Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het pelletkachel topic

Pagina: 1 ... 45 ... 49 Laatste
Acties:

• Darkz0rs
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22:24
Vuiltje schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:01:
Voor jou even een NTC gepakt:
direct meten = 13,27 k (circa 19˚C)
met 2.5 kwadraat 15 meter verlengsnoer er tussen 13,28 k ohm
zijn je solderingen wel 100%?
Zou het kunnen komen door soldeer met hechtmiddel?

• DannyBevers
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:38
Na 177 pagina's door te bladeren ben ik nog niet helemaal wijs genoeg geworden wat voor pellet kachel nu ideaal en goed is voor onze woning.

Hebben een woning uit 1956 waarbij de spouwisolatie is nageisoleerd en de kozijnen vervangen door kunststof met HR++ beglazing.

Hebben een schoorsteen waarop de kachel aangesloten zou kunnen worden (naar mijn gevoel). Heb gekeken naar pellet kachels en kom uit op een kachel van 6kw/7kw.

Heb gekeken naar verschillende kachels en kom uit bij de volgende;

- Artel Norma 6 kW
- Artel pelletkachel Julia

Maximale budget zit op 2100. Het verschil tussen degene die ik gevonden heb is dan gesloten/open systeem. Vraag me echter af of een gesloten systeem wel mag in onze type woning?

Hebben er mensen nog suggesties wat nu slim is? Stil is wel een wens en las dat een gesloten systeem lekker stil is. Hopelijk ook toegestaan voor ons!

• Darkz0rs
DannyBevers schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:48:
Na 177 pagina's door te bladeren ben ik nog niet helemaal wijs genoeg geworden wat voor pellet kachel nu ideaal en goed is voor onze woning.

Hebben een woning uit 1956 waarbij de spouwisolatie is nageisoleerd en de kozijnen vervangen door kunststof met HR++ beglazing.

Hebben een schoorsteen waarop de kachel aangesloten zou kunnen worden (naar mijn gevoel). Heb gekeken naar pellet kachels en kom uit op een kachel van 6kw/7kw.

- Artel Norma 6 kW

Maximale budget zit op 2100. Het verschil tussen degene die ik gevonden heb is dan gesloten/open systeem. Vraag me echter af of een gesloten systeem wel mag in onze type woning?

Hebben er mensen nog suggesties wat nu slim is? Stil is wel een wens en las dat een gesloten systeem lekker stil is. Hopelijk ook toegestaan voor ons!
Nou ik ben begonnen met de Julia, leuk maar herrie, rammelt wat maar wel degelijk. En stinkt af en toe wat.

Om die reden een Norma gekocht. Als je 1x je geld wil uitgeven dan koop je een Norma, of topnext of cayenne of etc etc.

Stil fan kan uit in modulatie, idd gesloten dus geen zuurstof uit de zelfde ruimte (mits goed aangesloten).

Roep maar wat je wilt weten.

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 06-02 08:14
Vraag me echter af of een gesloten systeem wel mag in onze type woning?
Hopelijk ook toegestaan voor ons!
Waarschijnlijk mag je nog een buis of slang 80 of 100 door je kanaal trekken, anders heb je te lage luchtstroom en teveel afkoeling.
Schoorsteen tegen de buitenmuur, dan dubbelwandig, schoorsteen tegen tussenmuur kan enkelwandig.(heb ik ook in gemetseld kanaal 20 x 30 cm rechthoek, ivm 2 bochten enkelw, flex rond 100. voor een cv 14kW met 7 meter kanaal.

6kW. . . beter een kleine die moet werken dan een net wat te grote die of steeds uit moet of staat te sudderen.
Weet niet wat je te verwarmen volume is.

Gesloten of niet gesloten betekent alleen of er geen of wel lucht uit het vertrek gezogen wordt.
Gesloten is een tweepijpsysteem net als een HR gas cv toestel.

Een open toestel in een luchtdicht dood geïsoleerd huis is niet handig.
Andersom mag altijd.
Wel of niet gesloten scheelt niets in geluid lijkt me. Ik hoor namelijk mijn schoneruitbeluchting echt niet.

[Voor 4% gewijzigd door Vuiltje op 14-12-2020 21:52]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:51:
[...]
Wel of niet gesloten scheelt niets in geluid lijkt me. Ik hoor namelijk mijn schoneruitbeluchting echt niet.
Zeker qua geluid maakt gesloten of open niet uit.
Echter de vergelijking tussen deze twee specifieke modellen dan is de Julia een herrie maker. Gewoon een lichter model.

• colazero
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 21:06

- Artel Norma 6 kW

Ik heb pas een Edelkamin Slide 7kw gekocht ben er super tevreden mee, prijs 2100 heel laag pellet verbruik.

Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek

• Darkz0rs
colazero schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:55:
[...]

Ik heb pas een Edelkamin Slide 7kw gekocht ben er super tevreden mee, prijs 2100 heel laag pellet verbruik.
deze is echter niet gesloten. Was voor mij wel echt een belangrijke reden.

p.s. wel een zeer knappe kachel. Maatje van me heeft er sinds 2 weken ook 1.

• Vuiltje
Welke kachel heb je er naast staan (als vergelijk) om die conclusie te kunnen trekken?

edit: die slide zou een rendement hebben van 90,2 tot 90,7%terwijl mijn kachel in de folder 94,5% heeft staan.

[Voor 19% gewijzigd door Vuiltje op 17-12-2020 06:51]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:19:
[...]

Welke kachel heb je er naast staan (als vergelijk) om die conclusie te kunnen trekken?
Lol, idd maar dan nog is verbruik relatief.
Je kan iets extreem knijpen, maar ook fors opjagen. Zelf heb ik me kachel graag wat heet. Om creosoot te voorkomen.

• colazero
Vuiltje schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:19:
[...]

edit: die slide zou een rendement hebben van 90,2 tot 90,7%terwijl mijn kachel in de folder 94,5% heeft staan.
Ik heb heel wat forums gelezen over pelletverbruik dus daarom trek ik die conclusie.
Ik heb de kachel aanstaan van smorgens 8 uur tot savonds 10 uur laat ik de temperatuur tot 25 oplopen,
zet ik hem paar x uit per dag en als het gedaald is tot 23 weer aan met een verbruik van 5 kilo per dag,
kan ik echt wel zeggen hij verbruikt heel weinig.

