Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online

Ebayzo

Gekke eend

Grote schop. Wil hier geen nieuw topique voor aanmaken dus haak even in. Nadat al twee tripods de kast in zijn verdwenen door irritaties wil ik toch eens wat praktijkervaringen horen. Ik zoek een statief voor een Canon 77D met maximaal een 70-300 objectief. De vorige twee tripods hadden toch de nare gewoonte om bij bijvoorbeeld een maan foto elke keer te zakken waardoor de maan ook netjes weer uit beeld verdween.

Eigenlijk zoek ik gewoon een stevige tripod met balhoofd (denk ik). Mobiliteit is niet direct de meest belangrijkste eigenschap. Budget staat ter discussie maar moet niet te gek worden. Ik hoef niet de beste te hebben, maar wil ook geen zakkende camera meer.

Iemand suggesties of zaken waar ik echt op moet letten?

Flickr

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Je geeft zelf eigenlijk al aan waarop je wil letten: stevigheid. Misschien kan je ook beschijven wat je eerder aan statieven had, en waarom die de kast in zijn.

Je kan misschien het beste het een en ander uitproberen, en dan misschien ook niet alleen balhoofden. Mijn ervaring is dat balkoppen uiteindelijk vaak toch wat minder stabiel zijn dan driewegkoppen.

Ik ben nog steeds best tevreden met mijn Berlebach Report (heb er net wel voor het eerst een kleine reparatie aan uit moeten voeren, was geen probleem) , al wil dat in sterke wind toch ook wel eens wat vibreren, dat valt door wat ballast wat te verminderen. Ik gebruik tegenwoordig meestal een Novoflex ClassicBall 3 II, maar af en toe ook nog de oude Gitzo G1371m.

begintmeta wijzigde deze reactie 30-08-2018 16:35 (8%)

• Stvn21
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 12:55
Zijn de statieven die nu bij ibood te verkrijgen zijn wat?

http://www.ibood.com/elec...2/4620/op-op-elektronica/

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 19:13

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Zou zeggen Google eens voor reviews. Wat heb je gevonden? ;-)

-_- Mijn plekje op het web -_- Workshops fotografie -_-

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 07:48

copykat

Good copy isn't bad

@Ebayzo, je hebt clip/ clamp en twistlock. clip is sneller maar minder stabiel en gevoeliger voor vuil.
twistlock zijn die draai ringen en klemmen om de gehele buis. ( dus stabieler en haken niet ergens aan met die clip.)
De china imports zoals Ali E en zo moeten ergens op verdienen dus kwaliteit kan stiekum toch anders zijn de de gene waar ze op lijken.
ander ding, hoe hoger je wilt komen met je statief hoe steviger het moet zijn, en dus zwaarder, groter, duurder.
Verder is een weighthook een goed middel om je statief stabiel the maken, trillingen.
Wat hier boven al stond :wat had je en wat is niet goed.

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Pepper92
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 18:09
Nadat mijn camera (Nikon D750) met statief en al is omgewaaid (ouch!) zal ik het lot niet langer tarten en nu eens wat meer investeren in een goed statief. Na een en ander in dit topic door te hebben gelezen hoop ik het te redden van §150-§200 euro.

Eisen:
- Liefst <1.5 kg (carbon/aluminium is mij denk ik om het even)
- Compact & draagbaar met draagtas (met name op de fiets)
- Hoogte >150 cm
- Poten die wijd kunnen staan (voor foto's laag bij de grond)
- Belastbaarheid voldoende voor Nikon D750 (840 gram) + 70-200 F4 (850 gram) (veel zwaarders komt er niet, maar lijkt me dat een statiefje van letterlijk 2 kg draaggewicht onvoldoende is)
- Kop die je op horizontaal / verticaal kan 'vastzetten' voor panorama's
- Stevig :9~ / misschien met haak voor winderige omstandigheden

Opties (links cameranu)
- Rollei C5i Carbon (§150, draaggewicht 8 kg, weegt 1 kg)
- Sirui Traveller Aluminium T-1004XL statief + E-10 balhoofd (§150, draaggewicht 8 kg, weegt 1,3 kg)
- Manfrotto MKBFRLA4BK-BH Befree Aluminium Tripod Kit Zwart (§170, draaggewicht 8 kg, weegt 1,6 kg)
- Vanguard VEO 2 264AB statief (§180, draaggewicht 8 kg, weegt 1,6 kg)

Maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet echt. Iemand tips? (jaja, naar lokale fotozaak gaan, dat ga ik ook zeker doen als ik mn gerepareerde camera op ga halen, maar liefst wel geÔnformeerd)!

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:55

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Pepper92 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:32:
Nadat mijn camera (Nikon D750) met statief en al is omgewaaid (ouch!) zal ik het lot niet langer tarten en nu eens wat meer investeren in een goed statief. Na een en ander in dit topic door te hebben gelezen hoop ik het te redden van §150-§200 euro.

Eisen:
- Hoogte >150 cm
- Belastbaarheid voldoende voor Nikon D750 (840 gram) + 70-200 F4 (850 gram) (veel zwaarders komt er niet, maar lijkt me dat een statiefje van letterlijk 2 kg draaggewicht onvoldoende is)

Opties (links cameranu)
- Sirui Traveller Aluminium T-1004XL statief + E-10 balhoofd (§150, draaggewicht 8 kg, weegt 1,3 kg)
- Manfrotto MKBFRLA4BK-BH Befree Aluminium Tripod Kit Zwart (§170, draaggewicht 8 kg, weegt 1,6 kg)

Maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet echt. Iemand tips? (jaja, naar lokale fotozaak gaan, dat ga ik ook zeker doen als ik mn gerepareerde camera op ga halen, maar liefst wel geÔnformeerd)!
Kijk voor de grap eens naar 3 Legged Thing:

- 3 Legged Thing Punks Travis statief Zwart + Airhed Neo (§199, 11-165cm, 18gk draagvermogen, 1.6kg zwaar)
- 3 Legged Thing Punks Billy statief Oranje + Airhed Neo (§279, 10-165cm, 18kg draagvermogen, 1.38kg zwaar)

En zo zijn er nog wel meer soorten ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
verkeerde topic..

begintmeta wijzigde deze reactie 18-10-2018 17:58 (78%)

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:48
Pepper92 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:32:

Eisen:
- Hoogte >150 cm

Opties (links cameranu)

Omwaaien heeft weinig met goed statief te maken maar meer met zwaartepunt. Mijn Manfrotto is ook topzwaar met geared kop (1,2kg kop alleen ofzo) en is al eens met 5D+grip+lens en flitser omgewaaid terwijl de combi makkelijk 5KG woog. Alleen wel top zwaar.
Dus als je veel op winderige plekken staat is een haak om je tas er onder te hangen misschien wel fijn :)

GabriŽl Ryzen

• Pepper92
sapphire schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:59:
[...]

Omwaaien heeft weinig met goed statief te maken maar meer met zwaartepunt. Mijn Manfrotto is ook topzwaar met geared kop (1,2kg kop alleen ofzo) en is al eens met 5D+grip+lens en flitser omgewaaid terwijl de combi makkelijk 5KG woog. Alleen wel top zwaar.
Dus als je veel op winderige plekken staat is een haak om je tas er onder te hangen misschien wel fijn :)
Klopt natuurlijk, maar in deze situatie (en een andere x met veel wind) had ik de poten ook verder uit elkaar kunnen zetten met een ander statief, waardoor 't zwaartepunt lager was komen te liggen.

@Ventieldopje 3 legged thing kende ik niet en had ik daardoor overgeslagen, dus thanks! Lees daar ook dat het draagvermogen afneemt (duh) bij een wijdere poot-opzet, dus dat is ook iets om rekening mee te houden bij de door mij genoemde statieven.

Pepper92 wijzigde deze reactie 18-10-2018 20:19 (15%)

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13:54
@Pepper92 productreview: Sirui N-2204 Carbon review door Deathchant
Voldoet aan al je eisen. Alleen moet je kijken of je deze combi nog goedkoop kunt vinden; is immers al een paar jaar oud...

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• sapphire
Ik ben me ook eens aan het oriŽnteren naar een statiefje.

Ik heb nu een Manfrotto 055XDB met short collum en een 410 kop. Stabiel als een huis maar weegt zeker wat!
Daarnaast een Manfrotto 785b Modo, ooit gekregen bij een Zoom abbo (10 jaar terug ofzo) en die is ondertussen door de hele familie flink afgeragd :|
En een Gorillapod zoom die aan het overlijden is en een Manfrotto 496RC2.

De 055XDB en de 410 blijven maar de 785b en Gorillapod daar wil ik een kleine compacte vervanger voor. Ingeklapt zo compact mogelijk, ruim onder de 2KG en niet te duur. Gelukkig hoeft hij niet zo hoog te zijn en hoeft qua gewicht maar 1~1,5KG te dragen.

Zelf had ik al de Manfrotto compact advanced ballhead gevonden, de element serie (bv de MKELES5GY) en de 290 serie (bv. de 290 light kit). Zitten mooie statieven tussen maar begrijp dat je in die categorie vast zit aan een vaste kop?

Iemand nog tips die het bekijken waard zijn bij andere merken ?

GabriŽl Ryzen

• MikeHuberts
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 12-12 14:47
sapphire schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:45:
Ik ben me ook eens aan het oriŽnteren naar een statiefje.

.......

Iemand nog tips die het bekijken waard zijn bij andere merken ?
Ik zou ook eens kijken naar Genesis. Voor de meeste een vrij onbekend met (was het voor mij ook) Maar heb zelf toch de "gok" gewaagd en heb er tot nu toe zeker geen spijt van. Ik ben gegaan voor de Genesis C3.

Mijn eerste ervaringen zijn erg goed. Het statief is erg stevig en zit goed in elkaar, voor de prijs heb ik nog weinig gezien dat ook maar beetje in de buurt komt. Er is een optie om het statief om te toveren tot een monopod en er zijn spikes aanwezig in de poten. Ondanks de weinige beschikbare reviews, denk ik dat dit merk nog veel kan winnen als het gaat om bekendheid.

Uiteraard is het nog maar afwachten hoe het statief zich op de langere termijn gaat bewijzen, maar er is in ieder geval 6 jaar fabrieksgarantie aanwezig.

Canon 750D | 500px

• Enzo Dizono
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14:20
Wat een kleine statiefjes hier :')

Ok, dit was een gehuurde Manfrotto wind-up, dit soort werk is eigenlijk te duur om te kopen als je het nauwelijks gebruikt. Dan is huren een veel betere optie. HIER het eindresultaat.

Soms moet je nog iets hoger en dan moet je nog iets groters huren. Mijn eigen trouwe FLM CP30 XLM Pro (topding, na anderhalf jaar misbruik nog steeds foutloos!) op een klein verlengstukje. De kop is een Manfrotto 410.

En ook HIER weer even het resultaat.

www.jessekraal.nl

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

@Enzo Dizono Zo’n joekel in de woonkamer? In de studio heb ik iets soortgelijks staan maar voor binnen heb ik een Manfrotto 1005BAC Ranker Stand.

Ben benieuwd wat je nog meer met deze setup gedaan hebt, of was het echt alleen voor die foto van bovenaf?

