Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Een aan/uit motor heeft geen toerentalregeling, dus JA er is dan een andere motor nodig.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieluitdokkum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:59
hydex schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:49:
[...]

Oke bedankt dan zal ik contact opnemen met support van mcz.
Ben je al verder hiermee?

Ik heb nu een klein jaar een MCZ Ego hydromatic. Twee weken geleden ook shutdown op A11. Sindsdien in overleg met de Duitse webshop hoe we dit gaan oplossen, maar hier zit weinig schot in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Is dat een toerengeregelde vijzel?
Zou het een wegvallend contact (bekabeling/stekkers) of vuil kunnen zijn in de tacho op de motor.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieluitdokkum
Vuiltje schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:41:
[...]

Is dat een toerengeregelde vijzel?
Zou het een wegvallend contact (bekabeling/stekkers) of vuil kunnen zijn in de tacho op de motor.
Klopt, het is een toerengeregelde vijzel. Ik vond de motor de laatste tijd ook meer geluid maken dan in het begin, dus ik ben bang dat de oorzaak mechanisch is.

Er zit nog garantie op, dus ik ga zelf de boel niet open trekken. Vrees dat dit in de toekomst vaak genoeg het geval zal zijn.

Daarop vooruit lopende, heeft er iemand toevallig de complete maintenance manual? (dus niet dat stukje uit de installation manual waar bijvoorbeeld uitgelegd wordt hoe je de asla leeg gooit :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
EGO-STAR Hydromatic 12
DEEL 2 - WERKING EN SCHOONMAAK

deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieluitdokkum
Vuiltje schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:57:
EGO-STAR Hydromatic 12
DEEL 2 - WERKING EN SCHOONMAAK

deze?
Dat is inderdaad de manual van het 'asla niveau'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Wat wil je dat er allemaal in staat dan? Aanhaalmomenten van de boutjes waarmee de kappen vastzitten?
Een pelletkachel is geen Falcon 9 raket hoor.

[ Voor 18% gewijzigd door Vuiltje op 25-10-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
In het weekend de kachel nog eens open gemaakt en alles schoon gemaakt, zat ook behoorlijk wat rotzooi in de afvoer ventilator. Temperatuur sensor wat in de ventilator zit ook schoongemaakt. Echter blijf ik de soms toch nog een foutcode krijgen. ( alleen bij de eerste ( koude ) start )

Ik zag hier boven iets staan over een explosief mengsel in de kachel. Is dit niet een kwestie van een afvoer ventilator die te laat aangaat. En of een niet werkende drukverschil regelaar? Vraag me anders af hoe dit mengel zich zou moeten opbouwen in de kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 06:55
danieluitdokkum schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:50:
[...]

Ben je al verder hiermee?

Ik heb nu een klein jaar een MCZ Ego hydromatic. Twee weken geleden ook shutdown op A11. Sindsdien in overleg met de Duitse webshop hoe we dit gaan oplossen, maar hier zit weinig schot in.
Nee ben het nu even aan het aankijken. Heb je mcz (fero.be) al gebeld. Je hebt nog garantie en zij kunnen je doorverwijzen naar dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 19:24
Racer89 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:18:
In het weekend de kachel nog eens open gemaakt en alles schoon gemaakt, zat ook behoorlijk wat rotzooi in de afvoer ventilator. Temperatuur sensor wat in de ventilator zit ook schoongemaakt. Echter blijf ik de soms toch nog een foutcode krijgen. ( alleen bij de eerste ( koude ) start )

Ik zag hier boven iets staan over een explosief mengsel in de kachel. Is dit niet een kwestie van een afvoer ventilator die te laat aangaat. En of een niet werkende drukverschil regelaar? Vraag me anders af hoe dit mengel zich zou moeten opbouwen in de kachel.
Eerste koude start, na reiniging of altijd koude start?
Je afvoer ventilator staat nooit uit. Die zorgt ook voor je beluchting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Darkz0rs maakt niks uit, heb de winkel gemaild waar ik de kachel heb gekocht. Ben benieuwd wat ik terug krijg.

De ventilator bij mij draait altijd haha, maar het ging even over het stukje hier boven met het explosief mengsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Racer89 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:24:
@Darkz0rs maakt niks uit, heb de winkel gemaild waar ik de kachel heb gekocht. Ben benieuwd wat ik terug krijg.

De ventilator bij mij draait altijd haha, maar het ging even over het stukje hier boven met het explosief mengsel.
Ja dat is als de vergassing in 1x ontbrand. Pelletkachel hoort te starten met een. Klein vlammetje die groeit. Als de vergassing plaats vind komt de boel met een plof tot ontbranding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Racer89 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:18:
I
Jammer dat er hier zoveel onwetendheid is over de werking.
Als de drukschakelaar (het is geen regelaar) niet veilig staat, gaat de kachel niet aan.
Als je aan het gloeien bent moet dus die schakelaar veilig staan en dus loopt dan de rookgasventilator.
Ploffen komt alleen voor bij teveel hete gassen en een gebrek aan zuurstof dicht in de buurt.
(te dikke laag pellets boven de gloeikaarsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:12:
[...]

Jammer dat er hier zoveel onwetendheid is over de werking.
Als de drukschakelaar (het is geen regelaar) niet veilig staat, gaat de kachel niet aan.
Als je aan het gloeien bent moet dus die schakelaar veilig staan en dus loopt dan de rookgasventilator.
Ploffen komt alleen voor bij teveel hete gassen en een gebrek aan zuurstof dicht in de buurt.
(te dikke laag pellets boven de gloeikaarsen)
Is het zo dat er pelletkachels zijn waarbij de rookgas ventilator wel eens uit gaat/staat? Ik ken er namelijk geen.
Dat ploffen is dus het spontaan ontbranden van de vergassing. En dus een verkeerd afgestelde unit. Die dikke laag is natuurlijk relatief. Want als hij niet goed ontsteekt, heb je altijd een dikke laag.

