Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 12:56

B2

wa' seggie?

Darkz0rs schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:45:
[...]

Laat eens de andere kant van die slang zien aub.
Andere kant? De flexibele pijp gaat gewoon op de luchtinvoer van mn kachel. En buiten zit een net kapje.

[ Voor 19% gewijzigd door B2 op 06-01-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-09 17:34
B2 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:05:
[...]

Andere kant? De flexibele pijp gaat gewoon op de luchtinvoer van mn kachel. En buiten zit een net kapje.
ik vroeg me af hoe dat zat, dit lijkt gewoon een simpele pvc pijp. In mijn beleving moet het wel iets aan hitte kunnen hebben voor wanneer er iets niet helemaal lekker zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Lijkt mij inderdaad ook, die ik nog op de plank heb liggen is van aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Darkz0rs schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:07:
[...]

ik vroeg me af hoe dat zat, dit lijkt gewoon een simpele pvc pijp. In mijn beleving moet het wel iets aan hitte kunnen hebben voor wanneer er iets niet helemaal lekker zou gaan.
Nee dit is een flexibel pijpje van metaal, geen idee wat precies. ‘T zal vast aluminium zijn oid.

En wat ik er dus niet netjes aan vind, ze hebben het pijpje proberen af te kitten aan de muur voor tocht. Maar dat is niet blijven zitten. Dus nu heb ik een centimeter van de muur een plakkerige bende. Ik had het zelf netjes afgewerkt met een rozet.

[ Voor 27% gewijzigd door B2 op 06-01-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:36
Hier gaat de luchtaanvoer door een binnenmuur en dan in de trapkast door de vloer naar de kruipruimte. Op de muur afgewerkt met een rozet, ondanks dat het niet echt het zicht is.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Hier gaat de slang direct de kruipruimte in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
muizen opzuigen?

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Hooguit spinnen. Hier steekt het net door het tempex onder de vloer. Niet echt een plek waar de muizen snel komen. Met verbouwen in ieder geval geen muizen sporen ontdekt in de kruipruimte.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Wij wonen in een jaren 60 woning. Zal echt wel een muis her of der lopen. Maar die zal niet ver komen in verband met een metaal gaas wat er in de opening zit. Maar ja in theorie kan het.

Er zijn geen andere opties. Buitenmuur is 5 meter verwijderd ofzo. En de buren vonden die pijp ook niet geinig.
Cocentries is mij afgeraden omdat dan de hele schoorsteen opnieuw moest. En de kruipruimte had vele voordelen. Denk aan minder koude lucht de kachel in, circulatie van de lucht onder de woning, zou voor houten balken wel nice te zijn.

Dus ja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
De kachelman rade het mij af om een pijp naar buiten te maken. Lucht vanuit de kruipruimte schijnt minder vochtig te zijn en dat is beter voor de sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Erwin_83 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:36:
De kachelman rade het mij af om een pijp naar buiten te maken. Lucht vanuit de kruipruimte schijnt minder vochtig te zijn en dat is beter voor de sensoren.
Zoveel kachelboeren zoveel meningen/uitspraken denk ik. Buitenlucht bevat vaak weer meer zuurstof, wat dan weer beter is voor de verbranding. Zeg het dan maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Erwin_83 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:36:
Klopt idd. Vooral de extreme kou zou niet lekker zijn.

Maar goed na een mooie zomer is mijn kachel ook verroest hoor 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:59
Ik overweeg om de luchttoevoer uit de kruipruimte te halen. Iemand daar suggesties over? Ik heb een houten vloer.. dus gaatje is zo gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
jantje112 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:33:
Ik overweeg om de luchttoevoer uit de kruipruimte te halen. Iemand daar suggesties over? Ik heb een houten vloer.. dus gaatje is zo gemaakt.
wat voor suggesties zoek je? Belangrijkste is dat je kruipruimte wel belucht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 19:59
Darkz0rs schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:39:
[...]

wat voor suggesties zoek je? Belangrijkste is dat je kruipruimte wel belucht is.
Gebruikerservaringen dus inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Darkz0rs schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:55:
En de kruipruimte had vele voordelen.
Denk aan
circulatie van de lucht onder de woning,
zou voor houten balken wel nice te zijn.
Als die balken er al vanaf 1960 zitten, is het argument dat met de aanzuig voor een pelletkachel het beter is voor je circulatie, natuurlijk onzin.
Zonder die kachel circuleert het al 60 jaar voldoende. :) anders waren je balken al lang verrot.
Ik kan me indenken dat het zelfs slechter wordt, als je die aanzuig halverwege plaatst.
Had je met weinig tocht doorstroming van voor naar achter, heb je met een aanzuig op de helft maar tocht van voor tot de aanzuig.
Vanaf de aanzuig tot achter staat de lucht dan stil.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:53:
[...]

Als die balken er al vanaf 1960 zitten, is het argument dat met de aanzuig voor een pelletkachel het beter is voor je circulatie, natuurlijk onzin.
Zonder die kachel circuleert het al 60 jaar voldoende. :) anders waren je balken al lang verrot.
Ik kan me indenken dat het zelfs slechter wordt, als je die aanzuig halverwege plaatst.
Had je met weinig tocht doorstroming van voor naar achter, heb je met een aanzuig op de helft maar tocht van voor tot de aanzuig.
Vanaf de aanzuig tot achter staat de lucht dan stil.
nou normaal heb je voor en achter en dan stroming nu heb je aanzuig halverwege dus trek van voor en achter naar midden. Maar het is hier een tijd gemeten en de stroming is prima. Bovendien.... ik had simpelweg geen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Zijn dat eigenlijk universele maten voor de lucht aanzuiging in de kachel? Ik zou evt. ook met een slang onder de vloer in kunnen. De kachel wat ik heb heeft ook een mogelijkheid om zo'n slang aan te sluiten. Want nu pakt hij de lucht uit de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Racer89 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:41:
Zijn dat eigenlijk universele maten voor de lucht aanzuiging in de kachel? Ik zou evt. ook met een slang onder de vloer in kunnen. De kachel wat ik heb heeft ook een mogelijkheid om zo'n slang aan te sluiten. Want nu pakt hij de lucht uit de ruimte.
Geen idee, misschien wel. Bij mijn kachel is het in ieder geval 50mm.

Overigens om nogmaals te benadrukken, die pelletkachel is hier de beste investering in de afgelopen 5 jaar. Zoveel lekkerder warmte dan cv, en zeker met de externe lucht aanvoer is ie ook prima ‘stil’.

[ Voor 19% gewijzigd door B2 op 09-01-2021 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:27
Zit er ook aan te denken om een externe lucht toevoer te (laten) maken, scheelt aardig wat koude trek over de vloer. Kan helaas niet door de vloer ivm vloerverwarming dus zal door de buitenmuur moeten.

