Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:49
Henkhuppelschot schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:57:
Is het mogelijk om een Nordic Fire (Tjalmo) via HTTP te benaderen en aan te sturen?

Ik kan het nu via de app (wifi & BT) maar zou het graag via google home of Homey willen doen.
Enkel dat deze uit gaat als wij niet meer thuis zijn.
Je zal dit via 3de partij software moeten doen. Bijvoorbeeld via Home Assistance. Daar heb ik mijn Noric Fire Natura ook in hangen. Volgens mij is er nog geen ondersteuning voor google home of homey, tot zo ver ik heb kunnen vinden.

Maar ik kan via de App van MCZ en de wifi module voor mijn kachel dit ook gewoon op afstand doen.

Je zou moeten zoeken naar "Micronova" integratie.

Of natuurlijk zelf een API programmeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Rolfie op 07-12-2023 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herr.Flick
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-04 00:14
Het universele ruimtetemperatuurvoelertje heb ik inmiddels binnen en aangesloten en die werkt naar behoren, de rookgassendor komt als het goed is morgen al binnen vanuit italië, dus morgenavond ga ik de kachel proberen.. hopelijk start die da goed op! :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5Yxhto6v18PeKbLk4IiXPKRnF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLms85XW68HvIu8AjEICjLuR.jpg?f=fotoalbum_large

Sensor is inmiddels binnen, straks proberen

[ Voor 45% gewijzigd door Herr.Flick op 08-12-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03
Ik wil mijn Artel vervangen voor een Ravelli van Ebay. Een RV 80 kan ik voor 2000 thuis laten bezorgen. Dit model is al een paar jaar op de markt.. Zijn er andere modellen die de voorkeur hebben?

Rond de 8kw vermogen, en de uitgang moet op de achterkant zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 07:00
Rolfie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:39:
[...]

Je zal dit via 3de partij software moeten doen. Bijvoorbeeld via Home Assistance. Daar heb ik mijn Noric Fire Natura ook in hangen. Volgens mij is er nog geen ondersteuning voor google home of homey, tot zo ver ik heb kunnen vinden.

Maar ik kan via de App van MCZ en de wifi module voor mijn kachel dit ook gewoon op afstand doen.

Je zou moeten zoeken naar "Micronova" integratie.

Of natuurlijk zelf een API programmeren.
Dank je voor de reactie, wil geen 3de partij (home assistence) als domotica hebben, gebruik voornamelijk homey en dat kan ik eventueel met HTTP aansturen.
Ik kom al niet ' in' de kachel zelf met http, dus zelf iets schrijven is helemaal niet iets wat ik kan en ambieer.

Hopen dat er snel een app voor Home(y) komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:50
jantje112 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:26:
Ik wil mijn Artel vervangen voor een Ravelli van Ebay. Een RV 80 kan ik voor 2000 thuis laten bezorgen. Dit model is al een paar jaar op de markt.. Zijn er andere modellen die de voorkeur hebben?
Ik heb zelf een RV80. Op zich een prima kachel, houdt onze 80m2 benedenverdieping prima warm. Maar alles behalve stil, met name de klassieke start/stop vijzelmotor.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Herr.Flick
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzMi-KT3UdSKEAae2NXuII5g8ZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBx4TqVJI8ChdYFlr9TB0WkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Hij doet het! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:45

Seafarer

XXX

En dat voor het mega bedrag van 30 euro.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
vinniefireman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:54:
[...]

Ik heb zelf een RV80. Op zich een prima kachel, houdt onze 80m2 benedenverdieping prima warm. Maar alles behalve stil, met name de klassieke start/stop vijzelmotor.
Iemand advies voor iets anders van ravelli of de Italiaanse “aanbiedingen”?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Laatst online: 18:49
Henkhuppelschot schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:26:
[...]

Dank je voor de reactie, wil geen 3de partij (home assistence) als domotica hebben, gebruik voornamelijk homey en dat kan ik eventueel met HTTP aansturen.
Ik kom al niet ' in' de kachel zelf met http, dus zelf iets schrijven is helemaal niet iets wat ik kan en ambieer.

Hopen dat er snel een app voor Home(y) komt
Lastige is, dat dit vaak niet een hele grote markt is. Maar misschien komt er iemand (ooit) met een plugin.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herr.Flick
Seafarer schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:43:
[...]

En dat voor het mega bedrag van 30 euro.
Zonder geluk vaart niemand wel.. er was nog wel 1 probleempje, na het installeren van de nieuwe rookgassensor startte de kachel nog steeds niet door. Toen zag ik dat er 2 potmeters op de print zaten, en 1 had dezelfde benaming als de aansluiting van de rookgassensot (TC1 dacht ik). Deze heb ik verdraait tot de lasertemperatuurmeter en het display overeen kwamen, bij 70gr C start de kachel dus gewoon door naar zijn programma. Het kan dus zijn dat deze sensor een net wat andere waarde geeft dan de originele, maar volgens mij moet het zo toch aardig kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
  • Laatst online: 15-09 11:10
Mijn pelletkachel maakt de kamer met fabrieksinstellingen te warm. Daarom heb ik twee dingen gedaan, namelijk Eco-stop aangezet. Pr28 op 2 graden, dat werkt niet heel lekker. Want dan gaat hij uit en pas weer aan als het 4 graden kouder is. Waardoor het best koud wordt voor hij weer aan springt.

Daarom hebben we nu ook Pr06 verlaagd van 1.5 naar 1.2, dan merken we soms dat hij constant in de eco stand blijft branden met een rookgastemperatuur rond 95 graden. Nadeel hiervan is dat als het niet afkoelt en hij niet springt naar een hogere stand het raampje heel snel vies wordt door de lage rookgastemperatuur.

Zijn er meer mensen met dit probleem? En zo ja, wat hebben jullie gedaan om te voorkomen dat de kamer te warm wordt of dat de rookgas laag blijft en het raampje vies wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

FutureTrunksZ schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:37:
Mijn pelletkachel maakt de kamer met fabrieksinstellingen te warm. Daarom heb ik twee dingen gedaan, namelijk Eco-stop aangezet. Pr28 op 2 graden, dat werkt niet heel lekker. Want dan gaat hij uit en pas weer aan als het 4 graden kouder is. Waardoor het best koud wordt voor hij weer aan springt.

Daarom hebben we nu ook Pr06 verlaagd van 1.5 naar 1.2, dan merken we soms dat hij constant in de eco stand blijft branden met een rookgastemperatuur rond 95 graden. Nadeel hiervan is dat als het niet afkoelt en hij niet springt naar een hogere stand het raampje heel snel vies wordt door de lage rookgastemperatuur.

Zijn er meer mensen met dit probleem? En zo ja, wat hebben jullie gedaan om te voorkomen dat de kamer te warm wordt of dat de rookgas laag blijft en het raampje vies wordt?
Dat heb ik ook. Hoewel het bij mij maar 3 graden is, en dat is opzich net te doen.
En ja op eco heb ik ook snel een vies raampje. Ik haal er gewoon een keukenpapiertje langs wanneer ik het asbakje leeg. Het scheelt namelijk ook een hoop pellets, dus neem het maar voor lief.

Van vorig seizoen viel de roetaanslag in de schoorsteen en rest van de kachel enorm mee (zelfs erg schoon volgens de monteur die het kwam reinigen).
Dus het lijkt vooral het raampje te zijn dat extra vies wordt.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
Zou mijn Wamsler kacheltje met micronova boardje ook uit te breiden zijn met wifi? Ik zie op het web wel her en der van die kitjes, maar zou deze oude kachel daarmee ook bedienbaar worden? Een seriele bus zit er wel achterop, bijvoorbeeld met een navel 2.0?

[ Voor 6% gewijzigd door Herr.Flick op 16-12-2023 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 20:26
FutureTrunksZ schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:37:

Ja, ik heb een Ravelli DUO 9kW met automatische asbak leging. Door dat principe zou ik hem dus eigenlijk een stuk minder hoeven te legen (is ook zo), maar doordat deze vaak in de ECO (modulo) mode draait wordt het raampje vies wat ik jammer vind.
ECO geeft toch een minder efficiente verbranding en meer roet; helaas.
Herr.Flick schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 08:56:
Zou mijn Wamsler kacheltje met micronova boardje ook uit te breiden zijn met wifi? Ik zie op het web wel her en der van die kitjes, maar zou deze oude kachel daarmee ook bedienbaar worden? Een seriele bus zit er wel achterop, bijvoorbeeld met een navel 2.0?
Ik heb het in dit draadje al vaker genoemd, maar ik heb (ook) een Artel Petit met infra-rood afstandsbediening, waar ik een WIFI-IR extender in de buurt gezet heb.
Ik kan de kachel dus op afstand aan/uit zetten. Een stuk eenvoudiger dan te proberen een wifi module in/aan te bouwen en een stuk goedkoper ook (~€10 bij Ali).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
Ook nog evt een optie, echter mis ik de afstandsbediening. Ik zal eens kijken of de harmony one zoiets in de database heeft zitten, want die ligt hier ook nog ergens werkeloos te wezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:51
Wat voor pellets gebruiken jullie, en waar koop je die in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:33
marana schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:23:
Ik stook Badger pellets. Op advies van de kachel leverancier na problemen met een steeds vaarlopende vijzel met bouwmarkt pellets.

Ik bestel ze per volle pallet bij de lokale brandstof leverancier, maar op internet zijn ze bij diverse bedrijven te bestellen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tostikop
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:45
marana schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:23:
Ik gebruik de Eco Pellets van Top Pellets voor een Artel Julia. Ik heb ze laten bezorgen, de leverancier kon de pallet ( ;) ) zo bij de schuur parkeren. Er zit wel een paar weken levertijd op.

Binnenkort wil ik overstappen naar een kleinere zak pellets, de 15 kilo zak is net te zwaar om te hanteren voor m'n partner. Moet nog eens kijken of ze dat bij Top Pellets ook aanbieden.

We gebruiken de pelletkachel alleen voor de woonkamer en een aangrenzende kamer. Als de buitentemperatuur onder 5 graden Celsius komt, dan verstoken we een 15 kilo zak per dag. Onze tijdelijke woning is niet zo goed geisoleerd (wachten op nieuwbouw). De rest van de vertrekken wordt op een andere manier verwarmd.

Ik moet de instellingen nog eens finetunen, want het ruitje is na 2 dagen stoken al helemaal vies. Vooral stand 1 (Eco stand) moet ik nog eens nakijken, daar draait 'ie het merendeel van de dag op zodra de temperatuur bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
Erwin_83 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:57:
[...]

Op advies van de kachel leverancier na problemen met een steeds vaarlopende vijzel met bouwmarkt pellets.
Dat wil ik inderdaad voorkomen, dat bouwmarktpellets de boel laten vastlopen of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
tostikop schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:27:
[...]

