|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Ik heb er altijd een namaak gebruikt (voor de 70-200 en voor de 200/2.8L) en die zijn stevig en kosten 1/10 van het veel te dure origineel.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik heb voor de vakantie en wandeltochten een lowepro roverpro 45l AWVentieldopje schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:42:
Wat voor tas gebruik je? Dat maakt ook erg uit of het fijn meenemen is of niet als je gaat wandelen
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Anoniem: 639074
Ik vermoed dat je de "frictieknop" bedoelt, daarmee kun je een variabele weerstand instellen waardoor je camera met objectief niet meteen vooroverkantelt zodra je de hoofdschroef losdraait.Glenfiddich schreef op zondag 12 april 2015 @ 16:24:
.............
Het balhoofd is soepel te bewegen en met een draai aan de knop stevig vast te zetten. Van één van de draaiknoppen op het balhoofd ontgaat me de functie, want volgens mij doet die hetzelfde als de grote draaiknop.
Reuze handig.
Oké, zover was ik nog niet. Ik dacht even dat die twee knopjes hetzelfde dedenAnoniem: 639074 schreef op maandag 13 april 2015 @ 15:11:
[...]
Ik vermoed dat je de "frictieknop" bedoelt, daarmee kun je een variabele weerstand instellen waardoor je camera met objectief niet meteen vooroverkantelt zodra je de hoofdschroef losdraait.
Reuze handig.
Catch a smile out there!
Het zijn geen vrouwenGlenfiddich schreef op maandag 13 april 2015 @ 16:03:
[...]
Oké, zover was ik nog niet. Ik dacht even dat die twee knopjes hetzelfde deden

www.maartendeboer.net
Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa
Hoezo dat gebrek aan vertrouwen in MeFoto? Bij mijn weten is dat min of meer hetzelfde als Benro en Benro staat behoorlijk hoog in mijn boekje.Ventieldopje schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:53:
All good thenWel oppassen dat je geen enorm statiefhoofd koopt, prikt zo lekker in je rug. Veel mensen gaan hier voor een Sirui en dat zou ik in dit geval ook doen denk ik, niet zo veel vertrouwen in die MeFoto dingen.
Mwa kzie die dingen overal met hun fancy kleurtjes maar ik vind ze nou niet echt van goeie kwaliteit. Zie dat nu niet leuk een paar jaar mee gaan of stabiel zijn voor een wat zwaardere combi.henkie196 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 09:41:
[...]
Hoezo dat gebrek aan vertrouwen in MeFoto? Bij mijn weten is dat min of meer hetzelfde als Benro en Benro staat behoorlijk hoog in mijn boekje.
Voor een lichte combi maakt het weinig uit, dan kun je zelfs fotograferen met zo'n € 10,- statief (no offense).
www.maartendeboer.net
Ik heb enige tijd terug even een MeFoto Roadtrip getest, mooi afgewerkt voor de prijs, echter mijn combo 7D + 70-200 is te zwaar hiervoor. Het 'houdt', net, een veel vetrouwen straalde het toch niet uit.Hoezo dat gebrek aan vertrouwen in MeFoto? Bij mijn weten is dat min of meer hetzelfde als Benro en Benro staat behoorlijk hoog in mijn boekje.
Een lichtere combo zoals een M4/3 moet dit zeker kunnen houden.
MeFoto heeft ook nog een zwaarder statief: de Mefoto Globetrotter, maar ik heb geen idee hoe die zich verhoudt tot de Roadtrip.
Als er mensen specifieke vragen hebben of foto's willen van het statief dan beantwoord ik die met alle plezier.
Als ik voor een licht statiefje kies, dan vind ik die uitgeschoven middenkolom juist niet zo'n vanzelfsprekendheid, je zegt het al "het komt de stabiliteit niet ten goede".Yahrr schreef op maandag 13 april 2015 @ 19:26:
Technisch gezien zijn de Sirui statieven juweeltjes. Maar je werkt altijd met een uitgeschoven middenkolom en dat komt de stabiliteit niet ten goede. Uiteindelijk ben ik toch overgestapt op een tikje zwaarder, de BeFree van 1,6kg.
Heb snel last van knarsende rugpijn, maar dan buk ik toch maar liever even, zo dat al nodig is met een handig klapscherm.
Een statiefje dat een meter hoog kan en dan stevig genoeg staat, blijkt voor mij meestal genoeg.
Aangezien al die statieven precies hetzelfde ontwerp hebben, zal dat misschien ook kunnen met een Sirui?
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Ik kan bij mij ook de middenkolom verwijderen (3LT Vyv) maar het probleem is dan dat het opvouwen niet zo gemakkelijk meer gaat. Je klapt de poten namelijk om waardoor de kop dan in de weg zit. Doe je dit niet, dan zul je, om toch een compact pakketje over te houden de kop moeten verwijderen. En dit zal het geval zijn met alle statieven waarbij je de poten omklapt bij het opvouwen van het statief.link0007 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 18:43:
Ik weet niet hoe het met Sirui zit, maar bij mijn Beike kan ik de middenkolom er tussenuit halen. Dan kan de kop gewoon direct op de baseplate.
Aangezien al die statieven precies hetzelfde ontwerp hebben, zal dat misschien ook kunnen met een Sirui?
Bij m'n grote Gitzo statief heb ik ook de middenkolom verwijderd maar hier heb je geen probleem bij het opvouwen omdat de poten niet omgeslagen worden.
Als je hem aan de tas doet is het een non-issue omdat je hem dan toch niet zo inklapt maar gewoon met de poten naar beneden aan je tas vast maakt. Als je een goeie tas hebt is dit geen enkel probleem, hangt hier zéér stabiel aan m'n F-Stop Guru

www.maartendeboer.net
Zelf twijfel ik nu over de Rollei C5i II met T3s balhoofd, de kleinere Rollei Compact Travel No1 of de MeFoto Traveler Compact.
Ik schiet hoofdzakelijk met Sony A6000 en 18-200 lens dus gewicht is minder een issue. Gebruik het voornamelijk op vakantie, en panorama mogelijkheid is een pré.
Budget is ca. 150 euro tot max 200. Iemand hier nog tips?