P.s. pallet toppellets binnen en dit is weer de ouderwetse pure power kleur (bijna).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Darkz0rs schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:14:
ouderwetse pure power kleur (bijna).
Effen geel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Darkz0rs schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:14:
Is het zo dat er pelletkachels zijn waarbij de rookgas ventilator wel eens uit gaat/staat?
Vanwaar die vraag?
Ik schrijf daar toch niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ik zal later een foto maken. Bijna effen geel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:44:
[...]

Vanwaar die vraag?
Ik schrijf daar toch niets over.
Ik vroeg het me gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Nou dan toch maar even een vraagstelling. Omdat ik toch graag de rest warmte die mijn kachel produceert wil ik graag de warmte door het huis heen gaan jagen. Ik hink nu op 2 benen.

1 = ik kan een uitbreiding set kopen voormijn kachel waardoor ik 1x kanalisatie kan toevoegen aan me kachel.
Deze moet dan recht naar boven en dan met een T stuk slaapkamer link en rechts in en een buis naar zolder.

2 = ik kan in het plafon ook een buis maken en dan wederom een T-stuk tot zolder met een regelbare buis ventilator.

Nu zit ik met het volgende.

1 geluidslekken proberen te voor komen omdat je feitelijk openingen creeert naar de slaapkamers vanaf de woonkamer.

2 volgens mij werkt optie 2 beter omdat je zelf goed kan bepalen hoeveel lucht je vanaf het plafon afzuigt naar de slaapkamers. Nu komt de warmte simpel weg niet lekker door de woning. Terwijl de kachel meer dan genoeg hitte creëert.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier naar kijken. En of jullie wellicht dit al hebben opgelost. De oneliner zet de deur open werkt helaas niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Was zelf ook aan het denken om een buis door de schouw te trekken met een ventilator. Omdat de warmte bij ons ook slecht naar boven stijgt. Echter zit ik ook met het probleem van de geluidsoverdracht in huis. Want je hoort bijna alles door zo'n buis. Niet dat het erg is maar kan soms wel storend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Wat is een cv dan makkelijk :)
2 dikke leidingen naar de kachel en startdrukken.
(nou ja bij wijze van spreken dan, want ook dat kost wel wat tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:49:
Wat is een cv dan makkelijk :)
2 dikke leidingen naar de kachel en startdrukken.
(nou ja bij wijze van spreken dan, want ook dat kost wel wat tijd)
Dat is makkelijker als je leidingen kan heen brengen en er gesloten modellen bestaan.

Anyhow ik ben meer benieuwd naar anderen die het opgelost hebben. En op welke wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:40
Iemand hier met een Nordic Fire Boxline(8 of 10)? Lokale installateur stelt die voor bij ons maar ik vind weinig ervaringen online...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
iRbn schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:28:
Iemand hier met een Nordic Fire Boxline(8 of 10)? Lokale installateur stelt die voor bij ons maar ik vind weinig ervaringen online...
Ik denk dat je vooral even moet verder kijken. Wil je het zelf onderhouden en mag dat, waarom is het prijsverschil groot met andere merken (welke plussen krijg je daar voor). Maar algemeen genomen is volgens mij Nordic Fire een prima merk. Zelf geen centimeter ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
Darkz0rs schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:17:
[...]

Ik denk dat je vooral even moet verder kijken. Wil je het zelf onderhouden en mag dat, waarom is het prijsverschil groot met andere merken (welke plussen krijg je daar voor). Maar algemeen genomen is volgens mij Nordic Fire een prima merk. Zelf geen centimeter ervaring mee.
De installateur (met goede referenties in de buurt) installeert vele merken en stelde hier concreet een Dielle Fxb of Nordic Fire Boxline voor.

Dielle voordelen:
  • Rustige vlam door pellettoevoer van onder
  • Design glas dat ondoorzichtig is/lijkt als de kachel niet brandt
Nordic Fire voordelen:
  • Kanalisatie mogelijk (van toepassing hier aangezien wij in de schouw links en rechts momenteel 2 kanalisatiegaten hebben voor de huidige houtkachel
  • Zelfreinigende branderpot (tot 1 maand zonder aszuigen, claimt Nordic Fire)
  • Ventilator met "relaxfunctie" (kan uitgeschakeld worden)
  • 5 jaar garantie bij onderhoud door erkende installateur
  • Wifi en remote standaard aanwezig, bij Dielle is dit een optie
Het prijsverschil tussen beide modellen is 70 euro in het voordeel van Nordic Fire, dus voor de prijs hoef ik niet te kiezen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Hou op schei uit, lees de reviews op de diverse sites over euron kachels en aaa eco en dielle.
Bij google en op trustpilot.
Ik heb zelf een dielle: importeur ziet alleen maar geld.
Geen enkele belofte komt hij na en het woord service kent hij niet.

Nordic is van het Italiaanse Klover en dat ziet er heel leuk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRbn
Vuiltje schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:32:
[...]

Hou op schei uit, lees de reviews op de diverse sites over euron kachels en aaa eco en dielle.
Bij google en op trustpilot.
Ik heb zelf een dielle: importeur ziet alleen maar geld.
Geen enkele belofte komt hij na en het woord service kent hij niet.

Nordic is van het Italiaanse Klover en dat ziet er heel leuk uit.
Over Dielle lees ik inderdaad verdeelde meningen... In de toonzaal gaf de kachel ook maar een "goedkope" indruk vond ik. Ik denk er nog even over na maar ik denk dat we dan voor de Nordic Fire gaan. Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Kan iemand mij een foto sturen van hoe kanalisatie er uit ziet in de kachel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
.