We gebruiken de pelletkachel alleen voor de woonkamer en een aangrenzende kamer. Als de buitentemperatuur onder 5 graden Celsius komt, dan verstoken we een 15 kilo zak per dag.
Onze huidige zakken van 12,5kg gaan er ook ongeveer per dag door. Wij gebruiken het als hoofdverwarming in de woonkamer/keuken en voor het verwarmen van ons buffervat (we gebruiken geen gas meer). In de werkkamer en slaapkamers hangen airco's.
Ik moet de instellingen nog eens finetunen, want het ruitje is na 2 dagen stoken al helemaal vies. Vooral stand 1 (Eco stand) moet ik nog eens nakijken, daar draait 'ie het merendeel van de dag op zodra de temperatuur bereikt is.
We hebben nu bruine pellets, maar willen overstappen op witte ivm wat schoner stoken.

Fijn om zo al wat ervaringen te lezen.

[ Voor 10% gewijzigd door marana op 19-12-2023 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
  • Laatst online: 16:13
Afgelopen weekend het moederbord van onze Slide 7 vervangen met een nieuwe.

Blijkbaar heeft een serie uit 2018/2019 een probleem dat die naar verloop van tijd in storing schiet. Wij hadden de afgelopen tijd geregeld een H04 en H07. Na de storing te resetten startte de kachel dan wel weer op, maar vooral vervelend. Zeker omdat die weer z'n afkoeling-procedure wil afronden voordat je op kunt starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3EeZMqNutXBD9wcEdYvOB3pIoY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNuXNYsRiqILCEIY5duLUEsG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4jSNY6-8Lhf1lG9zPtn7Gjm4mE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0r0jtc8SHJKrfP3RN6iJ8KqO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yyr5QxaYt0acbWaLqqgras6HBzI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujb4lv0fBT3SBVKGh8wBwgSj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBhbT-TJgSpBQggsdZmPkEltq_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CL2mfUlpss84FzWW2sANSSF0.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu weer een stofvrije printplaat in de kachel.
Na het installeren van de software en de afstandsbediening opnieuw te koppelen werkt alles weer als een zonnetje. Hij lijkt zelfs rustiger te branden, maar dat kan ook een placebo effect van mij zijn.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 20:26
tostikop schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:27:
[...]

Ik gebruik de Eco Pellets van Top Pellets voor een Artel Julia. Ik heb ze laten bezorgen, de leverancier kon de pallet ( ;) ) zo bij de schuur parkeren. Er zit wel een paar weken levertijd op.

Binnenkort wil ik overstappen naar een kleinere zak pellets, de 15 kilo zak is net te zwaar om te hanteren voor m'n partner. Moet nog eens kijken of ze dat bij Top Pellets ook aanbieden.

We gebruiken de pelletkachel alleen voor de woonkamer en een aangrenzende kamer. Als de buitentemperatuur onder 5 graden Celsius komt, dan verstoken we een 15 kilo zak per dag. Onze tijdelijke woning is niet zo goed geisoleerd (wachten op nieuwbouw). De rest van de vertrekken wordt op een andere manier verwarmd.

Ze hebben wel degelijk 10kg zakken alleen zijn deze als eerste uitverkocht dus moet je er snel bij zijn. Dit jaar heb ik ze ook maar ik koop volgend jaar weer de 15kg. Mijn conclusie is dat ik toch altijd degene ben die de kachel vult en nu moet ik vaker naar de schuur lopen.

Ik krijg mijn kachels (2) niet schoon op de eco stand. Altijd vuile ruitjes. En heb veel geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Het is denk ik een illusie om met de geknepen (eco) stand de ruit schoon te houden .

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herr.Flick
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfVQW55Yrcq4mbSO3BYNDc6kK0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82Y6R1cCp9r8sXMgiAlJ4TVw.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mN2PeXzYN_DhwastJCRjYu_qIhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2hA2DJ2yQHPSLfpOUUBrGzY.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag zijn de schuifwanden in het tuinhuis geplaatst..meteen de kachel erin gezet en uiteraard de bar..fijne feestdagen allemaal! :9B

(morgen eerst de vloer afschrobben, nu kunnen de vogels mijn vloer niet meer volkakken.. -O- )

[ Voor 5% gewijzigd door Herr.Flick op 22-12-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
Mijn kachel heeft vaak na een dagje stoken wat koek/slak in de branderbak zitten.
Volgens mij komt dat in mijn geval doordat in de load wood fase pellets bovenop onverbrande pellets worden gegooid waardoor daaronder direct al koek ontstaat. In de On fase heb ik met Pr18 t/m pr22 de lucht verhoogd zodat betere verbranding plaats vindt.
Moet ik iets veranderen aan Pr04 of Pr16 om dit te voorkomen? En zo ja, moet ik deze parameters dan verhogen of verlagen voor minder koek?
En hoe zit het met de Fire On fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Klinkt alsof de pellet toevoer te snel gaat, of dat er te weinig zuurstof aangevoerd wordt.
Daar kun je eens mee spelen.
Als de vlammen te donker zijn (oranje) is het vaak het laatste.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
FutureTrunksZ schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:06:
Mijn kachel heeft vaak na een dagje stoken wat koek/slak in de branderbak zitten.
Volgens mij komt dat in mijn geval doordat in de load wood fase pellets bovenop onverbrande pellets worden gegooid waardoor daaronder direct al koek ontstaat. In de On fase heb ik met Pr18 t/m pr22 de lucht verhoogd zodat betere verbranding plaats vindt.
Moet ik iets veranderen aan Pr04 of Pr16 om dit te voorkomen? En zo ja, moet ik deze parameters dan verhogen of verlagen voor minder koek?
En hoe zit het met de Fire On fase?
Er vormt altijd wel wat in de branderbak, vandaar dat deze elke dag schoongemaakt dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:40
Hier inmiddels in het bezit van een nieuwe pelletkachel met continu-vijzel, geluid is naar verwachting afgenomen tov een aan/uit vijzel motor. Nu doet zich het probleem voor dat de kachel voortdurend in storing valt wegens vastlopen vijzel......

Volgens de kachel fabrikant komt dit door de toegepaste pellets, ik gebruik Badger pellets, hier zou teveel zaagsel in zitten en/of de pellets zijn te hard.......

Vandaag na de zoveelste storing de bunker leeggeschept, bijgaande foto van het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szJGuFmV_LzO0dHG78o3oXkUUrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJHjYWhG0XLsEGs035wV8jlN.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt mij een standaard onderdeel wat in veel kachels toegepast wordt, zijn er meer mensen die hier last van hebben ?

edit: wat mss niet helemaal duidelijk uit de foto blijkt is dat links in de hoek waar de pellets in de koker verdwijnen een 'prop' pellets muurvast zit tussen de vijzel en de koker.

[ Voor 8% gewijzigd door BuysB op 31-12-2023 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik ben toen een keer voor een storing terug geweest, werd gezegd dat de pellets te lang zouden zijn en dat hij hierdoor in storing viel. Probleem had toen met een temperatuur sensor te maken.

Als het goed is moet hij de pellets gewoon kapot breken, tenminste dat hoor ik soms wel eens. Wat ik vaker doe als de voorraadbak bijna leeg is, even het zaagsel eruit zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 21:45

Seafarer

XXX

BuysB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:00:
Hier inmiddels in het bezit van een nieuwe pelletkachel met continu-vijzel, geluid is naar verwachting afgenomen tov een aan/uit vijzel motor. Nu doet zich het probleem voor dat de kachel voortdurend in storing valt wegens vastlopen vijzel......

Volgens de kachel fabrikant komt dit door de toegepaste pellets, ik gebruik Badger pellets, hier zou teveel zaagsel in zitten en/of de pellets zijn te hard.......

Vandaag na de zoveelste storing de bunker leeggeschept, bijgaande foto van het resultaat.

[Afbeelding]

Het lijkt mij een standaard onderdeel wat in veel kachels toegepast wordt, zijn er meer mensen die hier last van hebben ?
Het volgende komt bij mij naar boven borrelen:

- aan/uit vijzel motor komt direct tot vol koppel en vermorzelt alles.
- langzaam/ modulerend vijzelen er wordt niet meer het hoge koppel bereikt wegens het lage toerental.

Is dit dan niet een constructie fout? verkeerde motor/ verkeerde frequentie regelaar door de fabrikant gekozen?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Wat ik bij mn vorige kachel met aan/uit vijzel kon zien is dat het motortje kon bewegen en tegen aan rubber aanslag kwam, als ie uit ging zakte het motortje weer terug door de zwaartekracht, die kan dus eigenlijk niet vastlopen.

De huidige motor is een Mellor T3 met 1rpm en heeft bij opgave een kracht van 28nm ik ga er vanuit dat deze goed geselecteerd is.

Nu kan ik de kachel vlg de fabrikant op aan/uit zetten ipv continu, dat ga ik denk ik maar proberen en kijken of ik daarmee de pallet pellets kan opstoken en wellicht volgend jaar andere pelllets kopen, ben benieuwd welke de fabrikant adviseert.

[ Voor 4% gewijzigd door BuysB op 31-12-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hier hetzelfde probleem gehad (mcz kachel). Die had initieel ook een continu draaide motor, die ging kapot en is in garantie vervangen. Toen is ook de software geupdate en draaide de motor aan/uit. Inderdaad meer geluid maar nooit meer die problemen gehad. Aan/uit geeft meer kracht was het verhaal als ik me goed herinner.

Dat zaagsel moet je trouwens met met regelmaat wegzuigen. Hier perste zich dat langs de afsluitrubber onderin de vijzel en kwam het op de motor zelf. Die daardoor weer moeilijker ging draaien en moest wederom vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 23:11
Kan een pelletkachel geplaats worden in een ruimte waar ook vloerverwarming aanwezig is? Of is dat niet verstandig?

Wij hebben een hybride warmtepomp en zodra die draait zakt de watertemperatuur van de vloerverwarming in de huiskamer te ver om de ruimte goed op temperatuur te krijgen. Aangezien er in de huiskamer nog een oude schouw staat waar ooit een gaskachel (met 110mm flexibele afvoer) stond. Leek het ons logisch om hier wellicht een pelletkachel te plaatsen en deze aan de oude "gaskachel afvoer" te hangen.

Mijn theorie zou zijn:
- Door een pelletkachel wordt de vloerverwarming ook verwarmd. De pomp pompt natuurlijk het warme water rond in de kamer. Dus een lichte pelletkachel zou dan al voldoende zijn.
- Mogelijk heeft zelfs de rest van het huis er een beetje profijt van doordat de retourwater temp dan ook toeneemt. Of is dat verwaarloosbaar?