Unidentified wijzigde deze reactie 22-10-2018 17:10 (74%)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Enzo Dizono
Het vertekent hier een beetje, maar de dwarsligger is zeker wel zo'n 3-4 meter. Moest ook wel om met de 14mm niet de statiefpoten in beeld te krijgen. Heb met deze setup een aantal van dit soort beelden geschoten, inderdaad allemaal van bovenaf.

www.jessekraal.nl

• Pepper92
Deathchant schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:50:
@Pepper92 productreview: Sirui N-2204 Carbon review door Deathchant
Voldoet aan al je eisen. Alleen moet je kijken of je deze combi nog goedkoop kunt vinden; is immers al een paar jaar oud...
Ik zit me even te verdiepen in e Sirui N-2204x, T-2204x en de aluminium alternatieven. In je notitie lees ik dat de N variant veel steviger zou zijn dan de T variant. Heeft iemand hier ervaring met dd Sirui T-2004x of T-2204x of soortgelijk.

• sapphire
@MindcrimeNL Bedankt voor de tip maar die lijken sprekend op de Manfrotto Element travaller big zeg ! Bijna het zelfde gewicht, zelfde los bijgeleverde accessoires en hoogte :|

Gisteravond laat op het nippertje nog een Manfrotto Element traveller small besteld bij de Mediamarkt voor §75. Goedkoopste in andere shops was §99 dus leek me een goede deal.

Weegt 1,2KG, 32CM ingeklapt, 4KG max load dus ruim voldoende en uitgeklapt max 143cm dus opzich prima.
Eerste indruk is erg goed, twistlock is een fijn iets, voelt goed aan, rubber voetjes en spikes meegeleverd. Kop kan er af en je kunt er direct een camera op schroeven (of wat anders).

@Enzo Dizono Mooi speelgoed weer :9~
Geweldig dat je het statief gewoon hebt vestgetaped, ik krijg ook altijd verbaasde blikken als ik mijn 055XDB weer in ťťn of andere onmogelijke houding gezet heb. En wat een super fijne kop hŤ die 410!!
Blijft heerlijk en ondergewaardeerd spul allemaal, statieven ect. :)

Heb laatst nog een XPRO MHXPRO-3WG overwogen omdat die de helft is qua gewicht maar uiteindelijk toch niet gedaan. Schijnt toch meer speling te hebben en voor de §170 vind ik het dat niet waard tov. de 410 :) Zeg nooit nooit want kans blijft dat hij er gewoon ooit komt met een setje iets lichtere pootjes (190 serie ofzo)

sapphire wijzigde deze reactie 22-10-2018 19:54 (32%)

GabriŽl Ryzen

• Enzo Dizono
Ja, die 410 is fijn, maar inderdaad wel zwaar. Zeker omdat mijn poten minder dan 2 kilo wegen (en toch stijf en 2,17m hoog!). Ik ga me eens in die optie van jou verdiepen. Kun jij een setje FLM's aanschaffen met het gewicht van een 190, maar de stevigheid en hoogte van een 055 ;). Ik zou ze wel in Duitsland kopen, kostte me ruim 200 euro minder dan hier in Nederland en kon na een mailtje ook nog de btw laten verleggen (y).

De bevriende fotograaf van wie ik de tip kreeg naar een FLM te kijken zweert trouwens zelf bij de Arca Cube, maar die vind ik met 1650 euro toch wel een beetje aan de dure kant. Beetje...

Enzo Dizono wijzigde deze reactie 22-10-2018 21:31 (28%)

www.jessekraal.nl

• sapphire
Die Arca Cube is zo'n beetje de holy grail van de geared koppen :+

Ja de 410 is idd erg zwaar, zelfs met de 055XDB Š 2,1KG is het enorm uit balans. Ik mag de combi thuis ook niet meer (met poten ingeklapt) neerzetten omdat het topzwaar is en als * sapphire Jr er maar een beetje aan trekt het al omvalt. Is al 3x gebeurd en de laatste keer kopte hij hem gelukkig nťt goed :X Nu is de 785b zijn speeltje waarmee hij door het huis wandelt :+

Ik zou iig voor werk nooit meer zonder een geared kop kunnen en willen, heb de 410 jaren geleden via MP gekocht voor §100 en ondanks het afgebroken veiligheidspalletje nog gewoon 100% functioneel ondanks veel gezeul :)

Zal wel niet helemaal wakker meer zijn maar FML ? :$

GabriŽl Ryzen

• nielsgeode
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19:53
sapphire schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:00:
Die Arca Cube is zo'n beetje de holy grail van de geared koppen :+

Ja de 410 is idd erg zwaar, zelfs met de 055XDB Š 2,1KG is het enorm uit balans. Ik mag de combi thuis ook niet meer (met poten ingeklapt) neerzetten omdat het topzwaar is en als * sapphire Jr er maar een beetje aan trekt het al omvalt. Is al 3x gebeurd en de laatste keer kopte hij hem gelukkig nťt goed :X Nu is de 785b zijn speeltje waarmee hij door het huis wandelt :+

Ik zou iig voor werk nooit meer zonder een geared kop kunnen en willen, heb de 410 jaren geleden via MP gekocht voor §100 en ondanks het afgebroken veiligheidspalletje nog gewoon 100% functioneel ondanks veel gezeul :)

Met wat DUI kan je prima hetzelfde voor elkaar krijgen met bijvoorbeeld thorlabs of suruga seiki tilt stages (staan veel gebruikt op ebay). Nog steeds prijzig, maar minstens net zo goed.

