Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-05 12:15
Slonzo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:14:
[...]

Ik snap de insteek, maar dat is wel erg doorgetrokken. Het zal wel afhangen van de kachel, maar mijn Haas & Sohn heeft geen continue vijzel en die durf ik toch best stil te noemen :P Ja, je kan het absoluut horen in een stille kamer, maar het is zeker niet superstorend en na verloop van tijd let je daar helemaal niet meer op. Als de tv opstaat hoor je het al helemaal niet meer. Mensen die in de buurt van treinsporen wonen horen de treinen ook niet meer, die zijn toch ook niet continue...

Als de vijzel draait hoor je de pellets ook vallen, dat lijkt me minstens even irritant dan?

Maar goed, YMMV natuurlijk, wat voor mij niet storend is, is voor een ander mogelijks een nachtmerrie :+
Het gaat niet over een Haas & Sohn, ik reageer op een specifiek model. En over smaak valt niet te twisten idd. Maar als jij nu een continue vijzel had, zou je nooit meer terug stappen naar een interval model.

Bovendien zie ik dat Haas & Sohn prijzen hebben vanaf 2000€ dit is een 700-900 € model. Niet dat dit alles zegt natuurlijk 🤣

[ Voor 6% gewijzigd door Darkz0rs op 03-11-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@Slonzo Dat dacht ik in het begin ook, toen de pelletkachel hier voor de eerste keer draaide dacht ik wat heb ik nu aangeschaft in de winkel was het niet zo hard te horen. Nu zit je er gewoon naast TV te kijken en denk je er nog niet meer aan.

Ik moet wel erbij zeggen als de pelletkachel uitgezet wordt, dan denk ik soms wat een rust opeens haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Racer89 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:37:
@Slonzo Dat dacht ik in het begin ook, toen de pelletkachel hier voor de eerste keer draaide dacht ik wat heb ik nu aangeschaft in de winkel was het niet zo hard te horen. Nu zit je er gewoon naast TV te kijken en denk je er nog niet meer aan.

Ik moet wel erbij zeggen als de pelletkachel uitgezet wordt, dan denk ik soms wat een rust opeens haha.
Dat heb ik juist bij het uitzetten van de kachel dat ik denk wat een herrie O-)
Dan blazen de kamerventilator en rookgasventilator op hogere toeren.

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gub
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-11-2023

gub

Het betreft een ecofire eco7 (uiterlijk Artel Petite) waarvan ze zeggen dat het binnenwerk anders is. Er zit sowieso een flowsensor en temperatuur sensor in waarop de kachel zelf lucht/brandstof regelt.

Maar wel een paar goede punten die jullie opsommen.
-> lichte body (45 kg) van plaatmateriaal: klankkast
-> 1.2kW is weinig, maar vooral geschikt voor hele dagen 'aan' te laten.
-> Misschien ook wel om mee te nemen: stel je vraagt 5kW, hoe hard draait de ventilator. Geen massa wil zeggen dat alles via de warmtewisselaar moet wat denk ik toch moet resulteren in hard blazen, of te heet worden.
Om het rond de 21 graden te houden stook ik vanavond ongeveer 1.2kg hout per uur. Temperatuur blijft dan stabiel. dat zou toch zeker een 3kW vermogen moeten zijn. De rookgas temperatuur is in ieder geval 105graden wat niet echt hoog is voor een houtkachel

Een beetje stilte vind ik wel fijn in ieder geval,zeker als je 1.5 meter van de kachel afzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:09
asing schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:26:
@gub ik heb recent de instellingen van mijn Nefit ketel wat aangepast. Om je een idee te geven, dat apparaat heeft een vermogen van 26kW en hij is opgehangen, afgevuld, ontlucht en klaar. Na een hoop tips dat het beter kon heb ik de uitstroomtemperatuur verlaagd van 80 naar 75 graden. Het vermogen staat nu op minimaal (7kW) en de max pompsnelheid is teruggebracht van 100 naar 35%. De radiatoren worden mooi warm. Het duurt alleen langer voor het comfy is.

[Afbeelding]

Dit is de flow temperatuur in de Nefit. Om 8 uur gaat de ketel aan. Aangezien het huis koud is krijgt de ketel eerst een klets koud water naar binnen. Het duurt een uur voordat de uitstroomtemperatuur richting de 80 graden gaat.

[Afbeelding]

Dan de werkkamer. Dit is de sensor van de radiator knop (popp z-wave). Die moet van bijna 18 graden komen, en doet er wel even over. Om 10 uur kreeg ik het toch wel erg warm dus toen bedacht ik me dat ik de CV niet uit had gezet. :)

Gisteren zette ik hem weer aan rond half 5 in de middag. Dat zie je ook mooi in de grafiek terug.

Anyway, ik had een pelletkachel met minimaal 3kW op het oog, dat is de helft van het vermogen wat de installatie nu afgeeft. Ik denk dat je met 1kW wat te laag zit.
leuk die graphs.
maar van 80 naar 75?
ik heb mijn valiant van XX naar 50 graden gezet ( dacht dat hij op 70 stond ) en van 35 naar 20 kw gezet
afgelopen winter met -10 toch warm gekregen in huis.
zoals ik dit hier boven lees maar eens van 20 naar 10kw zetten of zo aha.

of juist een hoge temp laten en vermogen verlagen of lage temp verhogen..
had hem net 1 dag op automatische KW regeling gezet gelijk het dubbelen aan gas verbruik dus die gelijk weer terug naar 20kw nu.

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ZeRoC00L schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:00:
[...]

Kan het helaas niet meer terugvinden, ondertussen overgestapt van energieleverancier en meer thuiswerken heeft het verbruik alleen maar verhoogd. Maar ja, heb een CV pellet en oud huis, dus alles koelt snel af.
Denk dat ik wel boven de 2000 kuub gas zat, en nu (met name voor in de nacht en douchen) ruim onder de 500 (dus ook lager capaciteits tarief).

Pelletkachel gaat in de ochtend aan en na schooltijd, dus draait redelijk wat.
Op zich werk ik thuis en verwarm de kamer waarin ik zit via airco.
wacht dus dat verbruik was nog voordat je meer thuis ging werken
dus met andere woorden het zal nu ( als je weer op gas zou gaan draaien ) nog veel hoger zijn.
dus ook meer pallets aan pellets?
alleen voorkom je dat nu omdat je in 1 kamer als je thuis bent een airco als verwarming hebt draaien.
waardoor je ondanks je thuis werken geen gas en ook geen pellets nodig hebt en dus ook geen meer dan 2 pallets aan pellets?
heb ik het zo correct?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:46
Maxwp schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:25:
[...]

leuk die graphs.
maar van 80 naar 75?
ik heb mijn valiant van XX naar 50 graden gezet ( dacht dat hij op 70 stond ) en van 35 naar 20 kw gezet
afgelopen winter met -10 toch warm gekregen in huis.
zoals ik dit hier boven lees maar eens van 20 naar 10kw zetten of zo aha.

of juist een hoge temp laten en vermogen verlagen of lage temp verhogen..
had hem net 1 dag op automatische KW regeling gezet gelijk het dubbelen aan gas verbruik dus die gelijk weer terug naar 20kw nu.
Eigenlijk hoort dit in het CV Tuning topic. Het was meer bedoeld om te kijken hoeveel energie ik nou eigenlijk nodig had om het comfortabel warm te hebben. Ik zeg speciaal ik, want ieder huis is anders en heeft een andere energie behoefte.

Ik heb afgelopen weekend 4 draaikranen vervangen voor thermostaat versies met z-wave (domotica). De bedoeling is energie besparen. Zo wil ik niet de hele dag de woonkamer op 20 graden houden terwijl ik er alleen ben om koffie te zetten.

Ik heb hoge temperatuur radiatoren (jaren 80), dus die hebben een beste stoot warmte nodig. Vandaar de maximale temperatuur niet veel lager. De doorstroming wel, zodat er meer tijd is voor warmte afgifte. En uiteraard het vermogen. Ik had namelijk veel meldingen dat de ketel zijn warmte niet meer kwijt kon. Een andere melding "abnormale temperature", is al de CV wel levert maar de radiatoren bijna dicht staan.

Conclusie voorlopig : ik heb voldoende warmte nodig om een CV pellet kachel zonder vat te kunnen inzetten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ok ja meer voor in dat topic toch wil ik even zeggen dat hier ook jaren 80 radiatoren hangen
maar de isolatie is denk ik slechter dan bij jou en daar zijn toen der tijd ook de radiatoren op berekend.
het gevolg is veel over capaciteit wat helpt bij lage temparatuur verwarming word zeg maar een opslag van energie net als bij vloer verwarming.
en aangezien het huis later is voorzien van hr+ glas en nog een aanbouw die lekkage van warmte daar weg nam blijft er meer warmte in huis hangen terwijl de installatie was berekend op de oude situatie.
althans zo is de theorie.

maar ot
je pellet ketel gaf die melding?

[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 04-11-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Maxwp schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:55:
ok ja meer voor in dat topic toch wil ik even zeggen dat hier ook jaren 80 radiatoren hangen
maar de isolatie is denk ik slechter dan bij jou en daar zijn toen der tijd ook de radiatoren op berekend.
het gevolg is veel over capaciteit wat helpt bij lage temparatuur verwarming word zeg maar een opslag van energie net als bij vloer verwarming.
en aangezien het huis later is voorzien van hr+ glas en nog een aanbouw die lekkage van warmte daar weg nam blijft er meer warmte in huis hangen terwijl de installatie was berekend op de oude situatie.
althans zo is de theorie.

maar ot
je pellet ketel gaf die melding?
Ik heb HR++ glas boven, meestal dubbel beneden maar een deel is nog enkel glas (bovenlichtjes etc). De woonkamer raakt in de nacht 2 graden kwijt. Echt goed zit het niet in de isolatie dus.

