Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 11:01
@vosss hoe bedoel je duurde lang met pelletkachel? Pelletkachel op cv?

Ik verwarm mijn hele woning 380m3. Met 1 moederhaard in de woonkamer. Binnen 30 minuten is de woonkamer van 17 graden naar 21 graden en binnen het uur steigt de eerste verdieping 1,5 graden meestal vanaf 18 naar 19,5 graden. En zolder van 17 naar 19 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 19:50
Perkouw schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:01:
@Dirk0s vloerverwarming werkt het best als je die op een constante temperatuur laat staan. . . 17 -> 19 en 19 > 17 is een te groot en te frequent verschil als je het mij vraagt. Resultaat is dan dat je onrustige/wisselende temperaturen krijgt en ook stookgedrag.
Oke, dus die stappen moet ik dan eruit halen en gewoon op 19 laten b.v.
Maar is het advies dan nog beter ivm de pelletkachel om de vloerverwarming helemaal uit te laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:12
Darkz0rs schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:51:
@vosss hoe bedoel je duurde lang met pelletkachel? Pelletkachel op cv?

Ik verwarm mijn hele woning 380m3. Met 1 moederhaard in de woonkamer. Binnen 30 minuten is de woonkamer van 17 graden naar 21 graden en binnen het uur steigt de eerste verdieping 1,5 graden meestal vanaf 18 naar 19,5 graden. En zolder van 17 naar 19 graden.
Huis opwarmen duurde lang met die vloerverwarming pelletkachel. Die had geen ventilator erin en nagenoeg geen stralingswarmte. En dat ding stond nooit aan als ik niet thuis was. Dus dan duurt het lang als je met vloerverwarming van bv 18 graden naar 21 moet opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Ik ben toch opzoek naar een oplossing, de vloerverwarming compleet uit lijkt mij geen optie als er straks vorst komt.

We stoken nu ongeveer 5 uurtjes in de avond met de kachel en verder niks. Nu waren we vrijdag gaan uiteten en dus is er die hele dag niks gestookt. Zaterdag ochtend was het dus behoorlijk koud beneden.

Is er een mogelijkheid om de vloerverwarming continue op 17 te laten draaien en ‘s avonds bij verwarmen met de kachel maar dat de vloerverwarming aan blijft?

Zodat er straks in de winter toch licht gestookt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:33

bert pit

asdasd

@Dirk0s Als je vloerverwarming met een thermostaat geregeld wordt, bijvoorbeeld in de huiskamer en je zet die op 17. Dat gaat deze altijd tot 17 graden verwarmen. Gaat je pelletkachel aan en wordt het meer de 17 graden dan gaat de VV uit.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Maar is dat dan niet slecht, als we bv een hele zaterdag met de kachel stoken naar 21 en de vloerverwarming daarmee dus de hele dag uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:54
Ik heb 2 gelijke pelletkachels. Instellingen zijn gelijk; vzv ik bij kan want deel kan ik niet in. Gebruik dezelfde pellets in beide kachels.
Toch zit er een verschil van ong. 45 graden uitblaastemperatuur tussen de 2. Is best veel en merkbaar in de ruimte waar de kachel staat.
Waar zou zo’n verschil vandaan kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:26
Dirk0s schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:40:
Maar is dat dan niet slecht, als we bv een hele zaterdag met de kachel stoken naar 21 en de vloerverwarming daarmee dus de hele dag uit staat?
Ik zou de vloerverwarming voorlopig helemaal uit laten en pas aanzetten als het oncomfortabel wordt. Waarschijnlijk pas in januari.
Als het gaat vriezen zou ik de vvw op 18 of 19 zetten en dan bijstoken met de pelletkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:25
Japiooo schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:54:
Ik heb 2 gelijke pelletkachels. Instellingen zijn gelijk; vzv ik bij kan want deel kan ik niet in. Gebruik dezelfde pellets in beide kachels.
Toch zit er een verschil van ong. 45 graden uitblaastemperatuur tussen de 2. Is best veel en merkbaar in de ruimte waar de kachel staat.
Waar zou zo’n verschil vandaan kunnen komen?
Lijkt me toch ergens en verschil in ventilatorasnelheden ofzo. Is het vlambeeld hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:51
Dirk0s schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:23:
Wat zijn de goedkopere opties om de pelletkachel te bedienen via een app?
Ik zie wifi modules van 175 euro e.d. maar er is vast een goedkopere oplossing.

Ik heb zelf de Livin flame Stavanger 6 kachel en zou het wel leuk/fijn vinden als ik hem opdrachten kan geven :)
Ik stuur 'm aan via een Broadlink RM4 pro (destijds voor 35 euro op de kop getikt): Mevius in "Het pelletkachel topic"

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
Knielen schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:31:
[...]

Lijkt me toch ergens en verschil in ventilatorasnelheden ofzo. Is het vlambeeld hetzelfde?
Ja, beide zien er gelijk uit, staan nu ook allebei aan dus goed te zien. En echt goed voelbaar temperatuurverschil.
Parameters zijn vrijwel niet aan te passen; voor deze kachels, Extraflame Viviana, niet te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:40
kijk eens op youtube, daar vind je wel hoe je in het menu komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 07:00
(jarig!)
Wij hebben sinds mei dit jaar een pelletkachel, deze heeft 11 (!) maanden op zich laten wachten qua levering.
Het is een Nordic Fire Tjalmo, 7kw.
Na installatie door het bedrijf waar wij hem gekocht hebben heeft deze even gebrand, maar gezien het mei was destijds is deze niet meer aan geweest eigenlijk tot afgelopen maand.
Wij hebben is onder oude huis de nordic fire Natura 7 (7kw) gehad.

Er zijn een aantal zaken die mij opvallen tussen de Tjalmo en de natura:
1.) De kachel krijgt de volledige ruimte moeilijk warm ( woonkamer 47m2/122m3 en aangrenzende keuken met opendeur 18m2/46.8m3).
2.) Het pelletverbruik ligt vrij hoog t.o.v. de natura 7. (vermoedelijk om dat deze de ruimte moeilijk warm krijgt?
3.) hoe ik ook 'speel' met de instellingen, ik blijf zwarte ruiten houden en veel (heel veel ) as.

Ik gebruik Badger pallets (zakken 14kg wit), deze gaan er 2 á 3 doorheen. De kachel brand dan van 06:30 tot 07:30 en vanaf een uur of 17 tot 20/21.
Ik vermoed dat de ruiten zwart blijven door te weinig trek in de schoorsteen, een deel van de schoorsteen is nieuw . het deel bg naar eerste verdieping is dubbelwandige pijp, vanaf de eerste zit deze middels een flexbuis door een bestaand gemetseld kanaal.
Hierop komt deze uit op de schoorsteen van een plat dak (12+ meter hoog) op de 'flex' zit een regenkap en deze regenkap zit onder een regenkap die op de schoorsteen gemetseld zit.
Zwart is schoorsteen, rood is stalen regenkap op de gemetselde schoorsteen, blauw is de regenkap van de kachel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyGOmd-hjtiA96Cgg4jwpG8fl4A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/40n89rLATdbbwjq8Vjzvl6Tc.png?f=user_large

Mijn vermoeden is dat de regenkap van de kachel te hoog zit, deze zit half achter de regenkap van de schoorsteen, en hierdoor te weinig trek krijgt in de kachel.
Hoe kan ik controleren of de trek in de kachel voldoende is?
De vlam is de kachel wordt wel mooi omhoog gezogen.

Edit:
De kachel blijft na het behalen van de temperatuur ook heel lang (30 min tot 1 uur) branden op een lage stand, is dit ergens in te stellen dat hij uit gaat als de temperatuur behaald is.
Standby staat al aan, maar hier doet hij dus lang over om deze uit te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Henkhuppelschot op 06-11-2023 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Henkhuppelschot schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:19:
1.) De kachel krijgt de volledige ruimte moeilijk warm ( woonkamer 47m2/122m3 en aangrenzende keuken met opendeur 18m2/46.8m3).