[ Voor 12% gewijzigd door Phusebox op 24-04-2015 10:59 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
http://www.foka.nl/redged-tsc-531
Heb zelf zijn kleinere broertje (tsc-527) welke mij erg goed bevalt. Misschien interessant voor iemand die opzoek is naar een degelijk en stabiel statief?
Ben nu toch weer aan het neigen naar de MeFoto omdat Sirui niet een mono pod functie heeft... waarom bestaat het perfecte product nou nooit.
Monopod, ingebouwde spikes, korte middenkolom, goed balhoofd. Nergens te vinden.
De afgelopen tijd heb ik veel gelezen, o.a. hier op het forum maar kom er niet helemaal uit. Belangrijkste punten zijn, licht van gewicht en klein opvouwbaar maar wel goed genoeg om long exposures mee te schieten. Mijn budget is max 150 euro.
De opties die ik nu voor ogen heb zijn de:
- Sirui T-005x + C10X. (€119,-)
- MeFoto Backpacker (€139,-)
- Rollei Fotopro C5i (€129,-)
De Rollei heeft iets meer functionaliteit met een monopod en hogere werkhoogte maar is wel weer een halve kilo zwaarder en vouwt minder compact op. Aangezien het mijn eerste statief wordt vraag ik me af of er mensen zijn die hier wat input over kunnen geven. Ik twijfel met name over de stabiliteit en de werkhoogte. Is 130 cm in de praktijk bijvoorbeeld voldoende en is de maximale werkhoogte niet te onstabiel bij long exposure voor zo'n lichte combinatie.
Hoor graag of iemand hier wat advies over kan geven
Ik ben ongeveer op dezelfde zoektocht en twijfel ook over de werkhoogte.Djiee schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 14:11:
Ik ben een paar maanden geleden begonnen met fotograferen en zoek nu een statief voor mijn Fuji x100.
De afgelopen tijd heb ik veel gelezen, o.a. hier op het forum maar kom er niet helemaal uit. Belangrijkste punten zijn, licht van gewicht en klein opvouwbaar maar wel goed genoeg om long exposures mee te schieten. Mijn budget is max 150 euro.
De opties die ik nu voor ogen heb zijn de:
- Sirui T-005x + C10X. (€119,-)
- MeFoto Backpacker (€139,-)
- Rollei Fotopro C5i (€129,-)
De Rollei heeft iets meer functionaliteit met een monopod en hogere werkhoogte maar is wel weer een halve kilo zwaarder en vouwt minder compact op. Aangezien het mijn eerste statief wordt vraag ik me af of er mensen zijn die hier wat input over kunnen geven. Ik twijfel met name over de stabiliteit en de werkhoogte. Is 130 cm in de praktijk bijvoorbeeld voldoende en is de maximale werkhoogte niet te onstabiel bij long exposure voor zo'n lichte combinatie.
Hoor graag of iemand hier wat advies over kan geven
Het grootste nadeel van de T-005x (en andere compacte modellen) is voor mij de kolom die je niet omlaag kunt schuiven, waarmee je dus niet makkelijk even kunt kiezen om die wel of niet te gebruiken.
De Rollei Fotopro C5i heeft inmiddels ook een opvolger al kan ik niet goed vinden wat nu de grote verschillen zijn.
Klopt, de Rollei heeft wat dat betreft de beste papieren al lever je dan wel in op compactheid en gewicht.Phusebox schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 14:42:
[...]
Ik ben ongeveer op dezelfde zoektocht en twijfel ook over de werkhoogte.
Het grootste nadeel van de T-005x (en andere compacte modellen) is voor mij de kolom die je niet omlaag kunt schuiven, waarmee je dus niet makkelijk even kunt kiezen om die wel of niet te gebruiken.
De Rollei Fotopro C5i heeft inmiddels ook een opvolger al kan ik niet goed vinden wat nu de grote verschillen zijn.
Het verschil tussen de C5i en C5ii is niet heel groot > 2kg meer draaggewicht, iets bredere basis en groter balhoofd. Voor mij niet relevant gezien mijn camera nagenoeg niets weegt.
Dat de kolom van de Sirui en MeFoto niet kan inschuiven lijkt mij ook wel een nadeel. Ik neig zelf naar de Rollei, hogere werkhoogte, monopod functie en inschuifbare kolom. Maar advies is zeer welkom
Zie net dat de Rollei C5i €109,- bij amazon.de is. Dat is wel erg aantrekkelijk!
[ Voor 4% gewijzigd door Djiee op 01-05-2015 15:48 ]
Hmm ja en toch, iets zint mij niet bij die Rollei...Djiee schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:44:
[...]
Klopt, de Rollei heeft wat dat betreft de beste papieren al lever je dan wel in op compactheid en gewicht.
Het verschil tussen de C5i en C5ii is niet heel groot > 2kg meer draaggewicht, iets bredere basis en groter balhoofd. Voor mij niet relevant gezien mijn camera nagenoeg niets weegt.
Dat de kolom van de Sirui en MeFoto niet kan inschuiven lijkt mij ook wel een nadeel. Ik neig zelf naar de Rollei, hogere werkhoogte, monopod functie en inschuifbare kolom. Maar advies is zeer welkom
Zie net dat de Rollei C5i €109,- bij amazon.de is. Dat is wel erg aantrekkelijk!
Die harde plastic knoppen om de poten los te draaien, dat gaat denk ik vervelen na een tijdje, liever rubber. Plus, het schijnt dat je bij deze rollei veel verder moet draaien om ze los te krijgen dan bij de concurrenten.
De kop komt er wat minder uit van wat ik heb gelezen en gezien. Oh ja en de quick release plaat is wat groot zonder verstel mogelijkheden voor de schroef waardoor ik met mijn camera problemen krijg met het tilt scherm.
Zucht, ik zoek nu al weken maar kom er niet uit. Besteed 2 uur per dag aan lezen zoeken en vergelijken, maar er is er geen die er uitspringt. Als Sirui een monopod optie had dan was ik klaar met zoeken, maar helaas.
