieven.

Ik heb zelf een mp3 speler van een chinees merk (FiiO), qua budget een aardig eind in de richting van die Mefoto, en die hebben op hun eigen website een authenticatie tooltje om te controleren of je mp3 speler wel een origineel is.

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 09-07-2017
Zal een MeFoto Roadtrip A1350Q1K stevig genoeg zijn voor een D7100 + Sigma 18-35? Ik denk het wel, maar ik doel ook op long exposure (geen trillingen). Ik gok dat ik er dan ook een rugzak aan kan hangen, en het dan alsnog goed is, stel dat het twijfelachtig is?

Ik zie ook A1350Q1T, A1350Q1A, dat geeft dus de kleur aan blijkbaar, fijn zeg, al die verschillen. :P

Luxicon wijzigde deze reactie 08-06-2016 14:31 (16%)

Nikon D7100 | Sigma 18-35 f/1.8

• henkie196
  • Niet online
Lijkt me wel dat dat stabiel genoeg zou moeten zijn. Het zou vooral kritisch kunnen worden als je langere focale lengtes wilt gaan gebruiken, maar dat is met een 18-35/1.8 niet zo'n probleem.

• Luxicon
quote:
henkie196 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:38:
Lijkt me wel dat dat stabiel genoeg zou moeten zijn. Het zou vooral kritisch kunnen worden als je langere focale lengtes wilt gaan gebruiken, maar dat is met een 18-35/1.8 niet zo'n probleem.
Hm oke, het is best een lang en zwaar objectief. Ik denk vergelijkbaar met de 24-70, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.

• henkie196
  • Niet online
Dat zal wel ongeveer kloppen, maar het ging mij er meer om dat trillingen van het statief op bv. 200mm meer zichtbaar zullen zijn (meer bewegingsonscherpte) dan op 35mm. En omdat die MeFoto dingen zeker niet slecht zijn, zou ik verwachten dat met jouw lenzen het statief stabiel genoeg zal zijn.

Je kan het eventueel een keer testen in een winkel door je camera erop te zetten, en dan via de viewfinder, of ingezoomd in liveview, eens te kijken hoe het er uit ziet als je een tikje tegen een poot van het statief geeft. Zo'n trilling zou snel uitgedempt moeten worden.

• Afroman9
  • Laatst online: 15-11 17:27
Jaren geleden heeft mijn vader een Joby Gorillapod gekocht voor een DSLR. Later kocht ik er eentje voor een compact maar holy shit. Wat heb je er tegenwoordig veel zeg! Voor GoPro, telefoons, tablets, magnetisch. Wist niet dat ze zo groot en populair waren. Echt interessant. Is wel een beetje een hipstermerk maar ik ben er uiterst tevreden mee, ook vooral omdat je het overal aan kunt hangen!

• CrashOverDrive
  • Laatst online: 17-11 16:35
quote:
henkie196 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 07:31:
Zo'n trilling zou snel uitgedempt moeten worden.
En die trillingen (van cam/lens combi's die eigenlijk te zwaar zijn voor het statief) kan je meestaal ook prima mee wegkomen door met een remote te schieten (of op 2 of zelfs 10sec delay). Heb op die manier zelfs een 70-200 F/2.8 op een statiefje van 30 euro gebruikt voor een long exposure... perfect is het niet, maar hey, if it works :P

Remote is trouwens zowiezo wel aan te raden voor long exposure spul. Zelfs zo'n 2 euro dealextreme geval.

CrashOverDrive wijzigde deze reactie 09-06-2016 12:50 (3%)

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Kan prima, ¤1,00 :) al die dure statieven hier..

www.maartendeboer.net

• henkie196
  • Niet online
quote:
CrashOverDrive schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:49:
En die trillingen (van cam/lens combi's die eigenlijk te zwaar zijn voor het statief) kan je meestaal ook prima mee wegkomen door met een remote te schieten (of op 2 of zelfs 10sec delay). Heb op die manier zelfs een 70-200 F/2.8 op een statiefje van 30 euro gebruikt voor een long exposure... perfect is het niet, maar hey, if it works :P

Remote is trouwens zowiezo wel aan te raden voor long exposure spul. Zelfs zo'n 2 euro dealextreme geval.
Trillingen kunnen van van alles door worden gegeven, het indrukken van de sluiterknop, wind, lopen rondom statief (afhankelijk van de ondergrond).