Ik gebruik Badger pallets (zakken 14kg wit), deze gaan er 2 á 3 doorheen. De kachel brand dan van 06:30 tot 07:30 en vanaf een uur of 17 tot 20/21.
Je verwarmt maar 4 uur op een een dag, en klaagt dan dat het moeilijk warm wordt? :?

De lucht wordt 'snel' opgewarmd maar de massa van je huis is koud, het duurt erg lang eer die op temperatuur komt. Door die thermische vertraging blijft het koud [aanvoelen]. De lucht koelt ook snel weer af doordat de warmte naar de massa lekt. Dan moet je kachel natuurlijk lekker doorstoken om het op temperatuur te krijgen. Krijg je nooit opgelost als je telkens opnieuw alles weer laat afkoelen (of het zelfs nooit opgewarmd raakt).

Een pelletkachel heeft trouwens een geforceerde luchttoevoer, die heeft geen 'trek' nodig.
Dat maakt verder dus niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:51
Op lage stand verwarmen geeft bij mij ook vieze ruiten.

Hier draait de pelletkachel kachel alleen voor het lekkere in de avond. Dus staat ingesteld op 25 graden en vlamhoogte op 3 (van de 5) hierdoor brand de kachel mooi en doordat deze niet maximaal brand komt de 25 graden bijna nooit voor op de thermostaat, dus terug regelen naar standje 1 ook niet.

En kan me best voorstellen dat je de hut niet warm krijgt met alleen de pelletkachel 4 uurtjes per dag aan. De massa warmt niet echt op en heeft tijd zat om af te koelen. Wellicht met een houtskeletbouw huis dat het wel werkt, maar met een stenen/betonnen huis niet.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@Henkhuppelschot Heb jij dan 2 á 3 zakken nodig per dag? Zoja, is dat wel super veel. Hier verbruikt de Modena een halve zak (15kg ) als hij de hele dag aanstaat. Als de kachel de temperatuur bereikt heeft en op een laag pitje blijft branden en je temperatuur stijgt niet verder is het toch in orde?

Waarschijnlijk verliest je woning dan de warmte wat de kachel afgeeft op de laagste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier afgelopen oktober de schoorsteenveger over de vloer gehad (of eigenlijk op het dak :+ ).

Zat wat as aanslag in het rookkanaal maar verder geen gekke dingen zoals creosoot oid. Mooi droge aslaag. Erg fijn. 2022-2023 was ons eerste stookseizoen na het plaatsen van de kachel en rookkanaal. Dus toch een soort bevestiging dat het geplaatste rookkanaal prima zijn werk doet en de temperaturen en instellingen waarmee we stoken ook goed zijn, aangezien er geen condensvorming of ernstige vervuiling optreedt.

Meteen zelf de kachel maar even een beurtje gegeven, alles ff schoongemaakt inclusief de interne rookafvoer, ventilatoren, en rookgastemperatuur sensor. De zijpanelen er even afgehad en alles gefatsoeneerd. Viel nog reuze mee qua vervuiling, dus de volgende beurt geef ik pas aan het eind van het stookseizoen, als ie de zomer ingaat.

Tussendoor wel zo nu en dan even alle hitteschilden eruit en asvrij maken met de kwast en aszuiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2aiybxu4gqqNm9ZcY-h4uXssP0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pvn8aN2M9xQw1i81Cks4Tm9x.jpg?f=user_large

Inmiddels ook alweer lekker aan het genieten van de aangename temperaturen die de kachel biedt, toch heerlijk? :Y en natuurlijk is de dwangmatige schone ruitjes drang weer ingekickt. Er zei ooit iemand hier: 'ben benieuwd hoelang je dat vol gaat houden'. Nou, nog steeds dagelijks bij het leegzuigen van de brandkamer _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzV8IgMKWUGzSbsMs-HRseap4bY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WW1AuN1DcLylzbxcgfsGUhNU.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel stoken we nog maar zo'n 4 a 5 uurtjes per dag, rond een uur of 4/5 smiddags het kacheltje lekker aan tot een uur of 8/9 savonds. We stoken het dan wel naar standje sambal, 22-23 graden. :P

Gedurende de nacht en dag houdt onze woning momenteel de warmte nog prima vast, meestal is het nog tussen de 18-20 graden wanneer het kacheltje smiddags aanzetten. Dat zal straks echter wel weer anders worden als buiten de kou echt doorzet.

Enfin, alles werkt voor de aankomende winter en de pelletkachel blijft voor ons een aanschaf waar we echt zeer tevreden over zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henkhuppelschot schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:19:
Wij hebben sinds mei dit jaar een pelletkachel, deze heeft 11 (!) maanden op zich laten wachten qua levering.
Het is een Nordic Fire Tjalmo, 7kw.
Na installatie door het bedrijf waar wij hem gekocht hebben heeft deze even gebrand, maar gezien het mei was destijds is deze niet meer aan geweest eigenlijk tot afgelopen maand.
Wij hebben is onder oude huis de nordic fire Natura 7 (7kw) gehad.

2.) Het pelletverbruik ligt vrij hoog t.o.v. de natura 7. (vermoedelijk om dat deze de ruimte moeilijk warm krijgt?
3.) hoe ik ook 'speel' met de instellingen, ik blijf zwarte ruiten houden en veel (heel veel ) as.

Ik vermoed dat de ruiten zwart blijven door te weinig trek in de schoorsteen, een deel van de schoorsteen is nieuw . het deel bg naar eerste verdieping is dubbelwandige pijp, vanaf de eerste zit deze middels een flexbuis door een bestaand gemetseld kanaal.
Hierop komt deze uit op de schoorsteen van een plat dak (12+ meter hoog) op de 'flex' zit een regenkap en deze regenkap zit onder een regenkap die op de schoorsteen gemetseld zit.
Zwart is schoorsteen, rood is stalen regenkap op de gemetselde schoorsteen, blauw is de regenkap van de kachel.
[Afbeelding]

Mijn vermoeden is dat de regenkap van de kachel te hoog zit, deze zit half achter de regenkap van de schoorsteen, en hierdoor te weinig trek krijgt in de kachel.
Hoe kan ik controleren of de trek in de kachel voldoende is?
De vlam is de kachel wordt wel mooi omhoog gezogen.

Edit:
De kachel blijft na het behalen van de temperatuur ook heel lang (30 min tot 1 uur) branden op een lage stand, is dit ergens in te stellen dat hij uit gaat als de temperatuur behaald is.
Standby staat al aan, maar hier doet hij dus lang over om deze uit te zetten.
2 tot 3 zakken a 14 kg voor 4 uutjes stoken is bizar veel, het lijkt mij dat er toch ergens iets niet goed gaat. Dat verklaart wel meteen waarom je zoveel as hebt.

Je geeft ook aan dat de ruit snel zwart wordt, meestal is dit een teken van onvolledige verbranding. Is je lucht toevoer in orde? Krijgt je vlam genoeg verse lucht en zuurstof?

Wellicht eens je instellingen resetten naar de fabriekswaarden en vanaf 0 beginnen? Het lijkt mij een behoorlijke onbalans in pellet/lucht toevoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:16:
en natuurlijk is de dwangmatige schone ruitjes drang weer ingekickt. Er zei ooit iemand hier: 'ben benieuwd hoelang je dat vol gaat houden'. Nou, nog steeds dagelijks bij het leegzuigen van de brandkamer _O-
Slonzo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:29:
Benieuwd hoe lang je dat volhoudt, na de eerste winter heb ik mijn ruitjes toch een stuk minder schoongemaakt _O-
:D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hahaha nou bij deze, tot nu toe nog steeds! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Onlangs hier ook grote wintervoorbereiding gehouden, maar geen foto's van. De hele pelletkachel uitgekleed om alles schoon te maken én om mijn luchtaanvoerkanaal van buiten aan te sluiten. Een of andere snuggere italiaan had bedacht om de luchtaanvoer ellipsvormig te maken ipv gewoon een ronde buis 8)7 Maar dat probleem heb ik vakkundig overkomen met een opengesneden yoghurtpotje en veel alu tape >:) Ben benieuwd of ik effectief verschil ga merken nu het een gesloten systeem* is er er geen koude lucht meer naar binnen wordt gezogen...

