Ik las vrij recent dat de kwaliteit van hetzelfde merk ook nog wel eens kan verschillen (per seizoen?), op die manier is de info op de fp ook vrij snel weer achterhaald en is het haast niet te doen om het actueel te houden vrees ik...Racer89 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 07:48:
# Is het eigenlijk niet mogelijk om ervaringen op de frontpage van dit topic te zetten wat betreft de verschillende types pellets wat er inmiddels in omloop zijn? #
Klopt, kwaliteit is veelal niet consistent.karazz schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:05:
[...]
Ik las vrij recent dat de kwaliteit van hetzelfde merk ook nog wel eens kan verschillen (per seizoen?), op die manier is de info op de fp ook vrij snel weer achterhaald en is het haast niet te doen om het actueel te houden vrees ik...
Dat klopt, maar als het consistent bagger is... da's wel fijn om te wetenkarazz schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:05:
Ik las vrij recent dat de kwaliteit van hetzelfde merk ook nog wel eens kan verschillen (per seizoen?), op die manier is de info op de fp ook vrij snel weer achterhaald en is het haast niet te doen om het actueel te houden vrees ik...
Ik stook voor het 2de jaar op rij met Agricon pellets.
Brandt fijn, weinig slak, niet teveel stof in de zakken... Gewoon goed
Wij hebben 2de jaar toppellets gaat ook wel ok.
Gisteren 10 zakken Sun-Heat gehaald, ze zijn een heel stuk lichter dan Green power. En ook niet zo veel last van stof in de zakken. Ben benieuwd hoe ze het doen.
Klinkt als win/winRacer89 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:46:
Gisteren 10 zakken Sun-Heat gehaald, ze zijn een heel stuk lichter dan Green power. En ook niet zo veel last van stof in de zakken. Ben benieuwd hoe ze het doen.
Ben op de helft (die eerste helft). Hoezo?Darkz0rs schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:42:
Zijn hier trouwens mensen die de lucht uit de kruipruimte halen en bodem of vloer isolatie hebben?
(Volledigheidshalve: met 'n haard, maar dat zal op dit punt niet uitmaken?)
[ Voor 13% gewijzigd door Gwaihir op 03-10-2021 19:17 ]
Omdat ik bang ben dat bodem isolatie in de kachel gezogen gaat worden....Gwaihir schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:17:
[...]
Ben op de helft (die eerste helft). Hoezo?
(Volledigheidshalve: met 'n haard, maar dat zal op dit punt niet uitmaken?)
@Darkz0rs Ah, dat losse, lichte spul? Een rooster, voor de zekerheid? Ik zou nu niet direct een wervelwind in je kruipruimte verwachten, maar e.e.a. hangt natuurlijk ook af van de beschikbare vrije hoogte boven dat spul.
Zal hier t.z.t. toch vloerisolatie worden, wat dus vast zit. (Het verschil dringt nu pas tot me door.)
Zal hier t.z.t. toch vloerisolatie worden, wat dus vast zit. (Het verschil dringt nu pas tot me door.)
Aah je bedoelt bodem isolatie, met parels of eps chips? Je kan het altijd proberen en zorgen dat er een roostertje over je aanzuiging zit. Zo komt het niet je kachel in mocht het fout gaan.Darkz0rs schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:35:
[...]
Omdat ik bang ben dat bodem isolatie in de kachel gezogen gaat worden....
Zelf denk ik dat het meevalt, helemaal als je je aanzuiging horizontaal zet, dus met een bocht erin en niet direct naar beneden.
SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort
Of alle kanten behalve beneden? (Hoedje er onderop.)jorbit schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:46:
Zelf denk ik dat het meevalt, helemaal als je je aanzuiging horizontaal zet, dus met een bocht erin en niet direct naar beneden.
Of plaat hout ofzo op je isolatie leggen onder je afzuig punt. Als je er nog bij kan komen.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Nee anders had ik nooit bodem isolatie overwogen.Erwin_83 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:57:
Of plaat hout ofzo op je isolatie leggen onder je afzuig punt. Als je er nog bij kan komen.
Wellicht maar even wachten tot ik een keer een nieuwe vloer nodig heb.
sinds begin dit jaar in bezit van een austroflamm clou. ben op zoek naar een afstellijst voor de parameters. wie o wie
Verwacht dat je die bij je dealer moet zoeken.ronny1278 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:15:
sinds begin dit jaar in bezit van een austroflamm clou. ben op zoek naar een afstellijst voor de parameters. wie o wie
Het merk staat redelijk bekend om dit soort zaken niet vrij te delen.
Dat zijn nog wel meerdere merken die daar zo moeilijk over doen helaas.Darkz0rs schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:43:
[...]
Verwacht dat je die bij je dealer moet zoeken.
Het merk staat redelijk bekend om dit soort zaken niet vrij te delen.
Wij hebben gisteren voor het eerst onze mcz muza voor het eerst gebruikt. Op aanraden van de installateur staat hij op manueel (verwarming stand 1 en ventilator stand 2) de kachel brand mooi en nu nu en dan springt er een extra blazer op (ik vermoed om het bakje zuiver te houden).
Na 8 uur brande merkte ik dat ze niet meer zo goed werkte, amper vlammen en meer lawaai. Uiteindelijk heb ik ze uit gezet en in het pelletbakje (waar de vlam zit) zat een as laag die de gaatjes blokkeerde. Als ik het nam brokkelde het af tot stof maar er lag een soort koekje over de hele bodem.
Is dit normaal na zo lang aan staat of is er iets niet juist ingesteld?
Na 8 uur brande merkte ik dat ze niet meer zo goed werkte, amper vlammen en meer lawaai. Uiteindelijk heb ik ze uit gezet en in het pelletbakje (waar de vlam zit) zat een as laag die de gaatjes blokkeerde. Als ik het nam brokkelde het af tot stof maar er lag een soort koekje over de hele bodem.
Dit is slak, komt veelal voor als de vlammen wapperen. Een pelletkachel is geen openhaard. De vlammen moeten meer een gasbrander zijn dan een lucifer.chundo schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:30:
Wij hebben gisteren voor het eerst onze mcz muza voor het eerst gebruikt. Op aanraden van de installateur staat hij op manueel (verwarming stand 1 en ventilator stand 2) de kachel brand mooi en nu nu en dan springt er een extra blazer op (ik vermoed om het bakje zuiver te houden).
Hoe kan ik dit vermijden?Darkz0rs schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:26:
[...]
