Bedankt voor je reactie. Indirect maak ik hieruit op dat de kachel dan niet goed afgesteld is geïnstalleerd (of dat er te weinig zuurstof zou zijn in de lucht). Is er een manier om dat zelf verder te achterhalen of heb je hier over het algemeen een expert voor nodig?Darkz0rs schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:51:
[...]
Maar die instelling zijn overal over het volledige spectrum. Je verschuift in procenten bizar veel.
Wat je ziet is dat onvolledige vlokken plakken tegen een geroet raam. Roet betekend teveel brandstof of te weinig lucht. De stappen per stand moet je per kleine wijziging doen. Je kan niet zomaar alles omlaag kieperen. Je wilt je lucht stroom zo laag hebben dat de pellets een beetje dansen, maar niet vliegen. Je wilt je pellet toevoer zo hebben dat het makkelijk blijft ontbranden, en de rookgassen heet genoeg zijn en blijven.
Normaal zet je alles op de basiswaarde, en ga je per stand in regelen. Er is bij niemand een zelfde instelling mogelijk. Misschien trekt jouw schouw heel erg waardoor de lucht ernstig omlaag kan.
Misschien is je lucht toevoer weinig zuurstof rijk, waardoor alles meer roet geeft.
Generalistische instellingen als +9 / -9 is doorgaan geen goede oplossing voor een niet goed ingeregeld kachel. Maar wel te gebruiken bij een wisseling van merk of type pellets.
Over de ruitjes discussie: misschien ook van belang om te vertellen hoe je de kachel verder laat branden. Als in: welke stand staat hij en doet hij aan moduleren?
Mijn kachel staat eigenlijk altijd in stand 2, dat is ook de stand waarin ik 'm afgesteld heb. Modulatie van de kachel staat uit.
Via Home Assistent kan ik de power mode van de kachel veranderen. Ik heb daar een sort off 'modulatie' optie ingebouwd:
- Kachel moet altijd minstens 1 uur branden
- Indien de woonkamer zijn doeltemperatuur heeft behaald, maar het uur nog niet voorbij is: power mode -1
Als ik die modulatie niet aan heb, dan doe ik met gemak een week met het ruitje. In de loop van de week komt er dan een witte waas op.
Zet ik mijn eigen modulatie aan, dan is de witte waas iets dikker, iets meer grijs en komt ook eerder. Nog steeds zeer acceptabel.
Los van te lang niet schoonmaken en ruitje poetsen heb ik geen last van een zwarte ruit. De pelletkachel is bij ons de hoofdverwarming voor de woonkamer dus die brand meerdere keren per dag.
Dit is 1 week na schoonmaken, met de zogenoemde modulatie aan.
Mijn kachel staat eigenlijk altijd in stand 2, dat is ook de stand waarin ik 'm afgesteld heb. Modulatie van de kachel staat uit.
Via Home Assistent kan ik de power mode van de kachel veranderen. Ik heb daar een sort off 'modulatie' optie ingebouwd:
- Indien de woonkamer zijn doeltemperatuur heeft behaald, maar het uur nog niet voorbij is: power mode -1
Als ik die modulatie niet aan heb, dan doe ik met gemak een week met het ruitje. In de loop van de week komt er dan een witte waas op.
Zet ik mijn eigen modulatie aan, dan is de witte waas iets dikker, iets meer grijs en komt ook eerder. Nog steeds zeer acceptabel.
Los van te lang niet schoonmaken en ruitje poetsen heb ik geen last van een zwarte ruit. De pelletkachel is bij ons de hoofdverwarming voor de woonkamer dus die brand meerdere keren per dag.
![]() | ![]() |
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Doorgaans licht het niet aan zuurstof. Tenzij je belucht uit een gesloten ruimte._Marcel_ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:40:
[...]
Bedankt voor je reactie. Indirect maak ik hieruit op dat de kachel dan niet goed afgesteld is geïnstalleerd (of dat er te weinig zuurstof zou zijn in de lucht). Is er een manier om dat zelf verder te achterhalen of heb je hier over het algemeen een expert voor nodig?
De afstelling klinkt bij mij het meest plausibel. Maar dat vergt wel een beetje tijd. Ik ben gestart vanuit de basis instellingen. En heb toen iedere stand (AMG noemt dat POT) gaan inrichten.
Ik neem aan dat jij dat ook kan. Als het zo is dat een installateur dit zo heb achter gelaten dan lijkt mij dat je daar iets van kan vinden. Al verwacht ik dan wel een aantal oneliners als; ja wat verwacht je dan er brand hout, ja gewoon even een doekje. Kortom klein maken.
Mijn kachel brand doorgaans vaak, en modulatie is een killer voor schone ramen. Zoals @Koffie al aangaf.
:strip_exif()/f/image/KFziIP6DKPjK1u4SymJDYVCV.jpg?f=fotoalbum_small)
Dit is 3 dagen
[ Voor 15% gewijzigd door Darkz0rs op 27-11-2021 09:49 ]
Helder. De kachel moduleert in ieder geval ook hier, dus dat zal deels de boosdoener zijn. Hij schakelt uit na 10 min bereiken van de ingestelde temperatuur.
Ik ben inmiddels het “Technieker” menu ingedoken en de meeste settings staan op fabrieksinstellingen behalve de snelheid warmtewisselaar welke in voltage omlaag is gebracht.
Ik ga straks even beginnen met de rookgasafzuiging ventilator instellingen en laat de rest intact. Eens kijken hoe dat ontwikkeld.
Wat betreft de toevoer van pellets staan er 2 settings. 1 is de snelheid van de reductiemotor wormschroef en de andere is de tijd van de reductiemotor dat hij AAN is. Ik ga daar nu nog niet mee aan de slag maar welke van de 2 gebruik je normaal gesproken om de toevoer pellets te regelen (kan me voorstellen dat ze beide impact hebben)?
Ik ben inmiddels het “Technieker” menu ingedoken en de meeste settings staan op fabrieksinstellingen behalve de snelheid warmtewisselaar welke in voltage omlaag is gebracht.
Ik ga straks even beginnen met de rookgasafzuiging ventilator instellingen en laat de rest intact. Eens kijken hoe dat ontwikkeld.
Wat betreft de toevoer van pellets staan er 2 settings. 1 is de snelheid van de reductiemotor wormschroef en de andere is de tijd van de reductiemotor dat hij AAN is. Ik ga daar nu nog niet mee aan de slag maar welke van de 2 gebruik je normaal gesproken om de toevoer pellets te regelen (kan me voorstellen dat ze beide impact hebben)?
Modulatie op basis van tijd? Of temperatuur?_Marcel_ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:18:
Helder. De kachel moduleert in ieder geval ook hier, dus dat zal deels de boosdoener zijn. Hij schakelt uit na 10 min bereiken van de ingestelde temperatuur.
Heb jij een aan/uit worm of continue? Bij aan/uit heb je de snelheid van de worm en de duur van de worm.
Ik zou basis gebruiken en met lucht schuiven.
Modulatie op basis van temperatuur.Darkz0rs schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:42:
[...]
Modulatie op basis van tijd? Of temperatuur?
Heb jij een aan/uit worm of continue? Bij aan/uit heb je de snelheid van de worm en de duur van de worm.
Ik zou basis gebruiken en met lucht schuiven.
Het betreft een continue traploze vijzel motor die erin zit aldus de specs.
Wanneer is deze neer gezet? Ik bedoel als je hem heb laten plaatsen, en je moet nu al in de config duiken. Dan is het niet best hé._Marcel_ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:48:
[...]
Modulatie op basis van temperatuur.
Het betreft een continue traploze vijzel motor die erin zit aldus de specs.
Ik heb bewust er voor gekozen om dat zelf te kunnen. Maar dit voelt een beetje raar.