[ Voor 100% gewijzigd door Darkz0rs op 05-11-2020 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-06 20:52
Heb de pellet kachel aanstaan vanaf 27 oktober 23a24 graden gemiddeld in huis.
Hij staat iedere dag aan van 08.00 tot 21.00 zet hem wel uit tussendoor want het is binnen 2a3 uur al gauw 26 graden.
Ben heel tevreden over het pellet gebruik 45 kg in 10 dagen.
Cv gaat hier nooit meer aan wat een heerlijke warmte geeft de pellet kachel.
Raampje smorgens ff poetsen as stofzuigen en weer schoon.
Top kachel.

Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
colazero schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:20:
Heb de pellet kachel aanstaan vanaf 27 oktober 23a24 graden gemiddeld in huis.
Hij staat iedere dag aan van 08.00 tot 21.00 zet hem wel uit tussendoor want het is binnen 2a3 uur al gauw 26 graden.
Ben heel tevreden over het pellet gebruik 45 kg in 10 dagen.
Cv gaat hier nooit meer aan wat een heerlijke warmte geeft de pellet kachel.
Raampje smorgens ff poetsen as stofzuigen en weer schoon.
Top kachel.
Thermostaat aan zetten. Dan gaat hij zelf aan en uit. Zeg maar voor je uit je kleren zwemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
Darkz0rs schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:00:
[...]

Thermostaat aan zetten. Dan gaat hij zelf aan en uit. Zeg maar voor je uit je kleren zwemt.
Ik heb dat ingesteld op de ab maar hij buldert gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
colazero schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:13:
[...]

Ik heb dat ingesteld op de ab maar hij buldert gewoon door.
Normaal moet je dat wel inschakelen en op een threshold zetten van xx graden. In mijn kachel heet het Delta-T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
Darkz0rs schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:26:
[...]

Normaal moet je dat wel inschakelen en op een threshold zetten van xx graden. In mijn kachel heet het Delta-T.
Kom er niet echt uit lijkt wel of de kachel zich niks aantrekt van de thermostaat instelling.
Maar ik ben ook een leek in dit soort dingen.
Moet ook zeggen dat ik het zo ook niet heel erg vind 2 a 3 x per dag aan en uit zetten.
Pellet verbruik 2 weken 60 kilo, minder dan ik had verwacht maar het echte koude weer moet nog komen,
dus nog maar ff afwachten qua verbruik.
Had zelf iets van rond de 2000 kilo per jaar in me hoofd daar ga ik toch wel onderkomen.
Tot nu toe heel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@colazero Hier gaat de kachel helaas ook niet uit.

Helaas geen antwoord gekregen op de mail wat ik had gestuurd naar de verkoper... gelukkig is het in de buurt en ben ik langs gereden. Volgens hun kwam dit probleem vaker voor. En zou het aan de pellets liggen. Die zijn te lang? Hierdoor krijgt het worm wiel niet genoeg pellets vervoert richting de brander kamer om door te starten en zo genoeg temperatuur te ontwikkelen ?

Ja.. ik weet niet wat ik er van moet vinden, op hun advies ben ik bij een andere dieren winkel pellets gaan halen om te testen 5 zakken. De verkoper vertelde ik dat en hij keek me raar aan.

I.v.m. de corona crisis wouden ze ook evt. de pelletkachel komen ophalen en na kijken. Toen ik zei van je zegt net het ligt aan de pellets kreeg ik geen antwoord meer... beetje raar verhaal. Maar goed thuis toch zelf nog eens even de kachel open gemaakt en er achter gekomen dat de temperatuur voeler een stuk verder in de buis kan dan hoe hij nu zat. Hij zat maar 2 cm in de buis terwijl de sensor zeker 10 cm lang is. En raar genoeg doet hij het nu gewoon.... Als de pellets op zijn gooi ik de pellets er weer in wat ik altijd had, dan vermoed ik dat hij het ook gewoon doet.

Tevens is iemand zo vriendelijk geweest om de parameters op internet te zetten van Mondena. Dat is toch wel een zwaar bewaard geheim wat geopenbaard is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Racer89 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:18:
@colazero Hier gaat de kachel helaas ook niet uit.

Helaas geen antwoord gekregen op de mail wat ik had gestuurd naar de verkoper... gelukkig is het in de buurt en ben ik langs gereden. Volgens hun kwam dit probleem vaker voor. En zou het aan de pellets liggen. Die zijn te lang? Hierdoor krijgt het worm wiel niet genoeg pellets vervoert richting de brander kamer om door te starten en zo genoeg temperatuur te ontwikkelen ?

Ja.. ik weet niet wat ik er van moet vinden, op hun advies ben ik bij een andere dieren winkel pellets gaan halen om te testen 5 zakken. De verkoper vertelde ik dat en hij keek me raar aan.

I.v.m. de corona crisis wouden ze ook evt. de pelletkachel komen ophalen en na kijken. Toen ik zei van je zegt net het ligt aan de pellets kreeg ik geen antwoord meer... beetje raar verhaal. Maar goed thuis toch zelf nog eens even de kachel open gemaakt en er achter gekomen dat de temperatuur voeler een stuk verder in de buis kan dan hoe hij nu zat. Hij zat maar 2 cm in de buis terwijl de sensor zeker 10 cm lang is. En raar genoeg doet hij het nu gewoon.... Als de pellets op zijn gooi ik de pellets er weer in wat ik altijd had, dan vermoed ik dat hij het ook gewoon doet.

Tevens is iemand zo vriendelijk geweest om de parameters op internet te zetten van Mondena. Dat is toch wel een zwaar bewaard geheim wat geopenbaard is :P
Jeetje wat een slecht verhaal. Het is bekend dat korte pellets minder aanvoer nodig hebben.
Als zo'n kachel dan kennelijk staat ingesteld op korte pellets. Dan verhoog je de toevoer toch iets?

En dat een thermostaat ook niet werkt ....welk model is dit precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:58
Bij mijn (nordic fire natura 7) pelletkachel kan je kiezen.

