Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04:51
Voor Redged kun je in de toekomst als het goed is geen onderdelen meer bestellen. Als een bedrijf beestaat Redged niet meer. Hun site is ook al maanden ofline!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Hamed schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 11:59:
Voor Redged kun je in de toekomst als het goed is geen onderdelen meer bestellen. Als een bedrijf beestaat Redged niet meer. Hun site is ook al maanden ofline!
Ik weet niet in hoeverre dat van belang is behalve dat ik dan gelijk een extra mount plate mee bestel :) aangezien je toch 2 jaar garantie hebt.

Het is natuurlijk wel zo dat je statief wel even langer mee hoort te gaan maar als Redged meer bied als een ander op dit moment zal dat mijn keuze niet beïnvloeden.

Ieder geval bedankt voor het melden wel belangrijke informatie om te weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xleeuwx schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 13:04:
Het is natuurlijk wel zo dat je statief wel even langer mee hoort te gaan maar als Redged meer bied als een ander op dit moment zal dat mijn keuze niet beïnvloeden.
Redged biedt weinig meer dan een ander op dit moment, nml. niets. :+
Het bedrijf bestaat niet meer en er zal dus niets te bieden zijn.

Wat garanties betreft moet je bij de winkelier zijn, maar als die niets meer kan leveren kan houdt het snel op wat de vervanging van defecte parts betreft.
Dan wordt het of geld terug, of vervanging door iets anders.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2015 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Een paar posts hierboven geeft TommyGun wel een paar alternatieven weer (TommyGun in "Het statieven topic"). Van MeFoto en Benro hebben ze ook wel carbon statieven in die prijsklasse. Sirui heeft ook wel een aantal goede opties.

Extra mountplate is trouwens wat overbodig, zolang het Arca-Swiss compatible is, zijn er vele merken die platen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:54

TommyGun

Stik er maar in!

Precies, is de GlobeTrotter niets voor je? http://www.mefoto.com/uk/products/help-me-choose

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Zit ik inderdaad ook naar te kijken. Heeft iemand ervaring met de Globetrotter (MeFoto GlobeTrotter A2350Q2T)?

[ Voor 13% gewijzigd door xleeuwx op 21-07-2015 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:54

TommyGun

Stik er maar in!

xleeuwx schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 14:02:
[...]

Zit ik inderdaad ook naar te kijken. Heeft iemand ervaring met de Globetrotter (MeFoto GlobeTrotter A2350Q2T)?
Reviews genoeg te vinden online :)

http://havecamerawilltrav...lobetrotter-travel-tripod
http://www.dpreview.com/a...arbon-fiber-kits-reviewed

[ Voor 24% gewijzigd door TommyGun op 21-07-2015 14:03 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx

xleeuwx

developer Tweakers Elect
had inderdaad al wat reviews gelezen en ook hierboven de tripots voor op reis, maar vroeg me gewoon af of er toevallig iemand deze specifieke statief in bezit heeft en dus ervaring mee heeft, aangezien ervaring toch anders is als een review.

en Reviews van coolblue:
http://www.statiefshop.nl...r-titanium-aluminium.html

[ Voor 9% gewijzigd door xleeuwx op 21-07-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Degene die je linkt is volgens de produkt code volgens mij een alu statief (begint met A).
Ik denk dat je voor carbon meer zoiets zoekt: MeFoto C2350Q2 Statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx

xleeuwx

developer Tweakers Elect
henkie196 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 14:28:
Degene die je linkt is volgens de produkt code volgens mij een alu statief (begint met A).
Ik denk dat je voor carbon meer zoiets zoekt: MeFoto C2350Q2 Statief.
Idd echter zou ik denk dan eerder voor de Redged TSC-427k gaan als MeFoto Globetrotter (C2350Q2), dit omdat de Redged iets lichter is als de MeFoto en goedkoper maar zoals hierboven vermeld wel vervelend dat bedrijf niet meer bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:53
Ik ben opzoek naar een statief. Ik ben beginnend, en ben niet heel rijk.

Ik heb gister een ding gekocht van nog geen €30, maar dat is ronduit kut, het is allemaal niet heel stabiel en hartstikke wankel. Dus die gaat terug :).

Nu is mijn vraag, is het het waard om iets van ongeveer €50-€70 te kopen, of kan ik beter gewoon echt goed investeren.

Wat raden jullie aan voor die prijs, of kan ik beter doorsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Waar ga je het voor gebruiken en wat voor camera heb je?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Laatst online: 10:53
Voor wat simpele landschap- en productfotografie. Ik gebruik een Canon 1200D met de standaard kitlens (18-55) ,maar ik wil nog wel graag een telelens dus wil wel dat die dat ook nog aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb vorige week een NEST NT235 statiefje opgepikt, simpel en goedkoop statiefje welke ik eigenlijk meer dan prima vind functioneren voor fotografie, voor filmen is hij niet aan te raden.
Niet de lichtste maar wel lekker compact te maken door de poten om te slaan, incl. opbergtasje.
Zit een simpele kop op, maar wel een een heel fijn klein quickreleaseplaatje, iets wat ik zocht voor mijn EM10, worden er in ieder geval geen klepjes geblokkeerd!
Aanrader voor mensen die een simpel en goedkoop statiefje zoeken voor fotografie.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:07
3L3ktr1k schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:51:
Ik ben opzoek naar een statief. Ik ben beginnend, en ben niet heel rijk.

Ik heb gister een ding gekocht van nog geen €30, maar dat is ronduit kut, het is allemaal niet heel stabiel en hartstikke wankel. Dus die gaat terug :).

Nu is mijn vraag, is het het waard om iets van ongeveer €50-€70 te kopen, of kan ik beter gewoon echt goed investeren.

Wat raden jullie aan voor die prijs, of kan ik beter doorsparen.
Koop iets als dit:

http://pages.ebay.com/lin...w&alt=web&id=171524971722

Er is volgens mij ook nog een iets simpeler versie, en er is ook een Carbon Fiber versie maar die is duurder (€ 126). Op Ali Express zijn ze misschien nog wel goedkoper te vinden. Het komt uit China maar is voor de verandering eens van prima kwaliteit. Écht prima! Ik durf haast wel te stellen dat je, afgezien van tweedehands, voor dat geld niks beters zal vinden.

Hou er wel rekening mee dat hij een maandje onderweg kan zijn.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glenfiddich schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 21:22:
[...]
Koop iets als dit:
http://pages.ebay.com/lin...w&alt=web&id=171524971722
Er is volgens mij ook nog een iets simpeler versie, en er is ook een Carbon Fiber versie maar die is duurder (€ 126).
Ziet er erg goed en compleet uit voor het geld, heb je toevallig een linkje naar de carbonversie van dit statief??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 18:23:
[...]

Ziet er erg goed en compleet uit voor het geld, heb je toevallig een linkje naar de carbonversie van dit statief??
http://pages.ebay.com/lin...w&alt=web&id=181643142049

Dit is het statief dat ik zelf ook heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Glenfiddich op 30-07-2015 20:25 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gracias. :)

Het enige waar ik dan nog over kan mauwen is de opgevouwen lengte van 430mm (volgens opgave).
Jammer dat ze die lengte niet meer hebben gedrukt.
Verder top specs.

Mijn huidige Rollei Compact Traveler No. I is met 32cm wel een stukje korter en past zelfs in een dagrugzakje.
Ben alleen niet helemaal happy met het beperkte panorama kopje van de Rollei, dat daar door ontbrekende knopjes amper voor geschikt is.
Het is ook altijd wat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 20:39:
[...]

Gracias. :)

Het enige waar ik dan nog over kan mauwen is de opgevouwen lengte van 430mm (volgens opgave).
Jammer dat ze die lengte niet meer hebben gedrukt.
Verder top specs.

Mijn huidige Rollei Compact Traveler No. I is met 32cm wel een stukje korter en past zelfs in een dagrugzakje.
Ben alleen niet helemaal happy met het beperkte panorama kopje van de Rollei, dat daar door ontbrekende knopjes amper voor geschikt is.
Het is ook altijd wat. :+
De opgevouwen lengte is inderdaad vrij fors. Je hebt wel een vrij hoge rugzak nodig, als je hem in een rugzak wil stoppen althans. Ik kan je melden dat hij niet in een eastpak rugzak past (tenzij er weinig anders in zit, dan kan je met veel rekken en trekken net de rits dicht krijgen :+)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glenfiddich schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 20:52:
[...]
De opgevouwen lengte is inderdaad vrij fors. Je hebt wel een vrij hoge rugzak nodig, als je hem in een rugzak wil stoppen althans. Ik kan je melden dat hij niet in een eastpak rugzak past (tenzij er weinig anders in zit, dan kan je met veel rekken en trekken net de rits dicht krijgen :+)
Ik kwam net deze Zomei Z669C Carbon Fiber tegen en met een krappe opvouwlengte van 35cm is ook dat gemauw voorbij. :)

De enige vraag die mij dan nog rest is of de ballhead van jouw Zomei een beetje uitzakbestendig is??
Over die van de lookalike Beike BK777 lees ik nml. wat teleurstellende ervaringen mbt dat doorzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 00:58:
[...]