Dit is slak, komt veelal voor als de vlammen wapperen. Een pelletkachel is geen openhaard. De vlammen moeten meer een gasbrander zijn dan een lucifer.
Ik begrijp dat je hem hebt laten installeren? Zo ja, de installateur moet even fatsoenlijk de kachel afstellen of het type pellet.
Als je hem zelf geplaatst heb, dan moet je dus zelf de afstelling gaan doen. Hierover kan je bizar veel vinden in dit topic.
Wat je anders zelf even makkelijk kan proberen:
MCZ app --> Settings (password is 1234) --> Recipes --> Air Recipe 1tje hoger zetten
Hierdoor krijgen de pellets iets meer lucht, heb je een hogere verbranding en mogelijk wat minder resten in de bak.
Is die setting over alle standen? Zo ja is dat verstandig?? Ik bedoel... Nieuw geplaatst.... Niet goed ingesteld.... Service / garantie etc etcKnielen schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:02:
[...]
Wat je anders zelf even makkelijk kan proberen:
MCZ app --> Settings (password is 1234) --> Recipes --> Air Recipe 1tje hoger zetten
Hierdoor krijgen de pellets iets meer lucht, heb je een hogere verbranding en mogelijk wat minder resten in de bak.
[ Voor 8% gewijzigd door Darkz0rs op 07-10-2021 12:07 ]
Dit is een gebruikersmenu, hier kan je ook wisselen tussen zomer- en winterstand en nog wat dingen. Als je het direct op de kachel aanpast heb je niet eens een password nodig.Darkz0rs schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:06:
[...]
Is die setting over alle standen? Zo ja is dat verstandig?? Ik bedoel... Nieuw geplaatst.... Niet goed ingesteld.... Service / garantie etc etc
In dit opzicht dus helemaal veilig, als het niks is zet je de waarde weer terug op de oude stand.
Aanpassingen in het installateursmenu (waar je een ander password voor nodig hebt) zou ik inderdaad afraden zo lang de kachel nog in garantie is.
Ik heb de installateur gebeld en hij zij ook wat meer lucht geven of wat minder pellets en dan zou het beter moeten zijn. Hij zei ook dat de kachel lang gebrand heeft op een lage stand en dat dit ook wat meer koek geeft.
Als het vriest buiten was het mijn bedoeling deze in de nacht aan te laten op de laagste stand om het huis niet te zeer te laten af koelen maar nu twijfel ik toch als dat wel een goed plan is, zijn hier mensen die hem in de nacht aan laten als het echt koud is?
Als het vriest buiten was het mijn bedoeling deze in de nacht aan te laten op de laagste stand om het huis niet te zeer te laten af koelen maar nu twijfel ik toch als dat wel een goed plan is, zijn hier mensen die hem in de nacht aan laten als het echt koud is?
Nooit, wij programmeren hem op een half uur voor we beneden zijn dat hij gas geeft. Maar koelt niet zo erg af toch???chundo schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:02:
Ik heb de installateur gebeld en hij zij ook wat meer lucht geven of wat minder pellets en dan zou het beter moeten zijn. Hij zei ook dat de kachel lang gebrand heeft op een lage stand en dat dit ook wat meer koek geeft.
Ik wil hem enkel als het vriest in de nacht aan, vooral om dan boven de koude te breken. Vroeger lieten wij de gewone kachel ook gewoon branden maar nu ik die slak heb gehad twijfel ik over de veiligheid. Door de dag zijn we werken en staat hij toch uit en hem voor een half uurtje opstarten vind ik zo zonde…
Ja ik hoor wat je zegt maar als het in huis 22 graden is. En het vriest als een gek. Dan koelt je huis over nacht niet terug naar 5 graden toch?chundo schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:44:
Ik wil hem enkel als het vriest in de nacht aan, vooral om dan boven de koude te breken. Vroeger lieten wij de gewone kachel ook gewoon branden maar nu ik die slak heb gehad twijfel ik over de veiligheid. Door de dag zijn we werken en staat hij toch uit en hem voor een half uurtje opstarten vind ik zo zonde…
Je kan ook de thermostaat gebruiken als je echt angstig bent. Zelf heb ik een artel en als er iets mis gaat dan geeft de kachel een alarm en gaat uit.
Die slak is echt een instelling. Ik maak de kachel doorgaans 2x per week schoon.
Het koudste wat wij gehad hebben is denk ik een graad of 17. En meestal ben ik dan een rooster vergeten... Wij ervaren juist dat de warmte bijna niet boven komt. Ik ben al jaren bezig dat netjes op te lossen. Nog niks concreets tot op heden.
[ Voor 12% gewijzigd door Darkz0rs op 07-10-2021 20:08 ]
Onze kachel staat compleet naast de deur naar boven, de warmte verspreid zich daardoor goed, het is daar natuurlijk geen 23 graden maar tijdens onze eerste test voel je wel degelijk de warmte naar boven gaan. Ik wil boven ook enkel de kou wat breken dat het er niet vochtig wordt.Darkz0rs schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:06:
[...]
Ja ik hoor wat je zegt maar als het in huis 22 graden is. En het vriest als een gek. Dan koelt je huis over nacht niet terug naar 5 graden toch?
Je kan ook de thermostaat gebruiken als je echt angstig bent. Zelf heb ik een artel en als er iets mis gaat dan geeft de kachel een alarm en gaat uit.
Die slak is echt een instelling. Ik maak de kachel doorgaans 2x per week schoon.
Het koudste wat wij gehad hebben is denk ik een graad of 17. En meestal ben ik dan een rooster vergeten... Wij ervaren juist dat de warmte bijna niet boven komt. Ik ben al jaren bezig dat netjes op te lossen. Nog niks concreets tot op heden.
Ik ga eens kijken hoe warm het tegen de morgen nog is, het wordt toch geleidelijk kouder en dan kan ik ondertussen wat met de instellingen spelen om een goede verbranding te krijgen.
Nu de gasprijzen het dak uit rijzen ook aan het zoeken naar een pelletkachel. Ik wil er graag eentje met CV zodat ik de CV ketel eruit kan doen. Warm tapwater zou in de zomer gedaan kunnen worden door een zonneboiler. Momenteel wordt mijn jaren 80 huis verwarmd door een Nefit HR ketel. Gasverbruik ligt ergens tussen de 700 en 900 kuub, afhankelijk van de winter en voorjaar.
Ik ben inmiddels bij 2 leveranciers geweest. De eerste gaf aan alleen met Nordic Fire en Edilkamin te werken wegens minder goede ervraringen met anderen. De tweede levert ook Nordic Fire.