Maandje geleden ongeveer. Meeste staat op fabrieksinstellingen. Nu kan ik me voorstellen dat de toevoer pellets in principe afgestemd is op de kachel. Daar kan ik me als leek in vinden indien je de pellets gebruikt die voldoen aan de omschreven standaard. De rookgas afvoer is toch iets specifieks lijkt me, afhankelijk van het rookkanaal.Darkz0rs schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:45:
[...]
Wanneer is deze neer gezet? Ik bedoel als je hem heb laten plaatsen, en je moet nu al in de config duiken. Dan is het niet best hé.
Ik heb bewust er voor gekozen om dat zelf te kunnen. Maar dit voelt een beetje raar.
Op zich werkt hij wel en het wordt hier prima warm - geen probleem daarmee :-)
Het is eerder de fine tuning waarvan ik niet zeker ben of dit goed staat.
Heb vanmiddag even zitten spelen met de rpm van de afvoer. Om een mooie dansende vlam te krijgen moet ik hem toch redelijk ver naaar beneden stellen (zo’n 200 rpm naar beneden per stand).
hoe stuur via Home Assistent de kachel aan heeft deze wifi waarbij je zelfs de instellingen kan wijzijgen of moet je er een kabel aan hangen om zover instellingen te kunnen wijzigen?Koffie schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:32:
Over de ruitjes discussie: misschien ook van belang om te vertellen hoe je de kachel verder laat branden. Als in: welke stand staat hij en doet hij aan moduleren?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Met een ESP mimic ik de IR signalen van de afstandsbediening naar de kachel toe.Maxwp schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:43:
[...]
hoe stuur via Home Assistent de kachel aan heeft deze wifi waarbij je zelfs de instellingen kan wijzijgen of moet je er een kabel aan hangen om zover instellingen te kunnen wijzigen?
Ik ben ook aan het solderen geslagen. Ik zal je de uitkomst laten weten. Duurt ff wat het is nieuwe materie voor me.Koffie schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:07:
[...]
Met een ESP mimic ik de IR signalen van de afstandsbediening naar de kachel toe.
ok in de IR is blijkbaar zo uitgebreid dat die instellingen via de IR kunnen worden gedaan?
dat zal niet elk toestel met een IR afstand bediening hebben neem ik aan.?
dat zal niet elk toestel met een IR afstand bediening hebben neem ik aan.?
Inmiddels alweer een stukje verder, deze week de kachelpijpen binnengekregen en al een deel geplaatst. Nu nog de schouw afvullen met vermicliet en nog een meter buis pijp met trekkap plaatsen op de schoorsteenplaat. Hopelijk zitten we er na het weekend warmpjes bij.:strip_exif()/f/image/pQpnlp1Imr9XWY9pOLq1WlFF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BAFG757RdjpJQVa2yTR2TmJe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pQpnlp1Imr9XWY9pOLq1WlFF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BAFG757RdjpJQVa2yTR2TmJe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ldUQFJSDYOWXLOsrIz6Di3tl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Cortezzz op 02-12-2021 20:24 ]
Wordt nog een gat achter de kachel gemaakt met inspectieluik.Darkz0rs schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:25:
Hoe kom je bij die condensdop ?
je hebt naast de pellet ook een gas cv zo te zienCortezzz schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:20:
Inmiddels alweer een stukje verder, deze week de kachelpijpen binnengekregen en al een deel geplaatst. Nu nog de schouw afvullen met vermicliet en nog een meter buis pijp met trekkap plaatsen op de schoorsteenplaat. Hopelijk zitten we er na het weekend warmpjes bij.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
dat is die zwarte pijp links toch?
maar gaat de cv bij branden nu geen lucht aanzuigen van de pellet kachel waardoor de cv intern meer vervuilt raakt of wel staat het niet te dicht bij elkaar voor een goede verdunnings factor waardoor je brander van de cv intern vies gaat worden met uiteindelijk na een jaar veel roet aanslag?
Zijn hier mensen met Nordic Fire Ilvar 7 speksteen ervaringen? Het gaat om een woningen met vloerverwarming o.b.v. een warmtepomp. Puur als bijverwarming en sfeermaker.
Ik heb een ander type Nordic fire, maar wel vloerverwarming middels een warmtepomp.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ik heb een Nordic fire Stylo. Bij ons word de lucht aanvoer via een aparte pijp door de schoorsteen van buiten gehaald. Jullie halen dat uit de (woon) kamer?
Ikke wel, vind automatisch ventileren wel fijnDjAntoon schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:42:
Ik heb een Nordic fire Stylo. Bij ons word de lucht aanvoer via een aparte pijp door de schoorsteen van buiten gehaald. Jullie halen dat uit de (woon) kamer?
1 PVoutput . Dongen NB
Maar dan is voldoende luchtaanvoer wel een dynamisch iets, open downlufters, WTW etc.reneeke1970 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:51:
[...]
Ikke wel, vind automatisch ventileren wel fijn
Uiteraard, ik heb zelfs tocht strips verwijderd, overal een beetje is fijner dan alles door één roosterDjAntoon schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:00:
[...]
Maar dan is voldoende luchtaanvoer wel een dynamisch iets, open downlufters, WTW etc.
1 PVoutput . Dongen NB
Afvoer pellet is 75 cm hoger dan gas cv, 50 cm zou al voldoende zijn.Maxwp schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:09:
[...]
je hebt naast de pellet ook een gas cv zo te zien
dat is die zwarte pijp links toch?
maar gaat de cv bij branden nu geen lucht aanzuigen van de pellet kachel waardoor de cv intern meer vervuilt raakt of wel staat het niet te dicht bij elkaar voor een goede verdunnings factor waardoor je brander van de cv intern vies gaat worden met uiteindelijk na een jaar veel roet aanslag?
Op diverse plekken eens geïnformeerd wat de prijs per zak is, langzaam begint deze toch overal te stijgen. De meeste zitten nu al op 5,20 per zak. Helaas kan ik geen hele pellet laten komen i.v.m. plaatsgebrek.
Ben nu voor de 2de ronde op Sun heat aan het stoken van Cranenbroek. Deze bevalt tot nu toe goed, en de prijs zit op 4,30 per zak. Enige nadeel is dat de zakken snel open gaan.
Ben nu voor de 2de ronde op Sun heat aan het stoken van Cranenbroek. Deze bevalt tot nu toe goed, en de prijs zit op 4,30 per zak. Enige nadeel is dat de zakken snel open gaan.
ok op de foto mist dus de pellet kachel pijp welke 75 m boven uitsteekt.Cortezzz schreef op zondag 5 december 2021 @ 00:34:
[...]
Afvoer pellet is 75 cm hoger dan gas cv, 50 cm zou al voldoende zijn.
Hallo, Ik val zomaar binnen maar ik heb de volgende vraag, Ik ben aan het onderzoeken of ik mijn Janus houtkachel kan ombouwen tot pelletkachel en ik vroeg mij af of iemand op dit forum daar ervaring mee heeft.
Ik zie op kachel sites en warmte sites dat de diverse onderdelen voorhanden zijn.
Bij voorbaat dank
Ik zie op kachel sites en warmte sites dat de diverse onderdelen voorhanden zijn.
Bij voorbaat dank
Jeetje, wat is dit nu weer voor gelul?
https://www.telegraaf.nl/...-tegen-overlast-houtstook
Dus per 1-1-2022 komt er een keurmerk die onze huidige kachels, waar we een paar jaar geleden nog subsidie op kregen, als vervuilend bestempelt?[..] aan de vooravond van de invoering van de Europese richtlijn ’Ecodesign’. Deze geldt vanaf 1 januari 2022 voor alle kachels en haarden die verwarmen op hout of pellets. Toestellen met zo’n keurmerk verbranden efficiënter en duurzamer dan oudere apparaten.
Nieuw verdien model voor de haarden leveranciers.Koffie schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:59:
[...]