Komt in een niet geisoleerde garage uit dus wel knap koude lucht wat er aangezogen word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
Racer89 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:41:
Nagenoeg altijd 50mm de verkleining is altijd in de buis zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Veen schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:25:
Zit er ook aan te denken om een externe lucht toevoer te (laten) maken, scheelt aardig wat koude trek over de vloer. Kan helaas niet door de vloer ivm vloerverwarming dus zal door de buitenmuur moeten.

Komt in een niet geisoleerde garage uit dus wel knap koude lucht wat er aangezogen word.
Je garage moet wel geventileerd zijn. Koude trek is relatief. Kou zakt, warmte steigt. Wat hier veel scheelt is dat de warmte niet zo blijft hangen om de kachel. En je bent niet meer verplicht non stop een ventilatie open te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Darkz0rs schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:28:
Wat hier veel scheelt is dat de warmte niet zo blijft hangen om de kachel.
Waarom zet ik bij zoveel beweringen toch altijd een vraagteken.
Je hebt de aanzuig van achter de kachel naar onder de vloer gebracht en nu heb je veel meer warmte uitwisseling in huis.............

Je hebt dus de aanzuig (net boven de vloer) van "koude" lucht" weggehaald en nu kan de warmte ineens veel beter weg...
De toestroom van lucht naar je kachel is verminderd, maar toch kan de warmte boven de kachel beter weg?
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:00:
[...]

Waarom zet ik bij zoveel beweringen toch altijd een vraagteken.
Je hebt de aanzuig van achter de kachel naar onder de vloer gebracht en nu heb je veel meer warmte uitwisseling in huis.............

Je hebt dus de aanzuig (net boven de vloer) van "koude" lucht" weggehaald en nu kan de warmte ineens veel beter weg...
De toestroom van lucht naar je kachel is verminderd, maar toch kan de warmte boven de kachel beter weg?
8)7
Ik bekijk niet alles op wetenschappelijke basis en voor bewijs structuur. Conclusie is als ik hier de slang af koppel dan duurt het veel langer voor de boel warmer is. Om de kachel dan niet. Gevoel is dat het dan een beetje circuleert. Maar hey er werd gevraagd om ervaringen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Mochten er meer tweakers zijn met een Micronova Navel T009 wifi module (ik heb er een paar hier gezien) : Het is inmiddels mogelijk om deze te koppelen aan Home Assistant. De github repo is hier te vinden : https://github.com/fredericvl/py-agua-iot

Voor de verschillende merken kachels zijn verschillende codes nodig. Met de ontwikkelaar heb ik het e.e.a. uitgetest en voor mijn kachel werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
B2 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:15:
Mochten er meer tweakers zijn met een Micronova Navel T009 wifi module (ik heb er een paar hier gezien) : Het is inmiddels mogelijk om deze te koppelen aan Home Assistant. De github repo is hier te vinden : https://github.com/fredericvl/py-agua-iot

Voor de verschillende merken kachels zijn verschillende codes nodig. Met de ontwikkelaar heb ik het e.e.a. uitgetest en voor mijn kachel werkt het prima.
Lol, staat net artel er weer niet tussen. Ik ben juist benieuwd of iemand deze functies via bv een PI aan de gang heeft gekregen. Lijkt me super interessant.

Ben jij tevreden over de wifi module ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:40
Ik ben het slechte starten van mn Artel Petit zo zat, dat ik met de leverancier bezig ben om hem in te ruilen. Zij bieden een SENKO pellet kachel aan.
Kent iemand dit merk? Helemaal noppes te vinden op google, behalve dan één dealer.

Ben nog benieuwd naar wat ze teruggeven voor de Petit - omdat ie niet doet wat hij zou moeten doen verwacht ik 100% (hij is 13maanden oud), maar of dat echt zo werkt in de praktijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
ArnieNFW schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:52:
Ik ben het slechte starten van mn Artel Petit zo zat, dat ik met de leverancier bezig ben om hem in te ruilen. Zij bieden een SENKO pellet kachel aan.
Kent iemand dit merk? Helemaal noppes te vinden op google, behalve dan één dealer.

Ben nog benieuwd naar wat ze teruggeven voor de Petit - omdat ie niet doet wat hij zou moeten doen verwacht ik 100% (hij is 13maanden oud), maar of dat echt zo werkt in de praktijk....
ik heb dit probleem bij een kennis opgelost... lang terug. ik weet zo uit me hoofd dat ik er een 400 350 watt quartz in heb gedaan. volgens mij ook de start tijd verlengd. maar ik zou dat voor het goede na moeten kijken. Ik weet iig zeker dat ik het element verandert heb.

Heb je die al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Darkz0rs schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:52:
[...]

Lol, staat net artel er weer niet tussen. Ik ben juist benieuwd of iemand deze functies via bv een PI aan de gang heeft gekregen. Lijkt me super interessant.

Ben jij tevreden over de wifi module ?
De Navel T009 kan er mee door. Hij ondersteund tenminste WPA2-AES, de vorige van micronova niet. Maar de meeste kachelboeren hebben geen idee waar je het dan over hebt. Uiteindelijk is dat bij mij netjes opgelost door de fabrikant/importeur.

Functionaliteit in hun eigen app is basic, maar omdat ik het nu aan Home Assistant kan koppelen maakt dat niet meer uit, nu heb ik alles in eigen hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Darkz0rs schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:01:
[...]
ik heb dit probleem bij een kennis opgelost... lang terug. ik weet zo uit me hoofd dat ik er een 400 350 watt quartz in heb gedaan. volgens mij ook de start tijd verlengd. maar ik zou dat voor het goede na moeten kijken. Ik weet iig zeker dat ik het element verandert heb.

Heb je die al geprobeerd?
Ik heb inderdaad al 1000 dingen geprobeerd. Een keramische bougie ingedaan, alarmtijd vertraagd, vlamdetectie op 40graden, opstart verlengd maar het blijft in een koude ruimte 70% fout, 30% goed. En een alarm om 6u in de ochtend is zwaar kl@te.
Artel heeft ook een webpagina speciaal voor dit probleem (NO-ACC error, of een bijna hetzelfde "opstart problemen in koude ruimtes"), maar feit blijft dat de pellets aan de verkeerde kant in het bakje gegooid worden en als de vlam keurig (en mooi) begonnen is, het alarm afgaat. Dan moet je weer kachel stoppen, wachten op afkoelen (15min soms). Bah.
De 400watt quartz ken ik niet. Kan je daar meer over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
ArnieNFW schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:54:
[...]

