Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:51
Lastig te zeggen, situatie is bij iedereen anders. Andere inhoud van de woning, verschil in isolatie, verschillende kachels, verschillend aantal inwoners, hoevaak/hoelang zijn er mensen thuis, verschillende wensen qua temperatuur etc etc

Je koopt een pelletkachel ook voor een stukje comfort. Het is een andere warmte en het vuurtje geeft sfeer.
Wij hebben naast vloerverwarming een pelletkachel. Als we, bijvoorbeeld in deze periode van het jaar, 's avonds TV kijken en het wat fris beginnen te krijgen dan is het lastig om vlot de temperatuur te verhogen met de vloerverwarming. Pelletkachel is daarvoor een uitkomst.

Vaak is het wel zo dat wanneer je een hoog gasverbruik hebt een pelletkachel eerder rendabel is.

De meeste jaarlijkse kosten in jouw overzicht zit hem in de pelletkorrels. Wij hebben nog niet zo heel lang een pelletkachel, maar als ik het moet inschatten heb je aan 1000kg in een heel jaar ruim voldoende in jullie situatie. Ik kom er met een (voorheen) veel hoger gasverbruik in elk geval niet aan over een jaar gezien.

Daarnaast durf ik wel te beweren dat de prijs van gas de komende jaren harder gaat stijgen als die van pelletkorrels ;)

Kortom, ik denk dat het met die "desinvestering" wel meevalt. Wellicht kostenneutraal, maar dus wel iets meer comfort.

Disclaimer: alles op basis van mijn eigen inschatting en een half jaar pelletkachel gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:35
nitrodesign schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:55:
Maar dat is dan alsnog geen antwoord op mijn vraag ? Met bovenstaande berekening zou ik toch duurder uit zijn per jaar of zie ik iets over het hoofd?
Ja misschien dat het aan mij ligt, dan zou ik beginnen met zoveel mogelijk zelf te doen. Ik zou altijd "zoals hier boven aangegeven" gaan voor een kachel welke je zelf kan/mag instellen. Je loopt voor zover ik kan zien het hardst leeg op je "zeer" hoge bij kosten voor de installatie.

Ik onderhoud mijn kachel zelf, kinderlijk eenvoudig bij mijn Norma model. Ik til niks naar buiten en kan overal super goed bij. Mijn schoorsteen veeg ik zelf. En dat doe ik standaard bij iedere onderhoudsbeurt.

Persoonlijk kwam ik van de 1900m2 Gas af. En zit nu op 500m2 (koken en douchen /incidentele verwarming boven).

Nu zal jou besparing in de zelfde marge uiteraard minder in euros opleveren.

vwb je kosten:

+/- € 1800,- aanschaf kachel
<-- ik zou hem een tikkeltje breder treken ( tussen de 1900 en 2500 euro)

+/- € 450,- Aansluiten pijp vanaf kachel tot plafond

(de pijp in de woonkamer is meestal in een set 200 euro)
+/- € 450,- Trekken van nieuwe buis vanaf plafond tot schoorsteen (trek flex)

( 8mtr kost ongeveer 130 euro)

+/- € 850,- Montage en installatie kachel

(bovenstaande is absurd, grote bouwmarkten doen dit voor 200 euro. Een kachel plaatsten is zo gebeurt als alles staat, het instellen is wat meer werk maar dat ziet men echt niet in een dag. Daarom zeg ik ook zorg dat je zelf parameters mag wijzigen voor de finetuning)

Totaal:
+/- € 3550,- Voor alleen de installatie.

Zie bovenstaande

Jaarlijkse kosten:
+/- € 100,- / 150,- Reinigen pelletkachel
+/- € 350,- Pellet korrels (1000kg)
+/- € 60,- Schoorsteen vegen
+/- € ??? Onderdelen die defect gaan eerste 2 jaar niet, garantie
Totaal:
+/- € 550,- Jaarlijkste kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Maar dat is dan alsnog geen antwoord op mijn vraag ? Met bovenstaande berekening zou ik toch duurder uit zijn per jaar of zie ik iets over het hoofd?
Kuub gas maal 1.8 kg korrels. Dan weet je het.
Hier staat ie ook werkeloos want warmtepomp is veel goedkoper

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
reneeke1970 schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:10:
[...]

Kuub gas maal 1.8 kg korrels. Dan weet je het.
Hier staat ie ook werkeloos want warmtepomp is veel goedkoper
Goedkoper in welke zin? En hoe functioneel ingericht? En wat en hoe met warm water. Ook qua investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

bert pit

asdasd

Dat hangt van je situatie af. Gas/cv/radiatoren of vv is aan alle kanten schoner, efficienter en qua warmte makkelijker te distribueren van een pelletkachel.

Veel mensen die hier posten willen gewoon lekker een vuurtje in de woonkamer en realiseren zich dat een houtkachel eigenlijk niet meer kan. Dan kom je op een pelletkachel uit en dat kost een paar centen. Heb je die eenmaal uitgegeven, dan zijn de variabele kosten te overzien.

Vergeet niet de de eenmalige kosten voor de CV installatie ook hoog zijn geweest. Maar heb je die eenmaal geinstalleerd, dan zal elke andere warmtebron die je er aan toevoegt prijsverhogend werken.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:56:
[...]

Goedkoper in welke zin? En hoe functioneel ingericht? En wat en hoe met warm water. Ook qua investering.
1000 kuub gas is ongeveer 1800 kg pellets van ongeveer 550 euro.
Aan stroom in een wp komt er 2000 kWh bij, dat is 440 euro. Als je net als ik overschot hebt met je pv dan kost het maar 220 euro aan stroom. Investering van wp was 2000 ,en daar komen geen jaarlijkse onderhouds kosten bij.
Sww is aparte afdeling, die doen jullie toch ook niet met je pellets kachel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
reneeke1970 schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:36:
[...]

1000 kuub gas is ongeveer 1800 kg pellets van ongeveer 550 euro.
Aan stroom in een wp komt er 2000 kWh bij, dat is 440 euro. Als je net als ik overschot hebt met je pv dan kost het maar 220 euro aan stroom. Investering van wp was 2000 ,en daar komen geen jaarlijkse onderhouds kosten bij.
Sww is aparte afdeling, die doen jullie toch ook niet met je pellets kachel.
ik snap je berekening niet. wij hadden 1900m2 gas. nu 500m2. wij kopen ongeveer 1000 kilo pellets per jaar.
jouw calculatie is veel nadeliger dan mijn rendement.

ik vroeg het omdat me cv ketel aan vervanging toe is. vandaar ook de ww vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:29:
[...]

ik snap je berekening niet. wij hadden 1900m2 gas. nu 500m2. wij kopen ongeveer 1000 kilo pellets per jaar.
jouw calculatie is veel nadeliger dan mijn rendement.

ik vroeg het omdat me cv ketel aan vervanging toe is. vandaar ook de ww vraag
Dan zal er iets met je CV niet in orde zijn geweest. De richtlijn is één kuub word 1.8 kg.

