Jij ging er vanuit dat hij dat niet wist?MarcoHoorn schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:48:
Modulatie is als de temperatuur bereikt is,
Pellets of lucht extra/minder is om te verbranding te optimaliseren.
Beetje uitleg kan toch nooit kwaad?
Maar ik merk dat er geen hulp van mij verwacht wordt.
Goed weekend.
Dat zeg ik toch niet....MarcoHoorn schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:28:
[...]
Beetje uitleg kan toch nooit kwaad?
Maar ik merk dat er geen hulp van mij verwacht wordt.
Goed weekend.
Alstu!Darkz0rs schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:24:
Maak hem eens schoon, en doe dan nog eens zo'n foto. Welke merk en type is dit.
:strip_exif()/f/image/ZNgbPcn4YPS0toy2UzBULyhL.jpg?f=fotoalbum_large)
karazz schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:57:
Het betreft trouwens de nordic fire rave 120 cv.
[ Voor 12% gewijzigd door karazz op 21-03-2021 18:12 ]
Die A1 en EN plus keurmerken tot hoever zijn deze betrouwbaar? Ik ben namelijk diverse soorten pellets aan het proberen en tot nu toe zijn de zakken waar deze keurmerken op staan goed bevallen.
Bij de Cranenbroek bieden ze deze ook aan onder de naam Green Energy. Tevens ook met beide keurmerken er op.
Iemand hier ervaring mee? aangezien deze goedkoper zijn en zo nog wat te sparen valt 😀
Bij de Cranenbroek bieden ze deze ook aan onder de naam Green Energy. Tevens ook met beide keurmerken er op.
Iemand hier ervaring mee? aangezien deze goedkoper zijn en zo nog wat te sparen valt 😀
Ik las een tijdje geleden een pellet test van vorig jaar en daaruit bleek dat alle geteste pellets voldeden. Ik heb zelf Agricon gehad (tevreden mee, maar helaas nu te duur) agriselect (minder tevreden) en elite pellets green (voldoende, maar paar zakken gehad met te lange pellets waardoor Pelletkachel vast liep)
Ga nu pure power pellets 5 sterren proberen.
Ga nu pure power pellets 5 sterren proberen.
Jeetje nu zie ik nog steeds zwarte en witte vlekken. Als dat zwarte echt roet is dan is er een slechte verbranding. Ook lijkt er veel verkleeft stof tegen de wand te parkeren. Dat zou kunnen zijn dat de pellets veel gruis hebben. Icm de eerdere beelden denk ik dat je kachel toch aan het roeten is. Wat kwam er uit je lucht verhoging per stand?
In dit topic is dit in veel fout besproken. De vele Pellets uit Moerdijk hebben vaak toch iets van schors gemengd. De mooi gele pellets zoals ze ooit van pure power waren vind je weinig. Duidelijk zoeken naar mooie zacht gele pellets zonder bruine stukjes. Die zorgen voor een mooi schone vlam, met relatief weinig lucht toevoer.Racer89 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:56:
Die A1 en EN plus keurmerken tot hoever zijn deze betrouwbaar? Ik ben namelijk diverse soorten pellets aan het proberen en tot nu toe zijn de zakken waar deze keurmerken op staan goed bevallen.
Ik heb geen zwarte roet in mijn kachel, wel een witte/grijze waas door de brander kamer. Structureel roet in je kachel is te veel brandstof of te weinig lucht. Dit kan ook ontstaan uit een probleem in de kachel. Denk aan deurtje welke niet lekker sluit, lekkage intern, schoorsteen vuil, t stuk, onderhoud etc etc.hydex schreef op zondag 21 maart 2021 @ 23:49:
Even een vraag in hoeverre blijft jullie kachel vrij van roet? Ik heb na 2 dagen toch echt roet in mijn kachel en met schoonzuigen krijg ik het er wel uit, maar wat kun je nu eigenlijk verwachten van een Pelletkachel? Is die van jullie roet vrij?
Oke dan ga ik mijn instellingen nakijken, meer zuurstof en minder pellet toevoer zet ik eerst op max en kijken wat er gebeurtDarkz0rs schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:54:
[...]
Ik heb geen zwarte roet in mijn kachel, wel een witte/grijze waas door de brander kamer. Structureel roet in je kachel is te veel brandstof of te weinig lucht. Dit kan ook ontstaan uit een probleem in de kachel. Denk aan deurtje welke niet lekker sluit, lekkage intern, schoorsteen vuil, t stuk, onderhoud etc etc.
Ik snap je vraag niet, wat bedoel je met 'lucht verhoging per stand'?Darkz0rs schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:49:
[...]
Jeetje nu zie ik nog steeds zwarte en witte vlekken. Als dat zwarte echt roet is dan is er een slechte verbranding. Ook lijkt er veel verkleeft stof tegen de wand te parkeren. Dat zou kunnen zijn dat de pellets veel gruis hebben. Icm de eerdere beelden denk ik dat je kachel toch aan het roeten is. Wat kwam er uit je lucht verhoging per stand?
Volgens mij zit er niet veel roet in de kachel zelf, wel die grove, 'teerachtige'(?) substantie die er goed vast tegenaan zit... Waar in dit geval de problemen dan ook naar te herleiden zijn...
Nee, kleine stapjes.hydex schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:58:
[...]
Oke dan ga ik mijn instellingen nakijken, meer zuurstof en minder pellet toevoer zet ik eerst op max en kijken wat er gebeurt
Ik zie stof en teer. Ik weet dat er sommige modellen bekleed zijn met een teer/kit achtige substantie. Ik ken jouw model niet. Maar heb je hem laten installeren?karazz schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:04:
[...]
Ik snap je vraag niet, wat bedoel je met 'lucht verhoging per stand'?
Volgens mij zit er niet veel roet in de kachel zelf, wel die grove, 'teerachtige'(?) substantie die er goed vast tegenaan zit... Waar in dit geval de problemen dan ook naar te herleiden zijn...
Ik heb de variant maximale zuurstof toevoer en minimale pellet toevoer ingesteld en ondanks dat toch nog roet vorming. Mijn aanname is dat je maximale verbranding zou moeten hebben bij deze instelling. Pellets branden opzich prima, maar ik wil van de roet af. Heb 100% naaldhout pellets.
Roeten heeft meerdere redenen. Zoals ik hier boven heb aangegeven. Onderhoud, schoorsteen .. beluchting. Valse lucht etc etc.hydex schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:22:
Ik heb de variant maximale zuurstof toevoer en minimale pellet toevoer ingesteld en ondanks dat toch nog roet vorming. Mijn aanname is dat je maximale verbranding zou moeten hebben bij deze instelling. Pellets branden opzich prima, maar ik wil van de roet af. Heb 100% naaldhout pellets.
Hoelang heb je gewacht voor je een conclusie heb getrokken?
Welk type kachel? Nooit gehad? Onderhoud status?hydex schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:07:
Na een goede dag branden heb ik een zwarte ruit
Mcz cute. Schoorsteen maand geleden geveegd, kachel is sept vorig jaar schoongemaakt. Ik zal eens andere pellets proberen
dat ding heeft echt een kleine askamer, zou mij niet verbazen als die inmiddels na een redelijk stookseizoen weer vol zit en daardoor voor minder beluchting zorgt. Maar dat is op afstand.hydex schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:35:
Mcz cute. Schoorsteen maand geleden geveegd, kachel is sept vorig jaar schoongemaakt. Ik zal eens andere pellets proberen
Fabrikant zegt met mijn kachel dat ik 1500 uur moet kunnen branden. Vaak merk ik dat me askamer na 700 a 800 uur al vol loopt. afhankelijk van het type pellet wat ik gebruik. Pelfin vervuild bijvoorbeeld best flink. En dan moet ik wat vaker het luikje leeg maken.