Voor radiatoren als de onze geldt dat hoe hoger de temperatuur hoe meer energie ze kunnen afgeven. Misschien kan ik nog naar 60, dat moet ik dan proberen.

Anyway, ik heb nog geen pellet kachel maar wil er wel eentje. De vraag is alleen met of zonder vat. Mijn buurman heeft een houtkachel op cv, ook zonder vat. Zelfde huis. Dus ik zat een beetje met de vraag in mijn hoofd. Moet ik wel of moet ik niet. Ik denk dat als ik het ding op stand 1 laat pruttelen ik de warmte makkelijk kwijt kan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ik vind 2 graden niet veel verlies eerlijk gezegd
net even gekeken 20.7 naar 18.7 dus precies 2 graden ook ;-)

omdat de radiatoren zo overmeten zijn kunnen ze dus ook lager gaan net als bij LTV.
maar veel jaren 80 en 90 woningen hebben deze overbemeting niet meer werkt juist beste bij ouderen woningen die later wat worden bij geisoleerd en nog die oude overbemeten cv installatie hebben.

ot:
ik zou bij een pellet cv kijken om er een buffer vat bij te halen en een hygiene vat.
1 als buffer en de andere als opwarming warm water dan kan de gas cv de deur uit.

dan volgend jaar lekker een warmte pomp plaatsen met subsidie en de pellet erbij houden voor -10 winter dagen

[ Voor 26% gewijzigd door Maxwp op 04-11-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Maxwp schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:49:
ik vind 2 graden niet veel verlies eerlijk gezegd
net even gekeken 20.7 naar 18.7 dus precies 2 graden ook ;-)

omdat de radiatoren zo overmeten zijn kunnen ze dus ook lager gaan net als bij LTV.
maar veel jaren 80 en 90 woningen hebben deze overbemeting niet meer werkt juist beste bij ouderen woningen die later wat worden bij geisoleerd en nog die oude overbemeten cv installatie hebben.

ot:
ik zou bij een pellet cv kijken om er een buffer vat bij te halen en een hygiene vat.
1 als buffer en de andere als opwarming warm water dan kan de gas cv de deur uit.

dan volgend jaar lekker een warmte pomp plaatsen met subsidie en de pellet erbij houden voor -10 winter dagen
Natuurlijk is de installatie overbemeten. Het kostte een kuub gas, maar dan was het wel in 30 minuten warm in huis. Ik zit voor vandaag nu op 1.7 kuub. 19 januari 2021 komt een beetje overeen met vandaag qua temperatuur, en toen ging er 4.6 kuub doorheen.

Lees je even in in de vaten. Er zijn 3 benamingen die door elkaar gebruikt worden. Buffervat, boilervat en hygiëne vat. En dan heb je nog de vaten met een hygiënespiraal. Het gaat van 1 tot veel spiralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:34
Volg het topic al enige tijd met nieuwsgierigheid en sinds kort zelf ook een pelletkachel geinstalleerd op de benedenverdieping als hoofdverwarming. Initieel was het niet de bedoeling om voor de pelletkachel te gaan omdat we bezig waren met vloerverwarming. Lang verhaal, dat laat ik verder achterwege :-)

De pelletkachel bevalt over het algemeen erg goed en de kamer + keuken is goed warm te houden.
Wij hebben gekozen voor een Nordic Fire Viktor 10. Ik had gehoopt iets meer warmte naar boven te kunnen laten verdwijnen door de deur open te zetten van de gang. Dat lukt nog niet echt, de gang blijft wat kouder. Met deze buitentemperatuur nog ok, maar het is even afwachten hoe dat verder ontwikkeld als het kouder wordt. De bovenverdieping blijft wel goed op temperatuur. Deze hangt nog aan de cv maar deze staat eigelijk niet aan en het blijft zo'n 17 graden overdag.

Ik zit zelf nog echt te stoeien met de timer om het comfort in de buurt te krijgen van een cv installatie.
De kacht draait op laagste stand als de kamer eenmaal op temp is. Zag 2 opties in de settings:
1) uitzetten als temp behaald is en dan inschakelen indien en ondergrens (1 graad lager geloof ik) tov ingestelde temp is bereikt.
2) aanblijven op de laagste stand.

Optie 2 staat nu bij ons aan omdat dit standaard zo stond ingesteld.

De uitdaging in het algemeen is een beetje om te plannen wanneer je hem schoonmaakt met de aszuiger. Als hij aanstaat op de laagste stand, staat hij heel de dag aan en is er dus geen moment om schoon te maken. Je wilt wel dat hij in de ochtend zorgt voor een warme kamer/keuken maar dat betekent dan dat hij 's avonds schoon moet zijn - en dus eerder uitmoet om af te koelen en uit te zuigen.

Een dag overbruggen lukt opzich wel. Hoe doen jullie dit als het hoofdverwarming is? Goede tips?

Viel me overigns op hoe weinig as er in de aslade komt en hoeveel as er naast de brander ligt. Was handiger als dit allemaal in de aslade zou kunnnen vallen ipv dat je die moet uit zuigen met een aszuiger :-)

Ruitje wordt redelijk na 1 dag wel wat donker. Makkelijik schoon te maken met keukenpapier en wat water. Heb er Badger pellets inzitten nu. Misschien een keer wat anders proberen (al zal het ook wel een beetje te maken hebben met dat hij op de laagste stand aanstaat heel de dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gub

gub

Nou bedankt voor de gedachten en ideeën. Heeft mij doen besluiten om toch voor de edilkamin slide van 7kw te gaan.
Rendement op papier slechts 88%, tegenover sommige 95-98% en minimale vermogen rond de 3Kw. Vraag mij af hoe je 98 procent rendement krijgt trouwens. Dan is de pijp wel heel koud. Is het vermogen van een gloeilamp...

Heb het in de gaten gehouden en verstookt om de temperatuur stabiel te houden deze week iets van 1,2kg hout per uur. Dat is meer dan de 3kW (min ongeveer 10% verlies) die de pellets kachel levert
Opstoken van 18 naar 21,5 kost iets van 5kg hout maar staat deze dus vol gas open.
Ben benieuwd hoe zich dit in de praktijk gaat uitpakken in pelletverbruik.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
gub schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:19:
Nou bedankt voor de gedachten en ideeën. Heeft mij doen besluiten om toch voor de edilkamin slide van 7kw te gaan.
Rendement op papier slechts 88%, tegenover sommige 95-98% en minimale vermogen rond de 3Kw. Vraag mij af hoe je 98 procent rendement krijgt trouwens. Dan is de pijp wel heel koud. Is het vermogen van een gloeilamp...

Heb het in de gaten gehouden en verstookt om de temperatuur stabiel te houden deze week iets van 1,2kg hout per uur. Dat is meer dan de 3kW (min ongeveer 10% verlies) die de pellets kachel levert
Opstoken van 18 naar 21,5 kost iets van 5kg hout maar staat deze dus vol gas open.

Thanks
Ik heb zo'n 98% ding... Belangrijkste voor mij was dat hij modulatie heeft en gesloten is. En dat hij super laag in KW kan in pot 1

[ Voor 3% gewijzigd door Darkz0rs op 04-11-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gub

gub

Darkz0rs schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:23:
[...]

Ik heb zo'n 98% ding... Belangrijkste voor mij was dat hij modulatie heeft en gesloten is. En dat hij super laag in KW kan in pot 1
Uit interesse, hoe warm wordt dan je pijp? En hoe laag is pot 1 dan

Ja precies snap jouw gedachten. Vrouwlief had een voorkeur voor de slide, ik voor stilte.
Vanuit technisch oogpunt is de slide niet ideaal, maar alles afwegend toch hiervoor gekozen.
Of het een goede keuze is ga ik achter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 11:59
gub schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:19:

Thanks
Ik heb ook de edelkamin slide een jaar nu, top kachel tot nu toe.
Verwarm alleen de woonkamer en keuken en verbruik 1 pallet afgelopen stookjaar.
Dan is het bij mij wel min 23 graden wij zijn koudkleumen. :+

Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
gub schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:41:
[...]

Uit interesse, hoe warm wordt dan je pijp? En hoe laag is pot 1 dan

Ja precies snap jouw gedachten. Vrouwlief had een voorkeur voor de slide, ik voor stilte.
Vanuit technisch oogpunt is de slide niet ideaal, maar alles afwegend toch hiervoor gekozen.
Of het een goede keuze is ga ik achter komen.
Ik probeer me rookgas rond de 120 a 130 graden te hebben. De pijp is dan beduidend kouder hoor.

Bij mij gaat in pot 1 ( de laagste stand) de kamer ventilator uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
_Marcel_ schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:21:
Volg het topic al enige tijd met nieuwsgierigheid en sinds kort zelf ook een pelletkachel geinstalleerd op de benedenverdieping als hoofdverwarming. Initieel was het niet de bedoeling om voor de pelletkachel te gaan omdat we bezig waren met vloerverwarming. Lang verhaal, dat laat ik verder achterwege :-)

De pelletkachel bevalt over het algemeen erg goed en de kamer + keuken is goed warm te houden.
Wij hebben gekozen voor een Nordic Fire Viktor 10. Ik had gehoopt iets meer warmte naar boven te kunnen laten verdwijnen door de deur open te zetten van de gang. Dat lukt nog niet echt, de gang blijft wat kouder. Met deze buitentemperatuur nog ok, maar het is even afwachten hoe dat verder ontwikkeld als het kouder wordt. De bovenverdieping blijft wel goed op temperatuur. Deze hangt nog aan de cv maar deze staat eigelijk niet aan en het blijft zo'n 17 graden overdag.