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:23
Tja verbruik is relatief. Hier ooo een slide welke ik van 8:00 tot 22:30 aan laat staan. Dan moet ik de volgende dag de kachel wel weer bijvulllen hoor?

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:15
Pelletverbuik in kilo's zegt niet zoveel. Alles hangt af van de mate van comfort die je wenst en het warmteverlies en maat van je huis/kamer die je verwarmt.

De mijne is nog zuiniger, die brand alleen als we thuis zijn, dus vooral de avonden en het weekend wel eens overdag al.

[Voor 28% gewijzigd door Erwin_83 op 17-12-2020 12:50]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• colazero
Possible schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:47:
Tja verbruik is relatief. Hier ooo een slide welke ik van 8:00 tot 22:30 aan laat staan. Dan moet ik de volgende dag de kachel wel weer bijvulllen hoor?
Mijn huiskamer is 35² en een zak van 10 kilo doe ik toch echt 2 dagen mee.

• colazero
Erwin_83 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:48:
Pelletverbuik in kilo's zegt niet zoveel. Alles hangt af van de mate van comfort die je wenst en het warmteverlies en maat van je huis/kamer die je verwarmt.

De mijne is nog zuiniger, die brand alleen als we thuis zijn, dus vooral de avonden en het weekend wel eens overdag al.
Hoe bedoel je zuiniger bij mij staat de kachel de hele dag aan.

• Possible
@colazero maar je zegt ook dat je paar x per dag de kachel uit doet. Als die paar keer per dag elke keer 2 uurtjes is, dan kan ik inderdaad ook wel twee dagen.

Hier staat hij continue aan met 55m2 aan oppervlakte. Als het echt te warm wordt zet de bijkeuken deur en tussendeur open zodat de warmte ook wat naar boven kan.

Overigens kan hij hierdoor nooit de 25 graden aantikkken omdat het oppervlakte te grooot is

2/1 kap uit 2003

[Voor 14% gewijzigd door Possible op 17-12-2020 13:10]

• colazero
Possible schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:08:
@colazero maar je zegt ook dat je paar x per dag de kachel uit doet. Als die paar keer per dag elke keer 2 uurtjes is, dan kan ik inderdaad ook wel twee dagen.

Hier staat hij continue aan met 55m2 aan oppervlakte. Als het echt te warm wordt zet de bijkeuken deur en tussendeur open zodat de warmte ook wat naar boven kan.

Overigens kan hij hierdoor nooit de 25 graden aantikkken omdat het oppervlakte te grooot is

2/1 kap uit 2003
Ik laat hem afkoelen naar 23 en dan weer aan.

• Possible
colazero schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:11:
[...]

Ik laat hem afkoelen naar 23 en dan weer aan.
Van 25 naar 23 is hier zo’n 3 uurtjes gok ik.

Als je dat 3x doet op een dag scheet het al 9 uur op een run van 14/15 uur.

• colazero
Possible schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:43:
[...]

Van 25 naar 23 is hier zo’n 3 uurtjes gok ik.

Als je dat 3x doet op een dag scheet het al 9 uur op een run van 14/15 uur.
Ja maar of ik hem nu aan of uit doe bij mij is het altijd minimaal 23 graden in huis.
En als mijn pelletverbruik dan 5 kilo is dan vind ik dat weinig, heeft er toch helemaal niks mee te
maken dat ik hem afentoe uitzet. dat jij de ramen en deuren openzet heeft daar toch niks mee te maken.

• Possible
colazero schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:53:
[...]

Ja maar of ik hem nu aan of uit doe bij mij is het altijd minimaal 23 graden in huis.
En als mijn pelletverbruik dan 5 kilo is dan vind ik dat weinig, heeft er toch helemaal niks mee te
maken dat ik hem afentoe uitzet. dat jij de ramen en deuren openzet heeft daar toch niks mee te maken.
Super goed geïsoleerd huis dus. Dat is we fijn. Als ik hem hier 22:30 uit zet en het is 23 graden dan is het in de ochtend echt wel 19.

• colazero
Possible schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:00:
[...]

Super goed geïsoleerd huis dus. Dat is we fijn. Als ik hem hier 22:30 uit zet en het is 23 graden dan is het in de ochtend echt wel 19.
Ik bedoel wel overdag natuurlijk als ik smorgens beneden kom is het rond de 20.
Als ik in bed lig hoeft het natuurlijk beneden niet warm te zijn dat begrijp je zelf wel.

• Possible
colazero schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:08:
[...]

Ik bedoel wel overdag natuurlijk als ik smorgens beneden kom is het rond de 20.
Als ik in bed lig hoeft het natuurlijk beneden niet warm te zijn dat begrijp je zelf wel.
Snap ik idd... maar goed, het moraal van dit verhaal, ik haal geen 5 kilo per dag :+

• colazero
Possible schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:15:
[...]

Snap ik idd... maar goed, het moraal van dit verhaal, ik haal geen 5 kilo per dag :+
Maar dat komt omdat jij een veel groter huis heb. 8)

• Bjorn180179
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 25-05 13:26
Had helaas geen tijd meer om pellets te halen. Haal meestal wat zakken bij de welkoop waarmee ik even vooruit kan. Ivm met de lockdown verkopen ze dat volgens mij tijdelijk niet meer.

Heeft iemand een adres waar je de Pelfin pellets online kan bestellen tegen een schappelijke prijs ?

[Voor 3% gewijzigd door Bjorn180179 op 17-12-2020 17:00]

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

• iRbn
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 17-06 11:02
Is hier toevallig iemand die me kan helpen aan de installateurscode voor een nordic fire boxline? Ik zou graag het airplus systeem uitschakelen

Edit: K9 :).

