Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-06 20:56
Ik heb me ruimte uitgebreid nu kan ik de pallet gelukkig kwijt. Ik zou zelfs nog een 16 zakken extra kwijt. Ik heb dat nu nog niet gedaan wellicht doe ik dat einde maand nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Bauhaus in Duitsland heeft nu zelf beide merken in de aanbieding voor dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Racer89 ik woon aan de kant van Haarlem/Amsterdam het is echt niet zinnig om naar de Duitse grens te kachellen. Met 2,10€ een liter 🤣😭

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Tja voor die 10 euro verschil op een hele pallat heeft dat voor mij ook geen zin.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Onze zoon heeft een pelletkachel, merk Quadra fire, model Castile pellet stove euro.
Nu heeft hij het volgende probleem:
De kachel blijft zonder te stoppen pellets aanvoeren en lijkt geen bovengrens meer te hebben. Het vuur wordt uiteindelijk oncontroleerbaar en daarmee de temperatuur hoger dan ingesteld op de thermostaat.
Nu opperde iemand dat de temperatuurvoeler wellicht kapot is.
Zou het zo iets simpels kunnen zijn? En is dit eenvoudig te vervangen?
Of kan het ook iets totaal anders zijn?

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
jolandacb schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 23:52:
Onze zoon heeft een pelletkachel, merk Quadra fire, model Castile pellet stove euro.
Nu heeft hij het volgende probleem:
De kachel blijft zonder te stoppen pellets aanvoeren en lijkt geen bovengrens meer te hebben. Het vuur wordt uiteindelijk oncontroleerbaar en daarmee de temperatuur hoger dan ingesteld op de thermostaat.
Nu opperde iemand dat de temperatuurvoeler wellicht kapot is.
Zou het zo iets simpels kunnen zijn? En is dit eenvoudig te vervangen?
Of kan het ook iets totaal anders zijn?
Is de sensor los en weerstand op de sensor meten een optie?

• jolandacb
  • Niet online
IplugNplay schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:08:
[...]

Is de sensor los en weerstand op de sensor meten een optie?
Welke sensor bedoel je dan? De temperatuurvoeler?
En hoe meet je die?

• IplugNplay
jolandacb schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:10:
[...]

Welke sensor bedoel je dan? De temperatuurvoeler?
En hoe meet je die?
Ja, de draden los die ernaartoe gaan en dan weerstand meten. Eventueel koud en warm meten.

• jolandacb
  • Niet online
IplugNplay schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:18:
[...]

Ja, de draden los die ernaartoe gaan en dan weerstand meten. Eventueel koud en warm meten.
Bedoel je dan dit ding wat vervangen zou moeten worden? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMAIG_RvcaApuTcF1auaY-UCl74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjxpE7VuQ0dcvPX5XWczzlv3.jpg?f=fotoalbum_large
Want hij heeft geen weerstandsmeter.

[ Voor 41% gewijzigd door jolandacb op 13-09-2023 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
jolandacb schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:14:
[...]

Bedoel je dan dit ding wat vervangen zou moeten worden? [Afbeelding]
Want hij heeft geen weerstandsmeter.
Weerstand meten is om te kijken of dat onderdeel kapot is of niet, dat doe je met een meetapparaat. Maar misschien kan je er beter iemand naar laten kijken die pelletkachels service doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Hier mijn schuurtje aan het uitmesten voor de winter voorraad pellets. Door andere klussen aan huis helaas nog niet aan toegekomen.

Was al bang voor de prijzen, totaal niet meer gevolgd en dit jaar aan de late kant. Zojuist even contact gehad met de pellet leverancier, 500 euro inclusief bezorgen een ton witte pellets van Naturcraft.

Kan goedkoper, kan ook duurder. Ik vind het helemaal prima.

De schoorsteenveger komt begin oktober, straks dus weer lekker klaar voor het stookseizoen!

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-06 15:38
Voor een bijruimte heb ik een pelletkachel van Italiaanse herkomst. Helaas zonder merk en het type "24kela" is zelfs bij Google niet bekend.

Nu heb ik de pech dat de branderbak van deze kachel kapot is. Een perfect passende branderbak kan ik helaas niet vinden, zodoende overweeg ik een "next best" aan te schaffen. Mijn vraag is.. kan dat? Kan ik een branderbak erin plaatsen die net niet past qua hoogte / diepte / breedte? Waar moet ik zoal op letten, anders dan dat de bak moet passen in de uitsparing?

Het alternatief zou maatwerk door een smid zijn, maar dat is wsl duurder en zeker langer wachten...

• Racer89
  • Niet online
@Dreadnought Zou ook eens bij een metaalbewerk bedrijf navragen in de buurt misschien ? Zon bakje hebben ze meestal zo gemaakt mochten ze wat ruimte hebben. Ik weet niet precies hoe jou bakje uitziet, echter in de Modena kachel die ik heb zou geen ander bakje werken. Ook met de uisparingen van de lucht en het ontsteken. Als deze hoger is vallen de pellets er niet goed in. Persoonlijk zou ik hier niet te veel mee experimenteren.

Weet je ook niet meer waar je de kachel gekocht hebt ?

• Dreadnought
@Racer89 : ok dank, jij zeft feitelijk.. bouw het bestaande bakje na. Ik vraag me overigens af of dit bakje origineel is - het past eigenlijk wel aardig, maar net niet perfect èn in de handleiding van de kachel staan foto's van een ander bakje.

Helaas heb ik niet meer informatie van de kachel. In de handleiding staat enkel wat de fabrikant is, maar zelfs Google heeft moeite met het vinden van deze Italiaanse maatschappij, het typenummer levert ook geen nuttig resultaat. De kachel zat bij de woning en de oud bewoners zijn helaas niet meer te contacteren. Ik tast zodoende volledig in het donker...!

