Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het pelletkachel topic

Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste
Acties:

• Darkz0rs
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23:13
@staladin ja ik ken ze. Ik kan echter geen pallet met pellets kwijt. Dus ik betaal nu marginaal meer maar kan ze per 20 zakjes afroepen.

• johan1950
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 23:26
Na 1,5 maand stoken met onze Artel Petite hierbij onze eerste ervaringen.

De Artel Petite is een simpel gebouwde pelletkachel die ondanks zijn simpele bouw goed werkt. De simpele bouw merk je vooral in de geringe capaciteit van de warmte overdracht en het regelmatig resoneren van onderdelen.

Het resoneren heb ik grotendeels verholpen door de kachel goed waterpas op te stellen en op diverse plaatsen plakken van viltjes.
De geringe capaciteit van de warmte overdracht hoop ik te verbeteren door AL hoekprofielen met termisch geleidende lijm aan de bovenkant buiten tegen de verbrandingskamer te lijmen.

De kachel staat in mijn kamer van 32 m2 waaraan een serre van 18 m2 en een keuken van 14 m2.
De kamer en de serre worden verwarmd door thermostatisch gestuurde low temp radiatoren en de keuken d.m.v. vloerverwarming.

De pelletkachel brandt meestal van 08:00 tot 23:30 en staat overdag op 23 graden en gaat eind van de middag naar 24 graden.
Door deze instelling staat vanaf 10:00 de kamerradiator uit en staat de serreradiator sterk terug geregeld.
Hoeveel gas dit bespaard weet ik niet omdat ik voorheen een houtkachel stookte.
Het voordeel van de pelletkacht is de constante temperatuur, vooral nu de temperatuur voeler op 2,5 m van de kachel zit.

Ik heb de kachel zo ingesteld dat vermogensstanden 4 en 5 de kamer snel kunnen opwarmen en de standen 1,2 en 3 de kamer op temperatuur kunnen houden.
Meestal zet in zo rond 10:00 de kachel terug naar max vermogensstand 3.

Ik stook Plospan bruin en het gemiddelde verbruik is 7 - 8 kg per dag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 02-04 18:29

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

johan1950 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:45:

De pelletkachel brandt meestal van 08:00 tot 23:30 en staat overdag op 23 graden en gaat eind van de middag naar 24 graden.
Door deze instelling staat vanaf 10:00 de kamerradiator uit en staat de serreradiator sterk terug geregeld.
Hoeveel gas dit bespaard weet ik niet omdat ik voorheen een houtkachel stookte.
Het voordeel van de pelletkacht is de constante temperatuur, vooral nu de temperatuur voeler op 2,5 m van de kachel zit.

Ik heb de kachel zo ingesteld dat vermogensstanden 4 en 5 de kamer snel kunnen opwarmen en de standen 1,2 en 3 de kamer op temperatuur kunnen houden.
Meestal zet in zo rond 10:00 de kachel terug naar max vermogensstand 3.

Ik stook Plospan bruin en het gemiddelde verbruik is 7 - 8 kg per dag.
Dus je kachel brand letterlijk van 10:00 tot 23:30 zonder ook maar uit te gaan? :o
Had je da niet niet veel beter een kachel met meer vermogen kunnen nemen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johan1950
@Koffie Waarom zou ik een kachel met meer vermogen moeten hebben?
In de huidige situatie kan de kachel in vermogensstand 5 bij een buitentemperatuur van 4 graden een temperatuurstijging van 2,2 graden per uur realiseren.
Op vermogensstand 1 of 2 blijft de kamer temperatuur konstant binnen 0.2 graden.
Installeer ik een kachel met een hoger vermogen zal de laagste vermogensstand de temperatuur laten oplopen waardooor de kachel uitgaat en later weer aangaat. De temperatuur is de kamer zal hierdoor minimaal 2 graden fluctueren. Denk niet dat dit comfortabel is.
Waarom zou de kachel niet continu in bedrijf mogen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkz0rs
@johan1950 dat kan geen kwaad. Was the niet blij van word is van plospan in je kachel. Dan gaat hij niet lang mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johan1950
@Darkz0rs
Ik denk dat het wel meevalt.
Bij mijn keuze van een pelletkachel en de brandstof het ik diverse publicaties gelezen. Er wordt inderdaad gesproken van een hogere verbrandingstemperatuur bij gebruik van bruine pellets, maar ik heb nergens exacte getallen gevonden.
Uitgaande van mijn ervaring heb ik dus gekozen voor een kachel met een gietijzeren branderkorf.
Ik heb mijn kachel nu zo afgesteld de kachel, behalve bij snelle vermogens wisselingen, brandt met vlammetjes van 5 cm hoog zodat het verbrandingsproces zich grotendeels afspeelt in de gietijzeren branderkorf.
Ik heb op diverse plaatsen metingen gedaan met witte- en met bruine pellets en kom op een maximaal temperatuur verschil van 30 graden waarbij een temp van 400 graden 10 cm boven de branderkorf het maximum is.
Ik denk dat een slecht afgestelde pelletkachel die langdurig gestookt wordt met een rookgas temperatuur van 170 - 180 graden sneller kapot is als mijn, op bruine pellets gestookte, kachel met een rookgastemperatuur van 90 - 120 graden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