[ Voor 30% gewijzigd door Phusebox op 01-05-2015 16:21 ]
Hier kun je zien hoe het vastdraaien gaat: https://youtu.be/iaUW6wo20MQ?t=4m54s
En hier nog een review: http://www.slrlounge.com/fotopro-c5i-tripod-field-review/
Ja, ik zie dat hij telkens 2x moet draaien, terwijl ik bij andere merken iedereen maar 1x zie draaien om te locken.Djiee schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 16:49:
Ik zie overwegend alleen positieve reviews over de Rollei, zegt natuurlijk niet alles maar ik besef me wel dat in deze prijsklasse je ergens consessies moet doen. Voor 109 lijkt me dit wel meer bang-for-buck dan de Sirui en MeFoto.
Hier kun je zien hoe het vastdraaien gaat: https://youtu.be/iaUW6wo20MQ?t=4m54s
En hier nog een review: http://www.slrlounge.com/fotopro-c5i-tripod-field-review/
Bij de Rollei heb ik in verschillende reviews gelezen dat het converteren naar monopod nog wel eens problemen geeft, een metal ring die eruit valt bijvoorbeeld. Tevens is de middenkolom niet goed vast te zetten waardoor de panorama functie natuurlijk nutteloos wordt.
Maar goed ik twijfel ook, 109 euro is een mooie prijs, maar als ik dan iets heb waar ik achteraf spijt van heb kan ik nu beter 200 uitgeven.
Wat ook jammers is, is de haak voor je tas aan te hangen. Dit is een ding dat je er op moet schroeven, dan liever een "verend" mechanisme dat zich terugtrekt of zo'n haak als Sirui gebruikt.
[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 01-05-2015 17:08 ]
In dat geval lijkt het me duidelijk dat de Rollei afvalt voor jouPhusebox schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 17:02:
[...]
Ja, ik zie dat hij telkens 2x moet draaien, terwijl ik bij andere merken iedereen maar 1x zie draaien om te locken.
Bij de Rollei heb ik in verschillende reviews gelezen dat het converteren naar monopod nog wel eens problemen geeft, een metal ring die eruit valt bijvoorbeeld. Tevens is de middenkolom niet goed vast te zetten waardoor de panorama functie natuurlijk nutteloos wordt.
Maar goed ik twijfel ook, 109 euro is een mooie prijs, maar als ik dan iets heb waar ik achteraf spijt van heb kan ik nu beter 200 uitgeven.
Wat ook jammers is, is de haak voor je tas aan te hangen. Dit is een ding dat je er op moet schroeven, dan liever een "verend" mechanisme dat zich terugtrekt of zo'n haak als Sirui gebruikt.
Het is jammer dat de Rollei niet ergens in de winkel te testen is maar wellicht dat andere forumleden ervaringen hebben met dit statief?
Ik ben het wel met je eens dat je soms beter iets meer kunt uitgeven, ik probeer voor mezelf nu eens wat grenzen te stellen omdat ik ook vaak steeds een beetje meer uitgeef dan ik eigenlijk wil en ook nog een ND filter wil kopen.
ManFrotto BeFree lijkt me echt helemaal niks, de RoadTrip had ik bijna gekocht paar maanden geleden maar nu weer aan het twijfelen vanwege o.a. de onhandige leg locks en maar 2 locking angles.Djiee schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 20:30:
[...]
In dat geval lijkt het me duidelijk dat de Rollei afvalt voor jou. Je zou ook eens kunnen kijken naar de Manfrotto Befree, de MeFoto Roadtrip en Sirui T025x. Allemaal prijsklasse hoger maar wellicht voldoen die beter aan je eisen.
Het is jammer dat de Rollei niet ergens in de winkel te testen is maar wellicht dat andere forumleden ervaringen hebben met dit statief?
Ik ben het wel met je eens dat je soms beter iets meer kunt uitgeven, ik probeer voor mezelf nu eens wat grenzen te stellen omdat ik ook vaak steeds een beetje meer uitgeef dan ik eigenlijk wil en ook nog een ND filter wil kopen.
En ook hier een huge Quick release plate die bij mijn a6000 in de weg zit. Een custom rrs plate kost 100 euro ofzo
De T-025x heeft helaas ook een vaste middenkolom en ik wil wel die flexibiliteit om hem omhoog te schuiven wanneer het moet en niet vooraf kiezen om het wel of niet te hebben.
Welke Sirui is dat dan? edit: Ah ik zie het al, de N serie. Hmm op een of andere manier kwam die nergens in mijn zoektocht langs... dan toch maar een N-1004 met een G-10 balhoofd?moozzuzz schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 19:33:
Denk je monopod te gebruiken eigenlijk? Mijn sirui heeft die mogelijkheid maar nog nooit ever gebruikt...
Is dan wel weer 2x zo duur als de Rollei... *indecisive
[ Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 02-05-2015 08:09 ]
En ja dan moet ik ook ooit nog een carbon statief kopen volgens de "regels". Maar dat is me nu te duur en de t-025x is te beperkt.
De Rollei ken ik niet, maar die Beike lijkt erg goede kritieken te krijgen. Overigens die "regels" komen in de praktijk gewoon bijzonder veel voor: eerst koopt men in coolblue/bol.com/fnac/fotowinkel/... een rommel-statief type Hama van 30 EUR. Nadien ontdekt men de voordelen van een écht statief (typisch Manfrotto), groot, stevig, veelzijdig... en zwaar. En uiteindelijk zullen velen eindigen bij het carbonstatief (of constant zuchten over het gewicht ;^) ). Mijn omgeving zit nog in fase 1-2Phusebox schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:09:
De n1004x voldoet goed aan mijn eisen volgens mij. Net draagbaar genoeg, maar het is dus even de vraag of ik de Sirui de 100% meerprijs waard vind ten opzichte van Rollei.
En ja dan moet ik ook ooit nog een carbon statief kopen volgens de "regels". Maar dat is me nu te duur en de t-025x is te beperkt.
Ja ik herken me er wel in, heb nu ook een Hama wat best ok-ish was voor dat geld. Voor wat betreft carbon, ja is mooi maar met mijn budget niet haalbaar... het verschillen tussen de n-1004 en n-1204 van Sirui is 300 gram, en 220 euro! Dat is dus meer dan 100% duurder. Bij 80 euro had ik het misschien nog gedaan maar dit.moozzuzz schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 13:30:
[...]