Mijn keuze zou in dat geval op de Nordic Fire Viktor vallen, wat ik persoonlijk een mooie kachel vind.
De eerste gaat mee in mijn plan, raadt wel een buffervat aan omdat de kachel zijn warmte kwijt moet en niet echt kan moduleren. Aan-uit-aan-uit vind een kachel ook niet fijn.
De tweede wil er niet aan. Zij vinden dat een pelletkachel met CV voor "erbij" is en dat ik in dat geval de CV ketel moet laten hangen. Niet omdat de pellet CV het vermogen niet kan leveren maar omdat deze te onbetrouwbaar zou zijn, vaak schoonmaken etc. Als ik naar pellets wilde dan hadden ze ook pelletketels.
Ik heb het idee dat ik een te klein visje voor hem ben, of hij probeert mij een pellet ketel te verkopen. Dit topic is inmiddels bijna 200 pagina's en als ik zoek op defect of kapot, dan kom ik aan 1 a 2 pagina's met posts. "Stuk" zijn er 11, maar dan vind je ook "stuk goedkoper".
Wat is jullie mening over Nordic Fire (behalve dat het een kloon van een Italiaans merk is), zijn ze betrouwbaar genoeg om als enige verwarmingsbron te kunnen dienen?
Ik ben inmiddels bij 2 leveranciers geweest. De eerste gaf aan alleen met Nordic Fire en Edilkamin te werken wegens minder goede ervraringen met anderen. De tweede levert ook Nordic Fire.
Mijn keuze zou in dat geval op de Nordic Fire Viktor vallen, wat ik persoonlijk een mooie kachel vind.
De eerste gaat mee in mijn plan, raadt wel een buffervat aan omdat de kachel zijn warmte kwijt moet en niet echt kan moduleren. Aan-uit-aan-uit vind een kachel ook niet fijn.
De tweede wil er niet aan. Zij vinden dat een pelletkachel met CV voor "erbij" is en dat ik in dat geval de CV ketel moet laten hangen. Niet omdat de pellet CV het vermogen niet kan leveren maar omdat deze te onbetrouwbaar zou zijn, vaak schoonmaken etc. Als ik naar pellets wilde dan hadden ze ook pelletketels.
Ik heb het idee dat ik een te klein visje voor hem ben, of hij probeert mij een pellet ketel te verkopen. Dit topic is inmiddels bijna 200 pagina's en als ik zoek op defect of kapot, dan kom ik aan 1 a 2 pagina's met posts. "Stuk" zijn er 11, maar dan vind je ook "stuk goedkoper".
Wat is jullie mening over Nordic Fire (behalve dat het een kloon van een Italiaans merk is), zijn ze betrouwbaar genoeg om als enige verwarmingsbron te kunnen dienen?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Heb een K Stove Topaz M showmodel op t oog voor een leuk prijsje. Dit voor de aangebouwde serre. Iemand hier ervaring met een doorvoer in een polycarbonaat dak? Wat werkt goed en blijft ook lekvrij?
Kam wel wat plaatjes op internet vinden, maar vrijwel niets dat ook (online) te koop is.
Kam wel wat plaatjes op internet vinden, maar vrijwel niets dat ook (online) te koop is.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Goedemorgen,asing schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:00:
...
Nordic fire rave 120 cv bezitter hier. Ik heb dus een cv model die mijn buffervat verwarmd. Dit buffervat dient echter alleen voor cv en niet voor tapwater. Maar door aanpassen van de installatie kan er natuurlijk wel iets anders gerealiseerd worden.
Maar, om alleen die kachel als warmtebron te hebben (ik heb er een warmtepomp naast) zou ik niet aandurven. Maar dat is gebaseerd op gevoel. Als ik zie hoe 'langzaam'* het buffervat op temperatuur komt moet je óf een heel groot buffervat hebben voor tapwater (ik weet niet of je een bad hebt?) of een kachel met een flink vermogen (wat waarschijnlijk zorgt voor een te warme kamertemperatuur). Zo'n kachel geeft overigens ook altijd warmte af aan de omgeving, dus als er in de zomer gedoucht wordt ben je je huiskamer ook aan het verwarmen.
Nee, voor jouw toepassing zou een pelletketel toch echt wel de betere keuze zijn wat mij betreft...
Edit: *ik weet dat ik een paar pagina's terug heb gezegd dat hij te snel op temperatuur komt, maar dat is te snel voor een sfeerkachel die je wil laten branden, maar te langzaam voor een lange douchebeurt... Zodoende
[ Voor 8% gewijzigd door karazz op 10-10-2021 08:39 ]
@pentaw1nz Ik heb hier geen ervaring mee maar ik kan me niet voorstellen dat het lekvrij blijft. De kachel pijp zal altijd wat uitzetten en krimpen. En daar bij komt dat polycarbonaat ook redelijk uitzet als de zon er op schijnt. Er zijn van die flexibele EPDM doorvoeren te koop wellicht kun je deze verlijmen op de polycarbonaat zodat dit kan werken. Zal alleen niet netjes uitzien vanaf benden.
Ik zie vaker dat ze hemelwater ook door de polycarbonaat laten lopen en dan gewoon afkitten. Kan me niet voorstellen dat dit over 5 jaar nog lekvrij is.
@karazz Ligt dit niet ook aan de KW van de kachel in combinatie met grote van buffervat? Je zou kunnen kiezen voor meer KW of juist een kleiner buffervat om snelle de temperatuur te bereiken.
Ik zie vaker dat ze hemelwater ook door de polycarbonaat laten lopen en dan gewoon afkitten. Kan me niet voorstellen dat dit over 5 jaar nog lekvrij is.
@karazz Ligt dit niet ook aan de KW van de kachel in combinatie met grote van buffervat? Je zou kunnen kiezen voor meer KW of juist een kleiner buffervat om snelle de temperatuur te bereiken.
[ Voor 15% gewijzigd door Racer89 op 10-10-2021 11:04 ]
@karazz dank voor je input 
Het vermogen van jouw kachel komt ongeveer overeen met de Viktor. De Viktor heeft een uitschakelbare ventilator die de warme lucht de ruimte in blaast. Ik weet niet of jouw rave dat ook kan.
Laat ik mijn verhaal even compleet maken, gezien je over tapwater begint. Ik plan een zonneboiler om in de zonnige jaargetijden warm tapwater te hebben (300 liter boiler). De boiler zou dan 2 spiralen krijgen, de onderste voor de zonneboiler en de bovenste voor de pellet CV. De rdiatoren zitten dan in de kring van de pellet CV en worden direct gevoed.