johan1950 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:17:
@Koffie Waarom zou ik een kachel met meer vermogen moeten hebben?
In de huidige situatie kan de kachel in vermogensstand 5 bij een buitentemperatuur van 4 graden een temperatuurstijging van 2,2 graden per uur realiseren.
Op vermogensstand 1 of 2 blijft de kamer temperatuur konstant binnen 0.2 graden.
Installeer ik een kachel met een hoger vermogen zal de laagste vermogensstand de temperatuur laten oplopen waardooor de kachel uitgaat en later weer aangaat. De temperatuur is de kamer zal hierdoor minimaal 2 graden fluctueren. Denk niet dat dit comfortabel is.
Waarom zou de kachel niet continu in bedrijf mogen zijn.
Een kachel kan prima lang in bedrijf zijn, ik vraag mij echter hardop af of je niet underpowered bent als je 13.5 uur non stop aan het stoken bent om je woning op temperatuur te houden?

edit: Om een beeld te geven, vandaag heb ik van 05:00 tot moment van schrijven (22:00) 4 uur en 41 minuten gestookt, alles in stand 2.
Gisteren was dat 4 uur en 52 minuten.

[Voor 8% gewijzigd door Koffie op 08-03-2020 22:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johan1950
@Koffie
Als mijn kamer en serre bij een buitentemperatuur van 4 graden en een binnentemperatuur van 24 graden zoveel warmteverlies hebben dat mijn kachel op vermogenstand 1 ( ongeveer 1,5 kW ) dit verlies kan compenseren blijft mijn binnentemperatuur constant 24 graden.
Ik gebruik dan 25% van het maximumvermogen. Ik heb dus voldoende vermogen geinstalleerd.

Zag je aanvulling.
Hoe vaak is je kachel dan aan/uit gegaan en wat zijn daardoor de temperatuur fluctuaties
.

[Voor 13% gewijzigd door johan1950 op 08-03-2020 22:25]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Even heel snel een grafiek van gisteren (8 maart) van 4 uur 's ohtends tot 4 uur de volgende dag. Waarom vanaf 4 uur? Ik laat de temperatuur naar 20 graden gaan vanaf 5 uur 's ochtends (indien er iemand thuis is).

https://zooi.oostindie.co...1b191c0f36746c95f82fc.png

Overigens : 24 graden? :o lijkt me best warm om daar de hele dag in te zitten. Ben je aan het oefenen voor de zomer? :+

Deze ochtend:
start om 05:00 (binnen 17,5 buiten 5,6)
stop om 06:57 (binnen 20,75 buiten 5,3)

Ik verwarm een L woonkamer met daaraan 2 erkers van glas + een keuken aan de woonkamer. De kachel staat in de korte poot van de L en de keuken zit het meest ver weg aan het einde van de lange poot van de L
Alles bij elkaar zo circa 55 tot 60 m2 gok ik.

[Voor 44% gewijzigd door Koffie op 09-03-2020 07:31]

• Darkz0rs
@johan1950 de degradatie zie je wel met onderhoud. Je metaal word simpel weg aangetast. Maar je gietijzeren bak die houd het wel hoor. Het zijn voornamelijk de chloorgassen waar de kachel niet blij van word.

• ArnieNFW
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 02-04 13:10
Mijn Petit Pelletkachel die in een zomerhuisje staat heeft moeite met starten. Op het moment dat de vlammen beginnen, gata hij op "NO ACC" (=uitlaatgastemp niet binnen bepaalde tijd op 50gr).
Een tweede keer starten werkt 99%. Over het algemeen is het in het huisje vrij koud.
Ik heb de opstart tijd verlengt naar 19 (helaas de max. instelling). En de "pellettoevoer tijdens load wood" wat verhoogt, maar bijna altijd moet ik een 2e keer starten.
Heel vervelend als ie om 6u start en na 19min slaat ie op alarm.
Heeft iemand tips?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

ArnieNFW schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:30:
Mijn Petit Pelletkachel die in een zomerhuisje staat heeft moeite met starten. Op het moment dat de vlammen beginnen, gata hij op "NO ACC" (=uitlaatgastemp niet binnen bepaalde tijd op 50gr).
Een tweede keer starten werkt 99%. Over het algemeen is het in het huisje vrij koud.
Ik heb de opstart tijd verlengt naar 19 (helaas de max. instelling). En de "pellettoevoer tijdens load wood" wat verhoogt, maar bijna altijd moet ik een 2e keer starten.
Heel vervelend als ie om 6u start en na 19min slaat ie op alarm.
Heeft iemand tips?
Andere pellets die sneller ontbranden
Keramische staaf indien je dat nu niet hebt
Mijn onderbuik zegt juist minder pellets bij de load, dan heeft hij ook minder pellets te gloeien voordat het brand (nu smoor je 'm wellicht langer)
Fan harder laten blazen in opstartfase indien mogelijk ?
Je alarm temperatuur verlagen bij opstart

[Voor 0% gewijzigd door Koffie op 09-03-2020 09:11. Reden: verduidelijken]

• chem
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 30-03 14:22

chem

Reist de wereld rond

Darkz0rs schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:57:
@chem ja vervuild in mijn ogen ik zie een bruine achterwand ik doe even de aanname dat deze van ceramiek is. Deze zou wittig moeten zijn bij een schone verbranding.