Maar een andere theorie kan zijn dat de vloer en dus vloerverwarming te warm wordt door de pelletkachel. En mogelijk schade ontstaat. Of dat zodra de CV ketel aanspringt, het rendement instort. Ik begreep dat de retourtemp. namelijk zo koud/laag mogelijk moet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ljms8XSlzGpfVjn6mjne9wTYBVA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7ml8nOuTFWHTqX3lfQyLPCj3.jpg?f=user_large

Details ruimte:
  • Woning 1940
  • 33.6 vierkante meter, plafonds zijn 2.85m hoog
  • +-50cm schuimbeton vloer isolatie
  • enkelsteens zonder spouw. Zijn bezig om hier PIR isolatie voorzetwanden voor te plaatsen van 9cm dik. Bijna afgerond.
  • verdiepingsvloer is hout zonder isolatie
  • Glas is HR++
Iemand advies wat handig is?

[ Voor 10% gewijzigd door Fidelity op 31-12-2023 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Fidelity schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:01:
Kan een pelletkachel geplaats worden in een ruimte waar ook vloerverwarming aanwezig is? Of is dat niet verstandig?

Wij hebben een hybride warmtepomp en zodra die draait zakt de watertemperatuur van de vloerverwarming in de huiskamer te ver om de ruimte goed op temperatuur te krijgen. Aangezien er in de huiskamer nog een oude schouw staat waar ooit een gaskachel (met 110mm flexibele afvoer) stond. Leek het ons logisch om hier wellicht een pelletkachel te plaatsen en deze aan de oude "gaskachel afvoer" te hangen.

Mijn theorie zou zijn:
- Door een pelletkachel wordt de vloerverwarming ook verwarmd. De pomp pompt natuurlijk het warme water rond in de kamer. Dus een lichte pelletkachel zou dan al voldoende zijn.
- Mogelijk heeft zelfs de rest van het huis er een beetje profijt van doordat de retourwater temp dan ook toeneemt. Of is dat verwaarloosbaar?

Maar een andere theorie kan zijn dat de vloer en dus vloerverwarming te warm wordt door de pelletkachel. En mogelijk schade ontstaat. Of dat zodra de CV ketel aanspringt, het rendement instort. Ik begreep dat de retourtemp. namelijk zo koud/laag mogelijk moet zijn.

[Afbeelding]

Details ruimte:
  • Woning 1940
  • enkelsteens zonder spouw. Zijn bezig om hier PIR isolatie voorzetwanden voor te plaatsen van 9cm dik. Bijna afgerond.
  • Glas is HR++
Ik denk dat je het probleem moet aanpakken en niet aan symptoombestrijding doen.

Bij een hybride opstelling zou je altijd de boel warm moeten kunnen houden, dus mogelijk is er in de installatie wat fout ingesteld. Of je hebt te veel warmteverlies en tekort (afgifte )vermogen van je cv

Verder kan een pallet kachel prima bij de vloerverwarming. Maar als je thermostaat in de woonkamer hangt en je geen zone aansturing hebt gaat de cv uit op het moment dat de pelletkachel de woonkamer boven de ingestelde temperatuur op de thermostaat krijgt. De rest van het huis heeft dan geen verwarming meer.

De pallet kachel die via de vloerverwarming de rest van het huis verwarmt geloof ik niet zo in. Dan moet je een pelletkachel met cv aansluiting nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Erwin_83 op 31-12-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
Jan_V schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:00:
Afgelopen weekend het moederbord van onze Slide 7 vervangen met een nieuwe.

Blijkbaar heeft een serie uit 2018/2019 een probleem dat die naar verloop van tijd in storing schiet. Wij hadden de afgelopen tijd geregeld een H04 en H07. Na de storing te resetten startte de kachel dan wel weer op, maar vooral vervelend. Zeker omdat die weer z'n afkoeling-procedure wil afronden voordat je op kunt starten.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Nu weer een stofvrije printplaat in de kachel.
Na het installeren van de software en de afstandsbediening opnieuw te koppelen werkt alles weer als een zonnetje. Hij lijkt zelfs rustiger te branden, maar dat kan ook een placebo effect van mij zijn.
ben je verder wel tevreden over deze kachel :) had mijn oog er op laten vallen ben aan het kijken voor een nieuwe en de prijs van deze is erg intteressant. de Nordic Fire Ilvar vind ik ook interessant maar is een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Reloader schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:51:
[...]

ben je verder wel tevreden over deze kachel :) had mijn oog er op laten vallen ben aan het kijken voor een nieuwe en de prijs van deze is erg intteressant. de Nordic Fire Ilvar vind ik ook interessant maar is een stuk duurder.
Zeer tevreden, ja.

Alle pellets gaan er in en branden prima. Witte zijn wel het fijnst.
Ik maak hem 2x per week schoon. Even brander bakje schoonmaken, asbak leeg zuigen en klaar weer. Doet ongeveer 1kg pellets per uur bij ons.

Onze volgende wordt waarschijnlijk weer dezelfde, maar dan wel met wifi. Dat lijkt me enorm handig en heb ik op bespaard bij de aanschaf van deze.

Een voordeel van deze kachel vind ik ook dat de warmte naar voren wordt geblazen, direct de kamer in.
M'n schoonouders hebben een Nordic Fire Reeva/Aspen (denk ik) en die blaast de warme lucht omhoog. Ik heb het idee dat naar voren blazen voor ons fijner is, want dan komt de lucht direct voorbij de bank, voordat het opstijgt.
Ook vind ik de afstandsbediening en automatische temperatuur instelling bij ons fijner werken, maar dat is misschien gewenning.

[ Voor 23% gewijzigd door Jan_V op 02-01-2024 17:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tostikop
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:45
Ik heb een paar weken geleden het gloeielement in mijn pelletkachel vervangen. En ik dacht, dat is misschien wel leuk om te delen in dit topic. Ik heb namelijk vaker goede informatie uit dit topic kunnen halen, dus draag ik ook graag bij met mijn opgedane kennis.

Ik heb een 'FIREPLUS IULIAMBLACK' aldus de informatie achterop de kachel. Volgens mij komt dat gewoon neer op een Julia. En black, tja, de kachel is zwart aan de buitenkant :) Het is mij niet helemaal duidelijk of Fireplus en Artel hetzelfde zijn, maar het lijkt erg veel op elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1mvHqS89zsBY1Z3LNkiBReFUpM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ex1BhrSZlrNeszWvcmZNAgSO.jpg?f=fotoalbum_medium

Het gloeielement ging natuurlijk kapot op het vervelendste moment: koud buiten (<5C). Dus maar eens snel uitgezocht wat ik moest hebben. De pelletkachel had een stalen gloeielement en is nu vervangen door een keramisch element.

Stap 1: de kachel van zijn plaats afgehaald, stekker eruit en alle platen er afgeschroefd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qqnj0FF0V203-PWhJcUJJJt9rEY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJ73JjDPXkUYTlRmlUoM40H1.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwTRWhzeih3knETPxK9uTpUEcnU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHbG2311PSFeuVtBR4KmYrWW.jpg?f=fotoalbum_medium

Stap 2: de motor van de vijzel losmaken. Het verbaasde mij dat de motor niet vastgeschroefd zit aan een support structure, maar gewoon tegen een rubber dopje aanduwt. De motor zit dus met 1 schroef vast aan de vijzel. Je ziet eerst de de motor van de ene kant, met daarachter ook al het gloeielement. De tweede foto van de andere kant (het grote blok links) met het rubber dopje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36DA2I2GeH8WiUWclXz_hwoimR0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2ds42GiATawENqYr60rSTA2.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvShmYVHUEPw5gfkaGE8V6Srbro=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FmqhpAkSoYW7AG7yPngDw52t.jpg?f=fotoalbum_medium

De motor is er nu af, deze zat bevestigd in de nu nog zichtbare brons gekleurde ring (met daaraan nog een inbus). De motor heb ik uiteraard ook even schoongemaakt aan de buitenkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tui107jyf2iJ8F58CRkLnlxqmz4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTudlBah83eecJGsiiHy4JhV.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQkks94w3HvW_Nr3fmNr1N1nxp0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIduQh9dv65zFJyc2ddZZwtW.jpg?f=fotoalbum_medium

Stap 3: nu kunnen we het gloeielement losschroeven en het kabeltje uit het kroonsteentje halen. Hier zie je ook het kortere keramisch gloeielement en het stalen (langere) gloeielement.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJXqe078kgR1Rchoe9R0iJ2NtFM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWgbLgtZYyU93X5gODIR87IB.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4KjbTrPkfXNIlxI-nlkHTE4DNw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOft9HAUul1wAwfNCg2Itw6p.jpg?f=fotoalbum_medium

Stap 4: het nieuwe gloeielement erin schroeven en aansluiten op het kroonsteentje. Ook ff goed opletten dat het kabeltje op de juiste manier is gebogen, zodat het niet tegen de fan en de motor komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2VDWrJ4yWkv6YVaH-MJ95lVx6Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJGD9Zi4ykEmoAR4WegMejm4.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ak3ggQBfFAqcd0VbNOdqv8vNNH8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rn3T6zv6QBCoR3ZujAnDIQcA.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2ZaAjR4F1SeYh-N8TJ_ulMi_bA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96FlyvSW6VZufhU5VbSm3wBH.jpg?f=fotoalbum_medium

Stap 5: proefdraaien met de panelen eraf. Op de linkerfoto zie je het element gloeien door de luchtinlaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqFMwciy6HuZssCo8fmrjjx9PKI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFkNOhblmrd48xxr8L28TguQ.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1BxiCyaijxzZI17J0ncxRThpbY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvhJ9AH4Kc7f0OjgeOTbubDZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Draait weer als een tierelier!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GRDMCuS6MqmrLYfsGPQlpbuAG4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y456B40RN00ueFmATOTmSqRQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Daarna stekker er weer uit, panelen bevestigd en stekker er weer in. Klaar!

Vooral dit filmpje gaf mij genoeg uitleg om het gloeielement zelf te vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Jan_V schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Zeer tevreden, ja.

Alle pellets gaan er in en branden prima. Witte zijn wel het fijnst.
Ik maak hem 2x per week schoon. Even brander bakje schoonmaken, asbak leeg zuigen en klaar weer. Doet ongeveer 1kg pellets per uur bij ons.

Onze volgende wordt waarschijnlijk weer dezelfde, maar dan wel met wifi. Dat lijkt me enorm handig en heb ik op bespaard bij de aanschaf van deze.