Dat is relatief, vroeger was pure power echt goed. Tot Moerdijk het ging regelen. @Vuiltje geeft aan dat excellent erg goed zijn en tot op heden zijn gebleven. Ik stook alles wat gekeurd is. En weet wanneer me kachel vervuilt en geef dan een extra cleaning session.hydex schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:59:
Welke pellets heb je goede ervaring mee?
Ik heb hem laten installeren en hij heeft vorige maand nog een beurt gehad. Los van de 'teer'-aanslag zag alles er goed uit gaf de monteur aan...Darkz0rs schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:46:
[...]
Ik zie stof en teer. Ik weet dat er sommige modellen bekleed zijn met een teer/kit achtige substantie. Ik ken jouw model niet. Maar heb je hem laten installeren?
Ok, dus dat je hem. Nieuw kreeg zat die teer achtige substantie er niet. Is het ook echt teer achtige? Boen je het makkelijk weg? Waar komt je lucht toevoer vandaan en hoe zit je schoorsteen.karazz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:13:
[...]
Ik heb hem laten installeren en hij heeft vorige maand nog een beurt gehad. Los van de 'teer'-aanslag zag alles er goed uit gaf de monteur aan...
Ik vraag dit omdat ik als die teer zooi er niet zat en echt teer achtige aan voelt. Ik echt moet denken aan creosoot. Maar dat heb ik nog nooit gezien in de kachel....
Ik ben er inmiddels achter wat er voor gezorgd heeft dat er zoveel roet in mijn kachel kwam, vochtige pellets. Ik was begonnen aan de laatste set pellets die ik nog had. Ze zijn blijkbaar vochtig geworden ondanks dat ze in de schuur op een pellet liggen. Nu lees ik op internet dat pellets vocht aantrekken. Er zitten gaatjes in de verpakking dus na een tijd trekken ze hoe dan ook vocht aan. Hebben jullie hier ook weleens last van? Pellets liggen ongeveer 1 jaar in de schuur. Schuur heeft goede ventilatie en pellets liggen ook los van de muur op een pellet. maar het is een losstaande schuur die gewoon vochtig wordt maar dat geld denk ik voor alle schuren die niet geïsoleerd zijn.
Je hebt de pellets op een pallet, denk ik.
Ja een kleine voorraad in huis leggen, en die tenminste 1 a 2 dagen laten acclimatiseren. Maar zelf heb ik ze ook ik een tochtig schuurtje liggen en ik stook gewoon zonder git zwarte kamer hoor.hydex schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:06:
Ik ben er inmiddels achter wat er voor gezorgd heeft dat er zoveel roet in mijn kachel kwam, vochtige pellets. Ik was begonnen aan de laatste set pellets die ik nog had. Ze zijn blijkbaar vochtig geworden ondanks dat ze in de schuur op een pellet liggen. Nu lees ik op internet dat pellets vocht aantrekken. Er zitten gaatjes in de verpakking dus na een tijd trekken ze hoe dan ook vocht aan. Hebben jullie hier ook weleens last van? Pellets liggen ongeveer 1 jaar in de schuur. Schuur heeft goede ventilatie en pellets liggen ook los van de muur op een pellet. maar het is een losstaande schuur die gewoon vochtig wordt maar dat geld denk ik voor alle schuren die niet geïsoleerd zijn.
Als mijn kachel git zwart word. Dan weet ik dat me askamer vol raakt.
Vooralsnog krijg ik het er nog niet uit, heb nog niet veel geprobeerd, enkel voorzichtig met remmenreiniger geprobeerd (op advies van monteur, die 't eigenlijk ook niet leek te weten).Darkz0rs schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:55:
[...]
Ok, dus dat je hem. Nieuw kreeg zat die teer achtige substantie er niet. Is het ook echt teer achtige? Boen je het makkelijk weg? Waar komt je lucht toevoer vandaan en hoe zit je schoorsteen.
Ik vraag dit omdat ik als die teer zooi er niet zat en echt teer achtige aan voelt. Ik echt moet denken aan creosoot. Maar dat heb ik nog nooit gezien in de kachel....
rookkanaal heeft in de woonkamer 2 hoeken van 45 graden en op zolder weer 2 voordat hij op het dak uit komt. Is door de kachelboer aangelegd.
Creosoot kende ik nog niet, heb 't even gegoogled en kan nog niet echt zeggen of dat het dat is....
Op zich vreemd, de meeste pellets in zakken die ik heb gezien zitten in dichte (plastic) zakken, dus zouden geen vocht aan moeten trekken ?hydex schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:06:
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik denk dus dat je te koud stookt, en ben erg benieuwd naar je rookgas tempratuur. Tuurlijk is het zo dat pellets wat vocht aan trekken. en dat dit niet ten goede komt van de verbranding. Maar dan moet het wel heel dik aan zuigen. Is je rook kanaal geïsoleerd? Zelf ben ik absoluut geen voorstander van zoveel bochten. Maar dat heeft imo hier niets mee te maken. Dat de monteur zich er zo makkelijk vanaf maakt vind ik daarin tegen niet zo slim. Dan had je het net zo goed zelf kunnen aanleggen. Mijn vermoeden is dat je dat je onder de 100 graden rookgas stookt en dat hij condenseert, probleem is dat die teer meuk er af moet omdat alles wat je doet niet meetbaar is. Ik weet niet hoe je binnen kamer gebouwd is maar in extreme gevallen gebruik ik nog weleens dusty maar vocht in een kachel is niet per definitie mijn advies.karazz schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:53:
[...]
Vooralsnog krijg ik het er nog niet uit, heb nog niet veel geprobeerd, enkel voorzichtig met remmenreiniger geprobeerd (op advies van monteur, die 't eigenlijk ook niet leek te weten).
rookkanaal heeft in de woonkamer 2 hoeken van 45 graden en op zolder weer 2 voordat hij op het dak uit komt. Is door de kachelboer aangelegd.
Creosoot kende ik nog niet, heb 't even gegoogled en kan nog niet echt zeggen of dat het dat is....
De theorie zegt namelijk als je heet stook, brand alles schoon.
Kleine toevoeging, ik heb als graadmeter. Als de kachel brand dan moet ik hem buiten niet ruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door Darkz0rs op 26-03-2021 09:10 ]
helemaal eens.ZeRoC00L schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:03:
[...]
Op zich vreemd, de meeste pellets in zakken die ik heb gezien zitten in dichte (plastic) zakken, dus zouden geen vocht aan moeten trekken ?
In sommige zakken zitten kleine gaten, tenminste daar lijkt het op.
De zakken van Qlimp hadden dit iig.
De zakken van Qlimp hadden dit iig.
Daar heb je een puntje, zojuist even gekeken en mijn rookgas temperatuur zat rond de 80 graden. Even flink opgestookt, maar kreeg 'm niet hoger dan 95 graden volgens mij. Morgen nog eens proberen.Darkz0rs schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:03:
[...]
Ik denk dus dat je te koud stookt, en ben erg benieuwd naar je rookgas tempratuur. Tuurlijk is het zo dat pellets wat vocht aan trekken. en dat dit niet ten goede komt van de verbranding. Maar dan moet het wel heel dik aan zuigen. Is je rook kanaal geïsoleerd? Zelf ben ik absoluut geen voorstander van zoveel bochten. Maar dat heeft imo hier niets mee te maken. Dat de monteur zich er zo makkelijk vanaf maakt vind ik daarin tegen niet zo slim. Dan had je het net zo goed zelf kunnen aanleggen. Mijn vermoeden is dat je dat je onder de 100 graden rookgas stookt en dat hij condenseert, probleem is dat die teer meuk er af moet omdat alles wat je doet niet meetbaar is. Ik weet niet hoe je binnen kamer gebouwd is maar in extreme gevallen gebruik ik nog weleens dusty maar vocht in een kachel is niet per definitie mijn advies.