Ik heb inderdaad al 1000 dingen geprobeerd. Een keramische bougie ingedaan, alarmtijd vertraagd, vlamdetectie op 40graden, opstart verlengd maar het blijft in een koude ruimte 70% fout, 30% goed. En een alarm om 6u in de ochtend is zwaar kl@te.
Artel heeft ook een webpagina speciaal voor dit probleem (NO-ACC error, of een bijna hetzelfde "opstart problemen in koude ruimtes"), maar feit blijft dat de pellets aan de verkeerde kant in het bakje gegooid worden en als de vlam keurig (en mooi) begonnen is, het alarm afgaat. Dan moet je weer kachel stoppen, wachten op afkoelen (15min soms). Bah.
Er was iets mee want hij paste niet of zo, we hebben een aanpassing moeten doen.
In 9 seconden op volle hitte en dus langer en meer hitte voor de ontsteking.

Bel ff die gasten in Tolbert. Ik kan het niet meer vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Darkz0rs op 11-01-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ArnieNFW schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:54:
[...]

Begrijp ik goed dat je probleem eigenlijk nooit het niet tot ontbranding komen is, maar altijd software die het mis heeft ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Koffie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:32:
[...]

Begrijp ik goed dat je probleem eigenlijk nooit het niet tot ontbranding komen is, maar altijd software die het mis heeft ?
Klopt. De vlam begint in bijna alle gevallen wel, maar te laat, waarna er een timer afloopt en alarm is.
De opstart timer valt alleen niet verder op te rekken, staat maximaal. Komt omdat de pellets verkeer vallen (aan de kant waar de brander niet zit).
Heb alle gebruiker instellingen geprobeerd:
Keramische bougie om sneller warmte te hebben, witte pellets, alarm vertraging behoorlijk verlengd, vlam detectie (gas temperatuur) op 40° gezet, meer pellets bij opstart (smoorde), hogere ventilator bij opstarten (blies pellets uit bakje)....
Ik ben die kachel echt goed zat. Met hoofdletters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ArnieNFW schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:39:
[...]

Klopt. De vlam begint in bijna alle gevallen wel, maar te laat, waarna er een timer afloopt en alarm is.
De opstart timer valt alleen niet verder op te rekken, staat maximaal. Komt omdat de pellets verkeer vallen (aan de kant waar de brander niet zit).
Heb alle gebruiker instellingen geprobeerd:
Keramische bougie om sneller warmte te hebben, witte pellets, alarm vertraging behoorlijk verlengd, vlam detectie (gas temperatuur) op 40° gezet, meer pellets bij opstart (smoorde), hogere ventilator bij opstarten (blies pellets uit bakje)....
Ik ben die kachel echt goed zat. Met hoofdletters.
Stukje gaas nemen en deze in je branderbakje leggen, op zo'n manier dat ze de goede kant opvallen.
Maar dat is mosterd na de maaltijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Koffie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:06:
[...]

Stukje gaas nemen en deze in je branderbakje leggen, op zo'n manier dat ze de goede kant opvallen.
Maar dat is mosterd na de maaltijd
Dat is inderdaad een idee. Met de hand voor het starten wat pellets in het bakje gooien (op de goede plek) werkt nl ook.
Ik ben alleen bang dat door het gaas het bakje wat klein wordt tijdens het normale branden.
Misschien dat het stukje gaas ook bij de pellet-uitlaat kan.
Had ik idd eerder kunnen (moeten) weten....
Ik snap alleen het knullige design niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Laatst online: 01-09 22:48

India Sierra

Learn by failure

Heeft iemand hier toevallig ervaring met de Edelkamin Air Tight serie?

Ik zoek een nieuwe, stille, slimme (redelijk zelf regelend) kachel.
Idealiter wilde ik een gesloten kachel omdat ik al concentrische buizen heb en de air tight serie kan ik gewoon direct mijn concentrische buizen aansluiten. Klinkt me enorm goed in de oren, ook mooi vlak tegen de muur en al.

Echter zijn papier en praktijk 2 andere dingen. Dus vandaar mijn vraag, zijn er mensen met ervaringen met de Edelkamin Air Tight serie of Edelkamin in algemeen? Bijv leonardo systeem, externe thermostaat etc.
Thanks!

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Als je nu zelf weinig verstand hebt van kachels, zou ik voor een meer gangbaar merk gaan, met meerdere dealers en dus meerdere verkochte toestellen.
Meerdere gebruikers waarbij je meer kans hebt dat er tips komen bij storingen.

Waarom denk je dat ze in sommige landen kiezen voor Caterpillar machines en Toyota pickup auto's?
Daarvoor kan je zelfs daar bijna op elke straathoek wel een techneut en onderdelen vinden.

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 12-01-2021 08:09 . Reden: ..... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Hebben jullie ook last van zoveel hout stof onderin de voorraad kamer? Soms ligt er een hele hoop onderin, probeer deze al zoveel mogelijk er uit te zuigen als de kamer bijna leeg is.

Ben nu tijdelijk Olimp pellets aan het stoken, lijkt ook goed te verbranden geen vettige as o.i.d. onderin. Maar toch heb ik het idee dat hier meet stof in de zakken mee komt dan bij NRW pellets.

Toevallig iemand ervaring met Biber pellets? deze zijn namelijk ook in de buurt te verkrijgen en zijn stukken goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Vuiltje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:35:
[...]
Als je nu zelf weinig verstand hebt van kachels, zou ik voor een meer gangbaar merk gaan, met meerdere dealers en dus meerdere verkochte toestellen.
Meerdere gebruikers waarbij je meer kans hebt dat er tips komen bij storingen.
Ik zit een beetje vast aan de dealer, waar ik de Petite gekocht hebt. Daarbij is het voor een vakantiehuisje, dus wil ik er ook geen megabedragen aan uitgeven. En Artel heeft wel vrij veel goedkopere kachels, maar dit merk wil ik nu wel een keertje overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Racer89 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 07:57:
Hebben jullie ook last van zoveel hout stof onderin de voorraad kamer? Soms ligt er een hele hoop onderin, probeer deze al zoveel mogelijk er uit te zuigen als de kamer bijna leeg is.

Ben nu tijdelijk Olimp pellets aan het stoken, lijkt ook goed te verbranden geen vettige as o.i.d. onderin. Maar toch heb ik het idee dat hier meet stof in de zakken mee komt dan bij NRW pellets.

Toevallig iemand ervaring met Biber pellets? deze zijn namelijk ook in de buurt te verkrijgen en zijn stukken goedkoper.
Misschien helpt het door niet zakken in 1x in de voorraadkamer te gooien? Ik zie ook wel wat houtstof onderin de zakken liggen, maar door het met een schep in de voorraadkamer te doen heb ik er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Laatst online: 22:37

Dit jaar wel, zit veel houtstof in de zakken. Vorig jaar veel minder naar mijn idee.
Het is zo erg zelfs dat ik afgelopen weekend de storing H09 kreeg op m'n Edelkamin Slide, wat volgens de handleiding "Uitdoving wegens breuk van de reductiemotor" is.