• Racer89
  • Niet online
@Dreadnought Afhankelijk van hoe handig je zelf bent kun je het misschien ook zelf na bouwen en gaten daar boren waar ze nu ook zitten. Ideaal is het allemaal niet, echter kun je dan wel weer de kachel tijdelijk gebruiken. En kun je als nog eentje laten maken. Als het staal dik genoeg is zou dit gewoon moeten kunnen. Het bakje wat hier in de kachel zit is ook maar een vierkant ding aan elkaar gelast.

Wat is er eigenlijk precies kapot aan jou huidig bakje ?

• Dreadnought
Ik ben zeker niet de minst handige van het westelijke halfrond :-)... maar... lassen behoort helaas niet tot mijn skills. Mocht je een andere manier weten om een bakje te maken dan hoor ik het graag. Welke dikte qua plaatmateriaal zou je adviseren?

Mijn huidige bakje is echt kapot - een groot gapend gat aan de onderkant, een joekel van een barst (opengesprongen) aan de zijkant enz. Ik dacht er eerst nog iets van te kunnen maken door er een nieuwe bodem in te leggen, maar het gietijzer is zo broos en uitgezet dat ik er eigenlijk niets meer van mag verwachten.

• Darkz0rs
Dreadnought schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:44:
Ik ben zeker niet de minst handige van het westelijke halfrond :-)... maar... lassen behoort helaas niet tot mijn skills. Mocht je een andere manier weten om een bakje te maken dan hoor ik het graag. Welke dikte qua plaatmateriaal zou je adviseren?

Mijn huidige bakje is echt kapot - een groot gapend gat aan de onderkant, een joekel van een barst (opengesprongen) aan de zijkant enz. Ik dacht er eerst nog iets van te kunnen maken door er een nieuwe bodem in te leggen, maar het gietijzer is zo broos en uitgezet dat ik er eigenlijk niets meer van mag verwachten.
Foto?

• Racer89
  • Niet online
Kan helaas niet echt iets vinden, maar 2 tot 3 mm moet het zeker wel dik zijn. Ook ivm verbuigen.

• Dreadnought

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Pfoe, dit krijg je nooit gerepareerd. Gietijzer is niet (goed) te lassen. Volgende keer toch maar gewoon (bleke) naaldhout pellets gebruiken i.p.v. donkere hardhout pellets... Zeker de goedkopere modellen kachels zijn niet goed bestand tegen de hogere temperaturen v/d donkerdere pellets.

[ Voor 9% gewijzigd door Slonzo op 21-09-2023 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreadnought
Slonzo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:31:
[...]

Pfoe, dit krijg je nooit gerepareerd. Gietijzer is niet (goed) te lassen. Volgende keer toch maar gewoon (bleke) naaldhout pellets gebruiken i.p.v. donkere hardhout pellets... Zeker de goedkopere modellen kachels zijn niet goed bestand tegen de hogere temperaturen v/d donkerdere pellets.
Idd, al is dit niet door mijn toedoen, zo zat de kachel bij de woning. En idd, deze is hartstikke kapot....

• Racer89
  • Niet online
@Dreadnought Die is inderdaad iets lastiger na te bouwen, die van mij is iets meer recht toe recht aan.
Heb je ook eens gezocht op andere merken of die er niet in passen.

Deze lijkt er ook behoorlijk veel op:

https://safety-tools.nl/branderbak-gietijzer

Afbeeldingslocatie: https://safety-tools.nl/image/cache/catalog/Pelletkachel/branderbak%20gietjizer-600x600.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Racer89 op 21-09-2023 12:55 ]

• Dreadnought
Racer89 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:54:
@Dreadnought Die is inderdaad iets lastiger na te bouwen, die van mij is iets meer recht toe recht aan.
Heb je ook eens gezocht op andere merken of die er niet in passen.

Deze lijkt er ook behoorlijk veel op:

https://safety-tools.nl/branderbak-gietijzer

[Afbeelding]
Deze heb ik o.a. ook eerder gezien. Ik vraag me af of het gaat werken, de uitsparing in mijn kachel is nl. vierkant en haast 10x10cm, waarbij de hoogte ook 10cm is. Deze is 6x8x6cm dus een fors stuk kleiner. Wellicht te klein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:39
Wellicht de zoektocht uitbreiden naar Italië?

https://www.caminopoli.it...fa-a-pellet-x132-ghibly-b

Staan er nog wel meer op die site met wat grotere afmetingen.

• Racer89
  • Niet online
@Dreadnought Dan zou ik inderdaad even verder zoeken voor een grotere. Wellicht op de site wat @Veen heeft geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Dat is een goede tip! Ik kom echter net terug van een smederij hier in de buurt waar men een bakje voor me op maat kan maken. Voor 50 euro (en 3 dagen wachten) zou het opgelost moeten zijn. Ik ga die link even in het achterhoofd houden - ik was zelf weliswaar op het idee gekomen in Italie te kijken, maar deze was ik desondanks niet tegengekomen. Dit ziet er uit als een bakje wat goed kan passen.