Sww heb ik met warmtepomp boiler, maar daar is subsidie van verlaagd dit jaar.
Geeft wel minste stroom verbruik.
Kunt ook pellets ketel op grote boiler zetten natuurlijk.
Één ding is zeker sww blijft altijd een duur zorgen kindje.

http://www.houtpellets-on...esparing-pellets-tov-gas/

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 20-04-2020 15:34 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:31
Ach wat is duur he, comfort en luxe kosten geld. Hoe meer je wil, hoe meer je moet neertellen.

Hier staat de pelletkachel voor de het lekkere erbij. Tijdens de zoektocht voor een openhaard kwam ik steeds meer geluid tegen van de anti hout stook lobby, dus toen voor een pelletkachel gegaan, al is die ondertussen ook niet meer vrij van discussies. Vooral voor de vrouw is de pelletkachel makkelijk fikkie stoken, alleen ff op de knop drukken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Erwin_83 schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:48:
Ach wat is duur he, comfort en luxe kosten geld. Hoe meer je wil, hoe meer je moet neertellen.

Hier staat de pelletkachel voor de het lekkere erbij. Tijdens de zoektocht voor een openhaard kwam ik steeds meer geluid tegen van de anti hout stook lobby, dus toen voor een pelletkachel gegaan, al is die ondertussen ook niet meer vrij van discussies. Vooral voor de vrouw is de pelletkachel makkelijk fikkie stoken, alleen ff op de knop drukken.
Mijn warmtepomp draait ook 24/7 op 21 graden binnen, dus ik weet wat comfort is. En nog steeds goedkoper. Avonds gaat de hout CV kachel aan voor gezelligheid, dan mag wp even uitrusten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filerijder
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-04 21:14
Wij krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwe huis met pelletkachel. Zijn er nog tips voor een goede aszuiger? Ik heb hier op het forum gezocht, en zag dat er mensen goede ervaring hebben met de WD2 van Kärcher ook al is dat een alleszuiger en geen aszuiger. Op diverse webshops krijgen de AD2 en AD4 van Kärcher ook wel goede reviews.

In ons nieuwe huis zal de pelletkachel de primaire verwarming van de woonkamer zijn en zal in de koudere maanden dus vrijwel dagelijks branden. Ik zoek dan ook een aszuiger waar weinig onderhoud aan is en waar filters goed verkrijgbaar en / of makkelijk schoon te maken zijn. Anders wordt het zo'n gedoe om na een dag werken eerst de aszuiger schoon te maken voordat de kachel schoongemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:51
Ik heb ook gewoon een alles zuiger. Had de WD3 van Kärcher op het oog totdat de Lidl er een in de aanbieding had voor de helft van het geld.

Ik gebruik hem vrijwel alleen voor de pelletkachel, dus voor die 35eu zal het wel loslopen. Wat niet wegneemt dat het een degelijk aanvoelend apparaat is. Lekker compact en licht, wat wel fijn is als je zo’n ding wekelijks door je kamer tilt. De Festool van m’n schoonvader die we tijdelijk leenden vond ik veel te lomp en zwaar, maar dat is ook een andere prijscatagorie en heeft in principe een ander gebruiksdoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:26
Ik heb de Powerplus POWX300 Aszuiger - 20L- 1200W gekocht bij een webshop. Het is moeilijk te zeggen na hoeveel keer gebruik de zuigkracht vermindert. Als ik dat merk zet ik even een compressor op de filter; dat geeft me toch een wolken as. Het werkt dus, maar niet optimaal. Maar de prijs is er echter ook naar.
Ik ben benieuwd of dat Kärcher systeem (AD4?) werkt en voor hoe lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:06
filerijder schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:12:
Wij krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwe huis met pelletkachel. Zijn er nog tips voor een goede aszuiger? Ik heb hier op het forum gezocht, en zag dat er mensen goede ervaring hebben met de WD2 van Kärcher ook al is dat een alleszuiger en geen aszuiger. Op diverse webshops krijgen de AD2 en AD4 van Kärcher ook wel goede reviews.

In ons nieuwe huis zal de pelletkachel de primaire verwarming van de woonkamer zijn en zal in de koudere maanden dus vrijwel dagelijks branden. Ik zoek dan ook een aszuiger waar weinig onderhoud aan is en waar filters goed verkrijgbaar en / of makkelijk schoon te maken zijn. Anders wordt het zo'n gedoe om na een dag werken eerst de aszuiger schoon te maken voordat de kachel schoongemaakt kan worden.
Ik gebruik de WD2 en ben er best tevreden over. Maakt wel veel herrie tijdens het zuigen, maar gelukkig ben ik vaak binnen 1 a 2 minuten wel klaar.

Een stofzuigerzak gaat hier ongeveer 1 jaar/winterseizoen mee voordat die vol is. We branden ongeveer 8 a 10 uur per dag en maak de kachel zo'n 2x per week schoon. Ik heb nu 5 zakken op voorraad, dus zou in principe nog 5 jaar vooruit kunnen.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 19:30
Weet iemand misschien het wachtwoord voor het technisch menu van een MCZ Loop Air? Binnenkort eens grondig schoonmaken en dan wil ik de teller resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Knielen schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:39:
Weet iemand misschien het wachtwoord voor het technisch menu van een MCZ Loop Air? Binnenkort eens grondig schoonmaken en dan wil ik de teller resetten.
Geen idee, dit waren zaken die ik had uitgezocht voor ik de kachel kocht 😉.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danieluitdokkum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 13:32
Knielen schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:39:
Mijn MCZ Ego Hydromatic heeft als wachtwoord: 0434
Misschien werkt deze ook op de Loop Air?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 20:00
Zo vuil was de pelletkachel die ik via MP gekocht heb; dit is een Extraflame Viviana.
Aangezien ik de kachel toch nog niet direct nodig heb gezien de vrij hoge temperaturen besloten deze zelf eens schoon te maken.
Onvoorstelbaar wat daar aan as en troep inzat; de rookventilator liep er gewoon vast door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YomjZKJGTyaRWhtQHJW76jNsbRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rsy295z6PzukWVAPfwIk9CZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3pyZzcNAh9mZD0TnR7TXMoxWpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0xfwkhm3rerlxlmSKAWsys6.jpg?f=fotoalbum_large

Na wat kloppen, vegen en zuigen is de warmtewisselaar nu helemaal vrij van troep:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXzHfF6uJejxFQ89aO-Bq3cvjuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YeGNaLq8OjorcRS9FSySkMcN.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de ventilatoren en sensors schoon kunnen maken.
Als je dit jaarlijks doet bij deze kachel ben je max anderhalf uur kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Japiooo Daar kan je een lekker soepje van koken. En vooral die mooie rooie verf laag (hihi).
Haal je wel ff nieuw glasvezel band :-) die is haar. En tussen je rookgasventilator zou ik kit gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 20:00
@Darkz0rs Is inmiddels weer gemonteerd en idd nieuw plat koord en juist kit.Nu eerst de afvoer maken, dan dit weekend eens testdraaien. Nog zonder de panelen, dat scheelt me een hoop werk mocht er zich een error voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Die heeft zen laatste onderhoud beurt al een tijd geleden gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumulus79
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-07-2024
De kogel is door de kerk. Ik heb besloten om een pelletkacheltje te installeren dat het moet overnemen van mijn 35 jaar oude stookolie installatie. Donderdag komt de installateur om een offerte op te maken.