-standaard, thermostaat doel bereikt op lage stand verder branden, dus kan je boven de ingestelde temperatuur komen.
-eco stand, dan word de kachel uitgezet bij bereiken setpoint en start later weer op indien nodig.

Gaat het hiermee niet ergens mis bij jou @colazero . Als de kachel aan blijft dan blijft op de lage stand zal je kamertemperatuur blijven oplopen, tenzij je warmteverlies hoger is.

[ Voor 25% gewijzigd door Erwin_83 op 10-11-2020 09:29 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Darkz0rs Modena Italia 12 KW

Heb de aanvoer ook iets hoger gezet, afgelopen dagen startte hij zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Racer89 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:12:
@Darkz0rs Modena Italia 12 KW

Heb de aanvoer ook iets hoger gezet, afgelopen dagen startte hij zonder problemen.
dat merk gaat op het niet te adviseren lijstje 8)7 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Darkz0rs schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:37:
[...]

dat merk gaat op het niet te adviseren lijstje 8)7 O-)
En dan alleen al om het feit dat er zo moeilijk wordt gedaan met die instellingen te verkrijgen :P

Vind het persoonlijk ook erg omslachtig met die parameters, had er een USB poort op gezet en instellen met de pc was veel makkelijker er handiger geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Racer89 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:47:
had er een USB poort op gezet en instellen met de pc was veel makkelijker er handiger geweest.
Ja en je dan een dure app laten kopen of programmeer software 8)7
Wat is er mis met het menu van de kachel zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Vuiltje schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:00:
[...]

Ja en je dan een dure app laten kopen of programmeer software 8)7
Wat is er mis met het menu van de kachel zelf?
Ik weet niet of het bij elke kachel zo is, maar Modena heeft een 7 segmenten 4 digits display. Soms is het onduidelijk wat de parameter moet zijn. Omdat ze gebruik maken van rare symbolen wat ze uitdrukken op dat display.

Wat jij zegt klopt natuurlijk ook, als ze het via een software laten draaien dan moet je die meestal ook weer duur betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Racer89 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:08:
een 7 segmenten 4 digits display.
Daar is dan ook de prijs naar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Vuiltje Dat is zeker waar, wat voor display hebben jullie dan op / in de pelletkachel ? persoonlijk heb ik zo'n gevoel dat deze kachel gewoon uit diverse ( goedkope ) onderdelen is samen gesteld. Er zit namelijk een type moederbord in als ik die opzoek op internet zou deze ook in een Edelkamin zitten. Terwijl het diplay weer van een andere fabrikant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:26
Ik heb een oud model nordic fire boxline. Is eigenlijk gewoon een ravelli die door Nordic fire wordt geimporteerd.

Mijn ervaring:
- grote nadeel voor die van mij is dat de voorraad pellets niet helemaal opgebruikt wordt, pellets glijden niet lekker naar beneden. Om bij te vullen moet de hele kachel naar voren. Om hem naar voren te halen moet je hem open maken (dus afgekoeld zijn). Achteraf gezien zou ik hem geinstalleerd hebben met een bovenlade of zij invoer om makkelijker ff snel bij te vullen.
- De mijne maakt best wat geluid, waarschijnlijk zijn deze nieuewe generaties weer wat stiller. Kijk of er een continue aanvoer van pellets is of dat er een motortje elke keer start en stopt, + ventilator geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
brokenp schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:26:
[...]

Ik heb een oud model nordic fire boxline. Is eigenlijk gewoon een ravelli die door Nordic fire wordt geimporteerd.

Mijn ervaring:
- grote nadeel voor die van mij is dat de voorraad pellets niet helemaal opgebruikt wordt, pellets glijden niet lekker naar beneden. Om bij te vullen moet de hele kachel naar voren. Om hem naar voren te halen moet je hem open maken (dus afgekoeld zijn). Achteraf gezien zou ik hem geinstalleerd hebben met een bovenlade of zij invoer om makkelijker ff snel bij te vullen.
- De mijne maakt best wat geluid, waarschijnlijk zijn deze nieuewe generaties weer wat stiller. Kijk of er een continue aanvoer van pellets is of dat er een motortje elke keer start en stopt, + ventilator geluid
Geen pellet la? Dan kan je beter voor een artel gaan.
Normaal zou je een stortkoker moeten hebben. Wat jij zegt mag echt geen probleem zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Darkz0rs op 11-11-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
Bedankt voor je feedback!

Het huidige model (die ik ondertussen besteld heb) is uitgerust met een lade om pellets te vullen, de kachel hoeft dus niet meer helemaal naar voor geschoven te worden. Ook is er nu inderdaad een continue draaiende motor en kan de ventilator uitgeschakeld worden indien gewenst. Het lijkt me dus dat je feedback inderdaad onder handen genomen is bij de nieuwe versie van deze kachel. Ik ben alvast benieuwd :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
brokenp schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:26:

- grote nadeel voor die van mij is dat de voorraad pellets niet helemaal opgebruikt wordt, pellets glijden niet lekker naar beneden.
Ik heb in de dielle scirocco ook zelf staalplaten in de bunker geplaatst.
Kan hem nu droog stoken tot er geen pellet meer in zit.
Voorheen bleef er ook een kilo of 2 hangen en kon je een 15 kilo zak daardoor nooit in 1 keer legen.
Nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:26
Vuiltje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:28:
[...]

