4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
[ Voor 2% gewijzigd door Skywalker27 op 19-09-2024 18:52 . Reden: Medetweakers moest het zijn ]
Weet niet welk type Rika je precies hebt maar volgens Google zijn dit best dure kachels dus 2k lijkt mij ook geen slechte prijs!Skywalker27 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:47:
Hoi Medetweakers, ik ben nieuw in deze sectie. Heb net een kachel overgekocht bij ons huis een Rika van 2 jaar oud met 1500 brand uren en 350 ontstekingen. Ik laat hem even uit het huis zetten ivm de verbouwing en gooi er even een onderhoudsbeurt tegen aan en dan kan ie eerste week van december weer naar binnen. heb er 2k voor betaald volgens de kachelboer een nette deal.
Heb je ooit eerder een pelletkachel gehad? Straks in de winter wordt dat wel genieten van hele fijne warmte

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Doggieman schreef op donderdag 19 september 2024 @ 03:07:
@FrambozenTaart
Even een tip: als je gaat blazen met perslucht even je ventilatoren inpakken in een plastic zak. Anders zijn met een beetje pech je lagertjes daarna niet meer zo top (ask me how I know😒)
Bedankt voor de tips, heb hem inderdaad buiten uitgeblazen en zeker niet binnenRacer89 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 06:58:
Het blijft altijd een rotzooi, ik pak meestal de complete pelletkachel naar buiten.

Voor het uitblazen had ik de branderkamer al helemaal leeg gehaald en alles schoongemaakt met kwast en aszuiger. Desondanks kwam er toch nog een aanzienlijke hoeveelheid as en aanslag uit. Vooral bij de warmtewisselaar kwam er echt nog heel veel rotzooi uit. Ben blij dat ik hem toch even heb uitgeblazen.
Ook de langwerpige ventilator die lucht door de warmtewisselaar blaast was heel erg stoffig (geen as maar gewoon huisstof, hij zuigt gewoon lucht uit de woonkamer). Deze weer mooi schoon gekregen met een kwast en compressor.
Ook de rest even netjes gemaakt, alles was stoffig.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qMUs1pBopD0EXjI5IF8im0nb.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E32eF6imslOHGukjFs63rk4o.jpg?f=user_large)
Het is een budget kacheltje en ondanks dat hij heel goed bevalt en prima zijn werk doet is hij wel vervuiling gevoelig, overal in de kachel zitten openingen en luchtroosters en met een kat en 2 kinderen in huis zie je wat er van komt

Maargoed, nu ik dit weet en ook een beter beeld heb hoe hij in elkaar steekt is het volgend jaar zo gedaan op een vrije dag.
[Edit] Nog ff een nieuw glaskoord erin gezet, en hij staat weer klaar voor de winter

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AvdVs87qGi9hICVHo7SiOkmU.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LGRfHRcOiJfozY5jMu0U87hV.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OMAGAcmbLPMshOccl3Gybviw.jpg?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door FrambozenTaart op 20-09-2024 16:27 ]
Het originele koord wat erin zat had een kern en was daardoor vrij stug, het huidige nieuwe koord heeft geen kern en is wat flexibeler.MarcoHoorn schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:47:
@FrambozenTaart ik heb ook het koord vervangen. Vorig jaar had ik dit ook gedaan maar afgelopen winter zag ik een bruine streep op het glas vanuit een hoek. Dat was waarschijnlijk toch valse lucht. Ik zit alleen te dubben hoe vast/los het koord erin moet worden gedrukt, dan bedoel ik in de lengte in elkaar drukken.
Ik dacht dat alle koorden voorzien zouden zijn van kern (en daardoor compact en stug zijn) maar blijkbaar zit daar toch verschil in. Volgende keer let ik daar wel op en koop ik weer een stuk met kern.
Sta er verder wel vrij open in, mocht het blijken dat er toch valse lucht bijkomt dan is het in een half uurtje ook weer vervangen als het moet.
Iemand tips? Zie dat een nieuwe 250 euro kost. De kachel komt uit Italië... dus ik heb geen idee of ik garantie kan verwachten (nog geen jaar)
Kachel doet het wel (via de telefoon), alleen de remote is in staking
Zeker weten dat de batterij contacten echt schoon zijn?jantje112 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:06:
Mijn Edilkamin heeft een " the Mind " afstandsbediening. Dat ding doet na de zomer dus helemaal NIETS meer. Nieuwe batterijen erin, dan zag ik vaag een batterij symbool. Naar de supermarkt en een vers setje gehaald, maar ook geen enkele reactie.
Iemand tips? Zie dat een nieuwe 250 euro kost. De kachel komt uit Italië... dus ik heb geen idee of ik garantie kan verwachten (nog geen jaar)
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
100% zekerSeafarer schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:15:
[...]
Zeker weten dat de batterij contacten echt schoon zijn?
Hebben de batterijen gelekt? Het kan zijn dat de contacten smerig zijn. Of dat een contactje een soldeerpunt heeft dat is gescheurd of losgegaan.jantje112 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:06:
Mijn Edilkamin heeft een " the Mind " afstandsbediening. Dat ding doet na de zomer dus helemaal NIETS meer. Nieuwe batterijen erin, dan zag ik vaag een batterij symbool. Naar de supermarkt en een vers setje gehaald, maar ook geen enkele reactie.
Zou eerst de contacten eens reinigen met alcohol (liefst hoog percentage zoals 99% isopropyl).
Openschroeven en alles eens inspecteren zou ik pas doen als je zeker weet dat je geen garantie kunt verwachten.
Nee, geen lekkage, geen corrosie en geen zichtbare schade. Ook niet aan de remote zelf. Ding ligt normaliter veilig op de plank. Voordat die daar kwam liggen voor de zomer.. was alles nog in orde.FrambozenTaart schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:50:
[...]
Hebben de batterijen gelekt? Het kan zijn dat de contacten smerig zijn. Of dat een contactje een soldeerpunt heeft dat is gescheurd of losgegaan.
Zou eerst de contacten eens reinigen met alcohol (liefst hoog percentage zoals 99% isopropyl).
Openschroeven en alles eens inspecteren zou ik pas doen als je zeker weet dat je geen garantie kunt verwachten.

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/798O8D5rLya7R8HxOSyvlPs9.jpg?f=user_large)
Bij de eerste keer opstarten gaf hij wel een storing, dat bleek te komen doordat de vijzel leeg was en er te lang over deed om het branderbakje te vullen. Dit was echter ook het geval toen hij hier geïnstalleerd werd.