[Voor 5% gewijzigd door iRbn op 17-12-2020 21:33]

• Vuiltje
even offtopic:
heel laag pellet verbruik.
Ik heb heel wat forums gelezen over pelletverbruik dus daarom trek ik die conclusie.
Er is geen vergelijk met een andere kachel.
Best wel onzin als er dan geschreven wordt "heel laag pellet verbruik", of niet soms?
Als je hem uit laat kan je ook zeggen dat jouw kachel helemaal niets verbruikt.

Ik weet er ook een:
Ik heb hier een kachel van merk ****, die stookt een pallet in een week.
Die zou ik maar niet kopen, die vreet pellets per pallet, niet per zak.
:)
Tussen haakjes en in kleine lettertjes: hij staat in de wei.

• colazero
Vuiltje schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:07:
even offtopic:

[...]

[...]

Er is geen vergelijk met een andere kachel.
Best wel onzin als er dan geschreven wordt "heel laag pellet verbruik", of niet soms?
Als je hem uit laat kan je ook zeggen dat jouw kachel helemaal niets verbruikt.

Ik weet er ook een:
Ik heb hier een kachel van merk ****, die stookt een pallet in een week.
Die zou ik maar niet kopen, die vreet pellets per pallet, niet per zak.
:)
Tussen haakjes en in kleine lettertjes: hij staat in de wei.
Dus ik moet een vergelijk met een andere kachel hebben om te zeggen ik heb een laag pellet verbruik.
Je leest toch wel wat ik gezegd heb over het verbruik de hele dag is het bij mij minimaal 23 graden in huis.
van smorgens 8uur tot savonds laat als ik dan 5 kilo verbruik vind ik dat weinig en wat jij dan er van vind
zal mij aan me reet roesten.
vind jou zoiezo al een ontzettende betweter bij iedereen reageer je zo zuur en je weet alles beter . :+

• Darkz0rs
Bjorn180179 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:00:
Had helaas geen tijd meer om pellets te halen. Haal meestal wat zakken bij de welkoop waarmee ik even vooruit kan. Ivm met de lockdown verkopen ze dat volgens mij tijdelijk niet meer.

Heeft iemand een adres waar je de Pelfin pellets online kan bestellen tegen een schappelijke prijs ?
Hornbach

• Darkz0rs
colazero schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:53:
[...]

Dus ik moet een vergelijk met een andere kachel hebben om te zeggen ik heb een laag pellet verbruik.
Je leest toch wel wat ik gezegd heb over het verbruik de hele dag is het bij mij minimaal 23 graden in huis.
van smorgens 8uur tot savonds laat als ik dan 5 kilo verbruik vind ik dat weinig en wat jij dan er van vind
vind jou zoiezo al een ontzettende betweter bij iedereen reageer je zo zuur en je weet alles beter . :+
Belangrijkste is dat hij er blij mee bent hè.

Je kunt allen aan de hand van gevoel geen oordeel trekken over hoe zuinig deze is. Dan moet je al op gelijke en geijkte voet gaan meten. Jaren terug was het een soort om de kachel zo laag mogelijk te tunen.
Een slide 7 gebruikt fabrieks opgave in pot1 700 gram pellets. Mijn Norma geeft in pot1 een opgave van 300 gram pellets. Dit zegt echter niets.

Nou ja, next 😁

• Jan_V
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
colazero schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:53:
[...]

Welke pellets gebruik je?
Vorig jaar had ik redelijk vergelijkbaar verbruik (iets meer, maar kan aan setup/woning liggen), maar dit jaar heb ik een stuk hoger verbruik.
Wij hebben, net als vorig jaar, Elite Groen. Gezien de kleur van de pellets denk ik dat de kwaliteit dit jaar iets minder goed is. Aangezien ik in februari waarschijnlijk weer een nieuwe lading moet halen ben ik wel benieuwd naar goede alternatieven.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• colazero
Jan_V schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:47:
[...]

Welke pellets gebruik je?
Vorig jaar had ik redelijk vergelijkbaar verbruik (iets meer, maar kan aan setup/woning liggen), maar dit jaar heb ik een stuk hoger verbruik.
Wij hebben, net als vorig jaar, Elite Groen. Gezien de kleur van de pellets denk ik dat de kwaliteit dit jaar iets minder goed is. Aangezien ik in februari waarschijnlijk weer een nieuwe lading moet halen ben ik wel benieuwd naar goede alternatieven.
Ik heb de witte ENplus A1 pellets van de de lange bv uit ursem 314 euro een pellet branden perfect.

• Vuiltje
Jan_V schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:47:
[...]
Elite Groen. Gezien de kleur van de pellets denk ik dat de kwaliteit dit jaar iets minder goed is.
Zou je kunnen beschrijven wat het verschil is?
Ik had ooit effen gele pellets (purepower), de zending daarna hadden ze bruine "vervuiling" en moest ik 20% meer lucht geven om rookloos te verbranden.
Dus het komt vaker voor.

• colazero
Darkz0rs schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:59:
[...]

Belangrijkste is dat hij er blij mee bent hè.

Je kunt allen aan de hand van gevoel geen oordeel trekken over hoe zuinig deze is. Dan moet je al op gelijke en geijkte voet gaan meten. Jaren terug was het een soort om de kachel zo laag mogelijk te tunen.
Een slide 7 gebruikt fabrieks opgave in pot1 700 gram pellets. Mijn Norma geeft in pot1 een opgave van 300 gram pellets. Dit zegt echter niets.

Nou ja, next 😁
Voor mij is de kachel zuinig ik denk dat ik het jaar met 1 pellet red kost me ff ruim 300 euro,
verbruik normaal 17 a 1800 kuub gas per jaar nu ong 400 kuub reken maar uit. :P

• Vuiltje
colazero schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:34:
[...]

Voor mij is de kachel zuinig
Hetzelfde had je kunnen schrijven over elk ander merk.
Ook die met het slechtste rendement. :)
Het is dus niet zo dat jouw merk en type kachel daaadwerkelijk erg zuinig is.

• Vuiltje
per jaar nu ong 400 kuub reken maar uit.
Kleine stap om nu ook nog van die 400 af te komen, dat zijn namelijk erg dure kuubjes.
Ik schat zomaar €1,15 per kuub
Kan je heel wat pellets voor kopen.