Ik heb in de dielle scirocco ook zelf staalplaten in de bunker geplaatst.
Kan hem nu droog stoken tot er geen pellet meer in zit.
Voorheen bleef er ook een kilo of 2 hangen en kon je een 15 kilo zak daardoor nooit in 1 keer legen.
Nu wel.
Heb je een foto? Ben we benieuwd hoe je dat gedaan hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/TDb4xaezohIyKcVfxaxslDQRwBAA5AXizXKH5MeTnz3KlIDdU_TyTyhgHvXTtG3juLIe5nJxVgsON3Ek2d2UOjXJBKAYP3BD8o80zYn9FEA5gsVVjayckKaKGzQS_9ob3X9dZ3Fb1b6D6H198yAKiwlyhTlfR7-ggHws2iiAVqkis7QNR6uzcUeV6xnlbYtywkPL0sUK3FhBlWpAqF8gqnALbBBLWFVn6RdKptYnptE-TuNTwV5R8q95VV23a-aR8ePLAsEidr-EXGIVUD_M7jRrD9Xg84z073Cr0Rvew18hN4mDq5UDuCCwzHveEgHBgCoGIq_Ku8m_IBf5_inPsHzWTI-qGk0U8N8I2tDBlAitcqAdFX6T9YM4SMQ9geq-sJN0qLCkH0ndCg2v_XGSCZkmZRPd3x3sBY4s-ZPV2g128jDoGpOnA7WW1NDz2KGosteYjUwPdXqUTKs5pmSmYn9fMBt_zluaiClRQ8bwscjT9RDEruZ3VrTZOBm2vFWc0DtUfc37K7HJDNZPtBUmsUq8lOmKTDSykYF--Rbjv8aTYhoLmnikPbfPmo5nlgUHJn2XISL9vK_ekrCDjPGN23voCQeZj8yAV85yt-rEl_7zBXUKQKqQh7MSF3VNFzDNvIxvubtGZMGYRkxRZZkRaa5FI7yzsWuF05GNPetOfFmbrWz8ryYhEBmAoMJqwdA=w400-h300-no?authuser=0
origineel

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/XlpOYTn6LIThg7t2hAI2AsKyFyhqgV3dAfemwVVeRGqADSgfhQjycp6CeH7hYz-EH1kv_2XnmYOIDpvQzMxUzi6un4fRpmxwTgdh7EO07bEolGF03AF62e1qyXQJPHSmwJIw6VSMFkVhfwdUvcyNshqn7H52hk63e4wzieGg0--fgK6Pgzq-5Hd87ISVrnLFAzuiQDByLcZQvHKhLQ9cZpiyLM2gOwkI0SC0_IGrfBXxdIo7Iesy3SVx0iqVfmFZ4apkbriwX1VyjeY1t8Pksxos01pgSKUUZV1DIw2F_9bTanTzGNx3tJNPzeMMUWPCq-lM1npo9Lf_KO9a_Iev5GaL4G-WcIq5951-ohhZanrShZ05D1e2PP9rHvMQ5YpmqNjOTEHzEgnXhVYi9wJroha_L8NN7Z0LNIzqscVIjIBMY3VneyjT73t8_spdN6qojkOYcefioLDrMitDnqzh9QhEXgNB7zQOqijQk6_CmBJdsFsLZyTCWvadqixlVBRgsDI2_3zBtAeS_SnURQr-hVeh9mjzRZVbjzV0-BRXLL-Y4q8wIKCSDjGtOMoi6c7xCtTV_E_OOnmREpnFor5TvbvGAPv-D1l8aSjiOPTEy-ElHuwb4lCNYhswDnkNOKj7bhQ1W7hrDowUDlnl4uIgfmR_027UqM7FPpGvsX0Pjpxj_NuamqhY4eOTJq3-WTw=w400-h300-no?authuser=0 nieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
handige harry hoor!! erg nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Ik ben wel blij te horen dat er meer "Italiaanse meuk" is die net niet ver genoeg is uitontwikkeld voordat het op de markt gezet is.
DE reden dat ik toen die problemen met euronkachels (nu aaaeco) speelden, ik niet voor Nordic Fire gekozen heb (want ondanks dat ze beweren dat het in NL gemaakt wordt, komt ook dat uit Italië).

[ Voor 26% gewijzigd door Vuiltje op 11-11-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Hier een Ravelli Alfa S, die wordt in NL verkocht als Nordic Fire Varize. Geen problemen tot nu toe, ook de thermostaat werkt goed. Meestal laat ik hem op stand 4 van 5 staan, dan vervuilt het ruitje nauwelijks. Alles is solide en zwaar uitgevoerd, maar het blijft Italiaans dus niet alle panelen sluiten even mooi aan als je er met je neus bovenop gaat staan.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lorkeers
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-12-2023
Hallo

Weet iemand hoe je een externe thermostaat aansluit op een Edilkamin Seven van 2017. Deze heeft een usb poort aan de achterkant maar geen 9 pin connector. Wie heeft een oplossing?

bvd Jan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
@Jan_V
Gebruik je dit jaar ook weer de groene? We hebben vorig jaar de blauwe gebruikt en deze was volgens de monteur die onderhoud kwam plegen niet goed (hardhout werd te warm waardoor het bakje ook rood is geworden bij ons) (We hebben hier ook een edilkamin slide 7 w voor 50m2.

@lorkeers Ik durf het niet te zeggen, maar heb je geen afstandsbediening erbij? ik vond ene externe wifi module te duur om op afstand de kamer aan en uit te zetten, dus heb ik het opgelost met een 25 euro kostende switchbot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LWoDZ4NKoveccImGFVa0uU1dIE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rWnWezDKenRtQO4lsy4ODw4f.png?f=user_large

De switchbot is gekoppeld in home-assistant als een bluetooth device. Hij drukt dus op de afstandsbediening om de pelletkachel aan te doen. Aan de hand van een stroommeter die ik gekoppeld zit aan de kachel weet ik of hij aan of uit is gegaan.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:28
Possible schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:53:
@Jan_V
Gebruik je dit jaar ook weer de groene? We hebben vorig jaar de blauwe gebruikt en deze was volgens de monteur die onderhoud kwam plegen niet goed (hardhout werd te warm waardoor het bakje ook rood is geworden bij ons) (We hebben hier ook een edilkamin slide 7 w voor 50m2.