*Semi-gesloten, hier en daar zit er nog wel een kiertje in een aansluiting waar ik niet met de alu tape bij kon :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japiooo
BuysB schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:49:
kijk eens op youtube, daar vind je wel hoe je in het menu komt
Verrek, thx, is me gelukt!
Nu die settings eens opzoeken en doornemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Slonzo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:04:
Onlangs hier ook grote wintervoorbereiding gehouden, maar geen foto's van. De hele pelletkachel uitgekleed om alles schoon te maken én om mijn luchtaanvoerkanaal van buiten aan te sluiten. Een of andere snuggere italiaan had bedacht om de luchtaanvoer ellipsvormig te maken ipv gewoon een ronde buis 8)7 Maar dat probleem heb ik vakkundig overkomen met een opengesneden yoghurtpotje en veel alu tape >:) Ben benieuwd of ik effectief verschil ga merken nu het een gesloten systeem* is er er geen koude lucht meer naar binnen wordt gezogen...

*Semi-gesloten, hier en daar zit er nog wel een kiertje in een aansluiting waar ik niet met de alu tape bij kon :+
Onze pelletkachel staat tegen een muur met spouw die we delen met de buren. Misschien binnenkort eens een gat boren dwars door beide muren en de spouw, daar een buis in prakken en dan de lucht uit de woonkamer van de buren gebruiken voor de actieve inlaat :+

Heeft de rijdende rechter ook weer wat klandizie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adeo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:41
Of net zo als bij ons in de gang, daar haal ik de luchttoevoer weg voor de kachel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5L0sdMMZ-1n8rqbo16aoFxWZ754=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXaBUWZpb2l7OTBKw3nAeH7h.jpg?f=fotoalbum_large

Vond het gat in de gang eigenlijk geen mooi gezicht dus heb hem verdekt opgesteld met een bewerkte WCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
(jarig!)
Racer89 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:09:
@Henkhuppelschot Heb jij dan 2 á 3 zakken nodig per dag? Zoja, is dat wel super veel. Hier verbruikt de Modena een halve zak (15kg ) als hij de hele dag aanstaat. Als de kachel de temperatuur bereikt heeft en op een laag pitje blijft branden en je temperatuur stijgt niet verder is het toch in orde?

Waarschijnlijk verliest je woning dan de warmte wat de kachel afgeeft op de laagste stand.
Per week, in vergelijking met ons 'oude' huis vond ik dat best veel.
Dat het hier groter is zal er uiteraard ook wel mee te maken hebben....
De kachel gaat wel uit, maar blijft, voor mijn gevoel, lang op een laag standje branden alvorens deze uitschakelt.

Dat ik het koud aan vind voelen heeft waarschijnlijk ook te maken met mijn eigen burn-out.....het is hier 18 graden binnen overdag (zonder de kachel aan) en met de kachel aan 22.....Toch heb ik koude handen en voeten....maar dat ligt dan waarschijnlijk aan mij :-)

@Slonzo het 'blijft' 18 graden in huis, ik vindt dat niet echt afkoelen, maar warmer dan 22 krijgt de pellet kachel het niet. zelfs niet op standje 5.
Nogmaals ik moet het niet vergelijken met het oude huis (nieuw huis is groter en 'ouder'), maar daar kreeg ik het makkelijk 25 graden met de kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Als je het op de hoogste stand niet warm krijgt heb je een grote ruimte of veel warmte verlies. En met 18 graden binnen koel je zelf ook wel af als je niet beweegt, al is dit met dikke kleding wel iets op te vangen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:05

basvn

Breezand - NHN

Ik wilde gister voor het eerst weer gaan stoken met de Artel Petite, en hij wilde helaas niet opstarten.

Ik heb hem 4x geprobeerd zijn opstart prodecure te laten gaan, helaas zonder succes. De branderbak vult zichzelf prima, en dan niks.

Nu heb ik met opstarten vaker problemen gehad (zeker als het binnen koud is) en dan was de oplossing door wat pellets in het bakje te doen voor ik ga beginnen. helaas nu ook zonder succes (droge pellets bij mijn ouders vandaan waar die van hun prima op draait)

Ik heb er een stroommeter aan gehangen om te kijken wat er gebeurd, en de eerste 2/3min pakt hij 270/300w. en daarna gaat het stroomverbruik naar 18/35w.. het lijkt alsof de gloeiplug niks doet?

Heeft iemand een advies?

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:41
Die gloeiplug er even uit trekken , aan de 220 hangen en kijken of je je vingers er aan kan branden.
Bij blaren doet tie het en doet tie nix dan een nieuwe bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
300 watt is wel ongeveer vermogen van gloeiplug maar die moet aanblijven tot ie brand, komt er nog een foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

BuysB schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:28:
300 watt is wel ongeveer vermogen van gloeiplug maar die moet aanblijven tot ie brand, komt er nog een foutmelding?
Geen foutmelding (behalve dat het alarm na x min af gaat omdat er geen fire is (melding NO FIRE)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Kan ook zijn dat er een los contact inzit. Als hij warm wordt zet de boel uit en stopt hij met gloeien. Zou inderdaad wat @Adeo zegt aan de 230 volt hangen en kijken of hij niet uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@basvn doorgaans kan je de gloeitijd verlengen. Hij behaald simpel ze voorgestelde temp niet in de tijd die hij er voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Darkz0rs schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:38:
@basvn doorgaans kan je de gloeitijd verlengen. Hij behaald simpel ze voorgestelde temp niet in de tijd die hij er voor krijgt.
Andere jaren heeft het gewoon gewerkt, en het lijkt me niet dat hij alleen in het begin 2/3min moet branden(moment dat er net een paar korrels in liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Gloeipluggen slijten en gaan stuk en meestal is dat ook wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mari Vogels
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-07 01:26
WWJD schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:58:
Mijn kachel is nu ook aanstuurbaar :D Dankzij de ideeën uit dit topic,
Ik heb een houder voor de afstandsbediening + een switchbot geprint, deze hangt aan de muur.

[Afbeelding]

De switchbot drukt de kachel aan/uit. Met een slimme stekker meet ik of de kachel aan/uit staat.
Dat gaat heel goed, het verschil tussen uit en aan is duidelijk en ook de verschillende standen van de kachel zijn te herkennen.
Hier van standby, naar opstarten, naar blazen naar 'relax' stand (blazer uit), afkoelen en weer uit.

[Afbeelding]

Dat alles in HomeAssistant, temperatuur instellen gaat nog via de afstandsbediening maar die staat eigenlijk altijd op dezelfde stand.

Het moet via de afstandsbediening, de knop achterop de kachel zet hem op handmatig en dan regelt hij dus niet meer automatisch. Aansturen via serieël of UART bleek ook lastig aangezien er geen documentatie is en ik de kachel niet wil slopen. Volgens het service-menu kun je ook modbus aan/uit zetten.

In HomeAssistant (node-red) houd ik ook bij wanneer de kachel is schoongemaakt, zodat hij bijv. niet automatisch aangaat wanneer hij eerst schoongemaakt moet worden.
Het is onze enige verwarming in huis dus hij wordt goed gebruikt. ;)
WWJD, woensdag 19 oktober 2022 11:58

12 november 2023

Ik reageer op dit artiekel omdat ik in het bezit ben van een Edilkamin BLADE H 18-22 pellet kachel die wil gaan koppelen aan Home Assistant. Bij mijn kachel heb ik een afstandsbediening en een module zodat ik de kachel uit kan lezen via een App. Dat werkt ook allemaal prima.