Voor meer dan 30s heb je sowieso een remote nodig, ken niet veel camera's die meer dan 30s toestaan zonder externe hulp (remote, dus).
quote:
Ventieldopje schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:59:
[afbeelding]

Tot je een keer meer werkhoogte nodig hebt dan 10cm. Of tot die tafel meeslepen om het statiefje op te zetten wat bewerkelijk wordt ;)

• Mr. Hayes
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
quote:
Ventieldopje schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:59:
[afbeelding]

Doet me denken aan het statief dat ik een tijdje geleden in een ander topic dropte:
quote:
refused schreef op woensdag 13 april 2016 @ 22:36:
Onder het mom van mooi roze is niet lelijk, voor die 20 euro vond ik het wel een poging waard:

Bonusvideo:

Verrassend stabiel nog. De maximum load is volgens de verpakking 400g maar mijn combo haalt het dubbele wel en dat trekt hij volledig uitgeschoven nog prima. Je gaat niet boven de 1 meter uitkomen maar daar heb je je opklapbare scherm of evf voor, en dit ding heeft qua compactheid en snelheid wel een streepje voor op normale tripods die ik niet gebruik vanwege die redenen. Ja de beentjes zijn bij het uitschuiven echt zo beweeglijk als op de video, maar zodra daar gewicht op staat is het stevig. :+
Daar heb je dan denk ik nog nèt iets meer aan. :P

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

quote:
refused schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:20:
[...]

Doet me denken aan het statief dat ik een tijdje geleden in een ander topic dropte:

[...]

Daar heb je dan denk ik nog nèt iets meer aan. :P
Mwoa, zou je denken? :+ Je moet de camera met dat statiefje dan ook niet aanraken, dan viel het allemaal om. Het duurde dan ook niet lang voordat hij van ellende in elkaar zakte en dan zat er nog niet eens een zware lens op :X

Toch met die MeFoto dingen, ik weet het niet. Voor een niet al te zware kit best leuk spul maar meer dan dat ook niet. Merken als Sirui zijn ook niet zo duur en hebben naar mijn idee betere kwaliteit spullen (ook carbon).

www.maartendeboer.net

• Luxicon
Hm, dan zal ik eens kijken naar Sirui's. Ik kwam ze al tegen, maar als je zoekt op 'best tripods' of 'best travel tripods' komt de MeFoto steeds weer tevoorschijn. Bijvoorbeeld ook de Manfrotto Befree, maar daar lees ik van deze tekort zou komen qua hoogte / stabiliteit / draagkracht (geen idee wat meer, maar iets, dus dat is mij bijgebleven).

@henkie196: Ik begrijp nu wat je bedoeld met het meer gevoelig zijn op bv. 200mm, omdat het beeld dan meer verplaatst bij trillingen.

* Sirui T-2005X Traveller Statief
* Sirui ET-1004 + E-10 (Aluminum)
* Sirui N-2004KX Universal Statief

Kamera Express zit in de buurt, dus ik kan denk ik beter daar gaan kijken. Maar zij hadden juist die Mefoto niet in het zwart op voorraad.

PS. Het is dus voor mij belangrijk dat het gewicht rond de 1,5kg zit, en ingeklapt makkelijk in een rugzak past. Eerder had ik een zwaar en groot statief (Manfrotto 055XPROB), met enkel een klein cameratasje. Dat gaat nu anders. :P

Luxicon wijzigde deze reactie 09-06-2016 16:53 (13%)

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

quote:
Luxicon schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:43:
Hm, dan zal ik eens kijken naar Sirui's. Ik kwam ze al tegen, maar als je zoekt op 'best tripods' of 'best travel' tripods komt de MeFoto steeds weer tevoorschijn. Bijvoorbeeld ook de Manfrotto Be Free, maar daar lees ik van deze tekort zou komen qua hoogte / stabiliteit / draagkracht (geen idee wat meer, maar iets, dus dat is mij bijgebleven).

@henkie196: Ik begrijp nu wat je bedoeld met het meer gevoelig zijn op bv. 200mm, omdat het beeld dan meer verplaatst bij trillingen.

* Sirui T-2005X Traveller Statief
* Sirui ET-1004 + E-10 (Aluminum)
* Sirui N-2004KX Universal Statief

Kamera Express zit in de buurt, dus ik kan denk ik beter daar gaan kijken. Maar zij hadden juist die Mefoto niet in het zwart op voorraad.