@lorkeers Ik durf het niet te zeggen, maar heb je geen afstandsbediening erbij? ik vond ene externe wifi module te duur om op afstand de kamer aan en uit te zetten, dus heb ik het opgelost met een 25 euro kostende switchbot:

[Afbeelding]

De switchbot is gekoppeld in home-assistant als een bluetooth device. Hij drukt dus op de afstandsbediening om de pelletkachel aan te doen. Aan de hand van een stroommeter die ik gekoppeld zit aan de kachel weet ik of hij aan of uit is gegaan.
Ik heb dit jaar weer de groene. Afgelopen jaar heb ik een paar zakken blauw geprobeerd, maar daardoor was het raampje een stuk smeriger & de afgegeven extra warmte viel reuze mee.

Wel heb ik de illusie dat de pellets dit jaar een stuk bruiner zijn vergeleken met vorig jaar.

Ook vind ik zelf de warmte afgifte een beetje tegenvallen dit jaar, vorig jaar was het veel sneller (te) warm in het huis. Momenteel kan ik hem de hele dag aan hebben staan zonder dat het (voor ons) echt te warm wordt in huis. Mensen die bij ons thuis komen vinden het nog steeds warm, dus is misschien ook gewenning.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Possible ik stook naaldhout maar soms ook zo hard dat er een rode gloed over me bakje komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Darkz0rs schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:19:
@Possible ik stook naaldhout maar soms ook zo hard dat er een rode gloed over me bakje komt.
Oke haha

De Slide 7 kw heeft niet zo heel veel mogelijkheden om in te stellen. Via het installteursmenu heb ik de pellets al met 10% verlaagd voor zuinigheid. Als ik met een thermometer meteen bij de pijp meet, dan is deze zon 90 graden. Weet niet of dat goed is ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
Possible schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:32:
[...]

Oke haha

De Slide 7 kw heeft niet zo heel veel mogelijkheden om in te stellen. Via het installteursmenu heb ik de pellets al met 10% verlaagd voor zuinigheid. Als ik met een thermometer meteen bij de pijp meet, dan is deze zon 90 graden. Weet niet of dat goed is ?
Ik heb de fabrieks parameters instellingen en voor de pellets en rookgasmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
colazero schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:03:
[...]

Ik heb de fabrieks parameters instellingen en voor de pellets en rookgasmotor.
Wat heb je er precies aan veranderd ? En om welke instelingen gaat het precies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
Possible schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:32:
[...]

Wat heb je er precies aan veranderd ? En om welke instelingen gaat het precies ?
Hier kan je ze opvragen https://www.gebruikershan...handleiding-5-672455.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Oké thanks zal ik eens doen! Wat heb jij nu aangepast ? Is de kachel zuiniger of heb je meer warmte in huis ? Wat zijn de voor en nadelen etc ?

[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 13-11-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
Possible schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:59:
[...]

Oké thanks zal ik eens doen! Wat heb jij nu aangepast ? Is de kachel zuiniger of heb je meer warmte in huis ? Wat zijn de voor en nadelen etc ?
Ik heb het sinds gisteren pas gevonden moet er nog mee aan de slag.
ben niet zon techneut dus ik neem er alle tijd voor maar degene op de site daar heeft wel van alles gedaan,
moet je maar ff lezen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN2304?
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-11-2020
Dag. Ik heb een gebruikte Victoria classic 16.5 gekocht. Bij de installatie vraagt de monteur om zogenaamde "parameters". Ik heb deze niet bij de ketel ontvangen. Ik ben geen expert op dit gebied en vandaar deze misschien domme vraag. Is er iemand die mij aan deze "parameters" kan helpen?
alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:35
Vraagje, wat als de stroom wegvalt en de pelletkachel aan staat te branden?
Huis zal vast niet afbranden, maar geeft dat nog gedoe met de kachel?

Vraag kwam bij mij op omdat Enexis aan heeft gegeven hier binnenkort een wijkkast te moeten vervangen en tussen 8.00 en 18.00 de stroom voor minstens vier uur weg kan vallen. Houden we natuurlijk gewoon rekening mee door de kachel niet aan te zetten, maar what if?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 22:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

B-Real schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:03:
Vraagje, wat als de stroom wegvalt en de pelletkachel aan staat te branden?
Huis zal vast niet afbranden, maar geeft dat nog gedoe met de kachel?

Vraag kwam bij mij op omdat Enexis aan heeft gegeven hier binnenkort een wijkkast te moeten vervangen en tussen 8.00 en 18.00 de stroom voor minstens vier uur weg kan vallen. Houden we natuurlijk gewoon rekening mee door de kachel niet aan te zetten, maar what if?
Alle electronica zal uiteraard uitvallen. Er zal dus ook geen toevoer van pellets zijn, waardoor het vuur vanzelf zal doven.
als jij een fatsoenlijke rookgasafvoer hebt, zal dit gewoon netjes uitbranden. Heb je een brakke muurdoorvoer of veel te lange pijp met veel bochten dan heb je kans dat er weinig afvoer van rookgasafvoer zal zijn.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:35
Ja dat de kachel uitvalt had ik zelf ook begrepen. Kachel is wel dusdanig dicht dat ik ook geen gevaar zie voor brand o.i.d.
Bij een slechte rookgasafvoer zal dat dus door de minieme kieren van de kachel de woonkamer in komen? Vervelend, maar ook wel overkomelijk. Al met al dus niet schadelijk voor de kachel zelf.