Voorbeeldje: http://ebay.com/itm/173601576186
Je kan 2 van die dingen haaks op elkaar schroeven, er zijn ook rotary stages en zelfs x-y-z-stages, hoewel het wel een enorme kerstboom wordt als je alles opstapelt :+

• Enzo Dizono
sapphire schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:00:
Klein Duits merk. Niet heel goedkoop, al is het ook niet zo duur als Gitzo. Zit een beetje tussen Manfrotto en Gitzo heen qua prijs. Alleen zie ik dat de website uit de lucht is en ook hun facebook al een tijd niet meer is bijgewerkt. De winkel waar ik het heb gekocht in Duitsland meldt ook dat de paar artikelen die ze nog hebben uitloopartikelen zijn. Zou wel serieus jammer zijn als zij er mee opgehouden zijn... :|

www.jessekraal.nl

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

FML?
FLM!

https://www.photoscala.de...v-cp-travel-aktualisiert/

Maar die bestaan toch nog steeds:
http://www.flm-gmbh.com/

...[heel verhaal over overnamemoeilijkheden]...
Zeitdruck entstand gleichzeitig auch durch die Bauarbeiten fŁr unser neues Fertigungsgebšude, welches zum Jahreswechsel 2018/19 bezogen werden soll. Auf 2000qm wird dort die Fertigung endlich den nŲtigen Platz finden

Bitte beachten Sie, dass die Modelle der bisherigen CP-26 und CP-30 Stativreihen nicht mehr gebaut werden. Ersatzteile sind in der Regel weiter verfŁgbar. Wir arbeiten an neuen Typen um die bisherigen damit zu Ersetzen.

ehtweak wijzigde deze reactie 22-10-2018 23:19 (20%)

†††Mooie Plaatjes†††

• Pepper92
Inmiddels een statief gekocht: de Sirui T-2004x met K-20x statiefkop.

Gekozen voor de aluminium variant vanwege het grote verschil in prijs (aanbieding van §110 via bol, elders §170, carbon §270) en voor de T variant om toch wat gewicht te besparen.

Eerste indruk is goed! Erg stevig, voor mij hoog zat ook zonder ophogen van de middenkolom en met een hele fijne, luxe draagtas. Er is wel wat kracht nodig om de poten in de hoek te verstellen en 't is bij elkaar ook wel zwaarder dan m'n oude, simpele Hama statief.

Uitgebreidere review volgt waarschijnlijk wel :)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Pepper92 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:39:
Inmiddels een statief gekocht: de Sirui T-2004x met K-20x statiefkop.
Ik heb de A-1005 y10 set van Sirui en ook erg tevreden.
Twistlocks zijn iets minder snel in en uit te schuiven dan de klemlock maar veel preciezer af te stellen en steviger.
Monopod nog niet gebruikt heb ik een aparte voor. (moet nog wel een quickreleaseplate daar voor hebben)

1 ding mis ik: een opschroefbare /opklikbare handel voor video.
Nu moet je de camera vast pakken als je in hoogtehoek wilt veranderen.

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Enzo Dizono
copykat schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:30:
[...]

Ik heb de A-1005 y10 set van Sirui en ook erg tevreden.
Twistlocks zijn iets minder snel in en uit te schuiven dan de klemlock maar veel preciezer af te stellen en steviger.
Monopod nog niet gebruikt heb ik een aparte voor. (moet nog wel een quickreleaseplate daar voor hebben)

1 ding mis ik: een opschroefbare /opklikbare handel voor video.
Nu moet je de camera vast pakken als je in hoogtehoek wilt veranderen.

[Afbeelding]
Tja, een balhoofd is dan ook helemaal niet geschikt voor video. Je kunt wel zo'n armpje hebben, maar als je dan een panbeweging wil maken, loop je een groot risico de camera ook in een of meerdere andere richtingen te verstellen. Gebruik voor video een videokop of -als je echt ťťn kop wil voor zowel foto als video- een driewegkop.

Betaalbare videokop (Manfrotto Beefree Live):

Betaalbare driewegkop (Manfrotto 804)

www.jessekraal.nl

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ja, klopt maar dat steekt altijd zo uit bij andere momenten en is zo'n compacte balhead veel makkelijker mee te nemen in rugzak. voor de anderhalve keer dat ik iets film zou een opzet handeltje ideaal zijn.
maar ik zou is kijken naar de prijs, misschien als opzetkop als nodig kan natuurlijk ook.

copykat wijzigde deze reactie 30-10-2018 14:44 (18%)

• sapphire
Een balhoofd die ook kan draaien als je de kop locked ?
Kop vast en dan alleen het kan pannen ?

Ik heb gisteren voor het eerst in huis mijn Element traveller small kort kunnen testen. Vind de Arca plate wat fragiel voelen en de klem ook. De rest van de kop voelt prima dus misschien op termijn alleen de klem vervangen. Kan ook de RC2 van mijn 494RC2 balhoofd overzetten aangezien daar weinig interesse voor lijkt te zijn :+
Koppen schelen qua gewicht 60gram dus de hele kop kan ook :+
Verder lijkt het geheel wel steady te staan met een X-T2 :) Alleen de poten lijken niet helemaal dreumes-proof. :+. Toen de kleine er aan ging hangen met zijn 11KG ..... :X maarja de dikste secties zijn dunner dan de dunste van de 055XDB dus niet heel gek.

sapphire wijzigde deze reactie 30-10-2018 16:57 (77%)

GabriŽl Ryzen

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 15:17
Op dit moment heb ik een Sirui N-2204X wat mij prima bevalt, maar ik zoek nog iets kleiners erbij,dus iets wat je klein mee kan nemen. Daarvoor heb ik nu een PULUZ PU3001 Mini Pocket Tripod (banggood ding) wat uit te vouwen is tot 57cm hoogte, maar helemaal ingeklapt is die maar 22cm en dat is nou net wat ik zoek, maar dan echt wel in betere kwaliteit. Dit ding heb ik nu 3x kunnen gebruiken en vertoont al kuren, maar goed, gekocht voor 30 euro dus ik verwachtte er ook niet al teveel van (alhoewel dit wel erg snel is).

Iemand ervaring met 1 van deze statieven? (balhoofd heb ik zelf en hoeft niet van toepassing te zijn, maar als het moet, dan het liefst arcaswiss..)

https://www.kamera-expres...s-base-mini-abt-kit-grijs <- ziet er opzicht wel goed uit, maar ook meteen het duurste
https://www.kamera-expres...enro-tms07a-macro-statief <- bijna 30cm lang opgevouwen
https://www.cameranu.nl/n...to-a0320q00-statief-black <- deze spreekt mij het meeste aan

Over de MeFoto kan ik nog het meeste vinden, alhoewel dat ook al niet veel is maar komt er positief vanaf en heeft ook arcaswiss bevestiging..