De lokale dealer gaf aan dat ik dan met een breinaald/metalen priem even in het uitvoerkanaal van de pellets moest poeren om overtollige rommel weg te halen. Daar kwam enorm veel stof & kleine pellets uit (bijna een brandbakje vol).
Nadat die was geleegd brande de kachel weer als vanouds.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
ArnieNFW schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:17:
[...]

Ik zit een beetje vast aan de dealer, waar ik de Petite gekocht hebt. Daarbij is het voor een vakantiehuisje, dus wil ik er ook geen megabedragen aan uitgeven. En Artel heeft wel vrij veel goedkopere kachels, maar dit merk wil ik nu wel een keertje overslaan.
Ik vind dit echt super raar. De importeur is echt super relaxed en wil echt wel het beste voor zijn klanten.
Als je nu zit dat de pellets verkeerd vallen dan denk ik eerder dat hij niet genoeg vult. Worst/kaas scenario zou gewoon je branderpotje aan passen of een val klep bij de uitgang van je vijzel fixxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Hebben jullie ook last van zoveel hout stof onderin de voorraad kamer?
Een groot nadeel van stortkachels.
De bodemvoeder kan met alle stof overweg.
Ik stook momenteel pellets die maximaal maar 16 mm lang zijn.
De rest kan je bijna zien als gruis en stof.
Pellets van 45 mm van een ander merk gaan er ook gewoon door.
Maar inderdaad, het ene of andere pelletmerk scheelt erg kwa stof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jan_V schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:47:
[...]

Dit jaar wel, zit veel houtstof in de zakken. Vorig jaar veel minder naar mijn idee.
Het is zo erg zelfs dat ik afgelopen weekend de storing H09 kreeg op m'n Edelkamin Slide, wat volgens de handleiding "Uitdoving wegens breuk van de reductiemotor" is.

De lokale dealer gaf aan dat ik dan met een breinaald/metalen priem even in het uitvoerkanaal van de pellets moest poeren om overtollige rommel weg te halen. Daar kwam enorm veel stof & kleine pellets uit (bijna een brandbakje vol).
Nadat die was geleegd brande de kachel weer als vanouds.
Bij het schoonmake even de slang van de aszuiger in de uitvoer waar de pellets doorheen vallen duwen en goed zuigen. Dan haal je het loszzitende spul ook weg.

De 'zweedse pellets'van vorig jaar hebben aardig gruis (granted: minder dan plospan, en ik heb ook aardig wat staan slepen met deze zakken)) maar de 'top pellets' van dit jaar vrijwel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Ik ben van plan om een pelletkachel aan te schaffen. Het wordt een MCZ Halo Air up of een Edilkamin Evia.
Belangrijke eigenschappen voor mij zijn: bovenaansluiting, laag minimaal vermogen, dubbele deur (kindveilig?) en een systeem dat automatisch pellettoevoer en zuurstof regelt.

Kan iemand mij vertellen of er grote verschillen in het vlammenspel van deze merken of eventueel modellen zitten? Een tripje naar een schowroom zit er helaas niet in.

Op dit moment heb ik een kleine voorkeur naar de MCZ Halo air up vanwege WIFI/Maestro systeem, grotere pelletbunker, beter rendement (90,9 vs 87%)

Achtergrond info: 70m2 opp, 170m3 verwarmen. Bestaand dubbelwandig rookkanaal 150 mm en inpandig tot boven de nok.
PS: afgelopen dagen bijna het gehele topic doorgelezen, ben nu op p. 144.

[ Voor 4% gewijzigd door jorbit op 12-01-2021 11:43 ]

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 22:07
@jorbit Hier ervaring met een MCZ Loop Air en een MCZ Cute. Op laag vermogen is er geen vlammenspel, alleen wat gegloei en af en toe een vlammetje in de branderbak. Bevalt verder prima, weinig aan afgesteld, draait vanuit de fabriek al erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
jorbit schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:41:
Ik ben van plan om een pelletkachel aan te schaffen. Het wordt een MCZ Halo Air up of een Edilkamin Evia.
Belangrijke eigenschappen voor mij zijn: bovenaansluiting, laag minimaal vermogen, dubbele deur (kindveilig?) en een systeem dat automatisch pellettoevoer en zuurstof regelt.

Kan iemand mij vertellen of er grote verschillen in het vlammenspel van deze merken of eventueel modellen zitten? Een tripje naar een schowroom zit er helaas niet in.

Op dit moment heb ik een kleine voorkeur naar de MCZ Halo air up vanwege WIFI/Maestro systeem, grotere pelletbunker, beter rendement (90,9 vs 87%)

Achtergrond info: 70m2 opp, 170m3 verwarmen. Bestaand dubbelwandig rookkanaal 150 mm en inpandig tot boven de nok.
PS: afgelopen dagen bijna het gehele topic doorgelezen, ben nu op p. 144.
Ik zou vooral goed kijken. Dubbele deur is ook met kids een rondje ziekenhuis. Openhaard scherm is goedkoop en zeer functioneel.

Automatisch regelen is prachtig op papier maar in de praktijk heeft het veel nadelen. Lees je hier goed op in.

Het rendement van 90 is al ruim achterhaalt. Zelf heb ik een 98% kachel. Maar ook dit zou ik niet laten afhangen aangezien dat best wel een wasse neus is.

Denk ook na over gesloten en/of ik en open toestel als je wellicht wil nadenken over een wtw unit.

Kortom die showroom is echt wel belangrijk. En ja nu kan dat misschien niet. Maar dan even wachten is prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
jorbit schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:41:

Belangrijke eigenschappen voor mij zijn:
Neem een kachel met een toerengeregelde vijzel ipv eentje die aan-uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
Bedankt voor de reacties zover.

Ik lees hier vooral over het Leonardo systeem van Edilkamin wat minder positieve reacties. Onder andere hoge rookgas temperatuur en dat parameters lastig zijn aan te passen.

@Darkz0rs Wat betreft rendement heb je wel gelijk. Is natuurlijk onder ideale omstandigheden gemeten en voor mij niet bepalend welke kachel het wordt.

Het wordt idd een gesloten toestel met luchttoevoer uit de kruipruimte.

Het niet kunnen bezoeken van een showroom is de reden dat ik niet een paar weken geleden al een kachel heb aangeschaft. Ben bang dat nog langer wachten ervoor zorgt dat het stookseizoen voorbij is.

