Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:19

1 PVoutput . Dongen NB

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-11 23:59
helaas.
was wel een leuke geweest precies wat ik zoek eigenlijk.

• reneeke1970
Maxwp schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:23:
helaas.
was wel een leuke geweest precies wat ik zoek eigenlijk.
Kun je buiten geen hokje maken waar je hem in zet. Warmtepompen staan ook buiten....

1 PVoutput . Dongen NB

• Maxwp
nou dan moet die goed geïsoleerd worden en dat kost zoveel tijd dat het te lang gaat duren ik wil wel deze winter periode er gebruik van maken want dat versnelt de terug verdientijd omdat het gas zo duur aan het worden is.

de Mondena Bella 14 is in de aanbieding maar lees me toch slechte reviews ook op hun eigen facebook pagina en ze laten het staan en reageren er niet op.

leek me leuk maar denk daar meer even vanaf te zien dan.

[ Voor 32% gewijzigd door Maxwp op 21-10-2021 22:28 ]

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:50
Maxwp schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 00:07:
beste allen

...of het wel goedkoper is op pellets dan met gas zelfs u met de hogere gasprijzen....
Wij hebben hier een Edelkamin Slide 7 om 65m2 mee te verwarmen. Gaat best goed en staat regelmatig uit, omdat het anders te warm wordt. Dit komende seizoen wil ik met een programma en standby gaan werken om te kijken of er nog wat bespaard kan worden.

Wij besparen ongeveer tussen de 600 en 700 euro aan gas.
Echter moeten we wel 2 pallets met pellets kopen en onderhoud laten plegen.

Onder aan de streep zijn we even veel kwijt, of misschien wel meer ivm afschrijving.
De warmte is daarentegen wel veel aangenamer vergeleken met een radiator. Ik zou het dus zeker aanbevelen, maar niet vanuit een kosten perspectief.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Maxwp
ja dat kosten perspectief ben ik ook al achter dat het niet zo gunstig is als het lijkt men rekent alleen dat er X kub gas niet meer word gebruikt maar daar staat dan de pellets tegenover het onderhoud de afschrijving.

ik vraag me wel af veel woningen hebben tegenwoordig een open keuken woonkamer en meer open ruimtes
hier is alles dicht kan wel deuren open zetten maar vraag me toch erg af of de lucht vanuit een gang wel door de rest van de beneden vertrekken komen

lees verder dat de artel kachels ook een standaard gloeiplug hebben tegenover een keramische maar daar staat weer tegenover dat artel zowel goedkoop maar ook veel gebruikt is ook onder andere merknamen dus denk dat onderdelen straks geen probleem zal gaan zijn,.

een 2e hans is gezien de kosten dan de beste weg als je max 1000 euro kwijt bent voor 2e hands kachel en wat kanaal spullen *( want die moet nog worden aangelegd dan ) heeft het zin om hem in een paar jaar af te schrijven met wat geluk

• Jan_V
Maxwp schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:12:
ja dat kosten perspectief ben ik ook al achter dat het niet zo gunstig is als het lijkt men rekent alleen dat er X kub gas niet meer word gebruikt maar daar staat dan de pellets tegenover het onderhoud de afschrijving.

ik vraag me wel af veel woningen hebben tegenwoordig een open keuken woonkamer en meer open ruimtes
hier is alles dicht kan wel deuren open zetten maar vraag me toch erg af of de lucht vanuit een gang wel door de rest van de beneden vertrekken komen

lees verder dat de artel kachels ook een standaard gloeiplug hebben tegenover een keramische maar daar staat weer tegenover dat artel zowel goedkoop maar ook veel gebruikt is ook onder andere merknamen dus denk dat onderdelen straks geen probleem zal gaan zijn,.

een 2e hans is gezien de kosten dan de beste weg als je max 1000 euro kwijt bent voor 2e hands kachel en wat kanaal spullen *( want die moet nog worden aangelegd dan ) heeft het zin om hem in een paar jaar af te schrijven met wat geluk
Als het mogelijk is, zou ik de kachel in de 'living' plaatsen, dat levert het meeste comfort op.
In een ander vertrek en dan de deuren open kan, maar is minder effectief (logisch)

In het geval van een gang, daar is vaak een hoger plafond, of een trap, dan vertrekt de warme lucht eerder naar boven dan het vertrek met de open deur. Uiteraard hangt alles af van de indeling.
Maar met 1000 euro voor een kachel kun je geen buil lijden. Tuurlijk is het veel geld, maar de warmte is wel aangenaam.

edit:

Disclaimer: ik ben geen expert hierin. Gewoon een random dude op het internet

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-11 23:26
@Jan_V en @Maxwp onderhoud kan met veel modellen zelf. Dit is geen hoge wiskunde.

Hoeveel euro je bespaart aan gas is leuk maar geld is geen vaste eenheid. Gas bespaar je in kubieke meters.

Hier bracht het de kosten fors omlaag. Het eerste jaar verdiende ik de kachel al terug. Ik verstookte 1800 kuub gas, nu nog +/- 400 kuub.

Ik gebruik daar ongeveer 1000 kilo pellets voor.

Nu koop ik die voor 260 - 300 euro. En 1400 kuub gas kost vandaag 2300 euro.

• Maxwp
bij mij nu 1,17 per kub gas was 0,62 en daarvoor iets van 30 cent

• Jan_V
Onderhoud is inderdaad niet lastig en ook geen grote kostenpost.
Ik tel het wel altijd mee, aangezien ik dat ook bij een CV ketel doe, waar het onderhoud ook niet heel lastig is.

Wij zijn van 1200m3 gas naar ongeveer 600m3 gas gegaan. Daar hebben we 2*300 euro aan pellets voor terug gekregen. Afgelopen jaren was het gebruik wel heftig, vandaar dat we hier nu meer gaan moduleren en kijken of dat nog wat oplevert.

Is gas tegenwoordig bijna 1,20?
Wow! In dat geval kunnen pellets al een stuk sneller uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan_V op 21-10-2021 23:33 ]

• Maxwp
zowel de cv kachel zal ik deze ook laten onderhouden dus dat is het zelfde maar ik lees 150 euro dat is wel wat meer dan bij de cv met 80 euro

• Darkz0rs
Jan_V schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:30:
Onderhoud is inderdaad niet lastig en ook geen grote kostenpost.
Ik tel het wel altijd mee, aangezien ik dat ook bij een CV ketel doe, waar het onderhoud ook niet heel lastig is.

Wij zijn van 1200m3 gas naar ongeveer 600m3 gas gegaan. Daar hebben we 2*300 euro aan pellets voor terug gekregen. Afgelopen jaren was het gebruik wel heftig, vandaar dat we hier nu meer gaan moduleren en kijken of dat nog wat oplevert.
Dat klinkt erg veel, je stookt niet met de voordeur open toch.... 🤣

• Darkz0rs
Maxwp schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:32:
zowel de cv kachel zal ik deze ook laten onderhouden dus dat is het zelfde maar ik lees 150 euro dat is wel wat meer dan bij de cv met 80 euro
Ik doe het zelf artel verteld in Jip en Janneke taal hoe... Bovendien dat ik me eerste kachel kreeg wou niemand die onderhouden.

• Maxwp
wij hebben zn 13 a 1400 kub per jaar aan gas.
2 onder 1 kap

• reneeke1970
Maxwp schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:39:
wij hebben zn 13 a 1400 kub per jaar aan gas.
2 onder 1 kap
Ik meen dat ze rekenen met 1.8 kg voor één kuub gas.
Dus met twee pallet kom je heel eind.
Jaren geleden voor 200 euro maar inmiddels bijna dubbele helaas per pallet

1 PVoutput . Dongen NB

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

reneeke1970 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:04:
1 kg pellets = 5 a 6 kWh
1 kuub gas = 8 a 9 kWh

Dat is dus tussen de 1.5 en 1.6kg per kuub gas.
2 palletten = ~990kg * 2 = ~10 à 12 MWh = ~1250 à 1333 kuub gas.

