De historische verklaring is de volgende.
Ja het is weer zover.
De Tiger I was het product van een zeer lange ontwikkeling voor een Duitse zware tank. Dit begon in 1937 maar echt veel aandacht was er niet omdat de zware tank niet goed binnen Duitse doctrine pasten. In 1940 werden de Duitsers geconfronteerd met het feit dat hun Pz III grote moeite had met zowel de Britse Matilda als de Franse Char B1. Deze werden uiteindelijk afgeslacht indien nodig door de beroemde 8.8cm Flak 18/36/37 kanonnen die zich in Spanje tijdens de burgeroorlog al berucht waren geworden.
Het probleem met doorslagkracht was al voorzien en Hitler had per april 1940 al bevolen dat de Pz III een 5cm L/60 kanon zou moeten krijgen. Dat dit niet snel gebeurden vond Adolf al niet leuk, dat er een enorme f*ck up is gemaakt en dat er een jaar lang 5cm L/42 kanonnen zijn gemaakt en geïnstalleerd was al helemaal niet. Dit is belangrijk omdat er in 1941 een andere tank zou verschijnen waar de 5cm L/42 het behoorlijk moeilijk mee had terwijl de 5cm L/60 nog vrij effectief was. Dit ding noemen we een T-34. Vrij onbekende tank en nooit echt in grote getallen geproduceerd ofzo.
De ontmoeting met dit ding en zijn grote enge, zwaargepansterde tijdgenoot de KV-1 waren niet al te plezierig voor de Duitsers. Dat beide tanks mechanisch zeer dieptreurig waren en dat beide tanks, voornamelijk de KV-1 een ergonomische misdaad tegen de menselijkheid waren stelde niet veel Duitsers gerust. Beide tanks droegen een 76mm kanon dat op
point black z'n 80mm aan pantser kon doorboren.
Nu gaan we weet terug naar de zware tank. Tegen deze tijd, 1941 stond er eigenlijk een vervangende serie tanks voor de Pz III en Pz IV op het programma en een zware tank. De medium zou waarschijnlijk de VK 3001 H zijn geworden en de zware was de VK 3601 H. Dit is het moment dat Adolf in gaat grijpen. Adolf hielt van grote en megalomane projecten en tanks vielen daar ook onder. VK 3601 H werd afgeblazen en het VK 3001 project werd afgeblazen en vervangen door het VK 3002 project waar de de Panther van kennen. Nu kwam er een nieuw project voor een tank die totaal immuun zou moeten zijn voor zowel de KV-1 als de T-34. Dit vroeg om minimaal 80mm pantser voor de hele tank. De vuurkracht zou de Flak 8.8cm moeten worden wat een behoorlijk groot kanon was voor die tijd. Het resultaat was een 56 ton wegend monster genaamd de Tiger I. Er was ook nog iets van Porsche maar dat faalde spectaculair.
Nou het probleem in WoT. De Tiger I is het slachtoffer van zijn eigen succes. De tank was ontworpen om 75mm en 76mm kanonnen van redelijke mondingssnelheid aan te kunnen en niks meer. In WoT moet die het systematisch opnemen tegen heel wat meer vuurkracht, ook dankzij het feit dat vrijwel elke tank zo nodig overgunned moet worden.
Wat al helemaal niet helpt is dat de Duitsers dit rare concept van ergonomie hadden. Ze vonden het belangrijk dat je makkelijk bij munitie kon komen, dat je veel munitie snel bereikbaar had, dat er goede radio's in de tank zaten, een intercom systeem, goede vizieren, soepele overgang van versnellingen en veel versnellingen waardoor je een behoorlijke transmissie nodig hebt. Dan ook nog dingen zoals een zeer goede ophanging waardoor je hoofd niet steeds tegen het dak van een tank aanslaat. Waarom denk je dat Sovjet tankers nog steeds die typische leren helmen dragen met luchtkussentjes?