De thermostaat werkt bij artel op basis van 0,5 graden instelbaar.

Wil je minder rendement dan moet je echt gaan tunen. In theorie is je kachel eigenlijk te zwaar voor de ruimte.

Welke pellets gebruik je?
Dat was langer geleden dan ik dacht, jouw reactie ;)

Ik heb wat aangepast in de instellingen; meer lucht (n-9-2-01 op 7). Dit zorgt voor een schonere plaat aan de achterkant, alhoewel de ruit nog steeds behoorlijk vervuild raakt na een dag of 2.

Daarnaast de belading bij P1/modulation via n-9-7-06 op 1.0 (ipv 1.6) - dat zorgt ervoor dat de temperatuur in de kamer veel beter op de doeltemperatuur blijft.

Ik gebruik nu Pelfin pellets.

Dan heb ik nog 3 vragen:

- Welke aszuiger gebruiken jullie? Ik heb er 1 van de gamma en dat is een onding, de rookmelder gaat soms aan van het stof dat-ie uitblaast. Ik merk dat ik er nu tegenop zie om hem schoon te maken.
- Zou ik nog meer lucht moeten aanpassen? Hoe weet ik eigenlijk dat ik 'goed' zit?
- Hoe zorgen jullie voor een goede circulatie in huis? Ik merk dat het moelijk blijft om de warmte naar de rest van het huis te sturen. De deur naar de rest van het huis is een dubbele deur die altijd openstaat, en ik zie met een strookje papier dat er zat 'trek' is maar het blijft bij die deur hangen. Ik heb niet zo'n zin om ventilatoren op te gaan hangen :/

[Voor 12% gewijzigd door chem op 09-03-2020 09:30]

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 04:43
Koffie schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:08:
[...]

Een kachel kan prima lang in bedrijf zijn, ik vraag mij echter hardop af of je niet underpowered bent als je 13.5 uur non stop aan het stoken bent om je woning op temperatuur te houden?

edit: Om een beeld te geven, vandaag heb ik van 05:00 tot moment van schrijven (22:00) 4 uur en 41 minuten gestookt, alles in stand 2.
Gisteren was dat 4 uur en 52 minuten.
Ik denk dat jij over powered bent, als je je zou verdiepen in bv warmtepompen kom je er al snel achter dat iedere huiskamer met ongeveer 2 kW continu warm te houden is. Er is bijna geen hout kachel die zo laag kan leveren.
Ik houd momenteel met 3 kW het hele huis warm, ook boven verdieping. En nee ik ben niet super geïsoleerd. Als het rond vriespunt word heb ik rond de 5 kW nodig.
Dus dat de poster boven ons het voor elkaar krijgt om de kachel gezellig continu hele dag kan laten branden vind ik een pluimpje waard. Ik ging er vanuit dat het niet mogelijk was.
Mijn pellets CV kachel heeft op laagste stand 7 kW, is gewoon geen lol aan continu aan en uit. Het is niet voor niks dat ze buffer van 1000/2000 liter adviseren, dan zou hij tenminste paar uurtjes kunnen stoken om het vat van 30 naar 85 te halen.

• Jan_V
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:44
Koffie schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:39:
[...]

Dus je kachel brand letterlijk van 10:00 tot 23:30 zonder ook maar uit te gaan? :o
Had je da niet niet veel beter een kachel met meer vermogen kunnen nemen?
Wij hebben hem ook aan staan van 08:00 tot 21:00 (als we de hele dag thuis zijn, wat vaak het geval is).

Voorheen had ik hem ingesteld dat die uit ging wanneer een bepaalde temperatuur was bereikt, maar had me laten vertellen dat het niet goed is voor de 'aansteker' om de hele dag aan/uit te gaan vanwege slijtage of zo.
Nu doen we hem dus handmatig aan/uit, wat in de praktijk vaak neer komt op max 2x per dag aansteken.

Nadeel is dat de hele dag pellets worden verstookt. Die van ons staat wel op z'n laagste stand, aangezien de temperatuur hoger wordt dan we hebben ingesteld (vaak wordt het uiteindelijk rond de 23 graden in huis).
chem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:27:
[...]

- Welke aszuiger gebruiken jullie? Ik heb er 1 van de gamma en dat is een onding, de rookmelder gaat soms aan van het stof dat-ie uitblaast. Ik merk dat ik er nu tegenop zie om hem schoon te maken.
Ik heb de Karcher WD2 gehaald. Een alleszuiger, dus niet specifiek as.
Afgezien van het feit dat deze enorm veel lawaai maakt, is het een top apparaat en zuigt goed & schoon. Na een hele winter stoken is de zak nog maar 3/4e vol.