@Vuiltje kan je nader verklaren waarom dit gewenst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Een aan/uit vijzel kan zoveel geluid maken dat het lijkt alsof je telefoon overgaat.
5 seconden aan 5 seconden uit en zo de hele tijd door.(tijden kunnen anders zijn)
Een toerengeregelde murmelt gewoon met een gelijkblijvend geluid. Dat stoort niet.
Daarom is luisteren naar werkende kachels best belangrijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Vuiltje op 12-01-2021 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
jorbit schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:50:
Bedankt voor de reacties zover.

Ben bang dat nog langer wachten ervoor zorgt dat het stookseizoen voorbij is.
Goed nieuws er komen er nog meer hoor 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08 15:55
Even een vraag:

Een rookgas-afvoer voor een pelletkachel in de woonkamer naar de nok van het dak is bij ons huis wat moeilijk realiseerbaar. Bovendien liggen er een paar zonnepanelen "in de weg".

Is het nog mogelijk (maar vooral geoorloofd) om een rookgas-afvoer via een gevel te realiseren?

Want de ene installateur zegt dat dit niet meer mag en de andere zegt gewoon een gevel-doorvoer te maken...
Beetje tegenstrijdig dus...

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
Als ik een gevel-doorvoer zou maken, zou ik altijd zorgen hij bij de nok van het dak uitkomt. Dit is ook gewoon toegestaan.

Er zijn zat voorbeelden waarbij het rookkanaal halverwege de woning stopt, wat resulteert in slechte trek of zwarte muren.

Het is ook een beetje wat je bedoelt met een gevel-doorvoer. Eentje die horizontaal uit de gevel komt en dat is het; mag natuurlijk niet meer.

Verder is er nog het visuele plaatje. Binnendoor is toch wel de mooiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:15

bert pit

asdasd

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Kees-Jan schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:58:

Is het nog mogelijk (maar vooral geoorloofd) om een rookgas-afvoer via een gevel te realiseren?
Dat mag niet, tenzij je buiten met een pijp doorgaat tot boven de nok of tot een voorgeschreven afstand boven de goot.
Nog niet.
Lijkt meer op een verhaal "tegen pelletkachels".
Ook het verhaal over slechte pellets is vaag.
Welke pellets zijn er dan slecht?
Gerucht gaat wel dat bruine pellets (niet 100% naald) meer chloor zouden uitstoten en dat is een slechte combinatie met rvs.
Maar geen mens heeft analysebladen ter beschikking.
Ik heb daar zelfs in Duitsland naar geïnformeerd, maar daar hebben ze geen bruine pellets.
Is bruin iets goedkoops van Nederland dan?
Ik schaar dit corrosieverhaal onder stemmingmakerij zoals ook "pelletkachels veroorzaken brand", dat zelfs op tv was bij een radar of kassa (onbekend waar). Ook daar werd niets gemeld over wat voor schoorsteen (geveluitvoer soms?) was toegepast of waar de brand ontstaan was. Luchtaanzuig van de kachel soms door terugslag en dat de hete gassen een gordijn hebben ontstoken?

Wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:15

bert pit

asdasd

@Vuiltje Het leek mij ook een vrij sterk verhaal. Ik had er graag foto's bij gezien. Er bestaan overigens wel sterke zuren die roestvrij staal aantasten.

Ik heb zo'n super efficiente pelletkachel die op zeer laag vermogen kan stoken.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Met efficiëntie heeft dat niets te maken.
Hoe hoger de eff, de lager je rookgastemperatuur: dus condens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Vuiltje schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:26:
[...]

Dat mag niet, tenzij je buiten met een pijp doorgaat tot boven de nok of tot een voorgeschreven afstand boven de goot.
[...]

Nog niet.
Lijkt meer op een verhaal "tegen pelletkachels".
Ook het verhaal over slechte pellets is vaag.
Welke pellets zijn er dan slecht?
Gerucht gaat wel dat bruine pellets (niet 100% naald) meer chloor zouden uitstoten en dat is een slechte combinatie met rvs.
Maar geen mens heeft analysebladen ter beschikking.
Ik heb daar zelfs in Duitsland naar geïnformeerd, maar daar hebben ze geen bruine pellets.
Is bruin iets goedkoops van Nederland dan?
Ik schaar dit corrosieverhaal onder stemmingmakerij zoals ook "pelletkachels veroorzaken brand", dat zelfs op tv was bij een radar of kassa (onbekend waar). Ook daar werd niets gemeld over wat voor schoorsteen (geveluitvoer soms?) was toegepast of waar de brand ontstaan was. Luchtaanzuig van de kachel soms door terugslag en dat de hete gassen een gordijn hebben ontstoken?

Wie het weet mag het zeggen.
Ik heb ook een keer zo'n horrorverhaal gezien bij Kassa, dacht dat het kwam door een geveluitmonding met een kapje erop. En dus zonder pijp tot boven de nok/goot.
Bij verkeerde wind kwam er rook in de kamer, dus angst brand e.d. Het lag zogenaamd aan de kachel ofzo, maar het lijkt me meer aannemelijk dat de geveluitvoer het probleem was. Maarja een afvoer kanaal wat inclusief arbeid net zo duur is als de kachel zelf verkoopt niet zo lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
Voor degene die ook pellets in een kast bewaart.
Een zak uit de kast pakken mag , maar doe niet de deur dicht als je in de kast zit.
De CO waarde die je nu ziet (300) was al gedaald nadat de deur even open stond om de foto te maken.
Bij het voor de eerste keer openen zat hij op 346 en men zegt dat waardes boven de 400 niet gezond zijn.(levensbedreigend na 3 uur)
De CO2 waarde is boven de 1200 waarvan men zegt dat dan ventileren noodzakelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/TiMRm66_BCLxUa5iX5AWU5QEo7Silr78EOVI4cbzAXlchEQh_paTOGloL3q4cpwicbg8b2TJJZRtP_4o4k1ryeRJxi-r4q_-qoMyZNAfkymkJaoBFGZ0YaOVjBQpESF2p9AY6l5pCUISc2uNyO9mUWZnCbLecM5kDggv2Bz6tmgnTflycOSCZYX24OOYZMNmnLZ-YuF91tWc31oaRFJGoy-QHcGIVFl2WufAFum13WH1hoC8kksXANx2s509J0x3X2kVV9dOM3NXEx7w2m42u7UjD7nyG7grjvAHrsL4AHvZIioG1FVkEs1NgPVWr-uHUaaA7QI08fd4obQl7dDSngj6SN3xp4w4hOmqn5qQNP6X-96gpJjwO5YC8X6XrnzO8P2ExTI2myx8FLe8k8DPSg9benjA9qWL3rb9VTyUZn7JUZ49-rvHTvGDPzcghNn1hwuCaqgQhnIrC2c_lA2Li6ovkzFbe_e0JMLPSTQSIyoblEAfI-vDBHjLlpZTLU4KL6yOzw5FkysH_lCSpmI8tLpmmVHFGWvEhsbUulCFxMUkzZ9Y4jGQ6lZ5T9057f5wLjR0DSboTaHftyGaC-9-foFXRc0qWsMwInopP_-elIsQcuPXmUdj8KKp2u7DuyvVIWOcr-dLvaMYnmTWSKUm4yhZ8JxYatv1g4Jiy8kWCwbtyWtUI1gb5b6SAPB5ASU=w400-h195-no?authuser=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Ja van de co meer gehoord met (grote) opslag. Hier ligt er max 800 kilo in de trapkast, maar deze is wel geventileerd en als er 800 kilo ligt kan je er zelf niet meer staan met de deur dicht.