PS. Het is dus voor mij belangrijk dat het gewicht rond de 1,5kg zit, en ingeklapt makkelijk in een rugzak past. Eerder had ik een zwaar en groot statief (Manfrotto 055XPROB), met enkel een klein cameratasje. Dat gaat nu anders. :P
Dat is denk ik meer omdat ze in leuke kleurtjes komen, niet duur zijn en iedereen ze verkoopt. Ze zullen vast niet slecht zijn maar ik denk dat je voor net iets meer een hoop kwaliteit terug krijgt met bijv. Sirui.

www.maartendeboer.net

• Luxicon
quote:
Ventieldopje schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:52:
[...]

Dat is denk ik meer omdat ze in leuke kleurtjes komen, niet duur zijn en iedereen ze verkoopt. Ze zullen vast niet slecht zijn maar ik denk dat je voor net iets meer een hoop kwaliteit terug krijgt met bijv. Sirui.
Oke, top, dan ga ik op zoek naar informatie, naar wat een goede Surui is (bij m'n wensen past). Deze ziet er wel netjes uit eigenlijk:

Luxicon wijzigde deze reactie 09-06-2016 17:12 (10%)

• henkie196
  • Niet online
quote:
Luxicon schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:43:
Hm, dan zal ik eens kijken naar Sirui's. Ik kwam ze al tegen, maar als je zoekt op 'best tripods' of 'best travel tripods' komt de MeFoto steeds weer tevoorschijn. Bijvoorbeeld ook de Manfrotto Befree, maar daar lees ik van deze tekort zou komen qua hoogte / stabiliteit / draagkracht (geen idee wat meer, maar iets, dus dat is mij bijgebleven).
Ik heb geen persoonlijke ervaring er mee, maar MeFoto is volgens mij Benro met kleurtjes, en Benro is prima kwaliteit.
quote:
Dat is waar ik op doelde, ja. Gitzo geeft ook bij zijn statieven aan dat het tot een bepaalde focale lengte is. Er wordt ook wel een gewicht genoemd dat het zou moeten kunnen dragen, maar dat is toch zodanig hoog dat je er weinig aan hebt, bij zo ongeveer alle statief-fabrikanten.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

quote:
henkie196 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:29:
[...]

Ik heb geen persoonlijke ervaring er mee, maar MeFoto is volgens mij Benro met kleurtjes, en Benro is prima kwaliteit.

[...]

Dat is waar ik op doelde, ja. Gitzo geeft ook bij zijn statieven aan dat het tot een bepaalde focale lengte is. Er wordt ook wel een gewicht genoemd dat het zou moeten kunnen dragen, maar dat is toch zodanig hoog dat je er weinig aan hebt, bij zo ongeveer alle statief-fabrikanten.
Het hangt ook af van de hoogte en of je de middenkolom gebruikt. Allemaal factoren die meespelen en lastig in één cijfertje uit te drukken. Zelfs de ondergrond speelt een rol, zand reageert heel anders dan een betonnen plaat.

Ventieldopje wijzigde deze reactie 09-06-2016 18:03 (5%)

www.maartendeboer.net

• henkie196
  • Niet online
quote:
Ventieldopje schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 18:03:
Het hangt ook af van de hoogte en of je de middenkolom gebruikt. Allemaal factoren die meespelen en lastig in één cijfertje uit te drukken. Zelfs de ondergrond speelt een rol, zand reageert heel anders dan een betonnen plaat.
Tuurlijk, hangt van een heleboel dingen af, maar ik zou toch altijd uitgaan van de meest uitgeschoven stand. En je zou hopen de fabrikanten ook.

• Bart.O
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 17-05 11:30
Heeft er iemand ook aanraders wat koppen om op een slider te gebruiken(videow werk)? Heb express een wat kleinere lichte slider gekocht zodat ik hem aan mn tas kan meenemen dus geen groot lomp ding er op. Zit te denken aan een balhoofd maar daar kan ik dan weer niet mee pannen of tilten als ik slide. Aanraders?

• Yahrr
@Luxicon
Als je het 055 statief nog hebt dan zou ik de BeFree toch overwegen vanwege dezelfde snelkoppelplaat. Zie onderstaande combi. De BeFree bevalt mij uitstekend.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True