Een voordeel van deze kachel vind ik ook dat de warmte naar voren wordt geblazen, direct de kamer in.
M'n schoonouders hebben een Nordic Fire Reeva/Aspen (denk ik) en die blaast de warme lucht omhoog. Ik heb het idee dat naar voren blazen voor ons fijner is, want dan komt de lucht direct voorbij de bank, voordat het opstijgt.
Ook vind ik de afstandsbediening en automatische temperatuur instelling bij ons fijner werken, maar dat is misschien gewenning.
hoe is het vlambeeld van deze kachel, is de vlam een beetje aanwezig / sfeervol. mijn huidige kachel heeft nauwelijks vlammen en is daardoor wat ongezellig (hele diepe branderbak er is wel vuur maar je ziet het niet) ?

ik vond de Nordic fire ook erg interessant maar vooral heel duur. deze Edilkamin is veel betaalbaarder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
Reloader schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:28:
[...]

hoe is het vlambeeld van deze kachel, is de vlam een beetje aanwezig / sfeervol. mijn huidige kachel heeft nauwelijks vlammen en is daardoor wat ongezellig (hele diepe branderbak er is wel vuur maar je ziet het niet) ?

ik vond de Nordic fire ook erg interessant maar vooral heel duur. deze Edilkamin is veel betaalbaarder!
Dit zijn twee foto's van wanneer de kachel aan het idle'en is. Soms is de vlam hoger, soms lager, maar komt vaak wel wat uit het brander bakje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDx8cKZM9jcPBAJDk3kMZIsrO5E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjL5bsHCRbI4funDykjOI6lI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nwMkjOeIx213JE5o8v8kAS6oSs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkZDK8Cvlo4FavovYQY9nZH7.jpg?f=fotoalbum_tile

Had ook een korte video, maar die kan ik hier blijkbaar niet uploaden.

Vind het zeg een mooi vlam beeld, heel rustig, maar is persoonlijk.
Met bruine pellets wel meer aanslag in het bakje, waardoor de ventilatie minder wordt. Dan is de vlam veel onrustiger en minder mooi om te zien. Tevens blaast hij dan veel meer.
Nu met witte, Toppellets Excellent, blijft de bak schoon en heel weinig as.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
@Jan_V bedankt! ik ga voordat ik een nieuwe koop ook nog wat showrooms bezoeken maar gebruikerservaring is gewoon erg fijn.

mijn ruit wordt vies na een uurtje of 3 dan wordt het ook niet meer erger. maar alle afstelling al geprobeerd het lijkt gewoon bij het ontwerp van deze kachel te horen

nogmaals dank voor de fotos en de toelichting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Fidelity schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:01:

Mijn theorie zou zijn:

[Afbeelding]

Details ruimte:
  • Woning 1940
  • Glas is HR++
Wil je een losse pelletkachel plaatsen die gewoon de lucht verwarmd? (Dat kan zondermeer naast vloerverwarming, als bijverwarming. Neem dan wel een met lage capaciteit en regel hem evt nog lager in).
Of wil je er een met CV aansluiting, zodat hij ook de vloerverwarming opwarmt?

In dat laatste geval, gecombineerd een warmtepomp, zou je een mengvat moeten plaatsen, omdat de temperatuur van een pelletkachel met CV uitvoer veel te hoog is.
Het water moet dus gemengd worden met koud water naar de juiste temperatuur voor je buffervat van de warmtepomp.

Er komt dus best wat bij kijken, maar het kan zeker. En als je pelletkachel draait, bespaar je dan ook op stroomkosten, wat de extra kosten op de lange duur wellicht compenseert. Maar dat hangt af van hoe makkelijk je leidingen kunt leggen tussen de cv ruimte en je kachel.

Toch zou ik het zelf simpel houden, en gewoon een losse pelletkachel plaatsen zonder poespas. Gewoon om wat sneller en makkelijker de ruimte op te warmen.

(Maar wellicht is je verwarming gewoon slecht afgesteld en is zelfs dat niet nodig).

Zelf heb ik die combi ook, en het is vooral handig omdat vloerverwarming met een warmtepomp heel traag is. Je kunt eigenlijk de temp niet laten zakken, s nachts of als je overdag weg bent. Want het duurt uren voor het weer op temperatuur is.
De vloerverwarming moet dus altijd aanstaan.

Maar met een losse pelletkachel staat bij mij de vloerverwarming op een lage stand. En als ik stil zit in huis, stook ik even wat pellets bij.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pheppy
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 16:43
Vuiltje schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:04:
Ik heb zelf (nagenoeg) alle parameters ontdekt en dus kunnen veranderen, want met alleen vijzelcalibratiestappen en rookgasventilatorcalibratie kom je er niet.
Verder moet je na elke verandering weer 10 minuten wachten tot het proces zich gestabiliseerd heeft.
Schrijf op wat je doet en neem er de tijd voor, het is de moeite waard.
Ik heb zelf een Dielle Maestrale 60 en mijn instellingen geven een teleurstellend resultaat. Vooral het leegblazen van de branderbak als de kachel naar standby overschakelt. Terwijl ik de kachel juist gekozen heb voor de mooie vlam en het verhaal dat de kachel snel in standby raakt (laagje as) en vanuit standby ook heel vlot weer brand (binnen 4 uur na het uitdoven). De kachel moduleert ook als de beoogde temperatuur is bereikt. Tijdens de normale stand heb ik geen last van roet op de glazen deur, maar met het modeleren juist wel. Onvolledige verbranding denk ik dan maar.

Kachel al na 2 jaar groot onderhoud - nog steeds ontevreden
Nadat mijn vijzel motor en mijn moederbord vervangen zijn, heeft mijn 4Heat wifi-module het begeven. Maar ik heb geen zin meer om 300 euro voor een nieuwe wifi-module te betalen. De temperatuur probe-sensor geeft nu trouwens ook nog eens onbetrouwbare waardes (vergeleken met voorheen) voor de kamer temperatuur. De kachel laat de temperatuur nu sowieso een graad te hoog worden om dan pas ruim 2 graden lager weer te starten. De hoge temp is te hoog en de lage vindt ik te laag.

Tado thermostaat
Om al deze problemen in 1 keer op te lossen wil ik de kachel aansluiten op een (slimme 2de) Tado thermostaat. Waarschijnlijk kan dat alleen met een aan/uit schakeling, die (via configuratie in te stellen) de kachel schakelt tussen standby en normaal. Echter dan is een efficiente standby nodig, want ik verwacht dat deze Tado vrij makkelijk de 'CV' schakelt tussen aan/uit (normaal/standby). Ik durf de Tado niet zomaar zelf aan te sluiten. En waarschijnlijk moet de normaal/standby relaisschakeling ook nog geconfigureerd worden op de kachel.
Overigens is het typisch dat de Maestrale (met TiEmme MB100 moederboard) wel OpenTherm ondersteunt (richting de 4Heat wifimodule) maar daar geen standaard OT-bus connectie voor gebruikt.

Handleiding TiEmme MB100
Inmiddels heb ik een italiaanse handleiding gevonden van de TiEmme MB100 gevonden. Met Google translate kom ik een heel eind. Via geheime toetscombinatie kan je via het display in de configuratiebeheer komen, maar dat lijkt me een heel gedoe. Dat moet toch via een laptop ook kunnen. Maar dan nog zijn veel instellingen best vaag beschreven. Ik probeer dus een installateur te vinden die me hierbij kan helpen. Ik geloof inmiddels niet meer dat mijn eigen leverancier vaardig genoeg is voor een goede confiburatie. Helaas is de technische dienst van de importeur heel traag met antwoorden op emails (nog nooit een reactie gehad). Dus die installateur gaat nog maanden duren denk ik.

Ondertussen een experiment met de manipulatie van de kamertemperatuur
Ondertussen heb ik een ohmigo-usb waarmee ik de kamertemperatuur op de sensor-probe aansluiting kan 'faken'. Deze ohmigo is via wifi aan te sluiten op HomeAssistant. Daarmee zou ik dan (met Hue of Tado temperatuur sensor in de woonkamer) de Dielle kachel manipuleren via de sensor-probe aansluiting. Om de temperatuur in de kamer op 21 te houden kan ik HomeAssistant namelijk met de ohmigo de kamertemperatuur faken tussen aan/uit/modeleren (bv ik zet de kachel streef temperatuur op 21 °C), heel simpele scriptje:
  • Kamertemperatuur tot 21°C -> Ohmigo faked 16°C = kachel werkt normaal
  • Kamertemperatuur tussen 21 en 21,5 °C -> Ohmigo faked 21°C = kachel moduleert
  • Kamertemperatuur boven 21,5 °C -> Ohmigo faked 24°C = kachel gaat op standby
@Vuiltje ik ben best benieuwd hoe jij je ChronoTherm precies hebt aangesloten op je Dielle kachel. Misschien heb je ook nog andere tips voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
gisteren op pad geweest en verwacht eind van de week een keuze te kunnen maken , toch veel opties nog

Ik was eigenlijk een beetje verrast door de nordic fire, die branden erg mooi en zien er qua constructie erg degelijk uit. waar de Edilkamins er niet specifiek veel degelijker uitzien dan mijn huidige budget kachel

Er is mij wel verteld dat de service van edilkamin een stuk lager ligt dan die van het nederlandse nordic fire maar Edilkamin heeft dan weer een leonardo systeem waar ik dat bij Nordic-fire weer niet kan vinden of ze iets vergelijkbaars hebben

blijft toch lastig kiezen, de Edilkamin is in iedersgeval een stuk vriendelijker voor het budget (prijsverschil bijna 1000 euro !)

[ Voor 17% gewijzigd door Reloader op 07-01-2024 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BuysB
Probleem eindelijk opgelost.

Nadat de kachel ook in aan/uit modus moeite had om de pellets te transporteren heb ik de boel maar uit elkaar gehaald en de vijzel eruit gehad. Eigenlijk geen duidelijke oorzaak kunnen vinden maar de kachel liep na in elkaar zetten weer als een zonnetje, zelfs in continu modus......tot de volgende dag, weer vijzel storing.

Na overleg met de leverancier stuurden zij een nieuwe vijzel, met de mededeling dat hiervan één pennetje aan de bovenzijde (de onderste) was verwijdert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0pD_PhOIVPTV4y2EJ2aS5R0BC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nz1uLpG7nmpizC34ia42hdcL.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxoUKcU0SHKDRD12yKV0YAaQlY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UE7GVDNqsRwza7JyGbWnhGEP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0ISi5VFYp0SYy6Icma1_qQwuUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHPTGHK6XWHALxC8MNF3OUaP.jpg?f=fotoalbum_large

Het onderste pennetje zorgde dus voor vastlopen van de vijzel !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
Reloader schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:32:
gisteren op pad geweest en verwacht eind van de week een keuze te kunnen maken , toch veel opties nog

Ik was eigenlijk een beetje verrast door de nordic fire, die branden erg mooi en zien er qua constructie erg degelijk uit. waar de Edilkamins er niet specifiek veel degelijker uitzien dan mijn huidige budget kachel

Er is mij wel verteld dat de service van edilkamin een stuk lager ligt dan die van het nederlandse nordic fire maar Edilkamin heeft dan weer een leonardo systeem waar ik dat bij Nordic-fire weer niet kan vinden of ze iets vergelijkbaars hebben

blijft toch lastig kiezen, de Edilkamin is in iedersgeval een stuk vriendelijker voor het budget (prijsverschil bijna 1000 euro !)
Nordic Fire Viktor staat hier inmiddels te branden, wat een verschil met de oude fair. veel stiller, warmer en mooier :)

nu de oude kachel helemaal uit elkaar (binnenkort) om te kijken of ik de oorzaak van het gebrek aan warmte kan vinden. want het zou ideaal zijn om deze te hergebruiken in de garage, maar dan moet hij het wel wat beter gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:39
Waarschijnlijk ga ik komend jaar ook een pelletkachel aanschaffen vanwege de relatief schone verbranding en automatische toevoer. Doel is om hem te gebruiken op koude dagen als de warmtepomp minder efficiënt werkt, en om een backup te hebben. En natuurlijk om een gezellig vlammetje te hebben in de woonkamer.