Wel weer even een reminder om de ongebruikte co melder daar op te hangen. Co2 in de woonkamer wordt wel constant gemeten en is nooit te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Afgelopen jaar niet. Ik zal komende zomer eens kijken.... Condens is wel voor mij de reden om heter te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:35
Wij hebben nog een ouderwetse open haard in de woonkamer, welke we ook hebben laten zitten voor 't zicht, maar staat nooit aan. Vind die fijnstof icm mijn astma niet zo'n prettige combi. Ik heb echter begrepen dat dit met pellets een heel stuk minder is, en ook dat er mogelijkheden zijn om zo'n haard te laten ombouwen. Het kanaal naar boven zit er immers al, en ik heb een stopcontact aan de andere kant van de wand waar de kachel zit, dus dat is ook geen issue. Er is plek onder die eventueel gebruikt kan worden voor extra ruimte. Voordat ik de lokale haard-man uitnodig, heeft er hier iemand ervaring met zo'n verbouwing? Internet lijkt me meer verhalen te geven over de voor- dan wel nadelen van allerlei soorten kachels helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:17:
Voor degene die ook pellets in een kast bewaart.
Een zak uit de kast pakken mag , maar doe niet de deur dicht als je in de kast zit.
De CO waarde die je nu ziet (300) was al gedaald nadat de deur even open stond om de foto te maken.
Bij het voor de eerste keer openen zat hij op 346 en men zegt dat waardes boven de 400 niet gezond zijn.(levensbedreigend na 3 uur)
De CO2 waarde is boven de 1200 waarvan men zegt dat dan ventileren noodzakelijk is.

[Afbeelding]
Ja ik heb die eerder gehoord. Maar ik heb het lekker in schuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Zebby schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:10:
Wij hebben nog een ouderwetse open haard in de woonkamer, welke we ook hebben laten zitten voor 't zicht, maar staat nooit aan. Vind die fijnstof icm mijn astma niet zo'n prettige combi. Ik heb echter begrepen dat dit met pellets een heel stuk minder is, en ook dat er mogelijkheden zijn om zo'n haard te laten ombouwen. Het kanaal naar boven zit er immers al, en ik heb een stopcontact aan de andere kant van de wand waar de kachel zit, dus dat is ook geen issue. Er is plek onder die eventueel gebruikt kan worden voor extra ruimte. Voordat ik de lokale haard-man uitnodig, heeft er hier iemand ervaring met zo'n verbouwing? Internet lijkt me meer verhalen te geven over de voor- dan wel nadelen van allerlei soorten kachels helaas.
Geen ervaring met een verbouwing, ik heb alleen een nieuw rookkanaal laten maken in een bestaande schoorsteen. En daar een vrijstaande pelletkachel op aangesloten. Dat gaat prima.

Daarnaast heb ik ook astma, maar dit wordt totaal niet getriggerd door de pelletkachel. Ruik er binnen en buiten niks van. In tegenstelling tot die stinkende houtkachels van de buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
Zebby schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:10:
Ik heb echter begrepen dat dit met pellets een heel stuk minder is,
Stof bij de pelletkachel heb je alleen met vullen van de bunker.
Het verschilt heel erg veel per pelletmerk of je geen of veel stof krijgt.
Houd er bij het plaatsen rekening mee, dat je een pijp door het gemetselde kanaal zal moeten trekken/ duwen/ laten zakken van 80 of 100 mm diameter. afhankelijk van de lengte van het kanaal.
Verder zit je ook met de mogelijkheid dat je er in moet om na het vegen te kunnen leegzuigen.
Ik heb het zelf gedaan, het is een berg werk.
Ik had met mijn houtkachel al ontdekt dat bij winderig weer de schoorsteen vreselijk trekt.
Ik heb dus nog een trekbegrenzer geplaatst.
Vervolgens krijg je de discussie of je tussen de pijp en het oude kanaal nog moet aangieten met korrels.
Stilstaande lucht isoleert beter dan die korrels, maar vrijweel iedereen is er heilig van overtuigd dat je moet aanstorten. Ik heb het niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:37:
[...]

Stof bij de pelletkachel heb je alleen met vullen van de bunker.
Het verschilt heel erg veel per pelletmerk of je geen of veel stof krijgt.
Houd er bij het plaatsen rekening mee, dat je een pijp door het gemetselde kanaal zal moeten trekken/ duwen/ laten zakken van 80 of 100 mm diameter. afhankelijk van de lengte van het kanaal.
Verder zit je ook met de mogelijkheid dat je er in moet om na het vegen te kunnen leegzuigen.
Ik heb het zelf gedaan, het is een berg werk.
Ik had met mijn houtkachel al ontdekt dat bij winderig weer de schoorsteen vreselijk trekt.
Ik heb dus nog een trekbegrenzer geplaatst.
Vervolgens krijg je de discussie of je tussen de pijp en het oude kanaal nog moet aangieten met korrels.
Stilstaande lucht isoleert beter dan die korrels, maar vrijweel iedereen is er heilig van overtuigd dat je moet aanstorten. Ik heb het niet gedaan.
Jij heb ook flex RVS dubbel hè? Gezien het uitvreten wat nu redelijk top of mind is. Ik zie het toch niet zitten alleen al qua gewicht Om die stalen pijp naar boven te brengen. Geïsoleerd paste hier niet... Die zou ik overigens wel graag hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yotem
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-07-2024
Goedemiddag allemaal,

Allereerst bedankt voor alle info so far, veel gelezen, erg nuttig!

Heb de volgende situatie, ga op termijn tijdelijk voor 1 á 2 winters in de schuur wonen.
(muur en dakisolatie + hr++, geen vloerisolatie).
Omdat we niet jaren in de schuur wonen en daarna niet per se elke dag/week gebruik maken van de schuur, zijn we op zoek naar een meer 'budget' variant.