[Voor 23% gewijzigd door Jan_V op 09-03-2020 09:37]

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• johan1950
@Darkz0rs

Heb jij gegevens waar een duidelijke analyse van de rookgassen van bruine en witte pellets staat ?

Als ik nl. op het web zoek vind ik alleen maar kreten dat bruine pellets meer chloorgas produceren als witte pellets.
Als reden wordt dan meestal op gegeven dat bruine pellets van hardhout gemaakt worden wat meer verontreiniging bevat. Wat voor verontreiniging ? Er wordt af en toe over verf en lijm resten gesproken.

Anderzijds vind ik op een Zweedse site de opmerking dat het stoken van alleen witte pellets de kachel en het rookgaskanaal sterker vervuilen door het hoge hars gehalte en een mix optimaal zou zijn.

Daarnaast is de kreet hardhout ook een weids begrip. Al er bijv veel Azobe in zou zitten is dit een heel andere brandstof als van Meranti.

Plospan bruin is een mix van naaldhout en loofhout ( dus geen hardhout)

Ik ben op Plospan gekomen op advies van een Duitse kachel/pellet levarancier die deze pellet al 5 jaar gebruikt en er alleen maar positieve ervaringen mee heeft.

Als je site weet waar duidelijke en eerlijke gegevens staan van terzake deskundigen

• Darkz0rs
chem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:27:
[...]

Dat was langer geleden dan ik dacht, jouw reactie ;)

Ik heb wat aangepast in de instellingen; meer lucht (n-9-2-01 op 7). Dit zorgt voor een schonere plaat aan de achterkant, alhoewel de ruit nog steeds behoorlijk vervuild raakt na een dag of 2.

Daarnaast de belading bij P1/modulation via n-9-7-06 op 1.0 (ipv 1.6) - dat zorgt ervoor dat de temperatuur in de kamer veel beter op de doeltemperatuur blijft.

Ik gebruik nu Pelfin pellets.

Dan heb ik nog 3 vragen:

- Zou ik nog meer lucht moeten aanpassen? Hoe weet ik eigenlijk dat ik 'goed' zit?
- Hoe zorgen jullie voor een goede circulatie in huis? Ik merk dat het moelijk blijft om de warmte naar de rest van het huis te sturen. De deur naar de rest van het huis is een dubbele deur die altijd openstaat, en ik zie met een strookje papier dat er zat 'trek' is maar het blijft bij die deur hangen. Ik heb niet zo'n zin om ventilatoren op te gaan hangen :/
1 - wat is vuil ? ik moet ook 2x per week echt wel me raampje schoonmaken ivm de witte waas. sluit je deur wel goed?
2 - wat zijn je rookgas temperaturen en zit er stof in je condens dop op drap? (welk type kachel had je ook al weer, ik wil de search knop niet gebruiken :p)
3 - ik zorg voor een goede circulatie door me lucht aanvoer uit externe ruimtes te betrekken. In mijn geval uit de kruipruimte.
4 - circulatie in huis vecht ik ook nogsteeds mee. Dus hier kan ik je niet mee helpen.

@johan1950 het is heel eenvoudig. We hebben 2 dezelfde kachels gehad met kennissen. Allebei een Julia. Dit is jouw segment. Ik stookte op Plospan. En mijn kennissen op Pure Power. Mijn kachel was fors aan geslagen, alsof het metaal ingevreten was. Die van mijn kennissen had nagenoeg niks. Hij was bovendien ook veel schoner. En had minder snel groot onderhoud nodig. Bovendien was die van mij aan het torderen en die van mijn kennissen niet. Ik heb het niet op papier, maar het staat je vrij het te geloven of niet. All up to u

• chem

chem

Reist de wereld rond

Darkz0rs schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:48:
[...]

1 - wat is vuil ? ik moet ook 2x per week echt wel me raampje schoonmaken ivm de witte waas. sluit je deur wel goed?
2 - wat zijn je rookgas temperaturen en zit er stof in je condens dop op drap? (welk type kachel had je ook al weer, ik wil de search knop niet gebruiken :p)
3 - ik zorg voor een goede circulatie door me lucht aanvoer uit externe ruimtes te betrekken. In mijn geval uit de kruipruimte.
4 - circulatie in huis vecht ik ook nogsteeds mee. Dus hier kan ik je niet mee helpen.
1) tsja gewoon aanslag. Deur sluit denk ik prima, merk niet op dat er iets niet goed gaat ;) maar het is wel jammer dat de 2e dag er al een waas op zit en na 3-4 dagen echt een zwarte laag. Je kan er wel doorheen kijken maar fraai is het niet. Zeker als je het schoonmaakt denk je 'oh ja, het kan ook mooi zijn'.
2) Moet ik morgen ff checken; wat ik laatst zag was dat het 'goed was', maar weet de waardes niet meer. Condensdop? Heb ik die :? Het is dezelfde als de Artel Cayenne pro+ 16 2C

• Darkz0rs
chem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:02:
[...]

