Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 11:59
Racer89 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:39:
[...]

De zakken wat ik koop staan iig de keurmerken op, of dit ook klopt weet ik niet. Ze kunnen veel op de zakken zetten natuurlijk. DIN en A1 keurmerk, echter ben ik wel van plan om weer lichtere pellets te kopen. Dit was eigenlijk meer een noodkoop omdat ik nergens anders pellets kon kopen dus heb ik die van Cranenbroek nu gepakt.

Ik ga regelmatig zelf buiten ook even kijken en ruiken, omdat ik de buren niet te last wil zijn. Tot nu toe ruik ik geen verschil ofja ik ruik helemaal niks haha. En de buren hoor ik ook niet klagen, dus lijkt allemaal goed te gaan.
Klopt het dat je een pelletkachel alleen de eerste paar min met opstarten ruik want daarna zie ik geen rook meer.

Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 07:31
colazero schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:54:
[...]

Klopt het dat je een pelletkachel alleen de eerste paar min met opstarten ruik want daarna zie ik geen rook meer.
Buiten ? Binnen? Wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
Buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:10

B2

wa' seggie?

Zag ik ook toevallig laatst. Op moment dat de kachel opstart wat rook buiten. Daarna niks meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:00
colazero schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:54:
[...]

Yup, in de eerste minuten heb je rook. Bij ons komt er dan witte rook uit de pijp.
Zodra die op temperatuur is zie je niets meer.

Ook kun je tijdens het opstarten ruiken dat we 'hout' aan het opbranden zijn. Dit is alleen bij het opstarten, daarna ruik je niets meer.

Let wel, wij hebben de pijp boven de goot uitsteken waardoor die op ~6 meter hoogte zit.
Wanneer die uit de muur komt kun je misschien wel iets ruiken, dat weet ik verder niet.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
Jan_V schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:39:
[...]

Yup, in de eerste minuten heb je rook. Bij ons komt er dan witte rook uit de pijp.
Zodra die op temperatuur is zie je niets meer.

Ook kun je tijdens het opstarten ruiken dat we 'hout' aan het opbranden zijn. Dit is alleen bij het opstarten, daarna ruik je niets meer.

Let wel, wij hebben de pijp boven de goot uitsteken waardoor die op ~6 meter hoogte zit.
Wanneer die uit de muur komt kun je misschien wel iets ruiken, dat weet ik verder niet.
Ik heb hem ook boven de goot zitten ong zelfde hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daavince
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-10-2021
B2 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:30:
[...]

Alleen Home Assistant. Zoek maar op py-agua-iot
Dank, het is me uiteindelijk gelukt via deze github repository. Voor de Piazzetta is de repository wel aangepast vanwege afwijkende login procedure. Maar nu werkt het, vanuit domoticz wordt een python script ingestart wat de kachel aan/uit kan zetten en verschillende vermogens in kan stellen. Ook kan ik google assistant gebruiken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:19

bert pit

asdasd

Nu de prijzen voor hout zo omhoog schieten, zouden pellets ook schaars worden en in prijs omhoog gaan? Ofwel nog even inslaan voor de komende herfst?

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-04 12:18
bert pit schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:14:
Nu de prijzen voor hout zo omhoog schieten, zouden pellets ook schaars worden en in prijs omhoog gaan? Ofwel nog even inslaan voor de komende herfst?
Zal niet nodig zijn:
Verhoogde houtprijs zorgt voor goedkope en duurzame pellets:
https://www.stroomop.be/n...kope-en-duurzame-pellets/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
harker schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:04:
[...]

Zal niet nodig zijn:
Verhoogde houtprijs zorgt voor goedkope en duurzame pellets:
https://www.stroomop.be/n...kope-en-duurzame-pellets/
Ik was net even aan het zoeken naar een nieuwe pallet met pellets en zie dat m'n reguliere merk, Elite Groen, een stuk duurder is geworden. In januari was dat ongeveer 315 euro als ik me goed herinner en nu al 335 euro, waar het vorig jaar rond deze tijd volgens mij nog 305 euro was.

Top pellets zijn nog wel onder de 300 euro, maar ik dacht me te herinneren dat de ervaringen in dit topic niet al te best waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:06
Wie o wie helpt me (iets) verder in de wondere wereld van de pelletkachel? Ik ben voornamelijk op zoek naar een antwoord op de vraag wat kwalitatief goede pelletkachelmerken/modellen zijn. We hebben inmiddels een aantal showrooms bezocht (ik was erg benieuwd naar de geluidsproductie van de ventilator en de vijzel) en ik moet zeggen dat dat tot nog toe best meevalt. Het is de bedoeling dat de pelletkachel de traditionele haard in onze woning vervangt. Gebruiksprofiel: sfeerbeeld met optionele bijstook in langdurige koude periodes). Merken die we bekeken hebben: Duroflame (valt af vanwege het duurdere onderhoudstarief), Nordic Fire, Edilkamin, Artel, MCZ en Helex. Tot nog toe zijn we zeer gecharmeerd van de Nordic Fire modellen; met name door de stille werking, het mooie vlambeeld, het kiepende branderbakje en de snelle start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb geen ervaring met de merken die je noemt, maar als je voor sfeer gaat: Haas & Sohn heeft pelletkachels met bredere branderbakjes (dus een bredere vlam) en een 'rustiger' vlambeeld. De mijne had ook geen fan, enkel convectie, dus buiten de vijzel erg stil. Maar ze zijn niet goedkoop.

Ohja, en je kan ze makkelijk uitlezen moest dat je interesseren.

[ Voor 18% gewijzigd door Slonzo op 23-08-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Komende week staat onderhoud op de planning, wil de pelletkachel naar buiten rijden en eens goed schoon maken met compressor en stofzuiger. Nog tips waar je op moet letten bij zo'n onderhoudsbeurt?

Afgelopen jaar heb ik de asbak al eens uitgezuigt en opnieuw hittebestendig koord in de deksel geplakt. Ben benieuwd hoe vol de bak nu zit. Wellicht ook direct even de kachelpijp vegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
Racer89 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:55:
Komende week staat onderhoud op de planning, wil de pelletkachel naar buiten rijden en eens goed schoon maken met compressor en stofzuiger. Nog tips waar je op moet letten bij zo'n onderhoudsbeurt?

Afgelopen jaar heb ik de asbak al eens uitgezuigt en opnieuw hittebestendig koord in de deksel geplakt. Ben benieuwd hoe vol de bak nu zit. Wellicht ook direct even de kachelpijp vegen.
Deursluiting, ventilator, spatroest, stof in pellet reservoir, beluchting ontsteking, etc etc....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:57
@Racer89 ik ben zelf nooit zo een voorstander van compressors, je krijgt as op plekken waar je het niet hebben wilt. Denk aan lagers van ventilatoren.
Ik hou het zelf bij alleen stofzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Darkz0rs Is het verstandig om de gloeiplug er uit te halen en evt schoon te maken ?

@Knielen eens, echter krijg je niet alles weg met de stofzuiger soms. Dus vandaar dacht ik aan de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Racer89 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:36:
@Darkz0rs Is het verstandig om de gloeiplug er uit te halen en evt schoon te maken ?
Nee hoor. Als je een quartz of keramische kaars heb die 1000+ graden word dan brand alles wel schoon. Gewoon even stofzuigen. En zorgen dat de kaars verder vrij zit, rondom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Darkz0rs hij zit in een soort pijp, ik kan dus niet zien hoe de kaars zelf uitziet zonder te demonteren helaas.

Ik weet ook niet welk type er in zit.

[ Voor 15% gewijzigd door Racer89 op 24-08-2021 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Racer89 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:18:
@Darkz0rs hij zit in een soort pijp, ik kan dus niet zien hoe de kaars zelf uitziet zonder te demonteren helaas.

Ik weet ook niet welk type er in zit.
Vaak zit het met schroefdraad, ik opteer hem er niet uit te halen als je niet weet wat je doet. Belangrijk is dat het buisje kan ademen om de kaars heen. En dat het niet verstopt zit. Ik ben niet bang voor de compressor of dat het mogelijk bij de lagers komt. Zeker buiten niet met alle kappen open. Ik draai hem er nagenoeg nooit uit.