Daarna deed hij het gewoon weer prima en het nieuwe kachelkoord lijkt ook goed te zitten, geen roetvorming op de ruit (natuurlijk wel enige aanslag maar dat is normaal).
Al met al dus een geslaagd resultaat en klaar voor de kou!
Hmmm dat is erg vervelend. Ik zou toch even achter de garantie aan gaan omdat je ook aangeeft dat hij nog geen jaar oud is.jantje112 schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:00:
[...]
Nee, geen lekkage, geen corrosie en geen zichtbare schade. Ook niet aan de remote zelf. Ding ligt normaliter veilig op de plank. Voordat die daar kwam liggen voor de zomer.. was alles nog in orde.
Ik lees op dit forum iets over een software update: https://www.pelletsforum.be/viewtopic.php?t=4063
En hier iets over een glaszekering in de afstandsbediening: https://www.pelletsforum.be/viewtopic.php?t=4124
Sowieso voor garantie gaan, maar mocht dat niet lukken dan hoop ik dat je hier iets aan hebt. Succes gewenst!
[ Voor 3% gewijzigd door FrambozenTaart op 30-09-2024 11:27 ]
Iemand die eens kan kijken hoe hij ingesteld staat, is hier rechtstreeks aangesloten op een buffervat
[ Voor 36% gewijzigd door Freezhost op 01-10-2024 19:50 ]
Je hebt idem van vilt wat je er op kan plakkenFreestyleFrl schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:12:
Vraagje, ik heb sinds 2017 een cadel Kriss. HIer heb ik behalve schoonmaken verder weinig aan gedaan. Aan de voorkant(een stukje onder de branderkamer), zit een luikje die ik er af en toe af haal om het daarbinnen ook even schoon te maken. Nou zit daar een soort pakking tussen dat luikje en de kachel alleen die is al lang aan vervanging toe. Weet iemand wat ik daar voor nodig heb? is dat keramisch vilt wat ik daar op moet plakken wat er tussen knijpt? of heb ik wat anders nodig?
Ik weet niet precies hoe dit bij jou zit, ik heb hier gewoon kachelkoort tussen gezet met die kit. Werkt perfect en blijft ook zitten als je de deksel los maakt.FreestyleFrl schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:12:
Vraagje, ik heb sinds 2017 een cadel Kriss. HIer heb ik behalve schoonmaken verder weinig aan gedaan. Aan de voorkant(een stukje onder de branderkamer), zit een luikje die ik er af en toe af haal om het daarbinnen ook even schoon te maken. Nou zit daar een soort pakking tussen dat luikje en de kachel alleen die is al lang aan vervanging toe. Weet iemand wat ik daar voor nodig heb? is dat keramisch vilt wat ik daar op moet plakken wat er tussen knijpt? of heb ik wat anders nodig?
Zit degene hier toevallig tussen:FreestyleFrl schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:12:
https://pelletstoveparts....ml?keyword=gasket%20cadel
https://houtpelletskopeno...p/houtpellets/my-pellets/
Helder, dan kies ik voor keramisch vilt.Freezhost schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:51:
[...]
Je hebt idem van vilt wat je er op kan plakken
Kachelkoord is wat aan de dikke kant maar bedankt voor de tipRacer89 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:13:
[...]
Ik weet niet precies hoe dit bij jou zit, ik heb hier gewoon kachelkoort tussen gezet met die kit. Werkt perfect en blijft ook zitten als je de deksel los maakt.
Nee helaas, ik heb weer net een andere blijkbaar.Knielen schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:27:
[...]
Zit degene hier toevallig tussen:
https://pelletstoveparts....ml?keyword=gasket%20cadel
Jaso pellets is niks mis mee, ik heb 70 zakken ingeslagen ( net als vorig jaar). Ik heb ook nog 5 zakjes mypellets liggen om te testen. Volgens de verkoper zijn dit ook goede pellets, komen uit Oostenrijk dacht ik.GekkeGerrit83 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:04:
Iemand ervaring met de pellets die o.a. te koop zijn bij Jaso, en dan het merk My Pellets ?
https://houtpelletskopeno...p/houtpellets/my-pellets/
[ Voor 5% gewijzigd door MarcoHoorn op 02-10-2024 22:06 ]
ik zit ook beetje rond te kijken naar een pellet kachel om een kantoor unit van 60-80m2 te verwarmen.
(afvoer door de muur, niet door dak)
ik kan er alleen geen snars wijzer uit worden waaraan ik kan zien hoeveel m2 een kachel kan verwarmen.
Ik dacht eerst dat het aantal kw dat wel zou verklappen maar ik zag later dit niet het geval was.
Hier bijv een kachel een kachel van 7.5kw die geschikt is voor 60m2 (ja m2, niet m3) ruimtes.
En hier is een kachel van 4,9 kw dat 130 m3 (ja m3, geen m2) ruimtes verwarmt.
Het aantal kw zegt blijkbaar niks en lang niet bij alle kachels word vermeld hoeveel ruimte ze kunnen verwarmen.
Dus mijn vraag, hoe kom ik erachter hoeveel ruimte er een kachel kan warmen?
En mijn 2de vraag, wat zijn goede A merken kachels?
Ik ben een man van 76+ dat amper verstand heeft van deze technologie. Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van. Dus heb wat geduld met me.
Het gaat niet om de kW maar om hoeveel warmte een ruimte verliest.mtsberk schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:53:
ik heb 2 vragen.
ik zit ook beetje rond te kijken naar een pellet kachel om een kantoor unit van 60-80m2 te verwarmen.
(afvoer door de muur, niet door dak)
ik kan er alleen geen snars wijzer uit worden waaraan ik kan zien hoeveel m2 een kachel kan verwarmen.
Ik dacht eerst dat het aantal kw dat wel zou verklappen maar ik zag later dit niet het geval was.
Hier bijv een kachel een kachel van 7.5kw die geschikt is voor 60m2 (ja m2, niet m3) ruimtes.
En hier is een kachel van 4,9 kw dat 130 m3 (ja m3, geen m2) ruimtes verwarmt.
Het aantal kw zegt blijkbaar niks en lang niet bij alle kachels word vermeld hoeveel ruimte ze kunnen verwarmen.
Dus mijn vraag, hoe kom ik erachter hoeveel ruimte er een kachel kan warmen?