Dus per 1-1-2022 komt er een keurmerk die onze huidige kachels, waar we een paar jaar geleden nog subsidie op kregen, als vervuilend bestempelt?
Kundig stoken is wel een ding, de groep rotsooi stokers verpest het voor de rest. En een kachel apk zegt niks over wat er in verbrand wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door Erwin_83 op 13-12-2021 12:46 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Daar zat ik dus ook al aan te twijfelen ja. In dat gelinkte verhaal stellen ze een jaarljkse APK en vervanging per 15 jaar voor.Erwin_83 schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:03:
[...]
Nieuw verdien model voor de haarden leveranciers.
Kundig stoken is wel een ding, de groep rotsooi stokers verpest het voor de rest.
Leg mij eens uit hoe een houtkachel van 7 jaar vuiler stookt dan hetzelfde model nieuw uit de winkel?
Mensen met een kachel stoken goedkoper, dus daar moeten ze weer iets aan doen natuurlijk want dat kan niet 
Heb nog nooit buren horen klagen over stank overlast o.i.d. Ga zelf ook vaker buiten kijken maar je ziet buiten niet eens als de kachel aanstaat... En ruiken al helemaal niet.
Heb nog nooit buren horen klagen over stank overlast o.i.d. Ga zelf ook vaker buiten kijken maar je ziet buiten niet eens als de kachel aanstaat... En ruiken al helemaal niet.
En halen pellets (in de zomer) uit België, want nog goedkoperRacer89 schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:43:
Mensen met een kachel stoken goedkoper, dus daar moeten ze weer iets aan doen natuurlijk want dat kan niet
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Hoho, mijn buren vroegen mij laatst of er iets aan de kachel mankeerde want ze roken al enige tijd een smerige rook. Terechte vraag want het was ons ook opgevallen. Echter dit was begin oktober en wij hadden de kachel nog niet gestookt.Koffie schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:59:
[...]
Dus per 1-1-2022 komt er een keurmerk die onze huidige kachels, waar we een paar jaar geleden nog subsidie op kregen, als vervuilend bestempelt?
Blijkt een huisje 150 meter verderop in de straat alles onder de rook te zetten, nat hout bij regen te verstoken etc. Onze kachel ruik je ook niet, deze maakt gedurende 1 minuut rook en daarna brand hij prima efficient. Hij voldoet ook aan de A++, Eco Design 2022 normen.
Maar overlast van slecht brandende kachels in een woonwijk is ergerlijk en terecht dat daar wat aan gedaan wordt.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Een slecht brandende kachel ligt 9 van de 10 keer aan de stoker, niet aan de kachel
O, vertel?ZeRoC00L schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:54:
[...]
En halen pellets (in de zomer) uit België, want nog goedkoper

Weet iemand toevallig een goedkoop adres voor kachel ruitjes uit zijn mouw te schudden?
Anders pak ik willekeurig google resultaat
Anders pak ik willekeurig google resultaat
1 PVoutput . Dongen NB
Allehoutpellets.be in juli en augustus zijn daar lage prijzen.
Heb daar in augustus € 245,- betaald voor een pallet Excellent, staan nu voor € 299,- op de site.
In principe kun je zelfs in de zomer bestellen en in de winter afhalen, maar heb ze liever in huis.
Kon ze vorig jaar niet afhalen ivm coronamaatregelen in BE, dus maar in de zomer gehaald.
Volg je bankbiljetten
Da's een goeie om in de gaten te houden, dank voor de tip!ZeRoC00L schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:47:
[...]
Allehoutpellets.be in juli en augustus zijn daar lage prijzen.
Heb daar in augustus € 245,- betaald voor een pallet Excellent, staan nu voor € 299,- op de site.
In principe kun je zelfs in de zomer bestellen en in de winter afhalen, maar heb ze liever in huis.
Kon ze vorig jaar niet afhalen ivm coronamaatregelen in BE, dus maar in de zomer gehaald.
En lagere BTW op pellets in België.
Ja, klopt, scheelt gewoon 43 euro op het voorbeeld wat ik aangaf.
Volg je bankbiljetten
Zie dat het voor mij ook maar 50 minuten rijden is tot daar. valt ook nog reuze mee krijg alleen geen hele pellet hier neer gezet dat is de ellende.
Ik zag dat de prijzen per zak hetzelfde is als een pallet met zakken, dus je kunt er ook minder meenemen?Racer89 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:18:
Zie dat het voor mij ook maar 50 minuten rijden is tot daar. valt ook nog reuze mee krijg alleen geen hele pellet hier neer gezet dat is de ellende.
Dat klopt, maar als je de reistijd / afstand pakt met deze benzine prijzen op dit moment ben ik het verschil weer kwijt. Ik kan max. maar 15 zakken opslaan hier.DjCoke schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:20:
[...]
Ik zag dat de prijzen per zak hetzelfde is als een pallet met zakken, dus je kunt er ook minder meenemen?
Helaas zijn die verdeelpunten in Belgie nogal ver voor mij om naar toe te rijden, laat staan dat ik 1000kg meekrijg
Dus vandaag maar de 2de bestelling voor deze winter weer bij Masterfire gedaan. Scheelde toch alweer 70 euro (319 vs 389) met afgelopen september, gaat hard zo.
Gelukkig wordt het wel steeds goedkoper om op pellets te stoken dan gas.
Gelukkig wordt het wel steeds goedkoper om op pellets te stoken dan gas.
Klopt, inmiddels brand hij al lekker, wel even wat tijd nodig gehad met afstellen. Schouw trekt erg goed, heb de rookgasventilator flink naar beneden bij moeten stellen. Zal morgen wat foto's delen van het eindresultaat.Maxwp schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:14:
[...]
ok op de foto mist dus de pellet kachel pijp welke 75 m boven uitsteekt.
Ik ben wel benieuwd hoe deed de kachel branden voordat je de rookgasventilator had bijgesteld en hoe je weet dat dit lag aan een te goede trek in de schouw?Cortezzz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:47:
[...]
Klopt, inmiddels brand hij al lekker, wel even wat tijd nodig gehad met afstellen. Schouw trekt erg goed, heb de rookgasventilator flink naar beneden bij moeten stellen. Zal morgen wat foto's delen van het eindresultaat.
Ben je hier ooit verder mee gekomen? Ik zou het ook graag via Homebridge hebben.mouragio schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:18:
Is er iemand die deze webmodule heeft gekoppeld via homebridge danwel Domoticz? lijkt me dat dit te doen is?
...
Maar zou graag via de webmodule van Dielle een oplossing maken die ik via Homekit (homebridge?) kan aansturen... krijg van Dielle zelf niet heel eenduidige antwoorden op domotica aansturing iig...
Een andere weg zou misschien zijn via de remote. Gaat die via 433MHz? Dan zou RFXCom via Domoticz misschien een optie kunnen zijn?
Kachel maakte een ronkend / ruisend geluid, de pellets schoten omhoog , heel veel vonken en weinig vlam en de temperatuur was veel te hoog. Bijstellen van pellettoevoer had ook geen effect. Fotos zijn na instellen. Op vol vermogen en eco stand.Xilion schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:51:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe deed de kachel branden voordat je de rookgasventilator had bijgesteld en hoe je weet dat dit lag aan een te goede trek in de schouw?
:strip_exif()/f/image/ogKM5YKBMi2nTupRjLaAMy3I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M4c2RuQKOerCYJ8buBmrfk7j.jpg?f=fotoalbum_large)
Cortezzz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:47:
[...]
Klopt, inmiddels brand hij al lekker, wel even wat tijd nodig gehad met afstellen. Schouw trekt erg goed, heb de rookgasventilator flink naar beneden bij moeten stellen. Zal morgen wat foto's delen van het eindresultaat.