De Rollei ken ik niet, maar die Beike lijkt erg goede kritieken te krijgen. Overigens die "regels" komen in de praktijk gewoon bijzonder veel voor: eerst koopt men in coolblue/bol.com/fnac/fotowinkel/... een rommel-statief type Hama van 30 EUR. Nadien ontdekt men de voordelen van een écht statief (typisch Manfrotto), groot, stevig, veelzijdig... en zwaar. En uiteindelijk zullen velen eindigen bij het carbonstatief (of constant zuchten over het gewicht ;^) ). Mijn omgeving zit nog in fase 1-2.
Hmm lees nu weer dat de n-1004x geen spikes heeft... zucht waarom wereld, waarom.
Die Beike ziet er goed uit voor die prijs maar dan zou ik toch eerder voor de Rollei kiezen, die heeft sowieso een beter balhoofd naar wat ik zie uit de video's. Plus makkelijker bij problemen/garantie.
[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 02-05-2015 14:04 ]
Spikes gebruik je in de praktijk vrijwel nooit. Zelfs al zou je ze nodig hebben denk ik dat je met rubber voetjes ook wel weg komt.Phusebox schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 13:59:
[...]
Hmm lees nu weer dat de n-1004x geen spikes heeft... zucht waarom wereld, waarom.
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Het schijnt dat in die hele dunne pootjes de bekende rubberen dop niet gecombineerd kan worden met spikes.Phusebox schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 13:59:
[...]
Iets van te grote dop in een veel te dun pootje.
Losse inschroefbare spikes die soms worden meegeleverd, of als optie op afroep beschikbaar zijn, lijken mij niet echt "je-van-het".
Spikes in een apart doosje; apart doosje is zoek; losse spikes gevallen in de sneeuw/water/zand; etc., etc.
Ik denk dat hier een dankbare taak is weggelegd voor slimme constructeurs, voorlopig lijkt zoiets nog een brug te ver.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 02-05-2015 22:33 ]
Is dat zo, ik ben ze nml. nog niet tegengekomen.Phusebox schreef op zondag 03 mei 2015 @ 01:42:
Hmm andere merken kunnen het blijkbaar wel.
Tenminste niet in de gecombineerde rubber schroefdop/spike combo versie.
Ik ben me aan het orienteren voor een statief dat, het liefst, beide heeft/is. Zo'n Beike lijkt me daarom ook wel aantrekkelijk.
Ja, maar in plaats van het aan te melden als pakket voor afhaling, waar ze dus blijkbaar geen contract voor hebben, heeft iemand gewoon het adres van de supermarkt genomen en het daar naartoe gestuurd. Met als addressering mijn naam en daaronder postnl.Universal Creations schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 09:35:
Ik snap het even niet: die postNL afhaalpunten zitten toch heel vaak in een supermarkt?
Moet zeggen dat het wel echt een lomp groot ding is, had het toch net ietsje compacter en lichter verwacht

Stabiliteit valt me ook een beetje tegen, als je op een vlakke ondergrond voorzichtig de camera draait wiebelt het al. Als ik nog een keer de keuze moest maken werd het dus wel een cheap statief van Rollei van 100 euro, want het is me de 150 euro extra niet waard.
- opgevouwen grootte: zo compact mogelijk
- ballasthaak: wenselijk (dus geen centrale kolom?)
- balhoofd: niet geïntegreerd in het statief, liefst met waterpas
- minimum werkbare hoogte: zo laag mogelijk
- maximum werkbare hoogte: voldoende voor mijn grootte (ik ben 1m80 groot)
- aantal poten: maakt niet uit
- draagkracht: mijn zwaarste setup is momenteel een Canon 1100D + Tamron AF 70-300mm f4-5.6 Di LD Macro. Beiden zullen op termijn worden vervangen, dus het statief zal in de toekomst waarschijnlijk meer gewicht moeten aankunnen.
- pinnen: wenselijk
Budget: €1000
Deatchant’s review (productreview: Sirui N-2204 Carbon review door Deathchant) van de Sirui N-2204 is zeer lovend en dit statief lijkt te beantwoorden aan mijn wensen. Ook in dit topic wordt dit statief regelmatig vermeld. Ik heb een aantal reviews gelezen en bekeken, maar daar springt niet echt een statief uit. Advies zeer welkom dus over welk statief of welke statieven ik zou kunnen overwegen buiten de Sirui N-2204!
Kan je uitleggen waarom? Veel balhoofden hebben toch juist een afzonderlijke as voor panning?Universal Creations schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:06:
Wat betreft balhoofd, zou ik persoonlijk voor landschappen meer kijken naar een 3-weg kop, waarbij iedere as afzonderlijk te verstellen is. Dat werkt niet zo snel als even met een balhoofd je camera in te stellen, maar mocht je bijvoorbeeld panorama's maken, dan is een 3-weg kop ideaal.
Alleen voor multi-level panorama's kan ik me voorstellen dat een 3-weg-kop beter kan zijn, maar zelfs daar blinkt het niet bepaald uit; voor multi-level panorama's heb je weer andere koppen nodig.
3-weg-koppen zijn verschrikkelijk om mee te werken, IMHO.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Die waterpasjes zijn naar mijn ervaring allemaal prut (heb alvast nog geen goede gezien). De wat modernere dslr's hebben tegenwoordig een electronische versie.
Wat ik dit weekend merkte is dat de middenkolom van mijn Sirui niet trillingsvrij is in de combinatie kleuter-wil-ook-eens-op-'t-knopje-duwen en mijn 40D-met-een-wat-stroeve-afdruk-knop, verder heerlijk licht. In andere combi's nog geen klagen gehad maar ik moet eerlijk gezegd zeggen dat de middenkolom maar weinig gebruik.
Precies die multi-level panorama's doen het hem. Ik heb het overigens niet over geared koppen, want die werken heel traag. Speciale panoramakoppen zijn eigenlijk voornamelijk belangrijk als je last gaat krijgen van parallax, maar uit ervaring kan ik je zeggen dat je daar met landschappen eigenlijk geen last hebt, omdat de afstanden behoorlijk groot zijn.link0007 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:14:
[...]
Kan je uitleggen waarom? Veel balhoofden hebben toch juist een afzonderlijke as voor panning?