Ik zit zelf nog echt te stoeien met de timer om het comfort in de buurt te krijgen van een cv installatie.
De kacht draait op laagste stand als de kamer eenmaal op temp is. Zag 2 opties in de settings:
1) uitzetten als temp behaald is en dan inschakelen indien en ondergrens (1 graad lager geloof ik) tov ingestelde temp is bereikt.
2) aanblijven op de laagste stand.

Optie 2 staat nu bij ons aan omdat dit standaard zo stond ingesteld.

De uitdaging in het algemeen is een beetje om te plannen wanneer je hem schoonmaakt met de aszuiger. Als hij aanstaat op de laagste stand, staat hij heel de dag aan en is er dus geen moment om schoon te maken. Je wilt wel dat hij in de ochtend zorgt voor een warme kamer/keuken maar dat betekent dan dat hij 's avonds schoon moet zijn - en dus eerder uitmoet om af te koelen en uit te zuigen.

Een dag overbruggen lukt opzich wel. Hoe doen jullie dit als het hoofdverwarming is? Goede tips?

Viel me overigns op hoe weinig as er in de aslade komt en hoeveel as er naast de brander ligt. Was handiger als dit allemaal in de aslade zou kunnnen vallen ipv dat je die moet uit zuigen met een aszuiger :-)

Ruitje wordt redelijk na 1 dag wel wat donker. Makkelijik schoon te maken met keukenpapier en wat water. Heb er Badger pellets inzitten nu. Misschien een keer wat anders proberen (al zal het ook wel een beetje te maken hebben met dat hij op de laagste stand aanstaat heel de dag).
Er zijn meerdere pelletkachels met zogenaamde kanalisatie. Dat houdt in dat er aan de achterkant 1 of 2 extra uitgangen zitten. Daar kan je een 60 of 80 mm buis op zetten en dan kan je die naar een ander vertrek brengen om dat op te wamen.

Ik heb gedacht dat dat voor mij misschien een oplossing zou zijn maar Internet raadt het af. Dit omdat je te weinig vermogen effectief kan verplaatsen en omdat (warme) lucht slecht verplaatst. Daar was je ook al achter door de deur open te zetten.

Aan de andere kent heb je wel ongeveer de kachel die ik ook voor ogen heb. Paar korte vragen ;) ... Hoe groot is de ruimte die de pelletkachel moet verwarmen? En doe je dat met fan aan of fan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@_Marcel_ De hoofverwarming loopt gewoon via een week programma hier, nadat de pelletkachel is geplaatst heb ik deze 1 graden lager gezet en de schakeltijden een half uur later. Normaal zou de verwarming rond 16:30 19,5 graden bereiken. Deze tijd heb ik nu op 17:00 uur gezet. Als ik dan thuis ben en de pellet kachel aanzet zal de thermostaat de verwarming niet laten stoken. Omdat de temperatuur dan wordt bereikt door de pelletkachel.

Het voordeel hiervan is dan weer als je later thuis bent, is via de verwarming wel het huis al verwarmt. En bij het uitschakelen heb ik deze een half uur vroeger gezet. Normaal tot 22:00 uur 19.5 graden en dit heb ik op 21:30 gezet. Meestal gaat de kachel rond 21:45 uit en zal de verwarming hier ook niet meer op reageren.

Zo heb ik het ingesteld. En tot nu toe werkt dit perfect. Het enige nadeel wat ander ook ervaren is dat het op de eerste verdieping koud is. Ik was aan het kijken voor een Honeywell Evohome zodat ik evt. boven via de verwarming kan opwarmen. Als iemand hier evt. tips of ideeën over heeft hoor ik het graag. Afgelopen jaar heb ik al thermostaatkranen laten plaatsen zodat er evt. elektrische koppen op gezet kunnen worden. Echter is het spul van Evohome echt prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Racer89 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:54:
Het enige nadeel wat ander ook ervaren is dat het op de eerste verdieping koud is. Ik was aan het kijken voor een Honeywell Evohome zodat ik evt. boven via de verwarming kan opwarmen. Als iemand hier evt. tips of ideeën over heeft hoor ik het graag. Afgelopen jaar heb ik al thermostaatkranen laten plaatsen zodat er evt. elektrische koppen op gezet kunnen worden. Echter is het spul van Evohome echt prijzig.
Ik heb sinds deze week ook extra thermostaatkranen. Ik heb er een Popp radiatorkraan op gezet. Daarmee heb ik ze aangesloten op de bestaande z-wave domotica (Domoticz). Je hebt uiteraard enorm veel keuze in het protocol en de software. Het meeste draait wel op een Raspberry pi.

Wat ik vervolgens doe is de thermostaat in de woonkamer lager instellen dan de temperatuur. Deze gaan dan niet open. Als je vervolgens de thermostaat een halve graad extra geeft dan gaat de CV wel aan maar warmt alleen daar op waar je het hebt ingesteld. Voor mij is dat nu de werkkamer en de gang/overloop.

Heb je een Nefit ketel met een Nefit Easy thermostaat, dan kan je er ook voor kiezen om de domotica de "openhaard functie" te laten triggeren. Dan gaat de ketel ook opwarmen. Dat werkt weer heel prima met NefitEasyHTTP en een scriptje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Helaas loop ik tegen het probleem aan dat de ketel communiceert via opentherm en het al een oudere ketel is. Vandaar was ik aan het kijken voor een Honeywell Evohome met opentherm. Ik kan nu de ketel niet onafhankelijk laten verwarmen ten opzichte van de kamer temperatuur. Bedankt voor de uitleg de Popp radiator kranen kende ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:53
Racer89 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:14:
Helaas loop ik tegen het probleem aan dat de ketel communiceert via opentherm en het al een oudere ketel is. Vandaar was ik aan het kijken voor een Honeywell Evohome met opentherm. Ik kan nu de ketel niet onafhankelijk laten verwarmen ten opzichte van de kamer temperatuur. Bedankt voor de uitleg de Popp radiator kranen kende ik nog niet.
Thermostaat boven hangen misschien?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:18:
[...]

Thermostaat boven hangen misschien?
Dat zou inderdaad ook een mogelijk zijn, was ik ook al aan het denken. Verder was ik ook al aan het kijken voor evt. een Tado systeem. Alleen werkt dit allemaal via internet als ik het goed begrepen heb. Hier ben ik niet zo'n fan van. Zal de zoektocht voort zetten bedankt voor de tip :) Gaat nu alleen te ver off topic haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Racer89 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:23:
[...]

Dat zou inderdaad ook een mogelijk zijn, was ik ook al aan het denken. Verder was ik ook al aan het kijken voor evt. een Tado systeem. Alleen werkt dit allemaal via internet als ik het goed begrepen heb. Hier ben ik niet zo'n fan van. Zal de zoektocht voort zetten bedankt voor de tip :) Gaat nu alleen te ver off topic haha.
Ik had me wat verkeerd uitgedrukt... :X excuses.

Stel woonkamertemperatuur is 19 graden:

Popp thermostaten in de woonkamer op 18 graden, kamerthermostaat op 20 : verwarming aan, verwarmt de woonkamer niet
Popp thermostaten in de woonkamer op 18 graden, kamerthermostaat op 18 : verwarming uit, verwarmt de woonkamer niet
Popp thermostaten in de woonkamer op 20 graden, kamerthermostaat op 20 : verwarming aan, verwarmt de woonkamer wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@asing Zo kan het inderdaad ook. Ik dacht dat je via Domoticz de ketel deed aansturen als er vraag is naar warmte op de eerste verdieping terwijl de woonkamer al op temperatuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Racer89 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:23:
@asing Zo kan het inderdaad ook. Ik dacht dat je via Domoticz de ketel deed aansturen als er vraag is naar warmte op de eerste verdieping terwijl de woonkamer al op temperatuur is.
Kan ook. De Nefit thermostaat is een setpoint in Domoticz. Dus je kan op commando (timer) of op gegeven (T werkkamer < 19.5) aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_
asing schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:53:
[...]

Er zijn meerdere pelletkachels met zogenaamde kanalisatie. Dat houdt in dat er aan de achterkant 1 of 2 extra uitgangen zitten. Daar kan je een 60 of 80 mm buis op zetten en dan kan je die naar een ander vertrek brengen om dat op te wamen.

Ik heb gedacht dat dat voor mij misschien een oplossing zou zijn maar Internet raadt het af. Dit omdat je te weinig vermogen effectief kan verplaatsen en omdat (warme) lucht slecht verplaatst. Daar was je ook al achter door de deur open te zetten.

Aan de andere kent heb je wel ongeveer de kachel die ik ook voor ogen heb. Paar korte vragen ;) ... Hoe groot is de ruimte die de pelletkachel moet verwarmen? En doe je dat met fan aan of fan uit?
Ik heb inderdaad ook naar kanalisatie systemen gekeken maar die buis was vanuit onze bestaande schoorsteen niet makkelijk naar andere ruimtes te brengen. Ik dacht, ik bespaar de meerprijs en koop evt wel een kleine pelletkachel voor de gang/werkkamer. Werkkamer welke ik 2 dagen per week gebruik verwarm ik nu electrisch, dat gaat prima.