Ik kwam net deze Zomei Z669C Carbon Fiber tegen en met een krappe opvouwlengte van 35cm is ook dat gemauw voorbij. :)

De enige vraag die mij dan nog rest is of de ballhead van jouw Zomei een beetje uitzakbestendig is??
Over die van de lookalike Beike BK777 lees ik nml. wat teleurstellende ervaringen mbt dat doorzakken.
Misschien dat het na intensief gebruik na verloop van tijd verslechterd, maar tot nu toe kan ik mijn ballhead stevig vastzetten, nog niet meegemaakt dat hij met een wat grotere zoomlens gaat verzakken.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glenfiddich schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 02:43:
Misschien dat het na intensief gebruik na verloop van tijd verslechterd, maar tot nu toe kan ik mijn ballhead stevig vastzetten, nog niet meegemaakt dat hij met een wat grotere zoomlens gaat verzakken.
Daar doe ik het wel voor, hartelijk bedankt voor de info. ;)

Als zo'n kogel na verloop van tijd wat vettig wordt, dan zal hij hoe dan ook vatbaar worden voor doorslippen.
Voor zover mogelijk demonteren en reinigen met een ontvetter zou de klus dan weer moeten klaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:53

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik heb goede dingen gehoord over de Sirui N-2204. Scheen dat er een deal was samen met de K-20 ballhead, maar kan hem nergens meer vinden. Zelfs de statief schijnt nergens meer te koop te zijn. Weet iemand nog een goede deal of adresje waar ik hem kan halen? En anders wellicht een goed alternatief?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Aangezien ik recentelijk steeds meer ben gaan fotograferen en het ook steeds leuker ben gaan vinden, ben ik op zoek naar een nieuw fatsoenlijk statief. Momenteel heb ik een erg zwaar en erg lomp statief, die alles behalve stabiel is. Maar dat is te verwachten van een 20 euro prulletje ;).

Ik ben op zoek gegaan en heb nog geen perfect statief kunnen vinden, ik hoop dat jullie hierbij kunnen helpen.

Ik wil ongeveer 100-200 euro uitgeven, hoe minder hoe beter natuurlijk. Wat ik belangrijk vind is dat het statief makkelijk mee te nemen is, de grootte en het gewicht was voor mijn oude statief een groot struikelblok voor mij.

Ik wil het statief graag gebruiken voor long exposure fotografie, sportfotografie en macrofotografie. Aangezien ik er ook macrofotografie mee wil gaan doen, lijkt het me handig dat ik er makkelijk mee dicht bij de grond kan fotograferen, echter zijn dit vaak vrij lompe statieven.

Ik heb de volgende al gevonden.
klik
Is tot zover de beste optie, is niet bijzonder zwaar en kan ik alles mee. Groote nadeel is dat hij behoorlijk groot is en hierdoor lastig mee te nemen.

klik
Geweldig mooi statief, maar als er nog een apart balhoofd bij moet komen wordt het een prijzig grapje.

klik
Mooi, goedkoop en compact, allemaal top dus. Hij kan alleen niet dicht bij de grond werken en volgens mij kunnen de poten niet horizontaal?

Is het eventueel mogelijk om bij een normaal, compact statief, een macro verlengstuk bij te krijgen of iets dergelijk? Dat zou namelijk de perfecte oplossing zijn. Ik zie wel macro sliders staan op ebay en andere sites maar ik weet niet of dat een goede en handige oplossing is.

Alvast bedankt!

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intruder schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:47:
klik
Mooi, goedkoop en compact, allemaal top dus. Hij kan alleen niet dicht bij de grond werken en volgens mij kunnen de poten niet horizontaal?

Is het eventueel mogelijk om bij een normaal, compact statief, een macro verlengstuk bij te krijgen of iets dergelijk? Dat zou namelijk de perfecte oplossing zijn. Ik zie wel macro sliders staan op ebay en andere sites maar ik weet niet of dat een goede en handige oplossing is.
Bij de hierboven al eerder genoemde Zomei kun je in ieder geval de camera ondersteboven aan de middenzuil hangen, hoeveel lager wil je nog komen?? :)

De Beike is zo te zien een identiek statiefje, je zou de review even moeten checken of die ook zo gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:00

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Bij de zomei z668c ook, en de q-999c, die ik heb, ook. Kijk even naar de verschillen, voornamelijk in aantal secties.

Waarom ik uiteindelijk geen BK-777 heb gekocht is omdat de middenkolom vast is. Voor laag bij de grond is verstelbare en omkeerbare kolom erg handig. Het statief bevalt me nog steeds erg goed! :)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Nu online
Dit is precies wat ik zocht. Super bedankt voor jullie tips, heb zojuist de zomei z-668c besteld en ik ga er vanuit dat deze niet gaat teleurstellen. Zal sowieso een stuk beter bevallen dan mijn könig tripod haha.

Nu wordt het geduld hebben aangezien hij pas over twee weken binnen gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intruder schreef op zondag 27 september 2015 @ 12:47:
Dit is precies wat ik zocht. Super bedankt voor jullie tips, heb zojuist de zomei z-668c besteld en ik ga er vanuit dat deze niet gaat teleurstellen. Zal sowieso een stuk beter bevallen dan mijn könig tripod haha.
Wat heeft voor jou de doorslag gegeven voor de iets langere zomei z-668c (opgevouwen toestand 43cm) te gaan en niet voor de genoemde Z669C die (volgens de specs) korter is met 35cm ??

Dat is nml. de vraag die mij bezighield toen ik een kort en licht statief zocht voor in de rugzak.
Wat mij betreft zou de maximale hoogte zelfs nog lager mogen zijn als dat meteen de stabiliteit verhoogt.
Dit soort lichtgewichtjes wil je volgens mij sowieso niet op een maximale hoogte gebruiken ivm trillingen.
Zelfs mijn loeizware semi-studio Manfrotto trilt al op maximale hoogte, die stand vergeet ik liever.

Die ene keer bukken lukt ook met rugpijn nog wel, een draaibaar lcd display op de camera lost dat tot nu toe prima op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Nu online
Informatie verschilde per website en per advertentie vond ik. Zag namelijk ook advertenties waar de 668C als 35cm opevouwen stond. Het grootste verschil wat ik kon vinden was het aantal secties, waarbij het volgens mij is, hoe meer secties hoe minder stabiel? Correct me if im wrong ;).

Kwam er uiteindelijk op neer dat ik een iets beter gevoel had bij de 668C en dat ik aan beide statieven een goede koop zou doen (denk ik haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intruder schreef op zondag 27 september 2015 @ 19:51:
Het grootste verschil wat ik kon vinden was het aantal secties, waarbij het volgens mij is, hoe meer secties hoe minder stabiel? Correct me if im wrong ;).
Als je alle pootjes maximaal uitzet wel ja, maar het effect daarvan merk je snel genoeg.
De grootheden sterk/kort/lang/licht/compact gaan helaas niet altijd even lekker samen, het blijven dilemma's als je compact en licht op pad wilt.
Kwam er uiteindelijk op neer dat ik een iets beter gevoel had bij de 668C en dat ik aan beide statieven een goede koop zou doen (denk ik haha).
Dat laatste geloof ik ook. :)
Krijgen wij over twee weken wel een verslag van je??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Nu online
Klopt ook wel, de 669C was iets compacter. Echter heb ik nu een statief die ingeklapt 80cm is en voor mij zal het dus uberhaubt een verademing zijn.

Ik zal uiteraard een stukje met mijn bevindingen hier schrijven ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intruder schreef op zondag 27 september 2015 @ 21:50:
Klopt ook wel, de 669C was iets compacter. Echter heb ik nu een statief die ingeklapt 80cm is en voor mij zal het dus uberhaubt een verademing zijn.
Dat probleem had ik dus ook, maar toen kwam ik erachter dat het vervangende statief van 50cm net zo moeilijk in mijn rugzak paste. :+
Het statief was compacter en lichter, maar evengoed onbruikbaar voor het doel.
Ik zal uiteraard een stukje met mijn bevindingen hier schrijven ;).
Ik ben al blij als ik eindelijk de echte lengte hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Intruder schreef op zondag 27 september 2015 @ 12:47:

Nu wordt het geduld hebben aangezien hij pas over twee weken binnen gaat komen.
Daar zal je geen spijt van krijgen!

Ik heb hem nu een half jaar en voor diverse doeleinden gebruikt, en hij bevalt zeer goed!

Soms komt er nog wel eens iets goeds uit China :*)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:00

Christiano007

Ich bin der champion

Wat adviseren jullie voor een beginner (en dat is een groot woord ;) ) met een compacte systeemcamera ? (Olympus PL6)

Zelf heb ik geen idee wat ik echt wil fotograferen, ben er wel achter dat je al heel snel trillingen in je foto hebt als je gaat klooien met instellingen. Ik wil graag foto's van dichtbij maken (dieren, niet van ver af) maar ook wel macro (insecten, algemene objecten van heel dichtbij)

Is een statief dan toch beter (en dan is de vraag, welk goedkope handzame statief ;') ) of is een monopod dan toch wel erg handig als het ook compact moet zijn?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Als het goed is heeft de E-pl6 zeer goede ingebouwde stabilisatie. Weet je zeker dat die aan staat? Dan heb je namelijk alleen voor echt lange opnames een statief nodig.