Tegen 300 euro per pallet krijg je dus €600 euro aan pellets tov. (gasprijs/kuub) * 1250 à 1333 m3.
Dan kom je al makkelijk aan €1000-1500 gas met de huidige prijzen... Scheelt dus idd best wat.

• Darkz0rs
Is het niet zo dat je beduidend minder stookt, omdat je doorgaans de woonkamer verwarmt... En niet meer de hele woning.

Vervolg is nu dat pellets ook duurder worden. Tenslotte gebruikt men in de productie ook energie die duur betaald word.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:19
[...]

Het zal denk ik nog wel duurder worden. Heel veel mensen zien de bui hangen en schakelen over op een andere energiebron. Gas (en stroom want gascentrales) wordt onbetrouwbaar duur.

Ik heb eind 2017 besloten mijn CV ketel te vervangen. Ik heb serieus naar pelletkachels zitten kijken maar de gasprijs was nog iets van 60 cent, ik had de financiële armslag niet echt en ik koos voor het gemak van een nieuwe Nefit.

4 jaar later merken we dat we overgeleverd zijn aan politiek gedoe (Nord Stream 2) en de internationale gasmarkt (Groningen is dicht) en de gasprijzen gaan de lucht in.

Dit is de laatste winter dat de Nefit zorgt voor warmte denk ik. Daarna ga ik over op pellets en ik ben absoluut niet de enige als ik zie hoe druk het in de haardenshowroom is. :9

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Darkz0rs
Pellets zijn niet de oplossing hé.... Het is nog steeds hout wat brand. En dus niet volledig duurzaam.

Waarom niet kijken naar alternatieven zoals bv een warmtepomp. Ook deze zijn inmiddels met hogere capaciteit voor de oudere woningen.

Ik vind en zie veel hele slechte doe het zelf installaties die echt te gevaarlijk zijn voor woorden.

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:20:
Is het niet zo dat je beduidend minder stookt, omdat je doorgaans de woonkamer verwarmt... En niet meer de hele woning.

Vervolg is nu dat pellets ook duurder worden. Tenslotte gebruikt men in de productie ook energie die duur betaald word.
Bij velen hier wel, maar dan is het geen eerlijk vergelijk. Dus of vier pellets kachels in huis zetten, of indien nog CV alle kamers radiator dicht en alleen woonkamer open

1 PVoutput . Dongen NB

• Darkz0rs
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:39:
[...]

Bij velen hier wel, maar dan is het geen eerlijk vergelijk. Dus of vier pellets kachels in huis zetten, of indien nog CV alle kamers radiator dicht en alleen woonkamer open
wij stoken niet op de slaapkamers.... tot op heden dan...

• asing
Darkz0rs schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:28:
Pellets zijn niet de oplossing hé.... Het is nog steeds hout wat brand. En dus niet volledig duurzaam.

Waarom niet kijken naar alternatieven zoals bv een warmtepomp. Ook deze zijn inmiddels met hogere capaciteit voor de oudere woningen.
What goes in must come out, dus qua CO2 uitstoot zijn pellets net zo goed of slecht als bedekking voor je konijnenhok.

Warmtepompen zijn ook niet de oplossing. De reden is dat stroom ergens vandaan moet komen. En dat is voorlopig nog steeds een centrale. Meestal op gas : Wikipedia: Lijst van elektriciteitscentrales in Nederland . Of we importeren het uit Duitsland, maar die gebruiken weer hun bruinkoolmijn om aan energie te komen.

Grofweg opgeteld doet dat Wikipedia lijstje 20.5GWatt. Een goede nieuwe windturbine doet 10MWatt. Met andere woorden, om alle centrales te vervangen hebben we 2000 van die windturbines nodig. Dan heb ik het nog niet gehad over al die extra verbruikers die gepland worden. Warmtepompen, elektrisch koken, electrische auto's etc.

Iets moet buigen, linksom of rechtsom. De capaciteit van het net gaat een issue worden. Er komt een moment dat er niet genoeg stroom is, of het netwerk kan de vraag niet aan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hoe je het wendt of keert er is op dit moment nog geen milieuvriendelijk alternatief.

De insteek van de pellet kachel vond ik persoonlijk een goed idee omdat die uit rest hout wordt geperst. Echter het feit dat nu hele bossen hiervoor worden omgezaagd vind ik weer minder omdat de vraag zo is toegenomen.

• Darkz0rs
Racer89 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:40:
Hoe je het wendt of keert er is op dit moment nog geen milieuvriendelijk alternatief.

De insteek van de pellet kachel vond ik persoonlijk een goed idee omdat die uit rest hout wordt geperst. Echter het feit dat nu hele bossen hiervoor worden omgezaagd vind ik weer minder omdat de vraag zo is toegenomen.
Ja ik koop nog wel gekeurde pellets voorzover dat nog iets zegt....

• Racer89
  • Niet online
@Darkz0rs Dat is ook gewoon een ding, iedereen kan op de zakken zetten wat ze willen. Echt controle is er niet op. Een zak van 5 euro of 3 euro beide hebben ze dezelfde keurmerken. Maar zijn wel degelijk niet van dezelfde kwaliteit.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

249,- per pallet, in de zomer in België gehaald,
Dat is het voordeel van pallets, die kun je goedkoop inslaan als je niet de massa volgt…. (Dus in de zomer kopen)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Darkz0rs
ZeRoC00L schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:51:
[...]

249,- per pallet, in de zomer in België gehaald,
Dat is het voordeel van pallets, die kun je goedkoop inslaan als je niet de massa volgt…. (Dus in de zomer kopen)
Wij 265 euro geloof ik. Weet het niet zeker.

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:51:
[...]

Wij 265 euro geloof ik. Weet het niet zeker.
Gaat je nu niet meer lukken hoor, en de dertig euro brandstof moet je ook even tellen als je een ton gaat trekken....

1 PVoutput . Dongen NB

• Maxwp
Slonzo schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:15:
[...]

1 kg pellets = 5 a 6 kWh
1 kuub gas = 8 a 9 kWh

Dat is dus tussen de 1.5 en 1.6kg per kuub gas.
2 palletten = ~990kg * 2 = ~10 à 12 MWh = ~1250 à 1333 kuub gas.

Tegen 300 euro per pallet krijg je dus €600 euro aan pellets tov. (gasprijs/kuub) * 1250 à 1333 m3.
Dan kom je al makkelijk aan €1000-1500 gas met de huidige prijzen... Scheelt dus idd best wat.
wacht even 2 pallets heb ik dan nodig om het zelfde aan gas ....... jesus.
en da nog maar 400 euro in beste geval eruit te halen met de huidige prijs?
dan ben ik 15 jaar of meer bezig om dat terug te verdienen.
want dan moet ik ook het warm water op pellets laten draaien dat dat is allemaal veel duurder.

maar is een warmte pomp nu echt goedkoper dan gas verbruikt toch veel stroom
lijkt me dat zonder een hele lading zonnepanelen dat nog duurder is.

[ Voor 35% gewijzigd door Maxwp op 23-10-2021 14:16 ]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Maxwp schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:14:
Het lucht/lucht warmtepomp topic is heel actief en staat vol met berekeningen die aantonen dat het echt wel een stuk goedkoper is dan gas. Lees je in en er gaat een wereld voor je open :P

• reneeke1970
Maxwp schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:14:
[...]

wacht even 2 pallets heb ik dan nodig om het zelfde aan gas ....... jesus.
en da nog maar 400 euro in beste geval eruit te halen met de huidige prijs?
dan ben ik 15 jaar of meer bezig om dat terug te verdienen.
want dan moet ik ook het warm water op pellets laten draaien dat dat is allemaal veel duurder.

Stel regel is je gas verbruik maal twee, dat word je kWh voor warmtepomp.
Dus 2500 ofzo

1 PVoutput . Dongen NB

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-11 21:22
Sinds een jaartje hebben wij nu ook een pelletkachel (naast vloerverwarming op begane grond + 2 verdiepingen).
Vloerverwarming kan zelfs in de winter een lange tijd uitstaan met deze kachel :).
We hebben dan wel het hele huis verbouwd en geïsoleerd (is nu een lage temperatuur huis).
https://nordicfire.nl/assortiment/pelletkachels/ilvar-7

Word snel warm, makkelijk schoon te houden. Alleen het raampje wil nog wel eens snel vuil worden ondanks de goede trek in de schoorsteen.