Alleen voor multi-level panorama's kan ik me voorstellen dat een 3-weg-kop beter kan zijn, maar zelfs daar blinkt het niet bepaald uit; voor multi-level panorama's heb je weer andere koppen nodig.
3-weg-koppen zijn verschrikkelijk om mee te werken, IMHO.
Maar Husky_ heeft het helemaal niet gehad over multi-row panorama's, hij noemt alleen long-exposures. Parallax is vooral een functie van of je iets op de voorgrond hebt of niet, bij mijn weten.Universal Creations schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:20:
Precies die multi-level panorama's doen het hem. Ik heb het overigens niet over geared koppen, want die werken heel traag. Speciale panoramakoppen zijn eigenlijk voornamelijk belangrijk als je last gaat krijgen van parallax, maar uit ervaring kan ik je zeggen dat je daar met landschappen eigenlijk geen last hebt, omdat de afstanden behoorlijk groot zijn.
Ik zou zelf toch een balhoofd aanbevelen. Minder geklooi met het instellen (en met een beetje beleid ook best goed recht te zetten, tenzij je uit de losse hand ook altijd schots en scheve foto's maakt), sneller, lichter, en compacter.
Voor compactheid zou ik een traveller statief nemen, die kunnen typisch de poten omdraaien zodat de kop tussen de poten gevouwen wordt, dat scheelt de hoogte van de kop en dat is vaak toch al gauw weer iets van 10cm.
Een middenkolom is overigens wel standaard voor die traveller statieven (anders zou de kop niet zo makkelijk tussen de poten passen), maar die zou ik zo min mogelijk gebruiken (uitschuiven), want dat komt je stabiliteit niet echt ten goede.
Ik heb zelf een Redged 424 (carbon), wat me tot nu toe goed bevallen is. Het is licht (1 kg voor het statief, nog een 350g voor het balhoofd (een Markins Q3T)), zodat ik er tijdens dagwandelingen weinig last van heb. De hoogte is voldoende (helemaal uitgeschoven moet ik op m'n tenen staan om door de zoeker te kijken met m'n 1.86m), minimale hoogte kan ook best laag, maar dan moet je wel de middenkolom verkorten (je kan een stuk eraf schroeven). Er zit ook een haak aan die middenkolom bij mij.
Voor de maximum hoogte vind ik ooghoogte trouwens niet zo boeiend, de meeste foto's die ik met statief schiet zijn niet op ooghoogte, maar aanzienlijk lager. Voornamelijk als ik ergens overheen wil schieten (mensen, hek) zet ik het statief hoger.
Is natuurlijk een compleet ander budget maar het "traveller"-achtige statief van Sirui, de N1004KX die ik heb zou ik in ieder geval niet aanbevelen. Veel te instabiel.henkie196 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 08:28:
[...]
Voor compactheid zou ik een traveller statief nemen, die kunnen typisch de poten omdraaien zodat de kop tussen de poten gevouwen wordt, dat scheelt de hoogte van de kop en dat is vaak toch al gauw weer iets van 10cm.
[ Voor 58% gewijzigd door Phusebox op 26-05-2015 08:56 ]
@Universal Creations, link0007, moozzuzz, henkie196: ik heb een balhoofd op mijn gorillapod en het maken van een precieze compositie is inderdaad niet altijd even eenvoudig, al denk ik dat dit deels te maken heeft met het type balhoofd zelf. Ik ga dus zeker eens een 3-weg kop uitproberen in de winkel en evalueren of ik dat fijn vind om mee te werken (snelheid van werken is voor mij niet belangrijk, gewicht dan weer wel). Multi-level panorama’s maak ik (nog) niet, dus de meerwaarde van zo’n kop zou elders moeten liggen.
@moozzuzz: ik heb geen waterpas in mijn DSLR, dus dat leek me handig voor het statief om de horizon enigszins waterpas te zetten in bepaalde situaties (laag bij de grond, horizon niet zichtbaar, …).
@henkie196: ik zal de Redged 424 meenemen in mijn evaluatie. Gewicht zit alleszins al goed, hoe valt de stabiliteit mee?
Ik heb zelf al jaren een Berlebach statief, ben er tevreden mee, maar het is inderdaad geen lichtgewicht met pakweg 3kg inclusief kop en zelfgemaakte tas. Ik had ook niet het compactste model gekozen, (Report 9003 (zonder middenzuil)). Redelijk stabiel en robuust. Zeker als het koud is fijn spul.elhopo schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 21:53:
Houten statieven worden zo te zien nog gemaakt door Berlebach... ...
Er zijn tegenwoordig nog wel fabrikanten van houten statieven ook voor fotodoeleinden actief, Ries en Wolf zijn vrij bekend.
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 26-05-2015 21:28 ]
Ik zie dat je ondertussen al een ander statief gekocht heb, maar voor eventuele andere geïnteresseerden wil ik even je punten toelichten: ik heb namelijk al eventjes de Rollei C5i.Phusebox schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 16:00:
[...]
Hmm ja en toch, iets zint mij niet bij die Rollei...
Die harde plastic knoppen om de poten los te draaien, dat gaat denk ik vervelen na een tijdje, liever rubber. Plus, het schijnt dat je bij deze rollei veel verder moet draaien om ze los te krijgen dan bij de concurrenten.
De kop komt er wat minder uit van wat ik heb gelezen en gezien. Oh ja en de quick release plaat is wat groot zonder verstel mogelijkheden voor de schroef waardoor ik met mijn camera problemen krijg met het tilt scherm.
Zucht, ik zoek nu al weken maar kom er niet uit. Besteed 2 uur per dag aan lezen zoeken en vergelijken, maar er is er geen die er uitspringt. Als Sirui een monopod optie had dan was ik klaar met zoeken, maar helaas.
Systeem om de poten los te draaien is vlot, kan gerust met een korte polsbeweging losgedraaid en weer vastgedraaid worden. De knoppen zijn ook niet volledig plastic, maar hebben een rubber coating errond. Je moet er niet extreem hard aan zitten draaien om zeker te zijn dat ze vastzitten, dus het mechanisme werkt wat dat betreft ook goed.