Even een rekenvoorbeeldje : in mijn geval (300l vat) zou je kunnen stellen dat de pellet CV 12.6MJ nodig heeft om de bovenste helft (150 liter) 20 graden te doen stijgen. Met 9.8kW van de Rave zou je dan bijna 1.5 uur aan het stoken moeten zijn om dat te bereiken. Klopt dat een beetje met je ervaringen?
Het vermogen van jouw kachel komt ongeveer overeen met de Viktor. De Viktor heeft een uitschakelbare ventilator die de warme lucht de ruimte in blaast. Ik weet niet of jouw rave dat ook kan.
Laat ik mijn verhaal even compleet maken, gezien je over tapwater begint. Ik plan een zonneboiler om in de zonnige jaargetijden warm tapwater te hebben (300 liter boiler). De boiler zou dan 2 spiralen krijgen, de onderste voor de zonneboiler en de bovenste voor de pellet CV. De rdiatoren zitten dan in de kring van de pellet CV en worden direct gevoed.
Even een rekenvoorbeeldje : in mijn geval (300l vat) zou je kunnen stellen dat de pellet CV 12.6MJ nodig heeft om de bovenste helft (150 liter) 20 graden te doen stijgen. Met 9.8kW van de Rave zou je dan bijna 1.5 uur aan het stoken moeten zijn om dat te bereiken. Klopt dat een beetje met je ervaringen?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Wat doen jullie als jullie van merk pellet veranderen ? Terug naar de basisinstellingen van de pelletkachel of huidige instellingen laten staan en kleine aanpassingen doen ?
Ik stap af van Pelfin en ga nu naar Pure Power. Heb 2 zakjes gehaald om uit te proberen.
Ik stap af van Pelfin en ga nu naar Pure Power. Heb 2 zakjes gehaald om uit te proberen.
16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer
Ik begin vaak met de zelfde waardes, en ga dan schroeven per POT. Ik denk dat je de lucht kan gaan verlagen. Pelfin heeft in mijn kachel heel veel lucht nodig....Bjorn180179 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:59:
Wat doen jullie als jullie van merk pellet veranderen ? Terug naar de basisinstellingen van de pelletkachel of huidige instellingen laten staan en kleine aanpassingen doen ?
Jij hebt de Norma toch ? Ik Artel Cayenne.Darkz0rs schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:33:
[...]
Ik begin vaak met de zelfde waardes, en ga dan schroeven per POT. Ik denk dat je de lucht kan gaan verlagen. Pelfin heeft in mijn kachel heel veel lucht nodig....
Ruitje wordt snel vies met de pelfin pellets die ik nu heb.
Ja ik heb de Norma, cayenne is volgens mij redelijk het zelfde... Ruitje blijft geen dagen knap zeker als hij niet lekker kan stoken. Het weer is nu kabbelend.Bjorn180179 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:43:
[...]
Jij hebt de Norma toch ? Ik Artel Cayenne.
Ruitje wordt snel vies met de pelfin pellets die ik nu heb.
Heb jij trouwens kanalisatie?
Ruitje zit na een avondje stoken al best een waas op.Darkz0rs schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:10:
[...]
Ja ik heb de Norma, cayenne is volgens mij redelijk het zelfde... Ruitje blijft geen dagen knap zeker als hij niet lekker kan stoken. Het weer is nu kabbelend.
Heb jij trouwens kanalisatie?
Nee heb geen kanalisatie.
wit? zwart/bruin? wel goed onderhoud?Bjorn180179 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:33:
[...]
Ruitje zit na een avondje stoken al best een waas op.
Nee heb geen kanalisatie.
Iemand al eens getest met een extra elektrische ventilator buiten op je rookkanaal?
1 PVoutput . Dongen NB
Meer bruin, zwart is het niet. Ik maak de pelletkachel met regelmaat schoon.
Ik vermoed toch te weinig lucht of te veel pellets.
Als je bak onder de brander volloopt dat vervuilt hij snel. En die zou 1* per 1xxx uur schoon gemaakt moeten worden maar dat is te kort.Bjorn180179 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:07:
[...]
Meer bruin, zwart is het niet. Ik maak de pelletkachel met regelmaat schoon.
Ik vermoed toch te weinig lucht of te veel pellets.
Nee, zou ook niet weten waarom... Zou alleen een reden kunnen zijn als je te weinig trek heb?reneeke1970 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:05:
Iemand al eens getest met een extra elektrische ventilator buiten op je rookkanaal?
Nu duw je lucht erdoor, indien verstopt gaat het fout.Darkz0rs schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:41:
[...]
Nee, zou ook niet weten waarom... Zou alleen een reden kunnen zijn als je te weinig trek heb?
Andersom trek je lucht erdoor en vooral van bovenaf het vuur (Zweeds ),als dan beetje verstopt raakt zet je hem met afstandsbediening wat harder.
En buiten word je rook extra verdund ,beter voor omgeving.
Win win lijkt mij. Maar wel 800 euro pff
1 PVoutput . Dongen NB
Je heb toch die roterende kappen, die zorgen voor trek?reneeke1970 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:47:
[...]
Nu duw je lucht erdoor, indien verstopt gaat het fout.
Andersom trek je lucht erdoor en vooral van bovenaf het vuur (Zweeds ),als dan beetje verstopt raakt zet je hem met afstandsbediening wat harder.
En buiten word je rook extra verdund ,beter voor omgeving.
Win win lijkt mij. Maar wel 800 euro pff
Je bedoelt de automatische reiniging ? Die staat bij mij volgens mij op 45 minuten.Darkz0rs schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:40:
[...]
Als je bak onder de brander volloopt dat vervuilt hij snel. En die zou 1* per 1xxx uur schoon gemaakt moeten worden maar dat is te kort.
Nee ik bedoel de asvang bak die voor de ventilator zit. Dus niet de as la, maar het luik met 6 tot 8 boutjes.Bjorn180179 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:47:
[...]
Je bedoelt de automatische reiniging ? Die staat bij mij volgens mij op 45 minuten.
Ja maar die kun je niet regelen, afhankelijk van wind of hoeveelheid warme lucht.Darkz0rs schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:32:
[...]
Je heb toch die roterende kappen, die zorgen voor trek?
1 PVoutput . Dongen NB
Ja ik zie het als een soort broodje aap :-). Maar inhoudelijk heb ik eigenlijk geen idee of dat nou echt wat gaat brengen....reneeke1970 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:11:
[...]