1) tsja gewoon aanslag. Deur sluit denk ik prima, merk niet op dat er iets niet goed gaat ;) maar het is wel jammer dat de 2e dag er al een waas op zit en na 3-4 dagen echt een zwarte laag. Je kan er wel doorheen kijken maar fraai is het niet. Zeker als je het schoonmaakt denk je 'oh ja, het kan ook mooi zijn'.
2) Moet ik morgen ff checken; wat ik laatst zag was dat het 'goed was', maar weet de waardes niet meer. Condensdop? Heb ik die :? Het is dezelfde als de Artel Cayenne pro+ 16 2C
Zwart is niet echt goed, dat suggereert te veel brandstof. Maar goed ik moet ook na 4 a 4 dagen poetsen. Ik neem aan dat je wel een condens dop heb aan je rookgasafvoer. zou niet best zijn als het niet zo was :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

chem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:02:
[...]

Condensdop is de de top onderaan het T-Stuk van je rookkanaal.

• chem

chem

Reist de wereld rond

https://tweakers.net/i/MmIunBrFX4ni_XGS78cUG7UsahA=/800x/filters:strip_icc()/f/image/oTZHX3Dl5JJYi8hme9rPyXfZ.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/6HvkBkC6c3XqP8ohY0GywHTVaew=/800x/filters:strip_icc()/f/image/BsUYFJg0hlsW44HmJ8BIPcBg.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/b59in3BG8TnNnHqVVIOzfkL4EEo=/800x/filters:strip_icc()/f/image/NNG0fr65H0KX8nza42Kj77gq.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/ryz-3_bvAPiOXwMXn9lEakoyd5E=/800x/filters:strip_icc()/f/image/9ebDzAcpxYyhvA3H8E18hk24.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/oYKlPrebzsv9iXFzMJlXoz-uVN0=/800x/filters:strip_icc()/f/image/x8p0Z6K44zEorniEMI4mDuUK.jpg?f=fotoalbum_large
Darkz0rs schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:05:
[...]

Zwart is niet echt goed, dat suggereert te veel brandstof. Maar goed ik moet ook na 4 a 4 dagen poetsen. Ik neem aan dat je wel een condens dop heb aan je rookgasafvoer. zou niet best zijn als het niet zo was :-)
Zie pics.

Ik vind het lastig zo niet onmogelijk om te bepalen wat er nu aangepast moet worden :/ als in nog meer lucht? minder brandstof?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Darkz0rs
en dit is na 3 dagen ? ik zeg niks meer aan doen :-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

idd, niets mis mee :Y)

• johan1950
@Darkz0rs
Bedankt voor je reactie, ik zal het nauwlettend in de gaten houden.

• johan1950
@ArnieNFW

Mijn Artel Petite had in het begin ook regelmatig een misstart. Ik heb de instellingen als volgt aangepast.
Max. opstarttijd 18 min.
Pellet toevoer LOAD WOOD 1,8 ( fabrieksinstelling)
Minimum rookgastemperatuur 40 graden ( was 50 )
Toerental rookgasfan 1400 ( was 1600 ).
Met deze instellingen nog geen misstart meer gehad.
Verlagen van het toerental van de rookgasfan zorgt ervoor dat er minder lucht langs de gloeikaars stroomt waardoor de luchttemperatuur hoger wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
chem schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:40:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[...]

Zie pics.

Ik vind het lastig zo niet onmogelijk om te bepalen wat er nu aangepast moet worden :/ als in nog meer lucht? minder brandstof?
Na 3 dagen ziet hij hier toch iets erger uit :>

• Darkz0rs
Racer89 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 18:03:
[...]

Na 3 dagen ziet hij hier toch iets erger uit :>
Stel toch is goed af 😅🤣

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:05
Goed om deze foto's en bijbehorende commentaren te zien, geeft een beetje een beeld van wat normaal is. Ik had ook altijd een behoorlijk vieze ruit, na wisselen naar ander merk pellets is de ruit een stuk beter schoon te houden. Probeer dus niet alleen de instellingen te optimaliseren, maar zeker ook verschillende merken pellets.

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• Racer89
  • Niet online
Darkz0rs schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:55:
[...]

Stel toch is goed af 😅🤣
Heb geen parameters :9

• B2
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21:53

B2

wa' seggie?

Gisteren de opdracht gegeven voor het plaatsen van een JollyMec Odette pelletkachel en om het bestaande rookkanaal te renoveren. Voor dit seizoen hebben we er niks meer aan, maar hopelijk zitten we er volgende winter lekker warmpjes bij :)

De kachel moet wel uit Italie komen, dat gaat nu even een probleem worden ben ik bang :(

• Darkz0rs
@b2 toch de relatief onbekende?

Maar ik zou zeggen laat het ons uitgebreid weten zodra hij er staat. Alvast veel voorpret gewenst!

• Darkz0rs
Nou lekker, Ir blaster in huis. Pelletkachel heeft een langdurige indruk nodig. IPV kort. Werkt dus alles. Behalve aan en uit 😰

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:05
Wat als je meerdere keren achter elkaar een aan signaal stuurt?