Wel doe ik altijd de rookgasventilator volledig schoon maken en opnieuw inkitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@PVPaneel wij hebben een Ravelli Alfa S uit Italië gehaald (via eBay), dat scheelde 1.000 euro t.o.v. de ge-rebadged Nordic Fire Varize. Doorslaggevend waren het kieperende branderbakje, geen ventilator en het vlambeeld. Tot nu toe geen spijt van.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 00:07
Vanochtend een pallet Purepower 5* binnen gekregen.

De prijs van de Badger pellets was omhoog gegaan bij de vorige leverancier dus nu deze maar eens proberen. Met €20,- korting voor €339,- tot in de garage geleverd. Flesje ruitenreiniger ook gratis erbij.

Ben benieuwd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atW-29MBM7f185h_Dj_wYZilSKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNWB8fFhIhWfY8roISKFC4yQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veen
Even vergeleken met de Badger pellets, de Purepower is qua kleur witter en geler en zonder bruine troep in de pellets.

@PVPaneel dat was ook de reden dat wij destijds voor Badger kozen, de papieren zakken :)

[ Voor 102% gewijzigd door Veen op 25-08-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@lbreman Dank voor de info. Is het nu zo dat alle Nordic Fire modellen eigenlijk Ravelli's zijn en dat je kwalitatief geen verschillen hoeft te verwachten? Of zijn er ook modellen die alleen door Ravelli of Nordic Fire worden geproduceerd? Het verward me ontzettend, omdat de importeur van Ravelli (Biokachels) dan ook weer Nordic Fire in het assortiment heeft?

@Veen De kachelzaken waar ik heb gekeken boden beide Pure Power én Badger aan, maar noemde eigenlijk als enig voordeel voor de laatste de papieren verpakking (wat natuurlijk grappig is, gezien we plastic nu ook massaal inzamelen)

[ Voor 26% gewijzigd door PVPaneel op 25-08-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

PVPaneel schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:37:
(wat natuurlijk grappig is, gezien we plastic nu ook massaal inzamelen)
Mwa. Van alle ingezamelde plastic kan er misschien ~10 à 20% gerecycleerd worden.
De rest gaat gewoon de verbrandingsoven in. Dan lijkt papier me toch milieuvriendelijker.

Maar dat papier kan ook een nadeel zijn wanneer je je pellets opslaat in een vochtige ruimte.
Hoe meer vocht ze opnemen, hoe minder rendement.

[ Voor 19% gewijzigd door Slonzo op 25-08-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@Slonzo Is het echt zo laag? Triest, maar dat zal me gelukkig niet tegenhouden alles netjes te blijven scheiden (en zo min mogelijk met omverpakking te kopen). Ik vond het zelf zo grappig dat het verkoopargument niet "product A is beter dan B", maar "Product A zit in een betere verpakking dan B" was, had ik niet verwacht. Duurt zeker nog wel een jaartje voordat de boel hier ook daadwerkelijk staat, dus zie dan wel. Het werd in beide zaken wel gebracht als "neem Pure Power" tenzij je liever papieren verpakking hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Veen schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:21:

De prijs van de Badger pellets was omhoog gegaan bij de vorige leverancier dus nu deze maar eens proberen. Met €20,- korting voor €339,- tot in de garage geleverd. Flesje ruitenreiniger ook gratis erbij.

[Afbeelding]
Ik heb net de onderhoudsmonteur langs gehad, dus kan het komende seizoen weer veilig stoken hoop ik.

Hij gaf aan dat Pure Power inderdaad een van de beste pellets zijn, maar een beetje prijzig.
Ik zie dat een pallet nu maar zo'n 5 euro scheelt met Elite Groen. Die was vorig jaar ook redelijk 'vuil', dus twijfel nu of ik nu weer voor Elite Groen ga of toch Pure Power probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
PVPaneel schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:37:
@lbreman Dank voor de info. Is het nu zo dat alle Nordic Fire modellen eigenlijk Ravelli's zijn en dat je kwalitatief geen verschillen hoeft te verwachten? Of zijn er ook modellen die alleen door Ravelli of Nordic Fire worden geproduceerd? Het verward me ontzettend, omdat de importeur van Ravelli (Biokachels) dan ook weer Nordic Fire in het assortiment heeft?
Geen idee; een vergelijking van de Ravelli website met die van Nordic Fire geeft waarschijnlijk snel uitsluitsel >:) .

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vandaag hier ook maar weer ff de boel op orde gebracht, schoorsteentje weer schoon.

Stof meuk er uit.... Weer wat roest in de brandkamer. Meteen maar ff schoon geborsteld. We kunnen weer denk ik 😅

• Racer89
  • Niet online
Hier was het vandaag eens tijd voor onderhoud, kachel naar buiten en schoorsteen schoon gemaakt. Wat een rotzooi in die achterste opvang bak. Deze is nog geen jaar gelden schoon gemaakt. Heeft misschien net 4 of 5 maanden gedraaid. Dit had ik zonder luchtdruk en alleen met de stofzuiger niet allemaal schoon gekregen. Er lopen binnendoor ook luchtkanalen waar de afvoergassen door heen lopen. Hier komt je met de stofzuiger niet bij.

Vraag me af hoe bedrijven de kachel in een woning schoon willen maken, dit kun je binnen in huis toch wel vergeten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QCxuoYA.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9T3iMlc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tupq6L0.jpg

• Darkz0rs
Racer89 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:59:
Hier was het vandaag eens tijd voor onderhoud, kachel naar buiten en schoorsteen schoon gemaakt. Wat een rotzooi in die achterste opvang bak. Deze is nog geen jaar gelden schoon gemaakt. Heeft misschien net 4 of 5 maanden gedraaid. Dit had ik zonder luchtdruk en alleen met de stofzuiger niet allemaal schoon gekregen. Er lopen binnendoor ook luchtkanalen waar de afvoergassen door heen lopen. Hier komt je met de stofzuiger niet bij.

Vraag me af hoe bedrijven de kachel in een woning schoon willen maken, dit kun je binnen in huis toch wel vergeten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blijft mooi hè, die achterste bak zoals je die noemt. Die maar ik bij mij iets regelmatiger schoon. Hij zit bij mij ook iets makkelijker qua bereik. Onder de deur zit dit paneel. Ik bemerk dat als deze ruimte volloopt de kachel minder brand. Logisch wel, de luchtstroom word fors minder.

Zelf haal ik de kachel alleen met echt grote werkzaamheden naar buiten. Dan doe ik ook de afsluitingen omtrent de ventilator huis en de ontsteking even opnieuw in kitten. Bij mij was bv fabriek af de ventilator dus niet afgedicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Darkz0rs Ik moet inderdaad de kappen en bovenkant er af halen voordat ik erbij kan, wat ook niet echt handig is, is dat er een plaat midden in die bak zit. Je komt er niet goed met de stofzuiger in.

Heb jij ook van die kanalen die door de achterwand van de kachel lopen? Ik heb deze zo goed mogelijk met een borstel proberen schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Racer89 iedere pelletkachel heeft die kanalen. Dat is namelijk je warmte wisselaar.

In de bak ga ik altijd met een rager aan de gang.
En in die buizen die blaas ik door met een nat en droog zuiger. Die dus ook een blaas optie heeft.
Hier zit vaak alleen wat stof in. Vooral na de stilstand.

Ik kan zonder demontage bij het luik. Dat is de reden dat ik hem eens in de 2 maanden even neer pak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
Zojuist is de eeste lading van het komende seizoen bezorgd, een pallet met Pure Power.