Kop voldoet voor mijn verwachtingen best goed. Ik heb enkel een 700D en geen extreme telelenzen, maar wel wat vintage lenzen die best zwaar wegen en eens het vast zit, zit het ook echt vast. Er kan wel wat "sag" inzitten, dat het iets naar beneden zakt eens je het geheel loslaat, en dat is vooral lastig bij macro-fotografie als je je framing perfect wil krijgen. Geen idee wat je bedoelt met mogelijke problemen met je tilt-scherm in combinatie met de quick-release, ik heb hier alleszins nog niets van gemerkt met m'n tilty flippy schermpje.
Op z'n hoogste stand is de tripod niet vervelend onstabiel, en het is extreem handig dat de middenkolom eruit kan gedraaid worden zodat het geheel ook nog eens plat tegen de grond kan liggen (voor bvb. macro). De poten werden wel wat losser na veelvuldig gebruik, maar dat is kwestie van de daarvoor voorziene schroef weer aan te spannen.
Het enige echte 'probleem' dat ik heb ondervonden met dit statief, is dat er geen echte manier is om de middenkolom volledig vast te zetten: je kan hem altijd wel nog rond zijn as draaien, zelfs met alles zo moervast aangedraaid als maar kan. Het geheel schuift niet vanzelf naar beneden, dus dat is dan weer geen probleem.
Voor het geld is dit dus een mooi complete tripod naar mijn mening, zeker met de draagtas, haak, en het feit dat je 'm ook nog eens in monopod kan veranderen. Het heeft geen spikes onderaan, maar ik heb nog geen situaties gehad waar ik het gevoel had dat ik deze feature miste.
De draagkracht is een redelijk loze maat, iedere fabrikant kan hier zelf iets voor verzinnen. Een indeling zoals Gitzo heeft, met een maximale focale lengte is dan zinniger, omdat het iets over de stabiliteit zegt. Wat weer merkbaarder is op langere focale lengtes.Husky_|IA schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:06:
@Universal Creations: die review op DPReview had ik al gevonden en doorgenomen. De 3 Legged Thing Eddie trekt me het meeste aan, maar ik ben niet helemaal overtuigd. Ingeklapt is de 3LTE compacter dan de Sirui N-2204, maar de Sirui N-2204 is 600g lichter en heeft een grotere draagkracht. Er staat ook een review van ball heads op DPReview, dus die ga ik even doornemen.
Je zal het inderdaad zelf moeten ervaren, maar probeer dan ook eens een wat beter balhoofd. Ik had hiervoor een ander balhoofd, maar m'n Markins is een stuk fijner in gebruik, soepeler, nauwkeuriger om kleine aanpassingen te maken (maar mag ook wel voor de prijs).@Universal Creations, link0007, moozzuzz, henkie196: ik heb een balhoofd op mijn gorillapod en het maken van een precieze compositie is inderdaad niet altijd even eenvoudig, al denk ik dat dit deels te maken heeft met het type balhoofd zelf. Ik ga dus zeker eens een 3-weg kop uitproberen in de winkel en evalueren of ik dat fijn vind om mee te werken (snelheid van werken is voor mij niet belangrijk, gewicht dan weer wel). Multi-level panorama’s maak ik (nog) niet, dus de meerwaarde van zo’n kop zou elders moeten liggen.
De stabiliteit is op zich goed, maar op maximale hoogte, en vooral met de middenkolom helemaal uitgeschoven, wordt het wel een stuk minder. Als je ooit nog noorderlicht wilt schieten is carbon trouwens heel fijn. Niet koud bij het aanpakken, alhoewel een aluminium statief met foam er omheen ook wel zou moeten voldoen.@henkie196: ik zal de Redged 424 meenemen in mijn evaluatie. Gewicht zit alleszins al goed, hoe valt de stabiliteit mee?
Overigens is de Redged 424 niet meer in productie, ik denk dat de 525 de opvolger is (alhoewel die met 5 segmenten wel heel veel pootsegmenten heeft) of anders de 427 of iets dergelijks. Je zou ook eens kunnen kijken naar Benro statieven, alhoewel hun Travel series dacht ik een vast balhoofd heeft. Die 3 legged things zien er ook best leuk uit, alhoewel als ik nu in de markt was voor een statief, zou ik waarschijnlijk een Gitzo 254x halen.
Een test voor stabiliteit die je in de winkel goed kan doen, is je camera en langste lens erop zetten, dan een tik tegen een poot geven met je vinger en kijken hoe snel de trilling uitdempt.
[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 26-05-2015 22:08 ]
Bedankt, ik heb ze aan de openingspost toegevoegd!begintmeta schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:21:
[...]
Ik heb zelf al jaren een Berlebach statief, ben er tevreden mee, maar het is inderdaad geen lichtgewicht met pakweg 3kg inclusief kop en zelfgemaakte tas. Ik had ook niet het compactste model gekozen, (Report 9003 (zonder middenzuil)). Redelijk stabiel en robuust. Zeker als het koud is fijn spul.
Er zijn tegenwoordig nog wel fabrikanten van houten statieven ook voor fotodoeleinden actief, Ries en Wolf zijn vrij bekend.
Ik heb een Redged carbon statief, en laatst tilde ik hem aan de kop op, waarbij ik ineens zo het bevestigingsstuk uit de buis trok. Schijnbaar zat het niet goed gelijmd ofzo, maar dat geeft mij geen goed gevoel. Ten tweede houd ik al een tijdje de site van Redged in de gaten (redged.nl) en die website is al een tijd "uit". Ook de website van de leverancier doet gek, wat mij het gevoel geeft dat ze er mee opgehouden zijn ofzo. Al met al heb ik momenteel niet zoveel vertrouwen in dat merk op het moment.Husky_|IA schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:06:
@henkie196: ik zal de Redged 424 meenemen in mijn evaluatie. Gewicht zit alleszins al goed, hoe valt de stabiliteit mee?
[ Voor 31% gewijzigd door elhopo op 26-05-2015 22:37 ]

Maar nu ik m heb vraag ik mij erg af waarom ik m heb aangeschaft.
De gewichtsbesparing is minimaal (96gr vs 152gr) maar nog vervelender, hij mocht best wat langer zijn.