De theorie zegt namelijk als je heet stook, brand alles schoon.
Kleine toevoeging, ik heb als graadmeter. Als de kachel brand dan moet ik hem buiten niet ruiken.
Nadeel is dat mijn CV kachel aan een buffervat hangt, dus ik heb de watertemperatuur doorgaans op 65 graden ingesteld staan en dan moduleert hij rustig. Hij heeft geen directe warmte-afgifte naar de ruimte, zodoende heb ik de temperatuur ook niet hoger staan.
Wanneer mijn kachel op de laagste stand staat (Silent/Eco hoe je het noemen wil) zit ik al op 150-160 graden.karazz schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:21:
[...]
Daar heb je een puntje, zojuist even gekeken en mijn rookgas temperatuur zat rond de 80 graden. Even flink opgestookt, maar kreeg 'm niet hoger dan 95 graden volgens mij. Morgen nog eens proberen.
Nadeel is dat mijn CV kachel aan een buffervat hangt, dus ik heb de watertemperatuur doorgaans op 65 graden ingesteld staan en dan moduleert hij rustig. Hij heeft geen directe warmte-afgifte naar de ruimte, zodoende heb ik de temperatuur ook niet hoger staan.
Het verhaal qua te koud stoken kan best wel eens kloppen.
Ik heb ook eens foto's gemaakt van de kachel na 3 dagen stoken. Komt neer op zo'n 25 - 30 uur dan ziet de kachel hier zo uit:

Is dit bij jullie ook verglijkbaar zo ? De stof is gewoon droog, kan ik zo met de stofzuiger er uit zuigen. En raampje is zo schoon met wat water en een doekje. Stook op dit moment Biber pellets voor 3,90 per zak ( 15 kg ).

Is dit bij jullie ook verglijkbaar zo ? De stof is gewoon droog, kan ik zo met de stofzuiger er uit zuigen. En raampje is zo schoon met wat water en een doekje. Stook op dit moment Biber pellets voor 3,90 per zak ( 15 kg ).
Da's wel een enorm verschil inderdaad.. Zal er eerdaags ook eens een berichtje aan wijden richting mijn leverancier. Ben benieuwd wat daaruit gaat komen.B2 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:28:
[...]
Wanneer mijn kachel op de laagste stand staat (Silent/Eco hoe je het noemen wil) zit ik al op 150-160 graden.
Kan natuurlijk per kachel enorm verschillen, maar 80 graden zou ik wel erg laag vinden eerlijk gezegd.karazz schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:47:
[...]
Da's wel een enorm verschil inderdaad.. Zal er eerdaags ook eens een berichtje aan wijden richting mijn leverancier. Ben benieuwd wat daaruit gaat komen.
Scheelt natuurlijk ook dat ik een CV model heb, weet niet of hier meer mensen zitten met zo'n model en wat voor temperatuur die zoal hebben?B2 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:57:
[...]
Kan natuurlijk per kachel enorm verschillen, maar 80 graden zou ik wel erg laag vinden eerlijk gezegd.
Mijne op de laagste stand, ongeveer 6 kW, is de pijp na uurtje hooguit 50/60 graden.karazz schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:14:
[...]
Scheelt natuurlijk ook dat ik een CV model heb, weet niet of hier meer mensen zitten met zo'n model en wat voor temperatuur die zoal hebben?
Geloof dat de veilgheid zelfs maar op 130 staat ingesteld, dan gooit hij de kachel uit.
Heel wat anders, er brand hier ook momenteel een hout CV kachel en daar staat op type plaatje max 160 graden. En inderdaad de pijp komt ook maar tot 140 graden halve meter vanaf de kachel.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat klinkt als een petit of mini. Uit de AMG stal. Klopt dat?B2 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:28:
[...]
Wanneer mijn kachel op de laagste stand staat (Silent/Eco hoe je het noemen wil) zit ik al op 150-160 graden.
Nee ik kan dan nog net iets zien door me raamRacer89 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:44:
Ik heb ook eens foto's gemaakt van de kachel na 3 dagen stoken. Komt neer op zo'n 25 - 30 uur dan ziet de kachel hier zo uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is je rookgas afvoer geïsoleerd? Zo niet dan moet je bijna wel last hebben van smeuri in je t stuk.karazz schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:14:
[...]
Scheelt natuurlijk ook dat ik een CV model heb, weet niet of hier meer mensen zitten met zo'n model en wat voor temperatuur die zoal hebben?
De pijp is is geen referentie kader. Het gaat om de rookgas temperatuur. Geïsoleerde pijp is minder condens. Een ongeisoleerde pijp in bv een oude schouw van ongeveer 6@8 mtr heeft vaak een rookgas van 120 nodig om condens vrij te blijven.reneeke1970 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:31:
[...]
Mijne op de laagste stand, ongeveer 6 kW, is de pijp na uurtje hooguit 50/60 graden.
Geloof dat de veilgheid zelfs maar op 130 staat ingesteld, dan gooit hij de kachel uit.
Heel wat anders, er brand hier ook momenteel een hout CV kachel en daar staat op type plaatje max 160 graden. En inderdaad de pijp komt ook maar tot 140 graden halve meter vanaf de kachel.
het stukje begane grond niet, de rest wel...Darkz0rs schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:55:
[...]
Is je rookgas afvoer geïsoleerd? Zo niet dan moet je bijna wel last hebben van smeuri in je t stuk.
NeeDarkz0rs schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:52:
[...]
Dat klinkt als een petit of mini. Uit de AMG stal. Klopt dat?
Wat dan? Klinkt als een kleine warmte wisselaar ,😃
Hier ook een pellet cv, van MCZ.karazz schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:14:
[...]
Is nu aan het opstarten, na een minuut of 15 geeft ie 139 graden. Staat vol te stoken.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Mooi, laatste wat je met een CV wil is condens bij je wisselaar. Moet je die is gaan schoon maken ..... BahhhhZeRoC00L schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:52:
[...]
Hier ook een pellet cv, van MCZ.
Is nu aan het opstarten, na een minuut of 15 geeft ie 139 graden. Staat vol te stoken.
Je opmerking over de importeur klopt. Na veel contact met de verkoper (en geen oplossing) heb ik eindelijk contact gekregen met de importeur en die heeft me kunnen helpen. Nu een 30-tal starts verder en maar 1 mis-start gehad. En die was wel heel vreemd (na 4 min al ipv de normale ~10min).Darkz0rs schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:50:
[...]
Ik vind dit echt super raar. De importeur is echt super relaxed en wil echt wel het beste voor zijn klanten.
Als je nu zit dat de pellets verkeerd vallen dan denk ik eerder dat hij niet genoeg vult. Worst/kaas scenario zou gewoon je branderpotje aan passen of een val klep bij de uitgang van je vijzel fixxen.
Ik weet dat er een aantal mede tweakers zijn met gelijksoortige problemen met de Petit.
Hieronder de belangrijkste wijzigingen tov de default waardes van de Artel Petit:
PR01 | 18 |
PR04 | 2.2 |
PR07 | 1.5 |
PR08 | 1.8 |
PR09 | 2.1 |
PR10 | 2.4 |
PR16 | 1800 |
PR17 | 1800 |
PR18 | 1450 |
PR19 | 1550 |
PR20 | 1650 |
PR21 | 1750 |
Alleen instellingen 01/04/16/17 zijn eigenlijk belang voor de opstart fase. De andere zijn meer tuning bij de normale power standen.
Ben in ieder geval blij dat ik niet het geld van de kachel kwijt ben. Stond op het punt een andere te kopen.
ok, dat kan dus een incident zijn? en dus even aankijken ?ArnieNFW schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:55:
[...]
