Wij hebben sinds mei dit jaar een pelletkachel, deze heeft 11 (!) maanden op zich laten wachten qua levering.
Het is een Nordic Fire Tjalmo, 7kw.
Na installatie door het bedrijf waar wij hem gekocht hebben heeft deze even gebrand, maar gezien het mei was destijds is deze niet meer aan geweest eigenlijk tot afgelopen maand.
Wij hebben is onder oude huis de nordic fire Natura 7 (7kw) gehad.
Er zijn een aantal zaken die mij opvallen tussen de Tjalmo en de natura:
1.) De kachel krijgt de volledige ruimte moeilijk warm ( woonkamer 47m2/122m3 en aangrenzende keuken met opendeur 18m2/46.8m3).
2.) Het pelletverbruik ligt vrij hoog t.o.v. de natura 7. (vermoedelijk om dat deze de ruimte moeilijk warm krijgt?
3.) hoe ik ook 'speel' met de instellingen, ik blijf zwarte ruiten houden en veel (heel veel ) as.
Ik gebruik Badger pallets (zakken 14kg wit), deze gaan er 2 á 3 doorheen. De kachel brand dan van 06:30 tot 07:30 en vanaf een uur of 17 tot 20/21.
Ik vermoed dat de ruiten zwart blijven door te weinig trek in de schoorsteen, een deel van de schoorsteen is nieuw . het deel bg naar eerste verdieping is dubbelwandige pijp, vanaf de eerste zit deze middels een flexbuis door een bestaand gemetseld kanaal.
Hierop komt deze uit op de schoorsteen van een plat dak (12+ meter hoog) op de 'flex' zit een regenkap en deze regenkap zit onder een regenkap die op de schoorsteen gemetseld zit.
Zwart is schoorsteen, rood is stalen regenkap op de gemetselde schoorsteen, blauw is de regenkap van de kachel.
Mijn vermoeden is dat de regenkap van de kachel te hoog zit, deze zit half achter de regenkap van de schoorsteen, en hierdoor te weinig trek krijgt in de kachel.
Hoe kan ik controleren of de trek in de kachel voldoende is?
De vlam is de kachel wordt wel mooi omhoog gezogen.
Edit:
De kachel blijft na het behalen van de temperatuur ook heel lang (30 min tot 1 uur) branden op een lage stand, is dit ergens in te stellen dat hij uit gaat als de temperatuur behaald is.
Standby staat al aan, maar hier doet hij dus lang over om deze uit te zetten.
[
Voor 6% gewijzigd door
Henkhuppelschot op 06-11-2023 14:21
]