En mijn 2de vraag, wat zijn goede A merken kachels?
Een 30m² ruimte die zeer slecht geiisoleerd is heeft misschien een 8kW kachel nodig bij -10 buiten, daar entegen dezelfde ruimte maar zeer goed geiisoleerd is om te bouwen tot een sauna met een 3kW kachel met buiten -10 graden.
Kortom totale onzin van die kachel boeren.
Mijn huis is 110m² en mijn cv ketel is op minimum vermogen 7.8kW de ketel houd het huis warm door ongeveer 6 keer per uur een paar minuten te branden. Zelfs bij vorst brand hij niet continue met die 7,8kW het huis is uit 1975 en zo goed mogenlijk na geiisoleerd. Beneden is het 60m². Kortom ik snap niet wat de meeste mensen doen met een hout of pellet kachel van 6kW of meer.
Edit: calculatortje gevonden; https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Voor de verbouw van onze jaren 30 woning heb ik het laten uitrekenen in Vabi Elements. Voor de verbouwing kwam het warmteverlies bij -10 op 12 kW per uur. Nu is dat ca. 6 kW (voor het hele huis).
Even wat anders; muurdoorvoer mag alleen als je vervolgens met je afvoer verticaal boven de nok van het gebouw uitkomt; het pijpje door de muur en dan alleen horizontaal mag al heel lang niet.
[ Voor 7% gewijzigd door PVPaneel op 02-10-2024 20:33 ]
ja zoiets had ik ook al gelezen idd. Waarom mag dat niet meer?PVPaneel schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:29:
@mtsberk
het pijpje door de muur en dan alleen horizontaal mag al heel lang niet.
Het kantoorunit staat bij mij op prive erf dus kan ik gelukkig doen wat ik wil zonder bemoeienis.
Ik ben een man van 76+ dat amper verstand heeft van deze technologie. Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van. Dus heb wat geduld met me.
Kan terugslag van rook geven als de wind er verkeerd op staat. En wellicht het risico dat er ramen boven of naast zitten. Volgens mij is de officiële regel nu rookgasuitmonding boven de nok.mtsberk schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:04:
[...]
ja zoiets had ik ook al gelezen idd. Waarom mag dat niet meer?
Het kantoorunit staat bij mij op prive erf dus kan ik gelukkig doen wat ik wil zonder bemoeienis.
Het is een keer bij Kassa behandeld. Daar waren mensen met een gevel doorvoer en een huiskamer vol rook.
[ Voor 10% gewijzigd door Erwin_83 op 06-10-2024 13:30 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Het is trouwens een Thermorossi 1000.
:strip_exif()/f/image/dmV8YJ7dOZYBG9rm5B9YFuMC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GE0E59vzxEGwTyE17Ehw9yT4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OtqSA6tJwSjBN3Z19kzbUv2b.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Vjenne-ICT op 06-10-2024 14:02 ]
Wij hebben een Ravelli rv80 sinds 2017 met dik 15000 branduren.
Heb ik een vraagje:
Ik zie op het display de luchtsnelheid staan. Deze zit vaak tussen 1,50 m/s en als jet flink waait 2,0 m/s.
Hoe zit dat bij jullie met luchtsnelheid?
Iemand die mij kan helpen? BVD.Vjenne-ICT schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:54:
Wat vinden jullie van deze as, ziet dat er normaal uit? Ik kan namelijk niet zo veel instellen in de Thermorossi, zie handleiding.
Het is trouwens een Thermorossi 1000.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
As zegt niet zoveel, erg afhankelijk van het merk en soort pellets. Een betere indicatie is bijvoorbeeld de verontreiniging van het ruitje, als dat na een dag stoken zo vuil is dat je er niet meer doorheen kan kijken heb je geen goede afstelling. Iets vervuiling zal je altijd hebben en hangt ook weer af van je stookgedrag. Veel korte sessies op laag vermogen geeft meer vervuiling.
Temperatuur van je rookgassen is ook altijd wel iets om in de gaten te kunnen houden.
Bedankt voor de reactie.Knielen schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:26:
[...]
As zegt niet zoveel, erg afhankelijk van het merk en soort pellets. Een betere indicatie is bijvoorbeeld de verontreiniging van het ruitje, als dat na een dag stoken zo vuil is dat je er niet meer doorheen kan kijken heb je geen goede afstelling. Iets vervuiling zal je altijd hebben en hangt ook weer af van je stookgedrag. Veel korte sessies op laag vermogen geeft meer vervuiling.
Temperatuur van je rookgassen is ook altijd wel iets om in de gaten te kunnen houden.
Ik stook Let's Pellet houtpellets en moet na een 1 a 2 dagen de kachel schoonmaken (as uitzuigen en raam schoonmaken). Ik heb dan een licht zwarte roet op het raam. Zie ook de foto's uit de eerdere post.
Concreet was mijn vraag ook wat jullie van de as vorming vinden....
Op de foto's zie ik een schone ruit, prima instellingen dus. Er ligt vrij veel as naar mijn mening, maar dat is dus echt merk pellets afhankelijk en doe je niets aan. Je kan een keer een paar zakjes van een ander merk proberen als je dat zou willen.Vjenne-ICT schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 00:16:
[...]
Bedankt voor de reactie.
Ik stook Let's Pellet houtpellets en moet na een 1 a 2 dagen de kachel schoonmaken (as uitzuigen en raam schoonmaken). Ik heb dan een licht zwarte roet op het raam. Zie ook de foto's uit de eerdere post.
Concreet was mijn vraag ook wat jullie van de as vorming vinden....
Ik denk een MCE Ego Air..MarcoHoorn schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:14:
[Afbeelding]
Wie weet welk merk en type pelletkachel dit is?
MCZ Ego Air bedoel je denk ik.
Als ik Google Lens gebruik in Chrome om te zoeken op een deel van de afbeelding, kom ik daar inderdaad ook op uit.
Dat secundair kanaal maakt echter behoorlijk wat herrie.
Zijn geluidsdempers voor kanalisatie toepasbaar?
Of is het debiet daarvoor te groot?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Of een werkende oplossing?
Bedankt voor jullie reacties.
Waar heb je last van trompet of zuisenJobil schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:37:
Ik plaatste recent mijn eerste pelletkachel ,een Edilkamin EVO 10 Plus met en secundair kanaal.