Wel nog een vraagje.. mijn bakje heeft aan de zijkant een geboord gat en in de kachel zie ik dat daar een pijpje tegenover ligt. Is het aan te nemen dat dat de plek is waar de gloeibougie zit? Want dan moet in elk nieuw bakje ook daar een gat zitten, zo lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Raymond19792 vaak zit die aan de achterkant. Verder zijn het doorgaans verluchtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-06 08:33
Is toch wel een heel bijzonder branderbakje dan, heb er nog nooit eentje gezien met de luchtopening voor de bougie aan de zijkant.
Op zijn eerste foto zit ook een gaatje/gat aan de achterkant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-06 12:13
Ik heb ingeslagen voor de winter.
70 zakken a 15 kg, Jaso pellets voor €443. Om afteronden heb ik er 1 extra gekocht voor totaal 450. De extra zak is Lana pellets Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mexE5nBFzQWShyd8eqOeJXTvfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFswb6AVnAkq2tMB4z56iTJu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-06 10:14
Wij gaan morgen onze houten vloer laten schuren en behandelen. Nu willen we hem rondom de kachel iets beschermen, zijn er hier mensen die iets onder / rondom de kachel hebben om de vloer te beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:35
Dirk0s schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:56:
Wij gaan morgen onze houten vloer laten schuren en behandelen. Nu willen we hem rondom de kachel iets beschermen, zijn er hier mensen die iets onder / rondom de kachel hebben om de vloer te beschermen?
Waartegen beschermen? Komen geen vonken ofzo vrij en als de deur open gaat voor reinigen is hij al afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Hier ook niks, je kan er een kachelplaat onder leggen. Maar niet echt zinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Wij hebben er een zwarte vloer plaat onder gelegd.
Bij het schoonmaken valt het as nu op de plaat en dus niet meer op de vloer.
Op zich kan het as natuurlijk geen kwaad, maar zou in de vlowr/nerf kunnen trekken je niet goed schoonmaakt denk ik.

Zoiets: https://www.schoorsteenwi...at-1000mm-x-800-mm-zwart/

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +5 Henk 'm!

De pelletkachel staat hier nog op de zomerstand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjBu39L7b3UDAGY6VHIrbTMcHGs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DbKwHwF0POc53zGJyV9Epjdj.jpg?f=user_large

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:55
Na een hoop gezeik en ongemak en weinig comfort die onze oude Edilkamin Fuji ons bracht en in februari stuk gegaan is, is hier afgelopen vrijdag een nieuwe Nordic Fire Ilvar 7 geplaatst.

Na de installatie aangezet, alles werkt, monteur naar huis. Prima. Daarna niet meer aangehad.

Nu steek ik net om te testen dat ding aan via mijn mobiel terwijl ik de hond aan het uitlaten ben om te kijken of die app werkt.

Na 10 minuten kom ik thuis, issue nog steeds pellets aan het laden. Ok, duurt misschien wat langer dan ik van de vorige gewend ben.

Paar minuten later nog altijd. Dus ik kijk en zie dat de automatische branderbakreinigingding half open staat en hij de pellets gewoon in de aslade aan het gooien is.

Op zich niet zo erg, echter was de gloeistift wel aan en er vielen gewoon smeulende pellets in de aslade die inmiddels redelijk gevuld was.

WTF?!

Kachel uitgezet en gedacht misschien domme pech en zit dat kiepding vast. Op het einde van het uitschakelen zet ie echter de bak ondersteboven. Dus hij zit niet vast en draait/kantelt wel.

Daarna nog een keer proberen te starten en dan draait ie die bak gedeeltelijk weer recht, echter maar voor 2/3de of iets. En vervolgens begint ie weer pellets te laden die rechtstreeks in de aslade vallen.

Fraaie boel dit. Morgen maar bellen met de Nordic Fire dealer. Puik begin weer dit na al het gezeik met die vorige kachel.

Goddomme. Iemand die weet wat dit euvel veroorzaakt toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-06 07:52
Dat is wel pech hebben. In de instellingen is als het goed is een instelling die gaat over de hoeveelheid pellets die bij start geladen wordt en de wachttijd voor vlam, maar volgens mij heb je dat niet eens omdat hij lijkt te hangen met laden. Dus wellicht is de monteur een instelling vergeten in te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:38
vosss schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:55:
Na een hoop gezeik en ongemak en weinig comfort die onze oude Edilkamin Fuji ons bracht en in februari stuk gegaan is, is hier afgelopen vrijdag een nieuwe Nordic Fire Ilvar 7 geplaatst.

Na de installatie aangezet, alles werkt, monteur naar huis. Prima. Daarna niet meer aangehad.

Nu steek ik net om te testen dat ding aan via mijn mobiel terwijl ik de hond aan het uitlaten ben om te kijken of die app werkt.

Na 10 minuten kom ik thuis, issue nog steeds pellets aan het laden. Ok, duurt misschien wat langer dan ik van de vorige gewend ben.

Paar minuten later nog altijd. Dus ik kijk en zie dat de automatische branderbakreinigingding half open staat en hij de pellets gewoon in de aslade aan het gooien is.

Op zich niet zo erg, echter was de gloeistift wel aan en er vielen gewoon smeulende pellets in de aslade die inmiddels redelijk gevuld was.

WTF?!

Kachel uitgezet en gedacht misschien domme pech en zit dat kiepding vast. Op het einde van het uitschakelen zet ie echter de bak ondersteboven. Dus hij zit niet vast en draait/kantelt wel.

Daarna nog een keer proberen te starten en dan draait ie die bak gedeeltelijk weer recht, echter maar voor 2/3de of iets. En vervolgens begint ie weer pellets te laden die rechtstreeks in de aslade vallen.

Fraaie boel dit. Morgen maar bellen met de Nordic Fire dealer. Puik begin weer dit na al het gezeik met die vorige kachel.

Klinkt als, de "normale" stand van de branderbak niet goed. Geen idee of dat met een sensor werkt of gewoon X tijd draaien.

Dat de vijzel door loopt lijk dan gek, maar normaal gesproken met de branderbak in de goede stand had de kachel al gebrand.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Advies van de dealer, stekker eruit, ff wachten, stekker erin en weer proberen.

Indien zelfde euvel dan moet de fabrikant erbij komen. Geen idee of de stekker eruit halen anders is dan de aan/uitknop gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

vosss schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:48:
Advies van de dealer, stekker eruit, ff wachten, stekker erin en weer proberen.