De woonkamer en keuken zijn ongeveer 60m2 in totaal. Keuken is een beetje half open. Deze ruimte is makkelijk te verwarmen met de kachel.

Wij doen dat met de fan aan. Ik ben in de app of via de afstandsbediening geen optie tegengekomen om de fan uit te zetten. Wel een relax stand - deze heb ik nog niet geprobreerd (aldus de handleiding schakelt deze stand ook automatisch uit na 90 min).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_
Racer89 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:54:
@_Marcel_ De hoofverwarming loopt gewoon via een week programma hier, nadat de pelletkachel is geplaatst heb ik deze 1 graden lager gezet en de schakeltijden een half uur later. Normaal zou de verwarming rond 16:30 19,5 graden bereiken. Deze tijd heb ik nu op 17:00 uur gezet. Als ik dan thuis ben en de pellet kachel aanzet zal de thermostaat de verwarming niet laten stoken. Omdat de temperatuur dan wordt bereikt door de pelletkachel.

Het voordeel hiervan is dan weer als je later thuis bent, is via de verwarming wel het huis al verwarmt. En bij het uitschakelen heb ik deze een half uur vroeger gezet. Normaal tot 22:00 uur 19.5 graden en dit heb ik op 21:30 gezet. Meestal gaat de kachel rond 21:45 uit en zal de verwarming hier ook niet meer op reageren.

Zo heb ik het ingesteld. En tot nu toe werkt dit perfect. Het enige nadeel wat ander ook ervaren is dat het op de eerste verdieping koud is. Ik was aan het kijken voor een Honeywell Evohome zodat ik evt. boven via de verwarming kan opwarmen. Als iemand hier evt. tips of ideeën over heeft hoor ik het graag. Afgelopen jaar heb ik al thermostaatkranen laten plaatsen zodat er evt. elektrische koppen op gezet kunnen worden. Echter is het spul van Evohome echt prijzig.
Wij hebben beneden geen thermostaat van de cv meer. Deze heb ik (zoals reneeke1970 schreef) opgehangen op de bovenverdieping.

Dat betekent dat de kachel zoals op een zaterdag en zondag de hele dag aanstaat.

Wanneer maak je hem schoon met de aszuiger? want hij staat in jouw situatie aan als je thuiskomt, en gaat 's avonds dan uit. Dan maak je hem 's avonds laat schoon of 's ochtends vroeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@_Marcel_ Ligt er een beetje aan soms het 's ochtends en als ik op tijd thuis ben dan doe ik kachel dan schoonmaken. En dat meestal om de 2 á 3 dagen stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cortezzz
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
Goedenmorgen, na mij geruime tijd in te lezen hier met betrekking tot pelletkachels, toch overstag gegaan en een Julia Next aangeschaft. Nu loop ik bij het installeren tegen een kleine onduidelijkheid aan. De rookgasafvoer (soort verloop)aan de achterzijde dient met 4 schroeven bevestigd te worden op de julia. Echter zit hier geen pakking tussen of bijgeleverd. Kan hier nergens iets over vinden. Heeft iemand hier ervaring mee? Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Cortezzz schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:38:
Goedenmorgen, na mij geruime tijd in te lezen hier met betrekking tot pelletkachels, toch overstag gegaan en een Julia Next aangeschaft. Nu loop ik bij het installeren tegen een kleine onduidelijkheid aan. De rookgasafvoer (soort verloop)aan de achterzijde dient met 4 schroeven bevestigd te worden op de julia. Echter zit hier geen pakking tussen of bijgeleverd. Kan hier nergens iets over vinden. Heeft iemand hier ervaring mee? Bij voorbaat dank!
Hier hoeft geen pakking tussen. Persoonlijk doe ik er altijd een dun laagje hittebestendige siliconen kit tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Ben er inmiddels achter dat de Honeywell die ik heb met een aparte instelling tijdelijk op weersafhankelijk kan laten draaien. Hierdoor stookt hij ook terwijl de woonkamer op temperatuur is. Eens kijken of dit een alternatieve oplossing is. Met het oog op het gas verbruik natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cortezzz
Darkz0rs schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:54:
[...]

Hier hoeft geen pakking tussen. Persoonlijk doe ik er altijd een dun laagje hittebestendige siliconen kit tussen.
Dankjewel! Aan de siliconenkit zat ik ook al te denken. In de handleiding was over dit onderdeel niks te vinden. Mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Cortezzz schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:25:
[...]

Dankjewel! Aan de siliconenkit zat ik ook al te denken. In de handleiding was over dit onderdeel niks te vinden. Mijn dank is groot!
Super dun randje, niet vol smeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
wel hitte bestenige lijkt me
appart dat dit niet lucht dicht is

is de julia next hermetisch gesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cortezzz
Darkz0rs schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:37:
[...]

Super dun randje, niet vol smeren
Dat was ik ook al van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Maxwp schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 23:40:
wel hitte bestenige lijkt me
appart dat dit niet lucht dicht is

is de julia next hermetisch gesloten?
Ja ik zei al hittebestendig. En nee niet gesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ik denk dat een pellet kachel op de beneden verdieping niet echt gaat werken.
de warmte lucht zal zich niet goed kunnen verplaatsen van de gang naar de woonkamer. keuken en aanbouw denk ik.
zal toch een pellet cv moeten worden ( net 1 gemist voor 1000 euro GVD ) of 1 met kanalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-05 21:13
Xilion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:36:
Ik heb sinds kort een MCZ Deco in gebruik, welke ik gebruik voor het warmstoken van de onderverdieping. Echter aan het einde van de dag merk ik dat de vlam significant minder is qua grootte en de kachel ook meer moeite heeft om temperatuur vast te houden in de ruimte.

Rond 07:00u heb ik de kachel opgestart, waarbij het ongeveer 17.5 graden was. Vervolgens was het rond 08:30u ongeveer 22.5 graden, welke de kachel heeft vastgehouden tot ongeveer een 21:30. Daarna is de temperatuur wat afgezakt en werd de vlam ook minder.

Bij het schoonmaken vanochtend was de branderbak vervuild, waarbij veel van de gaten onderin verstopt waren met een soort aangekoekte aslaag.

De genoemde temperaturen worden gemeten met een Hue motion sensor, welke hoog bovenop een kast staat (vandaar de wat hogere temperaturen).

Is dit normaal of werkt de kachel met verkeerde instellingen?
Niemand die uit ervaring weet te vertellen of vervuilen van de branderbak op een relatief kort termijn 'normaal' is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Xilion schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:53:
[...]

Niemand die uit ervaring weet te vertellen of vervuilen van de branderbak op een relatief kort termijn 'normaal' is?
Dit kan je makkelijk hier terug vinden, zoek even op slakvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
Darkz0rs schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:09:
[...]

Dit kan je makkelijk hier terug vinden, zoek even op slakvorming.
Bedankt voor je reactie, nu heb ik in ieder geval een naam bij het 'beestje'.

Ik heb even terug gezocht in dit topic en zie slakvorming in relatie gebracht worden met twee zaken:
  1. Het gebruik van hardhout
  2. Instellingen met betrekking tot het schoonblazen
Punt 1 kan ik denk ik uitsluiten aangezien ik gebruik maak van pellets welke uit 100% naaldhout (= zacht hout) bestaan.
Met betrekking tot punt 2 heb ik momenteel de volgende instellingen:
  • Cleaning (low) duur: 10 seconden
  • Cleaning (high) duur: 15 seconden
  • Cleaning interval: 2700 seconden (=45 minuten)
Zou het dan liggen aan een te korte tijd van schoonmaken (10 of 15 seconden) of aan een te grote tijd tussen het schoonmaken (45 minuten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Xilion schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:48:
Met betrekking tot punt 2 heb ik momenteel de volgende instellingen:
  • Cleaning (low) duur: 10 seconden
  • Cleaning (high) duur: 15 seconden
  • Cleaning interval: 2700 seconden (=45 minuten)
Zou het dan liggen aan een te korte tijd van schoonmaken (10 of 15 seconden) of aan een te grote tijd tussen het schoonmaken (45 minuten)?
10 a 15 seconden lijkt me idd erg weinig, dat mag al snel 1 a 2 minuten worden (al is 2min aan de erg ruime kant).

Ik krijg trouwens ook veel meer slak als de kachel lang op lage vermogens brandt, op hogere vermogens amper tot geen. Mogelijks je luchtaanvoer dus ook wat opschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
Slonzo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:02:
[...]

10 a 15 seconden lijkt me idd erg weinig, dat mag al snel 1 a 2 minuten worden (al is 2min aan de erg ruime kant).
De 10 en 15 seconden zijn 'standaard'-instellingen waar deze vanaf het begin op staat. Vraag me daarbij wel af of het langer blazen effect heeft of dat er onvoldoende kracht is bij het blazen om deze schoon te maken.
Slonzo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:02:
[...]
Ik krijg trouwens ook veel meer slak als de kachel lang op lage vermogens brandt, op hogere vermogens amper tot geen. Mogelijks je luchtaanvoer dus ook wat opschroeven.
Vandaag heeft de kachel bijvoorbeeld van 07.30 tot 13.30 op stand 4 (van de 5) gewerkt en is er ook slakvorming in de branderbak. Dus het is in ieder geval niet alleen bij de lagere standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Schoonblazen is hier ook maar 10 á 15 seconde. Ik heb alleen dikke aanslag onder in de brander bak bij het gebruik van goedkopere pellets zoals de green power van Cranenbroek. ( donkere kleur pellets in paarse zakken ) Als ik de iets duurder pak die ook lichter van kleur zijn heb ik hier bijna geen last van.