Afhankelijk van de situatie (lees indien mogelijk) zelf iets maken voor de laatste 10 tallen centimeters mbv dunne keramische Isolatie in een kanaal.Jobil schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:37:
Ik plaatste recent mijn eerste pelletkachel ,een Edilkamin EVO 10 Plus met en secundair kanaal.
Ik heb de laatste +-15cm waar mijn kanalisatie uitkomt (dubbelen stenen wand) zo bekleed, het neemt het geluid niet weg, maar het is al iets minder. Als ik er er dan nog een opgerold yoga achtig matje voor hou is het bijna helemaal weg (eens geprobeerd om te testen).
Edit: zoiets had ik zelf nog liggen en daarvoor gebruikt => https://www.bol.com/be/nl...atiemat/9300000024277752/
Heb het apart kanaal ook vervangen door een iets gladdere buis, dat gaf vooral een 'rustiger' geluid, maar nauwelijks stiller.
As je een kanaaldemper vind die de temperatuur aan kan is het mogelijk nog makkelijker....
[ Voor 13% gewijzigd door TiezZ_BE op 22-10-2024 22:27 ]
Ik hoor de ventilator draaien en stevig blazen.
Zelf dacht ik aan een " starre demper" die in ventilatie wordt toegepast
Maar of dit kan is maar de vraag..
TiezZ_BE schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:18:
[...]
Afhankelijk van de situatie (lees indien mogelijk) zelf iets maken voor de laatste 10 tallen centimeters mbv dunne keramische Isolatie in een kanaal.
Ik heb de laatste +-15cm waar mijn kanalisatie uitkomt (dubbelen stenen wand) zo bekleed, het neemt het geluid niet weg, maar het is al iets minder. Als ik er er dan nog een opgerold yoga achtig matje voor hou is het bijna helemaal weg (eens geprobeerd om te testen).
Edit: zoiets had ik zelf nog liggen en daarvoor gebruikt => https://www.bol.com/be/nl...atiemat/9300000024277752/
Heb het apart kanaal ook vervangen door een iets gladdere buis, dat gaf vooral een 'rustiger' geluid, maar nauwelijks stiller.
Ik meen ergens te hebben gelezen dat je best zo dicht mogelijk bij de bron van het geluid de demping plaatst. En ik dacht aan een starre geluidsdemper die in de ventilatie gebruikt wordt. Maar of dan kan is maar de vraag.
As je een kanaaldemper vind die de temperatuur aan kan is het mogelijk nog makkelijker....
Het gaat om de binnen diameter van de pijp. Als die hetzelfde blijft dan kun je wel een demper plaatsen. Om te voorkomen dat je meer weerstand krijgt.Jobil schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:51:
[...]
Maar zou je misschien niet beter contact opnemen met de fabrikant? Die kunnen hoogst waarschijnlijk een demper leveren die specifiek voor dit bepaalde geluid dempt. Waardoor het resultaat beter is dan een algemene demper. Lijkt mij.
Doorgaans is die 2 de uitlaat boven. Je kan de ventilator snelheid verlagen. Dat heeft ook nog eens voordelen. 1, warmte stijgt even goed wel. En heeft niet een harde duw in de rug nodig. 2. En door je snelheid te verlagen zal ook je herrie afnemen. 3. De lucht koelt minder hard af door de ventilator.Jobil schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:51:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door Darkz0rs op 24-10-2024 22:47 ]
Vermoedelijk gaat het om een secundair kanaal dat gebruikt wordt om een ander ruimte of zone in huis te verwarmen. Die wil je soms met een 'bepaalde' snelheid bedienen om de hoeveelheid warmte die naar gaat te beïnvloeden. Dan wil je deze dus juist niet trager zetten owv het geluidDarkz0rs schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:46:
[...]
Doorgaans is die 2 de uitlaat boven. Je kan de ventilator snelheid verlagen. Dat heeft ook nog eens voordelen. 1, warmte stijgt even goed wel. En heeft niet een harde duw in de rug nodig. 2. En door je snelheid te verlagen zal ook je herrie afnemen. 3. De lucht koelt minder hard af door de ventilator.
Nu gebruiken wij een Ikea krat hiervoor, er kunnen net geen 2 zakken in.
Maar dat vinden we er toch niet niet uitzien en willen ze ergens anders in bewaren.
Bewaren jullie binnen een voorraad(je) pellets en zo ja waarin?
Mijn kachel heeft een voorraad voor ongeveer 16KG aan pellets, wat net iets minder dan 1 zak is.Henkhuppelschot schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:39:
Ik wil graag binnen de pellets bewaren zodat wij 'maar' 1 keer in de week hoeven bijvullen.
Maar dat vinden we er toch niet niet uitzien en willen ze ergens anders in bewaren.
Mijn voorraad staat verder gewoon in de schuur, dus afhankelijk van hoeveel ik de kachel aan heb staan, moet ik 1/2/3 keer per week even een zak uit de schuur halen en daarmee mijn kachel bijvullen.
Als de kachel afgevuld is dan staat er naast de kachel nog een gevulde kolenkit.Henkhuppelschot schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:39:
Ik wil graag binnen de pellets bewaren zodat wij 'maar' 1 keer in de week hoeven bijvullen.
Vroeger stapelde ik daar bijna een volle pallet (a 65 zakken) in, tegenwoordig deel ik die met 2 andere en is de stapel wel te overzien.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Geldt dat ook voor bijgebouwen die doorvoer? Bij ons in de wijk hebben best een aantal mensen in de tuin een tuinhuisje staan met een houtkachel. De afvoer komt denk ik rond de 3 meter door een platdak dus uitstoot rond de 4 meter.PVPaneel schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:29:
@mtsberk Dit is uiteraard het paard achter de wagen spannen; je berekent/bepaald het warmteverlies van je kantoorunit en op basis daarvan bepaal je welk verwarmingstoestel je nodig hebt. Er zijn sites waarop je een gemiddeld warmteverlies per m2 kunt opzoeken om een indicatie te krijgen.
Edit: calculatortje gevonden; https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Voor de verbouw van onze jaren 30 woning heb ik het laten uitrekenen in Vabi Elements. Voor de verbouwing kwam het warmteverlies bij -10 op 12 kW per uur. Nu is dat ca. 6 kW (voor het hele huis).
Even wat anders; muurdoorvoer mag alleen als je vervolgens met je afvoer verticaal boven de nok van het gebouw uitkomt; het pijpje door de muur en dan alleen horizontaal mag al heel lang niet.