Door dit topic wordt ik wel heel kritisch op welke pelletkachel ik moet kopen. Die techniek blijkt niet altijd betrouwbaar. En eerlijk gezegd vindt ik dat wel een erg belangrijk punt voor apparaten, zeker voor de prijs die je er voor neer moet leggen.

Welke merken zijn betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:02

Perkouw

Moderator General Chat
@Kanoet wat heb je zelf zoal gevonden over de verschillende merken en welke springen er voor jou uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:39
Ik lees veel over goedkope merken en Italiaanse merken dat dit minder betrouwbaar is. Is dat ook daadwerkelijk zo?
Mijn indruk is dat duurdere en Nederlandse/scandinavische merken betrouwbaarder zijn of betere service bieden. Maar ik weet ook dat dit te makkelijke aannames zijn. Vandaar mijn open vraag.

Met bovenstaande aannames (vooroordelen?) ben ik nu aan het kijken naar:
- Duroflame: Nederlands en lijkt daardoor makkelijk bereikbaar voor service. Niet te prijzig (2000-3000 euro)
- Jotul: Noors, lijkt duurder segment qua design, er zijn enkele binnen mijn budget <4000 euro.
- Nordic Fire: Nederlands, over het algemeen iets te duur maar enkele kachels binnen mijn budget <4000 euro.
Twijfel:
- Edilkamin: betaalbaarder maar ik lees hier boven wat dubieuzere informatie.

Maar ik ben echt aan het kijken of ik niet teveel wordt beïnvloed door de gelikte websites en het gevoel van kwaliteit dat sommige merken geven. En of ik niet onterecht betaalbare kachels links laat liggen. De kachelbranche lijkt bijna op de autobranche. Wat krijg je voor een kachel van >5000 euro? Wie gaat dat betalen? 3000 euro is eigenlijk al duur. Sommige hebben fancy designs, hoeveel betaal je voor het design en voor de kwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Hier al 4jr een MCZ. Kwaliteit? Daar is wat over te zeggen, maar hij werkt dan wel weer al 4jr.

Intussen is een paar jr geleden de installateur ermee gestopt en het ding is uit garantie. Onderhoud doe ik zelf, af en toe een pakking vervangen (makkelijk op internet te bestellen), schoonmaken van voor tot achter en tot nu toe is dat voldoende :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
Wij hebben nu 6 jaar een Dielle met onder aanvoer.
Onderdelen zijn prijzig maar nog niet nodig gehad.

Was destijds na aftrek subsidie 3000 euro. ex piping.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:02

Perkouw

Moderator General Chat
@Kanoet Thumbs up wat betreft je toelichting. Denk al een mooi lijstje. E.e.a. is ook erg afhankelijk van je behoefte. Ik lees dat je het als 'bijverwarming' wilt hebben voor als de warmtepomp het moeilijk heeft. Afhankelijk van je woonruimte heb jij dus allicht niet een érg zwaar exemplaar nodig (aanname mijn kant).

Dan kan je nog afvragen wat voor eisen je nog meer hebt WiFi wel/niet en op basis daarvan kijken welke merken wat te bieden hebben. Soms is het ook een stukje gevoel. Wat je zelf aangeeft, de één betaal je wat meer voor maar weet je dat service geen probleem is waar je bij de ander weer wat minder neerlegt en al dan niet zelf wat meer aan de bak moet mogelijk.

Vooral goed denk ik om te kijken of je service denkt nodig te hebben en zo ja/nee wat vervangende onderdelen kosten en hoe complex het is om deze, al dan niet zelf, te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 23:53
Kanoet schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:23:
Ik lees veel over goedkope merken en Italiaanse merken dat dit minder betrouwbaar is. Is dat ook daadwerkelijk zo?
Mijn indruk is dat duurdere en Nederlandse/scandinavische merken betrouwbaarder zijn of betere service bieden. Maar ik weet ook dat dit te makkelijke aannames zijn. Vandaar mijn open vraag.

- Duroflame: Nederlands en lijkt daardoor makkelijk bereikbaar voor service. Niet te prijzig (2000-3000 euro)
- Jotul: Noors, lijkt duurder segment qua design, er zijn enkele binnen mijn budget <4000 euro.
- Nordic Fire: Nederlands, over het algemeen iets te duur maar enkele kachels binnen mijn budget <4000 euro.
Twijfel:

Maar ik ben echt aan het kijken of ik niet teveel wordt beïnvloed door de gelikte websites en het gevoel van kwaliteit dat sommige merken geven. En of ik niet onterecht betaalbare kachels links laat liggen. De kachelbranche lijkt bijna op de autobranche. Wat krijg je voor een kachel van >5000 euro? Wie gaat dat betalen? 3000 euro is eigenlijk al duur. Sommige hebben fancy designs, hoeveel betaal je voor het design en voor de kwaliteit?
Sinds oktober hier een Jolly Mec modular 80 inbouwhaard, met extra kanalisatie naar hal achter de woonkamer. Zeer tevreden over, voor service ben ik afhankelijk van de leverancier en de vertegenwoordiger van jolly Mec voor mijn regio.

Kostte ook wel wat incl. plaatsing van nieuw rookkanaal, zo'n 5500 a 6000. Maar het het overtreft mijn verwachtingen.

De oude inbouwhaard was aan vervanging toe, en wou af van de houtstook. Het idee om daarnaast geen backup verwarming meer te hebben naast de CV installatie vond ik maar niets (aangezien de voorzieningen aanwezig zijn)...

Het is een Italiaans merk, maar de premium pellet branders / merken uit Italië bleken volgens een beetje research zeker geen rommel ( integendeel)

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Herr.Flick schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:46:
[...]

Zonder geluk vaart niemand wel.. er was nog wel 1 probleempje, na het installeren van de nieuwe rookgassensor startte de kachel nog steeds niet door. Toen zag ik dat er 2 potmeters op de print zaten, en 1 had dezelfde benaming als de aansluiting van de rookgassensot (TC1 dacht ik). Deze heb ik verdraait tot de lasertemperatuurmeter en het display overeen kwamen, bij 70gr C start de kachel dus gewoon door naar zijn programma. Het kan dus zijn dat deze sensor een net wat andere waarde geeft dan de originele, maar volgens mij moet het zo toch aardig kloppen.
Uw print zag er behoorlijk goor uit, is dat normaal voor dit soort kachels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Ik zag da er voor "normale" hout kachels mandjes zijn om zo korrels te verbranden.
Waarom zou je dit doen en is daar een voordeel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
Ik heb zo een italiaan van 1200€ (2000€ in NL) pegaso is het.

Nu pas 1 jaar, voor dit geld was ik wel bereid de gok te wagen. En ik moet zeggen, ik heb nog niks geks meegemaakt en alles ziet er prima uit. Natuurlijk moet je gewoon onderhouden en goed mee omgaan, dat scheelt al een hoop.

Ventilator zou wat stiller kunnen, maar ik heb er geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Kanoet schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:23:

Twijfel:

Hier al enkele jaren een Qlima en nog nooit problemen mee gehad.
Onderhoud hem wel goed, en is goed af te stellen. Heb door goed afstellen ook geen creool in het bakje, ook niet op eco, en daarmee ook weinig in de schoorsteen elk jaar met vegen.
Ben er meer dan tevreden over, enige is dat de ventilator wat resorneert.
Kan hem wel langzamer afstellen en dan hoor je het niet, maar verspreid de warmte ook minder.

In mn andere woning een edilkamin. Maar die heb ik nog niet lang genoeg in gebruik om wat over te zeggen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herr.Flick
onno oliver schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Uw print zag er behoorlijk goor uit, is dat normaal voor dit soort kachels?
Nee, de kachel kwam uit een nogal vies huishouden :F , daarom werd deze ook afgedankt als oud ijzer,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Kanoet Sinds bijna 4 jaar draait hier een Modena uit Italtie. Alleen een keer een storing gehad, dit kwam door een voeler die niet goed in de buis geduwd was in de afvoer. Sindsdien draait hij elk jaar gewoon, natuurlijk wel 1 tot 2x per jaar grondig schoonmaken. De ventilatoren maken wel iets meer lawaai, echter komt dit meestal door stof op de ventilator. Meestal naar een schoonmaak beurt is deze weer een stuk stiller.

Kan verder geen slechte dingen zeggen over de kachel, enige nadeel is de parameters kun je bijna nergens vinden, en de leverancier laat ook niks los. En hier wordt hij om de 2 tot 3 dagen stoken ook even voorin uitgezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Heb net een Edilkamin Lena neergezet. Veel fijner dan de artel petite (ook stuk groter...)

MAAR, weet iemand een goede tutorial om de wifi in te stellen? Ik wil niet zoveel, maar als ik in bed 's ochtends alvast de kachel kan aanzetten zou ik blij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
jantje112 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:43:
Heb net een Edilkamin Lena neergezet. Veel fijner dan de artel petite (ook stuk groter...)

MAAR, weet iemand een goede tutorial om de wifi in te stellen? Ik wil niet zoveel, maar als ik in bed 's ochtends alvast de kachel kan aanzetten zou ik blij zijn.
Dat zou ik dan via een schema laten gaan, dan hoef je niet elke keer je tel te pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Laatst online: 18:40

odan

The dark side is within all!

https://www.edilkamin.com/nl/technische-gegevens

website van de fabrikant waar de handleiding opstaat.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE

Ik gebruik de app van mijn toestel bijna dagelijks. Soms om de haard een halfuurtje op voorhand op afstand al aan te zetten. En thuis omdat de afstandsbediening vaak verder weg ligt dan de smartphone...
Of wanneer ik in een andere ruimte ben, om de temperatuur & stand snel even te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
TiezZ_BE schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:22:
[...]