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• Darkz0rs
Knielen schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 18:00:
Wat als je meerdere keren achter elkaar een aan signaal stuurt?
Niks

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Darkz0rs schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:54:
Nou lekker, Ir blaster in huis. Pelletkachel heeft een langdurige indruk nodig. IPV kort. Werkt dus alles. Behalve aan en uit 😰
Mijn kachel ook.
Bij mij werkt het de volgende lelijke truuk:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  long delay_checkInterval = 50;
  long delay_lastInterval = millis() + 51;
  int i = 0;

while (i < 30)
  {
    yield();
    if (millis() - delay_lastInterval > delay_checkInterval)
    {
      irsend.sendRaw(power, 21, 38);
      delay_lastInterval = millis();
      i++;
    }
  }

• Darkz0rs
Koffie schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 07:26:
[...]

Mijn kachel ook.
Bij mij werkt het de volgende lelijke truuk:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  long delay_checkInterval = 50;
  long delay_lastInterval = millis() + 51;
  int i = 0;

while (i < 30)
  {
    yield();
    if (millis() - delay_lastInterval > delay_checkInterval)
    {
      irsend.sendRaw(power, 21, 38);
      delay_lastInterval = millis();
      i++;
    }
  }
Waar heb je dat in geprogrammeerd. Ik heb alleen zo'n app op me phone.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Darkz0rs schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 07:59:
[...]

Waar heb je dat in geprogrammeerd. Ik heb alleen zo'n app op me phone.
oh, ik ben er een beetje blind vanuit gegaan dat je zelf met een ESP8266 bezig was ;)
Dit is een snippet arduino code voor een ESP

• Darkz0rs
Ik heb gewoon een IR blaster zoals koppelbaar met vele apps ik heb nu Tuya of zo.
Alle knoppen werken behalve aan en uit :-(

• Darkz0rs
Nou @Koffie ik had wel iets meer support verwacht 🤪😉😰

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Darkz0rs schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:22:
Nou @Koffie ik had wel iets meer support verwacht 🤪😉😰
Wat verwacht je dan? We zitten hier op Tweakers he ;)

Koop een ESP een IR zender en ontvanger. Capture het IR signaal van je knoppen met je ESP. Zend de IR code uit met je ESP :Y)

• Darkz0rs
Koffie schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:39:
[...]

Wat verwacht je dan? We zitten hier op Tweakers he ;)

Koop een ESP een IR zender en ontvanger. Capture het IR signaal van je knoppen met je ESP. Zend de IR code uit met je ESP :Y)
Wat ik verwacht is dat jij met mondkapje en al gewoon even hierheen rijd. En dat voor mij doet.

Maar goed mijn leermeester zei altijd "verwachting staat dicht bij teleurstelling".

Zonder gekheid, ik doelde op de huidige spullen. En anders maar niet. Echt ideaal is het al niet. Wellicht in de toekomst toch eens zo een officieel ding kopen. Maar die kans is zeer klein.

• Racer89
  • Niet online
Darkz0rs schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:42:
[...]

Wat ik verwacht is dat jij met mondkapje en al gewoon even hierheen rijd. En dat voor mij doet.

Maar goed mijn leermeester zei altijd "verwachting staat dicht bij teleurstelling".

Zonder gekheid, ik doelde op de huidige spullen. En anders maar niet. Echt ideaal is het al niet. Wellicht in de toekomst toch eens zo een officieel ding kopen. Maar die kans is zeer klein.
Verwachting staat dicht bij teleurstelling, wanneer stap je over op KPN ? Heb je hier grote verwachtingen van ? :9

Toevallig iemand als eens van LINX gehoord? Deze elektronica lijkt in de Mondena kachel te zitten.

• Darkz0rs
Racer89 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:20:
[...]

Verwachting staat dicht bij teleurstelling, wanneer stap je over op KPN ? Heb je hier grote verwachtingen van ? :9

Toevallig iemand als eens van LINX gehoord? Deze elektronica lijkt in de Mondena kachel te zitten.
ON TOPIC ja ... Hihi ik word maandag gebeld. We zullen zien.

• DjaRoel
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 21:47
Racer89 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:20:
[...]

Heb je een bron/foto, LINX doet mij denken aan het type regelaar wat wij op de zaak gebruiken voor gebouw automatisering.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Racer89
  • Niet online
DjaRoel schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:30:
[...]

Heb je een bron/foto, LINX doet mij denken aan het type regelaar wat wij op de zaak gebruiken voor gebouw automatisering.
Ik heb het display van de kachel in de deksel zitten voor de pellets te vullen. Aan de onderkant zit een platic bescherm kap en hierop staat linx.it als ik die site bezoek kom ik idd regelaars tegen. Vroeg me af of iemand hier info over had.

• DjaRoel
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 21:47
Racer89 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:11:
[...]