De kleur ziet er dit jaar inderdaad prima uit, mooi gelig. Zeker vergeleken met de Elite Groen van vorig jaar, zoals op de foto is te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbAW5kziTtRTtcEMRlB6Askisvs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYUex3yYXCrfPgTTOh0s635k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m55Da5jybc-SHtBqaAjhc2LBLAE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAxeTwnnf8nv1YbHNvF8RzEb.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Laatst online: 23-05 15:04
PVPaneel schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:47:
Wie o wie helpt me (iets) verder in de wondere wereld van de pelletkachel? Ik ben voornamelijk op zoek naar een antwoord op de vraag wat kwalitatief goede pelletkachelmerken/modellen zijn. We hebben inmiddels een aantal showrooms bezocht (ik was erg benieuwd naar de geluidsproductie van de ventilator en de vijzel) en ik moet zeggen dat dat tot nog toe best meevalt. Het is de bedoeling dat de pelletkachel de traditionele haard in onze woning vervangt. Gebruiksprofiel: sfeerbeeld met optionele bijstook in langdurige koude periodes). Merken die we bekeken hebben: Duroflame (valt af vanwege het duurdere onderhoudstarief), Nordic Fire, Edilkamin, Artel, MCZ en Helex. Tot nog toe zijn we zeer gecharmeerd van de Nordic Fire modellen; met name door de stille werking, het mooie vlambeeld, het kiepende branderbakje en de snelle start.
Ik heb een Edilkamin Lille. Brede brandbak metmooi beeld wat mij betreft en een heel stille vijzel en ventilatoren zijn uiteraard hoorbaar afhankelijk van de stand waarin het staat.

Echter, voor enkel sfeerbeeld zou ik geen pelletkachel aanschaffen. Een echte houtkachel brand dan toch wel een stuk mooier. Ik gebruik het om mijn huis te verwarmen en dat is ruimschoots voldoende (boven heb ik het graag wat koeler). Mijn gasverbruik is daardoor op jaarbasis < 150m3. De woonkamerdeur naar boven moet ik open laten, want anders wordt het in de winter boven 0 celsius tenminste 21 graden en nooit koeler (wel een vrij nieuw goed geïsoleerd huis). Als bijverwarming is het naar mijn mening veel te effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@InterCC Dank voor je bericht! Ik snap wat je aangeeft; een traditionele houtkachel heeft een mooier vlambeeld, maar we vinden beide (ook mevrouw PVPaneel) dat een pelletkachel óók gezellig brand (uiteraard de ene mooier/rustiger dan de ander). Het hoge rendement, de relatief lage uitstoot (i.i.g. zo laag mogelijk), en de grote mate van autonomie lijken ons ideaal (ik ben persoonlijk niet het type dat houtjes gaat staan kloven). De woonkamer/keuken is ca. 120 m3 en het is zeker geen nieuwbouw (1935), dus ik verwacht dat een kachel die minimaal 2/3 kW doet er bij ons best wel even aankan; als ik de top van het gasverbruik er in de koudste periode af kan halen door die ruimte per pellet te verwarmen, terwijl we er een mooi vuurtje bij hebben ben ik tevreden. En aangezien we een vestibule en afgesloten overloop hebben is het ook makkelijk om "restwarmte" naar een andere kamer, bijvoorbeeld de werkkamer te redigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Laatst online: 23-05 15:04
PVPaneel schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:56:
@InterCC Dank voor je bericht! Ik snap wat je aangeeft; een traditionele houtkachel heeft een mooier vlambeeld, maar we vinden beide (ook mevrouw PVPaneel) dat een pelletkachel óók gezellig brand (uiteraard de ene mooier/rustiger dan de ander). Het hoge rendement, de relatief lage uitstoot (i.i.g. zo laag mogelijk), en de grote mate van autonomie lijken ons ideaal (ik ben persoonlijk niet het type dat houtjes gaat staan kloven). De woonkamer/keuken is ca. 120 m3 en het is zeker geen nieuwbouw (1935), dus ik verwacht dat een kachel die minimaal 2/3 kW doet er bij ons best wel even aankan; als ik de top van het gasverbruik er in de koudste periode af kan halen door die ruimte per pellet te verwarmen, terwijl we er een mooi vuurtje bij hebben ben ik tevreden. En aangezien we een vestibule en afgesloten overloop hebben is het ook makkelijk om "restwarmte" naar een andere kamer, bijvoorbeeld de werkkamer te redigeren.
Dan ter referentie: mijn woonkamer is ongeveer even groot als die van jou, vermoed ik met 120m3 en mijn pelletkachel heeft een minimum van 2,4kW (max 8kW). Daarmee krijg ik het als het net boven 0 is niet onder de 21 graden celcius. Jouw situatie is dus wat anders met minder goede isolatie, maar voor mij is de minimum van 2,4kW eigenlijk net wat te hoog. Misschien kan je er wat mee en ga je voor één met een ietwat lager vanaf vermogen (die dus ook wat zuiniger is).
Al zou ik met de kennis van nu niet anders gekozen hebben. De Lille vind ik nog steeds het mooiste model. De MCZ cute heb ik destijds ook bekeken en zien branden en vond ik ook mooi. Een andere kachel die ik overwoog was de Nordic Fire Stylo. Die vond ik net wat minder mooi branden dan de MCZ een Edilkamin.
Ik zocht toen net als jij ook iets met mooie vlam en dus brede brandbak. Ook vond ik een wat breder raam belangrijk en meer 'traditioneel' kacheldesign, dus geen display of smal en hoog model. Allemaal smaakdingen, maar ik heb er best wat bezichtigd.

In offertes (met name in montage en onderdelen) zat overigens erg veel verschil. Het kleinste verschil was € 1.000, maar dat is al wel 4 jaar geleden. Meerdere plekken bezoeken en een offerte laten maken (neem ook foto's van de situatie binnen en buiten mee!) loont echt wel.

[ Voor 21% gewijzigd door InterCC op 14-09-2021 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkz0rs
@PVPaneel wij hebben nu 4 a 5 jaar een pelletkachel. Begonnen met een artel petit, snel over naar een artel Julia. En na een jaar verkocht en een artel Norma genomen.

Wij hebben gekozen voor artel puur omdat de kachels eenvoudig zijn. Makkelijk zelf te onderhouden. Maar ook gangbaar omdat ze uit de AMG stal komen. De Norma is wel luxe althans ... Bredere branderbak, continue vijzel "je weet het niet maar dat wil je echt hebben", keramische binnen bekleding. Maar ook de mogelijkheid om de kamer ventilator uit te zetten in modulatie. En wat ik het allerbelangrijkste vond, gesloten. En dus zeer hoog rendement 98%. Ik durf wel te zeggen dat ik redelijk door gewintert ben. En kan je zeggen dat je echt moet relativeren. Kijk in de kachel. En vergelijk met sub merken je kan daar veel geld mee winnen/besparen. Ik heb de Norma 8 Kw. Deze is een tikkeltje getunned. De laagste stand is hier nu ongeveer 1.1 KW IPV 1.5 KW. En de max stand naar 9.2 KW. Uiteraard verantwoord en zelf samen met de verkoper.

[ Voor 0% gewijzigd door Darkz0rs op 14-09-2021 19:50 . Reden: HR waarde ingevuld ]

• PVPaneel
@InterCC Bedankt voor de tips, die neem ik zeker mee; we zochten/zoeken inderdaad zo'n beetje hetzelfde. Die offertes ga ik zeker vergelijken; er moet best wat gebeuren (het is een bestaand rookkanaal waar nieuwe buis doorheen moet, liefst met vermiculite afgestort), dus dat rondneuzen gaat wel lonen.

@Darkz0rs Ik weet niet hoe makkelijk een gesloten kachel bij ons is te realiseren; kruipruimte verdwijnt, kachel komt aan de gedeelde binnenmuur (twee-onder-een-kap), dus waarschijnlijk alleen via concentrische buis en die moet dan maar door het originele rookkanaal passen (vast niet). Overigens, kun je uitleggen wat ik precies zou moeten relativeren (in kachelland ten minste ;)), dat haal ik er niet helemaal niet! Of bedoel je simpelweg; een Julia next van 1300 doet net zo veel warmte als een Tjallmo van 3000? Ik ben op zich wel gecharmeerd van de Topnext, maar die is toch ook al 3k :)

• Darkz0rs
@PVPaneel topnext in 8kw is 2200 in 6 nog ff minder. Dat is zeker geen 3k. Ik denk dat je even goed moet narekenen of je 6 of 8 nodig hebt.