Indien zelfde euvel dan moet de fabrikant erbij komen. Geen idee of de stekker eruit halen anders is dan de aan/uitknop gebruiken.
Soms is een aan/uit knop geen echte aan/uit.

Stekker eruit, wacht 10 sec. dan stekker er weer in. Heeft niets specifiek met jouw kachel te maken maar voor alle machines geld dit.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Seafarer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:59:
[...]

Soms is een aan/uit knop geen echte aan/uit.

Stekker eruit, wacht 10 sec. dan stekker er weer in. Heeft niets specifiek met jouw kachel te maken maar voor alle machines geld dit.
Getest, geen resultaat. Dus daar moet Nordic Fire zelf bij komen.

Mooi klote. Toch een duur ding en de tijd van weer stoken komt met rasse schreden dichterbij, dus hopelijk kunnen die snel iemand sturen en hopelijk niet een of ander onderdeel wat niet op voorraad is wat weken gaat duren of iets.

Even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

vosss schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:19:
[...]

Mooi klote. Toch een duur ding en de tijd van weer stoken komt met rasse schreden dichterbij, dus hopelijk kunnen die snel iemand sturen en hopelijk niet een of ander onderdeel wat niet op voorraad is wat weken gaat duren of iets.

Even afwachten.
Ja succes dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Heeft iemand verstand van het RDS systeem van NordicFire/Ravelli?
Ik wil de kachel opnieuw instellen maar gaat de kachel uit na de automatische doorloop of blijft deze in stand 5 branden? Ik kan niet echt een antwoord in de handleiding vinden namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Ik heb alle parameters opgeschreven en misschien moet ik gewoon de rds uitvoeren en kijken hoe het loopt.

Aanvulling:
Ik heb de fabrieksreset gedaan en zo te zien op het eerste gezicht zijn daarmee alleen de parameters voor de rookgasventilator aangepast.

[ Voor 42% gewijzigd door MarcoHoorn op 01-10-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

vosss schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:55:

WTF?!

Lijkt me zelfs gevaarlijk. Als er zo’n hoeveelheid pellets tegelijk gaat branden kun je een aardige knal verwachten.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
vosss schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:19:
[...]

Even afwachten.
Nog niks vernomen van de fabrikant. Zojuist maar een online contact formulier ingevuld op hun site. Ze blijken geen telefoonnummer te hebben?!

Ondertussen de dealer vandaag al 3x proberen te bellen, maar schakelt telkens over op voicemail na tig keer overgaan.

Fantastisch dit weer. *knip*. 😞

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 04-10-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Nog fantastischer dat mijn vrouw vond dat ik 90% moest betalen en ik daar tegen mijn zin in in meegegaan ben. Dat was een van de voorwaarden. Indien bij plaatsing iets niet goed zou zijn mocht je 10% achterhouden.

Dus sinds 22 september ben ik 4200 euro armer, dat kloteding werkt nog steeds niet, de fabrikant heeft afgelopen donderdag sl bericht van de dealer gehad om het probleem te verhelpen, maar nog steeds niks van zich laten horen en de dealer neemt z'n telefoon niet op.

Fraaie boel dit. Man man man.

Zal allemaal wel goedkomen uiteindelijk, maar een schoonheidsprijs verdient het allemaal niet. Zeker niet zelfs. :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

vosss schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:44:
Nog fantastischer dat mijn vrouw vond dat ik 90% moest betalen en ik daar tegen mijn zin in in meegegaan ben. Dat was een van de voorwaarden. Indien bij plaatsing iets niet goed zou zijn mocht je 10% achterhouden.

Dus sinds 22 september ben ik 4200 euro armer, dat kloteding werkt nog steeds niet, de fabrikant heeft afgelopen donderdag sl bericht van de dealer gehad om het probleem te verhelpen, maar nog steeds niks van zich laten horen en de dealer neemt z'n telefoon niet op.

Fraaie boel dit. Man man man.

Zal allemaal wel goedkomen uiteindelijk, maar een schoonheidsprijs verdient het allemaal niet. Zeker niet zelfs. :(
Ik snap de frustratie. Maar je taalgebruik verdient ook geen schoonheids prijs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Zo, hier is het schuurtje weer gevuld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-73F3MDhqNkKaLnw8FjJahIIt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkYXIe9B0m8zChO90O7lOzFg.jpg?f=fotoalbum_large

Als je in 15 minuten een ton pellets in je schuurtje prakt krijg je het trouwens ook lekker warm :+

A.s woensdag komt de schoorsteen veger. Laat de winter maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Goed, probleem met de kachel is uiteindelijk opgelost.

Volgende vraag, hoe vullen jullie de kachel? De vorige Edilkamin gingen met gemak 2 zakken van 12,5kg tegelijk in, dus de zakken knipte ik open, opdekop erin in ju.

De Nordicfire Ilvar 7 heeft maar een kleine opening en ik merkte al dat een zak omschudden niet heel handig is.

Ik heb zo een klein schepje van de action ofzo, maar daar kan misschien maar 250gram pellets in dus dat schiet niet op.

Iemand tips voor een grote schep die handig werkt? Uit de zak scheppen lijkt mij ook niet handig, dus ik ben ook nog op zoek naar een of andere opbergbox waarinstens 3 zakken pellets in kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
vosss schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:34:

Volgende vraag, hoe vullen jullie de kachel? De vorige Edilkamin gingen met gemak 2 zakken van 12,5kg tegelijk in, dus de zakken knipte ik open, opdekop erin in ju.

De Nordicfire Ilvar 7 heeft maar een kleine opening en ik merkte al dat een zak omschudden niet heel handig is.

Ik heb zo een klein schepje van de action ofzo, maar daar kan misschien maar 250gram pellets in dus dat schiet niet op.