De kachel brand hier hoofdzakelijke op de laagste 2 standen. Zijn de pellets niet vochtig o.i.d. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
Racer89 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:05:
Schoonblazen is hier ook maar 10 á 15 seconde. Ik heb alleen dikke aanslag onder in de brander bak bij het gebruik van goedkopere pellets zoals de green power van Cranenbroek. ( donkere kleur pellets in paarse zakken ) Als ik de iets duurder pak die ook lichter van kleur zijn heb ik hier bijna geen last van.

De kachel brand hier hoofdzakelijke op de laagste 2 standen. Zijn de pellets niet vochtig o.i.d. ?
Hmm, daar zeg je wat. Ze liggen momenteel buiten, waarbij er in ieder geval geen regen aan kan komen. Zou dat nog steeds te 'vochtig' zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Xilion Ik denk wel dat dit meespeelt. Liggen ze gewoon op de grond ? Ik vermoed dat ze altijd iets van vocht zullen aantrekken. Hier liggen de zakken binnen, aangezien er ook iets van kleine gaatjes in de zakken zitten waar evt. vocht in kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
Racer89 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:23:
@Xilion Ik denk wel dat dit meespeelt. Liggen ze gewoon op de grond ? Ik vermoed dat ze altijd iets van vocht zullen aantrekken. Hier liggen de zakken binnen, aangezien er ook iets van kleine gaatjes in de zakken zitten waar evt. vocht in kan komen.
Ik heb de kachel nog maar net en heb er bij de aankoop toen 10 zakken bij gekregen, deze heb ik op een tafel achterom gelegd (onder een afdak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Xilion Wellicht dat andere Tweakers hier ervaring mee hebben. Ik kan me persoonlijk voorstellen dat het niet handig is nu met deze temperaturen deze zo buiten op te slaan. Op internet zie ik dat ze aparte bakken hiervoor hebben, echter lees ik ook hier en daar weer dat het wel gewoon zou moeten kunnen zoals bv onder een carport. Als ze maar van de grond af zijn. Ben eigenlijk wel benieuwd of het nu wel of niet kan/ handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Racer89 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:10:
@Xilion Wellicht dat andere Tweakers hier ervaring mee hebben. Ik kan me persoonlijk voorstellen dat het niet handig is nu met deze temperaturen deze zo buiten op te slaan. Op internet zie ik dat ze aparte bakken hiervoor hebben, echter lees ik ook hier en daar weer dat het wel gewoon zou moeten kunnen zoals bv onder een carport. Als ze maar van de grond af zijn. Ben eigenlijk wel benieuwd of het nu wel of niet kan/ handig is.
Inderdaad, buiten is 80/90 procent vochtigheid. Word zeik nat dus, als je pech hebt gaan ze uit elkaar vallen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:16

odan

The dark side is within all!

Heb ze al jaren buiten liggen in een overkapping op een paar oude pallets zodat ze van de grond af liggen, en enkel vorig jaar wat problemen gehad met een paar zakken, en dat kwam door de stuifsneeuw dat ineens een meter hoog lag op een plek waar normaal gesproken nooit sneeuw/regen komt.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
odan schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:28:
Heb ze al jaren buiten liggen in een overkapping op een paar oude pallets zodat ze van de grond af liggen, en enkel vorig jaar wat problemen gehad met een paar zakken, en dat kwam door de stuifsneeuw dat ineens een meter hoog lag op een plek waar normaal gesproken nooit sneeuw/regen komt.
Ik gooi ook wel eens een stuk nat hout in de kachel, en ik ga dan ook wel eens gelijk buiten kijken (omhoog )tja....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@odan Kan het ook niet liggen aan welke soort zakken je hebt ? Bijvoorbeeld de greenpower zijn helemaal dicht terwijl Biber, NRW en Olimp pellets van die kleine gaatjes in de zakken hebben. Kan me voorstellen dat deze minder goed hier tegen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
Ik had zelf alleen maar stil gestaan bij of de pellets droog liggen qua neerslag. Temperatuur speelt natuurlijk ook een rol, zodra je een koude zak pellets naar binnen haalt en deze in een warme(re) ruimte komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:16

odan

The dark side is within all!

reneeke1970 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:33:
[...]

Ik gooi ook wel eens een stuk nat hout in de kachel, en ik ga dan ook wel eens gelijk buiten kijken (omhoog )tja....
euh wat?
Racer89 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:49:
@odan Kan het ook niet liggen aan welke soort zakken je hebt ? Bijvoorbeeld de greenpower zijn helemaal dicht terwijl Biber, NRW en Olimp pellets van die kleine gaatjes in de zakken hebben. Kan me voorstellen dat deze minder goed hier tegen kunnen.
Zou kunnen, de laatste jaren inderdaad enkel echt dichte zakken gehad.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb ook altijd helemaal dichte zakken en liggen buiten onder een afdakje.

En wat meer slakvorming heb ik ook als ik toevoer van lucht verminder, dus als je die eens verhoogt en eens probeert ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Xilion jammer het eerste antwoord hierop las ik zo snel niet. Maar vaak los je dit op door wat heter te stokken. Vaak ff meer lucht er door heen jagen in alle standen. Net genoeg om het iets te laten wapperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cortezzz
Inmiddels alweer een stukje verder met project pelletkachel. Parket weggezaagd en mooi hardstenen vloertje gelegd t.p.v de schoorsteenmantel. Nu is het nog 2 weken wachten op de rookgasafvoer ( levertijd was 2 maanden). In de bestaande schouw komt 100mm flex dw met aan het uiteinde verloop naar 80, schouw zelf is 150mmx200mm, makkie dus. Het gat in mijn schoorsteenmantel zit op 1,2 mtr van de vloer. Hier wil ik haaks uit de schouw komen en vervolgens haaks omlaag. Nu lees ik dat dit zoveel mogelijk vermeden moet worden. Ik kan ook kiezen om onder 45 graden uit de schoorsteen te komen. Dit is natuurlijk wel minder mooi mijns inziens. Het betreft de julianext voorzien van juliabocht (bocht met inspectieluik voor julia). Een t stuk in de schouw wordt moeilijk zonder heel veel breekwerk. Hoe zouden jullie dit uitvoeren?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZEJBSCuVYStSbLMclEIHB3LzoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivrdaNNzbwsBfFibGqSHp5FF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QP1Zga73ljiB969cVyjtIar9Tro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvhzSwHRg3NoUSqX0XvugqgM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Cortezzz schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:45:
Inmiddels alweer een stukje verder met project pelletkachel. Parket weggezaagd en mooi hardstenen vloertje gelegd t.p.v de schoorsteenmantel. Nu is het nog 2 weken wachten op de rookgasafvoer ( levertijd was 2 maanden). In de bestaande schouw komt 100mm flex dw met aan het uiteinde verloop naar 80, schouw zelf is 150mmx200mm, makkie dus. Het gat in mijn schoorsteenmantel zit op 1,2 mtr van de vloer. Hier wil ik haaks uit de schouw komen en vervolgens haaks omlaag. Nu lees ik dat dit zoveel mogelijk vermeden moet worden. Ik kan ook kiezen om onder 45 graden uit de schoorsteen te komen. Dit is natuurlijk wel minder mooi mijns inziens. Het betreft de julianext voorzien van juliabocht (bocht met inspectieluik voor julia). Een t stuk in de schouw wordt moeilijk zonder heel veel breekwerk. Hoe zouden jullie dit uitvoeren?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb destijds bij mijn Julia een voet gemaakt waar hij opstond. Ik kon toen gewoon een tstuk gebruiken. De hoek met inspectie luik de zogenaamde Julia bocht vang geen condens op.

Dat voelde voor mij een beetje zo... Zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cortezzz
Darkz0rs schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:57:
[...]

Ik heb destijds bij mijn Julia een voet gemaakt waar hij opstond. Ik kon toen gewoon een tstuk gebruiken. De hoek met inspectie luik de zogenaamde Julia bocht vang geen condens op.

Dat voelde voor mij een beetje zo... Zo.
Dat zou inderdaad ook een optie kunnen zijn, en dan gewoon 2x haaks de schoorsteenmantel in? Nadeel is wel dat ik dan bij het vegen even 1 haakse bocht zou moeten demonteren. Bij een t-stuk in de schoorsteen zou ik dat ook moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Je buizen komen in de schouw? Dan een luik bij het t stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cortezzz
Jep flex dw 100 mm in de schouw. 6.5 meter. Onderaan een t stuk met dop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
Cortezzz schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:22:
Jep flex dw 100 mm in de schouw. 6.5 meter. Onderaan een t stuk met dop.
Luik aan een kant. Je zal af en toe je condensdop moeten checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Darkz0rs schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:48:
[...]

Luik aan een kant. Je zal af en toe je condensdop moeten checken.
Toevallig gisteren ook nog eens even gedaan, rotzooi viel reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ik lees weinig tot niks eigenlijk over titan trading en hun Davinci Hidro DV140 cv pelletkachel serie

dat kan negatief zijn maar er is ook weer niks negatiefs te lezen behalve eigenlijk niks.

niemand die deze heeft? als ik google kom ik uit eindelijk uit op dat deze in oostblok land word gebouwd wat opzich niet erg hoeft te zijn en het mogelijk dus geen china troep is.

ze hebben in 2013 een reward gewonnen op een 2 jaarlijkste beurs?
kom bij deze site uit http://kaminite.com/

• Maxwp
asing schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:54:
[...]