Tenslotte is het voor de kachel heel fijn dat hij een beetje moeite moet doen. Dan brand hij mooi heet, en dus schooner. Een kachel die de hele dag staat te moduleren "stationair draaien" die vervuilt sneller en je heb weinig vlam beeld. Zelf vind ik de start en stops irritant. En die voorkom ik graag.

P.s. als de kruipruimte verdwijnt. Dan lees ik dat hij er nu nog is? Je kunt dus nu nog een airduct in de kruipruimte parkeren en naar de gevel geleiden en in storten of wat je ook gaan doen. Doe dat met een minimaal diameter van 5 cm met glooiende bochten dan kan er nog een borstel doorheen om te reinigen.

• PVPaneel
@Darkz0rs Die 3k komt omdat ik laatst hier ben geweest artel topnext havé (was in de buurt) en nog niet verder gekeken had. . (Als je geen zin hebt om te klikken 2937 euro voor een 6k)

Kruipruimte is misleidend: er is ruimte onder de balkenvloer, ik denk ca. 20 cm (originele bouwtekening); hoeveel precies weten we niet, deze ruimte is namelijk niet toegankelijk en daar gaan we pas bijkunnen als de balkenvloer/jaren 80 betonvloer er uit gaan en vervangen worden.

• Darkz0rs
@PVPaneel de importeur bleusolid is dan goedkoper.

Vandaar ook de suggestie om straks een lucht aanvoer te leggen in je nieuwe vloer.

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Ik heb nog een paar zakken Pelfin liggen die maak ik eerst op maar ben ook wel benieuwd naar andere merken.

Zit er veel verschil tusen Pelfin en bijvoorbeeld Badger of Pure Power ?

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

• B2
  • Laatst online: 15:10

B2

wa' seggie?

Bjorn180179 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:13:
Ik heb nog een paar zakken Pelfin liggen die maak ik eerst op maar ben ook wel benieuwd naar andere merken.

Zit er veel verschil tusen Pelfin en bijvoorbeeld Badger of Pure Power ?
Vorig jaar wat extra zakken Pelfin gekocht op het einde van het stook seizoen. Was er niet echt tevreden over. Normaal stook ik Masterfire en ben daar zeer tevreden over, deze Pelfins hadden veel meer “stof” in de zakken, en gaven veel meer as en rommel in de branderbak.

• Darkz0rs
Pelgrim gebruik ik vaak als einde seizoen product. Omdat deze lokaal per zak te koop zijn.

Maar dit is inderdaad imo een beroerde pellet. Veel stof, veel schors en een slechter vlambeeld incl wat walm effect en dit is niet goed af te stellen.

• Bjorn180179
Dan wordt het tijd dat ik ga overstappen op een ander merk en misschien eens pure power ga proberen. Heb geen plek voor een pallet maar zie al een verkooppunt in de buurt waar ik een aantal zakken kan halen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bjorn180179 op 16-09-2021 13:50 ]

• Darkz0rs
@Bjorn180179 ik zou eerst proberen. Pure power wisselt meer van kwaliteit dan dat het Nederlandse weer veranderd.

• Bjorn180179
@Darkz0rs welke pellets hebben wel constantere kwaliteit ? Of dat moeilijk te zeggen omdat het een natuurproduct is ?

• Darkz0rs
Bjorn180179 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:37:
@Darkz0rs welke pellets hebben wel constantere kwaliteit ? Of dat moeilijk te zeggen omdat het een natuurproduct is ?
Alles draait altijd om geld. Een beetje meer schors zal ongetwijfeld onder aan de streep een mooie auto opleveren.

Excellent Selection zou zeer constant zijn heb ik in de "Tweakers" gangen mogen vernemen. Wij halen toppellets lokaal weg. En die zijn tot nu toe constant maar zeker niet perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bjorn180179
Ik haalde pelfin altijd bij de Welkoop, tijdens de winkelsluiting door Corona kon ik ze afhalen bij de Hornbach.
De kachel hoeft nu nog niet aan maar zodra deze aangaat ga ik een paar zakjes Pure Power halen om uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Enige tijd terug veranderde de pellets van pure power van mooi geel/wit naar geel/bruin en de kwaliteit wijzigde. De prijs ging echter wel omhoog. Dat was voor mij de laatste keer pure power. Weer iemand die dacht ff meer te kunnen verdienen als we ook de wortels en de modder in de pellets persen. (Dat was een grapje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
Heeft iemand ervaring met German Pellets ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
@Bjorn180179

Heb ik vorig seizoen mee gestookt. Prima pellet, geen negatieve dingen over te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Wat ik hieruit kan uitmaken is dat pellets wel een beetje regio afhankelijk zijn. De meeste merken kom ik hier bijna nergens tegen in Zuid-Limburg. En andersom merk ik dat de merken die ik gebruik hier nooit langs komen in het topic.

Kwam er net ook achter dat de winkel waar ik de kachel heb gekocht 2 jaar geleden geen kachels meer verkoopt :(

[ Voor 19% gewijzigd door Racer89 op 17-09-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veen
Iemand hier ervaring met zogenaamde katalytische pellets om de kachel te reinigen?

Lijkt me buiten het normale onderhoud om prima om eens toe te voegen mits het nut heeft en niet schadelijk is voor de kachel.

linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Veen schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:34:
Iemand hier ervaring met zogenaamde katalytische pellets om de kachel te reinigen?

Lijkt me buiten het normale onderhoud om prima om eens toe te voegen mits het nut heeft en niet schadelijk is voor de kachel.

linkje
Je mag ook gewoon je geld op mijn rekening storten, dan heb ik er iig nog plezier van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
Ah, een typische @Darkz0rs opmerking. Iemand komt met een serieuze vraag en jij maakt hem gelijk weer belachelijk.
Je kan ook even uitleggen waarom je het niks vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Knielen Belachelijk? Hoezo? volgens mij zegt mijn zin niets meer dan dat het geld weggooien is.

@Veen Het is zeker niet om je belachelijk te maken hoor. Hou lekker je centen in je zak en doe het old-school. borsteltje en ellebogenwerk. Als je as niet droog is dan staat je kachel verkeerd ingeregeld. Veel moeilijker is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veen
Was gewoon benieuwd of het gebakken lucht is of dat er wellicht schadelijke chemicaliën in die pellets zitten.

Of dat het wel degelijk een gunstig effect heeft :)

Het jaarlijks onderhoud word sowieso gedaan, dit zou dan enkel als extraatje dienen. Zal het de onderhoudsmonteur eens vragen komend voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Veen schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:53:
Was gewoon benieuwd of het gebakken lucht is of dat er wellicht schadelijke chemicaliën in die pellets zitten.

Of dat het wel degelijk een gunstig effect heeft :)

Het jaarlijks onderhoud word sowieso gedaan, dit zou dan enkel als extraatje dienen. Zal het de onderhoudsmonteur eens vragen komend voorjaar.
Het concept is niet nieuw en wel veel gebruikt bij open haarden. Als jij droog stookt en geen creosoot "teer achtige substantie" in je systeem hebt. Dan is dit gebakken lucht. Google maar gewoon eens.

Stook witte pellets, goed heet en reinig frequent. Dan is er niks loos. Maar je kan idd altijd de professional vragen. Mits die er natuurlijk geen belangen bij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-05 09:44
Darkz0rs schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:06:
[...]

Het concept is niet nieuw en wel veel gebruikt bij open haarden. Als jij droog stookt en geen creosoot "teer achtige substantie" in je systeem hebt. Dan is dit gebakken lucht. Google maar gewoon eens.

