@
Enzo Dizono Nou, zo dramatisch is het allemaal niet hoor.
Het is een openbare ruimte, met een behoorlijk versleten en veel belopen vloer. Vol met krassen, deuken en putten. Sporen van bouwwerkzaamheden en zelfs ingekraste markeringspunten van andere werkzaamheden... (het is geen woonhuis o.i.d.)
En nee, die rubberdopjes werken dan juist niet. Doordat het nogal zanderig/stoffig is, glijden die weg en merk je dus dat er flex blijft optreden in de poten van statief.
Om me heen waren bouwvakkers bezig met allerlei werkzaamheden zoals boren, zagen, timmeren. Plateau wagentjes en roltrolleys reden af en aan om spullen te verplaatsen.
Dan was ik nog diegene die het voorzichtigst was.

Stitchen ging goed. Alleen achteraf, thuis alles goed bekijkende op m'n beeldschermen, bleek dat de grootte van ieder beeld een klein beetje varieerde. Op zich logisch, (achteraf) want de opnames zijn gemaakt vanuit het centrum vanuit een ellips. Daardoor is de afstand tussen camera en object niet constant, maar varieert (een vitrine in ellips opstelling van 16m x 22m). Dus ik moet nog ff bedenken wat ik daar mee ga doen. Warpen kan wel, maar dan doe ik de deelbeelden geweld aan.
Eigenlijk had ik ook een ellipsvormig traject moeten aftekenen op de vloer en iedere keer de camera verplaatsen, zodat object <-> camerafstand exact gelijk zou blijven. Maar dat is achteraf praten en makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik had bedacht, ik neem een colorchecker passport mee, maak een referentie opname en gebruik die voor de WB afstemming.
Maar helaas, de vitrine is gesloten en mag niet geopend worden. En het (LED) licht straalt van binnenuit het doek aan. M.a.w. mijn colorchecker passport hing in het donker, vlak voor het ruitje van de vitrine. M.a.w. gewoon een zwart vlak; die foto van het colorchecker passport. De rest van de ruimte was nou juist donker gemaakt.
We hadden zelfs een scherm geplaatst voor de inloopopening, zodat vals licht via de hoofdingang geen spiegelingen in de tegenoverliggende vitrineramen zou veroorzaken. En dan nog bleek er via het dak lichtinval te zijn wat reflecties veroorzaakte op de ruitjes.
Nu maak ik altijd RAW opnames, dus de WB van alle opnames heb ik gefixeerd op een vaste waarde, zodat ik geen kleurverloop tussen de individuele beelden kreeg.
Al met al, pfff, heel wat om rekening mee te houden.
"
ff een panorama opname maken, kun jij dat voor ons doen?"
"
tuurlijk" riep ik in al mijn enthousiasme...