En gezien het minieme gewicht van de e-pl6 heb je ook niet echt een top-notch statief nodig dan.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

link0007 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 17:26:
Als het goed is heeft de E-pl6 zeer goede ingebouwde stabilisatie. Weet je zeker dat die aan staat? Dan heb je namelijk alleen voor echt lange opnames een statief nodig.

En gezien het minieme gewicht van de e-pl6 heb je ook niet echt een top-notch statief nodig dan.
Ja die werkt goed, alleen wil ik graag spelen met lange sluitertijden en dan gaat het wat lastiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je met langere sluitertijden wilt gaan spelen dan is een statief handiger. Nu heb ik geen idee wat je goedkoop vind. Maar bijvoorbeeld een Sirui T-005KX + C10 balhoofd is redelijk goedkoop lekker compact en ook niet super zwaar. Voor een lichte Systeem Camera prima geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 17:56:
Als je met langere sluitertijden wilt gaan spelen dan is een statief handiger. Nu heb ik geen idee wat je goedkoop vind. Maar bijvoorbeeld een Sirui T-005KX + C10 balhoofd is redelijk goedkoop lekker compact en ook niet super zwaar. Voor een lichte Systeem Camera prima geschikt.
En merk je veel verschil met een tripod of zoiets als de Manfrotto 682B Self Standing Monopod ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christiano007 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:26:
[...]
En merk je veel verschil met een tripod of zoiets als de Manfrotto 682B Self Standing Monopod ?
Alle beetjes helpen. ;)

Voor lange belichtingstijden zou de camera idealiter als een blok gegoten beton stil moeten staan, iedere beweging 'hoe klein ook' is storend.
Zelfs het zwaarste statief zal trillen bij aanraking, maar het effect daarvan wordt wel minder naarmate de poten steviger zijn, de driehoek die de poten maken groter is en het camerastandpunt lager wordt.
Een statief op maximale hoogte is daardoor het minste stabiel, je kunt dit heel eenvoudig zelf checken.

Zet je camera met een flinke tele hoog op een statief en je schrikt je rot als je door de zoeker ziet dat je meerdere seconden nodig hebt voor het beeld een beetje tot rust komt.
Een scherpe foto kun je dan vergeten.
Zelfs de klap van de spiegel werkt dan al storend, dat is te verhelpen door de spiegel eerst op te laten klappen en de foto daarna draadloos te nemen.

De terecht populaire lichtgewicht statiefjes gebruik je dan ook bij voorkeur in een zo laag mogelijke positie met de pootjes wijd gespreid.

Een monopod beschermt je tegen hoog-laag bewegingen, maar niet tegen links-rechts, of 'van je af'-'naar je toe' bewegingen, maar het is beter dan niets.
Voor filmen werkt een monopod heel aardig omdat het te filmen object vaak verderweg ligt en ongewenste camerabewegingen in die richting weinig veranderen aan je scherptediepte.
Voor foto's ligt dat vaak net even anders, bijv. bij macrofoto's waar zelfs minieme bewegingen in de richting van het object de gewenste scherptediepte om zeep zal helpen.

Monopods zijn zeker handig in gebruik, maar voor langere belichtingstijden zou ik toch een echt statiefje zoeken. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2015 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Bedankt voor de informatie.

Uiteindelijk ben ik voor iets anders gegaan, de Joby DSL zoom incl. balhead voor €62 bij de MediaMarkt. Ik merk dat ik veel macro shorts maak van dingen laag bij de grond (tot nu toe) en ik wil geen fortuin uitgeven voor een statief die laag bij de grond kan. En dit moet wel als je iets compactst wil.

Mocht ik het fotograferen dusdanig leuk vinden kan ik altijd nog voor een "groot" statief gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc2304
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-05-2024
Had bijna de Profoto besteld, maar schrik van de reactie over het niet vast kunnen zetten van de midden kolom (waarvoor dank voor het delen)

Wat blijft er nu nog over voor maximaal €200,--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40
Even een gekke vraag wat indirect iets met statieven te maken heeft en ik wilde niet helemaal een apart topic maken. Ik schiet productfoto's voor mijn partners webshop waarbij ik vaak een mini schilderijtje van 20x30 moet fotograferen en ik moet dat natuurlijk loodrecht doen. Ik heb geen fotostudio ofzo, dus ik werk met 2 lampen en lampstatieven en witte vellen papier. Ik moet dit dus op een platte ondergrond leggen (meestal op de grond), maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik er recht boven sta, zonder dat ik de statiefpoten in beeld heb staan? Ik schiet het met de 100MP van Zeiss. Als ik de poten verder uit elkaar zet, heb ik best veel lege ruimte op de foto aan de randen en moet ik dus veel croppen. Plus een raar neveneffect is dat ik de schaduw van de statiefpoten dan over het schilderijtje heb liggen. Wanneer ik de 70-200 gebruik (om verder in te zoomen) kan ik niet scherpstellen vanwege de langere MFD.

Is er iets wat ik met het statief kan doen om deze nadelen te mitigeren?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Kan je het schilderij niet ophangen?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-09 20:33
Deathchant schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 14:26:
[..]

Is er iets wat ik met het statief kan doen om deze nadelen te mitigeren?
Is het niet mogelijk de middenkolom om te draaien? (Zodat je camera onder je middenkolom hangt)

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Marc2304 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:49:
Had bijna de Profoto besteld, maar schrik van de reactie over het niet vast kunnen zetten van de midden kolom (waarvoor dank voor het delen)

Wat blijft er nu nog over voor maximaal €200,--
Misschien kan je kijken of je tweedehands wat kan vinden? Ik heb bijvoorbeeld een tweedehands carbon statief gekocht voor 150 euro. Je ziet ze wel vaker voor onder de 200 euro, dus dat zou wel moeten lukken.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
In verband met diefstal van mijn 3 Legged Thing Jack (en de backpack met kleding die er aanvast zat :F maar dan weer niet mijn foto tas) weer op zoek naar een nieuw statief. Gelukkig alles terug gekregen van de verzekering, dus ik zou zo weer een 3LT Jack terug kunnen kopen (€ 320,-). Ze zijn ook nog wel te vinden, echter niet meer de huidige collectie. Dit zette me aan het denken en ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat voor andere statieven er zijn in de zelfde prijs range.

Dus hierbij mijn vraag. Ik zoek een statief die aan de volgende zaken voldoet:
Prijs € 400,- max
max 1,5 KG
ingeklapt max 50cm in lengte, maar mag natuurlijk ook kleiner en lichter.
Mag carbon zijn, maar hoeft niet.
Wel graag incl. goed balhoofd en draaibare middenkolom voor macro etc.

Ik zal zelf ook op zoek gaan en binnenkort eens een winkel in lopen om hier wat dingen te posten die ik zelf tegen kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Sirui N-2204x + K20X balhoofd misschien?
Is wel 379 pond...

http://www.amazon.co.uk/S...8-1&keywords=sirui+n-2204

EDIT: nevermind, levert niet in NL... :(

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 30-11-2015 11:42 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wellicht een tip als je op zoek bent naar Sirui statieven:
http://foto-tip.pl/en/statywy-glowice/sirui.html?p=1
levert snel (binnen EU, dus geen invoerrechten oid).
Meestal zeer concurrende prijzen.

Deze winkel uit Duitsland heb ik ook goede ervaringen mee:
https://www.enjoyyourcame...stativ&FactFinderSearch=1
en uiteraard amazon.de. d:)b Gewoon perfecte service en geen-gezeur-garantie (mits Verkauf & Versand durch Amazon)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
Thanks! Ik zal me zeker eens verdiepen in de modellen van Sirui (en specifiek de n 2204X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
De N staat voor uNiversal; dat betekent dat je 1 poot kunt afdraaien en als monopod kunt gebruiken. De rede dat ik de 2204 aandroeg is omdat de poten iets dikker zijn dan de 2205 serie en maar 3x uitschuiven ipv 4x. Je levert iets in de werkhoogte in, maar je hebt dikkere poten (dus steviger). Ik ben 1.86m en deze N-2204 kan in uiterste stand hoger gaan dan mijn ooghoogte, dus dat is prima voor een enkele keer.

Dus, tis maar net wat je wilt. Hij weegt maar 1,7kg met het k-20x balhoofd. Ik weet niet wat je bedoelt met draaibare middenkolom, maar met balhoofd is je camera toch draaibaar? Maar goed...volgens mij is de middenkolom zelf niet echt draaibaar. Nooit geprobeerd eigenlijk, maar ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Deathchant schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:11:

Dus, tis maar net wat je wilt. Hij weegt maar 1,7kg met het k-20x balhoofd. Ik weet niet wat je bedoelt met draaibare middenkolom, maar met balhoofd is je camera toch draaibaar? Maar goed...volgens mij is de middenkolom zelf niet echt draaibaar. Nooit geprobeerd eigenlijk, maar ik denk het niet.
Waarschijnlijk dat je de kolom er ondersteboven in kan plaatsen zodat de camera er onder hangt. Zo kan je lager bij de grond komen. De camera is weliswaar ondersteboven, maar je kan tot tegen de grond aan gaan.

Er zit een korte middenkolom bij zodat je al wat lager kan gaan en de middenkolom is ook omkeerbaar zodat je de camera er ook onder kan hangen als ik de informatie van Sirui goed heb begrepen.