• Darkz0rs
reneeke1970 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:25:
[...]

Stel regel is je gas verbruik maal twee, dat word je kWh voor warmtepomp.
Dus 2500 ofzo
Nice info... Dus ik gebruik nog 300 kuub gas. Als ik daar een wp boiler voor neerzet dan is dat 600kw?

Kan je dan ook een nominaal warmwater behoefte berekenen?

[ Voor 8% gewijzigd door Darkz0rs op 24-10-2021 11:39 ]

• Darkz0rs
reneeke1970 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:11:
[...]

Gaat je nu niet meer lukken hoor, en de dertig euro brandstof moet je ook even tellen als je een ton gaat trekken....
Bedrijfsbusje gaat prima , maar dat ik het niet betaal betekend idd niet dat het niet betaald moet worden. Boven dien is het hier ongeveer 18 km vandaan. Dus 30 euro is wel erg ruim.

• WimHam
  • Laatst online: 04-11 19:53
Ze willen hier een pelletkachel installeren van het merk Artel een Curve next 8kW ik kan er weinig over vinden op het net. Dus mijn vraag hier zijn er meerdere tweakers die een Artel pelletkachel hebben en wat zijn de ervaringen?

Ik was eerst aan het kijken naar een Tecla van MCZ maar de installateur valt af geen nazorg etc. en een Edilkamin Nara of Lena maar toen zei de nieuwe installateur waarom niet een Artel.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Slonzo schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:20:
[...]

Het lucht/lucht warmtepomp topic is heel actief en staat vol met berekeningen die aantonen dat het echt wel een stuk goedkoper is dan gas. Lees je in en er gaat een wereld voor je open :P
In het warmtepomp topic waar ze idolaat van warmtepompen zijn bedoel je? :P

Er gaat daar is een wereld voor je open, licht bevooroordeelde bubbel wellicht maar is idd heel bijzonder. :+

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:39:
[...]

Nice info... Dus ik gebruik nog 300 kuub gas. Als ik daar een wp boiler voor neerzet dan is dat 600kw?

Kan je dan ook een nominaal warmwater behoefte berekenen?
Voor warm water is mijn 250 kuub een 600 kWh geworden.
Maar dat is lastiger omrekenen want CV kan bv slecht draaien, en het water verbruik beïnvloed enorm het stroom verbruik.
Maar met je gas keer 2.5/3 dan zit je altijd goed.

1 PVoutput . Dongen NB

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:19
Een pelletkachel met speksteen Lijkt me wel een goede combi, zodat de warmte ook vastgehouden wordt. Zijn die er sowieso, of werkt dat niet met een pelletkachel?

• asing
Jasper schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:16:
Een pelletkachel met speksteen Lijkt me wel een goede combi, zodat de warmte ook vastgehouden wordt. Zijn die er sowieso, of werkt dat niet met een pelletkachel?
Die zijn er zeker ;)

• Darkz0rs
Jasper schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:16:
Wij hebben een artel Norma, die heeft gietijzeren voor panelen. Met dus de zelfde gedachte als speksteen.

• asing
Goed, ik heb een offerte voor een installatie. We hebben het over een Nordic Fire. Een aantal dingen zijn mij duidelijk, maar er is iets waarvan ik denk dat ik in het ootje wordt genomen. Graag jullie mening.

Het gaat in mijn geval om de kachelpijp. Volgens de regels mag deze in de kamer waar de kachel staat enkelwandig zijn, en daarna dubbelwandig tot aan de pijp op het dak. De pijp moet vanaf begane grond door de 1e verdieping en dan de zolder. Totale afstand 5 meter vanaf het plafond van de begane grond tot een cm of 40 het dak op. Er zullen misschien 2 hoekjes in moeten van 30 graden.

Alleen materiaalkosten voor die 5 meter staat in de boeken voor 1400 euro. Ga ik shoppen bij de kachelconcurent (https://www.kachelconcurr...al-pelletkachel-80mm.html) dan ben ik al een heel eind voor 800 euro. Dat is uiteraard incl verloop, bochten en lengte tot aan het dak. Daar moet nog wat bij maar ik denk geen 700 aan spullen.

Het volgende verbaast mij een beetje. Het staat erop als "brandwerende bekleding". Het is bedoeld voor het stuk dubbelwandige pijp. De pijp zit nergens in het zicht, dus daar is het niet voor. Het zou betekenen dat het rookkanaal in de fik kan vliegen (schoorsteenbrand), maar daarvoor laat je eens in het jaar vegen.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:40
De dubbelwandige pijp moet volledig brandvrij omtimmerd worden. Zodat je er geen slaapzakken e.d. tegenaan kunt gooien. Daar zal het extra materiaal ook in zitten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• reneeke1970
hesselbeertje schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:15:
De dubbelwandige pijp moet volledig brandvrij omtimmerd worden. Zodat je er geen slaapzakken e.d. tegenaan kunt gooien. Daar zal het extra materiaal ook in zitten.
Dubbel wandig en dan nog een keer om timmeren? Beetje dubbelop denk...

1 PVoutput . Dongen NB

• hesselbeertje
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:53:
[...]

Dubbel wandig en dan nog een keer om timmeren? Beetje dubbelop denk...
Toch is het bij alle merken behalve Isoduct verplicht. Bij een schoorsteenbrand moet de buitenkant onder de (ik dacht) 100 graden blijven. Dat het niet altijd gedaan wordt is een ander verhaal.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• reneeke1970
asing schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:11:
Goed, ik heb een offerte voor een installatie. We hebben het over een Nordic Fire. Een aantal dingen zijn mij duidelijk, maar er is iets waarvan ik denk dat ik in het ootje wordt genomen. Graag jullie mening.

Het gaat in mijn geval om de kachelpijp. Volgens de regels mag deze in de kamer waar de kachel staat enkelwandig zijn, en daarna dubbelwandig tot aan de pijp op het dak. De pijp moet vanaf begane grond door de 1e verdieping en dan de zolder. Totale afstand 5 meter vanaf het plafond van de begane grond tot een cm of 40 het dak op. Er zullen misschien 2 hoekjes in moeten van 30 graden.

Alleen materiaalkosten voor die 5 meter staat in de boeken voor 1400 euro. Ga ik shoppen bij de kachelconcurent (https://www.kachelconcurr...al-pelletkachel-80mm.html) dan ben ik al een heel eind voor 800 euro. Dat is uiteraard incl verloop, bochten en lengte tot aan het dak. Daar moet nog wat bij maar ik denk geen 700 aan spullen.

Het volgende verbaast mij een beetje. Het staat erop als "brandwerende bekleding". Het is bedoeld voor het stuk dubbelwandige pijp. De pijp zit nergens in het zicht, dus daar is het niet voor. Het zou betekenen dat het rookkanaal in de fik kan vliegen (schoorsteenbrand), maar daarvoor laat je eens in het jaar vegen.
Een stoel, een verloop van enkel naar dubbel, paar bevestiging klemmen, een inspectie luik, een trekkap,dak doorvoer met windkap.
Nog wat vergeten?
Ik was 1000 piek kwijt voor 130mm, zelfde lengte

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
hesselbeertje schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:55:
[...]

Toch is het bij alle merken behalve Isoduct verplicht. Bij een schoorsteenbrand moet de buitenkant onder de (ik dacht) 100 graden blijven. Dat het niet altijd gedaan wordt is een ander verhaal.
Dat blijft een dubbelwandige pijp ook, die kun je vast pakken

1 PVoutput . Dongen NB

• Darkz0rs
Een pelletkachel word vanaf de eerste verdieping ( geïsoleerd ) aan de buitenkant geen 100 graden... Heb ik nog nooit gezien....

• hesselbeertje
Wel bij een schoorsteenbrand. Zoek de installatie voorschriften van de rookkanalen er maar op na.

• reneeke1970
hesselbeertje schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:14:
Wel bij een schoorsteenbrand. Zoek de installatie voorschriften van de rookkanalen er maar op na.
Doe jij dat maar, dat geld alleen voor niet geïsoleerde pijpen

1 PVoutput . Dongen NB

• hesselbeertje
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:21:
[...]