Bij een bezoek aan Batibouw was ik verliefd geworden op deze Altech Torus Pellet, welke als groot voordeel heeft dat die niet met elektriciteit werkt en geen elektronica bevat die gevoelig is voor storingen + goedkoper en gemakkelijker te onderhouden. Ook geeft hij, eens op temperatuur, een rustgevende blauwe vlam terwijl klassieke pelletkachels een felle, onrustige heldergele vlam geven:

Tijdens een eerste gesprek met de installateur werd deze droom meteen de nek omgedraaid: voor de installatie zou ik een rookafvoer door het dak moeten maken welke tot 2500 euro duurder is dan een elektronische pelletkachel met een muurdoorvoer. En nu raadt hij me MCZ Ego aan die voor een prikje met een muurdoorvoer kan gezet worden:

Dus dacht ik, het is in orde: de keuze is gemaakt en ik ik ga voor deze MCZ Ego.
Maar nu lees ik op internet pure horrorverhalen over pelletkachels met een muurdoorvoer. Van woning branden over problemen met de verzekering/wetgeving tot zwartgeblakerde muren en versnelde slijtage van de kachel zelf.

Dus zou ik blijkbaar toch beter voor een dakdoorvoer gaan van 2500 euro waardoor dit voordeel komt te vervallen en mijn eerste keuze voor die Altech weer in het vizier komt.

Wat is jullie mening erover?

- wie heeft er hier pelletkachels met muurdoorvoer en wat is je ervaring ermee?

- het is een gesloten systeem dus hij pakt lucht van buiten ipv uit de woonkamer. Zou dit de nadelen/risico's van muurdoorvoer teniet doen?

- wat zijn jullie ervaringen met elektronische pelletkachels? Is dit echt zo dat je alle vijf voet in panne valt met zoiets?

De MCZ heeft als voordeel dat je die als een soort van centrale verwarming automatisch kan regelen, maar na 24-36 uur houdt die er ook mee op terwijl de Altech maar enkele uren brandt doch vele uren speksteenwarmte geeft en het is ook nog eens geruisloos zonder ventilatoren. Hij pakt wel weer lucht uit de woonkamer wat misschien weer een minpunt is hoewel dat wegvalt eens de speksteen op temperatuur is.

Hopelijk maak ik donderdag een juiste keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 15:09

odan

The dark side is within all!

99.99% van die horrorverhalen komen door nalatigheid. niet schoonmaken van de kachel/pijp. ja dan is het niet gek dat een verzekering zegt hallo eigen schuld.

Het ventilator geluid is minimaal en na enige tijd merk je het niet eens meer als de kachel aanstaat.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@Cumulus79 Heb je nu helemaal geen rook-kanaal ? Want 2500euro lijkt me een behoorlijk bedrag.

Want een muurdoorvoer, daar zijn de meningen behoorlijk over verdeeld, maar om ook je buren niet teveel tot last te zijn zeker niet aan te raden. Mooiste is toch altijd boven het dak uit.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus79
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik heb inderdaad geen rookkanaal. Waarschijnlijk gaat het om het totaalplaatje van plaatsen, voorrijkosten, btw en afwerking. De installateur zegt een apart bedrijf in te schakelen voor de installatie van het rookkanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Cumulus79 muur doorvoor kan, geisoleerd en tot boven de nok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zomer, de mussen vallen van het dak, dus tijd om pellets in te slaan.

Haal ze zelf altijd in België, woon dicht bij de grens, dus goed te doen.
Iemand toevallig nog tips ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
ZeRoC00L schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:09:

Ik bestel altijd per 20 zakken.
Is wel wat duurder maar hoef geen. Pallet in me tuin te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 19:48

B2

wa' seggie?

B2 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:02:
Gisteren de opdracht gegeven voor het plaatsen van een JollyMec Odette pelletkachel en om het bestaande rookkanaal te renoveren. Voor dit seizoen hebben we er niks meer aan, maar hopelijk zitten we er volgende winter lekker warmpjes bij :)

De kachel moet wel uit Italie komen, dat gaat nu even een probleem worden ben ik bang :(
Inmiddels is de kachel geinstalleerd. Erg mooie kachel en tevreden over het resultaat.
Verwacht dat er nog wel wat bijgesteld moet worden, denk dat de ventilator voor de verbrandingsluchtinlaat nog wat hoog staat, deze trekt best veel lucht naar binnen, dat is goed hoorbaar.

Rookkanaal ook gelijk vervangen, ondanks dat deze niet kaarsrecht is was er enorm veel trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
B2 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:32:
[...]

Inmiddels is de kachel geinstalleerd. Erg mooie kachel en tevreden over het resultaat.
Verwacht dat er nog wel wat bijgesteld moet worden, denk dat de ventilator voor de verbrandingsluchtinlaat nog wat hoog staat, deze trekt best veel lucht naar binnen, dat is goed hoorbaar.

Rookkanaal ook gelijk vervangen, ondanks dat deze niet kaarsrecht is was er enorm veel trek.
Mooi! Veel plezier ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieluitdokkum
ZeRoC00L schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:09:

Ik zag dat de zomerkorting nu weer van toepassing is op de Badger pellets. Na afgelopen winter van alles geprobeerd te hebben, denk ik dat ik hier maar eens één of twee pallets van ga bestellen.

Toevoeging:
Gisteren 2 pallets besteld voor €658,-.