[ Voor 13% gewijzigd door elhopo op 30-11-2015 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ja dat is ook zo, maar ik wist niet of hij vertikaal draaien (zoals jij hier omschrijft) bedoelde of om de as draaiend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
Bedankt voor jullie reacties!

Ik bedoelde inderdaad verticaal omdraaibaar om de camera ondersteboven tussen de poten te hangen. :) Ik heb nu ook even wat uitgebreider op de site gekeken van sirui en moet zeggen dat ik hem wel erg mooi vind. Ook dat de poten nog steeds uit 3 uit te schuiven delen bestaan en carbon is, is ook wel mooi meegenomen voor de stabiliteit.

Edit: Een monopod zou voor mij niet echt een vereiste zijn, dus wellicht dat de T-2204XL dan ook nog wat zou zijn. Ze zitten wel allemaal weer iets voorbij het budget. En ik zie dat er ook nog verschil per balhoofd is. Wellicht niet relevant voor mijn objectieven, maar maakt het allemaal des te meer de moeite waard ze eens in het echt te gaan bekijken ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Jur_ op 30-11-2015 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Tja de balhoofden...Ik heb mijn N2204+K20X goedkoop via amazon gekregen voor 357 euro uit Polen. Die aanbieding is er al een tijd niet meer.
De K20x ben ik wel erg tevreden mee moet ik zeggen. Houdt een 40D+70-200/28L IS II zonder problemen, zelfs zonder dat de lens op de statiefgondel vastzit aan het statief.
De K30X heeft een grotere kogel waardoor je ietsje preciezer kunt bewegen, maar komt ook met meer gewicht. Het kost al genoeg geld allemaal en ik vond een duurder balhoofd wat overkill. Ik kan praktisch alles met deze set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
ja die K20X ziet er wel mooi uit, al lijkt die E20 die bij de T-2204XL zit ook best ok. Als ik ergens een N2204X + K20X zou zien voor 357 euro zou zien zou het in ieder geval een no-brainer zijn :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik vind balhoofden wel een wat onderschat stukje van het statief. Een fijn balhoofd doet meer voor de gebruikservaring dan het statief zelf, omdat je daar vaak toch meer mee te pielen loopt dan met het statief zelf. Een balhoofd dat een beetje soepel loopt en niet alleen maar los en vast zit, vind ik wel wat fijner werken als je nog wat kleine aanpassingen wilt maken aan je compositie / camera positie.

Er wordt vaak veel gefocust op statieven, en het gewicht en de stabiliteit zijn zeker belangrijke dingen in gebruik, maar een goed balhoofd kan het ook een stukje fijner maken om met een statief te werken.

Dat gezegd hebbende, ik heb zelf geen ervaring met de Sirui balhoofden, dus zie mijn verhaal vooral om even een ander stukje van de statief keuze te belichten, niet zozeer om iets te zeggen over hoe goed of slecht een K20x is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Absoluut waar. Een statief moet gewoon licht zijn, stevig en snel op te zetten (twistlock mechanisme is snel). De rest geloof ik wel. Het balhoofd is idd hetgeen waar je mee zit te klooien en dat moet idd goed zijn.
Kijk ook eens naar Triopo statieven. Moderator universalcreations heeft er ene en die is erg tevreden. Goedkoop, carbon en ook super degelijk. Vraag hem ook eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 22:59

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik ben al een tijdje aan het meelezen en het oriënteren naar een fatsoenlijke (maar geen professionele) statief.

Tot nu toe had ik prutspul van €20, maar zie dat degelijke statieven niet duur hoeven te zijn (€50-100).
Een tijdje terug vond ik een Velbon-statief van rond de €60 zeer fijn werken. Volgens mij had deze een olie-ballhead. Je kunt dus heel soepel en soft de camerapositie bepalen (bewegen levert dus geen trillingen op).

Hoe is dat bij bijvoorbeeld de Beiko 777? Deze heeft voor zover ik weet een reguliere ballhead.

Een tweede vraag: krijg je bij de 777 een "handvat" meegeleverd? Die zie ik namelijk soms wel op de foto's en soms weer niet. Dat vind ik namelijk wel belangrijk.

Ik wil foto's maken met een hoge sluitertijd en video-opnamen (interviews).

Welke telefoon-houder raden jullie aan? :)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Jur_ schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:47:
ja die K20X ziet er wel mooi uit, al lijkt die E20 die bij de T-2204XL zit ook best ok. Als ik ergens een N2204X + K20X zou zien voor 357 euro zou zien zou het in ieder geval een no-brainer zijn :*)
Informeer eens bij Hamed. Hij doet zijn statief in de verkoop. Volgens mij wat jij zoekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
Deathchant schreef op donderdag 03 december 2015 @ 17:11:
Informeer eens bij Hamed. Hij doet zijn statief in de verkoop. Volgens mij wat jij zoekt ;)
Thanks, ik heb een PB van hem ontvangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
Uiteindelijk realiseerde ik me dat ik voor de aankoop van de 3 Legged Thing Jack in het verleden ook eerst gekeken had naar de 3 Legged Thing Eric. Deze is exact het zelfde (zelfde balhoofd, ook maar 3 uitschuifpunten, etc) maar dan van carbon. Het prijsverschil was ruim 170 euro, dus ik ben uiteindelijk voor de Jack gegaan.

Inmiddels zijn de 3LT Jack en 3LT Eric 'discontinued', maar nog wel hier en daar te krijgen. Nu zag ik op Amazon.de zwarte Eric voor de prijs van een Jack! Ironisch genoeg leek de blauwe wel gewoon 170 euro duurder te zijn. Ik heb hem maandag avond besteld en gisteren middag binnen gekregen. Ik ben er super blij mee en het is echt een superkoopje. Ik zal later vandaag nog even linkjes plaatsen voor eventueel andere geïnteresseerden :)

edit: linkjes toegevoegd

[ Voor 23% gewijzigd door Jur_ op 11-12-2015 14:35 . Reden: linkjes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:19
Wognummer schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 22:06:
hmm

op zoek naar een degelijk statief voor macro maar ook om straks een D750 met 80-400 op te zetten...

al wat naar Gitzo zitten kijken maar zijn er nog andere opties die redelijk hoog kunnen maar ook vrij laag?

er zou budget voor een gitzo zijn maar als het goedkoper zijn dan blijf ik toch een hollander he :)
Na best lang dubben toch vandaag naar alkmaar geweest om eindelijk een statief aan te schaffen ach ja het is dertiende maand tijd :+

het is een Gitzo GT2531EX 6x Carbon explorer geworden met een Gitzo GH2750QR Balhoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:59
Ik heb wel nog een Brian over, als daar interesse in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wognummer schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:33:
Na best lang dubben toch vandaag naar alkmaar geweest om eindelijk een statief aan te schaffen ach ja het is dertiende maand tijd :+

het is een Gitzo GT2531EX 6x Carbon explorer geworden met een Gitzo GH2750QR Balhoofd
Mooi spul. Wel groot opgevouwen, zie ik (64cm), maar die verplaatsbare middelkolom moet handig zijn met macro. Is dat balhoofd arca-swiss compatible? Ik dacht dat Gitzo tegenwoordig wel een paar balhoofden had die arca-swiss compatible waren, maar heb geen idee welke types dat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:19
henkie196 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 08:33:
[...]

Mooi spul. Wel groot opgevouwen, zie ik (64cm), maar die verplaatsbare middelkolom moet handig zijn met macro. Is dat balhoofd arca-swiss compatible? Ik dacht dat Gitzo tegenwoordig wel een paar balhoofden had die arca-swiss compatible waren, maar heb geen idee welke types dat zijn.
eigenlijk niet zo opgelet om eerlijk te zijn maar als ik de reviews mag geloven is het idd zo :)

en ja hij is opgevouwen groot maar het macro aspect sprak me erg aan, en dat je de poten in elke positie die je wil kan neerzetten. En het gewicht viel me ook erg mee het statief alleen blijft onder de 2kg met balhoofd 2.350 gram

[ Voor 6% gewijzigd door Wognummer op 23-12-2015 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:08
Onlangs heeft m'n vader van de kerstman een macro objectief ontvangen, en nu zou hij graag voor zijn statief een macro kopstuk/slider kopen. Hij gebruikt een Velbon AEF-3 statief uit 1980, en nu vroeg ik me af of de huidige Velbon accessoires nog passen op dit statief. Of zijn er nog andere merken die misschien compatibel zijn met dit schroefsysteem?

Dit is het statief in kwestie:
Afbeeldingslocatie: http://cloud2.todocoleccion.net/camara-fotos/tc/2012/12/05/34540638_12569976.jpg

Op eerste zicht lijkt de schroefdraad van het Velbon macro systeem wel te passen:
Afbeeldingslocatie: http://www.degreef-partner.nl/wp/wp-content/uploads/2015/08/Velbon-super-mag-slider5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.degreef-partner.nl/wp/wp-content/uploads/2015/08/Velbon-super-mag-slider6.jpg

Of zoek ik het misschien in de verkeerde richting en heeft hij iets anders nodig? :)

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Is gewoon standaard 1/4" schroefdraad zoals je op ieder statief (en ook iedere camera) aantreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:23
Heeft iemand hier ervaring met betaalbare Gimbals? :P

Ik heb momenteel een Sirui N2204 met K20x ballhead die al 2 jaar erg goed bevalt, maar nu ook een Sigma 150-600 Sport..