Goede trek in rookkanaal ( boven de nok Inox flex erin )
Op laag vermogen zeer klein vlammetje .
( Kleine gloeiende stukjes vliegen naar boven ).
Hij gromt een beetje de onderhoudsmonteur zegt mij dat dit zeer goed is en door een goed aangelegd rookkanaal is ...... Perfect zei de man .
Hierbij een foto , ruitje is nooit zwart enkel bruin .
:strip_exif()/f/image/wNG3Bgya8z3tTV0Bn1LGGJck.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik knip gewoon een hoek van de zak en dan loopt het netjes in de bak ( blijft wat stof achter in de zak)
Ik vul hem via een grote klep zie foto met een hoekje van de zak geknipt .
Nu zijn we op zoek naar een pelletkachel die er wat mooier uitziet, maar ook eentje die sowieso niet meer dan 6kW. We draaien altijd op minimum vermogen namelijk.
Nu zie ik best mooie pelletkachels maar allemaal met meer kW. Het minimaal vermogen mag rond de 2kW liggen alleen zie ik die niet veel of eigenlijk niet. Omdat het niet mijn hoofdverwarming is en dus puur voor de leuk, durf ik ook wel uit te wijken naar een italiaans design als de kwaliteit wat minder is.
De edilkamin celia, duroflame abel en nordic fire finn zien er mooi uit, maar zijn qua prijs weer best hoog. dit zijn ook bekendere namen. De Thermorossi Dorica brand met een minimaal vermogen, maar kost ook veel. Dat geldt ook voor de Austroflamm Clou Compact.
De Trimline Woody Loft Pelletkachel ziet er leuk uit, maar is een onbekender meek.
Kortom, zoek ik naar iets wat er niet is en moet ik consessies doen of weet iemand wellicht iets wat hier in de buurt komt?
De hoeveelheid stof scheelt heel veel per merk. De zakken die ik nu heb stoffen bijna niet.Racer89 schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:32:
Hebben jullie geen last van stof met uitkiepen van de zak? Kan me best voorstellen dat het extra stof veroorzaakt als je zo'n opslag telkens vult, en eruit moet scheppen als je de kachel gaat vullen.
Bij de vorige had ik daar meer last van, maar als je beetje voorzichtig doet komt 't stof netjes in de bak.
Heb hier een jolly Mec 'insert' (Italiaans )waar ik best tevreden over ben, vrij stil op 'silent'. Zag dat de ambria 2 en Chrissie tussen 2-3 kW zitten op minimum vermogen. Of de prijzen meevallen...?Krilo_89 schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:54:
Ik heb momenteel een Artel Petit 6 staan en deze brand heel weinig. Dat komt deels omdat ons huis heel goed geïsoleerd is en het meer om de sfeer gaat op koudere donkere dagen. Maar ook doordat hij veel herrie maakt.
Nu zijn we op zoek naar een pelletkachel die er wat mooier uitziet, maar ook eentje die sowieso niet meer dan 6kW. We draaien altijd op minimum vermogen namelijk.
Nu zie ik best mooie pelletkachels maar allemaal met meer kW. Het minimaal vermogen mag rond de 2kW liggen alleen zie ik die niet veel of eigenlijk niet. Omdat het niet mijn hoofdverwarming is en dus puur voor de leuk, durf ik ook wel uit te wijken naar een italiaans design als de kwaliteit wat minder is.
De edilkamin celia, duroflame abel en nordic fire finn zien er mooi uit, maar zijn qua prijs weer best hoog. dit zijn ook bekendere namen. De Thermorossi Dorica brand met een minimaal vermogen, maar kost ook veel. Dat geldt ook voor de Austroflamm Clou Compact.
De Trimline Woody Loft Pelletkachel ziet er leuk uit, maar is een onbekender meek.
Kortom, zoek ik naar iets wat er niet is en moet ik consessies doen of weet iemand wellicht iets wat hier in de buurt komt?
https://www.kachelmateria...lpijp-op-het-dak-nen-2757
En ja, een pelletkachel en houtkachel vallen onder dezelfde normering (alleen zit er een verschil in verdunningsfactor, maar dat maakt niet uit voor de uitmondingshoogte).
NB. Er zit in het artikel een stukje product placement, maar het gaat mij om de tekeningen.
NB 2. Het kan zijn dat de regels met de "nieuwe" omgevingswet nog verder zijn aangescherpt.
[ Voor 21% gewijzigd door PVPaneel op 11-11-2024 02:38 ]
Hebben ze voor de petit tegenwoordig geen ombouw set naar een continue systeem. Scheelt heel wat herrie..Krilo_89 schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:54:
Ik heb momenteel een Artel Petit 6 staan en deze brand heel weinig. Dat komt deels omdat ons huis heel goed geïsoleerd is en het meer om de sfeer gaat op koudere donkere dagen. Maar ook doordat hij veel herrie maakt.
Klopt, heb hier bij het ene merk meer last van dan bij het andere. Als de pelletkachel bijna leeg is zuig ik ook vaker de voorraadkamer uit. Onderin verzamelt zich toch best wat hout stof / heel fijn zaagsel. Dit is meestal wel pas na een heel stook seizoen.karazz schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:16:
[...]
De hoeveelheid stof scheelt heel veel per merk. De zakken die ik nu heb stoffen bijna niet.
Bij de vorige had ik daar meer last van, maar als je beetje voorzichtig doet komt 't stof netjes in de bak.
Geen idee hoe mobiel jullie zijn maar na even zoeken hebben we deze van op bol aan mijn schoonmoeder kado gedaan. Een groot voordeel is dat deze op wieltjes staat zodat ze hem kan vullen in de garage en naar de living kan rollen.Henkhuppelschot schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:39:
Is deze ook een beetje degelijk?karazz schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:56:
Ik heb zelf deze naast de kachel staan. Passen ongeveer 3 zakken in.
[Afbeelding]
Heb er al een aantal bekeken, maar hiervan vond ik de kwaliteit echt tegenvallen
Ik heb 'm niet op die website gekocht maar bij mijn kachelboer (maar die heeft 'm niet op de website staan). Bij ontvangst bleek het plexiglas kapot en dat is direct vervangen. Verder staat hij vooral stil en rijden we 'm af en toe aan de kant tijdens het stofzuigen. Ding is stevig en wieltjes rollen nu nog steeds goed (zo'n 5 jaar in gebruik).Henkhuppelschot schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:24:
[...]