Ja maar die kun je niet regelen, afhankelijk van wind of hoeveelheid warme lucht.
Over maandje weet ik hoe hij op een houtkachel werktDarkz0rs schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:33:
[...]
Ja ik zie het als een soort broodje aap :-). Maar inhoudelijk heb ik eigenlijk geen idee of dat nou echt wat gaat brengen....
1 PVoutput . Dongen NB
Oh die, okay snap t. Vanavond de kachel even goed reinigen voor ik de nieuwe pellets erin doe.Darkz0rs schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:06:
[...]
Nee ik bedoel de asvang bak die voor de ventilator zit. Dus niet de as la, maar het luik met 6 tot 8 boutjes.
Dat is wel wezenlijk een ander verhaal tov een pelletkachel...reneeke1970 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:59:
[...]
Over maandje weet ik hoe hij op een houtkachel werkt
Ja weet ik, maar ik dacht misschien heb hier ook iemand geëxperimenteerd, kan me voorstellen dat het toch wel voordelen zou kunnen hebbenDarkz0rs schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:56:
[...]
Dat is wel wezenlijk een ander verhaal tov een pelletkachel...
1 PVoutput . Dongen NB
Ik kan me niet voorstellen dat dat voordelen zou hebben - integendeel. De rookgasventilator in mijn pelletkachel doet het prima met de in de kachel ingestelde regeling. Die heeft geen hulp nodig. Of eerder: geen aparte stoorzender die boel in de war stuurt. 
Als de boel verstopt zit, heb je sowieso een probleem dat je niet gaat oplossen door een extra afzuiging verderop in de ketting te plaatsen. Zou an sich sowieso nooit mogen/kunnen gebeuren als je regelmatig onderhoud uitvoert.
Als de boel verstopt zit, heb je sowieso een probleem dat je niet gaat oplossen door een extra afzuiging verderop in de ketting te plaatsen. Zou an sich sowieso nooit mogen/kunnen gebeuren als je regelmatig onderhoud uitvoert.
Op dit moment ben ik nog aan het stoken op pellets van vorig jaar, ik merk dat er minder rotzooi in de bak zit en het ruitje is ook niet zo vies na 3 dagen stoken. Iemand hier een verklaring voor ?
Zou het ermee te maken kunnen hebben dat ze een half jaar hebben gelegen en evt. nog droger zijn geworden ?
Zou het ermee te maken kunnen hebben dat ze een half jaar hebben gelegen en evt. nog droger zijn geworden ?
Doorgaans voert men gedurende de zomermaanden groot onderhoud uit. En brand een kachel daarna beter.Racer89 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 07:33:
Op dit moment ben ik nog aan het stoken op pellets van vorig jaar, ik merk dat er minder rotzooi in de bak zit en het ruitje is ook niet zo vies na 3 dagen stoken. Iemand hier een verklaring voor ?
Dat zou wel een verklaring kunnen zijn, dan is het wellicht verstandig om de kachel 2x per jaar schoon te maken? De as en rotzooi wat er nu vanaf komt is zeker de helft minder dan in het voorjaar. ( voordat ik alles schoon heb gemaakt )Darkz0rs schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 07:55:
[...]
Doorgaans voert men gedurende de zomermaanden groot onderhoud uit. En brand een kachel daarna beter.
dat doe ik ook, fabrikant roept eens per 1500 uur.... dat red ik echt niet. dan zit me asbak afgeladen vol. Als ik merk dat hij wat slechter brand dan zuig ik die bak dus even leeg. heel veel werk is het niet.Racer89 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:23:
[...]
Dat zou wel een verklaring kunnen zijn, dan is het wellicht verstandig om de kachel 2x per jaar schoon te maken? De as en rotzooi wat er nu vanaf komt is zeker de helft minder dan in het voorjaar. ( voordat ik alles schoon heb gemaakt )
Nou de Cayenne (Nee geen Porsche) ging gisteren weer als een tierelier.
De kachel eerst helemaal schoon gemaakt en toen gestart met de pure power pellets.
Na een avondje stoken lijkt het ruitje schoner te blijven.
Wat is z'n beetje de max aan rookgastemperatuur ?
De kachel eerst helemaal schoon gemaakt en toen gestart met de pure power pellets.
rookgas staat in de boeken geloof ik tussen 80 en 180 graden. Maar ik wil hem wel rond de 110 min - 150max hebben.Bjorn180179 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:02:
Nou de Cayenne (Nee geen Porsche) ging gisteren weer als een tierelier.
Okay, ik merkte al dat de pure power pellets veel heter branden, de rookgastemp ging al ruim over de 150gr heen. Ik heb de pellet toevoer iets naar beneden geschroefd. Komende weken maar kijken wat de beste instellingen zijn.Darkz0rs schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:03:
[...]
rookgas staat in de boeken geloof ik tussen 80 en 180 graden. Maar ik wil hem wel rond de 110 min - 150max hebben.
Uhmm nee. Dat is niet lekker. Als je pellets verlaagt moet je ook je lucht verlagen. Als je een ongeisoleerde rookgasafvoer heb, zou ik rond de 130 gaan zitten. Dan verdampt eventuele condens afhankelijk van lengte en afkoeling tot in de top.Bjorn180179 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:13:
[...]
Okay, ik merkte al dat de pure power pellets veel heter branden, de rookgastemp ging al ruim over de 150gr heen. Ik heb de pellet toevoer iets naar beneden geschroefd. Komende weken maar kijken wat de beste instellingen zijn.
Je oude pellets hadden dus meer lucht nodig dan deze, en zou ik opteren om je pellets en je lucht in kleine stappen evenredig te verlagen. Je kan ook je kamer ventilator hoger zetten om meer hitte van de wisselaar te ontrekken.
Ja ik ga de lucht in elke pot ook wat verlagen, heb gisteren alleen de pellet toevoeg wat verlaagd.Darkz0rs schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:49:
[...]
Uhmm nee. Dat is niet lekker. Als je pellets verlaagt moet je ook je lucht verlagen. Als je een ongeisoleerde rookgasafvoer heb, zou ik rond de 130 gaan zitten. Dan verdampt eventuele condens afhankelijk van lengte en afkoeling tot in de top.
Je oude pellets hadden dus meer lucht nodig dan deze, en zou ik opteren om je pellets en je lucht in kleine stappen evenredig te verlagen. Je kan ook je kamer ventilator hoger zetten om meer hitte van de wisselaar te ontrekken.
De kachel is mooi stil en wil de kamer ventilator ook niet te hoog zetten. Ik laat 'm meestal opstarten in Pot4 en als die de ingestelde temp gehaald heeft gaat ie terug naar modulatie stand.