Heb dus behoefte aan wat stabielers dan de K20 head om dat gevaarte (tegen de 3,5kg incl body) te bewegen. Hoe lichter hoe beter (met stabiliteit wel in het achterhoofd), maar ik wil er ook geen fortuin voor neertellen. Kwam de Sirui PH-20 al tegen voor bijna €400 en de Wimberley voor nog onbetaalbaardere bedragen, maar dat gaat me wat te ver :+

Kwam zelf al eentje tegen van Beike (Bk-45) een Wimberley kloontje van ongeveer 60 euro, maar zit ook niet te wachten op een stroef-lopende head die afbreekt waarna alles op de grond knalt :P Dus wat ik zoek zal waarschijnlijk ergens hiertussenin liggen kwa prijs. (al kom ik van de Beike zowel hele positieve als aardig wat hele negatieve reviews tegen :z )

[ Voor 5% gewijzigd door CrashOverDrive op 03-01-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Ik gebruik een simpele NatureStuff gimbal voor m'n D7100 + 80-400 of 70-200/2.8 of 300/4 en dat werkt behoorlijk. Wel voelt het allemaal iets minder "smooth" dan een originele Wimberley maar aangezien ik deze combinatie niet al te vaak gebruik, is het goed genoeg voor mij.

Je zou ook naar Jobo kunnen kijken. Deze hebben ook een aantal kleinere modellen tegen schappelijke prijzen.

Maar het lijkt erop alsof de meeste merken ook een gimbal en/of sidekick in hun assortiment hebben. Dus keuze genoeg lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 10:55
Onlangs heb ik afscheid genomen van mijn oude statief Manfrotto 055CB met 3-weg statiefkop 141RC. Ik heb deze van de hand gedaan vanwege het zware gewicht en onpraktische statiefkop.

Nu vroeg ik me af of je met de mogelijkheid van een horizontaal te plaatsen middenzuil zoals de BENRO Flex tripod C2980T je meer voordelen hebt of is het 2-delig type middenzuil zoals bij de Sirui N2204 een veel handiger en allround type?

Ik ben dus op zoek voor mijn Olympus OMD EM-1 naar een lichtgewicht en compacter allround statief met balhoofd voor de onderstaande doelen.
Mijn zwaarste en tevens grootste lens is de Olympus Pro 40-150mm f2.8.

- Statief uit Carbon + stevig balhoofd.
- Ooghoogte inclusief balhoofd minimaal 165cm.
- Statief in gesloten toestand (zonder balhoofd) maximaal 55cm.
- Statief-poten van het twist-lock type.
- Allround inzetbaar, ook voor uitstappen.
- Macrofotografie
- Mogelijkheid voor extreem lage camerastandpunten.

Voor het statief twijfel ik dus tussen de Sirui N2204 of de BENRO Flex tripod A2980T.
Wat betreft het balhoofd dacht ik dat de Sirui K-20X voor mijn M43 camera zou moeten volstaan?
Als ik het goed heb is de Sirui N2204 de voorganger van de nieuwe Sirui N2204X, dus de X-versie zou de meest actuele zijn?

Mocht er iemand met een beter voorstel komen hoor ik het uiteraard zeer graag.
Alvast bedankt voor de feedback :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:23
Moris schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:59:
of is het 2-delig type middenzuil zoals bij de Sirui N2204 een veel handiger en allround type?

Als ik het goed heb is de Sirui N2204 de voorganger van de nieuwe Sirui N2204X, dus de X-versie zou de meest actuele zijn?
Het verschil is voor zover ik weet dat de N2204X een 2-delige middenzuil heeft en de N2204 niet (ik heb een N2204 en dat is toch echt 1 solide stuk middenzuil). Wel zit er een los kort zuiltje bij die je er in kan zetten op de plaats van de langere. Maar dan kan je hem niet meer in de draagtas krijgen met de balhead erop omdat de head dan in de weg zit van de ingeklapte poten. Dus ik gebruik eigenlijk alleen maar de lange middenzuil.. }:O

*edit*
Update op mijn Gimbal vraag van zondag trouwens.
Ik heb vandaag een Lensmaster RH-2 besteld. Zal hier mijn bevindingen wel posten als hij binnen is :9
Afbeeldingslocatie: http://www.lensmaster.co.uk/art/lensmaster-gimbal-rh2-tripod.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door CrashOverDrive op 07-01-2016 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
@CrashOverDrive
Bedankt voor de toelichting ;)

Zit ik alleen nog met de volgende vraag.
Graag wou ik hier eens naar de gebruikerservaringen polsen of je met de mogelijkheid van een horizontaal te plaatsen middenzuil zoals de BENRO Flex tripod C2980T, meer voordelen hebt of is het 2-delig type middenzuil zoals bij de Sirui N2204 een veel handiger en allround type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
2-delige middenzuilen lijkt me alleen handig als je een klein statief wilt hebben dat toch erg hoog kan. Dus voor de extra hoogte. Ten koste van stabiliteit, want een gewone middenzuil is al niet bepaald een toevoeging van stabiliteit, en ik kan me niet voorstellen dat dat beter wordt door de middenzuil in twee stukken op te delen.

Voor macro is een horizontaal te plaatsen middenzuil wel handig, je kan dan de camera dichter bij het onderwerp krijgen zonder dat de poten van het statief in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik zoek voor aankomende vakantie een monopod voor mijn compactcamera. Dit moet wel een monopod zijn waar je selfies mee kunt maken, en die stabiel genoeg is voor foto's met een langere sluitertijd.

Is dit er überhaupt? Zie veel monopods, maar vraag me af of je hem zo kunt draaien zodat zoals een selfiestick(gopro).

Mijn budget is max. €100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
henkie196 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 07:31:
2-delige middenzuilen lijkt me alleen handig als je een klein statief wilt hebben dat toch erg hoog kan. Dus voor de extra hoogte. Ten koste van stabiliteit, want een gewone middenzuil is al niet bepaald een toevoeging van stabiliteit, en ik kan me niet voorstellen dat dat beter wordt door de middenzuil in twee stukken op te delen.

Voor macro is een horizontaal te plaatsen middenzuil wel handig, je kan dan de camera dichter bij het onderwerp krijgen zonder dat de poten van het statief in de weg zitten.
Bedankt voor de feedback :)
Aangezien Macro ook op mijn lijstje staat heeft de BENRO Flex tripod A2980T inderdaad het voordeel dat de middenzuil horizontaal kan geplaatst worden en ook nog eens goedkoper uitvalt den de Sirui.
Het balhoofd gaat met zekerheid van het merk Sirui worden!

Ik vraag me alleen nog af of het balhoofd Sirui K-20X voor mijn M43 camera zou moeten volstaan?
Olympus OMD EM-1 met als zwaarste en tevens grootste lens, de Olympus Pro 40-150mm f2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
De N2204-X heeft volgens mij ook een lengteaanduiding aan de binnenkant van de statiefpoten als je ze uitschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Voor jullie vast een herkenbaar gevoel; ik ben mijn eerste 'echte' statief aan het zoeken en zie door de bomen het bos niet meer. Het statief moet in mijn rugzak en fototas passen, vandaar dat ik zoek naar een transportlengte van 40 centimeter.

Momenteel heb ik een Vertex Pro 2DX, in Azië voor een paar tientjes op de kop getikt en - volgens mij - in Europa niet verkrijgbaar. Helaas is 'ie insgeschoven 60cm, omdat de poten niet 180* kunnen draaien.

Met het volgende eisen-lijstje in mijn achterhoofd heb ik onderstaand tabel gemaakt, mede op basis van een paar tips die in dit topic genoemd werden.
  • Transportlengte: 40 cm (inclusief kop)
  • Budget: 150 euro
  • Poten 180* kantelbaar
  • Twistlock
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/17682405/Screen%20Shot%202016-01-08%20at%2022.19%201.png

Nu neig ik dus naar de T-005KX. Ik vind 'em wat kort (uitgeklapt) maar besef me goed dat je niet alles tegelijk kunt hebben. De MeFoto Roadtrip spreek me ook heel erg aan maar past niet binnen mijn budget.
Er zijn vast modellen die ik over het hoofd gezien heb, ik hoor graag of jullie misschien iets te binnen schiet.

(P.S. Ik kijk ook naar tweedehands, om met mijn budget m'n bereik wat te vergroten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Siparti schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 22:33:
Voor jullie vast een herkenbaar gevoel; ik ben mijn eerste 'echte' statief aan het zoeken en zie door de bomen het bos niet meer. Het statief moet in mijn rugzak en fototas passen, vandaar dat ik zoek naar een transportlengte van 40 centimeter.

Momenteel heb ik een Vertex Pro 2DX, in Azië voor een paar tientjes op de kop getikt en - volgens mij - in Europa niet verkrijgbaar. Helaas is 'ie insgeschoven 60cm, omdat de poten niet 180* kunnen draaien.