Iemand tips voor een grote schep die handig werkt? Uit de zak scheppen lijkt mij ook niet handig, dus ik ben ook nog op zoek naar een of andere opbergbox waarinstens 3 zakken pellets in kunnen.
Hier is de opening niet klein te noemen artel Norma, maar ik liep het er in met een kolenkit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

vosss schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:34:

Hoe is het opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Darkz0rs schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:02:
[...]

Hier is de opening niet klein te noemen artel Norma, maar ik liep het er in met een kolenkit.
Zat ik ook aan te denken, maar die kolenkit volscheppen vanuit de zak is niet handig, dus of het moet een grote zijn waar minimaal 15kg pellets in past, dus gewoon een hele zak leegschudden in de kolenkit. Of ik moet een flinke opbergbox of iets hebben waar ik met de kolenkit uit kan scheppen.

[ Voor 5% gewijzigd door vosss op 14-10-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Fabrikant is erbij geweest. Bleek tijdens transport een mechanische instelling verlopen te zijn. Instelling waarmee de kachel weet in welke stand het branderbakje staat.

Of er enige coulance vanuit de dealer komt weet ik niet. Heb ik wel gevraagd, ook omdat het mij een verlofdag extra kostte en dat natuurlijk ook niet gratis is zegmaar.

Ze gingen overleggen, dus dat hoor ik nog.

Toevallig gisteren een monteur van Quooker hier voor een onderhoudsbeurt aan het reservoir, daarna deed de kraan niks meer. Die zette er zonder pardoes dn voor niks een fonkelnieuwe kraan op. Die dingen kosten los volgens mij al snel 500 euro. Over service gesproken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
@vosss ik knip een punt van de zak en giet af in de kolen kit. Mede omdat voor de dames in huis dit hanteerbaar is. ( nee ik zeg niet dat vrouwen slapper zijn, ik zeg de dames HIER in huis vinden dat makkelijker ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Heb de pijp en kachel geinstalleerd, en een testrun van 4 uur achter de rug (beetje rook van de verf natuurlijk de eerste keer)

Gelijk de toevoer verminderd met 10% i.v.m. hardhout in pellets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Darkz0rs schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:40:
@vosss ik knip een punt van de zak en giet af in de kolen kit. Mede omdat voor de dames in huis dit hanteerbaar is. ( nee ik zeg niet dat vrouwen slapper zijn, ik zeg de dames HIER in huis vinden dat makkelijker ).
Ok, was ik ook aan het denken, naar mijn zakken zijn 12,5 kilo. Dar is dan alsnog een behoorlijke kolenkit lijkt me. Of heb je een kleine kolenkit en doe je bv een halve zak per keer erin?

Misschien is dat hier ook wel genoeg, ik weet/ken het verbruik nog niet van deze nieuwe pelletkachel; de vorige pompte er volcontinu 2kg per uur doorheen. Deze moet stukken zuiniger in verbruik zijn als het goed is.

Welke kolenkit heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@vosss ik weet het merk of type niet. Er gaat ik vul de kachel af en de kolen kit. De rest van de zak draai ik dicht. Zo hoeven de dames niet met 15 kilo zakken te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Thanks. Iemand een tip voor een kleine hanteerbare kolenkit waar iets van 7 kilo ofzo in past en groot genoegen opening heeft om vanuit de zak in te schudden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:44

B2

wa' seggie?

Ik vul een ouderwetse emaille dekselemmer met de inhoud van een halve zak. Met een ijzeren voerscherp vul ik vervolgens de kachel. Zo heb ik ook het minste kans op stof/zaagsel in de kachel wat soms onderin de zakken zit. Beetje afhankelijk van het merk of dit veel is of weinig. Vorig jaar had ik Agriselect pellets, die hadden meer zaagsel dan dit jaar Masterfire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veen
vosss schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:58:
Thanks. Iemand een tip voor een kleine hanteerbare kolenkit waar iets van 7 kilo ofzo in past en groot genoegen opening heeft om vanuit de zak in te schudden?
Heb zelf zoiets: https://www.gamma.nl/asso...nkit-pellets-xl/p/B125566

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
vosss schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:58:
Ik hoop dat wij hem uit de kringloop hebben voorr het extreme bedrag van 2,50€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Deze heb ik ook, soms best handig. Meestal kiep ik een hele zak in één keer erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
In de zomer sleutel gekregen van een huis inc pelletkachel. nu eindelijk de koude temperaturen dus ik dacht, laat ik hem eens aanzetten. Nu krijg ik gelijk een storingsmelding "Alarm fan fail"
Het is een kachel van het merk Livin flame, iemand een idee wat ik nu kan of moet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
@Dirk0s gefeliciteerd met je aanwinst.

Het helpt denk ik als je even precies deelt welke kachel je hebt. Heb je hem al schoongemaakt? Hadden de eigenaren dat gedaan? Even spanningsloos gemaakt en aangezet? Handleiding al opgezocht en bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17:14
@Dirk0s "ALARM FAN FAIL": dit alarm
treedt op als de rookuitstoter stuk
is of als de printplaat de snelheid
van de rookventilator niet kan
detecteren.
In dit geval op de toets On/Off
drukken om het alarm te resetten en
contact opnemen met de technische
ondersteuning.

Afkomstig uit https://www.sterhout.nl/w...nual-Livinflame-Skomo.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:54
De encoder van de ventilator of de luchtmassameter kan ook voor die
foutmelding zorgen als die in je kachel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Perkouw schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:47:
@Dirk0s gefeliciteerd met je aanwinst.