[ Voor 5% gewijzigd door danieluitdokkum op 26-07-2020 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Na ca. 14 maanden voor het eerst mn pelletkachel schoongemaakt. Een Ravelli Dual 9, volgens mij nog onder een paar andere namen bekend. Deze heeft een zelf legende asbak; erg handig. Maar omdat ik het glas toch graag schoon heb maak ik m 's ochtends toch vaak even schoon.
Schoonmaken ging vrij eenvoudig vond ik. Bij de warmtewisselaar zat een verende 'klep' (uitlaat explosieve gassen), met een pakking ertussen die gelijk kapot ging bij loshalen (leek op zacht/nat karton). Op aanraden van dealer er kachelkoord tussen gezet.
Verder was het vrij eenvoudig; paar uurtjes op mn gemak mee bezig geweest, waar de meeste tijd ging zitten in het halen van kachelkoord. Volgende keer zal veel sneller gaan.
Als iemand de code zoekt: 1022. Het is te vinden op internet, maar is goed verstopt.
Ik geloof dat het aantal uren tot onderhoud op 2400 staat; ik stond op 1800. Mooi op tijd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
ArnieNFW schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:30:
Na ca. 14 maanden voor het eerst mn pelletkachel schoongemaakt. Een Ravelli Dual 9, volgens mij nog onder een paar andere namen bekend. Deze heeft een zelf legende asbak; erg handig. Maar omdat ik het glas toch graag schoon heb maak ik m 's ochtends toch vaak even schoon.
Schoonmaken ging vrij eenvoudig vond ik. Bij de warmtewisselaar zat een verende 'klep' (uitlaat explosieve gassen), met een pakking ertussen die gelijk kapot ging bij loshalen (leek op zacht/nat karton). Op aanraden van dealer er kachelkoord tussen gezet.
Verder was het vrij eenvoudig; paar uurtjes op mn gemak mee bezig geweest, waar de meeste tijd ging zitten in het halen van kachelkoord. Volgende keer zal veel sneller gaan.
Als iemand de code zoekt: 1022. Het is te vinden op internet, maar is goed verstopt.
Ik geloof dat het aantal uren tot onderhoud op 2400 staat; ik stond op 1800. Mooi op tijd dus.
Mooi mooi... schoorsteen ook meteen geveegd?
Maaruhmm de pakking zacht en nat kan duiden op condens. En condens is niet zo wenselijk ivm creosoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Darkz0rs schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:59:
[...]
Mooi mooi... schoorsteen ook meteen geveegd?
Maaruhmm de pakking zacht en nat kan duiden op condens. En condens is niet zo wenselijk ivm creosoot.
Ja zeker; ik heb een gevelafvoer (.......) die gemakkelijk zelf te doen is.
En dat over de pakking heb ik niet goed verwoord - hij was droog; het was echter zo breekbaar als nat karton. 8)7. Kennelijk is deze pakking niet eenvoudig op de kop te tikken; kachelkoord voldeed prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
ArnieNFW schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:03:
[...]

Ja zeker; ik heb een gevelafvoer (.......) die gemakkelijk zelf te doen is.
En dat over de pakking heb ik niet goed verwoord - hij was droog; het was echter zo breekbaar als nat karton. 8)7. Kennelijk is deze pakking niet eenvoudig op de kop te tikken; kachelkoord voldeed prima.
Ja ja same here. Ook een. Glasvezel band gebruikt als afdichting van het luik. Ik veeg al jaren zelf me schoorsteen. Eenvoudig met een. Steek borstel. En dan een meter of 8 lang.

Vanavond ook groot onderhoud gedaan. Schoorsteen geveegd. Tellers weer op 0. De winter kan weer komen. We mogen weer 1500 uur fikken.

[ Voor 10% gewijzigd door Darkz0rs op 21-08-2020 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
Even het stof van dit topic afkloppen. Morgen 1 september, het begin van de meteorologische herfst. Stookseizoen begint.

Pellets lijken goedkoper dan vorig jaar. Ik heb zojuist een pallet naaldhoutpellets gescoord voor 280,- inclusief bezorgen. German pellets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
emil_406 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:37:
Even het stof van dit topic afkloppen. Morgen 1 september, het begin van de meteorologische herfst. Stookseizoen begint.

Pellets lijken goedkoper dan vorig jaar. Ik heb zojuist een pallet naaldhoutpellets gescoord voor 280,- inclusief bezorgen. German pellets.
Ik deed ook een poging :-) zonder succes. hier ook stook klaar, wellicht vanaf oktober een pellet buurman.
Dan kunnen we samen inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
[b]emil_406 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:37
Pellets lijken goedkoper dan vorig jaar. een palletvoor 280,- inclusief bezorgen.
Een halve pallet zeker? :'(
Mijn pellets zijn €13,5 duurder dan in feb20 voor 975 kilo.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:41:
[...]

Ik koop nog per 20 zakjes incl bezorging voor 90€ of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
Vuiltje schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:41:
[...]

Nee hoor, volle pallets:
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

https://houtpelletshop.com/product/vita-holz-houtpellets/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjhh01
  • Laatst online: 06-10-2024
Rolfie schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:57:
[...]
Toevallig laatst een module aangeschaft voor mijn Natural 7 van Ravelli. Ideaal om hem op afstand alvast aan te zetten, zodat het warm ik als ik thuis ben. Echter moet ik de wifi nog wel wat finetunen en onderzoeken. Momenteel staat de wifi module namelijk nog te broadcasten met een open wifi 8)7 .
Is het jou al gelukt om deze broadcast te deactiveren. Ik stoor mij hier ook aan bij mijn pelletkachel. Vanuit de leverancier 0.0 support. Dit geldt overigens ook voor de bluetooth verbinding. Beschik jij ook over een NAVEL 2.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Laatst online: 15-09 19:43
jjhh01 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:09:
[...]

Is het jou al gelukt om deze broadcast te deactiveren. Ik stoor mij hier ook aan bij mijn pelletkachel. Vanuit de leverancier 0.0 support. Dit geldt overigens ook voor de bluetooth verbinding. Beschik jij ook over een NAVEL 2.0?
Helaas ben ik er nog niet aan toegekomen om mij er echt in te verdiepen en eigenlijk om deze te hacken.
Binnenkort maar eens tijd aanbesteden. Ik verwacht/hoop dat ik hem tools kan aanpassen.

En ik heb inderdaad een NAVEL 2.0.

En leverancier ondersteuning is inderdaad niet optimaal, eigenlijk 0. Wel eigenlijk jammer, dat dit soort basis configuratie en mogelijkheden er nog niet in zitten. Het geeft gaan dat IOT security nog niet overal doorgedrongen is bij leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Rolfie schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:33:
[...]

Helaas ben ik er nog niet aan toegekomen om mij er echt in te verdiepen en eigenlijk om deze te hacken.
Binnenkort maar eens tijd aanbesteden. Ik verwacht/hoop dat ik hem tools kan aanpassen.

En leverancier ondersteuning is inderdaad niet optimaal, eigenlijk 0. Wel eigenlijk jammer, dat dit soort basis configuratie en mogelijkheden er nog niet in zitten. Het geeft gaan dat IOT security nog niet overal doorgedrongen is bij leveranciers.
De navel 2.0 zou wpa2-aes moeten kunnen ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Laatst online: 15-09 19:43
B2 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:35:
De navel 2.0 zou wpa2-aes moeten kunnen ondersteunen.
Klopt, daar werkt die bij mij ook op, echter blijft het standaard niet beveiligde configuratie SSID ook actief.
Je blijft dus een "open" wifi accesspoint hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Rolfie schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:20:
[...]

Klopt, daar werkt die bij mij ook op, echter blijft het standaard niet beveiligde configuratie SSID ook actief.
Je blijft dus een "open" wifi accesspoint hebben.
Stukje Italiaanse logica denk ik...
Deze module ondersteund tenminste wpa2-aes. De andere module die ze (Micronova) verkopen gaat niet verder dan wpa2-tkip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 14:38
danieluitdokkum schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:38:
[...]