Is deze ook een beetje degelijk?
Heb er al een aantal bekeken, maar hiervan vond ik de kwaliteit echt tegenvallen
Alle hulp is al zeer welkom.
Jezus saves and takes half damage.
Toch voor iets anders gegaan, kan 2.5 zak in dus een goede voorraad voor de koude dagen.karazz schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:39:
[...]
Ik heb 'm niet op die website gekocht maar bij mijn kachelboer (maar die heeft 'm niet op de website staan). Bij ontvangst bleek het plexiglas kapot en dat is direct vervangen. Verder staat hij vooral stil en rijden we 'm af en toe aan de kant tijdens het stofzuigen. Ding is stevig en wieltjes rollen nu nog steeds goed (zo'n 5 jaar in gebruik).
:strip_exif()/f/image/gWXy8CkF8zGHZUOWESbOR2Cp.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn woonkamer (+ keuken = 1 ruimte) is nauwelijks groter, zou dat eerder gemiddeld noemen ivm grootte. Ivm benodigd vermogen (vooral opletten ivm het minimum vermogen!!) , en daarnaast is de isolatie graad van de woning redelijk belangrijk IVM bepalen van vermogen. Voor die grootte zou ik een model zoeken die onder 4kW zit voor het minimum vermogen, tenzij de isolatiegraad zeer laag is.Maupertus schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:25:
Excuus als dit niet helemaal binnen het topic valt. Ik ben op zoek naar een kleine pelletkachel die als bij verwarming kan dienen in een relatief kleine (128m3) woonkamer. Echter, als een echte kacheln00b weet ik niet zo goed waar te beginnen, en waar aan betrouwbare informatie te komen. Heeft er iemand een goed overzicht of startpunt? Mocht iemand nog een tip hebben voor een betrouwbare handelaar en installateur in de regio Den Haag, dan hoor ik hem ook graag.
Alle hulp is al zeer welkom.
Zelf heb ik een model dat 4,3 kW warmte oplevert in de minimum stand (volgens de spec's), maar deze bedient via een extra kanalisatie ook de hal achter de woonkamer. Op de minimum stand wordt het hier snel warm tenzij het buiten echt koud is (richting vriespunt). De hal + kamers (deur open) krijgt hij niet warm, maar ze koelen niet verder af (ideaal voor mij)
Perfect, dit was ook een beetje waar ik langzaam achter aan het komen ben, en ook precies mijn use-case. Hoe ben je uiteindelijk tot het model gekozen en hoe heb je een beetje betrouwbare installateur gevonden?TiezZ_BE schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:47:
[...]
Mijn woonkamer (+ keuken = 1 ruimte) is nauwelijks groter, zou dat eerder gemiddeld noemen ivm grootte. Ivm benodigd vermogen (vooral opletten ivm het minimum vermogen!!) , en daarnaast is de isolatie graad van de woning redelijk belangrijk IVM bepalen van vermogen. Voor die grootte zou ik een model zoeken die onder 4kW zit voor het minimum vermogen, tenzij de isolatiegraad zeer laag is.
Zelf heb ik een model dat 4,3 kW warmte oplevert in de minimum stand (volgens de spec's), maar deze bedient via een extra kanalisatie ook de hal achter de woonkamer. Op de minimum stand wordt het hier snel warm tenzij het buiten echt koud is (richting vriespunt). De hal + kamers (deur open) krijgt hij niet warm, maar ze koelen niet verder af (ideaal voor mij)
Dank alvast voor dit
Jezus saves and takes half damage.
Heb zelf gewoon lokale installateurs opgezocht, en de merken die ze aanbieden. Daarna in het gamma van die merken gaan kijken naar de specificaties per model. Daarna offertes opgevraagd bij 2, en uiteindelijk voor een Jolly Mec kachel gegaan bij 1 van die 2.Maupertus schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:19:
[...]
Perfect, dit was ook een beetje waar ik langzaam achter aan het komen ben, en ook precies mijn use-case. Hoe ben je uiteindelijk tot het model gekozen en hoe heb je een beetje betrouwbare installateur gevonden?
Dank alvast voor dit
Wij zijn recent naar een woning met pelletkachel verhuisd. We hebben geen ervaring met een dergelijk apparaat, maar met de handleiding zijn we een heel eind gekomen. Helaas wel een eigenaardigheid waarvan er niet snappen waarom het gebeurt:
We schakelen de pelletkachel in, stand 4 of 5 en 22 graden. De pelletkachel voert pellets en steekt ze aan. So far, so good. Als de 22 graden is bereikt gaat de kachel in zogeheten ecostand, het vuur lijkt uit te zijn. Als de temperatuur in de kamer onder de 22 is, schakelt de kachel weer in, maar in plaats van te ontsteken gebeurt dit niet en blijft de kachel wel pellets aanvoeren. Hierdoor wordt deze overbeladen en zal deze nooit meer gaan branden uit zichzelf. Resultaat is pellets eruit scheppen en kachel opnieuw uit en aan zetten. De pelletkachel werkt dan weer en steekt aan. Waarom gebeurt dit, iemand een idee? Pelletkachel wordt met regelmaat schoon gemaakt en ontsteekt dus gemakkelijk bij eerste keer inschakelen, maar na verloop van tijd lijkt de kachel niet zelf opnieuw te kunnen ontsteken.
Merk is Fireplus.
Ik zou eens kijken naar de standaard aanvoer en je opties. Bij de ecostand moet de aanvoer niet stoppen, wel naar een lager pitje, maar zo dat hij wel blijft branden, dus daar gaat iets mis.space_lion schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:59:
Goedenavond beste tweakers 🙂
Wij zijn recent naar een woning met pelletkachel verhuisd. We hebben geen ervaring met een dergelijk apparaat, maar met de handleiding zijn we een heel eind gekomen. Helaas wel een eigenaardigheid waarvan er niet snappen waarom het gebeurt:
We schakelen de pelletkachel in, stand 4 of 5 en 22 graden. De pelletkachel voert pellets en steekt ze aan. So far, so good. Als de 22 graden is bereikt gaat de kachel in zogeheten ecostand, het vuur lijkt uit te zijn. Als de temperatuur in de kamer onder de 22 is, schakelt de kachel weer in, maar in plaats van te ontsteken gebeurt dit niet en blijft de kachel wel pellets aanvoeren. Hierdoor wordt deze overbeladen en zal deze nooit meer gaan branden uit zichzelf. Resultaat is pellets eruit scheppen en kachel opnieuw uit en aan zetten. De pelletkachel werkt dan weer en steekt aan. Waarom gebeurt dit, iemand een idee? Pelletkachel wordt met regelmaat schoon gemaakt en ontsteekt dus gemakkelijk bij eerste keer inschakelen, maar na verloop van tijd lijkt de kachel niet zelf opnieuw te kunnen ontsteken.