:strip_exif()/f/image/4xVXzCIozNHfOstXYwFgI3zS.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de stenen / vermiculite platen in een Nordic fire / Ravelli kachel model Ilario Serena?
Ik constateerde dat 1 van de 3 stenen in de kachel een barst heeft. Ik heb een webshop gevonden waar ik de platen kan bestellen, maar ik heb geen idee hoe ik de stenen uit de kachel krijg.
Ik constateerde dat 1 van de 3 stenen in de kachel een barst heeft. Ik heb een webshop gevonden waar ik de platen kan bestellen, maar ik heb geen idee hoe ik de stenen uit de kachel krijg.
Nou en, lekker laten zitten denk. Of hij moet door en door zijn....filerijder schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 23:52:
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de stenen / vermiculite platen in een Nordic fire / Ravelli kachel model Ilario Serena?
Volgens mij niet door en door, dus wellicht voorlopig maar laten zitten, maar er komt een moment dat ze toch vervangen moeten worden.Darkz0rs schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:26:
[...]
Nou en, lekker laten zitten denk. Of hij moet door en door zijn....
Mijn Norma brand al jaren met een barst. Ook me Kamado brand al jaren met een barst.filerijder schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:39:
[...]
Volgens mij niet door en door, dus wellicht voorlopig maar laten zitten, maar er komt een moment dat ze toch vervangen moeten worden.
Hallo luitjes,
Ben recent verhuisd, wil graag (o.a. door alle ontwikkelingen met de gasprijzen etc.) duurzamer gaan wonen en minder afhankelijk zijn van gas.
Ik las ook dat er pelletkachels zijn die je dus op je bestaande CV installatie kan aansluiten zodat je in ieder geval niet nieuw buizen/leiding werk naar elke kamer hoeft aan te leggen.
Dit sprak me wel enorm aan en ik heb vluchtig wat pellet cv's gezien van het merk Dielle.
Maar verder heb ik er nog niet zoveel kijk op dus dacht ga even hier informeren
Hebben jullie ervaring hiermee ?
En is dit inderdaad een heel mooi alternatief om wat ''autonomer'' te worden in huis en dus minder afhankelijk van gas ?
Hoor het graag alvast bedankt !
Ben recent verhuisd, wil graag (o.a. door alle ontwikkelingen met de gasprijzen etc.) duurzamer gaan wonen en minder afhankelijk zijn van gas.
Ik las ook dat er pelletkachels zijn die je dus op je bestaande CV installatie kan aansluiten zodat je in ieder geval niet nieuw buizen/leiding werk naar elke kamer hoeft aan te leggen.
Dit sprak me wel enorm aan en ik heb vluchtig wat pellet cv's gezien van het merk Dielle.
En is dit inderdaad een heel mooi alternatief om wat ''autonomer'' te worden in huis en dus minder afhankelijk van gas ?
Je hebt pellets kachels met CV aansluiting, die geven ruwweg helft warmte aan ruimte en andere helft aan CV water. En je hebt pellets ketels die volledig CV water verwarmen. Die zijn ook niet zo mooi want die staan meestal in apart stook hok.Karchief schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:49:
Hallo luitjes,
1 PVoutput . Dongen NB
Hee bedankt voor je bericht ,
Mijn huidige CV ketel staat op zolder, weet niet of zo'n pellet ketel daar ook kan staan ? of is dat te groot ofzo ?
Wat zijn jou/jullie ervaringen met compleet overstappen naar pellet systemen als energie bron qua verwarmen.
Werkt het in gebruik hetzelfde als de huidige cv of is dit nog niet zo verfijnd ?
Is het ook aan te raden om bijv een pellet ketel te nemen of een systeem waarbij je evt van beide gebruik kan maken , dus gas en pellets ?
Mijn huidige CV ketel staat op zolder, weet niet of zo'n pellet ketel daar ook kan staan ? of is dat te groot ofzo ?
Wat zijn jou/jullie ervaringen met compleet overstappen naar pellet systemen als energie bron qua verwarmen.
Werkt het in gebruik hetzelfde als de huidige cv of is dit nog niet zo verfijnd ?
Is het ook aan te raden om bijv een pellet ketel te nemen of een systeem waarbij je evt van beide gebruik kan maken , dus gas en pellets ?
Pellets ketel is ver over 200 kg dus geen goed idee. Je leidingen lopen toch ook ergens beneden neem ik aan.Karchief schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:21:
Hee bedankt voor je bericht ,
En ja het is te combineren met gas, maar waarom zou je?
Zou hooguit sww op gas laten zitten als je niet intentie hebt om gas af te sluiten
1 PVoutput . Dongen NB
Deze week de Viviana weer schoongemaakt, gelijk de schoorsteen geveegd. Schoorsteen zat best vol, mag ook wel na een dik jaar stoken.
Opvallend is dat het glas nu heel lang schoon blijft. Nu na 2 dagen stoken een lichte waas waar voorheen het glas na een uur al zwart begon te worden.
Het viel me op dat er nu iets blauwe rook uit de pijp komt. Ik heb de pellettoevoer iets verlaagt maar zou ook graag de luchttoevoer willen aanpassen.
iemand bekend met die procedure voor een Extraflame Viviana? Online vind ik niets.
Opvallend is dat het glas nu heel lang schoon blijft. Nu na 2 dagen stoken een lichte waas waar voorheen het glas na een uur al zwart begon te worden.
Het viel me op dat er nu iets blauwe rook uit de pijp komt. Ik heb de pellettoevoer iets verlaagt maar zou ook graag de luchttoevoer willen aanpassen.
iemand bekend met die procedure voor een Extraflame Viviana? Online vind ik niets.
@Karchief nadeel van volledig over gaan op pallets is dat je zomers ook moet stoken voor je douche water. Of sww anders oplossen, bijvoorbeeld met een warmtepomp boiler.
Hier ben ik over gegaan op een warmtepomp ipv CV ketel en een gewone pallet kachel voor de sfeer.
Hier ben ik over gegaan op een warmtepomp ipv CV ketel en een gewone pallet kachel voor de sfeer.
Ja ik probeer me te orienteren om alles te optimaliseren en zoveel mogelijk van gas af te gaan.
Weet niet of jullie daar dus ervaring mee hebben maar inderdaad alles op pellets lijkt me denk ik niet handig dus zullen er meerdere systemen moeten zijn.
Wat voor setups kan ik dan aan denken ?
Warmtepomp plus een pelletkachel voor verwarming ?
Of zijn er meer scenarios ?
Dank voor jullie berichten
Weet niet of jullie daar dus ervaring mee hebben maar inderdaad alles op pellets lijkt me denk ik niet handig dus zullen er meerdere systemen moeten zijn.
Wat voor setups kan ik dan aan denken ?
Warmtepomp plus een pelletkachel voor verwarming ?
Of zijn er meer scenarios ?
Dank voor jullie berichten
@Karchief Ik zeg spreiden dat risico. 
Ik heb hier (nog) een gas cv, pelletkachel, airco's om mee te verwarmen en elektrische boilers of gas cv voor warm water.
Het nadeel ze hebben allemaal een beetje of veel stroom nodig...
Ik heb hier (nog) een gas cv, pelletkachel, airco's om mee te verwarmen en elektrische boilers of gas cv voor warm water.
Het nadeel ze hebben allemaal een beetje of veel stroom nodig...
Hm zo haha maakt het er niet makkelijker op .
Lastig om te bedenken of verzinnen wat waarvoor het verstandigst is.
Ik wil graag in mijn slaapkamer een airco omdat het in de zomer aardig heet kan worden.
Dus het moet waarschijnlijk een combinatie worden van een paar systemen..
Ik wil graag in mijn slaapkamer een airco omdat het in de zomer aardig heet kan worden.