Ik zag dat de zomerkorting nu weer van toepassing is op de Badger pellets. Na afgelopen winter van alles geprobeerd te hebben, denk ik dat ik hier maar eens één of twee pallets van ga bestellen.

Toevoeging:
Gisteren 2 pallets besteld voor €658,-.
Bij Rijnen? Ik ben ook erg tevreden met Badger.
Die zomerkorting stelt toch niet veel voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danieluitdokkum
DjAntoon schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:50:
[...]

Bij Rijnen? Ik ben ook erg tevreden met Badger.
Die zomerkorting stelt toch niet veel voor?
Klopt. Bevielen mij ook prima.

Scheelt volgens mij €15 per pallet, dus valt wel mee. Maar als je toch wat moet bestellen, dan maar in het laagseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorispat
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-02 10:17
Dag jongens en meisjes net oud huis gekocht( 1899 )met +30cm dikke muren
gaat complete strip worden .

Zit zelf in de cv wereld vooral gas en wp installaties en onderhoud hiervan.

Mijn concrete vraag :
Is het verstandig om voor een paar jaar een goedkope simpele no nonsense en vooral betrouwbaar pelletkacheltje te kopen voor de werf te verwarmen en het droogproces te versnellen .

zoja kan iemand hierbij wat advies geven merk, type alvast bedankt .

Verder was ik wat aan het rondkijken voor pellet-cv maar wat een prijzen 8)7 +3000 euro lijkt heel normaal terwijl je spotgoedkoop een gascondensatieketel kan kopen die na deftige installatie zorgeloos werkt + 5 jaar garantie .
groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
jorispat schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:38:

Is het verstandig om voor een paar jaar een goedkope simpele no nonsense en vooral betrouwbaar pelletkacheltje te kopen voor de werf te verwarmen en het droogproces te versnellen .
Droogstoken is altijd een goed idee, scheelt je later krimpscheuren in je nieuwe betimmering.
Verder is een pelletkachel niet zo makkelijk als een gascv.
Een gas cv kan je rustig een jaar zonder omkijken zijn werk laten doen, een pelletkachel niet.
Alles hangt af van
-of je nu al radiatoren hebt.
-een simpele (niet cv) pelletkachel is maar voor 1 ruimte.
-of je nu al een boiler hebt voor afwas en douchewater.
-of je nu al een gascontract hebt, waarvoor je veel vastrecht moet betalen ook al neem je weinig af.
-of je je gascontract na de verbouw wilt opzeggen of wilt behouden. lees "van het gas af gratis of toch niet"
-of je tijd hebt om elke dag je pelletkachel even schoon te maken.
-of je een rookgasafvoer hebt naar de nok van je dak.

Merken weet ik niet, het is allemaal Italiaans en dat heeft nogal vaak last van prototype-verschijnselen.
(ik bedoel dat het vaak net niet is uitontwikkeld en dus niet simpel no nonsense is)
Heb zelf een dielle cv en die raad ik niemand aan.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorispat
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-02 10:17
Alles moet nog gebeuren is nu cv op mazout
Gas is wel aanwezig met contract voor te koken .

Bedoeling is vloerverwarming brandstof maakt niet uit en pelletkachel in de living /keuken voor wintermaanden bij te warmen .

betrouwbaarheid en gebruiksgemak is het belangrijkste evenals prijs .

Mij lijkt in België althans gas onklopbaar maar laat me graag verrassen door andere meningen .

ps bedankt voor je antwoord

• B2

B2

wa' seggie?

Rolfie schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:33:
[...]

Ik heb inmiddels ook de navel 2.0 ontvangen, dit omdat ik bij de leverancier geklaagd had dat de oude geleverde wifi module alleen TKIP ondersteunde. Die kachel leverancier snapte er uiteraard niks van en via de importeur kwam ik bij de fabrikant uit in Italie. Die mij overigens super geholpen hebben door een gratis Navel 2.0 op te sturen :)

Inderdaad blijft er nu een open SSID... Van de regen in de drup zullen we maar zeggen.
In ieder geval kan ik mijn antieke tplink openwrt wifi access point weer opruimen.

• Vuiltje
Heeft er iemand een overzicht van nummers die horen bij een type motor met vertraging van
MELLOR?
Ik zoek een motor met A maat 38 (lamellenpakket) en een uitgaand toerental van 3 RPM.
Type FBT3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:35:
Heeft er iemand een overzicht van nummers die horen bij een type motor met vertraging van
MELLOR?
Ik zoek een motor met A maat 38 (lamellenpakket) en een uitgaand toerental van 3 RPM.
Type FBT3
Heb je een plaatje, ik heb hier een motor maar geen idee welke het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
;( Heb ik niet. (motor zit ingebouwd)
Maar zoiets is het :
https://images-na.ssl-ima...es/I/51Too5UkloL._AC_.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Vuiltje op 03-10-2020 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Oww.. dat luistert nauw. Dat is waarschijnlijk incl. een encoder.

Heb je hier al eens gekeken: https://www.pelletkachelonderdelen.eu/nl/13-reductiemotoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Dank voor die link, die heeft inderdaad een 20 van die FBT3 motoren.
Hier hebben ze ook volop keuze.
http://pellets-technozone.com/objects.php?cid=1&lang=en

Het lijkt erop dat mijn gewenste combi niet wordt samengesteld.
Bij een grotere vertraging zetten ze er gewoon een lichtere motor op.
Mogelijke oplossing is een 3RPM combi kopen en dan mijn oude motor er op zetten.

Meer verkopers mogen worden doorgegeven.
RS online en amazon heb ik al bekeken, die hoeven dan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Pelletkachel wordt hier weer langzaam in gebruik genomen. Begint alweer af te koelen buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:26
Afgelopen april hebben wij een Nordic Fire Stylo laten plaatsen, gaan nu het eerste seizoen in :)

Gelijk een pallet Badger pellets besteld @ houtpelletshop.com incl. bezorgen €299,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ja ja heeft hier ook een enkele keer weer gedraaid. Lekker hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Bij mij springt de kachel al iedere ochtend aan naar 20 graden, en om een uurtje of 7 in de avond iets warmer.

Laat het nu nog volledig aan de kachel over, voor de ochtend is dat prima, maar misschien dat ik ‘s avonds wel uit het programma haal om het gezellig met een klein vlammetje continue laat branden.

Al met al ben ik super tevreden over het stoken met een pelletkachel en degene die ik gekocht heb. Veel eerder moeten doen.

Ik twijfel er nog over om een muurdoorvoer voor de lucht aanzuiging te laten maken, nu wordt het nog uit de kamer gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
B2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:48:
Bij mij springt de kachel al iedere ochtend aan naar 20 graden, en om een uurtje of 7 in de avond iets warmer.