Dat snap ik ook niet. Het is al een schoorsteen en deze is bedoeld voor rookgasafvoer. Bij de bouw van het huis is als het goed is voldaan aan de eisen van dat moment. Dat is net als dat je de APK eisen van nu niet op moet leggen aan een auto uit 1970.

Enkelwandig zou dus moeten volstaan. Wel zou ik voor aanleg de schoorsteen laten vegen zodat er niet toch iets brandbaars in zit.
vaak genoeg oude schoorstenen die lekken waardoor er ineens op de zolder of slaapkamer boven zwarte roet rondom het behang zit.
elke jaar een apk is ook nodig en dat kan ook betekenen dat zaken te versleten zijn en verouderd.
dus een flex pijp trekken is toch wel het minimale en bij de hoge temp van een schoorsteen brand eb je dan weer het risico dat deze daar niet tegen bestand is dus dubbelwandig en geisoleerd lijkt me wel zo verstandig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kniepert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-08-2024
Ook hier een slide-7. Kachel is helemaal toppie. Brandt geweldig op Elite Green pellets. Standaard fabrieksinstellingen dus niet zitten klooien met de parameters.
We gebruiken de kachel voor wat snelle extra warmte naast onze warmtepomp. Kamertemperatuur staat standaard op 20,5 graden. Ons huis is (bj. 2007) goed geisoleerd. Even wat extra warmte met een WP gaat nou eenmaal niet en soms wil je het net even snel een graadje warmer hebben. Onze woonkamer is 80m2 / 210 m3 en de 7kw kachel heeft deze ruimte op maximale stand binnen 30 minuten op 21 en binnen een uur op 22 a 23 graden gestookt. Zelfs op de laagste stand (met max. ventilator) kunnen we de kachel niet constant laten branden omdat het dan te warm wordt.
We stoken ongeveer 20 zakken a 15 kg per jaar. Na elke 2 zakken/30 kg maak ik de kachel helemaal schoon. Het ruitje heeft dan slechts aan de onderzijde een lichte vervuiling. De rookgasafvoer gaat door het platte dak en heeft op het dak nog ongeveer 1.25 meter pijp.
Het jaarlijkse groot onderhoud doe ik zelf. Ik schroef de kachel dan helemaal open en blaas, zuig, poets alles weer schoon samen met het afvoerkanaal. Ik kan namelijk geen onderhoudsspecialist vinden in de buurt van Nijmegen/Arnhem.
Kortom vinden wij de EldinKamin Slide 7 een heerlijke aanwinst en probleemloos na 3 jaar in gebruik te hebben.

• Darkz0rs
Maxwp schreef op donderdag 18 november 2021 @ 00:54:
[...]

vaak genoeg oude schoorstenen die lekken waardoor er ineens op de zolder of slaapkamer boven zwarte roet rondom het behang zit.
elke jaar een apk is ook nodig en dat kan ook betekenen dat zaken te versleten zijn en verouderd.
dus een flex pijp trekken is toch wel het minimale en bij de hoge temp van een schoorsteen brand eb je dan weer het risico dat deze daar niet tegen bestand is dus dubbelwandig en geisoleerd lijkt me wel zo verstandig
Dit is een beetje een gekke reactie, maar misschien snap ik je intentie niet. Een pelletkachel heeft altijd een pijp nodig. Die kan niet in een open schoorsteen. Kortom verouderd of niet, er zal altijd een voering getrokken moeten worden. Flex bestaat dan in 2 basis types, enkel en dubbel. Waarbij dubbel niets zegt over isolatie. Flex is simpelweg niet geïsoleerd. Isolatie is geen verplichting, zelfs in meerdere gevallen totaal onnodig.

Maar even algemeen.....(niet als reactie aan @Maxwp )
Ik denk dat het wel belangrijk moet zijn om gedegen info te blijven geven. Iedereen wil nu een pelletkachel omdat gas zo duur is. Maar met de informatie stromen denk ik dat de wederopbouw van woningen duurder zal worden. Tevens, vraag simpelweg altijd de specialist. Want je vraagt neem ik aan je huisarts advies om ziekte en zeer, en niet google neem ik aan?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Darkz0rs schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:08:
[...]

Maar even algemeen.....(niet als reactie aan @Maxwp )
Ik denk dat het wel belangrijk moet zijn om gedegen info te blijven geven. Iedereen wil nu een pelletkachel omdat gas zo duur is. Maar met de informatie stromen denk ik dat de wederopbouw van woningen duurder zal worden. Tevens, vraag simpelweg altijd de specialist. Want je vraagt neem ik aan je huisarts advies om ziekte en zeer, en niet google neem ik aan?
Ik vraag me af hoe lang dat zo blijft met het klimaatverhaal. Vlaanderen wil in 2027 al stoppen met gas en brandstofauto's. Een houtkachel lijkt me nog een stuk vervuilender (ik denk meer dan verwarming op gas) en ik kan me bijna niet voorstellen dat het nog heel lang duurt voor die worden aangepakt. Ook moet je jaarlijks die pijp laten vegen en het ding laten onderhouden voor de brandverzekering. In de winter ruik je de houtkachels ook meteen als je binnen komt, zelfs mijn kleren ruiken ernaar als ik er doorheen fiets.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Darkz0rs
Marzman schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:28:
[...]

Ik vraag me af hoe lang dat zo blijft met het klimaatverhaal. Vlaanderen wil in 2027 al stoppen met gas en brandstofauto's. Een houtkachel lijkt me nog een stuk vervuilender (ik denk meer dan verwarming op gas) en ik kan me bijna niet voorstellen dat het nog heel lang duurt voor die worden aangepakt. Ook moet je jaarlijks die pijp laten vegen en het ding laten onderhouden voor de brandverzekering. In de winter ruik je de houtkachels ook meteen als je binnen komt, zelfs mijn kleren ruiken ernaar als ik er doorheen fiets.
Mensen met geen tot weinig verstand van zaken maken keuzes. We zien het in het corona beleid, zaken omtrent gas, maar ook duurzaamheid beleid omtrent zonnepanelen.

Feit is dat een goed geïnstalleerd hoog rendement pelletkachel simpelweg niet stinkt/ruikt. Een pelletkachel is simpelweg geen openhaard.
Je moet jaarlijks je pijp laten vegen? Ik veeg hem doorgaans 2x.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Darkz0rs schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:47:
[...]

Feit is dat een goed geïnstalleerd hoog rendement pelletkachel simpelweg niet stinkt/ruikt. Een pelletkachel is simpelweg geen openhaard.
Je moet een bewijs hebben in vlaanderen dus dat kun je niet zelf doen. Oude gastoestellen is het een keer per twee jaar verplicht, nieuwe gastoestellen niet (alleen het onderhoud van het toestel zelf) en houtverbranding (wat het toch is) jaarlijks.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Marzman schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:51:
Je moet een bewijs hebben in vlaanderen dus dat kun je niet zelf doen. Oude gastoestellen is het een keer per twee jaar verplicht, nieuwe gastoestellen niet (alleen het onderhoud van het toestel zelf) en houtverbranding (wat het toch is) jaarlijks.
Kan best, 1x per jaar laten vegen voor het attest, de rest doe je zelf.
Zo doe ik het ook.

• Darkz0rs
Ja ik lees graag tussen de regels door. Je moet bewijzen dat hij geveegd is.... Kan dat alleen met een bon. Ik maak altijd een before and after documentatie.

• Cortezzz
Mijn verzekeringsagent: Het is niet verplicht om je schoorsteen jaarlijks te vegen maar bij aantoonbaar achterstallig onderhoud kan er nog wel eens lastig gedaan gaan worden. In mijn geval dan, dit kan natuurlijk per maatschappij verschillen.

• Darkz0rs
Cortezzz schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:42:
Mijn verzekeringsagent: Het is niet verplicht om je schoorsteen jaarlijks te vegen maar bij aantoonbaar achterstallig onderhoud kan er nog wel eens lastig gedaan gaan worden. In mijn geval dan, dit kan natuurlijk per maatschappij verschillen.
Ja dat snap ik, alleen ik veeg hem zelf. IPV het te laten doen. En ik kan dat aantonen. En bij eventuele brand is er geen achterstallig onderhoud, omdat die er simpelweg niet is.

• Cortezzz
Darkz0rs schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:51:
[...]

Ja dat snap ik, alleen ik veeg hem zelf. IPV het te laten doen. En ik kan dat aantonen. En bij eventuele brand is er geen achterstallig onderhoud, omdat die er simpelweg niet is.
Gewoon zelf bijhouden wanneer je hem veegt is inderdaad een verstandig idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Darkz0rs schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:47:
[...]

Mensen met geen tot weinig verstand van zaken maken keuzes. We zien het in het corona beleid, zaken omtrent gas, maar ook duurzaamheid beleid omtrent zonnepanelen.

dat elke vorm van verbranding uiteindelijk verboden zal worden is een gegeven.
brandstof autos en dus ook hout. pellet en gas kachels.

alles op warmte pomp ,vacumme buizen en zonnecellen.

maar voor nog een paar jaar ! tot 2027? is het nog zinvol mist de investering niet te hoog word om een pellet kachel te plaatsen
mileu dan er buiten gelaten dat is puur voor de eigen portemonnee

[ Voor 12% gewijzigd door Maxwp op 19-11-2021 00:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Maxwp schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 00:23:
[...]

dat elke vorm van verbranding uiteindelijk verboden zal worden is een gegeven.
brandstof autos en dus ook hout. pellet en gas kachels.
De Europese Unie heeft besloten dat hout en pellets (en andere biomassa) bij de groene energiemix hoort. Hieronder valt alles wat hernieuwbaar is. De cyclus van boom planten tot pellets verbranden levert in principe 0 op op de CO2 uitstoot.