In modulatie staat je kamer fan uit?Bjorn180179 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:32:
[...]
Ja ik ga de lucht in elke pot ook wat verlagen, heb gisteren alleen de pellet toevoeg wat verlaagd.
De kachel is mooi stil en wil de kamer ventilator ook niet te hoog zetten. Ik laat 'm meestal opstarten in Pot4 en als die de ingestelde temp gehaald heeft gaat ie terug naar modulatie stand.
Nee dat niet, volgens mij staat ie 80-90 rpm.
Pfoeh... durf ik niet te zeggen eigenlijk, maar gevoelsmatig zit je er niet veel naast...asing schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:05:
@karazz dank voor je input
Ik heb hem uit staan, pot 1 begint bij 2 😅🤣Bjorn180179 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:11:
[...]
Nee dat niet, volgens mij staat ie 80-90 rpm.
Heb je nog wel voldoende warmte dan als die in modulatie gaat en de ventilator staat uit ?Darkz0rs schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:02:
[...]
Ik heb hem uit staan, pot 1 begint bij 2 😅🤣
Jazeker, zodra de thermostaat het te koud vind gaat hij weer wat aan jagen. Maar de Norma heeft een gietijzeren voorkant. Die de warmte afgeeft.Bjorn180179 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:10:
[...]
Heb je nog wel voldoende warmte dan als die in modulatie gaat en de ventilator staat uit ?
Maar ik vind de minimale kw het allerbelangrijkste aan een pelletkachel. Het contineu aan en uitgaan is waardeloos en duur.
Ik krijg de thermostaat van de kachel nooit gelijk met de Nest thermostaat. Moet nog een goede plek zoeken om die draad te plakken.Darkz0rs schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:16:
[...]
Jazeker, zodra de thermostaat het te koud vind gaat hij weer wat aan jagen. Maar de Norma heeft een gietijzeren voorkant. Die de warmte afgeeft.
Maar ik vind de minimale kw het allerbelangrijkste aan een pelletkachel. Het contineu aan en uitgaan is waardeloos en duur.
Ik ben aan de slag gegaan om een energie management domotica systeem te maken met met Home assistant. Ik wil graag mijn pelletkachel van Nordic fire 'Ilvar 7' opnemen als integration in home assistant. Heeft iemand een manier gevonden om de smart module in HA te krijgen. Mogenlijkheden:
- wifi module
- bluetooth
- communicatie protocol van afstandsbediening (bluetooth??)
edit: ps, stel ik de vraag uberhaupt in het juiste topic?
- wifi module
- bluetooth
- communicatie protocol van afstandsbediening (bluetooth??)
edit: ps, stel ik de vraag uberhaupt in het juiste topic?
[ Voor 7% gewijzigd door Hanske82 op 19-10-2021 11:27 ]
Voor mijn Ravelli kachel gebruik ik de Agua Navel 2.0 module (over wifi) met dit custom component: https://github.com/freder...r/examples/home-assistant. Volgensmij is dat soort van dezelfde module als Nordic Fire gebruikt.Hanske82 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:21:
Heeft iemand een manier gevonden om de smart module in HA te krijgen.
Werkt perfect. Enige nadeel, werkt via de cloud.
[ Voor 7% gewijzigd door vinniefireman op 19-10-2021 12:04 ]
Die module is een 'WiFi naar Serieel' interface.. is het seriële protocol niet beschikbaar? Dan zou je hem ook lokaal kunnen aansturen, met een Pi of een ESP/Arduino. Als je de module al hebt is het protocol misschien uit te lezen met een sniffer.
Ik heb binnenkort een Edilkamin Slide, ben benieuwd wat voor aansluiting daar op zit
Ik heb binnenkort een Edilkamin Slide, ben benieuwd wat voor aansluiting daar op zit
Dat wil ik graag al jaren weten. Hier ook een micronova board. Maar ik vind 230+ euro echt te zot voor een wifi dingetje over de cloud.WWJD schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:34:
Die module is een 'WiFi naar Serieel' interface.. is het seriële protocol niet beschikbaar? Dan zou je hem ook lokaal kunnen aansturen, met een Pi of een ESP/Arduino. Als je de module al hebt is het protocol misschien uit te lezen met een sniffer.
https://k3a.me/ir-control...llet-aria-ir-telecomando/Darkz0rs schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:21:
[...]
Dat wil ik graag al jaren weten. Hier ook een micronova board. Maar ik vind 230+ euro echt te zot voor een wifi dingetje over de cloud.
Hier is vrij veel informatie beschikbaar over het protocol. Misschien kun je er wat mee.
[ Voor 25% gewijzigd door vinniefireman op 19-10-2021 15:18 ]
die heb ik al eens gevonden, maar dat vind ik te onduidelijk
Nice.. dit is alle info die je nodig hebt om zelf de interface te makenvinniefireman schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:17:
[...]
https://k3a.me/ir-control...llet-aria-ir-telecomando/
Hier is vrij veel informatie beschikbaar over het protocol. Misschien kun je er wat mee.
nou ik zie graag de jip en janneke uitleg tegemoetWWJD schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:40:
[...]
Nice.. dit is alle info die je nodig hebt om zelf de interface te maken
Wat ben ik blij dat ik vorig jaar een pelletkachel heb gekocht.
Verbruikte 1800 kuub gas nu onder de 400.
En ik verbruik ong 1 pallet pellets per jaar.
Ik had nu me eigen scheel betaald aan dat gas.
Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek
Ook bij weinig gebruik zijn we de Sjaak....colazero schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:36:
Wat ben ik blij dat ik vorig jaar een pelletkachel heb gekocht.
Dat duurt nog ff paar maanden dan ben ik gasloos.Darkz0rs schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:42:
[...]
Ook bij weinig gebruik zijn we de Sjaak....
Ik heb nog geen goed alternatief voor warm water. En slaapkamer verwarmingcolazero schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:20:
[...]
Dat duurt nog ff paar maanden dan ben ik gasloos.
Warmtepomp boiler helaas slaapkamer geen verwarming.Darkz0rs schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:54:
[...]
Ik heb nog geen goed alternatief voor warm water. En slaapkamer verwarming
Mjaa, nog niet van overtuigd. En ook de hoeveelheid en zo.colazero schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:01:
[...]
Warmtepomp boiler helaas slaapkamer geen verwarming.