Laat het nu nog volledig aan de kachel over, voor de ochtend is dat prima, maar misschien dat ik ‘s avonds wel uit het programma haal om het gezellig met een klein vlammetje continue laat branden.

Al met al ben ik super tevreden over het stoken met een pelletkachel en degene die ik gekocht heb. Veel eerder moeten doen.

Ik twijfel er nog over om een muurdoorvoer voor de lucht aanzuiging te laten maken, nu wordt het nog uit de kamer gehaald.
Leuk man, fijn dat je tevreden bent met je aankoop.
Hier slaat de kachel nog niet aan. Simpelweg nog niet koud genoeg.
Ik kan je erg adviseren de lucht uit een andere ruimte te halen. Die verzorgt een betere warmte flow. En het droogt minder uit omdat je niet zoveel meer recirculeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
B2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:48:

Hier haalt de pelletkachel de lucht uit de (geventileerde) kruipruimte.

Volgens de installateur beter dan rechtstreeks van buiten, aangezien de lucht in de kruipruimte droger is dan buitenlucht. Maargoed, dat geld niet voor elk huis.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
En ik haal het bewust wel uit dezelfde ruimte. Daardoor in de kamer aanvoer van frisse lucht via de roosters van het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Uhmm ja.. hier komt het ook uit de kruipruimte. Bijkomend voordeel is dat de ergste kou er af is. En je circulatie forceert in je kruipruimte.

@Knielen wat is je logica hier achter. Omdat je aangeeft dit bewust te doen. (Ik lees me zin meerdere keren en het komt wat arrogant over echt niet zo bedoeld)

[ Voor 36% gewijzigd door Darkz0rs op 04-10-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Knielen schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:03:
En ik haal het bewust wel uit dezelfde ruimte. Daardoor in de kamer aanvoer van frisse lucht via de roosters van het raam.
Zo bedacht ik het ook, maar dan voor mijn hout CV kachel, kan ook van buiten zuigen maar ik kies voor gewoon binnen, dat ter aanvulling van de functie van de mechanise ventilatie.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Darkz0rs schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:06:
Uhmm ja.. hier komt het ook uit de kruipruimte. Bijkomend voordeel is dat de ergste kou er af is. En je circulatie forceert in je kruipruimte.

@Knielen wat is je logica hier achter. Omdat je aangeeft dit bewust te doen. (Ik lees me zin meerdere keren en het komt wat arrogant over echt niet zo bedoeld)
Nee hoor, ik vind je reactie helemaal niet arrogant. Ik geef alleen maar aan wat mijn reden is om juist wel uit dezelfde ruimte de lucht aan te zuigen.
Juist goed om te zien dat er meerdere 'goede' oplossingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Knielen schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:11:
[...]

Nee hoor, ik vind je reactie helemaal niet arrogant. Ik geef alleen maar aan wat mijn reden is om juist wel uit dezelfde ruimte de lucht aan te zuigen.
Juist goed om te zien dat er meerdere 'goede' oplossingen zijn.
Mooi 😁👍 maar het verhaal is dat je lucht nu om je kachel blijft hangen en er dus geen goede luchtstromen zijn. Initieel deden wij het ook zoals jij. Maar daarmee verplaatst de warmte zich zeer slecht. Maar bij jou is dat dus prima begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Omdat ik het nu uit dezelfde ruimte haal heb ik altijd een ventilatie rooster open. Natuurlijk is dat altijd goed om te doen, maar ik ben een beetje bang in de winter voor een koude onderstroom in de woonkamer.
Zou de kruipruimte beter zijn dan buitenlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Bij mij is het gelijk via de kruipruimte gegaan, dus het verschil niet getest.

Wel heb ik (co2 gestuurde) mechanische ventilatie en een open trap in de woonkamer. Dus luchtstroom is geen probleem bij mij in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Erwin_83 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:21:
Bij mij is het gelijk via de kruipruimte gegaan, dus het verschil niet getest.

Wel heb ik (co gestuurde) mechanische ventilatie en een open trap in de woonkamer. Dus luchtstroom is geen probleem bij mij in huis.
En dat is simpel weg een gat in de vloer met een 90 graden buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Dikke flexibele slang van rond 50 mm uit mijn hoofd. Steekt onder de vloer nog een stuk door.
Achter de kachel gaan de afvoer en luchtslang door de wand naar de trapkast en vanuit daar verder.

[ Voor 13% gewijzigd door Erwin_83 op 05-10-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
8)7

Ik hoop dat je CO2 gestuurd bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Jup, typen op de telefoon is niet altijd super.
(Bericht aangepast)

[ Voor 20% gewijzigd door Erwin_83 op 06-10-2020 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Laatst online: 15-09 17:01

India Sierra

Learn by failure

Afgelopen weekend de kachel weer naar binnen gehaald (stond wegens verbouwing buiten) en vanmiddag volledig schoongemaakt van binnen.

Nu heb ik weer pellets nodig maar ben ik aan het kijken naar alternatieven voor houtpellets. De coffee to burn pellets zijn nog steeds niet in de handel helaas. Nu zie ik dat @emil_406 eens olijfpitten heeft geprobeerd, is dat bevallen?

En heeft iemand nog andere alternatieven?

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
India Sierra schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:15:
Afgelopen weekend de kachel weer naar binnen gehaald (stond wegens verbouwing buiten) en vanmiddag volledig schoongemaakt van binnen.

Nu heb ik weer pellets nodig maar ben ik aan het kijken naar alternatieven voor houtpellets. De coffee to burn pellets zijn nog steeds niet in de handel helaas. Nu zie ik dat @emil_406 eens olijfpitten heeft geprobeerd, is dat bevallen?

En heeft iemand nog andere alternatieven?
Nee. De kachel brandde prima, maar de asresten gloeiden de hele nacht na. De pitten zijn keihard. En het wormwiel is te grof voor de kleine pitten waardoor de aanvoer heel slecht te reguleren was.

100 procent naaldhoutpellets bevallen mij het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouragio
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-10-2020
Wij hebben een dielle Scirocco 21kw al een paar jaar en ik ben nu in afwachting van de webmodule die ik heb aangeschaft...

Is er iemand die deze webmodule heeft gekoppeld via homebridge danwel Domoticz? lijkt me dat dit te doen is?

Ik heb in het verleden een Honeywell evohome aan de pelletkachel gehad; maar doordat deze telkens aan en uit sprong is hierdoor de kachel volledig dichgekoekt door het vele moduleren (en heel heet geworden) dus heb deze optie toen maar laten varen en brand de kachel zonder moduleren (aan als ikw arm wil maken; te warm zet ik hem handmatig uit)

Maar zou graag via de webmodule van Dielle een oplossing maken die ik via Homekit (homebridge?) kan aansturen... krijg van Dielle zelf niet heel eenduidige antwoorden op domotica aansturing iig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
mouragio schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:18:
Ik heb in het verleden een Honeywell evohome aan de pelletkachel gehad; maar doordat deze telkens aan en uit sprong is hierdoor de kachel volledig dichgekoekt door het vele moduleren
Heb hier een 14kW aan een chromotherm 3 van 20 jaar oud.
Werkt perfect, niks moduleren en dichtkoeken.