Aardgas, benzine en diesel vallen onder de fossiele brandstoffen en horen niet bij deze mix.

Gezien bovenstaande denk ik niet dat pelletkachels en haarden verboden gaan worden. Er zullen wel steeds strengere eisen gaan komen aan de kachels en de pellets zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@asing goed punt ben blij dat je de moeite neemt dit neer te zetten. Ik ben eigenlijk al volledig gedemotiveerd op het moment dat dat openhaard en pelletkachel in de vergelijking getrokken worden. En ja ze branden allebei op hout 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
asing schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:04:
[...]

De Europese Unie heeft besloten dat hout en pellets (en andere biomassa) bij de groene energiemix hoort. Hieronder valt alles wat hernieuwbaar is. De cyclus van boom planten tot pellets verbranden levert in principe 0 op op de CO2 uitstoot.

Aardgas, benzine en diesel vallen onder de fossiele brandstoffen en horen niet bij deze mix.

Gezien bovenstaande denk ik niet dat pelletkachels en haarden verboden gaan worden. Er zullen wel steeds strengere eisen gaan komen aan de kachels en de pellets zelf.
ik heb het niet over Co2.
weet dat men in belgie al spreekt over een verbod ( hoorde dit wel indirect van kennis daar ) en weet dat in Nl al gemeente zijn die het verbieden zodra er maar minimale overlast is binnen de bebouwde kom.

maar zoals gezegd ik heb het niet over Co2 het gaat om het totale plaatje van uitstoot.
schrijf ook "elke vorm van verbranding"

met het terug dringen van de uitstoot levert men een vermindering van alles op dus ook Co2 en fijnstof e.d.
vandaar dat ik ook denk dat dit op een gegeven moment verboden zal worden.

nederland is ook terug gekomen op de subsidie op pellet kachels vanwege de fijnstof uitstoot niet de Co2

@Darkz0rs ik schrijf nergens een open haard... bedoel dat kan je niet vergelijken met een pellet of gesloten hout kachel.

[ Voor 18% gewijzigd door Maxwp op 19-11-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maxwp schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:46:
[...]

ik heb het niet over Co2.
weet dat men in belgie al spreekt over een verbod ( hoorde dit wel indirect van kennis daar ) en weet dat in Nl al gemeente zijn die het verbieden zodra er maar minimale overlast is binnen de bebouwde kom.

maar zoals gezegd ik heb het niet over Co2 het gaat om het totale plaatje van uitstoot.
schrijf ook "elke vorm van verbranding"

met het terug dringen van de uitstoot levert men een vermindering van alles op dus ook Co2 en fijnstof e.d.
vandaar dat ik ook denk dat dit op een gegeven moment verboden zal worden.

nederland is ook terug gekomen op de subsidie op pellet kachels vanwege de fijnstof uitstoot niet de Co2

@Darkz0rs ik schrijf nergens een open haard... bedoel dat kan je niet vergelijken met een pellet of gesloten hout kachel.
Laatst in het nieuws, aantal gemeentes gaan actie ondernemen tegen hout stook, ze gingen folders versturen met info hoe je goed moest stoken, en wezen je op de app stook alert.
Er is werkelijk geen enkele gemeente die je kan verbieden hout te stoken. Die verhalen komen op gang omdat er wel eens ingegrepen word omdat een rookgassen kanaal te dicht bij erfgrens zit, die recht bij de buren naar binnen blaast bv.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-05 20:36
Wij hebben recent de Nordic fire sienna 7 laten installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JA2V850Uch4aZuHfWp-hwWz8pnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HsufsGfqp2fBblfDUePJe7v4.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie haard die heel strak oogt, echter kom ik niet helemaal weg met de instellingen, wellicht dat iemand hier tips heeft.

Ik gebruik witte pellets voorzien van alle keurmerken, en kan middels 4 verschillende standen de haard instellen. 1: temp. 2: trek/verluchting. 3: intensiteit/kracht. 4: toevoer snelheid pellets.

Pellets zijn van queen energy, vochtgehalte 8%, asgehalte : 0.5%, as smeltpunt > 1200 celsius, 4,8kwh/kg

trek en toevoer pellets kunnen versteld worden binnen het spectrum -9 tot +9
intensiteit kan ingesteld worden van 1 t/m 5, waarbij de installateur vermelde dat onder stand 3 eigenlijk niet gestookt moet worden ivm juiste verbranding.

Het probleem zit hem in het snel vies / zwart worden van het glas en grote hoeveelheden grond as die naar mijn inziens niet volledig verbrand is :
( foto is na 8 uur branden )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCPFSRFcFZNzh58eiisn3ZkVDeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7aikizvFU6CqIhqXqEe71Ryl.jpg?f=fotoalbum_large

Gemerkt dat bij een pellettoevoer -5 en trek +5 de vlam sterk en hevig is, er veel rondvliegende vonken zijn die dan weer voor meer grond as zorgen, de ruit blijft langer schoon.

Wanneer ik de trek minder zet wordt de vlam natuurlijk ook rustiger en afhankelijk van de pellet toevoer kleiner of groter. echter zie je na een paar uur branden de ruit al redelijk snel zwart worden.
( op foto 1 al deels zichtbaar, het begint in het midden aan de bovenkant van de ruit )

Iemand een idee wat ik beter zou kunnen doen om zowel de grondas en zwarte ruit te verminderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volckaert
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-11-2021
Bestaan er pallet kachels voor in een sauna te gebruiken (met saunastenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
Patientzero schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:27:
Wij hebben recent de Nordic fire sienna 7 laten installeren.

[Afbeelding]

Mooie haard die heel strak oogt, echter kom ik niet helemaal weg met de instellingen, wellicht dat iemand hier tips heeft.

Ik gebruik witte pellets voorzien van alle keurmerken, en kan middels 4 verschillende standen de haard instellen. 1: temp. 2: trek/verluchting. 3: intensiteit/kracht. 4: toevoer snelheid pellets.

Pellets zijn van queen energy, vochtgehalte 8%, asgehalte : 0.5%, as smeltpunt > 1200 celsius, 4,8kwh/kg

trek en toevoer pellets kunnen versteld worden binnen het spectrum -9 tot +9
intensiteit kan ingesteld worden van 1 t/m 5, waarbij de installateur vermelde dat onder stand 3 eigenlijk niet gestookt moet worden ivm juiste verbranding.

Het probleem zit hem in het snel vies / zwart worden van het glas en grote hoeveelheden grond as die naar mijn inziens niet volledig verbrand is :
( foto is na 8 uur branden )
[Afbeelding]

Gemerkt dat bij een pellettoevoer -5 en trek +5 de vlam sterk en hevig is, er veel rondvliegende vonken zijn die dan weer voor meer grond as zorgen, de ruit blijft langer schoon.

Wanneer ik de trek minder zet wordt de vlam natuurlijk ook rustiger en afhankelijk van de pellet toevoer kleiner of groter. echter zie je na een paar uur branden de ruit al redelijk snel zwart worden.
( op foto 1 al deels zichtbaar, het begint in het midden aan de bovenkant van de ruit )

Iemand een idee wat ik beter zou kunnen doen om zowel de grondas en zwarte ruit te verminderen ?
Ik zou zeggen de hoeveel pellets naar beneden en meer lucht erdoor. Stap voor stap verlagen en kijken wat het effect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Patientzero schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:27:
Het probleem zit hem in het snel vies / zwart worden van het glas en grote hoeveelheden grond as
Je vindt het een probleem dat er... as... onderin je kachel ligt? :?

Ruitje die snel vies wordt is ofwel een pellet van lage kwaliteit, of idd op te weinig vermogen verbranden.
Luchttoevoer omhoog dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-05 20:36
@Slonzo het gaat me om de kleur van de as, en de hoeveelheid.. dit is na een paar uur stoken.. niet van dagen... lijkt me niet goed, derhalve een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Patientzero schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:37:
@Slonzo het gaat me om de kleur van de as, en de hoeveelheid.. dit is na een paar uur stoken.. niet van dagen... lijkt me niet goed, derhalve een probleem.
Ik zie geen enkel probleem, dat is hoe as er bij mij altijd uit ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Patientzero er is geen enkele pelletkachel waar bij het raampje echt spik en span blijft. Doorgaans is een witte waas wel ok. Maar na een dag of drie denk ik dat bij iedereen een doekje wel noodzakelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-04 19:03

WWJD

*pluh*

Hier ook de Slide 7, net aangesloten. Rest van het huis moet nog ;) De kachel wordt onze hoofdverwarming, het huis had voorheen enkel gaskachels.
Al erg blij mee! Ideaal dat hij een snelle en een stille stand heeft!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZH1GZT2vVSN38FhgpHu8W7AAhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYK8de0J2mOPwt4A4qdpk3yq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_
Inmiddels een paar weken ervaring met de Nordic Fire Victor 10 na mijn eerdere post van 5 november. Heb nu de stand-by functie aangezet waardoor hij niet continue op laag vermogen blijft branden maar uitschakelt. Dit werkt perfect. Tijdens de standby tijd kan ik ook meteen even het as wegzuigen.