[Voor 6% gewijzigd door Vuiltje op 19-12-2020 15:41]

• colazero
Vuiltje schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:37:
[...]

Hetzelfde had je kunnen schrijven over elk ander merk.
Ook die met het slechtste rendement. :)
Het is dus niet zo dat jouw merk en type kachel daaadwerkelijk erg zuinig is.
Had er mischien bij moeten zetten voor mij is hij zuinig. :P

• B2
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21:28

B2

wa' seggie?

Ik heb van 3 van die zacht stenen platen in mn kachel zitten, heeft iemand tips om die schoon te maken? Met name dichter bij de brander pot begint het nu een beetje grijs/zwart te worden.

• Veen
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:54
Ik haal de stofzuiger er langs en ze zijn weer schoon. Met zo'n borstel opzetstuk :)

• Vuiltje
Sinds dit bericht
[b]colazero schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:55:]
proberen we al duidelijk te maken dat NIET deze kachel erg zuinig is.
Maar dat het stoken van pellets in dit speciale geval als erg voordelig wordt beschouwd.

• colazero
Vuiltje schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:40:
[...]

Kleine stap om nu ook nog van die 400 af te komen, dat zijn namelijk erg dure kuubjes.
Ik schat zomaar €1,15 per kuub
Kan je heel wat pellets voor kopen.
Zit al te kijken naar een warmtepomp boiler heb net de pelletkachel gekocht en 10 zonnepanelen.
Potje raakt ook wel is leeg,

• colazero
Vuiltje schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:45:
Sinds dit bericht

[...]

proberen we al duidelijk te maken dat NIET deze kachel erg zuinig is.
Maar dat het stoken van pellets in dit speciale geval als erg voordelig wordt beschouwd.
Voor mij is het laag :o

• Vuiltje
Ja pellets stoken is een hobby en als je dan nog met panelen aan de gang gaat, raakt je spaarpot snel leeg.
Heb hier ook een boilervat moeten aanschaffen en driewegklep om de boiler te verwarmen met cv water uit de pelletkachel. Toen ik de HR ketel de deur uitdeed omdat mijn 600 kuub per jaar erg duur werden.
In de boiler zit ook nog een element, dat ik laat aanschakelen wanneer de panelen voldoende opbrengst hebben.
Niet alleen het zware werk, maar ook de elektrische aansturing kost tijd en geld.
Er is wat dat betreft nog steeds maar weinig kant en klaar spul voor de ombouw naar gasloos.

• colazero
Vuiltje schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:50:
[...]

Ja pellets stoken is een hobby en als je dan nog met panelen aan de gang gaat, raakt je spaarpot snel leeg.
Heb hier ook een boilervat moeten aanschaffen en driewegklep om de boiler te verwarmen met cv water uit de pelletkachel. Toen ik de HR ketel de deur uitdeed omdat mijn 600 kuub per jaar erg duur werden.
In de boiler zit ook nog een element, dat ik laat aanschakelen wanneer de panelen voldoende opbrengst hebben.
Niet alleen het zware werk, maar ook de elektrische aansturing kost tijd en geld.
Er is wat dat betreft nog steeds maar weinig kant en klaar spul voor de ombouw naar gasloos.
Mijn cv ketel huurcontract is afgelopen kon hem overkopen voor 225 euro dus voorlopig hou ik hem nog ff.
Kan ik rustig kijken wat de stroom kosten zijn van een warmtepompboiler per jaar.

• Possible
@Vuiltje wij hebben vorig jaar 1 kuub gas verstookt.. das pas duur haha.

Cv ketel is ook kapot gegaan twee weken geleden (cv monteur kwam langs voor controle)

Plan is om aankomende zomer een wp te kopen. Zodat ik de hele dag een warm huis heb . Uiteraard gaat de Pelletkachel niet weg 😎

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 20:52
colazero schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:57:
[...]

Mijn cv ketel huurcontract is afgelopen kon hem overkopen voor 225 euro dus voorlopig hou ik hem nog ff.
Kan ik rustig kijken wat de stroom kosten zijn van een warmtepompboiler per jaar.
Warmtepomp boiler zit op 500/600 kWh per jaar

1 PVoutput . Dongen NB

• colazero
reneeke1970 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:35:
[...]

Warmtepomp boiler zit op 500/600 kWh per jaar
Dat is niet veel klinkt goed.

• reneeke1970
colazero schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:37:
[...]

Dat is niet veel klinkt goed.
Heb hem zelf al twee jaar, en ken er velen op het Tweakers forum dus weet wel dat dit klopt.
Helaas is subsidie gedaald dus aankoop is netto een 650 euro ongeveer.

1 PVoutput . Dongen NB

• colazero
reneeke1970 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:40:
[...]

Heb hem zelf al twee jaar, en ken er velen op het Tweakers forum dus weet wel dat dit klopt.
Helaas is subsidie gedaald dus aankoop is netto een 650 euro ongeveer.
Dat valt ook reuze mee :)

• reneeke1970
Op zich wel, maar anderhalf jaar geleden was ie gratis.......

1 PVoutput . Dongen NB

• colazero
reneeke1970 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:55:
[...]

Op zich wel, maar anderhalf jaar geleden was ie gratis.......
Liep ook al de korting op me pellletkachel mis kan er ook nog wel bij :+

• reneeke1970
colazero schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:57:
[...]

Liep ook al de korting op me pellletkachel mis kan er ook nog wel bij :+
Ja gelukkig was ik er 4 jaar geleden snel genoeg bij, pellets kachels kreeg ik geld toe en warmtepomp was ook maar 250 euro, zit nu rond 800 helaas.

1 PVoutput . Dongen NB

• Darkz0rs
[...]

Voor mij is de kachel zuinig ik denk dat ik het jaar met 1 pellet red kost me ff ruim 300 euro,
verbruik normaal 17 a 1800 kuub gas per jaar nu ong 400 kuub reken maar uit. :P
Volgens mij was dat precies mijn verhaal voordat je hem kocht 😅😭🤣

• Jan_V
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
Vuiltje schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:33:
[...]