Ik wil nu Home Assistant koppelen aan de Pellet kachel, aan/uit zetten, temperatuur aanpassen enz. Ik ben nu bezig om achter het protocol te komen van de App, die stuurt de kachel aan over het netwerk thuis, maar dat valt nog niet mee. Ik kan wel in het service menu van de kachel maar heb ook geen beschrijving waar alle instellingen voor dienen. Ik ben naar de volgende dingen op zoek:

Een beschrijving van alle parameters in het service menu. (Om bv fout code H09 te negeren)

Het protocol van de App om met mijn kachel te communiceren.

Een andere slimme manier om mijn kachel te besturen, anders dan WWJD heeft gedaan, liefst over het netwerk zodat het rechtstreeks vanuit Home Assistant kan regelen.

Mari

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:39
@Mari Vogels Als de module op basis van Agua IOT is (vaak wel): https://github.com/vincen...istant_micronova_agua_iot

Edit: Het lijkt er op alsof dit bij Edilkamin helaas toch niet het geval is. :X

[ Voor 24% gewijzigd door vinniefireman op 12-11-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Wij hebben nu al zo'n 4 jaar een Edilkamin Slide 7 en zijn daar zeer tevreden mee.

Ik heb de thermostaat ingesteld dat deze nu tot 2 graden boven (en onder) de ingestelde temperatuur gaat, voordat deze standby gaat (of weer aan springt). In plaats van de standaard 1 graad.

Nu is het geval dat wanneer de kachel aan gaat, de ventilator en de pellet aanvoer heel hoog is, waardoor er veel lawaai is. De kachel staat immers op vol vermogen te branden.

Is er ook een instelling waarmee kan worden ingesteld dat de kachel 'rustig' de ruimte op temperatuur brengt? Wellicht de ventilator en aanvoer pellets minimaliseren? Ik weet nog niet welke parameters dat zouden moeten zijn. De omschrijving is niet heel beschrijvend 😅

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:49
@Jan_V Nieuwe Edilkamin Slide 5 gebruiker hier. Dat volle bak aangaan aan het begin, is dat niet ook bedoeld om het rookkanaal zo snel mogelijk op te warmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Nu online
PVPaneel schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:01:
@Jan_V Nieuwe Edilkamin Slide 5 gebruiker hier. Dat volle bak aangaan aan het begin, is dat niet ook bedoeld om het rookkanaal zo snel mogelijk op te warmen?
In het begin en bij het starten is op zich logisch, ja. Tenminste dat denk ik.
Maar wanneer hij van 18 naar 22 graden moet, dan is hij een hele tijd op volle toeren bezig, met alle lawaai van de ventilatoren van dien. Op zich is dat ook niet gek, want veel mensen willen juist snel de warmte er in.
Echter mag dit van mij wel wat langzamer, dus de ventilator op halve kracht of zo.
Zeker als hij standby gaat en een paar uur later weer aan, dan is het weer een tijdje veel lawaai.
'Lawaai' is misschien niet het juiste woord, want hoewel irritant is het niet oorverdovend.

Met manueel zou ik het een en ander op kunnen lossen vermoed ik. Hij staat nu op volledig automatisch.
[Edit]
Heb nu de fan op stand 1 gezet. Eens kijken of dat doet wat ik wil.

[Edit 2]
Yup, dit doet precies wat ik wil. Stom dat ik er nooit eerder aan heb gedacht.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan_V op 19-11-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 19-08 17:27
Jan_V schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:36:
[...]

In het begin en bij het starten is op zich logisch, ja. Tenminste dat denk ik.
Maar wanneer hij van 18 naar 22 graden moet, dan is hij een hele tijd op volle toeren bezig, met alle lawaai van de ventilatoren van dien. Op zich is dat ook niet gek, want veel mensen willen juist snel de warmte er in.
Echter mag dit van mij wel wat langzamer, dus de ventilator op halve kracht of zo.
Zeker als hij standby gaat en een paar uur later weer aan, dan is het weer een tijdje veel lawaai.
'Lawaai' is misschien niet het juiste woord, want hoewel irritant is het niet oorverdovend.

Met manueel zou ik het een en ander op kunnen lossen vermoed ik. Hij staat nu op volledig automatisch.
[Edit]
Heb nu de fan op stand 1 gezet. Eens kijken of dat doet wat ik wil.

[Edit 2]
Yup, dit doet precies wat ik wil. Stom dat ik er nooit eerder aan heb gedacht.
Bij mijn kachel stond in het boek het advies om telkens het eerste uur de laagste stand aan te houden, zodat de materialen niet te snel aan de hoogste temperaturen worden blootgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:13
Ik lees wel eens dat pellets moeten dansen/zweven in de branderbak. Dat is bij mij denk ik niet het geval.
Hoe kan ik zorgen dat dat wel gebeurt? En heeft iemand een video van hoe dit eruit ziet?
Bij mij blijft er vaak onderin de branderbak as liggen waardoor de gaatjes voor de volgende brandbeurt verstopt zitten. Hoe is dat te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:25
FutureTrunksZ schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:18:
Ik lees wel eens dat pellets moeten dansen/zweven in de branderbak. Dat is bij mij denk ik niet het geval.
Hoe kan ik zorgen dat dat wel gebeurt? En heeft iemand een video van hoe dit eruit ziet?
Bij mij blijft er vaak onderin de branderbak as liggen waardoor de gaatjes voor de volgende brandbeurt verstopt zitten. Hoe is dat te voorkomen?
Zweven? Dan blaas je er wel heel veel lucht doorheen, lijkt me niet de bedoeling.

Branderbak moet regelmatig (dagelijks) schoongemaakt worden, dat is bij idereen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Nu online
FutureTrunksZ schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:18:
Gebruik je witte of bruine pellets?

Ik heb nu bruine pellets (Budget van Toppellets) en daar blijft echt heel veel rommel van in de branderbak. Moet hem nu 3 maal per week schoonmaken in plaats van 2 maal. Gelukkig zijn die zakken bijna op en kan ik weer witte pellets gebruiken.
Bij witte pellets heb ik nooit echt last van rommel in de branderbak. Dan leeg ik hem vooral omdat er veel as in de asbak zit.

Van 'zweven' heb ik ook nooit gehoord. Wellicht dat er wordt bedoeld dat de vlam rustig/zwevend is, in plaats van 'hard' omhoog blaast.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan_V op 20-11-2023 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Hier een Nordic Fire met draaibare branderbak, dus elke start kiept het bakje automatisch leeg. Na 6 uur branden gaat de kachel uit en kiept dan het bakje leeg.

Ik doe wel regelmatig het ruitje schoonmaken en even de aszuiger erdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
Jan_V schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:44:
[...]

Gebruik je witte of bruine pellets?

Ik heb nu bruine pellets (Budget van Toppellets) en daar blijft echt heel veel rommel van in de branderbak. Moet hem nu 3 maal per week schoonmaken in plaats van 2 maal. Gelukkig zijn die zakken bijna op en kan ik weer witte pellets gebruiken.
Bij witte pellets heb ik nooit echt last van rommel in de branderbak. Dan leeg ik hem vooral omdat er veel as in de asbak zit.

Van 'zweven' heb ik ook nooit gehoord. Wellicht dat er wordt bedoeld dat de vlam rustig/zwevend is, in plaats van 'hard' omhoog blaast.
Bedankt voor je bericht, op dit moment gebruik ik bruine pellets en ga het dan ook eens met witte proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:29
Erwin_83 schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:40:
Hier een Nordic Fire met draaibare branderbak, dus elke start kiept het bakje automatisch leeg. Na 6 uur branden gaat de kachel uit en kiept dan het bakje leeg.

Ik doe wel regelmatig het ruitje schoonmaken en even de aszuiger erdoor.
Ideaal inderdaad. Daarom heb ik deze ook specifiek aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Laatst online: 18:58
Rolfie schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:02:
[...]