Het helpt denk ik als je even precies deelt welke kachel je hebt. Heb je hem al schoongemaakt? Hadden de eigenaren dat gedaan? Even spanningsloos gemaakt en aangezet? Handleiding al opgezocht en bekeken?
Excuses, het gaat om de Stavanger 6.
Uiteraard heb ik het boekje gelezen en stond er de mooie tekst die in een post hierboven is herhaald. De stroom is er zelfs heel lang vanaf geweest ivm kluswerkzaamheden. Ook is hij even van zijn plaats geweest ivm behandelen van de vloer, misschien daar iets gebeurd?

Aangezien het aanzetten gister van de pelletkachel mijn 1e aanraking was met zo'n ding is de kennis dus heel gering. Ik zie allemaal namen van onderdelen die ik nog nooit heb gehoord, laat staan dat ik ze kan repareren.

Is deze melding een probleem die je wel zelf kan oplossen met een handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
In jouw geval zou ik een adres zoeken die jouw specifieke kachel kan onderhouden/repareren.

Ik doe dan even de aanname dat je je niet enorm wilt verdiepen in het onderwerp pelletkachel. Het is nou niet direct raketwetenschap maar je moet er maar zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Ik heb vorig jaar de kachel (Nordic Fire Tjalmo) laten schoonmaken en het rookkanaal. Wij zijn een tijd in het UMCG geweest met onze kinderen in de stookperiode en heb de kachel dus maar een aantal keer gebruikt. Is het nodig om dit jaar ook weer te vegen?

Net 66 zakken (Energy Pellets Excellent Wit DINplus & ENplusA1) gekocht voor 479 euro. Dus hopelijk klaar voor de winter nu :>

[ Voor 22% gewijzigd door souljah1h op 17-10-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Raymond19792 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:18:
In jouw geval zou ik een adres zoeken die jouw specifieke kachel kan onderhouden/repareren.

Ik doe dan even de aanname dat je je niet enorm wilt verdiepen in het onderwerp pelletkachel. Het is nou niet direct raketwetenschap maar je moet er maar zin in hebben.
Ik wil me best verdiepen hierin, maar weet jij zo of dit probleem een heel technisch karwei kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Dirk0s de kans op een verontreinigde rookgas ventilator is enorm. Er zit ook een encoder in deze ventilatoren die er ook mee stoppen. Begin eens met de rookgas ventilator te reinigen. Voorzichtig tanden borsteltjes werk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72sctLLsM_cSDSLh62q3IgLDcBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzslIiM5kc6oUSQmgxrCLZ7J.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even de behuizing eraf gehaald , daar zag ik ongeveer zo ding zoals bovenstaande afbeelding. Die bedoel je denk ik met rookgas ventilator. Gewoon die 4 omcircelde schroefjes los maken en met kwast schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Dirk0s ja, let wel op eigen risico. Als je encoder stuks is houd het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Hier heeft de pelletkachel gisteren voor de eerste keer weer gedraaid, gelukking zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Ik ben aan het stoeien met een tweedehands pelletkachel die maar niet wil opstarten - telkens valt de kachel kort na het opstarten in AL5 (no ignition).

Ik lees her en der dat dit kan komen omdat de rookgassensor kapot is of dat te snel die conclusie wordt getrokken (vooral indien de kachel / omgeving koud is).

Suggesties zijn:
* Vraag met de controller de temperatuur van het rookgas op
* Verleng de opstarttijd
* Vervang de sensor

Het opvragen van de temperatuur wil maar niet lukken - hoewel ik een standaard Micronova controller met 6-knops display heb tref ik nergens de optie aan om de tempatuur uit te lezen.

Opstarttijd verlengen kan ogenschijnlijk in het instellingenmenu, maar dat is wachtwoord beveiligd. Iemand enig idee of een Micronova Aria B een standaardwachtwoord heeft of dat ik hiermee gewoon pech heb?

De sensor vervangen zou ik kunnen proberen, maar het voelt nog een beetje als een blinde gok.

Alle tips hoe ik dit ding aan de gang krijg zijn welkom. Ik heb zelfs met aanmaakblokjes geprobeerd.. en terwijl de kachel vrolijk brandt, blijft de controller volhouden dat de kachel niet brandt. Dat lijkt me niet te kloppen, maar helaas weet ik niet waarmee wordt gemeten..

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veen
Dreadnought schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:48:
Opstarttijd verlengen kan ogenschijnlijk in het instellingenmenu, maar dat is wachtwoord beveiligd. Iemand enig idee of een Micronova Aria B een standaardwachtwoord heeft of dat ik hiermee gewoon pech heb?
Dank!
Heb je hier wat aan?

Nog wat parameters gevonden, weet niet of die met die van jou overeenkomen maar wellicht nuttig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Dat helpt wel wat ja - hoewel ik een ander model (display) heb snap ik nu wel dat ik in mijn geval (waarschijnlijk) niets met wachtwoorden van doen heb, maar enkel met keys / parameters voor de diverse menupunten. Het volgende probleem is dat ik nergens iets kan vinden v.w.b. de parameters van de kachel, niet in de laatste plaats omdat het ding geen merk & type lijkt te hebben (daar hebben we ons in het verleden al eens over gebogen, zonder succes). M9 heeft de mijne ogenschijnlijk niet, enkel 2 t/m 8...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Micronova controllers zijn redelijk universeel. Onder menu 8 zou je temp en toeren moeten zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
De besturing verwacht een bepaalde toename ven de temperatuur binnen een bepaalde tijd na het starten van de kachel. Wanneer daar niet aan wordt voldaan geeft hij een foutmelding.

Micronova heef vast en zeker een wachtwoord om aan de parameters te geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Via het laatste menupunt (7) kom ik via sleutel A9 in de instellingen voor het soort pellets terecht. Ik heb inmiddels een stuk of 20 andere sleutels geprobeerd (iewat random) maar dan krijg ik telkens Wrong key - neem aan dat die menuposities niet ingevuld zijn.