Zou je kunnen beschrijven wat het verschil is?
Ik had ooit effen gele pellets (purepower), de zending daarna hadden ze bruine "vervuiling" en moest ik 20% meer lucht geven om rookloos te verbranden.
Dus het komt vaker voor.
Ik heb helaas geen foto of echt vergelijking materiaal van vorig jaar, maar ik heb het idee dat deze lichting een stuk bruiner is.
Vorig jaar waren ze mooi licht.
Ook wordt het minder warm in huis. Vorig jaar was het zomaar 23+ graden in huis en kon de kachel uit. Nu staat die de hele dag aan en blijft het tussen de 21 en 23 graden. Nog steeds aangenaam dus, maar minder warm als voorheen.

De verbranding lijkt op zich wel goed (niet dat ik er veel verstand van heb). Ik maak de kachel nog steeds 2x per week schoon en heb het idee dat er net zoveel as en vuiligheid is als vorig jaar.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• colazero
Darkz0rs schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:00:
[...]

Volgens mij was dat precies mijn verhaal voordat je hem kocht 😅😭🤣
Ja jij zij je red het wel met 1 pellet :P

• Darkz0rs
colazero schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:13:
[...]

Ja jij zij je red het wel met 1 pellet :P
Goed blijven opletten dat je geen condens in je pijp krijgt. Voor de rest veel plezier.

• colazero
Darkz0rs schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:17:
[...]

Goed blijven opletten dat je geen condens in je pijp krijgt. Voor de rest veel plezier.
Hoe moet ik dat zien dan :?

• Darkz0rs
Rookgas temperatuur, en in je tstuk potje. Moet droge stof zijn geen. Klamme of zelfs natte snot. Teer achtige drap.

• Vuiltje
Jan_V schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:04:
maar ik heb het idee dat deze lichting een stuk bruiner is.
Vorig jaar waren ze mooi licht.
Lijkt precies hetzelfde als wat purepower geflikt heeft.
Eerst mooi schoon 100% naald en daarna goedkope schors er doormengen.
Die pellets kwamen uit Moerdijk.

• colazero
Darkz0rs schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:38:
[...]

Rookgas temperatuur, en in je tstuk potje. Moet droge stof zijn geen. Klamme of zelfs natte snot. Teer achtige drap.
K potje met as is altijd mooi droog en schoon. :+

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:54:
[...]

Lijkt precies hetzelfde als wat purepower geflikt heeft.
Eerst mooi schoon 100% naald en daarna goedkope schors er doormengen.
Die pellets kwamen uit Moerdijk.
Ik heb nu toppellets ik had je de foto gestuurd maar ik vind ze wel fors assen.

• Racer89
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Vandaag de kachel op stukjes rubber gezet, werd gek van de resonantie van die vezel motor. Gelukkig is dat nu minder. Ik zag dat de vezel motor gewoon los eronder hangt en tegen een stuk ijzer aandraait met wat rubber er omheen. Is dit normaal ?

Heb deze met een dikke tyrap vast gezet, geluid is nu stukken minder. Als ik nog eens zou moeten kiezen zou ik geen Modena meer pakken.

• Darkz0rs
Racer89 schreef op zondag 20 december 2020 @ 16:54:
Vandaag de kachel op stukjes rubber gezet, werd gek van de resonantie van die vezel motor. Gelukkig is dat nu minder. Ik zag dat de vezel motor gewoon los eronder hangt en tegen een stuk ijzer aandraait met wat rubber er omheen. Is dit normaal ?

Heb deze met een dikke tyrap vast gezet, geluid is nu stukken minder. Als ik nog eens zou moeten kiezen zou ik geen Modena meer pakken.
Hij moet vrij kunnen lopen voor als er iets vast naait in je vijzel. Kan je vijzel niet op continue of is er een mod?.

• Bjorn180179
Vraagje: Hoelang blijft bij jullie het ruitje schoon? En krijgen jullie al vrij snel een waas op de ruit of valt 't mee?

• Racer89
  • Niet online
@Darkz0rs Kan helaas niet continue, geluid is nu echt stukken minder. Wereld van verschil.

@Bjorn180179 Na een hele dag stoken begint er een waas op te komen, na 2 dagen stoken dus zeg 20 uur ongeveer zie je er bijna niks meer door heen. Als hij alleen in de avond draait moet ik hem om de 3 a 4 dagen schoon maken.

• Vuiltje
Bjorn180179 schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:10:
Vraagje: Hoelang blijft bij jullie het ruitje schoon?
7 dagen
105 kilo pellets

beetje witte waas vanaf de onderkant

• Darkz0rs
Racer89 schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:28:
@Darkz0rs Kan helaas niet continue, geluid is nu echt stukken minder. Wereld van verschil.

@Bjorn180179 Na een hele dag stoken begint er een waas op te komen, na 2 dagen stoken dus zeg 20 uur ongeveer zie je er bijna niks meer door heen. Als hij alleen in de avond draait moet ik hem om de 3 a 4 dagen schoon maken.
Niet je vijzel vast zetten hoor. Het start/stop giert gewoon door het metaal.

Dat kan je best oplossen door te zoeken naar de overspanning. In je frame.

• Vuiltje
Racer89 schreef op zondag 20 december 2020 @ 16:54:
werd gek van de resonantie van die vezel motor.
Ik schreef toch al "je telefoon gaat af"

• Bjorn180179
Vuiltje schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:26:
[...]

7 dagen
105 kilo pellets

beetje witte waas vanaf de onderkant
Dat is netjes. Ik heb 't idee dat ik na een avond al een lichte waas erop zie.

@Racer89 hier ook ongeveer na 3 a 4 avonden. Vind dat er al vrij snel een kleine waas op zit.

Kan 't goed zien als ik van bovenaf door 't ruitje kijk zeg maar. Recht ervoor lijkt 't minder op te vallen.

• Racer89
  • Niet online
Darkz0rs schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:27:
[...]

Niet je vijzel vast zetten hoor. Het start/stop giert gewoon door het metaal.