Ideaal inderdaad. Daarom heb ik deze ook specifiek aangeschaft.
Weinig omkijken aan inderdaad. Werkt perfect.
Gebruik nu de PurePower wit/naaldhout, weinig aangekoekte rommel ook.
Nog beetje aan het experimenteren met de hoeveelheid lucht/pellets, staat nu op +2 voor lucht en -2 voor de pellets en dat gaat goed, alleen nog iets zwarte aanslag op het ruitje, maar dat kan nog komen omdat ie niet altijd op hoog vermogen draait (ilvar 7, meestal stand 2 of 3).

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mari Vogels
  • Laatst online: 07-07 01:26
Ik ben in het bezit van een EdilKamin Blade H 18-22.

We krijgen regelmatig na het opstarten binnen 1 a 1 1/2 min de fout H09 Uitschakeling wegens breuk of blokkering van de reductiemotor¨ Na een reset start de kachel meestal weer goed op en er lijkt niets te blokkeren of een reductie motor die het niet meer zou doen. Dit ook door gegeven aan de monteur. De kachel leeg laten branden en het worm wiel goed schoon maken en dit help maar het komt weer terug. Er zou ook een parameter anders ingesteld kunnen worden dan wordt deze fout genegeerd. Deze parameter zou de monteur doorgeven maar nog niets gehoord. Ik ben op zoek naar deze parameter. Weet iemand hier meer van of heeft iemand een goede beschrijving van deze parameters in het service menu?

• Darkz0rs
@Mari Vogels klinkt alsof de encoder van de motor dood aan het gaan is.

• BuysB
Hier een nieuwe Duroflame Batavia T4 met soortgelijk probleem, vijzelmotor storing 13. Komt vlg fabrikant door kwaliteit pellets, zit meer los zaagsel in dan voorheen waardoor de vijzel teveel weerstand heeft en een storing optreedt (pellets van Badger).

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Weet iemand hoe je bij een Artel (in ons geval een Mini) het display op altijd aan of zo kunt zetten? Het display gaat alleen aan als we op "menu" drukken en blijft bijv. uit wanneer je de temperatuur of de powerstand verzet met de afstandbediening. Je ziet dus niet wat er gebeurt wanneer je de afstandbediening gebruikt.
Ik kan er niks over vinden in de instellingen

• mcfireson
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-07 15:47
Is hier iemand die weet met welke code je het instellingenmenu van een Dielle Zefiro kunt openen? Fabrikant verwijst naar importeur en die geeft de code niet want 'moet via een dealer'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Laatst online: 15:24
Ik vermoed dat bij mij de printplaat niet meer goed werkt.
De kachel start en werkt prima maar het schermpje valt uit en start opnieuw op.
De kachel brandt verder prima en heeft er geen last van.
Het is de NordicFire Rave 80.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Ik kwam erachter dat er draadbreuk was bij het wipscherm, ik heb de draadjes opnieuw blootgestript en in de klem geschroefd. Volgens mij werkt de kachel weer prima.

[ Voor 27% gewijzigd door MarcoHoorn op 25-11-2023 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
Weet iemand hoe de pelletkachel zo zuinig mogelijk af te stellen? Ik heb nu alleen de pellettoevoer in de eco-stand verlaagd naar 1.3 vanaf 1.5 zodat hij minder verbruikt wanneer hij op temperatuur is. Hij verbruikt nog steeds 10 kg per dag in een zeer goed geïsoleerd huis.
Daarnaast vroeg ik me af of er een standaard stappenplan is om de kachel efficiënter af te stellen op pellet toevoer, rookgasventilator, ruimteventilator enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
10 kg pellets is ongeveer 5 m³ gas.
En met een pelletkachel is het meestal warmer in huis dan gewoon met de cv ketel verwarmen.
Bij ons gaat er ook zo 10 kg door op een dag in een redelijk geisoleerd huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Hier zitten we ook ongeveer op 10 tot 12 kg, en dan staan wel alle deuren open zowel naar de aanbouw als ook naar de boven verdieping. Ik denk persoonlijk niet dat je hier veel zuiniger meek kunt stoken. Of je moet de temperatuur al verlage in huis.

Verwijderd

FutureTrunksZ schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:17:
Weet iemand hoe de pelletkachel zo zuinig mogelijk af te stellen? Ik heb nu alleen de pellettoevoer in de eco-stand verlaagd naar 1.3 vanaf 1.5 zodat hij minder verbruikt wanneer hij op temperatuur is. Hij verbruikt nog steeds 10 kg per dag in een zeer goed geïsoleerd huis.
Daarnaast vroeg ik me af of er een standaard stappenplan is om de kachel efficiënter af te stellen op pellet toevoer, rookgasventilator, ruimteventilator enzo?
Alles is instelbaar maar je wilt wel goede verhoudingen houden tussen de luchttoevoer/rookgasafvoer/pellettoevoer.

Wat je vooral wilt voorkomen is te 'koud' stoken, dan kun je creosoot ontwikkeling krijgen door condensvorming in je rookkanaal. Dus je rookgassen niet te koud laten worden. Worden hier niet kouder als 110/120 °C in Ecostand. Staat hij in stand 3 (de maximale stand die wij gebruiken om het huis snel op temperatuur te stoken) dan zijn de rookgassen ook wel 150/160°C.

Voor het afstellen is niet echt een stappenplan denk ik, verschilt namelijk ook per systeem en pelletsoort. Onze Artel Italnext heeft wel een optie waarmee je de algehele instellingen tot 25%? terug kan schroeven. Dan pakt hij dus alle instellingen en schroeft deze in huidige verhouding terug.

Ondanks dat zitten wij ook wel op 8-10 kilo als we echt de hele dag de kachel aanhebben. Ik denk ook wel dat dit een redelijk normaal verbruik is.

• Jan_V
  • Nu online
Vermoed ik ook als ik het hier zo lees.
Wij verbruiken ~1kg pellets per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:19
mcfireson schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:17:
Is hier iemand die weet met welke code je het instellingenmenu van een Dielle Zefiro kunt openen? Fabrikant verwijst naar importeur en die geeft de code niet want 'moet via een dealer'.
Standaard 0000 staat hier in mijn installateursmap

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Dirk0s
Onze pellet kachel geeft nu de melding SERV. Omdat we net in dit huis zijn gaan wonen weten we dus niet goed wanneer de kachel nog een onderhoudsbeurt heeft gehad.

Heeft er iemand ervaring met een bedrijf omgeving Eindhoven / Helmond die deze onderhoudsbeurten kan uitvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 18:53
Ik ben op zich tevreden over onze Artel Petit 6kw. Ding staat al 5? jaar te stampen en trekt in deze dagen van 7 tot 23 het huishoudzien..

Toch wil ik een keer upgraden, met name het geluid valt me steeds meer op. (ding rammelt ondertussen aan alle kanten..)

Ik zou bijvoorbeeld een Nordic Fire Thorsby wel zien als een upgrade. Daarvan zie ik genoeg showmodellen staan (het model gaat er uit?) rond de 3000

Wat is op dit moment "het model" om te kopen? Ik hoef geen innovatief nieuw design met bijbehorende uitdagingen (versleten vijzels van een Dielle bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1gjh
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-12-2023
Hallo Jantje112, wij hebben ook al 5 jaar een Artel petite naar volle tevredenheid en heb zojuist de gloeistift vervangen voor een keramische gloeistift. Wat een verschil met opstarten. Ik heb een vraag aan je: de temperatuur op het display is erg onrustig ; springt steeds een paar graden op en neer. Als ik de uitlaatgas temperatuur uitlees precies het zelfde. De spanning van de uitlaatgas sensor is wel rustig. Ik heb al eens een nieuwe sensor gemonteerd maar precies hetzelfde. Wel zag ik dat de weerstandswaarde van de beide sensoren heel ver uit elkaar liggen; een aantal kiloOhms. Maar de kachel reageert er niet op. Door dat wisselen van de temperatuur gaat de aanjager tijdens het opstarten een aantal keren aan en uit omdat de waarde zo heen en weer springt. Gerken jij dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Laatst online: 12:40
pe1gjh schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:12:
Hallo Jantje112, wij hebben ook al 5 jaar een Artel petite naar volle tevredenheid en heb zojuist de gloeistift vervangen voor een keramische gloeistift. ......
Ik heb ook een Petite en heb spijt dat ik m een aantal jaren geleden gekocht heb. Voor een vakantiehuisje als hoofdverwarming. Ik had continu opstartproblemen, de vlam was er al maar te kort om de uitlaatgassen te verwarmen dus de kachel ging in storing. Na vele gesprekken met verkoper en importeur nooit de kachel voor een duurdere mogen omruilen (met bijbetaling). Voor mij geen Artel meer.