1. het statief is niet gemaakt om plat te liggen, de poten "klikken" dan niet vast, als je m plat wil is ie niet stevig

is zn laagste stand waar ie wel klikt, zit er een gapend gat onder

maar de normale middenkolom is dan weer iets te lang

maarja ik kan het statief ook domweg op de kop zitten als ik dicht bij de grond wil fotograferen

De middenkolom gaat terug, voor 30 euro koop ik wil een mini tafel statiefje als ik zoiets nodig zou hebben
ora et labora
Voor macro kun je hem vaak beter op de kop er in hangen als je dicht bij de grond wil komen, een klapschermpje is dan wel handig
www.maartendeboer.net
Behalve als je klapschermpje dankzij al die belachelijk grote qr plates niet meer kan klappen. (Bij mij een Sirui N statief en A6000 camera).Ventieldopje schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:12:
Dat had je toch kunnen weten, zo'n ding is er alleen voor dat je je statief verder naar de grond kan laten zakken zonder de middenkolom omhoog te moeten schuiven. De minimale werkhoogte is dan dus gewoon de hoogte van die draaiknop + een beetje
Voor macro kun je hem vaak beter op de kop er in hangen als je dicht bij de grond wil komen, een klapschermpje is dan wel handig

Doe er je voordeel mee
Anoniem: 30965
Ik werd ook een beetje moe van steeds die plaatjes losschroeven om bij je geheugenkaart/batterij te kunnen, dus maar de volgende oplossing bedacht:Arumes schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 00:32:
Om over het wisselen van batterijen en geheugenkaartjes maar te zwijgen. Ik zou graag teruggaan naar de QR-thumbscrews die Slik vroeger gebruikte, maar op dit moment is er AFAIK maar één nieuw(e) statief(kop) die zo'n systeem gebruikt. Voorlopig hou ik het nog bij de genoemde oude Slik op m'n E-PL5. Past echt precies:
[afbeelding]

Zal niet bij iedere lens werken, maar wel bij vele. Nadeel is dat je het dus continu om je lens hebt zitten, voordeel is de betere toegankelijkheid en balans.
Ik was aan het kijken naar de Rollei Compact Traveler 1 en de Sirui T-025x voor een compacte travel tripod die maximaal tot 35cm kon opvouwen en ~1kg woog.Phusebox schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:30:
Ja ik denk ook dat de Rollei de betere keus is over de Sirui. Beetje overpriced marketing bullshit waar ik in ben getrapt. Klopt het gezegde nog dat ik ooit nog een derde statief zal kopen.
Uiteindelijk was het carbon van de Sirui me niet 100 euro extra waard, ben benieuwd krijg deze week de Rollei binnen.
[ Voor 25% gewijzigd door Furfoot op 30-06-2015 20:47 ]
Volgende keer neem ik weer mijn compact hama statief van 16 euro mee.
Wat vond je beter aan het Hama statief in jouw situatie?
Ik begin me af te vragen of je dan niet het verkeerde sirui statief hebt gekocht als het echt zo compact moet zijn als de Hama...
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ga je geen spijt van krijgen, heb zelf de Z668C (net zoiets, zie zo niet wat het verschil is met die Q999C) en die bevalt uitstekend!Mr Pingu schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 14:47:
De gok gewaagd en voor €110 euries een Q999C gekocht. Linkje
Catch a smile out there!
Ben wel benieuwd welk Hama statief je dan hebt, die is écht niet compacter, stabieler en beter gebouwd dan die van mijPhusebox schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 23:23:
Ben sinds kort terug van vakantie met de Sirui en nee, ik ben niet overtuigd. Ik heb mijn statief veel minder gebruikt dan normaal vanwege het lompe formaat en het onhandige balhoofd.
Volgende keer neem ik weer mijn compact hama statief van 16 euro mee.

Zie voor een foto: http://gathering.tweakers...message/44083349#44083349
www.maartendeboer.net
http://www.dpreview.com/a...p-5-mini-tripods-reviewed
Ik heb de beste van de 5 (FLM) nog niet kunnen vinden in Nederland.
Inmiddels al geweldig geholpen met de aankooptips voor de D7100 en Sigma 18-35. Tot heden heb ik altijd een cheap chinees statief gebruikt omdat die het gewicht van de D3200 en een 50mm prima hield. Deze heeft het echter te moeilijk met het houden met het gewicht van bovenstaande. Vandaar dat er nu een degelijk statief moet komen.
Ik heb al de DPreview links doorgelezen en de enige die ik in nederland kon terugvinden waren de Cullman en Manfrotto, die beide een vrij lage werkhoogte bieden. Ik weet niet of ik hier last van ga krijgen aangezien ik zelf 182-184 ben.
Dus.. Mocht iemand nog tips hebben
Waar ik naar op zoek ben:
-Ballhead (Liefst 2 mogelijkheden voor hori/verticaal)
-Gewicht is geen issue
-€50-150 (Iets meer misschien)
-Tripod
-Stabiel genoeg voor sluitertijden tot 20-30 sec. Er hoeven geen urenlange opnames mee gemaakt te worden.
-Werkhoogte tegen de 160-170 lijkt me wel het handigst.
Gaat grotendeels gebruikt worden om te beginnen met landschapfotografie (Soms) en voorderest voor wat langere sluitertijd (Denk aan water) en wat rondspelen met een ND filter.
Tips zijn welkom!
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa
www.maartendeboer.net

Anyway, prima statieven van een degelijke kwaliteit met dito gewicht. Weet je zeker dat gewicht geen issue is, dan zijn het mooie statieven! Twijfel je nog een beetje, ga dan vooral kijken in de winkel of het gewicht écht niets uitmaakt.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Voor dat budget? Waar?begintmeta schreef op zondag 05 juli 2015 @ 11:51:
Een houten statief kan eventueel ook interessant zijn
www.maartendeboer.net
www.maartendeboer.net
Klopt ben er zeer tevreden mee, lekker licht, stabiel genoeg, makkelijk vervoerbaar en snel genoeg op te zetten.Glenfiddich schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 18:47:
[...]
Ga je geen spijt van krijgen, heb zelf de Z668C (net zoiets, zie zo niet wat het verschil is met die Q999C) en die bevalt uitstekend!