Dat kan je best oplossen door te zoeken naar de overspanning. In je frame.
Hij draait als het waren tegen een stuk ijzer op als hij aanloopt. Als hij zou vast lopen klemt hij als nog gewoon? Dus snap eigenlijk niet zo goed waarom hij los hangt.

[Voor 6% gewijzigd door Racer89 op 20-12-2020 20:55]

• Vuiltje
Racer89 schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:54:
Dus snap eigenlijk niet zo goed waarom hij los hangt.
Hier hangt hij ook vrij, zit wat glasband wat ook tussen de ruit zit tegen het stalen frame.
motor kan dus ook bewegen.
Denk dat dat is om de motorlagers niet te belasten.
Vijzelas kan krom zijn, dan komen krachten niet op de vertragingskast
Bij mij wordt de vijzelas zelfs behoorlijk heet omdat die in restvuur zit als het vuur dooft en zou dan krom kunnen gaan of kunnen uitzetten en krimpen door temperatuurverschil.

• Racer89
  • Niet online
Vuiltje schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:28:
[...]

Hier hangt hij ook vrij, zit wat glasband wat ook tussen de ruit zit tegen het stalen frame.
motor kan dus ook bewegen.
Denk dat dat is om de motorlagers niet te belasten.
Vijzelas kan krom zijn, dan komen krachten niet op de vertragingskast
Bij mij wordt de vijzelas zelfs behoorlijk heet omdat die in restvuur zit als het vuur dooft en zou dan krom kunnen gaan of kunnen uitzetten en krimpen door temperatuurverschil.
Dat is natuurlijk wel zo, eigenlijk nog niet over nagedacht. Voordeel met tyrap is dat hij als nog wat kan bewegen hij zit niet muurvast.

• Darkz0rs
zijn hier mensen met een pelletkachel en een micronova board. Kan iemand eens een detail foto posten van het moederbord.
Zijn er tevens ervaringen met externe thermostaten als bv een toon, of willekeurige andere smart thermostaat.

• B2

B2

wa' seggie?

Darkz0rs schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:51:
zijn hier mensen met een pelletkachel en een micronova board. Kan iemand eens een detail foto posten van het moederbord.
Zijn er tevens ervaringen met externe thermostaten als bv een toon, of willekeurige andere smart thermostaat.
Dat ligt eraan wat je met Micronova bord bedoeld. Ik heb een Micronova wifi module, de Navel T009.
Ik heb ook de oudere wifi module van micronova gehad, die geen WPA2-AES ondersteund. Bagger ding.

• Darkz0rs
@B2 Micronova als aansturings moederbord.

• vincentwolsink
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 18-06 17:46
Micronova heeft duidelijke foto's op hun eigen website staan:
https://www.micronovasrl.com/en/sectors/pellet-stoves/

• Darkz0rs
ja dat klopt maar dat was de vraag toch niet?

• vincentwolsink
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 18-06 17:46
Darkz0rs schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:39:
[...]
ja dat klopt maar dat was de vraag toch niet?
Je vroeg om een detail foto van een micronova moederbord. Veel duidelijker dan op de site zelf ga je niet krijgen. Just trying to help... :X

• Darkz0rs
vincentwolsink schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:45:
[...]

Je vroeg om een detail foto van een micronova moederbord. Veel duidelijker dan op de site zelf ga je niet krijgen. Just trying to help... :X
wellicht ben ik dan onduidelijk. Bij iemand bij wie hij in aansluiting zit, en bij voorkeur met een externe thermostaat. Of nog mooier before and after. En helemaal compleet als het om een artel gaat.

• LiquiD-AciD
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 13:25
Ik heb zelf een Artel Idro 15kw, heb je een kachel met een menu met groot display waar ook tekst op kan? Ik heb een vrij duidelijk schema van die pcb die er in zit en ook afgelopen schoonmaakbeurt behoorlijk wat fotos gemaakt.

Verder stuur ik deze kachel aan met een soort externe thermostaat (Homeassistant met een EspHome module en losse temp sensor op Homeassistant)

• Darkz0rs
LiquiD-AciD schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:55:
Ik heb zelf een Artel Idro 15kw, heb je een kachel met een menu met groot display waar ook tekst op kan? Ik heb een vrij duidelijk schema van die pcb die er in zit en ook afgelopen schoonmaakbeurt behoorlijk wat fotos gemaakt.

Verder stuur ik deze kachel aan met een soort externe thermostaat (Homeassistant met een EspHome module en losse temp sensor op Homeassistant)
Ik heb dus een artel norma, en overweeg een draadloze thermostaat aan te sluiten of een smart thermostaat. Deze is bv per wifi of zo bestuurbaar.

• Racer89
  • Niet online
Toevallig iemand enige idee waar je voor een Nevac AZ-800 ( aszuiger) filters kunt krijgen behalve Cranenbroek ?

Kan op internet niks vinden, en de Cranenbroek is voorlopig nog dicht.

• FreestyleFrl
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 18-06 08:23
Hallo,

Ik heb sinds 2 jaar een Cadel Kriss 7.
Prima ding, alleen de thermostaat voeler zit achter aan de onderkant.
Het resultaat: Thermostaat zegt 21 graden, Temperatuur in de woonkamer is dan 24.

Nu dacht ik slim te zijn en een eenvoudige Honeywell draadloze aan/uit klokthermostaat aan te sluiten. Het probleem is nu dat de kachel of de hele dag aan staat en dus veel meer pellets stookt. of met de eco modus aan gaat de kachel de hele dag aan/uit. Weet iemand hier een handige oplossing voor? Of moet ik gewoon de eco modus maar uit laten en de hele dag op standje 1 doorstoken?

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 10:17

Koffie

Koffiebierbrouwer
Darkz0rs schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:48:
[...]

wellicht ben ik dan onduidelijk. Bij iemand bij wie hij in aansluiting zit, en bij voorkeur met een externe thermostaat. Of nog mooier before and after. En helemaal compleet als het om een artel gaat.
Ik ben bang dat eea ook nog van de firmware afhangt,
Mijn micronova zou een externe thermostaat aansluiting hebben, maar als ik deze verbind gebeurt er niets.