Met het volgende eisen-lijstje in mijn achterhoofd heb ik onderstaand tabel gemaakt, mede op basis van een paar tips die in dit topic genoemd werden.
  • Transportlengte: 40 cm (inclusief kop)
  • Budget: 150 euro
  • Poten 180* kantelbaar
  • Twistlock
[afbeelding]

Nu neig ik dus naar de T-005KX. Ik vind 'em wat kort (uitgeklapt) maar besef me goed dat je niet alles tegelijk kunt hebben. De MeFoto Roadtrip spreek me ook heel erg aan maar past niet binnen mijn budget.
Er zijn vast modellen die ik over het hoofd gezien heb, ik hoor graag of jullie misschien iets te binnen schiet.

(P.S. Ik kijk ook naar tweedehands, om met mijn budget m'n bereik wat te vergroten)
Je hebt in ieder geval je huiswerk goed gedaan, mooi overzicht van de verschillende opties.

Eigenlijk zijn er 2 opties, de T-005KX en de Roadtrip. De eerste valt binnen je budget, maar is toch wel heel er laag als je het mij vraagt... Het is al een aardig bedrag wat je er aan uitgeeft, dan zou ik daar geen genoegen mee nemen.

Zelf heb ik al enige jaren de Roadtrip. Voor mij ook mijn eerste 'echte' statief. Deze bevalt echt super goed. Hij is licht en compact, maar haalt wel een zeer acceptabele hoogte. Een dikke aanrader dus!

Je kunt al wel raden wat ik zou zeggen... Ik zou echt wat meer geld er voor uit trekken en voor de Roadtrip gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
  • Laatst online: 27-05 18:01
MeFoto Backpacker geen goede optie? Het kleinere broertje van de Roadtrip. Die is uit mijn hoofd ongeveer zo duur als die Sirui, ingeklapt een paar cm groter (32cm) en wel iets zwaarder (1.2kg), maar gaat dan ook wat hoger (130cm).

Dat is iig het statief dat ik ga bestellen..

[ Voor 7% gewijzigd door werkenslaap op 09-01-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
@siparti
Het befree statief is voor de prijs in je overzicht de aluminium versie, niet de carbon.
Ik heb mijn sirui T005 weggedaan voor de befree. De T005 was me toch iets te licht in gebruik. Alleen is de befree groter en zwaarder om mee te nemen. De alu befree weegt 1,5kg

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 21:11

Karel V

Een simpele ziel

Uit een reeks fabrikanten heb ik een keuze kunnen maken voor het merk Gitzo. Omdat ik vanwege de stabiliteit van het statief geen middenstuk wil kom ik via hun website tot de keuze voor de systematic reeks. Vanwege mijn lengte ligt een 2 meter hoog statief voor de hand. Een behoorlijk kostbaar statief gezien de prijs van 700 Euro voor de GT3542XLS. Het gewicht, de draagkracht, etc. is dan ook dik in orde en het statief is bestand tegen water en weersinvloeden.

Nu vraag ik me af welke kop jullie zouden adviseren om hierop te zetten met een budget van maximaal 1000 Euro voor het geheel.
1) De GH5381SQR kost 300 Euro alleen kantelt slechts 25 graden. Handig om een horizon recht te krijgen en laag bij de grond shots te maken. Alleen is een portret foto niet mogelijk. Een Panorama kan dan weer wel, maar lijkt me niet echt een pré. Buitenom stabiliteit ontgaan mij de voordelen voor deze statiefkop.
2) De GH3780QR kost 280 Euro en kan dus ook in portret stand foto’s maken. Blijft voor mij de vraag als ik in portret stand foto’s maak, de kop wel rond het statief kan draaien aangezien er geen verhoogd middenstuk in het statief zit.
3) Ik lees ook reacties dat het allemaal leuk en aardig is om een kop van hetzelfde merk als het statief te kopen, maar dat er betere alternatieven zijn voor dezelfde prijs…. En dat ik beter kan kijken bij Really Right Stuff of Markins i.c.m. het Arca Swiss systeem. Alleen dan is het einde helemaal zoek. Wat is dan nog een goede keuze?
4) DPreview helpt wel wat op weg. De Sirui Head K-40X is slechts 180 Euro en heeft al het bovenstaande. Maarjah, past die wel direct op het middenstuk van mijn statief?

Topicstarter: misschien nog een handige link voor de topicstart. Nederlandstalige uitleg over het hoe en wat bij een aankoop van een statief.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wat wil je er op gaan zetten?

Ik weet niet hoe die Gitzo koppen zijn, maar over het algemeen worden RRS koppen hoog aangeschreven. En natuurlijk de echte Arca-Swiss koppen. Markins noemde je al, en dan heb je nog Kirk en Acratech.

Ik zou die normaalgesproken allemaal verkiezen boven een Gitzo kop, maar welke je precies kiest, hangt ook af van welke body en lenzen je erop wilt gaan gebruiken en wat je er mee wilt gaan doen.

Ik heb zelf een Markins Q3T en die bevalt me heel goed, werkt heel soepel en smooth, en relatief licht voor reizen. Maar met zo'n Gitzo wil je misschien wat zwaarder spul er op zetten, en zou een Q10 van Markins wellicht meer gepast zijn, of een RRS BH-40 of BH-55, of een Arcatech GP. Of iets dergelijks.

Een L-bracket werkt ook wel fijner voor de portretstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Ik ben van plan voorlopig tot 400 mm foto's te schieten. Op dit moment heb ik een Canon f2.8 70-200 mm waar ik nog een x2 extender bij wil kopen.
Voornamelijk wil ik me richten op sfeerbeelden bij avondlicht, blue hour, schemering, donkere ruimtes waar zonnestralen binnenvallen e.d. Daarnaast puur technische vaardigheden op doen door series exact dezelfde foto's te nemen met diverse instellingen.
In de toekomst wil ik mijn statief kunnen uitbouwen met apparatuur rondom mijn DSLR. Wie weet voor filmen, flitsers e.d.

Je helpt me al een eind de goede weg op door Gitzo koppen uit te sluiten :)

[ Voor 6% gewijzigd door Karel V op 11-01-2016 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dan zou ik toch kijken naar de koppen die ik hierboven al noemde. Je zou waarschijnlijk ook wel naar de lichtere varianten kunnen kijken, want het klinkt alsof het gros van de dingen die je wilt fotograferen niet op 200+ mm zult schieten.

Over de keuze van een statief, die 3-series systematic is wel behoorlijk aan het gewicht, bedenk je wel dat als je dit op vakantie ook mee wilt gaan nemen, dat dat extra gewicht wel eerder ervoor kan gaan zorgen dat je het statief thuis / in het hotel laat liggen. De maximale hoogte van 2m zou ik ook alleen belangrijk vinden als je regelmatig ergens overheen wilt kunnen kijken. De meeste foto's die ik schiet (landschappen), schiet ik ruim beneden ooghoogte, simpelweg omdat dat een interessantere foto op levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Vakantie en statief gaan bij mij niet snel samen. Zelden heb ik echt tijd om overdag uitgebreid foto's te nemen. Het is meestal rondneuzen en weer door. Meestal heb ik twee lenzen bij me en het wisselen kost vaak al meer dan genoeg tijd.
Stabiliteit vind ik hier in de zeeprovincies wel belangrijk gezien er vaak wind staat. Qua gewicht ben ik wel gewend om dagelijks met vijf kilo rond te slepen. Voor mij is dat minder een belemmering.
Met de Markins die je noemt kom ik boven mijn budget uit. Ik denk wel dat de Q3T voor mijn doeleinden prima geschikt is. Qua budget kijk ik nog steeds naar de Sirui Head K-40x. Ik zie bovenstaande fabrikanten niet echt binnen de 300 Euro komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Wil je per se een balhoofd? Ik vind zelf voor landschappen een 3-weg kop wel fijn. Ik heb zelf de Giottos MH 5002: http://www.giottos.com/pro_view.aspx?nid=8&typeid=12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 23:30
henkie196 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 07:58:
De maximale hoogte van 2m zou ik ook alleen belangrijk vinden als je regelmatig ergens overheen wilt kunnen kijken.
Mja, of in het geval van oneffen terrein (hellingen, of rotsen waardoor je de poten niet lekker kwijt kan). Dan "verlies" je heel gauw hoogte. Voor mij reden genoeg om voor een 2m statief te gaan. Het beetje extra gewicht voor die hoogte is het me wel waard.

Voor mij ook liever een 3-weg kop, vanwege de individuele controle over elke as. Manfrotto heeft evt ook geared heads (zoals 405, 410).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Karel V schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:10:
Vakantie en statief gaan bij mij niet snel samen. Zelden heb ik echt tijd om overdag uitgebreid foto's te nemen. Het is meestal rondneuzen en weer door. Meestal heb ik twee lenzen bij me en het wisselen kost vaak al meer dan genoeg tijd.
Als je het statief niet mee neemt op vakantie, is het inderdaad een stuk minder een issue. Ik vind het voor mezelf wel een belangrijke overweging, vandaar dat ik het even wilde noemen ;)
Ik denk wel dat de Q3T voor mijn doeleinden prima geschikt is. Qua budget kijk ik nog steeds naar de Sirui Head K-40x. Ik zie bovenstaande fabrikanten niet echt binnen de 300 Euro komen.
Goede koppen zijn inderdaad niet goedkoop. De Q3T die ik heb is stiekem ook duurder dan het statief waar die op staat, maar dat ik vind het niet buiten proporties, want je zit meestal meer te prutsen met de kop dan met het statief zelf.