A7III | 5D3 | 7D | 14 2.8 | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 24-105 4 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• sapphire
MeFoto was dat niet het bedrijf wat een beetje begon met van die travel statieven en wat zo'n grote hit bleek te zijn waarna oa. Manfrotto met de BeeFree, element travaler, ect. kwam?

Lijkt me dus geen geen meuk :)

GabriŽl Ryzen

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@CasGas Tja, er valt zoveel te kiezen.
Al eens gekeken bij Sirui zelf? Want gaat het je vooral om de (minimale) ingevouwen lengte, of om zo min mogelijk mee te sjouwen massa?

Ook bij 3 Legged Thing is er volop keuze.
En b.v. LEOFOTO heeft een aantal miniatuur statiefjes.

Wat dacht je van een miniatuur Berlebach: https://www.berlebach.de/...ils&id=98&sprache=english

Kortom; de keuze is reuze! :)

ehtweak wijzigde deze reactie 30-10-2018 22:16 (5%)

†††Mooie Plaatjes†††

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 15:17
@ehtweak
zo min mogelijk mee te sjouwen massa?
Dat vooral, maar ook wel een beetje lengte en dan lijkt de MeFoto en de LeoFoto een goede keuze. Die tafelstatiefjes die ken ik wel, het gaat voornamelijk om een kleinere variant van een "normaal" statief.

Dank je voor de opties, ik ga er eens verder in duiken.

A7III | 5D3 | 7D | 14 2.8 | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 24-105 4 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• Koelman87
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 03:47
CasGas schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:29:
@ehtweak

[...]

Dat vooral, maar ook wel een beetje lengte en dan lijkt de MeFoto en de LeoFoto een goede keuze. Die tafelstatiefjes die ken ik wel, het gaat voornamelijk om een kleinere variant van een "normaal" statief.

Dank je voor de opties, ik ga er eens verder in duiken.
@CasGas Ben je al wat wijzer/een statief rijker? Ik ben ook op zoek naar een compact en licht statief. Vooral bedoeld voor citytrips, zodat ik niet de hele dag een 'zwaar', groot en lomp statief hoef mee te sjouwen als ik bijvoorbeeld 4 dagen door Londen heen slenter (volgende week).

Ik had hiervoor een Gorillapod gekocht, maar merk dat deze toch te beperkt is voor wat serieuzere fotografie. Deze gaat dus zeer waarschijnlijk weer in de verkoop. Nu zit ik ook te kijken naar de MeFoto Daytrip of Roadtrip Air. Ben dus benieuwd of je (of iemand anders) hier al ervaring mee heeft.

De grotere fotozaken hier in de buurt hebben ze helaas niet op voorraad, dus in het echt bekijken wordt wat lastig.

Canon EOS 80D & EOS 350D | Canon EF 17-40mm f/4L USM | Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM | Canon EF 50mm f/1.8 STM | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM

• sapphire
Iets groter maar wellicht interessant, Manfrotto element traveller ?

GabriŽl Ryzen

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ideaal reisstatief:
ehtweak in "Het statieven topic"
gebruik 'm al jaren en functioneert nog steeds prima. d:)b

†††Mooie Plaatjes†††

• Koelman87
@sapphire @ehtweak Thanks! Beide in principe interessante opties, echter staat de prijs me ietwat tegen.

Als 'primair' statief heb ik nu een soort no-brand (Falconeyes) te leen van een vriend. Deze heeft hem in principe niet nodig, dus heb hem redelijk permanent te leen. Ondanks dat het een prima en stevig statief is, is het echter wel een relatief zwaar (alu) en lomp ding.

Waarom de prijs van jullie opties me tegenstaat? Omdat ik op den duur ook voor mijn primaire statief een eigen alternatief wil. Uiteraard van alle gemakken voorzien; carbon, goed balhoofd, spikes, goede werkhoogte en bij voorkeur een afneembare monopod. Dit is uiteraard niet goedkoop, dus het voelt dan op de ťťn of andere manier niet goed om ook best wat uit te geven voor een reisstatiefje, wat ik alleen op citytrips e.d. ga gebruiken en verder een beetje ligt weg te stoffen.

Dillema's...

Canon EOS 80D & EOS 350D | Canon EF 17-40mm f/4L USM | Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM | Canon EF 50mm f/1.8 STM | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM

• sapphire
@Koelman87 Mja prijs kan ik me voorstellen, heb de mijne in de sale.

De Traveller big is een stuk groter dan de small, heeft een afneembaar poot die als monopod te gebruiken is en het balhoofd van mijn smal is verbazend goed (iig vergelijkbaar met mij 494RC2) en kan gewoon vervangen worden. Spikes worden bij de grote en kleine standaard meegeleverd :)

Lijkt wel een reclame praatje :+ maargoed zal voor de MeFoto vast ook gelden wat ik zeg.

Snap je punt qua prijs wel, het is dat mijn werkstatief gewoon groot en log is en het me steeds meer tegen stond om deze mee te nemen. Ook het compacte van een reisstatief stond me wel aan aangezien we als beginnend gezin al genoeg zooi mee zeulen en deze gewoon onderin de wagen past. En net een aanbieding treffen, maar wie weet komen er weer mooie aan met black friday :)

Edit: je kijkt toch niet naar de travaller carbon? Bij de small scheelt het nog geen 100gram maar is wel dubbel zo duur :|

sapphire wijzigde deze reactie 15-11-2018 09:28 (7%)

GabriŽl Ryzen

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Koelman87 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:17:
@sapphire @ehtweak Thanks! Beide in principe interessante opties, echter staat de prijs me ietwat tegen.

Als 'primair' statief heb ik nu een soort no-brand (Falconeyes) te leen van een vriend. Deze heeft hem in principe niet nodig, dus heb hem redelijk permanent te leen. Ondanks dat het een prima en stevig statief is, is het echter wel een relatief zwaar (alu) en lomp ding.

