Hallo allemaal
Een aantal maanden geleden had ik hier een post over mijn keuze tussen een Altech of een MKZ als pelletkachel. Uiteindelijk is het de Altech Torus Pellet geworden en die is hier begin deze week geinstalleerd.
In plaats van een muurdoorvoer heb ik een dakdoorvoer laten maken, kwestie van het zo goed en veilig mogelijk te hebben en ook omdat het met dit type kachel niet anders kan want die heeft dus geen elektronica en ventilatoren.
De kachel ben ik nog aan het instoken (max. 1 stookbeurt per dag) maar ik kan nu al zeggen dat ik er super tevreden over ben. Geen gedoe hier met storingen, geen elektriciteit nodig, geen geluid van vijzels, ventilatoren, pellets die in een schaaltje vallen en de speksteenwarmte is heerlijk
Vooral het vlammenspel is leuk om naar te kijken, de eerste 90 tot 110 minuten na het aansteken heb je een mooie gele vlam met aan de zijkanten een soort van blauwe steekvlammetjes die voor een zuivere verbranding zorgen. Vervolgens wordt de vlam helemaal blauw (dat gebeurt op slechts een halve minuut tijd) waarbij je steeds kleine oranje vonkjes ziet opstijgen die een leuk contrast geven met de blauwe vlammen en na een 50-tal minuten krijgt hij een oranje gloed door de zouten die in de asrest zitten (vergelijkbaar met een lepeltje zout dat je in een bunsenbrander houdt). Dan dooft hij uit en heb je nog een zestal uur genot van de speksteen die warm blijft.
Dit alles met 3,6 kg pellets, dus met 1 zak kan je ongeveer 3 tot 4 keer stoken. En je hebt slechts een theelepeltje as na 1 stookbeurt.
Nu heb ik twee vraagjes:
- Ik zou de warmte van de speksteen willen benutten om stroom op te wekken door er een aantal Peltier elementen op te leggen. Hiervoor lijkt de Powerspot Explorer Home een goede optie met 30 watt vermogen per unit. Nadeel is dat dit toch een hele installatie is die op een pan met steel lijkt wat de kachel wat ontsiert en je moet ook steeds zien dat er water in is. Weet iemand of er peltier modules zijn die bescheidener zijn en toch een redelijke hoeveelheid stroom opwekken? En ik vraag me af of er eigenlijk stirling generatoren bestaan voor particulieren wat ook mooi zou zijn om boven de kachel in werking te zien. Ik vind echter alleen van die mini generatoren van pakweg 1 watt voor demonstraties op school.
- De stookruimte is na het doven van de vlammen zeer proper en blijft door de speksteen lang warm. Hoewel dit niet de bedoeling is van deze kachel vroeg ik me af of ik daar na het doven van de vlammen eens een pizza of een broodje zou kunnen in afbakken of zou dit schadelijk zijn voor de kachel? Het zou me in elk geval massa's stroom van een elektrische oven uitsparen en dus goed voor het milieu. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben om in de stookruimte van een kachel zonder oven eenheid zelf gerechtjes klaar te maken? De pelletversie van deze kachel heeft geen optie met oven in tegenstelling tot de houtgestookte modellen vandaar dat ik dit niet genomen heb.
[
Voor 19% gewijzigd door
Cumulus79 op 22-10-2020 16:41
]