Ik denk dat die Q3T inderdaad ook wel voldoende zal zijn voor een 70-200/2.8. De K40-x heb ik nooit mee gewerkt, dus geen idee hoe die is met de handling t.o.v. de Q3T.
Universal Creations schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:27:
Wil je per se een balhoofd? Ik vind zelf voor landschappen een 3-weg kop wel fijn. Ik heb zelf de Giottos MH 5002: http://www.giottos.com/pro_view.aspx?nid=8&typeid=12
Persoonlijk vind ik 3-weg koppen vrij omslachtig om mee te werken. En daarnaast vaak zwaarder dan een balhoofd, alhoewel dit voor Karel waarschijnlijk geen bezwaar zal zijn. Het zal denk ik voornamelijk een persoonlijke voorkeur zijn, of je een balhoofd of 3-weg kop wilt hebben.
Eddey schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:41:
Mja, of in het geval van oneffen terrein (hellingen, of rotsen waardoor je de poten niet lekker kwijt kan). Dan "verlies" je heel gauw hoogte. Voor mij reden genoeg om voor een 2m statief te gaan. Het beetje extra gewicht voor die hoogte is het me wel waard.
Of als je poten in een pak sneeuw verdwijnen. Je kan inderdaad op die manier gauw hoogte verliezen, maar ik ben niet vaak tegengekomen dat ook echt de maximale hoogte nodig heb. Vaak schiet ik niet vanaf ooghoogte voor landschappen, maar een stuk lager. Het hangt natuurlijk ook af wat je van de voorgrond op de foto wilt hebben, maar soms is een lager standpunt gewoon interessanter, en soms is de hoogte van het statief irrelevant (voor de foto).

De laatste keer dat ik de maximale hoogte nodig had voor de poten was toen ik het statief in zo'n 1.2m diep water neer zette. Had ik wel de rest van de dag water in de poten, maar je moet er wat voor over hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Voor de aankoop van een nieuw en stevige statief twijfel ik enkel nog tussen de volgende 2 statieven van het merk Manfrotto, namelijk M190 XPRO4 en zijn kleinere broertje 190 Go! 4 Section Tripod met Twist Locks.

Helaas kan ik deze beide statieven nergens in mijn omgeving testen :(
De grootste verschillen die voor me enigszins van belang zouden kunnen zijn, is de hoogte van het statief met de middenkolom naar beneden en twist of flip locks. Bij de Manfrotto 190 GO vraag ik me af of het statief in de hoogste stand niet te fragiel zal zijn voor lange sluitertijden?

Ik ben dus op zoek voor mijn Olympus OMD EM-1 naar een allround statief met balhoofd voor de onderstaande doelen. Mijn zwaarste en tevens grootste lens is de Olympus Pro 40-150mm f2.8.

MT190GOA4TB
-------------------------
Closed Length: 45 cm
Max Height: 146 cm
Weight: 1670 g
Maximum Height (with Center Column Down): 122 cm
Leg Lock Type: Twist Lock
Flip Lock

MT190XPRO4
---------------------
Closed Length: 49 cm
Max Height:160 cm
Weight: 1670 g
Maximum Height (with Center Column Down): 135 cm
Leg Lock Type: Flip Lock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Universal Creations schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:27:
Ik kan me wel voorstellen dat je meer ruimte hebt met een 3-weg kop en door de individuele sturing per richting prettiger werkt. Toch ben ik ergens ook wel verbaasd over je keuze gezien je 5D2 in combinatie met bijvoorbeeld je 200 mm lens. Volgens een vuistregel, voor wat ze waard zijn, van Hans Braakhuis op pagina 21 is het verstandig een kop te kiezen die drie keer meer gewicht kan dragen dan de camera en lens samen.
De prijzen en ergonomie maken de 3 weg-kop een mooi alternatief maar op het draagvermogen haak ik af.
henkie196 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:13:
[...]

Goede koppen zijn inderdaad niet goedkoop. De Q3T die ik heb is stiekem ook duurder dan het statief waar die op staat, maar dat ik vind het niet buiten proporties, want je zit meestal meer te prutsen met de kop dan met het statief zelf.

Ik denk dat die Q3T inderdaad ook wel voldoende zal zijn voor een 70-200/2.8. De K40-x heb ik nooit mee gewerkt, dus geen idee hoe die is met de handling t.o.v. de Q3T.

De laatste keer dat ik de maximale hoogte nodig had voor de poten was toen ik het statief in zo'n 1.2m diep water neer zette. Had ik wel de rest van de dag water in de poten, maar je moet er wat voor over hebben ;)
Bedankt Henkie, voor al je adviezen. Het gaat ws een keuze worden tussen de Sirui of de Q3T.

Dat laatste zie ik me ook nog wel eens doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Karel V schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:34:
[...]

Ik kan me wel voorstellen dat je meer ruimte hebt met een 3-weg kop en door de individuele sturing per richting prettiger werkt. Toch ben ik ergens ook wel verbaasd over je keuze gezien je 5D2 in combinatie met bijvoorbeeld je 200 mm lens. Volgens een vuistregel, voor wat ze waard zijn, van Hans Braakhuis op pagina 21 is het verstandig een kop te kiezen die drie keer meer gewicht kan dragen dan de camera en lens samen.
De prijzen en ergonomie maken de 3 weg-kop een mooi alternatief maar op het draagvermogen haak ik af.
In tegenstelling tot wat men vaak bij balhoofden vermeldt, is de belasting ook wat ie daadwerkelijk zonder problemen aan kan. Veel balhoofden zakken namelijk nog redelijk door na vastzetten van de knop(pen). Deze kop dus echt niet, ook al gebruik ik de 200mm lens zonder statiefgondel.
De vuistregel is er dus omdat die belasting vaak enorm overdreven wordt en meer berekend is op enigszins haalbaar is als je knop(pen) muurvast draait.

Edit: Net even een testje gedaan: 5D2+grip+200/2.8L+kenko 1.4x tc+EX430 (2872gram) en vervolgens vanuit horizontale stand net iets boven portretstand gekanteld (worst case scenario) en bij het vastzetten, zakt ie totaal niet verder door. Vervolgens zelfde gedaan met een Triopo NB-3S balhoofd (12kg draagvermogen): zakt altijd nog een paar graden verder. Daarnaast is zo'n hendel waar heel je hand makkelijk om heen past en met 1 slag vast te draaien veel fijner dan zo'n knopje die je voor je gevoel 3 slagen moet geven om "vast" te zetten. Nog een voordeeltje aan een 3-weg kop: filmen is heel fijn met volgen (veel vloeiender) en veel fijner dan met een balhoofd.

[ Voor 26% gewijzigd door Universal Creations op 13-01-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 23:30
henkie196 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:13:
[...] Of als je poten in een pak sneeuw verdwijnen. Je kan inderdaad op die manier gauw hoogte verliezen, maar ik ben niet vaak tegengekomen dat ook echt de maximale hoogte nodig heb. Vaak schiet ik niet vanaf ooghoogte voor landschappen, maar een stuk lager.
Stijlen verschillen ;) . Bij mij varieert de hoogte nogal; geregeld laag maar ik ben ook steeds meer hoger gaan schieten (voor landschappen). Mijn oude statief heb ik ooit voor macro gekocht, en die ging tot zo'n 135cm met centerkolom omlaag... Op zich acceptabel, tot je zoals gezegd op een helling staat of moet zoeken tot je de poten zodanig op de rotsen kwijt kunt zonder veel hoogte te verliezen. Vandaar dat ik wat marge wilde t.o.v. mijn ooghoogte. Op de statievenmarkt is er weinig te koop tussen 170 en 200cm, dus om te voorkomen dat ik wederom hoogte tekort zou komen dan maar voor de 2m gegaan. Al regelmatig minstens één poot volledig uitgeschoven gehad, dus geen spijt!
Moris schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:36:
De grootste verschillen die voor me enigszins van belang zouden kunnen zijn, is de hoogte van het statief met de middenkolom naar beneden en twist of flip locks. Bij de Manfrotto 190 GO vraag ik me af of het statief in de hoogste stand niet te fragiel zal zijn voor lange sluitertijden?
Twist of flip locks werken allebei goed, daar zou ik de keuze niet vanaf laten hangen.
Verder is 500+880 gram camera+lens niet schrikbarend veel, ik zou verwachten dat het met beide goed moet gaan met middenkolom naar beneden. Het scheelt 13cm hoogte, dat is wel iets om over na te denken... Middenkolom kun je natuurlijk gewoon proberen als je eens hoogte nodig hebt, maar dan heb je wel afstandsbediening, geluk, en weinig wind nodig... (en na het maken van de foto meteen de scherpte checken)

Volgens de Manfrotto site is de MT190XPRO4 overigens 2050 gram, geen 1670.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Eddey schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:57:
Twist of flip locks werken allebei goed, daar zou ik de keuze niet vanaf laten hangen.
Verder is 500+880 gram camera+lens niet schrikbarend veel, ik zou verwachten dat het met beide goed moet gaan met middenkolom naar beneden. Het scheelt 13cm hoogte, dat is wel iets om over na te denken... Middenkolom kun je natuurlijk gewoon proberen als je eens hoogte nodig hebt, maar dan heb je wel afstandsbediening, geluk, en weinig wind nodig... (en na het maken van de foto meteen de scherpte checken)