Waarom de prijs van jullie opties me tegenstaat? Omdat ik op den duur ook voor mijn primaire statief een eigen alternatief wil.
Je kunt ook speuren naar 2de hands carbon statieven en/of bij de occasions/uitverkoop van de diverse fotozaken. Soms zit er wat interessants tussen.
Ik gebruik de genoemde Sirui ook als thuisstatief; werkt prima. En als het echt superstabiel moet (maar ik gebruik 'm nog zelden) heb ik zo'n tig kilo zwaar, verrijdbaar statief:

ooit voor een paar tientjes bij een oude fotograaf opgehaald. Alleen al in de voet zit >20kg aan ijzeren stabilisatieblokken. Waanzinnige kwaliteit 8) zo maken ze ze niet meer. :)
Dillema? ;) Hooguit een dilemma... :+

ehtweak wijzigde deze reactie 15-11-2018 10:15 (7%)

†††Mooie Plaatjes†††

• Koelman87
@ehtweak Tsja, het dillema bestaat voornamelijk uit het feit of ik niet beter meteen iets meer geld kan uitgeven aan een knap 'primair' do-it-all statief, die misschien ietsjes minder compact is, maar wel ongeveer net zo licht is en luxer is uitgevoerd. Een goed en stevig balhoofd is ook nog wel een dingetje.

Sirui heeft in de NX serie bijvoorbeeld een aantal mooie opties. Nu met 10% korting bij Kamera Express toch weer wat voordeliger ook. TX versie is wat compacter en lichter, maar beschikt weer niet over een monopod.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19:11
Beste mensen, ook ik ben aan het twijfelen.

Ik ben op zoek naar een kleine lichtgewicht. Het geheel moet een Sony A7 + 24-70/4.0 lens kunnen dragen, dus samen ca. 1kg. Nu ben ik aan het kijken wat voor een statief dat zou kunnen worden. Gewicht en maat zijn belangrijke factoren.

Qua hoogte maak ik me niet zo'n zorgen, tafelhoogte plus een beetje is al prima, dus met ca. 140cm ben ik wel tevreden.

Qua prijs: ca. 80-120§

Nu twijfel ik zelf tussen:
  • Rollei Compact Traveler No. 1 Carbon
  • Sirui ET-1004
Beide vallen binnen het budget. Maar waar moet ik nou de verschillen verder zoeken? De Sirui is van aluminium terwijl de rollei van carbon gemaakt is. Maar behalve de simpele basis raak ik dan al snel de weg kwijt, zodra ik aan het vergelijken sla, ondanks dat ik toch aardig wat gelezen heb.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Garyu schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:35:
...
Maar behalve de simpele basis raak ik dan al snel de weg kwijt, zodra ik aan het vergelijken sla, ondanks dat ik toch aardig wat gelezen heb.
En, heb je dit al gelezen:
http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Statieven.pdf
Dat document wordt regelmatig bijgewerkt en voorzien van courante info.

†††Mooie Plaatjes†††

• Garyu
ehtweak schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:28:
[...]

En, heb je dit al gelezen:
http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Statieven.pdf
Dat document wordt regelmatig bijgewerkt en voorzien van courante info.
Yep, het document in de afgelopen jaren al meermaals bekeken en het is zeker een goed punt om mee te beginnen. Echter kijkt het vooral naar duurzame en stabiliteits-eigenschappen, wat natuurlijk voor veel use cases van een statief echt heel belangrijk is, maar in mijn geval qua prioriteiten pas op plaats drie komt, na gewicht en prijs. De aloude driehoek stabiliteit<->gewicht<->prijs is gewoon altijd van toepassing, en gewicht/draagbaarheid komt in het document helaas niet prominent naar voren.

Ik wil dus graag een statief met omkeerbare poten om het als een klein pakketje te kunnen vervoeren, het liefst vier elementen per poot omdat vijf dan al weer meer klikken/schroeven betekent, een totale ingeklapte hoogte van maximaal een cm of 40 en een maximaal gewicht van om en nabij de 1kg. En dat allemaal voor ca. 100§.

De Sirui die ik op het oog had, bleek een dag-aanbieding van Amazon te zijn, die gaat nu weer voor 140§ weg en is eigenlijk net buiten budget, maar ik kan het eventueel tot die hoogte oprekken als het duidelijk de beste keus is.

Maar verder zijn er zo veel merken en imitaten dat het eigenlijk best moeilijk kiezen is.

• sapphire
Qua merk kan ik je even niet veel adviseren maar heb afgelopen dagen rondom Black Friday aanbiedingen verschillende statieven van oa MeFoto, Sirui, MAnfrotto, Rollei, ect. in de aanbieding gezien bij diverse fotowinkels (oa. KE en CameraNu).

Niet echt opgelet of ze aan je eisen voldoen maar heb wel wat modellen gezien van rond de §100 met omklapbare poten.

GabriŽl Ryzen

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 11-12 15:36
Koelman87 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:45:
maar beschikt weer niet over een monopod.
... hoeveel keer gebruik je een monopod als je een statief bij hebt? De usecase ve monopod is me sowieso niet erg duidelijk.. :p

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

moozzuzz schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:21:
[...]

... hoeveel keer gebruik je een monopod als je een statief bij hebt? De usecase ve monopod is me sowieso niet erg duidelijk.. :p
Daarom heb ik die ook los.
een classic, erg handig voor als ik net ff steun nodig heb maar geen lompe driepoot wil mee sjouwen.
video, is net ff stabieler op een monopod en toch vrij flexibel qua verplaatsen. even boven de mensen tillen van je camera kan ook.

• LA-384
  • Laatst online: 13:18
Ik zit een beetje met een aankoopdrang. Na een nieuwe lens, zit ik nu te denken aan een ander/extra statief of statiefhoofd.