Je opmerking over de importeur klopt. Na veel contact met de verkoper (en geen oplossing) heb ik eindelijk contact gekregen met de importeur en die heeft me kunnen helpen. Nu een 30-tal starts verder en maar 1 mis-start gehad. En die was wel heel vreemd (na 4 min al ipv de normale ~10min).
Ik weet dat er een aantal mede tweakers zijn met gelijksoortige problemen met de Petit.Hieronder de belangrijkste wijzigingen tov de default waardes van de Artel Petit:
PR01 18 PR04 2.2 PR07 1.5 PR08 1.8 PR09 2.1 PR10 2.4 PR16 1800 PR17 1800 PR18 1450 PR19 1550 PR20 1650 PR21 1750
Alleen instellingen 01/04/16/17 zijn eigenlijk belang voor de opstart fase. De andere zijn meer tuning bij de normale power standen.
Ben in ieder geval blij dat ik niet het geld van de kachel kwijt ben. Stond op het punt een andere te kopen.
Ja, ziet er goed uit. Jammer dat de misstart om 6u 's ochtends was. Maar als het er bij eentje blijft, ben ik happy. De Petit is de hoofdverwarming van een vakantiewoning, moet het goed doen. En ik begin nu weer wat vertrouwen te krijgen.Darkz0rs schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:32:
[...]
ok, dat kan dus een incident zijn? en dus even aankijken ?
Overigens:
Ik had gekeken naar de WIFI module, die is dacht ik ergens tussen de 150-200 euro. Een beetje duur, zeker in relatie tot de prijs van de kachel zelf. Ik heb een wifi-IR expander gekocht twv ~€8 en die werkt perfect.
Link: https://nl.aliexpress.com/item/1005002255070833.html
Je moet een beetje opletten, want de afstandsbediening stuurt volgens mij de volledige settings mee (Tijd, FAN stand, Temperatuur etc). Dus ik heb in de APP knoppen gemaakt met als label "21 graden Fan 3" en "22 graden FAN Auto" en zo, maar het werkt prima. Aangezien de tijd volgens mij ook meegestuurd wordt, wordt dus de tijd meegegeven die actueel was bij het opnemen van de IR code.
Maar als je daarna 'handmatig' een eenmalige uit/aan tijd instelt met de afstandbediening komt toch gelijk weer de juiste tijd mee. Moet je dan natuurlijk wel met de originele afstandbediening doen.
Aangezien ik niet de kachel weken op "standby" wil hebben staan, heb ik zowel de kachel als de IR module op een SONOFF 230v-WIFI schakelaar. Die eerst aanzetten. Ffff wachten tot kachel in stadndby staat en IR module WIFI contact heeft (minuutje) en daarna is het dus op afstand aan te zetten. Precies wat ik wil.
Dus voor 8 euro de WIFI module overbodig gemaakt. Voelt goed (Hollands).
[edit]ps: als hij dan fout start, ben ik de sjaak. Maar goed, gelukkig stopt de kachel dan.
Hier ff een update na 6 maanden de pellet kachel in gebruik.
Nog 140 kg over van de pellet ben zeer tevreden qua gebruik.
De kachel zelf perfect, altijd mooi schoon branderpotje, weinig as en nooit geen problemen gehad.
Topper tot nu toe.
Nog 140 kg over van de pellet ben zeer tevreden qua gebruik.
De kachel zelf perfect, altijd mooi schoon branderpotje, weinig as en nooit geen problemen gehad.
Topper tot nu toe.
Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek
ik heb ook zo;n ding, mijn toestekl is ook IR maar krijg hem niet werkend word er gek van ! ik moet langdrukken om hem aan en uit te zetten. Maar krijg dat niet goed.ArnieNFW schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:10:
[...]
Ja, ziet er goed uit. Jammer dat de misstart om 6u 's ochtends was. Maar als het er bij eentje blijft, ben ik happy. De Petit is de hoofdverwarming van een vakantiewoning, moet het goed doen. En ik begin nu weer wat vertrouwen te krijgen.
Overigens:
Ik had gekeken naar de WIFI module, die is dacht ik ergens tussen de 150-200 euro. Een beetje duur, zeker in relatie tot de prijs van de kachel zelf. Ik heb een wifi-IR expander gekocht twv ~€8 en die werkt perfect.
Link: https://nl.aliexpress.com/item/1005002255070833.html
Je moet een beetje opletten, want de afstandsbediening stuurt volgens mij de volledige settings mee (Tijd, FAN stand, Temperatuur etc). Dus ik heb in de APP knoppen gemaakt met als label "21 graden Fan 3" en "22 graden FAN Auto" en zo, maar het werkt prima. Aangezien de tijd volgens mij ook meegestuurd wordt, wordt dus de tijd meegegeven die actueel was bij het opnemen van de IR code.
Maar als je daarna 'handmatig' een eenmalige uit/aan tijd instelt met de afstandbediening komt toch gelijk weer de juiste tijd mee. Moet je dan natuurlijk wel met de originele afstandbediening doen.
Aangezien ik niet de kachel weken op "standby" wil hebben staan, heb ik zowel de kachel als de IR module op een SONOFF 230v-WIFI schakelaar. Die eerst aanzetten. Ffff wachten tot kachel in stadndby staat en IR module WIFI contact heeft (minuutje) en daarna is het dus op afstand aan te zetten. Precies wat ik wil.
Dus voor 8 euro de WIFI module overbodig gemaakt. Voelt goed (Hollands).
[edit]ps: als hij dan fout start, ben ik de sjaak. Maar goed, gelukkig stopt de kachel dan.
Vervelend. Dit was ook een gokje van mij, maar pakt dus goed uit. Bij de Petit maak je instellingen op de AB en drukt daarna op SEND. Kennelijk slikt ie dat.Darkz0rs schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:26:
[...]
ik heb ook zo;n ding, mijn toestekl is ook IR maar krijg hem niet werkend word er gek van ! ik moet langdrukken om hem aan en uit te zetten. Maar krijg dat niet goed.
Dat lang drukken, duurt de IR-code dan ook zo lang? (bv een continue ir-data-stream van 5 seconden) en pakt ie dat dus niet?
Ik ben bezig met een tuinhuis, deels berging, deels tuinkamer. Die wil ik verwarmen met een pelletkacheltje. De tuinkamer is ong 3,5 x 3,5m, het plafond daar is (zadeldak) max 3,8m hoog. De berging wordt niet gestookt
De isolatiewaarde van het tuinhuis wordt vloer/muur/dak ong Rc3,5/3,75/4. Scheidingswand (tuinhuis/berging) zal ong rc2,5 zijn.
Volgens mij heb ik meer dan voldoende aan bijv. deze
https://www.bluesolid.nl/artel-petite-6-zwart.html
(al heb ik liever een model met bovenafvoer zodat het toestel zo weinig mogelijk ruimte inneemt)
Maar het tuinhuis krijgt een glasgevel (HR++) en ik wil graag weten hoe ver zo'n pelletkachel van het glas moet staan (daar komt ie nl. wel voor te staan), of in ieder geval atstand tussen glas en de rookafvoer wanneer deze aan de achterzijde omhoog gaat (door het dak)
Iemand een idee?
Verder: het dak wordt gemaakt van sandwichpanelen, ik neem aan dat een geisoleerde afvoer voldoende is? En moet de luchtaanvoer ook via de pijp? (ruimte wordt normaal geventileerd via luchtroosters)
De isolatiewaarde van het tuinhuis wordt vloer/muur/dak ong Rc3,5/3,75/4. Scheidingswand (tuinhuis/berging) zal ong rc2,5 zijn.