Overigens is alles netjes aangelegd. Gewoon een vaste pijp tot aan het plafond en vanaf daar met een flexibele dubbelwandige pijp door de oorspronkelijke schoorsteen naar buiten. Afgezien van een knikje van circa 45 graden op de eerste verdieping, geen bochten. Misschien dat de flexibele pijp daar zelfs wel nagenoeg recht door heen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
B-Real schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:15:
Ja dat de kachel uitvalt had ik zelf ook begrepen. Kachel is wel dusdanig dicht dat ik ook geen gevaar zie voor brand o.i.d.
Bij een slechte rookgasafvoer zal dat dus door de minieme kieren van de kachel de woonkamer in komen? Vervelend, maar ook wel overkomelijk. Al met al dus niet schadelijk voor de kachel zelf.

Overigens is alles netjes aangelegd. Gewoon een vaste pijp tot aan het plafond en vanaf daar met een flexibele dubbelwandige pijp door de oorspronkelijke schoorsteen naar buiten. Afgezien van een knikje van circa 45 graden op de eerste verdieping, geen bochten. Misschien dat de flexibele pijp daar zelfs wel nagenoeg recht door heen gaat.
Ik heb het wel eens gestest. Gewoon stekker er uit.
Hier sterft de kachel, en de natuurlijke trek voert hier keurig de rook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Koffie schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:10:
[...]

Alle electronica zal uiteraard uitvallen. Er zal dus ook geen toevoer van pellets zijn, waardoor het vuur vanzelf zal doven.
als jij een fatsoenlijke rookgasafvoer hebt, zal dit gewoon netjes uitbranden. Heb je een brakke muurdoorvoer of veel te lange pijp met veel bochten dan heb je kans dat er weinig afvoer van rookgasafvoer zal zijn.
Of vooraf het huis wat warmer stoken en dan optijd de kachel uitzetten.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Erwin_83 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:26:
[...]

Of vooraf het huis wat warmer stoken en dan optijd de kachel uitzetten.
Dat is met convectie niet echt te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Darkz0rs schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:37:
[...]

waarom niet ?
Kachel standje crematorium tot je behang begint te krullen en gaan :Y) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Koffie schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:29:
[...]

waarom niet ?
Kachel standje crematorium tot je behang begint te krullen en gaan :Y) :+
Lol dat is de reden dat ik allang geen behang meer heb. 😭😅🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Darkz0rs schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:37:
[...]

Lukt hier prima, zelfs zonder de ingebouwde ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Erwin_83 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:24:
[...]

Lukt hier prima, zelfs zonder de ingebouwde ventilator.
Tja feit is toch wel dat lucht warmte sneller vervliegt dan stralingswarmte.

Mijn kachel heeft gietijzeren voor panelen. Deze houden de warmte veel langer vast. Je ziet ook wel speksteen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Darkz0rs schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:36:
[...]

Tja feit is toch wel dat lucht warmte sneller vervliegt dan stralingswarmte.

Mijn kachel heeft gietijzeren voor panelen. Deze houden de warmte veel langer vast. Je ziet ook wel speksteen enzo.
Dat is toch juist de ideale situatie :?
Je lucht lekker verwarmen en dan staat je kachel nog even lekker na te stralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Koffie schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:09:
[...]

Dat is toch juist de ideale situatie :?
Je lucht lekker verwarmen en dan staat je kachel nog even lekker na te stralen.
Ja maar de meeste modellen hebben dat niet hè.

• Vuiltje
Met een cv heb je wel een uitdaging als die in vol vermogen geen 230 meer krijgt.
De cv pomp valt stil en het kachelwater zal zeer snel de restwarmte opnemen, daardoor veel warmer worden dan 80˚ en de blusleiding opensturen.
Ik heb een accu en een kleine omvormer, met een schakeling die gloeien onderbreekt, want 600W is te veel voor een inverter van 350W. Maar de pomp loopt door en de rest van de kachel ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:52
Vandaag mijn MCZ Loop in Domoticz aan de praat gekregen. Werkt voor elke Maestro MCZ kachel.

Als er meer mensen interesse in hebben dan schrijf ik wel een korte handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Setje besteld voor het vegen van het rookgaskanaal. Ben eens benieuwd of er veel rotzooi uitkomt.

Zag ook schoorsteen poeder voorbij komen. Kwam er op neer dat het hoofdzakelijk is voor een openhaard. Neem niet aan dat het nodig / geschikt is voor een pelletkachel ?

• Darkz0rs
Knielen schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:54:
Vandaag mijn MCZ Loop in Domoticz aan de praat gekregen. Werkt voor elke Maestro MCZ kachel.

Als er meer mensen interesse in hebben dan schrijf ik wel een korte handleiding.
Wat voor mainboard hangt hier in, kan het ook werken op mijn artel bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Darkz0rs schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:04:
[...]

Wat voor mainboard hangt hier in, kan het ook werken op mijn artel bv.
Geen idee, maar lijkt me niet dat het zomaar werkt met andere merken. Maakt gebruik van de websocket die ook door de app van MCZ wordt gebruikt. Meer info staat op Github:

https://github.com/Chibald/maestrogateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Net de schoorsteen ( rookgas afvoerbuis ) schoon gemaakt. Wat een bende zeg, had persoonlijk niet gedacht dat er zoveel rotzooi in zou zitten. heeft nu net iets meer dan 1 jaar gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Wat voor kachel en op welke vermogensstand?
Met wat voor schoorsteen en welke lengte?

[ Voor 33% gewijzigd door Vuiltje op 29-11-2020 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Racer89 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:10:
Net de schoorsteen ( rookgas afvoerbuis ) schoon gemaakt. Wat een bende zeg, had persoonlijk niet gedacht dat er zoveel rotzooi in zou zitten. heeft nu net iets meer dan 1 jaar gedraaid.
Valt hier hier wel mee, boterhammen zakje droge stof.

Is het bij jou teer achtig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Darkz0rs Was gewone droge stof maar met één boterham zakje ga ik het niet redden was toch wel meer.