Ik heb jaren terug een naar mijn beleving prima statief gekocht, te weten een pricewatch: Manfrotto 190XPROB Pro Aluminum Tripod met een pricewatch: Manfrotto 804RC2 Basic Pan/Tilt Head
Vanwege zijn formaat, gebruik ik em zelden bij een wandeling en juist binnenshuis bij matig licht en productfotografie.

Daarnaast heb ik ook een pricewatch: Joby Gorillapod SLR-Zoom + Ball Head BH1 maar die gebruik ik maar zeer sporadisch.

Als ik kijk naar wat er beschikbaar is, vind ik het lastig inschatten of ik iets mis. Eigenlijk zou ik wel een handzamer statief voor onderweg willen hebben, maar twijfel over de toepasbaarheid. Nu ik onlangs een macro lens heb gekocht, zal ik er wel vaker gebruik van maken.

Hebben jullie zo een paar aanraders waar ik me verder in kan verdiepen?

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zzw | Fuji X-T20 ~ 12mm ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-230

• sapphire
Ik heb ook al jaren een Manfrotto 055XDB, had ook eerst die 804RC2 maar later vervangen voor een loodzware 410 Jr. Ook een drama om mee te nemen, sowieso met een wandeling nooit en verder ook in de auto log en groot.

Ook om die reden een Gorillapod gekocht (met 494RC2 kop) maar in de praktijk wilde ik steeds vaker nťt op de plek staan waar geen bankje, hek, boom, ect stond. En op de rand van een gebouw oid was vaak te wiebelig met wind dus uiteindelijk weggedaan na 4 jaar amper gebruikt te hebben.

Nu zo'n reisstatief waar het hierboven over ging gekocht. Opgevouwen 32cm en een tasje er bij dus zou makkelijker in de auto moeten zijn en eventueel koffer. Kan hem overal neerzetten en kan laag bij de grond en weegt en heel stuk minder dan het grote statief.

Wellicht een optie!

@Enzo Dizono Toch een 2e hands XPRO MHXPRO-3WG op de kop getikt, de nieuwsgierig was te groot. Ben erg benieuwd hoe hij zich houd naast de 410 kop maar als het verschil niet groot is :9

sapphire wijzigde deze reactie 25-11-2018 21:36 (10%)

GabriŽl Ryzen

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

LA-384 schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:45:

Eigenlijk zou ik wel een handzamer statief voor onderweg willen hebben, maar twijfel over de toepasbaarheid. Nu ik onlangs een macro lens heb gekocht, zal ik er wel vaker gebruik van maken.

Hebben jullie zo een paar aanraders waar ik me verder in kan verdiepen?
Me dunkt... :) ff de laatste paar pagina's van dit topic doorbladeren en je krijgt talloze suggesties.
Zelfs met referentie naar een handzaam en nuttig naslagdocument! :Y

†††Mooie Plaatjes†††

• Garyu
sapphire schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:38:
Qua merk kan ik je even niet veel adviseren maar heb afgelopen dagen rondom Black Friday aanbiedingen verschillende statieven van oa MeFoto, Sirui, MAnfrotto, Rollei, ect. in de aanbieding gezien bij diverse fotowinkels (oa. KE en CameraNu).

Niet echt opgelet of ze aan je eisen voldoen maar heb wel wat modellen gezien van rond de §100 met omklapbare poten.
Thanks - uiteindelijk heb ik toch nog even gewacht.

Vandaag een Cybermonday aanbieding bij Amazon.de te pakken gekregen en toch de Rollei Compact Traveler Carbon besteld, voor §55. Mocht het statief toch niet bevallen dan gaat ie wel terug. Maar met een gewicht van <1 KG toch een vrij uniek ding voor die prijs. Wel gelezen dat de schroeven van het statief af en toe gecontroleerd moeten worden.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Garyu Maar die 55 euro aanbieding is toch voor het alu model?
Volgens mij is de carbon uitvoering 100 euro... Weliswaar ook een nette prijs, maar toch een stuk meer dan 55 euro...

†††Mooie Plaatjes†††

• djfrankel
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15:59

djfrankel

It's a trap!

Garyu schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:52:
[...]

Thanks - uiteindelijk heb ik toch nog even gewacht.

Vandaag een Cybermonday aanbieding bij Amazon.de te pakken gekregen en toch de Rollei Compact Traveler Carbon besteld, voor §55. Mocht het statief toch niet bevallen dan gaat ie wel terug. Maar met een gewicht van <1 KG toch een vrij uniek ding voor die prijs. Wel gelezen dat de schroeven van het statief af en toe gecontroleerd moeten worden.
Toevallig dit statief vrijdag ook aangeschaft, maar dan de zwarte aluminium. De Alu variant weegt zo'n 1170g en de carbon 980g. Zie nu wel dat de carbon nu voor §70 te krijgen is. Dat is dan weer een vrij nette prijs, dan had ik liever de carbon variant gehad voor een tientje meer.... |:(

• Garyu
djfrankel schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:20:
[...]

Toevallig dit statief vrijdag ook aangeschaft, maar dan de zwarte aluminium. De Alu variant weegt zo'n 1170g en de carbon 980g. Zie nu wel dat de carbon nu voor §70 te krijgen is. Dat is dan weer een vrij nette prijs, dan had ik liever de carbon variant gehad voor een tientje meer.... |:(
Ik heb ook de carbon-variant besteld, met nog een §15 coupon, dus uiteindelijk voor §55. Ik ben benieuwd.

Edit: ik heb nog even gezocht, maar kan de coupon nu natuurlijk nergens meer vinden - ik heb gewoon "-15§ coupon" aangeklikt, en toen werd dat er bij het betalen ook nog afgehaald. Ik dacht dat de prijs van §70 al inclusief die korting was, maar goed.

Het is dus wel degelijk de carbon-versie.