(al heb ik liever een model met bovenafvoer zodat het toestel zo weinig mogelijk ruimte inneemt)
Maar het tuinhuis krijgt een glasgevel (HR++) en ik wil graag weten hoe ver zo'n pelletkachel van het glas moet staan (daar komt ie nl. wel voor te staan), of in ieder geval atstand tussen glas en de rookafvoer wanneer deze aan de achterzijde omhoog gaat (door het dak)
Iemand een idee?
Verder: het dak wordt gemaakt van sandwichpanelen, ik neem aan dat een geisoleerde afvoer voldoende is? En moet de luchtaanvoer ook via de pijp? (ruimte wordt normaal geventileerd via luchtroosters)
[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 07-04-2021 15:51 ]
Gelukkig heb ik 2 weken geleden nog nieuwe pellets gehaald, dacht ze eigenlijk niet meer nodig te hebben. Echter met deze temperaturen is het fijn nog een voorraad te hebben.
@Stefke Is het wel verstandig om deze voor een raam te plaatsen, ik weet niet of je van buiten naar binnen kunt kijken maar dan kijk je achter tegen de kachel op? Meestal zijn deze niet al te mooi afgewerkt.
Ik denk dat je minimaal een halve meter van glas moet weg blijven, ook omdat de kachel pijp een bepaalde warmte afgeeft.
Met het vermogen zou je evt. even op een site kunnen kijken waar radiatoren worden berekend, daar zijn er namelijk genoeg van. Dan weet je ongeveer hoeveel vermogen je nodig hebt om de ruimte om te warmen.
@Stefke Is het wel verstandig om deze voor een raam te plaatsen, ik weet niet of je van buiten naar binnen kunt kijken maar dan kijk je achter tegen de kachel op? Meestal zijn deze niet al te mooi afgewerkt.
Ik denk dat je minimaal een halve meter van glas moet weg blijven, ook omdat de kachel pijp een bepaalde warmte afgeeft.
Met het vermogen zou je evt. even op een site kunnen kijken waar radiatoren worden berekend, daar zijn er namelijk genoeg van. Dan weet je ongeveer hoeveel vermogen je nodig hebt om de ruimte om te warmen.
[ Voor 61% gewijzigd door Racer89 op 07-04-2021 17:28 ]
Er komt gehard glas/veiligheidsglas in, dat kan toch wel een redelijke warmte handelen? Er zijn ook genoeg haarden die rondom glas hebben (oke, dat is dan geen HR++ kozijn)
Qua zichtbaarheid, wat is niet mooi? Je ziet klepjes, 220v snoeren, etc. Sja, er staat een kachel. Moet gewoon functioneel zijn. Qua indeling kan het niet echt anders, maar ik zal er nog eens naar kijken
Zou het helpen als ik bijv. een metalen plaat achter de kachel zou plaatsen (dus losstaand), zoals je vaak wel ziet dat tegen een wand wordt gezet.
Misschien moet ik anders eens bij de glashandel informeren, ik had t gevraagd bij een kachelhandel maar die wisten t ook niet echt.
Hier staat wel wat over afstanden, daar wordt over 20cm gesproken achter een houtkachel, t.o.v. niet brandbare materialen (valt veiligheidsglas daaronder??)
https://www.pdhenri.nl/do...Technische_Gegevens-2.pdf
20cm is prima, 30 ook wel denk ik (moet straks de ruimte ook eerst zien) maar 40, 50cm wordt teveel
Qua zichtbaarheid, wat is niet mooi? Je ziet klepjes, 220v snoeren, etc. Sja, er staat een kachel. Moet gewoon functioneel zijn. Qua indeling kan het niet echt anders, maar ik zal er nog eens naar kijken
Zou het helpen als ik bijv. een metalen plaat achter de kachel zou plaatsen (dus losstaand), zoals je vaak wel ziet dat tegen een wand wordt gezet.
Misschien moet ik anders eens bij de glashandel informeren, ik had t gevraagd bij een kachelhandel maar die wisten t ook niet echt.
Hier staat wel wat over afstanden, daar wordt over 20cm gesproken achter een houtkachel, t.o.v. niet brandbare materialen (valt veiligheidsglas daaronder??)
https://www.pdhenri.nl/do...Technische_Gegevens-2.pdf
20cm is prima, 30 ook wel denk ik (moet straks de ruimte ook eerst zien) maar 40, 50cm wordt teveel
[ Voor 47% gewijzigd door Stefke op 07-04-2021 17:42 ]
Julia next kiezen, geen petit te kleine wisselaar. lucht kan uit de bestaande ruimte komen. Gewoon enkele pijp naar boven. Beide modellen zijn niet gesloten dus concentrisch is waanzin.Stefke schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:39:
Ik ben bezig met een tuinhuis, deels berging, deels tuinkamer. Die wil ik verwarmen met een pelletkacheltje. De tuinkamer is ong 3,5 x 3,5m, het plafond daar is (zadeldak) max 3,8m hoog. De berging wordt niet gestookt
Iemand een idee?
Zeker afstand van het glas houden, tenminste een meter, al is het alleen voor normaal onderhoud kunnen doen.
wisselaar? Is dat niet iets voor warmwatervoorziening? Ik heb wat zitten zoeken maar wat is de functie van een wisselaar in een pelletkachel (die puur voor warmte moet zoeken in de ruimte) en waarom is deze te klein?
edit: of is de wisselaar nodig om de warmte in de ventilatiestroom te krijgen?
https://www.stokertje.nl/var/2016/pelletkachel-werking.jpg
Mijn gevoel zegt dat een tamelijk goed geisoleerde ruimte (gem. > Rc3,5 is vrij aardig imo?) van 3,5 x 3,5m niet zo'n heel grote kachel nodig heeft (maar ik moet er nog eens induiken en als ie groter moet zijn dan 6 dan moet ie groter zijn)
Het dak wordt sandwichpaneel (pur-kern), dan moet alleen de dakdoorvoer geisoleerd zijn?
edit: als ik hier kijk
https://abelenco.nl/kenni...nodigd-vermogen-radiator/
De ruimte is ong 50m3 (max) x 60 watt (redelijk geisoleerd) = 3000watt om 22gr te verwarmen. Dan is een 6kW kachel toch voldoende? Of duurt het dan te lang voor het warm is?
edit2: het plafond is wel hoog (nok =3,8m) vandaar meer m3 bij 3,5x3,5m vloeropp
edit: of is de wisselaar nodig om de warmte in de ventilatiestroom te krijgen?
https://www.stokertje.nl/var/2016/pelletkachel-werking.jpg
Mijn gevoel zegt dat een tamelijk goed geisoleerde ruimte (gem. > Rc3,5 is vrij aardig imo?) van 3,5 x 3,5m niet zo'n heel grote kachel nodig heeft (maar ik moet er nog eens induiken en als ie groter moet zijn dan 6 dan moet ie groter zijn)
Het dak wordt sandwichpaneel (pur-kern), dan moet alleen de dakdoorvoer geisoleerd zijn?
De ruimte is ong 50m3 (max) x 60 watt (redelijk geisoleerd) = 3000watt om 22gr te verwarmen. Dan is een 6kW kachel toch voldoende? Of duurt het dan te lang voor het warm is?
edit2: het plafond is wel hoog (nok =3,8m) vandaar meer m3 bij 3,5x3,5m vloeropp
[ Voor 32% gewijzigd door Stefke op 07-04-2021 18:02 ]
De wisselaar is de buizenstuctuur welke door de vlammen zee verhit word. Hier blaast de kamer ventilator zijn lucht langs. Hoe beter deze combinatie hoe meer rendement.Stefke schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:54:
wisselaar? Is dat niet iets voor warmwatervoorziening? Ik heb wat zitten zoeken maar wat is de functie van een wisselaar in een pelletkachel (die puur voor warmte moet zoeken in de ruimte) en waarom is deze te klein?