Doe jij dat maar, dat geld alleen voor niet geïsoleerde pijpen
Ik ben met je eens dat het vaak niet gebeurt, maar het bouwbesluit is vrij duidelijk:

Rookkanalen moeten zodanig zijn uitgevoerd dat bij een schoorsteenbrand
geen grotere temperatuurstijging dan 75 graden Celsius boven de
omgevingstemperatuur aan de buitenzijde van de constructie kan optreden.
Dit is b.v. te bereiken door het dubbelwandige geïsoleerde metalen
rookkanaal over de volle hoogte (ook bij vloerdoorvoeringen) te ommetselen
met kalzandsteen of gasbetonblokken, of te omkokeren met een
gelijkwaardige brandwerende plaatconstructie. Tussen de ommetseling of
omkokering en het rookkanaal moet een luchtspouw van tenminste 50
millimeter zijn.

• Kris2
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-01 15:39
Hallo mensen!

Door het faillissement van Welkom Energie ben ik opzoek naar een manier waarop ik gas kan besparen. Daarom ben ik nu aan het kijken naar een pelletkachel. Mijn oog viel op de Julia Next, nu kan ik geen gebruikerservaringen vinden. Iemand ervaring met deze pelletkachel?

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:11
@Kris2 Geen ervaring mee, maar waarom zou je zo'n dure aanschaf doen omdat nu voor het eerste de gasprijs zo hoog is. Kan je niet beter een jaar wachten en eens kijken wat de prijs gaat doen? Rusland gaat de kraan alweer open zetten, dus grote kans dat het volgend jaar weer genormaliseerd is.

• Darkz0rs
Kris2 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:43:
Hallo mensen!

Door het faillissement van Welkom Energie ben ik opzoek naar een manier waarop ik gas kan besparen. Daarom ben ik nu aan het kijken naar een pelletkachel. Mijn oog viel op de Julia Next, nu kan ik geen gebruikerservaringen vinden. Iemand ervaring met deze pelletkachel?
De Julia next is identiek aan de reguliere artel Julia. Alleen met een. Continue vijzel. Over de Julia kan je echt heel veel vinden ....

• Kris2
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-01 15:39
@Knielen ik wilde onze houtkachel al een langere tijd vervangen voor een pelletkachel. De vorige eigenaar van onze woning had een goedkope houtkachel geplaatst welke niet echt geweldig werkt.

• Maxwp
ik zou wel een hermetisch gesloten kachel nemen zodat er zeker geen vieze lucht in de kamer kan komen

• Maxwp
hesselbeertje schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:28:
[...]

Ik ben met je eens dat het vaak niet gebeurt, maar het bouwbesluit is vrij duidelijk:

Rookkanalen moeten zodanig zijn uitgevoerd dat bij een schoorsteenbrand
geen grotere temperatuurstijging dan 75 graden Celsius boven de
omgevingstemperatuur aan de buitenzijde van de constructie kan optreden.
Dit is b.v. te bereiken door het dubbelwandige geïsoleerde metalen
rookkanaal over de volle hoogte (ook bij vloerdoorvoeringen) te ommetselen
met kalzandsteen of gasbetonblokken, of te omkokeren met een
gelijkwaardige brandwerende plaatconstructie. Tussen de ommetseling of
omkokering en het rookkanaal moet een luchtspouw van tenminste 50
millimeter zijn.
dus een 80mm rook kanaal van een pellet kachel nog eens 50mm bij optellen om de afstande tussen de pijp en de omgeving en de dubbelen pijp met isolatie is ook nog eens dikker dus dan zitten we op ~150mm gat in het dak ( als je een plat dak hebt waar je deze doorvoert )
of klopt dat niet

• asing
Maxwp schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

dus een 80mm rook kanaal van een pellet kachel nog eens 50mm bij optellen om de afstande tussen de pijp en de omgeving en de dubbelen pijp met isolatie is ook nog eens dikker dus dan zitten we op ~150mm gat in het dak ( als je een plat dak hebt waar je deze doorvoert )
of klopt dat niet
Op de verdieping waar de kachel staat mag je enkelwandige pijp gebruiken. Daarna moet je over op dubbelwandig. Dan wordt de pijp dikker, zeg van 80 naar 125 mm. Om die pijp heen moet je een omkisting maken die brandvrij is, en de minimale afstand tot de pijp is 50mm.

Je kan ook voor de eerder aangehaalde ISOduct gaan. Dat is wel duurder dan anderen maar het scheelt je de omkisting omdat ISOduct als enige "op zichzelf" voldoet aan het bouwbesluit. Voor mij zou het uitkomen op 1500 euro, vanaf de 1e verdieping tot aan de nok. Dat is alsnog goedkoper dan wat de installateur mij voorrekende voor normale dubbelwandige pijp plus omkisting.

Je kan uiteraard de gok nemen door de goedkopere dubbelwandige pijp te nemen en de omkisting te laten zitten. Dat is echter niet volgens het bouwbesluit. Mocht je een keer pech hebben en er ontstaat schoorsteenbrand, dan weet ik niet of je verzekering zo aardig is om het te vergoeden. De installatie is dan "ondeugdelijk".

[ Voor 4% gewijzigd door asing op 31-10-2021 13:24 ]

• Darkz0rs
@Maxwp je heb geen bestaande schoorsteen?

• Maxwp
jawel maar kost minimaal 1000 euro omdat te voorzien van een rvs flex buis om deze geschikt maken
plus de lokatie zou onhandig zijn
idee was deze in de aanbouw te zetten en dan door het platte dak.
kan ik dan zelf of anders goedkoper laten doen.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Maxwp schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:17:
jawel maar kost minimaal 1000 euro omdat te voorzien van een rvs flex buis om deze geschikt maken
Dan nog moet je de pijp tot boven de nok laten uitkomen......

Volg je bankbiljetten

• Darkz0rs
Maxwp schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:17:
Flexbuis door bestaande schoorsteen 1000euro??? Gaat het wel lekker. Kost 33,50 de meter... Hoelang is die schoorsteen dan....

• Racer89
  • Niet online
Hier heb ik zelf de flexbuis door de schoorsteen getrokken, en dat stuk buis via marktplaats kunnen bemachtigen. 1000 euro is wel heel erg ruim genomen.

Zelf heb ik zon gevoel dat die bedrijven stikken van de opdrachten en dan zon prijzen gaan hanteren. Zie het ook bij mijn broertje, hij heeft een offerte voor een dak laten maken. Gemiddelde offerte prijs zit rond de 3500, echter zijn er bedrijven bij die gewoon 7500 vragen..... En een uitgebreide offerte met beschrijving van werkzaam heden krijg je niet. Die moet je weer apart aanvragen.

We hebben op het werk een klein magazijn daar tegen over zit een installateur / verkoper van Pelletkachels. Ik zag dat hij afgelopen week op het nieuws was. I.v.m. de gas prijzen krijgen. Zo snel krijgen ze de kachels niet meer aangesleept als ze verkocht worden. Mensen staan in het weekend in de rij voor advies over een pelletkachel. Ben bang dat dit dadelijk ook behoorlijk op de prijs van de pellets gaat werken helaas :'(

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-11 23:16
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een pelletkachel in combinatie met (Brink) luchtverwarming? (Een zoekopdracht levert enkel een aantal oude bijdragen van @albert04 op). Wij hebben momenteel luchtverwarming, maar ik vind dat verre van een ideaal systeem. Als je 's winters stil zit voel je 'tocht' en daarbij maakt het een behoorlijke herrie. Daar komt nog bij dat het systeem een beetje onderbemeten lijkt; als het echt koud is krijgen we het amper behaaglijk. We hebben momenteel een houtkachel die we amper gebruiken, maar we ervaren de warmte die er af komt als die aanstaat als veel prettiger. Vandaar dat de gedachte is opgekomen om de houtkachel te vervangen door een pelletkachel.