Inderdaad spreiden het risico. Ik heb zelf een pelletkachel in de woonkeuken, gashaard woonkamer, inverter airco werkkamer en cv op gas. Hybride warmtepomp zou de volgende stap kunnen zijn worden bij mij.Karchief schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:36:
Hm zo haha maakt het er niet makkelijker op .
Aangezien het een pelletkachel topic is; werkt perfect en fijne warmte ;-)
Kan iemand mij wat advies geven?
We zijn aan het kijken voor een pelletkachel voor onze hoekwoning uit 1978.
Op dubbel glas na, weinig extra isolatie.
Komend jaar gaan we daar wel aan werken (spouw en kruipruimte).
De te verwarmen ruimte is 86m3.
Ons oog is gevallen op Nordic Fire ilvar 7 speksteen, mede door goede reviews.
Zou een 7kw uitvoering voldoende zijn? (Volgens sommige schema's wel).
Pre is wel speksteen,vanwege de lange warmte afgifte.
Ik denk dat het qua vermogen net aan is eigenlijk, misschien beter voor 9kw gaan?
Ik denk dat het qua vermogen net aan is eigenlijk, misschien beter voor 9kw gaan?
8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland
Denk dat 3 kW nog wel genoeg ishansie_k schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:52:
1 PVoutput . Dongen NB
Neem een kachel met niet een te hoog vermogen anders zit je te snel in de lage verwarmingsstand. Kachel moet wel zijn best blijven doen anders wordt deze lui ;-)hansie_k schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:52:
Ik heb een Duroflame Abel 5kw voor een ruimte van 135m3 en altijd goed warm.
Zou het inderdaad slecht zijn voor de kachel, als die altijd op halve kracht draait?geelof schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:37:
[...]
Neem een kachel met niet een te hoog vermogen anders zit je te snel in de lage verwarmingsstand. Kachel moet wel zijn best blijven doen anders wordt deze lui ;-)
Ik heb een Duroflame Abel 5kw voor een ruimte van 135m3 en altijd goed warm.
De Duroflame ziet er ook goed uit!
8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland
Een (te veel) geknepen kachel geeft meer/sneller vervuiling.
Ik heb nog wat zitten nadenken en beetje gesproken over wat relevant is voor mijn woning.
Woon in een 2 onder 1 kap woning uit 1936, helaas geen spouwmuur aan de gevel maar gewoon direct de buitenmuur is het. Deze wil ik wel laten behandelen in het voorjaar. Impregneren lijkt mij wel een goeie, als men nog tips heeft daarover hoor ik het ook graag trouwens.
Maar aangezien het dus een redelijk oud huis is, vraag ik me af welke setup qua systemen dus het beste is en mij het meest onafhankelijk zou kunnen maken dat het ook nog een beetje rendabel is.
Met collega's zitten praten over een warmtepomp met zonnepanelen... ook een pelletkachel cv om dan het risico te spreiden zoals hierboven ook werdt gesuggereerd.
Wat denken jullie waar ik de grootste winsten mee zou kunnen pakken ?
Heb het geluk dat ik per 1-1 een 5 jarig gas en licht contract hebt kunnen afsluiten begin oktober, waardoor de buitensporig hoge prijzen mij nog enigzins een beetje bespaard blijven.
Ben echt een leek op dit gebied maar wil er graag meer over leren, nogmaals dank voor jullie kijk erop.
Woon in een 2 onder 1 kap woning uit 1936, helaas geen spouwmuur aan de gevel maar gewoon direct de buitenmuur is het. Deze wil ik wel laten behandelen in het voorjaar. Impregneren lijkt mij wel een goeie, als men nog tips heeft daarover hoor ik het ook graag trouwens.
Maar aangezien het dus een redelijk oud huis is, vraag ik me af welke setup qua systemen dus het beste is en mij het meest onafhankelijk zou kunnen maken dat het ook nog een beetje rendabel is.
Met collega's zitten praten over een warmtepomp met zonnepanelen... ook een pelletkachel cv om dan het risico te spreiden zoals hierboven ook werdt gesuggereerd.
Wat denken jullie waar ik de grootste winsten mee zou kunnen pakken ?
Heb het geluk dat ik per 1-1 een 5 jarig gas en licht contract hebt kunnen afsluiten begin oktober, waardoor de buitensporig hoge prijzen mij nog enigzins een beetje bespaard blijven.
Ben echt een leek op dit gebied maar wil er graag meer over leren, nogmaals dank voor jullie kijk erop.
@Karchief
Misschien een open deur, maar als je het geld hebt liggen voor een warmtepomp/zonnepanelen en/of een pelletkachel cv, overweeg dan ook als eerste isolatie, dat rendeert onafhankelijk van gasprijs/pellets/elektriciteit.
Misschien een open deur, maar als je het geld hebt liggen voor een warmtepomp/zonnepanelen en/of een pelletkachel cv, overweeg dan ook als eerste isolatie, dat rendeert onafhankelijk van gasprijs/pellets/elektriciteit.
Ik heb tijdens het schoonmaken zwarte aanslag op mijn schoonmaak doek zitten 4 m2 rondom de pelletkachel. Heb met een raspberry pi en sds011 een tijd fijnstof gemeten in huis blijft ruim onder de waarde. Sterker nog pm waarde is goed! De piek die je in de grafiek ziet is van de stofzuiger als ik de pelletkachel schoonmaak. Maar zelfs die piek blijft onder drempelwaarde. Heb ook rook test gedaan maar rook wordt enorm goed afgezogen en lekt niet ergens. Enige wat ik vreemd vind is dat ik de pelletkachel bij het opstarten ruik. Maar dat is dus in de meting niet terug te zien. Blijf het vreemd vinden iemand ook zwarte aanslag bij schoonmaken ? Denk aan schoonmaken tv meubel..
:strip_exif()/f/image/ZAKt19iW3aPn0ER60XkfDBlb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door hydex op 08-01-2022 09:58 ]
@hydex Zou het dan roet met een grootte kleiner dan PM10 kunnen zijn? Wel de aanslag, maar niet terug te vinden in je meting?
@Karchief Als aanvulling op het eerste, zet de volgende zaken eens op een rijtje:
-Wat is je huidige verbruik?
-Welke isolatiemaatregelen heeft je woning?
-Wat is je wens; gasloos of reductie.
-Hoe kook je nu?
-Waar haal je je warm water vandaan?
Bedenk daarnaast; hoeveel wil je zelf doen? Multisplit airco op 2 etages was recent bij mij 9000 euro (niet gedaan), met nog eens 50 euro onderhoud per binnenunit (x5) per jaar en 80 euro voor de buitenunit. Als ik het zou laten doen is dat voor 5 units dus mijn vastrecht gas.. .Zelfde met pellets; onderhoud is niet wezenlijk goedkoper dan CV en je rookkanaal moet ook geveegd (prijsindicatie van de pelletkachel installateurs hier in de omgeving). En ik snap het; your mileage may vary, maar denk daar aan.
Mogelijke setups:
-Full Electric. Zorg dat je afgifte voldoende is voor max 45 graden (grote radiatoren met speedcomforts, ltv, vloerverwarming)
-Hybride, als je dat niet voor elkaar krijgt. Warm water en koken ook gedekt
-Pelletketel. Let op automatische asreiniging, opslagcapaciteit en aanleg rookgas afvoer)
-Pelletkachel met cv. Denk er aan dat je warm water anders regelt, want anders brandt je kachel ook in de zomer in de huiskamer. Zonneboiler? Wel veel hardware.
-Pelletkachel voor woonkamer/keuken met warmtepomp boiler voor sww. Geen verwarming bovenetage.
-Pelletkachel voor woonkamer/keuken met cv voor incidenteel verwarmen andere ruimtes en sww..
Alles mogelijk, maar vergis je niet, als je het moet laten doen is alles nu praktisch onbetaalbaar en de hybride/pelletkachel in woonkamer de makkelijkst te realiseren besparing. Investering is met aanleg rookkanaal en subsidies voor de hybride warmtepomp redelijk gelijk (3000/4000 euro).
Edit: Dan vergelijk ik even iets als een mooie edilkamin slide II 5-7, met aanleg dubbelwandig rookkanaal en installatie met het plaatsen van een hybride 5kW.
Recente prijs voor installatie van een Pana 7kW was ca. 6k (ik hoef letterlijk maar door 1 muur met 1.5m leiding, dus NIET representatief), maar dan moet je afgifte goed zijn geregeld.
Edit2: Ik kijk zelf (uiteindelijk) naar een warmtepomp voor verwarming van onze woning (1935). Wij hebben inmiddels RD6,25 dak, voorzetglas bij het glas-in-lood, HR++-glas op 2 etages en triple glas op zolder. Ik kom momenteel weg met 45 graden en de oude radiatoren met speed comforts, zonder vloer- of spouw isolatie (4 cm spouw). We willen een pelletkachel als sfeer/extra in de woonkamer/keuken en als (wss onnodige) backup.
@Karchief Als aanvulling op het eerste, zet de volgende zaken eens op een rijtje:
-Wat is je huidige verbruik?
-Welke isolatiemaatregelen heeft je woning?
-Wat is je wens; gasloos of reductie.
-Hoe kook je nu?
-Waar haal je je warm water vandaan?
Bedenk daarnaast; hoeveel wil je zelf doen? Multisplit airco op 2 etages was recent bij mij 9000 euro (niet gedaan), met nog eens 50 euro onderhoud per binnenunit (x5) per jaar en 80 euro voor de buitenunit. Als ik het zou laten doen is dat voor 5 units dus mijn vastrecht gas.. .Zelfde met pellets; onderhoud is niet wezenlijk goedkoper dan CV en je rookkanaal moet ook geveegd (prijsindicatie van de pelletkachel installateurs hier in de omgeving). En ik snap het; your mileage may vary, maar denk daar aan.
Mogelijke setups:
-Full Electric. Zorg dat je afgifte voldoende is voor max 45 graden (grote radiatoren met speedcomforts, ltv, vloerverwarming)
-Hybride, als je dat niet voor elkaar krijgt. Warm water en koken ook gedekt
-Pelletketel. Let op automatische asreiniging, opslagcapaciteit en aanleg rookgas afvoer)
-Pelletkachel met cv. Denk er aan dat je warm water anders regelt, want anders brandt je kachel ook in de zomer in de huiskamer. Zonneboiler? Wel veel hardware.
-Pelletkachel voor woonkamer/keuken met warmtepomp boiler voor sww. Geen verwarming bovenetage.
-Pelletkachel voor woonkamer/keuken met cv voor incidenteel verwarmen andere ruimtes en sww..
Alles mogelijk, maar vergis je niet, als je het moet laten doen is alles nu praktisch onbetaalbaar en de hybride/pelletkachel in woonkamer de makkelijkst te realiseren besparing. Investering is met aanleg rookkanaal en subsidies voor de hybride warmtepomp redelijk gelijk (3000/4000 euro).
Edit: Dan vergelijk ik even iets als een mooie edilkamin slide II 5-7, met aanleg dubbelwandig rookkanaal en installatie met het plaatsen van een hybride 5kW.
Recente prijs voor installatie van een Pana 7kW was ca. 6k (ik hoef letterlijk maar door 1 muur met 1.5m leiding, dus NIET representatief), maar dan moet je afgifte goed zijn geregeld.
Edit2: Ik kijk zelf (uiteindelijk) naar een warmtepomp voor verwarming van onze woning (1935). Wij hebben inmiddels RD6,25 dak, voorzetglas bij het glas-in-lood, HR++-glas op 2 etages en triple glas op zolder. Ik kom momenteel weg met 45 graden en de oude radiatoren met speed comforts, zonder vloer- of spouw isolatie (4 cm spouw). We willen een pelletkachel als sfeer/extra in de woonkamer/keuken en als (wss onnodige) backup.
[ Voor 17% gewijzigd door PVPaneel op 08-01-2022 11:37 ]
Dat heb ik hier ook (Piazzetta Brunico). De kachel heeft boven het deurtje een aantal ventilatiesleuven en is dus niet 100% luchtdicht. Ik vermoed dat die openingen dienen om lucht binnen te zuigen om het venstertje te 'wassen'. Om 1 of andere reden zorgt het er wel voor dat de kachel heel even te ruiken is bij de opstart, daarna helemaal niet meer.hydex schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:52:
Enige wat ik vreemd vind is dat ik de pelletkachel bij het opstarten ruik.
Maar goed, als je het ruikt kan je er dus al op rekenen dat er roet/rookpartikels vrijkomen en zich afzetten. Ook bij uitvallen van de stroom etc. komt er rook vrij. Het lijkt me dus niet heel verwonderlijk dat je dit kan merken bij het schoonmaken.
Ik zal ook eens een PM10 en PM2.5 meter in de buurt zetten als ik hem volgende keer gebruik.
[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 08-01-2022 12:39 ]
Hier is het ook minimaal te ruiken bij het opstarten, daarna is het weg. Achter de kachel is het ook een beetje zwart hier van ( roet ) stof. De pijp zelf is dicht waar het vandaan komt weet ik niet wellicht via de ventilator ofzo?
Als ik mijn kachel in de ochtend open maak trek ik hiermee ook wat as mee de kachel uit. Misschien dat het daardoor komt, alhoewel 4m² dan wel aan de forse kant is.hydex schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:52:
Ik heb tijdens het schoonmaken zwarte aanslag op mijn schoonmaak doek zitten 4 m2 rondom de pelletkachel. Heb met een raspberry pi en sds011 een tijd fijnstof gemeten in huis blijft ruim onder de waarde. Sterker nog pm waarde is goed! De piek die je in de grafiek ziet is van de stofzuiger als ik de pelletkachel schoonmaak. Maar zelfs die piek blijft onder drempelwaarde. Heb ook rook test gedaan maar rook wordt enorm goed afgezogen en lekt niet ergens. Enige wat ik vreemd vind is dat ik de pelletkachel bij het opstarten ruik. Maar dat is dus in de meting niet terug te zien. Blijf het vreemd vinden iemand ook zwarte aanslag bij schoonmaken ? Denk aan schoonmaken tv meubel..
[Afbeelding]
Het is een mcz cute. Gesloten toestel maar zuigt wel zuurstof aan uit de kamer. Geen wtw, wel mechanische ventilatie en kook ventilatie. Nog geen relatie kunnen ontdekken met koken en afzuigen.Darkz0rs schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:46:
@hydex welk type kachel en is dit een open of gesloten toestel? Heb je open en wtw, afzuiging of wat dan ook?
Is hij gesloten maar geen aparte lucht toevoer?
Is het de cute als in 92% , die is niet gesloten. Dit is volgens de info die ik zie open. En dat verklaard het e.e.a.
Houden jullie eigenlijk bij hoeveel pellets jullie verstoken ?
Zit op dit moment op 15 zakken van 10 december tot nu, vroeg me af of dit veel of gemiddeld is ?
Zit op dit moment op 15 zakken van 10 december tot nu, vroeg me af of dit veel of gemiddeld is ?
Zeker interessant, maar ook vrij lastig vrees ik. Ben daar zelf ook wel zoekende naar.Racer89 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:41:
Mbt jouw persoonlijke verbruik, valt daar niet veel van te zeggen vrees ik. Elke situatie is anders (isolatie, inhoud ruimtes, vermogen kachel, type pellets).
Zou misschien een graaddagen berekening in combinatie met verwarmde ruimte in m³ gemaakt kunnen wordenXilion schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:01:
[...]
Zeker interessant, maar ook vrij lastig vrees ik. Ben daar zelf ook wel zoekende naar.
Mbt jouw persoonlijke verbruik, valt daar niet veel van te zeggen vrees ik. Elke situatie is anders (isolatie, inhoud ruimtes, vermogen kachel, type pellets).
om het op die manier te vergelijken.
als er dan ook de kw/kg aan pellets aangegeven word, kom je op een getal uit
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Dat zou het verbruik inderdaad al beter vergelijkbaar maken, maar zelfs dan zijn jouw m³'s niet die van mij. Hoeveel glas, enkel/dubbel glas, spouwmuur ja/nee, isolatie (vloer, wand, dak, etc).basvn schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:12:
[...]
Zou misschien een graaddagen berekening in combinatie met verwarmde ruimte in m³ gemaakt kunnen worden
om het op die manier te vergelijken.
als er dan ook de kw/kg aan pellets aangegeven word, kom je op een getal uit
Het valt me zojuist op dat de pellets (badger) flink duurder geworden zijn, waarschijnlijk vanaf 1 januari. Dat zat er natuurlijk al wel in... Zijn de andere leveranciers ook al aan het verhogen?
Wat de een veel vind, vind de ander weinig.Racer89 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:41:
Ik zit op gemiddeld 1 zak (van 10 kilo) per dag. Voor mij zou het dus weinig zijn. Maar ik stook dan ook mijn hele woonkamer (en keuken) volledig op de pelletkachel.
Viel mij ook al op ja.DjAntoon schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:49:
Het valt me zojuist op dat de pellets (badger) flink duurder geworden zijn, waarschijnlijk vanaf 1 januari. Dat zat er natuurlijk al wel in... Zijn de andere leveranciers ook al aan het verhogen?
Een pallet de lange/top pellets kost gewoon 100 euro meer dan 3 maanden geleden
even op basis van gewicht omdat verschillende merken verschillende maten en vullingen hebben.Racer89 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:41:
Ik heb vanaf de week van 10 december 13 zaken van 10 kilo verstookt. Wij verwamen de woning nagenoeg geheel op deze éne moederhaard.
@PVPaneel
Zo super bedankt voor je reactie ik ga hier even goed naar kijken inderdaad !
Ik ga je posts ook ff in de gaten houden aangezien ons huis ongeveer even oud is en benieuwd wat jij gaat doen op dat gebied.
Nogmaals dank !
Zo super bedankt voor je reactie ik ga hier even goed naar kijken inderdaad !
Ik ga je posts ook ff in de gaten houden aangezien ons huis ongeveer even oud is en benieuwd wat jij gaat doen op dat gebied.
Nogmaals dank !
@Xilion & @basvn
Een tijd geleden ben ik begonnen met het maken van een Excel bestand, voorheen kon ik in de verbruik manager van Essent per maand zien hoeveel euro aan gas er per maand verbruikt is. Helaas kan dat nu niet meer. Zo deed ik altijd vergelijken t.o.v. de kosten van de aanschaf van pellets. Om te kijken hoeveel gas ik heb bespaard en natuurlijk hoeveel kosten uiteindelijk.
Het is lastig om nu de gemiddelde gas prijs per M³ te bepalen omdat er zoveel kosten maandelijks bijkomen. En ik een flexibel gas contract heb.
Vandaag ook tevens een afspraak gemaakt voor het bij plaatsen van een airco op de eerste verdieping. Zodat ik daar evt. elektrisch kan bijstoken. We waren ook van plan om in de woonkamer een airco te plaatsen. Mijn idee was om deze op ventilatie stand mee te laten lopen als de pellet kachel draait. Zodat de warmte verspreiding beter werkt. Iemand hier ervaring mee?
Een tijd geleden ben ik begonnen met het maken van een Excel bestand, voorheen kon ik in de verbruik manager van Essent per maand zien hoeveel euro aan gas er per maand verbruikt is. Helaas kan dat nu niet meer. Zo deed ik altijd vergelijken t.o.v. de kosten van de aanschaf van pellets. Om te kijken hoeveel gas ik heb bespaard en natuurlijk hoeveel kosten uiteindelijk.
Het is lastig om nu de gemiddelde gas prijs per M³ te bepalen omdat er zoveel kosten maandelijks bijkomen. En ik een flexibel gas contract heb.
Vandaag ook tevens een afspraak gemaakt voor het bij plaatsen van een airco op de eerste verdieping. Zodat ik daar evt. elektrisch kan bijstoken. We waren ook van plan om in de woonkamer een airco te plaatsen. Mijn idee was om deze op ventilatie stand mee te laten lopen als de pellet kachel draait. Zodat de warmte verspreiding beter werkt. Iemand hier ervaring mee?
JaRacer89 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:39:
@Xilion & @basvn
Mijn idee was om deze op ventilatie stand mee te laten lopen als de pellet kachel draait. Zodat de warmte verspreiding beter werkt. Iemand hier ervaring mee?
dus mooi de warme lucht pakt, en mengt
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
@Racer89 als in verwarmen en verkoelen en dan de CV er uit?
Ik heb zelf een tweetal vergelijkbare dagen gepakt qua weer. Vervolgens 1 dag volledig op gas gestookt en de andere dag volledig op de pelletkachel. Op die manier heb ik in ieder geval voor mezelf kunnen bepalen of het stoken met de pelletkachel 'goedkoper' is dan op gas.Racer89 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:39:
@Xilion & @basvn
CV er uit denk ik nog niet, airco is hoofdzakelijk voor in de zomer aangezien het op de eerste verdieping soms best warm kan worden. Dat je er mee kunt verwarmen komt ook gunstig uit vooral omdat ik beneden op de pellet kachel kan stoken en de eerste verdieping een beetje elektrisch bij verwarmen. Dan hoef ik de cv niet te gebruiken alleen in uiterste nood.Darkz0rs schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:20:
@Racer89 als in verwarmen en verkoelen en dan de CV er uit?
Ik ben wel van plan om vloerverwarming bij te gaan leggen om later de overstap naar evt. Een warmtepomp te kunnen maken.
@basvn Daar was ik ook al aan het denken, omdat de warmte hoofdzakelijk onder de plafond hangt. En de binnenunit ook best hoogt hangt.
Ik houd het bij. Sinds 10 december 25 zakken van 15 kg (vorig jaar in dezelfde periode 26 zakken). Voor een ruimte van 180 m3 uit 1965 met HR++ glas en na geïsoleerde spouwmuren. De CV ketel wordt hier alleen gebruikt voor warm water. In deze periode waren we met het hele gezin zo goed als de hele periode thuis en werd er daarom zo'n 16 uur per dag gestookt.Racer89 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:41:
@filerijder Ons huis komt uit 1960, dus ongeveer hetzelfde tijdperk. Krijg je vanuit de pelletkachel ook de warmte op de eerste verdieping ? Dat is hier namelijk de bottleneck de warmte verrekt het gewoon om naar boven te stijgen.
uhm 25 zakken per dag of hebben we het hier over de week of maand?filerijder schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:27:
[...]
Ik houd het bij. Sinds 10 december 25 zakken van 15 kg (vorig jaar in dezelfde periode 26 zakken). Voor een ruimte van 180 m3 uit 1965 met HR++ glas en na geïsoleerde spouwmuren. De CV ketel wordt hier alleen gebruikt voor warm water. In deze periode waren we met het hele gezin zo goed als de hele periode thuis en werd er daarom zo'n 16 uur per dag gestookt.
is het 10 dec tot 10 jan?
16 uur per dag stoken neem ik aan dat dit niet is echt 16uur branden want op een gegeven monent is het waar en gaat hij of uit of op een super laag pitje banden.
dus je had ( als ik even uit ga van 1 maand ) ~1 zak per dag voor een heel huis voor zoveel uren warm houden?
dat is niet veel zou ik zeggen.
maar wat was de buiten temperatuur over die zelfde periode? en hoe warm binnen.
[ Voor 27% gewijzigd door Maxwp op 11-01-2022 07:31 ]
@Maxwp Gaat over het verbruik van een hele maand.
Weet iemand wat de rookgastemperatuur precies kan zeggen?
Voorbeeld: rookgastemperatuur is op een gegeven moment 150 graden. Door de hoeveelheid zuurstof toevoer terug te schroeven daalt de rookgastemperatuur naar 140 graden.
Wil dit zeggen dat de minder warmte verloren gaat door mijn rookkanaal of is het niet zo simpel?
Voorbeeld: rookgastemperatuur is op een gegeven moment 150 graden. Door de hoeveelheid zuurstof toevoer terug te schroeven daalt de rookgastemperatuur naar 140 graden.
Wil dit zeggen dat de minder warmte verloren gaat door mijn rookkanaal of is het niet zo simpel?
Zeker, het is een kwestie van balans. De rook gas die door de schoorsteen verdwijnt is verloren warmte in de woning. Hoe meer warmte je aan deze rookgas onttrekt en dus via de warmte wisselaar de woning in blaast is gewonnen.Xilion schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:41:
Weet iemand wat de rookgastemperatuur precies kan zeggen?
Simpel toch? En nu de "maar". De rook gas moet heet genoeg blijven om condens in de afvoer te voorkomen. Anders krijg je een zeer brandbare teer genaamd creosoot in je pijp. Tevens zal je vlam uitgaan als deze te veel hitte onttrekt.
Hoewel het persoonlijk is, heb ik ervaren dan een rookgas rond de 130 graden voor mij een sweetspot is. Maar dat alles is afhankelijk van de rookgasafvoer. Wel of niet geïsoleerd, lengte, bochten, trekkap etc etc....
Klinkt inderdaad simpel qua uitleg. Alleen dit in de praktijk brengen is een ander verhaal.Darkz0rs schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:07:
[...]
Zeker, het is een kwestie van balans. De rook gas die door de schoorsteen verdwijnt is verloren warmte in de woning. Hoe meer warmte je aan deze rookgas onttrekt en dus via de warmte wisselaar de woning in blaast is gewonnen.
Simpel toch? En nu de "maar". De rook gas moet heet genoeg blijven om condens in de afvoer te voorkomen. Anders krijg je een zeer brandbare teer genaamd creosoot in je pijp. Tevens zal je vlam uitgaan als deze te veel hitte onttrekt.
Hoewel het persoonlijk is, heb ik ervaren dan een rookgas rond de 130 graden voor mij een sweetspot is. Maar dat alles is afhankelijk van de rookgasafvoer. Wel of niet geïsoleerd, lengte, bochten, trekkap etc etc....
In mijn geval heb ik een flex-pijp (100mm) door het bestaande rookkanaal getrokken, waarbij het totale rookkanaal +/- 10 meter is. Deze is verder niet geisoleerd en heeft een 45 graden bocht in het begin.
Hoe zou ik voor mijn situaties kunnen bepalen wat ideale instellingen zijn, waarbij zo weinig mogelijk warmte verloren gaat door het rookkanaal en zo veel mogelijk de ruimte in gaat?
Wat ik mij daarnaast afvraag is in hoeverre het vlambeeld hierbij een rol speelt? Wat zegt een grote vlam ten op zichte van een kleinere of een rustige ten op zichte van een gejaagde vlam (blow-torch idee)?
Nee, warmte stijgt amper op, maar de deur naar de gang met de trap is dan ook meestal dicht. Maar zelfs als ik die deur open laat krijg ik het er boven niet warm mee. Op de eerste verdieping worden de kamers alleen verwarmd als de kids studeren. Daarvoor gebruiken ze de airco unit op de slaapkamers (vorige bewoners hadden in elke slaapkamer een airco laten plaatsen). Badkamer wordt met soms verwarmd met een elektrische kachel, maar dat is altijd maar kort.Racer89 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 06:56:
@filerijder Ons huis komt uit 1960, dus ongeveer hetzelfde tijdperk. Krijg je vanuit de pelletkachel ook de warmte op de eerste verdieping ? Dat is hier namelijk de bottleneck de warmte verrekt het gewoon om naar boven te stijgen.
Racer89 vroeg naar de periode 10 dec tot 10 jan. Eén maand dus. En in die periode heb ik 25 zakken van 15kg per stuk verstook.Maxwp schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 07:29:
[...]
uhm 25 zakken per dag of hebben we het hier over de week of maand?
is het 10 dec tot 10 jan?
16 uur per dag stoken neem ik aan dat dit niet is echt 16uur branden want op een gegeven monent is het waar en gaat hij of uit of op een super laag pitje banden.
dus je had ( als ik even uit ga van 1 maand ) ~1 zak per dag voor een heel huis voor zoveel uren warm houden?
dat is niet veel zou ik zeggen.
maar wat was de buiten temperatuur over die zelfde periode? en hoe warm binnen.
16 uur per dag stoken is dan de kachel 's ochtends aan en 's avonds uit. We zetten de kachel dan op 21 graden daarmee wordt het dan zo 19 graden in de keuken en 20 graden op de bank. De kachel regelt dan vanzelf terug als dat kan. Dus niet vol doorstoken de hele dag. Onze kachel gaat niet vanzelf uit, maar blijft op een laag pitje door branden.
Sinds een jaar hebben wij een Nordic Fire Boxline 8. Echter is de kachelruit na 2u al wit, en na een dag grotendeels zwart aan de rechterkant (langs waar de rookgassen afgevoerd worden). Ik geloof dat dit beter kan, maar de dealer wil (kan?) mij niet verder helpen.
Ik kan zelf de pellettoevoer en luchttoevoer afzonderlijk instellen van -5 tot +5, maar dit lijkt weinig impact te hebben op de kwaliteit van de vlam. De brandkamertemperatuur schommelt tussen 350 & 400 graden celsius. Zijn dit een beetje de temperaturen die je wil hebben? Pellets die ik gebruik zijn de groene Agricola pellets (gekeurd). Dit lijken mij prima pellets, alleen wat aan de zachte kant en dus vrij veel stof in de zak.
De kachel brandt meestal op stand 4 of 5 (van de 5)
Het enige wat nog een probleem kan zijn volgens mij is dat de kachel is aangesloten op een RVS schouw van 150mm (+- 6m recht omhoog). Dit is meer dan de 80mm die de fabrikant voorschrijft maar was volgens de installateur geen probleem.
Zie ik iets over het hoofd?
Dit is de kachelruit na ongeveer 6u branden, je ziet het niet goed maar er is rechtsboven al een duidelijke bruine aanslag:
Ik kan zelf de pellettoevoer en luchttoevoer afzonderlijk instellen van -5 tot +5, maar dit lijkt weinig impact te hebben op de kwaliteit van de vlam. De brandkamertemperatuur schommelt tussen 350 & 400 graden celsius. Zijn dit een beetje de temperaturen die je wil hebben? Pellets die ik gebruik zijn de groene Agricola pellets (gekeurd). Dit lijken mij prima pellets, alleen wat aan de zachte kant en dus vrij veel stof in de zak.
De kachel brandt meestal op stand 4 of 5 (van de 5)
Het enige wat nog een probleem kan zijn volgens mij is dat de kachel is aangesloten op een RVS schouw van 150mm (+- 6m recht omhoog). Dit is meer dan de 80mm die de fabrikant voorschrijft maar was volgens de installateur geen probleem.
Zie ik iets over het hoofd?
Dit is de kachelruit na ongeveer 6u branden, je ziet het niet goed maar er is rechtsboven al een duidelijke bruine aanslag:
:strip_exif()/f/image/v9IPZrHXqPAt5UOQbWuYLtNi.jpg?f=fotoalbum_large)