Boven verwarmen speel ik ook nog mee idd. Wellicht ouderwets een opening van plafon beneden naar slaapkamer boven. Alleen heb je dan geluid overlast denk ik. Geen idee of je dat ook stil kan maken. Zodat je hem savonds kan sluiten bijvoorbeeld.
Zonneboiler en voor verwarming/koeling een airconditioning unit in de slaapkamer?Darkz0rs schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:54:
[...]
Ik heb nog geen goed alternatief voor warm water. En slaapkamer verwarming
Ik krijg donderdag de haardenspecialist op bezoek om te kijken wat mogelijk is

Zonneboiler... En in de winter?asing schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:14:
[...]
Zonneboiler en voor verwarming/koeling een airconditioning unit in de slaapkamer?
Ik krijg donderdag de haardenspecialist op bezoek om te kijken wat mogelijk is. Kost even een bak knaken maar dan zeg ik ook
bye gas!!!!
Een naverwarmer?
Ik ga overigens voor een pelletkachel met CV, dus ik laat het CV water ook door het vat heen lopen.
Ik schaf er 1 aan binnenkort.Darkz0rs schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:08:
[...]
Mjaa, nog niet van overtuigd. En ook de hoeveelheid en zo.
Boven verwarmen speel ik ook nog mee idd. Wellicht ouderwets een opening van plafon beneden naar slaapkamer boven. Alleen heb je dan geluid overlast denk ik. Geen idee of je dat ook stil kan maken. Zodat je hem savonds kan sluiten bijvoorbeeld.
beste allen
ik zit te denken om een kleine 7kw kachel te kopen bij de hornbach of gamma
het lijkt erop dat deze vaak gewoon artel pellet kachels zijn onder een andere naam verkocht.
klopt dit en dus zijn het geen chinese troep en goede kachels? moet zn 165m3 verwarmen.
vraag me inmiddels wel af als ik het zo hier en daar lees of het wel goedkoper is op pellets dan met gas zelfs u met de hogere gasprijzen.
trouwens ik zoek een pellet kachel omdat ik dit al jaren als backup wilde de gasprijzen hebben het weer even naar voren gebracht
door tijd gebrek niet eerder aan toegekomen
liefs zou ik een cv pellet hebben maar heb weinig ruimte bij de cv ruimte.
de doorvoer zou komen op een plat dak dan max 50cm boven het dak uit met een regenkap erop.
naast het platdak (is een aanbouw ) is de rest van het huis met een schuindak
ik neem aan dat ik geen 6 meter hogen pijp op het platte dak moet zetten om boven de nok van het schuine uit te komen nu hij vrij op het platte dak staat?
het lijkt erop dat deze vaak gewoon artel pellet kachels zijn onder een andere naam verkocht.
klopt dit en dus zijn het geen chinese troep en goede kachels? moet zn 165m3 verwarmen.
vraag me inmiddels wel af als ik het zo hier en daar lees of het wel goedkoper is op pellets dan met gas zelfs u met de hogere gasprijzen.
trouwens ik zoek een pellet kachel omdat ik dit al jaren als backup wilde de gasprijzen hebben het weer even naar voren gebracht
de doorvoer zou komen op een plat dak dan max 50cm boven het dak uit met een regenkap erop.
ik neem aan dat ik geen 6 meter hogen pijp op het platte dak moet zetten om boven de nok van het schuine uit te komen nu hij vrij op het platte dak staat?
[ Voor 19% gewijzigd door Maxwp op 21-10-2021 08:35 ]
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
Waarom bij de bouwmarkt een artel achtige kopen, als je het originele goedkoper kan kopen bij de importeur?Maxwp schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 00:07:
beste allen
Misschien moet je even door dit topic heen bladeren voor echt wat informatie, je denkt in mijn ogen te makkelijk en je plan geeft overlast. En kijk vooral even naar uitmondingen van rookkanalen.
ik ben al weken aan het google en dacht ga het ook eens bij tweakers kijken en kwam dit topic tegen
maar veel leveranciers zelf geven tegenstrijdige info dus heb ik meer vertrouwen in mensen die het hier al ebben uitgeprobeerd in de praktijk en daar wat info uit halen.
dus een artel achtige voor iets meer dan 700 euro kan ik bij de importeur nog goedkoper krijgen?
zover ik nu lees moet hij boven het nok van dak uitsteken maar een plat dak is dat weer anders ligt eraan hoever deze weer van het schuin dak afligt.
er hoeft geen pijp van 6 meter op het platte dak te staan.
vandaag nog contact met iemand die het hele ( grote ) huis verwarmt met een 5 kw pellet kachel daar stond ik van te kijken.
maar veel leveranciers zelf geven tegenstrijdige info dus heb ik meer vertrouwen in mensen die het hier al ebben uitgeprobeerd in de praktijk en daar wat info uit halen.
dus een artel achtige voor iets meer dan 700 euro kan ik bij de importeur nog goedkoper krijgen?
zover ik nu lees moet hij boven het nok van dak uitsteken maar een plat dak is dat weer anders ligt eraan hoever deze weer van het schuin dak afligt.
vandaag nog contact met iemand die het hele ( grote ) huis verwarmt met een 5 kw pellet kachel daar stond ik van te kijken.
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
Dat je hier komt is een goed startpunt, maar zoals je wellicht bekend verwachten we hier dat je ook zelf je huiswerk doet. Maar dat je rookgas in een vrije uitmonding moet komen is om simpelweg gezeik van derde te voorkomen.Maxwp schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:47:
ik ben al weken aan het google en dacht ga het ook eens bij tweakers kijken en kwam dit topic tegen
Stel, je rookgas komt uit op 3 meter hoor, laat het 4 meter zijn. Jij zet je kachel aan en je buren hebben de ramen open. Wat denk je dat je buren gaan doen? Zit je vrij en heb je geen buren dan is er niemand die zal zeuren.
Voor wat de prijs betreft, een alesia koop je daar voor 799. Maar als er iets is hebben ze wel alle onderdelen liggen. Hoe zie je dat voor je als je bij de lieve dame van de gaprahoka bouwmarkt een vraag stelt?
Kortom, met liefde vertel ik (en vele) je hier meer over. Maar je situatie is voor mij wat grijs. :-)
Je wil de pelletkachel als backup gebruiken dus af en toe verwarmen ? Of regelmatig savonds aan ?Maxwp schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:47:
Komt je kachel in het woongedeelte/zitkamer te staan en zit je er redelijk dichtbij ? Dan zou ik zeker voor een stille/gesloten kachel gaan. Die zitten wel in het duurdere segment maar je hebt er veel meer aan.