Je zal hoe dan ook EERST de juiste instellingen moeten uitzoeken, anders blijf je fout verbranden en dan maakt het geen ruk uit watvoor aan/uit poespas je voor de kachel knoopt.
De rookgasventilator-parameter moet wel horen bij Vijzelwaardes.
Verder is in- en uitschakelpunt van je cv pomp ook niet onbelangrijk.
Hier 100 kilo verstookt en nog steeds geen aanslag op de ruit en tegen de tegels in de brandkamer.
Maar zou graag via de webmodule van Dielle een oplossing maken die ik via Homekit (homebridge?)
Met welk voordeel?
Of alleen omdat het kan en je wilt spelen?
krijg van Dielle zelf niet heel eenduidige antwoorden op domotica aansturing iig...
Dat is bekend, die willen alleen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 11:47
Vuiltje schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:05:
[...]

Heb hier een 14kW aan een chromotherm 3 van 20 jaar oud.
Werkt perfect, niks moduleren en dichtkoeken.

Je zal hoe dan ook EERST de juiste instellingen moeten uitzoeken
Heb je nog een tip hoe je dat moet doen?
Ik heb zelf een piazetta, drukmeter en toegang tot alle parameters. Ik blijf last houden van een zwarte ruit en verbrandingskamer.
Ik heb nu de vijzel snelheid dusdanig staan dat de pellets redelijk opbranden in de pot. De onderdruk in de kachel is binnen de gestelde waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Boomster schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:08:De onderdruk in de kachel is binnen de gestelde waardes.
Hoe meet je dat?
[
Heb je nog een tip hoe je dat moet doen?
kijken naar de vlampunten, zit daar een sliert(je) rook aan, heb je te weinig lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
Ik heb een slangetje die in de rookgaskamer de druk meer. Als deze druk niet goed is gaat de kachel uit of helemaal niet aan.
Deze aansluiting is ook gemaakt om de druk in de kachel te meten.testo meter erop en gaan.
Dit is waar lastig omdat de waarden bij elk kanaal kunnen verschillen.
Ik ben dus al lange tijd aan het instellen een proberen.
Ik heb nog niet de beste instelling gevonden, vanaf mijn vraag.
Ik stook 15 kilo per 24 uur er doorheen. Agriselect mix Wood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Tja zo'n drukschakelaar heb ik hier ook, die klikt nooit.
Pas wanneer ik blaas in de slang gaat hij om.
Kachel brandt dus gewoon door mocht de fan stoppen met draaien, ik weet niet of dat volgens de keuringsnormen is/ mag.
Mijn schoorsteen trekt in ieder geval voldoende.
Was dan ook verbaasd dat je het had over "binnen de gestelde waardes".
Volgens mij weet namelijk geen mens hoeveel trek hoort bij een gegeven hoeveelheid pellets aanvoer.
Men (de importeur) weet niet eens wat de maximale trek mag zijn voor deze kachel.
Ik heb een trekbegrenzer en die ging zelfs open op 2 keer de minimum voorgeschreven trek.
Vandaar dat ik daar ooit naar heb geïnformeerd.
Ik ben weken bezig geweest met uitvogelen van de waardes die uiteindelijk hebben geleid tot smetteloos verbranden, want de fabriekswaardes waren gewoon k met p, dielle reageerde op mijn klacht dat de kachel ook op andere brandstof kon werken en dat de parameters moesten worden ingesteld.
"Hufterig" dat hij dat niet gedaan heeft toen hij voor een andere klacht (roken door de afdichting van de deur) naast de kachel stond.
Ik heb zelf (nagenoeg) alle parameters ontdekt en dus kunnen veranderen, want met alleen vijzelcalibratiestappen en rookgasventilatorcalibratie kom je er niet.
Verder moet je na elke verandering weer 10 minuten wachten tot het proces zich gestabiliseerd heeft.
Schrijf op wat je doet en neem er de tijd voor, het is de moeite waard.
Schone vlampijpen scheelt ook nog wat, maar dan meer in rookgastempreatuur en minder in roken.
Wat je per dag verstookt zegt weinig en op een koude winterdag gaat er ook 15 kilo op 24 uur door.
Ik draai er per uur 3.14 kilo door op P5. bij een 14 kW-cv

[ Voor 4% gewijzigd door Vuiltje op 10-10-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:13
Ik heb er ettelijke maanden over gedaan om de kachel naar mijn zin te laten branden. Ik ben erachter dat de vlamtemperatuur hoog genoeg moet zijn om lekker te branden dit natuurlijk icm de luchthoeveelheid. Ik heb de rds uitgeschakeld, deze gaf een wisselende luchtstroom dus deed meer kwaad dan goed op onze Rave80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
De druk regelaar hoor ik bij mij alleen als de kachel uit staat. Volgens de importeur komt dat omdat er dan tegen druk onstaat. Als hij brand mag de richting uitsluiten 1 richting zijn en dus lucht in en rookgas uit. Als er tegendruk onstaat tijdens het branden dan hoort de kachel inderdaad uit te gaan. Anders kan er rook uit de kachel komen door de luchtinlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Dat is niet de juiste benaming, dat ding regelt niets en al helemaal niet de druk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Dat is niet de juiste benaming, dat ding regelt niets en al helemaal niet de druk. :)
Het ding doet wel degelijk iets en het is dan ook officieel een pressostaat.

Bij het oplopen van die druk zal bij het bereiken van de ingestelde druk het contact schakelen, bij een daling van die druk, zal het contact weer terugschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
MarcoHoorn schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:46:
Ik heb er ettelijke maanden over gedaan om de kachel naar mijn zin te laten branden. Ik ben erachter dat de vlamtemperatuur hoog genoeg moet zijn om lekker te branden dit natuurlijk icm de luchthoeveelheid. Ik heb de rds uitgeschakeld, deze gaf een wisselende luchtstroom dus deed meer kwaad dan goed op onze Rave80.
Hoge vlamtemperatuur: hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Meer lucht, meer pellets of..... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Darkz0rs schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:01:
[...]
Het ding doet wel degelijk iets en het is dan ook officieel een pressostaat.
Dat heet detecteren geen regelen.
want bij verkeerde druk gaat de brander niet minder of meer, die gaat uit en de kachel in storing.
Zoals ik dus schreef het regelt niets.
Een lichtknopje regelt ook niets, het detecteert jouw vinger en schakelt dan de lamp aan of uit.
het regelt niet de hoeveelheid licht. Een dimmer regelt.
Boomster schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:04:
[...]

Hoge vlamtemperatuur: hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Meer lucht, meer pellets of..... :?
ja beide.
Maar geef je bij meer pellets te weinig meer lucht gaat hij roken.
Net als bij een turbo motor.
Gooi je het gas ineens helemaal open, heb je een nog langzaam draaiende turbo, dus te weinig lucht voor de meer ingespoten brandstof. Komt de turbo op gang, gaat die meer lucht geven, wordt het roken minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:24:
[...]