Op zich natuurlijk niet heel spannend, maar ik vraag me het volgende af: ik heb (nog) 3 thuiswonende studenten / scholieren die geregeld op hun kamer zitten. Normaal gesproken worden de slaapkamers niet verwarmd, maar als het echt kouder wordt dan zetten ze de roosters wel open. Als de pelletkachel de boel beneden warm houdt doet de luchtverwarmer qua verwarming natuurlijk niets meer, dus krijgen we de slaapkamers dan nog een beetje op temperatuur? Nou zuigt de luchtverwarmer geen lucht van buiten aan, maar uit de woning zelf (extra grote spleet onder de deur naar de overloop en roostertjes in de trap). Opgewarmde lucht vanuit de woonkamer kan op die manier dus ingeblazen worden in de slaapkamers. Dat zal warmere lucht zijn dan de lucht in de slaapkamers, maar natuurlijk niet warmer dan een graad op 20. Ik vraag me af of dat voldoende is. Zijn er toevallig mensen met een soortgelijke situatie?

Hij wil.

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Racer89 schreef op maandag 1 november 2021 @ 07:12:
Hier heb ik zelf de flexbuis door de schoorsteen getrokken, en dat stuk buis via marktplaats kunnen bemachtigen. 1000 euro is wel heel erg ruim genomen.

Zelf heb ik zon gevoel dat die bedrijven stikken van de opdrachten en dan zon prijzen gaan hanteren. Zie het ook bij mijn broertje, hij heeft een offerte voor een dak laten maken. Gemiddelde offerte prijs zit rond de 3500, echter zijn er bedrijven bij die gewoon 7500 vragen..... En een uitgebreide offerte met beschrijving van werkzaam heden krijg je niet. Die moet je weer apart aanvragen.

We hebben op het werk een klein magazijn daar tegen over zit een installateur / verkoper van Pelletkachels. Ik zag dat hij afgelopen week op het nieuws was. I.v.m. de gas prijzen krijgen. Zo snel krijgen ze de kachels niet meer aangesleept als ze verkocht worden. Mensen staan in het weekend in de rij voor advies over een pelletkachel. Ben bang dat dit dadelijk ook behoorlijk op de prijs van de pellets gaat werken helaas :'(
3500 euro en 7500 echte belachelijke prijzen.

Dan kun je beter gas blijven stoken.

Poah dikke Massey.

• Darkz0rs
Racer89 schreef op maandag 1 november 2021 @ 07:12:

Gasprijs zakt gelukkig weer, als iedereen nu een pelletkachel neemt schiet moedertje natuur er ook geen drol mee op hé....

• Racer89
  • Niet online
@klaaas Ik heb geen ervaring met luchtverwarming, wat ik wel weet is dat warmte heel moeilijk verplaatst zonder extra hulp. Wij hebben benden een pelletkachel en mijn insteek was dat de warmte evt. naar boven trekt en dan tevens boven ook een beetje mee verwarmt. Echter gaat dit grapje niet op. De warmte blijft hoofdzakelijk in de woonkamer en keuken hangen. Maar boven merk je er niks van.

Zoals jij zegt dat je een aanzuiging hebt op de beneden verdieping met uitmondingen op de boven verdieping kan ik me wel voorstellen dat je in ieder geval een gedeelte van de warmte boven gaat krijgen. Dit zou je toch evt. kunnen testen met de houtkachel nu? Luchtverwarming alleen laten circuleren en dan stoken met de houtkachel. Dan moet je op de eerste verdieping een verschil in warmte voelen wat uit de roosters komt?

@pizzacabonara De prijs was voor het opnieuw maken van het dak, ( dak pannen e.d. ) niet voor een kachel :)

@Darkz0rs Eens, helaas zijn de pellets ook niet meer hoofdzakelijk uit afvalhout maar uit gekapte bomen. :(

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-11 23:16
@Racer89 Het is zelfs zo dat de luchtverwarmer boven staat en dus actief lucht van beneden naar boven zuigt. En dat zijn behoorlijke hoeveelheden. Op het overloop en de voorzolder boven is het dan ook altijd behaaglijk. De houtkachel gebruiken om de vervwarming van de slaapkamers te testen had ik niet aan gedacht. Zo simpel en voor de hand liggend. Thx!

Hij wil.

• asing
Darkz0rs schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:50:
[...]

Gasprijs zakt gelukkig weer, als iedereen nu een pelletkachel neemt schiet moedertje natuur er ook geen drol mee op hé....
De gasprijs zakt een beetje. De tijd dat gas 20 cent per kuub kostte en je incl heffingen 60-65 cent per kuub moest aftikken ligt helaas in het verleden. Het stoppen van onze eigen gaswinning, geo-politieke spelletjes en een toenemende vraag naar gas zorgen ervoor dat de prijs wordt bepaald door vraag en aanbod.

Voorlopig biedt mijn energieboer mij een contract met verdubbelde maandlasten :X . Gelukkig heb ik een 2 jarig contract afgesloten. Dat gaat prima tot ze failliet gaan. :+

Dat ze die pellets dan weer van een gekapte boom maken ipv het afval van houtverwerkers is weer een ander puntje.

• Maxwp
Racer89 schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:08:
@klaaas Ik heb geen ervaring met luchtverwarming, wat ik wel weet is dat warmte heel moeilijk verplaatst zonder extra hulp. Wij hebben benden een pelletkachel en mijn insteek was dat de warmte evt. naar boven trekt en dan tevens boven ook een beetje mee verwarmt. Echter gaat dit grapje niet op. De warmte blijft hoofdzakelijk in de woonkamer en keuken hangen. Maar boven merk je er niks van.

Zoals jij zegt dat je een aanzuiging hebt op de beneden verdieping met uitmondingen op de boven verdieping kan ik me wel voorstellen dat je in ieder geval een gedeelte van de warmte boven gaat krijgen. Dit zou je toch evt. kunnen testen met de houtkachel nu? Luchtverwarming alleen laten circuleren en dan stoken met de houtkachel. Dan moet je op de eerste verdieping een verschil in warmte voelen wat uit de roosters komt?

@pizzacabonara De prijs was voor het opnieuw maken van het dak, ( dak pannen e.d. ) niet voor een kachel :)

@Darkz0rs Eens, helaas zijn de pellets ook niet meer hoofdzakelijk uit afvalhout maar uit gekapte bomen. :(
7500 nieuw dan en dakpannen? wie was dat die wil ik ook wel laten langskomen

• Maxwp
Darkz0rs schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:36:
[...]

Flexbuis door bestaande schoorsteen 1000euro??? Gaat het wel lekker. Kost 33,50 de meter... Hoelang is die schoorsteen dan....
9 meter of zo maar dat is de kostpijks van de buis incl het installeren en dat is altijd al meer kosten he.
geisoleerd heb ik begrepen

• Darkz0rs
Maxwp schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:56:
[...]

9 meter of zo maar dat is de kostpijks van de buis incl het installeren en dat is altijd al meer kosten he.
geisoleerd heb ik begrepen
Isoleren in een bestaande schoorsteen is discutabel. Ik heb het hier bijvoorbeeld niet geïsoleerd. Maar wel in een bestaande schoorsteen .

• asing
Darkz0rs schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:27:
[...]

Isoleren in een bestaande schoorsteen is discutabel. Ik heb het hier bijvoorbeeld niet geïsoleerd. Maar wel in een bestaande schoorsteen .
Dat snap ik ook niet. Het is al een schoorsteen en deze is bedoeld voor rookgasafvoer. Bij de bouw van het huis is als het goed is voldaan aan de eisen van dat moment. Dat is net als dat je de APK eisen van nu niet op moet leggen aan een auto uit 1970.

Enkelwandig zou dus moeten volstaan. Wel zou ik voor aanleg de schoorsteen laten vegen zodat er niet toch iets brandbaars in zit.

• Darkz0rs
asing schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:54:
[...]

Dat snap ik ook niet. Het is al een schoorsteen en deze is bedoeld voor rookgasafvoer. Bij de bouw van het huis is als het goed is voldaan aan de eisen van dat moment. Dat is net als dat je de APK eisen van nu niet op moet leggen aan een auto uit 1970.