@Vuiltje 12 kw, vermogen stand regelt hij zelf van 1 tot 5 afhankelijk van temperatuur. 80 mm RVS buis van ongeveer 6.5 meter. Buis loopt nagenoeg recht omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Racer89 schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:38:
@Darkz0rs Was gewone droge stof maar met één boterham zakje ga ik het niet redden was toch wel meer.

@Vuiltje 12 kw, vermogen stand regelt hij zelf van 1 tot 5 afhankelijk van temperatuur. 80 mm RVS buis van ongeveer 6.5 meter. Buis loopt nagenoeg recht omhoog.
Top toch, zo lang je niet teer achtige troep hebt (creosoot) is het prima. Als je echt veel hebt dan kan je over wegen 2x te vegen. Doe ik ook nog weleens vooral na een slechte batch pallets. De graps is dat we nu begonnen zijn aan de nieuwe serie en dat de rookgas dus 140graden is met deze en met de pelfin 110 graden. @Vuiltje inderdaad veel meer lucht op de pelfins 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielfellinger
  • Laatst online: 17-04 09:45

Ik heb zelf een MCZ Vivo 80 helaas nog niet met Wifi.
Maar als ik de Wifi module aanschaf / aansluit dan zou deze oplossing kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
@emielfellinger Durf ik niet te zeggen, deze kachel is niet voorzien van Maestro en dat staat wel als vereiste. Ik zou de gok niet wagen als je de module nog niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
Heb de kachel nu 5 weken, verbruik 5 k per dag heel blij mee tot nu toe.
De pellets van de lange bv branden perfect, stofzuigertje er doorheen en mooi schoon.
Als het pellet verbruik zo blijft bespaar ik flink op het gas normaal 17 a 1800 kuub nu 30 a 35 kuub per maand.
Cv word ook niet meer aangezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 10:44

bert pit

asdasd

Zeker interesse, zelf ben ik nog niet aan de slag met Domoticz maar dat gaat wel een keer gebeuren. Ik heb een MCZ Cute maestro met wifi. Er zit nog niet eens aan aan/uit sturing op, anders had ik hem aan mijn Evohome gekoppeld.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Darkz0rs
Allen, ik heb zoals wellicht bekend een artel Norma. Met met een zeer korte temp sensor. Die zou in mijn geval een meter of 3 verplaatst moeten worden. Echter als ik deze verleng dan gaat de temperatuur alle kanten op.

Ook al verleng ik hem een meter zelfs dan. Gesoldeerd, kroonsteentje gewoon even lussen het maakt niet uit schommelen. Als ik de sensor weer op ze voetje doe... Weer stabiel.

Hebben jullie suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Darkz0rs schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:59:
Allen, ik heb zoals wellicht bekend een artel Norma. Met met een zeer korte temp sensor. Die zou in mijn geval een meter of 3 verplaatst moeten worden. Echter als ik deze verleng dan gaat de temperatuur alle kanten op.

Ook al verleng ik hem een meter zelfs dan. Gesoldeerd, kroonsteentje gewoon even lussen het maakt niet uit schommelen. Als ik de sensor weer op ze voetje doe... Weer stabiel.

Hebben jullie suggesties.
Je zou even bij de leverancier kunnen vragen, voor het zelfde geld hebben ze een (te dure) langere versie?
Als ik het zo hoor, ben ik bang dat de weerstand voor een specifieke lengte bedoeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Koffie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 07:59:
[...]

Je zou even bij de leverancier kunnen vragen, voor het zelfde geld hebben ze een (te dure) langere versie?
Als ik het zo hoor, ben ik bang dat de weerstand voor een specifieke lengte bedoeld is?
Kun je dan ook van Conrad bv een sensor bestellen
Of is dat dan weer anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Darkz0rs schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:23:
[...]

Kun je dan ook van Conrad bv een sensor bestellen
Of is dat dan weer anders?
Sorry, geen flauw idee. Wellicht zoeken op internet of even bellen met de importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Heb je een goede kabel er tussen met een niet te hoge weerstand ? Je zou evt. even de weerstand kunnen meten over de voeler, en vervolgens de weerstand over de voeler inc. kabel. Natuurlijk wel bij dezelfde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Racer89 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:58:
Heb je een goede kabel er tussen met een niet te hoge weerstand ? Je zou evt. even de weerstand kunnen meten over de voeler, en vervolgens de weerstand over de voeler inc. kabel. Natuurlijk wel bij dezelfde temperatuur.
Ik heb diverse kabels geprobeerd, maar als men weet met welke het zeker lukt. Dan kan ik die nog eens proberen. Nu iig een telefoon kabeltje gebruikt. Een buitenkabel van kerstverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Nou het wil allemaal niet zo.... Diverse kabels gebruikt tot nu toe was de weerstand op e n standaard 220volt kabel 0. De fluctuaties zijn nu rond het kern getal. Bv 20 graden. En dan blijft hij heen en weer zakken naar 19,5 of 20,5 of 21 de n dan weer terug naar 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Wat is het voor een voeler?
Heb hier een thermokoppel, dat kan je gewoon met 9 meter verlengen.(bij dielle)
Een N of PTC lijkt me wat anders, maar dan lijkt me het nog steeds dat de waarde niet mag schommelen, hoogstens kan het afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:23:
Wat is het voor een voeler?
Heb hier een thermokoppel, dat kan je gewoon met 9 meter verlengen.(bij dielle)
Een N of PTC lijkt me wat anders, maar dan lijkt me het nog steeds dat de waarde niet mag schommelen, hoogstens kan het afwijken.
Volgens mij is het een NTC 10k Ohm sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Voor jou even een NTC gepakt:
direct meten = 13,27 k (circa 19˚C)
met 2.5 kwadraat 15 meter verlengsnoer er tussen 13,28 k ohm
zijn je solderingen wel 100%?

Pagina: 1 ... 44 ... 69 Laatste