Ik heb dat ooit eens uitgerekend.
Een kuub aardgas levert 8,8 kWh. Een kg pellets levert tussen 4,6 en 5,3 (gemiddeld 4,95kWh). Daaruit volgt dat 1,78 kg pellets goedkoper moet blijven dan gas. Omgerekend naar zakken van 15kg is dat dan het volgende:
Bij een gasprijs van € 0,60 per kuub mag een 15kg zak pellets € 5,06 kosten
Bij een gasprijs van € 0,75 per kuub mag een 15kg zak pellets € 6,33 kosten
Bij een gasprijs van € 1,00 per kuub mag een 15kg zak pellets € 8,44 kosten
Bij een gasprijs van € 1,50 per kuub mag een 15kg zak pellets € 12,66 kosten
Bij een gasprijs van € 2,00 per kuub mag een 15kg zak pellets € 16,88 kosten
Nu vermoed ik dat die vergelijking niet helemaal eerlijk is, omdat ik het rendement vast niet 1 op 1 mag vergelijken. Maar op dit punt ben ik geen expert. Ik vermoed dat het rendement van een HR combiketel een stuk hoger is dan een pelletkachel. Bij ons wordt door het gebruik van de pelletkachel echter ook voorkomen dat andere ruimtes mee verwarmd worden dat zou in ons geval lastiger zijn als we op gas zouden stoken.
Voor het gemak vergeet ik alle gedoe met schoonmaken en het slepen met zakken pellets maar even.
Dus afhankelijk van de prijs die je voor aardgas betaald zou die prijs van 5 euro voor jou situatie een goed richt bedrag kunnen zijn. De zakken die ik nu bij van Cranenbroek gekocht heb kosten echter € 3,75 per 10 kg omgerekend naar 15 kg is dat al € 5,63 en dus boven jou omslagpunt.
bronnen:
Wikipedia: Energiedichtheid, en de achterkant van de zak van de pellets.