Julia bestaat ook in 6 je geloof ik. Petit is een beetje zorgen kindje qua rookgassen en deze temperatuur. Ik zou er niet voor kiezen.
Check zeker ook wat jij acceptabel vind qua geluid.
Pur dak, kies dan maar voor isoleren. Op die afstand maakt de prijs ook niet veel verschil.
Bedankt. Ik zal eerst eens info inwinnen bij een glasleverancier over de hittebestendigheid van HR++ veiligheidsglas.
Er zijn nog 2 opties voor t plaatsen van de kachel, maar de voorkeur heeft toch wel voor die ruit (maar als t niet kan natuurlijk niet)
Er zijn nog 2 opties voor t plaatsen van de kachel, maar de voorkeur heeft toch wel voor die ruit (maar als t niet kan natuurlijk niet)
Je moet er ook goed bij kunnen qua onderhoud hé...Stefke schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:06:
Bedankt. Ik zal eerst eens info inwinnen bij een glasleverancier over de hittebestendigheid van HR++ veiligheidsglas.
Ja dat begrijp ik. De enige ervaring die ik heb is de pelletkachel van mijn broer, die staat gewoon "tegen" een muur. Dat zie ik ook op de meeste foto's. Is dat die kleintjes alleen van achteren te onderhouden zijn?
Die ruit is toch niet anders dan een muur (behalve dan misschien het warmteissue)
Hoe onderhoud je dit dan?
Die ruit is toch niet anders dan een muur (behalve dan misschien het warmteissue)

Ik ben niet commercieel... Ik geef een oprecht advies. Waaraan jij geen rechten aan mag ontlenen nog verwachtingen als rechtmatig mag beschouwen.Stefke schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:14:
Ja dat begrijp ik. De enige ervaring die ik heb is de pelletkachel van mijn broer, die staat gewoon "tegen" een muur. Dat zie ik ook op de meeste foto's. Is dat die kleintjes alleen van achteren te onderhouden zijn?
[Afbeelding]
Uiteindelijk bepaal jij samen met je installateur.
@Darkz0rs dit is ook een oprechte vraag
(En hij hoeft niet strak tegen de ruit aan, ik wil gewoon weten welke afstand glasveilig is en als dat groter is dan ik wil dan zal de haard ergens anders moeten staan. Ik snap dat een meter veilig is, maar dat is geen optie, dan staat ie midden in de ruimte.)
[ Voor 32% gewijzigd door Stefke op 07-04-2021 19:19 ]
Hier is het niet heet. Ik kan me hand op de linker en rechterkant leggen. De rookgas afvoer word hier plus minus 130 graden.Stefke schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:17:
[...]
@Darkz0rs dit is ook een oprechte vraag
(En hij hoeft niet strak tegen de ruit aan, ik wil gewoon weten welke afstand glasveilig is en als dat groter is dan ik wil dan zal de haard ergens anders moeten staan. Ik snap dat een meter veilig is, maar dat is geen optie, dan staat ie midden in de ruimte.)
En dat is een geisoleerde buis? Ik zal morgen eens de glasleverancier bellen hierover.
Ik kan vrijdag de Ir meter er op zettenStefke schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:07:
En dat is een geisoleerde buis? Ik zal morgen eens de glasleverancier bellen hierover.
De linker en rechter paneel meet ik 34 gradenStefke schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:07:
Rookgas afvoer is extern 80 graden.
Maar dat is hier.
tnx, dat komt wel overeen met wat 2 leveranciers van pelletkacheltjes aangeven (achterzijde vd pelletkachel hooguit handwarm, geïsoleerde pijp heet maar niet extreem).
Ik zal dit eens tegen een glasleverancier aanhouden
Ik heb ook vandaag de Navel 2.0 Agua module binnen (voor een piazzetta kachel). Bij voorkeur wil ik deze integreren met domoticz op mijn rpi (die ik dan weer aan kan sturen met google home via controlicz, dat werkt allemaal prima). Ik zoek integratie met domoticz omdat ik daar al mijn sensors en overige verwarmingsystemen op heb draaien. Dat maakt e.e.a. gemakkelijk met automatisering.Darkz0rs schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:52:
[...]
Lol, staat net artel er weer niet tussen. Ik ben juist benieuwd of iemand deze functies via bv een PI aan de gang heeft gekregen. Lijkt me super interessant.
Ben jij tevreden over de wifi module ?
Iemand een idee hoe bv py script om te schrijven voor domoticz? Of iemand die dit al gedaan/geprobeerd heeft
Wat voor afstand denk je zelf aan?Stefke schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:17:
tnx, dat komt wel overeen met wat 2 leveranciers van pelletkacheltjes aangeven (achterzijde vd pelletkachel hooguit handwarm, geïsoleerde pijp heet maar niet extreem).
30cm?
Volgens een glasleverancier zou het met gehard glas geen probleem moeten zijn
[ Voor 88% gewijzigd door Stefke op 10-04-2021 07:13 ]
30cm zijkant of rook gas...Stefke schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:59:
30cm?
Achterzijde. Rookgas bovenop dus die zit dan iets verder
De door jou eerder genoemde artel modellen hebben geen rookgas boven op. Maar achter.Stefke schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:25:
Achterzijde. Rookgas bovenop dus die zit dan iets verder
Klopt, t gaat om de Artel Mini. Die is lekker slank (ondiep) en kan ook op een heel laag vermogen draaien (1kW). Heeft ook een nette achterzijde
Alleen Home Assistant. Zoek maar op py-agua-iotDaavince schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:34:
[...]
Ik heb ook vandaag de Navel 2.0 Agua module binnen (voor een piazzetta kachel). Bij voorkeur wil ik deze integreren met domoticz op mijn rpi (die ik dan weer aan kan sturen met google home via controlicz, dat werkt allemaal prima). Ik zoek integratie met domoticz omdat ik daar al mijn sensors en overige verwarmingsystemen op heb draaien. Dat maakt e.e.a. gemakkelijk met automatisering.
Iemand een idee hoe bv py script om te schrijven voor domoticz? Of iemand die dit al gedaan/geprobeerd heeft
Wij zijn aan het rondkijken voor een pelletkachel, na enkele verkopers en offertes is er 1 firma waar we het beste gevoel bij hebben en blijven er 2 types over.
Mcz ego: een prijs kwaliteit toestel
Rika filo: basis toestel van rika maar het neusje van de zalm van de pelletkachels
Dit is puur wat de verkoper ons aanraad en als ik Google heb ik de indruk dat de verkoper eerlijk is tegen ons. Tussen de mcz en rika is een prijsverschil van 1000€ en als ik daar veel betere kwaliteit voor krijg wil ik er ook wel voor gaan maar hoe zijn hier de ervaringen? Verkoper geeft ook aan dat we het onderhoud zelf mogen doen (eerste doet hij en dan kijk ik mee als ik er aan durf beginnen de volgende keer of hem het toch laat doen)
Is die stille stralingswarmte een voordeel tov de blazer? Komt die warmte ook overal even vlot of is een ventilator toch een meerwaarde? Is onderhoud bij beide even goed te doen of is de simpele rika toch makkelijker zelf te onderhouden en minder storings gevoelig?
Alvast bedankt voor jullie reactie
Mcz ego: een prijs kwaliteit toestel
Rika filo: basis toestel van rika maar het neusje van de zalm van de pelletkachels
Dit is puur wat de verkoper ons aanraad en als ik Google heb ik de indruk dat de verkoper eerlijk is tegen ons. Tussen de mcz en rika is een prijsverschil van 1000€ en als ik daar veel betere kwaliteit voor krijg wil ik er ook wel voor gaan maar hoe zijn hier de ervaringen? Verkoper geeft ook aan dat we het onderhoud zelf mogen doen (eerste doet hij en dan kijk ik mee als ik er aan durf beginnen de volgende keer of hem het toch laat doen)
Is die stille stralingswarmte een voordeel tov de blazer? Komt die warmte ook overal even vlot of is een ventilator toch een meerwaarde? Is onderhoud bij beide even goed te doen of is de simpele rika toch makkelijker zelf te onderhouden en minder storings gevoelig?