Edit 2:
de aluminiumversie is (in het oranje) inderdaad ook voor §55 te krijgen. Daar komt ook nog een §10 coupon bij, dus effectief §45, zie screenshot hier:

Garyu wijzigde deze reactie 26-11-2018 10:34 (34%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hmm, apart. Blijkbaar toont Amazon niet bij iedereen hetzelfde... :?

Want als ik bij dat actie alu model, carbon versie aanklik, gaat de prijs ineens naar 100 euro.
Blijkbaar is de oranje carbon 100, en de zwarte carbon 70 euro... (?)

ehtweak wijzigde deze reactie 26-11-2018 10:38 (36%)

†††Mooie Plaatjes†††

• Garyu
ehtweak schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:35:
Hmm, apart. Blijkbaar toont Amazon niet bij iedereen hetzelfde... :?
[Afbeelding]
Want als ik bij dat actie alu model, carbon versie aanklik, gaat de prijs ineens naar 100 euro.
Blijkbaar is de oranje carbon 100, en de zwarte carbon 70 euro... (?)
Ja, ik heb de zwarte carbon genomen inderdaad (70§ met daarbij nog een coupon voor 15§), de oranje carbon stond er bij mij ook voor §100.

• sapphire
Vreemd bij mij was net de zwarte §70 en de oranje §55 en de Titan versie §61 :?

GabriŽl Ryzen

• Yahrr
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 12-12 19:07
@LA-384. Ik heb om dezelfde reden een BeFree gekocht van Manfrotto. Voordeel is dat ze hetzelfde koppelplaatje hebben.

Pentax K100D K20D K3II 16-45 16-50 50-200 50-135 / Sigma 10-20mm Sigma 28-200 / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• djfrankel
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15:59

djfrankel

It's a trap!

Garyu schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:25:
[...]

Ik heb ook de carbon-variant besteld, met nog een §15 coupon, dus uiteindelijk voor §55. Ik ben benieuwd.

Edit: ik heb nog even gezocht, maar kan de coupon nu natuurlijk nergens meer vinden - ik heb gewoon "-15§ coupon" aangeklikt, en toen werd dat er bij het betalen ook nog afgehaald. Ik dacht dat de prijs van §70 al inclusief die korting was, maar goed.

Het is dus wel degelijk de carbon-versie.

Edit 2:
de aluminiumversie is (in het oranje) inderdaad ook voor §55 te krijgen. Daar komt ook nog een §10 coupon bij, dus effectief §45, zie screenshot hier:
[Afbeelding]
Dat meen je..... Dat hele vinkje heb ik dus compleet gemist 8)7

• sapphire
sapphire schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:45:
Heb laatst nog een XPRO MHXPRO-3WG overwogen omdat die de helft is qua gewicht maar uiteindelijk toch niet gedaan. Schijnt toch meer speling te hebben en voor de §170 vind ik het dat niet waard tov. de 410 :) Zeg nooit nooit want kans blijft dat hij er gewoon ooit komt met een setje iets lichtere pootjes (190 serie ofzo)
Zoals ik al zei....iets meer dan een maand later heb ik dus de XPRO MHXPRO-3WG voor een leuk prijsje :+

Vanavond even mee gespeeld en de indrukken zijn zeer gemengd :?

Positief; Hij is licht! Nouja met 750 gram nog geen lichtgewicht maar het scheelt 500 gram tov. de Manfrotto 410 kop wat best een aanzienlijke besparing is.
De knoppen draaien ook best licht, nee ze gaan niet te licht maar ze zijn in principe als je met duim en wijsvinger een pincet greep doet met twee vingers te draaien. Best fijn want de knoppen van mijn bejaarde 410 zijn soms loeizwaar.
Grove aanpassingen door de knop naar de hendel te trekken voelt heel natuurlijk en werkt prettig en makkelijk.
De Manfrotto 200-PL quick release plaatjes zijn een stuk kleiner wat erg fijn is met een relatief kleine X-T2 tov. de daarbij enorme 410-PL.
Verder merk ik niet echt speling wat ik op the interwebz las en gaat instellen met de knoppen gewoon precies zoals het hoort.
De XPRO heeft iets van 3 sprite levels ipv. 1

Negatief; Hij is gemaakt van Adapto kunnstof maar het voelt wel wat plasticy en speelgoed-achtig vergeleken met de gietijzeren 410.
De hendel om je QR-plaatje vast e zetten moet aangedrukt worden anders lijkt hij niet 100% strak vast te zitten. En het hendeltje om de die hendel open te houden als het QR-plaatje er uit is is zo ligt dat als je tegen de kop stoot hij al dichtklapt 8)7
Verder lijkt het draaien aan de knoppen niet vloeiend te gaan, het is wel vloeiend maar het voelt/klinkt alsof ze het vet tussen de tandwielen vergeten zijn. Zeker niet zo gedempt/smooth als bij de 410.
De kop ziet er ook goedkoop uit, schroeven in het zicht, veren kun je zien zitten. Niet echt een issue maar straat niet de robustheid van de 410 uit.
Wel een puntje is dat de kracht op de veren/knoppen echt heel veel lager lijkt te zijn dan bij de 410. Bij het van het statief afdraaien van de kop draait de kop gewoon vrolijk mee (dus zegmaar pannen) waar de 410 geen krimp geeft zelfs als hij loeistrak vastgedraaid zit.

Bovenstaande wekt minder vertrouwen hoe de XPRO het na jaren misbruik zal doen. De 410 heb ik al 5 jaar intensief gebruikt en was al 2e hands maar werkt nog top.

Lastig welke in zal houden, bouwkwaliteit is minder een issue sinds ik weinig werk meer doe maar wat niet is kan weer komen. En de kop hoeft amper load te dragen, max 1,5Kg misschien in de toekomst wat voor de XPRO ook peanuts is.

sapphire wijzigde deze reactie 28-11-2018 22:56 (3%)

GabriŽl Ryzen

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True