PVPaneel schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:56:
@
InterCC Dank voor je bericht! Ik snap wat je aangeeft; een traditionele houtkachel heeft een mooier vlambeeld, maar we vinden beide (ook mevrouw PVPaneel) dat een pelletkachel óók gezellig brand (uiteraard de ene mooier/rustiger dan de ander). Het hoge rendement, de relatief lage uitstoot (i.i.g. zo laag mogelijk), en de grote mate van autonomie lijken ons ideaal (ik ben persoonlijk niet het type dat houtjes gaat staan kloven). De woonkamer/keuken is ca. 120 m3 en het is zeker geen nieuwbouw (1935), dus ik verwacht dat een kachel die minimaal 2/3 kW doet er bij ons best wel even aankan; als ik de top van het gasverbruik er in de koudste periode af kan halen door die ruimte per pellet te verwarmen, terwijl we er een mooi vuurtje bij hebben ben ik tevreden. En aangezien we een vestibule en afgesloten overloop hebben is het ook makkelijk om "restwarmte" naar een andere kamer, bijvoorbeeld de werkkamer te redigeren.
Dan ter referentie: mijn woonkamer is ongeveer even groot als die van jou, vermoed ik met 120m3 en mijn pelletkachel heeft een minimum van 2,4kW (max 8kW). Daarmee krijg ik het als het net boven 0 is niet onder de 21 graden celcius. Jouw situatie is dus wat anders met minder goede isolatie, maar voor mij is de minimum van 2,4kW eigenlijk net wat te hoog. Misschien kan je er wat mee en ga je voor één met een ietwat lager vanaf vermogen (die dus ook wat zuiniger is).
Al zou ik met de kennis van nu niet anders gekozen hebben. De Lille vind ik nog steeds het mooiste model. De MCZ cute heb ik destijds ook bekeken en zien branden en vond ik ook mooi. Een andere kachel die ik overwoog was de Nordic Fire Stylo. Die vond ik net wat minder mooi branden dan de MCZ een Edilkamin.
Ik zocht toen net als jij ook iets met mooie vlam en dus brede brandbak. Ook vond ik een wat breder raam belangrijk en meer 'traditioneel' kacheldesign, dus geen display of smal en hoog model. Allemaal smaakdingen, maar ik heb er best wat bezichtigd.
In offertes (met name in montage en onderdelen) zat overigens erg veel verschil. Het kleinste verschil was € 1.000, maar dat is al wel 4 jaar geleden. Meerdere plekken bezoeken en een offerte laten maken (neem ook foto's van de situatie binnen en buiten mee!) loont echt wel.
[
Voor 21% gewijzigd door
InterCC op 14-09-2021 18:30
]