Stook witte pellets, goed heet en reinig frequent. Dan is er niks loos. Maar je kan idd altijd de professional vragen. Mits die er natuurlijk geen belangen bij heeft.
Uhm... stél dat ik wel creosoot in m'n systeem heb? En mijn onderhoudsmonteur zegt dat de kachel goed afgesteld staat en denkt dat het in de pellets (Elite Pellets Groen Naaldhout) zit? Wat kan ik dan doen om die creosoot eruit te krijgen? (onderhoudsmonteur kwam niet verder dan 'je zou remvloeistof kunnen proberen')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:41
Niet op de laagste stand stoken scheelt ook vervuiling.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Erwin_83 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:40:
Niet op de laagste stand stoken scheelt ook vervuiling.
Het nadeel bij mijn installatie is dat ik doorgaans op de laagste stand stook. Ik heb een CV-pelletkachel (gruwelijke spijt van) die mijn buffervat op staat te stoken zonder dat er op dat moment warmteafgifte van mijn buffervat is. Dus hij is vrij rap op temperatuur bij hoog stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
karazz schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:58:
[...]

Het nadeel bij mijn installatie is dat ik doorgaans op de laagste stand stook. Ik heb een CV-pelletkachel (gruwelijke spijt van) die mijn buffervat op staat te stoken zonder dat er op dat moment warmteafgifte van mijn buffervat is. Dus hij is vrij rap op temperatuur bij hoog stoken.
Waarom stook je dan de kachel als er geen warmte vraag is?
Zit je graag in sauna....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
karazz schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:38:
[...]

Uhm... stél dat ik wel creosoot in m'n systeem heb? En mijn onderhoudsmonteur zegt dat de kachel goed afgesteld staat en denkt dat het in de pellets (Elite Pellets Groen Naaldhout) zit? Wat kan ik dan doen om die creosoot eruit te krijgen? (onderhoudsmonteur kwam niet verder dan 'je zou remvloeistof kunnen proberen')
Creosoot moet uit de pijp. Doorgaans zit het in het onderste stuk. Verhaal is heel simpel en je monteur snapt het dus niet. Excuses als ik nu weer op tenen trap. Kennelijk ben ik nog wel eens onhandig in mijn communiceren. Laat wel zijn, neem het nooit als een belediging.

Maar creosoot ontstaat door condens/vocht en as. Dit samen vormt een mooie teerlaag. De oplossing is makkelijk omdat je as niet kan verwijderen. Moet je dus het vocht aan pakken. Vocht verdampt bij 100 graden en hoger. Dus als je rookgas mooi heet is zal je vocht verdampen. Als je rookgas afvoer goed geïsoleerd is dan zal het minder snel condenseren om dat de pijp minder warmte verliest.

Kortom... Heter stoken en meer lucht ontrekken aan je brander kamer.

Maar dat is alleen maar alsssss....

Als het trouwens zo is dat het in de onderste pijp delen zit. Dan is Dusty van de Wibra echt awesome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:36:
[...]

Waarom stook je dan de kachel als er geen warmte vraag is?
Zit je graag in sauna....
Kachel is als sfeer/aanvulling op de vloerverwarming. Maar zodra deze aan staat is de temperatuur vrij rap hoog genoeg om de thermostaat niet meer aan te laten slaan.

Dus nee, geen sauna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
karazz schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:54:
[...]

Kachel is als sfeer/aanvulling op de vloerverwarming. Maar zodra deze aan staat is de temperatuur vrij rap hoog genoeg om de thermostaat niet meer aan te laten slaan.

Dus nee, geen sauna
En toch word je vloer zelf koud, gewoon alles lekker langzaam mee laten pruttelen, hier gaan alle pompen draaien en komt mijn water niet boven 35 graden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
En zo in ene belde de buurman, vanmiddag ff de bus legen ik heb een pallet pellets bij me hahahaha....

Wij zijn dus ook weer klaar tot Jan/feb.

[ Voor 17% gewijzigd door Darkz0rs op 21-09-2021 20:17 ]

• karazz
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:11:
[...]

En toch word je vloer zelf koud, gewoon alles lekker langzaam mee laten pruttelen, hier gaan alle pompen draaien en komt mijn water niet boven 35 graden
Mijn buffervat wordt verwarmd door mijn warmtepomp, wanneer ik mijn vloerverwarming mee laat draaien komt er koud water in het buffervat en slaat mijn warmtepomp aan. Vind ik persoonlijk vrij onnodig wanneer ik mijn pelletkachel stook.

Ben dan ook nog steeds op zoek naar een oplossing om de pomp van mij vloerverwarming, buiten mijn thermostaat om, ook nog aan te sturen door een aanlegthermostaat op de leiding van de pelletkachel. Maar dat is een uitdaging die in een ander topic thuis hoort volgens mij...

• karazz
Darkz0rs schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:47:
[...]
Creosoot moet uit de pijp. Doorgaans zit het in het onderste stuk. Verhaal is heel simpel en je monteur snapt het dus niet. Excuses als ik nu weer op tenen trap. Kennelijk ben ik nog wel eens onhandig in mijn communiceren. Laat wel zijn, neem het nooit als een belediging.

Maar creosoot ontstaat door condens/vocht en as. Dit samen vormt een mooie teerlaag. De oplossing is makkelijk omdat je as niet kan verwijderen. Moet je dus het vocht aan pakken. Vocht verdampt bij 100 graden en hoger. Dus als je rookgas mooi heet is zal je vocht verdampen. Als je rookgas afvoer goed geïsoleerd is dan zal het minder snel condenseren om dat de pijp minder warmte verliest.

Kortom... Heter stoken en meer lucht ontrekken aan je brander kamer.

Maar dat is alleen maar alsssss....

Als het trouwens zo is dat het in de onderste pijp delen zit. Dan is Dusty van de Wibra echt awesome.
De creosoot (of in ieder geval het spul waarvan ik verdenk dat het creosoot is) zit bij mij niet in de pijp, maar in de kachel. Het zit zelfs zo vervelend dat ik al een stang van mijn warmtewisselaarborstel (klopt die naam?) kapot getrokken heb. Ding zit muurvast.

Maar, dusty kan ik wel eens proberen, heb ik vaker over gehoord maar zelf nog niet in huis. Dank voor de tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
karazz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:06:
[...]

Mijn buffervat wordt verwarmd door mijn warmtepomp, wanneer ik mijn vloerverwarming mee laat draaien komt er koud water in het buffervat en slaat mijn warmtepomp aan. Vind ik persoonlijk vrij onnodig wanneer ik mijn pelletkachel stook.

Ben dan ook nog steeds op zoek naar een oplossing om de pomp van mij vloerverwarming, buiten mijn thermostaat om, ook nog aan te sturen door een aanlegthermostaat op de leiding van de pelletkachel. Maar dat is een uitdaging die in een ander topic thuis hoort volgens mij...
Dat is geen uitdaging maar het simpelste wat er is. En hoe kun je nu koud water krijgen als je kachel mee draait?
En de vloer was vantevoren toch ook aan, dus het water is niet koud.
Ik stook hier de kachel gewoon op, en de wp gaat vanzelf uit omdat water te warm is.
De kachel uit en uurtje later gaat wp weer draaien omdat water afgekoeld is.
Mijn kamer thermostaat verbind de nul draad van mijn pomp.
Over dezelfde nul draad staat relais die door opleg thermostaat word bedient.
Dus de pomp word door twee thermostaat aangestuurd.
Op deze manier blijft alles automatisch mee draaien en word hele huis door de wp verwarmt of door hout stook.
Allemaal via hetzelfde buffer vat.

1 PVoutput . Dongen NB

• karazz
reneeke1970 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:16:
[...]