Dit hele ergonomie gebeuren neemt ruimte in, veel ruimte. Hierdoor word je tank groter waardoor je meer pantser nodig hebt waardoor je tank zwaarder word. op een gegeven moment raak je een limiet van hoeveel extra pantser je wilt installeren. Nu het probleem in WoT en waar ik mij het meeste aan irriteer. Ergonomie word niet of nauwelijks benoemt in deze game. Het enige dat je hebt is de precisie van Duitse tanks die nogal eens behoorlijk wordt verpest door RNG. Het probleem met Duitse tanks is dat er overal wel iets is om te slopen, omdat het er überhaupt is. Dat menig Russische tank letterlijk een rijdende munitiewagen is zonder enige poging om er iets aan te doen zoals vele westerse tanks is een detail dat Wargaming maar even geneert. Dat de opslag van Russische munitie in de vloer met weinig of geen munitierekken ervoor zorgt dat je een zeer dieptreurig vuursnelheid krijgt word al helemaal niet vermeld.
Met deze twee details zouden Russische tanks alleen maar ammo racked worden, elke game. Verder kan je zo de vuursnelheid van wat Russische tanks door midden hakken en dat kan natuurlijk niet. Met het tweede ben ik het zelf eens, dat is balans, het eerste totaal niet om het volgende:
Dat Duitse tanks nou een motor die kennelijk in de fik kan vliegen als je een transmissie raakt snap ik niet. Dit zou volgens balansregels niet moeten kunnen omdat Russische tanks volgens balansregels een behoorlijke vuursnelheid buff hebben.
Oh en Ed L, je bent volgens mij ook gewoon zwaar verwent toen je nog in je Leopard 2 reed. Die dingen hebben de les van de Duitsers overgenomen. Ergonomie is net zo belangrijk als vuurkracht of bepantsering in mijn mening. Dit omdat het gegarandeerd dat de bemanning zijn werk ten volle kan doen.
PS: voordat iemand komt met Russische tanks worden weldegelijk geammoracked of krijgen critical damage het volgende. Z'n 70% van mijn gespeelde games zijn in Duitse tanks, z'n 17% is in Russische. Ik krijg bijna nooit moduleschade of leden van de bemanning die dood zijn in mijn Russische tanks. Dit zijn met name de KV-1, T-34.T-34-85 en KV-1S. Al deze tanks schiet je door de glacisplaat zou de dood van de bestuurder en/of de radioperator moeten betekenen omdat deze heel dicht op elkaar zitten. Je kan ze niet missen op die manier...
Het enige dat ik heb in mijn Russische is dat ik af en toe de brandstoftanks beschadigd word. Ondertussen is het met Duitse tanks wel anders. Verder kijk ik NA ELKE GAME naar de critical damage die ik uit heb gedeeld. Dit omdat ik wil weten hoe ik schoot op tanks en wat beter kan. Ik wil zeer graag zoveel mogelijk critical damage uitdelen omdat het zo ongelooflijk irritant is. Hierdoor zie ik ook gewoon dat Russische tanks totaal niet vergelijkbaar zijn met Duitse. Duitse zijn eigenlijk altijd de lul.
De reden dat ik Russische tanks heb en zowel Amerikaanse als Britse lijnen op wil is omdat deze tanks ook minder hard genaait worden dan Duitse tanks zonder enige reden.
Alle maar dan ook alle tanks voor de "moderne" westerse MBT's zijn rijdende bommen, wachtend op een schot om te ontploffen. Ingame is er voor gekozen dit grotendeels weg te halen voor speelbaarheid. Oke, goed idee, geen probleem mee behalve dat de Duitse tanks speciaal hun eigen lijst aan zwakke plekken hebben gekregen bovenop het feit dat Duitse tanks al benadeeld worden door overgunning, hun eigen kanonnen onderpresteren, geen ergonomie als factor in deze game en het feit dat de Duitse tanks oudere ontwerpen zijn welke ontworpen waren om oudere tanks de baas te zijn en welke geen gelijken hadden toen ze ontwierpen werden. Dit verklaard het gebrek aan pantser. Dan moeten deze tanks het systematisch opnemen tegen tanks speciaal ontworpen om ze te baas te kunnen, in dezelfde tier. Dit alleen lijkt mij wel voldoende handicap zonder de undergunning en random in de fik/transmissie/motor dood onzin.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.