Enkelwandig zou dus moeten volstaan. Wel zou ik voor aanleg de schoorsteen laten vegen zodat er niet toch iets brandbaars in zit.
Ik heb dubbelwandig flex getrokken, maar dat is verder niet geïsoleerd...

• Racer89
  • Niet online
Hier zit ook een dubbelwandige flex buis erin.

• gub
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-11-2023

gub

Ga er hier toch maar eens een oproepje aan wagen, want ben inmiddels bij 5 kachelboeren geweest, en alle opmerkingen en informatie die ik krijg staan haaks op elkaar.
Situatie:
momenteel houtkachel in jaren 80 woonwijkhuis, Altech speksteen van 11kW
Rookkanaal is een 150mm Isoduct
Radiatoren geven ongeveer 3.5kW af bij 55graden water temperatuur. 8kW bij 90 graden. Dit is gebaseerd op radiator type en oppervlak. Ik stook al jaren op 55 graden water temp
Houtkachel wordt dagelijks gebruikt als hoofdverwarming, CV zorgt alleen in de winter dat het niet onder 15 - 17 graden Celsius komt. De 11kW van de houtkachel heb ik nog nooit nodig gehad.

Heb al best veel kachels gezien, en werd mij een edilkamin slide 7 up geadviseerd. Bijna gekocht, maar vind de 3kW minimale vermogen best hoog. Dat blijkt dus ook nadat ik de verwarming nagerekend heb om een gevoel van energie te krijgen. Het lijkt mij niet de bedoeling dat ik mij hier het huis uit stook.
Als het rond 0 graden zit in de nacht, staat de verwarming ook niet constant aan, dus verwacht minder dan 3kW warmte verlies te hebben in huis bij deze temperaturen. Deze gaat ook aan/uit (simpele thermostaat)
Volgens de gemiddelde kachelboer moet ik het hier mee doen, en daarom hebben ze de keramische gloeiplug uitgevonden, als verkooppraatje. Wat ze je er niet bij vertellen is dat je een ontzettend grote hysterese (2 graden Celcius) hebt met aan/uit schakelen. Lijkt mij niet echt fijn, afgezien van de kachel steeds aan/uit gaat met mogelijke verstoppingen en vervuiling.

Waar loop ik nu tegenaan:
-> enorm veel tegenstrijdigheid in de diameter van het rookkanaal. Persoon x zegt geen probleem, 6 meter isoduct 150mm, de andere zegt de kachel gaat in storing en zal nooit werken.
Hier lees ik dat er toch wel genoeg mensen zijn met 150mm, wat in mijn ogen ook zou kunnen werken. Dit wordt ook gewoon door de helft van de installateurs gezegd die ik gesproken heb (max 150mm)
Zijn er hier ervaringen? Ik ben in ieder geval voornemens om gewoon met een 80-150 verloop de mogelijk nieuwe kachel aan te sluiten.

Verder heb ik een best leuke kachel gevonden (op papier): Ecofire Eco 7.
Kan er totaal niets van vinden op internet mbt ervaringen. Ziet er simpel en goedkoop uit, weegt maar 45 kg, maar kan wel terugregelen tot 1.2kW. Iemand ervaring hiermee?
Lijkt een beetje op een Artel Petite.

Zijn er nog meer kachels met zo'n brede vermogensbandbreedte, e.g. 1-7kW? Ik vind ze niet.

Hoor graag wat jullie hiervan vinden.

• asing
@gub : isoduct heeft nu een pelletkachelversie van hun systeem, en dat is 125 mm. Dus niet de 80 die ieder ander dubbelwandig systeem heeft, maar iets meer. Dat zegt natuurlijk niets over 150 mm, het geeft echter wel aan dat die 80 mm niet gegoten is in steen.

Dan het volgende : je CV is een soort van ondersteunend, de houtkachel is de hoofdverwarming. Wil dat zeggen dat je in de nacht de CV af en toe laat bijverwarmen, en overdag de houtkachel aan hebt?

Overigens kan je een ruwe schatting maken. Hout heeft ook een verbrandingswaarde. Je moet alleen weten welke houtsoort je stookt. Bij 15% vocht zit er ongeveer 4.1kW aan energie in een kilo. 100% droog hout zit op 5kW of net daarboven. Stook je nu in 3 uur 4 kilo hout weg, dan is dat 4x5.2=21kW/3=7kW/h.

Je kan ook een dag je CV ketel het werk laten doen. Noteren van de meterstanden en je weet hoeveel energie je nodig hebt.

Dan kom je op het punt van het fluctueren. Daar zit ik zelf ook mee. Mijn buurman heeft een houtkachel direct op zijn CV installatie gezet. Volgens hem gaat dat prima en de kachel heeft een koud water aansluiting tegen oververhitting. Dat laatste heeft een pelletkachel met CV uiteraard niet. Dat wordt meestal opgelost door de overtollige energie in een buffervat op te slaan.Daarbij is de rekensom als ik het goed heb 50 liter/kW.

• reneeke1970
asing schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:27:
@gub : isoduct heeft nu een pelletkachelversie van hun systeem, en dat is 125 mm. Dus niet de 80 die ieder ander dubbelwandig systeem heeft, maar iets meer. Dat zegt natuurlijk niets over 150 mm, het geeft echter wel aan dat die 80 mm niet gegoten is in steen.

Dan het volgende : je CV is een soort van ondersteunend, de houtkachel is de hoofdverwarming. Wil dat zeggen dat je in de nacht de CV af en toe laat bijverwarmen, en overdag de houtkachel aan hebt?

Overigens kan je een ruwe schatting maken. Hout heeft ook een verbrandingswaarde. Je moet alleen weten welke houtsoort je stookt. Bij 15% vocht zit er ongeveer 4.1kW aan energie in een kilo. 100% droog hout zit op 5kW of net daarboven. Stook je nu in 3 uur 4 kilo hout weg, dan is dat 4x5.2=21kW/3=7kW/h.

Je kan ook een dag je CV ketel het werk laten doen. Noteren van de meterstanden en je weet hoeveel energie je nodig hebt.

Dan kom je op het punt van het fluctueren. Daar zit ik zelf ook mee. Mijn buurman heeft een houtkachel direct op zijn CV installatie gezet. Volgens hem gaat dat prima en de kachel heeft een koud water aansluiting tegen oververhitting. Dat laatste heeft een pelletkachel met CV uiteraard niet. Dat wordt meestal opgelost door de overtollige energie in een buffervat op te slaan.Daarbij is de rekensom als ik het goed heb 50 liter/kW.
Een pallet kachel lost oververhitting op door zijn brander uit te doen. Een hout kachel kan dat niet dus die heeft spiraal in zijn warm water zitten waardoor dan koud leiding water word gevoerd, zo het afvoer putje in....

1 PVoutput . Dongen NB

• Xilion
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__9dwXL41-0xf4ktcyQNZTF9fKo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0D0eKAb1pgb9TQZkB5T41SwW.jpg?f=user_large

Iemand hier die ervaring heeft met deze pellets: https://www.allehoutpelle...llets-excellent-selection

Komen zowel qua prijs per kW als ook prijs per KG goed uit een vergelijking die ik over verschillende sites heb gemaakt, maar ben wel benieuwd naar eventuele ervaringen?

[ Voor 26% gewijzigd door Xilion op 02-11-2021 09:58 ]

• ZeRoC00L
  • Niet online
Xilion schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:28:
Iemand hier die ervaring heeft met deze pellets: https://www.allehoutpelle...llets-excellent-selection

Komen zowel qua prijs per kW als ook prijs per KG goed uit een vergelijking die ik over verschillende sites heb gemaakt, maar ben wel benieuwd naar eventuele ervaringen?
Ja, stook al 2 jaar hierop en voor deze winter ook alweer 2 pallets klaarliggen ;-)
€ 245,00 per pallet afgehaald (in BE), prijzen zijn ook al flink gestegen zie ik.

Volg je bankbiljetten

• Xilion
ZeRoC00L schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:44:
[...]