Dat is geen uitdaging maar het simpelste wat er is. En hoe kun je nu koud water krijgen als je kachel mee draait?
En de vloer was vantevoren toch ook aan, dus het water is niet koud.
Ik stook hier de kachel gewoon op, en de wp gaat vanzelf uit omdat water te warm is.
De kachel uit en uurtje later gaat wp weer draaien omdat water afgekoeld is.
Mijn kamer thermostaat verbind de nul draad van mijn pomp.
Over dezelfde nul draad staat relais die door opleg thermostaat word bedient.
Dus de pomp word door twee thermostaat aangestuurd.
Op deze manier blijft alles automatisch mee draaien en word hele huis door de wp verwarmt of door hout stook.
Allemaal via hetzelfde buffer vat.
Volgens mij zit mijn thermostaat via een datakabel verbonden met de interface van mijn warmtepomp, die op zijn beurt de vloerverwarming weer aanstuurt.

Maar, je hebt wel wat getriggerd, zal eerdaags het dak weer eens op klimmen om in de besturing van de warmtepomp te zoeken naar mogelijkheden.

• Darkz0rs
karazz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:08:
[...]

De creosoot (of in ieder geval het spul waarvan ik verdenk dat het creosoot is) zit bij mij niet in de pijp, maar in de kachel. Het zit zelfs zo vervelend dat ik al een stang van mijn warmtewisselaarborstel (klopt die naam?) kapot getrokken heb. Ding zit muurvast.

Maar, dusty kan ik wel eens proberen, heb ik vaker over gehoord maar zelf nog niet in huis. Dank voor de tip
Volgens mij vertel je nu dat je warmte wisselaar condenseert ? Dan kan een monteur zeker niet zeggen dat hij goed is afgesteld. Hij is dan echt te koud.

Wellicht kan @reneeke1970 of @Vuiltje jouw van goede info voorzien. Ik heb zelf geen CV systeem. Maar bij de buurman hebben we dit ook opgelost.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-05 11:10
Veen schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:21:

Vreemd bij Rijnen kosten badger pellets a 975kg exact 339 euro...

Ik ben trouwens ook erg tevreden over de kwaliteit, brand netjes, weinig rotzooi.

[ Voor 8% gewijzigd door DjAntoon op 22-09-2021 13:13 ]

• Racer89
  • Niet online
@karazz Buiten de besturing om, zou je de pomp toch rechtstreeks via de aanleg thermostaat kunnen aansturen. Op het moment dat de pellet kachel draait en warmte ontstaat gaat de pomp draaien. Dan zet je de kamerthermostaat gewoon op 16 graden o.i.d. zodat deze niet de WP aanstuurt.

Ik weet niet hoe het precies aangesloten zit, maar verwarm je het buffervat ook met de pelletkachel ? zoja, dan is het toch vreemd dat je WP aanslaat.

• karazz
Racer89 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:54:
@karazz Buiten de besturing om, zou je de pomp toch rechtstreeks via de aanleg thermostaat kunnen aansturen. Op het moment dat de pellet kachel draait en warmte ontstaat gaat de pomp draaien. Dan zet je de kamerthermostaat gewoon op 16 graden o.i.d. zodat deze niet de WP aanstuurt.

Ik weet niet hoe het precies aangesloten zit, maar verwarm je het buffervat ook met de pelletkachel ? zoja, dan is het toch vreemd dat je WP aanslaat.
Wanneer ik de pomp rechtstreeks op de aanlegthermostaat zou koppelen zou ik hem niet meer via de thermostaat (van de wp) aan kunnen sturen? Het liefste zou ik ze parallel zien schakelen, maar het schakelgedeelte van de wp zit in de wp geïntegreerd (en staat op het platdak van de 1e verdieping). Het buffervat staat op de 2e verdieping.

De wp slaat aan wanneer de temperatuur in het buffervat te laag wordt. Deze wordt op temperatuur gehouden. Wanneer ik nu de pelletkachel inschakel, worden zowel de begane grond als het buffervat verwarmd door de pelletkachel. Omdat de begane grond op termperatuur is, zal de thermostaat de vloerverwarming niet inschakelen en de temperatuur in het buffervat dus (behoorlijk) oplopen.

Wat vooralsnog mijn oplossing is, is mijn thermostaat omhoog gooien (naar 24 graden ofzo) zodat de vloerverwarming ingeschakeld wordt. Hierdoor komt er koel water in het buffervat en daalt de temperatuur. Uiteindelijk daalt deze ver genoeg om de WP aan te laten slaan.

Het is wel eens voorgekomen, dat ik vergeten ben om de thermostaat terug te zetten nadat ik de pelletkachel uitgeschakeld had. Toen had de WP het een tijdje behoorlijk druk |:(

Eigenlijk zou mijn pelletkachel zijn warmte rechtstreeks aan de vloerverwarming kwijt moeten kunnen, dat zou het meest ideaal zijn. Maar dan was dus eigenlijk een pelletkachel zonder CV een stuk beter (en eenvoudiger en goedkoper) zijn geweest.

• Racer89
  • Niet online
Krijgt de pelletkachel het buffervat dan niet op temperatuur gehouden als de vloerverwarming draait? Ik neem aan dat je een vloerverwarming verdeler hebt op de begane grond met een aparte pomp? Dan zou je die apart kunnen aansturen. Dan hoef je niet eens aan de regeling te zitten van de WP.

• reneeke1970
karazz schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:15:
[...]

Wanneer ik de pomp rechtstreeks op de aanlegthermostaat zou koppelen zou ik hem niet meer via de thermostaat (van de wp) aan kunnen sturen? Het liefste zou ik ze parallel zien schakelen, maar het schakelgedeelte van de wp zit in de wp geïntegreerd (en staat op het platdak van de 1e verdieping). Het buffervat staat op de 2e verdieping.

De wp slaat aan wanneer de temperatuur in het buffervat te laag wordt. Deze wordt op temperatuur gehouden. Wanneer ik nu de pelletkachel inschakel, worden zowel de begane grond als het buffervat verwarmd door de pelletkachel. Omdat de begane grond op termperatuur is, zal de thermostaat de vloerverwarming niet inschakelen en de temperatuur in het buffervat dus (behoorlijk) oplopen.

Wat vooralsnog mijn oplossing is, is mijn thermostaat omhoog gooien (naar 24 graden ofzo) zodat de vloerverwarming ingeschakeld wordt. Hierdoor komt er koel water in het buffervat en daalt de temperatuur. Uiteindelijk daalt deze ver genoeg om de WP aan te laten slaan.

Het is wel eens voorgekomen, dat ik vergeten ben om de thermostaat terug te zetten nadat ik de pelletkachel uitgeschakeld had. Toen had de WP het een tijdje behoorlijk druk |:(

Eigenlijk zou mijn pelletkachel zijn warmte rechtstreeks aan de vloerverwarming kwijt moeten kunnen, dat zou het meest ideaal zijn. Maar dan was dus eigenlijk een pelletkachel zonder CV een stuk beter (en eenvoudiger en goedkoper) zijn geweest.
Je moet de wp niet de pomp laten aan sturen, die moet gewoon met opleg thermostaat gaan draaien als buffer warm word.
Wp of kachel warmt buffer op, vloer verwarming detecteert dat en gaat draaien

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:32:
[...]

Je moet de wp niet de pomp laten aan sturen, die moet gewoon met opleg thermostaat gaan draaien als buffer warm word.
Ik denk dat het buffervat ook gebruikt wordt voor drinkwater. Als de WP het buffervat gaat verwarmen dan zou de vloerverwarming ook gaan draaien?

Wat ik hier heb gedaan is de pomp van de vloerverwarming schakelen via Domoticz, ik laat deze nu gewoon via een tijdschema inschakelen als de thermostaat werkt via het standaard klokprogramma. Echter kan ik deze dan ook via de telefoon in de app gewoon zelf aan en uit zetten als het nodig is. Hij volgt dan alsnog het tijdschema en gaat van zelf weer uit om bijvoorbeeld 23.00 uur zou ik dit vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Racer89 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:16:
Krijgt de pelletkachel het buffervat dan niet op temperatuur gehouden als de vloerverwarming draait? Ik neem aan dat je een vloerverwarming verdeler hebt op de begane grond met een aparte pomp? Dan zou je die apart kunnen aansturen. Dan hoef je niet eens aan de regeling te zitten van de WP.
Mijn vloerverwarming heeft slechts 1 pomp, op zo'n 40cm afstand van het buffervat. Deze bevind zich op zolder.