Ik gebruik de app van mijn toestel bijna dagelijks. Soms om de haard een halfuurtje op voorhand op afstand al aan te zetten. En thuis omdat de afstandsbediening vaak verder weg ligt dan de smartphone...
Of wanneer ik in een andere ruimte ben, om de temperatuur & stand snel even te checken.
Hoe heb je de editkamin ingesteld? Ik krijg het niet voorelkaar, in de handleiding staat eigenlijk niets over wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
jantje112 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Hoe heb je de editkamin ingesteld? Ik krijg het niet voorelkaar, in de handleiding staat eigenlijk niets over wifi
Ik heb een ander merk.... Verbinden was zeer makkelijk, eerst via bluetooth om de haard daarna verbinding te laten maken met mijn wifi netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan

odan

jantje112 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:31:
[...]

heb je de app al gedownload? grote kans dat je dan instructies krijgt.

https://www.edilkamin.com/nl/app-edilkamin

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Het artikel op de frontpage over de Flipper Zero (nieuws: Canada wil Flipper Zero verbieden, tool zou gebruikt worden voor auto...) triggerde mij.

Zou dat apparaat ook gebruikt kunnen worden om de pelletkachel aan en uit te zetten en temperatuur regelen?
Ik weet niet precies wat voor signaal wordt gebruikt op een Edilkamin Slide 7, dus of dit apparaat compatibel is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 23:11
Vraagje over aansluiting:

In onze woning uit de jaren '40 zit een schouw waar vermoedelijk ver ver geleden een open haard heeft gezeten. Toen wij hier kwamen wonen zat er een gaskachel aan gekoppeld met een 100mm flexibele buis. Deze lijkt (zonder het dak op te zijn gegaan) helemaal omhoog te lopen tot de kap op het dak. Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygRPOYHkqh08R52WumgJQer8jW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNiy2Mk706pR5vPSnsIIrjTv.jpg?f=fotoalbum_large

De schoorsteen zit ongeveer op het midden van het huis op het dak. Maar de schouw zelf zit in de huiskamer. Ik vermoed hemelsbreed zo'n 2 ~ 4 meter verschil t.o.v. het midden van het huis. Oftewel, de schoorsteen die door het huis loopt, loopt schuin omhoog en niet loodrecht omhoog.

Geen idee wat het materiaal van de voormalige afvoer van de gaskachel verder is. Aluminium of RVS. Maar ik begreep dat voor de aansluiting van een pelletkachel sowieso beter een dubbelwandige 80mm RVS buis (buitendiameter 87mm) kan worden gebruikt.

Wat is nu verstandig?
- Moet ik het dak op en vanaf daar een 80mm flex buis laten zakken door de bestaande 100mm buis. Of geeft dit problemen met trek oid?
- Zo ja, hoe zet ik zo'n buis vast op het dak? Ik zie een regenkap op bovenstaande foto uitsteken. Is dat voldoende. Of moet ik ook een aparte dakbevestigingsbeugel kopen, zoiets?
- Ik mag niet een 80mm naar 100mm verloopje pakken, die direct op de pelletkachel zetten. En vervolgens de voormalige gaskachel afvoer van 100mm blijven gebruiken? Dat scheelt mij een tripje het dak op :)
- Ik lees overal dat de afvoer van een pelletkachel nagenoeg recht moet lopen. Onze schoorsteen loopt dus schuin, zie tekst hierboven. Geeft dat issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:01
Ik heb een vraag wat is betreft een Pelletkachel betreft afvoer toegestaan? De buren hebben een pelletkachel neergezet de afvoer komt op ons 1,80 meter hoog uit de muur en blaast zijn rook op 2 meter afstand zo bij ons onder de carport tegen onze voordeur aan. Gesprek al aan gegaan maar ze trekken zich er niet veel van aan. Ze hebben in het begin gezegd er wel een hogere pijp op te willen zetten. Maar volgens mij realiseerden ze zich pas later wat het gaat kosten en laten ze het nu zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
Skywalker27 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:12:
Ik heb een vraag wat is betreft een Pelletkachel betreft afvoer toegestaan? De buren hebben een pelletkachel neergezet de afvoer komt op ons 1,80 meter hoog uit de muur en blaast zijn rook op 2 meter afstand zo bij ons onder de carport tegen onze voordeur aan. Gesprek al aan gegaan maar ze trekken zich er niet veel van aan. Ze hebben in het begin gezegd er wel een hogere pijp op te willen zetten. Maar volgens mij realiseerden ze zich pas later wat het gaat kosten en laten ze het nu zo.
De pijp komt dus niet boven de goot/gevel uit of boven het dak? En de kachel is onlangs zo aangesloten?

Zo ja, op beide, dan is het (naar mijn weten) inderdaad niet aangesloten zoals het hoort anno tegenwoordig.

Wij mochten enkele jaren geleden nog de pijp boven de dakgoot/gevel uit laten komen.
Vlak daarna zijn de regels volgens mij aangescherpt en moet het boven het dak uit komen.
Uiteraard heb ik me niet ingelezen op de huidige regels, maar als het op 2 meter hoogte de warmte staat weg te blazen is volgens mij niet de bedoeling tegenwoordig, zeker wanneer je buren hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:21
Voor zover ik weet is dit niet toegestaan. Ik ken genoeg verhalen waarbij dit trammelant veroorzaakte zowel met buren als met de kachel. Dit van mij gaat gewoon tot boven de nok.

Aanvulling: misschien heb je hier wat aan https://nordicfire.nl/inf...monding-bij-pelletkachels

[ Voor 9% gewijzigd door Freezhost op 06-03-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Ja op beide, het is nog erger de ruimte tussen hun muur en onze erfgrens hebben ze tijdelijk een overkapping gemaakt voor een koelkast en wat buitenspullen en opslag van pallets. Dus het is nu een tunnel geworden naar onze carport met alleen zon glazenplaat met draad er in als een soort afscheiding maar dit is niet helemaal dicht dus de rook blaast zo bij ons onder de carport. Het is een jaren 80 huis dus als de wind verkeerd staat ruik je het zelfs bij ons binnen in de gang. Gelukkig na de zomer gaan we een grote verbouwing doen en gaan we er gewoon een dichte muur tussen zetten.

Kan er ook nog niet te veel van zeggen want ik wil ze nog een beetje te vriend houden tot de omgevingsvergunning rond is. Niet dat we rare dingen gaan doen we gaan alleen de bestaande muren opnieuw opbouwen/isoleren en een kleine aanbouw aan de achterkant waar de buren geen last van hebben want aangrenzen de muren blijven hetzelfde. Het gaat om een vrijstaande woning.

Ik erger me aan de instelling van bepaalde mensen die gewoon zo met mensen omgaan en van hun probleem mijn probleem maken.

[ Voor 30% gewijzigd door Skywalker27 op 06-03-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
https://rijksoverheid.bou...b2012/hfd7/afd7-3/art7-22

Hebben zij wel een omgevingsvergunning dan?

en dit is relevant voor de plaatsing:
https://rijksoverheid.bou...3/afd3-8/par3-8-1/art3-51
https://rijksoverheid.bou...b2012/hfd3/afd3-8#art3.51

[ Voor 50% gewijzigd door IplugNplay op 06-03-2024 18:22 . Reden: twee links erbij met regels ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Fidelity schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:13:
Vraagje over aansluiting:

In onze woning uit de jaren '40 zit een schouw waar vermoedelijk ver ver geleden een open haard heeft gezeten. Toen wij hier kwamen wonen zat er een gaskachel aan gekoppeld met een 100mm flexibele buis. Deze lijkt (zonder het dak op te zijn gegaan) helemaal omhoog te lopen tot de kap op het dak. Zie foto:
[Afbeelding]

De schoorsteen zit ongeveer op het midden van het huis op het dak. Maar de schouw zelf zit in de huiskamer. Ik vermoed hemelsbreed zo'n 2 ~ 4 meter verschil t.o.v. het midden van het huis. Oftewel, de schoorsteen die door het huis loopt, loopt schuin omhoog en niet loodrecht omhoog.

Geen idee wat het materiaal van de voormalige afvoer van de gaskachel verder is. Aluminium of RVS. Maar ik begreep dat voor de aansluiting van een pelletkachel sowieso beter een dubbelwandige 80mm RVS buis (buitendiameter 87mm) kan worden gebruikt.

Wat is nu verstandig?
- Moet ik het dak op en vanaf daar een 80mm flex buis laten zakken door de bestaande 100mm buis. Of geeft dit problemen met trek oid?
- Zo ja, hoe zet ik zo'n buis vast op het dak? Ik zie een regenkap op bovenstaande foto uitsteken. Is dat voldoende. Of moet ik ook een aparte dakbevestigingsbeugel kopen, zoiets?
- Ik mag niet een 80mm naar 100mm verloopje pakken, die direct op de pelletkachel zetten. En vervolgens de voormalige gaskachel afvoer van 100mm blijven gebruiken? Dat scheelt mij een tripje het dak op :)
- Ik lees overal dat de afvoer van een pelletkachel nagenoeg recht moet lopen. Onze schoorsteen loopt dus schuin, zie tekst hierboven. Geeft dat issues?
waarom zou je geen verloop mogen gebruiken? ik heb vaste buis nagenoeg recht 100m, behalve de laatste 2 meter die is 80mm.

wat betreft de flexibele buis durf ik niet te zeggen, maar volgens mij moet dat gewoon kunnen, 100mm is dan ideaal als de buis langer is dan 4/5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Honderd procent nee ze wonen er misschien een jaar, en als ze deze hadden aangevraagd dan was dat in de handige mail van de overheid voorbij gekomen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Als je er met de buren niet uit komt kun je bij de gemeente een klacht neerleggen.
https://nordicfire.nl/inf...ator%20zijn%20aangesloten.

De ene gemeente is wat beter in de handhaving dan de andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Skywalker27 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:41:
Ja op beide, het is nog erger de ruimte tussen hun muur en onze erfgrens hebben ze tijdelijk een overkapping gemaakt voor een koelkast en wat buitenspullen en opslag van pallets. Dus het is nu een tunnel geworden naar onze carport met alleen zon glazenplaat met draad er in als een soort afscheiding maar dit is niet helemaal dicht dus de rook blaast zo bij ons onder de carport. Het is een jaren 80 huis dus als de wind verkeerd staat ruik je het zelfs bij ons binnen in de gang. Gelukkig na de zomer gaan we een grote verbouwing doen en gaan we er gewoon een dichte muur tussen zetten.

Kan er ook nog niet te veel van zeggen want ik wil ze nog een beetje te vriend houden tot de omgevingsvergunning rond is. Niet dat we rare dingen gaan doen we gaan alleen de bestaande muren opnieuw opbouwen/isoleren en een kleine aanbouw aan de achterkant waar de buren geen last van hebben want aangrenzen de muren blijven hetzelfde. Het gaat om een vrijstaande woning.