Alvast bedankt voor jullie reactie
Over de types kan ik je weinig vertellen. Het is wel fijn als een verkoper zo over het onderhoud denkt. Eigenlijk stelt het niet zo veel voor maar het moet wel goed gebeuren.
Bij de plaatsing van onze kachel kreeg ik te horen onderhoud € 150.- per jaar kost. Ik doe nu ook alles zelf, vind het persoonlijk veel geld voor één onderhoud beurt. Ik weet niet hoeveel de kosten bij andere verkopers zijn?
Lucht verplaatsing door een ventilator zal sneller de ruimte verwarmen dan zonder, uiteindelijk wordt het zonder ventilator ook warm. Dit zie je ook bij houtkachels, een voordeel is wel dat je minder geluid hebt als hij zonder ventilator is. Je hebt echter nog altijd een afzuigventilator en vijzel motor er in zitten en deze maken nu eenmaal iets geluid. Bij de ene wat meer dan bij de andere.
Komt die warmte overal even vlot? Uit mijn ervaring nee... De woonkamer is lekker warm, de keuken iets minder en op de gang en eerste verdieping koud. Op een of andere manier wilt de warme lucht niet verplaatsen naar boven. Dit is dus een beetje woning afhankelijk.
Bij de plaatsing van onze kachel kreeg ik te horen onderhoud € 150.- per jaar kost. Ik doe nu ook alles zelf, vind het persoonlijk veel geld voor één onderhoud beurt. Ik weet niet hoeveel de kosten bij andere verkopers zijn?
Lucht verplaatsing door een ventilator zal sneller de ruimte verwarmen dan zonder, uiteindelijk wordt het zonder ventilator ook warm. Dit zie je ook bij houtkachels, een voordeel is wel dat je minder geluid hebt als hij zonder ventilator is. Je hebt echter nog altijd een afzuigventilator en vijzel motor er in zitten en deze maken nu eenmaal iets geluid. Bij de ene wat meer dan bij de andere.
Komt die warmte overal even vlot? Uit mijn ervaring nee... De woonkamer is lekker warm, de keuken iets minder en op de gang en eerste verdieping koud. Op een of andere manier wilt de warme lucht niet verplaatsen naar boven. Dit is dus een beetje woning afhankelijk.
Zelf deze week MCZ Halo Up geplaatst. Erg tevreden over. Het is een mooi afgewerkt product, stevig materiaal. De app werkt erg prettig. Nog niks aan de kachel hoeven afstellen, brand goed. Geen zwarte ruitjes en na een dag stoken lichte witte waas.
Tijdens het opstarten hoor je de kachel even daarna schakelt hij bij mij over naar ‘dynamische’ modes en hoor je de kachel nauwelijks tot niet. Pelletjes hoor je wel in het bakje vallen als je er op gaat letten.
Je kan bij de MCZ Ego de ventilator ook uitzetten/silent mode. Hierdoor krijg je als het ware een stralingskachel. Of het net zo goed werkt als een Rika weet ik niet.
Tijdens het opstarten hoor je de kachel even daarna schakelt hij bij mij over naar ‘dynamische’ modes en hoor je de kachel nauwelijks tot niet. Pelletjes hoor je wel in het bakje vallen als je er op gaat letten.
Je kan bij de MCZ Ego de ventilator ook uitzetten/silent mode. Hierdoor krijg je als het ware een stralingskachel. Of het net zo goed werkt als een Rika weet ik niet.
SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort
Onze verkoper vraagt 125€ voor een onderhoud, hij geeft uitleg hoe hij het doet en laat het dan aan mij om het zelf uit te voeren of niet. Andere verkopers was tussen 150€ en 200€ en verplicht door hun ivm garantie...Racer89 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:17:
Over de types kan ik je weinig vertellen. Het is wel fijn als een verkoper zo over het onderhoud denkt. Eigenlijk stelt het niet zo veel voor maar het moet wel goed gebeuren.
In zo een aankoop moet je naar mijn mening niet moeilijk gaan doen over 100€ meer of minder. Een goede service is zeker zo belangrijk en bij deze man hadden we beide een goed gevoel.
Wij komen van een lucht lucht warmtepomp dus wat lawaai en wint zijn we gewoon, we twijfelen vooral als we met de rika zoveel kwalitatiever is om er 1000€ meer aan uit te geven. Als bv het onderhoud veel simpeler is als de mcz en ze jaren langer mee gaat is het misschien het overwegen waart.jorbit schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:51:
Zelf deze week MCZ Halo Up geplaatst. Erg tevreden over. Het is een mooi afgewerkt product, stevig materiaal. De app werkt erg prettig. Nog niks aan de kachel hoeven afstellen, brand goed. Geen zwarte ruitjes en na een dag stoken lichte witte waas.
Ik hoor je steeds zeggen dat de Rika zo veel meer kwaliteit brengt. Maar ik hoor geen fundering voor deze stelling. Kun je eens toelichten.chundo schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:29:
[...]
Wij komen van een lucht lucht warmtepomp dus wat lawaai en wint zijn we gewoon, we twijfelen vooral als we met de rika zoveel kwalitatiever is om er 1000€ meer aan uit te geven. Als bv het onderhoud veel simpeler is als de mcz en ze jaren langer mee gaat is het misschien het overwegen waart.
Ik ken aardig wat mensen met een simpel AMG kacheltje ala artel, Hornbach, praxis etc etc. Die al een jaar of 5 a 6 probleemloos draaien en toch kosten deze maar 700 @ 1000€...
De verkoper zegt dat de rika super kwaliteit is, ik stel de vraag als dat ook zo is en als het de moeite is voor de meerprijs. Dus nee ik heb geen fundering.Darkz0rs schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 12:17:
[...]
Ik hoor je steeds zeggen dat de Rika zo veel meer kwaliteit brengt. Maar ik hoor geen fundering voor deze stelling. Kun je eens toelichten.
Ik ken aardig wat mensen met een simpel AMG kacheltje ala artel, Hornbach, praxis etc etc. Die al een jaar of 5 a 6 probleemloos draaien en toch kosten deze maar 700 @ 1000€...
Jij moet je goed realiseren dat een pelletkachel een uitgekotste techniek is. Vijzel breng pellets op een gloei spiraal, ventilator blaast lucht door het bakje. En je heb brand.... Warmte wisselaar onttrekt warmte aan de rookgas en geeft dit af in de ruimte. Soms via elementen en vaker via een ventilator. In de beste gevallen een combinatie van die 2.chundo schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 13:04:
[...]
De verkoper zegt dat de rika super kwaliteit is, ik stel de vraag als dat ook zo is en als het de moeite is voor de meerprijs. Dus nee ik heb geen fundering.
Een verkoper.... Is een verkoper. Kijk ook even naar wat de onderdelen kosten. En ik zou zeggen kijk ook naar modellen uit de AMG stal.
Zo is het een beetje met alles, tegenwoordig is in veel gevallen duurder beter en zie je het in de orderdelen, bv bij smartphone snellere processor, betere camera, beeldscherm, enzo... maar er is ook altijd een punt dat duurder niet meer beter is en het gewoon merk of wat dan ook wat je aan het betalen bent. Ik zoek gewoon een beetje prijs/kwaliteit en wat ondersteuning bij problemen. dat is gewoon moeilijk in een product waar ik niet veel van af weet...