Mijn idee was idd om eens met die parameters te gaan spelen of op z'n minst de temperatuur die wordt uitgelezen door de sensor op het beeld te krijgen, zodat ik een idee heb of de sensor nog goed meet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Dreadnought hoe heet het menu. Normaal zou je menu 8 en menu 9 ook moeten hebben als het een micronova is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Het is een beetje vreemd, standaard zie ik menu 2 t/m 7, waarbij 7 "Technic. Setting" is. Door via 7 naar A9 te gaan komt menu 8 erbij, daar zie ik dan "Type Pellet". Indien ik echter naar een andere menupunt dan 8 blader dan vervalt dit punt weer en moet ik weer via 7 -> A9 gaan om 8 te bereiken. Menu 9 krijg ik vooralsnog niet op het beeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Nog een vraag: kan ik de temperatuursonde voor de rookgasafvoer wellicht ook doormeten? Ik neem ergens aan dat dit niet meer dan iets van een NTC of een PTC is die ik met een multimeter zou meoten kunnen meten? Gebruiken fabrikanten hiertoe een standaard of wijkt dit per model af?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adeo
Dirk0s schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:40:
[Afbeelding]

Ik heb even de behuizing eraf gehaald , daar zag ik ongeveer zo ding zoals bovenstaande afbeelding. Die bedoel je denk ik met rookgas ventilator. Gewoon die 4 omcircelde schroefjes los maken en met kwast schoonmaken?
Rookgasventilator is heel gemakkelijk schoon te maken met Dasty van de Wibra, zorgen dat je de motor in je hand naar boven houd, even inspuiten met Dasty en dan de schoepen onder de kraan met een klein straaltje water.
Ik snap dat tegen deze methode vreemd kan worden aangekeken maar met beleid is dit goed te doen.
Die Dasty lost alle aanslag op en druipt er zonder problemen zo van af.

Soms gaat de pakking stuk, handig is het om die meteen te vervangen dus zelfplakkend glasband..

Het resultaat zie je hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeWGyzrVt6Exse31mCfWorsztps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5IzhKS1mdUzXiA5JdVaHQei.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Ik zal even een update geven.
De Rave 80 brand weer als een tierelier.
Na een nieuwe rds uitvoering is alles weer ingesteld. Ik heb wel nog wat aanpassingen gedaan in de pelletaanvoer ( lager gezet). De schoorsteentrek is prima met een beetje wind zie ik 2,0 m/s op het scherm.
De eerste zak Jaso pellets is reeds verbruikt en ik kan zeggen dat het prima pellets zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door MarcoHoorn op 18-10-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Wat zijn de goedkopere opties om de pelletkachel te bedienen via een app?
Ik zie wifi modules van 175 euro e.d. maar er is vast een goedkopere oplossing.

Ik heb zelf de Livin flame Stavanger 6 kachel en zou het wel leuk/fijn vinden als ik hem opdrachten kan geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Dirk0s ir-controller als hij een afstandsbediening heeft.
Niet ideaal denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond19792
Zit er een aansluiting op voor een externe thermostaat? Zo ja kun je daar wat mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeo
Dirk0s schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:23:
Ik zie wifi modules van 175 euro e.d. maar er is vast een goedkopere oplossing.

Ik heb zelf de Livin flame Stavanger 6 kachel en zou het wel leuk/fijn vinden als ik hem opdrachten kan geven :)
Toch even rekening houden met dit artikel

Lek als een zeef: hoe onze redactie al maanden op meer dan duizend plekken de verwarming kan aanzetten
Onze redactie bracht vorig jaar al samen met een ethisch hacker een bedrijf op de hoogte van een kwetsbaarheid waardoor 1.500 pelletkachels en thermostaten zomaar vanop afstand bediend kunnen worden. Maar na verschillende e-mails en telefonisch contact blijft het muisstil aan de andere kant. Wat is er precies aan de hand en ben jij ook kwetsbaar?

Bron; https://www.hln.be/tech/l...g-kan-aanzetten~a2d7c05d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Adeo ja dat is al jaren, bovendien is de werking ook ernstig armoedig. Als het werkt. Een thermostaat functie of een ESP zelfbouw project is je beste keus. Zelf wil ik niet dat hij niet aanstaat als ik niet thuis ben. Dus ik zie de noodzaak helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Gelukkig kan ik hier deze pelletkachel alleen aanzetten met de hand, zonder afstandbediening en thermostaat op Wifi :) En daarbij ben ik het met @Darkz0rs eens, hier staat de kachel ook uit als er niemand thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 13:50
Dirk0s schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:23:
Ik heb een wifi-IR extender die ik via de Tuya APP kan bedienen. Kosten ongeveer ~10 euro.
Maar zet 'm alleen aan als ik een tijd van huis ben zodat ik de kachel op afstand aan kan zetten.
[edit] en heb er een wifi camera op staan om 'm in de gaten te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door ArnieNFW op 23-10-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
ArnieNFW schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:39:
[...]

Ik heb een wifi-IR extender die ik via de Tuya APP kan bedienen. Kosten ongeveer ~10 euro.
Maar zet 'm alleen aan als ik een tijd van huis ben zodat ik de kachel op afstand aan kan zetten.
[edit] en heb er een wifi camera op staan om 'm in de gaten te houden.
Hier werkt dat niet als in de lang press moet gebruiken. Aan dus wel. Maar uit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Zijn er Nordicfire Ilvar 7 (of 9?) gebruikers hier?

De onze is inmiddels 2 weken in gebruik nadat de fabrikant een probleem is moeten komen oplossen aan de fonkelnieuwe kachel.

