Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 10:55
Na een lange zoektocht ben ik bij de volgende compacte allround statief beland, namelijk de aluminium Sirui T-2004X, welke samen met het balhoofd K-20X nog netjes onder de 2kg blijft.

Daar ik regelmatig zeer lage composities maak is een korte middenzuil van groot belang!
Echter heeft Sirui het in zijn nummering van het gehele assortiment statieven, het niet zo heel eenvoudig gemaakt om nu te weten te komen bij wek type je nu zeker net die gewenste korte middenzuil met haak te pakken krijgt. Het is net die korte middenzuil met haak die ik voor mijn allround doeleinden belangrijk vindt.

Verder wordt het statief met de volgende accessoires geleverd, waaronder Reversibel 1/4 "en 3/8" schroef voor het statief hoofd of camera. Stabilisatie haak en beenwarmer. Statieftas met riem en extra middelste kolom (9,5 cm) zijn inbegrepen (type niet omschreven).

Verder heb ik in de winkel uitgebreid de T-serie (T-2004X en T-2004KX) vergeleken met de N-serie, beiden lijken zeer sterk op elkaar ... buiten het feit dat de N-serie een monopod functie heeft die voor me persoonlijk niet echt een must is.
De T-reeks heeft om de volgende redenen sterk mijn voorkeur gekregen.., compacter, lichter, goedkoper ... alleen hoe zit het hier met die korte middenzuil.?.

Bij het bekijken van de T-reeks in de winkel is dat T-versie namelijk T-2004KX wel van een korte middenzuil met bijbehorende korte verende haak is voorzien en het type T-2004X zonder de K helaas niet :confuse: Helaas lijken de statieven en toebehoren daar in de winkel met regelmaat uit de doos te zijn gehaald, wat het zowel voor de verkoper als mezelf helemaal moeilijk maakt. Hierbij word ik op de website van Sirui ook niet veel wijzer en kan zelf nergens het type met de K terug vinden :(

Wanneer ik het type ‘Sirui T-2004X’ van de gewenste statief even als voorbeeld neem kan ik hieruit de volgende zaken eenvoudig afleiden.

Sirui T-2004X
T-2004X = Travel tripod
T-2004X = Aantal secties (poten).
T-2004X = Aluminium
T-2204X = Carbon
T-2004X = Nergens wordt hier het precieze type middenzuil omschreven?

Om het nog wat moeilijker te maken bestaat er in de T-serie ook nog het volgende statief T-2004KX zelfde model maar dan met de letter K aan toegevoegd, wederom wordt hier het precieze type middenzuil niet omschreven en kan je dit type K ook niet in het assortiment terugvinden.. gaat het hier dan om een zeer oud model?

Kortom: Bij welke statief zit er nu standaard die korte middenzuil met verende haak geleverd?

Het gaat om deze gewenste korte middenzuil met haak.
Afbeeldingslocatie: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Statief/Schermafbeelding%202016-01-23%20om%2014.30.04_zpsajivmvx9.png

Afbeeldingslocatie: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Statief/Schermafbeelding%202016-01-23%20om%2014.23.14_zpskmusen9r.png

Dit is de niet gewenste middenzuil (zonder haak)
Afbeeldingslocatie: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Statief/Schermafbeelding%202016-01-23%20om%2014.27.17_zpsa44us29g.png

Afbeeldingslocatie: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Statief/Schermafbeelding%202016-01-23%20om%2014.24.54_zpsmyd4qfxs.png

[ Voor 9% gewijzigd door Moris op 27-01-2016 20:41 ]

Beste antwoord (via Moris op 27-01-2016 21:45)

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Misschien een gekke vraag, maar heb je Sirui zelf al een bericht gestuurd/gebeld? Geen idee of ze een (goed bereikbare) klantenservice hebben, maar wellicht dat zij je uitsluitsel kunnen geven. Ik zelf heb er geen verstand van, dus kan je niet helpen :( Zo'n haak is trouwens wel handig, een aanrader!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Misschien een gekke vraag, maar heb je Sirui zelf al een bericht gestuurd/gebeld? Geen idee of ze een (goed bereikbare) klantenservice hebben, maar wellicht dat zij je uitsluitsel kunnen geven. Ik zelf heb er geen verstand van, dus kan je niet helpen :( Zo'n haak is trouwens wel handig, een aanrader!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-09 20:33
Als je op de website van Sirui kijkt staat het er bij sommige series bij. Zoals bijvoorbeeld bij de TX:
Tripod bag with strap and additional center column (9.5 cm) are included
Ik neem aan dat dit is waar je naar op zoek bent? :)

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
tobiasvs schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 20:59:
Misschien een gekke vraag, maar heb je Sirui zelf al een bericht gestuurd/gebeld? Geen idee of ze een (goed bereikbare) klantenservice hebben
Helaas tot op heden geen response mogen ontvangen :(
Jur_ schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:27:
Als je op de website van Sirui kijkt staat het er bij sommige series bij. Zoals bijvoorbeeld bij de TX:
Helaas geeft dit geen zekerheid of die bewuste haak eveneens aanwezig is.