Een handje pellets voor het starten in de korf gooien lost het probleem overigens op, maar helaas moet je s nachts dus altijd wachten voor hij afgekoeld is om hem s ochtends vroeg automatisch aan te laten gaan.

De importeur vond het niet fijn dat ik er ook een keramische bougie in gedaan had, omdat de kachel er eigenlijk niet geschikt voor is. Ik vermoed dat het met de plek vd bougie te maken heeft. Er kunnen pellets tegenaan komen waar de bougie niet tegen kan. En de temperatuur kan wss te hoog worden. Bij mij zit hij er zonder problemen al een paar jaar in. Wel bij uitzuigen altijd even het bougie-buisje meezuigen.

Nadat fire-on gedetecteerd wordt + 2 minuten gaat de aanjager even (10sec?) aan. Maar de temperatuur op de display is bij mij altijd vrij stabiel.
Heel soms tussen bv 20-21° wil 'ie nog wel een paar keertjes heen en weer springen, maar meer niet en dat lijkt me ook niet normaal.

Tav de verschillen in sensoren (weerstand). Alleen als het exact dezelfde types zijn kan je het met elkaar vergelijken. Ik vermoed dat dit dus niet het geval is. Lijkt me ook stug dat ze kapot zijn, als dat het geval is, is dat vaak heel goed met het oog te zien.
Ik zou aansluitingen, draadbreuk en uiteindelijk de computer controleren/vervangen.

Pm me anders naar voor meer discussie over deze matige pelletkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
  • Laatst online: 28-04 00:14
Misschien dat iemand hier mij kan verder helpen...?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKKauLXf5nef1mQGSUD20dsDsiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0NFGxBqnBRoGOy6Eucfzfnx.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hc2SdTWJvhzUrLR9g5GpR445FDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gIJYoWhY1xc1eml3uelWXPql.jpg?f=fotoalbum_large

Na de schoonmaak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVyBP2STxyU8dvxNin3TyqXLBFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXrgqeDIaZn8xUKFgMILgwf2.jpg?f=fotoalbum_large
Klein verhaaltje vooraf.. Ik heb bij een ontruiming een pelletkachel van de oudijzerbak gered, deze was zwaar verwaarloosd en vervuild, en stond in storing. Na het demonteren, reinigen, testen en opbouwen is het me toch gelukt om deze deels te laten opstarten, echter komt de kachel niet in zijn 3e opstartfase, hij blijft in 2 hangen.(van de 4 stappen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKFUJUMYnOhhFLrcCNMKVlEG6dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKwb6ZBIcly8zIj2L2njJWlF.jpg?f=fotoalbum_large

Het lukt me wel om naar de 3e stap te komen zoals op de foto hierbovern echter alleen met behulp van een verfbrander, door extern de uitlaat bij te verwarmen,als ik daarmee stop zakt alles weer in.

Het gaat hier om een in NL vrij onbekend merk, ik vind er nl niets over op het web, bij de oosterburen is deze wel bekend(er), maar veel ondersteuning is er niet (meer)

merk Wamsler of Westminster PO55
https://wamsler.eu/wp-con...ienungsanleitung_PO55.pdf

Alles werkt dus, vijzel draait soepel, ventilatoren draaien, gloeier werkt, pellets onbranden, maar de uiteindelijke doorstart blijft uit. :( Het lijkt erop dat de ontbranding niet gemeten word of dat de benodigde temperatuur niet gehaald gaat worden, ik heb geen idee hoe hoog dat moet zijn.

De kachel heeft GEEN temperatuurvoeler voor de omgevings temperatuur, deze zat er niet meer bij/aan. Wel zit daar een aansluiting voor op aan de achterzijde in vorm van een stekkertje zoals aan een adapterje, is deze nodig om te functioneren?

De kachel lijkt italiaans, als ik diverse nummers in google ingeef dan kom ik telkens bij italiaanse werken uit, besturing bijv. cod.c023_9 (micronova)

De hamvraag is hoe ik nu verder kom, ik ben er bijna..maar nog net niet ver genoeg! :+

[ Voor 37% gewijzigd door Herr.Flick op 04-12-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:33
Herr.Flick schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:07:
Misschien dat iemand hier mij kan verder helpen...?

[Afbeelding]
Klein verhaaltje vooraf.. Ik heb bij een ontruiming een pelletkachel van de oudijzerbak gered, deze was zwaar verwaarloosd en vervuild, en stond in storing. Na het demonteren, reinigen, testen en opbouwen is het me toch gelukt om deze deels te laten opstarten, echter komt de kachel niet in zijn 3e opstartfase, hij blijft in 2 hangen.(van de 4 stappen)

Het gaat hier om een in NL vrij onbekend merk, ik vind er nl niets over op het web, bij de oosterburen is deze wel bekend(er), maar veel ondersteuning is er niet (meer)

merk Wamsler of Westminster PO55
https://wamsler.eu/wp-con...ienungsanleitung_PO55.pdf

Alles werkt dus, vijzel draait soepel, ventilatoren draaien, gloeier werkt, pellets onbranden, maar de uiteindelijke doorstart blijft uit. :( Het lijkt erop dat de ontbranding niet gemeten word of dat de benodigde temperatuur niet gehaald gaat worden, ik heb geen idee hoe hoog dat moet zijn.

De kachel heeft GEEN temperatuurvoeler voor de omgevings temperatuur, deze zat er niet meer bij/aan. Wel zit daar een aansluiting voor op aan de achterzijde in vorm van een stekkertje zoals aan een adapterje, is deze nodig om te functioneren?

De kachel lijkt italiaans, als ik diverse nummers in google ingeef dan kom ik telkens bij italiaanse werken uit, besturing bijv. cod.c023_9 (micronova)

De hamvraag is hoe ik nu verder kom, ik ben er bijna..maar nog net niet ver genoeg! :+
Mijn kachel (MZC Deco) heeft ook nog een sensor in de aanvoerbuis voor lucht. Op het moment dat deze vervuilt raakt gooit deze ook vrij snel roet in het eten.

Het is een wilde gok, maar toevallig al gekeken of deze ook bij jouw kachel aanwezig is en zoja of deze goed schoon is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
De sensor zit in een blinde buis haaks op de uitlaat, dus er niet in, hij zit zijdelinks met een schroefje vastgekneld, echter zit de sensor muurvast geroest, ik krijg er geen beweging meer in,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjiprIxTnCAbrYvRB12tKoZsfuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yU32t7lGhvhZgyNHZJUwdBrJ.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvoersensor heeft deze niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5b3sEZAUf6iHuecbE9efDl9wuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PoUdrxvgs2yMKrpwx8AyF2nH.jpg?f=fotoalbum_large
het avontuur eindigt uiteindelijk in een AL-4 melding (Keine Zündung/geen ontsteking)

[ Voor 70% gewijzigd door Herr.Flick op 04-12-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 22:47

Seafarer

XXX

Herr.Flick schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:22:
De sensor zit in een blinde buis haaks op de uitlaat, dus er niet in, hij zit zijdelinks met een schroefje vastgekneld, echter zit de sensor muurvast geroest, ik krijg er geen beweging meer in,
(ik zal zo een fotootje maken)

Aanvoersensor heeft deze niet
Cola, WD-40 erop spuiten? Wel even geduld hebben. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
Is allemaal al gedaan (IMAL), geen beweging in te krijgen. Dit is ook 1 van de hoofdverdachten, we hebben te weinig warmte OF een verkeerde waarde, met de lidl lasertemperatuurmeter meet in de uitlaat op ca 70gr C tijdens het opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Herr.Flick schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:33:
Is allemaal al gedaan (IMAL), geen beweging in te krijgen. Dit is ook 1 van de hoofdverdachten, we hebben te weinig warmte OF een verkeerde waarde, met de lidl lasertemperatuurmeter meet in de uitlaat op ca 70gr C tijdens het opstarten
Ik zag je foto te laat. Maar deze constructie vraagt ook om ellende. Schroefje even iets te hard aangedraait en sensor kapot.