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Voor mijn dslr ben ik op zoek naar een statief, ik heb een D300S met een Sigma 50-500mm lens erop (en nog 2 kleine lenzen). De D300S + sigma 50-500 weegt ongeveer 3,4Kg. Mijn budget is €150-€200,-. Het lijkt me handig als de statief ook kan worden gebruikt als monopod. Ik ben op zoek naar een lichte, stevige/stabiele statief. Deze zal voornamelijk op vakantie gebruikt gaan worden. Gewicht is voor mij dus belangrijk.
Ik heb hier http://www.dpreview.com/a...comparing-5-aluminum-kits gekeken voor wat reviews van travel statieven. Daarnaast heb ik ook gekeken naar de 3LT X0A Tim Evolution 2 (http://www.fotoshopaalten...hed-0-balhoofd-zwart.html) en de mefoto roadtrip (http://www.statiefshop.nl...-tripod-kit-titanium.html).
Welke statieven zouden jullie aanraden in de prijsklasse?
De 3LT Tim zal waarschijnlijk wel wat stabieler zijn dan de Vyv aangezien het aantal segmenten van de poten minder is.
Tim zal al een stukje stabieler zijn maar is ook niet erg hoog, Rick zal net buiten je budget vallen maar is véél geschikter: http://www.fotoshopaalten...rhed-mohawk-balhoofd.html
www.maartendeboer.net
Ik gebruik het statief ook voornamelijk op vakantie in combinatie met een Fuji X-T1 plus 10-24/23/56 lenzen en heel af en toe met de D7100 plus AF-S 80-400VR. In het laatste geval zorg ik er meestal voor dat ik niet de onderste segmenten van de poten gebruik en zeker niet de middenkolom.Ventieldopje schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:12:
Vyv is dan ook de kleinste van het stel en zit in de serie "3 Legged Thing Punks", kleine dingen maar erg sterk. Wel met als nadeel dus dat hij minder stabiel wordt als je hem helemaal uitklaptHij is dan ook vooral bedoeld voor kleine DSLR's (valt de D7100 niet echt onder) en mirrorless camera's.
Tim zal al een stukje stabieler zijn maar is ook niet erg hoog, Rick zal net buiten je budget vallen maar is véél geschikter: http://www.fotoshopaalten...rhed-mohawk-balhoofd.html
Voor "thuis" heb ik een Gitzo 2-series basalt statief. Net even zwaarder dan de carbon versie maar wel een stuk goedkoper met verder gelijke specs qua belasting. Zeker in combinatie met een Markins M10 werkt het heel prettig. Maar wel een beetje buiten budget van de vrager.
@Yahrr: Ik zie weinig reviews waar een dergelijke lens wordt gebruikt in combinatie met de travel statieven. (waarschijnlijk omdat de lens niet echt "travel "is). We gaan in september naar Tanzania en helaas zitten de leeuwen en dergelijk niet altijd mooi op 10 meter van de jeep
@kdbruin: De Gitzo wordt wel erg duur inderdaad.......
Iemand nog verdere ervaring met de 3LT - Rick in combinatie met een vergelijkbare setup? (D300S + Sigma 50-550, samen 3,5 Kg waarbij het gewicht vooral in de lens zit)
Hier heb ik toevallig een review gevonden van de Rick:glennabraas schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:24:
Iemand nog verdere ervaring met de 3LT - Rick in combinatie met een vergelijkbare setup? (D300S + Sigma 50-550, samen 3,5 Kg waarbij het gewicht vooral in de lens zit)
http://havecamerawilltrav...-thing-rick-travel-tripod
Ik heb dan het broertje van Rick, de Vyv, maar kan me wel vinden in zijn conclusies. Als je echt zwaar geschut gaat gebruiken, dan is het niet de beste optie. Maar voor op reis vind ik het een stuk handzamer dan m'n Gitzo die ingeklapt (met kop) ruim 50cm is tegenover de 32cm van de Vyv. Ook de 800gr verschil in gewicht maakt de Vyv een stukje aantrekkelijker.elhopo schreef op maandag 13 juli 2015 @ 10:14:
Hier heb ik toevallig een review gevonden van de Rick:
http://havecamerawilltrav...-thing-rick-travel-tripod
De BeFree zie ik ook geregeld langskomen, maar ik neig toch iets meer richting de MeFoto RoadTrip...Yahrr schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 17:59:
@glennabraas Ik heb de Manfrotto BeFree uit de test. Compact en licht en stabiel genoeg. Maar met jouw Sigma 50-500 kun je niet alleen af gaan op draagvermogen maar moet het balhoofd ook voldoende stabiel zijn. Ik vraag me af in hoeverre de genoemde statieven dat brandpunt stabiel kunnen houden.
Keuzes

http://www.digitalcameraw...top-options-tested-rated/
[ Voor 17% gewijzigd door TommyGun op 20-07-2015 16:07 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Belangrijkste reden voor mij voor de BeFree is dezelfde snelkoppelingsplaat als zijn grote broer. En ik werk liever met clips dan draaipoten, maar dat is persoonlijk.TommyGun schreef op maandag 20 juli 2015 @ 16:00:
[...]
De BeFree zie ik ook geregeld langskomen, maar ik neig toch iets meer richting de MeFoto RoadTrip...
Keuzes
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Geniet van de 24 uur...TommyGun schreef op maandag 20 juli 2015 @ 23:30:
Toch maar de MeFoto besteld, a.s. zaterdag meteen testen op Spa!
Het budget is ongeveer € 300 tot €350.
Mijn eisen:
- Carbon
- werkhoogte minimaal 159 maar ideaal iets hoger
- kwaliteit
- makkelijk mee te nemen
- stevig
- kop
- Voor aanstaande vrijdag bezorgd... (zaterdag ga ik weg)
Gebruik:
- Landschap fotografie
- Long time exposure fotografie
Met de eisen van hierboven heb ik zelf onder andere gevonden:
Redged TSC-427k Travel Tripod Carbon Kit (+RNB-2N) €339
Redged TSC-525K Ultimate Travel Tripod Carbon Kit (+RNB-0N) €229
Manfrotto MKBFRC4-BH Befree Carbon Kit Incl. Balhoofd en draagtas €319
mijn voorkeur gaat uit naar de eerste, maar vraag me af of ik nog statieven mis in deze categorie