Het betreft een woonruimte van 75m2 en ong 210m3.
Nu is het oog gevallen op een pelletkachel en wel de volgende:

Ferlux Venus - 10 KW
Edilkamin Nara II Plus 9 KW

Nu is mijn vraag, heeft iemand ervaring met deze kachels? Over Edilkarmin is veel te vinden, over Ferlux is vrijwel niets te vinden. Dit doet me meteen al neigen naar Edilkarmin, maar wellicht ongegrond.
De kachelverkoper laat weten dat de Ferlux een prima apparaat is, welke aan onze wensen zal voldoen. Maar goed, hij is dan ook verkoper.

Ervaringen zou top zijn. Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Voor die oppervlakte lijkt me een. 9 of 10kw flink. Ik denk dat een 6kw meer dan zat is. Je kachel moet niet 24/7 in modulatie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Darkz0rs schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:49:
[...]
Jij heb ook flex RVS dubbel hè?
Nee.
Enkelwandig, dat was op aanraden van de dealer.
Ik heb een verspringende schoorsteen. kachel staat in hart van de kamer, maar 60 cm naast de nok.
Op de zolder heb ik in het kanaal 2 bochten en daar zou ik de dubbelwandige nooit doorheen hebben gekregen.
Nou gelukkig maar, dat met de enkelwandige was al een feest.
Van boven af door de schoorsteen naar beneden zien te werken......
Maar het is gelukt.
Balancerend op de nok met 7 meter stugge slang rond 100.

En over doorrotten......... tja jammer dan.
Gemetselde kanaal was ook gasdicht, dus geen CO of brandgevaar hier.
Wordt alleen een drama met vegen als de plastic borstels een keer ergens door de flex breken. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yotem
Darkz0rs schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:53:
Voor die oppervlakte lijkt me een. 9 of 10kw flink. Ik denk dat een 6kw meer dan zat is. Je kachel moet niet 24/7 in modulatie gaan.
Veel websites en ook verschillende winkels waar ik geïnformeerd heb, raden mij 9-10 KW aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
yotem schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:15:
[...]

Veel websites en ook verschillende winkels waar ik geïnformeerd heb, raden mij 9-10 KW aan.
Nou top, dan doe je dat toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yotem
Darkz0rs schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:19:
[...]

Nou top, dan doe je dat toch..
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, juist reden voor mij om op tweakers te lezen wat ervaringsdeskundigen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
yotem schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:56:
[...]

Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, juist reden voor mij om op tweakers te lezen wat ervaringsdeskundigen zeggen.
Al neem 1000KW als je minimale KW maar super laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@yotem Met maar 75m2 en fatsoenlijke isolatie zou ik voor max. 6kW gaan, en inderdaad zo ver mogelijk terug moduleren. Een pelletkachel brand het best op vol vermogen.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yotem
Ok, heel interessant. Kunnen jullie het waarom uitleggen? Zoals ik het begrijp kun je hem dan best laten 'vlammen'? Maar dan neemt hij ook veel meer pellets neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
yotem schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:41:
Ok, heel interessant. Kunnen jullie het waarom uitleggen? Zoals ik het begrijp kun je hem dan best laten 'vlammen'? Maar dan neemt hij ook veel meer pellets neem ik aan?
Nou ik zou maar dat is mijn mening, alles wat de verkoper zegt met een korreltje zout nemen. Jij heb waarschijnlijk een 14KW kachel nodig als hij die toevallig op voorraad heeft. Realiseer je dat ze niet best verkopen en dat ze geld willen verdienen.

Lees je nu maar goed in waarom je beter je kachel iets kan laten doen. Dan dat hij de hele dag start/stop doet of moduleert.

Ik draai inmiddels al heel wat jaartjes mee in deze wereld. En ik zei het ugh jaar terug al... Het is een cowboy wereld.

Lees je echt goed in. En stel dan je selectieve vragen. Ik zeg op 75m2 is 6 tot 8 kw zat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:35
Darkz0rs schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:33:
[...]

Nou ik zou maar dat is mijn mening, alles wat de verkoper zegt met een korreltje zout nemen. Jij heb waarschijnlijk een 14KW kachel nodig als hij die toevallig op voorraad heeft. Realiseer je dat ze niet best verkopen en dat ze geld willen verdienen.

Lees je nu maar goed in waarom je beter je kachel iets kan laten doen. Dan dat hij de hele dag start/stop doet of moduleert.

Ik draai inmiddels al heel wat jaartjes mee in deze wereld. En ik zei het ugh jaar terug al... Het is een cowboy wereld.

Lees je echt goed in. En stel dan je selectieve vragen. Ik zeg op 75m2 is 6 tot 8 kw zat...
Als die kachel dan tot 3 kW kan terug moduleren is het goed.
Zelfs mijn 1900 huis heeft minder dan 6 kW nodig om warm te blijven.
Warmte verdelen door hele huis is vaak grootste probleem

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
reneeke1970 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:44:
[...]

Als die kachel dan tot 3 kW kan terug moduleren is het goed.
Zelfs mijn 1900 huis heeft minder dan 6 kW nodig om warm te blijven.
Warmte verdelen door hele huis is vaak grootste probleem
Helemaal eens. Vaak is alleen de pellet korf zo groot dat pot1 of minimale modulatie op papier laag is maar in werkelijkheid al minstens 3 tot 5kw is. En dus gaat pingelen.

Maar goed helaas ik heb hier een rookgas probleem. Dus ik moet helaas aan de sleutel 😣🤮

[ Voor 9% gewijzigd door Darkz0rs op 24-01-2021 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yotem
[...]

Thanks voor de verheldering. Heb je nog bronnen qua moduleren/info? Kom meestal weer uit bij verkooppunten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje

Ben ik het (hè bah) helemaal mee eens.
Ik heb toen ik de kachel pas had ook geprobeerd op laag vermogen te draaien, Gaf een geweldig mooi vlambeeld.
Maar wat een ellende, kachel vol teer en zelfs waterdruppels onder in de "askelder".
Stook nu op een dag dat het onder de 10 graden is gemiddeld 30 minuten vol vermogen en dan 75 minuten uit, dan weer 30 aan en weer een uur uit. Heel de dag 22˚

Het is wel een CV, mogelijk dat losse kachels wat minder warmte nodig hebben om de uitlaatgassen warm genoeg te houden, een cv moet gewoon eerst volaan totdat heel de installatie een watertemp heeft van 68˚, daarna kan hij wel terugregelen tot standje waakvlam.