Is een free rider | Zwembad - Braaihok

• Erwin_83
FreestyleFrl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:48:
Hallo,

Het resultaat: Thermostaat zegt 21 graden, Temperatuur in de woonkamer is dan 24.

Nu dacht ik slim te zijn en een eenvoudige Honeywell draadloze aan/uit klokthermostaat aan te sluiten. Het probleem is nu dat de kachel of de hele dag aan staat en dus veel meer pellets stookt. of met de eco modus aan gaat de kachel de hele dag aan/uit. Weet iemand hier een handige oplossing voor? Of moet ik gewoon de eco modus maar uit laten en de hele dag op standje 1 doorstoken?
Geen idee of het bij jou merk/model kan, maar je kan eens kijken of er een correctie mogelijkheid is van de gemeten temperatuur en dan daar wat mee spelen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• Darkz0rs
Koffie schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:20:
[...]

Ik ben bang dat eea ook nog van de firmware afhangt,
Mijn micronova zou een externe thermostaat aansluiting hebben, maar als ik deze verbind gebeurt er niets.
Het moet kunnen is mij verteld.

Maar dan nog weet ik niet hoe.en wat

• Darkz0rs
Hallo,

Ik heb een langere ntc sensor gekocht. Die meer de kamer in gaat.

• Vuiltje

Nu dacht ik slim te zijn en een eenvoudige Honeywell draadloze aan/uit klokthermostaat aan te sluiten.
Vraag je verkoper om de instellingen.
Extern of intern zal je vast moeten kunnen ingeven.
Bij mij moest dat in ieder geval wel, maar dat is een ander merk/type.
Ik draai op een chronotherm3 uit het jaar kruik.

• Racer89
  • Niet online
@Darkz0rs is het wel gelukt nu met de externe thermostaat te verlengen?

• Darkz0rs
Racer89 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:03:
@Darkz0rs is het wel gelukt nu met de externe thermostaat te verlengen?
Nee... De voeler bedoel je toch?

• Racer89
  • Niet online
Darkz0rs schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:08:
[...]

Nee... De voeler bedoel je toch?
Ja, je had toch problemen met de waarde ervan dat die niet meer klopt ?

• Darkz0rs
Racer89 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:54:
[...]

Ja, je had toch problemen met de waarde ervan dat die niet meer klopt ?
Ja daarom heb ik een lange nieuwe gekocht.

• FreestyleFrl
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 18-06 08:23
Erwin_83 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:31:
[...]

Geen idee of het bij jou merk/model kan, maar je kan eens kijken of er een correctie mogelijkheid is van de gemeten temperatuur en dan daar wat mee spelen.
In de instellingen kan ik inderdaad die marge aangeven. Maar wat een losse thermostaat doet, is niet de temperatuur aan de kachel doorgeven. Dat is alleen maar een aan of uit signaal. Dus die marge van bijv 1 graad boven de ingestelde temperatuur doet dan niks.

Wellicht dat toch mijn losse thermostaat niet helemaal lekker is.

Als deze staat ingesteld op bijv 20 graden, en deze temperatuur is bereikt, gaat de kachel uit en springt de thermostaat op 22, terwijl er geen programmering is. Hierdoor springt de kachel meteen weer aan zodra deze klaar is met koelen. Heel gek.

• Erwin_83
@FreestyleFrl ik bedoel zonder externe thermostaat werken en de afwijking van de interne thermostaat van de kachel aanpassen.

Die geeft aan 21 graden (net boven de vloer) terwijl je kamer 24 graden is. Dus zou je de interne thermostaat 2 a 3 graden omhoog moeten zetten ter compensatie. De externe thermostaat heb je dan niet nodig. Is mijn theorie, geen idee hoe goed het uitpakt, maar daar kan je wat mee spelen.

• Darkz0rs
@Koffie had jij nu ook een pellet van Toppellets? ik vind ze er mooi (qua kleur) uit zien maar vind ze erg wisselend branden. de ene keer is me brander kamer binnen no-time zwart en het andere moment brand hij 3 dagen mooi schoon.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer
Darkz0rs schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:20:
@Koffie had jij nu ook een pellet van Toppellets? ik vind ze er mooi (qua kleur) uit zien maar vind ze erg wisselend branden. de ene keer is me brander kamer binnen no-time zwart en het andere moment brand hij 3 dagen mooi schoon.
Jup toppellets. Nergens last van. Weinig harde slack en alleen wat witte/grijze waas op het ruitje wat er met 1 keer vochtige doekjes langshalen af is

update

Volgens mij afgelopen zaterdag voor het laatst schoongemaakt (branderbak geleegd, kachel met aszuiger schoon gezogen op standaard bereikbare plekken, ruitje schoongemaakt).
deze kachel is de hoofdverwarming voor de woonkamer. Springt om 5 uur 's ochtends aan en vanaf een uur of 21.00 zet ik de thermostaat lager (om te voorkomen dat hij om 21.30 nog even aanspringt terwijl ik een half uur later naar bed ga).

ruitje lijkt heel vies, maar met een nat stukje keukenpapier is deze in 3 vegen volledig helder en schoon,
Met de posplan had ik echt bruine aanslag waar je op moest boenen of hopen dat het wegbrande.

Tegenwoordig gebruik ik witte pellets, heb ik het eea beter afgesteld en maak ik beter schoon (ik wist eerst niet dat er ONDER de asla nog een holle ruimte zat waar heel veel as ophoopt.

update2
Even de aszuiger er doorheen gehaald:
- Boven in bij vlamverdeler gezogen en flink getikt
- Branderpot uitgezogen, ruimte onder de brandxerpot uitgezogen
- Heel vlug even met een borstelopzetstuk de wanden gedaan
- Aslade buiten in de kliko geleegd
- Ruimte onder de aslade goed uitgezogen, ook met een handgemaakt opzetstuk van dunne tuinslang in onbereikbare holtes gezogen
- Handen 2 keer gewassen met zeep ivm pikzwart roet op de handen
- Ruitje met een nat doekje schoongemaakt

Totale tijd bezig : 09:04 :Y)

[Voor 97% gewijzigd door Koffie op 05-01-2021 15:42]

• Darkz0rs
@Koffie ja pellets hier gaan ok, alleen het opstarten niet. de ene keer is de vlam zo groot dat de branderkamer met een paar seconde zwart is. De andere keer start hij niet... (dat is een incident.)