Het vervelendste is de volgende situatie:
Pelletkachel aan --> temperatuur in buffervat loopt op tot max zo'n 70 graden ofzo
Pelletkachel uit --> pomp in pelletkachel blijft water circuleren totdat de pelletkachel afgekoeld is tot <50 graden. Zolang het buffervat dan verder geen warmtevraag heeft vanuit de vloerverwarming staat mijn pelletkachel dus 'oneindig' te pompen. De enige warmteafgifte op dat moment is in de leiding tussen de pelletkachel en het buffervat. En zo'n pompgeluid in de woonkamer is niet echt prettig, al helemaal niet als de kachel uit staat.

Zodoende wil ik de vloerverwarming aansturen op een aanlegthermostaat die op de leiding van de pelletkachel zit. Dan weet ik in ieder geval zeker dat er warmtevraag is wanneer de temperatuur >50 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
reneeke1970 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:32:
[...]

Als je de thermostaat helemaal buiten spel zet kun je toch niks meer regelen qua temperatuur? Dan staat de wp altijd aan...

Waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Racer89 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:30:
[...]

Ik denk dat het buffervat ook gebruikt wordt voor drinkwater. Als de WP het buffervat gaat verwarmen dan zou de vloerverwarming ook gaan draaien?

Wat ik hier heb gedaan is de pomp van de vloerverwarming schakelen via Domoticz, ik laat deze nu gewoon via een tijdschema inschakelen als de thermostaat werkt via het standaard klokprogramma. Echter kan ik deze dan ook via de telefoon in de app gewoon zelf aan en uit zetten als het nodig is. Hij volgt dan alsnog het tijdschema en gaat van zelf weer uit om bijvoorbeeld 23.00 uur zou ik dit vergeten.
1 buffervat voor CV, deze wordt verwarmd door WP en pelletkachel. Daarnaast nog 1 buffervat voor tapwater, die wordt enkel verwarmd door de WP.
(installateur van WP had me aangeraden om een CV-pelletkachel te pakken als backup, dan kon ik bij een kapotte WP altijd m'n buffervat nog verwarmen. In de praktijk bleek dit dus enkel het CV buffervat te zijn en heeft het hele CV deel in m'n pelletkachel 0 meerwaarde omdat een gewone pelletkachel m'n huis ook wel warm zou krijgen)

Alles in domotica gooien zou nog een oplossing kunnen zijn, maar daar zie ik nogal tegenop. Dan moet ik bijv. ook een manier zien te vinden om de temperatuur in het buffervat uit te lezen. Daarentegen zou ik het wel perféct kunnen regelen allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
karazz schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:22:
[...]

Als je de thermostaat helemaal buiten spel zet kun je toch niks meer regelen qua temperatuur? Dan staat de wp altijd aan...

Waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd O-)
Je begrijp verkeerd.
Kamer thermostaat zegt tegen wp draaien maar. Buffer loopt op naar 30 graden en je opleg thermostaat zegt vat is warm dus vloer pomp ga je gang.
Als je wp stop gezet word door kamer thermostaat gaat half uur later ook je vloer uit omdat dan het vat weer afgekoeld is .

Nu gebruik ik daarvoor Jumo regelaars met wat relais parallel dus ik kan nauwkeuriger sturen, maar principe blijft hetzelde.

Jou installateur heeft gewoon gelijk, alleen ietsje zuinig geïnstalleerd....
Ik heb ook wp en hout CV en pellets ketel op één buffer vat van 400 liter.

Misschien loopt het bij mij ook wat soepeler omdat ik 24/7 verwarm, op het voorjaar en najaar na draait de wp 24 uur non stop, gaat alleen vanzelf uit als hout stook voor sfeer aan gaat.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:36:
[...]

Je begrijp verkeerd.
Kamer thermostaat zegt tegen wp draaien maar. Buffer loopt op naar 30 graden en je opleg thermostaat zegt vat is warm dus vloer pomp ga je gang.
Als je wp stop gezet word door kamer thermostaat gaat half uur later ook je vloer uit omdat dan het vat weer afgekoeld is .

Nu gebruik ik daarvoor Jumo regelaars met wat relais parallel dus ik kan nauwkeuriger sturen, maar principe blijft hetzelde.

Jou installateur heeft gewoon gelijk, alleen ietsje zuinig geïnstalleerd....
Ik heb ook wp en hout CV en pellets ketel op één buffer vat van 400 liter.

Misschien loopt het bij mij ook wat soepeler omdat ik 24/7 verwarm, op het voorjaar en najaar na draait de wp 24 uur non stop, gaat alleen vanzelf uit als hout stook voor sfeer aan gaat.
Ah, op die manier. Klinkt ook wel logisch eigenlijk. Dat zou ook een goede regeling kunnen zijn in mijn situatie inderdaad.

Bij mij draait het bij lange na niet 24/7, huis is pas 3 jaar oud, raakt zijn warmte niet zo snel kwijt.

[ Voor 4% gewijzigd door karazz op 24-09-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
karazz schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:59:
[...]

Ah, op die manier. Klinkt ook wel logisch eigenlijk. Dat zou ook een goede regeling kunnen zijn in mijn situatie inderdaad.

Bij mij draait het bij lange na niet 24/7, huis is pas 3 jaar oud, raakt zijn warmte niet zo snel kwijt.
Dan is waarschijnlijk je kachel ook te zwaar in vermogen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Valt me nog mee 4 kW, maar zelfs dat is teveel, mijn wp staat vaak op zijn mln van 2.5 kW

Ik bedenk me net staat jou meng ventiel wel goed?
Jij draait uren na en dat is vreemd want die kleine water inhoud moet zo afgekoeld zijn.
Staat je ventiel op 55 of hoger?

[ Voor 21% gewijzigd door reneeke1970 op 24-09-2021 12:10 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:49:
[...]

Valt me nog mee 4 kW, maar zelfs dat is teveel, mijn wp staat vaak op zijn mln van 2.5 kW

Ik bedenk me net staat jou meng ventiel wel goed?
Jij draait uren na en dat is vreemd want die kleine water inhoud moet zo afgekoeld zijn.
Staat je ventiel op 55 of hoger?
Hij circuleert het water tussen het buffervat en de pelletkachel, wanneer het water in het buffervat ~70 graden is duurt het heel lang voordat de kleine water hoeveelheid in de kachel zelf <50 graden is. Waarschijnlijk zou het zelfs sneller afkoelen als hij het water niet rond zou pompen.

edit, het mengventiel staat goed dacht ik, wanneer het buffervat <50 graden is, is de kachel ook zo afgekoeld.

[ Voor 7% gewijzigd door karazz op 24-09-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
karazz schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:16:
[...]

Hij circuleert het water tussen het buffervat en de pelletkachel, wanneer het water in het buffervat ~70 graden is duurt het heel lang voordat de kleine water hoeveelheid in de kachel zelf <50 graden is. Waarschijnlijk zou het zelfs sneller afkoelen als hij het water niet rond zou pompen.

edit, het mengventiel staat goed dacht ik, wanneer het buffervat <50 graden is, is de kachel ook zo afgekoeld.
Ik zou toch maar eens checken, lager dan 50 mag absoluut niet, en experimenteren tot 75 kan geen kwaad, des te sneller is je pomp uit en blijft je buffer nog warm totdat die warmte weer echt nodig is.

Als je gaat stoken hoe lang duurt het voordat je aan 50 zit, ongeveer 10/15 min?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:00:
[...]

Ik zou toch maar eens checken, lager dan 50 mag absoluut niet, en experimenteren tot 75 kan geen kwaad, des te sneller is je pomp uit en blijft je buffer nog warm totdat die warmte weer echt nodig is.

Als je gaat stoken hoe lang duurt het voordat je aan 50 zit, ongeveer 10/15 min?
Da's een goeie, zal het eens proberen inderdaad.