Een kachel kan makkelijker volaan werken dan sudderen is mijn standpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
yotem schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:07:
Heb je nog bronnen qua moduleren/info?
Dat is meestal in de systeem parameters ingesteld.
De kachel stookt volaan tot een bepaalde temperatuur en regelt dan terug in vermogen.
Loopt de temp verder op regelt hij nog verder terug.
Loopt de temp nog verder op kan hij zelfs uitgaan.
Per merk verschillend denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Hier heb ik verschillende keuzes. (Losse pellet kachel zonder cv aansluiting)

-eco stand, na behalen doel temperatuur gaat hij uit en start weer op indien nodig.
-normaal, na behalen doel temperatuur op minimale stand verder branden.
-Mijn versie, vermogen beperkt op stand 3 (van de 5) en doel temperatuur op 25 graden. De vloerverwarming houd de kamer op 20 tot 22 graden afhankelijk van de tijd. De pelletkachel kan zo een aardig deel van de avond stoken zonder op minimaal te gaan. Minimaal is wel mooi om te zien, maar merk dat de ruit sneller vies wordt.

Oftewel, zoek een kachel waarvan het max vermogen in de buurt komt van je behoefte. Terug moduleren kan wel, maar blijkt in de praktijk niet ideaal als je teveel terug moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yotem
Door jullie ervaringen zal ik mij eens laten informeren over een Edilkamin Slide II - 7 KW.

Nog andere aanraders? Verkoper was niet zo enthousiast over Artel en K-Stove. Wel beiden niet erg duur.

Niet teveel herrie en zuinig warmte geven is het vereiste. En zoals ik al schreef, het is voor 1 a 2 winters dagelijks gebruik en daarna zo nu en dan gebruik. Dus hoef niet de duurste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
yotem schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:26:
Door jullie ervaringen zal ik mij eens laten informeren over een Edilkamin Slide II - 7 KW.

Nog andere aanraders? Verkoper was niet zo enthousiast over Artel en K-Stove. Wel beiden niet erg duur.

Niet teveel herrie en zuinig warmte geven is het vereiste. En zoals ik al schreef, het is voor 1 a 2 winters dagelijks gebruik en daarna zo nu en dan gebruik. Dus hoef niet de duurste.
Ik heb een artel Norma... Nu even wat issues maar eigenlijk probleemloos.

Aanvulling: gefixt nu opnieuw afstellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Darkz0rs op 25-01-2021 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knapestaart
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:16
yotem schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:26:
Daar kun je je geen buil aan vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:13
Ik heb ook de Edilkadim slide 7kw en deze bevalt prima!

Mooi om te zien en ook lekker stil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5AWt1cepxBoKdvccO_AYkGEfgk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/magt3vYZk8gg6IEIJmLkKhYS.jpg?f=user_large

[ Voor 79% gewijzigd door Possible op 26-01-2021 21:29 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Possible schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:25:
Ik heb ook de Edilkadim slide 7kw en deze bevalt prima!

Mooi om te zien en ook lekker stil.
mooi gepoetst hoor je raampie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Darkz0rs schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:34:
[...]

mooi gepoetst hoor je raampie :-)
ik had hem gisterochtend 7:00 uur schoongemaakt. Dit is dus na +- 14 uren branden.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Possible schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:35:
[...]

ik had hem gisterochtend 7:00 uur schoongemaakt. Dit is dus na +- 14 uren branden.
dikke keurig dan hoor.... dat red ik hier echt niet. Dan zit er een redelijke waas op :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Darkz0rs schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:42:
[...]

dikke keurig dan hoor.... dat red ik hier echt niet. Dan zit er een redelijke waas op :-)
Ik maak hem elke dag schoon, wellicht is dat het :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:15

basvn

Breezand - NHN

Ik heb een Artel petite, maar ik wil hem helemaal schoonmaken. ook de hopper.
Maar er zit een ijzeren rek boven, en die krijg ik er niet uit, iemand tips?

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
basvn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:48:
Ik heb een Artel petite, maar ik wil hem helemaal schoonmaken. ook de hopper.
Maar er zit een ijzeren rek boven, en die krijg ik er niet uit, iemand tips?
Als ik het me goed herinner, dan zit deze door de achterplaat heen, en kan je deze wat buigen en dan er uit pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:05
Darkz0rs schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:56:
[...]

Als ik het me goed herinner, dan zit deze door de achterplaat heen, en kan je deze wat buigen en dan er uit pakken.
Klopt idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:15

basvn

Breezand - NHN

Darkz0rs schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:56:
[...]

vind hem vrij stevig.. maar beetje ombuigen, en dan kan ik hem er uit trekken?

edit:
@Darkz0rs het was de bedoeling om jullie beide te taggen in de post. niet om te twijfelen..

[ Voor 25% gewijzigd door basvn op 27-01-2021 13:02 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:05
basvn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:27:
[...]

@emil_406
vind hem vrij stevig.. maar beetje ombuigen, en dan kan ik hem er uit trekken?
Ja, zo doe ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
jeetje, ik ben onbetrouwbaar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Zijn er al ervaringen met de quartz ontsteek kaarsen /gloeikaarsen?
Men zegt dat die na 10 sec al op 1000˚ zijn en je daardoor een 50% kortere ontsteektijd zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:41:
Zijn er al ervaringen met de quartz ontsteek kaarsen /gloeikaarsen?
Men zegt dat die na 10 sec al op 1000˚ zijn en je daardoor een 50% kortere ontsteektijd zou hebben.
Ik gebruik er al jaren 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Achter de kachel heb ik een t-stuk zitten met zo'n dop er op ( condenspot ) Deze maak ik regelmatig schoon maar het is altijd een hele karwei om dit in elkaar te krijgen zodat ook de rubberen ring goed zit. Deze klapt namelijk altijd naar binnen. Maakt niet uit of ik dit droog doe of met iets vaseline er aan.

Hebben jullie hier ook last van? Doe ik iets fout of ligt het gewoon aan de bagger kwaliteit van de buizen ? De ring zit wel in de buis geklemd als het waren maar echt ingeklemd zit hij er niet in. Ik weet van de CV installatie die aluminium buizen zijn een stuk dikker en die ringen zitten veel beter geklemd / vast in de buis. Die duw je er niet zo makkelijk uit als je de buizen in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Racer89 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 07:38:
Achter de kachel heb ik een t-stuk zitten met zo'n dop er op ( condenspot ) Deze maak ik regelmatig schoon maar het is altijd een hele karwei om dit in elkaar te krijgen zodat ook de rubberen ring goed zit. Deze klapt namelijk altijd naar binnen. Maakt niet uit of ik dit droog doe of met iets vaseline er aan.

Hebben jullie hier ook last van? Doe ik iets fout of ligt het gewoon aan de bagger kwaliteit van de buizen ? De ring zit wel in de buis geklemd als het waren maar echt ingeklemd zit hij er niet in. Ik weet van de CV installatie die aluminium buizen zijn een stuk dikker en die ringen zitten veel beter geklemd / vast in de buis. Die duw je er niet zo makkelijk uit als je de buizen in elkaar steekt.
vaseline plakt dus dat is waardeloos. Glijmiddel pakken op waterbasis en dan er op draaien.
Pagina: 1 ... 46 ... 69 Laatste