Ik heb het display van de kachel in de deksel zitten voor de pellets te vullen. Aan de onderkant zit een platic bescherm kap en hierop staat linx.it als ik die site bezoek kom ik idd regelaars tegen. Vroeg me af of iemand hier info over had.
Daar kan je je helaas niet mee op weg helpen. Wij gebruiken het merk Loytec, welke onder andere een regelaar type Linx produceert, welke ook een Italië gebruikt wordt. Had toeval geweest maar toch niet :N

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Vreedzaam
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 28-03 10:11
Ik heb een biomassaketel burnit pell easy. Poeh ellende gehad. Zat fabriek fout in dus dat ding heeft staan vergassen En druk opgebouwd is gaan ontbranden en poef. Alle druk in 1x via rookgaskanaal eruit. Alles vol met zwarte rook. Buurman over de zeik.
Nu doet ie het eindelijk na twee weken maar de temperatuur van dat ding moet weer gesteld worden. Heb een buffervat en op het buffervat is de temp 68c de ketel meet dan 60c. De ketel slaat aan bij een meting van 50c volg je het nog? Op het moment dat de temp in het vat rond de 64c is gaat de ketel aan verwarmt dan tot 68c. Elke 5u draait hij max1u. Op drie dagen ongeveer 2 zaken pellets is wel veel. Nu moet het verschil groter zijn en dat is uit proberen. Iemand hier ervaring mee?https://tweakers.net/i/OVO47eP4I2asI60EuVMk8Vd1Suw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqp8Wy9VwoTOZr6Aae63TUEu.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/kBKLB--dDpVKFTEghJYjYaSsn7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EB6YxmJduJlfVpMC11JVHHBH.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/-TuC9a27hEa63Ec_mdvC1qRcd-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U62ToJCv9QRGrNFtE4JURWGI.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/xcyW4Jffa_3OBAyQLT0IkRSOBdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeXk2t807AaXKvLCigZO8UkV.jpg?f=fotoalbum_large

• Racer89
  • Niet online
@Vreedzaam Best raar eigenlijk, hoe heeft hij druk kunnen opbouwen. Normaal moet hij ten alle tijden zijn beveiligd. Was de rookgasafvoer niet verstopt? Of heeft de rookgasafvoer ventilator vast gehangen? Maar dan had hij toch in de beveiliging moeten schieten...

Volgens mij staat de boiler in een andere ruimte dan de ketel zelf? Heb je niet te veel warmte verlies tussen ketel en boiler? ook vreemd van het warmte verschil tussen vat en ketel zit er wel een thermostaat in de boiler die gekoppeld is aan de ketel?

Afgelopen zaterdag zelf even aan de slag geweest, de pelletkachel eens goed schoongemaakt. Best een zwarte boel allemaal. Als het weer beter wordt schroef ik hem eens helemaal uit elkaar.

Na schoonmaken;

https://i.imgur.com/M2tQ7Rd.jpg?1

https://i.imgur.com/Yfp54kv.jpg?2

• Darkz0rs
@Racer89 Dat ding is gitzwart man. Waar is de binnen kant van gemaakt? Zo zwart.... Pfff dat vind ik wel erg hoor....

• Racer89
  • Niet online
Darkz0rs schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:24:
@Racer89 Dat ding is gitzwart man. Waar is de binnen kant van gemaakt? Zo zwart.... Pfff dat vind ik wel erg hoor....
Zo als op de foto heb ik hem ook gekregen ? _/-\o_ Hij was eerst licht bruin na 5 maanden branden. De kachel is van binnen zwart gecoat. Hij zag weer uit als nieuw.

• Darkz0rs
Racer89 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:31:
[...]

Zo als op de foto heb ik hem ook gekregen ? _/-\o_ Hij was eerst licht bruin na 5 maanden branden. De kachel is van binnen zwart gecoat. Hij zag weer uit als nieuw.
Ahh geen luxe ceramische wanden of zo 😉.
Ik dacht als... Das veel roet... Toet toet

• Vreedzaam
@Racer89 ja klopt staat in een andere ruimte kon niet anders. Er zaten vanuit de fabriek twee draden verkeerd om. Hij dacht dus geen druk te hebben en had dit wel. De temp vh vat word door de ketel "gelezen" maar hier zit een verschil in. Schijnt normaal te zijn. Het is ook geen pellet kachel maar een biomassaketel. Werkt weer net even anders. Maar goed zit dus te hannesen met die temp verschillen. Nu zit er drie graden tussen en dat moet meer zijn maar ja hoeveel meer? De een zegt dat op het vat 75c moet zijn ander zegt juist weer van niet. Zucht.

• Vreedzaam
@Racer89 ik dat helemaal niet zwart van Binnen. Is helemaal schoon. Heb ook maar een kijk venster de grote van een borrel glas.
Stook er naast met kolen, heb een heel oud huis uit 1850 geisoleerd dmv voorzetwanden binnen heb geen spouw enzo. Dus is beetje dweilen met de kraan open hier. Gas stoken was €389 per maand. Kolen stoken is € €136 per maand maar ja dan is het in sommige kamers heel koud. Cv ketel was van 1993 dus toch maar biomassa gekozen zodat de kolen kachel die het altijd perfect doet gewoon kon blijven. Je weet maar nooit en ben blij toe dat ie er is want heb paar dagen zonder gezeten na die ontploffing. De leverancier is dus mog steeds dagelijks over de vloer om dat ding Bij te stellen maar weet het ook niet meer. De kolenkachel die altijd werkt en nooit uitgaat en geen gekke dingen doet waar je niet om vraagt. Dit jaar 100 jaar oud. Ken geen ketel tegen op hoor!https://tweakers.net/i/1vDSith80hrtvN1wSy53sOyNEf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZNpvzMNP2TvV6LHpXWhdZtN.jpg?f=fotoalbum_large