Ik erger me aan de instelling van bepaalde mensen die gewoon zo met mensen omgaan en van hun probleem mijn probleem maken.
Probleem zeker aankaarten, je krijgt gewoon rook in je huis (niet gezond) of wanneer je onder uw carport komt. Natuurlijk eerst vriendelijk melden, doch zeer duidelijk maken dat het zo niet kan. Ook grote kans dat dit er op lange duur vuil/roet gaat afzetten

Als ze het niet aan willen passen: buis dicht purren of eraf zagen als ze niet thuis zijn (vermoedelijk best nadat je vergunning in orde is O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Gelukkig als iemand bezwaar maakt moet men wel een geldende reden hebben maar ja dat vertraagd natuurlijk wel lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Laatst online: 17:36
Ik ben vandaag de kachel, Ravelli Rave80, gaan reinigen:
Na 1 stookseizoen Jasopellets te hebben gebruikt kan ik concluderen dat deze schoon branden. Ik moet wel zeggen dat er een paar parameters aangepast zijn. De pellets zijn gemiddeld iets langer dan bijv Vitaholz of Elite groen, tenminste dat is mijn indruk.
De rookgassen gaan op de laagste stand met ongeveer 120 gr de rookgasafvoer in en 8 meter daarna naar buiten. De luchtsnelheid zie ik tussen 1,60 en 2,00 m/s op het schermpje.
Als het lager is moet ik de sensor ff schoonmaken, dat heb je met 2 honden.
Er zat weinig as in de verborgen kachel delen. De rookgasafvoer had ook weinig aanslag op de wand.
Al met al tevreden.
Ik had 71 zakken en heb nog 4 zakken over van het stookseizoen.

Edit sinds febr 2017: bedrijfsuren 15721

[ Voor 8% gewijzigd door MarcoHoorn op 14-07-2024 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mexE5nBFzQWShyd8eqOeJXTvfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFswb6AVnAkq2tMB4z56iTJu.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag 70 zakjes gehaald.
Tevens heb ik nog 5 zakken van een ander merk meegenomen, ik houd wel van een beetje testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
MarcoHoorn schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:18:
[Afbeelding]
Vandaag 70 zakjes gehaald.
Tevens heb ik nog 5 zakken van een ander merk meegenomen, ik houd wel van een beetje testen.
Top pellets Excellent?

Zo vanaf de foto lijken ze dit jaar weer mooi wit van kleur.
Denk er volgende werk ook weer 2 pallets te bestellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Nee, dit zijn Jaso pellets en daar ben ik heel tevreden over, zie ook mijn posting hierboven.

[ Voor 6% gewijzigd door MarcoHoorn op 21-07-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
Ik heb een domme oude pelletkachel, een Qlima Delfina, die ik graag slimmer zou willen maken.
Mijn idee hiervoor is gebruik te maken van een infrarood zender zodat ik in Home Assistant de kachel aan/uit kan zetten, temperatuur verhogen/verlagen en de powerstand omhoog of omlaag kan zetten.
Het probleem is alleen dat ik nooit een afstandsbediening bij deze kachel heb gehad en dus niet de IR codes daarvan kan uitlezen.
Omdat het een oude kachel is kan ik die ook niet meer verkrijgen volgens mij...

Nu heb ik wel een infraroodzender gekocht en hoop ik dat jullie mij de codes kunnen sturen van jullie pelletkachels om bovenstaande handelingen uit te voeren.
Ik ga ervanuit dat andere kachels dezelfde codes hebben omdat veel kachels dezelfde Micronova bordjes en displays gebruiken.

Volgens mij zijn de codes die ik kan versturen met de infraroodzender in base64, pulses (int array), hex, pronto o.i.d.

Ik zie overigens dat er mij al mensen zijn voor gegaan (zie onderstaande post van 7 jaar geleden) en wellicht dat er nog meer Tweakers zullen volgen als de informatie hoe dit te doen duidelijker wordt.
Koffie schreef op zondag 1 januari 2017 @ 13:08:
Mijn nieuwe pelletkachel kan aangestuurd / ingesteld worden met het bedieningspaneel op de kachel zelf, en een simpele afstandsbediening. Er zit geen aansluiting op voor een externe theromstaat oid.
Uiteraard wil ik wel vrij kunnen beslissen hoe en wanneer hij brand ;)

Eerst alle knoppen van de afstandsbediening uitgelezen en de raw codes opgeschreven. Met een ESP aan de gang gegaan om de IR codes uit te kunnen zenden. Uitdaging was de ON/OFF button want deze moet je minstens 2 a 3 seconde ingedrukt houden om de kachel vanuit OFF stand naar ON te brengen en vice versa.
Na wat debuggen is ook dat gelukt.
Nu nog de ESP weg zien te werken en het infrarood LEDje bij het paneel bevestigen. Als het goed is, kan ik dan de kachel opnemen in mijn home automation en de kachel zelf aan en uit zetten wanneer er volgens het systeem daar behoefte aan is :Y)
Volgende stap is een sonar sensor aan de ESP bevestigen om zo een ruwe inschatting te geven van de hoeveelheid pellets in de voorraadbak,

Helaas moet ik vandaag de kachel uit zetten en van zijn plek halen, omdat morgen de stukadoor komt om de muren te doen en het plafond te repareren (er zat in het gipsen plafon een groot gapend gat vanwege de enorme kachelpijp die er eerst zat. De stukadoor maakt een mooi gaatje van 12 cm waar de pijp van 80mm doorheen gaat en dan een rozet eromheen. Hopelijk is dinsdag dan de hele 'verbouwing' rondom de pelletkachel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

FutureTrunksZ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:01:
Ik heb een domme oude pelletkachel, een Qlima Delfina, die ik graag slimmer zou willen maken.
Mijn idee hiervoor is gebruik te maken van een infrarood zender zodat ik in Home Assistant de kachel aan/uit kan zetten, temperatuur verhogen/verlagen en de powerstand omhoog of omlaag kan zetten.
Het probleem is alleen dat ik nooit een afstandsbediening bij deze kachel heb gehad en dus niet de IR codes daarvan kan uitlezen.
Omdat het een oude kachel is kan ik die ook niet meer verkrijgen volgens mij...

Nu heb ik wel een infraroodzender gekocht en hoop ik dat jullie mij de codes kunnen sturen van jullie pelletkachels om bovenstaande handelingen uit te voeren.
Ik ga ervanuit dat andere kachels dezelfde codes hebben omdat veel kachels dezelfde Micronova bordjes en displays gebruiken.

Volgens mij zijn de codes die ik kan versturen met de infraroodzender in base64, pulses (int array), hex, pronto o.i.d.

Ik zie overigens dat er mij al mensen zijn voor gegaan (zie onderstaande post van 7 jaar geleden) en wellicht dat er nog meer Tweakers zullen volgen als de informatie hoe dit te doen duidelijker wordt.

[...]
ESPHome code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
substitutions:
  name: pelletkachel
  fullname: "Pelletkachel"
  comment: Pelletkachel IR emulator
  platform: ESP8266
  board: nodemcuv2

<<: !include .common.yaml

switch:
  - platform: restart
    name: $fullname Reboot

- platform: template
    name:  ${fullname} reset
    id:  ${name}_reset
    optimistic: true
    on_turn_on:
      switch.toggle: pelletkachel

id:  ${name}
    name:  ${fullname}
    #restore_state: false
    restore_mode: "DISABLED"
    on_turn_on:
      if:
        condition:
          switch.is_off:  ${name}_reset
        then:
        - remote_transmitter.transmit_raw:
            carrier_frequency: 38kHz
            repeat:
              times: 30
              wait_time: 50ms  
            code: [6700, -2450, 3400, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 900, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 1750, -1650, 1750]
        else:
          - delay: 1s
          - switch.turn_off:  ${name}_reset
    on_turn_off:
      if:
        condition:
        then:
            repeat:
            code: [6700, -2450, 3400, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 900, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 1750, -1650, 1750]
        else:

name:  ${fullname} Program Plus 1
    turn_on_action:
          repeat:
            times: 2
            wait_time: 500ms  
          code: [6750, -2450, 3400, -1650, 900, -800, 900, -1650, 4250, -800, 900, -800, 900, -1650, 3400, -800, 900, -850, 1750]

name:  ${fullname} Program Min 1
    turn_on_action:
          repeat:
          code: [6700, -2450, 3400, -1650, 900, -800, 900, -1650, 2550, -800, 900, -800, 900, -800, 900, -1650, 2550, -1650, 900, -800, 1750]

name:  ${fullname} Temperature Plus
    turn_on_action:
          repeat:
          code: [6700, -2500, 3400, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 1750, -800, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 900, -800, 900, -800, 1750]

name:  ${fullname} Temperature Min
    turn_on_action:
          repeat:
          code: [6700, -2500, 3350, -1700, 850, -850, 900, -1650, 3350, -1650, 900, -850, 850, -1650, 4200, -1700, 1700]

text_sensor:
    name: ${fullname} uptime sensor
    id: ${name}_uptime_human
    icon: mdi:clock-start

sensor:
  - platform: uptime
    name: ${fullname} uptime seconds
    id: ${name}_uptime_sensor
    update_interval: 60s
    on_raw_value:
      then:
        - text_sensor.template.publish:
            state: !lambda |-
              int seconds = round(id(${name}_uptime_sensor).raw_state);
              int days = seconds / (24 * 3600);
              seconds = seconds % (24 * 3600);
              int hours = seconds / 3600;
              seconds = seconds % 3600;
              int minutes = seconds /  60;
              seconds = seconds % 60;
              return (
                (days ? String(days) + "d " : "") +
                (hours ? String(hours) + "h " : "") +
                (minutes ? String(minutes) + "m " : "") +
                (String(seconds) + "s")
              ).c_str();

- platform: wifi_signal
    name: ${fullname} WiFi Signal

- platform: dallas
    id: ${name}_rookkanaal
    address: 0x310213139044AA28
    name: ${fullname} rookkanaal
    icon: "mdi:thermometer"
    resolution: 12
    accuracy_decimals: 2
    filters:
    - filter_out: nan

dallas:
  - pin: 4
    #update_interval: 10s

remote_transmitter:
  pin: 14
  carrier_duty_percent: 50%

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Ik denk dat ik aankomende week met de aanhanger even naar Bauhaus rijd om de voorraad weer aan te vullen. De prijs heeft bij Bauhaus, OBI & Hornbach niet veel gedaan. Ik ben bang dat hij dadelijk weer omhoog gaat als het kouder begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
https://www.holzpellets.net/holzpellet-charts/

Dit is een redelijk goede grafiek met prijsverwachting denk ik.
Ik heb onlangs voor 36 ct per kg ingeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Bauhaus zit op 39 ct/kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
Koffie schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:10:
[...]