[ Voor 39% gewijzigd door Moris op 27-01-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
tobiasvs schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 20:59:
Misschien een gekke vraag, maar heb je Sirui zelf al een bericht gestuurd/gebeld? Geen idee of ze een (goed bereikbare) klantenservice hebben
Helaas tot op heden geen response mogen ontvangen :(
Jur_ schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:27:
[...]
Helaas geeft men hier niet de zekerheid of die bewuste haak eveneens aan de korte zuil aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-09 20:33
Moris schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:46:
[...]
Helaas geeft dit geen zekerheid of die bewuste haak eveneens aanwezig is.
Bij mijn 3 legged thing schroef je de haak van de lange op de korte middenkolom. Ik verwacht eigenlijk dat dit bij de Sirui ook zo is. Maar uitsluiten kan ik het niet, misschien dat één van de Sirui eigenaren hier het kan bevestigen :)

edit: toch wel: zie ook deze video op 1:44 voor de N2204

[ Voor 11% gewijzigd door Jur_ op 27-01-2016 21:54 ]

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Jur_ schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:51:
Bij mijn 3 legged thing schroef je de haak van de lange op de korte middenkolom. Ik verwacht eigenlijk dat dit bij de Sirui ook zo is. Maar uitsluiten kan ik het niet, misschien dat één van de Sirui eigenaren hier het kan bevestigen :)
Als je naar de foto's in de beginpost kijkt, zie je dat de bewuste haak langer is dan de korte zuil .. dus dit gaat helaas niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb zelf een Sirui T-1204X en die heeft als extraatje zo'n kort stukkie middenkolom (zoiets van 9cm).

En die haak + schroefdraad is ca 6cm lang (net nagemeten) en past ook in het korte stuk middenzuil.
De middenzuil kun je ook omgekeerd monteren; m.a.w. dan kun je je camera zowat boven de grond hangen.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.traumflieger.de/shop/images/product_images/popup_images/1754_4.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door ehtweak op 27-01-2016 22:02 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
ehtweak schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:55:
Ik heb zelf een Sirui T-1204X en die heeft als extraatje zo'n kort stukkie middenkolom (zoiets van 9cm).

En die haak + schroefdraad is ca 6cm lang (net nagemeten) en past ook in het korte stuk middenzuil.
De middenzuil kun je ook omgekeerd monteren; m.a.w. dan kun je je camera zowat boven de grond hangen.
Als ik je goed begrijp, ben je dan in het bezit van een 2de haak .... maar dan een korter model?
Ook zou je statief uit de T-reeks geen spikes hebben waar de T2004X dit dan weer wel heeft, allemaal best verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nope, één haak. Die kun je er zo uitschroeven. Zit bij mij altijd in het lange gedeelte.
Idd, geen spikes bij de T-1204X.
Moet zeggen, ik dacht dat ik die spikes zou missen, maar eigenlijk nooit nodig gehad. En dit statief heeft al heel wat van de Alpen gezien en op menige rotsrichel gestaan. >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
ehtweak schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 22:08:
Nope, één haak. Die kun je er zo uitschroeven. Zit bij mij altijd in het lange gedeelte.
Idd, geen spikes bij de T-1204X.
Vreemd? Lijkt wel of er verschillende versies in omloop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heb het net daadwerkelijk ff geprobeerd en het korte stukje uit de verpakking gehaald (had 'm nog nooit gebruikt).
De haak met draadeinde past idd in het korte stukje middenkolom; ik krijg 'm er alleen niet helemaal ingeschroefd.
Afbeeldingslocatie: http://www.photographyboard.net/images/fbfiles/images/xIMG_3989_1.jpg.pagespeed.ic.Y32WeeY1yI.jpg
Voor zover ik kan zien heeft het draadeinde een metrische (zie bovenstaande foto; het zwarte gedeelte) schroefdraad en de binnendraad in het korte stukje middenkolom is UNC 3/8 draad (denk ik).

[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 27-01-2016 22:39 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
ehtweak schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 22:37:
Heb het net daadwerkelijk ff geprobeerd en het korte stukje uit de verpakking gehaald (had 'm nog nooit gebruikt).
De haak met draadeinde past idd in het korte stukje middenkolom; ik krijg 'm er alleen niet helemaal ingeschroefd.
Wil je zeggen dat het stuk met haak niet helemaal in de korte middenzuil past?
Kan je hiervan ter verduidelijking a.u.b. eens een foto posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Moris schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:14:
[...]