Volgens de Manfrotto site is de MT190XPRO4 overigens 2050 gram, geen 1670.
Thnx ;)
Die 13cm hoogte zou inderdaad wel eens van meer belang kunnen zijn dan de twist of flip locks, het gewicht is hierna de bepalende factor.
Wat het balhoofd betreft dacht ik voor mijn Olympus EM-1 aan de Surui K-20X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Universal Creations schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:43:
In tegenstelling tot wat men vaak bij balhoofden vermeldt, is de belasting ook wat ie daadwerkelijk zonder problemen aan kan. Veel balhoofden zakken namelijk nog redelijk door na vastzetten van de knop(pen). Deze kop dus echt niet, ook al gebruik ik de 200mm lens zonder statiefgondel.
De vuistregel is er dus omdat die belasting vaak enorm overdreven wordt en meer berekend is op enigszins haalbaar is als je knop(pen) muurvast draait.
Er is geen standaard, dus iedere fabrikant kan opgeven wat hij wil. Daarnaast is kg een beetje een vreemde maatstaaf, wanneer het eigenlijk moment afhankelijk is (wat zich ook makkelijker laat vertalen in oppervlakte druk op het oppervlak van de bol).
Daarnaast is zo'n hendel waar heel je hand makkelijk om heen past en met 1 slag vast te draaien veel fijner dan zo'n knopje die je voor je gevoel 3 slagen moet geven om "vast" te zetten. Nog een voordeeltje aan een 3-weg kop: filmen is heel fijn met volgen (veel vloeiender) en veel fijner dan met een balhoofd.
Hoeveel slagen je nodig hebt is balhoofd (of 3-weg kop) afhankelijk. Ik had hiervoor een Redged balhoofd dat maar een kwartslag nodig had om vast of los te gaan. De Q3T heeft normaalgesproken wat meer slag nodig, maar dat hangt er ook vanaf hoever je hem los draait. En door een klein beetje los te draaien, schiet het ook niet meteen los en kun je dus beter kleine aanpassingen maken.

Daarnaast is jouw Giottos 3-weg kop ook niet een doorsnee kop, vaak hebben die niet van die hendeltjes er aan zitten.

Voor filmen (en dan vooral pannen) werkt een 3-weg kop wel beter, ja. Maar een fluid head werkt nog weer beter.
Eddey schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:57:
Stijlen verschillen ;) . Bij mij varieert de hoogte nogal; geregeld laag maar ik ben ook steeds meer hoger gaan schieten (voor landschappen). Mijn oude statief heb ik ooit voor macro gekocht, en die ging tot zo'n 135cm met centerkolom omlaag... Op zich acceptabel, tot je zoals gezegd op een helling staat of moet zoeken tot je de poten zodanig op de rotsen kwijt kunt zonder veel hoogte te verliezen. Vandaar dat ik wat marge wilde t.o.v. mijn ooghoogte. Op de statievenmarkt is er weinig te koop tussen 170 en 200cm, dus om te voorkomen dat ik wederom hoogte tekort zou komen dan maar voor de 2m gegaan. Al regelmatig minstens één poot volledig uitgeschoven gehad, dus geen spijt!
Stijlen verschillen, inderdaad. Ik denk dat mijn statief ook zo'n 141 cm zou moeten zijn met centerkolom uitgeschoven, alhoewel ik daar zo m'n twijfels bij heb, want met de centerkolom uitgeschoven moet ik op m'n tenen staan om door de zoeker te kunnen kijken (met m'n 1.86m). Maar goed, met die centerkolom uitgeschoven geef je natuurlijk wel wat stabiliteit op.

Persoonlijk zou ik de voorkeur geven naar lager gewicht en portabiliteit, in plaats van extra werkhoogte, maar ik kan begrijpen dat anderen andere prioriteiten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Universal Creations schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:43:
[...]

Edit: Net even een testje gedaan: 5D2+grip+200/2.8L+kenko 1.4x tc+EX430 (2872gram) en vervolgens vanuit horizontale stand net iets boven portretstand gekanteld (worst case scenario) en bij het vastzetten, zakt ie totaal niet verder door. Vervolgens zelfde gedaan met een Triopo NB-3S balhoofd (12kg draagvermogen): zakt altijd nog een paar graden verder. Daarnaast is zo'n hendel waar heel je hand makkelijk om heen past en met 1 slag vast te draaien veel fijner dan zo'n knopje die je voor je gevoel 3 slagen moet geven om "vast" te zetten. Nog een voordeeltje aan een 3-weg kop: filmen is heel fijn met volgen (veel vloeiender) en veel fijner dan met een balhoofd.
Voor de prijs van je Triopo balhoofd NB-3S kun je creep verwachten. De Sirui is daarom ook 100 Euro duurder. Opvallend genoeg wel alsnog één van de goedkoopste in zijn segment vergeleken met bijvoorbeeld de Markins Q3T.
Voor het budget wat ik heb lijkt je Giotto MH 5002 wel een mooie aanvulling op de Sirui K-40x. Panning shots en wat simpele video opnames worden dan ook mogelijk terwijl ik met een balhoofd sneller composities kan maken en eventueel ook beschik over panorama mogelijkheden. Maar ik denk dat ik dan toch liever doorspaar voor een fluid head naast mijn balhoofd dan er een drie-weg kop bij te kopen.

@Henkie196: ik lees op internet verhalen dat de panning knop van de Markin Q3T slipt tijdens het fotograferen. Voor de meerprijs schrik ik daar wel van. Misschien herken je dat verschijnsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Karel V schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:53:
Voor de prijs van je Triopo balhoofd NB-3S kun je creep verwachten. De Sirui is daarom ook 100 Euro duurder. Opvallend genoeg wel alsnog één van de goedkoopste in zijn segment vergeleken met bijvoorbeeld de Markins Q3T.
Klopt, het is ook maar een goedkoop ding, maar ik kan mij namelijk ook herinneren van deze test dat zo'n beetje alle balhoofden hier in meer of mindere mate last van hadden.
Voor het budget wat ik heb lijkt je Giotto MH 5002 wel een mooie aanvulling op de Sirui K-40x. Panning shots en wat simpele video opnames worden dan ook mogelijk terwijl ik met een balhoofd sneller composities kan maken en eventueel ook beschik over panorama mogelijkheden. Maar ik denk dat ik dan toch liever doorspaar voor een fluid head naast mijn balhoofd dan er een drie-weg kop bij te kopen.
Als ik lees wat voor soort fotografie je doet, dan heb je geen razendsnelle compositie nodig en is een 3-weg zoals de Giottos echt snel genoeg (er zit ook geen gearring in). Eigenlijk zou je het eens uit moeten proberen. Ik woon in Tilburg, dus als je eens wil proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie Gijs
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-07 10:33
Ik wil graag de DIY schoulder rig maken, maar heb een vraagje welke grootte/breedte moer ik hiervoor nodig heb (voor het stuk om de camera (Canon 600D) op te schroeven).
In de video wordt het 1/4 inch genoemd volgens mij, maar dat ligt natuurlijk niet op die manier in de bouwmarkt. Met welke maat zou ik dit kunnen oplossen?

Project:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Toegevoegd, dank je wel!
Japie Gijs schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:09:
Ik wil graag de DIY schoulder rig maken, maar heb een vraagje welke grootte/breedte moer ik hiervoor nodig heb (voor het stuk om de camera (Canon 600D) op te schroeven).
In de video wordt het 1/4 inch genoemd volgens mij, maar dat ligt natuurlijk niet op die manier in de bouwmarkt. Met welke maat zou ik dit kunnen oplossen?
Die moeren kan je het makkelijkst bestellen op enkele van de chinesee websites. maar ze verkopen ze ook wel in Nederlandse webwinkels:
http://www.cameranu.nl/nl...7upRc79pjhWAroaAk8n8P8HAQ

[ Voor 57% gewijzigd door elhopo op 14-01-2016 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vorig jaar zocht ik ook wat van die speciale 1/4" en 3/8" bouten om zelf eea te knutselen met statiefkoppen e.d. Die amerikaanse draad bouten kun je ook via eBay uit Duitsland laten komen.
Is uitstekende kwaliteit, beter dan menig chinees waaibomenstaal. ;)

Kijk hier maar eens:
http://www.ebay.de/sch/i....+Screw+Steel+scl&_sacat=0

Voordeel is ook nog eens dat je het binnen enkele dagen in huis hebt!
Het is deze store op eBay: http://stores.ebay.de/screwcorner/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Karel V schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:53:
@Henkie196: ik lees op internet verhalen dat de panning knop van de Markin Q3T slipt tijdens het fotograferen. Voor de meerprijs schrik ik daar wel van. Misschien herken je dat verschijnsel?
Dat klinkt mij niet bekend in de oren. De panning knop is inderdaad wel een redelijke aan/uit knop zoals die ene mini-review noemt, maar slippen doet hij bij mij in ieder geval niet. Vast is vast, en als je een exemplaar hebt waar dat niet zo is, dan zou ik die gewoon retourneren en om een nieuwe vragen.
Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste