Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:09
Racer89 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:41:
Houden jullie eigenlijk bij hoeveel pellets jullie verstoken ?

Zit op dit moment op 15 zakken van 10 december tot nu, vroeg me af of dit veel of gemiddeld is ?
Wij hebben iets minder verbruikt, maar zitten wel in die orde van aantallen. Volgens mij rond de 18—20 zakken van 15kg.

Stoken hier ook van 8 uur tot 22 uur, met zo nu en dan een pauze als we langer weg zijn.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-04 15:33
Xilion schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:36:
[...]

Klinkt inderdaad simpel qua uitleg. Alleen dit in de praktijk brengen is een ander verhaal.

In mijn geval heb ik een flex-pijp (100mm) door het bestaande rookkanaal getrokken, waarbij het totale rookkanaal +/- 10 meter is. Deze is verder niet geisoleerd en heeft een 45 graden bocht in het begin.

Hoe zou ik voor mijn situaties kunnen bepalen wat ideale instellingen zijn, waarbij zo weinig mogelijk warmte verloren gaat door het rookkanaal en zo veel mogelijk de ruimte in gaat?

Wat ik mij daarnaast afvraag is in hoeverre het vlambeeld hierbij een rol speelt? Wat zegt een grote vlam ten op zichte van een kleinere of een rustige ten op zichte van een gejaagde vlam (blow-torch idee)?
simpel weg meten, in iedere stand meten en controleren of je condens vorming heb. zo niet then you good to go. let wel je meet dat niet eventjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:13
Darkz0rs schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:05:
[...]

simpel weg meten, in iedere stand meten en controleren of je condens vorming heb. zo niet then you good to go. let wel je meet dat niet eventjes.
Ik ben hier misschien compleet n00b in, maar hoe meet je condens? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Xilion schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:34:
[...]

Ik ben hier misschien compleet n00b in, maar hoe meet je condens? 8)7
kijken in je condens dop.... vinger er in nat.... dan is het condens.... droge stof.... perfect!

ps. niet doen als hij draait he... maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
Darkz0rs schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:48:
[...]

kijken in je condens dop.... vinger er in nat.... dan is het condens.... droge stof.... perfect!

ps. niet doen als hij draait he... maar goed.
Volgens mij heb je alleen een condensdop als je ook een T-stuk hebt in je rookkanaal, die heb ik niet. Rookkanaal gaat bij rechtstreeks van de kachel tot bovenkant van de schoorsteen (zonder T-stuk of iets dergelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:22
DjAntoon schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:49:
Het valt me zojuist op dat de pellets (badger) flink duurder geworden zijn, waarschijnlijk vanaf 1 januari. Dat zat er natuurlijk al wel in... Zijn de andere leveranciers ook al aan het verhogen?
Uit betrouwbare bron, de prijs gaat vrijdag waarschijnlijk alweer omhoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Xilion schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:54:
[...]

Volgens mij heb je alleen een condensdop als je ook een T-stuk hebt in je rookkanaal, die heb ik niet. Rookkanaal gaat bij rechtstreeks van de kachel tot bovenkant van de schoorsteen (zonder T-stuk of iets dergelijks).
Das nie best mun jong...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:48
DjAntoon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:42:
[...]

Uit betrouwbare bron, de prijs gaat vrijdag waarschijnlijk alweer omhoog...
Vertel mij wat......
Augustus 2021 betaalde ik voor een pallet 310 euro inclusief verzenden. Vorige week vrijdag betaalde ik 415 euro.

PFFFFFFf......... Alles wordt duurder. 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
Want? Is toch geen verplichting om een condensdop te hebben? Zou ook niet weten waar ik deze zou hebben moeten monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
Boomster schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 06:48:
[...]

Vertel mij wat......
Augustus 2021 betaalde ik voor een pallet 310 euro inclusief verzenden. Vorige week vrijdag betaalde ik 415 euro.

PFFFFFFf......... Alles wordt duurder. 8)7 8)7
Dat het in deze periode duurder is op zich niet heel raar, vraag me alleen af in hoeverre de prijzen weer terug gaan naar 'normaal' in de zomer of dat dit gewoon een prijsstijging is die (deels) blijvend gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Xilion schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:05:
[...]

Want? Is toch geen verplichting om een condensdop te hebben? Zou ook niet weten waar ik deze zou hebben moeten monteren.
Ik verplicht je tot niks, alleen is je controle nagenoeg onmogelijk. Bij condens vorming loopt nu je kachel vol. En dat is een redelijke verkeerde installatie. Ik zou persoonlijk nooit een condens dop weg laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
Darkz0rs schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:00:
[...]

Ik verplicht je tot niks, alleen is je controle nagenoeg onmogelijk. Bij condens vorming loopt nu je kachel vol. En dat is een redelijke verkeerde installatie. Ik zou persoonlijk nooit een condens dop weg laten.
Dat is inderdaad wel een potentieel risico (waar ik niet bij stil heb gestaan). Ik was in de veronderstelling dat hoe minder bochten je hebt hoe beter het is en in mijn geval heb ik op 1 45 graden bocht na geen bochten (of zelfs horizontale stukken).
Bij het gebruik van een condensdop zul je altijd een T-stuk nodig hebben en dus ook een stuk horizontaal tussen de kachel en het T-stuk moeten overbruggen. Heeft dat dan geen nadelig effect op de trek in het rookkanaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Xilion schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Dat is inderdaad wel een potentieel risico (waar ik niet bij stil heb gestaan). Ik was in de veronderstelling dat hoe minder bochten je hebt hoe beter het is en in mijn geval heb ik op 1 45 graden bocht na geen bochten (of zelfs horizontale stukken).
Bij het gebruik van een condensdop zul je altijd een T-stuk nodig hebben en dus ook een stuk horizontaal tussen de kachel en het T-stuk moeten overbruggen. Heeft dat dan geen nadelig effect op de trek in het rookkanaal?
Doorgaans vinden mensen een schoorsteenbrand erger dan een iets mindere trek die bij een pelletkachel gecompenseerd word door een ventilator. ik heb geen idee hoe je installatie er uit ziet maar het idee van een schoorsteen is dat je de hoogte in gaat en een luchtdruk verschil en dus trek creëert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Gisteren nog eens 10 zakken gehaald bij Cranenbroek, tot nu toe is deze nog niet gestegen in prijs. Hopelijk blijft dat zo haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-04 21:03

Mud.Starrr

I shoot people for money

iRbn schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:37:
Sinds een jaar hebben wij een Nordic Fire Boxline 8. Echter is de kachelruit na 2u al wit, en na een dag grotendeels zwart aan de rechterkant (langs waar de rookgassen afgevoerd worden). Ik geloof dat dit beter kan, maar de dealer wil (kan?) mij niet verder helpen.

Ik kan zelf de pellettoevoer en luchttoevoer afzonderlijk instellen van -5 tot +5, maar dit lijkt weinig impact te hebben op de kwaliteit van de vlam. De brandkamertemperatuur schommelt tussen 350 & 400 graden celsius. Zijn dit een beetje de temperaturen die je wil hebben? Pellets die ik gebruik zijn de groene Agricola pellets (gekeurd). Dit lijken mij prima pellets, alleen wat aan de zachte kant en dus vrij veel stof in de zak.

De kachel brandt meestal op stand 4 of 5 (van de 5)

Het enige wat nog een probleem kan zijn volgens mij is dat de kachel is aangesloten op een RVS schouw van 150mm (+- 6m recht omhoog). Dit is meer dan de 80mm die de fabrikant voorschrijft maar was volgens de installateur geen probleem.

Zie ik iets over het hoofd?

Dit is de kachelruit na ongeveer 6u branden, je ziet het niet goed maar er is rechtsboven al een duidelijke bruine aanslag: [Afbeelding]
Bruine aanslag is te weinig Brandstof.
Zwarte aanslag is te weinig zuurstof.

Als je hem heel zuinig instelt krijg je dat al snel.
Het is zoeken naar de juiste ballans.

Ps iemand nog tips voor goedkope pellets? Mijn Leverancier is erg duur geworden.

[ Voor 3% gewijzigd door Mud.Starrr op 25-01-2022 20:17 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Mud.Starrr Ik stook op dit moment de Sun-Heat van Cranenbroek voor 4,30 per zak is het geloof ik. Dus niet die hele goedkope greenpower. Zeer tevreden hierover en bijna geen vervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Racer89 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:05:
@Mud.Starrr Ik stook op dit moment de Sun-Heat van Cranenbroek voor 4,30 per zak is het geloof ik. Dus niet die hele goedkope greenpower. Zeer tevreden hierover en bijna geen vervuiling.
Kan ze op de website niet vinden. Alleen fysieke winkels? Want voor mij zitten ze te ver om zelf te halen. Wil een halve pallet bestellen en laten leveren, weer je of ze dat ook doen?

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:46
Mud.Starrr schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:33:
[...]

Kan ze op de website niet vinden. Alleen fysieke winkels? Want voor mij zitten ze te ver om zelf te halen. Wil een halve pallet bestellen en laten leveren, weer je of ze dat ook doen?
Van Cranenbroek bezorgt niet, het is een soort Action voor kleding, tuin en gereedschap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Henkhuppelschot schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Van Cranenbroek bezorgt niet, het is een soort Action voor kleding, tuin en gereedschap...
Ai, zoiets dacht ik al. Zitten alleen in het zuiden zag ik. Woon zelf in Almere. Om zelf op een neer te rijden met een 500 kilo korrels is ook zo wat.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:32
Hier ook eens aan het kijken om een pelletkachel in mijn hobby/werk/mancave kelder te zetten.

Verwarm het nu met een 3.2kw petrolkacheltje die het warm houd maar bij deze temps niet extreem warm...
Natuurlijk is dit op lange termijn wel niet gezond,ondanks voldoende ventilatie...

Er is een installateur komen kijken hier in de buurt en ik kan perfect door een van de ventilatiegaten met de buis van 80 (en manueel glaswol isolatie hierrond) door het verluchtingsgat gaan volgens hem, met rookgasavoer net boven mijn klinkerpad, weggeleid van de muur.

Hij kwam met een voorstel voor een Nordica Extra flame Ketty 6.5kw, iemand hier ervaringen mee?
Een vriend van me heeft net een Qlima Fiorina 74 gekocht voor de helft van de prijs van deze extraflame, vroeg me af of hier zo veel verschil op zit (buiten dat de Qlima 1kw zwaarder is).

nog enige aanraders van kachels toevallig?

( Zelf in vorig huis een Edilkamin Marea gehad en een Thermorossi Mood )

[ Voor 4% gewijzigd door Hanzzzie op 26-01-2022 11:30 ]

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Mud.Starrr schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:33:
[...]

Je kan ze inderdaad alleen zelf ophalen helaas. Op de site iets zoeken bij Cranenbroek is altijd een ramp. Je moet dan via de reclame folder spullen zoeken. Volgens mij hebben ze wel tegenwoordig een online webshop maar dat is ook maar beknopt en als tijdelijke oplossing nu i.v.m. Corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:46
Racer89 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Je kan ze inderdaad alleen zelf ophalen helaas. Op de site iets zoeken bij Cranenbroek is altijd een ramp. Je moet dan via de reclame folder spullen zoeken. Volgens mij hebben ze wel tegenwoordig een online webshop maar dat is ook maar beknopt en als tijdelijke oplossing nu i.v.m. Corona.
de 'webshop' is alleen pick and collect.
Dit is voor een bepaald aantal artikelen, vaak de meest verkochte of de folder artikelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:18
Zelf probeer ik af en toe even wat andere merken pellets uit, zeker nu de prijzen zo omhoog zijn geschoten vind ik het wel interessant om e.e.a te proberen. De kachel die ik gebruik is een Cadel Kriss 7.

Mijn lijstje tot nu toe:
Badger: Fijne pellets, redelijk schoon.
Plospan: Prima pellets, iets meer vervuiling maar niet verontrustend
Elite Green: Geven wat meer warmte , schone verbranding
Zweedse pellets: Geven veel vervuiling en naar mijn idee wat minder warmte
Pelfin: Branden prima, redelijke warmte alleen veel stof in de zakken en zakken vaak kapot
Agriselect wit: Schone verbranding, weinig stof en veel warmte

Ter test heb ik nu een aantal zakken van de agri select mixed wood pellets(donkere), die lijken op het eerste gezicht nog schoner te branden dan de witte variant en bevallen tot nu toe goed.

Nu is het natuurlijk zo dat de ene zak de andere niet is, maar een merk waar alles slecht brandt in je kachel koop je sowieso niet weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Henkhuppelschot schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:58:
[...]

de 'webshop' is alleen pick and collect.
Dit is voor een bepaald aantal artikelen, vaak de meest verkochte of de folder artikelen.
Klopt inderdaad, beetje verkeerd verwoord :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-04 11:54
Waarom zijn die pellets zo duur meer mensen een pelletkachel gekocht of zo.

Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Iets met gasprijs enzo…. Daarnaast pellets in de zomer kopen, niet als het vriest.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:56
Zal vraag en aanbod geval zijn. En zowat alle grondstoffen zijn schaars/duurder, minder personeel door corona en noem maar op.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Hanzzzie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:29:
Hier ook eens aan het kijken om een pelletkachel in mijn hobby/werk/mancave kelder te zetten.

Verwarm het nu met een 3.2kw petrolkacheltje die het warm houd maar bij deze temps niet extreem warm...
Natuurlijk is dit op lange termijn wel niet gezond,ondanks voldoende ventilatie...

Er is een installateur komen kijken hier in de buurt en ik kan perfect door een van de ventilatiegaten met de buis van 80 (en manueel glaswol isolatie hierrond) door het verluchtingsgat gaan volgens hem, met rookgasavoer net boven mijn klinkerpad, weggeleid van de muur.

Hij kwam met een voorstel voor een Nordica Extra flame Ketty 6.5kw, iemand hier ervaringen mee?
Een vriend van me heeft net een Qlima Fiorina 74 gekocht voor de helft van de prijs van deze extraflame, vroeg me af of hier zo veel verschil op zit (buiten dat de Qlima 1kw zwaarder is).

nog enige aanraders van kachels toevallig?

( Zelf in vorig huis een Edilkamin Marea gehad en een Thermorossi Mood )
iemand tips?

ondertussen ook de Artel Julia Next tegengekomen dewelke wellicht interessant is door de continue pellet motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Hier prima ervaring met en Qlima in een tinyhouse van 55m2.
Ik weet niet hoe groot je kelder is? Je moet ook opletten dat je niet een TE zware kachel neerzet.
Dan gaat hij de hele tijd aan/uit omdat hij te snel opwarmt.

Ik heb hem al op -20% pelletdoorvoer ingesteld omdat het anders te snel warm wordt.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Kelderruimte waar ik zit is 12x4m x 2m40

48m2 dus en 115m3

kan wel deuren openzetten naar de andere ruimtes in de kelder maar da's natuurlijk niet de bedoeling als die niet warm moeten zijn... :)

had ik idd met de julia mss ook wel wat schrik voor omdat die 8kw is, denk dat 6a7kw de sweetspot is maar vind je weinig prijs kwalitatieve voor precies

maakt de Qlima niet teveel lawaai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Hanzzzie schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:54:
Kelderruimte waar ik zit is 12x4m x 2m40

48m2 dus en 115m3

kan wel deuren openzetten naar de andere ruimtes in de kelder maar da's natuurlijk niet de bedoeling als die niet warm moeten zijn... :)

had ik idd met de julia mss ook wel wat schrik voor omdat die 8kw is, denk dat 6a7kw de sweetspot is maar vind je weinig prijs kwalitatieve voor precies

maakt de Qlima niet teveel lawaai?
Je kijkt verleerd.... Je moet kijken naar het minimale en nominale vermogen. Al doet hij 1000kw als hij in de laagste stand maar bv 1,5kw doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Ik zie idd dat de julianext bvb min 1500w doet, denk dat het dan niet te warm zal worden!
1500w in deze ruimte is peanuts wegens mindere isolatie

Heb een Zibro LC32 nu staan en heeft toch goed zn werk om het warm te houden.
( eens warm moduleert hij fel)

[ Voor 7% gewijzigd door Hanzzzie op 07-02-2022 09:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hydex
  • Laatst online: 15-04 21:56
Fijnstof meting (binnen) pelletkachel

Misschien leuk voor jullie om te weten.
Ik vond een tijdlang fijnstof in de vorm van roet op mijn kast. Ik kon de oorzaak niet achterhalen door een rooktest (rookcapsule in pelletkachel en dan kijken of er ergens lekken zijn) Dus heb ik een raspberry pi met een fijnstof sensor SDS011 een tijd lang aan laten staan. Het goede nieuws aan de pelletkachel lag het niet, die bleef netjes in het groene spectrum (zie grafiek). De boosdoener was mijn aszuiger die het as blijkbaar langs het filter heen de woonkamer inblies. (zie de pieken in de grafiek) Nu ik de oorzaak weet kan ik weer rustig slapen. Ik ben ook wel blij dat de pelletkachel vrijwel geen fijnstof uitstoot. Het is een MCZ cute. Die niet helemaal luchtdicht is omdat deze lucht aanzuigt langs het raampje. Maar de schoorsteen zuigt zo hard dat de rook alleen een klein beetje ontsnapt bij het opstarten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1bp2C05_NVRnFXGfwlPVBDMAkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IhLFYRjHYAVmgWKH6gIZJdXs.png?f=fotoalbum_large

Mocht iemand belang hebben bij de SDS011 deze is te koop. Stuur mij dan een PM.

[ Voor 0% gewijzigd door hydex op 07-02-2022 16:07 . Reden: titel aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:39
hydex schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:06:
Fijnstof meting (binnen) pelletkachel
Onze aszuiger doet dat ook, de luchtreiniger gaat dan zitten blazen als een malle.

Welke aszuiger zou je dan wel kunnen aanraden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hydex
Matomatisch schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:09:
[...]

Onze aszuiger doet dat ook, de luchtreiniger gaat dan zitten blazen als een malle.

Nou ik gebruik een bouwstofzuiger en ik heb er een lange slang van 5 meter op zitten dus die stofzuiger staat nu buiten terwijl ik binnen zuig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:29
hydex schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:06:

Het is een MCZ cute. Die niet helemaal luchtdicht is omdat deze lucht aanzuigt langs het raampje. Maar de schoorsteen zuigt zo hard dat de rook alleen een klein beetje ontsnapt bij het opstarten.
Fijn dat je de oorzaak van het fijnstof hebt gevonden, maar dat er rook ontsnapt langs je raam is wel iets wat je zou moeten aanpakken. Dit betekent dat bij normaal gebruik je dus ook via het raampje valse lucht aanzuigt waardoor je een minder goede verbranding krijgt. Bij mijn ouders was dit probleem op te lossen door het deurtje beter af te stellen, daarna veel minder vervuiling en geen lekkage meer langs het raampje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:29
Matomatisch schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:09:
[...]

Aszuigers met een zak, niet met een filter.

Deze heb ik: Powerplus POWX308

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
Knielen schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:15:
[...]

Fijn dat je de oorzaak van het fijnstof hebt gevonden, maar dat er rook ontsnapt langs je raam is wel iets wat je zou moeten aanpakken. Dit betekent dat bij normaal gebruik je dus ook via het raampje valse lucht aanzuigt waardoor je een minder goede verbranding krijgt. Bij mijn ouders was dit probleem op te lossen door het deurtje beter af te stellen, daarna veel minder vervuiling en geen lekkage meer langs het raampje.
Ik heb het raampje luchtdicht gemaakt met een glasvezel koord ,maar toen was de verbranding heel slecht. Raam zwart binnen 15 min en enorm veel roet. Ik had toen eerst de rookgasventilor op maximaal gezet en de pellettoevoer op minimaal. meer valt er niet in te stellen maar dat hielp vrijwel niks. Dus glaskoord weer verwijderd. Op de een of andere manier krijgt de kachel dus te weinig zuurstof. Bij mij is de verbranding nu prima. Pas na 3 dagen hoef ik het ruitje schoon te maken en de roetaanslag is ook minimaal. En waar ik bang voor was dat dit voor veel fijnstof zou zorgen, bleek ook niet zo te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door hydex op 07-02-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Tegen over ons magazijn ligt een pellet kachel dealer deze verkoopt ook pellet zakken. Zag vorige week een blaadje ophangen max. 10 zakken pellets per klant. Gisteren toevallig even bij het magazijn geweest toen waren het er nog maar 5 zakken per klant. Volgens mij heeft hij al last van levering problemen. Gelukkig tot nu toe altijd zakken kunnen bemachtigen bij Cranenbroek.

@hydex Ik herken het probleem wel, het is best stoffig in huis terwijl er minimaal 1x per week gepoetst wordt en bijna elke dag gestofzuigd. We hadden zelf zo iets dat het van de kachel komt i.v.m. hitte en luchtverplaatsing. Echter gebruiken wij ook een aszuiger alleen met filter zonder stofzuigerzak. Wellicht hebben wij gewoon hetzelfde probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilion
Zelf gebruik ik een van de goedkoopste aszuigers (Powerplus Aszuiger POWX3010) en heb hier op aanraden van iemand op Facebook een aszak bij gekocht voor een duurdere aszuiger (Powerplus POWX305B).

Moet zeggen dat dat eigenlijk prima werkt en de as niet tot nauwelijks nog bij mijn normale filter komt, maar eigenlijk blijft hangen onderin de aszuiger (onder de aszak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-04 15:35
Ik heb deze: https://www.kaercher.com/...m-fireplace-16296600.html

Iets duurder maar wel zeer tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
Hebben de Powerplus gebruikers hier ook last van die slang die maar blijft afbreken? Hij is al kort maar doordat het een stugge slang is, breekt/scheurt deze bij de minste beweging al. Nog even en ik moet de stofzuiger in de kachel zetten om iets op te kunnen zuigen. Zijn hier ook losse slangen voor verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-04 00:20
FreestyleFrl schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:00:
Hebben de Powerplus gebruikers hier ook last van die slang die maar blijft afbreken? Hij is al kort maar doordat het een stugge slang is, breekt/scheurt deze bij de minste beweging al. Nog even en ik moet de stofzuiger in de kachel zetten om iets op te kunnen zuigen. Zijn hier ook losse slangen voor verkrijgbaar?
Je kunt vaak naar de handyman. Die hebben witgoed onderdelen, zoals stofzuigers.

Ook online zijn er onderdelen te vinden van diverse stofzuigers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
FreestyleFrl schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:00:
Nee ik herken dit gelukkig (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-04 19:03

WWJD

*pluh*

Xilion schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 07:41:
Zelf gebruik ik een van de goedkoopste aszuigers (Powerplus Aszuiger POWX3010) en heb hier op aanraden van iemand op Facebook een aszak bij gekocht voor een duurdere aszuiger (Powerplus POWX305B).

Moet zeggen dat dat eigenlijk prima werkt en de as niet tot nauwelijks nog bij mijn normale filter komt, maar eigenlijk blijft hangen onderin de aszuiger (onder de aszak).
Top tip! Ik heb dezelfde zuiger maar dan van de ACTION ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Weet iemand een goed idee om de bocht in de buis te maken zoals volgende illustratie?
zou dit met een flexibele kachelbuis gaan? ( de oranje lijn is het verluchtingsgat van mijn kelder, uitgevoerd met 150mm oranje dikwandige rioolbuis ( T-stuk ) dit is net te hoog tov het pad om hier deftig een bocht in te krijgen lijkt me.

dacht evt in de buis een 80mm flexibele buis te plaatsen met glaswol of ander warmtewerend materiaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8heJO5fijKEahEX2gmOgr4Bm3cE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rZ7iRebqeXL8NeUdWOb7TLNj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Een pelletkachel hoort een vrije uitmonding te hebben en eigenlijk ook boven de nok. Gaat dat wel lukken zo? Mocht de wind verkeerd staan dan kan het wel eens problemen geven door rookgassen die terug gedrukt worden.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
zou deze net boven het pad willen laten uitkomen, denk dat daar trek genoeg zal staan voor de buis.
had een installateur hier die dit geen issue vond. maar wou toch eens een 2e opinie :)

Was wel van plan de uitgang te regelen dat deze weg staat van de wind met een soort reflectorkap of dergelijke

[ Voor 53% gewijzigd door Hanzzzie op 09-02-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Hanzzzie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:45:
Weet iemand een goed idee om de bocht in de buis te maken zoals volgende illustratie?
zou dit met een flexibele kachelbuis gaan? ( de oranje lijn is het verluchtingsgat van mijn kelder, uitgevoerd met 150mm oranje dikwandige rioolbuis ( T-stuk ) dit is net te hoog tov het pad om hier deftig een bocht in te krijgen lijkt me.

dacht evt in de buis een 80mm flexibele buis te plaatsen met glaswol of ander warmtewerend materiaal.

[Afbeelding]
Iets met echt een heel slecht idee..... @Erwin_83 heeft echt een heel goed punt. En dat is niet alleen voor de show.

[ Voor 4% gewijzigd door Darkz0rs op 09-02-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
:'(
nu dacht ik een oplossing te hebben voor de ongezonde petrolkachel te hebben :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Hanzzzie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:18:
:'(
nu dacht ik een oplossing te hebben voor de ongezonde petrolkachel te hebben :'(
Je pijp moet de vrije uitmonding in.... Omhoog dus. En geen scherpe bochten een S maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
dat gaat jammer genoeg niet, dan zou ik door de vloer moeten van de beneden verdiep.

het gaat over 45cm door de muur en dan een 20a30cm naar boven om boven het pad uit te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Tijdje terug was het nog bij Kassa. Angst voor pelletkachels en woonkamers vol rook. In alle gevallen hadden ze een geveldoorvoer die gelijk uitmonde buiten, al dan niet in een steeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Hanzzzie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:23:
dat gaat jammer genoeg niet, dan zou ik door de vloer moeten van de beneden verdiep.

het gaat over 45cm door de muur en dan een 20a30cm naar boven om boven het pad uit te komen
Ja en waarom kan je niet omhoog dan? Heb je directe buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Erwin_83 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:17:
Tijdje terug was het nog bij Kassa. Angst voor pelletkachels en woonkamers vol rook. In alle gevallen hadden ze een geveldoorvoer die gelijk uitmonde buiten, al dan niet in een steeg.
ik had in mn vorig huis hem ook gewoon door de muur naar buiten, nooit enige problemen gehad eigenlijk...
Was aan de straatkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5OMkRpm_4zr7clOLLpMecAQJEQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UHknEJ7RuHEFmS2enrJriZOy.png?f=user_large
Ja en waarom kan je niet omhoog dan? Heb je directe buren?
ik zou dan 3 verdiepen omhoog moeten met een lelijke dikke buis om boven de nok uit te komen.
(gelijkvloers, 1e en volwaardige zolderverdieping)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2G7ykHNvR2UZ29-TRqyxAR6l9SI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z5YNDlyyDyHg9GXTMISCke4u.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Hanzzzie op 09-02-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:39
Zo een pijpje recht uit de muur mag niet denk ik. Er zullen weinig pelletkachelfabrikanten zijn die die wijze van installatie in hun handleidingen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Bluesolid (Artel) schrijft het toch voor als mogelijkheid

https://www.bluesolid.nl/rookgasafvoer-pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
@Hanzzzie

Volgens mij komt dit eens in de zoveel tijd langs en is het antwoord heel simpel; het kan wel, maar het mag niet. Iets met uitmondinggebied en bouwbesluit.
Meer valt er niet over te zeggen.

EDIT: https://www.omgevingsweb....okgasafvoer-gepubliceerd/ met als uitschieter het stuk waar het om gaat:

Het begrip hinder is in hoofdstuk 6 nader uitgewerkt en de toegelaten plaats voor een uitmonding is duidelijker geregeld en aangescherpt. Zo is een uitmonding onder een balkonvloer in gestapelde bouw niet meer toegestaan. Voor installaties met brandstoffen anders dan gas is de uitmonding altijd in het zgn. vrije uitmondingsgebied.

EDIT2 [Andere site]: https://www.bouwwereld.nl...t%20dak%20moet%20uitkomen.

Ook is de norm aangescherpt voor wat betreft de bovendakse uitmonding. Het is niet meer voldoende om de uitmonding in het dakvlak alleen hoger dan de goot te plaatsen; met de nieuwe norm is het nu verplicht om de uitmonding in zgn. vrije uitmondingsgebied te laten uitkomen. Dat betekent dat een schoorsteenpijp altijd boven de nok van het dak moet uitkomen.

[ Voor 85% gewijzigd door PVPaneel op 09-02-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filerijder
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-04 21:14
Ik ben afgelopen week een paar 15kg zakken pellets bij Van Cranenbroek gaan halen. Hele donkere pellets in vergelijking met wat ik normaal stook. Ik vermoed dat er een (groter) percentage hardhout in zit.

Nu valt het me op de de kachel veel heter wordt dan met mijn gebruikelijke pellets. Met de gebruikelijke pellets kan ik de kachel aan de bovenkant aanraken. Hij is dan comfortabel warm. Met de pellets van Van Cranenbroek verbrand ik mijn handen als ik de kachel aanraak.

Iemand enig idee of deze extra hitte kwaad kan? Kachel meld dat hij zo rond de 240 tot 250 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:07
filerijder schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:12:
Ik ben afgelopen week een paar 15kg zakken pellets bij Van Cranenbroek gaan halen. Hele donkere pellets in vergelijking met wat ik normaal stook. Ik vermoed dat er een (groter) percentage hardhout in zit.

Nu valt het me op de de kachel veel heter wordt dan met mijn gebruikelijke pellets. Met de gebruikelijke pellets kan ik de kachel aan de bovenkant aanraken. Hij is dan comfortabel warm. Met de pellets van Van Cranenbroek verbrand ik mijn handen als ik de kachel aanraak.

Iemand enig idee of deze extra hitte kwaad kan? Kachel meld dat hij zo rond de 240 tot 250 graden is.
Ze verkopen twee soorten daar he, althans jaar geleden wel.
Hardhout geeft meer warmte dat klopt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filerijder
reneeke1970 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:15:
[...]

Ze verkopen twee soorten daar he, althans jaar geleden wel.
Hardhout geeft meer warmte dat klopt
Binnenkort nog maar eens binnenlopen dan, ik zag er afgelopen week maar 1 soort. Ik hoef er gelukkig maar 2 straten voor om te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:28
wat is de prijs op dit moment bij de cranenbroek

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Maxwp

10 kg - Sun heat 3,75
15 kg - Sun heat 4,45
15 kg - Green power 4,25

In België zijn ze goedkoper.

De Green power ( paarse zak ) zit iets meer verontreiniging in, zijn ook donkerder van kleur. Geven wel meer warmte maar ook meer rotzooi wat overblijft na verbranding.

Op dit moment de beste ervaring met Sun Heat, lichter van kleur en niet te veel rotzooi wat overblijft na verbranding.

[ Voor 6% gewijzigd door Racer89 op 14-02-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filerijder
Racer89 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:15:
@Maxwp

10 kg - Sun heat 3,75
15 kg - Sun heat 4,45
Is het verschil tussen de twee sunheats enkel de hoeveelheid in de zak? Of zit er tussen die twee ook nog verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@filerijder Ik denk dat het puur om het gewicht gaat, 10 kg is natuurlijk iets handzamer. Is hetzelfde merk ik heb alleen de 15 kg zakken. Dus met 100% zekerheid kan ik je dit niet zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Racer89 op 14-02-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
filerijder schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:13:
[...]

Is het verschil tussen de twee sunheats enkel de hoeveelheid in de zak? Of zit er tussen die twee ook nog verschil?
Het prijsverschil tussen de twee doet mij vermoeden dat er wel een verschil is (al weet ik ook helaas niet wat precies):
10kg a €3.75 = €0.375 per kg
15kg a €4.45 = €0.297 per kg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Xilion schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:33:
[...]

Het prijsverschil tussen de twee doet mij vermoeden dat er wel een verschil is (al weet ik ook helaas niet wat precies):
10kg a €3.75 = €0.375 per kg
15kg a €4.45 = €0.297 per kg
dat of gewoon meer is meer korting? dat is ook niet ongebruikelijk natuurlijk

@Racer89 top bedankt voor het delen altijd handig ook in de toekomst om te kijken wat het eerder was.

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Poeh, zit inmiddels alweer 3,5 weken te wachten op een pallet met Elite Green er op.

Tussendoor een paar keer zakjes van Agriselect gehaald bij de lokale Welkoop. Dat brand best goed! Ik merk dat de ventilator van de kachel veel minder aanslaat, bijna niet, en toch is het prima warm. Bij de Pure Power stond de ventilator geregeld op half tot vol vermogen te blazen en was de vlam heel onrustig.
Volgend jaar maar eens Agriselect proberen, mits dat weer vergelijkbare kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Jan_V schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:09:
Poeh, zit inmiddels alweer 3,5 weken te wachten op een pallet met Elite Green er op.

Tussendoor een paar keer zakjes van Agriselect gehaald bij de lokale Welkoop. Dat brand best goed! Ik merk dat de ventilator van de kachel veel minder aanslaat, bijna niet, en toch is het prima warm. Bij de Pure Power stond de ventilator geregeld op half tot vol vermogen te blazen en was de vlam heel onrustig.
Volgend jaar maar eens Agriselect proberen, mits dat weer vergelijkbare kwaliteit is.
welke van deze waren donkerder van kleur of was daar geen verschil in te zien
ook of ze hard waren of zacht maakt een verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
@Maxwp @Jan_V
Ik verwarm voor het 2e jaar op agri select. Ik heb om te proberen laatst ook eens de donkere variant gehaald.
Beide soorten branden hier erg fijn. Lekkere warmte en rustig brandende kachel.
Ik heb zelfs het idee dat de donkere schoner branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Maxwp schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:13:
[...]

welke van deze waren donkerder van kleur of was daar geen verschil in te zien
ook of ze hard waren of zacht maakt een verschil
Zowel de Pure Power als de Agriselect zijn wit in mijn geval.
Kleurverschil is nihil.

Elite Green moet ik dit jaar nog voor het eerst binnen krijgen, maar lees in deze thread dat die dit seizoen ook beter is vergeleken met vorig seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maxwp schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:40:
[...]

@Racer89 top bedankt voor het delen altijd handig ook in de toekomst om te kijken wat het eerder was.
Klein is wit en groot is bruin

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Maxwp schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:40:
[...]

Grote zakken zijn meestal goedkoper, volgens zijn het beide dezelfde alleen kleiner verpakt. De Green power is echt een heel stuk donkerder dan de Sun heat.

De Green Power komt overigens hier vandaan: https://www.martens-greenpower.nl/producten/webshop

Volgende maand komt er als het goed is een Airco, ben benieuwd als deze op ventilatie stand staat of de warmte beter verspreid wordt door de ruimte.

[ Voor 11% gewijzigd door Racer89 op 14-02-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Puur uit nieuwsgierigheid; iemand al eens Nordpellets van Fripel gestookt? Volgens de marketing machine gemaakt van oud pallethout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
PVPaneel schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:00:
Puur uit nieuwsgierigheid; iemand al eens Nordpellets van Fripel gestookt? Volgens de marketing machine gemaakt van oud pallethout.
nee wel voorbij zien komen maar ze hadden toen geen zakken alleen bigbags en emmers. Dus toen was het skip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Jan_V schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:09:

Ik heb in het begin ook van alles geprobeerd, ik zit nu op Badger, wel iets duurder, maar goede verbranding met minder rotzooi. Zijn er meer mensen die iets over Badger kunnen zeggen tov andere merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreestyleFrl
DjAntoon schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:45:
[...]

Ik heb in het begin ook van alles geprobeerd, ik zit nu op Badger, wel iets duurder, maar goede verbranding met minder rotzooi. Zijn er meer mensen die iets over Badger kunnen zeggen tov andere merken?
Ik ben begonnen met badger, prima pellets maar omwille van de prijs overgestapt en andere merken gaan proberen. Ik heb nu Agri select, de witte variant en die doen niet onder van badger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
FreestyleFrl schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:05:
[...]

Ik ben begonnen met badger, prima pellets maar omwille van de prijs overgestapt en andere merken gaan proberen. Ik heb nu Agri select, de witte variant en die doen niet onder van badger.
Als ik ga zoeken dan is het prijsverschil niet zo groot.
975kg badger €449,-
975kg Agriselect €436,45
Dat is per zak van 15kg ongeveer €0,20

Ik haal zelf de badger als ik toevallig toch bij de Hornbach moet zijn, dan is badger goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
DjAntoon schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:47:
[...]

975kg badger €449,-
975kg Agriselect €436,45

Ik haal zelf de badger als ik toevallig toch bij de Hornbach moet zijn, dan is badger goedkoper...
Hier heb je ook wel de hoogste prijzen te pakken. Ik heb ze vorig jaar nog gekocht voor 265 voor een pallet maar de huidige prijs ligt ergens rond de 370 voor agri select. De donkere pellets van Agri Select zijn overigens ook goed! Momenteel voor 350 per pallet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:49
DjAntoon schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:47:
[...]

975kg badger €449,-
975kg Agriselect €436,45

Volgens mij is dit 45 - 46 cent per kg. Oftewel bijna 7 euro per zak. Da's héél duur. Ik weet nog dat de pellet inderdaad 20 cent per kg waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Jan_V schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:15:
[...]

Zowel de Pure Power als de Agriselect zijn wit in mijn geval.
Kleurverschil is nihil.

Elite Green moet ik dit jaar nog voor het eerst binnen krijgen, maar lees in deze thread dat die dit seizoen ook beter is vergeleken met vorig seizoen.
Vanochtend had ik zowaar een berichtje van TransMission dat de pallet is aangemeld.
Hopelijk wordt die deze week dan nog thuis geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:55
Wij hebben een Artel Julia Next als bij/gezellige verwarming.
Nu piept/kraakt de vijzel (vermoed ik) af en toe. Kan ik deze eenvoudig zelf een beetje smeren met bijv. WD40 of iets anders?

Hij zit nog niet aan zijn branduren dus ik wil met een onderhoudsbeurt incl schoorsteenvegen eigenlijk wachten tot het einde van het voorjaar en dus dit probleem nu zelf even oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
FreestyleFrl schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:54:
[...]

Hier heb je ook wel de hoogste prijzen te pakken. Ik heb ze vorig jaar nog gekocht voor 265 voor een pallet maar de huidige prijs ligt ergens rond de 370 voor agri select. De donkere pellets van Agri Select zijn overigens ook goed! Momenteel voor 350 per pallet.
Dat zou goed kunnen, waar haal je dan Agriselect vandaan?

Ik wil geen hogere temperaturen in mijn kachel en dus ook geen donkere pellets.
Ik betaal omgerekend bij afhalen ongeveer €410,- voor een pallet Badger. (En dan neem ik 19 zakken mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
DjAntoon schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Dat zou goed kunnen, waar haal je dan Agriselect vandaan?

Ik wil geen hogere temperaturen in mijn kachel en dus ook geen donkere pellets.
Ik betaal omgerekend bij afhalen ongeveer €410,- voor een pallet Badger. (En dan neem ik 19 zakken mee)
Ik haal ze via marktplaats uit Twijzel , ik zie dat de prijs nu op 390 staat maar dan heb ik ze wel thuisbezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Momenteel kan ik moeilijk een hele pallet kwijt, dus dat gaat even niet.
Maar ik zie dat het verschil alweer door de helft is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
probleem is denk ik dat men in alternatieven gaan zoeken. Vooral met deze prijzen. Denk aan de slaolie in je diesel auto. Straks is het meuren en stinken omdat men werkelijk van alles gaat affakkelen in de kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-04 21:27

chem

Reist de wereld rond

B-Real schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:12:
Nu piept/kraakt de vijzel (vermoed ik) af en toe. Kan ik deze eenvoudig zelf een beetje smeren met bijv. WD40 of iets anders?

Hij zit nog niet aan zijn branduren dus ik wil met een onderhoudsbeurt incl schoorsteenvegen eigenlijk wachten tot het einde van het voorjaar en dus dit probleem nu zelf even oplossen.
Ik had iets soortgelijks; er bleek houtolie/zaagsel bij het draaimechanisme te zitten en een kleine braam.

Geheel verwijderd, schoongemaakt en een busje vervangen; zgan!

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
B-Real schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:12:

geen wd40, even hittebestendig vet halen bij de automaterialen zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Darkz0rs schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:33:
[...]

geen wd40, even hittebestendig vet halen bij de automaterialen zaak.
Wat ik me altijd afvraag bij zo iets, als je het met iets in smeert is de kans ook groot dat juist alle rotzooi er aan blijft plakken ?

Afgelopen week na ongeveer 2 maanden de condensdop er even afgehaald. Nou hij was tot de rand vol met as :/

[ Voor 14% gewijzigd door Racer89 op 20-02-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Racer89 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:56:
[...]

Wat ik me altijd afvraag bij zo iets, als je het met iets in smeert is de kans ook groot dat juist alle rotzooi er aan blijft plakken ?

Afgelopen week na ongeveer 2 maanden de condensdop er even afgehaald. Nou hij was tot de rand vol met as :/
Ik geloof dat ik je punt niets snap. Bij de Julia zit de basis van de schoep vlak bij de brander kamer. Met een afgesloten bus. Daar komt idd enig vuil bij. Maar dat is ook de rede dat je onderhoud pleegt. Zelf heb ik dit na 2 mond gedaan en daarna nooit meer. Inmiddels doet hij dit bij de nieuwe eigenaar ook al jaren goed.

Droogte stof in je condensdop is perfect. Dat geeft aan dat je rookgasafvoer niet condenseert en dus geen creosoot aanslag heeft. Het nadeel is dat je mogelijk meer hitte naar buiten gooit dan naar binnen. Maar persoonlijk vind ik dat de beste keus. Een schoorsteen brand is echt hell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Darkz0rs ik bedoel alle spullen die je doet invetten bestaat ook weer kans dat rotzooi blijft plakken aan het vet. Afhankelijk hoe dit is afgeschermd natuurlijk. Bij de Modena die we hier hebben staan is alles open namelijk alles zit onder het stof als ik de kappen er vanaf haal. Ook het draaiend gedeelte van de rookgas ventilator.

De stof in de condensdop is gewoon droog hier gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Hier waren al geen Sun Heat pellet zakken meer voorradig van 15 kg bij de Cranenbroek, nu maar nood gedwongen weer Greenpower gepakt. Ze wisten ook niet wanneer deze weer worden geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filerijder
Racer89 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:01:
Hier waren als geen Sun Heat pellet zakken meer voorradig van 15 kg bij de Cranenbroek, nu maar noodgedwongen weer Greenpower gepakt. Ze wisten ook niet wanneer deze weer worden geleverd.
Ik heb afgelopen week een paar 10kg zakken gehaald om te proberen. Eerste zak zit nu in de kachel en dat lijkt vergelijkbaar te branden met de westerwalder pellets die we normaal stoken. Morgen de kachel even goed schoonmaken, dan is de vervuiling op het ruitje en de asvorming wat beter te vergelijken.

De 15kg zakken waren afgelopen week ook niet op voorraad.

[ Voor 4% gewijzigd door filerijder op 25-02-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@filerijder Ik ben benieuwd naar jou ervaring. Ik ben zeer tevreden over de Sun-Heat. Vind het ook minder dat ik nu weer Greenpower heb. Maarja gewoon dadelijk weer iets meer schoon maken dan komt het wel goed.

Zie het ook niet zitten om alternatief duurdere zakken te pakken die boven de 5 euro uitkomen. Dat heeft naar mijn inzien geen voordelen meer tegen over stoken met Gas....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• filerijder
Racer89 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:20:
Zie het ook niet zitten om alternatief duurdere zakken te pakken die boven de 5 euro uitkomen. Dat heeft naar mijn inzien geen voordelen meer tegen over stoken met Gas....
Ik heb dat ooit eens uitgerekend.

Een kuub aardgas levert 8,8 kWh. Een kg pellets levert tussen 4,6 en 5,3 (gemiddeld 4,95kWh). Daaruit volgt dat 1,78 kg pellets goedkoper moet blijven dan gas. Omgerekend naar zakken van 15kg is dat dan het volgende:

Bij een gasprijs van € 0,60 per kuub mag een 15kg zak pellets € 5,06 kosten
Bij een gasprijs van € 0,75 per kuub mag een 15kg zak pellets € 6,33 kosten
Bij een gasprijs van € 1,00 per kuub mag een 15kg zak pellets € 8,44 kosten
Bij een gasprijs van € 1,50 per kuub mag een 15kg zak pellets € 12,66 kosten
Bij een gasprijs van € 2,00 per kuub mag een 15kg zak pellets € 16,88 kosten

Nu vermoed ik dat die vergelijking niet helemaal eerlijk is, omdat ik het rendement vast niet 1 op 1 mag vergelijken. Maar op dit punt ben ik geen expert. Ik vermoed dat het rendement van een HR combiketel een stuk hoger is dan een pelletkachel. Bij ons wordt door het gebruik van de pelletkachel echter ook voorkomen dat andere ruimtes mee verwarmd worden dat zou in ons geval lastiger zijn als we op gas zouden stoken.

Voor het gemak vergeet ik alle gedoe met schoonmaken en het slepen met zakken pellets maar even.

Dus afhankelijk van de prijs die je voor aardgas betaald zou die prijs van 5 euro voor jou situatie een goed richt bedrag kunnen zijn. De zakken die ik nu bij van Cranenbroek gekocht heb kosten echter € 3,75 per 10 kg omgerekend naar 15 kg is dat al € 5,63 en dus boven jou omslagpunt.

bronnen: Wikipedia: Energiedichtheid, en de achterkant van de zak van de pellets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@filerijder persoonlijk blijf ik het lastig vinden om aan te rekenen. Zoals jij al aangeeft stook je met Gas ruimtes mee die je met de pelletkachel niet stookt.

Daarbij komt dat je voor warm water ook gas verbruikt dit zou je dan weer ervanaf moeten halen. Tevens krijg je ook nog de vaste lasten van de gas aansluiting erbij. En de pelletkachel verbruikt ook nog eens
stroom niet te vergeten. Dit is natuurlijk niet veel maar wel meer dan een HR ketel.

Gezien de gas prijs die ook heftig stijgt zal het nog altijd voordeliger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Racer89 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:04:
@filerijder persoonlijk blijf ik het lastig vinden om aan te rekenen. Zoals jij al aangeeft stook je met Gas ruimtes mee die je met de pelletkachel niet stookt.

Daarbij komt dat je voor warm water ook gas verbruikt dit zou je dan weer ervanaf moeten halen. Tevens krijg je ook nog de vaste lasten van de gas aansluiting erbij. En de pelletkachel verbruikt ook nog eens
stroom niet te vergeten. Dit is natuurlijk niet veel maar wel meer dan een HR ketel.

Gezien de gas prijs die ook heftig stijgt zal het nog altijd voordeliger zijn.
Geloof dat internet zegt dat één kuub gas voor 1.8 kg pellets staat.
Ennuh 100 of 150 watt voor je kachel is toch aardig verbruik hele dag.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-04 23:20
Ik ben helemaal nieuw in de wereld van palletkachels, we zitten nu in een vakantiehuisje met een palletkachel en het lijkt ons wel wat voor thuis.

Zo te zien ben ik twee jaar te laat voor subsidies etc.

Maar als het vooral om sfeer gaat, welke is dan aan te raden? Liever goedkoper dan duurder.

Er zit hier een hele mooie faris deluxe display op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Let ook op vermogen, liever iets te krap en vol branden dan te groot en afgeknepen branden. En zeker als het voor de sfeer is en geen hoofdverwaming heb je niet zoveel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
vraag me af of je bij een oud huis van net na de oorlog waar een gaskachel stond de schoorsteen kan gebruiken voor een hout en of petelkachel.

gewoon een rvs flex erdoorheen laten trekken van 125mm?

Pagina: 1 ... 54 ... 69 Laatste