Maar nu wat voor sensor is het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
Geeft hij de rookgastemperatuur niet weer als je toets 1 (+ links display) ingedrukt houdt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KwweyApgRHyC1J6pdCvrYOttpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8TmSkJnTo9ewuhs6yKF2tMj.jpg?f=fotoalbum_large

Kachel koud, werkplaats 15gr

Ik wist niet dat die functie er op zat.. weer wat geleerd! (y)

[ Voor 7% gewijzigd door Herr.Flick op 04-12-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
Seafarer schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:43:
[...]

Ik zag je foto te laat. Maar deze constructie vraagt ook om ellende. Schroefje even iets te hard aangedraait en sensor kapot.

Maar nu wat voor sensor is het?
Geen idee.. een staafje van rvs, 4mm doosnee en ongeveer 35mm lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Herr.Flick schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:26:
[Afbeelding]

Kachel koud, werkplaats 15gr

Ik wist niet dat die functie er op zat.. weer wat geleerd! (y)
Zachtjes met de föhn de sensor verwarmen. En kijken of de temp op het display meegaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
Die doet niet veel... :S Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SBz5pBluu3VSIlebojvVbFptMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcDmOGlquKkrsf1pLlFKAMDR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2b4qYzRuMbl9ZSUJtE-s2yf58E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3QKA3HnTDlEoDRrAtPY8gCt.jpg?f=fotoalbum_large

Zodra ik de stekker van de rookgassensor krijg ik dit..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3T9XyL9bDGJ0AYg8zZl87HlO-z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Or5WeHuuYpyx3w7Wm5bF7sx.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt er toch op dat deze echt overleden is, nu nog weten welke er nodig is, iemand een idee?

[ Voor 25% gewijzigd door Herr.Flick op 04-12-2023 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Laatst online: 18:10
Beetje moeilijk te zien op de foto, maar ik dat ie 2 draads is aangesloten?
Sensor kabel heeft 2 draden? 1 wit 1 rood?
Ik gok op een pt100,
model komt nog

Gevonden, denk ik...
https://www.amazon.com.be...89afad10c3&language=nl_BE

[ Voor 57% gewijzigd door RedPas op 04-12-2023 19:08 ]

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
Kabelkleuren zijn rood en blauw, 2 draads aangesloten, ca 80cm lang

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZDh8W1aQr40IzyT4iRpASR4FOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OQWsHsrZoiMv1VBvCJMysxB.jpg?f=fotoalbum_large

Stekker rechtsboven is die van de rookgassensor

[ Voor 76% gewijzigd door Herr.Flick op 04-12-2023 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
RedPas schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:05:
Beetje moeilijk te zien op de foto, maar ik dat ie 2 draads is aangesloten?
Sensor kabel heeft 2 draden? 1 wit 1 rood?
Ik gok op een pt100,
model komt nog

Gevonden, denk ik...
https://www.amazon.com.be...89afad10c3&language=nl_BE
Bedankt.. maar die is 6mm, bij mij is dat maar 4mm(x35mm), in het ergste geval zou ik nog op kunnen boren of een andere houder eraan lassen, liefste uiteraard een 4mm variant! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
Op het internet gevonden:
Hoe te kiezen
K: 0 ~ 600 J: 0 ~ 400 PT100: -200 ~ 420 K-type en J-type ziet er hetzelfde uit, alleen het materiaal binnenin anders, K-type met groter temperatuurbereik dan J-type. Maar de werkelijke situatie hangt af van uw temperatuurweergaveapparaat. Als het apparaat K is, moet de sensor K zijn, als het apparaat J is, moet de sensor J zijn.
Zoals ik het hier lees zou het dan een J moeten zijn, meetbereik tussen 0 en 400gr C, de PT100 gaat tot 200gr C, dat zou misschien net te weing zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EH2l1X_lkneT1l4_V6jWueGUe40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W40Gpe4IyAlYlNqA6IzOsU0j.webp?f=fotoalbum_large

Alweer ietsje wijzer geworden in het thermokoppelland, voor mij nog allemaal nieuw..

[ Voor 29% gewijzigd door Herr.Flick op 04-12-2023 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Laatst online: 18:10
Herr.Flick schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:23:
Op het internet gevonden:

[...]

Zoals ik het hier lees zou het dan een J moeten zijn, meetbereik tussen 0 en 400gr C, de PT100 gaat tot 200gr C, dat zou misschien net te weing zijn

[Afbeelding]

Alweer ietsje wijzer geworden in het thermokoppelland, voor mij nog allemaal nieuw..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S89N2lOy8lzJ3-oL6XgCghr3LK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6gtQLsqUxSi8k0b06BtnIclE.png?f=fotoalbum_large

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
Afbeeldingslocatie: https://www.amazon.nl/Easyricambi-THERMOPAAR-Rooksonde-VETROTEX-pelletkachel/dp/B01N084EFR

Samen komen we een heel eind! _/-\o_
Volgens mij zou dit hem moeten zijn, mijn kachel heeft een micronova board, de rest klopt ook allemaal, misschien dat er ergens in NL nog 1 ligt anders bestel ik deze uit italië.

[ Voor 13% gewijzigd door Herr.Flick op 04-12-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
Nu nog een andere vraag over de (kamer)temperatuurvoeler, deze heb ik dus niet/mis ik, en als ik google kom ik uiteindelijk uit op zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HG0xDKPh2AWsCfpknHBrh00QOMI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gVaZFVhVjY9xyDbFO9k1FZaI.jpg?f=user_large

Op de achterzijde van het zakje staat NTC 10K, kan ik hier ook een universeel sensortje gebruiken met dezelfde waarde? Die kost maar een fractie van de prijs en is overal voorradig, dan zou ik voor 2 euro klaar zijn.

https://www.tinytronics.n...3950-met-kabel-waterproof

Behalve het stekkertje, zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Herr.Flick schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:05:
[Afbeelding]

Samen komen we een heel eind! _/-\o_
Volgens mij zou dit hem moeten zijn, mijn kachel heeft een micronova board, de rest klopt ook allemaal, misschien dat er ergens in NL nog 1 ligt anders bestel ik deze uit italië.
Deze is behoorlijk goedkoper. Zelfde merk.

https://www.amazon.nl/iOV...7&pd_rd_i=B088V5G942&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Oh chips ik zie het.

Maar die oude sensor moet je toch verwijderen. Kun je dat pijpje direct uitboren tot 6mm misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
Dat gaat denk ik wel, maar ik moet eerst de diameter opmeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herr.Flick
Ik heb toch maar die uit italië besteld, de wand word anders toch wat dunner daar, Ik heb inmiddels de oude er ook al uit, deze is er mooi uitgekomen nadat ik met boortje 3,8 er in geboord heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnieNFW
Het display lijkt erg veel op die van de Artel Petit. Met name de icons ernaast (wifi, klokje, vijzel). Petit heeft geen 2 regelige display.
Het zou me niet verbazen dat de inhoud van de kachel dezelfde spullen (sensoren) gebruikt. Loont de moeite even te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
Dat veel onderdelen "geleend" zijn was ik al achter, ik denk dat de kachel gewoon ergens in italië gebouwd is en voorzien is van een wamsler/westminster logo. Wamsler schijnt van huis uit een houtkachelmerk te zijn.