Lijkt wel als of hij te veel pellets krijgt. maar echt lekker wil het niet. als hij eenmaal draait is het ok.

• Darkz0rs
Koffie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:20:
[...]

Jup toppellets. Nergens last van. Weinig harde slack en alleen wat witte/grijze waas op het ruitje wat er met 1 keer vochtige doekjes langshalen af is

update

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Volgens mij afgelopen zaterdag voor het laatst schoongemaakt (branderbak geleegd, kachel met aszuiger schoon gezogen op standaard bereikbare plekken, ruitje schoongemaakt).
deze kachel is de hoofdverwarming voor de woonkamer. Springt om 5 uur 's ochtends aan en vanaf een uur of 21.00 zet ik de thermostaat lager (om te voorkomen dat hij om 21.30 nog even aanspringt terwijl ik een half uur later naar bed ga).

ruitje lijkt heel vies, maar met een nat stukje keukenpapier is deze in 3 vegen volledig helder en schoon,
Met de posplan had ik echt bruine aanslag waar je op moest boenen of hopen dat het wegbrande.

Tegenwoordig gebruik ik witte pellets, heb ik het eea beter afgesteld en maak ik beter schoon (ik wist eerst niet dat er ONDER de asla nog een holle ruimte zat waar heel veel as ophoopt.

update2
Even de aszuiger er doorheen gehaald:
- Boven in bij vlamverdeler gezogen en flink getikt
- Branderpot uitgezogen, ruimte onder de brandxerpot uitgezogen
- Heel vlug even met een borstelopzetstuk de wanden gedaan
- Aslade buiten in de kliko geleegd
- Ruimte onder de aslade goed uitgezogen, ook met een handgemaakt opzetstuk van dunne tuinslang in onbereikbare holtes gezogen
- Handen 2 keer gewassen met zeep ivm pikzwart roet op de handen
- Ruitje met een nat doekje schoongemaakt

Totale tijd bezig : 09:04 :Y)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ook verder geen aanpassingen moeten doen? Ik vond ze een stuk kleiner. Dan bv pelfin of elite.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer
Darkz0rs schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:40:
@Koffie ja pellets hier gaan ok, alleen het opstarten niet. de ene keer is de vlam zo groot dat de branderkamer met een paar seconde zwart is. De andere keer start hij niet... (dat is een incident.)

Lijkt wel als of hij te veel pellets krijgt. maar echt lekker wil het niet. als hij eenmaal draait is het ok.
Opstarten geeft hier ook de nodige vlammen, omdat hij relatief veel pellets krijgt bij de eerste load. Maar niet dat het instant zwart ziet.
Kun je eens je ruitje schoonmaken en filmen van de eerste pelletkorrel tot hij goed en wel ontvlamd is?
Darkz0rs schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:55:
[...]

Ook verder geen aanpassingen moeten doen? Ik vond ze een stuk kleiner. Dan bv pelfin of elite.
Ik heb wel aanpassingen gedaan, maar dat was ten tijde van grote problemen met mijn kachel en overstap naar andere pellets (zweedse pellets), dat was allemaal vorig jaar. De toppellets zijn van dit jaar
zo uit mijn hoofd heb ik P1 en P2 meer lucht gegeven en de tijd na eerste load pellets verlengd. De temperatuur die er in het rookgas moet zijn om lucht door de warmtewisselaar te gaan blazen heb ik ook wat verlaagd meen ik.

• Darkz0rs
Koffie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:25:
[...]

Opstarten geeft hier ook de nodige vlammen, omdat hij relatief veel pellets krijgt bij de eerste load. Maar niet dat het instant zwart ziet.
Kun je eens je ruitje schoonmaken en filmen van de eerste pelletkorrel tot hij goed en wel ontvlamd is?

[...]

Ik heb wel aanpassingen gedaan, maar dat was ten tijde van grote problemen met mijn kachel en overstap naar andere pellets (zweedse pellets), dat was allemaal vorig jaar. De toppellets zijn van dit jaar
zo uit mijn hoofd heb ik P1 en P2 meer lucht gegeven en de tijd na eerste load pellets verlengd. De temperatuur die er in het rookgas moet zijn om lucht door de warmtewisselaar te gaan blazen heb ik ook wat verlaagd meen ik.
Ik ben overnieuw begonnen met afstellen alle pots op een rookgas van ongeveer 125 @ 130 graden.

En dan proberen minimaal. Deze pellets hebben zo het lijkt meer rendement. Dus ipv lucht te verhogen kies ik er in eerste instantie voor om de pellet toevoer te verlagen. Dat is tenslotte ook zuiniger.

• B2

B2

wa' seggie?

Gisteren een buitenlucht aanvoer laten installeren. We hadden toch wat last van een koude trek wanneer de kachel aan stond (en dat is in deze tijd van het jaar de hele dag).
De koude trek is compleet verdwenen, kachel is ook wat stiller in gebruik. Dus wat dat betreft helemaal tevreden.

De afwerking van de monteurs daarentegen.... :(
Dus maar weer een mailtje gestuurd. Komt vast goed, maar wel weer jammer.

• Darkz0rs
B2 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:44:
Gisteren een buitenlucht aanvoer laten installeren. We hadden toch wat last van een koude trek wanneer de kachel aan stond (en dat is in deze tijd van het jaar de hele dag).
De koude trek is compleet verdwenen, kachel is ook wat stiller in gebruik. Dus wat dat betreft helemaal tevreden.

De afwerking van de monteurs daarentegen.... :(
Dus maar weer een mailtje gestuurd. Komt vast goed, maar wel weer jammer.

[Afbeelding]
Laat eens de andere kant van die slang zien aub.
Pagina: 1 ... 45 ... 49 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True