ESPHome code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
substitutions:
  name: pelletkachel
  fullname: "Pelletkachel"
  comment: Pelletkachel IR emulator
  platform: ESP8266
  board: nodemcuv2

<<: !include .common.yaml

switch:
  - platform: restart
    name: $fullname Reboot

name:  ${fullname} reset
    id:  ${name}_reset
    on_turn_on:
      switch.toggle: pelletkachel

id:  ${name}
    name:  ${fullname}
    #restore_state: false
    restore_mode: "DISABLED"
    on_turn_on:
      if:
        condition:
        then:
            repeat:
        else:
    on_turn_off:
      if:
        condition:
        then:
            repeat:
        else:

name:  ${fullname} Program Plus 1
    turn_on_action:
          repeat:
          code: [6750, -2450, 3400, -1650, 900, -800, 900, -1650, 4250, -800, 900, -800, 900, -1650, 3400, -800, 900, -850, 1750]

name:  ${fullname} Program Min 1
    turn_on_action:
          repeat:
          code: [6700, -2450, 3400, -1650, 900, -800, 900, -1650, 2550, -800, 900, -800, 900, -800, 900, -1650, 2550, -1650, 900, -800, 1750]

name:  ${fullname} Temperature Plus
    turn_on_action:
          repeat:
          code: [6700, -2500, 3400, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 1750, -800, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 900, -800, 900, -800, 1750]

name:  ${fullname} Temperature Min
    turn_on_action:
          repeat:
          code: [6700, -2500, 3350, -1700, 850, -850, 900, -1650, 3350, -1650, 900, -850, 850, -1650, 4200, -1700, 1700]

text_sensor:
    name: ${fullname} uptime sensor
    icon: mdi:clock-start

sensor:
  - platform: uptime
    name: ${fullname} uptime seconds
    id: ${name}_uptime_sensor
    on_raw_value:
      then:
        - text_sensor.template.publish:
            state: !lambda |-
              int seconds = round(id(${name}_uptime_sensor).raw_state);
              int days = seconds / (24 * 3600);
              seconds = seconds % (24 * 3600);
              int hours = seconds / 3600;
              seconds = seconds % 3600;
              int minutes = seconds /  60;
              seconds = seconds % 60;
              return (
                (days ? String(days) + "d " : "") +
                (hours ? String(hours) + "h " : "") +
                (minutes ? String(minutes) + "m " : "") +
                (String(seconds) + "s")
              ).c_str();

- platform: wifi_signal
    name: ${fullname} WiFi Signal

- platform: dallas
    id: ${name}_rookkanaal
    address: 0x310213139044AA28
    name: ${fullname} rookkanaal
    icon: "mdi:thermometer"
    resolution: 12
    accuracy_decimals: 2
    filters:
    - filter_out: nan

dallas:
  - pin: 4
    #update_interval: 10s

remote_transmitter:
  pin: 14
  carrier_duty_percent: 50%
Bedankt voor je reactie. Helaas lijken deze codes niet te werken. Dus als iemand anders nog codes heeft houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16:37
Afgelopen week viel mijn oog op wat bruine aanslag in de branderkamer. Ik open het deurtje en hopla, aan alle kanten roestdeeltjes en plekken, het ergste nog in de branderbak. Ik heb alles na het stookseizoen schoongeborsteld (kwast, geen staalborstel) en uitgezogen. Toen was de binnenkant droog en schoon. De kachel is vorige zomer geplaatst en heeft afgelopen winter 80 uur gebrand. Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Heb ik ook een beetje. Ik vermoed dat er via de schoorsteen ofzo toch wat vochtige lucht binnenkomt wat voor de roest zorgt. Heb het nooit als heel spannend ervaren, na een keer branden zie je er niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Normaal inderdaad, ijzer roest nou eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan

odan

Heb de hier kachel al meerdere jaren en nog nooit roest gehad...

80 uur de hele winter maar gebrand is overigens wel erg weinig.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:55
De technieker die onze kachel een jaarlijkse beurt gaf is er mee gestopt, ik ben op zoek gegaan naar een andere technieker (lang leven google) en die is onze kachel komen zuiver maken. Toen hij klaar was kwam er onverwachts 20 euro bij voor 2 dichtingen die stuk waren. In alle jaren dat wij onze kachel hebben is zoiets nooit voorgevallen.
Normaal zou ik mij geen vragen stellen maar als er een nieuwe technieker bij ons komt waar ik prijsafspraken mee maak en er plots voor het eerst in jaren extra kosten zijn doe ik dat wel. Dichtingen is ook zoiets vaags en als ik dat bij zoeken intyp krijg ik 2 hits en gaat het ook nog over de deur.
Ik moet wel zeggen dat het een warme dag was, misschien vond hij dat hij recht had op wat extra drinkgeld (en jawel, hij heeft en fris glas drinken gehad ) of heb ik nu juist een goeie te pakken die het wat preciezer aanpakt? 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan

odan

chundo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:05:
De technieker die onze kachel een jaarlijkse beurt gaf is er mee gestopt, ik ben op zoek gegaan naar een andere technieker (lang leven google) en die is onze kachel komen zuiver maken. Toen hij klaar was kwam er onverwachts 20 euro bij voor 2 dichtingen die stuk waren. In alle jaren dat wij onze kachel hebben is zoiets nooit voorgevallen.
Normaal zou ik mij geen vragen stellen maar als er een nieuwe technieker bij ons komt waar ik prijsafspraken mee maak en er plots voor het eerst in jaren extra kosten zijn doe ik dat wel. Dichtingen is ook zoiets vaags en als ik dat bij zoeken intyp krijg ik 2 hits en gaat het ook nog over de deur.
Ik moet wel zeggen dat het een warme dag was, misschien vond hij dat hij recht had op wat extra drinkgeld (en jawel, hij heeft en fris glas drinken gehad ) of heb ik nu juist een goeie te pakken die het wat preciezer aanpakt? 😁
Uiteraard is het mogelijk dat zulke dingen slijten, maar hij heeft de oude niet laten zien ofzo? dat zou ik toch wel verwachten eerlijk gezegd.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:55
Ik heb niks gezien...
Als onze cv ketel wordt gereinigd is dat ook altijd een vast bedrag en zitten daar ook sproeiers en weet ik veel wat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podloot
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 21:52
In ons oude huis willen we een nieuwe rookgasafvoer maken voor de Duroflame Carre pelletkachel die ons heel goed bevalt.
Het platte dakdeel boven de ruimte is vervangen door een houten dakplaat met daarop hoogwaardige isolatie en bitumen dakbedekking.
pelletkachel : Duroflame - type Carre - https://www.duroflame.nl/...mbrand-T3-Carre-T3-NL.pdf

Op zich was ik van plan om een dubbelwandige doorvoer te maken zoals deze : https://www.schoorsteenwi...r-plat-dak-bitumen-zwart/

Veel liever zou ik een concentrische dakdoorvoer maken zoals deze : https://heatingworld.nl/c...letkachelafvoer/80-125-mm

Volgens de website van Heating World (die goed beoordeeld wordt) mag dit - ook bijvoorbeeld HeatingWorld, Thermall, BlueSolid, Tirema en Kachelmaterialenshop verkopen soortgelijke oplossingen

Bluesolid spreekt over een gelijkwaardige oplossing voor de regels van het BBL bij een concentrische geveldoorvoer.

De vragen die ik heb zijn :
Eerder las ik dat het niet zou mogen, maar dat kan ik niet terugvinden, iets met regels voor houtkachels. Denken jullie dat het is toegestaan?
Heeft iemand ervaringen met een conecntrische afvoer voor een pelletkachel en hoe bevalt dat?

[ Voor 6% gewijzigd door podloot op 09-09-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@podloot Heeft het niet ermee te maken dat een houtkachel in het algemeen een hogere rookgasavoer temperatuur heeft? Je post overigens zo ver ik kan zien 2x dezelfde link.

[ Voor 18% gewijzigd door Racer89 op 09-09-2024 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
PVPaneel schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:07:
Afgelopen week viel mijn oog op wat bruine aanslag in de branderkamer. Ik open het deurtje en hopla, aan alle kanten roestdeeltjes en plekken, het ergste nog in de branderbak. Ik heb alles na het stookseizoen schoongeborsteld (kwast, geen staalborstel) en uitgezogen. Toen was de binnenkant droog en schoon. De kachel is vorige zomer geplaatst en heeft afgelopen winter 80 uur gebrand. Is dit normaal?
Na de zomerschoonmaak even met een doek WD40 schoonwrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:18:
[...]

Na de zomerschoonmaak even met een doek WD40 schoonwrijven.
Gaat dat niet stinken bij het opstoken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podloot
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 21:52
de link heb ik aangepast :
podloot schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:01:
In ons oude huis willen we een nieuwe rookgasafvoer maken voor de Duroflame Carre pelletkachel die ons heel goed bevalt.
Het platte dakdeel boven de ruimte is vervangen door een houten dakplaat met daarop hoogwaardige isolatie en bitumen dakbedekking.
pelletkachel : Duroflame - type Carre - https://www.duroflame.nl/...mbrand-T3-Carre-T3-NL.pdf

Op zich was ik van plan om een dubbelwandige doorvoer te maken zoals deze : https://www.schoorsteenwi...r-plat-dak-bitumen-zwart/

Veel liever zou ik een concentrische dakdoorvoer maken zoals deze : https://heatingworld.nl/c...letkachelafvoer/80-125-mm

Volgens de website van Heating World (die goed beoordeeld wordt) mag dit - ook bijvoorbeeld HeatingWorld, Thermall, BlueSolid, Tirema en Kachelmaterialenshop verkopen soortgelijke oplossingen

Bluesolid spreekt over een gelijkwaardige oplossing voor de regels van het BBL bij een concentrische geveldoorvoer.

De vragen die ik heb zijn :
Eerder las ik dat het niet zou mogen, maar dat kan ik niet terugvinden, iets met regels voor houtkachels. Denken jullie dat het is toegestaan?
Heeft iemand ervaringen met een conecntrische afvoer voor een pelletkachel en hoe bevalt dat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
In het voorjaar hebben we de schoorsteen al laten vegen, met het stookseizoen weer in aantocht de pelletkachel maar eens aan het schoonmaken/onderhouden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsCQKoAe-u2PxE_eJtZJpEZ1SAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnh89Qi8tIYvSG5iaTzjC6PM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb vandaag in ieder geval geleerd hoe een rookgas ventilator in elkaar steekt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpASt4BE3BqtWwPAOoq2YFlOPqI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MGtBqOmvBRUN1XRaPDge3Ss2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zSfoVNkoTJhcN6MI8_eFwmbmSA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hstmMJDq6aBuIH6OS5b17eCx.jpg?f=user_large

Daar zat nog best een dikke laag as op, lagertjes zijn in ieder geval nog top!

Morgen alles nog ff uitzuigen en dan uitblazen met de compressor, vijzeltje smeren, kan ie er weer een seizoen tegenaan (hopelijk).

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Pagina: 1 ... 66 ... 69 Laatste