Dat heet detecteren geen regelen.
want bij verkeerde druk gaat de brander niet minder of meer, die gaat uit en de kachel in storing.
Zoals ik dus schreef het regelt niets.
Een lichtknopje regelt ook niets, het detecteert jouw vinger en schakelt dan de lamp aan of uit.
het regelt niet de hoeveelheid licht. Een dimmer regelt.
uhmm ja correct... ik kruip terug me hoek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Bedankt voor de tip, de pellets nu in België besteld, scheelt aardig op een volle pallet, gezien de Belgen 6 % btw rekenen.

Mocht er iemand in de buurt van Huizen een aantal zakken willen overnemen stuur maar een pb, scheelt weer sjouwen naar de logeerkamer, aangezien ik geen 65 zakken kwijt kan beneden.

EDIT, vandaag gebeld door de vestiging Tilburg, morgen komen ze leveren.

[ Voor 30% gewijzigd door Erwin_83 op 13-10-2020 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielfellinger
  • Laatst online: 17-04 09:45
Zijn er hier nog veel MCZ gebruikers?
Heb zelf al 3 jaar een MCZ Vivo 80 die middels kanalisatie de volledig beneden verdieping van 1e etage van warmte voorziet. Huis is uit 2002 en 240 m2 en voor een 4 persoons huishouden is de prognose dat mijn verbruik dit jaar op 425m3 aan gas uit komt.
Pellets haal ik bij "de lange bv" en per jaar verbruik ik ongeveer 2 volle pallets waarvan 1 wit en 1 bruin.

Kachel draait met de MCZ afstandsbediening op een klok programma maar dit wil ik eigenlijk door Domoticz laten afhandelen maar dat schijnt een leuke uitdaging te zijn :)
Zijn er hier al mensen die hun pelletkachel middels domotica aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gisteren weer een wintervooraad binnen gekregen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lHxAuApFGpVdT7Z0mjAeYPMoXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ouqTsRP9S4zxXM03CxRT2fLp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het lastig inschatten dit jaar. Ik verwacht geen extreem koude winter, maar door corona zitten we nu dus wel elke dag thuis. Meer stoken dus.
emielfellinger schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:18:

Kachel draait met de MCZ afstandsbediening op een klok programma maar dit wil ik eigenlijk door Domoticz laten afhandelen maar dat schijnt een leuke uitdaging te zijn :)
Geen MCZ, ander merk.
Ik ben voor de poor man hack solution gegaan en heb een ESPtje gebouwd welke de correcte IR commando's kan uitzenden.
De raw IR commando's eerst zelf opgevangen met een IR oogje en de originele AB.
In principe gebruik ik maar 3 IR commando's: power, program plus en program min.

[ Voor 30% gewijzigd door Koffie op 16-10-2020 09:27 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:42
Ik heb sinds kort een Ravelli RV80. Het valt me een beetje tegen hoeveel geluid de wormwiel motor maakt, luider dan bijvoorbeeld de kamer ventilator. Ook valt het me op dat tijdens het toevoegen van pellets regelmatig vonken uit de branderbak alle kanten op spatten en het eigenlijk een groot as zooitje wordt rondom de branderbak. Iemand die dit herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satalin
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-03-2023
Satalin schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:23:
[...]

Ik heb inmiddels 3 pallets a 1070kg voor €280,-weggestookt van Tartak Olczyk wel zelf afgehaald in Denekamp.
Bevallen tot nu toe goed doen nauwelijks onder voor Pure Power 5sterren.
Ik wil hier toch even op terug komen, deze pellets zijn alleen goed als je stevig stookt.
Onze Kalor Francesca 17kw heeft er geen problemen mee maar in een Artel petit zijn ze niet zo geweldig helemaal niet als deze regelmatig in de eco/stand 1 brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Satalin schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:49:
[...]

Ik wil hier toch even op terug komen, deze pellets zijn alleen goed als je stevig stookt.
Onze Kalor Francesca 17kw heeft er geen problemen mee maar in een Artel petit zijn ze niet zo geweldig helemaal niet als deze regelmatig in de eco/stand 1 brandt.
Dat klinkt bij mij als afstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
emielfellinger schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:18:
Zijn er hier nog veel MCZ gebruikers?
Heb zelf al 3 jaar een MCZ Vivo 80 die middels kanalisatie de volledig beneden verdieping van 1e etage van warmte voorziet. Huis is uit 2002 en 240 m2 en voor een 4 persoons huishouden is de prognose dat mijn verbruik dit jaar op 425m3 aan gas uit komt.
Pellets haal ik bij "de lange bv" en per jaar verbruik ik ongeveer 2 volle pallets waarvan 1 wit en 1 bruin.

Hier de MCZ Loop Air in gebruik, 'helaas' heeft deze de Maestro bediening via wifi. Aansturen via Domoticz is dan geen optie. Ik zie dat jouw kachel nog de oude bediening heeft, geen idee hoe je afstandbediening dan werkt, ook IR net zoals hierboven beschreven door @Koffie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satalin
Darkz0rs schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

Dat klinkt bij mij als afstellen...
Dit ga je met afstellen niet oplossen er zit een heel duidelijk kwaliteitsverschil in deze pellets, van de 3 pallets was er niet één kwalitatief gelijk dus na iedere pallet opnieuw afstellen.
Er zit veel meer stof en kleine stukjes in de zakken ook stinkt de kachel met deze pellets en heel veel as.
Ben nu over op elite green en dat is een verschil van dag en nacht geen stank en weer een schone ruit daar betaal je dan wel weer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Satalin schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:05:
[...]

Dit ga je met afstellen niet oplossen er zit een heel duidelijk kwaliteitsverschil in deze pellets, van de 3 pallets was er niet één kwalitatief gelijk dus na iedere pallet opnieuw afstellen.
Er zit veel meer stof en kleine stukjes in de zakken ook stinkt de kachel met deze pellets en heel veel as.
Ben nu over op elite green en dat is een verschil van dag en nacht geen stank en weer een schone ruit daar betaal je dan wel weer voor.
dat klinkt als een foutief gekeurd product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satalin
Darkz0rs schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:30:
[...]

dat klinkt als een foutief gekeurd product.
De keurmerken zitten wel op de zakken de stof en kruimels zijn wel van de pellets, geen andere materialen.
Of de fabrikant zich verder aan de regels houdt weet ik uiteraard niet.
Als je stevig stookt is er niks aan de hand, ze vallen alleen in de kleine kachel een beetje tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
[...]
Tartak Olczyk
Wat en hoe heb je (dan) geconstateerd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

bert pit

asdasd

[...]

Goed dat je het meldt, met welke heb jij goede ervaringen bij een lage stand?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Pagina: 1 ... 42 ... 69 Laatste