Ik zou zeggen gaa eens langs bij wat kachelboeren in je buurt en ervaar de verschillen in geluid en laat je goed adviseren.
de bedoeling was de kachel bij de cv te plaatsen en dan daarop aaan de cv leidingen aansluiten.
maar als dat niet gaat gebeuren dan nog zou hij in die ruimte ( die open is aan de gang tussen keuken een woonkamer/aanbouw ) komen te staan omdat er nergens anders ruimte is en de ruimte is daar al beperkt max 50cm breed zodat ik nog een 30cm overhoud om er tussendoor te kruipen naar de cv ketel ;-)
de buren hebben een houtkachel waarvan de schoorsteen denk 1,5 meter boven het plat dak uitkomt
ze hebben een kachel boer daar gehad en die gaf aan dat hoger maken geen zin had de rook slaat neer als ze stoken.
ze hebben er wel op advies? een ronddraaiende ding op gezet.
denk niet dat hun gaan klagen over de rook gezien ze zelf met hun houtkachel ons bijna wel eens het huis uit hebben gestookt
ik kom uit op de https://www.bluesolid.nl/...9nH7-bI1fTOBoCwmoQAvD_BwE
als dat de juiste alessia is dan.
maar als dat niet gaat gebeuren dan nog zou hij in die ruimte ( die open is aan de gang tussen keuken een woonkamer/aanbouw ) komen te staan omdat er nergens anders ruimte is en de ruimte is daar al beperkt max 50cm breed zodat ik nog een 30cm overhoud om er tussendoor te kruipen naar de cv ketel ;-)
de buren hebben een houtkachel waarvan de schoorsteen denk 1,5 meter boven het plat dak uitkomt
ze hebben een kachel boer daar gehad en die gaf aan dat hoger maken geen zin had de rook slaat neer als ze stoken.
denk niet dat hun gaan klagen over de rook gezien ze zelf met hun houtkachel ons bijna wel eens het huis uit hebben gestookt
[ Voor 18% gewijzigd door Maxwp op 21-10-2021 14:58 ]
Het lijkt mij niet dat je een Artel achtige pelletkachel van de bouwmarkt zomaar op de cv kan aansluiten. Daar heb je een specifieke cv pelletkachel voor nodig.Maxwp schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:55:
de bedoeling was de kachel bij de cv te plaatsen en dan daarop aaan de cv leidingen aansluiten.
dat snap ik
ik zeg dat ik dit graag wilde maar lijkt me te duur
dus zit nu te denken om alleen een pallet kachel te plaatsen en vroeg me af of dat voldoende was om de beneden verdieping te verwarmen
het is zover ik weet beter om een niet te grote te plaatsen en beter dat hij op een laag pitje draait dan steeds op max en weer uit moet gaan omdat het adners te warm word.
ik lees trouwens nog steeds veel verkeerde info
zo lees ik
-
De Cayenne pro is een duurzame, hermetisch gesloten pelletkachel die uitermate geschikt is voor de moderne kierdichte woningbouw.
De kachel heeft een enorm hoog rendement, nl. 98%. Tevens heeft hij een zeer lage fijnstof- en CO2-uitstoot, en is zeer geschikt om als geveltoestel uitgevoerd te worden.
-
en begrijp dat gevel nooit mag in nederland. altijd boven nok van spits dak of X afstand boven plat dak.
dus zit nu te denken om alleen een pallet kachel te plaatsen en vroeg me af of dat voldoende was om de beneden verdieping te verwarmen
het is zover ik weet beter om een niet te grote te plaatsen en beter dat hij op een laag pitje draait dan steeds op max en weer uit moet gaan omdat het adners te warm word.
zo lees ik
-
De Cayenne pro is een duurzame, hermetisch gesloten pelletkachel die uitermate geschikt is voor de moderne kierdichte woningbouw.
De kachel heeft een enorm hoog rendement, nl. 98%. Tevens heeft hij een zeer lage fijnstof- en CO2-uitstoot, en is zeer geschikt om als geveltoestel uitgevoerd te worden.
-
en begrijp dat gevel nooit mag in nederland. altijd boven nok van spits dak of X afstand boven plat dak.
Hoeveel m2 is de benedenverdieping ?Maxwp schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:09:
dat snap ik
zo lees ik
-
-
Ik heb zelf de Artel Cayenne 8KW. Liever iets meer KW en dan goed afstellen zodat die gelijkmatig warmte afgeeft dan een te kleine pelletkachel waarmee je het net niet warm krijgt.
Wat al eerder gezegd is, als je vrijaf woont is geveldoorvoer wellicht geen probleem. In een woonwijk lijkt me niet wenselijk.
Hoeveel ruimte heb je voor een pellets ketel met CV?Maxwp schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:09:
dat snap ik
zo lees ik
-
-
Heb nog een zo goed als nieuwe staan
1 PVoutput . Dongen NB
als ik alleen de onderverdieping doe en de gang naar boven niet meeneem zit ik op 66,9m2
beetje met de losse vinger gemeten dat wel.
de douche ( onder met de gang die daarbij zit ) niet meegerekend.
de gang waar de cv zit is maar 90cm breed en er lopen nog leidingen op de wand dus effectief minder.
een pellet kachel zou dus aan 1 kant tegen de muur mogen ( wat ik lees al niet zo verstandig is ) en aan de andere kant dan zeg 30cm om ertussen door te kunnen
hij zou dus max 50cm breed moeten zijn
dus een corridor pelletkachel welke niet breed maar lang is welke bedoeld is om tegen de muur te bevestigen is de enige optie of een kleine pelletkachel die gewoonweg niet breder is dan 50cm. de voorkant van de pellet kachel is dan ruirm 1,5 meter verwijderd van de muur van de gang waar hij op uitmond.
beetje met de losse vinger gemeten dat wel.
de douche ( onder met de gang die daarbij zit ) niet meegerekend.
de gang waar de cv zit is maar 90cm breed en er lopen nog leidingen op de wand dus effectief minder.
een pellet kachel zou dus aan 1 kant tegen de muur mogen ( wat ik lees al niet zo verstandig is ) en aan de andere kant dan zeg 30cm om ertussen door te kunnen
hij zou dus max 50cm breed moeten zijn
dus een corridor pelletkachel welke niet breed maar lang is welke bedoeld is om tegen de muur te bevestigen is de enige optie of een kleine pelletkachel die gewoonweg niet breder is dan 50cm. de voorkant van de pellet kachel is dan ruirm 1,5 meter verwijderd van de muur van de gang waar hij op uitmond.