Snap ik maar daarom adviseer ik je verder te kijken.chundo schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:54:
Zo is het een beetje met alles, tegenwoordig is in veel gevallen duurder beter en zie je het in de orderdelen, bv bij smartphone snellere processor, betere camera, beeldscherm, enzo... maar er is ook altijd een punt dat duurder niet meer beter is en het gewoon merk of wat dan ook wat je aan het betalen bent. Ik zoek gewoon een beetje prijs/kwaliteit en wat ondersteuning bij problemen. dat is gewoon moeilijk in een product waar ik niet veel van af weet...
@chundo ik heb zelf voor een MCZ gekozen, bevalt goed. Bij mijn zwager staat zo'n Gamma modelletje, maar die heeft al wat problemen gehad. Laatst zijn branderbak doormidden gebroken.
Belangrijk is toch ook dat de verkoper je een goed gevoel geeft, dat zit wel prima bij je geloof ik. Met MCZ zit je in ieder geval ook in het hogere segment.
Belangrijk is toch ook dat de verkoper je een goed gevoel geeft, dat zit wel prima bij je geloof ik. Met MCZ zit je in ieder geval ook in het hogere segment.
Mjaa, de Mercedes van me buurman is ook altijd stuk. Mijn 23 jaar oude Suzuki start iedere dag weer.Knielen schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:49:
@chundo ik heb zelf voor een MCZ gekozen, bevalt goed. Bij mijn zwager staat zo'n Gamma modelletje, maar die heeft al wat problemen gehad. Laatst zijn branderbak doormidden gebroken.
En dat is alleen maar een voorbeeld. Laat je goed in formeren en geloof de verkoper niet te veel.
Kijk of onderdelen goed verkrijgbaar zijn. Of parameters open staan. Want zeker nu... Wellicht is je verkoper er na 2 maanden niet meer. En jouw kachel wel.
Ook al staan de Duitse wagens bekend voor hun degelijkheid, toch gaat mijn voorkeur naar een betrouwbare Japanner.Darkz0rs schreef op zondag 18 april 2021 @ 00:34:
[...]
Mjaa, de Mercedes van me buurman is ook altijd stuk. Mijn 23 jaar oude Suzuki start iedere dag weer.
En dat is alleen maar een voorbeeld. Laat je goed in formeren en geloof de verkoper niet te veel.
Kijk of onderdelen goed verkrijgbaar zijn. Of parameters open staan. Want zeker nu... Wellicht is je verkoper er na 2 maanden niet meer. En jouw kachel wel.
Doe je langer met bruine pellets dan witte of scheelt dat bijna niks.
Ik kwam wat zakjes te kort dit seizoen. Dus wat pelfin zakjes gekocht. Die zijn lichter dan mijn normale masterfire. Ondanks dat ze beide van 100% naaldhout zijn.colazero schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:06:
Doe je langer met bruine pellets dan witte of scheelt dat bijna niks.
De “witte” pelfins lijken een minder hogere temperatuur te genereren. Dus zou je er sneller door zijn. Ze geven trouwens ook meer as. Geen idee of dit voor alle “lichtere” pellets zo is.
Ik heb eerst de witte gecertificeerde van de lange gehad branden perfect weinig as mooi schoon.
Nu paar zakjes gekocht bruine gecertificeerde branden ook perfect weinig as en mooi schoon,
maar zijn wel goedkoper en als je er dan ook nog langer mee doe dan koop ik voortaan de bruine.
Nu paar zakjes gekocht bruine gecertificeerde branden ook perfect weinig as en mooi schoon,
maar zijn wel goedkoper en als je er dan ook nog langer mee doe dan koop ik voortaan de bruine.
Witte pellets zijn gemaakt van zacht hout (naaldhout of essenhout), deze pellets branden schoner. Bruine pellets zijn gemaakt van hardere houtsoorten en hier zit nog schors in. Schors bij verbranding zorgt voor meer onderhoud aan je pelletkachel. Bruine pellets zijn wel voordeliger.colazero schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:12:
Ik heb eerst de witte gecertificeerde van de lange gehad branden perfect weinig as mooi schoon.
Het nadeel van een donkere pellet is dat er, wanneer er te veel harder hout wordt gebruikt, chloorgas vrij komt. Dan loopt je kachel hard van je af.
Daarnaast bevatten de bruine pellets schors. Dit vertraagt de verbranding waardoor deze minder volledig is. Het kan ook zorgen voor slakvorming en roetaanslag op de kachelruit.
Ik heb 10 zakken gehaald ik kijk het ff aan, tot nu toe net zo schoon als witte pellets.Darkz0rs schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:03:
[...]
Witte pellets zijn gemaakt van zacht hout (naaldhout of essenhout), deze pellets branden schoner. Bruine pellets zijn gemaakt van hardere houtsoorten en hier zit nog schors in. Schors bij verbranding zorgt voor meer onderhoud aan je pelletkachel. Bruine pellets zijn wel voordeliger.
Het nadeel van een donkere pellet is dat er, wanneer er te veel harder hout wordt gebruikt, chloorgas vrij komt. Dan loopt je kachel hard van je af.
Daarnaast bevatten de bruine pellets schors. Dit vertraagt de verbranding waardoor deze minder volledig is. Het kan ook zorgen voor slakvorming en roetaanslag op de kachelruit.
Ik ben nu ook aan het stoken op de bruine pellets, komt inderdaad meer rotzooi vanaf en niet zo'n mooie verbranding als de lichtere pellets. Daarbij heb ik wel het gevoel dat er meer warmte vanaf komt. En wat mij opvalt is dat er veel minder in één zak zit dan bij de lichtere pellets. Wellicht komt dit door het soortelijk gewicht. Normaal krijg ik de 15 KG zak net niet in de voorraad kamer met lichte pellets. Terwijl ik de donkere pellet zak er helemaal in past en nog plaats over heb.
@Racer89 en @colazero let wel dat je ze gekeurd koopt. Dan blijf je in theorie binnen de chloor waardes. Je gaat zien dat je stalen binnen werk aangetast gaat worden. Stop dan.
Als je met budget kachels werkt dan kan het zijn dat het middenpunt te warm word. De boel kan dan krom trekken.
Let ook even op de uitstoot en stank. Straks zijn ook onze pelletkachels verboden. Ik heb onlangs de pelletkachel van me buurman afgesteld omdat ik de schuld van stank kreeg.
Als je met budget kachels werkt dan kan het zijn dat het middenpunt te warm word. De boel kan dan krom trekken.
Let ook even op de uitstoot en stank. Straks zijn ook onze pelletkachels verboden. Ik heb onlangs de pelletkachel van me buurman afgesteld omdat ik de schuld van stank kreeg.
Ik heb gecertificeerde en ik heb de edelkamin slide 7 geen budgetkachel neem ik aan koste me genoeg.Darkz0rs schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:08:
@Racer89 en @colazero let wel dat je ze gekeurd koopt. Dan blijf je in theorie binnen de chloor waardes. Je gaat zien dat je stalen binnen werk aangetast gaat worden. Stop dan.
De zakken wat ik koop staan iig de keurmerken op, of dit ook klopt weet ik niet. Ze kunnen veel op de zakken zetten natuurlijk. DIN en A1 keurmerk, echter ben ik wel van plan om weer lichtere pellets te kopen. Dit was eigenlijk meer een noodkoop omdat ik nergens anders pellets kon kopen dus heb ik die van Cranenbroek nu gepakt.Darkz0rs schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:08:
Ik ga regelmatig zelf buiten ook even kijken en ruiken, omdat ik de buren niet te last wil zijn. Tot nu toe ruik ik geen verschil ofja ik ruik helemaal niks haha. En de buren hoor ik ook niet klagen, dus lijkt allemaal goed te gaan.
[ Voor 11% gewijzigd door Racer89 op 20-04-2021 09:41 ]