Merk is Fireplus.
dat ligt er maar aan geloof ik. Bij mijn MCZ gaat ie bij de eco stand nadatie de ingestelde temp heeft bereikt, na een bepaalde tijd uit, om later bij een te groot temperatuurverchil (tussen ingesteld en werkelijk) weer aan te gaan.keko12 schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:51:
[...]
Ik zou eens kijken naar de standaard aanvoer en je opties. Bij de ecostand moet de aanvoer niet stoppen, wel naar een lager pitje, maar zo dat hij wel blijft branden, dus daar gaat iets mis.
Ook ik heb graag jullie hulp bij de volgende casus:
Ik heb sinds enkele maanden een Artel Alessia 6KW next model (nieuwe model). In principe staan alle instellingen nog 'gewoon' op de door de fabriek ingestelde waardes. De enige uitzondering die ik hem gemaakt is de bekende PR28 setting. Deze staat nu op 1 graad in plaats van OFF.
Het probleem is echter dat de kachel geregeld (inderdaad, niet altijd..) door blijft verwarmen tot ver voorbij de ingestelde temperatuur. In sommige (minder vaak voorkomende) gevallen gaat de kachel netjes naar ECO STOP bij het bereiken van de ingestelde temperatuur, maar nog vaker verwarmd die vrolijk door tot soms wel 3 of 4 graden boven de ingestelde waarde. Op deze manier kan ik de kachel niet 'even' aan laten staan of in de nacht aan laten, omdat hij maar blijft doorgaan.
Wie kan mij verlossen?!
Kijk even op de temperatuur display, als deze erg schommelt dan gaat hij niet uit. Voor het gemak zou ik even de stap vergroten. Bij voorbeeld naar 2 of zelfs 3. Dit alleen om even te kijken of de marge te klein is om netjes te schakelen. Deze kachel is afgeleid van de Julia die ik ooit had. En dit zijn prima "eenvoudige" kachels maar de techniek is niet state of the art. Maar zeker prima functioneel. En met een hoog fun factor.lennardk16 schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:57:
Goedeavond allemaal.
Ook ik heb graag jullie hulp bij de volgende casus:
Ik heb sinds enkele maanden een Artel Alessia 6KW next model (nieuwe model). In principe staan alle instellingen nog 'gewoon' op de door de fabriek ingestelde waardes. De enige uitzondering die ik hem gemaakt is de bekende PR28 setting. Deze staat nu op 1 graad in plaats van OFF.
Het probleem is echter dat de kachel geregeld (inderdaad, niet altijd..) door blijft verwarmen tot ver voorbij de ingestelde temperatuur. In sommige (minder vaak voorkomende) gevallen gaat de kachel netjes naar ECO STOP bij het bereiken van de ingestelde temperatuur, maar nog vaker verwarmd die vrolijk door tot soms wel 3 of 4 graden boven de ingestelde waarde. Op deze manier kan ik de kachel niet 'even' aan laten staan of in de nacht aan laten, omdat hij maar blijft doorgaan.
Wie kan mij verlossen?!
Dat ga ik proberen, maar met een stap van 3 is het natuurlijk niet erg functioneel. Dan zet ik hem op 20 en gaat die uit bij 23/24 en dan pas weer aan bij 16/17Darkz0rs schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:38:
[...]
Kijk even op de temperatuur display, als deze erg schommelt dan gaat hij niet uit. Voor het gemak zou ik even de stap vergroten. Bij voorbeeld naar 2 of zelfs 3. Dit alleen om even te kijken of de marge te klein is om netjes te schakelen. Deze kachel is afgeleid van de Julia die ik ooit had. En dit zijn prima "eenvoudige" kachels maar de techniek is niet state of the art. Maar zeker prima functioneel. En met een hoog fun factor.
Ik ga het proberen.
Ik ben ondertussen iets verder met mijn analyse. De kachel gaat bij het bereiken van de juiste temperatuur nu naar de ECO stand. Dit komt in het display en het lampje van temperatuur bereikt gaat branden. Echter is de ECO stand natuurlijk de modulatie stand. Hij gaat dus niet naar ECO STOP. Terwijl dit toch écht ingesteld staat!

Mijn boefje is liev!
Als het goed is werkt die stap maar 1 kant op.lennardk16 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:17:
[...]
Dat ga ik proberen, maar met een stap van 3 is het natuurlijk niet erg functioneel. Dan zet ik hem op 20 en gaat die uit bij 23/24 en dan pas weer aan bij 16/17
Dus bij een stap van 2 graden is het bij een instelling van 20 graden zo: als hij de 22 voorbij is, gaat hij uit. En als het onder de 20 zakt gaat hij dan weer aan.
De warmte die de pijp kan geven lijkt mij niet prettig voor een slaapkamer.JB schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 00:02:
Hoe is het gevoel mbt doorvoer door dek (slaapkamer) waar je kids liggen te slapen? Vind het ergens maar eng dat er een rookkanaal door de slaapkamer gaat, indien er giftige stoffen vrij kunnen komen
Maar als je zorgt dat het rookkanaal uit 1 ononderbroken deel bestaat, en geïsoleerd is, kan er weinig misgaan.
Zonder isolatie lijkt me erg spannend met knuffels en speelgoed.
Verder een CO melder + rookmelder in de kamer plaatsen, just in case.
Maar als er een andere route is, buitenlangs bijv, zou ik daarvoor kiezen.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Het normale rookkanaal (bij de bouw van het huis) loopt ook door een slaapkamer, wel in een hoekje met een muur er omheen. Kun je er geen muurtje omheen laten maken? Was van een openhaard, maar momenteel ligt er alleen de rookgasafvoer van de cv in. Een pelletkachel zou ik ook daar doorheen laten lopen.JB schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 00:02:
Hoe is het gevoel mbt doorvoer door dek (slaapkamer) waar je kids liggen te slapen? Vind het ergens maar eng dat er een rookkanaal door de slaapkamer gaat, indien er giftige stoffen vrij kunnen komen
Een metalen buis door een kinderkamer lijkt me niks, niet voor je kindren en ook niet voor je huis.