Vandaag eens begonnen aan de eerste 30 dagen schoonmaak beurt zoals deze beschreven staat in de handleiding. Liep wel tegen een vreemde stap aan bij het verwijderen van de inspectieplaten. De pakking plakt simpelweg vast aan de kachel waardoor deze scheurt bij het verwijderen. Dit kan niet echt de bedoeling zijn en het ziet er in de handleiding ook niet zo uit. Zal hiervan in melding maken bij de leverancier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWD3sWdULeeBSEtKoz_gUWQgye0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDSubWMuGTuIOkIIKJPrWuHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zit zit net zoals @Patientzero te stoeien met het ruitje. Na een dagje branden ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58zfPaML51HXzPbMRJXNN1EzSPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4864DDkvKBBNOgEq6gDqF9tl.jpg?f=fotoalbum_large

Bijsturen met lucht omhoog hielp niet. Ben nu aan het proberen indien ik de rookgasuitlaat iets langzamer zet. Volgende actie is een paar zaken plospan halen oid ipv de Badger pellets die ik nu heb. Eens kijken of dat uitmaakt. Qua functionaliteit maakt het raampje niet echt uit, maar het ziet er niet zo mooi uit :-)

[ Voor 5% gewijzigd door _Marcel_ op 21-11-2021 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathieu76
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-04 11:22
We hebben een Artel Norma (98% efficientie). Nu het 6e stookseizoen. De pelletkachel is ruim 3 jaar terug uit onze vorige woning mee verhuist. Daar stond ie niet gunstig met muurdoorvoer op het westen en aangezien we daar ca 15km vanaf het wad zaten altijd veel wind hadden gaf dit nogal eens drukproblemen. We hebben hier nooit gevaarlijke situaties van ondervonden maar met wind boven de windkracht 7 lieten deden we hem wel uit.
Nu draait ie met de doorvoer op het zuiden en zelfs met storm geen problemen meer met de afvoerdruk.
We stoken 1000-1500kg pellets per jaar en houden daar ons 100 jaar oude huis (na-geïsoleerd) mee warm. Slechts met vorst stoken we met de vloerverwarming bij (we hebben de pelletkachel uit als we slapen).
Ook gaat de kachel eigenlijk nooit harder aan dan stand 3 (schaal van 5).

De zijn erg blij met de kachel.
Onderhoud:
Dagelijks- zuigen we de branderkorf en asbak uit en wordt de ruit met een nat keukenpapiertje schoon gemaakt.

Maandelijks: reinigen van de warmtewisselaar met een tandenborstel en aszuiger.

halfjaarlijks: opvangbak onder de wisselaar, elektronica stofvrij maken etc. (groot onderhoud), rookkanaal schoonmaken met veegset (weinig roetvorming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
_Marcel_ schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:29:
Inmiddels een paar weken ervaring met de Nordic Fire Victor 10 na mijn eerdere post van 5 november. Heb nu de stand-by functie aangezet waardoor hij niet continue op laag vermogen blijft branden maar uitschakelt. Dit werkt perfect. Tijdens de standby tijd kan ik ook meteen even het as wegzuigen.

Vandaag eens begonnen aan de eerste 30 dagen schoonmaak beurt zoals deze beschreven staat in de handleiding. Liep wel tegen een vreemde stap aan bij het verwijderen van de inspectieplaten. De pakking plakt simpelweg vast aan de kachel waardoor deze scheurt bij het verwijderen. Dit kan niet echt de bedoeling zijn en het ziet er in de handleiding ook niet zo uit. Zal hiervan in melding maken bij de leverancier.

[Afbeelding]

Zit zit net zoals @Patientzero te stoeien met het ruitje. Na een dagje branden ziet het er zo uit:

[Afbeelding]

Bijsturen met lucht omhoog hielp niet. Ben nu aan het proberen indien ik de rookgasuitlaat iets langzamer zet. Volgende actie is een paar zaken plospan halen oid ipv de Badger pellets die ik nu heb. Eens kijken of dat uitmaakt. Qua functionaliteit maakt het raampje niet echt uit, maar het ziet er niet zo mooi uit :-)
Die pakkingen zijn waardeloos. Ik snap niet dat men deze nog gebruikt. Afhankelijk van de locatie en de te bereiken temperatuur zou je kunnen vragen of ze in Siliconen of glasband alternatieven zijn.

Het ruitje is duidelijk een te hoge beluchting, met te veel brandstof. Je raam schoonhouden is absoluut een hele grote illusie. Een witte waas is doorgaans het best haalbare. Plospan is doorgaans niet de beste pellet. Ik zou het toch bij de volledig witte pellets houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
mathieu76 schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:36:
We hebben een Artel Norma (98% efficientie). Nu het 6e stookseizoen. De pelletkachel is ruim 3 jaar terug uit onze vorige woning mee verhuist. Daar stond ie niet gunstig met muurdoorvoer op het westen en aangezien we daar ca 15km vanaf het wad zaten altijd veel wind hadden gaf dit nogal eens drukproblemen. We hebben hier nooit gevaarlijke situaties van ondervonden maar met wind boven de windkracht 7 lieten deden we hem wel uit.
Nu draait ie met de doorvoer op het zuiden en zelfs met storm geen problemen meer met de afvoerdruk.
We stoken 1000-1500kg pellets per jaar en houden daar ons 100 jaar oude huis (na-geïsoleerd) mee warm. Slechts met vorst stoken we met de vloerverwarming bij (we hebben de pelletkachel uit als we slapen).
Ook gaat de kachel eigenlijk nooit harder aan dan stand 3 (schaal van 5).

De zijn erg blij met de kachel.
Onderhoud:
Dagelijks- zuigen we de branderkorf en asbak uit en wordt de ruit met een nat keukenpapiertje schoon gemaakt.

Maandelijks: reinigen van de warmtewisselaar met een tandenborstel en aszuiger.

halfjaarlijks: opvangbak onder de wisselaar, elektronica stofvrij maken etc. (groot onderhoud), rookkanaal schoonmaken met veegset (weinig roetvorming).
Ahh leuk een Norma medestander :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
_Marcel_ schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:29:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Haal jij de lucht van buiten ? Of kruipruimte ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_
Bjorn180179 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:06:
[...]

Haal jij de lucht van buiten ? Of kruipruimte ?
De lucht komt gewoon uit de woonkamer waar de kachel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
_Marcel_ schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:18:
[...]

De lucht komt gewoon uit de woonkamer waar de kachel staat.
Okay helder, dacht misschien rond deze tijd wat meer vochtige lucht van buiten en dit slaat neer op de ruit die dan vervolgens wat sneller vuil aantrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_
Heb nu de snelheid van de rookafzuiger op de laagste stand staan. Dat is -4 aldus de remote. Komende dagen even afwachten.

De handleiding van Nordic Fire geeft aan dat de range -9 t/m +9 is en dat elke stap 3% meer of minder ventilatorsnelheid inhoud. Komt niet overeen met de afstandsbediening… maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_
Darkz0rs schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:47:
[...]

Die pakkingen zijn waardeloos. Ik snap niet dat men deze nog gebruikt. Afhankelijk van de locatie en de te bereiken temperatuur zou je kunnen vragen of ze in Siliconen of glasband alternatieven zijn.

Het ruitje is duidelijk een te hoge beluchting, met te veel brandstof. Je raam schoonhouden is absoluut een hele grote illusie. Een witte waas is doorgaans het best haalbare. Plospan is doorgaans niet de beste pellet. Ik zou het toch bij de volledig witte pellets houden.
Ik heb tot op heden (na 1 dag) het idee dat reductie can de luchttoevoer juist het tegenovergestelde met zich mee brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
_Marcel_ schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:13:
[...]

Ik heb tot op heden (na 1 dag) het idee dat reductie can de luchttoevoer juist het tegenovergestelde met zich mee brengt.
Wat bedoel je?

• _Marcel_
Je gaf aan dat het ruitje er zo uitzag door een te hoge beluchting en teveel brandstof.
Brandstof naar beneden bijgesteld en beluchting terug gebracht van stand 0 naar eerst -2 en daarna -4 (max settings om zelf in te stellen via de instellingen op de afstandsbediening).

Resultaat is dat het ruitje sneller vies wordt door de aanpassing van deze setting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
_Marcel_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:38:
[...]

Je gaf aan dat het ruitje er zo uitzag door een te hoge beluchting en teveel brandstof.
Brandstof naar beneden bijgesteld en beluchting terug gebracht van stand 0 naar eerst -2 en daarna -4 (max settings om zelf in te stellen via de instellingen op de afstandsbediening).

Resultaat is dat het ruitje sneller vies wordt door de aanpassing van deze setting.
Maar die instelling zijn overal over het volledige spectrum. Je verschuift in procenten bizar veel.

Wat je ziet is dat onvolledige vlokken plakken tegen een geroet raam. Roet betekend teveel brandstof of te weinig lucht. De stappen per stand moet je per kleine wijziging doen. Je kan niet zomaar alles omlaag kieperen. Je wilt je lucht stroom zo laag hebben dat de pellets een beetje dansen, maar niet vliegen. Je wilt je pellet toevoer zo hebben dat het makkelijk blijft ontbranden, en de rookgassen heet genoeg zijn en blijven.

Normaal zet je alles op de basiswaarde, en ga je per stand in regelen. Er is bij niemand een zelfde instelling mogelijk. Misschien trekt jouw schouw heel erg waardoor de lucht ernstig omlaag kan.
Misschien is je lucht toevoer weinig zuurstof rijk, waardoor alles meer roet geeft.

Generalistische instellingen als +9 / -9 is doorgaan geen goede oplossing voor een niet goed ingeregeld kachel. Maar wel te gebruiken bij een wisseling van merk of type pellets.
Pagina: 1 ... 52 ... 69 Laatste