Wil je zeggen dat het stuk met haak niet helemaal in de korte middenzuil past?
Dat zeg ik... :F ;)
Schroefdraad is anders.

Maar losse UNC bouten zijn voor een paar euro zo te krijgen. M.a.w. een bout v.d. juiste lengte met een dikke kop, gaatje erdoor, haakje eraan. Probleem opgelost. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 09:19
Ik heb een ET-1004 (vouwsluitingen ipv draai) en daar past de haak gewoon goed in de korte kolom. Of je doet wat fout of het draad in de kolom is niet 100% meer.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heb het nogmaals getest met een losse 3/8 UNC bout. Die gaat soepeltjes in de inwendige draad van het korte middenzuilstukje.

Dit korte middenzuiltje:
Afbeeldingslocatie: http://www.foto-tip.pl/aukcje/Sirui/N2204/Sirui_N-2204_8.jpg
Rechts op de foto, die zwarte opstaande ring met inkeping, daarin gaat een 3/8 bout. Terwijl de eerder getoonde haak duidelijk een ander type draad heeft.
Vandaar dat 'ie er maar een paar slagen ingaat.
Geen idee of dit per type statief verschilt; ik heb slechts één model van Sirui.

En nee, de schroefdraad is niet beschadigd. Die beschadig je wel, als je met geweld doordraait... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:13
Puur even uit nieuwsgierigheid. Waarvoor gebruik je zo'n haak?

Schijnbaar doet het iets handigs dat men zich er zo druk om maakt :)

[ Voor 36% gewijzigd door PdeBie op 28-01-2016 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 09:19
Gewicht aan hangen voor extra stabiliteit. Of gewoon om je tas uit het natte gras te houden :P .

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
@GWBoes
@ehtweak
Die haak moet inderdaad probleemloos passen in de onderzijde van korte zuil.
PdeBie schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:48:
Puur even uit nieuwsgierigheid. Waarvoor gebruik je zo'n haak?

Schijnbaar doet het iets handigs dat men zich er zo druk om maakt :)
Deze dient om je statief wat stabieler/zwaarder te maken door er bv je tas of dergelijke aan te bevestigen.
En zeker ook niet onbelangrijk, om te voorkomen dat je de korte zuil met balhoofd tijdens het transport kan verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:13
ah duidelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Als het me dit weekend lukt, stap ik in de auto op weg naar een andere Sirui-dealer.....zodat ik daar mijn gewenste statief ter plaatsen met alle bijgeleverde onderdelen eens rustig kan bekijken.
Nu maar hopen dat bij de terugrit naar huis de gewenste Sirui statief in de kofferbak mag liggen :)

In het andere geval kies ik om mijn zoektocht te beëindigen de Benro Carbon en bestel hierbij eveneens de korte middenzuil “CSC2” http://www.benro.nl/prdtyp.php?id=1.1.4.6.2%20Carbon

Jammer van het zo bekende merk Sirui, dat een eenvoudige accessoires zoals een korte middenzuil, en... gewoon niet op hun website is te vinden :( http://www.sirui.eu/en/products/accessories/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Intussen ben ik met de betreffende onderdelen terug aan de slag gegaan, waaruit blijkt dat er tijdens de assemblage toch wel het een of ander is misgelopen :(

De Sirui NX- reeks heeft namelijk uit een middenzuil dat uit 2 stukken bestaat!
Wanneer je gebruik wenst te maken van de korte middenzuil, is het de bedoeling om de lange draadstang uit de korte zuil los te schroeven, zodat je de lange middenzuil samen met de lange draadstang kan verwijderen, tot zover loopt alles goed.

Nu blijft er enkel de korte middenzuil met korte draadstang over en is het de bedoeling om de korte draadstang met haak in de korte zuil te schroeven! Echter zijn de M6 schroeven van de korte haak te groot en gaan bijgevolg niet door het gat van de middenzuil om het geheel vast te schroeven?
Deze fout in assemblage fout heb ik nu bij de gehele NX-reeks kunnen vaststellen!

Om alles te verduidelijken kan je hier via deze video op 08:50, de montage van de korte middenzuil bekijken.

Afbeeldingslocatie: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Statief/IMG_1529_zps0drxshth.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Statief/IMG_1532_zpsmarg8l3z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Statief/IMG_1531_zpsghlo75rx.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Statief/IMG_1530_zpsomyplguw.jpg
Pagina: 1