En het is alweer even geleden, maar volgens mij zit hij met 15 minuten al wel aan de 50 inderdaad. Daarna springt de pomp naar het buffervat pas aan. (zit een warmtewisselaar tussen)

• reneeke1970
karazz schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:58:
[...]

Da's een goeie, zal het eens proberen inderdaad.

En het is alweer even geleden, maar volgens mij zit hij met 15 minuten al wel aan de 50 inderdaad. Daarna springt de pomp naar het buffervat pas aan. (zit een warmtewisselaar tussen)
Oke, maar dat pomp dan aan springt is aparte instelling. Maar zodra hij gaat draaien moet ie ook boven 50 blijven anders staat je ventiel niet goed.
Ik zou hem zo hoog mogelijk gaan zetten, enige waar je op moet letten is dat je niet te dicht bij de maximale beveiliging instellingen moet komen.
Kun jij water temp apart instellen?
Zo ja zet je het ventiel op bv 70 en je water op 75,zodra de kachel zelf dan warm is gaat hij op laag vermogen je buffer warm maken.
Allemaal kwestie van experimenteren en beetje mee gaan spelen want er zitten nog al eens wat meet afwijkingen in sommige delen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Zijn hier trouwens mensen die de lucht uit de kruipruimte halen en bodem of vloer isolatie hebben?

• Swennus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-04 13:21
Vraagje: nu het thuiswerken bij ons op kantoor een blijvertje blijft (minimaal 2 dagen in de week thuiswerken), ben ik eens gaan kijken naar goedkopere alternatieven om mijn kantoor (was/is ook een barretje) van 5x5. Op dit moment gebruik ik een gaskachel om de boel te verwarmen, maar dit heeft natuurlijk als gevolg dat mijn gasverbruik een stuk hoger is geworden, en waar ik toch wel van ben geschrokken.

Een pelletkachel scheelt hierbij uiteraard, al zitten er natuurlijk weer andere kosten aan verbonden.

Weegt de aanschaf van een pelletkachel op tegen de gaskachel? Het gaat hier om een aparte ruimte, los van het huis. In principe zou die voor ongeveer 3 dagen in de week de boel warm moeten krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Swennus schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:25:
Vraagje: nu het thuiswerken bij ons op kantoor een blijvertje blijft (minimaal 2 dagen in de week thuiswerken), ben ik eens gaan kijken naar goedkopere alternatieven om mijn kantoor (was/is ook een barretje) van 5x5. Op dit moment gebruik ik een gaskachel om de boel te verwarmen, maar dit heeft natuurlijk als gevolg dat mijn gasverbruik een stuk hoger is geworden, en waar ik toch wel van ben geschrokken.

Een pelletkachel scheelt hierbij uiteraard, al zitten er natuurlijk weer andere kosten aan verbonden.

Weegt de aanschaf van een pelletkachel op tegen de gaskachel? Het gaat hier om een aparte ruimte, los van het huis. In principe zou die voor ongeveer 3 dagen in de week de boel warm moeten krijgen.
1m3 gas = ~8 à 9 kWh @ ~70 cent per kuub
1kg pellets = ~5kWh @ ~30 cent per kilo

Dus 1 kWh gas = ~8.5 cent
En 1 kWh pellets = ~6 cent

Ik ken de echte cijfers natuurlijk niet, maar gesteld dat je jaarlijks 500 kWh nodig hebt om je ruimte te verwarmen, dan betaal je €42.5 aan gas en €30 aan pellets. Een verschil van €12.5 per jaar. Daarbij komt je aanschafprijs van je pelletkachel + installatiekosten + de sterk oplopende prijs van pellets (5 jaar geleden betaalde ik €230 voor een pallet, nu is dat al €300) en gas + ...

De terugverdientijd van alleen een kachel van €1000 euro is dan al 80 jaar.
Bij een verbruik van 1000 kWh/jaar is de terugverdientijd van dezelfde pelletkachel 40 jaar.

Je gaskachel klinkt dan toch niet zo slecht :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkz0rs
Slonzo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:23:
[...]

1m3 gas = ~8 à 9 kWh @ ~70 cent per kuub
1kg pellets = ~5kWh @ ~30 cent per kilo

Dus 1 kWh gas = ~8.5 cent
En 1 kWh pellets = ~6 cent

Ik ken de echte cijfers natuurlijk niet, maar gesteld dat je jaarlijks 500 kWh nodig hebt om je ruimte te verwarmen, dan betaal je €42.5 aan gas en €30 aan pellets. Een verschil van €12.5 per jaar. Daarbij komt je aanschafprijs van je pelletkachel + installatiekosten + de sterk oplopende prijs van pellets (5 jaar geleden betaalde ik €230 voor een pallet, nu is dat al €300) en gas + ...

De terugverdientijd van alleen een kachel van €1000 euro is dan al 80 jaar.
Bij een verbruik van 1000 kWh/jaar is de terugverdientijd van dezelfde pelletkachel 40 jaar.

Je gaskachel klinkt dan toch niet zo slecht :P
Volgens mij is de beoogde 8 a 9 KW op gas alleen haalbaar met een HR CV systeem en niet met een gaskachel. Vandaag kost een kuub gas €1,10.

Wanneer je een kleine ruimte moet verwarmen heb je wellicht 2KW nodig gedurende een aantal uur. En een aanloop van 6 a 7 kw. Dat betekent dat een pellet kachel op dit moment voordeliger is. Maar idd komt daar natuurlijk de aanschaf/aansluit investering bij. Wij besparen (woonkamer gebruik) 1500 kuub gas en verstoken daar 990 kilo pellets voor. 1500* 1,10 = €1650 per jaar. En ik koop een pellet met 260€. Als ik dat verreken dan heb ik na een jaar een eenvoudige pellet kachel al terug verdiend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:41
Swennus schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:25:

Een pelletkachel heeft meer sfeer als je het vuur ziet. Hoe is het daar zomers? Je kan ook een airco overwegen voor koelen en verwarmen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Racer89
  • Niet online
Je moet ook niet vergeten het onderhoud, ik weet niet of je dit zelf kunt? en natuurlijk het evt. halen van pellets en opslag plek voor pellet zakken.

Vanmorgen was de temperatuur toch aan het randje, binnenkort gaat de kachel toch aan om gas te sparen :9

[ Voor 26% gewijzigd door Racer89 op 30-09-2021 14:26 ]

• Darkz0rs
Racer89 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:25:
Je moet ook niet vergeten het onderhoud, ik weet niet of je dit zelf kunt? en natuurlijk het evt. halen van pellets en opslag plek voor pellet zakken.

Vanmorgen was de temperatuur toch aan het randje, binnenkort gaat de kachel toch aan om gas te sparen :9
Vanmorgen idd voor het eerst even een half uurtje aan gehad. Het was temperatuur technisch niet koud. Maar wel kil ,🤣

• Racer89
  • Niet online
Darkz0rs schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:32:
[...]

Vanmorgen idd voor het eerst even een half uurtje aan gehad. Het was temperatuur technisch niet koud. Maar wel kil ,🤣
Haha, ja het is soms die halve graden die het verschil maakt :D

• Darkz0rs
Racer89 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:43:
[...]

Haha, ja het is soms die halve graden die het verschil maakt :D
Zal ook wel wat met vocht vandoen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
De eerste branduren zitten er inmiddels alweer op. Duurde wel even voordat hij vlam had maar dat komt denk ik omdat ik redelijk wat uit het wormwiel aan pellets heb gezogen.

Bij de Cranenbroek zijn nu Sun-Heat Pellets in de aanbieding. 3,70 per 15 kg. In kleur zijn ze een stuk lichter dan die andere meuk van Green-Energy. Toevallig iemand ervaring met Sun-Heat?

Als ik de mogelijkheid krijg ga ik een paar zakken halen om te testen.

# Is het eigenlijk niet mogelijk om ervaringen op de frontpage van dit topic te zetten wat betreft de verschillende types pellets wat er inmiddels in omloop zijn? #

[ Voor 16% gewijzigd door Racer89 op 01-10-2021 07:50 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 69 Laatste