Ja, stook al 2 jaar hierop en voor deze winter ook alweer 2 pallets klaarliggen ;-)
€ 245,00 per pallet afgehaald (in BE), prijzen zijn ook al flink gestegen zie ik.
Thanks voor je reactie.
Enig idee of de hogere prijs te maken heeft met de periode waarin ik bestel (vlak voor de winter) of dat dit te maken heeft met een verhoogde vraag door de stijgende gasprijzen?

• ZeRoC00L
  • Niet online
Zomerprijzen zijn altijd beter, zo hebben ze in de zomermaanden ook wat omzet.
Maar op zich was de 'normale' (BE) prijs 263, en juli/aug dus 245,-
Nu is de palletprijs 299,-

verwacht beide, (extra) verhoogde vraag door stijgende gasprijzen....

Volg je bankbiljetten

• Xilion
ZeRoC00L schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:07:
Zomerprijzen zijn altijd beter, zo hebben ze in de zomermaanden ook wat omzet.
Maar op zich was de 'normale' (BE) prijs 263, en juli/aug dus 245,-
Nu is de palletprijs 299,-

verwacht beide, (extra) verhoogde vraag door stijgende gasprijzen....
Palletprijs voor BE is 299, voor NL zit je al op 342 (zou door BTW verschillen komen volgens de website).
Bezorgen ben ik vervolgens ook nog eens 45 euro voor kwijt, wat het totale verschil 88 euro maakt (43 + 45) tussen ophalen in BE of laten leveren in NL.

Neem aan dat jij ze dan met een dubbelasser ophaalt in BE?

• ZeRoC00L
  • Niet online
Nee, enkel-as karretje, 60% op de aanhanger, en 40% in de auto.
1 pallet per keer halen.

En BTW in NL is volgens mij flink hoger, volgens mij het gewone hoge tarief.
In BE valt het volgens mij onder het lage tarief (6% ??) Dus dat scheelt al best wel wat....

[ Voor 49% gewijzigd door ZeRoC00L op 02-11-2021 10:40 ]

Volg je bankbiljetten

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:46
Xilion schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:28:
[Afbeelding]

Is geknuffeld hout beter ?

Vorig jaar via een link van hier bij een Belgisch bedrijf besteld met lagere BTW, geleverd via de Nederlandse vestiging.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Xilion
Erwin_83 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:27:
[...]

Is geknuffeld hout beter ?

Vorig jaar via een link van hier bij een Belgisch bedrijf besteld met lagere BTW, geleverd via de Nederlandse vestiging.
Zij fluistert met het hout in een poging er meer energie in te krijgen :9

Verder hebben ze het volgende op de website staan:
In navolging van de EU richtlijn voor e-commerce moeten we voor leveringen aan particulieren de BTW van het land van levering toepassen en de prijzen inclusief BTW tonen. Aangezien de BTW percentages verschillen van land tot land moeten we het land van levering of afhaling kennen om u de juiste product en prijsgegevens te presenteren.

Geeft mij de indruk dat de constructie die jij omschrijft niet (of niet meer) correct zou zijn.

• gub

gub

@asing
CV draait 's nachts. Overdag probeer ik te vermijden maar wegens matige isolatie lukt dat niet altijd. Bij thuiskomt gaat de houtkachel aan en die moet dan het gat opvullen.
Daar wil ik eigenlijk vanaf, en dus zoek ik een pelletkachel om dat over te nemen.
Alles in mij druist in tegen een on/off regeling (wegens overcapaciteit).

Heb best wel wat dingen doorgerekend over vermogen, maar dat stukje van de CV nog niet uitgetest. Is ook niet 100% representatief wegens verliezen in leidingen etc, al heb ik daar niet echt een inschatting van.

Wat ik wel heb bekeken is het hout idd.
Kwam uit op ongeveer 5kWh / kg, met een vast volume van 550kg / m3 (niet relevant in dit verhaal)
Wat interessant was (vuistregels volgens internet):
7% vocht --> 4.6kWh / kg
18% vocht --> 4.0 kWh / kg
25% vocht --> 3.6 kWh / kg

Wat moet ik meegenomen worden (misste ik bij jou nog) is het rendement van de kachel.
Mijne heeft fabrieksopgave 76%, verwacht dat dit in de praktijk veel lager is omdat ik natuurlijk nooit ideaal stook. Met opwarmen (moet 250kg kachel opwarmen) staat hij bijvoorbeeld vol gas en gaat er heel veel verloren in de pijp.
Met dit ideale getal kom ik uiteindelijk bij ongeveer 20% vocht uit op een 2.9kWh / kg

Ik stook wel op een avondje met dit weer 6-8kg hout, dat zou dus een 24kWh zijn. Dit over een tijd van laten we zeggen 4 uur.
Dat is best veel, en lijkt mij niet te kloppen. Wellicht nog slechter rendement??
Zeker gezien mijn radiatoren normaal maar 3 - 3.5kW aan vermogen leveren. Met dit weer gaat de CV ook in on/off dus sowieso lager. Ergens gaat er dus iets mis in mijn inscahttingen.

Misschien moet ik 'gewoon' zo'n eco-fire bestellen. Vriendin vind het uiterlijk helaas niet echt mooi, en mijn bezwaar zit een beetje in de lichte massa (45kg), stroomverbruik van 200Watt wat ik niet kan plaatsen en geen continue vijzel.

Lage vermogen zie ik wel zitten :)

• asing
@gub Het rendement van je houtkachel is zo heel makkelijk te bepalen. De eerste opmerking die ik heb is dat 20% vocht gewoon kletsnat hout is. Dat stookt niet fijn en je zou een witte walm uit de schoorsteen moeten zien komen.

Dan het rendement : als je 6-8 kg hout op een avond verstookt dan is dat ongeveer dezelfde calorische waarde als 3-4 kuub aan gas. Mijn ketel joeg er zaterdag en zondag een kuub doorheen, en gisteren was het 1.5 kuub. Het is een jaren 80 hoekhuis, weinig gedaan aan isolatie, maar ik stook op 19.5-20 graden.

Anyway, pik 2 dagen met ongeveer hetzelfde weer (wind, temperatuur). Stook de ene dag hout en de andere dag gas. Probeer dezelfde temperatuur binnen te realiseren. Als je dan 8 kg hout en 3m3 gas verbruikt dan is het rendement van de houthachel als volgt :

ideaal verbruik : (3*10) = 30kWh
Hout verbruik : (8/1.8*10) = 44.4 kWh

Rendement : 30/44.4*100 = 67%

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:46
Xilion schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:51:
[...]

Zij fluistert met het hout in een poging er meer energie in te krijgen :9

Verder hebben ze het volgende op de website staan:
In navolging van de EU richtlijn voor e-commerce moeten we voor leveringen aan particulieren de BTW van het land van levering toepassen en de prijzen inclusief BTW tonen. Aangezien de BTW percentages verschillen van land tot land moeten we het land van levering of afhaling kennen om u de juiste product en prijsgegevens te presenteren.

Geeft mij de indruk dat de constructie die jij omschrijft niet (of niet meer) correct zou zijn.
Zal wel aangepast zijn in de tussentijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWPMUojv3KU-xXiTXNFI-qmY11g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SjI1HE5iE8LK14DJwJi7HPuW.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Maxwp
ZeRoC00L schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:44:
[...]

dus dat zijn 2000 kilo aan pellets ( 1 pallet is 1000kg? ) voor 1 winter

wat had je dan nogmaarl gezien aan gas verbruik en hoe groot is het huis e.d.

we verstoken aan gas iets minder dan 1500 ( dacht zelf nog 1450 te kunnen herinneren ) hebben we dan nog 2 pallets nodig. OMG.

vraag me trouwens af of het schadelijk is voor de GAS cv om de uitlaat van het rookafvoer van de pellet kachel binnen een meter of zelfs minder ( denk 50cm ) te hebben van de afvoer en dus aanzuig voor de gaskachel.
gaat de gas cv dan geen vieze lucht inzuigen en deze in de brander komt waardoor deze sneller moet worden gerienigd.?

[ Voor 22% gewijzigd door Maxwp op 02-11-2021 13:27 ]

• Xilion
Erwin_83 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:50:
[...]

Zal wel aangepast zijn in de tussentijd.