[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 27-12-2024 08:33 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Beetje raar gevoel heb je. Pijp werk behoort volgens technische eisen aangelegd te worden, dan kan er weinig misgaan.JB schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 00:02:
Want? Hier is geen standaard rook kanaal aanwezig in ons huis, dus moet of buitenom of via dek (2x). Beiden zijn verre van ideaal, zeker als er op die kamer waar we doorheen moeten, iemand slaapt. Dat is een risico met rook. Ook al wordt zoiets goed aangelegd, voelt dat niet fijn ergens. Kan er niks aan doen.Seafarer schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 08:57:
[...]
Beetje raar gevoel heb je. Pijp werk behoort volgens technische eisen aangelegd te worden, dan kan er weinig misgaan.
Mijn boefje is liev!
Had niet verwacht dat ik met zo’n “meh” gevoel naar huis zou gaan eigenlijk. Nog eens alles op een rijtje zetten en andere pelletkachels in echie gaan zien…
Mijn boefje is liev!
Nou vroeger hadden ze gewoon gemetselde schoorstenen met een hout of kolenkachel. Metselwerk is niet gasdicht echter door normaal voldoende trek is dat geen probleem.JB schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 00:02:
Een pelletkachel heeft meestal het eerste deel tot het plafond enkelwandig. Vanaf hier gaat het dubbelwandig naar buiten. Die rvs delen zo in elkaar dat bij normale trek daar ook nooit gassen uitkomen.
regelmatig vegen en optische controle is voldoende.
De dubbelwandig pijp wordt in de slaapkamer slechts een paar graden warmer dan de omgeving daar. De tussenlaag in de pijp is geheel gevuld met steenwol.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Een pelletkachel met rookgas ventilator, evenals een HR ketel. Beiden veroorzaken een overdruk in het rookkanaal niet veel maar het is overdruk.habbekrats schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:29:
[...]
Die rvs delen zo in elkaar dat bij normale trek daar ook nooit gassen uitkomen.
Er moeten dus pijpen gebruikt worden met afdichtingen in iedere sectie.
laat nou pelletkachelpijp hiervoor gemaakt zijn. Dus geen andere pijp of kanalen gebruiken.Seafarer schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:49:
[...]
Een pelletkachel met rookgas ventilator, evenals een HR ketel. Beiden veroorzaken een overdruk in het rookkanaal niet veel maar het is overdruk.
Er moeten dus pijpen gebruikt worden met afdichtingen in iedere sectie.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Goed aangelegd volgens de regels zie ik geen problemen. Wasdroger, cv ketel e.d. kan je anders ook allemaal als risico gaan zien.JB schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 00:02:
Rookmelder (zou ik sowieso ik elke kamer en overloop doen) en eventueel co melder ophangen.
Wel is de pellet opslag een ding. Hier liggen ze zakken in een geventileerde trapkast met een co melder, die is overigens nog nooit af gegaan.
https://www.rivm.nl/ggd-r...woningen/houtpelletopslag
[ Voor 3% gewijzigd door Erwin_83 op 28-12-2024 10:09 ]
Zooo dat wist ik niet. Net even op je link gelezen.Erwin_83 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:08:
[...]
Goed aangelegd volgens de regels zie ik geen problemen. Wasdroger, cv ketel e.d. kan je anders ook allemaal als risico gaan zien.
Rookmelder (zou ik sowieso ik elke kamer en overloop doen) en eventueel co melder ophangen.
Wel is de pellet opslag een ding. Hier liggen ze zakken in een geventileerde trapkast met een co melder, die is overigens nog nooit af gegaan.
https://www.rivm.nl/ggd-r...woningen/houtpelletopslag
Ik breek even in met een andere vraag, hopelijk kunnen jullie me helpen! Ik overweeg de aanschaf van een pelletkachel voor mijn nieuwe woning, een jaren '30 huis met een woonoppervlak op de benedenverdieping van ongeveer 30 m² (woonkamer + eetkamer). De kachel komt op de plek die ik met een blauw kruis heb aangegeven op de plattegrond. Daar is al een afvoer aanwezig van een oude houtkachel, die naar het dak loopt.
:strip_exif()/f/image/HaOACJPBthttv2VfoqBnLxcT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nog geen ervaring met pelletkachels, maar ben op zoek naar een degelijk model met een vermogen van ongeveer 5 kW. Mijn budget is maximaal €4.000 en ik wil graag een kachel die betrouwbaar is en jarenlang meegaat. Het huis is redelijk geïsoleerd en heeft energielabel C.
Na wat onderzoek ben ik uitgekomen op merken zoals Jolly Mec, Rika en Ravelli. Heeft iemand ervaring met deze merken, of zijn er andere modellen die jullie aanbevelen? Alle tips en ervaringen zijn welkom!
Alvast bedankt!
Ik ben zeer tevreden van de jolly Mec modular inbouwhaard. Maar ik vermoed dat sommige (duurdere) merken of losstaande modellen van jolly Mec nog stiller zijn.Pompei schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:09:
Hallo allemaal,
Ik breek even in met een andere vraag, hopelijk kunnen jullie me helpen! Ik overweeg de aanschaf van een pelletkachel voor mijn nieuwe woning, een jaren '30 huis met een woonoppervlak op de benedenverdieping van ongeveer 30 m² (woonkamer + eetkamer). De kachel komt op de plek die ik met een blauw kruis heb aangegeven op de plattegrond. Daar is al een afvoer aanwezig van een oude houtkachel, die naar het dak loopt.
[Afbeelding]
Ik heb nog geen ervaring met pelletkachels, maar ben op zoek naar een degelijk model met een vermogen van ongeveer 5 kW. Mijn budget is maximaal €4.000 en ik wil graag een kachel die betrouwbaar is en jarenlang meegaat. Het huis is redelijk geïsoleerd en heeft energielabel C.
Na wat onderzoek ben ik uitgekomen op merken zoals Jolly Mec, Rika en Ravelli. Heeft iemand ervaring met deze merken, of zijn er andere modellen die jullie aanbevelen? Alle tips en ervaringen zijn welkom!
Alvast bedankt!
Kijk ook goed naar het minimum vermogen waarop deze kan branden, zeker met zo'n relatief kleine oppervlakte.