Nu viel mij echter in de app op dat de rookgas temperatuur schommelde zo rond de 480 a 500 graden. Op vermogen 3 van de 5 en met de ventilator op auto. Ingestelde kamertemperatuur was nog niet bereikt.

Daar schrok ik wel een beetje van. Zeker als ik Google en ik zie overal 100-150 graden zo een beetje daartussen.

In de handleiding staat: gemiddelde rookgastemperatuur aan de uitgang bij nominaal thermisch vermogen 115 graden. Bij beperkt thermisch vermogen 60 graden.

Dus toen schrok ik helemaal. Kachel maar even uitgezet voor de zekerheid.

Op de site van de fabrikant lees ik dat de temperatuur boven de vlam gemeten wordt en minimaal 180 moet zijn en dat bij rond de 500 graden de kachel zelf terugschakeld in vermogen:

https://nordicfire.nl/informatie/veel-gestelde-vragen

Onder het kopje mijn rookgastemperatuur is erg hoog.

Daar staat echter ook dat bij sommige kachels de temperatuur aan de uitgang gemeten wordt en dat de temperatuur dan dus veel lager is.

Over die 180-500 graden vind ik niets in de handleiding. Wel over de eerder genoemde veel lagere temperatuur.

Zijn er Nordicfire Ilvar 7 gebruikers hier en zo ja, wat geeft jullie app voor rookgastemperatuur aan?

Er moet nog een mannetje komen om af te stellen/finetunen na plaatsing, maar ook daar kan ik weer zelf achteraan maandag, want nog steeds niks gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 13:50
480-500°C is echt veel te hoog en gevaarlijk naar mijn mening. Niet aanzetten en maandag even bellen. Kan ook gewoon een defecte sensor zijn.
Het verbaasd me overigens dat de kachel beveiliging niet ervoor zorgt dat de kachel afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
ArnieNFW schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:32:
480-500°C is echt veel te hoog en gevaarlijk naar mijn mening. Niet aanzetten en maandag even bellen. Kan ook gewoon een defecte sensor zijn.
Het verbaasd me overigens dat de kachel beveiliging niet ervoor zorgt dat de kachel afslaat.
Zag na mijn bericht een bericht van @Roodaap uit januari 2020 in dit topic over hetzelfde. Volgens hem bleek het de brandertemperatuur te zijn en niet de rookgastemperatuur. Dus dat hoop ik dan maar.

Aan de andere kant, de kachel staat 2 weken te stoken nu. Ik neem aan met steeds vergelijkbare temperaturen. Dan had ik denk ik al een schoorsteenbrand gehad inmiddels.

Maargoed, ik hou het morgen wel ff in de gaten en komende week bellen.

Mochten er andere Nordicfire ilvar gebruikers zijn dan hoor ik het ook graag. :)

[ Voor 27% gewijzigd door vosss op 28-10-2023 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Marcel_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:28
vosss schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:49:
[...]

Zag na mijn bericht een bericht van @Roodaap uit januari 2020 in dit topic over hetzelfde. Volgens hem bleek het de brandertemperatuur te zijn en niet de rookgastemperatuur. Dus dat hoop ik dan maar.

Aan de andere kant, de kachel staat 2 weken te stoken nu. Ik neem aan met steeds vergelijkbare temperaturen. Dan had ik denk ik al een schoorsteenbrand gehad inmiddels.

Maargoed, ik hou het morgen wel ff in de gaten en komende week bellen.

Mochten er andere Nordicfire ilvar gebruikers zijn dan hoor ik het ook graag. :)
Bij mij is dat idem. Heb een nordic fire viktor 10 maar software zal hetzelfde zijn. Volgens mij is het de temp sensor bovenin in de vuurkamer die hier aangegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Ook nog even vraagje hier voor de combinatie pelletkachel en vloerverwarming.
De vloerverwarming heeft een programma wat nu tussen de 17 (in de nacht) en 19 (in de avond) heeft.

Na werk en het wordt kouder zetten wij de pelletkachel aan, hierdoor wordt het 20-21 graden binnen en gaat de vloerverwarming via de thermostaat dus uit.

Kunnen wij nu beter de vloerverwarming helemaal uitzetten zodat hij niet continue aan/uit/aan gaat?
Het probleem is natuurlijk wel als je hem uit gaat zetten dat straks in de winter het wel echt koud gaat worden als je beide een dag bent werken.

Wat is jullie advies? Uiteraard met het oog op besparing op de gasrekening ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
@Dirk0s vloerverwarming werkt het best als je die op een constante temperatuur laat staan. . . 17 -> 19 en 19 > 17 is een te groot en te frequent verschil als je het mij vraagt. Resultaat is dan dat je onrustige/wisselende temperaturen krijgt en ook stookgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Dirk0s schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:54:
Ook nog even vraagje hier voor de combinatie pelletkachel en vloerverwarming.
De vloerverwarming heeft een programma wat nu tussen de 17 (in de nacht) en 19 (in de avond) heeft.

Na werk en het wordt kouder zetten wij de pelletkachel aan, hierdoor wordt het 20-21 graden binnen en gaat de vloerverwarming via de thermostaat dus uit.

Kunnen wij nu beter de vloerverwarming helemaal uitzetten zodat hij niet continue aan/uit/aan gaat?
Het probleem is natuurlijk wel als je hem uit gaat zetten dat straks in de winter het wel echt koud gaat worden als je beide een dag bent werken.

Wat is jullie advies? Uiteraard met het oog op besparing op de gasrekening ;)
Wij hebben de vloerverwarming helemaal uitgezet. Dus alleen nog stoken met de kachel. Voorheen een pelletkachel die de vloer verwarmde, maar dat duurde allemaal veel te lang.

Als de vloer koud wordt doe ik wel sloffen aan.
Pagina: 1 ... 64 ... 69 Laatste