• Darkz0rs
Jeutjeee kolen @Vreedzaam voor de mens, wat minder voor het klimaat 🤪😅

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Vreedzaam schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:47:
De kolenkachel die altijd werkt en nooit uitgaat en geen gekke dingen doet waar je niet om vraagt. Dit jaar 100 jaar oud. Ken geen ketel tegen op hoor![Afbeelding]
Is ook appels met peren vergelijken he. Elke analoge kachel zal geen last van storingen hebben. Daarentegen is een pelletkachel vele malen efficiënter dan een 100 jaar oude kolenkachel. Laat staan dat je deze onderweg naar huis via een app aan (of juist uit) kunt zetten ;)

• Vreedzaam
@Koffie ja dat is ook zo. Word soms zo gek van al die programmeer dingen die dan weer niet werken zucht

@Darkz0rs ik zit in een buiten gebied en zijn hier aardig wat mensen die nog op alleen maar kolen stoken. Ik ben hyper modern met die biomassa ketel. Zo modern dat de buurman bouw en woningtoezicht op me dak stuurde want dit was allemaal wel te gek hoor. Dit kan niet hahaha

[Voor 57% gewijzigd door Vreedzaam op 23-03-2020 09:00]

• Racer89
  • Niet online
@Vreedzaam Ik snap niet waarom er verschil zou moeten zijn ? Als de boiler bv 65 graden heeft bereikt, dan moet de ketel dit toch gewoon als 65 graden binnen krijgen om vervolgen te stoppen met stoken lijkt me ?

Hoezo zou er een verschil moeten zijn ? Je zal wel voor 65 graden aan te krijgen bij de boiler moeten stoken met 70 - 75 omdat er verlies is tussen ketel en boiler bedoel je dat?

In principe moet hij gewoon stoken tot zijn max , en als de boiler zijn temp heeft bereikt moet hij gewoon stoppen. Heb je een voeler in de boiler met 2 draden of is het een boiler thermostaat die je kunt instellen waar een schakel contact rechtstreeks inzit?

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:02
Mijn artel petite is toe aan service. Merk dat de kachel ook slechter begint te branden. Is er een grondige schoonmaak”handleiding”? Ik heb er eentje op reserve.. dus ik heb de tijd..

• Darkz0rs
@jantje112 ja de website van de importeur. Rrtrading

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Afgelopen weekend heb ik de pelletkachel schoon gemaakt, de bak uitgezogen achterin de kachel. Deze zat ook behoorlijk vol, hebben ze precies midden in een plaat gelast kom je totaal niet bij met stofzuiger. Heb dus alles met een klein slang moeten doen. Klepje ook weer dicht gemaakt met glasvezel band dank voor de tip @Darkz0rs

Ik ben ook een sticker tegen gekomen op de regelunit; Tecnofire-Easy AIR 64K Wi-Fi. Helaas kan ik op internet totaal niks hierover vinden. Op de printplaat staat verder ook niks.

• johan1950
Sinds mijn Artel Petite in bedrijf is heb ik regelmatig geconstateerd dat de warmte afgifte niet echt goed is. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het ontbreken van een echte warmte wisselaar.
Omdat ik een beetje experimenteren altijd leuk vind heb ik boven in luchtuitlaat, wat ook de bovenkant van de verbrandingskamer is, zes stukjes AL hoekprofiel 30 x 30 x 2 aangebracht.
De stukjes hoekprofiel heb ik vastgeplakt met hittebestendige warmte geleidende lijm.
In ECO stand is de luchttemperatuuur bij de uitlaatopening 5 graden warmer en is de rookgastemperatuur van ongeveer 98 - 105 naar ongeveer 90 - 96 graden gezakt.
https://tweakers.net/i/k-I4V8-CLflu1Avp-nvx1RkwDKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsSSIOsLWVtR1ECbEINPDz7Z.jpg?f=fotoalbum_large

• Darkz0rs
@johan1950 de warmte wisselaar zit achter je achterwand. Die is er dus wel degelijk. Dat is dat stuk waar je ventilator langs blaast. Persoonlijk vind ik het niet zo slim. Zeker niet met aluminium. Het is niet voor niks dat er geen aluminium in je kachel voor komt hé. Wil je minder warmte naar je schoorsteen zet je kamerfan hoger. Owjee dat maakt herrie. Maar is wel veilig.

• johan1950
Vlgs. mij zit er achter de achterplaat een rookgassen labyrint. De rookgassen zijn langer onderweg en kunnen dus beter hun warmte afgeven. Een warmte wisselaar met een groot VO ben ik niet tegengekomen.
Waarom zou ik geen Al toepassen ? Het zit niet in het rookgas gedeelte dus kan geen kwaad.
Als je bang bent voor spanningscorrosie zal het Al corroderen en niet de stalen kachelconstructie.
Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True