Ik heb de onderdelen besteld, de rookgasvoeler komt van italië, de ruimte temperatuurvoeler moet ik zelf knutselen..die kost dan 6 euro incl verzendkosten! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
Ik heb dit jaar weer een lading vita holzpellets laten komen, maar vind ze dit jaar slecht branden, misschien meer vita holz stokers dit jaar die soortgelijke ervaring hebben?

kachelruit is snel erg vies en het wordt niet echt warm in huis, na wat klooien met alle parameters ben ik ondertussen zover dat de temperatuur langzaam oploopt in huis maar vanochtend begonnen om 7 uur en nu net aan 18,5 graad. voorheen was dat echt een stuk meer!

kachel ontsteekt momenteel ook slecht met deze pellets maar dat komt volgens mij omdat de pellets langer zijn dan voorheen en de vijzel er minder in gooit.

ik heb de parameters nu zo aangepast dat de kachel redelijk goed brand en normaal ontsteekt maar zoals gezegd nog niet warm genoeg en nog steeds een vieze ruit. Rookgas zit ondertussen wel tussen de 120 en 150 graden. was voorheen niet boven de 100 te krijgen.

Ik heb zojuist paar zakjes andere pellets gehaald om te kijken of het issue daar in zit het alternatief is natuurlijk dat deze Fair bio 80 kachel nu een aantal jaren oud is en misschien aan het verslijten.

ik heb vorig jaar al wat zitten rondkijken voor een nieuwe maar de kachels zijn niet goedkoop wat zijn nu een beetje de gangbare / kwaliteits merken momenteel?

wensen als ik een nieuwe aan ga schaffen:

- Wi-Fi
- Automatisch systeem dat de verbranding bijstelt n.a.v. de gebruikte pellets
- Kleur zwart: eventueel met steen
- 7KW lijkt me prima, dat heeft de huidige kachel ook en heeft het jaren makkelijk verwarmd hier in huis

ik had mijn oog laten vallen op de Edilkamin Slide2 Up (7KW) met eventueel een speksteen bovenblad, maar kan niet echt achterhalen of Edilkamin nu een beetje kwaliteit biedt ja of nee

[ Voor 5% gewijzigd door Reloader op 05-12-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:54
Wat zijn jullie ervaringen met zo'n ventilator op de palletkachel, zoals je ze ook wel op houtkachels ziet.
Heeft dat nog een toegevoegde waarde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Ik heb er 1 staan maar het doet niet veel.
Kun je beter een regelbare usb mini ventilator kopen die je er ergens naast zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
joppe113 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:58:
Wat zijn jullie ervaringen met zo'n ventilator op de palletkachel, zoals je ze ook wel op houtkachels ziet.
Ik heb hier al jaren zo'n ventilator op de houtkachel staan. Ik heb nooit het idee gehad dat het iets uithaalt. Ja, hij draait maar de luchtverplaatsing is minimaal naar mijn idee.

Ik twijfel of een pelletkachel überhaupt heet genoeg wordt om zo'n ventilator te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb een Artel Mini, en die staat ingesteld op automatisch aan/uit met + of - 1 graad op 11 graden (tuinhuis). De temperatuur in de ruimte gaat echter van 7 tot 14 graden op en neer, 7 graden verschil dus. Dat duurt ongeveer een uur, dus m.i. tijd zat voor de kachel om eerder uit te gaan.
We gebruiken de ruimte ook als werkruimte (1 a 2 dagen per week), maar daar zitten terwijl de temperatuur tussen de 17 en 24 oid schippert is niet erg comfortabel.

Kan ik dat finetunen?

De temperatuursensor van de kachel zit aan een draadje van misschien 30cm en zit dus vrijwel op de vloer.
De ruimte is 2 verdiepingen hoog (nokhoogte 4m), dus het duurt denk ik nogal een tijd voor het apparaat op de vloer merkt dat de temperatuur omhoog aan het gaan is en het temperatuurverschil tussenheuphoogte en 2,5m is ongeveer 1 graad (2 tempmeters)
Boven staat een ventilator die automatisch aan/uit gaat wanneer de temperatuur stijgt/daalt om de warmte bovenin wat beter te circuleren.

Ik snap dat een palletkachel niet precies 20 graden kan stoken (elke keer aan/uit) maar dit is wel erg ruim.

[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 06-12-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
joppe113 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:58:
Heb er een keer 1 geprobeerd maar mijn kachel (buitenkant) wordt niet warm genoeg.

Bij m’n broer en schoonvader staat er 1 op een houtkachel en die merken zeker wel dat de lucht beter in de kamer verspreidtwordt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Stefke schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:07:
Ik heb een Artel Mini, en die staat ingesteld op automatisch aan/uit met + of - 1 graad op 11 graden (tuinhuis). De temperatuur in de ruimte gaat echter van 7 tot 14 graden op en neer, 7 graden verschil dus. Dat duurt ongeveer een uur, dus m.i. tijd zat voor de kachel om eerder uit te gaan.
We gebruiken de ruimte ook als werkruimte (1 a 2 dagen per week), maar daar zitten terwijl de temperatuur tussen de 17 en 24 oid schippert is niet erg comfortabel.

Kan ik dat finetunen?

Ik snap dat een palletkachel niet precies 20 graden kan stoken (elke keer aan/uit) maar dit is wel erg ruim.
Precies wat je zegt; je zal de sensor op een andere plek moeten zien te plaatsen, dan zal je temperatuurverschil ook minder worden.
Je kachel zal wel wss vaker aan/uit gaan; dat vind ik niet echt een voordeel en zou ik (persoonlijk!) niet voor kiezen.

[edit] Ik ben wel nieuwschierig naar de verntilator die aan/uit gaat op temperatuur. Ik zal eens zoeken. Welke heb jij?

[ Voor 6% gewijzigd door ArnieNFW op 06-12-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dan zal ik de draad eens verlengen en kijken wat het effect is dan, tnx.

Als ik het verschil kan terugbrengen naar bijv 4 graden is het al bijna 2x beter, dus kan dat even aftasten.

Dat is een gewone ventilator, en die wordt geschakeld met een wandplug i.c.m. Aqara temperatuursensor via mijn domotica (Homey). Als de trend van de temperatuur positief (stijgend) wordt boven een bepaalde waarde gaat ie aan, bij negatief gaat ie uit, werkt prima, meestal net enkele minuten vertraging na de kachel aan/uit

[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 06-12-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb zo’n ventilator op mn pelletkachel.
Hij is heet genoeg. Want de ventilator draait prima. Maar of het veel effect heeft, ik vraag het me af.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Stefke schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:23:
Dan zal ik de draad eens verlengen en kijken wat het effect is dan, tnx.

Als ik het verschil kan terugbrengen naar bijv 4 graden is het al bijna 2x beter, dus kan dat even aftasten.

Dat is een gewone ventilator, en die wordt geschakeld met een wandplug i.c.m. Aqara temperatuursensor via mijn domotica (Homey). Als de trend van de temperatuur positief (stijgend) wordt boven een bepaalde waarde gaat ie aan, bij negatief gaat ie uit, werkt prima, meestal net enkele minuten vertraging na de kachel aan/uit
Er is wat over terug te vinden in div. topics hier op GOT. Er zijn wisselende resultaten met het verlengen van de sensor draad. Je moet iig een kwalitatief goede kabel nemen (met zo'n laag mogelijke weerstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
(jarig!)
Is het mogelijk om een Nordic Fire (Tjalmo) via HTTP te benaderen en aan te sturen?

Ik kan het nu via de app (wifi & BT) maar zou het graag via google home of Homey willen doen.
Enkel dat deze uit gaat als wij niet meer thuis zijn.
Pagina: 1 ... 65 ... 69 Laatste