[Afbeelding]
Post waar je naar linkt is ook wel van een andere webshop, mogelijk dat daar nog verschil in zit (of zat).

• gub

gub

Maar terugkomend op mijn belangrijskte vraag:

heeft iemand ervaring met ecofire eco5 || eco7?
Of the Artel petite (lijkt hetzelfde aan de buitenkant, alleen wellicht ander binnenwerk/electroncia)

• Darkz0rs
gub schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:44:
Maar terugkomend op mijn belangrijskte vraag:

heeft iemand ervaring met ecofire eco5 || eco7?
Of the Artel petite (lijkt hetzelfde aan de buitenkant, alleen wellicht ander binnenwerk/electroncia)
Jup

• gub

gub

• Darkz0rs
Tja, ik doe niet aan reviews. Ik zou zeggen wat wil je weten. Ik bedoel, ik kan er van alles van vinden wat jij niet vind.

• gub

gub

@Darkz0rs ,

De ecofire is best licht (weinig massa), en heeft een pulserende vijzel. Hoe erg hoor je dit? In de winkel is dit niet te horen. Begreep ook dat je deze op vol vermogen kan zetten, en toch lage ventilatorstand. Uitdrukkelijk gevraagd en kan schijnbaar gewoon zijn warmte kwijt.
Ervaar jij dit ook zo? Relatief stille kachel die je niet de kamer uitblaast, en toch zijn vermogen kan leveren.
Ik zit afhankelijk van waar ik zit tussen de 1.5 en 3 meter afstand van de kachel.

Was eigenlijk zover om een edilkamin te kopen, maar val een beetje voor de 1.2kW ondergrens

• Xilion
Ik heb sinds kort een MCZ Deco in gebruik, welke ik gebruik voor het warmstoken van de onderverdieping. Echter aan het einde van de dag merk ik dat de vlam significant minder is qua grootte en de kachel ook meer moeite heeft om temperatuur vast te houden in de ruimte.

Rond 07:00u heb ik de kachel opgestart, waarbij het ongeveer 17.5 graden was. Vervolgens was het rond 08:30u ongeveer 22.5 graden, welke de kachel heeft vastgehouden tot ongeveer een 21:30. Daarna is de temperatuur wat afgezakt en werd de vlam ook minder.

Bij het schoonmaken vanochtend was de branderbak vervuild, waarbij veel van de gaten onderin verstopt waren met een soort aangekoekte aslaag.

De genoemde temperaturen worden gemeten met een Hue motion sensor, welke hoog bovenop een kast staat (vandaar de wat hogere temperaturen).

Is dit normaal of werkt de kachel met verkeerde instellingen?

• ZeRoC00L
  • Niet online
Maxwp schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:15:
[...]

dus dat zijn 2000 kilo aan pellets ( 1 pallet is 1000kg? ) voor 1 winter

wat had je dan nogmaarl gezien aan gas verbruik en hoe groot is het huis e.d.

we verstoken aan gas iets minder dan 1500 ( dacht zelf nog 1450 te kunnen herinneren ) hebben we dan nog 2 pallets nodig. OMG.
Kan het helaas niet meer terugvinden, ondertussen overgestapt van energieleverancier en meer thuiswerken heeft het verbruik alleen maar verhoogd. Maar ja, heb een CV pellet en oud huis, dus alles koelt snel af.
Denk dat ik wel boven de 2000 kuub gas zat, en nu (met name voor in de nacht en douchen) ruim onder de 500 (dus ook lager capaciteits tarief).

Pelletkachel gaat in de ochtend aan en na schooltijd, dus draait redelijk wat.
Op zich werk ik thuis en verwarm de kamer waarin ik zit via airco.

Volg je bankbiljetten

• Darkz0rs
gub schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:13:
@Darkz0rs ,

De ecofire is best licht (weinig massa), en heeft een pulserende vijzel. Hoe erg hoor je dit? In de winkel is dit niet te horen. Begreep ook dat je deze op vol vermogen kan zetten, en toch lage ventilatorstand. Uitdrukkelijk gevraagd en kan schijnbaar gewoon zijn warmte kwijt.
Ervaar jij dit ook zo? Relatief stille kachel die je niet de kamer uitblaast, en toch zijn vermogen kan leveren.
Ik zit afhankelijk van waar ik zit tussen de 1.5 en 3 meter afstand van de kachel.

Was eigenlijk zover om een edilkamin te kopen, maar val een beetje voor de 1.2kW ondergrens
Pulserende vijzel is simpelweg irritant. Dat komt door twee zaken. 1 je kan niet wennen omdat het geen continue geluid is en 2 het geeft resonantie, zeker in lichte behuizingen die geen body hebben.

De winkel is geen goede graadmeter om geluid te beoordelen, daar is bij geluid.

De warmte word onttrokken door de warmte wisselaar. Dit kan op 2 manieren op je blaast veel lucht er langs (dus de kamer in) of je ontrekt veel warmte en gooit het via de schoorsteen naar buiten. Dat laatste kan link zijn want je rookgasafvoer mag volgens mij niet hoger zijn dan 160~180 graden. Dus het is niet helemaal gelogen maar wel gezwegen.

De kachels zonder contineu vijzel en geen modulatie zijn doorgaans niet stil te noemen.

Kijk anders een bij de next modellen van artel, die hebben alle een continue vijzel.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Darkz0rs schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:26:
Pulserende vijzel is simpelweg irritant. Dat komt door twee zaken. 1 je kan niet wennen omdat het geen continue geluid is en 2 het geeft resonantie, zeker in lichte behuizingen die geen body hebben.

...

De kachels zonder contineu vijzel en geen modulatie zijn doorgaans niet stil te noemen.
Ik snap de insteek, maar dat is wel erg doorgetrokken. Het zal wel afhangen van de kachel, maar mijn Haas & Sohn heeft geen continue vijzel en die durf ik toch best stil te noemen :P Ja, je kan het absoluut horen in een stille kamer, maar het is zeker niet superstorend en na verloop van tijd let je daar helemaal niet meer op. Als de tv opstaat hoor je het al helemaal niet meer. Mensen die in de buurt van treinsporen wonen horen de treinen ook niet meer, die zijn toch ook niet continue...

Als de vijzel draait hoor je de pellets ook vallen, dat lijkt me minstens even irritant dan?

Maar goed, YMMV natuurlijk, wat voor mij niet storend is, is voor een ander mogelijks een nachtmerrie :+

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 03-11-2021 14:15 ]

• asing
@gub ik heb recent de instellingen van mijn Nefit ketel wat aangepast. Om je een idee te geven, dat apparaat heeft een vermogen van 26kW en hij is opgehangen, afgevuld, ontlucht en klaar. Na een hoop tips dat het beter kon heb ik de uitstroomtemperatuur verlaagd van 80 naar 75 graden. Het vermogen staat nu op minimaal (7kW) en de max pompsnelheid is teruggebracht van 100 naar 35%. De radiatoren worden mooi warm. Het duurt alleen langer voor het comfy is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/im2EGa4D7bFBGi3us9rzuRw4eSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VCXycyW8ixXUIQW2MwTAGvtM.png?f=fotoalbum_large

Dit is de flow temperatuur in de Nefit. Om 8 uur gaat de ketel aan. Aangezien het huis koud is krijgt de ketel eerst een klets koud water naar binnen. Het duurt een uur voordat de uitstroomtemperatuur richting de 80 graden gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpXOAE6b4qWzXJqL5wTFPRXroh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BuqDjcEdW4bALtf6aAgyvbt5.png?f=fotoalbum_large

Dan de werkkamer. Dit is de sensor van de radiator knop (popp z-wave). Die moet van bijna 18 graden komen, en doet er wel even over. Om 10 uur kreeg ik het toch wel erg warm dus toen bedacht ik me dat ik de CV niet uit had gezet. :)

Gisteren zette ik hem weer aan rond half 5 in de middag. Dat zie je ook mooi in de grafiek terug.

Anyway, ik had een pelletkachel met minimaal 3kW op het oog, dat is de helft van het vermogen wat de installatie nu afgeeft. Ik denk dat je met 1kW wat te laag zit.

Pagina: 1 ... 51 ... 73 Laatste